Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 355 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:09
hireme schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Zuur hoor, vooral de rompslomp die erbij komt kijken.
Reden voor mij om hem weer in te ruilen.
5 februari is mijn f31 leeggetrokken, 18 maart wordt hij pas gerepareerd.
Ben hem dan net zo lang kwijt als dat ik ervan heb kunnen genieten.

Denk dat het een kalere G20/G21 wordt met BMW Top Cover verzekering. Heb nu zelf een auto moeten huren om de periode te overbruggen...
Ik neem aan dat je een all-risk verzekering hebt? Hoort daar geen vervangend vervoer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:59
@Puf all-risk verzekering inderdaad, maximaal 5 dagen vervangend vervoer bij reparatie :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:29
Los van alle sleutels. Zoals ze het nu bij mijn buurman en anderen in de buurt hebben gedaan, is door een gat te knippen in de deur. Kabeltjes doorknippen zodat alarm niet afgaat. Klaar.

Mijn F40 zou ook de chip in de sleutel moeten hebben, dat deze zichzelf uitschakeld na X minuten zonder beweging. Dat zou de keyless entry moeten deactiveren. Maar daar heb je weinig aan als ze voor het stuur en display komen. :+

Maar wat ik mij wel afvraag; mijn F40 stond aan de overkant en daar hebben ze niets mee gedaan. De F20 van m'n buurman dus wel. Zou dit komen doordat het stuur en scherm van de F40 lastiger zijn om er snel uit te halen? Dat die dus niet interessant is voor het boevengilde.

[ Voor 59% gewijzigd door Rivanov op 12-03-2024 13:18 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
Bij die van mij en mijn buurvrouw door de linker portierruit in te tikken. Beiden voorzien van BMW alarm klasse 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:14
Bij de buurman hebben ze een gat gemaakt in zijn 440 en bij mijn F31 de code ontvangen.

De X2 van mijn schoonmoeder stond vóór het huis en daar is niks mee gebeurd. Echt op bestelling lijkt het wel, terwijl daar ook bijna hetzelfde of zelfs een nieuwe systeem + stuur in zit.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:28

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Rivanov schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:00:
Boevengilde slaat weer toe.
Vannacht bij de buurman stuur en display eruit gehaald. Heeft een F20 118i. Stond aan straat in een parkeervak geparkeerd. Mijn F40 stond er tegenover, op de oprit. Ongemoeid gelaten.
Heel even dacht ik.. waarom zit je met een Ferrari in het BMW topic maar toen klikte het :+

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-05 17:15
Bij mijn F31 heb ik een extra Vodafone klasse 3 alarm laten installeren. Zou deze wel afgaan zodra ze overgaan tot het gat maken in de deur en hier kabels gaan doorknippen? Heb de sleutel in een Faraday box zitten. Daarnaast denk ik dat ik Comfort Acces voor nu maar even uit codeer.

[ Voor 13% gewijzigd door SgtPoen op 12-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Kuhr89 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:39:
Bij de buurman hebben ze een gat gemaakt in zijn 440 en bij mijn F31 de code ontvangen.

De X2 van mijn schoonmoeder stond vóór het huis en daar is niks mee gebeurd. Echt op bestelling lijkt het wel, terwijl daar ook bijna hetzelfde of zelfs een nieuwe systeem + stuur in zit.
Het gebeurt absoluut op bestelling. Gisteravond is het rondgegaan in de groepsapp van de buurt, en daar hebben enkelen op de camerabeelden van hun deurbel gekeken en zagen rond 4:00 's nachts twee personen met een muts op en een tas voorbij lopen.

Nacht van zaterdag op zondag is het dus gebeurt in een dorp enkele kilometers verderop. En in de nacht van zondag op maandag hier. Dus waarschijnlijk ook gewoon dezelfde bende (gezien de exacte overeenkomst in de manier van openbreken).

[ Voor 15% gewijzigd door Rivanov op 12-03-2024 13:55 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:16
Voorkomen kan niet, je kan het ze alleen moeilijk maken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:30

Mr Pingu

Professioneel Prutser

YakuzA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Het hangt van je bouwjaar af of de sleutel stopt met zenden na x seconden stil liggen.
Weet je welk bouwjaar?

Hier niet zo'n groot probleem en mijn sleutels liggen echt midden in de woning en op de 2e verdieping (appartement) dus ik ben niet kwetsbaar maar wel fijn om te weten als ik van de zomer naar NL kom en bij m'n ouders in de straat moet parkeren en in duitsland ga kamperen (en dus de sleutels in de tent liggen) tentdoek zal dus niet veel tegenhouden.

---
Voor degene die het willen uitcoderen, dit kan gedaan worden door H-wort DCAF in de FA/VO te leggen. Niet het verwijderen van S322A. Althans, als je het op de OE manier wilt doen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mr Pingu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Weet je welk bouwjaar?

Hier niet zo'n groot probleem en mijn sleutels liggen echt midden in de woning en op de 2e verdieping (appartement) dus ik ben niet kwetsbaar maar wel fijn om te weten als ik van de zomer naar NL kom en bij m'n ouders in de straat moet parkeren en in duitsland ga kamperen (en dus de sleutels in de tent liggen) tentdoek zal dus niet veel tegenhouden.
Volgens posts Bimmerpost is het:
I believe that BMWs built from March 2018 do have keys which switch off when they haven't moved for a short time. These can be bought from BMW for earlier cars apparently.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1641518

Ik kan verder op andere plekken geen indicatie vinden van een (exacte) datum.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vandaag bij de BMW F80 M3 de cold air intake wat verbeterd.

Mogelijk niet bekend bij velen hier, maar in de warmere landen krijgen in ieder geval de modellen met de zwaardere motoren twee extra onderdelen mee om zo koude lucht beter in de intake te krijgen. Normaal haalt die zijn koude lucht achter de koplampen vandaan, maar nu door de twee extra onderdelen direct middels een opening achter de grill. Zie onderstaand plaatje bij een M140i, onderdeel nummers 14 & 15 zijn extra. Ik zie trouwens ook dat dit voor all F2x/F3x modellen zou werken en dus te retrofitten is, onderdeel nummers 14 & 15 zijn:
13717646767
13718507321

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ4sZhGQUP1Iev8NgLRAKoyfhto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hUTjSnb4EgQz4R61ZDx8X6mZ.jpg?f=user_large

Op de F80 M3 zitten deze al vanaf fabriek, maar door er een scoope op te zetten pakt die nog beter koude lucht voor de intake, in plaats van dat het eerst om een hoek geduwd moet worden.
Dus zojuist aan beide kanten hier een scoope op gezet op de M3, dit staat ook wel bekend als RAM Air :)
Dit model houd rekening met de radiator dus deze wordt niet geblokkeerd.

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyS4I_Ad82nYfxVvTi1_O2K_pwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LYnX6RZZ6OGwhoulK3fyFiC.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL1gqIV5DqrXV5ksmJf5LbjRVTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeQFJzYJwy2D8znsSSopdWKX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FabiandJ op 12-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:51
@FabiandJ Zelf geprint?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
YakuzA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Je kan die nieuwe sleutel in iedergeval niet krijgen op de oudere autos, ik ben langs geweest bij de dealer en kreeg een nee te horen nadat ze dit hebben uitgezocht. Volgens mij zit het enkel in de 3 hoekige sleutels en niet in de oudere vierkantere.

[ Voor 37% gewijzigd door Greetoz op 12-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Nee, goedkoop over kunnen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Greetoz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Je kan die nieuwe sleutel in iedergeval niet krijgen op de oudere autos, ik ben langs geweest bij de dealer en kreeg een nee te horen nadat ze dit hebben uitgezocht. Volgens mij zit het enkel in de 3 hoekige sleutels en niet in de oudere vierkantere.
Maar je kunt wel je sleutel ombouwen met third-party-tools, ik heb even mijn eigen post teruggezocht hierover:
https://gathering.tweaker...message/71620004#71620004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

YakuzA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Jammer zeg, mijne zijn bouwjaar 11/17 🙈

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb wel die 3-hoekige sleutel, is het op 1 of andere manier te verifiëren welke sleutel je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

FabiandJ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:27:
Vandaag bij de BMW F80 M3 de cold air intake wat verbeterd.

Mogelijk niet bekend bij velen hier, maar in de warmere landen krijgen in ieder geval de modellen met de zwaardere motoren twee extra onderdelen mee om zo koude lucht beter in de intake te krijgen. Normaal haalt die zijn koude lucht achter de koplampen vandaan, maar nu door de twee extra onderdelen direct middels een opening achter de grill. Zie onderstaand plaatje bij een M140i, onderdeel nummers 14 & 15 zijn extra.

[Afbeelding]

Op de F80 M3 zitten deze al vanaf fabriek, maar door er een scoope op te zetten pakt die nog beter koude lucht voor de intake, in plaats van dat het eerst om een hoek geduwd moet worden.
Dus zojuist aan beide kanten hier een scoope op gezet op de M3, dit staat ook wel bekend als RAM Air :)
Dit model houd rekening met de radiator dus deze wordt niet geblokkeerd.

Voor
[Afbeelding]

Na
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Lekker bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

jipenjanneke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Maar je kunt wel je sleutel ombouwen met third-party-tools, ik heb even mijn eigen post teruggezocht hierover:
https://gathering.tweaker...message/71620004#71620004
Waar kan je dat kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
FabiandJ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Nee, goedkoop over kunnen kopen :)
Ah ziet er 3D geprint uit, wel een idee, dit kan ik zelf ook wel maken en eventueel lamineren met carbon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Nu online
Via die link: https://www.keylessdefender.org/instalationkeyless/
Het is geen webshop met winkelmandje e.d, maar je kunt ze e-mailen. En ze verzenden ook naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Rivanov schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:16:
Los van alle sleutels. Zoals ze het nu bij mijn buurman en anderen in de buurt hebben gedaan, is door een gat te knippen in de deur. Kabeltjes doorknippen zodat alarm niet afgaat. Klaar.

Mijn F40 zou ook de chip in de sleutel moeten hebben, dat deze zichzelf uitschakeld na X minuten zonder beweging. Dat zou de keyless entry moeten deactiveren. Maar daar heb je weinig aan als ze voor het stuur en display komen. :+

Maar wat ik mij wel afvraag; mijn F40 stond aan de overkant en daar hebben ze niets mee gedaan. De F20 van m'n buurman dus wel. Zou dit komen doordat het stuur en scherm van de F40 lastiger zijn om er snel uit te halen? Dat die dus niet interessant is voor het boevengilde.
Er is geen vraag naar displays in een G20 of F40. Ze zijn nog te nieuw om kapot te zijn en vaak ook nog onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:28

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

RAAF12 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Er is geen vraag naar displays in een G20 of F40. Ze zijn nog te nieuw om kapot te zijn en vaak ook nog onder garantie.
Er is voor zover ik weet ook geen upgrade pad met de nieuwe displays. Eerder had je nog de 6inch en de 8inch met bijbehorende andere functionaliteiten.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

RAAF12 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:35:
[...]

En Component Protection is ook stuk beter op MGU head-units, je moet een EEPROM vervangen / overschrijven net zoals 6WB clusters. Terwijl NBT EVO met wat handigheidjes in e-sys vaak wel werkend te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
Danfoss schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Er is voor zover ik weet ook geen upgrade pad met de nieuwe displays. Eerder had je nog de 6inch en de 8inch met bijbehorende andere functionaliteiten.
Ook bij de G20 zijn er upgrades voor het dashboard / de navigatie geweest. Valt me op dat ik op autotrack alleen import auto's met de "standard" uitvoering ben tegengekomen.

Hier zie je de meest basic uitrusting: YouTube: Bmw G20 Cockpit
(nog geen volledig digitaal dashboard, smalle navigatie)

Kwestie van tijd?

[ Voor 37% gewijzigd door hireme op 12-03-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Het grote kromme scherm in de G2X/G8X is vanaf de LCI ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 12-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
TheBrut3 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:40:
BMW heeft ook nog een kitje tegen diefstal. Dat is niets meer of minder dan inserts voor de schroeven.

Nadeel daarvan, en van Navirem, is dat wanneer het systeem eruit moet. Dan moet het spul dus uitgeboord worden en herbruikbaar is het niet.

Edit: deze dus.
https://www.offenga.nl/bm...ur/stuur/bmw-security-kit
Iemand ervaring met dit kitje? Is een stuk goedkoper dan Navirem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Puf schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Als je het artikelnummer googelt krijg je o.a. dit: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1712064
Lijkt mij niet echt een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:01:
Als je het artikelnummer googelt krijg je o.a. dit: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1712064
Lijkt mij niet echt een oplossing.
Beetje matige reacties in dat topic. De enige die echt ervaring lijkt te hebben klaagt wat over de bout voor het stuur. Op de inserts, waarvoor ik de set zou kopen, wordt niet gereageerd.

De reacties dat ze het er nog uit krijgen, maar alleen met meer moeite zijn logisch en daar is de set ook niet voor. De set is deels preventief en deels om tijd te rekken. Ik geloof ook echt niet dat dieven gaan lopen kloten om die dingen er uit te halen. Die pakken wel de BMW verderop in de straat of in de volgende straat, er staan zoveel BMW's van die generatie. Bendes/(getrainde) dieven zijn ook gewoon bezig met hun werk en dat willen ze efficiënt doen. Degene die bij de BMW boeven cursus (STAP budget?) op hebben gelet weten dat ze een auto met aftermarket alarm of zo'n kit over moeten slaan. Want in de tijd dat ze met die auto bezig zijn wordt de kans om gepakt te worden groter en kunnen ze 2 auto's leeghalen met standaard BMW alarm en geen kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm84
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:37
Wie heeft er ervaringen met het achteraf plaatsen van een trekhaak op een BMW 5 G31?

Ik zit te twijfelen tussen een wegklapbare trekhaak van BMW (via bmw-trekhaken.nl)zelf of eentje van bv Brink. Het scheelt zo’n 600 euro.

Bij mijn vorige auto (Skoda Superb) had ik 90% van de tijd gezeik met mijn parkeersensoren, deze begonnen direct te piepen als de auto in z’n achteruit werd gezet.
Dit wil ik niet nog eens… en zeker niet op m’n BMW.

Op YouTube zag ik een filmpje dat de parkeersensoren niet werken zodra de trekhaak uitgeklapt is; klopt dat? En is dat bij beide type trekhaken het geval?

Edit: de link naar het filmpje kan ik 1-2-3 niet meer vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:33:
[...]
Want in de tijd dat ze met die auto bezig zijn wordt de kans om gepakt te worden groter en kunnen ze 2 auto's leeghalen met standaard BMW alarm en geen kit.
Dan zouden de stickers alleen al genoeg zijn om de boeven af te schrikken?
Ik denk eerder dat ze het toch proberen (gat in deur of ruit stuk) en dat je stuur bv - ondanks de lijm - toch mee gaat. De kans dat ze vervolgens van nijd wat kapot maken, zoals genoemd in het topic, acht ik reeel aanwezig. Zit je alsnog met aanzienlijke schade, maar goed, iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt natuurlijk. Voor de een is het misschien dit setje, voor een ander mogelijk een (loos) knipperend extra ledje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27
rm84 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:37:
Wie heeft er ervaringen met het achteraf plaatsen van een trekhaak op een BMW 5 G31?

Ik zit te twijfelen tussen een wegklapbare trekhaak van BMW (via bmw-trekhaken.nl)zelf of eentje van bv Brink. Het scheelt zo’n 600 euro.

Bij mijn vorige auto (Skoda Superb) had ik 90% van de tijd gezeik met mijn parkeersensoren, deze begonnen direct te piepen als de auto in z’n achteruit werd gezet.

Op YouTube zag ik een filmpje dat de parkeersensoren niet werken zodra de trekhaak uitgeklapt is; klopt dat? En is dat bij beide type trekhaken het geval?

Dat je PDC niet werkt is volgens mij standaard bij een originele uitklapbare BMW-trekhaak, maar is te programmeren bij een aftermarket trekhaak. Ik heb het zelf geprogrammeerd.

Ik zou eens op Marktplaats kijken, ik heb hier geen trekhaak laten monteren maar ben er wel eens geweest voor wat anders. Mijn indruk was dat hij verstand van zaken heeft. Volgens mij is het verschil dan al minder dan 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dat is precies de reden dat ik OEM retrofit heb gedaan, zodra de trailer module doorheeft dat er een aanhanger aanhangt gaan de sensoren uit. Dat is niet altijd het geval bij NON-OEM opties.
Goedkoper de trekhaak van sloopauto gehaald en vervolgens de elektrische set met kabel en instructies bij BMW gehaald.

Ik heb overigens een X1 dus electrisch uitklapbaar was geen optie. Geen idee hoe die reageert als ie uitgeklapt is maar mijn "handmatige" trekhaak schakelt pas de sensoren uit als de stekker van de aanhanger erin zit.

Officieel moet je bij sommige auto’s(ook bij g30) ook de B+ / Power Distribution Box upgraden naar een 600W versie samen met een 600w motorfan. Deze stap heb ik overgeslagen aangezien ik toch geen B+E heb en dus nooit zware lasten trek en in een koud klimaat woon dus niet zo bang ben voor oververhitten. Ga hem veel en zwaar gebruiken, adviseer ik om dit wel te doen.

Kijk of je EBA(EinBau Anleitung) 2408795 & 2448622 kan opduiken voor de elektrische versie.

In ieder geval heb je nodig
-trekhaak balk + trekhaak
- retrofit kit
- AAG trailer ECU
- als je geen Comfort Acces hebt moet je ook nog LIN module installeren

Ook kan het nodig zijn om de warmte isolatie moet vervangen, maar dit kan gemakkelijk achteraf ook nog.

Edit: na het bevestigen dien je het ook nog in de auto te programmeren/coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Beetje matige reacties in dat topic. De enige die echt ervaring lijkt te hebben klaagt wat over de bout voor het stuur. Op de inserts, waarvoor ik de set zou kopen, wordt niet gereageerd.

De reacties dat ze het er nog uit krijgen, maar alleen met meer moeite zijn logisch en daar is de set ook niet voor. De set is deels preventief en deels om tijd te rekken. Ik geloof ook echt niet dat dieven gaan lopen kloten om die dingen er uit te halen. Die pakken wel de BMW verderop in de straat of in de volgende straat, er staan zoveel BMW's van die generatie. Bendes/(getrainde) dieven zijn ook gewoon bezig met hun werk en dat willen ze efficiënt doen. Degene die bij de BMW boeven cursus (STAP budget?) op hebben gelet weten dat ze een auto met aftermarket alarm of zo'n kit over moeten slaan. Want in de tijd dat ze met die auto bezig zijn wordt de kans om gepakt te worden groter en kunnen ze 2 auto's leeghalen met standaard BMW alarm en geen kit.
Dat was ook mijn eerste indruk. Die bout is meer een soort extraatje (de vraag is inderdaad hoe effectief), maar het gaat mij ook om die plugjes voor je schroeven.

Een Navirem (á €350) beveiligt tenslotte je stuur helemaal niet. Daarvoor kun je een stuurslot (bijv Disklock) gebruiken.

Dit kitje zou head unit, display, schakelhendel (automaat) en stuur moeten beschermen.

Ik was benieuwd of er persoonlijke ervaringen zijn met dit kitje, bijvoorbeeld forumleden of kennissen bij wie de navi ondanks installatie is gestolen, of mensen die het hebben moeten verwijderen die dus echt wat over de moeilijkheidsgraad/effectiviteit kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Dat was ook mijn eerste indruk. Die bout is meer een soort extraatje (de vraag is inderdaad hoe effectief), maar het gaat mij ook om die plugjes voor je schroeven.

Een Navirem (á €350) beveiligt tenslotte je stuur helemaal niet. Daarvoor kun je een stuurslot (bijv Disklock) gebruiken.

Dit kitje zou head unit, display, schakelhendel (automaat) en stuur moeten beschermen.

Ik was benieuwd of er persoonlijke ervaringen zijn met dit kitje, bijvoorbeeld forumleden of kennissen bij wie de navi ondanks installatie is gestolen, of mensen die het hebben moeten verwijderen die dus echt wat over de moeilijkheidsgraad/effectiviteit kunnen zeggen.
Uiteindelijk is alles te kraken maar het zal allicht de dieven iets langer bezig houden. Probleem is alleen, dat gat in je deur heb je dus al voordat ze het “deur”* hebben. Voor 20 euries dat setje kopen en in ieder geval de sticker erop plakken O-)

* dit was een oprechte typfout, nu een “pun intended”

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 12-03-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Paul Hewson schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Dat je PDC niet werkt is volgens mij standaard bij een originele uitklapbare BMW-trekhaak, maar is te programmeren bij een aftermarket trekhaak. Ik heb het zelf geprogrammeerd.

Ik zou eens op Marktplaats kijken, ik heb hier geen trekhaak laten monteren maar ben er wel eens geweest voor wat anders. Mijn indruk was dat hij verstand van zaken heeft. Volgens mij is het verschil dan al minder dan 600 euro.
Weet je de details nog van wat je geprogrammeerd hebt?
Bedoel je dat een aftermarket ook automatisch PDC kan uitschakelen bij contact met de trekhaak stekker of zodra die uitgeklapt is?

Dat zou dus betekenen dat aftermarket ook te programmeren is, interessant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
Mr Pingu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Weet je de details nog van wat je geprogrammeerd hebt?
Bedoel je dat een aftermarket ook automatisch PDC kan uitschakelen bij contact met de trekhaak stekker of zodra die uitgeklapt is?

Dat zou dus betekenen dat aftermarket ook te programmeren is, interessant :)
Een aftermarket kan ook automatisch PDC uitschakelen zodra er een stekker in zit, althans bij mijn afneembare trekhaak. Ik ken geen uitklapbare aftermarket trekhaken.

Aftermarket is zeker te programmeren, laat je niet anders vertellen door de verkoper/installateur van de trekhaak. Een kwestie van de juiste tool kopen (of downloaden). Ik heb er zelf ProTool voor gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Paul Hewson op 12-03-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 21:16
Even terugkomend op de keyless entry sleutel item.

De gebruikte sleutel in een metalen kastje is een oplossing.
De reservesleutel, kan daar de batterij gewoon uit voor langere tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Paul Hewson schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Een aftermarket kan ook automatisch PDC uitschakelen zodra er een stekker in zit, althans bij mijn afneembare trekhaak. Ik ken geen uitklapbare aftermarket trekhaken.

Aftermarket is zeker te programmeren, laat je niet anders vertellen door de verkoper/installateur van de trekhaak. Een kwestie van de juiste tool kopen (of downloaden). Ik heb er zelf ProTool voor gebruikt.
Ik dacht dat de logica van PDC afschakelen in de AHM/AAG ECU zat maar dat heb ik mis. Vandaar dat ik vraag naar wat je precies gecodeerd heb.

Is het ueberwachung_stat_anhaenger ik de PMA module?

De lijst met wijzigingen van geen S235A naar S235A is namelijk interessant maar veel van de FDL waarden is geen beschrijving van.
3AC kan ik niet testen want ik heb geen SVT en FA van een auto Waar dit een optie is.

1 wijziging in ICAM2 ECU
1 Wijziging in SAS ECU
3 wijzigingen in DSC ECU (Voor ESP met aanhanger)
5 wijzigingen in PMA ECU
4 Wijzigingen in BDC ECU (REM en FEM samen voor nieuwere auto’s)

3 wijzigingen in KOMBI ECU (irrelevant, gaat enkel over de CC-meldingen)
1 wijziging in HeadUnit (irrelevant, want waarde gaat over aanzetten van de trailer zoom in iDrive)

Met andere woorden ik probeer te begrijpen hoe het werkt en welke ECU verantwoordelijk is voor het uitschakelen en hoe gedecteerd dat er een stekker inzit.

Vanaf hier begin
Found it:
spoiler:
The trailer module (AHM) detects a trailer as connected when at least one load is detected by hot monitoring or 2 loads by cold monitoring on the lighting system. The trailer module (AHM) then transmits the message ”Trailer connected” on the K-CAN. This message is translated by several control units in the towing vehicle. For instance, the ultrasonic sensors at the rear of the towing vehicle are deactivated via Park Distance Control (PDC). The rear fog light and reversing light are deactivated on the towing vehicle via the footwell module (FRM) or the front electronic module (FEM) and rear electronic module (REM) or the Body Domain Controller (BDC).

De AHM of aftermarket module moet alsnog op de Canbus een bericht achterlaten en vervolgens moet de PMA ECU dit bericht interpreteren, maar deze doet alleen als deze goed gecodeerd is. Dat moet dan 1 van de volgende waarden zijn.
trailer_hitch_length_cm
Anhaengerkuppling
Ahk_offset_cm
ahk_ausblending_cm
Ueberwachubg_stat_anhaenger

Excuus voor het filosoferen in deze post.

——
Overigens heeft westfalia ook elektrische retrofit kits maar ik weet niet of deze ook op BMW’s geinstalleerd kunnen worden. Wel een keer op een Passat gedaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Greetoz
Vanmiddag foto’s van de dealer (Ekris Veenendaal) gekregen. Schade is verholpen, ze claimen geen kleurverschil. Morgen zelf in het daglicht maar eens bekijken. Maar de schade adviseur zei dat ze met alles rekening houden zelfs in welk land de auto origineel gespoten is. Van sommige kleuren hebben ze af fabriek al 6 verschillende tinten op basis van spuit locatie.

Gelukkig enkel de plastic dorpellijst en het wielscherm plus wat plastic bevestigingsmateriaal wat kapot was. Dat is dus allemaal vervangen en niet opgelapt. Geen structurele dingen of metalen zaken die krom waren. Uiteindelijk zijn de passagiers deur, dorpellijst en wielscherm gespoten. Als service hebben ze ook de steenslag op de motorkap verholpen met wat “spot repair”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sy1nuJlXzbEQ5UW7qUgsD2hGW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SndmF3M1eXmwMWBROveT2GAM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHVbf-VLVkdHrOBNrJNBdIEoHM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkheTzz72S9TuHmikT4fBt4s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iS0hSqy7LoNrpDb-W82jSN621M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDGBurBARxbYpE0SKFxxQHZ5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
Mr Pingu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:44:
[...]

Ik dacht dat de logica van PDC afschakelen in de AHM/AAG ECU zat maar dat heb ik mis. Vandaar dat ik vraag naar wat je precies gecodeerd heb.

Is het ueberwachung_stat_anhaenger ik de PMA module?

De lijst met wijzigingen van geen S235A naar S235A is namelijk interessant maar veel van de FDL waarden is geen beschrijving van.
3AC kan ik niet testen want ik heb geen SVT en FA van een auto Waar dit een optie is.

1 wijziging in ICAM2 ECU
1 Wijziging in SAS ECU
3 wijzigingen in DSC ECU (Voor ESP met aanhanger)
5 wijzigingen in PMA ECU
4 Wijzigingen in BDC ECU (REM en FEM samen voor nieuwere auto’s)

3 wijzigingen in KOMBI ECU (irrelevant, gaat enkel over de CC-meldingen)
1 wijziging in HeadUnit (irrelevant, want waarde gaat over aanzetten van de trailer zoom in iDrive)

Met andere woorden ik probeer te begrijpen hoe het werkt en welke ECU verantwoordelijk is voor het uitschakelen en hoe gedecteerd dat er een stekker inzit.

Vanaf hier begin
Found it:
spoiler:
The trailer module (AHM) detects a trailer as connected when at least one load is detected by hot monitoring or 2 loads by cold monitoring on the lighting system. The trailer module (AHM) then transmits the message ”Trailer connected” on the K-CAN. This message is translated by several control units in the towing vehicle. For instance, the ultrasonic sensors at the rear of the towing vehicle are deactivated via Park Distance Control (PDC). The rear fog light and reversing light are deactivated on the towing vehicle via the footwell module (FRM) or the front electronic module (FEM) and rear electronic module (REM) or the Body Domain Controller (BDC).

De AHM of aftermarket module moet alsnog op de Canbus een bericht achterlaten en vervolgens moet de PMA ECU dit bericht interpreteren, maar deze doet alleen als deze goed gecodeerd is. Dat moet dan 1 van de volgende waarden zijn.
trailer_hitch_length_cm
Anhaengerkuppling
Ahk_offset_cm
ahk_ausblending_cm
Ueberwachubg_stat_anhaenger

Excuus voor het filosoferen in deze post.

——
Overigens heeft westfalia ook elektrische retrofit kits maar ik weet niet of deze ook op BMW’s geinstalleerd kunnen worden. Wel een keer op een Passat gedaan.
toon volledige bericht
Sorry, ik had je reactie te vluchtig gelezen. Ik zal het even opzoeken, heb het ergens genoteerd waar ik nu niet zo vlug bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ik zie dat ze in Brabant ook bezig zijn (geweest). Reusel is nou niet bepaald een dorp waar je zomaar langs komt.
https://nos.nl/regio/brab...eroofd-terwijl-hij-slaapt
Puf schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:15:
Op Driving Fun zag ik 1 post van iemand die het heeft op een 440i en die zegt;
Ik heb de kit idd naar tevredenheid en bij aflevering comfort access door de dealer uit laten zetten. Ondanks mijn auto zelden op de openbare weg geparkeerd staat.
Maar zolang niemand een poging doet om je auto leeg te roven weet je natuurlijk ook niet of die stickers de reden zijn geweest. :+ Dat is een beetje het nadeel van mogelijk preventieve zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
TheBrut3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:18:
Ik zie dat ze in Brabant ook bezig zijn (geweest). Reusel is nou niet bepaald een dorp waar je zomaar langs komt.
https://nos.nl/regio/brab...eroofd-terwijl-hij-slaapt.
We know. ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78416468

En zowel Reusel, als het dorp waar ik woon liggen aan de grens met België. Dus juist daarom interessant misschien, omdat ze dan zo de grens over zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door Rivanov op 13-03-2024 06:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:31
Zijn hier ook F45 (Active Tourer) eigenaren aanwezig? Ik ben op zoek naar een compacte familie auto (2 kinderen). Is een F45 geschikt? Een 220i automaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

c-nan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 06:20:
Zijn hier ook F45 (Active Tourer) eigenaren aanwezig? Ik ben op zoek naar een compacte familie auto (2 kinderen). Is een F45 geschikt? Een 220i automaat.
I summon @Bommes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 07:56
Even een vraag vanuit mijn kant als leek wat betreft kosten voor onderhoud (ex lease rijder).

Wat kost een kleine beurt voor een bmw bij een specialist? Heb nu afspraak ingepland voor na m’n wintersport. Kreeg indicatie door van minimaal 500 en ben benieuwd wat ze doen voor dat geld. Ben volledig bewust dat de kwikfit goedkoper is dan dit bedrijf, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
roland kroes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:32:
Even terugkomend op de keyless entry sleutel item.

De gebruikte sleutel in een metalen kastje is een oplossing.
De reservesleutel, kan daar de batterij gewoon uit voor langere tijd?
Ik zou gewoon hier voorgaan, gedoe met een metalen kastje werkt niet helemaal als je weer bezopen thuis komt :+

https://www.fleetaccess.nl/keyless-protector/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online

Ik zou idd bij deze kijken, hij heeft ook mijn X5 gedaan.
https://www.marktplaats.n...HnySMBpS3v0BXG0LIGGkHVlYA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Ik zou gewoon hier voorgaan, gedoe met een metalen kastje werkt niet helemaal als je weer bezopen thuis komt :+

https://www.fleetaccess.nl/keyless-protector/
Als het goed is kom je niet bezopen thuis met je auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Wel interessant, wellicht group buy doen ;-)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:53:
Vanmiddag foto’s van de dealer (Ekris Veenendaal) gekregen. Schade is verholpen, ze claimen geen kleurverschil. Morgen zelf in het daglicht maar eens bekijken. Maar de schade adviseur zei dat ze met alles rekening houden zelfs in welk land de auto origineel gespoten is. Van sommige kleuren hebben ze af fabriek al 6 verschillende tinten op basis van spuit locatie.

Gelukkig enkel de plastic dorpellijst en het wielscherm plus wat plastic bevestigingsmateriaal wat kapot was. Dat is dus allemaal vervangen en niet opgelapt. Geen structurele dingen of metalen zaken die krom waren. Uiteindelijk zijn de passagiers deur, gespoten en wielscherm gespoten. Als service hebben ze ook de steenslag op de motorkap verholpen met wat “spot repair”.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ze weten het mooi te verkopen maar een spuiter kijkt naar de kleurcode van de auto dus die krijgen ze echt wel geod.
Het verschil ga je pas zien als ze hem niet goed spuiten dus afstand, hoek, spuitnozzle, temp, stand van de maan enz :P
Vooral met metalic is het vaak een probleem als je die op de verkeerde hoek spuit dan heb je al kleur verschil met de rest van de auto, de kleur is wel het zelfde maar de metalic flakejes liggen dan verkeerd waardoor ze niet stroken met de rest, en soms is de clearcoat te dik waardoor je een sinaasappel effect krijgt

Ik kan niet zo snel zien wat voor kleur het is ? lijkt op dravitgrau ? Dan zouden ze wel de hele zijkant moeten doen lijkt mij.

Kleur verschil kan je het beste buiten zien, goed op elke hoek er langs kijken met verschillende licht invallen.

Mooie koets trouwens ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

I hear you calling.. :Y)
Wij hebben een F46 dat is nog weer een maatje groter dan een F45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sneNwx9p6bw4MQaim_Zd9cLkcis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4QdmnI372ebY82fKY4jm7X8.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben 1 kleine, ruimte genoeg voor ons met deze auto.
We hebben een 218i automaat. Ik had ook graag een 2.0 gewild maar die kon ik niet vinden met de specs die ik wilde hebben.
Wel mee proefgereden maar die was weer een paar jaar ouder, niet origineel NL, stoffen bekleding, klein navi enz. Gewoon net niet wat we wilde.
Nu iets van 1,5 jaar en ongeveer van 25 duizend kilometer verder ben ik er nog steeds erg blij mee.
Ja het is een verdelde Opel Safira, ding heeft voorwiel aandrijving en een 3 cilinder. In alles dus geen BMW zoals de liefhebbers het graag zien.
Maar gewoon een comfortabele, ruime nette auto die een pak meer degelijk voelt dan zijn concurrenten in dit segment.

Moest ik nu weer een andere auto moeten kopen, kocht ik weer een F46, en eigenlijk ook in de uitvoering zoals ik hem nu heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpHKJk5KFmqG6P62xQbDuP9A5wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxQyxm2r0kaBehA3BeinecQo.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:06:
[...]

Ze weten het mooi te verkopen maar een spuiter kijkt naar de kleurcode van de auto dus die krijgen ze echt wel geod.
Het verschil ga je pas zien als ze hem niet goed spuiten dus afstand, hoek, spuitnozzle, temp, stand van de maan enz :P
Vooral met metalic is het vaak een probleem als je die op de verkeerde hoek spuit dan heb je al kleur verschil met de rest van de auto, de kleur is wel het zelfde maar de metalic flakejes liggen dan verkeerd waardoor ze niet stroken met de rest, en soms is de clearcoat te dik waardoor je een sinaasappel effect krijgt

Ik kan niet zo snel zien wat voor kleur het is ? lijkt op dravitgrau ? Dan zouden ze wel de hele zijkant moeten doen lijkt mij.

Kleur verschil kan je het beste buiten zien, goed op elke hoek er langs kijken met verschillende licht invallen.

Mooie koets trouwens ;)
Haha ik deel je scepsis hoor. En dit was het verhaal NA het spuiten dus het was verder geen verkooppraatje. Net even buiten gekeken, kon zo snel geen verschil ontdekken, maar de auto is nog nat van de regen vannacht, ik ga hem vandaag wassen en dan zullen we het zien. Kon in ieder geval geen sinaasappel effect zien, er zat geen verschil in clearcoat tussen de motorkap en het nieuwe scherm.

Volgens het verhaal van de schade manager die de auto kwam terug brengen hebben ze niet de hele zijkant gedaan maar wel de naastgelegen deur. Maar goed ik wil niet gelijk van het slechtste uitgaan, dus hopelijk hebben ze het wel gewoon netjes gedaan.

De kleur is trouwens Grigio Telesto. Ook met een kleine sparkle maar niet echt zo sterk metallic.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Greetoz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Haha ik deel je scepsis hoor. En dit was het verhaal NA het spuiten dus het was verder geen verkooppraatje. Net even buiten gekeken, kon zo snel geen verschil ontdekken, maar de auto is nog nat van de regen vannacht, ik ga hem vandaag wassen en dan zullen we het zien. Kon in ieder geval geen sinaasappel effect zien, er zat geen verschil in clearcoat tussen de motorkap en het nieuwe scherm.

Volgens het verhaal van de schade manager die de auto kwam terug brengen hebben ze niet de hele zijkant gedaan maar wel de naastgelegen deur. Maar goed ik wil niet gelijk van het slechtste uitgaan, dus hopelijk hebben ze het wel gewoon netjes gedaan.

De kleur is trouwens Grigio Telesto. Ook met een kleine sparkle maar niet echt zo sterk metallic.

Thx!
Ik denk dat ze altijd net even meer extra hun best doen met zulke auto's, dus zou me niet zoveel zorgen maken, en mocht je wat zien dan zullen ze het gewoon herstellen tot het wel perfect voor jou is.

Is het wel slim om nu al je auto te wassen ? ik dacht dat je altijd even moest wachten met wassen, net zoals je minimaal 6 weken moet wachten om hem opnieuw in de ppf of een coating te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat ze altijd net even meer extra hun best doen met zulke auto's, dus zou me niet zoveel zorgen maken, en mocht je wat zien dan zullen ze het gewoon herstellen tot het wel perfect voor jou is.

Is het wel slim om nu al je auto te wassen ? ik dacht dat je altijd even moest wachten met wassen, net zoals je minimaal 6 weken moet wachten om hem opnieuw in de ppf of een coating te zetten.
Hmm, niet perse aan gedacht, mijn gedachte is als ze hem weer de weg op sturen is het uitgehard? Hij is daar in de oven geweest :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Maar even snel gegoogled:

It's best to wait at least 30 days after a paint job before applying car paint protection film. Allow enough time for the paint to cure and dry, whether you baked the vehicle's panel or not. Waiting allows the solvent to be released from the paint and clear coat.

Dus denk dat het vooral is dat je er geen laag op aan brengt maar met de hand wassen zou geen issue moeten zijn, maargoed voor de zekerheid wacht ik wel een weekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Nu online
Ik heb een F45 (225i xDrive) en ik vind het erg luxe rijden, maar dat is dan vergeleken met de Mitsubishi Colt die ik hiervoor had, dus ik weet niet hoeveel dat zegt. Ik heb hem drie jaar nu en ben er nog steeds erg blij mee. Met 2 kinderen zou het zeker geschikt moeten zijn. Een nadeel vind ik dat de A-stijlen erg breed zijn dus je moet bij rotondes erg oppassen dat je geen fietser aanrijdt. En ik krijg klachten dat als je met drie personen achterin zit, dat degene in het midden niet lekker zit. (Met twee personen achterin krijg ik alleen klachten dat er geen stoelverwarming achter in zit). En je moet geen Android Auto willen want dat wordt niet ondersteund. En let op de opties want de ene F45 is de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Bezemveger schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:46:
Even een vraag vanuit mijn kant als leek wat betreft kosten voor onderhoud (ex lease rijder).

Wat kost een kleine beurt voor een bmw bij een specialist? Heb nu afspraak ingepland voor na m’n wintersport. Kreeg indicatie door van minimaal 500 en ben benieuwd wat ze doen voor dat geld. Ben volledig bewust dat de kwikfit goedkoper is dan dit bedrijf, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen
Heb je dat niet gevraagd? Als ik een prijsindicatie vraag bij de specialist krijg ik een proforma factuur met de specificaties.

Aanname wat ze gaan doen;
APK (indien nodig)
Olie
Oliefilter
Interieurfilter
Remvloeistof (indien nodig)
Onderhoud wegschrijven in de auto en bij BMW
+/- 1 uur arbeid

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:09:
[...]

De zon ging hier zowaar nog even schijnen dus gelijk even met de gerepareerde kant in de zon gezet, ik kan met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken tussen de gespoten onderdelen en de niet gespoten onderdelen. Dus lijkt erop dat bij deze reparatie Ekris Veenendaal in ieder geval goed hun best hebben gedaan :).

Ook een garantie certificaat gekregen waarin staat dat het herstel geen waardevermindering geeft bij inruil bij een BMW dealer en dat eventuele garanties blijven bestaan. Toch fijn gevoel.

En nog een potje van de lak meegekregen mocht ik zelf toekomstige lakschade willen wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9HF19Mr5KlXBQbTHLfM4ijVH6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mahjkk4FOJ1js2Qc2UIhkdwF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0CBdBWZQKf0Jxsoe75iCKRSjKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qomq1mbDXj4vLTWz8CY3k4p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76kz-X_2bnCSRRDS6ETyY12DwS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biTfRzXOsTDrDiQEn7krDe5Y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3SZPFokvJb5RsVULRrG8qTf9hU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcN6HaIYJbFNgq11ZewUg1li.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fmLeH1jFC95If7QMpbCh_5IsNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sN3uGauMvcn111awoWKTGmt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4xWTaQ2ftICHS6nt95TYVQ-w60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS5D29EWJUiMImKb1KGGv3vE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzPiHPeu_M8h4xQQUOftkowh-j4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cobPqBF5IUd22qubPLLIn182.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:28:
[...]

De zon ging hier zowaar nog even schijnen dus gelijk even met de gerepareerde kant in de zon gezet, ik kan met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken tussen de gespoten onderdelen en de niet gespoten onderdelen. Dus lijkt erop dat bij deze reparatie Ekris Veenendaal in ieder geval goed hun best hebben gedaan :).

Ook een garantie certificaat gekregen waarin staat dat het herstel geen waardevermindering geeft bij inruil bij een BMW dealer en dat eventuele garanties blijven bestaan. Toch fijn gevoel.

En nog een potje van de lak meegekregen mocht ik zelf toekomstige lakschade willen wegwerken.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Goed om te lezen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 07:56
TheBrut3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Heb je dat niet gevraagd? Als ik een prijsindicatie vraag bij de specialist krijg ik een proforma factuur met de specificaties.

Aanname wat ze gaan doen;
APK (indien nodig)
Olie
Oliefilter
Interieurfilter
Remvloeistof (indien nodig)
Onderhoud wegschrijven in de auto en bij BMW
+/- 1 uur arbeid
Tja, helaas als ex-leaserijder nooit mee bezig geweest want ik kon gewoon de auto afgeven en nergens druk over te maken. Ik heb Gijsbertsen net maar even gevraagd wat ze precies gaan doen. Ben nog wel benieuwd of 500 voor een standaard kleine beurt gangbaar is, maar omdat ze zulke goede reviews krijgen lijkt het me een prima deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Bezemveger schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Tja, helaas als ex-leaserijder nooit mee bezig geweest want ik kon gewoon de auto afgeven en nergens druk over te maken. Ik heb Gijsbertsen net maar even gevraagd wat ze precies gaan doen. Ben nog wel benieuwd of 500 voor een standaard kleine beurt gangbaar is, maar omdat ze zulke goede reviews krijgen lijkt het me een prima deal
Geen ervaring met Gijsbertsen, maar hier in het topic zie je toch wel dat het de afgelopen tijd niet meer altijd even goed gaat. Je kan ook even een offerte bij veldhuizenbmw.nl opvragen (die zitten ook in de buurt van gijsbertsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bezemveger schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Ik vind het een hoop geld, zoveel betaal ik niet eens bij dealer en dan in Noorwegen. Iets in mij zegt mij dat het in Nederland een stuk goedkoper kan voor een kleine beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 19:57
Mijn onderhoudsbeurt was iets goedkoper. Maar de prijzen zijn sindsdien gestegen. Dus €300-€500 is wel te verwachten. Tuurlijk kan het goedkoper, maar niet bij de officiele dealer.
Xqlus1ve schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:44:
Poll: F-Serie eigenaren, is je iDrive weleens gestolen?:
Nee
Ja
Een paar keer
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Vermoed dat de poll er zometeen anders uit gaat zien ;(
Ben ik (vooralsnog) de enige die meerdere keren een ongewenst bezoek heb gehad?
Gelukkig was het toen nog een leaseauto. Eerste wat ik deed toen ik de auto privé overnam was een navirem laten inbouwen. Overigens zijn die stickers niet los te koop.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
SPee schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:37:
Mijn onderhoudsbeurt was iets goedkoper. Maar de prijzen zijn sindsdien gestegen. Dus €300-€500 is wel te verwachten. Tuurlijk kan het goedkoper, maar niet bij de officiele dealer.

[...]

Ben ik (vooralsnog) de enige die meerdere keren een ongewenst bezoek heb gehad?
Gelukkig was het toen nog een leaseauto. Eerste wat ik deed toen ik de auto privé overnam was een navirem laten inbouwen. Overigens zijn die stickers niet los te koop.
Even gegoogeld. Ik zie sowieso al één advertentie waar een setje stickers voor 50 euro(!) wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 20:54
Wij hebben er een. Onze kinderen zijn met deze auto opgegroeid, ze zijn nu 4 en 2. Toen ze nog erg klein waren, en dus heel veel spullen mee moesten, was het soms wel even puzzelen om alles mee te krijgen. Nu krijgen we voor een week vakantie alles in de auto. Voor langere vakanties een dakkoffer erop. Prima auto dus. Al zou ik je de F46 aanraden. Toch net wat ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Ik heb er 3 jaar een gehad van na de LCI toen mijn 2 kinderen net uit de kinderwagen/babybedjes tijd waren. Kwam uit een Prius, die aandrijflijn was veel soepeler, maar voor de rest was de BMW in alles heel veel stappen beter. Groot genoeg voor vakanties ook. Fijne wagen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 22:28
Nog even een 535D update. Het is dus echt zo, hij loopt nergens aan. Geen gladde/glanzende plekken te bekennen. Ook niks in de wielkasten. Dus het lijkt erop dat het puur de camber is. Wat ik wel vermoed is dat de breedte van de band/velg niet echt meehelpt.
Hier nog even een foto van de band en ophanging Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkG33kzRexE7ri4uH5FJs30nNys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyHTUR9cdPbrVoCKHwoug1pQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AopPD0fNWNFPevgvaW71UENB64A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKUc8CO2zRIVLmK73KoWiRF9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FQ3Zw0cJ5ri9f4XxJoSb_gjOUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vg9nIkGf3SvbfPfFe0GJ87ug.jpg?f=fotoalbum_large

Plan is dus om de uitlijning iets af te laten wijken van OEM, en dan kijken wat dat doet.

[ Voor 3% gewijzigd door donnie1992 op 14-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
donnie1992 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:07:
Nog even een 535D update. Het is dus echt zo, hij loopt nergens aan. Geen gladde/glanzende plekken te bekennen. Ook niks in de wielkasten. Dus het lijkt erop dat het puur de camber is. Wat ik wel vermoed is dat de breedte van de band/velg niet echt meehelpt.
Hier nog even een foto van de band en ophanging [Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Plan is dus om de uitlijning iets af te laten wijken van OEM, en dan kijken wat dat doet.
Als iemand me deze band zou laten zien dan zou mijn eerste indruk nog steeds zijn dat er iets aanloopt, maar als jij je onderzoek goed hebt gedaan en je hebt er vertrouwen in dat uitlijnen dit oplost, dan hoop ik dat je gelijk hebt! Het lijkt alsof er echt een hoekje uit de schouder van de band is gesleten, en zelfs met camber zoals hieronder krijg je dat moeilijk voor elkaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msJfh87aFc6STfwKH4kZ0Cn7y4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o1LS1Z6wK2v8UscWn7BsUnVU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Puf schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Als iemand me deze band zou laten zien dan zou mijn eerste indruk nog steeds zijn dat er iets aanloopt, maar als jij je onderzoek goed hebt gedaan en je hebt er vertrouwen in dat uitlijnen dit oplost, dan hoop ik dat je gelijk hebt! Het lijkt alsof er echt een hoekje uit de schouder van de band is gesleten, en zelfs met camber zoals hieronder krijg je dat moeilijk voor elkaar.[Afbeelding]
Niet on topic; maar zit er nu ducttape op de band? Overigens, en ik ben geen banden specialist, lijkt hier echt een 'hap' uit de banden te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
Paul Hewson schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:16:
[...]

Sorry, ik had je reactie te vluchtig gelezen. Ik zal het even opzoeken, heb het ergens genoteerd waar ik nu niet zo vlug bij kan.
Voor mijn F31 zit ik met hetzelfde dilemma. Mijn specialist krijgt het niet voor elkaar omdat hij officiële BMW software gebruikt die enkel de OEM ondersteund. Volgens mij moet het wel kunnen met andere tools. Protools kende ik persoonlijk nog niet.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:23
F11 rijder hier. Heb dezelfde ervaring gehad. Dusdanig dat ik zelfs een 'run flat' band op de bandwang lek gereden heb de 1e keer.
Inmiddels 1 graad minder camber dan fabrieksopgave en het probleem is weg. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten merk ik dit niet in het weggedrag.
Verder van verschillende kanten bevestiging gehad dat dit een BMW kwaal is...

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Bimmert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:22:
F11 rijder hier. Heb dezelfde ervaring gehad. Dusdanig dat ik zelfs een 'run flat' band op de bandwang lek gereden heb de 1e keer.
Inmiddels 1 graad minder camber dan fabrieksopgave en het probleem is weg. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten merk ik dit niet in het weggedrag.

[...]
Wel toevallig dat het ook een 5-serie touring betreft. Ook toevallig met luchtvering? Ik heb namelijk nog nooit gehoord van deze "kwaal" waarbij er een rechthoekige hap uit je band verdwijnt, en ik rij toch al best lang BMW. Misschien is het dus tot bepaalde modellen met bepaalde typen vering beperkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MrFl0ppY schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Voor mijn F31 zit ik met hetzelfde dilemma. Mijn specialist krijgt het niet voor elkaar omdat hij officiële BMW software gebruikt die enkel de OEM ondersteund. Volgens mij moet het wel kunnen met andere tools. Protools kende ik persoonlijk nog niet.
Vraag is wat is officiele BMW software?
ISTA en E-sys zijn beide BMW software. ISTA gebruikt door garages & dealers is diagnose, reparatie, calibrering van ECU's etc. Echter kan ISTA niet op ECU-configuratie niveau dingen inregelen, enkel een module in zijn geheel. Dus als in dit geval officiele BMW software ISTA is dan kan dit inderdaad niet. Die voegt optiecode S235A (afneembare trekhaak) in zijn geheel toe. (Met andere woorden, de 'hele taart' in 1x, maar wil je geen appels maar peren gebruiken in je taart, gaat dat niet)

E-sys is echter fabrieksoftware en is niet officieel beschikbaar, maar zweven veel versies van rond op het internet. E-sys (met een launcher, maar dat laten we even achterwege) is wel in staat op alle ECU's op ingredient niveau te veranderen.

Een app zoals bimmercode haakt in op ECU-configuratie, niveau op eenzelfde manier als E-sys dat doet. Ook wel enigzins te vergelijk met het windows-register.

Nu is het zo dat bij de optiecode S235A er 2 dingen veranderen.
1. De gehele auto verwacht een nieuwe 'AAG' ECU -> Deze gaat er niet komen bij aftermarket want een aftermarket module praat niet met ISTA en/of E-sys dus hier is niets aan de configurere.
2. Op bestaande ecu's worden configuratie-wijzigingen gemaakt (deel van het recept S235A-taart)

Aangezien stap 1 faalt in ISTA, kan ISTA ook niet meer deel 2 uitvoeren. Dus moeten er andere tools gebruikt worden.

Nav aanleiding van @Paul Hewson opmerking en de BMW documentatie verdenk ik dat dit dus niet de AAG (trailer ECU) is, maar dat 1 van de bestaande ECU's zorgt voor het uitschakelen van de PDC.
Via E-sys kan ik berekenen welke wijzigingen er in de configuratie gemaakt worden bij het toevoegen van de optiecode S235A.

Dit heb ik voor mijn auto gedaan (F48) en kom uit op de volgende wijzigingen.

1 wijziging in ICAM2 ECU (Achterijtuit camera ECU)
Trailer Present: initwert(00)->present(01)

1 Wijziging in SAS ECU (Optional Equipment ECU)
LDM_AHM_vorhanden: nicht vorhanden(00)->vorhanden(01)

3 wijzigingen in DSC ECU (ESP ECU)
C_Anhaengermoduel_verbaut_I: nicht_aktiv (00) -> Aktiv (01)
C_AHM_vorhanden: nicht_vorhanden(00)->vorhanden(01)
QdmAnhaengerKupp: nicht_verbaut (00) -> verbaut (01)

5 wijzigingen in PMA ECU (Parkeringssensor ECU)
trailer_hitch_length_cm: 00 -> F016 M-sportpaket (07)
Anhaengerkuppling: initwert (00) -> aktiv (01)
Ahk_offset_cm: initwert (00) -> F015 M-sportkapet (09)
ahk_ausblending_cm: initwert (00) -> F015 M-sportkapet (1E)
Ueberwachubg_stat_anhaenger: initwert (00) -> aktiv (01)

4 Wijzigingen in BDC ECU (REM en FEM samen voor nieuwere auto’s, Globale ECU, hier komt alle communicatie samen)
ComAdapterPdu_2E4_Status_anhaenger: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01)
TC_30F_BISTABLE_RELAY: Relay_front (01) -> Relay_front_rear (03) (Activeert stroom naar achter toe voor de trekhaak module, praktisch zelf ondervonden)
CAH_SMART_OPENER_COD_FAHRZEUGTYP: Wert_75 -> Wert_76 (Iets met Comfort Access voet sensor)
VAM_TRAILER: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01)

3 wijzigingen in KOMBI ECU (Instrument cluster ECU) (Iets met de CC meldingen in het instrumentpaneel, waarschijnlijk activeren van kapotte lampen melding van je aanhanger)
DISP_CC_BYPA_02_TIMEOUT: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01)
DISP_CC_BYPA_02_CRC: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01)
DISP_CC_BYPA_02_ALIVE: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01)

1 wijziging in HU ECU (Headunit)
MACRO_TRAILER_COUPLING: nicht_aktiv (00) -> aktiv (01) (Zet de optie van trekhaak zoom aan in Idrive)

*Bij F3x auto's is de BDC opgesplitst in een FEM en een REM. Deze configuratiesleutels staan dus in 1 van beide.

Ik verwacht dus dat 1 van bovenstaande configuratie verandering verantwoordelijk is voor het uitschakelen van de PDC zodra er een aanhanger is gedecteerd. Waarschijnlijk de PMA en/of de BDC (FEM+REM) module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bimmert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Maar als je 1 graad minder camber zet, kan het ook weer best zijn dat je door die verschuiving bovenaan nergens meer tegenaan loopt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
Inderdaad ook met luchtvering (en adaptief onderstel). F11's hebben altijd luchtvering achter zo ver ik weet.
(Verder 275/35 R19)
Puf schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Wel toevallig dat het ook een 5-serie touring betreft. Ook toevallig met luchtvering? Ik heb namelijk nog nooit gehoord van deze "kwaal" waarbij er een rechthoekige hap uit je band verdwijnt, en ik rij toch al best lang BMW. Misschien is het dus tot bepaalde modellen met bepaalde typen vering beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58

[Afbeelding]

Misschien een hele obvious vraag, maar loopt er ook niets aan als de vering belast is? Als de auto op de veren rust staat het geheel net weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
Ik heb het geintje 2x gehad waarvan 1x ernstig (lekkage band met 170+ op de autobahn, karkas sloeg de wielkas aan gort.)
Heb toen lang gezocht naar aanlopen oid. maar conclusie is echt dat het aan de uitlijning moet liggen. Bovendien zorgt de luchtvering dat de auto mooi op hoogte blijft dus extreem inveren is ook niet/ nauwelijks aan de orde.
Kijk maar een kritisch naar de gemiddelde X5 met grote wielen achter. Staan ook extreem schuin en is door de hoogte daar mooi zichtbaar...
YakuzA schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Maar als je 1 graad minder camber zet, kan het ook weer best zijn dat je door die verschuiving bovenaan nergens meer tegenaan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35
Bimmert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:53:
Inderdaad ook met luchtvering (en adaptief onderstel). F11's hebben altijd luchtvering achter zo ver ik weet.
(Verder 275/35 R19)

[...]
Ik weet het niet meer zeker hoor, maar ik dacht bij de F1X generatie tourings geen breedteset hadden origineel vanuit de fabriek. Dus maximaal 245 breed.

[ Voor 3% gewijzigd door kahraman11 op 14-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjello
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 18:03
In mijn optiek een combinatie van camber en bandenspanning. Achterwielen qua camber zo weinig mogelijk camber geven binnen tolerantie BMW en zeker 3 bar in de banden pompen.
Standaard rijhoogte of "verlaagd"?
Hier nog even een foto van de band en ophanging

iRacing profiel | Sim Gear: Accuforce Pro v2, Heusinkveld Pro, Triples, custom MDF rig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Ik had gister nog een foto voor je gemaakt van de achterbank met 2 kinderstoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRlSkUpINAthuK6_YoIN_VEdwJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCmCBK0R3bzHsjBSv1Xvhjk8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-05 11:32
mrwiggs schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:24:
Rijd nu 6 jaar een F32 GC 435i, een heerlijke bak. Door gezinsuitbreiding is iets groters nu wel handig en twijfel enorm tussen een 530e Touring of 540i Touring.

Mn zonnepanelen hebben capaciteit over dus (deels) elektrisch rijden is ergens wel handig en verwacht dat ik wel 50% elektrisch zou kunnen rijden, maar ben bang dat ik die 6-cilinder ga missen.. en ook verlies je best wat laadruimte en laat dan nou net 1 van de redenen zijn om een andere auto te nemen.

De i5 vind ik dat echt wat minder mooi.

Hebben jullie een mening/idee?
Ik kom via een 530d naar een 530i naar een 530e.

Mijn ervaring tot nu toe: elektrisch rijden is heerlijk en het is zeer prettig om alle korte stukjes elektrisch te kunnen doen. Tot nu toe enkel met het vervoer van een kast een keertje gebaald van de hogere laadvloer, verder nog geen last gehad.

Teruggang van een zespitter naar een vierpitter was even slikken. Je mist wat comfort en souplesse. En het surplus aan vermogen, de vierpitter moet harder werken. Maar ik heb naar de wintersport hetzelfde gemiddelde gehaald als ik altijd met de zescilinder deed, dus tsja.

Conclusie: ik ben zeer tevreden met m'n 530e. Als het qua budget en qua touring had gekund had ik voor een 545e gekozen, maar ja, die was er niet in Touring en dan voldoet een 530e helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-05 11:32
Overigens wel jammer: ik heb een enorme barst in m'n voorruit. Trekt inmiddels door en komt morgen of overmorgen in m'n gezichtsveld. De verzekering stuurt me naar een partij als Carglass of Autotaalglas. Ik word daar echter niet zo blij van (onderbuik) en de auto zit ook nog in de fabrieksgarantie.

Kan ik me beter melden bij de dealer? Als er dan iets misgaat later, met één van de camera's of sensoren ofzo, loop ik niet het risico dat ik gezeik krijg dat een non-dealer of non-specialist eraan heeft gewerkt en de garantieclaim wordt afgewezen.
Nadeel is wel dat m'n Eigen Risico al vrij hoog is en bij de dealer nog eens 400 euro hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Pannencouque schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:45:
Overigens wel jammer: ik heb een enorme barst in m'n voorruit. Trekt inmiddels door en komt morgen of overmorgen in m'n gezichtsveld. De verzekering stuurt me naar een partij als Carglass of Autotaalglas. Ik word daar echter niet zo blij van (onderbuik) en de auto zit ook nog in de fabrieksgarantie.

Kan ik me beter melden bij de dealer? Als er dan iets misgaat later, met één van de camera's of sensoren ofzo, loop ik niet het risico dat ik gezeik krijg dat een non-dealer of non-specialist eraan heeft gewerkt en de garantieclaim wordt afgewezen.
Nadeel is wel dat m'n Eigen Risico al vrij hoog is en bij de dealer nog eens 400 euro hoger...
Carglass wil nog wel eens origineel ruit bestellen, dus zou je na kunnen vragen. Dat zou ik zelf wel fijn vinden voor het gevoel in idee geval. Kalibreren kan je altijd nog door de dealer achteraf laten doen als er problemen zijn maar is geen hogere wiskunde. Er zitten onderhand bijna 15 jaar sensors onder de vooruit dus zo uniek is dat ook niet meer. Ook bij goedkopere minder high tech japanse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:45:

Heb het volgende afgelopen december vernomen van iemand in de autoglas wereld. Autotaalglas is een franchise en heeft dus elke vestiging zijn eigen baas. CarGlass is een grote keten en zit de aansturing dus niet op de vestiging zelf maar ergens in een hoofdgebouw. Bij autototaalglas loopt de vestigingbaas daar ook over de werkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Laatst online: 20:24
Bij je verzekering kun je ook gewoon naar de dealer, krijg je alles official bmw. Je betaald je verzekering iets meer omdat het geen contractpartij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:17

lord_fh

PS5

Greetoz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Geen ervaring met Gijsbertsen, maar hier in het topic zie je toch wel dat het de afgelopen tijd niet meer altijd even goed gaat. Je kan ook even een offerte bij veldhuizenbmw.nl opvragen (die zitten ook in de buurt van gijsbertsen).
of DB autotechniek in Culemborg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmert
Voor mijn werk rij ik dagelijks zo'n 15 km over een provinciale weg.
Voor mijn volgende 5 serie wil ik daarom adaptieve cruise control en 'active lane keeping' zodat de auto dit min of meer zelfstandig af kan leggen.

Veel merken kunnen dit inmiddels maar welke generaties/ opties maken dit bij BMW mogelijk? Zit te kijken naar een G31 maar het is me niet duidelijk welke alleen alarmeren en welke ook echt zelf sturen, als dit al kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
@Bimmert Je moet niet verwachten dat de auto het volledig zelfstandig kan. Active lane keeping (of assist zo je wil) is imo niet meer of minder dan een hulpmiddel. De auto stuurt een stuk minder vloeiend dan dat je het zelf kan.

Ik vermoed dat je iets van Driving Assistant Pro nodig hebt om de juiste combinatie aan opties te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:30
Bimmert schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:21:
Voor mijn volgende 5 serie wil ik daarom adaptieve cruise control en 'active lane keeping' zodat de auto dit min of meer zelfstandig af kan leggen.

Veel merken kunnen dit inmiddels maar welke generaties/ opties maken dit bij BMW mogelijk? Zit te kijken naar een G31 maar het is me niet duidelijk welke alleen alarmeren en welke ook echt zelf sturen, als dit al kan?
Op de G31 heb je de optie Driving Assistant Plus, op de G31 LCI is dit Driving Assistant Professional geworden. Ik heb zelf een G31 LCI met Driving Assistant Professional maar ik heb het altijd uit staan. Dit komt voornamelijk omdat ik ACC op de snelweg enorm irrirtant vind. Het automatisch sturen en van baan wisselen werkt best ok, maar is helaas niet te gebruiken zonder ACC. Dus bij mij staat al die meuk altijd uit. Alleen geschikt voor mensen met heel veel geduld.

Ook de veiligheidsopties staan allemaal op minimaal. Het werkt vooral afleidend in mijn ervaring.

Filmpje van Qoets: YouTube: BMW 5-serie - 5AU - Driving Assistant Professional

[ Voor 8% gewijzigd door Spollie op 15-03-2024 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14

_Arthur

blub

Hier een G21 en heb Driving Assistant Professional (S5AU) ism ACC eigenlijk altijd aanstaan. Tenzij in de file; dan houdt het teveel afstand. Maar anders; altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:00
Bimmert schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:21:

Wat @Spollie hierboven al zegt; ACC is alleen op de provinciale weg (en af en toe binnen de bebouwde kom) nuttig, Lane Assist is waardeloos. Heb ook alle 'hulpmiddelen' uitgezet. Blij dat dat bij de G3x nog standaard kan.

Als je trouwens vaak in de file staat op de snelweg is ACC/Lane Assist wel handig.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05 20:49
Hier een G31 met 05AT Driving Assistant Plus . Ik vind het eigenlijk best goed werken. Alleen het tegensturen bij baanwissel voelt een beetje onnatuurlijk. Als de auto de optie niet had gehad had ik hem niet laten staan. Maar icm ACC werkt het toch wel lekker hoor. Vooral op 100km autobahn of inderdaad lange provincale weg.

Een rotonde mee proberen te pakken zou ik niet proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 15:17

Eagle Creek

Breathing security

alexbl69 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Wat @Spollie hierboven al zegt; ACC is alleen op de provinciale weg (en af en toe binnen de bebouwde kom) nuttig zelf gebruik ik ACC alleen op de provinciale weg maar ik begrijp dat sommigen het bijna op alle wegen typen graag gebruiken, Lane Assist is waardeloos ik vind lane assist nutteloos maar begrijp dat sommige mensen het prima vinden werken. Heb ook alle 'hulpmiddelen' uitgezet. Blij dat dat bij de G3x nog standaard kan.

Als je trouwens vaak in de file staat op de snelweg is ACC/Lane Assist wel handig.
There I fixed that for you :p

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 15:17

Eagle Creek

Breathing security

miena21 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:59:

Een rotonde mee proberen te pakken zou ik niet proberen.
Lukt best aardig zolang je zelf meestuurt. Ik vind alleen dat hij te abrupt wegtrekt als je uitstuurt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05 20:49
Eagle Creek schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Lukt best aardig zolang je zelf meestuurt. Ik vind alleen dat hij te abrupt wegtrekt als je uitstuurt.
haha ja dat moet sowieso anders blijft hij rondjes rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
lostboy_0234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:15:
Bij je verzekering kun je ook gewoon naar de dealer, krijg je alles official bmw. Je betaald je verzekering iets meer omdat het geen contractpartij is.
Dat ligt heel erg aan je gekozen verzekeraar genoeg die het alleen vergoeden als je naar de door hun aangewezen partij gaat, en 9/10x zit daar geen dealer bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Laatst online: 20:24
FabiandJ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Dat ligt heel erg aan je gekozen verzekeraar genoeg die het alleen vergoeden als je naar de door hun aangewezen partij gaat, en 9/10x zit daar geen dealer bij ;)
Raar, ik heb veel verschillende verzekeraars gehad en meerdere BMW ruiten laten vervangen. De laatste x was het 150 euro meer ivm geen aangewezen partij.

Welke verzekeraar doet het niet? Misschien goed om in begin post eens wat updates toe te voegen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:00
Eagle Creek schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:23:
[...]

There I fixed that for you :p
Iemand vraagt om ervaringen, dus dan geef ik die. Dat jij andere ervaringen hebt doet daar niets aan af.

Een rotonde kan ik in ieder geval niet nemen met mijn G32 (de vraag ging over ervaringen met de G3x serie) met ACC geactiveerd. Dan eindig ik gegarandeerd in een plantsoen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 273 ... 355 Laatste