Ik heb werkelijk waar geen idee, dat is niet mijn expertise.CreativeS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:59:
[...]
Shampoo met siliciumdioxide is toch ook een vorm van siliconen? Of kan ik mijn kwaliteiten maar beter in het inbouwen van beveiligings- en surveillance apparatuur in auto's steken?
Herkenbaarlord_fh schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:17:
Ik moest voor mijn broertje opzoek naar een andere auto (had een fiesta, bonkte iemand achterin, totall loss, nieuwe halen) en dan gaat het bij mijzelf ook weer jeuken om rond te kijken voor wat anders.![]()
Echter,
En dit heb ik nog niet echt eerder gehad,
Ik zou oprecht niet weten wat ik moet kopen voor normaal geld (lees, max 25/30K) dat beter/leuker is dan de X3 (liefst behoud hoge zit, vriendin eis) als ik bij BMW wil blijven en dan wel echt een stuk nieuwer wil rijden. je komt dan altijd op een pruttel 3 cilinder uit en/of karig aangekleed en altijd een stap terug t.o.v. nu, zo bizar zijn de prijzen gewoon. daarbij wil ik de 6 cilinder nog niet missen en de N52B30 met de 6traps automaat is gewoon heel degelijk. Conclusie: houden dat ding voorlopig
![]()
Enige wat me eigenlijk tegen staat bij de auto, is de wegenbelasting van 88 per maand voor de KM die ik per jaar rij (5K) en toch wel als ik groningen op en neer doe met de huidige 98 prijs, me dat 60 euro brandstof kost. Maargoed een nieuwe halen en dik geld bijleggen is altijd veel duurder+ de smiles per gallon maakt het goed
Maar een beetje leuke upgrade kost gewoon serieus geld op dit moment. Dat moet je er wel echt uithalen inderdaad.
Besparen op MRB lijkt me ook lastig hoor. Moderne BMW’s zijn redelijk aan het gewicht.
Ik heb vanochtend de recent aangeschafte Z4 door ProCar laten keuren. Conclusie is dat het een hele nette en goede auto is. Remmerij voor is aan vervanging toe , kleppendekselpakking lekt iets en remvloeistof wat donker. Ze zien zelden zo’n net exemplaar in de werkplaats zeiden ze. Fijn om bevestiging te krijgen dat het een goede auto is. Dingen die ze gevonden hebben waren voor mij ook geen verrassing. Blij mee!
Ik heb vanochtend de recent aangeschafte Z4 door ProCar laten keuren. Conclusie is dat het een hele nette en goede auto is. Remmerij voor is aan vervanging toe , kleppendekselpakking lekt iets en remvloeistof wat donker. Ze zien zelden zo’n net exemplaar in de werkplaats zeiden ze. Fijn om bevestiging te krijgen dat het een goede auto is. Dingen die ze gevonden hebben waren voor mij ook geen verrassing. Blij mee!
Ben niet echt een expert, maar siliconen is een chemische polymeer product uit aardolie.CreativeS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:59:
[...]
Shampoo met siliciumdioxide is toch ook een vorm van siliconen? Of kan ik mijn kwaliteiten maar beter in het inbouwen van beveiligings- en surveillance apparatuur in auto's steken?
Silicumdioxide is een natuurlijk product dat chemisch met zuurstof gebonden wordt (silicum = silica).
De twee zijn volgens mij echt appels en spruiten.
Nee, siliconen zijn een polymeer van silicium. Grondstof is SiO2.
Het is wel een synthetisch product, als in het komt niet voor in de natuur.
- knip -
Dank u, maar silica is wel weer een natuurlijk productRaymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:13:
Nee, siliconen zijn een polymeer van silicium. Grondstof is SiO2.
Silica is een andere naam voor SiO2 of siliciumdioxide.
Silica (uit de aardkorst) reduceer je naar silicum (het element, puur) wat je om kan zetten naar silicoon (kitspuit).
Silica (uit de aardkorst) reduceer je naar silicum (het element, puur) wat je om kan zetten naar silicoon (kitspuit).
[ Voor 52% gewijzigd door Raymond P op 29-09-2023 20:25 ]
- knip -
En dat is dan weer het hoofdbestandsdeel van zand...Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:23:
Silica is een andere naam voor SiO2 of siliciumdioxide.
Yes, zo'n 10% van de aardkorst bestaat uit dat spul.
Volgens mij kan je siliconen(spray) overigens wel prima als rubberonderhoudmiddel gebruiken, maar je ruiten zullen gaan piepen bij bochtjes en hobbeltjes.
(Ik rij met rain-x, dat is afaik ook een siliconen product. De ruitenwissers maken behoorlijke herrie als ze wel gebruikt worden.)
Volgens mij kan je siliconen(spray) overigens wel prima als rubberonderhoudmiddel gebruiken, maar je ruiten zullen gaan piepen bij bochtjes en hobbeltjes.
(Ik rij met rain-x, dat is afaik ook een siliconen product. De ruitenwissers maken behoorlijke herrie als ze wel gebruikt worden.)
[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 29-09-2023 20:45 ]
- knip -
Gelukkig zijn de wasresultaten met Gyeon Q²M Bathe+ (met SiO2) op zowel Titansilber als Saphirschwarz fabelhaft... hebben we geen krakende rubbers... dus ik hoef het verder niet te onderzoeken 
De E46/5 318ti is overigens vandaag weer voor een jaartje gekeurd (zonder adsviespunten). Toch fijn om zo'n beestje van 20 jaar oud goed te behouden. Mijn 18 jarige E90 325i was vorige maand ook zonder punten. Onderhoud is behoud.
De E46/5 318ti is overigens vandaag weer voor een jaartje gekeurd (zonder adsviespunten). Toch fijn om zo'n beestje van 20 jaar oud goed te behouden. Mijn 18 jarige E90 325i was vorige maand ook zonder punten. Onderhoud is behoud.
:strip_exif()/f/image/9q7CsbLxndS3kwwZsWs2fxX2.jpg?f=fotoalbum_large)
Siliconen zijn polymeren van silicium en zurrstof waaraan koolwaterstoffen zijn verbonden. De si'tjes en o'tjes vormen een streng, en aan de si'tjes zitten verder c'tjes met h'tjes.Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:44:
Yes, zo'n 10% van de aardkorst bestaat uit dat spul.
Die combinatie (SiOC2H6)x komt in de natuur niet veel voor. De elementen vormen daarentegen 90%+ van het menselijk lichaam. Het spul is op geen enkele manier natuurlijk te noemen. Alles leuk en aardig, maar zelfs mijn uitleg is een gevalletje dunning-kruger. Kan je nagaan hoever jullie ervanaf zaten.
*zucht*
Oh, ontopic: Iemand die een goedkope(re) manier kent om de carterpakking van e46m54 te vervangen? De mijne lekt als een verrotte carterpakking.
Voor mijn cardanlager/hardyschijf zal ik toch echt zelf gewoon een paar uur onder de auto moeten kruipen...
Pfff.. Ik dacht dat ik wel klaar was dit jaar na al het gezeik. Brand er ineens een airbag storing lampje
Volgende week maar weer even langs de garage. Ik begin hun favoriete klant te worden denk ik 
En dan moet de scooter ook nog een beurt, gedoe allemaal.
[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 29-09-2023 21:35 ]
Grote kans dat het de stoelmatsensor is... hoofdairbag links valt dan ook uit (plus nog wat spookfoutmeldingen).sig69 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:33:
Pfff.. Ik dacht dat ik wel klaar was dit jaar na al het gezeik. Brand er ineens een airbag storing lampjeVolgende week maar weer even langs de garage. Ik begin hun favoriete klant te worden denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 29-09-2023 21:36 ]
Zoiets vermoed ik ook, maar dan de passagiers kant. Daar heeft namelijk recent voor het eerst sinds twee jaar iemand gezeten, en ineens die melding. Maar we gaan het zien.CreativeS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:35:
[...]
Grote kans dat het de stoelmatsensor is... hoofdairbag links valt dan ook uit (plus nog wat spookfoutmeldingen).
Je hebt ook alleen maar een stoelmatsensor in de passagiersstoel. De computer van de auto mag ervan uitgaan dat er iemand op de bestuurdersstoel zit als deze bediend wordtsig69 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:39:
Zoiets vermoed ik ook, maar dan de passagiers kant. Daar heeft namelijk recent voor het eerst sinds twee jaar iemand gezeten, en ineens die melding. Maar we gaan het zien.
[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 29-09-2023 21:45 ]
CreativeS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:42:
[...]
Je hebt ook alleen maar een stoelmatsensor in de passagiersstoel. De computer van de auto mag ervan uitgaan dat er iemand op de bestuurdersstoel zit als deze bediend wordt

Hoe zit ik ernaast dan?wheez50 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:26:
[...]
Siliconen zijn polymeren van silicium en zurrstof waaraan koolwaterstoffen zijn verbonden. De si'tjes en o'tjes vormen een streng, en aan de si'tjes zitten verder c'tjes met h'tjes.
Die combinatie (SiOC2H6)x komt in de natuur niet veel voor. De elementen vormen daarentegen 90%+ van het menselijk lichaam. Het spul is op geen enkele manier natuurlijk te noemen. Alles leuk en aardig, maar zelfs mijn uitleg is een gevalletje dunning-kruger. Kan je nagaan hoever jullie ervanaf zaten.
Gaan je ruiten niet piepen? Of bestaat de aardkorst niet voor 10% uit SiO2?
Of doel je op de bewuste oversimplificatie van polymerisatie?
Uiteindelijk weet ik er ook niet meer vanaf dan dat het in een flesje te koop is en het geen aardolieproduct is.
Oh en dat je het niet op je rempedaal en/of schoenzool wilt hebben.
@CreativeS De linker airbag ook? Dat is onlogisch. Wellicht toch een keertje fixen dan...
- knip -
Niet perse. KAn ook andere oorzaken hebben. Kan ook niet piepen (zoals bij mijRaymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:49:
[...]
Hoe zit ik ernaast dan?
Gaan je ruiten niet piepen?
Nee. Stukje meer zelfs.Of bestaat de aardkorst niet voor 10% uit SiO2?
Dat of je onvolledige uitleg en ik heb gewoon de laatste gepakt van een onzinscussie en ben toevallig bij de verkeerde terechtgekomen. Had je kunnen weten.Of doel je op de bewuste oversimplificatie van polymerisatie?
Zoals ik al zei weet ik er maar net iets minder weinig vanaf. Natuurlijk is het niet. Aardolieproduct is het soms gedeeltelijk. En uitgehard doet het op je rempedaal en schoenzool helemaal niets. Sterker nog: je hebt rempedaalcovers en schoenzolen van het spul.Uiteindelijk weet ik er ook niet meer vanaf dan dat het in een flesje te koop is en het geen aardolieproduct is.
Oh en dat je het niet op je rempedaal en/of schoenzool wilt hebben.

Sorry dat ik jouw quootte. HAd je voorganger in de onzinscussie moeten zijn

Het betreffende lampje gaat soms ook branden voor bijvoorbeeld gordelspanners. Kan zijn dat het plotselinge gebruik van de gordel de spanner zo heeft gestressed dat 'ie ermee uitscheidde. Al denk ik eerlijk gezegd dat het idd de mat is. Komt meer voor bij jongere auto's. En beiden schakelijk hoofdairbag van bestuurder niet uit. Mocht je zelf een simpele foutlezer voor obd2 hebben, kan je ws snel zien wat er mis is.sig69 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:33:
Pfff.. Ik dacht dat ik wel klaar was dit jaar na al het gezeik. Brand er ineens een airbag storing lampjeVolgende week maar weer even langs de garage. Ik begin hun favoriete klant te worden denk ik
Sterker nog: Mijn e36 touring (inmiddels schroot) had een kapotte gordelspanner na een al te enthausiaste stofzuigbeurt. Met betreffende airbaglampje.
[ Voor 28% gewijzigd door wheez50 op 29-09-2023 22:01 ]
Ik doelde op de sprays, en dan vooral die gore siliconenhoudende cockpitsprays van de buurman op het stofzuigplein. 
Maar je hebt gelijk, meer verbose had gekund, point taken.
Maar je hebt gelijk, meer verbose had gekund, point taken.
- knip -
Als de stoelmatsensor kapot is en er wordt een emulator geplaatst... dan gaat ook de passagiersairbag af... als je alleen in de auto zit (als bestuurder) en de klap is heftig genoeg. Bestuurdersairbag gaat natuurlijk altijd af.Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:49:
@CreativeS De linker airbag ook? Dat is onlogisch. Wellicht toch een keertje fixen dan...
Brrrr... mijn nekharen gaan overeind staan als ik die troep zie. Helemaal als degene er nog trots op is ook.Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:03:
Ik doelde op de sprays, en dan vooral die gore siliconenhoudende cockpitsprays van de buurman op het stofzuigplein.
@CreativeS Dat is zoals ik 'm dacht te begrijpen. Hoofdairbag links is dus niet hetzelfde als bestuurdersairbag?
Of lees ik je eerdere bericht verkeerd? (Of zit je stuur rechts?)
Of lees ik je eerdere bericht verkeerd? (Of zit je stuur rechts?)
- knip -
Vaak vallen ze dan 'kruislings' uit.
Maar eh, hebben niet alle E46's hoofdairbags? Je weet wel... in het dak
Maakt ook niet uit. Hier is alles werkend.
Maar eh, hebben niet alle E46's hoofdairbags? Je weet wel... in het dak
Ah, dan zal die van mij ze vast ook hebben. Dat wist ik dus niet.
Ik las hoofdairbag als de unit voor de hoofdpassagier.
Ik las hoofdairbag als de unit voor de hoofdpassagier.
- knip -
Prijzig is geen probleem (tot op zekere hoogte), het ding moet gewoon goed zijn. Heb bijvoorbeeld ook de deurrubbers laten vervangen a 370 euro (per stuk, en dan nog btw en uren). De rubbers van de ramen achter kwamen op 1200 per stuk, toen viel m'n garagist zelfs van z'n stoel. Die zijn dus voorlopig nog goed genoeg (niet mooi, maar lekt niet)CreativeS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:42:
[...]
Mooiste is hele sensormat te vervangen, maar is prijzig werkje.
Ik zou er gewoon zo'n dummy op doen. Dan ploft je airbag ook. Maar als je met een dergelijke auto een tik heb die een airbag laat afgaan, is ie toch al total loss. Dan kan die andere airbag er ook wel bij.
Hoe bedoel je goedkope.manier om carterpanpakking te vervangen ? Lijkt me kwestie van olie eruit, pan eraf, pakking ertussen en pan er weer op ?wheez50 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:26:
[...]
Siliconen zijn polymeren van silicium en zurrstof waaraan koolwaterstoffen zijn verbonden. De si'tjes en o'tjes vormen een streng, en aan de si'tjes zitten verder c'tjes met h'tjes.
*zucht*
Oh, ontopic: Iemand die een goedkope(re) manier kent om de carterpakking van e46m54 te vervangen? De mijne lekt als een verrotte carterpakking.
Voor mijn cardanlager/hardyschijf zal ik toch echt zelf gewoon een paar uur onder de auto moeten kruipen...
Even een post om mijn stukje trots te showen. Tijdje terug met de camera en de auto op pad geweest. Daar is nog een mooie sideshot uitgekomen. Het is trouwens wel een uitdaging om donkerblauw met zonsondergang goed er op te krijgen zonder dat er allemaal lijnen verdwijnen en\of ruis te introduceren. Maar goed, eindresultaat mag er zijn denk ik zo:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PfenEAyEyj0NXYeR34F15sKp.jpg?f=user_large)
Zit denken om voor volgend zomer de zomerset te laten poedercoaten. Alleen welke kleur?
Gaat om M403 setje op een F31, foto ter indicatie (niet mijn auto)
:strip_exif()/f/image/xoHpv3Uua0YiSaS8WI4jy8Qk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dacht eerst aan matzwart, of evt. diamond cut / bi colour.
Voorbeeld ter indicatie:
:strip_exif()/f/image/3d8OHHRSxHx52vuHRGgMKWfA.jpg?f=fotoalbum_large)
Van matzwart kan ik genoeg voorbeelden vinden, alleen de diamond cut niet helaas.
Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet onder de auto. Iemand handig met fotoshop toevallig?
(heb zelfs zitten denken aan heel donkerbrons, tegen zwart aan en dan mat
Maar dat gaat te ver)
:strip_exif()/f/image/xoHpv3Uua0YiSaS8WI4jy8Qk.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld ter indicatie:
:strip_exif()/f/image/3d8OHHRSxHx52vuHRGgMKWfA.jpg?f=fotoalbum_large)
Van matzwart kan ik genoeg voorbeelden vinden, alleen de diamond cut niet helaas.
Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet onder de auto. Iemand handig met fotoshop toevallig?
(heb zelfs zitten denken aan heel donkerbrons, tegen zwart aan en dan mat
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 30-09-2023 10:11 ]
DeBaroN schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:05:
Zit denken om voor volgend zomer de zomerset te laten poedercoaten. Alleen welke kleur?
[Afbeelding]
Voorbeeld ter indicatie:
[Afbeelding]
(heb zelfs zitten denken aan heel donkerbrons, tegen zwart aan en dan matMaar dat gaat te ver)
dit zijn trouwens de M704, ben er niet wild van maarja ze zaten er eenmaal bij. Toekomst eens denken over een zetje Works oid.
[ Voor 10% gewijzigd door Xqlus1ve op 30-09-2023 10:22 ]
Brons is tegenwoordig wel een hippe kleur velg inderdaad. Zelf vind ik gunmetal ook altijd wel mooi.
Mat brons, of zelfs mat koper vind ik persoonlijk heel erg gaaf. Zoals op de M5 CS. Je ziet het steeds meer.
imo geen zwart. Glanzend of mat. Als ze vuil worden, word zwart echt heel lelijk. Doffe grijze bende.
Dan zijn vuile licht grijze wielen nog mooier. imo.
imo geen zwart. Glanzend of mat. Als ze vuil worden, word zwart echt heel lelijk. Doffe grijze bende.
Dan zijn vuile licht grijze wielen nog mooier. imo.
@DetailingBySmotske
Ik heb een ongelooflijke afkeer tegen zwarte velgen. Je ziet de lijnen niet eens, vaak kleine remschijfjes erachter die nog meer opvallen... en ja, als ze vuil worden? Je ziet alles. Staat zo fijn als er een grijze of roodbruine gloed van de remblokken overheen komt. Nee. Nooit zwart! Maar brons of koper? Ik vind het zelf echt wel mooi.. maar op een zilveren auto staat het minder.
Zelf groot fan van de Apex EC-7R in Satin Bronze.
/f/image/fWxBBQ4THJXgxqArR6vQWy6y.png?f=fotoalbum_large)
en dan mijn mooie 335-remklauwen erachter...
:strip_exif()/f/image/M4h6dcsEEHezKmdYQIAR6eXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Of toch maar zoveel mogelijk zilver/chrome-effect op mijn huidige velgen. Veel sparkle and shine. Staat ook mooi met de grijze remklauwen.
/f/image/fWxBBQ4THJXgxqArR6vQWy6y.png?f=fotoalbum_large)
en dan mijn mooie 335-remklauwen erachter...

:strip_exif()/f/image/M4h6dcsEEHezKmdYQIAR6eXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Of toch maar zoveel mogelijk zilver/chrome-effect op mijn huidige velgen. Veel sparkle and shine. Staat ook mooi met de grijze remklauwen.
[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 30-09-2023 15:27 ]
Zuigerveertje is ook een makkie. Kijk eens naar je auto. Bedenk wat je moet doen om dat veertje van 3 tientjes te vervangen.lord_fh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:19:
[...]
Hoe bedoel je goedkope.manier om carterpanpakking te vervangen ? Lijkt me kwestie van olie eruit, pan eraf, pakking ertussen en pan er weer op ?
Ok. Ik weet dat het volledig nutteloos is om een hipshotreageerder te beantwoorden, maar ga het toch lekker doen.
Bij een e46 m54 motor is het verwijderen van de olie geen probleem. Pan eraf wel. Je begint met de olie. En dan bevestig je een motorsteun aan de bovenkant om de motor op zijn plek te houden. Dan haal je de hele voorophanging los. Het hele voorsubframe laat je dan 20cm (of meer) zakken. Pas dan kan je bij alle carterpanboutjes. Die je vervolgens losschroeft. De pan mag dan 15 cm (!) naar beneden (waar 'ie met bevestigd subframe 3cm ruimte heeft max) om de olipomp etc te vermijden. Dan bevestig je de pakking van drie tientjes (na restjes oude pakking uit carterpan te verwijderen etc) en bevestig je de boel weer beetje bij beetje (tip: check gelijk je motorsteunen en vervang ze als ze een beetje slecht zijn). En vul je olie bij en chekc je of de nieuwe pakking ok is.
Laat je dat door een garage doen is de pakking drie tientjes. Arbeidsloon tenminste het twintigvoudige.

Vandaar dat je opmerking zo behulpzaam is als glazenwassen met een baksteen.
Gewoon ook heel mooie fotoCarJunkyXL schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:17:
Even een post om mijn stukje trots te showen. Tijdje terug met de camera en de auto op pad geweest. Daar is nog een mooie sideshot uitgekomen. Het is trouwens wel een uitdaging om donkerblauw met zonsondergang goed er op te krijgen zonder dat er allemaal lijnen verdwijnen en\of ruis te introduceren. Maar goed, eindresultaat mag er zijn denk ik zo:
[Afbeelding]
Pikt de APK keuring dat?Pannencouque schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:36:
Ik zou er gewoon zo'n dummy op doen. Dan ploft je airbag ook. Maar als je met een dergelijke auto een tik heb die een airbag laat afgaan, is ie toch al total loss. Dan kan die andere airbag er ook wel bij.
Had ondertussen een poedercoater in de buurt gevraagd naar de kleur brons, stuurde me ditCreativeS schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:25:
Ik heb een ongelooflijke afkeer tegen zwarte velgen. Je ziet de lijnen niet eens, vaak kleine remschijfjes erachter die nog meer opvallen... en ja, als ze vuil worden? Je ziet alles. Staat zo fijn als er een grijze of roodbruine gloed van de remblokken overheen komt. Nee. Nooit zwart! Maar brons of koper? Ik vind het zelf echt wel mooi.. maar op een zilveren auto staat het minder.
[Afbeelding]
en dan mijn mooie 335-remklauwen erachter...![]()
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASoQO6LMmQho7ibocDWX0rEA.jpg?f=user_large)
Dit is "Highland bronze mat" . Ziet er wel goed uit.
Wat dacht jij dan, soort van Radiator stop lek in de olie?wheez50 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:02:
[...]

Een rotklus blijft nu eenmaal een rotklus. Combineren met iets anders dat ook eraan zit te komen kan de pijn misschien wat verzachten, of - als het kan - ermee leren leven, for the time being.
BTW Die radiatorstoptroep wil je echt niet nodig hebben hoor. Net als dat bandenlekspul...
Ja, gek genoeg wel. Als het lampje maar niet brandt.RAAF12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:24:
Pikt de APK keuring dat?
En dat airbag lampje brand wel kortstondig, samen met alle andere lampjes als de auto wordt gestart? Dan kan de keurmeester idd niet zien dat passagiersmat overbrugd/getamperd is. De mat gaat vaak stuk doordat er zware tassen op die stoel wordt gezet, heel anders van impact als een achterwerk
[ Voor 15% gewijzigd door RAAF12 op 30-09-2023 23:32 ]
Zoals sommige weten hebben we een S-Max gekocht. Dit betekent dat een van de 2 BMW's weg moet, waarbij mijn vriendin sterk de voorkeur heeft haar auto te houden. Dit betekent dus dat de M140i weg gaat. Ik ben echt een liefhebber, en zo is de auto ook gebruikt. Hoe vind ik een nieuwe liefhebber voor de auto? Heb niet zo een zin in Marktplaats...
CarJunkyXL schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:17:
Even een post om mijn stukje trots te showen.
[Afbeelding]

Ik vind de lampen altijd zo mooi in het semi-duister. Ja geen idee, gewoon nice altijd
:strip_exif()/f/image/U128SZFxHMueOoO7NpmeJWBp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap niet wat je bedoelde? Airbag lampje is geen afkeur?RAAF12 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:27:
En dat airbag lampje brand wel kortstondig, samen met alle andere lampjes als de auto wordt gestart? Dan kan de keurmeester idd niet zien dat passagiersmat overbrugd/getamperd is. De mat gaat vaak stuk doordat er zware tassen op die stoel wordt gezet, heel anders van impact als een achterwerk
Ik snap ik snap. Meer retorisch - is gewoon kutklus. En ja, meer dan genoeg dat tegelijkertijd kan. Maakt het echt een prijzige klusToff schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:20:
[...]
Wat dacht jij dan, soort van Radiator stop lek in de olie?
Een rotklus blijft nu eenmaal een rotklus. Combineren met iets anders dat ook eraan zit te komen kan de pijn misschien wat verzachten, of - als het kan - ermee leren leven, for the time being.
En die liter op de 1000 maakt ook niet uit. Scheelt oliebeurten. Kom op - als de olie aan de onderkant van je blok continue verse olie is

Las gisteren in BMW Privileges magazine dat de volgende generatie M5 ook weer een Touring krijgt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik weet niet of BMW een beetje actief forum voor liefhebbers heeft? Maar dan is je publiek nog wel erg beperkt natuurlijk. Of aanbieden aan een BMW specialist. Ik ga binnenkort mijn BMW motor verkopen en ga hem ook in eerste instantie gewoon aanbieden aan de dealer omdat ik geen zin heb in gezeik en de mindere euro's dan voor lief neem.zunrob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:53:
Zoals sommige weten hebben we een S-Max gekocht. Dit betekent dat een van de 2 BMW's weg moet, waarbij mijn vriendin sterk de voorkeur heeft haar auto te houden. Dit betekent dus dat de M140i weg gaat. Ik ben echt een liefhebber, en zo is de auto ook gebruikt. Hoe vind ik een nieuwe liefhebber voor de auto? Heb niet zo een zin in Marktplaats...
Je kan AS24 proberen, is misschien net iets beter dan marktplaats.
Maar denk dat je er niet aan ontkomt als je particulier wilt verkopen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ja, alle BMWs die de afgelopen jaren uitgekomen zijn hebben inderdaad allemaal een mooi diffused licht. Ziet er echt strak uit!graceful schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:53:
[...]
![]()
Ik vind de lampen altijd zo mooi in het semi-duister. Ja geen idee, gewoon nice altijd![]()
[Afbeelding]
Volgens mij helemaal niet gek? Een airbag die bij een aanrijding in alle gevallen afgaat is geen veiligheidsissue. De sensor zit er alleen in om kosten te besparen bij reparatie na een aanrijding zonder passagier.CreativeS schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:45:
[...]
Ja, gek genoeg wel. Als het lampje maar niet brandt.
Ontopic; zijn er hier ook G07 x7 rijders? Ik zit met een schuin oog te kijken naar een exemplaar. Ik wil graag de m50d variant. Zijn er zaken waarop ik specifiek moet letten bij een bezichtiging?
Een airbag die afgaat terwijl je geen gordel aan hebt is zeker wel een gevaarDaFreakhead schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Volgens mij helemaal niet gek? Een airbag die bij een aanrijding in alle gevallen afgaat is geen veiligheidsissue. De sensor zit er alleen in om kosten te besparen bij reparatie na een aanrijding zonder passagier.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Doe maar normaal hoor, ik kan me niet herinneren dat het bij mijn e46 toendertijd zo lastig was, te lang geleden gok ik.wheez50 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:02:
[...]
Zuigerveertje is ook een makkie. Kijk eens naar je auto. Bedenk wat je moet doen om dat veertje van 3 tientjes te vervangen.
Ok. Ik weet dat het volledig nutteloos is om een hipshotreageerder te beantwoorden, maar ga het toch lekker doen.
Bij een e46 m54 motor is het verwijderen van de olie geen probleem. Pan eraf wel. Je begint met de olie. En dan bevestig je een motorsteun aan de bovenkant om de motor op zijn plek te houden. Dan haal je de hele voorophanging los. Het hele voorsubframe laat je dan 20cm (of meer) zakken. Pas dan kan je bij alle carterpanboutjes. Die je vervolgens losschroeft. De pan mag dan 15 cm (!) naar beneden (waar 'ie met bevestigd subframe 3cm ruimte heeft max) om de olipomp etc te vermijden. Dan bevestig je de pakking van drie tientjes (na restjes oude pakking uit carterpan te verwijderen etc) en bevestig je de boel weer beetje bij beetje (tip: check gelijk je motorsteunen en vervang ze als ze een beetje slecht zijn). En vul je olie bij en chekc je of de nieuwe pakking ok is.
Laat je dat door een garage doen is de pakking drie tientjes. Arbeidsloon tenminste het twintigvoudige.![]()
My bad
Jep. Want er is geen foutmelding op het dashboard meer, dus het is oké. En hij staat dus in de stand 'altijd afgaan'. Moet je alleen niet doen als je soms een kinderstoeltje voorop plaatst. Heb er een paar jaar mee rondgereden in mijn E46.
Vanaf een bepaalde prijsklasse is Marktplaats ook gewoon kut. Amper publiek ervoor. Ik zou Autoscout erbij proberen. Of eventueel Autowereld erbij zodat je ook bij Gaspedaal voorbij komt.zunrob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:53:
Of je neemt genoegen met minder en drukt 'm de handel in. Ik heb nu hetzelfde dilemma en neig naar de laatste oplossing.
Altijd fijn... twee burgerlijke en erg nuttige auto's. Ach, paar weken ruzie om de M140i te behouden... je gaat er ontzettend veel spijt van krijgen. Of eindelijk het besef dat je ouder wordt...zunrob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:53:

PS. Altijd leuk als een auto naar een liefhebber gaat... maar als je de auto verkoopt, heb je er helemaal niets meer over te zeggen. Misschien wordt ie wel helemaal gesjonnificeerd! VW heeft er al zo'n leuke nieuwe reclame voor. Walgelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 01-10-2023 14:10 ]
Ik denk dat ik het idd via de dealer ga proberen.
En ja, ben ook bang dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik heb niet de luxe om 3 auto's hier te laten staan. Mijn vriendin rijdt 200 km per dag naar het werk, dat zou dus minstens 600 km per week zijn. Zonde als die km op de M140i erbij komen. Al heeft ie natuurlijk niet veel te lijden op de snelweg. Alleen mijn vriendin vindt de hoge zit van de F45 wel fijner.
Dan zou zij ook de S-Max kunnen gaan rijden, maar dat is een zware auto en juist weer niet zo zuinig op de snelweg. Ik rijd binnendoor en denk dat de hybride daar zuiniger is. Bovendien heb ik de M140i ooit gekocht met het idee om hem 1 a 2 jaar te rijden, en dan een familie auto te kopen. Hij bevalt alleen zo goed dat ie er nog steeds is...
Maar mocht iemand dus heel graag een F45 willen kopen krijg ik mijn vriendin wel overtuigd denk ik.
En ja, ben ook bang dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik heb niet de luxe om 3 auto's hier te laten staan. Mijn vriendin rijdt 200 km per dag naar het werk, dat zou dus minstens 600 km per week zijn. Zonde als die km op de M140i erbij komen. Al heeft ie natuurlijk niet veel te lijden op de snelweg. Alleen mijn vriendin vindt de hoge zit van de F45 wel fijner.
Dan zou zij ook de S-Max kunnen gaan rijden, maar dat is een zware auto en juist weer niet zo zuinig op de snelweg. Ik rijd binnendoor en denk dat de hybride daar zuiniger is. Bovendien heb ik de M140i ooit gekocht met het idee om hem 1 a 2 jaar te rijden, en dan een familie auto te kopen. Hij bevalt alleen zo goed dat ie er nog steeds is...
Maar mocht iemand dus heel graag een F45 willen kopen krijg ik mijn vriendin wel overtuigd denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 01-10-2023 15:21 ]
Dus de vriendin wil in de BMW blijven rijden en jij mag de S-Max?! (Oh, een F45 lees ik nu...)zunrob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:53:
Verkopen via Autoscout, is gratis en lekker boeiend of die naar een liefhebber gaat. Als je maximale bedrag maar krijgt.
Beide BMW's wegdoen/inruilen en een leuke BMW weer halen dan? Is dat geen optie?
[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 01-10-2023 15:38 ]
Met een S-Max en een 2AT heb je twee gezinsauto’s. Ik ken je situatie niet maar zou zeggen dat één volwaardige gezinsauto voldoende is. Kan de tweede auto een liefhebbersauto zijn.
Zo redden wij ons sinds gisteren met een F31 en een E85. De Up die we ook hadden is verkocht. Drie auto’s is gewoon te veel.
Zo redden wij ons sinds gisteren met een F31 en een E85. De Up die we ook hadden is verkocht. Drie auto’s is gewoon te veel.
In normaal woon-werk verkeer vraag ik mij af of de 2AT wel echt goedkoper is om te rijden dan een Smax. Smax is dan wel wat groter, maar vangt een 2at vangt ook veel wind.
@DetailingBySmotske
Nee, ik vroeg me af of het airbag lampje ook kortstondig gaat branden tijdens de grote lampentest als de auto wordt gestart, dat duurt meestal 1 of 2 seconde en dan gaan ze weer uit.wheez50 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 05:22:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelde? Airbag lampje is geen afkeur?
Dat staat los van een permanent brandend lampje tijdens het rijden wat aangeeft dat er problemen zijn met de airbags.
Dát lampje gaat ook branden als de mat in de passagierstoel kapot is. Die moet detecteren of er iemand op die zetel zit. Als die plek leeg is gaat de ontploft de airbag niet in een botssituatie.
Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.
Dat is toch de functie van een emulator? Het systeem wordt om de tuin geleid. Dus ja, het airbaglampje brandt zoals altijd even bij het starten en na de 'check' gaat deze gewoon uit.RAAF12 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:56:
Nee, ik vroeg me af of het airbag lampje ook kortstondig gaat branden tijdens de grote lampentest als de auto wordt gestart, dat duurt meestal 1 of 2 seconde en dan gaan ze weer uit.
Dat staat los van een permanent brandend lampje tijdens het rijden wat aangeeft dat er problemen zijn met de airbags.
Dát lampje gaat ook branden als de mat in de passagierstoel kapot is. Die moet detecteren of er iemand op die zetel zit. Als die plek leeg is gaat de ontploft de airbag niet in een botssituatie.
Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.
Op basis van de eerste kilometers doet de S-Max iets minder dan 6 liter op de 100 km bij 100 km/u, en 9l/100km bij 130 km/u. De F45 respectievelijk 5l/100km en 7l/100km. De S-Max is hybride, en weegt o.a. daardoor een stuk meer.Smotske schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:33:
In normaal woon-werk verkeer vraag ik mij af of de 2AT wel echt goedkoper is om te rijden dan een Smax. Smax is dan wel wat groter, maar vangt een 2at vangt ook veel wind.
We gaan het er thuis iig nog eens goed over hebben.
600km/wk op een auto erbij is ook zonde. Als in: snelweg of niet, hij wordt afgerekend op de kmstand als je 'm ooit inruilt.
Maar met de cijfers die je presenteert zou ik nog even rekenen. Voor een paar tientjes per maand kun je je wel wat lol permitteren. Twee brave burgerbakken voor de deur is ook niks
Maar met de cijfers die je presenteert zou ik nog even rekenen. Voor een paar tientjes per maand kun je je wel wat lol permitteren. Twee brave burgerbakken voor de deur is ook niks
Van de andere kant, je koopt een auto om te gebruiken. Niet om aan te schaffen en weg te zetten, omdat anders de kilometerstand omhoog gaat.Pannencouque schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:08:
600km/wk op een auto erbij is ook zonde. Als in: snelweg of niet, hij wordt afgerekend op de kmstand als je 'm ooit inruilt.
Tenminste, ik heb mijn auto niet gekocht met in mijn achterhoofd de gedachte van: wat zal ik er later voor terug krijgen. Ik heb hem gekocht om nu mee te rijden.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Vergeet ook niet mee te rekenen hoeveel brandstof de 140i verbruikt t.o.v. de 2ATzunrob schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
Op basis van de eerste kilometers doet de S-Max iets minder dan 6 liter op de 100 km bij 100 km/u, en 9l/100km bij 130 km/u. De F45 respectievelijk 5l/100km en 7l/100km. De S-Max is hybride, en weegt o.a. daardoor een stuk meer.
We gaan het er thuis iig nog eens goed over hebben.
de combinatie van S-Max + 140i kan dus voordeliger zijn dan de combinatie van S-Max + 2AT aangezien de 140i een iets lichtere en meer gestroomlijnde auto is dan de 2AT.
Wat zijn tevens de kosten voor MRB en Verzekering?
Van de andere kant... zou ik zoiets hebben van, F*** it , een beetje plezier in het leven is ook wat waard, als je het geld kunt missen waarom niet?
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Eens, maar een M140i is een laatste der Mohicanen. 6 cilinder, achterwielaagedreven hothatch maken ze niet meer. Dus met wat geluk zakt die niet tot nauwelijks in waarde als de staat van de auto en de kilometerstand acceptabel blijft. Dat is wat anders dan een 13 in een dozijn auto. Dus gebruiken ja, maar kan mij indenken dat je de kilometerstand niet te hoog wil laten oplopen. Zeker als het een origineel Nederlandse is, daarvan zijn er nog geen 170. De overige 350 zijn geïmporteerd.Theimon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 03:59:
Van de andere kant, je koopt een auto om te gebruiken. Niet om aan te schaffen en weg te zetten, omdat anders de kilometerstand omhoog gaat.
Tenminste, ik heb mijn auto niet gekocht met in mijn achterhoofd de gedachte van: wat zal ik er later voor terug krijgen. Ik heb hem gekocht om nu mee te rijden.
Edit; Dat is trouwens inclusief xDrive en automaat/handbak door elkaar. Kan zo snel geen bron vinden waar ik dat nog kan splitsen.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 02-10-2023 09:36 ]
Jullie maken het me niet makkelijk. Snap ik, want jullie zijn net als ik ook echte BMW liefhebbers.
@MaD_co, klopt, op de snelweg (en zeker bij hogere snelheden) is de M140i zuiniger dan de 2AT. Echter, mijn vriendin haar ww-traject is snelweg, en mijn ww-traject is binnendoor. Als de M140i blijft zal ik daarmee blijven rijden, en binnendoor doet die ongeveer 8,6l/100km. De combi 2AT snelweg en S-Max binnendoor is wel degelijk de meest zuinige.
Echter, het zal inderdaad gaan om enkele tientjes extra per maand, dat valt ook wel weer mee.
MRB is voor beide BMW's aardig gelijk, de S-Max is een stuk zwaarder en dus ook duurder. De M140i is de duurste in de verzekering. Echter, dat weten we, en we kunnen dat nu gelukkig betalen.
Ik heb de auto destijds ook niet gekocht vanuit financieel oogpunt, maar eigenlijk omdat ik gewoon nog een keer een dikke benzine auto wou rijden. Idee was ook om hem maar 1 a 2 jaar te rijden en dan een familie auto te kopen. Ondertussen heb ik hem al ruim 5,5 jaar.
En ik gebruik hem voor ww, ik let wat dat betreft niet op de kilometers. Feit dat het de laatste der mohikanen is, en gewoon echt een geweldige auto is, maken de keuze om hem nu weg te doen lastiger.
Goed argument is wel dat ik de kinderen vaker van school/opvang zal halen, en het dan handiger is als ik de grote auto heb.
@MaD_co, klopt, op de snelweg (en zeker bij hogere snelheden) is de M140i zuiniger dan de 2AT. Echter, mijn vriendin haar ww-traject is snelweg, en mijn ww-traject is binnendoor. Als de M140i blijft zal ik daarmee blijven rijden, en binnendoor doet die ongeveer 8,6l/100km. De combi 2AT snelweg en S-Max binnendoor is wel degelijk de meest zuinige.
Echter, het zal inderdaad gaan om enkele tientjes extra per maand, dat valt ook wel weer mee.
MRB is voor beide BMW's aardig gelijk, de S-Max is een stuk zwaarder en dus ook duurder. De M140i is de duurste in de verzekering. Echter, dat weten we, en we kunnen dat nu gelukkig betalen.
Ik heb de auto destijds ook niet gekocht vanuit financieel oogpunt, maar eigenlijk omdat ik gewoon nog een keer een dikke benzine auto wou rijden. Idee was ook om hem maar 1 a 2 jaar te rijden en dan een familie auto te kopen. Ondertussen heb ik hem al ruim 5,5 jaar.
Goed argument is wel dat ik de kinderen vaker van school/opvang zal halen, en het dan handiger is als ik de grote auto heb.
@TheBrut3
352 M140i RWD (167 met logische km-stand)
170 M140i xDrive (23 met logische km-stand)
Kan zo gauw ook geen import indicator vinden, dus heb even gekeken of de km-stand logisch is om aantal originele NL auto's te bepalen. Voor import auto's komt daar sowieso niet "logisch" bij te staan.
352 M140i RWD (167 met logische km-stand)
170 M140i xDrive (23 met logische km-stand)
Kan zo gauw ook geen import indicator vinden, dus heb even gekeken of de km-stand logisch is om aantal originele NL auto's te bepalen. Voor import auto's komt daar sowieso niet "logisch" bij te staan.
Hoop gebruik te kunnen maken van jullie kennis.
Heb een BMW 318I Touring (E91)
Heb paar maanden geleden mijn Nox sensor laten uitschrijven. Deze was kapot en wegschrijven goedkoper dan laten maken.
Nu valt het mij op dat mijn benzine verbruik hoger is. Rij nu 100-150 km minder op een tank.
Kan het zijn dat door het wegschrijven Benzine verbruik hoger is. Software matig iets niet goed gegaan?
Voordat ik contact opneem met bedrijf die sensor heeft uitgeschreven wil ik wat info inwinnen omdat mijn kennis op dit gebied zeer klein is.
Auto heeft ook laatst grote beurt gehad (filters vervangen/bougies/olie etc.)
Heb paar maanden geleden mijn Nox sensor laten uitschrijven. Deze was kapot en wegschrijven goedkoper dan laten maken.
Nu valt het mij op dat mijn benzine verbruik hoger is. Rij nu 100-150 km minder op een tank.
Kan het zijn dat door het wegschrijven Benzine verbruik hoger is. Software matig iets niet goed gegaan?
Voordat ik contact opneem met bedrijf die sensor heeft uitgeschreven wil ik wat info inwinnen omdat mijn kennis op dit gebied zeer klein is.
Klinkt als de auto denkt dat hij nog steeds met een kapotte NOX-sensor moet rijden. Want mijn ervaring is dat dat voor een hoog brandstofverbruik kan zorgen.
www.tweakers.net/gallery/107938/sys
Noxem bestellen van https://bimmerprofs.com/Fynnster schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:57:
Klinkt als; We hebben de sensor/foutcodes uitgeschreven en that's it.
Dan blijft de DME compenseren en dus meer brandstof inspuiten, soort van noodloop.
Opties zijn dan nieuwe sensor, emulator of remap.
Edit; Of de DME werkt misschien nog op oude aanpassingen gebaseerd op de defecte sensor. In dat geval zou een reset misschien kunnen helpen, al weet ik niet of dat tijdelijk is of niet.
Dan blijft de DME compenseren en dus meer brandstof inspuiten, soort van noodloop.
Edit; Of de DME werkt misschien nog op oude aanpassingen gebaseerd op de defecte sensor. In dat geval zou een reset misschien kunnen helpen, al weet ik niet of dat tijdelijk is of niet.
[ Voor 31% gewijzigd door TheBrut3 op 02-10-2023 12:11 ]
Daarom moet je ook een combinatie van verstand en gevoel laten tellen. Zelf woon ik 140 vv van werk af. Als ik 5 dagen naar kantoor zou gaan is dit 700km per week (~30.000+ per jaar).Pannencouque schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:08:
Mede vanwege corona en thuiswerken blijft dat in de praktijk gelukkig minder maar zo niet had ik afgelopen vijf jaar al ruim over de 1,5 ton gezeten. Dat is nu ongeveer de helft.
Maar ik ben blij met de auto, onderhoud hem goed en hoop er lang mee te kunnen doen. Ook in de wetenschap dat de helft elektrisch is verreden weet ik dat er nog een hoop kilometers in het blok zitten. Maar als ik hem zou verkopen zou ik er nooit voor terug krijgen wat de auto voor mij waard is.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
JTB81 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:13:
Klinkt als de auto denkt dat hij nog steeds met een kapotte NOX-sensor moet rijden. Want mijn ervaring is dat dat voor een hoog brandstofverbruik kan zorgen.
Spollie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
Noxem bestellen van https://bimmerprofs.com/
Bedankt allemaal voor snelle reactie.TheBrut3 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:
Klinkt als; We hebben de sensor/foutcodes uitgeschreven en that's it.
Ga als eerste stap maar contact opnemen met tuning bedrijf om te kijken of er met mapping iets niet goed gegaan is.
Als dit niet gaat werken maar kijken naar nieuwe sensor of emulator.
Kom je daarmee door de APK? Uitstoot zal immers een stuk hoger zijn.Fynnster schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:57:
Tja, dat hogere verbruik komt door het uitschrijven van de nox-sensor. Verkeerde zuinigheid dus, nu ben je het alsnog kwijt door een hoger verbruik. Noxem-sensor laten monteren ipv origineel en de motor draait weer zoals het hoort en dan heb jij je lagere verbruik weer terug. De nox-sensor zorgt voor verschillende inspuitingsmodi en door het uitschrijven van de sensor kan de laagste stand (stratisfied) niet meer gebruikt worden. Nu altijd teveel dus eigenlijk. Uitlaatgassen zullen ook wel 'rijk' ruiken.Fynnster schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:57:
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 02-10-2023 18:26 ]
Ik heb soms lastig van diesel/uitlaatgas lucht in de auto. Het betreft een bmw 320d uit 2014.
Nu vrees ik dat de egr koeler lek is. Naja uit onderzoek op internet kom ik daar op uit.
Is dit een flinke ingreep om te laten maken?
Wat gezond is het niet..
Nu vrees ik dat de egr koeler lek is. Naja uit onderzoek op internet kom ik daar op uit.
Wat gezond is het niet..
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Valt dat niet onder een terugroepactie van enkele jaren geleden? Meen dat er toen aardig wat heisa over was, met lange wachttijden en auto’s die niet meer mochten rijden.Nickrsd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:30:
Ik heb soms lastig van diesel/uitlaatgas lucht in de auto. Het betreft een bmw 320d uit 2014.
Wat gezond is het niet..
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Terugkomend over de ratel/kraak bij mijn G30 het komt 100% uit mijn schuifdak. Nu heb ik de rubbers ingesmeerd maar nog steeds het geluid.
Iemand nog een andere tip? Of toch een onderhoud check bij de dealer inplannen?
De F20 en F3x reeks staan bekend om krakende deuren, daar heeft BMW een tape voor. Welke zorgt voor minder wrijving, mogelijk kan je dat ook proberen.jd89 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:29:
Terugkomend over de ratel/kraak bij mijn G30 het komt 100% uit mijn schuifdak. Nu heb ik de rubbers ingesmeerd maar nog steeds het geluid.
BMW gebruikt hier artikelnummer 83199407798 voor wat minimaal €150 kost voor een rolletje, dit is gewoon UHMW PE Tape, je kan dus zelf ook shoppen bijvoorbeeld 3M Scotch 5423 tape zolang het maar maximaal 15mm breed is.
Ik had het ook bij mij F80 M3, hiermee was het opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 02-10-2023 21:12 ]
Dat is ook zo, maar toch. Het gaat hard hoor. Ik heb jarenlang 60k per jaar gedaan en dan merk je al snel dat veel km's rijden duur is. Voor de eigen portemonnee, maar ook met de restwaarde. Daar moet je je wel bewust van zijn. Het was voor mij een reden om een aantal keer al een auto met meer km's te kopen, want er kwamen er toch tig bij.Theimon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 03:59:
[...]
Van de andere kant, je koopt een auto om te gebruiken. Niet om aan te schaffen en weg te zetten, omdat anders de kilometerstand omhoog gaat.
Nu werk ik dichterbij en rij ik veel minder km's, en koop ik ook auto's met veel minder km's op de klok, omdat ze 'fris' blijven en ze onder de ton mogelijk weer weg kunnen.
Want ik ben autoliefhebber, maar heb ook geen oneindig diepe portemonnee.
LOL je M140i eruit moeten doen omdat je vriendin liever in de 2 serie AT rijdt...je zit zwaar onder de plak maatzunrob schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:53:
Elke man die dat ontkent droomt 😂Het Fantoom schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
[...]
LOL je M140i eruit moeten doen omdat je vriendin liever in de 2 serie AT rijdt...je zit zwaar onder de plak maat
Wat moet die M140i kosten dan? Misschien is er hier wel een liefhebber te vinden?
[ Voor 13% gewijzigd door Jarno op 02-10-2023 22:48 ]
Helemaal correct! Mijn M140i heeft deze tape ook erop, en sindsdien geen enkel gekraak meer.FabiandJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:12:
[...]
De F20 en F3x reeks staan bekend om krakende deuren, daar heeft BMW een tape voor. Welke zorgt voor minder wrijving, mogelijk kan je dat ook proberen.
BMW gebruikt hier artikelnummer 83199407798 voor wat minimaal €150 kost voor een rolletje, dit is gewoon UHMW PE Tape, je kan dus zelf ook shoppen bijvoorbeeld 3M Scotch 5423 tape zolang het maar maximaal 15mm breed is.
Haha, bedankt!Het Fantoom schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
[...]
LOL je M140i eruit moeten doen omdat je vriendin liever in de 2 serie AT rijdt...je zit zwaar onder de plak maat
Rationeel gezien is het de beste keuze om de M140i weg te doen. Emotioneel gezien niet.
De reden voor de S-Max is gezinsuitbreiding. De 2AT is praktischer dan de M140i, en dat past beter bij de huidige fase.
Ik heb vanmiddag besloten dat de M140i weg gaat. Mijn vriendin voelt mijn pijn heus wel, sterker nog, ze gaf aan als we niet meer zoveel kinderstoelen/Isofix nodig hebben over een aantal jaar er weer een leuke auto voor terug mag komen. Hallo M340i?
Iedereen met interesse mag me een berichtje sturen, ook als je iemand kent met interesse. Ik verkoop de auto liever aan een liefhebber (die er net zo van geniet en zuinig mee omgaat als ik doe/deed), dan dat ik er de hoofdprijs voor vraag.Jarno schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:42:
[...]
Elke man die dat ontkent droomt 😂
Wat moet die M140i kosten dan? Misschien is er hier wel een liefhebber te vinden?
Iedereen die stoelmatsensor had: gefeliciteerd! Auto is vanmiddag uitgelezen, de 20e wordt het opgelost.
Dat is de mentaliteitzunrob schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:39:
[...]
Mijn vriendin voelt mijn pijn heus wel, sterker nog, ze gaf aan als we niet meer zoveel kinderstoelen/Isofix nodig hebben over een aantal jaar er weer een leuke auto voor terug mag komen. Hallo M340i?
Bedankt voor de info. Ondanks aardig wat onderzoek was ik dit nergens tegen gekomen.CreativeS schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:21:
[...]
Tja, dat hogere verbruik komt door het uitschrijven van de nox-sensor. Verkeerde zuinigheid dus, nu ben je het alsnog kwijt door een hoger verbruik. Noxem-sensor laten monteren ipv origineel en de motor draait weer zoals het hoort en dan heb jij je lagere verbruik weer terug. De nox-sensor zorgt voor verschillende inspuitingsmodi en door het uitschrijven van de sensor kan de laagste stand (stratisfied) niet meer gebruikt worden. Nu altijd teveel dus eigenlijk. Uitlaatgassen zullen ook wel 'rijk' ruiken.
Weer wat geleerd

Nu kijken of ik iemand (garage) kan vinden die noxem kan installeren.
Van wat er mij verteld is en gelezen heb zou dit geen issue moeten zijn.RAAF12 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:04:
[...]
Kom je daarmee door de APK? Uitstoot zal immers een stuk hoger zijn.
heb het even gefixt voor je, ze leveren de m3 namelijk ook als station tegenwoordigzunrob schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:39:
[...]
Haha, bedankt!
Rationeel gezien is het de beste keuze om de M140i weg te doen. Emotioneel gezien niet.
De reden voor de S-Max is gezinsuitbreiding. De 2AT is praktischer dan de M140i, en dat past beter bij de huidige fase.
Ik heb vanmiddag besloten dat de M140i weg gaat. Mijn vriendin voelt mijn pijn heus wel, sterker nog, ze gaf aan als we niet meer zoveel kinderstoelen/Isofix nodig hebben over een aantal jaar er weer een leuke auto voor terug mag komen. Hallo M340iM3?
Zit toch te twijfelen of ik de velgen wel bronze moet laten poedercoaten.
Zou dit mensen afschrikken indien ik de auto wil verkopen in de toekomst?
[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 03-10-2023 12:54 ]
Allicht wel. Maar ik zou me vooral laten leiden door wat jij nu mooi vindt, en dus van wilt/kunt genieten!DeBaroN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:54:
Wil je voor jezelf een mooie auto of een semi-waardevaste investering?DeBaroN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:54:
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Idd, dat is de vraag waar ik mee zit dus. Ga ik op safe voor evt verkoop later, of gewoon doen wat ik mooi vind.Eagle Creek schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Wil je voor jezelf een mooie auto of een semi-waardevaste investering?
Je kiest toch vooral wat je nu op dit moment mooi vindt en niet wat een ander over x jaar mooi zou kunnen vinden? Of anders gezegd, je kiest toch voor jezelf en niet voor een anderDeBaroN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Idd, dat is de vraag waar ik mee zit dus. Ga ik op safe voor evt verkoop later, of gewoon doen wat ik mooi vind.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Gewoon kopen en rijden. Restwaarde is voor veel calculerende burgers blijkbaar een item. Nooit iets van begrepen :-)
Overigens kijk uit met je nieuwe Aaifone de BMW draadloze lader maakt de NFC chip kapot.
https://www.msn.com/nl-nl...np2fptaskbar&ei=6#image=1
Overigens kijk uit met je nieuwe Aaifone de BMW draadloze lader maakt de NFC chip kapot.
https://www.msn.com/nl-nl...np2fptaskbar&ei=6#image=1
Het voordeel van velgen is dat ze heel makkelijk te wisselen zijn. Ik zou het er niet voor laten.DeBaroN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Idd, dat is de vraag waar ik mee zit dus. Ga ik op safe voor evt verkoop later, of gewoon doen wat ik mooi vind.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Thx voor de tip. Iemand enige ervaring dat je met deze tape je sunroof plakt?FabiandJ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:12:
[...]
De F20 en F3x reeks staan bekend om krakende deuren, daar heeft BMW een tape voor. Welke zorgt voor minder wrijving, mogelijk kan je dat ook proberen.
Weet niet of dit ook werkt voor het panoramadak...jd89 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:19:
[...]
Thx voor de tip. Iemand enige ervaring dat je met deze tape je sunroof plakt?