Civic09 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:28:
[...]
Ik ga ze eens vergelijken. Als ze qua pasvorm vergelijkbaar zijn en het een jaar volhouden ben ik al tevreden. De huidige oem-exemplaren hebben het ook slechts een jaar volgehouden. Begonnen al redelijk snel lawaai te maken en te strepen en kosten flink meer dan de 23 euro die ik voor de aftermarket versie heb betaald.
Wel grappig dat je steeds een classificatie te hoog zit. Ik ga ervan uit dat je originele wissser bedoelt? Je hebt je auto tweedehands gekocht toch? Misschien zaten ze er al op. Ruitenwissers zijn zo belangrijk, maar worden nooit als eerste vervangen. En ja, ik heb zelf ook wel een slechte gehad. Vlak voor de laatste vakantie zat ineens een stukje van het wisserblad vast op het autoruit. Het was die dag ontzettend heet. Ik trek toch maar het blad eraf... weg stukje rubber.
Gelukkig bewaar ik mijn laatste vervangen wissers altijd, dus die heb ik maar weer gemonteerd. Die heb ik vervangen omdat ik een nieuw voorruit kreeg. Bleek ook die streep die erin zat (en waarom ik ze vervangen had want ik dacht dat het door een pitje in het voorruit was veroorzaakt) weg te zijn. Anyway, die wissen nu alweer 4 maanden naar volle tevredenheid. Wijze les... niet gelijk vervangen dus. Maar goed, voor mijn wagen tussen de €35,- en €45,- (Hubauer) en daar kan men zich geen buil aan vallen.
- Genuine BMW/Original Teile is origineel (met BMW logo en artikelnummer dus)
- OE (original equipment) is hetzelfde artikel alleen zonder logo maar wél dezelfde kwaliteit (!)
- OEM (original equipment manufacturer) is van een producent die in ieder geval één origineel (genuine) artikel voor dat merk maakt en hoeft ook niet te voldoen aan de hogere kwaliteitseisen van een merk (geen logo's van automerk). Dit betekent niet dat ze slechter zijn dan origineel, maar je hebt geen garantie dat het beter is.
- Aftermarket is gewoon zelfde (grotendeels) pasvorm maar door een bedrijf dat niets voor dat merk zelf origineel produceert, aan geen enkele kwaliteitsnorm hoeft te voldoen.
Bijvoorbeeld Bosch, SWF, Pierburg (waterpompen) zijn dus OEM, OE en genuine/origineel. Grappig dat juist in de automobielindustrie de foute benamingen gebruikt worden door enthousiastelingen.
Ik weet dat Corteco de originele interieurfilters van de E46 en E90 maakt. "Ah, dat zal toch wel hetzelfde zijn!" Nee dus. Daar waar de originele filters in de houders mooi afsluiten met zachte materialen, past het bij de filters onder eigen naam allemaal net niet en zijn de afsluitmaterialen gewoon flinterdun plastic wat alweer afbreekt als je het in de houder legt en aandrukt. Ook de neutralisering van geuren van buiten de auto is véél minder.
De kachelmotor in de E90 wordt door Valeo geproduceerd. Kan toch gewoon? Zelfde kleuren... zelfde merk als origineel. Gemonteerd. En of je die hoort draaien... daar waar origineel gewoon gedempt klinkt en zeker op hoge toeren geen bijgeluiden maakt. Die is dus weer vervangen door origineel.
Ik heb het echt wel geprobeerd hoor, maar zolang de artikelen origineel nog verkrijgbaar zijn... koop ik origineel.
"Ja, dat ziet er lekker OEM+ uit!". Dat wil je dus eigenlijk helemaal niet horen als je het allemaal graag origineel wil hebben
[
Voor 5% gewijzigd door
CreativeS op 16-12-2023 12:41
]