[ Voor 42% gewijzigd door RAAF12 op 04-10-2023 00:29 ]
Zelfs mijn vriendin verklaart je voor gek… maar goed, de wetenschap dat er bij onze rekensom een andere uitkomst was gekomen stelt mij gerust. I’ve got a keeper…zunrob schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:46:
Ik heb de M140i vandaag gewassen en meteen wat foto's gemaakt voor bij de verkoop advertentie. Omdat er niet genoeg foto's in dit topic kunnen staan hier enkele van de M140i.
CreativeS schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:35:
[...]
Zelfs mijn vriendin verklaart je voor gek… maar goed, de wetenschap dat er bij onze rekensom een andere uitkomst was gekomen stelt mij gerust. I’ve got a keeper…
We hadden het er vanavond nog even over. Voor nu hebben we gewoon praktische ruimte nodig. Daarna kan er weer wat leuks komen. Of dat tegen die tijd nog dikke benzine motoren zijn weet ik niet, en ja dat ga ik best wel missen. Het geluid, het vermogen, het schakelen van de ZF8 en alles. Het is werkelijk waar een geweldige auto, ik kijk er nog steeds naar om als ik hem geparkeerd heb en ik heb ook nog niet de behoefte gehad om naar wat anders te kijken. Vind ik het jammer dat ik de auto verkoop? Absoluut.
Echter, ik heb er ook meer dan 5 jaar plezier van gehad. Echt genoten. Sterker nog, de liefde voor BMW komt voor een groot deel door deze auto. En blijkbaar is dat besmettelijk, want er zijn ondertussen 3 BMW's in de familie erbij gekomen.
Hopelijk komt de auto bij een nieuwe liefhebber terecht, die er minstens even hard van gaat genieten!
Heb deze nu te leen, maar voor mijzelf zoek er eigenlijk één waar ik bimmercodre bimmerlink, bootmod en xhpflash mee kan doen.RAAF12 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:44:
Geen BT nemen maar wifi dat is veel sneller. Maar wel prijzig die dingen, ze zijn ook voor de helft te koop.
Ik heb die van MHD. die werk iig ook met xhp en BimmerCode/LinkXqlus1ve schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:34:
[...]
Heb deze nu te leen, maar voor mijzelf zoek er eigenlijk één waar ik bimmercodre bimmerlink, bootmod en xhpflash mee kan doen.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
BM3/PTF heeft ook een eigen adapter, o.a. PureTurbos verkoopt die.
Destijds ook gekeken naar NOXEM, maar las ook wel veel issues met het ding (zeker gezien de plek waar 'ie zit qua hitte en dergelijke). Toch maar besloten om een nieuwe NOx-sensor te installeren, zolang je geen melding "30E9 nitric oxide catalytic converter, aging" hebt is dat imho het overwegen waard (anders sowieso de NOXEM want de kosten van een nieuwe cat gaan nergens over).CreativeS schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:21:
[...]
Tja, dat hogere verbruik komt door het uitschrijven van de nox-sensor. Verkeerde zuinigheid dus, nu ben je het alsnog kwijt door een hoger verbruik. Noxem-sensor laten monteren ipv origineel en de motor draait weer zoals het hoort en dan heb jij je lagere verbruik weer terug. De nox-sensor zorgt voor verschillende inspuitingsmodi en door het uitschrijven van de sensor kan de laagste stand (stratisfied) niet meer gebruikt worden. Nu altijd teveel dus eigenlijk. Uitlaatgassen zullen ook wel 'rijk' ruiken.
Daarna weer netjes stratified mode op de snelweg
Ik was er wel bang voor dat die cat melding juist zou komen na het vervangen van de NOx-sensor (immers kan 'ie dan weer data doorgeven/processen) maar gelukkig niet. Enigszins vreemd ook aangezien ze aangeven dat de cat 150.000km mee zou gaan en ik al op het dubbele zit...
[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 04-10-2023 11:18 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik heb de Thor adapter, er is een XHP code voor dat je daar nog 10% extra korting op krijgt. Ik ben er erg tevreden mee!Xqlus1ve schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:17:
Iemand ervaring of goede resultaten met de ODBLINK CX module en xhpflash software?
Wat ik zelf al uitgevonden heb is dat ik de KAFAS camera heb en lane assist. Maar hoe kom ik erachter of mijn auto ook de SLI (Speed Limit Indicator) emulator heeft, hoe kan ik daar het makkelijkst achter komen?
Wil graag de snelheidborden in mijn hud en instrumentpaneel hebben en begrijp dat zonder de SLI module deze functie niet werkt.
Is optie 8TH op mijn F20, maar daar zal je zelf misschien al achter zijn.Xqlus1ve schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:57:
Ik ben in de tussentijd het 1 en ander aan het coderen.
Wat ik zelf al uitgevonden heb is dat ik de KAFAS camera heb en lane assist. Maar hoe kom ik erachter of mijn auto ook de SLI (Speed Limit Indicator) emulator heeft, hoe kan ik daar het makkelijkst achter komen?
Wil graag de snelheidborden in mijn hud en instrumentpaneel hebben en begrijp dat zonder de SLI module deze functie niet werkt.
Dan denk ik dat ik dat niet hebt, kan het niet vinden in mijn optie lijstTheBrut3 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Is optie 8TH op mijn F20, maar daar zal je zelf misschien al achter zijn.
Zit toevallig net te zoeken, op RealOEM; RP injector - $177.32CreativeS schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:36:
[...]
Bobines vallen toch ook wel weer mee? Voor minder dan de prijs voor één injector heb je sowieso je bobines wel
Was het maar zo'n feest
Ik heb misfires op cilinder 6 (en daar kwam laatst ook ineens 5 bij). Bougies en bobines al vervangen, maar helaas.
Er zijn wel bedrijfjes zie ik die de injectoren kunnen testen op een testbank, maar ik vraag me af of dat zin heeft (reinigen kunnen ze namelijk niet). En wat weet je dan meer dan een test met ISTA?
Is het advies nog steeds allemaal tegelijk vervangen of zou ik weg kunnen komen met 1 of 2?

(Mijn garage zei dat de software van de ECU niet de meest recente is, dus die willen ze eerst upgraden).
[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 05-10-2023 12:23 ]
de SLI emulator heb je juist nodig als je géén KAFAS2 camera hebt. Je zou die dus gewoon moeten kunnen coden. Als ik me niet vergis zijn dit de twee parameters in e-Sys:Xqlus1ve schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:57:
Ik ben in de tussentijd het 1 en ander aan het coderen.
SLI_NAVI_DISPLAY = aktiv
SPEEDLIMIT_INFO = aktiv
Mogelijk heb je ook nog een van deze parameters nodig:
SPEED_LIMIT_GENERATION
KI_PIA_SPEED_LIMIT
HUD_SLI_ENABLE
HUD_PIA_SPEED_LIM
Ik heb zelf géén KAFAS camera in mijn F31 en heb dus een SLI emulator erin gezet en gecodeerd. Die zit achter je cockpit / klokken. Je zet deze in essentie tussen de kabel naar je tellerwerk. Als je dus wil weten of je een SLI emulator hebt, moet je even achter je tellerwerk kijken.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Optie 8TH betekent dat het ook daadwerkelijk geactiveerd is.Xqlus1ve schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Dan denk ik dat ik dat niet hebt, kan het niet vinden in mijn optie lijst
Als je de goede KAFAS hebt, kan je het activeren maar heb je een code nodig.
Als je niet de goede KAFAS hebt, kan je een emulator gebruiken waardoor hij alleen de data uit de navigatiekaart haalt.
Hier een voorbeeld van
https://ndh.nu/?product=bmw-speed-limit-info-activatie
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Heb je een code nodig of is coderen via Bimmercode voldoende?Domih schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Optie 8TH betekent dat het ook daadwerkelijk geactiveerd is.
Als je de goede KAFAS hebt, kan je het activeren maar heb je een code nodig.
Als je niet de goede KAFAS hebt, kan je een emulator gebruiken waardoor hij alleen de data uit de navigatiekaart haalt.
Hier een voorbeeld van
En hoe kan ik erachter komen of ik de juiste KAFAS(2) camera hebt?
Xqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Heb je een code nodig of is coderen via Bimmercode voldoende?
En hoe kan ik erachter komen of ik de juiste KAFAS(2) camera hebt?
Oh dan ga ik dit eens gewoon proberen!DexterDee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
de SLI emulator heb je juist nodig als je géén KAFAS2 camera hebt. Je zou die dus gewoon moeten kunnen coden. Als ik me niet vergis zijn dit de twee parameters in e-Sys:
SLI_NAVI_DISPLAY = aktiv
SPEEDLIMIT_INFO = aktiv
Mogelijk heb je ook nog een van deze parameters nodig:
SPEED_LIMIT_GENERATION
KI_PIA_SPEED_LIMIT
HUD_SLI_ENABLE
HUD_PIA_SPEED_LIM
Ik heb zelf géén KAFAS camera in mijn F31 en heb dus een SLI emulator erin gezet en gecodeerd. Die zit achter je cockpit / klokken. Je zet deze in essentie tussen de kabel naar je tellerwerk. Als je dus wil weten of je een SLI emulator hebt, moet je even achter je tellerwerk kijken.
Volgens google zou dat een KAFAS2 zijn.Xqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:59:
Alles gecodeerd, lijkt erop alsof ik geen KAFAS2 hebt. Zeker weten doe ik het niet, heb nu wel dat het in mijn menu nu staat, ook voor mij HUD, maar er wordt nog niets weer gegeven.
[Afbeelding]
Ff duckduckgo-en tusen kAFAS en KAFAS2 camera wordt ik nog niet wijzer van.
Erg leuke dag gehad, aanrader om aan mee te doen als je de kans krijg. Het is niet gratis (€400) maar value for money is prima!
2x ~20 minuten in een M performance auto (M135i, M235i, Z4 M40i, M240i, M340i en een M850i waren beschikbaar). Daarna een 1x ~15 minuten (?) in een echte M auto. Keuze uit M2, M3 touring, M8 coupe en M8 grand coupe.
Hierna een ronde mee met een echte coureur. M3 CS (de groene auto die door diverse journalisten ook getest is). Ze reden ook met een M5 en M4. Gingen serieus hard rond!
Wij hadden de “rijvaardigheid” oefening met slalom en een paar gladde stukken op het eind van de dag, een andere groepen begon daarmee. Keuze uit iX1, i4 M50i, IX, 330e xDrive en een M760e.
Leuk om sowieso met zoveel verschillende auto’s te kunnen rijden. Wat een slagschip is zo’n 7 serie! Die meesturende achterwielen ogen echt heel apart als je erachter rij. IX is ook enorm. Viel me op dat alle elektrische auto’s wel enorm ondersturen. De 330e was nog een beetje dwars te krijgen.
Op het circuit gereden in een M240i: echt leuke auto die licht aanvoelt. Geen xDrive auto dus je merk ook dat hij echt dwars wil en soms moeite heeft het vermogen op straat te zetten. Favoriet van de dag! Jammer dat 1 persoon in de groep weinig circuit ervaring had en nogal een blok aan het been was voor de rest van de groep. Rest van de dag voorkomen dat ik met die persoon samen ging rijden 😉
Daarna een M340i: feitelijk mijn eigen auto met xDrive en 120pk extra. Leuke ervaring en opvallend hoe capabel zo’n auto is op het circuit.
Als laatste een M8 competition: auto is heel capabel en snel. Kunt het gewicht wel goed merken, vraag me ook af of hij werkelijk veel sneller is al de M3 touring (waar mijn broer voor me mee reed). Zou mijn 911 er niet voor ruilen qua rijgedrag; wel een top lange afstand GT!
![]() | ![]() |
Oh, misschien komt er toch nog wat...
heb het volgende anders ingesteld:
SPEED_LIMIT_GENERATION op sli_gen_2 inplaats gen_1 nu heb ik ook iets in mijn HUD en display.
nu zijn het enkel streepjes (sta in een woonerf), morgen maar eens een stukje rijden.
Als er een rond verbodsbord verschijnt met streepjes is dat een heel goed teken. Voor wegen waar de navigatiekaart geen snelheidslimiet heeft vastgelegd zie je dan inderdaad streepjes. En dat kan goed op een woonerf. Ik wist niet zeker welke waarde je nodig had voor SPEED_LIMIT_GENERATION, dus ik kon je alleen vertellen dat die mogelijk relevant was. Heb er goede hoop in dat 't wel gaat werken.Xqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:34:
Oh, misschien komt er toch nog wat...
heb het volgende anders ingesteld:
SPEED_LIMIT_GENERATION op sli_gen_2 inplaats gen_1 nu heb ik ook iets in mijn HUD en display.
nu zijn het enkel streepjes (sta in een woonerf), morgen maar eens een stukje rijden.
Hopelijk werkt het als je eenmaal gaat rijden, keep us posted!
DexterDee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Als er een rond verbodsbord verschijnt met streepjes is dat een heel goed teken. Voor wegen waar de navigatiekaart geen snelheidslimiet heeft vastgelegd zie je dan inderdaad streepjes. En dat kan goed op een woonerf. Ik wist niet zeker welke waarde je nodig had voor SPEED_LIMIT_GENERATION, dus ik kon je alleen vertellen dat die mogelijk relevant was. Heb er goede hoop in dat 't wel gaat werken.
Hopelijk werkt het als je eenmaal gaat rijden, keep us posted!
:strip_exif()/f/image/ZT4eg6V1mVG2y4iFHjm6JzMF.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze 3 streepjes zie ik nu, ook gelijktijdig in mijn HUD.
Zal een update geven zodra ik weet of dit wel of niet werkt
Ook nieuwsgierig of ik de navigatie zowel in de HUD en instrumenten paneel gelijktijdig kan krijgen, ben bimmerpost aan het aflezen maar nog niet gevonden of dit mogelijk is.
Hmmm, ik heb ook de 6WD cockpit en volgens mij moet er wel echt een verbodsbordje verschijnen (rode rand, witte binnenkant) met de streepjes of de maximum snelheid.Xqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:00:
Deze 3 streepjes zie ik nu, ook gelijktijdig in mijn HUD.
Dit is hoe het er bij mij uit ziet:
:strip_exif()/f/image/01vvI1fPXCvgHg6VAt1RHnFY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm, ik lees steeds meer dat ik een 'FSC Enabling Code' nodig hebt van BMW, het coden kan je zelf, de code moet je aanschaffen als ik dit goed begrijp.DexterDee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:05:
[...]
Hmmm, ik heb ook de 6WD cockpit en volgens mij moet er wel echt een verbodsbordje verschijnen (rode rand, witte binnenkant) met de streepjes of de maximum snelheid.
Dit is hoe het er bij mij uit ziet:
[Afbeelding]
Al eens over de grens gekeken, bijvoorbeeld https://www.hubauer-shop.de/en/ of gewoon bij daparto bestellen op onderdeelnummer premium merk kiezen en het enige wat je dan niet hebt ik het BMW logo op het onderdeel.TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:40:
[...]
Zit toevallig net te zoeken, op RealOEM; RP injector - $177.32
Was het maar zo'n feest€ 443,01 incl bij BMW en Offenga, man wat een prijzen zeg.
Ik heb misfires op cilinder 6 (en daar kwam laatst ook ineens 5 bij). Bougies en bobines al vervangen, maar helaas.
Er zijn wel bedrijfjes zie ik die de injectoren kunnen testen op een testbank, maar ik vraag me af of dat zin heeft (reinigen kunnen ze namelijk niet). En wat weet je dan meer dan een test met ISTA?
Is het advies nog steeds allemaal tegelijk vervangen of zou ik weg kunnen komen met 1 of 2?![]()
(Mijn garage zei dat de software van de ECU niet de meest recente is, dus die willen ze eerst upgraden).
Die kun je dan weer bij NDH krijgen zoals @Domih hierboven al had vermeldXqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:14:
Hmm, ik lees steeds meer dat ik een 'FSC Enabling Code' nodig hebt van BMW, het coden kan je zelf, de code moet je aanschaffen als ik dit goed begrijp.
Kan die jongens bij NDH van harte aanbevelen, Dominique en Aleksandre. Hebben mij meermaals goed geholpen.
Had ik gedaan inderdaad, 386 euro bij Hubauer - dat scheelt wel aanzienlijk op 6 stuks maar nog steeds duur.FabiandJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:25:
[...]
Al eens over de grens gekeken, bijvoorbeeld https://www.hubauer-shop.de/en/ of gewoon bij daparto bestellen op onderdeelnummer premium merk kiezen en het enige wat je dan niet hebt ik het BMW logo op het onderdeel.
Daparto kende ik nog niet, komt alleen met origineel voor 567 euro...
Gaat om 13537589048
Zat voor de gein op Marktplaats te kijken en zie daar inderdaad een paar bedrijfjes die ze gereviseerd aanbieden voor een leuke(re) prijs, bijvoorbeeld;RAAF12 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:40:
Injectors kan je wel spoelen als ze van binnen vervuild zijn. Met de juiste spullen in huis is het ook zelf te doen. Jaren terug eens gedaan in een E36 M52 6 cilinder. Ik was meer geinteresseerd of alle 6 dezelfde opbrengst hadden.
BMW N43 N53 Injectoren Nieuw 13537589048
€ 297,52
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Schiedmann heeft ze ook zo te zien, BMW/Mini dealer in Denemarken zat vroeger ook in Nederland.TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:37:
[...]
Had ik gedaan inderdaad, 386 euro bij Hubauer - dat scheelt wel aanzienlijk op 6 stuks maar nog steeds duur.
Daparto kende ik nog niet, komt alleen met origineel voor 567 euro...
Gaat om 13537589048
https://www.schmiedmann.nl/nl/cata-ol?q=13537589048
Wel gebruikt, maar ook getest, €273 per stuk!
[ Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 05-10-2023 17:45 ]
Alleen geen index 11...FabiandJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Schiedmann heeft ze ook zo te zien, BMW/Mini dealer in Denemarken zat vroeger ook in Nederland.
https://www.schmiedmann.nl/nl/cata-ol?q=13537589048
Wel gebruikt, maar ook getest!
Misschien gewoon gebruikte, schoongemaakt en geteste injectoren kopen inderdaad.
Eerst maar eens de huidige testen met ISTA en dan de knoop doorhakken... Volgens mij kun je verschillende injectoren gewoon mixen (andere index nummers, 11 is het meest recent). Zou er wat op tegen zijn enkel de boosdoeners te vervangen?
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 05-10-2023 18:02 ]
160 euro, ouchDexterDee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:37:
[...]
Die kun je dan weer bij NDH krijgen zoals @Domih hierboven al had vermeld
Kan die jongens bij NDH van harte aanbevelen, Dominique en Aleksandre. Hebben mij meermaals goed geholpen.

Dat is het mij niet waard voor een beetje extra info. Dan steek ik mijn geldt liever id BM3 of XPFlash setje.
Een sli module kost een tientje of 5 a 6.
Die prijzen op RealOEM veranderen ook niet mee met de echte prijs.TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:40:
Zit toevallig net te zoeken, op RealOEM; RP injector - $177.32
Was het maar zo'n feest€ 443,01 incl bij BMW en Offenga, man wat een prijzen zeg.
Injectoren testen op de testbank geeft geen ander beeld dan een test via ISTA. Vervangen per 6 wordt wel geadviseerd, maar ik ook heb ook eens een jaar met 5 oude en 1 nieuwe bobine gereden. Niet hetzelfde als een injector, maar advies is nog niet altijd noodzaak. Daarna alsnog de andere 5 vervangen, maar goed, toen had ik nog wat minder kennisTommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:40:
Is het advies nog steeds allemaal tegelijk vervangen of zou ik weg kunnen komen met 1 of 2?
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 05-10-2023 18:30 ]
Stuur beamerflash eens een berichtje, die zijn ws stuk goedkoperXqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:23:
[...]
160 euro, ouch![]()
Dat is het mij niet waard voor een beetje extra info. Dan steek ik mijn geldt liever id BM3 of XPFlash setje.
Kleinanzeigen.de zou je ook nog kunnen proberen.TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:49:
[...]
Alleen geen index 11...
Misschien gewoon gebruikte, schoongemaakt en geteste injectoren kopen inderdaad.
Eerst maar eens de huidige testen met ISTA en dan de knoop doorhakken... Volgens mij kun je verschillende injectoren gewoon mixen (andere index nummers, 11 is het meest recent). Zou er wat op tegen zijn enkel de boosdoeners te vervangen?
https://www.kleinanzeigen...s&utm_content=app_android
€350 per stuk index 11 hij heeft er 2.
https://www.kleinanzeigen...s&utm_content=app_android
Nog iemand die er 2 heeft voor €270 per stuk index 11.
[ Voor 32% gewijzigd door FabiandJ op 05-10-2023 22:27 ]
Nu de kabelboom en het tapijt gedaan zijn, is het namelijk tijd voor (in mijn ogen) één van de meest interessante punten van de restauratie, namelijk de motor. Deze heb ik eerst zo goed mogelijk gereinigd met de hogedruk spuit:

Nu is het gelijk duidelijk dat het blok zelf dus zwart moet worden.
Toen was het tijd voor demontage:

Een wel erg schone kop, zonder zichtbare of voelbare slijtage in de lagers van de nokkenassen.

Ook de assen zelf zijn zonder voelbare of zichtbare slijtage.
De Vanos had wel iets speling, maar te weinig om te merken.
Ik heb er geen foto's van gemaakt (want m'n handen zaten continu onder de olie), maar de vanos is inmiddels volledig gereviseerd, inclusief anti-rattle update.
Toen was het tijd om de kop te lichten:

De cilinders zien er ook nog erg goed uit:

De koolaanslag op de zuigers en bovenaan zijn volstrekt normaal en zelfs weinig voor een blok met 420.000km op de klok. Dit is inmiddels ook bevestigd door een revisiebedrijf die de cilinders voor mij aan het controleren is.
"Leuk" tijdrovend klusje:

Reinigen van de hydraulische klepstoters. Een aantal zaten er vast en vol met troep (bekend probleem van dit soort stoters). Die zijn inmiddels allemaal gereinigd en weer gemonteerd.
Toen mocht de krukas eruit:

Ook hier herhaald eigenlijk de algemene tendens weer van opvallend weinig slijtage. De lagerschalen zelf hebben wel slijtage, maar zeker niet meer dan wat normaal is voor een gebruikte motor en nog lang niet genoeg om schade te veroorzaken. Die worden uiteraard allemaal vervangen.
In de tussentijd is de kop ook weggeweest naar het revisiebedrijf voor vlakken en controle van de kleppen. Uiteindelijk zijn eigenlijk alleen de klepkeerringen vervangen, gereinigd, gevlakt en de kleppen opnieuw geslepen.

Ik wil nog wat onderdelen beter reinigen (carter nat glasparelen, blok sodablasten), onderdelen bestellen en dan kan ik het blok op gaan bouwen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nooit van gehoord. Heb je daar bronnen voor?RAAF12 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:56:
Mooi werk! Leuk als je laat zien hoe je de timing doet tijdens de wederopbouw. Een klein puntje, afgewerkte olie op de huid kan kankerverwekkend zijn
Anyway, je moet het natuurlijk niet drinken...
M'n eerste hit.
Bonus rapportje
In Nederland is het werken ermee iig ook bestempeld als kankerverwekkend proces.
- knip -
Signatures zijn voor boomers.
Jouw links gaan over minerale olie. Dat gebruikt niemand toch meer?Raymond P schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:48:
@Toff De relatie tussen huidkanker en gebruikte motorolie is afaik al sinds begin jaren 90 bekend.
M'n eerste hit.
Bonus rapportje
In Nederland is het werken ermee iig ook bestempeld als kankerverwekkend proces.
Mijn eigen "sleutelperiode" was begin jaren 90 al voorbij. Mogelijk dat ik er daarom nooit van gehoord had. Er was geen betere pleister dan een likje (al of niet gebruikte) motorolie, bij een klein wondje.
Verder vermoed ik dat het kankerverwekkende vooral zit in het beroepsmatig de hele dag ermee in contact zijn. Incidenteel contact is gelukkig vaak veel minder link, zoals bij asbest (remvoeringen vroeger).
Heb ik nooit aan kunnen wennen (verlies van gevoel) en ze gaan ook snel kapot.Maasluip schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:28:
Sowieso met dat soort werkjes lijken mij plastic handschoentjes wel handig.
[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 06-10-2023 20:35 ]
Het was iig ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het las.
Niet iedereen hier heeft een servicecontract, beetje bewustwording is wel handig. Immers makkelijk te voorkomen als je sporadisch aan je eigen auto werkt.
Ot; ik moet ook weer een oliewissel doen en heb nieuwe winterbanden nodig, APK staat op de stoep en ik dacht vanmiddag een turbofluitje te horen.
@Maasluip Standaard handschoentjes zijn rete vervelend, vooral met olie glijdt alles zo uit je handen en ze verteren in no-time. Ik vind deze fijn.
@Toff Klopt, je kunt zelf verder zoeken natuurlijk. Het gaat helaas voor alle olien op, euvel zit niet in de olie zelf maar vooral in de verbranding van brandstoffen.
Het gros van de synthetische motorolie tegenwoordig is overigens hydrocracked minerale olie. Full synthetic is lastig te krijgen.
- knip -
Ik draag vrijwel altijd handschoenen tijdens het aan de auto werken. Ik heb 3 soorten nitril-handschoenen daarom op voorraad, simpele witte (goedkoop, maar scheuren snel), Ansil groen (sterker, iets duurder, maar geen profiel, dus vrijwel grip op onderdelen met olie) en oranje Grippaz (sterkste, geprofileerd en prettigst, maar ook het duurst). Ik kan dat sowieso eigenlijk alleen maar aanraden om dergelijke handschoenen te gebruiken als je veel sleutelt.RAAF12 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:56:
Mooi werk! Leuk als je laat zien hoe je de timing doet tijdens de wederopbouw. Een klein puntje, afgewerkte olie op de huid kan kankerverwekkend zijn
Overigens is afgewerkte olie wel van minste zorg qua chemicaliën. Remvloeistof is al schadelijker, en iedere vorm van ontvetter onttrekt vetten uit de huid, die daardoor uitdroogt.
Overigens, niet om het te bagatellisieren, maar wel om niet onnodige angst te creëren, risico is sterk gebonden aan mate van blootstelling. Er is een aanmerkelijk verschil tussen iemand die bijna dagelijks blootgesteld wordt aan dergelijke stoffen, of hobby-matig. Het is altijd verstandig om voorzichtig te zijn, maar het is niet zo dat je direct kanker krijgt als er een keer afgewerkte olie op je huid komt.
Er is een direct verband tussen bepaalde vormen van huidkanker en blootstelling, als in, die vorm komt alleen voor bij beroepsgroepen die regelmatig worden blootgesteld. Maar het is niet zo dat iedereen die blootgesteld wordt, die vorm van kanker ook krijgt.
* deepbass909 is afgestudeerd toxicoloog
Als je iets verder leest, gaat het eigenlijk om cyclische polycarbonaten. Die ontstaan tijdens "verbruik" van olie, door o.a. hittecycli. In minerale olie kunnen die makkelijker ontstaan, omdat daar van nature al cyclische polycarbonaten in voorkomen. In synthetische oliën zitten die niet, waardoor deze stoffen minder makkelijk kunnen ontstaan.Toff schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Jouw links gaan over minerale olie. Dat gebruikt niemand toch meer?
Bijna, je link met asbest is niet helemaal correct. 1 asbestvezel in een longcel veroorzaakt vrijwel 100% zeker kanker (asbest is echt heel naar spul), afgewerkte olie geeft bij herhaalde blootstelling een verhoogd risico op kanker.Mijn eigen "sleutelperiode" was begin jaren 90 al voorbij. Mogelijk dat ik er daarom nooit van gehoord had. Er was geen betere pleister dan een likje (al of niet gebruikte) motorolie, bij een klein wondje.
Verder vermoed ik dat het kankerverwekkende vooral zit in het beroepsmatig de hele dag ermee in contact zijn. Incidenteel contact is gelukkig vaak veel minder link, zoals bij asbest (remvoeringen vroeger).
Grippaz, die @Raymond P ook linkt, werken erg fijn. Veel grip, sterk en redelijk behoud van gevoel. En als ik "droog" werk doe, draag ik eigenlijk altijd wel Mechanix handschoenen. Alleen bij werk aan het interieur draag ik geen handschoenen. Maar dat is in principe ook altijd schoon.[...]
Heb ik nooit aan kunnen wennen (verlies van gevoel) en ze gaan ook snel kapot.
Voorlopig beleef ik al genoeg plezier met het doen van de revisieRaymond P schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:41:
Och ik volg @deepbass909 z'n avontuur met veel genot en gun 'm nog vele jaren plezier van z'n revisie.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De Piezo-injectoren (heel wat anders dan die klassieke injectoren uit een E36 M3) zijn niet te reviseren, maar het is jouw geldTommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:43:
Zat voor de gein op Marktplaats te kijken en zie daar inderdaad een paar bedrijfjes die ze gereviseerd aanbieden voor een leuke(re) prijs, bijvoorbeeld;
BMW N43 N53 Injectoren Nieuw 13537589048
€ 297,52
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 06-10-2023 22:31 ]
Het risico op asbestkanker wordt weldegelijk bepaald door de hoeveelheid asbestvezels die je gedurende je leven inademt. brondeepbass909 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
Bijna, je link met asbest is niet helemaal correct. 1 asbestvezel in een longcel veroorzaakt vrijwel 100% zeker kanker (asbest is echt heel naar spul), afgewerkte olie geeft bij herhaalde blootstelling een verhoogd risico op kanker.
En gelukkig maar, want ik heb heel wat remtrommels schoongeblazen en asbesthoudend zeil opgeruimd, zonder hier iets aan overgehouden te hebben (ruim 30 jaar later).
Maar komop, er zijn nu eenmaal risico's in het leven. Nooit met de mond benzine aangezogen? Schijnt ook nogal link te zijn, om over roken en drinken maar te zwijgen. Laten we het over onze BMW's hebben en genieten van jouw verslagen van je uber-restauratie. Je laat het er zo simpel uitzien!
Komt omdat er een stuk kansberekening achter zit, hoe meer vezels in je longen, hoe groter de kans dat een vezel op een verkeerde plek terecht komt. Maar dat is toch echt een andere mechaniek dan in dit geval speelt (gelukkig).Toff schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:29:
[...]
Het risico op asbestkanker wordt weldegelijk bepaald door de hoeveelheid asbestvezels die je gedurende je leven inademt. bron
En gelukkig maar, want ik heb heel wat remtrommels schoongeblazen en asbesthoudend zeil opgeruimd, zonder hier iets aan overgehouden te hebben (ruim 30 jaar later).
Als toxicoloog zeg ik, zolang je met verstand werkt en geen gekke dingen doet, hoef je ook niet krampachtig te doen. Ik krijg echt weleens olie op m'n handen, maar probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.Maar komop, er zijn nu eenmaal risico's in het leven. Nooit met de mond benzine aangezogen? Schijnt ook nogal link te zijn, om over roken en drinken maar te zwijgen. Laten we het over onze BMW's hebben en genieten van jouw verslagen van je uber-restauratie. Je laat het er zo simpel uitzien!
Omdat ik tot nu toe uit elkaar aan halen ben, dat kan iedereen wel
Haha... en dan koop ik een nieuwe M stuurcover voor een E46 318ti van 20 jaar oud. €154,-. Nieuwe lichtmodule omdat de knop afgebroken was. Tweedehands goed te krijgen, maar ben dat gebeun een beetje zat. Voor de verkoper is 'verkeert in nieuwstaat' gebruikelijk... voor mij is het dan gewoon goed gebruikt met bijbehorende gebruikssporen. Nieuwe voor de E90 325i... vragen ze schaamteloos €161,- voor. Vooruit, nieuwe Titan90-sierlijsten hebben het interieur zo opgeknapt, dan ook maar de afdekking van de CD/DVD 'Navigation Prof' vervangen... Ekris? 0. Hubauer? 0. Leebmann? 0. Uiteindelijk BMW AG? 0. En nu? Dan maar in de US kijken. FCP Euro heeft er nog wat liggen. Inclusief verzendkosten en invoerkosten €136,- en binnen 4 dagen in huis. Zou via de Nederlandse dealer €53,- hebben gekost... het is niet anders. BMW's kosten nu eenmaal geld als je het netjes wil hebben. Dan is €160,- voor optie (SLI) toch peanuts voor iets dat je iedere dag heerlijk voor je op het raam geprojecteerd ziet?Xqlus1ve schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:23:
160 euro, ouch![]()
Laat ik het dan zo stellen, SLI staat momenteel heeeeeeeeeelemaal onderaan mijn wensenlijstje voor iets wat totaal nice to have is. zonder SLI rijdt hij net zo goed en die 160 euro weet ik wel op leukere dingen kapot te slaan momenteelCreativeS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Haha... en dan koop ik een nieuwe M stuurcover voor een E46 318ti van 20 jaar oud. €154,-. Nieuwe lichtmodule omdat de knop afgebroken was. Tweedehands goed te krijgen, maar ben dat gebeun een beetje zat. Voor de verkoper is 'verkeert in nieuwstaat' gebruikelijk... voor mij is het dan gewoon goed gebruikt met bijbehorende gebruikssporen. Nieuwe voor de E90 325i... vragen ze schaamteloos €161,- voor. Vooruit, nieuwe Titan90-sierlijsten hebben het interieur zo opgeknapt, dan ook maar de afdekking van de CD/DVD 'Navigation Prof' vervangen... Ekris? 0. Hubauer? 0. Leebmann? 0. Uiteindelijk BMW AG? 0. En nu? Dan maar in de US kijken. FCP Euro heeft er nog wat liggen. Inclusief verzendkosten en invoerkosten €136,- en binnen 4 dagen in huis. Zou via de Nederlande dealer €53,- hebben gekost... het is niet anders. BMW's kosten nu eenmaal geld als je het netjes wil hebben. Dan is €160,- voor optie (SLI) toch peanuts voor iets dat je iedere dag heerlijk voor je op het raam geprojecteerd ziet?
Het was mij te doen om de opbrengst te meten dus de injector aansturen met een geschikte pulstrein en dan de uitgespoten hoeveelheid vloeistof meten in een buisje. Dat is echt wel beter dan een INPA/ISTA meting. Maar als je mij niet geloofd ga dan maar te rade bij een echte expert.CreativeS schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
Die prijzen op RealOEM veranderen ook niet mee met de echte prijs.
[...]
Injectoren testen op de testbank geeft geen ander beeld dan een test via ISTA. Vervangen per 6 wordt wel geadviseerd, maar ik ook heb ook eens een jaar met 5 oude en 1 nieuwe bobine gereden. Niet hetzelfde als een injector, maar advies is nog niet altijd noodzaak. Daarna alsnog de andere 5 vervangen, maar goed, toen had ik nog wat minder kennisEn geloof aub niet die bedrijfjes die injectoren kunnen reviseren of reinigen... reviseren is onzin en reinigen is alleen maar uitstel van executie.
Maar ze zijn niet te reviseren en reinigen is uitstel van executie. Dat jij graag de opbrengst wilde meten van die injectoren, zegt niets over de mogelijkheden betreffende revisie. Ja, die oude meuk kan wel gereviseerd worden. En daarnaast... Piezo-injectoren en de injectoren in een E36 M3 is appels met peren vergelijken. En... waarom zou ik bij een expert gaan vragen als ik het zelf weet... nuff said.RAAF12 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:35:
Het was mij te doen om de opbrengst te meten dus de injector aansturen met een geschikte pulstrein en dan de uitgespoten hoeveelheid vloeistof meten in een buisje. Dat is echt wel beter dan een INPA/ISTA meting. Maar als je mij niet geloofd ga dan maar te rade bij een echte expert.
Jullie praten langs elkaar heen; @CreativeS zegt niets over een meting, hij geeft aan dat ze niet te reviseren zijn. Hij wil ze dus ook helemaal niet testen, hij koopt ze nieuw.RAAF12 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:58:
Punt is dat ingebouwde injectors beperkt te testen zijn met software. Wil je goede dingen doen met meetrapport-slijtage-sproeibeeld-opbrengst ect dan moeten ze worden uitgebouwd en op een testbank worden gezet. Iedere (auto)techneut zal dat beamen. Geeft niet dat je het niet weet, maar ga dan niet de expert uithangen!
En doe wat vriendelijker, niet iedereen heeft jouw 70 jaar ervaring
Enige waar we over twijfelen is of we echt van een roadster kunnen genieten, omdat mijn vriendin toch wel erg last heeft van allergische reacties van hooikoorts. Daarnaast voelt het ergens fout om 3 auto's voor de deur te zetten (moet de tuin ook nog voor aangepast worden tzt).
Dus vanochtend zitten nadenken of een praktischer oplossing als vervanger van de e-Golf van mijn vriendin misschien een beter idee is. M140i of een M240i (nieuw model). Die kan prima ingezet worden als 2e auto én af en toe voor weekend sturen gebruikt worden.
Er zal zo'n 15K woon-werk en 10K km prive mee gereden worden verwacht ik en de nette (origineel, bekende historie) M140i's met niet al teveel kilometers beginnen schaars te worden. De nieuwe M240i heb ik een beetje een haat/liefde gevoel over. Ik vind hem wel erg gaaf, maar het is geen natuurlijke schoonheid. Een beetje zoals de M2 ook. Maar wel een veel modernere (en duurdere) auto.
Maar eens laten bezinken, sowieso geen haast en grote kans dat ik deze winter nog even afwacht.
Anyway, als iemand nog iets nuttigs heeft toe te voegen aan deze zondagochtend hersenspinsels hoor ik het graag.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Het geluid uit de speakers of uit de uitlaat? Ik vind het geluid best tam van de OPF generatie B58.VidaR-9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:53:
In mijn zoektocht naar een nieuwe 2e of 3e auto hebben we gister in een Z4 M40i gereden. Wat een heerlijk blok is de B58 toch zeg! En dat geluid..
M2 Competition? Zou ik dan overigens als 3e auto doen en niet als 2e auto waar 25k per jaar mee wordt gereden.VidaR-9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:53:
Anyway, als iemand nog iets nuttigs heeft toe te voegen aan deze zondagochtend hersenspinsels hoor ik het graag.
Nee geen speakers, dit was een pre OPF B58. De 2019 modellen klinken nog als vanouds aldus de verkoper. Daarna is OPF erin gekomen.TheBrut3 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Het geluid uit de speakers of uit de uitlaat? Ik vind het geluid best tam van de OPF generatie B58.
[...]
M2 Competition? Zou ik dan overigens als 3e auto doen en niet als 2e auto waar 25k per jaar mee wordt gereden.
M2 Competition is heel dik, maar dan zit je weer in de 3e auto hoek. Overigens ook nog niet uitgesloten. Maar dan staat een Cayman ook nog op het lijstje.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat alles vanaf MY19 (dus half 2018) een OPF had gekregen. Ook de latere modellen van de M140i en M240i hebben een OPF. Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik mijn auto had gekocht, anders had ik wel een auto van een half jaar ouder gekochtVidaR-9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:38:
Nee geen speakers, dit was een pre OPF B58. De 2019 modellen klinken nog als vanouds aldus de verkoper. Daarna is OPF erin gekomen.
Zeker iets nuttigs toe te voegen: je mag mijn M140i te kopen, zie V&A overige.VidaR-9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:53:
In mijn zoektocht naar een nieuwe 2e of 3e auto hebben we gister in een Z4 M40i gereden. Wat een heerlijk blok is de B58 toch zeg! En dat geluid..
Enige waar we over twijfelen is of we echt van een roadster kunnen genieten, omdat mijn vriendin toch wel erg last heeft van allergische reacties van hooikoorts. Daarnaast voelt het ergens fout om 3 auto's voor de deur te zetten (moet de tuin ook nog voor aangepast worden tzt).
Dus vanochtend zitten nadenken of een praktischer oplossing als vervanger van de e-Golf van mijn vriendin misschien een beter idee is. M140i of een M240i (nieuw model). Die kan prima ingezet worden als 2e auto én af en toe voor weekend sturen gebruikt worden.
Er zal zo'n 15K woon-werk en 10K km prive mee gereden worden verwacht ik en de nette (origineel, bekende historie) M140i's met niet al teveel kilometers beginnen schaars te worden. De nieuwe M240i heb ik een beetje een haat/liefde gevoel over. Ik vind hem wel erg gaaf, maar het is geen natuurlijke schoonheid. Een beetje zoals de M2 ook. Maar wel een veel modernere (en duurdere) auto.
Maar eens laten bezinken, sowieso geen haast en grote kans dat ik deze winter nog even afwacht.
Of een andere M140i natuurlijk. Denk dat je oprecht een heel goede allrounder koopt. Lekker om mee te touren en heel goede daily, lekker snel als je wilt. En tegelijkertijd ook best praktisch. De kofferbak is niet heel groot, maar je kunt je er met zijn tweeën prima mee redden.
Ik heb ook altijd begrepen dat vanaf juni 2018 met OPF (en software update) was.
[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 08-10-2023 12:49 ]
Geen idee, ik heb het ook maar van de verkoper gehoord - die benoemde dat al specifiek voordat ik ook maar meter gereden had. En hoe de Z4 klonk heb ik geen enkele reden om daar aan te twijfelenzunrob schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb ook altijd begrepen dat vanaf juni 2018 met OPF (en software update) was.
Maar misschien heeft hij een OPF delete gehad oid, het waren in ieder geval zeker niet de boxen.
Dit leek mij nogal fors, dus ik heb maar gezegd dat ik er over na ga denken. Wat ik vreemd vind is dat ik niet eerder een opmerking over heb gehad, bijvoorbeeld bij de APK die dit jaar nog is uitgevoerd. En hoort er ook niet een melding op het dashboard of scherm te verschijnen?
Afbreken? Afbreken van wat?xileS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:35:
Mijn F30 2013 heeft pas een kleine beurt gehad en de BMW dealer raadde aan om ook gelijk de remblokken en remschijven te vervangen omdat er kans op afbreken aanwezig is. Prijskaartje van ongeveer 1k (volgens mij gaat het alleen om de achterkant).
Dit leek mij nogal fors, dus ik heb maar gezegd dat ik er over na ga denken. Wat ik vreemd vind is dat ik niet eerder een opmerking over heb gehad, bijvoorbeeld bij de APK die dit jaar nog is uitgevoerd. En hoort er ook niet een melding op het dashboard of scherm te verschijnen?
Laat gaan @Pepppie. Ik heb het ettelijke malen geprobeerd - zelfs verduidelijkt -, maar er zijn weinig mensen die zoveel antipathie oproepen. Totaal niet lezen maar wel bombastisch brullen. Sommigen zijn niet te helpen, ze zien niets anders dan hun eigen gelijk..Pepppie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:24:
Jullie praten langs elkaar heen; @CreativeS zegt niets over een meting, hij geeft aan dat ze niet te reviseren zijn. Hij wil ze dus ook helemaal niet testen, hij koopt ze nieuw.
En doe wat vriendelijker, niet iedereen heeft jouw 70 jaar ervaring
Op basis van halve informatie kan je ook geen oordeel vellen. Altijd makkelijk om de schuld dan totaal bij de dealer te leggenzunrob schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:24:
Afbreken? Afbreken van wat?
[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 08-10-2023 14:31 ]
Volgens mij bedoelde hij de remschijven. De volgende opmerking staat op de factuur: "Remblokken + achter aan vervanging toe! Remschijven ernstig onder de norm. Kans op afbreken is aanwezig!"
Een remschijf zal bij normaal gebruik binnen een jaar niet van APK-waardig naar zwaar onder de norm gaan. Is de APK bij de dealer uitgevoerd of ergens anders? Bij de dealer zou ik direct in bezwaar gaan, want dan had er eerst nog een adviespunt moeten zijn. Meestal kijken ze alleen naar de dikte van de remblokken... lekker zorgvuldigxileS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:32:
Volgens mij bedoelde hij de remschijven. De volgende opmerking staat op de factuur: "Remblokken + achter aan vervanging toe! Remschijven ernstig onder de norm. Kans op afbreken is aanwezig!"
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 08-10-2023 14:35 ]
Je krijgt een melding als de remblokken aan vervanging toe zijn, dit komt door een slijtagesensor welke linksvoor en rechtsachter zit. Maar kan je ook zien in je iDrive menu, bij Service Behoefte uit mijn hoofd.xileS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:35:
Mijn F30 2013 heeft pas een kleine beurt gehad en de BMW dealer raadde aan om ook gelijk de remblokken en remschijven te vervangen omdat er kans op afbreken aanwezig is. Prijskaartje van ongeveer 1k (volgens mij gaat het alleen om de achterkant).
Maak anders een foto van je remschijven + blokken en deel deze, dan kunnen wij ook kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door FabiandJ op 08-10-2023 14:47 ]
Jup, dat was precies mijn idee (met mijn beperkte kennis van auto's) en ik maakte die opmerking ook aan de medewerker. Auto is dit jaar nog APK-gekeurd, niets gehoord over de remmen. Een vorig x wel over de banden, dat die aan vervanging toe waren (lkr ergens anders laten doen uiteindelijk). Zijn reactie was iets van: tsja, APK..CreativeS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:33:
[...]
Een remschijf zal bij normaal gebruik binnen een jaar niet van APK-waardig naar zwaar onder de norm gaan. Is de APK bij de dealer uitgevoerd of ergens anders? Bij de dealer zou ik direct in bezwaar gaan, want dan had er eerst nog een adviespunt moeten zijn. Meestal kijken ze alleen naar de dikte van de remblokken... lekker zorgvuldigMeldingen op het dashboard betreffen alleen de blokken, niet de schijven. Schijven moet gewoon opgemeten worden, minimale dikte staat op de schijf.
De APK was bij dezelfde BMW dealer uitgevoerd en lijkt mij dat remmen een essentieel onderdeel van is.. Ah aangezien dat er nog geen melding is verschenen over de blokken, zal alleen hoogstens de schijven vervangen hoeven te worden, begrijp ik. (ervanuit gaande dat de BMW dealer niet zomaar een opmerking maakt over de remmen)
[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 08-10-2023 15:00 ]
Thanks. Ik zal proberen vanavond een foto van te maken.FabiandJ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Je krijgt een melding als de remblokken aan vervanging toe zijn, dit komt door een slijtagesensor welke linksvoor en rechtsachter zit. Maar kan je ook zien in je iDrive menu, bij Service Behoefte uit mijn hoofd.
Maak anders een foto van je remschijven + blokken en deel deze, dan kunnen wij ook kijken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yNsYp8NLof6y8jDt7uNgYohi.jpg?f=user_large)
Verse olie en filters rondom in de F31, zo'n vacuum pomp maakt het wel een stuk gemakkelijker. Heb nog nieuwe voorbumper trim panelen liggen voor de vervaagde die er op zitten. Hoop niet dat daarvoor de halve bumper van de auto moet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B48QItUKE56jfUYNFGAdLkvH.jpg?f=user_large)
Ook alles mooi in de computer gezet, de 0 codes zijn de beurten die door mij erin zijn gezet. Van 2019 t/m 2023 was een flinke overbrugging en had geen idee of er die periode iets van onderhoud was gedaan. dus vandaar de snelle oliewissel van 15.000. Tot dusver 0 klachten.
[ Voor 52% gewijzigd door SgtPoen op 10-10-2023 11:44 ]
Voetsensor en antenne in/onder de achterbumper geinstalleerd.
:strip_exif()/f/image/fcNnNpGsKC2NUZb2nVjVDJGn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iFtorzyslRgNYyL9IGUow5hY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rU8rW0CFbhh0MSEbmKVE8rMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Hebben de diesels nog wel een peilstok? Ik kan dit bij mijn 340i helaas niet doenSgtPoen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:20:
[Afbeelding]
Verse olie en filters rondom in de F31, zo'n Vacuum pomp maakt het wel een stuk gemakkelijker. Heb nog nieuwe voorbumper trim panelen liggen voor de vervaagde die er nog op zitten. Hoop niet dat daarvoor de halve bumper van de auto moet.
Jup de B47D20 in de mijne blijkbaar wel.Spollie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:57:
[...]
Hebben de diesels nog wel een peilstok? Ik kan dit bij mijn 340i helaas niet doen
Trim niet geprobeerd te restaureren?SgtPoen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:20:
Heb nog nieuwe voorbumper trim panelen liggen voor de vervaagde die er nog op zitten. Hoop niet dat daarvoor de halve bumper van de auto moet.
Ik gebruik vaak Gyeon Trim of Nanolex Trim Rejuvenater.
![]() | ![]() |
Als hobbymatig detailer/poetser gebruik ik het vaak om auto’s echt “af” te maken. Hierboven de spiegels van mijn Z4 uit 2002. Blijft langdurig mooi.
@DetailingBySmotske
Heb zo'n middeltje geprobeerd maar mocht niet baten.Smotske schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:29:
[...]
Trim niet geprobeerd te restaureren?
Ik gebruik vaak Gyeon Trim of Nanolex Trim Rejuvenater.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als hobbymatig detailer/poetser gebruik ik het vaak om auto’s echt “af” te maken. Hierboven de spiegels van mijn Z4 uit 2002. Blijft langdurig mooi.
Tussen de middeltjes zit enorm veel verschil... wat voor middeltje?SgtPoen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:32:
Heb zo'n middeltje geprobeerd maar mocht niet baten.
Gyeon Q² Trim is een echte coating die plastic voedt, dat blijft gegarandeerd lang zwart.
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 08-10-2023 17:10 ]
Meguiars Ultimate BlackCreativeS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Tussen de middeltjes zit enorm veel verschil... wat voor middeltje?
Gyeon Trim is een echte coating die plastic voedt, dat blijft gegaraandeerd lang zwart.
Ja, dat werkt echt maar tijdelijk... zoals ik al zei... er zijn middeltjes èn middeltjes!SgtPoen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:02:
Meguiars Ultimate Black
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Al verkocht? Ik zie geen advertentie in je profiel?zunrob schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Zeker iets nuttigs toe te voegen: je mag mijn M140i te kopen, zie V&A overige.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Iets beter zoeken... [A] BMW M140i [33.000 Euro]Eagle Creek schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:25:
Al verkocht? Ik zie geen advertentie in je profiel?
Nooit geweten dat er v&a topics bestonden, v&a is voor mij een apart sitegedeelte.CreativeS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Iets beter zoeken... [A] BMW M140i [33.000 Euro]
Thx.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Bij de servicebehoeften kan je het idd ook zien, daar staat bij de remblokken achter nog 32k km. Alleen als de remschijven vervangen worden, dan moeten er geloof ik ook gelijk nieuwe remblokken erin.FabiandJ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Je krijgt een melding als de remblokken aan vervanging toe zijn, dit komt door een slijtagesensor welke linksvoor en rechtsachter zit. Maar kan je ook zien in je iDrive menu, bij Service Behoefte uit mijn hoofd.
Ik heb even snel een paar foto's gemaakt van de schijven achter, maar ik weet niet of dit voldoet ;p.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Los van het feit dat ze een beetje roestig zijn en het rem-oppervlak mooi egaal is, kan je een behoorlijke rand voelen tussen het rem-oppervlak en het uiteinde van je schijf?xileS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Bij de servicebehoeften kan je het idd ook zien, daar staat bij de remblokken achter nog 32k km. Alleen als de remschijven vervangen worden, dan moeten er geloof ik ook gelijk nieuwe remblokken erin.
Ik heb even snel een paar foto's gemaakt van de schijven achter, maar ik weet niet of dit voldoet ;p.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bij vervanging schijven (Altijd beide zijden) ook altijd blokken. Klopt inderdaadxileS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Bij de servicebehoeften kan je het idd ook zien, daar staat bij de remblokken achter nog 32k km. Alleen als de remschijven vervangen worden, dan moeten er geloof ik ook gelijk nieuwe remblokken erin.
Foto van de blokken had handig geweest, maar zo te zien zijn deze schijven al behoorlijk ingesleten. Er is een goede rand zichtbaar. Dat hadden ze wel even mogen melden als adviespunt (-> Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage AC5).xileS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:12:
En de slijtagesensoren zijn niet over te zetten blijkbaar. Zelfs wanneer ze nooit zijn aangesproken, gaan er toch nieuwe op, als de blokken vervangen worden.wheez50 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Bij vervanging schijven (Altijd beide zijden) ook altijd blokken. Klopt inderdaad
Wellicht kan het niet anders of ben ik gewoon te gierig, maar het ergert mij net zo als het iedere twee jaar vervangen van bougies, ongeacht de verreden kilometers. Klein leed, I know...
Zijn wel over te zetten maar enkel als ze niet zijn aangesproken maar aangezien het maar 15-20 euro is wordt het vaak toch gedaan want veroorzaken soms toch storingen.Toff schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
En de slijtagesensoren zijn niet over te zetten blijkbaar. Zelfs wanneer ze nooit zijn aangesproken, gaan er toch nieuwe op, als de blokken vervangen worden.
Wellicht kan het niet anders of ben ik gewoon te gierig, maar het ergert mij net zo als het iedere twee jaar vervangen van bougies, ongeacht de verreden kilometers. Klein leed, I know...
Daarnaast ligt het ook aan het model, sommige modellen hebben een 2-fase sensor en sommige 1-fase. Zodra je waarschuwing krijgt (oranje of rood) moet je ze vervangen, want je kan ze niet meer resetten. Het is namelijk gewoon een stukje plastic dat na bepaalde dikte wegslijt en dan maakt het metaal contact.
——
Vandaag voorbereiding van de retrofit van elektrische spiegels gedaan. Autodim, elektrisch inklappen, verwarmd en curb view. Mijn richtingaanwijzer in de spiegel had vocht en rechts deed het niet meer, ook links vocht maar doet het nog wel. Helaas is dit in Noorwegen dus APK afkeur (soft, dus moet na 31 dagen laten herkeuren).
Ik vond toevallig een set met full option spiegels. in plaats van 50 euro voor een nieuw lampje te betalen heb ik voor 250 een set spiegels gevonden met nog aan beide kanten auto-dim. Daarboven op nog 40 euro voor de schakelaar in de deur want die moet dan ook vervangen worden.
(Zie ook https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1360941 voor instructies)
:strip_exif()/f/image/v69r93jlEnCzE1MkQdZaFYQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Status retrofits
Comfort acces
1/3 exterior antennes geïnstalleerd (achterbumper, linkerkanaal, rechterkanaal)
0/1 interior antennes geintstalleerd (kofferbak)
1/1 voet sensor geintstalleerd
Spiegels
1 nieuwe schakelaarvoor ruiten + soldeerwerk [DONE]
0/2 spiegels geïnstalleerd
trekhaak
Eerste retrofit, lang geleden afgerond
Harman Kardon
1/1 versterker
0/4 tweeters in de deuren
Parkeringsensoren vooraan
Kabels van voor naar achter getrokken
Bumper eraf, gaten maken en sensoren installeren nog te doen.
Alle delen heb ik de afgelopen tijd van sloopauto’s kunnen halen dus op zich niet al te veel voor betaald, ik zit nu op 1450 euro voor alles en alle onderdelen heb ik in huis. Clips en elektrische draden niet meegerekend want heb gewoon een zwik besteld via AliExpress voor totaal denk 100 euro aan pins etc en af toe nog wat kleinigheidjes zoals soldeertin lokaal gehaald.
Rem-oppervlak voelt idd gewoon glad aan, maar ik heb geen idee hoe en wat ik moet voelen en of ik dit überhaupt zelf kan oordelenXqlus1ve schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Los van het feit dat ze een beetje roestig zijn en het rem-oppervlak mooi egaal is, kan je een behoorlijke rand voelen tussen het rem-oppervlak en het uiteinde van je schijf?
Hoeveel km op je schijven nu?xileS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Rem-oppervlak voelt idd gewoon glad aan, maar ik heb geen idee hoe en wat ik moet voelen en of ik dit überhaupt zelf kan oordelen.
Leuk die retrofits! Ik ben ook dingen aan het verzamelen voor een retrofit namelijk:
KAFAS2 Plus alles wat daarmee kan
HUD
Verwarmd + trillend stuurwiel
Heb alles binnen, het laatste onderdeel is inmiddels onderweg namelijk een dashboard met de HUD uitsparing.
Zou ook een gat in mijn huidige dashboard kunnen maken, maar dan werkt het luchtrooster links niet meer goed. De buis voor de lucht aanvoeren is bij de HUD dashboard smaller dan de niet HUD dashboard.
Nog een aanrader voor spullen kan je hier kijken: https://rrr.lt/en
Heb daar mijn dashboard besteld een goeie gevonden voor €260 i.p.v. €800 - €1700 wat je elders ziet.
Dus binnenkort afspraak maken voor de voorruit vervangen welke ik hier al heb liggen met uitsparing voor de KAFAS2 camera en HUD proof, en dan kan het ombouwen beginnen
Ik heb nog een paar foto's toegevoegd, volgens mij zitten de blokken daarachter. Lijkt mij moeilijk om foto van te maken zonder het los te makenCreativeS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
Foto van de blokken had handig geweest, maar zo te zien zijn deze schijven al behoorlijk ingesleten. Er is een goede rand zichtbaar. Dat hadden ze wel even mogen melden als adviespunt (-> Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage AC5).
En de blokken zijn hier denk ik niet het probleem. Als 1 of 2 schijven achter niet meer goed zijn, moet sowieso 2 schijven en 2 remblokken vervangen worden als ik het goed begrepen heb.
Ik geloof best dat de schijven vervangen dienen te worden (kan mij niet meer herinneren wanneer dit is gebeurd, weet wel dat de remblokken eerder vervangen zijn), alleen komt het idd raar op mij over dat dit ineens zo dringend is terwijl bij de APK begin dit jaar niks over is gemeld bij dezelfde dealer. Voor het gemak ga ik er dan vanuit dat ze bij de APK niet goed gecheckt hebben of dat het wel ineens veel meer versleten is (terwijl ik amper heb gereden dit jaar).
Iig lijkt mij 1k best fors. Iemand een beter adresje om de schijven (+remblokken) te laten vervangen in Amsterdam of omgeving?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ah lachen. Wel respect voor HUD & KAFAS retrofit, echt een hoop werk.FabiandJ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:41:
[...]
Leuk die retrofits! Ik ben ook dingen aan het verzamelen voor een retrofit namelijk:
KAFAS2 Plus alles wat daarmee kan
HUD
Verwarmd + trillend stuurwiel
Heb alles binnen, het laatste onderdeel is inmiddels onderweg namelijk een dashboard met de HUD uitsparing.
Zou ook een gat in mijn huidige dashboard kunnen maken, maar dan werkt het luchtrooster links niet meer goed. De buis voor de lucht aanvoeren is bij de HUD dashboard smaller dan de niet HUD dashboard.
Nog een aanrader voor spullen kan je hier kijken: https://rrr.lt/en
Heb daar mijn dashboard besteld een goeie gevonden voor €260 i.p.v. €800 - €1700 wat je elders ziet.
Dus binnenkort afspraak maken voor de voorruit vervangen welke ik hier al heb liggen met uitsparing voor de KAFAS2 camera en HUD proof, en dan kan het ombouwen beginnen
Ik heb geluk dat ik al HUD & KAFAS had, was een vereiste toen ik de auto kocht (en toen was ik nog niet van de retrofits) maargoed.
Vergeten in mijn lijstje was ik nog de sportautomaat met flippers aan het stuur Mijn cruisecontrol knop was versleten dus stuur moest er toch af, toen gaten in mijn stuur geboord en er flippers opgezet. Erg fijn in de bergen moet ik zeggen.
Als ik klaar ben met alle projecten heb ik een full option op de elektrische stoelen na, maar dat boeit me ook niet zoveel
Op welke auto doe je dit?
Als je overigens toegang tot TIS nodig hebt moet je me even PM'en
Pfoe geen idee dus wanneer ze vervangen zijn. Dat moet sowieso voor 2019 zijn geweest, mochten ze ooit vervangen zijn geweest. Auto heeft momenteel iets van 174k op de teller.
In die remblokken zit nog wel wat leven, je zit nog niet staal op staal.xileS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:51:
[...]
Ik heb nog een paar foto's toegevoegd, volgens mij zitten de blokken daarachter. Lijkt mij moeilijk om foto van te maken zonder het los te maken?
En de blokken zijn hier denk ik niet het probleem. Als 1 of 2 schijven achter niet meer goed zijn, moet sowieso 2 schijven en 2 remblokken vervangen worden als ik het goed begrepen heb.
Ik geloof best dat de schijven vervangen dienen te worden (kan mij niet meer herinneren wanneer dit is gebeurd, weet wel dat de remblokken eerder vervangen zijn), alleen komt het idd raar op mij over dat dit ineens zo dringend is terwijl bij de APK begin dit jaar niks over is gemeld bij dezelfde dealer. Voor het gemak ga ik er dan vanuit dat ze bij de APK niet goed gecheckt hebben of dat het wel ineens veel meer versleten is (terwijl ik amper heb gereden dit jaar).
Iig lijkt mij 1k best fors. Iemand een beter adresje om de schijven (+remblokken) te laten vervangen in Amsterdam of omgeving?
Om de kosten te drukken zou jezelf de remschijven en remblokken kunnen aanschaffen.
Ik zoek de onderdeel nummers altijd op bij de webshop van Ekris, zie link weet niet welk model F30 je verder hebt: https://bmwshop.ekris.nl/...erie-f30-sedan-vanaf-2011
Klikt vervolgens op "Remmen" en zoek je de onderdelen bij elkaar, vergeet naast de remblokken en remschijven ook niet de slijtageindicator 1x linksvoor & 1x rechtsachter.
Dan naar bijvoorbeeld daparto.nl gaan en daar de onderdelen bij elkaar zoeken, mocht je help zoeken gooi het maar in de groep
Doe dit op een BMW F80 M3 zie foto hieronder.Mr Pingu schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:53:
[...]
Ah lachen. Wel respect voor HUD & KAFAS retrofit, echt een hoop werk.
Ik heb geluk dat ik al HUD & KAFAS had, was een vereiste toen ik de auto kocht (en toen was ik nog niet van de retrofits) maargoed.
Vergeten in mijn lijstje was ik nog de sportautomaat met flippers aan het stuur Mijn cruisecontrol knop was versleten dus stuur moest er toch af, toen gaten in mijn stuur geboord en er flippers opgezet. Erg fijn in de bergen moet ik zeggen.
Als ik klaar ben met alle projecten heb ik een full option op de elektrische stoelen na, maar dat boeit me ook niet zoveel![]()
Op welke auto doe je dit?
Als je overigens toegang tot TIS nodig hebt moet je me even PM'en
Voor de retrofit van de KAFAS2 staat een filmpje op Youtube, de HUD een post op F30 Bimmerpost.
Maar het is allemaal redelijk simpel, loshalen van het dashboard is ook kinderspel, meest lastigste is de middenconsole, maar ook hier een filmpje van op Youtube.
Had in mijn vorige M135i ook de folding spiegels geretrofit, had alleen geen zin in solderen dus toen de hele kabelboom in de deur van de bijrijder vervangen
En daar ook het M-Performance LED stuur ingezet, dat was wat meer werk.
:strip_exif()/f/image/ajMnafZKuIDsVXqBt1PRidKy.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf afgelopen week bezig geweest met mijn remmen, heb last van een trillende auto bij hard remmen en voor mijn gevoel van achteren. Alle remschijven gecontroleerd en waren nog allemaal recht, nu heb ik met de auto op het circuit gereden met de OEM remblokken op de achterkant en die zijn te zacht waardoor remdeposit in gaten van de remschijven komt. Op de voorkant heb ik al Endless MX72 Plus blokken en deze nu ook achter gemonteerd, al even ingeremd en het leek al minder te zijn. Nu nog wat meer rijden om de remschijven achter op te schonen. De tip dat de remblokken achter het probleem zijn kwam ik na wat zoekwerk op de de f80.bimmerpost forum en ook die van de M2, iemand vroeg Endless ME22 of iets anders en werd een reactie op iemand die Ferodo DS2500 aangaf dit geantwoord:
Never track with Ferodo DS2500 as it will just leave deposits on your rotor and causes vibrations under braking.
I have heard and read great reviews on the Endless ME20 for track use...probably the best.
For both street use and track use the Endless CCRg is great.
For mostly street and occasional track use the Endless MX72 Plus is what you want.
[ Voor 31% gewijzigd door FabiandJ op 09-10-2023 22:13 ]
Gave wagen, die is het ook wel waard om wat geld met zulke retrofits te doen. Daar twijfel ik bij mijn F48 iets meer over (maar ik mag niet klagen, van een oudere rijke man overgenomen die alles boven de inruilwaarde van de dealer best vond...)FabiandJ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Doe dit op een BMW F80 M3 zie foto hieronder.
Voor de retrofit van de KAFAS2 staat een filmpje op Youtube, de HUD een post op F30 Bimmerpost.
Maar het is allemaal redelijk simpel, loshalen van het dashboard is ook kinderspel, meest lastigste is de middenconsole, maar ook hier een filmpje van op Youtube.
Had in mijn vorige M135i ook de folding spiegels geretrofit, had alleen geen zin in solderen dus toen de hele kabelboom in de deur van de bijrijder vervangen
En daar ook het M-Performance LED stuur ingezet, dat was wat meer werk.
[Afbeelding]