Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 275 ... 359 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:36
Theimon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:36:
Slaat werkelijk als een lul op een drumstel! :+ :+
Lekker man... Doe jij dat nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

itsalex schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:10:
[...]

Dat is toch je dodehoeksensor? Die geeft aan als iemand in je dodehoek komt en je probeert in te halen. Daarna komt je lane-assist in werking mocht alsnog willen veranderen van baan.
Mijn auto geeft soms aan dat er rechts een andere auto rijdt als ik naar rechts wil, terwijl er niets rijdt en op dat moment als ik ga wisselen van baan, dan gaat mijn auto niet en krijg ik ook een melding van dat het niet kan en dat is je lane-assist.

Even een andere vraag, ik word gek van die melding van een adres in de navi die tevoorschijn komt zodra ik instap en start. Het adres heb ik al eruit gehaald bij laatste bestemmingen/favorieten en een ander adres ingevoerd maar nee hoor hetzelfde adres blijft elke keer op het scherm oppoppen om daar naar toe te gaan. Anders ga ik morgen maar even naar de dealer, het is namelijk vrij irritant.
Ja die bedoel ik, de dode hoeksensors. Ik ben op zoek naar een andere auto en vroeg me af hoe die optie heet. Dat zoekt wat makkelijker. Volgens mij moet je dan ook meerdere camera's hebben. In de huidige auto (G20) zit er maar een bij de spiegel. Dus Lane keeping Assistent :)

De voorgestelde bestemming doet ie omdat de machine leert van het gedrag, je kan het uitzetten ergens in de navigatie instelling,

[ Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 20-03-2024 03:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:02

Theimon

Snapte!?

RAAF12 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:44:
Hoe heet de optie die een waarschuwing laat zien als je wordt ingehaald?
Spiegels en rondkijken?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57

Eagle Creek

Breathing security

com2,1ghz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Ik zal er wat beter opletten dit keer. Maar durf met 100% zekerheid te zetten dat 55km peanuts is. Dat heb ik vorig week maandag namelijk gedaan. Woon werk enkel rit~120km 5:30 op de A1. Dagteller gaf aan dat ik totaal 110km elektrisch had gereden.

Ff kijken of ik de gopro erop kan zetten :)
Nog even voor de duidelijkheid: wij spreken over puur elektrisch in elektric mode. Rijd je op hybrid of sport dan laadt de auto op benzine af en toe bij om diverse redenen. Daarmee kom je met een hoger aantal elektrisch verbruikte km op je bestemming aan maar zegt een stuk minder over 1 volle acculading.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:29
Eagle Creek schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Nog even voor de duidelijkheid: wij spreken over puur elektrisch in elektric mode. Rijd je op hybrid of sport dan laadt de auto op benzine af en toe bij om diverse redenen. Daarmee kom je met een hoger aantal elektrisch verbruikte km op je bestemming aan maar zegt een stuk minder over 1 volle acculading.
Ik rij nooit op hybrid omdat dat gewoon niet goed is voor de motor. Of elektric of sport individual waarbij ik start stop eruit heb gecodeerd.
Dus sport individual:
motor: sport-plus
transmission: comfort
stuur: comfort

55 km haal ik met de temperaturen van 10-15 graden op de snelweg met full electric en dat is 100-120km/u. De 70 ga ik inderdaad nogmaals even checken want dat was vorig jaar en toen reed ik inderdaad de accu leeg totdat ik over ging op sport individual waardoor hij ging bijladen.

Wat ik nu doe is eerst het blok warmdraaien door op benzine te rijden. Mits hij op ~90 graden is dan wisselen naar full elektric op de snelweg. Totdat er 25% over is ga ik weer op benzine. Om vervolgens dat laatste stuk weer elektrisch te rijden waardoor er niet wordt bijgeladen. maar goed dat doe ik ook pas sinds begin dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:25
com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Ik rij nooit op hybrid omdat dat gewoon niet goed is voor de motor.
Waarom niet? Daar is hij voor gemaakt. Net als start/stop.
Wat ik nu doe is eerst het blok warmdraaien door op benzine te rijden. Mits hij op ~90 graden is dan wisselen naar full elektric op de snelweg.
Aparte keuze. Juist fijn van hybride dat je in bewoonde gebieden elektrisch kunt rijden voor de uitstoot. En 100 km/u gaat met een benzinemotor vervolgens best efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mrwiggs schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Waarom niet? Daar is hij voor gemaakt. Net als start/stop.
Sommige zaken bestaan om op papier zuinig en lage uitstoot te hebben. Start stop werkt misschien in België of in Duitsland waar je minutenlang wacht bij een stoplicht. In Nederland hebben we slimmere stoplichten waardoor je niet zo lang stil staat, of het verkeer loopt weer snel door.

Tevens staan onze stoplichten hier zo geprogrammeerd dat het ervoor zorgt dat het licht op rood gaat als er niemand rijdt, kom jij net aanrollen dan gaat hij pas op groen totdat je bijna stil staat.
Met deze situaties heb ik elke keer dat hij uit gaat en nog niet eens 2 seconden later weer aan moet. Stel de auto voor je gaat een stukje vooruit, dan blijft de motor alsnog draaien.
Wil je minder uitstoot en verbruik, dan moet je auto minimaal 7 seconden uit staan.

Wat betreft hybrid mode. Denk dat dat ook in Duitsland beter werkt omdat ze daar wat harder rijden dan hier waardoor je op de snelweg constant op benzine rijdt. En op langzamere stukken full electric.

Er is niets goeds aan om met een koud blok elektrisch te rijden tot de snelweg om vervolgens de
brandstofmotor en de turbo aan te jagen op hoge toeren om vervolgens na 15 seconden weer uit te moeten.

Daarna als je gaat inhalen dat hij dan weer wordt aangeslingerd. Blok komt zo nooit op temperatuur. Is hetzelfde als korte ritjes maar dan erger. Er komt vocht en vervuiling in je olie. Katalysator wordt nooit warm.

Dus als de brandstofmotor aan moet, dan moet hij op bedrijfstemperatuur komen, daarna elektrisch.
[...]

Aparte keuze. Juist fijn van hybride dat je in bewoonde gebieden elektrisch kunt rijden voor de uitstoot. En 100 km/u gaat met een benzinemotor vervolgens best efficiënt.
Hier rijden wij in de bebouwde kom voornamelijk elektrisch tenzij de accu leeg is. Moet ik de stad uit dan rij ik op benzine zodat tot de snelweg het blok een beetje warm is.

Volgens mijn dagteller heb ik vorig jaar ongeveer 40% van het gereden kilometers full electric gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:12
com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Sommige zaken bestaan om op papier zuinig en lage uitstoot te hebben. Start stop werkt misschien in België of in Duitsland waar je minutenlang wacht bij een stoplicht. In Nederland hebben we slimmere stoplichten waardoor je niet zo lang stil staat, of het verkeer loopt weer snel door.

Tevens staan onze stoplichten hier zo geprogrammeerd dat het ervoor zorgt dat het licht op rood gaat als er niemand rijdt, kom jij net aanrollen dan gaat hij pas op groen totdat je bijna stil staat.
Met deze situaties heb ik elke keer dat hij uit gaat en nog niet eens 2 seconden later weer aan moet. Stel de auto voor je gaat een stukje vooruit, dan blijft de motor alsnog draaien.
Wil je minder uitstoot en verbruik, dan moet je auto minimaal 7 seconden uit staan.

Wat betreft hybrid mode. Denk dat dat ook in Duitsland beter werkt omdat ze daar wat harder rijden dan hier waardoor je op de snelweg constant op benzine rijdt. En op langzamere stukken full electric.

Er is niets goeds aan om met een koud blok elektrisch te rijden tot de snelweg om vervolgens de
brandstofmotor en de turbo aan te jagen op hoge toeren om vervolgens na 15 seconden weer uit te moeten.

Daarna als je gaat inhalen dat hij dan weer wordt aangeslingerd. Blok komt zo nooit op temperatuur. Is hetzelfde als korte ritjes maar dan erger. Er komt vocht en vervuiling in je olie. Katalysator wordt nooit warm.

Dus als de brandstofmotor aan moet, dan moet hij op bedrijfstemperatuur komen, daarna elektrisch.

[...]

Hier rijden wij in de bebouwde kom voornamelijk elektrisch tenzij de accu leeg is. Moet ik de stad uit dan rij ik op benzine zodat tot de snelweg het blok een beetje warm is.

Volgens mijn dagteller heb ik vorig jaar ongeveer 40% van het gereden kilometers full electric gereden.
Ik hoor dit vaker, maar is het niet zo dat een elektromotor en battery pack net zo goed warmte genereren en gekoeld moeten worden? EV's hebben ook koelvloeistof.
Zou je de warmte die wordt gegenereerd dan niet kunnen gebruiken om het blok voor te verwarmen door de "Kühlkreislauf" te koppelen (en waar nodig weer los te koppelen met valves als de ICE warmte genereert) en eventueel bij te verwarmen met een standkachel die zowel met brandstof als met een elektrisch verwarmingselement de ICE op bedrijfstemperatuur kan houden?

Ik begrijp dat de duurzaamheid na pak m beet 150k km voor autofabrikanten minder interessant is, waardoor ze minder geneigd zijn om in dergelijke oplossingen te investeren. Van koud trappen gaat en motor natuurlijk niet van de ene op de andere dag kapot, en tegen de tijd dat de gevolgen merkbaar worden is de garantie en/of het leasecontract al verlopen. Ook werd hybride lang als een tussenoplossing gezien die wordt uitgefaseerd ten faveure van EV's. Nu blijkt dat Europa nog niet klaar is voor EV-only (en dat ook niet snel zal zijn), hoop ik dat hybride technologie zal worden doorontwikkeld an dat er dergelijke beter geïntegreerde oplossingen komen, i.p.v. een simpele ICE auto met een elektromotor er op geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Tis een bekende (software) bug bij de dealer.

Zijn bepaalde update versies uit 2022 die upgrade niet triggeren ook al wordt er aan alle voorwaarden voldaan.
Niet alleen uit 2022 blijkbaar, want heb nu ook al een aantal weken een update klaar staan in de auto, terwijl de geinstalleerde versie uit 2023 is. Ik vermoed, dat het koudere weer hier debet aan is.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Leut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Niet alleen uit 2022 blijkbaar, want heb nu ook al een aantal weken een update klaar staan in de auto, terwijl de geinstalleerde versie uit 2023 is. Ik vermoed, dat het koudere weer hier debet aan is.
Bij mij stond ie toen van April tot Oktober vast iig.
Het lag niet aan het koude weer, en blijkbaar ook niet aan de accu, want alle updates na deze ‘force push’ van de dealer gingen ook weer prima :p

Toen ik bij de dealer was kreeg ik te horen dat het een bekende bug was, dat ondanks voldoen aan de prerequisites, auto horizontaal, genoeg accu etc de auto de update niet aanbood om te starten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39

Mr Pingu

Professioneel Prutser

RAAF12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 03:38:
[...]

Ja die bedoel ik, de dode hoeksensors. Ik ben op zoek naar een andere auto en vroeg me af hoe die optie heet. Dat zoekt wat makkelijker. Volgens mij moet je dan ook meerdere camera's hebben. In de huidige auto (G20) zit er maar een bij de spiegel. Dus Lane keeping Assistent :)

De voorgestelde bestemming doet ie omdat de machine leert van het gedrag, je kan het uitzetten ergens in de navigatie instelling,
Je hoeft geen meerdere camera’s te hebben voor het dode hoek lampje. Dit gaat namelijk op Shortwave radar sensors in de zijkanten van de achterbumper.

Mogelijk voor lane change assistent moet je wel extra camera’s hebben.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:24:
[...]

[...]

Eh? Dat is juist de verkeerde volgorde. Met 100km/h op de snelweg belast je je motor nauwelijks. Ik rij mijn plug-in tot aan de snelweg (is maar een paar km in mijn geval) elektrisch, zodra ik op de snelweg rijd gaat de ICE aan en de batterij in save modus. Zodra ik van de snelweg af ben gaat de elektromotor weer aan.

@Puf Die genereren ook wel warmte, maar lang niet zoveel als een ICE. Een elektrisch verwarmingselement om je ICE op warmte te houden is bizar inefficiënt (en onnodig).

Qua betrouwbaarheid/duurzaamheid van PHEVs maak ik me niet zoveel zorgen. Er staan legio Outlander PHEVs en V60 D6'en te koop met 3 ton+ op de teller.

[ Voor 13% gewijzigd door Knul op 20-03-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Puf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Ik hoor dit vaker, maar is het niet zo dat een elektromotor en battery pack net zo goed warmte genereren en gekoeld moeten worden? EV's hebben ook koelvloeistof.
Zou je de warmte die wordt gegenereerd dan niet kunnen gebruiken om het blok voor te verwarmen door de "Kühlkreislauf" te koppelen (en waar nodig weer los te koppelen met valves als de ICE warmte genereert) en eventueel bij te verwarmen met een standkachel die zowel met brandstof als met een elektrisch verwarmingselement de ICE op bedrijfstemperatuur kan houden?

Ik begrijp dat de duurzaamheid na pak m beet 150k km voor autofabrikanten minder interessant is, waardoor ze minder geneigd zijn om in dergelijke oplossingen te investeren. Van koud trappen gaat en motor natuurlijk niet van de ene op de andere dag kapot, en tegen de tijd dat de gevolgen merkbaar worden is de garantie en/of het leasecontract al verlopen. Ook werd hybride lang als een tussenoplossing gezien die wordt uitgefaseerd ten faveure van EV's. Nu blijkt dat Europa nog niet klaar is voor EV-only (en dat ook niet snel zal zijn), hoop ik dat hybride technologie zal worden doorontwikkeld an dat er dergelijke beter geïntegreerde oplossingen komen, i.p.v. een simpele ICE auto met een elektromotor er op geplakt.
EV's werken wel zo, een hybrid niet. Althans de BMW hybrids niet. Het een brandstofauto gaat ook niet stuk als je eenmalig er onhandig mee omgaat. Idem met een kort ritje. Doe je dat langdurig dan zijn de gevolgen wel catastrofaal.
Weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt maar als je full elektric rijdt en kickdown doet dat de brandstofmotor ook op zijn flikker krijgt. Het kan, maar je moet t niet doen als het niet nodig is.
Knul schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Eh? Dat is juist de verkeerde volgorde. Met 100km/h op de snelweg belast je je motor nauwelijks. Ik rij mijn plug-in tot aan de snelweg (is maar een paar km in mijn geval) elektrisch, zodra ik op de snelweg rijd gaat de ICE aan en de batterij in save modus. Zodra ik van de snelweg af ben gaat de elektromotor weer aan.

@Puf Die genereren ook wel warmte, maar lang niet zoveel als een ICE. Een elektrisch verwarmingselement om je ICE op warmte te houden is bizar inefficiënt (en onnodig).

Qua betrouwbaarheid/duurzaamheid van PHEVs maak ik me niet zoveel zorgen. Er staan legio Outlander PHEVs en V60 D6'en te koop met 3 ton+ op de teller.
Op een constante snelheid ja, niet als je accelereert. Laat dat nou net gebeuren als je de snelweg op gaat of gaat inhalen. Dit is simpwelweg al zichtbaar op je Sport display waarbij je de turbo druk ook ziet oplopen en je toerental rond de 3500-4000 zit. Op lage load merk je dat de elektromotor nog de brandstofmotor wat ondersteuning geeft, maar dat gaat niet als je veel vermogen vraagt.

De full elektric gaat op de volgende voorwaarden als je hybrid rijdt:
- Minder dan 40% vermogenvraag
- Accu heeft lading
- Onder de 110km/u
- Navigatie heeft dit bepaald aan de hand van je geplande route
- Je rijdt een eDrive zone in

Prima wat andere mensen doen, maar het is wetenschap dat koude starts, motor koud belasten en hem niet op temperatuur laten komen een motor nogal funest is. Zeker in combinatie met de lange onderhoudsintervallen die BMW hanteert.

Ik zou eigenlijk willen dat hybrid vanaf 90km/u de brandstofmotor aanslingert omdat we hier in NL 100km/u rijden. En dan heb je inderdaad een constante load en rijd je je motor regelmatig warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Even een andere vraag, ik word gek van die melding van een adres in de navi die tevoorschijn komt zodra ik instap en start. Het adres heb ik al eruit gehaald bij laatste bestemmingen/favorieten en een ander adres ingevoerd maar nee hoor hetzelfde adres blijft elke keer op het scherm oppoppen om daar naar toe te gaan. Anders ga ik morgen maar even naar de dealer, het is namelijk vrij irritant.
Ik geef altijd de schuld aan AI.

Op specifieke dagen rijd ik idd specifieke routes, en dan krijg ik idd ook de bestemmingsvoorstellen :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Ik rij nooit op hybrid omdat dat gewoon niet goed is voor de motor. Of elektric of sport individual waarbij ik start stop eruit heb gecodeerd.
Je hebt (ongeveer) nooit een start/stop op benzine, gezien je auto binnen bebouwde kom je altijd op electrisch laat rijden, ook in sport mode? :?

wat is er overigens slecht aan hybrid mode?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2024 11:03 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
@com2,1ghz Dat laatste ben ik met je eens. Ik vind het frustrerend dat je niet zelf kan kiezen wanneer de ICE aan gaat en wanneer je op stroom rijdt. Je kan er wel voor save/hold kiezen (afhankelijk van je auto), maar vaak laadt ie dan toch weer tot een bepaald percentage op.

Met 100km/h is de accu dusdanig snel leeg dat het weinig zin heeft.

Overigens is mijn plug-in een Volvo V60 D6, die komt (dankzij het dieselkoppel) niet zo snel boven de 2500tpm :)

Omdat we in het BMW topic zitten nog maar een plaatje van mijn BMW:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53119439292_e7dd43b827_c.jpg

Nog een maandje, dan gaat ie weer uit de stalling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:54:
[...]

EV's werken wel zo, een hybrid niet. Althans de BMW hybrids niet. Het een brandstofauto gaat ook niet stuk als je eenmalig er onhandig mee omgaat. Idem met een kort ritje. Doe je dat langdurig dan zijn de gevolgen wel catastrofaal.
Weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt maar als je full elektric rijdt en kickdown doet dat de brandstofmotor ook op zijn flikker krijgt. Het kan, maar je moet t niet doen als het niet nodig is.

[...]
Dat is één van de redenen dat ik voor een (gebruikte) 320i heb gekozen ipv een 330e, hoewel de extra power van de PHEV verleidelijk was.
Je weet gewoon niet hoe de vorige "eigenaar" (leaserijder) er mee is omgegaan. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een ICE auto, maar een PHEV is een stuk complexer, zwaarder, er is meer ruimte voor misbruik (zoals jij schetst ijskoude kickdowns bij 100+ km/h) en er kan ook meer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
YakuzA schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Je hebt (ongeveer) nooit een start/stop op benzine, gezien je auto binnen bebouwde kom je altijd op electrisch laat rijden, ook in sport mode? :?

wat is er overigens slecht aan hybrid mode?
Als je even mijn bericht leest beantwoord ik beide vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Knul schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Een standkachel/voorverwarmer op brandstof is daarentegen heel efficiënt, en elke PHEV heeft brandstof aan boord.

Het interieur moet ook elektrisch (bij-)verwarmd worden als je in EV-modus rijdt. Door af-fabriek een Webasto te monteren in het koelsysteem en te integreren met het motormanagement en climate control kun je misschien zelfs de EV range vergroten in de winter (naast het feit dat een ICE op bedrijfstemperatuur ook veel efficiënter is), en het kost je echt een minimale hoeveelheid brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Knul schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:00:

Omdat we in het BMW topic zitten nog maar een plaatje van mijn BMW:

[Afbeelding]

Nog een maandje, dan gaat ie weer uit de stalling :)
Juicy E36... Welke motorisering? En met extended leder-pakket? Die A-stijlen zijn normaliter met textiel bekleed... En is dat hout op de deurkaart geplakt?
Fijn stuurtje trouwens. Ik had zelf een halflederen sportinterieur en dat stuurtje in mijn 1998 E36 gebouwd. Wat een fijne wagen was dat! Krijg wel een beetje heimwee als ik dat zie. Nu rij ik 2.5 jaar naar tevredenheid in een 2018 F30, maar die pure rijbeleving van de E36 was toch wel heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:54:
[...]

[...]

Op een constante snelheid ja, niet als je accelereert. Laat dat nou net gebeuren als je de snelweg op gaat of gaat inhalen. Dit is simpwelweg al zichtbaar op je Sport display waarbij je de turbo druk ook ziet oplopen en je toerental rond de 3500-4000 zit. Op lage load merk je dat de elektromotor nog de brandstofmotor wat ondersteuning geeft, maar dat gaat niet als je veel vermogen vraagt.

De full elektric gaat op de volgende voorwaarden als je hybrid rijdt:
- Minder dan 40% vermogenvraag
- Accu heeft lading
- Onder de 110km/u
- Navigatie heeft dit bepaald aan de hand van je geplande route
- Je rijdt een eDrive zone in

Prima wat andere mensen doen, maar het is wetenschap dat koude starts, motor koud belasten en hem niet op temperatuur laten komen een motor nogal funest is. Zeker in combinatie met de lange onderhoudsintervallen die BMW hanteert.

Ik zou eigenlijk willen dat hybrid vanaf 90km/u de brandstofmotor aanslingert omdat we hier in NL 100km/u rijden. En dan heb je inderdaad een constante load en rijd je je motor regelmatig warm.
Heb jij het over een F3x hybride?

De G2x hybride gaat t/m 140km/h full electric met 60% vermogensvraag, onafhankelijk van waar je rijdt en bij een kickdown springt de ICE niet aan. Tenzij je in hybrid mode rijdt, dan heb je wel 40% vermogensvraag en springt de ICE aan bij een kickdown.

Daarnaast, zoals al gezegd, wanneer je op de snelweg 110km/h rijdt en de ICE springt aan, dan is de belasting erg laag. Wellicht zelfs lager dan wanneer je de ICE op temperatuur laat komen richting de snelweg met start/stops bij eventuele stoplichten of de accelaratie naar 110km/h op de invoegstrook.

Verder volledig met je eens dat zware belasting van een koude motor niet erg bevorderlijk is. Daar hoef je geen hybride voor te hebben ;)

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Als je even mijn bericht leest beantwoord ik beide vragen.
Ik zie het antwoord op de vragen niet :)

Ik zie dat jij een soortvan Manual Hybrid zelf aan het doen bent waarbij je eerst de motor warm rijd, vervolgens de motor weer afkoelt door electric te gaan rijden en daarna weer op benzine voor de 2e keer je blok te verwarmen, niet waarom in de reguliere Hybrid mode rijden slecht is. :)

Er staat inderdaad wel dat je in de bebouwde kom na het opstarten graag dino's verbrand ipv de zuinigere electro motor voor dat initiële traject te gebruiken, waardoor je idd start/stop's op je reguliere motor zelf zal forceren tenzij je die uitcodeerd idd.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2024 13:10 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
Puf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Juicy E36... Welke motorisering? En met extended leder-pakket? Die A-stijlen zijn normaliter met textiel bekleed... En is dat hout op de deurkaart geplakt?
Fijn stuurtje trouwens. Ik had zelf een halflederen sportinterieur en dat stuurtje in mijn 1998 E36 gebouwd. Wat een fijne wagen was dat! Krijg wel een beetje heimwee als ik dat zie. Nu rij ik 2.5 jaar naar tevredenheid in een 2018 F30, maar die pure rijbeleving van de E36 was toch wel heerlijk.
Het is een 320i cabrio, dus met de sound van een zescilinder zonder het vermogen :) Dat laatste is ook wat minder belangrijk in een cabrio imo.

A-stijl is gewoon van (zwart) plastic. Op de deuren zit wel iets wat lijkt op leer, maar het is het volgens mij niet. Het hout zit met clips op de deuren vast.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51435794706_9faf26ca08_c.jpg
Puf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Een standkachel/voorverwarmer op brandstof is daarentegen heel efficiënt, en elke PHEV heeft brandstof aan boord.

Het interieur moet ook elektrisch (bij-)verwarmd worden als je in EV-modus rijdt. Door af-fabriek een Webasto te monteren in het koelsysteem en te integreren met het motormanagement en climate control kun je misschien zelfs de EV range vergroten in de winter (naast het feit dat een ICE op bedrijfstemperatuur ook veel efficiënter is), en het kost je echt een minimale hoeveelheid brandstof.
Dat is het bijzondere van de Volvo, die heeft een (brandstof)standkachel en kan dus netjes voorverwarmen voordat je gaat rijden. Als je tijdens het elektrisch rijden verwarming wil, zet hij de elektrische verwarming aan :X Super inefficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
YakuzA schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Ik zie het antwoord op beide vragen niet :)

Ik zie dat jij een soortvan Manual Hybrid zelf aan het doen bent waarbij je eerst de motor warm rijd, vervolgens de motor weer afkoelt door electric te gaan rijden en daarna weer op benzine voor de 2e keer je blok te verwarmen, niet waarom in de reguliere Hybrid mode rijden slecht is. :)

Er staat inderdaad wel dat je in de bebouwde kom na het opstarten graag dino's verbrand ipv de zuinigere electro motor voor dat initiële traject te gebruiken, waardoor je idd start/stop's op je reguliere motor zelf zal forceren tenzij je die uitcodeerd idd.
De G20 is uitgerust met Active Grille. Die gaat dicht en blijft de boel ook langer op temperatuur. De motorolie zal hooguit afkoelen tot 70 graden als je de accu leegrijdt in de winter. Ik gaf hierbij als voorbeeld dat in Duitsland dat dit beter werkt omdat men daar op de snelweg wat harder rijdt en je constant op brandstof rijdt.

De reden waarom ik geen hybrid mode gebruik is omdat als je de snelweg op gaat dat hij plotseling een koude start doet en hard moet werken. Om vervolgens na 15 seconden weer uit te gaan omdat ik weer met 100 rijdt. Ga ik daarna inhalen, springt hij met een koud blok weer aan om weer uit te gaan.

Aangezien we in Nederland met 100 rijden dan zal hij in hybrid mode elektrisch blijven rijden. Er is helemaal niets aan de hand als je een constante snelheid rijdt en dat hij dan omschakelt naar brandstof. Maar de concern die ik beschrijf gaat om kortdurend meer dan 40% vermogen of dat je uitschiet boven 110km/u.
Ik zou eigenlijk willen dat hybrid mode pas vanaf 90km/u op benzine zou wisselen.

Een motor slijt het meeste bij een koude start. En als een blok niet op temperatuur komt dan heb je te maken met olie en motor die vervuild wordt want de boel wordt niet verbrand. Hetzelfde als een brandstofauto met korte ritten te gaan gebruiken. Vocht in je olie, mayonaisevorming, verstopte katalysator, roestende uitlaat.

Dus voor de duidelijkheid, ik zet hem handmatig op sport als ik weet dat ik de snelweg op moet. Als de brandstofmotor eenmaal aan gaat dan blijf ik op benzine rijden totdat hij op temperatuur is. Vervolgens zet ik hem op elektric zodat ik ook mijn accu leegrijdt. Want op werk heb ik een laadpaal.

Hierdoor heb ik als ik de snelweg op ga een blok die deels warm is. Ik woon ook nog geen kilometer van de snelweg af.

Als ik in de bebouwde kom rijdt hou ik hem op elektric want ik wil dan ook niet dat de brandstofmotor onnodig aan gaat als ik een keer meer dan 40% vermogen vraag.
Leut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:59:
[...]

Heb jij het over een F3x hybride?

De G2x hybride gaat t/m 140km/h full electric met 60% vermogensvraag, onafhankelijk van waar je rijdt en bij een kickdown springt de ICE niet aan. Tenzij je in hybrid mode rijdt, dan heb je wel 40% vermogensvraag en springt de ICE aan bij een kickdown.

Daarnaast, zoals al gezegd, wanneer je op de snelweg 110km/h rijdt en de ICE springt aan, dan is de belasting erg laag. Wellicht zelfs lager dan wanneer je de ICE op temperatuur laat komen richting de snelweg met start/stops bij eventuele stoplichten of de accelaratie naar 110km/h op de invoegstrook.

Verder volledig met je eens dat zware belasting van een koude motor niet erg bevorderlijk is. Daar hoef je geen hybride voor te hebben ;)
Oh jawel hoor. De ICE sprint wel degelijk aan als je een kickdown doet met elektric mode O-) Dat meteen getest met het proefritje. Dan wisselt hij om naar hybrid mode.
Gaat om een G20 330e met een mooie 50 jahre edition logo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn5607wINo_nF0UGZbIMJQO8eC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvFrYMMmrdsdDgJSxOGf6D8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

55 km haal ik met de temperaturen van 10-15 graden op de snelweg met full electric en dat is 100-120km/u. De 70 ga ik inderdaad nogmaals even checken want dat was vorig jaar en toen reed ik inderdaad de accu leeg totdat ik over ging op sport individual waardoor hij ging bijladen.
Welk type en bouwjaar heb jij? En hoeveel KwH? 10.4 kWh of meer?
Dus voor de duidelijkheid, ik zet hem handmatig op sport als ik weet dat ik de snelweg op moet
Als je dit inderdaad bij je normale elektrische verbruikt optelt, is het logisch dat je hoger uitkomt. De sport-modus zorgt voor bijladen en remmen geeft je telkens extra elektrische KM terwijl ze je niets kosten.

Ik durf er iets om te verwedden dat wanneer je van thuis tot uit in electric only mode rijdt, je nooit geen 55 haalt "met gemak" als je tussen de 100-120 gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Eagle Creek op 20-03-2024 14:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

com2,1ghz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]

De G20 is uitgerust met Active Grille. Die gaat dicht en blijft de boel ook langer op temperatuur. De motorolie zal hooguit afkoelen tot 70 graden als je de accu leegrijdt in de winter. Ik gaf hierbij als voorbeeld dat in Duitsland dat dit beter werkt omdat men daar op de snelweg wat harder rijdt en je constant op brandstof rijdt.

De reden waarom ik geen hybrid mode gebruik is omdat als je de snelweg op gaat dat hij plotseling een koude start doet en hard moet werken. Om vervolgens na 15 seconden weer uit te gaan omdat ik weer met 100 rijdt. Ga ik daarna inhalen, springt hij met een koud blok weer aan om weer uit te gaan.

Aangezien we in Nederland met 100 rijden dan zal hij in hybrid mode elektrisch blijven rijden. Er is helemaal niets aan de hand als je een constante snelheid rijdt en dat hij dan omschakelt naar brandstof. Maar de concern die ik beschrijf gaat om kortdurend meer dan 40% vermogen of dat je uitschiet boven 110km/u.
Ik zou eigenlijk willen dat hybrid mode pas vanaf 90km/u op benzine zou wisselen.

Een motor slijt het meeste bij een koude start. En als een blok niet op temperatuur komt dan heb je te maken met olie en motor die vervuild wordt want de boel wordt niet verbrand. Hetzelfde als een brandstofauto met korte ritten te gaan gebruiken. Vocht in je olie, mayonaisevorming, verstopte katalysator, roestende uitlaat.

Dus voor de duidelijkheid, ik zet hem handmatig op sport als ik weet dat ik de snelweg op moet. Als de brandstofmotor eenmaal aan gaat dan blijf ik op benzine rijden totdat hij op temperatuur is. Vervolgens zet ik hem op elektric zodat ik ook mijn accu leegrijdt. Want op werk heb ik een laadpaal.

Hierdoor heb ik als ik de snelweg op ga een blok die deels warm is. Ik woon ook nog geen kilometer van de snelweg af.

Als ik in de bebouwde kom rijdt hou ik hem op elektric want ik wil dan ook niet dat de brandstofmotor onnodig aan gaat als ik een keer meer dan 40% vermogen vraag.

[...]

Oh jawel hoor. De ICE sprint wel degelijk aan als je een kickdown doet met elektric mode O-) Dat meteen getest met het proefritje. Dan wisselt hij om naar hybrid mode.
Gaat om een G20 330e met een mooie 50 jahre edition logo.

[Afbeelding]
Ik denk, met alle respect voor al wat je schrijft, dat je er te veel over nadenkt. Ik denk namelijk dat BMW best wel nagedacht heeft over verbruik, batterij-afwegingen, motorbeschermingen en zaken als start-stop. Ik kan niet ontkennen dat veel van deze drijvers wet- en milieugedreven zijn máar BMW is ook geen merk dat accepteert dat de boel in de helft van de levensduur uit elkaar valt, dunkt mij.

Meer inhoudelijk : het is correct dat in hybrid boven 110kmh en 40% of in full electric 140kmh en 60% óók de ICE wordt bijgeschakeld. Bij hybrid is dit vrij vlot, bij electric moet je hem inderdaad echt op z'n staartje trappen. Echter...

1. De electromotor kan meer kW leveren dan je bij 140kmh/60% krijgt. Je hebt een 4-cilinder benzinemotor met 184 pk en een elektromotor met 88 pk, samen 252 pk. Echter: bij extra stevige belasting levert de electromotor nog eens 40 pk extra en schiet het totale vermogen naar 292 pk. Wanneer jij dus 140kmh rijdt en versnelt naar 160 kmh, dan hoeft de ICE niet uit een koude start opeens het vermogen van 160 kmh te leveren. Het hoeft alleen maar het gat van 140 naar 160 te leveren. En in de praktijk zelfs nog iets minder doordat de electro op dat moment nog net even extra hard z'n best doet.

Ergo: je ICE wordt een heel stuk minder belast dan een reguliere ICE die je met koud weg zou planken.

2. BMW beschermt je ICE bij koude temperaturen tegen hoge toerentallen. Het volledige aandrijfvermogen is niet beschikbaar tot de motor in ieder geval op z'n minst is opgewarmd en je loopt tegen een rev limiter. Dat opwarmen zou idealiter de volledige 90*c zijn maar voor de ergste schade/slijtage ook met minder.

3. Start/Stop is geen / veel minder een issue in hybrid, omdat je per definitie elektrisch wegtrekt bij het verkeerslicht en dan pas de ICE bijschakelt. Dat is een heel ander soort belasting dan in een non-hybride.

Dat je alsnog beter niet dagelijks plankgas je wijk uit de snelweg op moet schuren lijkt mij evident, máar ik vertrouw erop dat BMW er "best wel" over na heeft gedacht. just let the car do its magic

----------
That's because, even if you don't switch from EV to hybrid mode, the car could do so automatically if you demand "boost" by depressing the accelerator past the click stop.
In that case it will switch to hybrid-auto (Audi-speak, presumably VW GTE mode), kick down the gearbox and deliver all 250PS that the ICE and EV can muster together./
https://www.speakev.com/threads/gte-mode-from-cold.10413
Somewhere in this review he tells he spoke with BMW engineers and they said some engine parts are made stronger and more durable.
Starts at 38:00
YouTube: BMW X5 PHEV 45e FULL REVIEW electrified with new range - Autogefühl
I wouldn't worry about it honestly as we're not given the exact details of how the two systems are working together, but unlike a lot of PHEVs for BMW the integration is very deep. So it isn't a binary choice when the ICE engine is on. Meaning there is no mode available to us where the car can be in ICE only mode. When the ICE is on the EV motor is there to assist and can be assisting more than we might think...

For instance, I notice if I am accelerating hard in my car to get on the highway or pass and the engine is cold (and the car has run out of HV battery juice to turn it on) I'm more likely to end up in "eBoost" than if I were doing this when the engine is warmer. Meaning the EV motor is assisting in this as the engine warms up a bit. I am sure the integrations are far more involved as well.
https://g05.bimmerpost.co...p?p=28019710&postcount=20
2) Manufacturers are aware of this, and PHEV’s have computerized systems that account for it. For example, when it is very cold, my PHEV will run the engine in parallel with the electric system for a short time prior to transitioning in order to make sure that everything gets up to safe operating temperature.
https://www.quora.com/Doe...e-only-due-to-the-oil-and

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

YakuzA schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Ik geef altijd de schuld aan AI.

Op specifieke dagen rijd ik idd specifieke routes, en dan krijg ik idd ook de bestemmingsvoorstellen :P
Hoef je niet voor naar de dealer, het is uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWwcqRi0Tz45HSNJktLG-PUYCDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Old2c7aj7mPiqcUMHHvv6tqp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
RAAF12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:53:
[...]
K
Hoef je niet voor naar de dealer, het is uit te zetten.

[Afbeelding]
Als ik het goed zie leert de navi dan ook niet meer van je voorkeursroutes en het gewicht van je rechtervoet (voor berekenen ETA). Jammer dat je het niet los van elkaar kunt uitschakelen.

Ik heb zelf id6, maar ben wel jaloers op sommige features van id7, m.n. Android Auto en de uitgebreide app-integratie. Random adressen op het scherm is er niet eentje van.

Als het steeds hetzelfde adres is kun je eens kijken of je dat adres ergens kunt uitsluiten. Kan me voorstellen dat BMW een "discrete" optie heeft voor het adres van je minnares of van je favoriete BDSM dungeon zodat die niet op gênante momenten verschijnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Altijd zo fijn... het begin van de wat uitgebreidere 'hobbypoetsperiode' :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTcJL1GmBWxPwe_FwOy_JEheGvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5bqBaYDI8qko6wTtxxLb9EWh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlx2XoKramUeZ8I-Rk_udUAKzcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOsHwpwpfvBA0o4WNcrRqJwu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 17:00
Mijn vader is aan het kijken naar een 2024 X5 x50e, ik ben er een beetje uit vwb de opties e.d. bij BMW. Wat zijn in jullie ogen de must-have opties die erop moeten zitten? Hij rijdt voornamelijk 80km / dag woon-werk en veel kleine afstanden hier en daar in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 21:38
CreativeS schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:56:
Altijd zo fijn... het begin van de wat uitgebreidere 'hobbypoetsperiode' :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ideaal zo. Hier mag het eigenlijk niet meer zo de auto wassen. En bij de wasstraat voel ik me toch altijd een beetje opgejaagd (misschien ook maar niet meer op zaterdag gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

miena21 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:14:
[...]

ideaal zo. Hier mag het eigenlijk niet meer zo de auto wassen. En bij de wasstraat voel ik me toch altijd een beetje opgejaagd (misschien ook maar niet meer op zaterdag gaan)
Ja dat heb ik ook altijd, dan is het niet op het gemak. Daarom schuim en hogedruk voorwas en dan de rest op m’n werk met de tuinslang. Hebben daar ook van die grote industrieele stofzuigers van 4kw staan. Dacht pas een keertje ff snel in de wasstraat te doen, de zuigkracht viel echt vies tegen…

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tristan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:58:
Mijn vader is aan het kijken naar een 2024 X5 x50e, ik ben er een beetje uit vwb de opties e.d. bij BMW. Wat zijn in jullie ogen de must-have opties die erop moeten zitten? Hij rijdt voornamelijk 80km / dag woon-werk en veel kleine afstanden hier en daar in het weekend.
Met ‘de tractor’ vind ik het iig erg fijn om de 360 graden camera te hebben voor het inparkeren :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:37
[...]

Ik heb dat de laatste paar dagen ook, volgens mij is het een bugje. Ik heb het idee dat dit komt doordat my bmw dit adres op de één of andere manier telkens blijft pushen. Het is (in mijn geval) sowieso niet het zelflerende systeem, want die popup ziet er anders uit. Sterker nog, als ik de 'foute' navi-tip wegwuif middels gesture control, dan krijg ik direct het adres van mijn bedrijf als voorstel. Volgens mij heb ik dit eerder eens gehad, ik weet alleen niet meer hoe dit toen weg is gegaan. Ik kijk het nog even aan hiero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:37
DeBaroN schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:57:
De gepoedecoate velgen liggen er onder. Snel paar plaatjes:
Ander keertje paar mooie maken in de zon en een betere plek.,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Supergave kleur op je wielen! Als je je spiegels en grille-omlijsting ook nog even doet dan is het imo helemaal af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
De gekoelde/verwarmde bekerhouders, dat is wel echt de shit :+

Meesturende achteras is ook wel prettig bij zo'n slagschip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06 20:49
De volle stoel opties. Plus merino leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Ik merk dat mijn X1 E84 erg lijkt de duiken/overhellen op rotondes en scherpe bochten. Volgens mij een schokbrekerprobleem. Zou niet zo gek zijn bij 150k km, tenzij de vorige eigenaar ze binnen de 100k km heeft vervangen. Iemand ervaring met vervangende schokdempers die wat sportiever geveerd zijn dan de OEM? Ik hoef ook geen stuiterbak, maar wel wat strakkere wegligging.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 21:33
Eerder slappe veren lijkt wel. Schokbrekers kan je (laten) testen, toch?

KW, Eibach of Koni als je alles in 1 keer wilt aanpakken. Keuze is erg persoonlijk, en gaat lange discussie worden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 22:49

Bommes

Capo del formaggio

Als ik in het (digitale) boekje zoek naar welke olie er in onze F46 218i moet dan vind ik een aantal opties wat betreft viscositeit.
0W20, 0W30, 0W40, 5W20, 5W30 of 5W40.
Niet echt eenduidig dus.
Ik moet een litertje bijvullen dus het is niet een volledige verversing, heel veel zal het dus niet uitmaken.
Specificatie BMW Longlife-01, FE, 04, 12 FE of 14 FE+
Ook al zo eenduidig.. |:(

Online wordt he took al niet duidelijker.
https://www.autodoc.nl/au...e-tourer-f45/105893-218-i

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 17:00
Knul schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:49:
Meesturende achteras is ook wel prettig bij zo'n slagschip.
Welke optie is dat? Ik zie hem niet in de configurator, of ik kijk er overheen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:36
Bommes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:07:
Als ik in het (digitale) boekje zoek naar welke olie er in onze F46 218i moet dan vind ik een aantal opties wat betreft viscositeit.
0W20, 0W30, 0W40, 5W20, 5W30 of 5W40.
Niet echt eenduidig dus.
Ik moet een litertje bijvullen dus het is niet een volledige verversing, heel veel zal het dus niet uitmaken.
Specificatie BMW Longlife-01, FE, 04, 12 FE of 14 FE+
Ook al zo eenduidig.. |:(

Online wordt he took al niet duidelijker.
https://www.autodoc.nl/au...e-tourer-f45/105893-218-i
Bel de garage waar je auto in onderhoud is en vraag welke olie zij er in moppen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:35
Tristan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Welke optie is dat? Ik zie hem niet in de configurator, of ik kijk er overheen..
volgens mij heet het Integral Active Steering, mogelijk onderdeel een pakket of onderstel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 22:49

Bommes

Capo del formaggio

TheBrut3 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Bel de garage waar je auto in onderhoud is en vraag welke olie zij er in moppen? :+
Heb ik geprobeerd waren niet te bereiken.
Dus maar gewoon 0W20 er bij gekapt (y)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 14:07
stoelventilatie
luchtvering (volgens mij is dit in combinatie met adaptief of m onderstel)
360 camera
comfort stoelen
(verwarmde achterstoelen, als jij achterin moet zitten natuurlijk :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:17
DaFreakhead schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:59:
[...]

Supergave kleur op je wielen! Als je je spiegels en grille-omlijsting ook nog even doet dan is het imo helemaal af :)
Dank je. Maar alleen de velgen vond ik al gewaagd in mijn beleving. Verder dan dit ga ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

roland kroes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:54:
Eerder slappe veren lijkt wel. Schokbrekers kan je (laten) testen, toch?

KW, Eibach of Koni als je alles in 1 keer wilt aanpakken. Keuze is erg persoonlijk, en gaat lange discussie worden 😁
Ik heb in mei onderhoud bij Gijsbertsen gepland staan. ik bel ze wel even of ze er dan naar kijken of dat ik even langs moet voor die tijd :) thanks in elk geval!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:15

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:24

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Iemand ervaring waar een universele ODB2 adapter werkt met xHP, BM3 en bijvoorbeeld Bimmercode?

Kan op xHP website enkel THOR, MHD en xHP adapter zelf vinden als ondersteunt, en BM3 eigenlijk niet op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Xqlus1ve schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:22:
Iemand ervaring waar een universele ODB2 adapter werkt met xHP, BM3 en bijvoorbeeld Bimmercode?

Kan op xHP website enkel THOR, MHD en xHP adapter zelf vinden als ondersteunt, en BM3 eigenlijk niet op hun website.
Voor Bimmercode en Bimmerlink gebruik ik de VGate Icar Pro , maar geen ervaring met xHP en BM3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
DeBaroN schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:03:
Dank je. Maar alleen de velgen vond ik al gewaagd in mijn beleving. Verder dan dit ga ik niet.
Dit zou het wel afmaken... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

Ik heb zelf de MHD Universal Wifi Adapter voor xHP en Bimmercode.

De dongle is te gebruiken voor:
  • MHD-tuning
  • xHP Flashtool
  • Bimmergeeks Protool
  • Bimmercode
  • Bimmer-Tool
Maar ik vond net het volgende:

MHD WiFi Adapter Compatible With Bootmod3!

Dus ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
Ik gebruik deze OBD kabel voor m’n F40. Werkt perfect i.c.m. Ethernet naar USB-C kabel op m’n iPad Pro.

OHP ENET Bimmercode OBD2 Cable for BMW F- Series Coding | E SYS ISTA+ ICOM Bootmod3 Bimmerlink OBD | Heavy Duty Cable https://a.co/d/9E7LMKq

[ Voor 40% gewijzigd door Rivanov op 21-03-2024 18:42 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DeBaroN schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Het staat wel echt goed en ik overweeg nav jouw foto de zomervelgen (style 570) dezelfde kleur te laten spuiten. Het is wat Anders dan al die zilveren en zwarte velgen die iedereen heeft.

Maar ben nog in dubio. Kan ook nieuwe velgen kopen (AEZ Atlanta Black) maar stiekem wel benieuwd hoe de 570 brons zou kleden. Wellicht een keer een photoshopje maken van de zomer.

Mijn wintervelgen staan sinds dit jaar in de plastidip maar 1 wiel begint al te bladderen dus overweeg die gewoon te laten spuiten. Heb een goedkoop adresje gevonden en wintervelgen zijn maar wintervelgen maar zien er echt een stuk beter uit in het Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
Ik gebruik ook een enet kabel, ik ga niet beginnen aan wifi en coden. De kans op bricken beperk ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:17
Mr Pingu schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:34:
[...]

Het staat wel echt goed en ik overweeg nav jouw foto de zomervelgen (style 570) dezelfde kleur te laten spuiten. Het is wat Anders dan al die zilveren en zwarte velgen die iedereen heeft.

Maar ben nog in dubio. Kan ook nieuwe velgen kopen (AEZ Atlanta Black) maar stiekem wel benieuwd hoe de 570 brons zou kleden. Wellicht een keer een photoshopje maken van de zomer.

Mijn wintervelgen staan sinds dit jaar in de plastidip maar 1 wiel begint al te bladderen dus overweeg die gewoon te laten spuiten. Heb een goedkoop adresje gevonden en wintervelgen zijn maar wintervelgen maar zien er echt een stuk beter uit in het Zwart.
Ik heb ze trouwens niet laten spuiten, maar poedercoaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:49:
Ik gebruik ook een enet kabel, ik ga niet beginnen aan wifi en coden. De kans op bricken beperk ik graag.
Het is geen Carly… :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
De gebruikte applicatie is niet heel relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CreativeS schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb zelf de MHD Universal Wifi Adapter voor xHP en Bimmercode.

De dongle is te gebruiken voor:
  • MHD-tuning
  • xHP Flashtool
  • Bimmergeeks Protool
  • Bimmercode
  • Bimmer-Tool
Maar ik vond net het volgende:

Dus ik zou het wel weten.
Thanks, ik ben voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlus1ve op 21-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Deagle schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:19:
De gebruikte applicatie is niet heel relevant
Dus wel... maar goed, als je al iets over bricken weet... weet je de rest ook vast wel te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
Als jij je er prettig bij voelt, vooral doen. 👍🏻 Het is algemeen bekend dat een bedrade verbinding stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Deagle schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:14:
Als jij je er prettig bij voelt, vooral doen. 👍🏻 Het is algemeen bekend dat een bedrade verbinding stabieler is.
Ja, tenzij die kabel slecht contact maak met omdat ie in elkaar gebeund is voor zo laag mogelijke kosten en kwaliteits controle bij de gebruiker ligt… (ik moet ineens denken aan die oude Apple laadkabels die al stuk gingen als je er naar keek)

Ik heb zelf al een keer een ECU coding data met bimmercode corrupt gemaakt… tja balen, kost een uur van je leven, moet je ineens met e-sys aan de slag om de ecu opnieuw te flashen. (Als het de headunit is , kost het je mogelijk 2 uur van je leven :p)

Persoonlijk heb ik meer problemen door Carly gezien dan door Bimmercode over wifi of Bluetooth.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 21-03-2024 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DeBaroN schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Ik heb ze trouwens niet laten spuiten, maar poedercoaten.
Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk :X Dat is volgens mij standaard voor velgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 21-03-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Alle generieke enet wifi adapters zijn uitwisselbaar :)
Dit omdat de auto altijd een IP krijgt in de APIPA range

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 21-03-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13

Volgens mij werkt de mhd adapter ook met bm3. Ik kan volgende week wel even voor je kijken. Wat vaak ook gewoon werkt is een enet kabel van AliExpress met een ethernet adapter op je telefoon

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Paul Hewson schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Ik installeer zelf de Aliexpress-versie binnenkort in mijn 2018 F33 wanneer ik ook een setje G20-schakelflippers retrofit. Zal ergens komende maand zijn.

Mocht je op zoek zijn naar een set zwarte M1/M2-knoppen, er staan af en toe OEM-sets op eBay Kleinanzeigen voor een stevige prijs voor 2 plastic knoppen. Ik heb zelf een volledige set voor het linker- en rechtercluster voor iets minder besteld op Aliexpress. De kleur komt overeen met OEM.
Erg benieuwd of je het setje inmiddels hebt ingebouwd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
Greetoz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:11:
[...]

Volgens mij werkt de mhd adapter ook met bm3. Ik kan volgende week wel even voor je kijken. Wat vaak ook gewoon werkt is een enet kabel van AliExpress met een ethernet adapter op je telefoon
een aliexpress kabel is dus precies hoe je de kans op ''bricken'' wel verhoogt. zou liever een mhd adapter gebruiken als een ali kabel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Ja dat lijkt me inderdaad vanzelfsprekend haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Denniz0229 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:56:
[...]

een aliexpress kabel is dus precies hoe je de kans op ''bricken'' wel verhoogt. zou liever een mhd adapter gebruiken als een ali kabel :9
De kabel is echt super simpel. Die werkt of hij werkt niet. Ik heb zowel de kabel als de Rode MHD. Beide werken perfect de kabel zelfs iets sneller. Met ISTA of eSYS gebruik ik de kabel. Met m’n iPhone de MHD. De kabels bij een NL webshop zijn gewoon dezelfde kabels als je bij Ali koopt. Maargoed als je je daarmee veiliger voelt vooral doen ;-).

De wifi adapter is fout gevoeliger dan een hardwired kabel ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 22-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Greetoz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:49:
[...]

De kabel is echt super simpel. Die werkt of hij werkt niet. Ik heb zowel de kabel als de Rode MHD. Beide werken perfect de kabel zelfs iets sneller. Met ISTA of eSYS gebruik ik de kabel. Met m’n iPhone de MHD. De kabels bij een NL webshop zijn gewoon dezelfde kabels als je bij Ali koopt. Maargoed als je je daarmee veiliger voelt vooral doen ;-).

De wifi adapter is fout gevoeliger dan een hardwired kabel ;-)
ik weet hoe het werkt, heb ooit voor mijn e36 nog pinnetjes lopen verplaatsen e.d. om de omzetting van obd naar obd2 goed te krijgen.
het stelt inderdaad niks voor, maar dat neemt niet weg dat je bij ali niet weet wat je krijgt en je het wel echt goed kan verneuken als je de verkeerde kabel hebt.
maar als jij voor 3 tientjes meer het risico wil lopen dan is dat toch prima, ik heb het idee dat als je een BMW rijd je daar niet op moet gaan besparen, maar ieder zijn ding :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greetoz
Denniz0229 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:28:
[...]

ik weet hoe het werkt, heb ooit voor mijn e36 nog pinnetjes lopen verplaatsen e.d. om de omzetting van obd naar obd2 goed te krijgen.
het stelt inderdaad niks voor, maar dat neemt niet weg dat je bij ali niet weet wat je krijgt en je het wel echt goed kan verneuken als je de verkeerde kabel hebt.
maar als jij voor 3 tientjes meer het risico wil lopen dan is dat toch prima, ik heb het idee dat als je een BMW rijd je daar niet op moet gaan besparen, maar ieder zijn ding :)
Als ISTA de kabel kan gebruiken om te verbinden werkt hij gewoon en gaat het niet opeens mis met code . Ik heb hier 2 kabels. Eentje netjes in Nederland gekocht voor 6x de Ali prijs. En eentje vanuit China. Wat een verrassing. Exact zelfde kabel.. tuurlijk kost een bmw rijden meer dan gemiddeld. Betekend niet dat alles wat duurder is altijd beter is ;-). Veel mensen gebruiken hier ook ista en esys met gehackte versies uit Rusland.. over risico’s gesproken… maar dit is een nutteloze discussie;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Denniz0229 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Tja of je rijd BMW en moet daarom gaan besparen op dat soort dingen :+ Het was of Ford rijden en geld over hebben voor een dure kabel of BMW en dan een kabeltje van Ome Ali.
Mag je als BMW rijder ook geen huismerk kopen bij het boodschappen doen?

Mijn kabel komt ook van AliExpress maar als de contacten goed zitten kan er niet zoveel mis met zo’n kabel zijn. Als je het niet vertrouwd kan je je eigen maken.

Hoe dan ook, wifi Bluetooth en kabel. Altijd kans op corruptie met schrijven van data, maar bekabeld is de kans wel kleiner.

Gebruik je carly dan gaat de kans op fouten weer omhoog :p

Maar zolang je enkelt code is de kans op het echt bricken van een ecu heel klein. Ik weet niet hoe precies werkt binnen een ECU en hoe het precies ingedeeld is op opslag / bestandsysteem niveau maar de coderingsdata is wel een apart «stukje/partitie». Mocht je bullshit naar dat stukje schrijven is niet ineens de bootloader van die ECU stuk, daarom kan je hem via e-sys nog wel opnieuw flashen. Soms kan zelfs een BimmerCode backup al genoeg zijn.

Enige wat ik niet via Ali meer koop zijn lader. Ik heb letterlijk een 12v lader (baseus, wat toen als goed Merk op Ali stond aangeschreven) het raam uit moeten gooien. Ik zag ineens rook wolkjes ik m’n rechter ooghoek, toen keek ik naar beneden en zag dat de lader aan het smelten was…

[ Voor 13% gewijzigd door Mr Pingu op 22-03-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Mr Pingu schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Enige wat ik niet via Ali meer koop zijn lader. Ik heb letterlijk een 12v lader (baseus, wat toen als goed Merk op Ali stond aangeschreven) het raam uit moeten gooien. Ik zag ineens rook wolkjes ik m’n rechter ooghoek, toen keek ik naar beneden en zag dat de lader aan het smelten was…
Of Baseus echt een goed merk is durf ik niet te zeggen, maar het heeft iig de reputatie dat het een beter Ali-merk is en het is ook iets duurder dan de vage merken.

Het zou me dan ook niks verbazen als er via AliExpress ook knock-off Baseus wordt verkocht en dat jouw smeulende lader een knock-off van Chinese Ali-meuk is...

Zou wel grappig zijn... Chinesium-ception. 😜

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 22-03-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Of Baseus echt een goed merk is durf ik niet te zeggen, maar het heeft iig de reputatie dat het een beter Ali-merk is en het is ook iets duurder dan de vage merken.

Het zou me dan ook niks verbazen als er via AliExpress ook knock-off Baseus wordt verkocht.

Zou wel grappig zijn... Chinesium-ception. 😜
Haha ja dat zou ook kunnen, hoe dan ook, daar ga ik me niet nog een keer aan branden. Gewoon nu bij de elektronica zaak 1 halen, als die in de fik gaat heb je tenminste nog garantie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Mr Pingu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Ik heb wel die 3-hoekige sleutel, is het op 1 of andere manier te verifiëren welke sleutel je hebt?
Voor in in ieder geval mijn auto heb ik het gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCjQXe9V_5MlowYLx6M1G4KVadI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScJol0KLMNQ34KprBX7sP6Tg.jpg?f=fotoalbum_large

Goed mogelijk dat dit voor meerdere modellen geld want kan me niet voorstellen dat de sleutel model-specifiek is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Puf schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:40:
[...]

en de uitgebreide app-integratie. Random adressen op het scherm is er niet eentje van.

Als het steeds hetzelfde adres is kun je eens kijken of je dat adres ergens kunt uitsluiten. Kan me voorstellen dat BMW een "discrete" optie heeft voor het adres van je minnares of van je favoriete BDSM dungeon zodat die niet op gênante momenten verschijnen.
Er zit wel minnares aan boord optie in :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-y3fkiMQ-gtyuBpxbqHxKE9KGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzCAxtRQleW169BIKd8WtMqE.jpg?f=fotoalbum_large

En met deze is de geleerde bestemming uit te schakelen. Het is geen at random geproduceerd adres wat voorgesteld wordt, maar bestemmingen die veel worden gereden. Dingen als huis en werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgcOfpwdJ7uJsKxUX203zECy2CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlJ2IYNDQHRvNWerfTE4TfDp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door RAAF12 op 22-03-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:11:
Volgens mij werkt de mhd adapter ook met bm3. Ik kan volgende week wel even voor je kijken.
Reeds vermeld... ook handig voor jezelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
RAAF12 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Er zit wel minnares aan boord optie in :-)

[Afbeelding]

En met deze is de geleerde bestemming uit te schakelen. Het is geen at random geproduceerd adres wat voorgesteld wordt, maar bestemmingen die veel worden gereden. Dingen als huis en werk.

[Afbeelding]
Ah ja, die concubine-in-the-passenger-seat optie heb ik ook ingeschakeld in AAIdrive, maar één persoon die vaak met me meerijdt is nogal klein en licht en zit ook nog eens onderuitgezakt. Dan worden de inkomende appjes soms tóch voorgelezen. Dat betekent dat ze dusdanig zit dat de seat occupancy sensor niet wordt getriggerd.... Ik vraag me af of dat ook betekent dat de airbag niet af gaat bij een ongeval.

En het betreft idd geen random adres, de kunst is om je vrouw/vriendin/partner te overtuigen dat het wel dégelijk random is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:25
sjaak81 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:56:
Even een vraagje

Sinds kort voel ik vanaf 60km/u een lichte trilling in het stuur die erger wordt richting de 80km/u. Ik zie het stuur dan ook trillen en soms heen en weer bewegen, kleine tikjes. Boven de 80km/u wordt het steeds minder tot het rond de 100km/u zo goed als weg is. Met remmen wordt het even iets erger maar ook alleen tussen de 60-90km/u. Het gaat om een 325i uit 2007, 227k km. Ophanging voorkant nooit iets aan gedaan, wel alle remmerij rondom vervangen onlangs. Auto staat nog winterbanden die volgens mij wel op zijn. Dus ik vermoed na wat zoeken dat het wel uit de banden komt maar is er mogelijk nog een andere oorzaak?
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb de banden gewisseld naar zomerset maar het trillen is er nog steeds vanaf 80km/u

bij het wisselen draaide ik aan de remschijf en ik hoorde ik een licht schurend geluid. Met sommige bochten lijkt het iets erger te worden. Ik vermoed dus het wiellager. Is dit aannemelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
sjaak81 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Ik heb de banden gewisseld naar zomerset maar het trillen is er nog steeds vanaf 80km/u

bij het wisselen draaide ik aan de remschijf en ik hoorde ik een licht schurend geluid. Met sommige bochten lijkt het iets erger te worden. Ik vermoed dus het wiellager. Is dit aannemelijk?
De remblokken schuren als het goed is altijd heel licht op de schijf. Dat is geen reden tot zorg. Als het geschuur uit de naaf komt is het een ander verhaal.
BMW's hebben ook de neiging om aan het stuur te gaan trillen als de draagarmrubbers versleten zijn en er te veel speling op komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 22-03-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
ah oke dat kan ook nog. Schijven+blokken zijn net nieuw dus op volle dikte.

Welke draagarmrubbers zouden dan versleten kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

sjaak81 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:59:
ah oke dat kan ook nog. Schijven+blokken zijn net nieuw dus op volle dikte.

Welke draagarmrubbers zouden dan versleten kunnen zijn?
Toen mijn wiellager aan de beurt was had ik echt meer een gillend/piepend geluid, remschijven produceren meer een schurend geluid.
Wiellager was inderdaad best hoorbaar rond 80, daarboven wordt het overstemd door ander weggeluid vaak maar als je goed luistert moet het er nog steeds zijn.

Rubbers zijn ook vaak kenmerkend voor zwabbert gedrag onder remmen en sturen. Als het voor is merk je dat de auto zoekt bij remmen en insturen, achter merk je het meer in de bochten dat de auto iets onstabieler is en bij drempels/hobbels. Als de achterkant licht wat anders wil na een hobbel.

Als je op 227k nog nooit rubbers vervangen hebt kan best eens aan de beurt zijn.
Mogelijke componenten zijn rood gemarkeerd. Je kan zelf de diagrammen vinden op
https://www.realoem.com/b...900&engine=N53&steering=L

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5WEjDkiBCx1GwhJIje-ikdAo_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDKGWx7r0yIn4CBftImwF8Lz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04Ml9AoCB10ks7ePv6k4bIchI7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UqCs0vUW66ujMXf6zdnILtY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mr Pingu op 23-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 15:22
Iemand tips voor licht piepende stijlloze ramen bij een F36? Lees dat siliconenspray no-go is of alleen tijdelijk werkt maar overige oplossingen zijn onduidelijk. Wellicht iemand hier praktijkervaring? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Rookert25 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:31:
Iemand tips voor licht piepende stijlloze ramen bij een F36? Lees dat siliconenspray no-go is of alleen tijdelijk werkt maar overige oplossingen zijn onduidelijk. Wellicht iemand hier praktijkervaring? :)
Gummipflege :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 15:22
Dank zal kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Toen mijn wiellager aan de beurt was had ik echt meer een gillend/piepend geluid, remschijven produceren meer een schurend geluid.
Wiellager was inderdaad best hoorbaar rond 80, daarboven wordt het overstemd door ander weggeluid vaak maar als je goed luistert moet het er nog steeds zijn.

Rubbers zijn ook vaak kenmerkend voor zwabbert gedrag onder remmen en sturen. Als het voor is merk je dat de auto zoekt bij remmen en insturen, achter merk je het meer in de bochten dat de auto iets onstabieler is en bij drempels/hobbels. Als de achterkant licht wat anders wil na een hobbel.

Als je op 227k nog nooit rubbers vervangen hebt kan best eens aan de beurt zijn.
Mogelijke componenten zijn rood gemarkeerd. Je kan zelf de diagrammen vinden op
https://www.realoem.com/b...900&engine=N53&steering=L

[Afbeelding]

[Afbeelding]
bedankt voor je uitgebreide antwoord

heb nog een keer goed gekeken en lijkt idd meer rubber te zijn. Op het li-voorwiel zit op de horizontale as speling, even uitzoeken welk rubber/arm dat precies is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:14
Xqlus1ve schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:42:
[...]

Erg benieuwd of je het setje inmiddels hebt ingebouwd? :)
Ben er nog niet aan toegekomen. Ik verwacht er komende maand mee aan de slag te gaan, dan doe ik gelijk de retrofit voor flippers en plaats ik een draadloze oplader. Dus dan hoef ik alles maar 1 keer los te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:40:
heb nog een keer goed gekeken en lijkt idd meer rubber te zijn. Op het li-voorwiel zit op de horizontale as speling, even uitzoeken welk rubber/arm dat precies is
De horizontale is #14 in het plaatje van @Mr Pingu.
De dwarsdraagarm. Degene met de kronkel is de reactiedraagarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
CreativeS schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:38:
[...]

De horizontale is #14 in het plaatje van @Mr Pingu.
De dwarsdraagarm. Degene met de kronkel is de reactiedraagarm.
Als deze vervangen wordt is het dan goed om direct alles aan van de voorwielophanging te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

sjaak81 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Als deze vervangen wordt is het dan goed om direct alles aan van de voorwielophanging te vervangen?
Op jouw kilometerstand had ik dat persoonlijk wel gedaan want je moet na het vervangen van deze ook opnieuw uitlijnen en de boel is toch los. Het zijn nu ook niet de duurste onderdelen maar alles bij elkaar loopt natuurlijk wel snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Paul Hewson schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Ben er nog niet aan toegekomen. Ik verwacht er komende maand mee aan de slag te gaan, dan doe ik gelijk de retrofit voor flippers en plaats ik een draadloze oplader. Dus dan hoef ik alles maar 1 keer los te halen.
Dat heb ik toen ook gedaan en toevallig ook deze knop voor CC gekocht. Ik vond overigens het kabeltje in het stuur voor de flippers nog wel een priegelwerkje om dat er goed in te leggen.

Ten opzichte van OEM is het knopje wel harder, meer richting plastic dan rubber. Waarbij OEM meer rubber is. Edit: ik had het over het rollertje maar jullie mogelijk om de CC-knoppen?

Hoe ben je trouwens van plan de draadloze oplader in te bouwen? Ben benieuwd want ik wil eigenlijk mijn kabel ook nog een keer wegwerken (die naar de MagSafe lader gaat)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 23-03-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:14
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:05:
[...]

Dat heb ik toen ook gedaan en toevallig ook deze knop voor CC gekocht. Ik vond overigens het kabeltje in het stuur voor de flippers nog wel een priegelwerkje om dat er goed in te leggen.

Ten opzichte van OEM is het knopje wel harder, meer richting plastic dan rubber. Waarbij OEM meer rubber is. Edit: ik had het over het rollertje maar jullie mogelijk om de CC-knoppen?

Hoe ben je trouwens van plan de draadloze oplader in te bouwen? Ben benieuwd want ik wil eigenlijk mijn kabel ook nog een keer wegwerken (die naar de MagSafe lader gaat)
Ik heb het inderdaad over de knoppen, specifiek een set M1- en M2-knoppen om de modus op het stuur te intalleren (YouTube: BMW F30/F series Functional M1/M2 Buttons Kit Installation). Ik heb daarvoor een setje aftermarket knoppen op de kop getikt die OEM ogen.

Aangezien ik hiervoor toch de trim rond de pook los moet halen, doe ik gelijk de draadloze oplader door het rubber inzetstuk achter de bekerhouder te vervangen (YouTube: How to retrofit Wireless Charger in BMW F30/F32 LCI | Installation ...). Daar ligt mijn telefoon nu ook tijdens. Deze oplader is ook te vinden op AliExpress voor een stuk minder, maar dat is hier vloeken in de kerk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Denniz0229 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
[...]

stoelventilatie
luchtvering (volgens mij is dit in combinatie met adaptief of m onderstel)
360 camera
comfort stoelen
(verwarmde achterstoelen, als jij achterin moet zitten natuurlijk :9 )
Bovenstaande vat het essentiële wel samen. 02VR 2-as luchtvering heb ik zelf nog nooit gehad maar als ik de verhalen hoor zou ik die optie zeker nemen.
Verder IAS (02VH), de meesturende achteras. Dat maakt de rit een stuk stabieler.
Ik zou zelf altijd een panoramadak met schuif/kantelfunctie willen.
Plus bij de X5 is ook 'Akustikvergläsung' verkrijgbaar, extra geluidswerende ramen. No-brainer voor mij.
Oh en stuurwielverwarming. Altijd doen!

Verder, afhankelijk van het budget en persoonlijke voorkeur:
Flippers aan het stuur
Softclose portieren
Trekhaak
Geblindeerde ramen
Luxe leer
Verwarmde achterbank

En wmb altijd: pak een kleur! Niet weer zwart, wit of een grijstint. Maar mooi donkerrood of pythonicblauw ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emic Hal
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 19:39
Ik heb in juni ook een X5 50e besteld ter vervanging van mijn 45e.
De luchtvering is standaard op dit model, verder heb ik nog volgende opties:

- M Sportpack (de vorige was een X Line, niet meer verkrijgbaar)
- Travel pack: pano dak
- Climate pack: verwarmde zetels, enkel vooraan was geen optie. Verder nog verwarmde bekerhouders, weinig nuttig denk ik voor mij
- Innovation pack: Driving assistant, Head up display, Harman/kardon & adaptive LED verlichting

Verder nog extra de comfortzetels, zonnewerend glas en een trekhaak gekozen.

Ik ben vooral benieuwd naar (of eerder bevreesd voor) het gebrek aan fysieke knoppen binnenin. We zullen er maar vanuit gaan dat het wel zal wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 16:07

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Missen van knoppen ben je zo aan gewend als je een beetje digitaal bent aangelegd ;)

Btw IAS op een X5 50e is nog steeds niet te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 18:28
Gisteren net voor de hagel wezen poetsen. Voordat ik detailing topic probeer, hebben jullie misschien een wondermiddel hiervoor? Vooral buitenkant en dat wat schuin naar binnen loopt moet schitteren weer.

Ik heb met een sterke APC bovenop geprobeerd te poetsen, maar hielp niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUYqK6Z2TzSBVJZKOdXNXbi3H0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBtDuiMPoqcYUR6MQeGROMMl.jpg?f=fotoalbum_large

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Brainsz schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:54:
Gisteren net voor de hagel wezen poetsen. Voordat ik detailing topic probeer, hebben jullie misschien een wondermiddel hiervoor? Vooral buitenkant en dat wat schuin naar binnen loopt moet schitteren weer.

Mothers Mag & Aluminium Polish

Haalt alles weg. En glimt als een...

Heb vorige week nog twee verwaarloosde eindtips (vliegroest en aanslag) helemaal glimmend gekregen.

[ Voor 62% gewijzigd door CreativeS op 24-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greetoz
Brainsz schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:54:

Poorboys metal polish en een polish cone op een accuboormachine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di1Alq3E6jy6Cwa-pQU3MKMMwIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBbmloetGwbXbaJqx35sj0zD.jpg?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsuYWdSX_mn6B1jNUAdo7fVU0JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6lIstcAcncyIo8hPegWLbLn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTZDOBvxRFUsieaLyb_Ax-k0JH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz1SRrIRLDVGnLDZUYROr7B0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qT6COmctyNb8K_Tg9Q7IZPV-1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGTSDMLPormzER0ANDhJPGO1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door Greetoz op 24-03-2024 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik heb Poorboys World Aluminum & Metal Heavy Duty Polish en Gyeon Q²M MetalPolish geprobeerd, maar handmatig gaven ze niet hetzelfde resultaat als die van Mothers. Vandaar mijn voorkeur voor Mothers en vele foraberichten bevestigen dat ook. Zeker de vloeibaarheid van de polish van PBW is niet altijd even handig. Ik gebruik overigens van Poorboys de ruitenreiniger en de rest gebruik ik van Gyeon, maar soms zijn andere merken beduidend beter op bepaaldce vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
CreativeS schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:29:
Ik heb Poorboys World Aluminum & Metal Heavy Duty Polish en Gyeon Q²M MetalPolish geprobeerd, maar handmatig gaven ze niet hetzelfde resultaat als die van Mothers. Vandaar mijn voorkeur voor Mothers en vele foraberichten bevestigen dat ook. Zeker de vloeibaarheid van de polish van PBW is niet altijd even handig. Ik gebruik overigens van Poorboys de ruitenreiniger en de rest gebruik ik van Gyeon, maar soms zijn andere merken beduidend beter op bepaaldce vlakken.
Klopt de vloeibaarheid is niet ideaal.

Pagina: 1 ... 275 ... 359 Laatste