JdBn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:34:
En dan de vraag wat moet er gecodeerd worden, want ik lees verschillende dingen:
- Optie 1: alleen SPBR coderen in de VO, omdat SPBR altijd 370mm/345mm is, is coderen van de DSC niet nodig
- Optie 2: SPBR in de VO zetten en schijf diameters in DSC module wijzigen naar 370mm en 345mm
Optie 1 verondersteld dat je ook de DSC code alleen via de VO-manier.
De Vehicle Order coding bestaat uit 2 stappen.
1 het coderen van de centrale module in de auto. Hierin is de VO opgeslagen, maar dit doet functioneel niets. Na het aanpassen van deze lijst dien je ook alle ECUs te coden die instellingen veranderen (dit is stap2 van VO-coding).
Door VO in het centrale geheugen te schrijven, worden deze instellingen dan automatisch berekent. In jouw geval dien je alsnog de DSC te coden maar e-sys berekent automatisch dan de juiste waarden. In het geval van SPBR wordt dan 370/340mm dan goed gezet.
Nu kan je ook stap 1 half doen, dat wil zeggen dat je met een tijdelijk bestand werkt. Je laad dan een gemodificeerde VO.xml van de harddisk van je computer in en zegt tegen e-sys, bereken de waarde op basis van het ingeladen bestand en niet wat in het centrale geheugen van de auto staat.
Centrale geheugen heet trouwens VCM. Mocht je die term ergens tegengekomen zijn.
Nu kan je ook FDL coden.
Dat is optie 2.
Dus niets veranderen aan de VO maar direct naar de DSC module gaan en de waarde handmatig aanpassen. Dit vereist echter wel een launcher zoals BimmerUtility.
Nog een toevoeging, aangezien jij de de ENET MHD Wifi adapter hebt, krijg je met BimmerUtility eigenlijk 2 in 1. Namelijk 1 een app voor je telefoon en tablet, en 2 een launcher voor e-sys op je laptop. In jouw geval een mogelijke een optie en sinds kort is BimmerUtility ook standalone en heb je geen e-sys nodig.
Dus dan hoef je geen e-syste installeren en ook geen BimmerLink en/of Bimmercode te kopen, samen bijna net zo duur als BimmerUtility. Als ik dit eerder wist had ik enkel BimmerUtility gekocht. Maar nogmaals, voor optie 1 heb je enkel e-sys nodig , dus dat is de goedkoopste oplossing maar heeft wel iets steilere leercurve.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mr Pingu op 19-12-2023 11:11
]