Ondanks dat ik jou quote is niet specifiek aan jou gericht maar meer algemeen de discussie, want vind hem interessant.CreativeS schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:43:
[...]
Je bent niet de enige, maar helaas... het kost geen drol en dat zorgt er toch voor dat men het liever daar koopt. Als je dan mensen erop wijst... wordt je nog voor gek verklaard ook, bestempeld als fanboy, dus ik ben er inmiddels mee gekapt. Men denkt allemaal maar zo makkelijk dat hun nooit wat gebeurd. Boontje komt vanzelf om z'n loontje. Dan maar op de harde manier, maar... dan heb ik ook echt totaal geen medelijden. Of dat de kwaliteit achteraf toch niet helemaal zo leek te zijn zoals men verwacht had. Want... waarom zou het allemaal zo duur zijn bij BMW? Ach ja... het mag allemaal niets kosten hè. Maar datzelfde geldt ook voor Autodoc... pssst, trap ik er bijna toch nog in. Men moet het lekker zelf weten, is allemaal dezelfde kwaliteit![]()
Er zit wel een verschil in een knopje en/of elektrische componenten. Ik bedoel net ging het al over die ‘M1/M2’-knoppen, dat niet meer dan een stom plastic dekseltje is dat kunnen die chinezen prima namaken. Ik heb ook dat rolknopje met AliExpress meuk gerepareerd want BMW zou alle knoppen + elektronica vervangen. Is niet eens los te bestellen.
Ja heeft iets andere feel en hardheid dan origineel, maar het is het niet waard om 300 euro uit te geven ten opzichte van 6 euro. Althans mijn overweging.
Even wat voorbeeldjes
Zwarte nieren? AliExpress 30 dollar of 120 euro origineel?
Interior clips? 50 stuks voor 5 dollar of 2 euro per stuk bij de dealer?
Led strip in spiegels? 15 dollar AliExpress of 100 euro origineel
Logo projector voor in de deur? 15 dollar AliExpress of 120 origineel?
Overigens is het ook een afweging, ook op AliExpress zijn veel verschillende kwaliteiten te vinden. Zo zijn er iets duurdere projectors voor de deurlichtjes en iets goedkopere. Die goedkope hebben zoveel ruis dat ze de Comfort acces antennes kunnen verstoren.
Maargoed er zijn ook een hoop gevallen te bedenken AliExpress het niet wint en dat is eigenlijk alles wat een printplaat heeft
—-
Op autodoc staan echt een hoop merken waar ik nooit van gehoord heb, ga ik vervolgens naar de prijs van bekende merken kijken is het niet eens goedkoper. Ik krijg ook echt de kriebels van autodoc als die website voorgeschoteld wordt. Zoo opdringerig.
Op die laatste zin wil ik je toch uitdagen
Bijvoorbeeld accu; zolang deze niet uit China komt maakt het verder geen zak uit of het een Varta, Bosch, Exide, Sønnak, BMW of Toyota is zolang de specs hetzelfde zijn. Ga voor degene met de langste garantie en bewaar het bonnetje
Hetzelfde met delen van de ophanging, waarom zou je origineel kopen als je lemförder goedkoper kan kopen?
Origineel BMW is in sommige gevallen gewoon overpriced en 100% niet waard.
Nog 1: Remslijtage sensor; waarom zou ik 30 euro voor BMW betalen als je voor 15 euro een Bosch kan krijgen die even goed werkt?
En zo kan ik nog wel paar onderdelen bedenken die zo standaard zijn dat het niet uitmaakt. Behalve het gevoel
Overigens ben ik het met je eens, sommige onderdelen kan je beter origineel kopen. Een voorbeeld als hierboven laat zien dat je soms toch gewoon het beste origineel kan bestellen. Zeker onderdelen die model specifiek zijn. Standaard slijtage onderdelen zijn allemaal hetzelfde op alle auto’s.
Ik heb overigens Origineel BMW ruitenwisservloeistof want die was het goedkoopst
Overigens los van deze discussie;
Veelal wordt Febi Bilstein aangeraden als aftermarket, maar kwaliteit van ZF parts merken zijn vaak hoger. Het is me een raadsel waarom Febi Bilstein zo hoog aangeschreven staat. Iemand een antwoord?
Nog een laatste ding: BMW weet het echt niet allemaal beter want waarom hebben ze dan in vredesnaam een service interval van 30k km?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)