Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 253 ... 374 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

RAAF12 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:10:
[...]

Het gaat hier al dagen over poedercoaten en dat soort petjes ongein. Smaken verschillen een mooi wijf kan ik wel waarderen maar een gepimpte velg? Smaken verschillen!!!
Ok dus een velg met wat stoeprandschade mag niet hersteld worden? En iemand mag niet vragen waar dat goed kan?

Alle discussies over banden zijn aan mij ook niet besteed, maar dit is wel een beetje overtrokken reactie.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:44
noes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ok dus een velg met wat stoeprandschade mag niet hersteld worden? En iemand mag niet vragen waar dat goed kan?

Alle discussies over banden zijn aan mij ook niet besteed, maar dit is wel een beetje overtrokken reactie.
Ik kan me er ook niet aan storen, maar een velg repareren is niet BMW specifiek en past wellicht beter in een ander topic. Een band is misschien ook niet BMW specifiek, maar kan dat wel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mitsumark schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:07:
[...]
Ik kan me er ook niet aan storen, maar een velg repareren is niet BMW specifiek en past wellicht beter in een ander topic. Een band is misschien ook niet BMW specifiek, maar kan dat wel zijn.
Nee dat is het niet, maar het is toch ook niet storend? Als het nou al 3 pagina's over offroad rijden gaat is het een ander verhaal, maar banden gebruiken we toch allemaal.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

RAAF12 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:10:
[...]

Tja is het dan geen tijd voor een bandenforum?

Wat nou als ik over een Porsche car ga hebben?
Het gaat hier al dagen over poedercoaten en dat soort petjes ongein. Smaken verschillen een mooi wijf kan ik wel waarderen maar een gepimpte velg? Smaken verschillen!!!
RAAF12, is dat niet diegene die eindeloos kan doorgaan over software opties en updates inclusief foto's van enkel een bepaald schermpje op een dashboard? Van één bepaald type BMW? En dat pagina's lang?

Gezien je postgeschiedenis snap ik dat je weinig op hebt met hardware zoals banden en velgen, maar we rijden er wel allemaal op.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:49

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik rij een X1 en het is nu al paginas lang niet over een X1 gegaan, boehoe :'(
*sarcasm

Kom op zeg, iedere BMW heeft wielen en dus kan het daar over gaan in dit topic. Als je het niet aanstaat scroll je toch door… nu gaat het al meerdere posts over wat er niet en wel besproken kan worden _O- (incl deze)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:22
Bommes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:32:
[...]

Ja de 218i van dat bouwjaar is de 3 cilinder, technisch niet anders dan de 220i alleen 1 cilinder minder.
Da's best een verschil ;)
Ik heb mijn diesels altijd gechipt naar waarden zo'n 100-110pk per liter motorinhoud. Gevoelsmatig kon dat prima en blijft het dan ook tonnen lang heel. Daarboven wordt het wel tricky denk ik. Maar dat is echt uit de onderbuik. Zo'n driepitter heeft niet schokkend veel inhoud lijkt me. Dan vind ik 140pk al heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De 18i 1.5L 3 cilinder is gewoon 3/4e van de 20i motor. Ook qua vermogen/koppel. Er lijkt alleen aanzienlijk minder potentie in te zitten. Ze gaan naar een 170pk/300Nm geloof ik?

Dat zou 226pk zijn als het een 4 pitter zou zijn. Ruim onder stock 30i vermogen.

Geen idee wat de achterliggende reden is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:07:
Ik kan me er ook niet aan storen, maar een velg repareren is niet BMW specifiek...
En wat als iemand de specifieke BMW-kleurcode wil weten die voor velgen gebruikt worden? Ja, een hele lijst! Maakt ook verder niet uit... ook de velgen onder een auto behoren bij een BMW toch? Iemand rijdt BMW en laat zijn velgen fixen... dan is die info toch ook handig als iemand anders dat wil weten? Welke kwaliteit een bedrijf levert et cetera. Dat hokjes-gedoe altijd. Misschien lekker TR's aanmaken als iets niet bevalt. Of lekker wegblijven... misschien veel beter. Of gewoon doorscrollen als iets echt niet bevalt. Zoveel mensen, zoveel meningen en sommigen steken nou eenmaal graag het koppie boven het maaiveld uit. Dan moet men ook kunnen incasseren. Zeker als men zelf ook vrij eenzijdig post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:07
DeBaroN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:16:
[...]

Ik laat binnenkort mijn zomerset ook poedercoaten in het bronze. Maar ben er nog niet uit welke bronze.
Poedercoater gaf aan dat Highland bronze matt.
Wat ook echt mooi is. Zelf neig ik naar een satin bronze.

Keuze genoeg iig:
https://www.prismaticpowd...-colors?color=pris_bronze
Hoeveel kost gemiddeld het poedercoaten en verwijderen van beschadigingen op de velgen? Niet eerder gedaan, maar wellicht het overwegen waard in plaats van het kopen van nieuwe velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Tortelli schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:15:
De 18i 1.5L 3 cilinder is gewoon 3/4e van de 20i motor. Ook qua vermogen/koppel. Er lijkt alleen aanzienlijk minder potentie in te zitten. Ze gaan naar een 170pk/300Nm geloof ik?

Dat zou 226pk zijn als het een 4 pitter zou zijn. Ruim onder stock 30i vermogen.
280Nm inderdaad... bij Beek Racing.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 10-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
DeJurist schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:17:
[...]

Hoeveel kost gemiddeld het poedercoaten en verwijderen van beschadigingen op de velgen? Niet eerder gedaan, maar wellicht het overwegen waard in plaats van het kopen van nieuwe velgen.
Afhankelijk van de grootte van de velgen (en eventuele schade, slag, kleur) tussen de €80 en €110 per velg. Kan misschien wel goedkoper, maar daar is de kwaliteit dan ook naar. Maar je kan het zo duur maken als je wil. TH Poedercoaten in Arnhem doet ook hele speciale candy colors. Zit je zo op €800 en veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Automaat zou wel eens grootste beperking kunnen zijn. 218i heeft een 7 traps dubbel koppeling bak. Weet niet wat die aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Tortelli schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:19:
Automaat zou wel eens grootste beperking kunnen zijn. 218i heeft een 7 traps dubbel koppeling bak. Weet niet wat die aankan.
Volgens mij een 6-speed Aisin TF-60SN.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IIjexl3.png

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 10-12-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:44

Bommes

Capo del formaggio

CreativeS schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]
Klopt 6 traps.
Pannencouque schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:07:
[...]
Da's best een verschil ;)
Ik heb mijn diesels altijd gechipt naar waarden zo'n 100-110pk per liter motorinhoud. Gevoelsmatig kon dat prima en blijft het dan ook tonnen lang heel. Daarboven wordt het wel tricky denk ik. Maar dat is echt uit de onderbuik. Zo'n driepitter heeft niet schokkend veel inhoud lijkt me. Dan vind ik 140pk al heel netjes.
1500cc niet bijster veel maar wel wat meer dan de gemiddelde 3 cilinders bij andere merken. Dat is meestal 900 of 1000cc.
Tortelli schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:15:

Geen idee wat de achterliggende reden is overigens.
Origineel 136pk, 220Nm. Stage 1 is iets van 170pk en 270Nm.
Volgens mij nog wel ruim binnen de marges van wat het blokje en de bak aan kan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

Eagle Creek

Breathing security

RAAF12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:01:
[...]

Never nooit Hankook pauperbanden kopen. Als je geen geld hebt voor fatsoenlijke banden heb ik nog 4 gebruikte Michelins liggen met 3mm profiel. Wel in het Noorden des Lands ophalen.
Nou nou..

Vanuit de fabriek zaten bij mij er Hankook runflat op, waar ik niet per se ontevreden over was. Heb dus maar dezelfde erop zetten bij laatste wissel achter.

Dealer bood ze aan voor €157 per band dus niet eens zo gek..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

CreativeS schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]
Is dit een andere bak dan in de 1 serie ligt blijkbaar? Dacht dat de F40 118i van mijn vrouw 7 versnellingen had 8)7.
Bommes schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:52:

Volgens mij is de stage 1 ook prima voor dit blok. Denk dat de auto wel echt een flinke stap maakt qua gevoel want de winst is in percentage best fors.

Wat mijn grootste probleem overigens met de 118i van mijn vrouw is, is dat de automaat hem nogal dood schakelt. In de sportstand is die 118i vlot zat, in comfort schakelt hij hem zo dood dat hij gewoon traag aanvoelt. De 330i van mij zelf doet dit ook wel, maar die levert 180Nm extra om dit te compenseren ;).

[ Voor 51% gewijzigd door Tortelli op 10-12-2023 16:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Eagle Creek schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:22:
[...]

Nou nou..

Vanuit de fabriek zaten bij mij er Hankook runflat op, waar ik niet per se ontevreden over was. Heb dus maar dezelfde erop zetten bij laatste wissel achter.

Dealer bood ze aan voor €157 per band dus niet eens zo gek..
Laat hem kletsen; hij heeft geen idee dat BMW gewoon Hankook levert op een aantal modellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Pepppie schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:06:
[...]

Laat hem kletsen; hij heeft geen idee dat BMW gewoon Hankook levert op een aantal modellen.
Ze leveren zelfs modellen op Yokohama Advan... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tortelli schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:29:
[...]

Is dit een andere bak dan in de 1 serie ligt blijkbaar? Dacht dat de F40 118i van mijn vrouw 7 versnellingen had 8)7.
De 1 serie is achterwiel aangedreven, onze 2'er niet. Dat verklaart misschien de andere bak?
Alhoewel de 2 liter dacht ik wel een 7bak heeft.
Volgens mij is de stage 1 ook prima voor dit blok. Denk dat de auto wel echt een flinke stap maakt qua gevoel want de winst is in percentage best fors.

Wat mijn grootste probleem overigens met de 118i van mijn vrouw is, is dat de automaat hem nogal dood schakelt. In de sportstand is die 118i vlot zat, in comfort schakelt hij hem zo dood dat hij gewoon traag aanvoelt. De 330i van mij zelf doet dit ook wel, maar die levert 180Nm extra om dit te compenseren ;).
Misschien omdat een 6 bak is, maar vind het best een okay schakelen en het vermogen paraat houden.
In Eco pro stand gaat het ding wel al bij 2duizend toeren naar de volgende versnelling. Wat inderdaad compleet alle sensatie er uit haalt.
Maar in de comfort stand is het toch best acceptabel. Let wel, voor een gezinsbak in dit formaat met een 1.5 driecilinder :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:44
Bommes schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:37:
[...]

De 1 serie is achterwiel aangedreven, onze 2'er niet. Dat verklaart misschien de andere bak?

[...]

Misschien omdat een 6 bak is, maar vind het best een okay schakelen en het vermogen paraat houden.
In Eco pro stand gaat het ding wel al bij 2duizend toeren naar de volgende versnelling. Wat inderdaad compleet alle sensatie er uit haalt.
Maar in de comfort stand is het toch best acceptabel. Let wel, voor een gezinsbak in dit formaat met een 1.5 driecilinder :P
F40 1-serie is FWD.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:37:
Klopt... de 7-speed Magna 7DCT300 M-DCT dual-clutch.

[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 10-12-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dat wist ik niet al die F nummers helpen om niet echt, die kan ik echt niet uit elkaar houden :o

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 10-12-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Huidige 1-serie is F40. Vorige versie was de F20. Dat was de laatste RWD 1-serie. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:32
Tortelli schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:29:
[...]

[...]

Ben vrij zeker dat wij ook de 7-bak DCT hebben in de F45 218i. :) Ze hebben meerdere versnellingsbakken gemonteerd gedurende de levensloop, waaronder eerst ook nog een ZF bak.

https://www.autovisie.nl/...-2-serie-active-tourer-2/
Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak zijn twee automatische Steptronic-transmissies met koppelomvormer beschikbaar. De zestraps variant is voorbehouden aan de sterkste driecilinders, de achttraps variant is altijd verbonden met een viercilindermotor en standaard gecombineerd met xDrive. Tegen meerprijs is de achttraps automaat leverbaar als sporttransmissie met Launch Control en schakelpeddels aan het stuur. In het voorjaar van 2018 verschijnt een nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Deze DCT-automaat is een optie op de 218i en de 216d en standaard op de 220i.

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 10-12-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 11-10 15:22
Bommes schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:52:
[...]

1500cc niet bijster veel maar wel wat meer dan de gemiddelde 3 cilinders bij andere merken. Dat is meestal 900 of 1000cc.

[...]

Oh dat valt inderdaad mee. Dan kun je het proberen. Lijken me geen schokkende cijfers waar je automaat ook op stuk zou kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:14:
Ben vrij zeker dat wij ook de 7-bak DCT hebben in de F45 218i. :) Ze hebben meerdere versnellingsbakken gemonteerd gedurende de levensloop, waaronder eerst ook nog een ZF bak.
Is gewoon voertuigspecifiek. Origineel of LCI, type motor afhankelijk en als optie dus de 7-bak. In de basis gewoon een 6 of 8-bak. Is geen russisch roulette :)

https://www.realoem.com/b...N-BMW-218i&diagId=28_0038

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 10-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zijn er eigenlijk tuners in NL die ook TUV certificaat afgeven? Als ik in Noorwegen mn auto legaal wil laten chippen moet dat met een TUv certificaat maar er zit geen tuner in de buurt die dat kan leveren… van de zomer ben ik in Nederland met de auto dus dan kan ik het wel overwegen :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom zou een tuner in Nederland dat dan wel doen, terwijl er hier niet om gevraagd wordt? Dat lijkt me eerder iets voor Duitsland of inderdaad Noorwegen zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door MadMarky op 10-12-2023 23:31 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MadMarky schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:31:
Waarom zou een tuner in Nederland dat dan wel doen, terwijl er hier niet om gevraagd wordt? Dat lijkt me eerder iets voor Duitsland of inderdaad Noorwegen zelf.
Tja in Noorwegen zelf doen ze dit dus niet en is mijn auto officieel dus niet legaal. Toch doen veel mensen dit en het wordt blijkbaar gedoogd maar er staan ook wel artikelen op het internet waarbij de verzekering dus weigerde uit te keren vanwege gerommel met de auto. Ik heb geen zin in gezeik achteraf dus wil ik het gewoon volgens de regels doen, het probleem is dus dat alle lokale tuners(in een straal van 100km) dus niet zo’n certificaat kunnen aanleveren voor BMW’s, wel voor andere merken…

Ik dus meer gewoon benieuwd of je dit bij een tuner in NL wel erbij krijgt of kan krijgen en iemand daar ervaring mee heeft. Zo niet, heb ik nog een aantal maanden om zelf rond te bellen en/of inderdaad het in Duitsland te laten doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zo, wil iemand mij eens op het rechte pad krijgen (letterlijk / figuurlijk) want ik zie door alle opties en ideeen even niet meer wat ik nog met mijn 750xi zou willen.

Afgelopen weken (maanden) kom ik er steeds meer achter dat de standaard 750xi met 450pk eigenlijk te lief is. Te zweverig. Te langzaam. Ja, het klinkt vreemd (of juist niet) maar ik had gehoopt in S-mode dat de auto toch ietsjes assertiever zou zijn. Nou, nee dus. En het bochtenwerk laat ook te wensen over, ook in S-mode. Vind dat de auto nog te lief / comfortabel rijdt en niet dat je elk kiezeltje voelt (en ja, daar is de auto ook nooit voor gemaakt).

Dan zou je denken: parkeer dat ding bij de tuner, zet er een leuke 550pk/800Nm in, eventueel een andere stabilisator en/of veren en je kan weer even vooruit. En daar loop ik dus vast; ik snap dat het vermogen een gedeelte van de ervaring oplost maar ik kom er gewoon niet uit of er een stuggere set veren te koop is of dat ik daarmee (ook in eco-stand) de auto sowieso 15 tot 25mm lager krijg op de pootjes. Kostentechnisch (en dan kijk ik naar mijn oude A6 en S6) geloof ik zomaar dat goed/verantwoord vermogen + veren + loon ergens tussen de 2000 en 4000 kan uitkomen. Maar dan heb ik geen referentiemateriaal noch de bevestiging dat ik daarna niet nog steeds "een te lieve auto" onder mijn kont heb.

Alternatief is basis van (jullie) meningen toch op zoek gaan naar toch ietsjes sportiever (af fabriek) maar wel met eenzelfde afwerking en optielijst. Blijven we bij BMW dan zou (misschien) een G30 550i of een F90 M5 een optie zijn. Slagje kleiner, 523 of 590pk, nieuwere iDrive, voor de rest meer van hetzelfde. De 550xi (430pk) had ik al gereden dus ik weet wel ongeveer wat je qua afmetingen en handling mee krijgt. Ja, dan zal er geld bij moeten en ook iets meer dan de eerder genoemde 4K aan upgrades. Is dat erg? Nee. Ben ik realistisch? Ja, denk het. Een M6GC wordt het in ieder geval niet (duur / binnenruimte) en een 840i is ontzettend mooooi maar slechts 340pk en nog minder ruimte.

Dan trek je Autotrack, Gaspedaal en andere sites open en wat komt er dan nog meer voorbij (Duits) wat ik qua model/ruimte wel trek? Audi B9 RS4 (station) met 450pk TFSI (smaller / korter maar ook 200kg lichter). Mercedes W213 63 AMG. Spuuglelijk (maar ja, ik zit erin dus lekker interessant) met purrende V8 en 571pk; afwerking binnenin is echt top. S-klasse W222 heb ik al gereden (proefritten) maar die is nog zwaarder en zweveriger dan de huidige G11 dus dat gaan we niet doen. Blijft er nog over: Audi D4 S8 verkrijgbaar in 520 of 605pk en geeft slechts 100kg toe op mijn G11; huzarenstukje is de Audi Sport custom bouw & luchtvering onder de S8 Plus.

TL;DR: kan ik een G11 verlagen, iets stijver maken en bij een Beek neerzetten voor een powerkuurtje? Of is het (voor de BMW-kenners) zonde en kan ik beter over op een "af fabriek" E5-monstertje met net iets nieuwer bouwjaar & techniek?

Moest even ook even van me af schrijven; zullen vast aannames of vragen staan die vraagtekens oproepen. Het hoeft geen welles/nietes te worden over minimale details of verschillen. Misschien dat ik ook een klein beetje zoekende ben of ik wel een G11 moet bezitten. En mocht iemand mijn chassisnummer nodig hebben voor exacte onderdelen/kosten, drop even een DM.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Bij een G30 denk ik dat je hetzelfde probleem houdt, ik rijdt een G30 met sportonderstel, maar dat is in verhouding nog steeds behoorlijk comfortabel. M5 springt me als eerste logische gedachte in het hoofd.

Stuggere veren helpt wel iets, maar zou ik zelf niet doen. wil je iets moet je al naar een goed onderstel specialist die veren, dempers en stabilisatoren aanpakt. Maar in mijn ogen ben je dan een perfect onderstel (voor de doelgroep) aan het verkloten. Als je hard en sportief wil moet je geen 7 serie kopen lijkt me.

Xdrive vindt ik trouwens ook niet meehelpen om een onderstel communicatief te maken..

S8 is niet veel beter denk ik? ook gebouwd voor comfort, niet track.

En qua overdenken, waarom wil je zo graag plankhard? En als je zo graag plakhard / communicatief wil, waarom dan niet een veel lichtere auto?

[ Voor 15% gewijzigd door --MP-- op 11-12-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@--MP-- Ik denk dat plankhard relatief is (vermogen of onderstel). Mijn Evo's waren pas hard geveerd. Daarna had ik een C7 A6 met Eibach kitje; dat hield het overhellen iets tegen. De C7 S6 (met 550pk) reed ik in "gewone modus" maar daar hielp 20" enorm mee met het sturen / plakken in een snelle bocht.

De G11 voelt gewoon onbeholpen op zijn pootjes. Ik ben verder enorm tevreden over de auto qua totale package. Maar het voelt alsof het blok, zitpositie en (relatief licht) gewicht meer zouden kunnen dan wat de 4 pootjes & rubbertjes toe laten. En to be fair; ik rij nu al bijna 15 jaar AWD dus dat is voor mij geen afweging / overweging qua weggedragverschil.

Misschien dat je gelijk hebt over de S8 Plus qua onderstel alhoewel zeer reviewers dat ding serieus op rails vinden rijden en de badge van Audi Sport met eer mag dragen. Maar een proefrit zou dit moeten bevestigen dus laat ik dat allicht binnenkort eens gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:50
@MAX3400 Panamera GTS ?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 07:55

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

MAX3400 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:57:
Zo, wil iemand mij eens op het rechte pad krijgen (letterlijk / figuurlijk) want ik zie door alle opties en ideeen even niet meer wat ik nog met mijn 750xi zou willen.

Afgelopen weken (maanden) kom ik er steeds meer achter dat de standaard 750xi met 450pk eigenlijk te lief is. Te zweverig. Te langzaam. Ja, het klinkt vreemd (of juist niet) maar ik had gehoopt in S-mode dat de auto toch ietsjes assertiever zou zijn. Nou, nee dus. En het bochtenwerk laat ook te wensen over, ook in S-mode. Vind dat de auto nog te lief / comfortabel rijdt en niet dat je elk kiezeltje voelt (en ja, daar is de auto ook nooit voor gemaakt).

Dan zou je denken: parkeer dat ding bij de tuner, zet er een leuke 550pk/800Nm in, eventueel een andere stabilisator en/of veren en je kan weer even vooruit. En daar loop ik dus vast; ik snap dat het vermogen een gedeelte van de ervaring oplost maar ik kom er gewoon niet uit of er een stuggere set veren te koop is of dat ik daarmee (ook in eco-stand) de auto sowieso 15 tot 25mm lager krijg op de pootjes. Kostentechnisch (en dan kijk ik naar mijn oude A6 en S6) geloof ik zomaar dat goed/verantwoord vermogen + veren + loon ergens tussen de 2000 en 4000 kan uitkomen. Maar dan heb ik geen referentiemateriaal noch de bevestiging dat ik daarna niet nog steeds "een te lieve auto" onder mijn kont heb.

Alternatief is basis van (jullie) meningen toch op zoek gaan naar toch ietsjes sportiever (af fabriek) maar wel met eenzelfde afwerking en optielijst. Blijven we bij BMW dan zou (misschien) een G30 550i of een F90 M5 een optie zijn. Slagje kleiner, 523 of 590pk, nieuwere iDrive, voor de rest meer van hetzelfde. De 550xi (430pk) had ik al gereden dus ik weet wel ongeveer wat je qua afmetingen en handling mee krijgt. Ja, dan zal er geld bij moeten en ook iets meer dan de eerder genoemde 4K aan upgrades. Is dat erg? Nee. Ben ik realistisch? Ja, denk het. Een M6GC wordt het in ieder geval niet (duur / binnenruimte) en een 840i is ontzettend mooooi maar slechts 340pk en nog minder ruimte.

Dan trek je Autotrack, Gaspedaal en andere sites open en wat komt er dan nog meer voorbij (Duits) wat ik qua model/ruimte wel trek? Audi B9 RS4 (station) met 450pk TFSI (smaller / korter maar ook 200kg lichter). Mercedes W213 63 AMG. Spuuglelijk (maar ja, ik zit erin dus lekker interessant) met purrende V8 en 571pk; afwerking binnenin is echt top. S-klasse W222 heb ik al gereden (proefritten) maar die is nog zwaarder en zweveriger dan de huidige G11 dus dat gaan we niet doen. Blijft er nog over: Audi D4 S8 verkrijgbaar in 520 of 605pk en geeft slechts 100kg toe op mijn G11; huzarenstukje is de Audi Sport custom bouw & luchtvering onder de S8 Plus.

TL;DR: kan ik een G11 verlagen, iets stijver maken en bij een Beek neerzetten voor een powerkuurtje? Of is het (voor de BMW-kenners) zonde en kan ik beter over op een "af fabriek" E5-monstertje met net iets nieuwer bouwjaar & techniek?

Moest even ook even van me af schrijven; zullen vast aannames of vragen staan die vraagtekens oproepen. Het hoeft geen welles/nietes te worden over minimale details of verschillen. Misschien dat ik ook een klein beetje zoekende ben of ik wel een G11 moet bezitten. En mocht iemand mijn chassisnummer nodig hebben voor exacte onderdelen/kosten, drop even een DM.
Ik heb van een klant wel is gereden met een verlaagde G12, en die was echt stug en voelde totaal niet zoals een G11/12 zou moeten voelen.

Met een setje lowering links of softwarematige verlaging kan je dat bereiken is relatief laag hangend fruit…

Uiteindelijk heel sportief zal het nooit worden met zoon “schip”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je plankhard wil, kun je er zo eentje nemen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-kZPji-jRL_4peVXi1W-wSsJiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8cjku0YJOXa8lSTWpvmwd2J.jpg?f=fotoalbum_large
Was bij een BMW dealer dus mag wel in dit topic O-)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2023 19:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:59
Een 5 of 7 zijn en blijven gewoon een sloep.
Ben heel blij met mijn sloep 😂 maar rijden is een andere ervaring dan in een gooi en smijt auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:11
Mech-Warrior schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:43:
Een 5 of 7 zijn en blijven gewoon een sloep.
Ben heel blij met mijn sloep 😂 maar rijden is een andere ervaring dan in een gooi en smijt auto
Ben ik het niet mee eens. Ervaring hiero in een g12 745e en een g31 m550d.
De 7 is echt een stuk groter en voelt veel zwaarder. Deze 7 is volgens het kentekenbewijs desondanks slechts 40 kg zwaarder dan genoemde 5.
De 7 heeft het adaptieve onderstel (non-m) met IAS. De 5 heeft het m-adaptieve onderstel 'professional', ook met IAS. Echt een compleet andere auto. Ik prefereer de 5, maargoed ik ben ook bevooroordeeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dacht gisteren even carplay te installeren in m'n auto. Antenne gekocht, HU uitgebouwd (gaat vrij makkelijk). Zit er een blindplaatje op de wifi-aansluiting. Lekker shitty :(. Goed excuus om een nieuwe auto te zoeken. Dus nu een antenne over mocht iemand interesse hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19
Ik heb Carplay uitgezet. Vind Spotify fijner werken met de native app van BMW, bediening via het stuur werkt daar beter (scrollen door playlists bijv) en je kunt beter zoeken en doorklikken in de app. Ik wil soms ook gewoon radio luisteren, maar het switchen tussen Carplay en radio gaat soms niet lekker, waardoor hij naar de "Alle ontvangen zenders" ging ipv "opgeslagen zenders" .
Ook vind ik het Carplay spotify scherm iets te fel/kleurrijk.

Meer mensen die dit zo ondervinden? Ik hoor altijd zoveel mensen lovend over Carplay maar ik vind het maar tegenvallen. Of zijn er verborgen instellingen die ik gemist heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Cornholio schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:41:
Ik heb Carplay uitgezet. Vind Spotify fijner werken met de native app van BMW, bediening via het stuur werkt daar beter (scrollen door playlists bijv) en je kunt beter zoeken en doorklikken in de app. Ik wil soms ook gewoon radio luisteren, maar het switchen tussen Carplay en radio gaat soms niet lekker, waardoor hij naar de "Alle ontvangen zenders" ging ipv "opgeslagen zenders" .

Meer mensen die dit zo ondervinden? Ik hoor altijd zoveel mensen lovend over Carplay maar ik vind het maar tegenvallen. Of zijn er verborgen instellingen die ik gemist heb?
Nee heb ik ook. Niet specifiek in een BMW, maar ben geen fan van CarPlay en gebruik Spotify gewoon via de standaard app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov

Ik gebruik 90% van de tijd CarPlay. Ik luister vrijwel enkel naar podcasts of muziek via Apple Music.
Flitsmeister start ik ook via CarPlay, maar navigatie gebruik ik wel 95% van de tijd van BMW zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
zunrob schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:14:
[...]

https://www.autovisie.nl/...-2-serie-active-tourer-2/

[...]
Ik heb ook de 7-bak DCT in m'n F40 118i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:59
DaFreakhead schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Ervaring hiero in een g12 745e en een g31 m550d.
De 7 is echt een stuk groter en voelt veel zwaarder. Deze 7 is volgens het kentekenbewijs desondanks slechts 40 kg zwaarder dan genoemde 5.
De 7 heeft het adaptieve onderstel (non-m) met IAS. De 5 heeft het m-adaptieve onderstel 'professional', ook met IAS. Echt een compleet andere auto. Ik prefereer de 5, maargoed ik ben ook bevooroordeeld :-)
Ik heb een adaptief M-Sport onderstel en IAS en dit is echt de beste auto die ik ooit gehad heb. Maar je merkt wel dat hij groter is. En misschien ben ik ook wel voorzichtiger. Heb een G30 540i
Mijn werk auto is een Audi A3 en die rij ik alsof ik hem gestolen heb 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
Mech-Warrior schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb een adaptief M-Sport onderstel en IAS en dit is echt de beste auto die ik ooit gehad heb. Maar je merkt wel dat hij groter is. En misschien ben ik ook wel voorzichtiger. Heb een G30 540i
Mijn werk auto is een Audi A3 en die rij ik alsof ik hem gestolen heb 😈
Haha zo rij ik met mijn 5, al 2 jaar lang dagelijks plezier mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Herkenbaar. Spotify via CarPlay of de BMW app heeft beide plus en minpunten. In de praktijk gebruik ik dat vaak via CarPlay.

Navigatie 95% van de tijd via BMW. Soms Waze/Google Maps als het net even makkelijker zoeken is op bijv een winkelhaak oid

Vwb radio en opgeslagen zenders. Ik blijf het irritant vinden dat CarPlay vrijwel altijd de radio overruled met Spotify als ik dat niet wil. Heb de lijst opgeslagen zenders daarom onder een sneltoets staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:01
Kan ik zelf de lampen afstellen van mijn F31 lci met adaptieve led?
Ze staan me te laag en wil ze iets hoger zetten.
Of moet ik dit door de dealer laten doen? Want dat is nogal uit de dagelijkse richting en qua drukte werk op moment voor mij niet handig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
DeBaroN schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:47:
Kan ik zelf de lampen afstellen van mijn F31 lci met adaptieve led?
Ze staan me te laag en wil ze iets hoger zetten.
Of moet ik dit door de dealer laten doen? Want dat is nogal uit de dagelijkse richting en qua drukte werk op moment voor mij niet handig.
Ja, dat kan. Zet je auto voor een muur op een vlakke rechte ondergrond. Bepaal het brandpunt/middelpunt van de lampen. Ik ga er voor het gemak van uit dat de horizontale afstelling (links/rechts) goed staat. Plak tape of teken een lijn van links naar rechts (of andersom) op de huidige hoogte. Onder licht, boven de lijn donker. Stel met de bewuste schroef (verticale afstelling -> schroef 1) de verlichting iets hoger. Let wel op... een paar mm hoger kan op een aantal meter al veel meer impact hebben hè. En ja, dit kan ook met adaptief. Automatische hoogteverstelling werkt ook alleen maar vanaf de basisinstelling. Vanaf die instelling wordt de hoogte ingesteld door de auto bij bijvoorbeeld een vollere kofferbak. Die basis kun je gewoon zelf instellen. Maak wel een 0-punt. Bij een verkeerde afstelling ga je heel veel seintjes krijgen :)

Wil je een horizontale en verticale afstelling doen dan moeten er meer strepen op de muur komen. Beide 'brandpunten' recht voor de lenzen op de muur aftekenen. Auto achteruitrijden en dan de horizontale afstelling doen, waarna de middelpunten van het lichtbeeld weer recht voor de lens komen. Samen met de verticale aftelling heb je dan een perfect lichtbeeld. Voor de finishing touch zou je de linker koplamp een minimale fractie lager kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dky8R5tzEVIlWit86VzbkrIlVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rRV58KQRUZgZ2RrbAICLtYic.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlqKWHvUf9fvSwZZWFNjgAwt-0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xaeSgwqZoq6ST7M0q4uI8Fkg.png?f=fotoalbum_large

En voor de schreeuwers... ja, de afstelling zoals ik deze heb gedaan is nagekeken tijdens de APK bij de BMW specialist. Ik heb dit de APK-keurmeester vooraf niet gezegd natuurlijk. Ik ben er wel bij gaan staan tijdens de controle met de stellage voor de lampen. 100%. Mijn irritatie was dat ik geen mooie lijnen op de grond had. Wat strooilicht... en nu is het perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy0_YNia0IYVDBP-WhhLGCKAEIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6QgXS1I0PDnGdsigqKdBnaE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door CreativeS op 12-12-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:01
CreativeS schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:02:
[...]

Ja, dat kan. Zet je auto voor een muur op een vlakke rechte ondergrond. Bepaal het brandpunt/middelpunt van de lampen. Ik ga er voor het gemak van uit dat de horizontale afstelling (links/rechts) goed staat. Plak tape of teken een lijn van links naar rechts (of andersom) op de huidige hoogte. Onder licht, boven de lijn donker. Stel met de bewuste schroef (verticale afstelling -> schroef 1) de verlichting iets hoger. Let wel op... een paar mm hoger kan op een aantal meter al veel meer impact hebben hè. En ja, dit kan ook met adaptief. Automatische hoogteverstelling werkt ook alleen maar vanaf de basisinstelling. Vanaf die instelling wordt de hoogte ingesteld door de auto bij bijvoorbeeld een vollere kofferbak. Die basis kun je gewoon zelf instellen. Maak wel een 0-punt. Bij een verkeerde afstelling ga je heel veel seintjes krijgen :)

Wil je een horizontale en verticale afstelling doen dan moeten er meer strepen op de muur komen. Beide 'brandpunten' recht voor de lenzen op de muur aftekenen. Auto achteruitrijden en dan de horizontale afstelling doen, waarna de middelpunten van het lichtbeeld weer recht voor de lens komen. Samen met de verticale aftelling heb je dan een perfect lichtbeeld. Voor de finishing touch zou je de linker koplamp een minimale fractie lager kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En voor de schreeuwers... ja, de afstelling zoals ik deze heb gedaan is nagekeken tijdens de APK bij de BMW specialist. Ik heb dit de APK-keurmeester vooraf niet gezegd natuurlijk. Ik ben er wel bij gaan staan tijdens de controle met de stellage voor de lampen. 100%. Mijn irritatie was dat ik geen mooie lijnen op de grond had. Wat strooilicht... en nu is het perfect.

[Afbeelding]
Bedankt voor de goeie en duidelijke uitleg. Verstellen ging heel makkelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ik denk wel dat je, je vergist in de 840i met betrekking tot het blok, is een B58 en deze zijn bijzonder makkelijk te tunen middels andere catalysator en HPFP ga je van 340HP naar 500HP/700NM en wil je helemaal los gaan ga je even langs Pure Turbo's :9

Eigenlijk zou je een BMW M540i moeten hebben, maar die bestaat niet een M340i zal wel weer flink te klein en niet luxe genoeg aanvoelen?
Wat betreft de dat je de auto niet assertief vind als je die in S-mode zet, heb je het naast het onderstel ook over de automaat vermoed ik, je zou dan xHP kunnen overwegen dat veranderd de hele automaat.
https://www.xautomotive.c...ck?variant=42740852654304

Wat betreft andere veren zou ik dat nooit doen, zeker bij deze categorie niet, ga dan voor een schroefset maar zo te zien zijn deze niet beschikbaar.

• thijmenx
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 12:55
Ja ik ga toch even schreeuwen :+ het verschilt ook per optie code er zijn BMW's welke in service stand gezet moeten worden en uitgelaserd moeten worden vanwege adaptieve koplampen, en ja hij zou dan waarschijnlijk wel door de apk komen kwa lichtbeeld maar je schijnt dan alsnog je tegenliggers/auto voor je vol in het gezicht

De 5 en 7 zijn sowieso al veel meer op comfort gericht, eventueel al is aan een Alpina gedacht? Poosje geleden met een G30 B5 Alpina gereden maar kwa onderstel dag en nacht verschil met G30 zoals BMW hem maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
thijmenx schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:13:
Ja ik ga toch even schreeuwen :+ het verschilt ook per optie code er zijn BMW's welke in service stand gezet moeten worden en uitgelaserd moeten worden vanwege adaptieve koplampen, en ja hij zou dan waarschijnlijk wel door de apk komen kwa lichtbeeld maar je schijnt dan alsnog je tegenliggers/auto voor je vol in het gezicht
Het ging mij dan ook meer of de door mij afgestelde verlichting goed of slecht was... niet over welke soort verlichting wel of niet handig is. Tot en met xenon werkt dit gewoon, zeker de basisafstelling. Wat het met led en laser doet? Beats me. Daar is mijn reactie in antwoord op de vraag van @DeBaroN met zijn F31 LCI dan ook niet voor. Voor led en laser moet men gewoon naar de dealer/specialist waar ze het met de MAHA Lite 3 doen.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 14-12-2023 19:38 ]

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
Weet iemand een alternatief voor realoem.com? Ik zie namelijk dat de 2020+ modellen er niet op staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Cheesy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:02:
Dacht gisteren even carplay te installeren in m'n auto. Antenne gekocht, HU uitgebouwd (gaat vrij makkelijk). Zit er een blindplaatje op de wifi-aansluiting. Lekker shitty :(. Goed excuus om een nieuwe auto te zoeken. Dus nu een antenne over mocht iemand interesse hebben :D
Origineel of AliExpress? Heb er nu 1 van AliExpress inzitten maar ik krijgt foutmelding:

B7F81A: Connection head-unit to WLAN antenna: line interruption

Maar alles werkt wel :p Ben er zelf nog niet over uit of ik CarPlay of origineel iDrive Spotify app fijner vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 14-12-2023 21:06 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DexterDee schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:34:
[...]

Ja, hier is zeker nog wat aan te doen. Mijn F31 uit 2013 had een TCB module met 3G modem. De SIM kaart in deze module is eruit gesoldeerd en in een (nieuwere) ATM module gezet welke 4G ondersteunt. Alle ConnectedDrive apps die een "snelle" verbinding nodig hadden werkten opeens weer. BMW heeft de SIM bij Vodafone ingekocht en op dat netwerk is 3G begin 2020 inderdaad uitgeschakeld.
Heb je hier meer info over hoe dit aan te vliegen?

• CreativeS
  • Niet online
Dank u. Al eens eerder gezien, maar de VIN decoder werkt ook fantastisch. Laatst was een minder oplettende collega een 'airbag'-kapje van de C-stijl in een G70 BEV kwijt... niet te vinden. Uiteindelijk vond ik 'm onder de hoedenplank (zonnerollo was eruitgehaald voor werkzaamheden), maar goed. Nu heb ik wel alle info, maar is het weer niet leverbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:02
Ik heb net originele BMW ruitenwissers besteld. Ik ben benieuwd naar het verschil met de Bosch ruitenwissers die ik afgelopen jaren steeds gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik merk wel verschil... en nee, dat zit niet alleen tussen de oortjes. Naast Bosch maken ook SWF en Valeo ruitenwissers voor BMW hè. De Bosch AeroTwin gingen hier veel sneller piepen dan de originele versie. Sindsdien, ook op de E46 alleen maar origineel. Voor beiden bestel ik ze bij Hubauer in Duitsland. Gemiddeld €15,- per setje goedkoper en bestel ze vaak met andere dingen mee. Verzendkosten zijn vrij laag. Vorige week een nieuwe set chromen nieren voor mijn E90 325i besteld. Vanwege de lagere voorraad begint het duurder te worden (was nu rond de €300,-)... dus nog snel even alles vernieuwen. Deze keer wel verzekerd verzonden... voor €13,-.

• zunrob
CreativeS schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:39:
Ik merk wel verschil... en nee, dat zit niet alleen tussen de oortjes. Naast Bosch maken ook SWF en Valeo ruitenwissers voor BMW hè. De Bosch AeroTwin gingen hier veel sneller piepen dan de originele versie. Sindsdien, ook op de E46 alleen maar origineel. Voor beiden bestel ik ze bij Hubauer in Duitsland. Gemiddeld €15,- per setje goedkoper en bestel ze vaak met andere dingen mee. Verzendkosten zijn vrij laag. Vorige week een nieuwe set chromen nieren voor mijn E90 325i besteld. Vanwege de lagere voorraad begint het duurder te worden (was nu rond de €300,-)... dus nog snel even alles vernieuwen. Deze keer wel verzekerd verzonden... voor €13,-.
Bij mijn M140i trokken de Bosch (2 sets geprobeerd) strepen. Originele BMW ruitenwissers deden het perfect. Achterop deed een Bosch het wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hier tevreden over Bosch aerotwin, maar ik vind die al prijzig zat. Zeker met de vaart dat ik in Noorwegen ruitenwisser slijt in de winter. (En ja ik gebruik ze niet als ijskrabber)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mr Pingu schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:01:
[...]

Origineel of AliExpress? Heb er nu 1 van AliExpress inzitten maar ik krijgt foutmelding:

B7F81A: Connection head-unit to WLAN antenna: line interruption

Maar alles werkt wel :p Ben er zelf nog niet over uit of ik CarPlay of origineel iDrive Spotify app fijner vind.
Niet origineel en niet van Ali ;) Maar ik heb 'm al verkocht.
Ging mij vooral om Google Maps. Op zich vind ik de geïntegreerde navi prima, maar heb nu al 3x meegemaakt dat ik aan de overkant van een kanaal ofzo sta bij m'n bestemming en dat is wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mr Pingu schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:47:
Hier tevreden over Bosch aerotwin, maar ik vind die al prijzig zat. Zeker met de vaart dat ik in Noorwegen ruitenwisser slijt in de winter. (En ja ik gebruik ze niet als ijskrabber)
Hoe vaak verwissel je per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

zunrob schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:52:
[...]

3x, herfst, halverwege de winter, en in de lente nog een keer. Ik verdenk al het zout.
Edit: 24k KM per jaar

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 15-12-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MAX3400 in "Het grote BMW-topic #14" over wissers.

Ik rij weinig (zeg 12K per jaar) dus het goedkopere setje wissers zit er nu goed een jaar op. Nog geen strepen. Geen gepiep. Geen "gezwabber" op 190kmh.

Persoonlijk erg tevreden prijs vs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Toevallig net een achterwisser besteld van Bosch. 6,33 euro op Amazon. Dat het kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:07:
MAX3400 in "Het grote BMW-topic #14" over wissers.

Ik rij weinig (zeg 12K per jaar) dus het goedkopere setje wissers zit er nu goed een jaar op. Nog geen strepen. Geen gepiep. Geen "gezwabber" op 190kmh.

Persoonlijk erg tevreden prijs vs kwaliteit.
Valeo silent is degene die je bedoelt met goedkope setje?
Ik rij het dubbele 24K per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Cheesy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:10:
Toevallig net een achterwisser besteld van Bosch. 6,33 euro op Amazon. Dat het kan :D
Dat is wel cheesy cheap zeg! Ik weet toevallig dat ondergetekende een setje voorwissers gaat krijgen met kerst en deze waren €40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

B-Real schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:22:
Vwb radio en opgeslagen zenders. Ik blijf het irritant vinden dat CarPlay vrijwel altijd de radio overruled met Spotify als ik dat niet wil. Heb de lijst opgeslagen zenders daarom onder een sneltoets staan
Ik luister radio al jaren uitsluitend via Carplay met de app RadioNed+
Via de "Opdrachten" app heb ik een automatisering aangemaakt dat zodra Carplay actief wordt, deze app gestart wordt en het radiokanaal 'Q-Music' opgezet wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xfbRH1_htRcPso1VvOFi_U1nn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtpkEopAEMRUIcFjZ2bRC2q2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen DAB+ dus de kwaliteit van deze streams zijn stukken beter dan FM. En je krijgt ook nog eens per liedje de artiest, titel en album art te zien op je HUD.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Per jaar? Ik heb m'n wissers uit 2019 er nog op zitten en die beginnen nu te strepen :')

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:47
Eagle Creek schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:35:
[...]

Per jaar? Ik heb m'n wissers uit 2019 er nog op zitten en die beginnen nu te strepen :')
Mijn ruitenwissers zitten er ook op sinds 2019 (wellicht zelfs sinds 2018, ik heb namelijk geen idee of ze zijn vervangen toen ik de auto kocht). Al zeker 40.000 kilometer mee gereden, in het andere geval 55.000. Ze maken al wel een paar maanden geluid dus al enige tijd aan vervanging toe, echter zit ik maximaal twee keer per week in de auto dus het stoort me nog niet genoeg om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 00:10
Ik heb voor mijn F31 de SWF Visioflex gekocht. SWF is ook ‘Erstausrüster’ van BMw en zouden identiek moeten zijn. Bevestiging mooier en met minder speling dan de Bosch wisserbladen.
Zal ze het weekend eens monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 15:16
[...]

Ik niet. Ik koop wissers bij de spullen voor een grote beurt. En dan vervang ik ze wanneer nodig. Dus heb nu sinds '21 een setje bosch klaarliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:00:
Ik heb voor mijn F31 de SWF Visioflex gekocht. SWF is ook ‘Erstausrüster’ van BMw en zouden identiek moeten zijn. Bevestiging mooier en met minder speling dan de Bosch wisserbladen.
Zal ze het weekend eens monteren.
En daar ga je echt de mist in… ze zijn niet identiek. Ook bij Bosch… bij origineel gemaakt door Bosch is de afstand van de armen tot het ruit kleiner dan bij wissers onder eigen naam. Bij de E90 dan hè. Het is allemaal echt niet identiek. Het is natuurlijk wel makkelijk vergoelijken van een keuze, maar toch. Als een producent ergens op kan verdienen onder eigen naam tov origineel zal die dat echt niet achterwege laten. Zeker niet in die gigantisch grote aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

In de praktijk vervang ik ze vaak om de 2 tot 3 jaar. Keer flink raggen op een bevroren ruit is meestal geen verbetering :D

Zijn best al wat goede suggesties gedaan. Denk dat een stap naar een S8 weinig oplevert eerlijk gezegd, dat is ook een behoorlijke boot qua rijgedrag (al heb ik niet met de meest recente gereden moet ik eerlijk zegggen).

Waarom geen Panamera? Als je naar F90 M5’s kijk moet een Panamera ook in de prijsrange liggen denk ik? Moet zeggen dat ik er zelf nooit mee gereden heb maar volgens mij zijn die in de basis een stuk sportiever?
Welke uitvoering je neem is vooral afhankelijk van hoeveel geld je stuk wilt slaan. Een Panamera S komt aardig vooruit volgens mij, een turbo is natuurlijk wat je wilt hebben 😉.

Ik zou een 7 serie zelf niet zo snel gaan verlagen etc. Je “tune” zo’n auto naar iets wat het in de basis gewoon niet is. Ongetwijfeld dat je een 7 serie beter sturende krijg hoor, alleen zo’n auto later weer verkopen lijkt me een uitdaging.

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 15-12-2023 14:01 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
Vandaag de handtekening voor een (voor mij) nieuwe auto gezet, mijn F30 340i uit 2016 gaat weg voor een G31 530d LCI uit 2020. Met een tweede kind op komst zou de F30 (zonder neerklapbare achterbank) op vakantie nogal krap worden, en na 3 jaar begon het toch weer te kriebelen om wat anders te kopen. Ik word volgend jaar 40, en ik merk dat ik steeds minder behoefte heb aan 'sportief' rijden, dus daarom nu voor een 5-serie gekozen.

De lak is Sophistograu Brillanteffekt Metallic en het interieur is dakota leer in de kleur Cognac. De auto zit lekker in de opties, met onder andere:

- M-pakket
- Comfortstoelen
- Panoramadak
- Laserlight
- Adaptive suspension
- Head Up Display
- Display key
- Standkachel
- Verwarmd stuurwiel + achterbank
- Achterwielsturing
- Driving Assistant Professional
- Parking Assistant Plus
- Remote Control Parking

Echt niet 'full options' maar wel alle opties die ik zou willen hebben op één na: Harman Kardon (was slecht leverbaar in coronatijd). Even aankijken hoe het hifi systeem me gaat bevallen, anders ga ik waarschijnlijk iets aftermarket zoeken.

Nog 2 weken wachten en dan komt ie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ1_svd6Nj7XXUvVsyUTeyoDC9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3ezlvWWYyxplXlHtis0hVYS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-10 19:29
CreativeS schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:39:
Hoeveel langer gaan die originele wissers mee dan? Heb nu nog origineel erop zitten, laatst Bosch Aerotwin besteld en achter dus een normale Bosch, 24 euro totaal. Bij die Hubauer betaal ik 86 euro voor een set, dan zouden ze dus al minimaal 3,5x langer mee moeten gaan om de meerprijs eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Laatst online: 14:34
Vanavond in de App “My BMW” de “Mijn Ritten” rit-statistieken geactiveerd.
Leuk om zo eens te zien hoe netjes de wagen zich heeft gedragen tijdens de ritjes 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tg61BzMehQLcThVOELd7Y_cPBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7DZMLWLt9Jefq8ROlAUYR9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N3Vybqjzr75A8KJLJfyHegaPpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY5mJhQaDYyxrFUIhhIYXawH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bjp2v_qOWSOj-_-1G-7jmlMVLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6ahWr9lxAOWnura5LMemb3F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:14:
Hoeveel langer gaan die originele wissers mee dan? Heb nu nog origineel erop zitten, laatst Bosch Aerotwin besteld en achter dus een normale Bosch, 24 euro totaal. Bij die Hubauer betaal ik 86 euro voor een set, dan zouden ze dus al minimaal 3,5x langer mee moeten gaan om de meerprijs eruit te halen.
Dan moet het 3,5x langer meegaan? Als je zo gaat denken... het gaat erom hoe de wissers het doen. Ik was met wissers van Bosch of SWF tig keer aan het na-wissen omdat er strepen bleven komen. Sinds ik BMW wissers heb is het echt gewoon wis-was en klaar. Ik koop sowieso elke twee jaar nieuwe. Maar nogmaals... als jij graag met Bosch rijdt, vooral doen. Er zijn ook mensen die budget blokken van Brembo of Textar kopen omdat de Performance Blokken van Brembo of Textar het ook zo goed doen. Keep on dreaming.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik bij het kleinste vlekje op mijn bril al in poetsmode ga ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 15-12-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:29:
[...]

Dan moet het 3,5x langer meegaan? Als je zo gaat denken... het gaat erom hoe de wissers het doen. Ik was met wissers van Bosch of SWF tig keer aan het na-wissen omdat er strepen bleven komen. Sinds ik BMW wissers heb is het echt gewoon wis-was en klaar. Ik koop sowieso elke twee jaar nieuwe. Maar nogmaals... als jij graag met Bosch rijdt, vooral doen. Er zijn ook mensen die budget blokken van Brembo of Textar kopen omdat de Performance Blokken van Brembo of Textar het ook zo goed doen. Keep on dreaming.

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik bij het kleinste vlekje op mijn bril al in poetsmode ga ;)
Het is ook maar net waar je veel waarde aan hecht.
Remblokken vind ik een ander verhaal, maar bij ruitenwissers boeit het mij persoonlijk niet dat er misschien net een streepje meer overblijft met een Bosch wisser. Heb daar niet de driedubbele prijs voor over iig. Mijn focus ligt tijdens het rijden niet op de voorruit maar vooruit :D

Op mijn vorige auto ook Aerotwin gehad en me daar nooit aan gestoord iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 15-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:22:
Mijn focus ligt tijdens het rijden niet op de voorruit maar vooruit :D
En daar is de standaard voorspelbare dooddoener weer… begint op sommige punten steeds meer op vergoelijken te lijken.

Banden, remblokken, ruitenwissers, je hebt het allemaal nodig voor een goede ervaring. Dat de één wat minder eisen heeft als de ander… tja.

Als jij tevreden bent met minder… chapeau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
CreativeS schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:39:
[...]

En daar ga je echt de mist in… ze zijn niet identiek. Ook bij Bosch… bij origineel gemaakt door Bosch is de afstand van de armen tot het ruit kleiner dan bij wissers onder eigen naam. Bij de E90 dan hè. Het is allemaal echt niet identiek. Het is natuurlijk wel makkelijk vergoelijken van een keuze, maar toch. Als een producent ergens op kan verdienen onder eigen naam tov origineel zal die dat echt niet achterwege laten. Zeker niet in die gigantisch grote aantallen.
Ik ga ze eens vergelijken. Als ze qua pasvorm vergelijkbaar zijn en het een jaar volhouden ben ik al tevreden. De huidige oem-exemplaren hebben het ook slechts een jaar volgehouden. Begonnen al redelijk snel lawaai te maken en te strepen en kosten flink meer dan de 23 euro die ik voor de aftermarket versie heb betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Civic09 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:28:
[...]

Ik ga ze eens vergelijken. Als ze qua pasvorm vergelijkbaar zijn en het een jaar volhouden ben ik al tevreden. De huidige oem-exemplaren hebben het ook slechts een jaar volgehouden. Begonnen al redelijk snel lawaai te maken en te strepen en kosten flink meer dan de 23 euro die ik voor de aftermarket versie heb betaald.
Wel grappig dat je steeds een classificatie te hoog zit. Ik ga ervan uit dat je originele wissser bedoelt? Je hebt je auto tweedehands gekocht toch? Misschien zaten ze er al op. Ruitenwissers zijn zo belangrijk, maar worden nooit als eerste vervangen. En ja, ik heb zelf ook wel een slechte gehad. Vlak voor de laatste vakantie zat ineens een stukje van het wisserblad vast op het autoruit. Het was die dag ontzettend heet. Ik trek toch maar het blad eraf... weg stukje rubber.

Gelukkig bewaar ik mijn laatste vervangen wissers altijd, dus die heb ik maar weer gemonteerd. Die heb ik vervangen omdat ik een nieuw voorruit kreeg. Bleek ook die streep die erin zat (en waarom ik ze vervangen had want ik dacht dat het door een pitje in het voorruit was veroorzaakt) weg te zijn. Anyway, die wissen nu alweer 4 maanden naar volle tevredenheid. Wijze les... niet gelijk vervangen dus. Maar goed, voor mijn wagen tussen de €35,- en €45,- (Hubauer) en daar kan men zich geen buil aan vallen.
  • Genuine BMW/Original Teile is origineel (met BMW logo en artikelnummer dus)
  • OE (original equipment) is hetzelfde artikel alleen zonder logo maar wél dezelfde kwaliteit (!)
  • OEM (original equipment manufacturer) is van een producent die in ieder geval één origineel (genuine) artikel voor dat merk maakt en hoeft ook niet te voldoen aan de hogere kwaliteitseisen van een merk (geen logo's van automerk). Dit betekent niet dat ze slechter zijn dan origineel, maar je hebt geen garantie dat het beter is.
  • Aftermarket is gewoon zelfde (grotendeels) pasvorm maar door een bedrijf dat niets voor dat merk zelf origineel produceert, aan geen enkele kwaliteitsnorm hoeft te voldoen.
Bijvoorbeeld Bosch, SWF, Pierburg (waterpompen) zijn dus OEM, OE en genuine/origineel. Grappig dat juist in de automobielindustrie de foute benamingen gebruikt worden door enthousiastelingen.

Ik weet dat Corteco de originele interieurfilters van de E46 en E90 maakt. "Ah, dat zal toch wel hetzelfde zijn!" Nee dus. Daar waar de originele filters in de houders mooi afsluiten met zachte materialen, past het bij de filters onder eigen naam allemaal net niet en zijn de afsluitmaterialen gewoon flinterdun plastic wat alweer afbreekt als je het in de houder legt en aandrukt. Ook de neutralisering van geuren van buiten de auto is véél minder.

De kachelmotor in de E90 wordt door Valeo geproduceerd. Kan toch gewoon? Zelfde kleuren... zelfde merk als origineel. Gemonteerd. En of je die hoort draaien... daar waar origineel gewoon gedempt klinkt en zeker op hoge toeren geen bijgeluiden maakt. Die is dus weer vervangen door origineel.

Ik heb het echt wel geprobeerd hoor, maar zolang de artikelen origineel nog verkrijgbaar zijn... koop ik origineel.

"Ja, dat ziet er lekker OEM+ uit!". Dat wil je dus eigenlijk helemaal niet horen als je het allemaal graag origineel wil hebben :D

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 16-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:36

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hoe lang je ruitenwissers meegaan is volgens mij ook afhankelijk van bepaalde factoren:

* staat hij altijd in een garage?
* hoe vaak was je je auto of maak je ramen schoon?
* zet je je ramen in de wax?
* gebruik je je ruitenwisser vaak als je ramen goor zijn (dat vermindert de levenduur behoorlijk)?

Dus goedkope kunnen lang mee gaan en dure kort, afhankelijk van hoe je ze gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Vandaag even bij de dealer wezen kijken naar de nieuwe 5 serie. Blijkbaar hebben ze de hybrides al staan. Moet zeggen dat de auto irl een stuk beter te pruimen is dan op de foto.

550e als touring is opzich nog wel leuk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:02:
Hoe lang je ruitenwissers meegaan is volgens mij ook afhankelijk van bepaalde factoren:

* staat hij altijd in een garage?
* hoe vaak was je je auto of maak je ramen schoon?
* zet je je ramen in de wax?
* gebruik je je ruitenwisser vaak als je ramen goor zijn (dat vermindert de levenduur behoorlijk)?

Dus goedkope kunnen lang mee gaan en dure kort, afhankelijk van hoe je ze gebruikt :)
Alles is ergens afhankelijk van. Dat leer je al op de lagere school toch? Ik mag ervan uitgaan dat men daar ook rekening mee houdt? Of zijn mijn verwachtingen te hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Vervang ze als het nodig is wegens beschadigingen, strepen trekken ect. En als de auto 4 jaar wordt gaat de verplichte APK zich ermee bemoeien. Tja op een forum kom je van alles tegen, wijsneuzen, iets minder slimmeriken ect. Net zoals in de real world. What's new?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:17:
[...]

En daar is de standaard voorspelbare dooddoener weer… begint op sommige punten steeds meer op vergoelijken te lijken.

Banden, remblokken, ruitenwissers, je hebt het allemaal nodig voor een goede ervaring. Dat de één wat minder eisen heeft als de ander… tja.

Als jij tevreden bent met minder… chapeau!
Ik ben zeker tevreden met 'minder'. Goed is goed. Als het echt perfect moet zijn moet je elk half jaar een splinternieuwe auto kopen (dikste motor en full options uiteraard). Want dat rijdt toch weer net wat lekkerder, alles nieuw en ontwikkeling staat bovendien niet stil. Ik heb er goede hoop op dat ik tevreden zal zijn met mijn 'inferieure' Bosch ruitenwissers. Ergens moet je een grens trekken en tevreden zijn.

En dan nog wat is perfect, het beste spul van nu kan over 10 jaar al weer hopeloos achterhaald zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Het Fantoom op 16-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knip

[ Voor 109% gewijzigd door Notna op 17-12-2023 07:07 . Reden: Zo reageren is niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:07:
[...]

Ik ben zeker tevreden met 'minder'. Goed is goed. Als het echt perfect moet zijn moet je elk half jaar een splinternieuwe auto kopen (dikste motor en full options uiteraard). Want dat rijdt toch weer net wat lekkerder, alles nieuw en ontwikkeling staat bovendien niet stil. Ik heb er goede hoop op dat ik tevreden zal zijn met mijn 'inferieure' Bosch ruitenwissers. Ergens moet je een grens trekken en tevreden zijn.

En dan nog wat is perfect, het beste spul van nu kan over 10 jaar al weer hopeloos achterhaald zijn.
Het woord 'inferieur' gebruik ik nergens. Reageer gewoon op wat er staat en pas het niet aan zodat het wel in je eigen straatje past aub. Er zijn al genoeg rav... uh haantjes in de BMW-wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:01:
[...]

Het woord 'inferieur' gebruik ik nergens. Reageer gewoon op wat er staat en pas het niet aan zodat het wel in je eigen straatje past aub. Er zijn al genoeg rav... uh haantjes in de BMW-wereld.
Dat zeg ik ook niet dat jij het gebruikt. Ik gebruik het woord en zet daarom ook tussen haakjes, omdat ik het niet letterlijk zo bedoel. Maar in feite komt het er toch wel op neer dat de Bosch Aerotwins slechter zijn dan de originele wissers die BMW gebruikt, volgens jouw ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:17:
Maar in feite komt het er toch wel op neer dat de Bosch Aerotwins slechter zijn dan de originele wissers die BMW gebruikt, volgens jouw ervaring?
Naar 'mijn' ervaring wel, maar ook in de OEM-markt. Je gaat geen kwaliteit leveren voor een fractie van de prijs, dus de kwaliteit gaat iets omlaag, maar nog steeds boven de grens van acceptabel. Zo werkt de hele OEM-markt. Er moet evengoed nog verdiend worden. En los daarvan... jij bent tevreden met Bosch, ik ben tevreden met origineel. Zegt ook verder niets over het wel of niet tevreden zijn met je huidige auto of wat je zou willen om tevreden te zijn. Dat heeft niemand gezegd. Het feit dat jij er goede ervaringen mee hebt betekent niet dat men er altijd zeer tevreden over is. Het feit dat ik goede ervaringen met origineel heb, wil niet zeggen dat origineel het beste is. Overal heb je wel eens slechte artikelen tussen. Iemand nog een 'maandagochtendauto' in bezit gehad? :) Dat betekent toch ook niet dat alle BMW's rijdende bugs zijn? Maar goed, nu ben ik er wel klaar mee. Ik ga een stroompunt aanleggen voor de kerstverlichting buiten. Veel leuker nu :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Na lang twijfelen toch maar de ramen laten tinten, niet voor de cameleon tint gegaan want dat was het toch net niet voor mij, maar dat is persoonlijk.
Dit lijkt meer OEM en past mooier met de achterramen, is meer 1 geheel nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhNQIOXyGHkXRkyPCsq2II73RU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biJr0Y0FLx8hNMr8UJZ02w8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
Gave blacked out machine, helemaal zonder plaat aan de voorkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Black Devil! Ziet er gezond uit, zou de late Peter Knechtjens zeggen.

nickname: GOD (met dank aan Cr...SS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Slux schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:33:
Na lang twijfelen toch maar de ramen laten tinten, niet voor de cameleon tint gegaan want dat was het toch net niet voor mij, maar dat is persoonlijk.
[Afbeelding]
Héél mooi. Inderdaad liever een donkere tint voor dan chameleon blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Slux schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:33:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Je voorruit ook laten doen?

Ik heb ook nagedacht over cameleon maar vooral vanuit binnen teveel kans op het zien van een tint in de voorruit, lijkt me heel irritant.

De voorste zijruiten ga ik sowieso héél licht laten doen, maar vooruit durf ik denk niet. Geen zin in “gedoe”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Civic09
De SWF wisserbladen zitten erop en wissen perfect. Pasvorm en afstand tot de ruit is zoals het origineel. Als je ze met een vergrootglas bekijkt zie je wat kleine verschillen in het bevestigingsdeel. Ze zullen vast iets minder hoogwaardig zijn dan de originele onderdelen maar dat is geen probleem. Veel goedkoper en binnen een minuut gewisseld dus dat is prima. In tegenstelling tot bijv. een waterpomp geen risicovolle gok.
Bladen die eraf kwamen heb ik afgelopen december bij Leebmann gekocht. Originele onderdelen dus, waarvan ik de kwaliteit in vergelijking met de prijs wel wat vond tegenvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Die heb ook, prima bladen ik had er al een wat ouder topic aandacht aan geschonken. Apart ook hoe je de wisserbladen eerst in de vervangstand moet zetten. Die bladen liggen verzonken bij een G20. Dat OEM/BMW/ gedoe neem ik niet serieus, dat rubber komt uit dezelfde fabriek en er wordt geen super kwaliteit speciaal aan BMW geleverd. Fabeltjes.

Er zijn wel pickers, zoals in de beeldbuizenfabriek van Philips waar een mannetje van B&O rondliep die de beste exemplaren eruit pikte. Maar je moet niet alles geloven wat op Internet staat. Uit eerste hand bij de fabriek langsgaan en met de medewerkers praten. Dan is er 100% bewijs hoe het zit. De rest is small talk en geen bewijs. Ook al werk je bij een dealer overal gaan Indianenverhalen rond. Maar mensen kunnen het niet checken en praten elkaar na. Gelukkig zijn er zat mensen die kritisch kunnen nadenken. Dat geeft hoop voor de toekomst! Zo en nu even wat mud uit de wielkasten spuiten. Het zat behoorlijk vol na die zanderige parkeerplaats in Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:49

MLLL

Palm Treo 650

Mijn ruitenwisserbladen vóór schrapen en piepen.
Is het beter om voor origineel te gaan of zijn ruitenwisserbladen van Bosch of ome Aliexpress ook afdoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:55:
[...]

Ziet er goed uit. Je voorruit ook laten doen?

Ik heb ook nagedacht over cameleon maar vooral vanuit binnen teveel kans op het zien van een tint in de voorruit, lijkt me heel irritant.

De voorste zijruiten ga ik sowieso héél licht laten doen, maar vooruit durf ik denk niet. Geen zin in “gedoe”.
Ja voorruit is ook gedaan, klopt veel cameleon folies hebben een gele, blauwe of een beetje wazige tint, ik kan er niet aan wennen, ook aan de buitenkant zie je op bepaalde posities vaak wolkjes waardoor het er erg nep uitziet.

Wat bedoel je met gedoe ? het zit er strak in je ziet er niks van, en is 56% luchtdoorlatend allemaal.
Pagina: 1 ... 253 ... 374 Laatste