Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Huh??
@MAX3400 hier vooral ook veel woon werk, dat is door het dorp, stukje 60km/u weg en weer door een dorpje heen. Iets van 9 km totaal.
Reiskosten vergoeding krijg ik niet.
Soms eens een keertje een stukje op snelweg naar familie of zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 04-01-2024 14:01 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Die 23/km is niet enkel voor verbruik hé? Je moet je onderhoud ook mee rekenen eigenlijk om het eerlijk te houden.MAX3400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:55:
Ik ben de laatste tijd te lui om bij het starten de audo in Eco te zetten dus hij loopt nu al enige maanden in Comfort. Dat merk je aan het verbruik; waar ik nog wel eens postte dat 1:14 mogelijk was, mag ik blij zijn met 1:11 op de snelweg nu. In de stad of bij kortere ritten, is het vaak 1:8.6 ofzo wat er dan op de teller staat.
Kleine troost is dat je met 23 cent per kilometer toch niet over mag klagen; woon-werk is ongeveer 50% van mijn kilometers op de teller.
Die 23 cent dekt bij lange na niet de auto die ik rij, banden, remmen en ander onderhoud is duurder dan de vergoeding van mijn werkgever.
Snap ik maar daar hou ik allemaal geen rekening mee. Ik heb geen executive functie dus een 750xi (of voorheen een S6 of een Evo X ) is sowieso al iets wat nooit in mijn lease paste en/of een verantwoorde keuze is als auto.Xqlus1ve schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Die 23/km is niet enkel voor verbruik hé? Je moet je onderhoud ook mee rekenen eigenlijk om het eerlijk te houden.
Laat mij maar in de waan dat de benzine betaald moet worden; de overige kosten deponeer ik allemaal onder "dit kost die dure hobby van je nou eenmaal".
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Tbf, ik denk dat zelf een Polo/Yaris niet gedekt wordt met 23 cent.MAX3400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Snap ik maar daar hou ik allemaal geen rekening mee. Ik heb geen executive functie dus een 750xi (of voorheen een S6 of een Evo X ) is sowieso al iets wat nooit in mijn lease paste en/of een verantwoorde keuze is als auto.
Laat mij maar in de waan dat de benzine betaald moet worden; de overige kosten deponeer ik allemaal onder "dit kost die dure hobby van je nou eenmaal".
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Gele popnagels... kun je altijd netjes uitboren.Puf schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:05:
Hoe hebben anderen dat opgelost?
https://vdhtools.nl/car-c...-kentekenplaat-geel-10-st
https://scooterproducten.com/popnagel
https://www.bol.com/nl/nl...uminium/9300000079825003/
En wat ook nog kan... hele sterke 3M dubbelzijdig tape van een millimeter dik. Hele kentekenplaat voorzien van tape en dat krijg je echt niet zo maar los zonder de plaat te beschadigen. Afhalen kan met een föhn en dan tape snijden met draad. Zoals ook de logo's verwijderd worden.
[ Voor 22% gewijzigd door CreativeS op 04-01-2024 17:47 ]
Vastplakken met high tack kit dan zit die muurvast.Puf schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:05:
Ik wil graag mijn kentekenplaten op mijn F30 vastzetten
Schroeven in een plaat ziet er niet uit.
Kan je bij schadeherstel altijd nog de slijptol pakken...Josvdv schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:05:
Vastplakken met high tack kit dan zit die muurvast.
[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 04-01-2024 18:27 ]
Heeft dat niet meer te maken met herfstwind en winterkou?MAX3400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:55:
Ik ben de laatste tijd te lui om bij het starten de audo in Eco te zetten dus hij loopt nu al enige maanden in Comfort. Dat merk je aan het verbruik; waar ik nog wel eens postte dat 1:14 mogelijk was, mag ik blij zijn met 1:11 op de snelweg nu. In de stad of bij kortere ritten, is het vaak 1:8.6 ofzo wat er dan op de teller staat.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dan lijkt dubbelzijdige 3M tape me een mooie tussenoplossing die het gros van de kentekendieven laat afhaken.
G21 330i:_Arthur schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:59:
23128 km gereden in 2023. 6.9l op 100 (1 op 14,55) (330i).
Al die zuinige rijders hier
/f/image/r1STuytbpLMC1DcEMS8KMNKL.png?f=fotoalbum_large)
Rij relatief veel korte stukken. Mijn beste verbruik was 4.6 op 100: stuk berg af in Italië
Net verbruik voor een 540i imo! xDrive?
[ Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 04-01-2024 19:57 ]
Ik pak hem alleen als ik hem goed warm kan rijden, anders de lease auto van mijn vriendin.
Dus wel altijd km maken als ik er mee rijd.
En adaptief rijden, als ze warm is trap ik het gas goed in.
Gisteren de winterbanden op velg laten leggen. Blijkbaar zijn het geen runflat-velgen maar heb je daar wel nog aparte modellen voor. Nouja, het zal. Van 't weekend even monteren en dan zijn we klaar voor de wintersport.
Huh, dit is de eerste keer dat ik hoor dat er speciale runflat velgen zijn...Pannencouque schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:23:
Ik vond het ook al een mooi verbruik voor een drieliter benzine. Maar met dit gebruik snap ik 't wel. Ik zou op 10/100 komen hooguit en daarom heb ik ook geen 540i gekocht
Gisteren de winterbanden op velg laten leggen. Blijkbaar zijn het geen runflat-velgen maar heb je daar wel nog aparte modellen voor. Nouja, het zal. Van 't weekend even monteren en dan zijn we klaar voor de wintersport.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
[ Voor 99% gewijzigd door Spollie op 05-01-2024 09:09 ]
zunrob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Huh, dit is de eerste keer dat ik hoor dat er speciale runflat velgen zijn...

Valt wel mee; ik zal vanmiddag er eens op letten; moet even 200km rijden en zal dat ding eens in de EcoPro laten rijdenEagle Creek schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:02:
[...]
Heeft dat niet meer te maken met herfstwind en winterkou?
Denk niet dat ik meer dan 10 km gereden heb in de eco stand van mijn F30 ern G21 gecombineerd
Alles voor de rijcyclus op papier..... ik geloof ook niet in de mild hybrid systemen.itsalex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:49:
Had de laatste tijd weinig gereden en vooral korte stukken dus mijn verbruik met 65 liter en nog geen 625 km gereden en dat met een 530i g31. Wil daarbij ook opmerken dat het koud is en voor mijn gevoel was mijn oude 520i g31 echt wel zuiniger en dat het hybride geen donder uit maakt en alleen de auto zwaarder en minder zuinig maakt met mijn 530i, dat weet ik nu wel zeker.
[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 05-01-2024 09:21 ]
Ongetwijfeld maar het verschil tussen EcoPro en Comfort kan ik op dit moment niet verklaren; ook in de stad / N-wegen hier in de buurt rij ik niet anders qua voetje/gaspedaal echter het verbruik is wel 1:3 verschil (zeg even van goed 11 naar goed 8 gegaan). Het heeft hier ook 0 zin om hard(er) te rijden; de groene golf is vaak rood; het is drukjes / enkele baan; ik kachel wel met het verkeer mee hoor naar de Jumbo / sportvereniging / etc.Tortelli schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:19:
Zolang je lange stukken rij zou comfort en eco niets uit moeten maken toch? Hij laat hem wat meer uitrollen in de vrijloop en schakelt erg snel en de gasresponse is erg sloom (lees vervelend).
Ik wist het ook niet, maar ben even gaan zoeken:zunrob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Huh, dit is de eerste keer dat ik hoor dat er speciale runflat velgen zijn...
https://www.wheelpoint.nl/run-flat-rft-banden
Het klopt dus wel. Conclusie: ik kan nu met de rft's geen 80km doorhoeken. Nouja, dat was ik toch niet van plan.
Om echte conclusies te kunnen trekken moeten de omstandigheden wel gelijk zijn natuurlijk. Ik vraag me af of die 50 of 100 kg het verschil maakt.itsalex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:49:
Had de laatste tijd weinig gereden en vooral korte stukken dus mijn verbruik met 65 liter en nog geen 625 km gereden en dat met een 530i g31. Wil daarbij ook opmerken dat het koud is en voor mijn gevoel was mijn oude 520i g31 echt wel zuiniger en dat het hybride geen donder uit maakt en alleen de auto zwaarder en minder zuinig maakt met mijn 530i, dat weet ik nu wel zeker.
Maar puur gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat mild hybrid van 10-15pk inderdaad geen fluit uitmaakt.
Ik heb het een tijdje geprobeerd in m'n 530e maar vindt 'm net te traag in eco pro. Dat vond ik bij m'n 530i ook al: te veel geknepen vermogen. Wat het qua verbruik doet zal dan wel: ik heb de auto niet voor niets in deze configuratie gekocht.Tortelli schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:19:
Zolang je lange stukken rij zou comfort en eco niets uit moeten maken toch? Hij laat hem wat meer uitrollen in de vrijloop en schakelt erg snel en de gasresponse is erg sloom (lees vervelend).
Denk niet dat ik meer dan 10 km gereden heb in de eco stand van mijn F30 ern G21 gecombineerd
Binnenkort naar de wintersport eens zien wat ie op de lange afstand doet.
Ik rijd nu een week in mijn G31 LCI 530d met mild hybrid systeem. Ik moet zeggen dat het grote voordeel hem met name in het verbeterde start-stop systeem zit. Geen startmotor meer, dus het starten van de motor gaat echt veel sneller en soepeler. Bij mijn F30 had ik start-stop uitgecodeerd, maar bij deze auto ga ik dat niet doen (als het al mogelijk zou zijn).Tortelli schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:19:
Alles voor de rijcyclus op papier..... ik geloof ook niet in de mild hybrid systemen.
Verbruik tijdens mijn woon-werk rit van gisteren: 4,8l/100km
Ik moet zeggen dat een G31 LCI toch wel weer een flinke verbetering is ten opzichte van een F30 LCI. Uiteraard rijdt het een stuk comfortabeler, zeker met het adaptieve onderstel, en alle rijhulpsystemen zijn een stuk meer doorontwikkeld. Ik ben echter nog steeds niet te spreken over de adaptieve cruise control, die kan gelukkig nog steeds uit. Driving Assistent Professional is wel geinig, maar dan wordt je wel weer gedwongen de adaptieve cruise control te gebruiken. Ben benieuwd hoe ik hier na een paar maanden over denk.
Verdere indrukken:
- Comfortstoelen zijn weer helemaal top, en in cognackleur ziet het er ook nog eens fantastisch uit.
- Sfeerverlichting in het interieur ziet er geweldig uit.
- Display key is een leuke gimmick, maar het meeste kan ook met de app. Enige wat niet met de app kan is Remote Control Parking, maar dat gebruik ik niet snel.
- Achterwielsturing is fijn, geeft meer stabiliteit op de snelweg en is fijn met inparkeren.
- De verlichting valt me vies tegen. Laserlight (groot licht) is in Nederland vrijwel nooit actief omdat het hier veel te druk is. En de dimverlichting is gewoon LED-verlichting die heel erg lijkt op de niet-adaptieve LED-koplampen van mijn F30 LCI. Dat doen Audi en Mercedes een stuk beter met matrix LED. Ik snap wel dat BMW gestopt is met Laserlight in de nieuwe auto's.
- Android Auto is top, maar ik heb nog niet uitgevonden hoe ik DAB-radio kan luisteren terwijl Android Auto actief is.
- Minpuntje: mijn Samsung Galaxy S23 Ultra is te groot voor het draadloos oplaad-vak

Opzich werkt het systeem imo wel prima. Voornaamste nadeel is dat hij soms wat te snel afremt als je met een behoorlijk snelheidsverschil mensen benader. Je ga automatisch vrij veel links rijden daardoor.
Draadloos laden lijkt leuk maar telefoon is snel te warm als je iets als Android Auto, Carplay (en of) flitsmeister gebruik en de telefoon gelijktijdig draadloos laad valt mij op. Ik druk zelf altijd de kabel op lange stukken.
Fraaie auto btw!
Traagheid is ook de reden dat ik het gewoon vervelend vindt.Pannencouque schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Ik heb het een tijdje geprobeerd in m'n 530e maar vindt 'm net te traag in eco pro. Dat vond ik bij m'n 530i ook al: te veel geknepen vermogen. Wat het qua verbruik doet zal dan wel: ik heb de auto niet voor niets in deze configuratie gekocht.
Binnenkort naar de wintersport eens zien wat ie op de lange afstand doet.
[ Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 05-01-2024 10:54 ]
Inderdaad dat hij veel te snel afremt voor een voorligger of iemand die invoegt, en ook pas weer laat gas geeft als een voorligger naar een andere baan gaat. Het systeem kan gewoon niet anticiperen/vooruit kijken en dat maakt voor mij de ervaring erg frustrerend. Ik houd van lekker doorrijden (op een nette manier) en dat kan bijna niet met ACC (in het Nederlandse verkeer).Tortelli schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:49:
@Spollie wat is je probleem met de ACC?
Opzich werkt het systeem imo wel prima. Voornaamste nadeel is dat hij soms wat te snel afremt als je met een behoorlijk snelheidsverschil mensen benader. Je ga automatisch vrij veel links rijden daardoor.
Mild hybrid in combinatie met een motortoerental dat niet goed te regelen is geeft IMHO ook geen voordelen op lange ritten. Wel als je veel moet remmen en optrekken.Tortelli schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:19:
Alles voor de rijcyclus op papier..... ik geloof ook niet in de mild hybrid systemen.
Op lange stukken zonder veel snelheidswisselingen moet je het met hybrid hebben van een optimaal motortoerental, iets wat je met een CVT (of zoals Toyota met een HSD) beter kunt regelen. Op de autosnelweg rij je met een automaat toch altijd in de 8e versnelling, hybrid of niet.
Signatures zijn voor boomers.
Je kunt ACC uitschakelen en hem gewoon als domme CC laten werken door de "afstandvergroot knop" een x tijd in te houden. Moet zeggen dat ik hem voornamelijk gebruik op rustigere wegen en hem nog wel geregeld even cancel en weer activeer (of even zelf gasgeef). Ondanks de nadelen is het op langere ritten wel echt ontspannender in mijn ogen.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Inderdaad dat hij veel te snel afremt voor een voorligger of iemand die invoegt, en ook pas weer laat gas geeft als een voorligger naar een andere baan gaat. Het systeem kan gewoon niet anticiperen/vooruit kijken en dat maakt voor mij de ervaring erg frustrerend. Ik houd van lekker doorrijden (op een nette manier) en dat kan bijna niet met ACC (in het Nederlandse verkeer).
Mijn conclusie, de 520i was stuk zuiniger, ook op snelweg maar ook binnen de stad dus het hele mild hybrid gedoe is echt onzin en ik probeer dan al rustig met gas om te gaan, uit te laten rollen (zoveel mogelijk op hybrid), normaal gas te geven etc. Ik ga niet al een malloot gas lopen geven en knallen met die auto om zo snel mogelijk van 0 naar 100 te komen. Met de 520i zag ik soms nog wel dat ik 1.100/1.200 km op een tank kon rijden en met de 530i ben ik nooit verder gekomen dan 1.000 km.
Ook in de bergen is de 530i een stuk minder zuinig, ook op vakantie maar ook voor normaal verkeer. De 530i is te zwaar en dat gestart/gerem/uitrollen en dat mild hybrid is ook niet goed.
Laatst had ik een proefrit in een 330e en dan voel je wat een enorm verschil dat maakt, de 520i had ook niet zo'n last van, maar de 530i wel, vooral onderin de toeren en optrekken heeft de 530i wel moeite mee. Daarna gaat het wel maar juist dat stukje optrekken, dat is funest voor de auto en dat is het stukje waar de 530i juist 1 op 6 tot 8 gaat rijden en de 520i rond de 1 op 9 tot 11 is.
@Spollie Juist de laserlichten zijn wel een stuk helderder dan de LED van de vorige generatie, heb het gezien in Europa met rijden. Alleen in de bochten vind ik het weer "tegenvallen". De vorige generatie kon namelijk meedraaien qua koplampen en laser kan dat beperkt/niet. Daarvoor moet er een extra licht zoals bij de normale auto's.
(ga voor de grap eens met een BMW 3 verlaagd (M-pakket) en laserlicht rijden, dan zie je wat je mist omdat de auto lager is, zie je dus een stuk minder. Had dit namelijk vergeleken met mijn vaders BMW 3 met laser en naast elkaar zag je echt het verschil qua hoogte)
De BMW 5 blijft een geweldige auto ten opzichte van de 3 vind ik persoonlijk. Het leunt tegen de 7 aan en dat voel je, zeker qua comfort en rijden. Vooral de meesturende achterwielen zijn geweldig en de 360 graden camera vind ik wel een must. Ook de adaptief cruise control met zelf sturen (mag hier niet, weet ik) is fantastisch en zeker op lange stukken is het heel relaxed rijden.
Als ik de BMW naast de Audi (2017) zet dan geeft de X5 toch echt veel meer licht hier.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]
De verlichting valt me vies tegen. Laserlight (groot licht) is in Nederland vrijwel nooit actief omdat het hier veel te druk is. En de dimverlichting is gewoon LED-verlichting die heel erg lijkt op de niet-adaptieve LED-koplampen van mijn F30 LCI. Dat doen Audi en Mercedes een stuk beter met matrix LED. Ik snap wel dat BMW gestopt is met Laserlight in de nieuwe auto's.
Adaptive lighting gaan hier vaak genoeg automatisch aan, volgens mij is zijn dat dan ook de laserlampen die aangaan ? ik zie ik ook echt duidelijk verschil vergeleken met de Audi matrix lampen.
De BMW lampen schijnen veel helderder en dimmen ook veel beter op bijvoorbeeld verkeersborden, met de Audi is het bijna onleesbaar.
Ik begreep dat ze gestopt waren met de laser lampen vanwege een onderdeel dat niet goed recyclebaar was
[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 05-01-2024 11:36 ]
Ze haden eigenlijk een ventilator moeten inbouwen of iets wat koude lucht die kant op blaast om het koel te houden.
2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i
Mooie G21Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]
- Android Auto is top, maar ik heb nog niet uitgevonden hoe ik DAB-radio kan luisteren terwijl Android Auto actief is.
- Minpuntje: mijn Samsung Galaxy S23 Ultra is te groot voor het draadloos oplaad-vakEn Android Auto slurpt aardig wat accu weg merk ik wel.

Ik zat met hetzelde android auto aan en dan DAB luisteren.
- Als android auto connected is
- Dan op menu media naast die draaiknop, weet niet of dat bij de G31 LCI ook nog zit
- Daar kies ik in de dropdown Radio
- Kies de zender die je wilt horen
- En dan klik ik weer op mijn sneltoets naar android auto om bv gmaps of FM te zien
Alleen binnendoor rijden is 12.2/100 en met snelweg 7.3/100.
ECO modus rijden doe ik niet aan. gas response vind ik zelfs gevaarlijk traag. Lekker CC aan en in comfort.
Sport gebruik ik evenmin zelden. Vooral in de G21 niet, want er is een ENORM verschil in gas response met de F31. Schakelt veul sneller terug en reageert net zo snel als de F31 in sportstand.
je kan zelf gas bij geven zonder dat de ACC uit gaat, is op zich niet raar dat BMW gewoon een veilige afstand houdt toch.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Inderdaad dat hij veel te snel afremt voor een voorligger of iemand die invoegt, en ook pas weer laat gas geeft als een voorligger naar een andere baan gaat. Het systeem kan gewoon niet anticiperen/vooruit kijken en dat maakt voor mij de ervaring erg frustrerend. Ik houd van lekker doorrijden (op een nette manier) en dat kan bijna niet met ACC (in het Nederlandse verkeer).
ik vond het aan het begin ook even wennen, maar als ik al zie dat mensen weer naar rechts gaan dan hou ik zelf gewoon even de voet op het pedaal.
Een velg heeft toch niets met wel òf niet RFT-banden te maken? Da's gewoon een keuze.Pannencouque schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:23:
Als je grote 21 of 22"ers hebt... soit, daar leg je meestal geen frt op... vanwege de geringe wanghoogte, maar verder kan op elke velg RFT-banden (mits beschikbaar in bepaalde maten natuurlijk).
Kan ook automagisch dat ie op ECO staat als de car wordt gestart, met Bimmercode ofzo is dat in een minuut gepiept.MAX3400 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:55:
Kleine troost is dat je met 23 cent per kilometer toch niet over mag klagen; woon-werk is ongeveer 50% van mijn kilometers op de teller.
Of een dot lijm er achter tussen de plaat en de platieken ouder BisonTix ofzo boren in het staal zou ik niet doen. Evt zet je de plastieken plaat ook vast met een dot lijm op het metaal. Los krijgen kan sowieso als er dunne (blikken) plaat tussen wordt geramd.CreativeS schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Gele popnagels... kun je altijd netjes uitboren.
https://vdhtools.nl/car-c...-kentekenplaat-geel-10-st
https://scooterproducten.com/popnagel
https://www.bol.com/nl/nl...uminium/9300000079825003/
En wat ook nog kan... hele sterke 3M dubbelzijdig tape van een millimeter dik. Hele kentekenplaat voorzien van tape en dat krijg je echt niet zo maar los zonder de plaat te beschadigen. Afhalen kan met een föhn en dan tape snijden met draad. Zoals ook de logo's verwijderd worden.
Draadloos laden kan ook in het opbergvak tussen de voorstoelen. Met GSM/DATA/Bluetooth/ ect aan gebruikt ie wel wat stroom. Maar bedoel je dat tijdens een lange autorit je niet voldoende meer kan bijladen en dat de 100% langzaam naar de 0 loopt? Dat kan je voorkomen met een goeie lader, Ik gebruik een iPhone 13 Pro Max en heb daar geen probleem mee op ritten van 600km p/d.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Ik rijd nu een week in mijn G31 LCI 530d met mild hybrid systeem. Ik moet zeggen dat het grote voordeel hem met name in het verbeterde start-stop systeem zit. Geen startmotor meer, dus het starten van de motor gaat echt veel sneller en soepeler. Bij mijn F30 had ik start-stop uitgecodeerd, maar bij deze auto ga ik dat niet doen (als het al mogelijk zou zijn).
Ik moet zeggen dat een G31 LCI toch wel weer een flinke verbetering is ten opzichte van een F30 LCI. Uiteraard rijdt het een stuk comfortabeler, zeker met het adaptieve onderstel, en alle rijhulpsystemen zijn een stuk meer doorontwikkeld. Ik ben echter nog steeds niet te spreken over de adaptieve cruise control, die kan gelukkig nog steeds uit. Driving Assistent Professional is wel geinig, maar dan wordt je wel weer gedwongen de adaptieve cruise control te gebruiken. Ben benieuwd hoe ik hier na een paar maanden over denk.
Verdere indrukken:
- Comfortstoelen zijn weer helemaal top, en in cognackleur ziet het er ook nog eens fantastisch uit.
- Display key is een leuke gimmick, maar het meeste kan ook met de app. Enige wat niet met de app kan is Remote Control Parking, maar dat gebruik ik niet snel.
- Achterwielsturing is fijn, geeft meer stabiliteit op de snelweg en is fijn met inparkeren.
- De verlichting valt me vies tegen. Laserlight (groot licht) is in Nederland vrijwel nooit actief omdat het hier veel te druk is. En de dimverlichting is gewoon LED-verlichting die heel erg lijkt op de niet-adaptieve LED-koplampen van mijn F30 LCI. Dat doen Audi en Mercedes een stuk beter met matrix LED. Ik snap wel dat BMW gestopt is met Laserlight in de nieuwe auto's.
- Minpuntje: mijn Samsung Galaxy S23 Ultra is te groot voor het draadloos oplaad-vakEn Android Auto slurpt aardig wat accu weg merk ik wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De echt nieuwe (dus niet gefacelifte) modellen hebben dat (iX, X1, 5- en 7-serie zo uit m'n hoofd).Naif0n schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:38:
Draadloos laden raad ik eigenlijk ook af als je ook maar iets met je mobiel doet, dus muziek afspelen of Carplay/Android auto. Mijn telefoon werd zo heet dat die stopte met opladen, was oncomfortabel de mobiel vast te houden.
Ze haden eigenlijk een ventilator moeten inbouwen of iets wat koude lucht die kant op blaast om het koel te houden.
Naif0n schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:38:
Draadloos laden raad ik eigenlijk ook af als je ook maar iets met je mobiel doet, dus muziek afspelen of Carplay/Android auto. Mijn telefoon werd zo heet dat die stopte met opladen, was oncomfortabel de mobiel vast te houden.
De 7 Serie niet in ieder geval... als je daar het chromperl-dwarsbalkje (boven het oplaadpunt) weghaalt zit er niets achter. Verder is er nergens rond het oplaadpunt een ventilatieopening. Al ligt het oplaadpunt natuurlijk ook niet zo ver weggestopt, zo achter de bekerhouders.Knul schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:06:
De echt nieuwe (dus niet gefacelifte) modellen hebben dat (iX, X1, 5- en 7-serie zo uit m'n hoofd).
[ Voor 33% gewijzigd door CreativeS op 05-01-2024 16:55 ]
Enige boeiende code is de volgende:
:strip_exif()/f/image/XVmPQmWLlO9RZ5kUnHJKi8Xw.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dat Google krijg ik dit:
https://www.carobdcode.co...sor-circuit-slow-response
Ik weet bij dit soort codes alleen nooit goed of het echt de lambda is, of dat het toch bij de ontsteking vandaan kan komen maargoed.... iemand een idee ?
Achter waren de banden aan vervanging toe.
Maar wat is nou verstandig, voor of achter de nieuwe banden?
Meestal gaan de nieuwe banden voor toch? Correct me if i’m wrongDeBaroN schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:51:
Hier nu de 405m winterset (18inch) onder de F31.
Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold
Een 520i en 530i hebben allebei een 2l maar zijn wel degelijk (significant) andere motoren. De >2020 530i is een B46B20B terwijl een 520i 2017-2018 een B48B20A is. (2019-2020 nog net iets anders omwille van 6d-temp). Sommige jaren is er wel overlap geweest tussen de twee motorisaties in de 5 serie.itsalex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:12:
@Pannencouque Met mijn oude 520i (was prefacelift 2020) en nu met mijn 530i (na facelift), kan ik wel aardig cijfers opmaken. Met de 520i had ik in totaal 20k km gereden en met de 530i bijna 10k km. Doe geen ander werk en geen andere klanten dus onderaan de streep blijft het redelijk hetzelfde.
Mijn conclusie, de 520i was stuk zuiniger, ook op snelweg maar ook binnen de stad dus het hele mild hybrid gedoe is echt onzin en ik probeer dan al rustig met gas om te gaan, uit te laten rollen (zoveel mogelijk op hybrid), normaal gas te geven etc. Ik ga niet al een malloot gas lopen geven en knallen met die auto om zo snel mogelijk van 0 naar 100 te komen. Met de 520i zag ik soms nog wel dat ik 1.100/1.200 km op een tank kon rijden en met de 530i ben ik nooit verder gekomen dan 1.000 km.
Ook in de bergen is de 530i een stuk minder zuinig, ook op vakantie maar ook voor normaal verkeer. De 530i is te zwaar en dat gestart/gerem/uitrollen en dat mild hybrid is ook niet goed.
Laatst had ik een proefrit in een 330e en dan voel je wat een enorm verschil dat maakt, de 520i had ook niet zo'n last van, maar de 530i wel, vooral onderin de toeren en optrekken heeft de 530i wel moeite mee. Daarna gaat het wel maar juist dat stukje optrekken, dat is funest voor de auto en dat is het stukje waar de 530i juist 1 op 6 tot 8 gaat rijden en de 520i rond de 1 op 9 tot 11 is.
De compressie op de 530i is een stuk lager dan de 520i, wat maakt dat de 530i inherent gewoon minder efficient is. Neem daarbij dat er nog een stuk mild hybrid gewicht bijkomt (wat in de stad wel helpt, maar op de snelweg enkel zorgt voor meer rolweerstand)
Snap dat je er over heen kijkt, maar zit er wel degelijkCreativeS schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:51:
[...]
[...]
De 7 Serie niet in ieder geval... als je daar het chromperl-dwarsbalkje (boven het oplaadpunt) weghaalt zit er niets achter. Verder is er nergens rond het oplaadpunt een ventilatieopening. Al ligt het oplaadpunt natuurlijk ook niet zo ver weggestopt, zo achter de bekerhouders.
YouTube: The best luxury sedan? all-new BMW 7 Series 760i petrol vs BMW i7 EV...
Ja, dat is wat ik vraag....Korkss schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Meestal gaan de nieuwe banden voor toch? Correct me if i’m wrong
Gedachten hierover? Vond Severs in Woerden altijd wel geschikt
...maar zelfs als je de middenconsole eruit hebt... zie je daar feitelijk niets in de trant van een ventilator òf een ander mechanisme. Daarom ben ik benieuwd welk systeem hiervoor bedacht is. Ik zal de volgende keer eens duidelijker kijken... desnoods de complete middenconsole nog verder 'ontleden'.Knul schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:50:
Snap dat je er over heen kijkt, maar zit er wel degelijk![]()
YouTube: The best luxury sedan? all-new BMW 7 Series 760i petrol vs BMW i7 EV...
Gelukkig heb ik héél véél foto's van projecten (for future reference)... dus even door de foto's gestruind.
Er zit inderdaad iets... en bedankt hè. Nieuwe quest
:fill(white):strip_exif()/f/image/Duq2pDGNRRrLWesU2qe1pTJ0.png?f=user_large)
[ Voor 48% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2024 00:18 ]
Muziek uit Carplay gaat goed, maar dat wordt gestreamed vanaf de phone.
Achter dus.DeBaroN schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:51:
Hier nu de 405m winterset (18inch) onder de F31.
ADAC zegt:
Wenn Reifen mit unterschiedlichen Qualitäten auf ein Pkw montiert werden – weil zum Beispiel bislang kein regelmäßiger Rädertauch vorgenommen wurde –, gehören die besseren Exemplare auf die Hinterachse – egal ob es ein front- oder ein heckgetriebenes Fahrzeug ist. Diese für manchen verblüffende Aussage kommt daher, dass eine gute Seitenführung der Hinterräder die Stabilität des Fahrzeugs sichert. Idealerweise kann durch regelmäßigen Tausch der Räder von der Vorder- auf die Hinterachse ein möglichst gleichmäßiger Verschleiß an allen Reifen erreicht werden.
Oponeo in the UK zegt:
There is no ideal solution for tyres that differ significantly in performance either, but just like for combinations 1 and 2, it is advisable to fit better tyres on the rear axle. Front-mounted tyres in better condition significantly reduce the stability and handling in emergency situations and in wet weather. To reduce the risk of skidding when maneuvering suddenly, it is recommended that the better tyres should be fitted to the rear axle despite the deterioration in braking distance.
ANWB zegt:
Voor of achter, voor beide is wat te zeggen. Als we alles afwegen dan heeft wat ons betreft de beste banden op de achteras de voorkeur. Een achterwielslip (overstuur) is heel wat moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Daarom verdient het aanbeveling de beste banden achter te monteren.
En Michelin zegt:
Wanneer u slechts twee banden vervangt, raadt Michelin aan de nieuwe of de minst versleten banden op de achteras te monteren om de controle over het voertuig en de veiligheid te verbeteren.
Dit advies geldt voor voertuigen met voor- en achterwielaandrijving die zijn uitgerust met dezelfde bandenmaat voor en achter.
Onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM... Die jongens worden wel erg groot. Blijft er op termijn nog wel genoeg te kiezen?Rookert25 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:20:
Kreeg net een mail dat Severs Breeman wordt overgenomen door Poelgeest en Dusseldorp.
Ik begrijp best dat het niet meer kan zoals vroeger, toen ik zo de werkplaats in liep en ze me bij mijn voornaam kenden als ik belde, en meteen wisten welke auto ik had en omgekeerd (wat deed jij toen daar en daar...), maar het wordt wel erg onpersoonlijk nu. Is er eigenlijk nog wel een toekomst voor een merkdealer?
Eens, want werd tenminste nog als klant geholpen daar terwijl ik praktisch bijna 5 min woon van een Poelgeest dealer.Rookert25 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:20:
Kreeg net een mail dat Severs Breeman wordt overgenomen door Poelgeest en Dusseldorp.
Severs wil nog met de klant meedenken, heb zelfs leenwinterbanden gehad en auto wordt altijd keurig gewassen, altijd keurig geholpen etc.. Ook was er iets misgegaan met andere set winterbanden; werd keurig opgelost en zonder issues. Er rammelde ook iets achter een klepje, werd zo opgelost.
Mijn ervaring met Van Poelgeest is niet goed, importauto's is heel moeizaam en reparaties worden niet altijd kundig uitgevoerd, garantie voor import is heel moeilijk.
Ik rij liever naar Woerden door dan hier waar ik nu woon en nu zal ik dus op zoek moeten gaan naar een andere dealer, misschien wel Dusseldorp.
In Inpa is een grafisch scherm waarbij je output ziet pendelen, groene balkjes die corresponderen met de cilinders. Met simpeler software zou ik er wel vanuit gaan dat de melding klopt. Een oude, versleten sensor kan bijv. ook een uitgegloeide verwarmingspiraal hebben. Die zit aangesloten op de twee andere draden. Simpelst is zonder de goeie tools om nieuwe te kopen. Of wachten of de APK.lord_fh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:10:
E83 uitgelezen (heb zo'n obd reader aangeschaft haha)
Enige boeiende code is de volgende:
[Afbeelding]
Als ik dat Google krijg ik dit:
https://www.carobdcode.co...sor-circuit-slow-response
Ik weet bij dit soort codes alleen nooit goed of het echt de lambda is, of dat het toch bij de ontsteking vandaan kan komen maargoed.... iemand een idee ?
Ik denk dat ze zich voorbereiden op de plannen van BMW om zelf direct de auto's te gaan verkopen en dealers om te bouwen tot service-centers. De plannen lijken echt door te gaan.Toff schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:15:
[...]
Onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM... Die jongens worden wel erg groot. Blijft er op termijn nog wel genoeg te kiezen?
Zie deze link:CreativeS schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Een velg heeft toch niets met wel òf niet RFT-banden te maken? Da's gewoon een keuze.
Als je grote 21 of 22"ers hebt... soit, daar leg je meestal geen frt op... vanwege de geringe wanghoogte, maar verder kan op elke velg RFT-banden (mits beschikbaar in bepaalde maten natuurlijk).
Het velgbed is anders van vorm, waardoor bij specifieke RFT-velgen, de banden er minder makkelijk af kunnen lopen. Dat is het enige.
Ah kijk, dan zit daar het verschil. Ik dacht dat het nog steeds identieke blokken waren, de B48. Wel bijzonder dat in de 530e dan nog de B48 geleverd wordt in de LCI.AndRo555 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Een 520i en 530i hebben allebei een 2l maar zijn wel degelijk (significant) andere motoren. De >2020 530i is een B46B20B terwijl een 520i 2017-2018 een B48B20A is. (2019-2020 nog net iets anders omwille van 6d-temp). Sommige jaren is er wel overlap geweest tussen de twee motorisaties in de 5 serie.
De compressie op de 530i is een stuk lager dan de 520i, wat maakt dat de 530i inherent gewoon minder efficient is. Neem daarbij dat er nog een stuk mild hybrid gewicht bijkomt (wat in de stad wel helpt, maar op de snelweg enkel zorgt voor meer rolweerstand)
Android Auto is al uitgelegd door iemand, kan inderdaad wel icm radio. Dus da's wel fijn.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Ik rijd nu een week in mijn G31 LCI 530d met mild hybrid systeem. Ik moet zeggen dat het grote voordeel hem met name in het verbeterde start-stop systeem zit. Geen startmotor meer, dus het starten van de motor gaat echt veel sneller en soepeler. Bij mijn F30 had ik start-stop uitgecodeerd, maar bij deze auto ga ik dat niet doen (als het al mogelijk zou zijn).
Verdere indrukken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet alleen niet zeker of bijv FM dan ook door de radio heen komt, bedenk me nu dat ik dat nog nooit goed getest heb.
Laserlicht herken ik wel. Het is niet meer meedraaiend in de bochten en dat merkte ik meteen. Dat is wel een nadeel. Op onverlichte (snel)wegen krijg je wel een bak licht maar ik heb niet het idee dat het schokkend veel meer is dan ik voorheen met adaptive led in de 530i had. Die laserlichten zien er wel gaaf uit, maar ik zou er de volgende keer totaal niet wakker van liggen als ze er niet op zitten.
Wel een mooie configuratie, erg strak zo lang de auto schoon is. Ik zie bij dit soort dingen telkens weer hoe fijn mooie wielen zijn, dat smoelt echt een stuk beter. Ik ga toch maar op zoek naar een 19" setje voor de zomer denk ik.
Toevallig heb ik al een setje 20 inch bij de velghersteller klaarliggen, dus mocht je interesse hebben in deze 19 inch set laat maar wetenPannencouque schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:16:
Wel een mooie configuratie, erg strak zo lang de auto schoon is. Ik zie bij dit soort dingen telkens weer hoe fijn mooie wielen zijn, dat smoelt echt een stuk beter. Ik ga toch maar op zoek naar een 19" setje voor de zomer denk ik.
Hele mooie auto! Een g3x zie ik ook wel voor me als opvolger van m'n f30 over een paar jaar.Spollie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Verdere indrukken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zou zomaar eens mijn laatste BMW kunnen zijn. Als ik zie hoe er is bezuinigd op de nieuwe 5-serie dan zie ik mij daar echt niet in rijden over een paar jaar. Ik zag op bimmerpost een opsomming van zaken waar bij de G60 is op bezuinigd t.o.v. de G30 en dat is echt triest. Zelfs de instaplijsten op de deurdorpels zijn wegbezuinigd. En het design staat me ook totaal niet aan. Hopelijk wordt de volgende 3-serie beter, maar ik vrees het ergste. BMW is een beetje de weg kwijtDeagle schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:52:
[...]
Hele mooie auto! Een g3x zie ik ook wel voor me als opvolger van m'n f30 over een paar jaar.
Voorbeeld van de G60:
[ Voor 8% gewijzigd door Spollie op 06-01-2024 11:44 ]
https://www.autoweek.nl/a...9-581-212-km-klokje-rond/
Kijk, goed argument. Style 158 E9X Serie ook RFT-geschikt... net als alle andere styles in die serie.Pannencouque schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:16:
Zie deze link:
Het velgbed is anders van vorm, waardoor bij specifieke RFT-velgen, de banden er minder makkelijk af kunnen lopen. Dat is het enige.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1hVff2HkLBxPRyv5zUs3lsCh.jpg?f=user_large)
Grappig om te weten. Style 162 heeft ook de EH2+ codering. Ook een velgtype die af-fabriek met RFT afgeleverd werd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/sCHT1Q3D72oNYUdrK2AYzbNb.png?f=user_large)
Tik je even ruim €150.000,- af... ook geen dorpellijsten.Spollie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:40:
Dit zou zomaar eens mijn laatste BMW kunnen zijn. Als ik zie hoe er is bezuinigd op de nieuwe 5-serie dan zie ik mij daar echt niet in rijden over een paar jaar. Ik zag op bimmerpost een opsomming van zaken waar bij de G60 is op bezuinigd t.o.v. de G30 en dat is echt triest. Zelfs de instaplijsten op de deurdorpels zijn wegbezuinigd.
/f/image/WXhfQTmuQKFIxYktKfmIO4wK.png?f=fotoalbum_large)
Maar troost je... heel veel merken laten ze weg. Als ik zie wat er in de werkplaats staat en wat nog echte dorpellijsten heeft... echte dorpellijsten? Op het metaal.
Eigenlijk zegt klokje rond dus vrij weinig over de kwaliteit van een bepaalde auto, maar vooral hoeveel onderhoud en geld de eigenaar erin stopt. Ik kan me niet voorstellen dat een E90 zoveel malen beter is gebouwd dan een F20. En als geld geen rol speelt kun je natuurlijk alles rijdend houden en in topconditie. Kwestie van onderdelen blijven vervangen.TheBrut3 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:03:
Zat net de laatste klokje rond te kijken op AutoWeek. Maar bijna 6 ton op de teller en dan in deze staat... Dat is een flink contrast met de 1 serie die er laatst stond.
https://www.autoweek.nl/a...9-581-212-km-klokje-rond/
En verder wordt met die E90 heel rustig gereden (55.000km met een set banden zegt genoeg) en met die F20 een stuk minder schat ik zo in, dat speelt natuurlijk ook mee in de levensduur en slijtage.
[ Voor 12% gewijzigd door Het Fantoom op 06-01-2024 18:02 ]
Komen weer de alom bekende woorden: iedereen kan een BMW* kopen... rijdend houden is een tweede.Het Fantoom schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:41:
Eigenlijk zegt klokje rond dus vrij weinig over de kwaliteit van een bepaalde auto, maar vooral hoeveel onderhoud en geld de eigenaar erin stopt. Ik kan me niet voorstellen dat een E90 zoveel malen beter is gebouwd dan een F20. En als geld geen rol speelt kun je natuurlijk alles rijdend houden en in topconditie. Kwestie van onderdelen blijven vervangen.
*geldt ook voor Mercedes en Audi en andere duurdere auto's.
Ben ik het mee eens, er zijn een hoop dingen die weg beknibbeld zijn vergeleken met het oude model. De metalen decoratieve lijst in de deur is verdwenen en de plastic kapjes waar de tweeters zaten, zien er behoorlijk cheap uit.Spollie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Dit zou zomaar eens mijn laatste BMW kunnen zijn. Als ik zie hoe er is bezuinigd op de nieuwe 5-serie dan zie ik mij daar echt niet in rijden over een paar jaar. Ik zag op bimmerpost een opsomming van zaken waar bij de G60 is op bezuinigd t.o.v. de G30 en dat is echt triest. Zelfs de instaplijsten op de deurdorpels zijn wegbezuinigd. En het design staat me ook totaal niet aan. Hopelijk wordt de volgende 3-serie beter, maar ik vrees het ergste. BMW is een beetje de weg kwijt
Voorbeeld van de G60:
[Afbeelding]
Als je binnenkort elektrische en BMW wil rijden, heb je geen keus dan maar dit te accepteren, of verkassen naar het merk met de ster op de motorkap. Alhoewel, ik vrees dat het daar ook niet veel beter is.
Van A tot EQS… het is ook allemaal ‘plastic fantastic’! Waar je bij een i7 het gevoel hebt nog echt in een stevige zakentopper te zitten… kan je dat gevoel bij - het equivalent - de EQS wel vergeten. Jammer, want een echte S voelt en smoelt wel goed.jos707 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:25:
Als je binnenkort elektrische en BMW wil rijden, heb je geen keus dan maar dit te accepteren, of verkassen naar het merk met de ster op de motorkap. Alhoewel, ik vrees dat het daar ook niet veel beter is.
Onbegrijpelijke keuzes. Ik heb precies dit aan de hand gehad op een wat lager niveau: bij De Golf 8.Spollie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Dit zou zomaar eens mijn laatste BMW kunnen zijn. Als ik zie hoe er is bezuinigd op de nieuwe 5-serie dan zie ik mij daar echt niet in rijden over een paar jaar.
Vrijwel mijn hele leven om de 2 jaar een nieuw Golfje geconfigureerd bij de leasemaatschappijen. En natuurlijk geen BMW maar het gaf wel een gevoel van premium als je hem leuk aankleede. Maar op de Golf 8 zijn ze in het interieur gaan besparen. Goedkopere plastics voor dashboards (en ben een echte dashboardklopper), de deur die minder fijn dicht valt. Maar ook simpele dingen als een rolluikje boven de bekerhouders wegbezuinigd waardoor je continu naar de lelijke dingen moet kijken. Zonnebrilhouder weg, knopjes weg, extra dashboardkastje onder het stuur weg etc etc.
Misschien hebben ze 1000 euro per auto bespaard, maar voor mij de reden nu naar BMW overgestapt te zijn. Nu ben ik maar één geval, maar het valt mij echt op dat er heel veel minder Golfjes 8 op de weg zijn dan we van de 7 en 7.5 gewend waren. Wellicht ook een deel vanwege de elektrificatie, maar het valt echt op.
Wellicht kunnen ze bij BMW nóg iets arroganter zijn, van een 5-serie weten ze ook wel dat het enige alternatief een Mercedes of Audi is en dat men niet snel daanaar zal overstappen.
Die instaplijsten storen me nog niet zo, da's optisch. Hoewel, terwijl ik het schrijf bedenk ik me dat de kinderen daar altijd met hun voeten op staan dus de afwezigheid daarvan betekent één grote schadebende.Spollie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Dit zou zomaar eens mijn laatste BMW kunnen zijn. Als ik zie hoe er is bezuinigd op de nieuwe 5-serie dan zie ik mij daar echt niet in rijden over een paar jaar. Ik zag op bimmerpost een opsomming van zaken waar bij de G60 is op bezuinigd t.o.v. de G30 en dat is echt triest. Zelfs de instaplijsten op de deurdorpels zijn wegbezuinigd. En het design staat me ook totaal niet aan. Hopelijk wordt de volgende 3-serie beter, maar ik vrees het ergste. BMW is een beetje de weg kwijt
Voorbeeld van de G60:
[Afbeelding]
Wat is de rest van de lijst dan? Keyless achter heb ik al iets over gehoord, en verder?
Als je een heel scherpe prijs wil maken mag je een PB sturenSpollie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Toevallig heb ik al een setje 20 inch bij de velghersteller klaarliggen, dus mocht je interesse hebben in deze 19 inch set laat maar weten
Ik heb even zitten kijken maar 19" moet wel echt de hoofdprijs kosten. En ik denk dat deze 845M mooier staat bij een M-pakket. Ik heb een non-M maar kan daar geen voorbeeld van vinden met een 845M. Heb eigenlijk m'n oog laten vallen op een setje styling 635, bicolor, non-breedset, maar die zijn in die configuratie echt weinig te vinden (en een gruwelijk irritante zoekterm in BMW-land
Achteraf gezien had ik 'm laatst toch moeten kopen toen ik 'm op eBay zag. Ondanks dat er de verkeerde banden op zaten.
Grappig, ik hoorde van een bekende hetzelfde over de Golf 8. Die heeft hiervoor wat Polootjes enzo gehad, maar was ook al erg underwhelmed over de 8. Heeft 'm nu als voorloper maar kon geen enkele configuratie vinden/bedenken waarin hij hem ooit nog zelf zou bestellen. Hooguit als de bijtelling ineens 4% zou zijnDennisdn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:41:
[...]
Onbegrijpelijke keuzes. Ik heb precies dit aan de hand gehad op een wat lager niveau: bij De Golf 8.
Vrijwel mijn hele leven om de 2 jaar een nieuw Golfje geconfigureerd bij de leasemaatschappijen. En natuurlijk geen BMW maar het gaf wel een gevoel van premium als je hem leuk aankleede. Maar op de Golf 8 zijn ze in het interieur gaan besparen. Goedkopere plastics voor dashboards (en ben een echte dashboardklopper), de deur die minder fijn dicht valt. Maar ook simpele dingen als een rolluikje boven de bekerhouders wegbezuinigd waardoor je continu naar de lelijke dingen moet kijken. Zonnebrilhouder weg, knopjes weg, extra dashboardkastje onder het stuur weg etc etc.
Misschien hebben ze 1000 euro per auto bespaard, maar voor mij de reden nu naar BMW overgestapt te zijn. Nu ben ik maar één geval, maar het valt mij echt op dat er heel veel minder Golfjes 8 op de weg zijn dan we van de 7 en 7.5 gewend waren. Wellicht ook een deel vanwege de elektrificatie, maar het valt echt op.
Wellicht kunnen ze bij BMW nóg iets arroganter zijn, van een 5-serie weten ze ook wel dat het enige alternatief een Mercedes of Audi is en dat men niet snel daanaar zal overstappen.
Goed onderhoud doet een hoop.Het Fantoom schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:41:
[...]
Eigenlijk zegt klokje rond dus vrij weinig over de kwaliteit van een bepaalde auto, maar vooral hoeveel onderhoud en geld de eigenaar erin stopt. Ik kan me niet voorstellen dat een E90 zoveel malen beter is gebouwd dan een F20. En als geld geen rol speelt kun je natuurlijk alles rijdend houden en in topconditie. Kwestie van onderdelen blijven vervangen.
En verder wordt met die E90 heel rustig gereden (55.000km met een set banden zegt genoeg) en met die F20 een stuk minder schat ik zo in, dat speelt natuurlijk ook mee in de levensduur en slijtage.
En veel snelweg houdt een auto ook heel. Ik heb ooit 60k km's met een setje Goodyear Eagle F1 gedaan. Ik had echt geen rustige rijstijl maar reed zo'n 1.500-2.000km per week. Dat was veel snelweg en dan gaan ze alsnog lang mee. Want voor de slijtage van een band maakt het niet uit of je 120 rijdt of 180.
Dit heb ik gevonden (niet door mijzelf geverifieerd):Pannencouque schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:10:
[...]
Die instaplijsten storen me nog niet zo, da's optisch. Hoewel, terwijl ik het schrijf bedenk ik me dat de kinderen daar altijd met hun voeten op staan dus de afwezigheid daarvan betekent één grote schadebende.
Wat is de rest van de lijst dan? Keyless achter heb ik al iets over gehoord, en verder?
- Hard plastic aan de onderkant van de deuren
- Geen vilt aan de binnenkant van de opbergvakken in de deuren
- Geen opbergvakken aan de achterzijde van de voorstoelen
- Geen klepje over de bekerhouders, dus zijn altijd in het zicht
- Geen opbergvak in de neerklapbare middenarmsteun op de achterbank
- Geen zichtbare uitlaatsierstukken
- Panoramadak kan niet open
- Comfortstoelen hebben minder instelmogelijkheden, rugleuning niet meer in twee delen instelbaar, geen kussentje bij hoodsteun
- Geen instaplijsten
- Geen comfort access op de achterdeuren
- Goedkope speakerafdekking voor Harman Kardon
- Geen opbergvakje links naast het stuur
- Geen sfeerverlichting in de achterdeuren
- Geen knop op het stuur om de ACC afstand te wijzigen
- Dashboardkastje kan niet op slot
Daarnaast ziet het interieur er gewoon goedkoop uit. Weinig fysieke knoppen, veel functies verstopt in het infotainment scherm. Dus zeer slecht voor de gebruiksvriendelijkheid.
[ Voor 8% gewijzigd door Spollie op 07-01-2024 11:04 ]
Hopelijk gaat men het licht ooit nog weer zien want ik heb geen enkele neiging om naar een vervanger te zoeken, zowel binnen BMW als bij de concurrenten een kaalslag vooral in de interieurs. Schermpjes zat, maar als ik bulten geld betaal voor een auto wil ik ook het kwaliteitsgevoel hebben wat daarbij hoort.
("Beter verwend dan verwaarloosd"?)
[ Voor 30% gewijzigd door DaFreakhead op 07-01-2024 14:49 . Reden: Fotootje erbij gedaan ]
Deze deed het een week geleden nog wel, omdat deze automatisch inschakelt bij een bepaalde temperatuur.
Als ik de stoelverwarming aan zet, gaat na een paar seconde weer uit. Zie filmpje.
Waarschijnlijk een elektrisch probleem (geen foutmelding in het display) maar wellicht een easy fix voordat ik die auto binnenstebuiten ga keren... Enig idee?
[Streamable: IMG_8535]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Erg mooie 5 Serie.DaFreakhead schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:44:
Nu ben ik de gelukkige bezitter van een PFL G31, en deze heeft ook geen vakje in de middenarmsteun achter. Voor de rest wel alles wat jij schetst...
Hopelijk gaat men het licht ooit nog weer zien want ik heb geen enkele neiging om naar een vervanger te zoeken, zowel binnen BMW als bij de concurrenten een kaalslag vooral in de interieurs. Schermpjes zat, maar als ik bulten geld betaal voor een auto wil ik ook het kwaliteitsgevoel hebben wat daarbij hoort.
("Beter verwend dan verwaarloosd"?)
***members only***
Enige waar ik mij aan 'stoor'... het gebruik van de term PFL. Dat is nergens voor nodig. Je hebt de originele/eerste versie en een LCI. Je hebt een G30 en een G30 LCI. Zelfde geldt ook voor de G31 en verdere types. Ik heb een E90 en een E46/5 LCI.
[ Voor 57% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2024 15:29 ]
Het kostte me 5 minuten googlen om te vinden dat PFL dus Playa For Life betekendeCreativeS schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Erg mooie 5 Serie.
Enige waar ik mij aan 'stoor'... het gebruik van de term PFL. Dat is nergens voor nodig. Je hebt de originele/eerste versie en een LCI. Je hebt een G30 en een G30 LCI. Zelfde geldt ook voor de G31 en verdere types. Ik heb een E90 en een E46/5 LCI.
(Pre-FaceLift dus
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ga vooral even lekker een stukje rijden... waarschijnlijk is spanning van de accu wat lager dan door de auto gewenst.JackBol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:26:
Ik heb zojuist voor het eerst in een week weer in mijn auto gereden (ik was een weekje weg) en merk nu dat de stoelverwarming aan de bestuurderskant het niet meer doet.
Deze deed het een week geleden nog wel, omdat deze automatisch inschakelt bij een bepaalde temperatuur.
Als ik de stoelverwarming aan zet, gaat na een paar seconde weer uit. Zie filmpje.
Waarschijnlijk een elektrisch probleem (geen foutmelding in het display) maar wellicht een easy fix voordat ik die auto binnenstebuiten ga keren... Enig idee?
NewTIS zegt over deze klacht bij de G01 X3 xDrive30i:
General notes
The energy management in the vehicle can activate the seat heating with reduced function or briefly switch it off depending on the energy balance. However, the functional display remains active. The heater's output is reduced as follows:
- Operation of the seat heating only in heating stage 2
- Operation of the seat heating in heating stage 2 with only 50% heater output
- Seat heating off
YakuzA schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:35:
Het kostte me 5 minuten googlen om te vinden dat PFL dus Playa For Life betekende
(Pre-FaceLift dus)

Maar... je hebt een origineel iets en een facelift. PFL (ook wel VFL) is overbodig, maar misschien denk ik wel te logisch en is het voor anderen véél makkelijker.
[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2024 16:21 ]
Zo voel ik me wel als ik rij, hahaYakuzA schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Het kostte me 5 minuten googlen om te vinden dat PFL dus Playa For Life betekende
(Pre-FaceLift dus)
Excuses verder voor de verwarring verder, gewoon G31 it is dus.
Het is wel een latere variant van voor de facelift, van de nieuwere dash en idrive 7 voorzien. En uiteraard mijn geliefde aandrijflijn, B57S met de zf8 (S2TB), op vier wielen met de actieve m profi ongein als onderstel
Los draadje zou kunnen YouTube: BMW F series HEATED SEAT FIX F30/F22/F32JackBol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:26:
Ik heb zojuist voor het eerst in een week weer in mijn auto gereden (ik was een weekje weg) en merk nu dat de stoelverwarming aan de bestuurderskant het niet meer doet.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Hoe bevalt je Tesla in vergelijking met een BMW?, en dan niet met name hoeveel goedkoper je uit bent qua kosten (brandstof, wegenbelasting, onderhoud etc).hmr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
Binnenkort een proefrit in de X5 50e ! Ben erg benieuwd. Na mijn G20 330i overgestapt naar Tesla.. maar begint toch weer te kriebelen.
Het is een MY. In het begin was ik met name best te spreken over de gehele auto. Met name de snelheid, hij is sneller dan mijn oude 330i. Maar de rijbeleving en het sturen is wel echt minder. Begin nu op het punt te komen na twee jaar dat ik de 'luxe' wel een beetje begin te missen. De nieuwigheid van de technologie is er wel vanaf. Begrijp me niet verkeerd, het is een top auto, lekker ruim en 'onder de radar'. Maar het gevoel dat ik de Duitse kwaliteit en luxe een beetje mis bekruipt me.Xqlus1ve schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Hoe bevalt je Tesla in vergelijking met een BMW?, en dan niet met name hoeveel goedkoper je uit bent qua kosten (brandstof, wegenbelasting, onderhoud etc).
Het helpt ook niet mee dat de pricing van Tesla me kwa afschrijving even gepakt heeft... Dat vind ik ook irritant.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Volgende week weer op stap maar dan ergens anders heen. Waar de wind me naartoe blaast.
:strip_exif()/f/image/7948uSt38FBPVtkcwQjt892z.jpg?f=fotoalbum_large)
19-7 Concert van Ashley Campbell bezocht.
BMW G20 320i
[ Voor 5% gewijzigd door RAAF12 op 08-01-2024 19:19 ]
Ja bekend feit is even leuk zo’ n tesla maar haalt het niet bij een topmerk zoals bmw merc JAG, Porsche ect. Lease rijders zullen andere prioriteiten hebben. Ik rij wat ik leuk vind en dat is voornamelijk bmw. Sturen remmen comfort ect. Prijs, benzine ect is nicht im frage.hmr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Het is een MY. In het begin was ik met name best te spreken over de gehele auto. Met name de snelheid, hij is sneller dan mijn oude 330i. Maar de rijbeleving en het sturen is wel echt minder. Begin nu op het punt te komen na twee jaar dat ik de 'luxe' wel een beetje begin te missen. De nieuwigheid van de technologie is er wel vanaf. Begrijp me niet verkeerd, het is een top auto, lekker ruim en 'onder de radar'. Maar het gevoel dat ik de Duitse kwaliteit en luxe een beetje mis bekruipt me.
Het helpt ook niet mee dat de pricing van Tesla me kwa afschrijving even gepakt heeft... Dat vind ik ook irritant.
We gaan t zien. Ik koop mijn auto zakelijk, maar zou ook privé kunnen gaan. Het is om het even qua kosten merk ik. Al is de BMW x5 waarschijnlijk beter om privé te gaan rijden.RAAF12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Ja bekend feit is even leuk zo’ n tesla maar haalt het niet bij een topmerk zoals bmw merc JAG, Porsche ect. Lease rijders zullen andere prioriteiten hebben. Ik rij wat ik leuk vind en dat is voornamelijk bmw. Sturen remmen comfort ect. Prijs, benzine ect is nicht im frage.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
JAG hoort niet in dit rijtje thuis IMO, die auto's vallen vies tegen in ieder geval de elektrische varianten. Bekende pas nog zijn JAG i-pace ingeruild voor een i4RAAF12 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:02:
[...]
Ja bekend feit is even leuk zo’ n tesla maar haalt het niet bij een topmerk zoals bmw merc JAG, Porsche ect. Lease rijders zullen andere prioriteiten hebben. Ik rij wat ik leuk vind en dat is voornamelijk bmw. Sturen remmen comfort ect. Prijs, benzine ect is nicht im frage.
Edit: en ook de 2e hands markt vindt dat; die prijzen zijn gevallen als baksteen ten opzichte van de andere merken die je noemt.
[ Voor 15% gewijzigd door Mr Pingu op 09-01-2024 07:49 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Iemand een geruststellende antwoord
Waarom zou het kwaad kunnen? Het is juist aan te raden, 30k km interval is veel te lang. Ik doe het zelf elke 15k km.jd89 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:09:
Kan het kwaad om je motorolie en filter vaker te vervangen van mijn G30? Voorheen bij mijn vorige auto’s deed ik het altijd, maar nu begin ik te twijfelen of het niet meer schaad dan baat.
Iemand een geruststellende antwoord
Hier precies hetzelfde, heb service inclusive, maar halverwege de 30k interval gooi ik er zelf even nieuwe olie en een filtertje in. Voor die paar euro geeft dat toch een fijn gevoel 🙂Spollie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Waarom zou het kwaad kunnen? Het is juist aan te raden, 30k km interval is veel te lang. Ik doe het zelf elke 15k km.
Heb trouwens hier vorige week besteld, goedkoop en zelfs geen verzendkosten boven de €50
https://www.nonpaints.com/nl/castrol-edge-0w30-olie-5-liter
[ Voor 15% gewijzigd door Dennis_sla op 09-01-2024 08:44 ]
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
Je moet deze hebben de Titanium versie, die heeft LL04 spec van BMW (LL=Long life)
https://www.motorolien.nl...tanium-FST-0W-30-(5liter)
[ Voor 17% gewijzigd door RAAF12 op 09-01-2024 09:47 ]
Kreeg ik voor vandaag een i5 mee en ja inderdaad het lijkt wel of ze hem ontworpen hebben met de rekenmachine ernaast.
:strip_exif()/f/image/pnEavKQOTcIQtW6Z0dszxeOf.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch heel blij dat ik niet gewacht heb op de i5 touring en voor de X5 gegaan ben want dat interieur is toch echt een stuk fijner.
https://www.bibliotheek.n...6.html/de-status-zoekers/
[ Voor 29% gewijzigd door RAAF12 op 09-01-2024 09:57 ]
Naast het sportieve rijgedrag kopen de meeste mensen een BMW (of Audi, Mercedes, Lexus, Infiniti, Jaaaag etc.) voor de techniek, afwerking en de details. Dan is het niet vreemd dat mensen teleurgesteld zijn over het ontbreken een functioneel detail als een dorpellijst, zeker als dat bij de vorige generaties wel aanwezig was. Zelfs mijn E36 had dorpellijsten.RAAF12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:55:
Dat is toch wel ernstig zeg BMW doet niet aan dorpellijsten ach goh, nou deugt er nix meer van dat stuk blik, pff, mag ik ff smilen? Verf je eigen dorpellijssie erop? Ga toch dat boek genaamd De Status zoekers nog eens doorlezen.
https://www.bibliotheek.n...6.html/de-status-zoekers/
Op de olie die ik hier heb staat ook dat het BMW longlife-04 is.RAAF12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:42:
Er wordt ook long life voorschreven ik gebruik ook Edge 0W30 en een goed filter, meestal van Mann. Met de prijzen van Castrol wordt naar mijn weten niet gestunt, er zijn wel vervalsingen op de markt. Koop je bij de grote jongens online, zoals Amazon dan weet je wel dat het echte Castrol is. Ze doen wel een hologram op de verpakking, mja dat kunnen de Chinezen ook namaken.
Je moet deze hebben de Titanium versie, die heeft LL04 spec van BMW (LL=Long life)
https://www.motorolien.nl...tanium-FST-0W-30-(5liter)
Edit: op de nieuwe verpakkingen staat dat titanium blijkbaar niet meer.
:strip_exif()/f/image/8dQx9fVESUoQEAx9nFgjqhAG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis_sla op 09-01-2024 12:45 ]
Klopt die verpakkingen van Castrol zijn ergens in juli/augustus afgelopen jaar vernieuwd.Dennis_sla schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Op de olie die ik hier heb staat ook dat het BMW longlife-04 is.
Edit: op de nieuwe verpakkingen staat dat titanium blijkbaar niet meer.
Edit: my bad.. Zat even geleden ook te zoeken maar toen werd mij niet duidelijk of het dus wel of niet ll04 was. Goed om te weten!
die (LL04) spec wordt niet expliciet meer vermeld
alhoewel ik het niet durf te zeggen
of de samenstelling wel of niet anders is.
https://www.motorolien.nl...-30-voordeelpak-5L-(5x1L)
Dit is eventueel een alternatief
[ Voor 11% gewijzigd door Tjona100 op 10-01-2024 21:53 ]
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Op de nieuwe verpakking staat ook expliciet BMW longlife-04…Tjona100 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:23:
[...]
Klopt die verpakkingen van Castrol zijn ergens in juli/augustus afgelopen jaar vernieuwd.
Die (LL04) spec wordt niet expliciet meer vermeld, alhoewel ik het niet durf te zeggen
of de samenstelling wel of niet anders is.
https://www.motorolien.nl...-30-voordeelpak-5L-(5x1L)
Dit is eventueel een alternatief
:strip_exif()/f/image/DbrpRk9cY2yvsueM8n56z5A5.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.instagram.com...igsh=MWkwam92MHllaml6dQ==