~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Oh, ik moet nog....

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
1) Carterplug niet dichtgedraaid dus olie op m'n oprit en een leeg carter. Op zich naar tevredenheid opgelost.
2) Geen diagnose bij een haperende MAF-sensor kunnen stellen. Gelukkig dankzij FabiandJ in "Het grote BMW-topic #14" zelf kunnen oplossen.
Verder doen ze het oké, maar ik heb alleen regulier onderhoud gehad en geen reparaties.
Ze waren een pouly vergeten vast te zetten waardoor de hele motor in de soep was gelopen. Tsja, een f11 diesel met bijna 500k op de teller dus total loss. Uit coulance mocht ze een occasion met korting kopen. Voor haar nooit meer de dealer.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Gewoon in de D laten staan... zoals met elke automaat.Xqlus1ve schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
Met een F3X 8 traps automaat, wat is beter voor het bakkie en de koppeling, hem in zijn neutraal laten staan voor het stoplicht of lekker in de versnelling laten staan?
Verwijderd
In zijn S laten staan!Xqlus1ve schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
Met een F3X 8 traps automaat, wat is beter voor het bakkie en de koppeling, hem in zijn neutraal laten staan voor het stoplicht of lekker in de versnelling laten staan?

>> Signature?
Die achterkant oogt me nu wel iets te glad, haast als een shooting brake ala Panamera Sport Turismo. Went snel denk ik, heb er niet veel moeite mee. Kan ook komen omdat de zwarte spoiler wegvalt op de foto. Super gave kleurstelling overigens. Kleurrijk maar toch discreet.
[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 24-01-2024 10:15 ]
Vind het alvast zeker geen verbetering tot het vorig model, het mist het typische BMW karakter in het design. Die achterlichten zijn erg generiek, het 3D effect van het vorig model vond ik nog uniek, maar deze 'simpele' horizontale strepen zijn volledig inspiratieloos.
Ben ik de enige die door de vaagheid van de foto "The 6 Touring" zag als kenteken?ChiLLeR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:02:
En wat vinden we van de 1e beelden?
[Afbeelding]
Als ik kijk naar mijn G21 verwacht ik dat die zware bumpers onderdeel zijn van het M-pakket. Ik krijg er ook een 308-vibe bij.FiXeR.nl schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:45:
Het zij-aanzicht is best mooi, maar die zwarte niet meegespoten bumpers maken er een Peugeot van. Ik ben benieuwd naar de M-variant.
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
en ik irriteerde me al aan mensen die hun koppeling niet 30 sec ingetrapt kunnen houden voor het stoplichtXqlus1ve schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
maar neem aan dat er een auto hold functie op zit, dus gewoon lekker in de D en hoef je helemaal geen pedaal in te blijven drukken.
Ik lees wisselende verhalen:
- "Remote Start" moet je kopen
- Het zit er altijd op, maar werkt alleen aan de stekker
- Het werkt altijd als er maar genoeg prik in je batterij zit.
Even niets...
F3X heeft geen auto hold zover ik weet, de G2X wel. Gaat mij meer om de techniek, continu slippende koppelijk of meer slijtage.Denniz0229 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:12:
[...]
en ik irriteerde me al aan mensen die hun koppeling niet 30 sec ingetrapt kunnen houden voor het stoplicht![]()
maar neem aan dat er een auto hold functie op zit, dus gewoon lekker in de D en hoef je helemaal geen pedaal in te blijven drukken.
Optie 3FireDrunk schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:43:
Weet iemand of de 'precondition' optie standaard is op een X1 xDrive 25e (2023 LCI) (U11)?
Ik lees wisselende verhalen:
- "Remote Start" moet je kopen
- Het zit er altijd op, maar werkt alleen aan de stekker
- Het werkt altijd als er maar genoeg prik in je batterij zit.
Ziet er best prima uit eerlijk gezegd. Ben er best in geïnteresseerd als opvolger van mijn G21. Mogelijk als 530e of 550e. Binnenkort een proefrit met een 530e sedan, die de verkoper me laatst een beetje aansmeerde. Ben de beroerdste niet 😉Cheesy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:10:
Strak, weer een echt BMW-design. Op zich niet extreem vernieuwend of ingrijpend. Een stuk beter dan die grote gedrochten zoals de XM.
Die achterkant oogt me nu wel iets te glad, haast als een shooting brake ala Panamera Sport Turismo. Went snel denk ik, heb er niet veel moeite mee. Kan ook komen omdat de zwarte spoiler wegvalt op de foto. Super gave kleurstelling overigens. Kleurrijk maar toch discreet.
Het is de laatste kans die we hebben om voor een relatief “normale” prijs een nieuwe 5 station te rijden met B58 denk ik.
Laatst voor de gein zitten kijken naar jong gebruikte G31 540’s maar het aanbod aan mooie auto’s is beperkt. En als ze fraai zijn is de cataloguswaarde op M3 niveau
Dat is een koppelomvormer en werkt met vloeistof en is slijtagevrij in een automatische versnellingsbak. Koppelingsplaten in een schakelbak werken op frictie en die worden idd steeds dunner.Xqlus1ve schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:45:
[...]
F3X heeft geen auto hold zover ik weet, de G2X wel. Gaat mij meer om de techniek, continu slippende koppelijk of meer slijtage.
[ Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 24-01-2024 15:19 ]
In een automaat met koppelomvormer heb je geen slippende koppeling maar een vloeistofkoppeling. Je moet het zien alsof je met een waterpomp een andere waterpomp aandrijf. Echte slijtage is er niet, alleen wat weerstand door het rondpompen van de vloeistof waardoor de motor marginaal meer belast zal worden dan in de N en dus meer verbruikt.Xqlus1ve schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:45:
[...]
F3X heeft geen auto hold zover ik weet, de G2X wel. Gaat mij meer om de techniek, continu slippende koppelijk of meer slijtage.
Als ik echt lang stil sta wil ik hem wel eens in de N of P zetten maar in de praktijk doe ik dit nooit. In de G generatie kan de auto hold het hele “kruipen” ook uitschakelen. Dan moet je altijd wat gas geven om weg te rijden (gebruik ik zelf ook niet).
Op mijn huidige G26 kan ik de voet van de rem halen en de auto blijft stilstaan. Hierdoor ben je nog sneller weg bij het stoplicht
Bij het koppelen en ontkoppelen wel, dan slijten de platen langzaam.RAAF12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Dat is een koppelomvormer en werkt met vloeistof en is slijtagevrij in een automatische versnellingsbak. Koppelingsplaten in een schakelbak werken op frictie en die worden idd steeds dunner.
Maar bij ontkoppelde koppeling is er geen frictie en ook geen slijtage.
Ook hier een beetje het zelfde als bij de koppeling.RAAF12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:13:
Komt door de elektrisch bekrachtigde rem op de achterwielen en dan kan je idd wegscheuren! Ik gebruik het eigenlijk alleen bij lang wachten voor een rood licht. Dan denk ik al gauw wat stom dat ik mijn voet op het rempedaal moet houden en druk dan de auto hold knop in. Misschien dat de remblokken achter wat meer slijten door het frequent gebruik van auto hold?
Als je stil staat, drukken die remblokken tegen de schijven, welke ook stilstaan.
Geen frictie, dus geen slijtage.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Voor wat betreft de discussie over het wel of niet neutraal zetten van een auto bij het verkeerslicht; Als je (bij een handbak!) de koppeling intrapt wordt het trek- of druklager belast hetgeen vermeden kan worden met neutraal zetten en koppeling lossen.
Bij bijvoorbeeld trucks met automaat (dit zijn 9 van de 10 keer gerobotiseerde handbakken) kun je het zeker in de levensduur van een treklager merken als iemand hem telkens in de voor- of achteruitversnelling laat staan (bijv. bij het even een stukje vooruitrijden en dan uitstappen om de trailerdeuren te sluiten).
Bij verdere vragen ben ik beschikbaar.!
Waarom zou je hem in de N zetten?Xqlus1ve schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
Vroeger was dat iig slecht om te doen ivm oliepomp die geen olie in de bak rond pompte in de N.
Verder heb je dan ook de start/stop die niet lekker werkt
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De touring is in elk geval een stuk beter geslaagd dan de sedan. Maar het lijkt er inderdaad op dat de achterruit niet meer apart te openen is (in elk geval niet met een fysieke knop), dat is nog een minpunt. Het houdt niet op, niet vanzelf...ChiLLeR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu weet ik wel een beetje van de motoren van BMW en deze B48 is volgens mij wel redelijk betrouwbaar maar hoe zit het met deze automaat?
Dit is een LCI en deze heeft een 7 traps DCT (DSG) automaat.
Hoe betrouwbaar zijn deze? En hoe zit het met onderhoud van de versnellingsbak.
BMW zegt altijd levenslang olie maar van de ZF bakken lees ik dat deze wel degelijk af en toe een olieverversing nodig heeft.
Niet meteen enthousiast over de achterkant. Maar wel zoals verwacht en niet lelijk. Rest kan me bevallen. Ze hadden wel een andere kleur mogen gebruiken. Hopelijk kan de dealer me morgen ook iets meer vertellen en laten zien. Moet hier thuis nog iemand overtuigen en met de sedan is dat nog niet geluktChiLLeR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grz D.
Meer plaatjes en de bron hier: https://f90.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2076214
Je hebt toch een linkervoet vrij om te gebruiken als je snel weg wilt bij het stoplicht?Danfoss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:22:
Op de beide F3x modellen die ik gehad heb was de auto hold niet meer dan een achteruit rol beveiliging op hellingen. Voet moest wel op de rem blijven tegen kruipen.
Op mijn huidige G26 kan ik de voet van de rem halen en de auto blijft stilstaan. Hierdoor ben je nog sneller weg bij het stoplicht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UyuMMUVW2gwjkmkm5Nnv1xyE.jpg?f=user_large)
Ja joh, je zal maar even aanbellen of een briefje onder mijn ruitenwisser plakken...
Gelukkig woon ik niet specifiek aan een doorgaande weg maar een soort lus/bestemmingsweg dus net even naar buiten gelopen; de auto's van de buren bekeken en ja hoor, "een schuldige" gevonden. Meetlatje erbij; yup, precies allemaal even hoog qua krassen dus ik ga morgen maar eens aanbellen en kijken hoe we dit opgelost gaan krijgen.
De start/stop staat bij mij altijd uit.YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:57:
[...]
Waarom zou je hem in de N zetten?
Vroeger was dat iig slecht om te doen ivm oliepomp die geen olie in de bak rond pompte in de N.
Verder heb je dan ook de start/stop die niet lekker werkt
Eenmaal langs de kant.... Een hele dikke vogel-flats op één van de sensoren....

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
In basis heb ik niets tegen start/stop. Bij mijn vorige auto (Opel) werkte dat helemaal oké. Bij BMW hadden ze het instelbaar / afstelbaar moeten maken. Bij mijn F46LCI gaat de motor te vroeg uit als ik nog rol waardoor de auto opeens heftig op de motor remt en met een bonk tot stilstand komt. Enige oplossing is om vederzacht te remmen (zegmaar binnen het tresshold) waardoor de motor niet uitslaat. Volgens mij valt dit ook niet te Bimmercoden, ik had 'm het liefst graag 1 seconde later willen laten stoppen, of pas ná stilstand.Xqlus1ve schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:02:
[...]
De start/stop staat bij mij altijd uit.
Persoonlijk vind ik de X1 en X2 niet BMW waardig. Probeer geen adaptief cruise control erop te hebben want die is camera gebaseerd en drama. Heeft zonnebril nodig, gaat bij uitval wat regelmatig gebeurd, meteen op de rem staan en is zeer onbetrouwbaar. Ook de stoelen zijn krap en kachel kan geen halve graden aan. Het rijdt zeker wel ok maar persoonlijk vind ik het niets voor BMW om zo’n auto te ontwikkelen en dan de nieuwprijs hiervoor.ComTech schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:12:
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een andere auto (hogere zit) en mijn oog is o.a gevallen op een X1 van 2019 sDrive20i met automaat.
Nu weet ik wel een beetje van de motoren van BMW en deze B48 is volgens mij wel redelijk betrouwbaar maar hoe zit het met deze automaat?
Dit is een LCI en deze heeft een 7 traps DCT (DSG) automaat.
Hoe betrouwbaar zijn deze? En hoe zit het met onderhoud van de versnellingsbak.
BMW zegt altijd levenslang olie maar van de ZF bakken lees ik dat deze wel degelijk af en toe een olieverversing nodig heeft.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Althans, die ervaring heb ik met de Polestar. Die had ook geen radar en was puur op camera waardoor de ervaring veel minder soepel aanvoelde, viel met enige regelmaat uit (tegenlicht) en stopte ermee bij snelheden > 140 kmh.itsalex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:45:
[...]
Persoonlijk vind ik de X1 en X2 niet BMW waardig. Probeer geen adaptief cruise control erop te hebben want die is camera gebaseerd en drama. Heeft zonnebril nodig, gaat bij uitval wat regelmatig gebeurd, meteen op de rem staan en is zeer onbetrouwbaar. Ook de stoelen zijn krap en kachel kan geen halve graden aan. Het rijdt zeker wel ok maar persoonlijk vind ik het niets voor BMW om zo’n auto te ontwikkelen en dan de nieuwprijs hiervoor.
Ik gok zomaar dat dit goedkoper is..
De adaptief cruise control bij dit type BMW X1/X2 is drama, daarvoor verwijs ik ook naar ADAC in Duitsland. Ook van mijn oude BMW X1 was dit niet alleen drama maar levensgevaarlijk, als je een tunnel uitkwam dan werd die verblind en ging die op zijn rem staan omdat de camera niet werkte, regen, zon, viezigheid, sneeuw, biobak, bochten zorgde allemaal ervoor dat het niet meer ging werken. Ook kon deze niet langer dan half uur werken want dan stopte de cruise control ermee. Kreeg zo vaak de melding dat de cruise control niet werkte, werd er gek van. Ook van het feit dat je constant meldingen kreeg dat de camera "spoken" zag, heuveltjes/biobakken/bochten etc. zorgde al voor meldingen van (bots)gevaar.Eagle Creek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:18:
[...]
Althans, die ervaring heb ik met de Polestar. Die had ook geen radar en was puur op camera waardoor de ervaring veel minder soepel aanvoelde, viel met enige regelmaat uit (tegenlicht) en stopte ermee bij snelheden > 140 kmh.
Ik gok zomaar dat dit goedkoper is..
Voor een auto van € 65k nieuw, was zelfs een VW Polo nog beter gebouwd voor € 25k want die had een kachelpaneel met halve graden, adaptief cruise control op radar, betere stoelen etc.
Ook de automaatbak van de X1 met maar 7 verzetten terwijl al sinds 2010 de automaten standaard met 8 verzetten waren, is budgetkwestie. De auto reed prima, daar niet van maar totaal niet BMW waardig. Maar ga niet op sportief zetten want dan is de complete finesse van de X1 weg, ook omdat het een voorwielaangedreven BMW is, dat is BMW niet.
Enige is dat ie soms last heeft op N-wegen waar men een uitvoegstrook naar links legt en er een auto wacht; de 750 vind dat te smal en projecteert dan een rode auto en remt bij.
Ik herken geen van de klachten / rants over het mechanisme; overigens ben ik altijd voorbereid op (nood) situaties dus ben niet erg onder de indruk als er een keer hard of heeeeel hard geremd moet worden.
Volgens mij is de ZF-8 bak een " ouderwetse" automaat met koppelomvormer en is de 7-traps in de X1 een automaat met dubbele koppeling. Ik vond hem in de X1 zeer onprettig, met wat sportiever rijden waren de verzetwissels erg abrupt een gaven daarmee een aardige schok door de auto. Zeer oncomfortabel. Onder andere daarom toch maar voor een 3-serie gegaan.itsalex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
[...]
De adaptief cruise control bij dit type BMW X1/X2 is drama, daarvoor verwijs ik ook naar ADAC in Duitsland. Ook van mijn oude BMW X1 was dit niet alleen drama maar levensgevaarlijk, als je een tunnel uitkwam dan werd die verblind en ging die op zijn rem staan omdat de camera niet werkte, regen, zon, viezigheid, sneeuw, biobak, bochten zorgde allemaal ervoor dat het niet meer ging werken. Ook kon deze niet langer dan half uur werken want dan stopte de cruise control ermee. Kreeg zo vaak de melding dat de cruise control niet werkte, werd er gek van. Ook van het feit dat je constant meldingen kreeg dat de camera "spoken" zag, heuveltjes/biobakken/bochten etc. zorgde al voor meldingen van (bots)gevaar.
Voor een auto van € 65k nieuw, was zelfs een VW Polo nog beter gebouwd voor € 25k want die had een kachelpaneel met halve graden, adaptief cruise control op radar, betere stoelen etc.
Ook de automaatbak van de X1 met maar 7 verzetten terwijl al sinds 2010 de automaten standaard met 8 verzetten waren, is budgetkwestie. De auto reed prima, daar niet van maar totaal niet BMW waardig. Maar ga niet op sportief zetten want dan is de complete finesse van de X1 weg, ook omdat het een voorwielaangedreven BMW is, dat is BMW niet.
Ik heb zelf een X1 en de adaptive cruise is wel iets waar ik in teleurgesteld ben. De hele winter kan ik hem praktisch niet gebruiken vanwege laagstaande zon. Ik dacht dat wel zou meevallen maar volgende auto heeft sowieso een radar.itsalex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
[...]
De adaptief cruise control bij dit type BMW X1/X2 is drama, daarvoor verwijs ik ook naar ADAC in Duitsland. Ook van mijn oude BMW X1 was dit niet alleen drama maar levensgevaarlijk, als je een tunnel uitkwam dan werd die verblind en ging die op zijn rem staan omdat de camera niet werkte, regen, zon, viezigheid, sneeuw, biobak, bochten zorgde allemaal ervoor dat het niet meer ging werken. Ook kon deze niet langer dan half uur werken want dan stopte de cruise control ermee. Kreeg zo vaak de melding dat de cruise control niet werkte, werd er gek van. Ook van het feit dat je constant meldingen kreeg dat de camera "spoken" zag, heuveltjes/biobakken/bochten etc. zorgde al voor meldingen van (bots)gevaar.
Rest van de auto ben ik erg tevreden over, het maakt mij niet zoveel uit dat de auto voornamelijk voorwiel aangedreven is. Ik kom waar ik moet komen ivm met xDrive. Ik heb leren sportstoelen en vind ik de auto confortabel zitten. Ik ben gemiddeld van lengte maar wel relatief dun en small. De zij-ondersteuning staat op z’n smalst.
Ik kan niks zeggen over de 7-straps DCT, maar volgens mij wordt deze door getrag gemaakt.
Ik heb een 8-traps van AISIN, geen ZF zoals andere BMW’s maar de AISIN zit ook in hoop andere merken dus verwacht daar geen problemen en schakelt soepel.
Ik wist niet eens dat halve graden een ding was en moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk denk dat het een non-issue is aangezien ik denk dat je lichaam niet zo nauwkeurig op temperatuur waarnemen kan, maargoed ik heb geen thermostaat met halve graden dus kan ook niet het tegendeel bewijzen
Er zijn inderdaad wat raarigheidjes waarom het misschien geen 100% BMW’s maar neemt niet weg dat het een fijne auto is (voor mij dan). Reed hiervoor een 2012 Peugeot partner en daarvoor een 2016 Volvo V70. De X1 rijd het beste van alle 3, alhoewel de adaptive cruise van de Volvo met radar beter was. Stoelen in de V70 waren ook goed maar de stoelen van de X1 passen mij beter.
Wat mij wel opviel aan heel veel X1’s was dat ze rare optie samenstellingen hadden. Mijne had hoop extra opties, groter scherm, adaptive cruise, Msport, leren bekleding, sportstoelen maar bijvoorbeeld geen trekhaak en geen elektrisch inklapbare en dimbare buitenspiegels en geen comfort access. Nu heb ik als “echte” Tweakers dit allemaal zelf achteraf ingebouwd.
Let trouwens op dat je minimaal HiFi als geluidssysteem neemt, anders gaat het echt tegenvallen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
De halve graden is zo'n dingetje. Connecteddrive met nieuwe opties als brandstofverbruik in de afgelopen zoveel ritten, niet op de X1. Het is alweer even geleden dat ik m'n 3 serie verkocht (2016) maar er waren toen nog wel een paar dingen die me opvielen/tegenvielen aan de X1.
no animals were harmed during the production of this message
Bij mijn F31 LCI uit 2017 werkt het met 1 seconde vertraging als ik helemaal stilstaat, lijkt erop alsof het bij jou niet werkt naar behoren.Cheesy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:17:
[...]
In basis heb ik niets tegen start/stop. Bij mijn vorige auto (Opel) werkte dat helemaal oké. Bij BMW hadden ze het instelbaar / afstelbaar moeten maken. Bij mijn F46LCI gaat de motor te vroeg uit als ik nog rol waardoor de auto opeens heftig op de motor remt en met een bonk tot stilstand komt. Enige oplossing is om vederzacht te remmen (zegmaar binnen het tresshold) waardoor de motor niet uitslaat. Volgens mij valt dit ook niet te Bimmercoden, ik had 'm het liefst graag 1 seconde later willen laten stoppen, of pas ná stilstand.
Was net bij de dealer. Touring hybride is pas later dit jaar leverbaar (en configureerbaar). Verwachting is einde Q2 of Q3. Nu is wel al bestelbaar de EV 40 en m60 en 520d met of zonder x-drive. Eerste levering worden in mei verwacht.Tortelli schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:11:
[...]
Ziet er best prima uit eerlijk gezegd. Ben er best in geïnteresseerd als opvolger van mijn G21. Mogelijk als 530e of 550e. Binnenkort een proefrit met een 530e sedan, die de verkoper me laatst een beetje aansmeerde. Ben de beroerdste niet 😉
Het is de laatste kans die we hebben om voor een relatief “normale” prijs een nieuwe 5 station te rijden met B58 denk ik.
Laatst voor de gein zitten kijken naar jong gebruikte G31 540’s maar het aanbod aan mooie auto’s is beperkt. En als ze fraai zijn is de cataloguswaarde op M3 niveau
Voor de i5 40eDrive was het prijsverschil 2000 euro tussen sedan en touring. Dat valt me mee. Ook is de kofferbak voor alle tourings gelijk. Dus geen verhoogde vloer meer voor de hybride.
Grz D.
Entree is gratis en aanmelden niet nodig. Hopelijk tot dan
Enige uitzondering die ik weet zijn de hybrides met ZF-8, daar zit geen koppelomvormer in, maar loopt dat stuk op een of andere manier via de electromotor dacht ikJTB81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Volgens mij is de ZF-8 bak een " ouderwetse" automaat met koppelomvormer
PSN
Dat is niet echt je ACC, dat is je lane assist.jos707 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:00:
Ik vermoed dat de adaptieve cruisecontrol op de 3 en 5 serie werkt op een combinatie van radar en camera. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat de adaptieve cruise niet kan worden ingeschakeld met een spiegelend wegdek, donker en regenval. De witte lijnen zijn dan voor het oog niet goed zichtbaar maar blijkbaar heeft het systeem hier ook moeite mee.
Lane assist heeft idd last van die spiegelingen etc, maar dat kun je zo met 1 knopje uitzetten, waarna je met reguliere ACC verder gaat.
Met ACC heb ik alleen een kleine ghost brake gehad als links de vangrail erg dichtbij strook1 staat waar je rijd en op strook2 een vrachtwagen reed.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2024 13:14 ]
PSN
Bommes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:33:
Ook hier een beetje het zelfde als bij de koppeling.
Als je stil staat, drukken die remblokken tegen de schijven, welke ook stilstaan.
Geen frictie, dus geen slijtage.
Dat is niet wat ik internationaal zo'n beetje teruglees. Daar komt het neer op: auto-hold drukt permanent je achterremmen aan tijdens stilstand. Wanneer je elke keer nogal gepassioneerd optrekt, druk je elke keer door je remmen heen waardoor deze sneller slijten. Idem voor het automatisch remmen tijdens ACC. In beide gevallen gaan je remlichten dus ook aan.DaFreakhead schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:51:
Er zit een trommel aan de achterzijde welke als handrem of in de auto hold wordt gebruikt, dus de schijf wordt hiervoor niet gebruikt.
Wanneer je lang genoeg in auto-hold staat (bv een kwartier), of zelf de handrem inschakelt, dan gaan de reguliere remmen eraf (dat voel je ook weer als een klein schokje, ook als je stilstaat), waarna je de schroef hoort aandraaien en dán wel de trommel erop gaat.
Je merkt zelf natuurlijk ook verschil bij het langzaam wegrijden bij het verkeerslicht, dat wanneer je zelf de rem loslaat je al begint te rollen en dus al "los" bent zodra je op het gas gaat. Als je zelf, in auto-hold dus, heel zachtjes gas geeft voel je de auto er echt "doorheen" duwen (stop je met gas geven stop je ook weer), waarna je daarna dus gaat rijden.
[ Voor 28% gewijzigd door Eagle Creek op 25-01-2024 13:41 ]
Volgens mij zijn dat dezelfde automaten met koppelomvormers, alleen de electromotor zit voor de bak waardoor de auto ook schakelt als je volledig electrisch rijd.YakuzA schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:03:
[...]
Enige uitzondering die ik weet zijn de hybrides met ZF-8, daar zit geen koppelomvormer in, maar loopt dat stuk op een of andere manier via de electromotor dacht ik
Jullie zijn volgens mij wel thuis in de banden. Ik heb een setje BMW CS velgen voor de F80 op de kop getikt. Maar zitten nu Michelin Pilot Sport Cup 2 banden onder met respectievelijk 4 voor en 2mm achter profiel, dus hier zullen nieuwe op moeten. Is het de verwachting dat de Michelin PSS5 banden voor BMW nog dit voorjaar uitkomen of nu gewoon PS4S banden eronder zetten? Wilde met de natte nederlandse zomers niet op de Cup banden blijven rijden.
https://www.vebo.com.my/p...nsmission-oil-change-330eJTB81 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:03:
[...]
Volgens mij zijn dat dezelfde automaten met koppelomvormers, alleen de electromotor zit voor de bak waardoor de auto ook schakelt als je volledig electrisch rijd.
Een uitgebreider artikel stond hier ook lang geleden ergens in dit topic.One key difference between the 8-Speed Plug-In Hybrid Transmission and the regular ZF 8HP is the absence of a torque converter. The torque converter is replaced with an electric motor.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2024 14:16 ]
PSN
Je hebt gelijk, weer wat geleerd.YakuzA schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:14:
[...]
https://www.vebo.com.my/p...nsmission-oil-change-330e
[...]
Een uitgebreider artikel stond hier ook lang geleden ergens in dit topic.
Daar kan ik heel kort over zijn. De Michelin Pilot Sport S5 komt zeker dit voorjaar nog niet in andere maten leverbaar. Zelfs als er iets bekend zou zijn, zou het nog zeker een half jaar duren voordat er überhaupt iets leverbaar zou zijn. Er gaan zelfs geruchten (TyreReviews) dat de PSS5 helemaal niet in andere maten leverbaar komt en men direct doorgaat naar de opvolger. Ik zou 'gewoon' Pilot Sport 4S nemen... maar welke CS velgen zijn het? Ik kom 19"en 20" tegen... is het de Style 763? Afhankelijk van bandenmaat zijn ze keurig met ster te krijgen.Greetoz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:13:
@CreativeS of @FabiandJ
Jullie zijn volgens mij wel thuis in de banden. Ik heb een setje BMW CS velgen voor de F80 op de kop getikt. Maar zitten nu Michelin Pilot Sport Cup 2 banden onder met respectievelijk 4 voor en 2mm achter profiel, dus hier zullen nieuwe op moeten. Is het de verwachting dat de Michelin PSS5 banden voor BMW nog dit voorjaar uitkomen of nu gewoon PS4S banden eronder zetten? Wilde met de natte nederlandse zomers niet op de Cup banden blijven rijden.
[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 25-01-2024 14:38 ]
Ontvangen ja. Heb je dat een keer gedaan, aanrader? Mag je een beetje doorrijden? Ik heb ooit met een E30 op een trackday van Driving Fun gereden, da's wel fun.CreativeS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:23:
Er komt weer een BMW Track Experience op Zandvoort aan... 3 maart. Wees snel als je de mail met vooraanmelden krijgt
Ik heb vorig jaar de M-Trackday gedaan. Normaliter enkel voor diegene die een BMW M kopen, ik kreeg het cadeau van een bevriende directeur van één van de grootste BMW M (en Motorsport) dealers in Nederland.Cheesy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Ontvangen ja. Heb je dat een keer gedaan, aanrader? Mag je een beetje doorrijden? Ik heb ooit met een E30 op een trackday van Driving Fun gereden, da's wel fun.
Was de gehele dag spelen met alle M en M-Performance modellen. In de ochtend waren het oefeningen, zoals slalom en driften. Na de lunch was het de rest van de middag boenderen over het circuit. Telkens in een andere wagen. En ja, het tempo lag goed hoog.
Was echt méga.
Maar dat was een ander soort dag dan wat nu aangeboden wordt voor BMW Privilege (heb de mail ook ontvangen). Die dag was namelijk een stuk duurder.
[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2024 15:00 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Die heb ik destijds al eens gepost volgens mij. Was de BMW M Advanced Race Track Experience.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
BMW Track Experience die ze nu aanbieden is minder spectaculair maar absoluut de moeite en het geld waard in mijn ogen. Je kunt aardig doorrijden maar moet wel een beetje geluk hebben met de groep waarin je zit.
Zie ook mijn post na de tijd:
Tortelli in "Het grote BMW-topic #14"
[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 25-01-2024 15:33 ]
Enfin, hier nog wat foto's.
:strip_exif()/f/image/v7wy9kPhLuVyJGVMdMIEQtO3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/she8U9aGWqfTsKIidCq9EEkF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Gi7G0vERnw8PjIEFF1Le5KF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nT0BoZ929WnWtfEeaA3rPvld.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ZDw0Ga7J6hnvCeB2ESEA599.jpg?f=fotoalbum_large)
Gerard de Rooy durfde niet mee als passagier.
:strip_exif()/f/image/Cz9QuOb0TzD08mVzwJYW6S19.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kreeg je aan het eind van de dag mee.
/f/image/7axImDLUriCL5KaGrXIDtG6S.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2024 15:12 ]
Het is de orginele M4 CS set dus de 763M Orbit Grey met 19 inch voor en 20 achter. Dan ga ik voor de PS4S.CreativeS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:25:
[...]
Daar kan ik heel kort over zijn. De Michelin Pilot Sport S5 komt zeker dit voorjaar nog niet in andere maten leverbaar. Zelfs als er iets bekend zou zijn, zou het nog zeker een half jaar duren voordat er überhaupt iets leverbaar zou zijn. Er gaan zelfs geruchten (TyreReviews) dat de PSS5 helemaal niet in andere maten leverbaar komt en men direct doorgaat naar de opvolger. Ik zou 'gewoon' Pilot Sport 4S nemen... maar welke CS velgen zijn het? Ik kom 19"en 20" tegen... is het de Style 763? Afhankelijk van bandenmaat zijn ze keurig met ster te krijgen.
Dit zijn de maten van de huidige Michelin Pilot Sport Cup 2
265/35/R19
285/30/R20
[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 25-01-2024 15:09 ]
Duur?Rivanov schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Ik heb vorig jaar de M-Trackday gedaan. Normaliter enkel voor diegene die een BMW M kopen, ik kreeg het cadeau van een bevriende directeur van één van de grootste BMW M (en Motorsport) dealers in Nederland.
Was de gehele dag spelen met alle M en M-Performance modellen. In de ochtend waren het oefeningen, zoals slalom en driften. Na de lunch was het de rest van de middag boenderen over het circuit. Telkens in een andere wagen. En ja, het tempo lag goed hoog.
Was echt méga.
Maar dat was een ander soort dag dan wat nu aangeboden wordt voor BMW Privilege (heb de mail ook ontvangen). Die dag was namelijk een stuk duurder.
Voor mij niet, zoals ik al vermelde.
Zie de post van Tortelli hierboven met de reguliere prijs.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 25-01-2024 15:30 ]
Ik zou PS4S, Continental SportContact 7 of voor Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 gaan.Greetoz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:13:
@CreativeS of @FabiandJ
Lees anders even deze review door: https://www.tyrereviews.c...-UHP-Summer-Tyre-Test.htm
Oh die Conti's komen ook erg goed uit de bus. Jij ging toch ook nieuwe banden onder je F80 doen? Al besloten welke?FabiandJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:42:
[...]
Ik zou PS4S, Continental SportContact 7 of voor Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 gaan.
Lees anders even deze review door: https://www.tyrereviews.c...-UHP-Summer-Tyre-Test.htm
Ik ben voor MP4S gegaan, ik kon met flinke korting aan een nieuwe set 285/30/20 komen, en wil niet mixen tussen 2 merken dus ook voor de voorkant een setje 265/30/20 gekocht. Volgende daily set zouden zo uit Conti's kunnen bestaan.Greetoz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Oh die Conti's komen ook erg goed uit de bus. Jij ging toch ook nieuwe banden onder je F80 doen? Al besloten welke?
Oh en je hebt een PB
Probleem is dat een bumperklever dan op je brik botst als de auto fel in de ankers gaat. In zo'n geval zou je zelf niet zo hard geremd hebben, maar als de auto zelf besluit af te remmen 'weet' die niet dat er een bumperklever is.MAX3400 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:43:
Even afkloppen maar ik heb adaptive cc overal aan staan. Stad. Buitenwegen. Etc. Nog 0 klachten gehad.
Enige is dat ie soms last heeft op N-wegen waar men een uitvoegstrook naar links legt en er een auto wacht; de 750 vind dat te smal en projecteert dan een rode auto en remt bij.
Ik herken geen van de klachten / rants over het mechanisme; overigens ben ik altijd voorbereid op (nood) situaties dus ben niet erg onder de indruk als er een keer hard of heeeeel hard geremd moet worden.
Voor de X1 reden we in een F31 met safety pakket (o.a. dodehoeksensor), helaas kon dat niet op de X1, geen idee waarom niet.Mr Pingu schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Ik heb zelf een X1 en de adaptive cruise is wel iets waar ik in teleurgesteld ben. De hele winter kan ik hem praktisch niet gebruiken vanwege laagstaande zon. Ik dacht dat wel zou meevallen maar volgende auto heeft sowieso een radar.
Rest van de auto ben ik erg tevreden over, het maakt mij niet zoveel uit dat de auto voornamelijk voorwiel aangedreven is. Ik kom waar ik moet komen ivm met xDrive. Ik heb leren sportstoelen en vind ik de auto confortabel zitten. Ik ben gemiddeld van lengte maar wel relatief dun en small. De zij-ondersteuning staat op z’n smalst.
Ik kan niks zeggen over de 7-straps DCT, maar volgens mij wordt deze door getrag gemaakt.
Ik heb een 8-traps van AISIN, geen ZF zoals andere BMW’s maar de AISIN zit ook in hoop andere merken dus verwacht daar geen problemen en schakelt soepel.
Ik wist niet eens dat halve graden een ding was en moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk denk dat het een non-issue is aangezien ik denk dat je lichaam niet zo nauwkeurig op temperatuur waarnemen kan, maargoed ik heb geen thermostaat met halve graden dus kan ook niet het tegendeel bewijzen![]()
Er zijn inderdaad wat raarigheidjes waarom het misschien geen 100% BMW’s maar neemt niet weg dat het een fijne auto is (voor mij dan). Reed hiervoor een 2012 Peugeot partner en daarvoor een 2016 Volvo V70. De X1 rijd het beste van alle 3, alhoewel de adaptive cruise van de Volvo met radar beter was. Stoelen in de V70 waren ook goed maar de stoelen van de X1 passen mij beter.
Wat mij wel opviel aan heel veel X1’s was dat ze rare optie samenstellingen hadden. Mijne had hoop extra opties, groter scherm, adaptive cruise, Msport, leren bekleding, sportstoelen maar bijvoorbeeld geen trekhaak en geen elektrisch inklapbare en dimbare buitenspiegels en geen comfort access. Nu heb ik als “echte” Tweakers dit allemaal zelf achteraf ingebouwd.
Let trouwens op dat je minimaal HiFi als geluidssysteem neemt, anders gaat het echt tegenvallen.
De F31 was een hele comfortabele en fijne reisauto, toen de BMW X1, waren ze de kwaliteitsafdeling vergeten of zo?
De kachel was nooit goed in te stellen door gemis van de halve graden, of het was te koud of te heet.
Mijn X1 had de verschuifbare achterbank (optie) en de Harman Karton klonk als karton. Verder als je niet in een echte BMW hebt gereden, is mijn mening, dan is de X1 "it will do" maar als je dan in een F3x/G2x of G3x gaat rijden, dan ben je de X1 zo vergeten en ga je nooit meer eraan denken.
Daarom mijn overstap eerst eigenlijk naar een G21 maar kon niets naar mijn zin vinden (met dodehoek, behoorlijke kleur etc.) dus dat moest een G31 dus gaan worden. Kwam helaas niet met de dealer eruit en toen één maar uit Duitsland gehaald.
Zelfs de dealers boden de X1 bijna niet aan en zeker de "duurdere" dealers toen, de verkopers spraken ook over een budgetbak.
Ik geniet daarin tegen wel van mijn BMW 5, iedere dag een uitdaging met parkeren met maar 5 cm speelruimte bij mijn spiegel bij mijn garage en de maar 40 cm ruimte aan de achterkant. Heerlijk om zo'n grote auto lekker te toeren door Amsterdam en dan parkeren. Je skipt al de helft van de plekken omdat je weet dat de auto gewoon te groot is.
Ik heb zelf de Continental SportContact 7 en geven geen krimp, zelf niet bij lage temperaturen zoals nu. Ben niet bepaald zuinig op het gas met mijn 440iGreetoz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:47:
[...]
Oh die Conti's komen ook erg goed uit de bus. Jij ging toch ook nieuwe banden onder je F80 doen? Al besloten welke?
Voor mij is het mijn eerste BMW en inderdaad ‘weet niet beter’. Toch merk ik wel dat er een beeetje op beknibbeld is, zoals bijvoorbeeld geen radar en geen dode hoek waarschuwing, ook niet zo’n mooie versnellingspook zoals in andere BMW’s doordat er een AISIN automaat wordt gebruikt in plaats van de gebruikelijke ZF-bakken.itsalex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:53:
[...]
Voor de X1 reden we in een F31 met safety pakket (o.a. dodehoeksensor), helaas kon dat niet op de X1, geen idee waarom niet.
De F31 was een hele comfortabele en fijne reisauto, toen de BMW X1, waren ze de kwaliteitsafdeling vergeten of zo?
De kachel was nooit goed in te stellen door gemis van de halve graden, of het was te koud of te heet.
Mijn X1 had de verschuifbare achterbank (optie) en de Harman Karton klonk als karton. Verder als je niet in een echte BMW hebt gereden, is mijn mening, dan is de X1 "it will do" maar als je dan in een F3x/G2x of G3x gaat rijden, dan ben je de X1 zo vergeten en ga je nooit meer eraan denken.
Daarom mijn overstap eerst eigenlijk naar een G21 maar kon niets naar mijn zin vinden (met dodehoek, behoorlijke kleur etc.) dus dat moest een G31 dus gaan worden. Kwam helaas niet met de dealer eruit en toen één maar uit Duitsland gehaald.
Zelfs de dealers boden de X1 bijna niet aan en zeker de "duurdere" dealers toen, de verkopers spraken ook over een budgetbak.
Ik geniet daarin tegen wel van mijn BMW 5, iedere dag een uitdaging met parkeren met maar 5 cm speelruimte bij mijn spiegel bij mijn garage en de maar 40 cm ruimte aan de achterkant. Heerlijk om zo'n grote auto lekker te toeren door Amsterdam en dan parkeren. Je skipt al de helft van de plekken omdat je weet dat de auto gewoon te groot is.
Het is ook een andere prijsklasse dan een 3’ touring, althans op de 2ehandsmarkt (en de originele vraag ging over een 2019 F48, vandaar
Wat is trouwens de reden dat je van een F3x naar een X1 F48 bent gegaan? dat zie ik er niet veel doen…
BMW is sowieso ruk betreft geluid op B&W & B&O na, Harman Kardon op de F48 is inderdaad hetzelfde als HiFi op de F3X en hoger. Het grote probleem met de hele Harman Kardon op BMW is dat de tweeters in serie staan met de midrange speakers en er middelmatige condensator als filter tussen zit. De B&W / B&O systemen in BMW hebben tenminste aparte kanalen voor de tweeters. Daarnaast is de DSP & Equalizer gewoon matig bij alle BMW HiFi en HK systemen en overheerst de center speaker. Met bijv een aftermarket versterker zoals de Match UP 7BMW, verbeter je al heel veel met het geluid en eigenlijk een must, ook voor de F3x.
Dat betreft die halve graden, is dat echt zo’n groot verschil? Ik heb echt nooit gemist en/of uberhaupt over nagedacht. Bij staat ie bijna altijd op 21 graden en dat is prima. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het echt zo’n groot verschil is, maargoed then again. Ik heb er geen problemen mee en heb ook nog nooit de mogelijkheid gehad voor halve graden.
Zeker een 5 is niet te vergelijken, dat is gewoon 2 stappen omhoog, dus snap zeker dat je daar tevreden mee bent
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik heb de Continental SportContact 7 besteld voor mijn nieuwe zomerset, o.a. naar aanleiding van deze review. Ik heb hiervoor de PS4S gehad, deze bevielen erg goed en gingen lang mee. Ik ben benieuwd hoe lang de Conti's meegaan, die schijnen toch wel wat sneller te slijten.FabiandJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:42:
[...]
Ik zou PS4S, Continental SportContact 7 of voor Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 gaan.
Een Match UP7 BMW is inderdaad een hele goeie upgrade, de vorige eigenaar van de M3 vond het geluid van buiten de auto belangrijker dan binnen denk ik, dus heeft geen upgrade voor de audio gekozen.Mr Pingu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:34:
[...]
BMW is sowieso ruk betreft geluid op B&W & B&O na, Harman Kardon op de F48 is inderdaad hetzelfde als HiFi op de F3X en hoger. Het grote probleem met de hele Harman Kardon op BMW is dat de tweeters in serie staan met de midrange speakers en er middelmatige condensator als filter tussen zit. De B&W / B&O systemen in BMW hebben tenminste aparte kanalen voor de tweeters. Daarnaast is de DSP & Equalizer gewoon matig bij alle BMW HiFi en HK systemen en overheerst de center speaker. Met bijv een aftermarket versterker zoals de Match UP 7BMW, verbeter je al heel veel met het geluid en eigenlijk een must, ook voor de F3x.
Dus heb ik er Match UP7 BMW versterker plus alle speakers/tweeters en subwoofers vervangen voor Focal.
BMW heeft trouwens wel twee Harman Kardon lijnen las ik maar wat precies het verschil daar tussen is...?
Ben benieuwd! De Continental SportContact 7 hebben in vergelijk met de PS4S een iets stijvere zijwang, waardoor het stuurgevoel beter is als bij de andere banden. Ben ook benieuwd wat je van de banden vind op zeer nat asfalt, daar schijnen ze toch minder goed te scoren dan de PS4S.Spollie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Ik heb de Continental SportContact 7 besteld voor mijn nieuwe zomerset, o.a. naar aanleiding van deze review. Ik heb hiervoor de PS4S gehad, deze bevielen erg goed en gingen lang mee. Ik ben benieuwd hoe lang de Conti's meegaan, die schijnen toch wel wat sneller te slijten.
[ Voor 46% gewijzigd door FabiandJ op 26-01-2024 09:13 ]
Ik zit ook dingen te vergelijken... maar wat ik terugzie in de tests is dat de pro's en con's eigenlijk erg klein zijn gezien het verschil in leeftijd van de banden. De Continental SportContact 7 is er nu ruim een jaartje? En de Michelin Pilot Sport 4S al bijna 7 jaar. Continental heeft Michelin benaderd en op sommige punten voorbijgestreefd. Maar om nu te zeggen dat de verschillen zo enorm groot zijn? En dat voor een band die al 7 jaar leverbaar is? Ik heb de SC7's zelf nog niet geprobeerd hoor, maar ben wel huiverig om over te stappen. Ik ben uiterst tevreden met de PS4S's. Ja, ik probeer het vaak graag zelf om _zelf_ een mening de vormen, maar ik vind de kosten net iets hoog voor een 'probeersel'.Spollie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:36:
Ik heb de Continental SportContact 7 besteld voor mijn nieuwe zomerset, o.a. naar aanleiding van deze review. Ik heb hiervoor de PS4S gehad, deze bevielen erg goed en gingen lang mee. Ik ben benieuwd hoe lang de Conti's meegaan, die schijnen toch wel wat sneller te slijten.
Wat als je wel het H&K systeem hebt, ik zie dat Matchup alleen voor het hifi systeem een upgrade doet, is het dan zo simpel als gewoon de speakers vervangen?FabiandJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Een Match UP7 BMW is inderdaad een hele goeie upgrade, de vorige eigenaar van de M3 vond het geluid van buiten de auto belangrijker dan binnen denk ik, dus heeft geen upgrade voor de audio gekozen.
Dus heb ik er Match UP7 BMW versterker plus alle speakers/tweeters en subwoofers vervangen voor Focal.
BMW heeft trouwens wel twee Harman Kardon lijnen las ik maar wat precies het verschil daar tussen is...?
Dacht eerst in de running te zijn voor een Model 3, maar na wat kijken en vergelijken nu toch bijna een BMW i3 gekocht, eentje gevonden met alle opties die ik wil.
Het betreft het volgende model:
BMW i3s 120Ah 42 kWh
50.000 km op de teller van 12-2018.
Ik moet er best een stukje voor rijden om hem te bekijken dus vroeg gisteren min of meer voor de vorm aan de verkoper: wil je even de status van de accu bekijken?
Hij via dat menu op het dashboard even gekeken en bleek dat de accu voor 98% was volgeladen maar dat er maar 34.1 kwh beschikbaar was... Snelle rekensom leert dat dat bijna 10% verlies is, netto is er 37.9 kwh beschikbaar van de 42 kwh. Dat is wel meer degradatie dan dat ik hoopte.
De GOM meter ga aan dat er 180 km mee gereden kon worden en nadat die laatste 2% ook bijgeladen was kan hij 187km.
Volgens mij kan dat een paar dingen betekenen / dingen waar ik rekening mee moet houden.
- Het is erg koud geweest de afgelopen weken
- De vorige bestuurder hield van lekker doorrijden (hij koopt niet voor niks een S
- Hij is 5 jaar oud, maar slechts 50.000 km op de teller
Wat zouden jullie doen? Iemand die licht op de zaak kan schijnen in mijn beslissing?
Kan morgen een uitgebreidde proefrit maken als ik wil.
Dan heb je de Match UP10 BMW nodig volgens mij.Greetoz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Wat als je wel het H&K systeem hebt, ik zie dat Matchup alleen voor het hifi systeem een upgrade doet, is het dan zo simpel als gewoon de speakers vervangen?
https://nos.nl/artikel/25...personaliseerde-kentekens
Afhankelijk van de prijs zou ik dat best willen.
Ze moeten heel wat persoonlijke kentekens verkopen willen ze de miljoenen investeringen terugverdienen die het kost.
Eigenlijk is het bizar voorstel in deze tijden meerdere grote uitdagingen en het is niet eens verkiezingstijd...
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Klopt.FabiandJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Een Match UP7 BMW is inderdaad een hele goeie upgrade, de vorige eigenaar van de M3 vond het geluid van buiten de auto belangrijker dan binnen denk ik, dus heeft geen upgrade voor de audio gekozen.
De S688A is het volwaardige HK systeem met 10 kanalen, maar tweeters nog steeds in serie met midrange-speakers.
De S674A HK zoals gebruikt in BMW x1, Mini modellen is gebaseerd op het S676A hifi systeem met als enige toevoeging tweeters op alle midranges. (7 kanalen)
Er is ook nog een S677A Maar daar weet ik niet zoveel over
Lees meer hier:
https://www.bimmer-tech.n...vs-standard-audio-for-bmw
De B&W en B&O systemen zijn de enige systemen Waar iedere speaker een eigen kanaal heeft van de versterker en de crossover frequenties bepaald worden.- 16 kanalen, 1200W.
Speaker upgrades voor HK zijn minimale upgraded omdat de HK speakers al van goede kwaliteit zijn alleen de manier hoe ze versterkt worden en de tweeters geen eigen kanaal hebben maakt dat het potentiaal niet benut wordt. Maar ze zijn in principe op hetzelfde niveau als velen aftermarket speakers.
De subwoofers in alle systemen kunnen niet zo laag als de Earthquakes S8i, dus als bass je ding is kunnen je deze nemen als upgrade. De speakers zou ik met rust laten want dat de HK speakers zijn gewoon vaak net zo goed zijn.
Focal is een iets ander verhaal maar de meeste aftermarket speakers zijn niet beter. De enige reden dat iedereen dat koopt en beter vindt klinken is het omdat iedereen een upgrade verwacht. De Bavsound speakerset zijn gewone speakers die iedereen ook los op AliExpress kan bestellen

Voor de geïnteresseerden, hier heeft iemand het B&O systeem in z’n f31 geretrofit: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2035057
De halve graden maakt echt verschil van "warm" en "koud" uit want je kan niet er tussenin gaan zitten en zeker niet met als de zon erop staat te bakken of als het echt koud is.Mr Pingu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:34:
[...]
Voor mij is het mijn eerste BMW en inderdaad ‘weet niet beter’. Toch merk ik wel dat er een beeetje op beknibbeld is, zoals bijvoorbeeld geen radar en geen dode hoek waarschuwing, ook niet zo’n mooie versnellingspook zoals in andere BMW’s doordat er een AISIN automaat wordt gebruikt in plaats van de gebruikelijke ZF-bakken.
Het is ook een andere prijsklasse dan een 3’ touring, althans op de 2ehandsmarkt (en de originele vraag ging over een 2019 F48, vandaar) Een goede F3x is toch snel 5 tot 8k duurder, maar als ik voor dezelfde prijs een 3 touring met xdrive had kunnen krijgen dan zou ik dat zeker doen met de kennis van nu. Maar met de G-serie zit je echt een prijsbracket te hoog voor een eerlijk vergelijk.
Wat is trouwens de reden dat je van een F3x naar een X1 F48 bent gegaan? dat zie ik er niet veel doen…
Dat betreft die halve graden, is dat echt zo’n groot verschil? Ik heb echt nooit gemist en/of uberhaupt over nagedacht. Bij staat ie bijna altijd op 21 graden en dat is prima. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het echt zo’n groot verschil is, maargoed then again. Ik heb er geen problemen mee en heb ook nog nooit de mogelijkheid gehad voor halve graden.
Zeker een 5 is niet te vergelijken, dat is gewoon 2 stappen omhoog, dus snap zeker dat je daar tevreden mee bent
Dan mag er een behoorlijk verschil zijn tussen een X1 en G2x, maar de G3x is een nog groter verschil. Dat zijn geen 2 stappen maar dat verschil is niet te beschrijven.
Waar de G2x al luxe ten opzichte van de X1, is de stap naar een G3x nog een veel groter verschil.
Daar dacht ik zelf, ach dat valt toch wel mee, nou dat valt heel erg tegen. Een paar voorbeelden:
- Als je bij de G3x gewend bent bij de Touring dat je "rolhoes" automatisch omhoog gaat en dat niet bij de G21 dan sta je dus behoorlijk te klooien om de rolhoes bij het raam open en dicht te krijgen, vooral het dichttrekken van dat ding.
- Ruitenwissersproeiers zijn bij de G3x drie stuks en nemen gehele raam mee, bij de G2x is deze in de arm verwerkt waardoor je behoorlijk bezig bent om ook andere stukken van het raam goed schoon te maken.
- De stoelen van de G3x zijn echt comfort, bij de X1 was het al krap en bijna een plank, nou bij de G2x al iets minder krap en iets minder een plank.
- De verfijning van een G3x ten opzichte van de G2x zoals kachel, achterwielsturing, remote parking, bediening rempedaal (hoef je minder diep in te drukken), knoppen (veel minder plastic en echt nog knoppen).
Over vreemde configuraties gesproken qua auto. De G20 van mijn vader is ook vreemd want er is geen HiFi pakket, geen ambientverlichting, geen mistlampen/LED voor en geen achteruitrijcamera, maar wel adaptief cruise control met automatisch sturen, HUD, BMW OS7, tekeninvoer, dodehoeksensoren, laserlicht, comfort access, elektrische sportstoelen en trekhaak. Ik denk dat iemand wat vergeten was om een en ander aan te vinken op het lijstje of het kon net niet van de prijs eraf.
Hoezo is dat een probleem? Hier in Noorwegen is ook voertuig gebonden maar kan wel een persoonlijk kenteken krijgen. Enige is dat het RDW-equivalent jouw persoonlijke kenteken aan een auto moet koppelen/registreren, maar er is op voorhand ook een kenteken gereserveerd. Dus verkoop je de auto dan kan je weer terug naar je registratie kenteken.MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:23:
Gaat er echt niet komen mijn inziens. Grootste probleem is dat we hier voertuiggeboden kentekens hebben itt de landen zoals België. Zou ook betekenen dat we heel de sidecodes laten varen waar nu alle systemen op zijn gebouwd.
Ze moeten heel wat persoonlijke kentekens verkopen willen ze de miljoenen investeringen terugverdienen die het kost.
Eigenlijk is het bizar voorstel in deze tijden meerdere grote uitdagingen en het is niet eens verkiezingstijd...
Enige verschil dat ik kan bedenken is dat in NL we streepjes ertussen hebben en dat mogelijk zo in de software staat en niet van afgeweken kan worden.
Dat is ook wat bij mij opkomt. Wat is het daadwerkelijke voordeel van zo'n kenteken? Natuurlijk, het is leuk en grappig. Maar wat schieten we er effectief mee op? En wat zou 't financieel überhaupt opleveren?MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:23:
In België bracht het tot nu toe al 57.971.000 euro extra op.Eagle Creek schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Dat is ook wat bij mij opkomt. Wat is het daadwerkelijke voordeel van zo'n kenteken? Natuurlijk, het is leuk en grappig. Maar wat schieten we er effectief mee op? En wat zou 't financieel überhaupt opleveren?
Dit dus. In mijn ogen kan de auto met bijbehorend chassisnummer het reguliere kenteken op de achtergrond houden. Je hebt dan alleen een alternatief kenteken nodig voor de betreffende auto en daartussen een koppeling.Mr Pingu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:04:
Hoezo is dat een probleem? Hier in Noorwegen is ook voertuig gebonden maar kan wel een persoonlijk kenteken krijgen. Enige is dat het RDW-equivalent jouw persoonlijke kenteken aan een auto moet koppelen/registreren, maar er is op voorhand ook een kenteken gereserveerd. Dus verkoop je de auto dan kan je weer terug naar je registratie kenteken.
Enige verschil dat ik kan bedenken is dat in NL we streepjes ertussen hebben en dat mogelijk zo in de software staat en niet van afgeweken kan worden.
Je kan het zo inrichten dat bij een nieuwe auto de kosten opnieuw gemaakt moeten worden of dat er administratiekosten zijn voor het overzetten van het persoonlijk kenteken naar een nieuwe.
Niets, alleen dat.Eagle Creek schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:12:
Wat is het daadwerkelijke voordeel van zo'n kenteken? Natuurlijk, het is leuk en grappig. Maar wat schieten we er effectief mee op?
Stiekem denk ik dat er best wel wat mensen voor in zijn. Ik zou, afhankelijk van de prijs, best een kenteken M140I-RWD ofzo willen hebben.Eagle Creek schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:12:
En wat zou 't financieel überhaupt opleveren?
Die kan je ook doorbelasten, 25 euro administratiekosten rekenen ze hier voor maken van afspraak voor specifiek dat.TheBrut3 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
Je kan het zo inrichten dat bij een nieuwe auto de kosten opnieuw gemaakt moeten worden of dat er administratiekosten zijn voor het overzetten van het persoonlijk kenteken naar een nieuwe.
De prijs van persoonlijk kenteken hier is trouwens min of meer 1000 euro, had je dat er voor over gehad?
Ik kan nu wel volmondig ja of nee zeggen, maar als het zover is weet ik het nog niet. Op de gehele kosten tijdens dat je de auto hebt is €1000 ook weer niet zo veel.Mr Pingu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:41:
De prijs van persoonlijk kenteken hier is trouwens min of meer 1000 euro, had je dat er voor over gehad?

[ Voor 159% gewijzigd door CreativeS op 26-01-2024 14:48 ]
Eerder schreef je ongeveer hetzelfde en toen dacht ik dat je per ongeluk iets anders schreef dan wat je bedoelde. Naar mijn weten werkt de truc met de condensator namelijk anders:Mr Pingu schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Klopt.
De S688A is het volwaardige HK systeem met 10 kanalen, maar tweeters nog steeds in serie met midrange-speakers.
De tweeter wordt in serie met de condensator PARALLEL geschakeld met de andere speaker(s).
De hoge tonen gaan dan wel door de condensator (en dus de tweeter), maar de lagere niet.
Heb je dit via ‘geheime menu’ dit uitgelezen? Rijd nu drie jaar in 42kWh versie en merk weinig van degradatie qua kilometers, ruim 40k op de teller.Nelis00 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:07:
Graag even jullie mening / advies over het volgende...
Dacht eerst in de running te zijn voor een Model 3, maar na wat kijken en vergelijken nu toch bijna een BMW i3 gekocht, eentje gevonden met alle opties die ik wil.
Het betreft het volgende model:
BMW i3s 120Ah 42 kWh
50.000 km op de teller van 12-2018.
Ik moet er best een stukje voor rijden om hem te bekijken dus vroeg gisteren min of meer voor de vorm aan de verkoper: wil je even de status van de accu bekijken?
Hij via dat menu op het dashboard even gekeken en bleek dat de accu voor 98% was volgeladen maar dat er maar 34.1 kwh beschikbaar was... Snelle rekensom leert dat dat bijna 10% verlies is, netto is er 37.9 kwh beschikbaar van de 42 kwh. Dat is wel meer degradatie dan dat ik hoopte.
De GOM meter ga aan dat er 180 km mee gereden kon worden en nadat die laatste 2% ook bijgeladen was kan hij 187km.
Volgens mij kan dat een paar dingen betekenen / dingen waar ik rekening mee moet houden.
- Het is erg koud geweest de afgelopen weken
- De vorige bestuurder hield van lekker doorrijden (hij koopt niet voor niks een S
- Hij is 5 jaar oud, maar slechts 50.000 km op de teller
Wat zouden jullie doen? Iemand die licht op de zaak kan schijnen in mijn beslissing?
Kan morgen een uitgebreidde proefrit maken als ik wil.
Dit gebeurt al bij kentekens van het koninklijk huis, die AA kentekens hebben een schaduwkenteken.TheBrut3 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
[...]
Dit dus. In mijn ogen kan de auto met bijbehorend chassisnummer het reguliere kenteken op de achtergrond houden. Je hebt dan alleen een alternatief kenteken nodig voor de betreffende auto en daartussen een koppeling.
Dus eigenlijk kunnen die persoonlijke kentekens morgen al ingevoerd worden.
Ja via 10 seconden op de knop links van je scherm gedrukt.Jipsy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Heb je dit via ‘geheime menu’ dit uitgelezen? Rijd nu drie jaar in 42kWh versie en merk weinig van degradatie qua kilometers, ruim 40k op de teller.
Vanmiddag de andere kanshebber even snel bekeken en die had na 70.000 nog maar 0,1 verlies en liet 37,8 kwh zien. Maar geen lederen bekleding. Morgen gewoon eens rondje Nederland doen en wat verschillende proefrijden en bekijken.
Niet alleen het Koninklijk Huis...MLLL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:38:
Dit gebeurt al bij kentekens van het koninklijk huis, die AA kentekens hebben een schaduwkenteken.
Dus eigenlijk kunnen die persoonlijke kentekens morgen al ingevoerd worden.