Vraagje voor de 330e eigenaren en in het algemeen BMW eigenaren: ik ben aan het kijken naar een BMW 330e van de 2020-2022 generatie, liefst Touring. Nu las ik in het topic al over het verbruik vaak 3-5L/100km met stekkeren en zo'n beetje worst-case op snelweg 6,5-7L/100km op benzine. Wij kunnen thuis stekkeren en hebben nu 2 EV's maar 1 is een Mazda MX-30 met 170 km bereik, nu nog genoeg, maar niet als we binnenkort de randstad uit verhuizen.
En omdat BEVs zoals de i4 mij wat te duur zijn (50k minimaal voor een eDrive40) én ik niet dagelijks grote afstanden hoef te overbruggen maar toch wel 1/2x per week doordeweeks en afhankelijk van de plannen in het weekend ook, lijkt een phev mij ideaal. Lekker elektrisch voor de lokale ritjes en benzine voor de lange afstanden.
Voor 30-35k zie ik al mooie uitvoeringen voorbijkomen en als particulier is dat een stuk beter te verkroppen dan 45k voor een Tesla Model Y LR of 50k voor een BMW i4 eDrive40.
Dan mijn vragen (heb nog nooit zelf een BMW gehad, met name veel Toyota en later Lexus gereden):
- Wat kosten de onderhoudsbeurten zo ongeveer en klopt het dat de interval is wat de auto aangeeft maar je uit kan gaan van elke 20.000 km? En zijn de onderhoudsbeurten bij BMW all-in of is het een basisprijs waar nog dingen als olie verversen, luchtfilter, etc. allemaal bijkomen?
- Ik zag dat er onderhoudscontracten zijn, had eentje uitgerekend: €2105 voor 5 jaar / 100.000 km. Is dat interessant als particulier? € 421 per jaar klinkt mij als zeer goed betaalbaar in de oren, al is het voor mij even de vraag of ik binnen die km's blijf.
- Werkt de 330e als de accu leeg is puur als een benzine auto of wel als volwaardige hybride zoals Toyota/Lexus bekend om staan?
- Hoe zit het met betrouwbaarheid en zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten bij aanschaf?
- Is er een bepaalde velgmaat vanaf wanneer de 330e stoterig of oncomfortabel gaat voelen? Auto mag van mij ietwat sportief zijn, maar niet ten koste van (teveel) comfort. Ik heb een mooie grijze 330e Touring gezien met zwarte velgen en accenten (grille oa) en die staat op 225/45R19.
Verder nog tips als ik op zoek ga naar een mooie uitvoering?
Oh en als laatste: hoe heet deze kleur? Ik heb die in het echt zien rijden al een paar keer en vind het echt een geweldige kleur (deze auto is trouwens puur als voorbeeld, heeft hagelschade):