Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 358 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 16:10
Hi all - ik volg dit topic al een tijdje en heb al meerdere BMW's gereden :) vorig jaar heb ik na lang zakelijk te hebben geleased een bmw 320e nieuw gekocht! super blij mee natuurlijk echter kamp ik al een aantal maanden met een vaag probleem.

De dealer kan het helaas niet vinden/oplossen en ben nu een beetje ten einde raad (ik heb serieus een afspraak om de auto om te ruilen voor de facelift en dan meteen de touring... echter is de reden hiervoor een beetje jammer..).

Anyway - het probleem is als volgt. Bij ongeveer 5 van de 10 ritten is er een vage PIEP te horen met een interval van +/- 5 seconde. De piep is wat dof en komt in het midden van het dashboard vandaan. Ik heb echt al van alles geprobeerd, logboek bijgehouden hoe lang de piep aanwezig is - hoe ver / hoe lang ik dan al gereden heb etc etc.

Verwarming aan uit, stoelverwarming aan uit , telefoon losgekoppeld , iDrive uitgeschakeld, hele climate control uit , airco aan uit, contact uit, verschillende driver modi , parking stand alles geprobeerd maar niks van dit alles doet de piep stoppen. De piep gaat echt geheel random weg en kom ook geheel random weer op..

Dit maakt het uiteraard erg lastig te achterhalen voor BMW wat voor probleem het nu is. Ze kunnen nu dus ook niks meer voor me beteken tenzij ze het geluid daadwerkelijk een keer horen... ik heb talloze video's en audifragmenten voor ze gemaakt maar zowel de dealer als BMW NL zegt het geluid niet te kunnen achterhalen.

Helaas is het wel aanwezig en onwijs irritant.. soms hoor ik bij lange autoritten 2 uur lang die vervelende piep elke 5 sec...

Wellicht heeft een van jullie de gouden tip!

hier een video van de piep -> YouTube: BMW G20 piep

en YouTube: Bmw G20 piep2

hij is dus wat dof .. wat doet vermoeden dat het toch wel diep uit het dashboard komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:20
@ls789 Dat zal je altijd zien, als je er staat doet het probleem zich niet voor. Ik heb zoiets ook wel eens gehad en toen heb ik de garagist m'n auto gewoon een week gegeven. "Doe met mijn auto je onderdelen/lunch/whatever ritjes, ga je het vanzelf een keer meemaken." En inderdaad.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
sig69 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:56:
@ls789 Dat zal je altijd zien, als je er staat doet het probleem zich niet voor. Ik heb zoiets ook wel eens gehad en toen heb ik de garagist m'n auto gewoon een week gegeven. "Doe met mijn auto je onderdelen/lunch/whatever ritjes, ga je het vanzelf een keer meemaken." En inderdaad.
ja het ding is alleen.. ik merk het echt alleen met lange ritten. Korte ritjes hoor ik de piep niet maar als ik 100km rij komt de piep vrijwel gegarandeerd bij een kilometer of 80..90.. dus dat is best ff rijden :(

Ander probleem... de piep is ook zo weer verdwenen. Ik heb een keer 1,5 uur lang die piep gehad en doorgereden naar de dealer - rij daar om de hoek -piep weg :(

ik dacht toen wel - wat nu als zo een werkplaatschef het hoort.. wat dan? ze kunnen moeilijk die auto helemaal uit elkaar halen in een handomdraai. Ik kan ze verzekeren dat de piep allang weer gevlogen is in de tijd dat ze dat aan het doen zijn. Dus ik vraag me oprecht af wat het nut er van is. Afin.. ik heb op een Engels forum iemand gevonden met hetzelfde probleem (die had een 2 serie) maar ook bij hem is het tot op heden niet opgelost.

Kan er nogal slecht tegen dat ik schijnbaar de enige ben met dit probleem en er dus niemand bij BMW NL dit eerder voorbij heeft zien komen? lijkt me gewoon erg sterk haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@ls789 werk je met favorieten in de navi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 04:20
https://enginepatrol.com/bmw-x5-beeping/
Punt 1? Trip time/mileage ingesteld? Heb ook maar even wat in Google gegooid, heb je ongetwijfeld zelf ook al gedaan. Anders speaker zoeken en draad doorknippen :P

[ Voor 45% gewijzigd door sig69 op 01-09-2023 23:34 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Ja why? - het is overigens ook wel eens zonder dat Navi aan staat of naar een adres wat niet in m’n favorieten staat (met favorieten bedoel ik de shortcut buttons?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
sig69 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:32:
https://enginepatrol.com/bmw-x5-beeping/
Punt 1? Trip time/mileage ingesteld? Heb ook maar even wat in Google gegooid, heb je ongetwijfeld zelf ook al gedaan. Anders speaker zoeken en draad doorknippen :P
Helaas is dat het niet :( dat is ook een ander geluid wel. Ik heb bijv die snelheidslimiet ingesteld. Die geeft boven x snelheid een signaaltje. Krijg ik dan ook berichtje van op m’n dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
ls789 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:49:
Hi all - ik volg dit topic al een tijdje en heb al meerdere BMW's gereden :) vorig jaar heb ik na lang zakelijk te hebben geleased een bmw 320e nieuw gekocht! super blij mee natuurlijk echter kamp ik al een aantal maanden met een vaag probleem.

De dealer kan het helaas niet vinden/oplossen en ben nu een beetje ten einde raad (ik heb serieus een afspraak om de auto om te ruilen voor de facelift en dan meteen de touring... echter is de reden hiervoor een beetje jammer..).

Anyway - het probleem is als volgt. Bij ongeveer 5 van de 10 ritten is er een vage PIEP te horen met een interval van +/- 5 seconde. De piep is wat dof en komt in het midden van het dashboard vandaan. Ik heb echt al van alles geprobeerd, logboek bijgehouden hoe lang de piep aanwezig is - hoe ver / hoe lang ik dan al gereden heb etc etc.

Verwarming aan uit, stoelverwarming aan uit , telefoon losgekoppeld , iDrive uitgeschakeld, hele climate control uit , airco aan uit, contact uit, verschillende driver modi , parking stand alles geprobeerd maar niks van dit alles doet de piep stoppen. De piep gaat echt geheel random weg en kom ook geheel random weer op..

Dit maakt het uiteraard erg lastig te achterhalen voor BMW wat voor probleem het nu is. Ze kunnen nu dus ook niks meer voor me beteken tenzij ze het geluid daadwerkelijk een keer horen... ik heb talloze video's en audifragmenten voor ze gemaakt maar zowel de dealer als BMW NL zegt het geluid niet te kunnen achterhalen.

Helaas is het wel aanwezig en onwijs irritant.. soms hoor ik bij lange autoritten 2 uur lang die vervelende piep elke 5 sec...

Wellicht heeft een van jullie de gouden tip!

hier een video van de piep -> YouTube: BMW G20 piep

en YouTube: Bmw G20 piep2

hij is dus wat dof .. wat doet vermoeden dat het toch wel diep uit het dashboard komt...
Het enige waar ik aan kan denken is dat het een probleem met de elektronica of (voor) sensoren zou kunnen zijn. Nu ik erover nadenk, heb ik wel eens soortgelijke verhalen gelezen dat het te maken zou kunnen hebben met het alarm- of vergrendelingssysteem maar dat is een lastige om te achterhalen. Mijn advies zou zijn om de auto in te ruilen voor de touring, gezien dit een lastige is en bang ben dat het een mysterie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
A. Ben schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:50:
[...]

Het enige waar ik aan kan denken is dat het een probleem met de elektronica of (voor) sensoren zou kunnen zijn. Nu ik erover nadenk, heb ik wel eens soortgelijke verhalen gelezen dat het te maken zou kunnen hebben met het alarm- of vergrendelingssysteem maar dat is een lastige om te achterhalen. Mijn advies zou zijn om de auto in te ruilen voor de touring, gezien dit een lastige is en bang ben dat het een mysterie blijft.
Na maandenlang zoeken etc heb ik er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in.. enige wat mij een beetje tegenstaat is om dan weer een auto daar te kopen Hehe normaliter zou ik zeggen - bedankt en tot ziens maar toch wel verknocht aan het merk.. en ze hebben niet perse heel slecht geholpen alleen aan het einde verzaakte ze een beetje. Kwam denk omdat ze het zelf ook niet meer weten.

Ze zouden “rekening houden” met die voorval bij de inruil dus ben benieuwd hoeveel ze evt tegemoet komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:08
Het eerste waar ik aan moet denken is een relais. In de Renault van mijn pa hoor je links in het dashboard een heel duidelijk geluid als de ruitenwisser aan de achterkant wordt aangestuurd. Hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn bij jou, maar ik zou wel denken aan iets dat elke 5 seconden aangestuurd wordt/meet/beweegt.

Edit: wat een mega irritant geluid trouwens. Dit klinkt bijna als de magnetron of vaatwasser die klaar is. Hoor je het geluid ook buiten de auto? Heeft je auto een speaker onder de motorkap?
Het klinkt imo wel als geluid dat door een apparaat wordt gemaakt dat bedoeld is om geluid te maken, een speaker of pieper ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door zunrob op 02-09-2023 08:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:22
Je hebt vast al breder gezocht maar het klinkt wel exact als mijn maxi cosi family base die niet goed in de isofix zit.

Alleen als dat het was dan had je waarsch allang kunnen lokaliseren…

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:06
laurens0619 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:30:
Je hebt vast al breder gezocht maar het klinkt wel exact als mijn maxi cosi family base die niet goed in de isofix zit.

Daar moest ik ook onmiddellijk aan denken. Exact hetzelfde irritant piepje, en ook zowat zelfde interval denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Raar trouwens dat in het eerste filmpje het piepen plotseling stopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 22:43
- Gaat die piep weg als je de auto helemaal uitzet /op slot doet of blijft het doorgaan? En als het dan stopt, begint het dan weer als je de auto start?
- Kun je het ook onder de motorkap horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 14:06
Uhh ben gewoon al 4 weken aan het kijken op de bekende website voor een F31 330i en met de eisen en wensen...staat er BAR weinig TK zeg.

Zoekopdracht op gaspedaal 7 auto's... MP 3 auto's..

Budget tot 40k, maar wil voor een F31 niet meer dan 35 betalen, want =>5k meer en je hebt een G21.

Volgende week worden de parkeerschades uit de deur gehaald en week erop een beurt bij de garage. Dan kan onze mooie F31 de verkoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Unknown Alien schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:08:
Uhh ben gewoon al 4 weken aan het kijken op de bekende website voor een F31 330i en met de eisen en wensen...staat er BAR weinig TK zeg.

Budget tot 40k, maar wil voor een F31 niet meer dan 35 betalen, want =>5k meer en je hebt een G21.

Volgende week worden de parkeerschades uit de deur gehaald en week erop een beurt bij de garage. Dan kan onze mooie F31 de verkoop in.
Kijken in Duitsland en België? Potente auto's zie je sowieso niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:34

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Volgens mij, die jij zoekt, heb ik die al 2 weken geleden gekocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 11:55
Heel kort gekeken, en je kan inderdaad de G21's in Duitsland vinden voor 35k ongeveer, de F31 gaan tussen de 25/30k. In NL zal het een stuk moeilijker zijn iets te vinden dan.

Als je niks in NL vind, zou ik ook aanraden in DE te kijken.

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13

Bizar wat er met die autoprijzen is gebeurd de laatste jaren. Ik denk dat ik nu na 2,5 jaar en 60k kilometer niets heb afgeschreven op mijn 340i. Maakt het inruilen wel leuk natuurijk, maar je moet ook iets terug kopen... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In 15 jaar en 90.000km is de mijne alleen maar meer waard geworden :P
Daar koop je verder niets voor, maar het is wel een reden om de auto goed te blijven onderhouden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:04
Onze F31 heeft afgelopen 3,5 jaar ook nauwelijks afgeschreven. Helaas is het gat met een vergelijkbare en niet eens veel nieuwere G21 met ongeveer zelfde km-stand nog wel heel groot. Heb ik er niet voor over.

Ga er wel vanuit dat mijn recent aangeschafte E85 Z4 3.0i met 93dkm zeker niet meer afschrijft en wellicht zelfs meer waard wordt. Tenzij de benzineprijs echt een obstakel gaat worden voor liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
zunrob schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:29:
Het eerste waar ik aan moet denken is een relais. In de Renault van mijn pa hoor je links in het dashboard een heel duidelijk geluid als de ruitenwisser aan de achterkant wordt aangestuurd. Hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn bij jou, maar ik zou wel denken aan iets dat elke 5 seconden aangestuurd wordt/meet/beweegt.

Edit: wat een mega irritant geluid trouwens. Dit klinkt bijna als de magnetron of vaatwasser die klaar is. Hoor je het geluid ook buiten de auto? Heeft je auto een speaker onder de motorkap?
Het klinkt imo wel als geluid dat door een apparaat wordt gemaakt dat bedoeld is om geluid te maken, een speaker of pieper ofzo.
Dat is een goede tip wel - ik ga de eerstvolgende keer dat ik dit hoor de motorkap ff openen en goed luisteren of het miss uit de motorruimte komt! Wellicht is dat ook de reden dat het wat doffer in de kabine klinkt. En ja … het is hondsirritant. Zelfs zo erg dat ik soms die piep hoor terwijl het al gestopt is 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
laurens0619 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:30:

Haha ja die base heb ik ook! Klinkt veel harder en is makkelijk te lokaliseren idd Hehe maar zelfde soort geluid idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
zunrob schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:56:
Raar trouwens dat in het eerste filmpje het piepen plotseling stopt.
Yes.. dat is dus continue. Zonder enige aanleiding komt of stopt het piepen. Ik heb een heel logboek van hoe lang ik in de auto zit - welke snelheid het op komt - hoeveel km ik heb gereden etc etc.. kan er echt niks nuttigs uithalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Het Fantoom schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:40:
- Gaat die piep weg als je de auto helemaal uitzet /op slot doet of blijft het doorgaan? En als het dan stopt, begint het dan weer als je de auto start?
- Kun je het ook onder de motorkap horen?
Piep gaat niet weg als ik de auto uitzet - of op slot doe (en in de auto blijf zitten) - bmw vertelde mij dat de auto na het op slot doen nog wel ong 10min aan blijft. Dit klopt - na ongeveer 6-8 min stopt het piepen als ik de auto op slot doe en ik in de auto zit.

Onder motorkap ga ik de volgende keer luisteren! Helaas is het piepen vaak al gestopt :( een enkele keer heb ik het gehad tot aan m’n eindbestemming en kon daar een aantal filmpjes van maken. Meestal kapt het er mee als ik van de snelweg af ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ls789 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:55:
[...]

Piep gaat niet weg als ik de auto uitzet - of op slot doe (en in de auto blijf zitten) - bmw vertelde mij dat de auto na het op slot doen nog wel ong 10min aan blijft. Dit klopt - na ongeveer 6-8 min stopt het piepen als ik de auto op slot doe en ik in de auto zit.

Onder motorkap ga ik de volgende keer luisteren! Helaas is het piepen vaak al gestopt :( een enkele keer heb ik het gehad tot aan m’n eindbestemming en kon daar een aantal filmpjes van maken. Meestal kapt het er mee als ik van de snelweg af ga
Zijn dat allemaal filmpjes van in de auto, of ook als je erbuiten staat? Als je je logboek wilt delen zijn er vast wat mensen die ook mee willen speuren naar een verband...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Spollie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:56:
[...]

Bizar wat er met die autoprijzen is gebeurd de laatste jaren. Ik denk dat ik nu na 2,5 jaar en 60k kilometer niets heb afgeschreven op mijn 340i. Maakt het inruilen wel leuk natuurijk, maar je moet ook iets terug kopen... :(
Oh, klinkt als heel nederland denkt; mijn huis is 80K meer waard in een paar jaar!, maar het nieuwe huis wat ik wil kopen is ook 110K meer waard geworden 8)7

Ik heb vast en zeker veel meer geld neer gelegd voor mijn nieuwe auto vergeleken met een paar jaar geleden, maar ik koop niets voor 'een paar jaar geleden' .

Tevens als je kijk naar wat mijn auto kost totaal tegenover 5 jaar later met dezelfde opties komt je tot de conclusie, dat je salaris (voor 99% van de maatschappij) niet meegegroeid is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unknown Alien
TheBrut3 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:40:
[...]

Kijken in Duitsland en België? Potente auto's zie je sowieso niet heel veel.
Dan heb je met een relatief jonge auto nog best wat invoerrechten wat je moet betalen.
Xqlus1ve schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:21:
[...]

Volgens mij, die jij zoekt, heb ik die al 2 weken geleden gekocht :+
Ohhh ben jij er zo 1 >:)
hahaha :D
Welke heb je gevonden en gekocht? Feauteauwww?
Spollie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:56:
[...]

Hoe bepaal je dat?
Ik heb altijd iets van, wanneer de auto verkocht is, weet ik wat de verkoop waarde is geweest. Vraagprijs komt bij mij zelden voor dat dit ook de verkoopprijs is met een auto.

Enige mijn vorige motor MT-09. Na 2 jaar rijden voor ~€200 meer verkocht dan gekocht en 12k gereden :+ ... Mjahh mijn spullen zijn dan ook heul veull beter verzorgd en onderhouden dan menig eigenaar.

Deze knappert gaat de verkoop in
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/36617374-eca9-4e20-aaae-03e90c18de9f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
Prachtige mooie Estorilblauwe F31! Welke motorisering is het? LCI?
Zuinig zijn op je spullen helpt enorm. Ik verkoop mijn auto’s meestal particulier en dan scheelt het echt als je een auto hebt die er superstrak bij staat en perfect onderhouden is. Verkoopt zichzelf.

Wellicht dat ik nu met drie auto’s in bezit de F31 dit najaar ook eens te koop aanbiedt Kan ik komend voorjaar wel rustig wat anders opzoeken. En dat is heel lastig want de meeste jonge gebruikte auto’s vallen mij ontzettend tegen qua staat en zijn minder netjes dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Unknown Alien schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:31:
Dan heb je met een relatief jonge auto nog best wat invoerrechten wat je moet betalen.
Valt toch best mee? Je zit al snel aan 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Civic09 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:38:
Zuinig zijn op je spullen helpt enorm. Ik verkoop mijn auto’s meestal particulier en dan scheelt het echt als je een auto hebt die er superstrak bij staat en perfect onderhouden is. Verkoopt zichzelf.

Wellicht dat ik nu met drie auto’s in bezit de F31 dit najaar ook eens te koop aanbiedt Kan ik komend voorjaar wel rustig wat anders opzoeken. En dat is heel lastig want de meeste jonge gebruikte auto’s vallen mij ontzettend tegen qua staat en zijn minder netjes dan de mijne.
320i
Klopt, ik ben net als vele hier een hobby detailer. Ik ben ooit auto monteur geweest, dus doe het onderhoud lekker zelf. Laat alleen dit x de onderhoudsbeurt door een garage doen incl. een goede check.
Dat zou mij als koper ook een hoop vertrouwen geven incl de staat van de auto welke <3 is.
TheBrut3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:44:
[...]

Valt toch best mee? Je zit al snel aan 50%.
50% is vrij hoog, aangezien de BPM in NL al absurd hoog is vergeleken met onze buurland waar de BMWs vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Unknown Alien schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:20:
50% is vrij hoog, aangezien de BPM in NL al absurd hoog is vergeleken met onze buurland waar de BMWs vandaan komen.
Het is ook hoog, maar een auto in Duitsland is 2e hands goedkoper als het goed is.
Verder zie ik dat een F3x zelfs al aan de 60% korting zit.

https://www.autoweek.nl/b...ion_id=83726&co2_nedc=129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Civic09 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:38:

Hoe verkoop jij je auto particulier? Marktplaats? Ik zou echt bang zijn dat er dan volk af komt op de auto dat hem alleen eens wil proberen.
Binnenkort willen we een van de 2 auto's weg doen, of de F45 of de F20 M140i. Mijn vriendin rijdt echter liever in de F45, maar de F20 doe ik dan weer liever niet weg. Altijd geliefkoosd, dealer onderhouden, helemaal origineel en in perfecte staat. Ben net zoals de meeste hier een liefhebber, en parkeer altijd op een hoekje en loop liever wat verder. Ben bang dat we er spijt van krijgen als we die wegdoen.
Van de andere kant, de auto is nu 6 jaar oud, en heeft 87K km gereden, geen circuit. Hoe betrouwbaar is de B58 bij hogere km-standen?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 03-09-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:50:
[...]

Hoe verkoop jij je auto particulier? Marktplaats? Ik zou echt bang zijn dat er dan volk af komt op de auto dat hem alleen eens wil proberen.
Binnenkort willen we een van de 2 auto's weg doen, of de F45 of de F20 M140i. Mijn vriendin rijdt echter liever in de F45, maar de F20 doe ik dan weer liever niet weg. Altijd geliefkoosd, dealer onderhouden, helemaal origineel en in perfecte staat. Ben net zoals de meeste hier een liefhebber, en parkeer altijd op een hoekje en loop liever wat verder. Ben bang dat we er spijt van krijgen als we die wegdoen.
Van de andere kant, de auto is nu 6 jaar oud, en heeft 87K km gereden, geen circuit. Hoe betrouwbaar is de B58 bij hogere km-standen?
Ga je spijt van hebben als je de M140i weg doet! Er komt toch een Ford S-Max als familieauto?
Doe dan de F45 weg, één familieauto met de Ford S-Max en één auto voor plezier ritjes etc met de M140i.
Zo'n B58 is echt een beest van een blok niet kapot te krijgen.

Ken een aantal andere lui met een B58 en die rijden getuned stage 2 die hebben naast standaard onderhoud niks aan kosten gehad en inmiddels 100k op de teller staan.

[ Voor 7% gewijzigd door FabiandJ op 03-09-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:34

Theimon

Snapte!?

Nou inderdaad. 1 busje in de familie is toch genoeg? Dan heb je 1 busje en 1 auto die wel leuk rijdt.
Of je vriendin wil er iets mee zeggen als: een S-Max èn een 2AT, dan kunnen we echt een elftal bij elkaar fokken :P

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Theimon schreef op maandag 4 september 2023 @ 04:14:
Nou inderdaad. 1 busje in de familie is toch genoeg? Dan heb je 1 busje en 1 auto die wel leuk rijdt.
Of je vriendin wil er iets mee zeggen als: een S-Max èn een 2AT, dan kunnen we echt een elftal bij elkaar fokken :P
Ze vindt het gewoon fijn om iets hoger in een auto te zitten. En zo ruim is een 2 AT niet. Qua lengte min of meer gelijk aan de F20, hij is alleen iets hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:59

lord_fh

PS5

[...]

Vind je 87k hoog dan ?!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Laatst online: 30-05 23:06
[...]

B58 schijn je prima te kunnen rijden tot 200k zonder problemen.

Ik was de hybride inmiddels zo zat, dat ik de f15 40e heb omgeruild voor een 540i. Eindelijk ook weer een lage, en wat een genot is dat zeg in vergelijking met een x5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtgTzVzfudxp-ZwO9onovIWzE0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNQupNk4v6z7merr38GBSAJI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Nee, niet per se. Ik merk ook nergens aan dat ie dit aantal kilometers al heeft gemaakt. Maar het is vaak wel bekend bij elk blok bij welke kilometerstand je bepaalde problemen/werkzaamheden kunt gaan verwachten. Voor de B58 is mij dat nog niet bekend, vandaar de vraag hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DeBaroN schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Ik ook!
Hier F31 320i stage 1, zit ik op 1:12 met 15K per jaar.
Voor tuning trouwens ook.
Jij bent de goede persoon om mijn vraag aan te stellen. Ik zit te overwegen om mijn BMW ook stage 1 te tunen. Maar aangezien dit voor mij de eerste keer is, nogal wat vragen.

Wat heeft jouw doen besluiten om je wagen te tunen? En merk je er dagelijks de gevolgen van?
En hoe zit het met dealer onderhoud? Gaat de BMW dealer het door hebben? Dan wel erover klagen? En zijn er verzekeringstechnisch implicaties?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 13:59
Ha allen,

Ik ben me wat aan het oriënteren op een BMW 1-serie (F21 114i of 116i) als eerste auto (15 jaar rijbewijs, altijd in de stad zonder auto weten te doen). Momenteel twee opties op het oog, waaronder nu eentje met, en een ander zonder sportonderstel.

Makkelijkste manier is natuurlijk zelf gaan vergelijken, maar omdat het wel een eindje rijden is probeer ik het hier vast even. Wat zijn de ervaringen met een sportonderstel bij BMW? Strakker sturen en iets minder hellen geloof ik wel, maar is dat standaard dan zo matig? En wordt het met zo'n onderstel voor dagelijks gebruik (m'n vriendin gaat er ook in rijden) echt beduidend onfcomfortabeler vergeleken met standaard?

Benieuwd of mensen hier ervaringen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Wij hebben een F20 116i met sportonderstel. Heeft wel stevige vering en demping wat ik wel prettig vindt, maar kan me voorstellen dat sommigen het aan de harde kant vinden. Stuurt echt prima. Heb nooit een F20 gereden zonder sportonderstel dus ik kan het verschil helaas niet aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
JdBn schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:24:
Wij hebben een F20 116i met sportonderstel. Heeft wel stevige vering en demping wat ik wel prettig vindt, maar kan me voorstellen dat sommigen het aan de harde kant vinden. Stuurt echt prima. Heb nooit een F20 gereden zonder sportonderstel dus ik kan het verschil helaas niet aangeven.
Vind de F20 zonder sportonderstel al hard/sportief genoeg persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:24
Hier een F20 zonder sportonderstel, vindt het wel een lekker sturende en toch comfortabele auto. Sport heb ik ook al eens gereden maar mij iets te stug voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Dank voor de reacties! Ik denk dat een sportonderstel dan niet zozeer een voordeel gaat zijn (misschien ook niet direct een nadeel). Ik kan me voorstellen dat ik het zelf wel prima vind, maar de vrouwelijke wederhelft die toch vooral in Eco rijdt meer de nadelen dan de voordelen ondervindt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 10:59
Brasher schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:17:
Ha allen,

Ik ben me wat aan het oriënteren op een BMW 1-serie (F21 114i of 116i) als eerste auto (15 jaar rijbewijs, altijd in de stad zonder auto weten te doen). Momenteel twee opties op het oog, waaronder nu eentje met, en een ander zonder sportonderstel.

Makkelijkste manier is natuurlijk zelf gaan vergelijken, maar omdat het wel een eindje rijden is probeer ik het hier vast even. Wat zijn de ervaringen met een sportonderstel bij BMW? Strakker sturen en iets minder hellen geloof ik wel, maar is dat standaard dan zo matig? En wordt het met zo'n onderstel voor dagelijks gebruik (m'n vriendin gaat er ook in rijden) echt beduidend onfcomfortabeler vergeleken met standaard?

Ik zou vooral even goed kijken naar de motorisering die je wilt nemen en bijbehorende problemen. De 114i en 116i van de pre-facelift generatie (2011 - 2015 als ik het goed zeg) zijn Peugeot 1.6L blokken en daar zijn de ervaringen niet al te best mee.

Qua sportonderstel had ik in mijn beide 1-series (F20 pre-LCI en F20 LCI2) het normale onderstel en dat reed prettig en comfortabel. Tegelijk ook sportief genoeg. In mijn F30 330e had ik het M sportonderstel (maar dan een bijzondere variant omdat 330e) en dat was wel erg straf. Vooral mensen achterin hadden na een stukje rijden wel aardig te klagen over elke miniscule hobbel die doordreunt in de auto. In de G20 330e met normaal onderstel is het weer een comfortabele rijervaring. Dus het is maar waar je naar op zoek bent en wat je zelf belangrijk vindt :) Eén ding zou ik wel weten: neem geen 1.6L Peugeot blok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Voor dagdagelijks gebruik zou ik ook het reguliere onderstel nemen. Wil je sportiever? Overweeg dan een set van KW, Bilstein ofzo. Dat sportonderstel van BMW is vooral stug, maar het is echt zo goed niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:21
Brasher schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:17:
Ha allen,

Ik zou elke BMW zonder sportonderstel laten staan. :)
Denniz0229 schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:50:
[...]

Ik was de hybride inmiddels zo zat, dat ik de f15 40e heb omgeruild voor een 540i. Eindelijk ook weer een lage, en wat een genot is dat zeg in vergelijking met een x5.
[Afbeelding]
Lekker hoor! Ik geef je groot gelijk. Denk dat dit fijner rijdt dan de F15. Gefeliciteerd en veel veiliger km-erg toegewenst.

[ Voor 47% gewijzigd door CarJunkyXL op 04-09-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
AlexV schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:55:
[...]

Ik zou vooral even goed kijken naar de motorisering die je wilt nemen en bijbehorende problemen. De 114i en 116i van de pre-facelift generatie (2011 - 2015 als ik het goed zeg) zijn Peugeot 1.6L blokken en daar zijn de ervaringen niet al te best mee.

Qua sportonderstel had ik in mijn beide 1-series (F20 pre-LCI en F20 LCI2) het normale onderstel en dat reed prettig en comfortabel. Tegelijk ook sportief genoeg. In mijn F30 330e had ik het M sportonderstel (maar dan een bijzondere variant omdat 330e) en dat was wel erg straf. Vooral mensen achterin hadden na een stukje rijden wel aardig te klagen over elke miniscule hobbel die doordreunt in de auto. In de G20 330e met normaal onderstel is het weer een comfortabele rijervaring. Dus het is maar waar je naar op zoek bent en wat je zelf belangrijk vindt :) Eén ding zou ik wel weten: neem geen 1.6L Peugeot blok :P
De aandachtspunten van het N13 blok heb ik inderdaad gelezen, met name omtrent de distributieketting. Een F20/21 van na 2015 is echter weer prijziger, de generatie ervoor voelt weer wat gedateerd (met name interieur). Gelukkig zie ik nog genoeg F20/21's rondrijden dus het blok zal met adequaat onderhoud ook niet na elke bocht ontploffen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
zunrob schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:19:
Nee, niet per se. Ik merk ook nergens aan dat ie dit aantal kilometers al heeft gemaakt. Maar het is vaak wel bekend bij elk blok bij welke kilometerstand je bepaalde problemen/werkzaamheden kunt gaan verwachten. Voor de B58 is mij dat nog niet bekend, vandaar de vraag hier. :)
Volgens mij gaat dat blok tot ver over de 200k mee. Al krijg je natuurlijk wat meer aandachtspunten bij hogere kilometerstanden, maar dat is altijd zo. Zover ik weet staat de B58 bekend als zeer degelijk. Plus het levert ook niet bijzonder veel vermogen per liter.

Al snap ik wel dat het zo'n psychologisch ding is om de auto voor de 100k weg te doen of te kopen. Genoeg mensen die een zoekopdracht instellen met max 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
[...]

Defineer problemen. Als er iets vervangen moet worden ivm slijtage, dan zie ik dat niet als probleem, tenzij het onderweg gebeurd ergens in Italië met het hele gezin in de auto.

Enige problemen die ik gehad heb met een BMW was degene die het minste Kms had gereden. Bij 60K de turbo defect €2100, bij 65K KMs de elec. onsteking kapot ff €650 8)7 ... gelukkig onder garantie.

Autos die ik heb gehad tot 280k Kms allemaal 4 cyl. diesel en benzine . Alleen reguliere zaken. 1 x een Koppeling vervangen met 230K vind ik niet vreemd.

Buiten geluk hebben uiteraard, blijft onderhoud en hoe je met de auto omgaat leidend voor dit soort zaken. Ik had een keer vage iets. Laatste de deurslot defect...nog nooit meegemaakt, maar nieuw onderdeel €200 bij de dealer en 45 min bezig zijn en het is weer als nieuw.

Feit is dat een B58 aka de 6 cylinder gewoon <3 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdBn
Brasher schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:36:
[...]

De aandachtspunten van het N13 blok heb ik inderdaad gelezen, met name omtrent de distributieketting. Een F20/21 van na 2015 is echter weer prijziger, de generatie ervoor voelt weer wat gedateerd (met name interieur). Gelukkig zie ik nog genoeg F20/21's rondrijden dus het blok zal met adequaat onderhoud ook niet na elke bocht ontploffen :)
Interieur gedateerd voor 2015? Volgens mij is er behalve het geupdate NBT systeem geen verschil in interieur tussen pre-facelift en facelift. Die van ons is pre-facelift uit 2015, die wel al de geupdate idrive knop heeft en nog de N13 viercilinder. Die motor is niet het mooiste wat ooit uit de BMW stal is gekomen, en al helemaal niet de mooist klinkende... maar ik vind het wel een prettig ding om te rijden. Heb een keer een facelift met 3-cilinder (zelfde aantal pk's:136) als leenauto gehad maar die voelde toch echt een stuk trager, waarschijnlijk omdat die minder koppel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]
ik was de hybride inmiddels zo zat, dat ik de f15 40e heb omgeruild voor een 540i. Eindelijk ook weer een lage, en wat een genot is dat zeg in vergelijking met een x5.
Wat viel je tegen aan hybride ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
JdBn schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:19:
[...]

Interieur gedateerd voor 2015? Volgens mij is er behalve het geupdate NBT systeem geen verschil in interieur tussen pre-facelift en facelift. Die van ons is pre-facelift uit 2015, die wel al de geupdate idrive knop heeft en nog de N13 viercilinder. Die motor is niet het mooiste wat ooit uit de BMW stal is gekomen, en al helemaal niet de mooist klinkende... maar ik vind het wel een prettig ding om te rijden. Heb een keer een facelift met 3-cilinder (zelfde aantal pk's:136) als leenauto gehad maar die voelde toch echt een stuk trager, waarschijnlijk omdat die minder koppel heeft.
De N13 is ook naar 220pk te tunen en de 3cilinder tot 170pk. Rij met de N13 al zo'n 50k probleemloos (op olieverbuik na), gechipt en wordt ook regelmatig stevig mee gereden. Wat ik wel doe is altijd 10min warm rijden voor ik hem in de toeren jaag, elke 10k km olie vervangen en altijd 98 tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
JdBn schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:19:
[...]

Ho, misschien wat verkeerd uitgedrukt, ik bedoel de generatie voor de F20, de E87 dus. Dat oogt m.i. toch wel gedateerd ;)

Verder goed jouw ervaringen en die van Het Fantoom te horen met het N13 blok. Viel mij ook gelijk op dat bij de nieuwe blokken je gelijk flink inlevert qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
JackBol schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:24:
Wat heeft jouw doen besluiten om je wagen te tunen?
En merk je er dagelijks de gevolgen van?
En hoe zit het met dealer onderhoud?
Gaat de BMW dealer het door hebben?
Dan wel erover klagen?
En zijn er verzekeringstechnisch implicaties?
Ik heb niet dezelfde wagen, wel inmiddels de 4e getunede.

- Moah Powah baby! Sommige mensen zullen zuinigheid zeggen om politiek correct te zijn, maar dat is echt nauwelijks merkbaar en heeft meer met rijgedrag te maken.
- Auto is merkbaar sneller, maar dat went vrij snel.
- Advies is om regelmatiger de olie te vervangen, maar dat hoeft allicht niet bij de dealer.
- Ja.
- Nee, tenzij je coulance of garantie claimt.
- Nee en ja. Wettelijk gezien moet je bij een grotere vermogenstoename dan 20% je auto laten herkeuren bij het RDW. Theoretisch gezien kan de verzekeraar daar moeilijk over doen, maar die kans is miniem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:01:
- Nee en ja. Wettelijk gezien moet je bij een grotere vermogenstoename dan 20% je auto laten herkeuren bij het RDW. Theoretisch gezien kan de verzekeraar daar moeilijk over doen, maar die kans is miniem.
Tot je een ongeval hebt en de VOA gaat verder kijken dan alleen mobieltjes en dergelijke...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Unknown Alien schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:31:

[...]

Ohhh ben jij er zo 1 >:)
hahaha :D
Welke heb je gevonden en gekocht? Feauteauwww?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Aljb1D1oR9I7IZgrkR8wMa8Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhJfYEDIypSRvZE0Zf53OBGF.jpg?f=fotoalbum_large

Deze had alles waar ik naar zocht op adaptive cruise control en een dubbele links/rechts uitlaat na. Heads up Display, dode hoek sensoren, lane assist, pedestrian protection, grote infotainer display, digitale instrumenten paneel, panorama dak, m-pakket (Maar dan de ingetogen versie), etc. 56k op de teller en zeer netjes onderhouden door de vorige eigenaar <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
CreativeS schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:06:
Tot je een ongeval hebt en de VOA gaat verder kijken dan alleen mobieltjes en dergelijke...
Daarom zeg ik ook dat het theoretisch gezien kan, maar dat de kans miniem is. Dat zal misschien bij 1 op de 100 ongevallen worden gedaan waarbij de VOA überhaupt ter plaatse komt. Over het algemeen willen die weten waar de bestuurder mee bezig was, de snelheid, het moment waarop men ging remmen enz. Niet of je 150 of 200pk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Sleutel geeft aan dat de batterij bijna leeg is. Gaat om een 2 serie. Enig idee welk\wat voor batterij ik nodig hebt en waar aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:09

Toff

FP ProMod
Anoniem: 1420638 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:23:
Sleutel geeft aan dat de batterij bijna leeg is. Gaat om een 2 serie. Enig idee welk\wat voor batterij ik nodig hebt en waar aan te schaffen?
Een volle? :*)
Hij moet toch open, dus je kan best even oefenen door hem open te maken en zelf te kijken, lijkt me. Krijg je hem zelf niet open, dan kan je het de garage laten doen en blijf je niet met ongebruikte batterijen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Openen is eenvoudigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FRBhyArT3nHKgT717Wisso8Adg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GYqGUhPToVYnAgDO4MVKGbb.jpg?f=fotoalbum_large

De cel is overal te koop, supermarkten, benzinestations, Hema ect.

[ Voor 8% gewijzigd door RAAF12 op 04-09-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
RAAF12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:30:
Openen is eenvoudig[Afbeelding]

De cel is overal te koop, supermarkten, benzinestations, Hema ect.
En je weet zeker dat alle "2 series" dezelfde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
De CR2032 wordt al jaren gebruikt in de FOB van BMW.

Bij de E90, waar je de sleutel soms in de keyhole moet doen, lade de batterij tenminste weer op. Dat gebeurd nu niet meer. Ik heb daarom altijd 1 batterij in de auto liggen, just in case :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Unknown Alien schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:05:
De CR2032 wordt al jaren gebruikt in de FOB van BMW.
Mijn F20 gebruikt toch echt een CR2450...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Toff schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:08:
[...]

Mijn F20 gebruikt toch echt een CR2450...
Mijn F31 LCI ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
Het Fantoom schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:19:
[...]

De N13 is ook naar 220pk te tunen en de 3cilinder tot 170pk. Rij met de N13 al zo'n 50k probleemloos (op olieverbuik na), gechipt en wordt ook regelmatig stevig mee gereden. Wat ik wel doe is altijd 10min warm rijden voor ik hem in de toeren jaag, elke 10k km olie vervangen en altijd 98 tanken.
Het is dat het de auto van m'n vriendin is anders stond er allang een MHD tune op :P

Waar zit het verschil vooral na het tunen? Ik neem aan dat ie vooral hoger in de toeren door blijft trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bij een motor met turbo wordt de druk verhoogd. Dus in het hele bereik heb je meer koppel. Aangezien koppel 1 van de 2 variabelen is voor vermogen heb je ook meer vermogen over de gehele lijn.

Op de site van BR staat een grafiek. Zit nu op een tablet en krijg het plaatje niet ingevoegd, dus even klikken.
https://www.br-performanc...2011-2015/3954-116i-1-6t/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 11:04
Sjezus, mijn F31 320i LCI is met een stage 1 tuning al van 184pk naar 260pk te tunen zie ik nu... In één voorbeeld zelfs 280pk. Dat is toch wel erg lekker moet ik zeggen. Tevens een veel mooier vermogenskromme. Keuzes, keuzes }:| .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Xqlus1ve schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:14:
[...]

[Afbeelding]

Deze had alles waar ik naar zocht op adaptive cruise control en een dubbele links/rechts uitlaat na. Heads up Display, dode hoek sensoren, lane assist, pedestrian protection, grote infotainer display, digitale instrumenten paneel, panorama dak, m-pakket (Maar dan de ingetogen versie), etc. 56k op de teller en zeer netjes onderhouden door de vorige eigenaar <3
330i neem ik aan.
Klopt, zo 1 zoek ik ook. elec. stoelen met geheugen, trekhaak, camera...moet er wel op vooruit gaan als ik 20k ga bijleggen.

Alleen andere kleur. Het liefst zou ik weer dezelfde kleur willen als ik nu heb. Vind dat zo'n gave kleur <3
De F3x daar zie ik voornamelijk in mijn zoek opdrachten zwart, wit, grey, zilver...

Voordeel G2x meerdere leuke kleuren. Die groene kleur van de M8 bv damn <3 weet niet of die ook beschikbaar is voor de G2x.

Zo'n blauw\paarse vind ik ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-06 15:18
Hiervoor had ik een 116i F20 uit 2014 welke standaard 136pk heeft. Na het chippen had mijn F20 210pk en was een geheel andere auto. Heb er met heel veel plezier tienduizenden kilometers probleemloos mee gereden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
TheBrut3 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:58:
Bij een motor met turbo wordt de druk verhoogd. Dus in het hele bereik heb je meer koppel. Aangezien koppel 1 van de 2 variabelen is voor vermogen heb je ook meer vermogen over de gehele lijn.

Op de site van BR staat een grafiek. Zit nu op een tablet en krijg het plaatje niet ingevoegd, dus even klikken.
https://www.br-performanc...2011-2015/3954-116i-1-6t/
Ik vraag me altijd een beetje af of the grafieken bij BR de daadwerkelijke grafieken zijn, maar ik vond deze onderstaande die precies aangeeft wat ik voel bij de 136pk N13.

Afbeeldingslocatie: https://www.bsrtuning.nl/images/power-charts/Power-Plot-x480y540-525-485037711.png

Vanaf 4500rpm gaat het koppel alleen maar omlaag en blijft het vermogen gelijk, waardoor je het gevoel krijgt dat het geen zin meer heeft om verder door te trekken. Ik vroeg me dus af of voor die 220pk de lijn gewoon doorgetrokken wordt (koppel gelijk houden als origineel maar dan langer) naar 6000rpm, maar dan kom je op iets van 170/180pk uit waarschijnlijk. Turbodruk wordt dus ook onder de 4500rpm verhoogd om zowel meer vermogen bij lagere toeren als het topvermogen van 220pk te halen. Kan me voorstellen dat dat erg lekker rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Unknown Alien schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:34:
[...]

330i neem ik aan.
Klopt, zo 1 zoek ik ook. elec. stoelen met geheugen, trekhaak, camera...moet er wel op vooruit gaan als ik 20k ga bijleggen.

Alleen andere kleur. Het liefst zou ik weer dezelfde kleur willen als ik nu heb. Vind dat zo'n gave kleur <3
De F3x daar zie ik voornamelijk in mijn zoek opdrachten zwart, wit, grey, zilver...

Voordeel G2x meerdere leuke kleuren. Die groene kleur van de M8 bv damn <3 weet niet of die ook beschikbaar is voor de G2x.

Zo'n blauw\paarse vind ik ook mooi.
330i inderdaad. Heb voor 340i gekeken, maar die hadden veel keer km's op de teller en allemaal karig in opties, ik wou ook de nodige luxe!

Ook heeft deze Elektrische stoelen met geheugen inclusief passengier en lumbar support elektrisch, camera's rondom in bumper (surround view), spiegels en achterklep, geen trekhaak maar dat vondt ik niet belangrijk, antraciet bekleding plafond, led koplampen, en zo kan ik wel ff doorgaan oOo

Qua kleuren is wit ontzettend populair bij de 330i F31 en silver wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Unknown Alien schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:34:
[...]

330i neem ik aan.
Die van mij wordt volgende week ingeruild bij Ekris Veenendaal, maar weet niet of die interessant is voor je (geen memorystoelen en geen trekhaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Daan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:49:
Die van mij wordt volgende week ingeruild bij Ekris Veenendaal, maar weet niet of die interessant is voor je (geen memorystoelen en geen trekhaak).
Oeh, wat voor leuks komt er voor terug? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
TheBrut3 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:07:
[...]

Oeh, wat voor leuks komt er voor terug? :D
Ik weet niet of dat hier wel in de smaak valt, maar er komt voorlopig een i3 voor in de plaats :o

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een laatste update over mijn cabrio heb geplaatst. Sinds afgelopen april zijn er behoorlijke stappen gezet door de spuiter.

Hij is tot op het staal kaal geschuurd om een goed beeld te krijgen van de aanwezige roest:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52873436935_942b3209fd_c.jpg

Schade aan de wielkastrand viel uiteindelijk mee:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52872481072_8a29c5edd8_c.jpg
er bleek geen nieuw metaal nodig te zijn.

Vloer bij de bestuurderskant was een ander verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53005548953_fe458bcb1d_c.jpg
Daar zit een nieuw stuk metaal in. Hier is het nog niet verder afgewerkt, maar uiteindelijk is het vrijwel niet meer te zien.

Ander probleempunt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53005063616_87dd3515b2_c.jpg
krikpunt rechtsvoor.
hier hoorde o.a. een verstevigingsschot te staan.

Dat is ook weer hersteld en ook de dorpel zit weer dicht (dit is na het spuiten van een dunne plamuurlaag):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53138663469_69885c3b48_b.jpg

Inmiddels staat de cabrio in een epoxy, met daar overheen een spuitplamuur en wordt hij nu geblokt en helemaal strak gemaakt en is alle zichtbare roest gestabiliseerd of hersteld.

De verwachting is dat hij relatief snel de kleurlaag gaat krijgen, en dan meerdere blanke laklagen. Daar heb ik nog een keuze straks, want ik kan voor een harde blanke lak kiezen, zoals BMW die zelf ook toepaste, of juist voor een zachte en beiden hebben hun eigen voor- en nadelen. De harde laag geeft een diepere glans en laat zich beter polijsten, maar is gevoelig voor steenslag. De zachtere lak kan beter tegen beschadigingen (is tot op zekere hoogte zelfherstellend), maar kan niet zo diep glanzend gepolijst worden. Maar ik neig toch naar de zachtere vanwege de lagere gevoeligheid voor beschadigingen.

De planning is in ieder geval dat de carrosserie tussen kerst en oud-en-nieuw klaar is en ik hem weer op kan halen.

Zelf heb ik ondertussen de kabelbomen helemaal bijgewerkt en zijn die ook klaar.

Afgelopen zaterdag daarom ook eindelijk een andere klus op kunnen pakken, namelijk reinigen van het tapijt. Beige heeft één heel groot nadeel, en dat is dat je alles erop ziet, dus er lag al tijden een vies tapijt in de garage:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53159445948_a5e1388fe5_b.jpg

Die heb ik onderhanden genomen met een sterke reiniger, hogedrukspuit en roterende borstel op een boormachine. Na een uurtje ofzo lag het er zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53159380410_7db2720f8f_b.jpg
Aanzienlijk schoner, maar zeik en zeik nat. Het ligt daarom nu op een soort van lattenbodem vrij van de vloer om uit te lekken (gisteren kwam er nog heel veel water uit als ik op het tapijt drukte). Maar de bovenlaag is al behoorlijk aan het drogen (voelt nu vooral nog vochtig) en trekt steeds mooier bij. Vooral de donkere plekken zijn aan het verdwijnen en het tapijt wordt steeds egaler van kleur.
Wat op de foto niet goed overkomt, want de wit-balans is een beetje verkeerd, is dat de warme tint in de beige kleur er ook grotendeels weer goed in zit.

Volgende stap voor mij is nu om de motor te gaan reviseren. Dat wordt dus een M52-blok tot het laatste schroefje uit elkaar halen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Daan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:15:
Ik weet niet of dat hier wel in de smaak valt, maar er komt voorlopig een i3 voor in de plaats :o
Over smaakt valt niet te twisten, maar wel een hele verandering ten opzichte van een 3 serie station met 250pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
Daan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:15:
[...]

Ik heb toch stiekem wel een beetje een zwak voor de i3... Wel een tof ding met het nogal afwijkende design O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
TheBrut3 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:39:
[...]

Over smaakt valt niet te twisten, maar wel een hele verandering ten opzichte van een 3 serie station met 250pk.
Is het ook. Maar de i3 rijdt erg lekker hoor (comfortabeler dan de 330i). Kans is dat er wel een 3-serie met 6 cilinder bij komt te zijner tijd :)
JdBn schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:56:
[...]

Ik heb toch stiekem wel een beetje een zwak voor de i3... Wel een tof ding met het nogal afwijkende design O+
Het ding was (en is nog steeds) behoorlijk vooruitstrevend wat betreft constructie.

Heb de 120Ah gekocht en de range is prima en voldoet voor 95% van de ritten gewoon. Die van mij is ook wel mooi donkerblauw metallic en uitgevoerd met Sportpakket. Dus toch nog een beetje sportief ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Daan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:02:
[...]

Is het ook. Maar de i3 rijdt erg lekker hoor (comfortabeler dan de 330i). Kans is dat er wel een 3-serie met 6 cilinder bij komt te zijner tijd :)

[...]

Het ding was (en is nog steeds) behoorlijk vooruitstrevend wat betreft constructie.

Heb de 120Ah gekocht en de range is prima en voldoet voor 95% van de ritten gewoon. Die van mij is ook wel mooi donkerblauw metallic en uitgevoerd met Sportpakket. Dus toch nog een beetje sportief ;)
Je mag gerust zeggen dat een i3 meer vooruitstrevend is/was dan bijv. een Tesla Model 3. Er is nog steeds geen andere productieauto op de markt gebracht waarin bijv. meer composiet is gebruikt dan de i3.

Maar het was geen BMW volgens velen, dus heeft ook nooit de liefde/het aanzien gekregen die het verdiende.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
MrFl0ppY schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:28:
Sjezus, mijn F31 320i LCI is met een stage 1 tuning al van 184pk naar 260pk te tunen zie ik nu... In één voorbeeld zelfs 280pk. Dat is toch wel erg lekker moet ik zeggen. Tevens een veel mooier vermogenskromme. Keuzes, keuzes }:| .
Het kan zeker, maar ik hoor van verschillende specialisten dat als je lang plezier wilt hebben van de B48b20a je niet moet gaan tunen. Vooral de zuigers kunnen daar op termijn niet zo goed tegen. Zal vast in veel gevallen goed gaan maar ik doe het niet. De B48b20b kan er beter tegen en de B58 heeft de meeste reserves.
Bij tuning hoef je niet meer te rekenen op enige coulance van BMW als de boel in de soep loopt. Keuzes inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Laatst online: 30-05 23:06
Slux schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:13:
[...]

Wat viel je tegen aan hybride ?
het gecombineerd vermogen, 313pk op 2200 kilo x5 is eigenlijk net te weinig.
de range, ik kon op elektra net aan 14-15km rijden, wat het eigenlijk een gimmick maakte, om echt nuttig te zijn voor mij zou het minimaal 30-40 moeten zijn.

heb ook nog in de nieuwe x5 45e proef gereden, en dat reed al een heel stuk beter, maar ik wou eigenlijk sowieso weer naar een laag model, en gezien de x5 45e nog een stuk duurder is ook was de keuze vrij makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De nieuwe U06 van mijn schoonouders lijkt geen warme lucht te blazen. Zelfs niet als het koud is in de ochtend en de buitentemperatuur dus laag is (en binnentemperatuur op bijvoorbeeld 26 graden Celsius staat ingesteld). Nu viel me net op dat in het clima menu wel de optie links staat voor instellingen, maar dat als je erop klikt er geen instellingen zijn. Hebben jullie dit ook? Of is dit een software foutje?

Ik kan me eigenlijk overigens niet voorstellen dat de heater echt kapot is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Daan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:49:
[...]

Hmm vind de kleur erg mooi, vooral na een goede detail, maar zoek een vrolijke kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
JdBn schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:52:
[...]

Ik vraag me altijd een beetje af of the grafieken bij BR de daadwerkelijke grafieken zijn, maar ik vond deze onderstaande die precies aangeeft wat ik voel bij de 136pk N13.

[Afbeelding]

Vanaf 4500rpm gaat het koppel alleen maar omlaag en blijft het vermogen gelijk, waardoor je het gevoel krijgt dat het geen zin meer heeft om verder door te trekken. Ik vroeg me dus af of voor die 220pk de lijn gewoon doorgetrokken wordt (koppel gelijk houden als origineel maar dan langer) naar 6000rpm, maar dan kom je op iets van 170/180pk uit waarschijnlijk. Turbodruk wordt dus ook onder de 4500rpm verhoogd om zowel meer vermogen bij lagere toeren als het topvermogen van 220pk te halen. Kan me voorstellen dat dat erg lekker rijdt :)
Klopt, zou niet meer terug willen naar origineel. Heb het wel op de rollenbank laten doen, had destijds niet zo'n vertrouwen in zo'n MHD achtige flash. Al weet ik niet wat de ervaringen daar nu mee zijn. Was dat sowieso al vanaf aankoop van plan, heb een 116i M-Sport gekozen (met N13 dus) nadat ik zeker een half jaar heb gezocht. Wou eigenlijk een 125i met 2 liter maar die kreeg ik toen niet gevonden in de juiste spec en zonder absurd hoge prijs. En een M135i vond ik te gortig qua brandstofverbruik op de dagelijks woon-werk ritjes en is ook fors duurder. Tot nu toe nog geen spijt van de keuze. 220pk is snel zat, al went het ook weer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 20:22
Voor m'n nieuwe winterset heb ik nog geen TPMS sensoren. Als ik ze bij Schiedmann of Offenga zie schrik ik wat van de prijs. 42eu per stuk!

Beetje sneupen en ik zie een setje van 4 op ebay.de voor 75eu voor m'n F36 4GC. https://www.ebay.de/itm/3...3D%7Ctkp%3ABk9SR9q41ezMYg
Iemand nog een goede tip? Wil er geen gedonder mee hebben maar 200ekkermannen voor een setje sensoren... 8)7

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
Smotske schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:27:
Voor m'n nieuwe winterset heb ik nog geen TPMS sensoren. Als ik ze bij Schiedmann of Offenga zie schrik ik wat van de prijs. 42eu per stuk!

Beetje sneupen en ik zie een setje van 4 op ebay.de voor 75eu voor m'n F36 4GC. https://www.ebay.de/itm/3...3D%7Ctkp%3ABk9SR9q41ezMYg
Iemand nog een goede tip? Wil er geen gedonder mee hebben maar 200ekkermannen voor een setje sensoren... 8)7
Ik zou hier niet te veel op bezuinigen door imitatie te kopen, kans is groot dat ze niet lekker werken en dan sta je daar met je banden. Ik heb destijds een setje van Continental op Ebay gekocht, voor ik meen 120 euro. Ik geloof dat Continental ook de originele aan BMW levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat mij trouwens opvalt is toen ik de auto in ontvangst nam, was de eerste volgende beurt 28K km, dit was na 2 weken al verlaagd naar 16K, inmiddels 1400 km gereden na ontvangst zegt hij dat ik over 10K al voor een olie beurt moet gaan 8)7

Mijn laatste olie beurt was gedaan 1400km geleden :/ Meer mensen dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Xqlus1ve schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:44:
Wat mij trouwens opvalt is toen ik de auto in ontvangst nam, was de eerste volgende beurt 28K km, dit was na 2 weken al verlaagd naar 16K, inmiddels 1400 km gereden na ontvangst zegt hij dat ik over 10K al voor een olie beurt moet gaan 8)7

Mijn laatste olie beurt was gedaan 1400km geleden :/ Meer mensen dit meegemaakt?
Hij berekend de KMs en datum. olie elke 2 jaar of elke 30K KMs. Kan het zijn dat de datum binnenkort is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Unknown Alien schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:58:
[...]

Hij berekend de KMs en datum. olie elke 2 jaar of elke 30K KMs. Kan het zijn dat de datum binnenkort is?
Juli 2025. Daarom lijkt er iets niet te kloppen.

De vorige oliebeurt is ook bij overname auto geweest, maandje geleden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik weet niet precies wat de auto allemaal wel of niet bijhoudt en of dit enkel op datum/kmstand is gebaseerd of dat rijgedrag ook mee wordt genomen door de auto.

Als dat laatste zo is dan kan ik mij indenken dat het snel omlaag gaat wanneer jij bijvoorbeeld een flinke linkervoet hebt, ook wanneer de motor nog niet warm is of wanneer er veel korte stukjes worden gereden.

Of misschien heb je een olielekkage en dat de auto naar het oliepeil kijkt?

Ik vind het sowieso lastig tegenwoordig. Er zit geen peilstok meer in de auto, dus je moet maar blind uitgaan van de softwarematige check.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
Xqlus1ve schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:17:
[...]

Juli 2025. Daarom lijkt er iets niet te kloppen.

De vorige oliebeurt is ook bij overname auto geweest, maandje geleden :/
Vreemd, kan je hem uitlezen met Bimmercode\Bimmerlink of Carly oid?

Zover ik weet met Motorolie wel. Nieuwe olie+filter is reset interval en dan begint de telling opnieuws 24 maanden en 30K KMs. Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de olie wordt gemeten en aan de hand van bv de viscositeit de interval wordt bijgesteld.

Lage olie stand is een melding in je iDrive.

Remblokken is wel anders. Flink optrekken en lekker in de ankers elk stoplicht. Zijn je banden ook wel blij mee vanaf stlstand :+

Zo ik heb thuis de vrouw al voorbereid. Zondag auto weer spik en span maken. Paar weken vakantie, kinderen die met hun mond open eten.

Zondag wordt een mooi dagje. Nu al zin in.
Muziekje erbij, kopje koffie
Wassen,
kleien de DAP 900v3 erover heen.
Ontvetten
Colli 845...ik heb ook de harde wax liggen Colli 476s liggen...

Banden ook voorzien van tire juicy :D

En de ramen, daar heb ik sinds vorig jaar ook mooi spul voor gekocht bij carclean, op advies medewerker..poahh Lijkt net alsof er geen raam in zit <3

Dan uit het raam kieken <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:20
Brandstofverbruik en korte ritjes wegen ook mee.
Als je motor nooit lekker warm wordt zal je olie eerder ververst moeten worden. Een hoog verbruik cq hogere belasting heeft hetzelfde effect.

Als je gewoon steevast het hoge verbruik met koude motor aanhoudt is dat met de tijd geen issue meer. Je unlockt dan de 1:1000 mode waarbij verversen automatisch verloopt.

- knip -

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 17:41
Ik heb een week of drie geleden mijn eerste BMW gekocht. Sinds januari reed ik een Opel Signum 3.2 V6 station als daily. Best een lekkere auto, maar net niet zo verfijnd, en vooral gewoon in niet zulke beste staat. Dus, wat koopt de verstandige, miliebewuste man die niet te veel onderhoud wilt?

Juist, een E39 535i, met 3.5L V8, uit 2000 met 242dkm op de teller.

Het goede nieuws: Bij 212dkm is de VANOS (en als het goed is de kettingspanner en geleiders) gedaan. Motorisch lijkt hij uitstekend, op een kleine tik bij gas geven na. Het is niet de VANOS, het klinkt ook niet als kleppen, mijn huidige theorie is een bougie die niet meer helemaal lekker is. Heb er twee uitgekregen voordat m'n bougiesleutel het begaf, en die zagen er okay, maar wel oud uit. Acht nieuwe bougies en een nieuwe bougiesleutel zijn onderweg.

Het blok loopt verder heerlijk, de auto ligt fantastisch op de weg en stuurt en schakelt goed. Hij heeft veel opties, naast de bekende dingen als xenon, automatische ruitenwissers, airco, navigatie en cruise control ook zaken als een elektrisch uitklappend privacyscherm voor de achterruit, telefoon- en satelliet-tv, en de active comfortstoelen - verwarmd en met actief zitvlak. Massagestoelen zijn het niet, maar je zitpositie wordt wel veranderd om lang zitten fijner te maken.

Voor 23 jaar en 242dkm ziet de auto er fantastisch uit. Wat kleine deukjes en krasjes hier en daar, maar zeker geen gekke dingen. Ook van onderen ziet hij er heel goed uit en er lekt nergens iets. Van binnen is hij uitgevoerd met beige leer, wat na 23 jaar nog in uitstekende staat is, maar wel een keer een opfrisbeurt kan gebruiken. Het leer is nergens gescheurd of beschadigd, maar wel wat verkleurd. Het plan is om de hele auto een keer te laten detailen.

Verder heb ik de afgelopen weken al gedaan:

- Draagarmen rechtsvoor (vanwege speling)
- Luchtfilter
- Interieurluchtfilters
- Buitentemperatuursensor (was stuk, leidde tot motorstoringslampje)
- Viscokoppeling + ventilator
- Aanschaf setje 18" Alpina replica velgen + nieuwe banden

Onderdelen hiervoor zijn onderweg:

- Centreerringen om de nieuwe velgen te monteren
- Stabilisatorstangen linksvoor en rechtsvoor
- Bougies
- Vervangende koelwaterslang (een matig gerepareerd klein lek gevonden)

Staat voor later nog op de planning:

- Nieuw infotainmentsysteem (origineel uitziende radiomodule, met apple carplay)
- Interieur laten detailen (beige leer in goede staat, maar wel wat viezig)
- Elektra bestuurdersdeur fixen (corrossieschade op de connector waardoor de raambediening niet werkt)

En dan het belangrijkste, foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzGeAmRFix7M2gSxU3PqnHHkAdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0V9oXb3zAKAitzci27Qtpzdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGVQHfvBDY162fPKZQrIsNJyXTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9nOiGrbQa18WjT7T9QiwuQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
deepbass909 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:32:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een laatste update over mijn cabrio heb geplaatst. Sinds afgelopen april zijn er behoorlijke stappen gezet door de spuiter.

Afgelopen zaterdag daarom ook eindelijk een andere klus op kunnen pakken, namelijk reinigen van het tapijt. Beige heeft één heel groot nadeel, en dat is dat je alles erop ziet, dus er lag al tijden een vies tapijt in de garage:
[Afbeelding]

Die heb ik onderhanden genomen met een sterke reiniger, hogedrukspuit en roterende borstel op een boormachine. Na een uurtje ofzo lag het er zo bij:
[Afbeelding]
Aanzienlijk schoner, maar zeik en zeik nat. Het ligt daarom nu op een soort van lattenbodem vrij van de vloer om uit te lekken (gisteren kwam er nog heel veel water uit als ik op het tapijt drukte). Maar de bovenlaag is al behoorlijk aan het drogen (voelt nu vooral nog vochtig) en trekt steeds mooier bij. Vooral de donkere plekken zijn aan het verdwijnen en het tapijt wordt steeds egaler van kleur.
Wat op de foto niet goed overkomt, want de wit-balans is een beetje verkeerd, is dat de warme tint in de beige kleur er ook grotendeels weer goed in zit.

Volgende stap voor mij is nu om de motor te gaan reviseren. Dat wordt dus een M52-blok tot het laatste schroefje uit elkaar halen.
Wellicht een idee om een water stofzuiger te huren bij de plaatselijke bouwmarkt en het daarmee schoon te maken? Dat werkt echt als een malle bij dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Unknown Alien schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:52:
Zover ik weet met Motorolie wel. Nieuwe olie+filter is reset interval en dan begint de telling opnieuws 24 maanden en 30K KMs. Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de olie wordt gemeten en aan de hand van bv de viscositeit de interval wordt bijgesteld.

Lage olie stand is een melding in je iDrive.
Tegenwoordig wordt de motor in mijn auto verwend, 2 jaar interval is bij mij na de covidz nog maar 25k kilometers, en daarvan is ca 40-45% electrisch.
Dus motorolie wordt momenteel weer na ca 14k kilometers op de brandstofmotor ververst :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Deagle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:02:
[...]

Wellicht een idee om een water stofzuiger te huren bij de plaatselijke bouwmarkt en het daarmee schoon te maken? Dat werkt echt als een malle bij dit soort dingen.
De toplaag, waar zo'n waterstofzuiger het vocht uit kan halen, is al grotendeels droog. Het zit nu onderin de dikste plekken van het tapijt (op sommige plekken meer dan 5cm), en aan de onderkant zuigen kan niet, want dan gaat direct het schuim kapot.

Dit moet gewoon rustig op natuurlijke wijze drogen, waar ik ook al rekening mee heb gehouden (het ligt op een speciaal bed, 30cm van de grond, zodat er rondom volop ventilatie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@deepbass909 Geduld is een schone zaak en het is nog lang geen kerst (en dan nog is dit niet het eerste om te doen). Keep up the good work!

[ Voor 11% gewijzigd door Toff op 06-09-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
YakuzA schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:08:
Tegenwoordig wordt de motor in mijn auto verwend, 2 jaar interval is bij mij na de covidz nog maar 25k kilometers, en daarvan is ca 40-45% electrisch.
Dus motorolie wordt momenteel weer na ca 14k kilometers op de brandstofmotor ververst :P
Ik weet niet of dat echt verwennerij is. Blijft 2 jaar oude olie die er uit komt en ik weet niet of het hybride deel nou echt beter is voor de brandstofmotor.
Pagina: 1 ... 235 ... 358 Laatste