“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Kofferbak van de X5 stelt ook niks voor, is net zo veel als een touring alleen wat hoger...lord_fh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Deels eens, en 't is ook voor lange weekenden of een weekje, de koffer van de x3 is snel vol, mega groot is het niet hoor. Ik denk zelfs dat een e60 een grotere kofferbak heeft. En idd met 2 kleine kids gaat het best hard.....
:strip_exif()/f/image/VHDd9GxsM4xkYEIWkm9QYg4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer 2 weken naar en door Italië gereden met onze Mini van 2004. Kilometerteller staat nu op 269.124, 3800 kilometer gereden met onze vakantie. Helaas wel een beetje olieverbruik, ik had wel wat meegenomen, maar niet genoeg. Dus ergens in Italië bij een BMW/Mini dealer een litertje gehaald a 32 euro
Voor de rest een keer een rood olielampje gehad, maar dat is gekomen doordat we waarschijnlijk te steil omhoog moesten rijden, want ik had die ochtend nog gecheckt en toen was het goed.
Een weekje voor de vakantie deed de aircopomp niks meer en naar Italië met meer dan 30 graden wel wenselijk. De magneetkoppeling schijnt wel eens stuk te gaan en die kun je met veel gepruts vervangen zonder het systeem open te halen, dus dat probleem gelukkig voor 50 euro op kunnen lossen
Al met al een leuk reisautootje! Zo'n supercharger is en klinkt leuk! Blijft wel een beetje verslavend om daar gebruik van te maken, hehe. De tolwegen zijn wel leuk om te rijden dan, maar sommige andere wegen daar in Italië... Wat een gestuiter in zo'n auto.
Ik had een E91 die retestrak op de weg lag maar eerlijk is eerlijk: het comfort van zo'n 5 is erg prettig hoor. Dan maar wat minder dynamiek. Ik kom overal uitgerust aan.
Blijf met een schuin oog naar een 6GT kijken overigens. Alleen nog niet zeker of de ruimtewinst op de achterbank opweegt tegen het inleveren van de hoogte van de kofferbak bij de Touring. Kofferruimte an sich is groter, maar die wordt gemeten tot de bagagerollo... En ik moet even checken of die ruimtewinst voldoende is om geen compromis meer te sluiten op de zitpositie.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Pics or it didn’t happen.Argarath schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
Zo, de 5 serie is gisteren ingeleverd en een 2019 G01 X3 mee teruggenomen. Fabrieksaf M-pakket, 21” Individual velgen, dik in de opties en Phytonic-blau… even wennen aan alle rijhulp-systemen, en aan 184 pk ipv 247, maar tot nu toe ontzettend tevreden!
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Je wint een paar liters door heel die oprolbar eruit te klikken en thuis te laten. Je wint niet alleen wat netto ruimte het is gewoon ook handiger om zooi op elkaar te stapelen. Bijvoorbeeld een pak grote flessen water geraakt er rechtopstaant net niet onder in de 5 touring.Pannencouque schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
Dynamisch noemen ze dat toch?
Ik had een E91 die retestrak op de weg lag maar eerlijk is eerlijk: het comfort van zo'n 5 is erg prettig hoor. Dan maar wat minder dynamiek. Ik kom overal uitgerust aan.
Blijf met een schuin oog naar een 6GT kijken overigens. Alleen nog niet zeker of de ruimtewinst op de achterbank opweegt tegen het inleveren van de hoogte van de kofferbak bij de Touring. Kofferruimte an sich is groter, maar die wordt gemeten tot de bagagerollo... En ik moet even checken of die ruimtewinst voldoende is om geen compromis meer te sluiten op de zitpositie.
Eigenlijk ontgaat mij het nut van dat oprolscherm in de koffer, bij mij ligt die dus parmanent in de garage stof te vangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ffUvmdxNPQhn7RxMVnUowXJ.jpg?f=user_large)
Met mijn waanzinnige fotoshop skills 😉. Betere foto’s komen nog weleens.
Nice. Congrats!Argarath schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:52:
[...]
[Afbeelding]
Met mijn waanzinnige fotoshop skills 😉. Betere foto’s komen nog weleens.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Niet iedereen hoeft te zien wat ik in de kofferbak heb liggen, best handig daarvoor.jos707 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
Je wint een paar liters door heel die oprolbar eruit te klikken en thuis te laten. Je wint niet alleen wat netto ruimte het is gewoon ook handiger om zooi op elkaar te stapelen. Bijvoorbeeld een pak grote flessen water geraakt er rechtopstaant net niet onder in de 5 touring.
Eigenlijk ontgaat mij het nut van dat oprolscherm in de koffer, bij mij ligt die dus parmanent in de garage stof te vangen.
Sowieso kun je hem onder de laadvloer van je auto bewaren, hij pas samen met dat hondennet ding in een uitsparing onder het eerste bodemdeel.
Ik heb geblindeerde ramen dus inkijk heb ik zowieso niet. Ik heb wel eens gehoord dat het scherm bijdraagt tot de isolatie van afrolgeluiden maar merk daar eigenlijk weinig verschil in.DaFreakhead schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 01:21:
[...]
Niet iedereen hoeft te zien wat ik in de kofferbak heb liggen, best handig daarvoor.
Sowieso kun je hem onder de laadvloer van je auto bewaren, hij pas samen met dat hondennet ding in een uitsparing onder het eerste bodemdeel.
Als je een hond hebt kan ik mij wel indenken dat het scheidingsnet handig kan zijn maar verder kan ik mij er weinig nuttigs bij voorstellen.
Voor als je een keer je kofferbak zo vol stopt dat bij hard remmen de spullen door de auto vliegen, daar kan je het net ook voor gebruiken.jos707 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 01:50:
[...]
Ik heb geblindeerde ramen dus inkijk heb ik zowieso niet. Ik heb wel eens gehoord dat het scherm bijdraagt tot de isolatie van afrolgeluiden maar merk daar eigenlijk weinig verschil in.
Als je een hond hebt kan ik mij wel indenken dat het scheidingsnet handig kan zijn maar verder kan ik mij er weinig nuttigs bij voorstellen.
Dat dus.Xqlus1ve schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:40:
[...]
Voor als je een keer je kofferbak zo vol stopt dat bij hard remmen de spullen door de auto vliegen, daar kan je het net ook voor gebruiken.
Ik heb dat ding er met de wintersport meestal wel in zitten, dan ligt er nog wat licht spul bovenop zoals helmen enzo. Verder gebruik ik 'm nooit.
De rollo zit wel altijd dicht, vind ik er wat mooier uit zien.
Ik kom nu niets tekort aan ruimte. Maar ik wil sporadisch nog wel eens iets groots vervoeren, als ik naar afgelopen jaren kijken: een koelvriescombi, een kastje, etc. Dat paste allemaal perfect in de Touring maar zal in een 6GT niet gaan passen gezien de afgelopen daklijn. Ik vraag me af in hoeverre ik daar spijt van ga krijgen als ik overstap.jos707 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
Je wint een paar liters door heel die oprolbar eruit te klikken en thuis te laten. Je wint niet alleen wat netto ruimte het is gewoon ook handiger om zooi op elkaar te stapelen. Bijvoorbeeld een pak grote flessen water geraakt er rechtopstaant net niet onder in de 5 touring.
Ook met de wintersport ligt het meestal niet tot aan het dak, maar wel tot net iets boven de rollo-rand. Dat zou nu betekenen dat het niet meer past...ik heb weinig trek om met een dakkoffer te gaan rijden.
Nice! Wat voor 5 had je?Argarath schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:49:
Zo, de 5 serie is gisteren ingeleverd en een 2019 G01 X3 mee teruggenomen. Fabrieksaf M-pakket, 21” Individual velgen, dik in de opties en Phytonic-blau… even wennen aan alle rijhulp-systemen, en aan 184 pk ipv 247, maar tot nu toe ontzettend tevreden!
Ik vind de rijhulpsystemen echt overrated merk ik, doe daar niks mee. Sterker nog, het zou me niks boeien als de opvolger ze niet heeft en daardoor mogelijk zelfs iets goedkoper is.
Stap terug naar 184pk zou ik wel lastig vinden. Ik blijf 250pk net-aan vinden.
Als dat slechts sporadisch is: eentje kiezen met trekhaak en een karretje huren/lenen. Voorkom je ook dat je je interieur beschadigen kan.Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:03:
[...]
Ik kom nu niets tekort aan ruimte. Maar ik wil sporadisch nog wel eens iets groots vervoeren, als ik naar afgelopen jaren kijken: een koelvriescombi, een kastje, etc. Dat paste allemaal perfect in de Touring maar zal in een 6GT niet gaan passen gezien de afgelopen daklijn. Ik vraag me af in hoeverre ik daar spijt van ga krijgen als ik overstap.
Ook met de wintersport ligt het meestal niet tot aan het dak, maar wel tot net iets boven de rollo-rand. Dat zou nu betekenen dat het niet meer past...ik heb weinig trek om met een dakkoffer te gaan rijden.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik moet gewoon eens gaan kijken en wat tetrissen met lege koffers om te zien of wat ik afgelopen jaar mee had op zomervakantie, ook zo goed en kwaad als het kan mee te krijgen is. Desnoods tot aan het dak. En dan mis ik wel het los te openen achterruitje, maar ja. Daar krijg je het hele jaar door beenruimte voor terug.
Als ik nu uitreken wat me dat per keer gebruik gekost heeft.... had ik waarschijnlijk beter een transport bedrijf kunnen bellen die paar keer..
Maar toch wil ik onder de volgende auto gewoon weer een trekhaak. ook dat gevoel van niet afhankelijk willen zin van anderen. een aanhanger kan ik hier bij een tankstation op tussen 8:00 en 22:00 altijd ophalen. dus dat is de belemmering niet.
Het verschil? In de Focus kon ik de kinderwagen met de bak er nog vast op ingeklapt onder de rollo kwijt. In de 4GC ging dat net niet, moest ik de bak loshalen en er los op leggen dan paste het precies wel. De hoogte was <1cm minder.
De diepte van de kofferbak van de 4GC was wel beter, al kwamen de wielkasten in de 4GC wel iets meer naar binnen. Conclusie: qua (praktische) ruimte scheelde het elkaar niets.
Volstapelen tot aan het dak doe ik nooit.
De 4GC is inmiddels ingeruild op een 330i Touring. Iedereen zegt: ja, de ruimte van een station is toch wel handig hè.
Dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind het model gewoon mooier dan de sedan en de huidige 4GC.
Afgelopen vakantie hadden we dezelfde koffers en tassen mee als de twee jaar daarvoor in de 4GC, aan de hand van de foto's de kofferbak ook hetzelfde ingepakt. En raad eens?........ inderdaad het past precies zo als in de 4GC.
Sterker nog, ik denk dat in de 4GC meer ging want de ruimte onder de kofferbak was veel groter/praktischer dan bij de G21.
Nu is een 3 Touring nooit een ruimtewonder geweest, maar de Gran Coupés van BMW hebben echt een bak bergruimte.
Overigens kon je in de 4GC ook eenvoudig de hoedenplank eruit pakken voor net een paar cm extra mocht het nodig zijn.
Waarom? Ik vind het ideaal. Onderweg merk je er niets van en je ski's gooi je gewoon lekker bovenin zonder dat de auto vies wordt.Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:03:
[...]
...ik heb weinig trek om met een dakkoffer te gaan rijden.
Wel even goede (merk)dragers kopen die niet fluiten.
Het gewicht op de verkeerde plek, stukken meer brandstofverbruik, geen 230 meer naar de wintersport, het ziet er vaak niet uit, en het fluiten zoals jij het zegt.Cheesy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:07:
[...]
Waarom? Ik vind het ideaal. Onderweg merk je er niets van en je ski's gooi je gewoon lekker bovenin zonder dat de auto vies wordt.
Kortom, kwestie van prioriteiten stellenDaFreakhead schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Het gewicht op de verkeerde plek, stukken meer brandstofverbruik, geen 230 meer naar de wintersport, het ziet er vaak niet uit, en het fluiten zoals jij het zegt.
Overigens verbruikt 230 zonder dakkoffer waarschijnlijk meer dan 140 met koffer
[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 21-08-2023 10:57 ]
Als je 's ochtends een volle carter hebt, mag je 's middags toch geen lampje krijgen omdat je toevallig steil omhoog rijdt?BlackthunderAwf schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:05:
Vakantiefoto van mijn Mini:
.
Voor de rest een keer een rood olielampje gehad, maar dat is gekomen doordat we waarschijnlijk te steil omhoog moesten rijden, want ik had die ochtend nog gecheckt en toen was het goed.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Onze E61 525d verbruikte afgelopen vakantie volbeladen (5 personen, kofferbak tot de nok vol) met volle dakkoffer niet significant meer dan gemiddeld over de laatste 5 jaar zonder dakkoffer. Ik moet toegeven dat ik met dakkoffer niet harder dan 120 km/h heb gereden, maar dat had prima gekund met Thule dakkoffer en -dragers.Cheesy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Kortom, kwestie van prioriteiten stellenJij wil liever snel en mooi zijn
Overigens verbruikt 230 zonder dakkoffer waarschijnlijk meer dan 140 met koffer
Heb tegenwoordig zelf een karretje, maar huren was echt geen gedoe bij t tankstation hier. Online invullen en betalen, daarna sleutel ophalen en aankoppelen.Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:50:
Had ik ook over nagedacht. Punt is dat ik niemand in m'n omgeving heb met een karretje en dat gezeik met eentje huren vind ik echt helemaal ruk. Ik wil gewoon om 19:00u iets kopen op Marktplaats en om 19:10 in de auto zitten om het op te halen. Maar dat is ook luxe, I know. En zo vaak gebeurt het niet.
Ik moet gewoon eens gaan kijken en wat tetrissen met lege koffers om te zien of wat ik afgelopen jaar mee had op zomervakantie, ook zo goed en kwaad als het kan mee te krijgen is. Desnoods tot aan het dak. En dan mis ik wel het los te openen achterruitje, maar ja. Daar krijg je het hele jaar door beenruimte voor terug.
Klopt, hier hetzelfde beeld. Over de gehele vakantie zat ik met auto vol en dakkoffer op hetzelfde gemiddelde als de dagelijkse ritjes rondom huis. Ik ben diverse bergen opgereden, bergaf remmen op motor, en in Duitsland tussen de 120 en 160. Veel harder ging overigens niet, te druk. Dus op de linkerbaan 160, middelste baan 120, rechter baan 90 km/h.loeberce schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:30:
[...]
Onze E61 525d verbruikte afgelopen vakantie volbeladen (5 personen, kofferbak tot de nok vol) met volle dakkoffer niet significant meer dan gemiddeld over de laatste 5 jaar zonder dakkoffer. Ik moet toegeven dat ik met dakkoffer niet harder dan 120 km/h heb gereden, maar dat had prima gekund met Thule dakkoffer en -dragers.
Zat hier vandaag nog eens over te denken, maar volgens mij kun je niet spreken van een gesloten systeem. De brandstof die uit je tank wordt gepompt, wordt vervangen door lucht. Anders zou je tank uiteindelijk vacuüm trekken. En lucht bevat vocht.YakuzA schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:01:
[...]
In principe is je benzine systeem een gesloten systeem in moderne auto's, dus mijn insteek was dat gezien je er geen extra waterdamp/lucht bijtrekt, het altijd wel erg gelimiteerd zal blijven
In Nederland schijnt het verplichte minimum voor E10 rond de 7,5% te liggen, dus het zal nu zeker effect hebben als je de E10 tankt ipv de E5.
Niet om hiermee het probleem op te blazen maar dat er dus vocht bij kan komen lijkt mij evident, zij het dat het geen regenwaterproporties zijn (maar dan heb je een ander probleem).
Dat klopt, maar tegelijkertijd: als jij een 70l tank half leeg rijdt, dan zal er 35l lucht bijkomen. Bij afkoelen/opwarmen zal de tank ook wel iets ademen (krimpen/uitzetten van de tank en de inhoud). Stel dat je bij langere stilstand en in een slecht geval zo'n 100l lucht langs de resterende 35l benzine voert.Eagle Creek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:23:
[...]
Zat hier vandaag nog eens over te denken, maar volgens mij kun je niet spreken van een gesloten systeem. De brandstof die uit je tank wordt gepompt, wordt vervangen door lucht. Anders zou je tank uiteindelijk vacuüm trekken. En lucht bevat vocht.
Niet om hiermee het probleem op te blazen maar dat er dus vocht bij kan komen lijkt mij evident, zij het dat het geen regenwaterproporties zijn (maar dan heb je een ander probleem).
Even kort gegoogled hoeveel water er dan uit die 100l zal kunnen komen, bij 75% luchtvochtigheid is de maximale hoeveelheid water in de lucht bij 30 graden Celcius 30,4 g/m3 (bron).
Stel dat je al dit water uit de lucht weet te onttrekken, dan heb je het over ~3 gram aan water. Da's niet zo heel spannend, toch?
Nice! Goed onderbouwdnoes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:37:
[...]
Dat klopt, maar tegelijkertijd: als jij een 70l tank half leeg rijdt, dan zal er 35l lucht bijkomen. Bij afkoelen/opwarmen zal de tank ook wel iets ademen (krimpen/uitzetten van de tank en de inhoud). Stel dat je bij langere stilstand en in een slecht geval zo'n 100l lucht langs de resterende 35l benzine voert.
Even kort gegoogled hoeveel water er dan uit die 100l zal kunnen komen, bij 75% luchtvochtigheid is de maximale hoeveelheid water in de lucht bij 30 graden Celcius 30,4 g/m3 (bron).
Stel dat je al dit water uit de lucht weet te onttrekken, dan heb je het over ~3 gram aan water. Da's niet zo heel spannend, toch?
Dat durf ik niet te zeggen. Even de aanname doen dat jouw voorbeeld rekenmatig klopt: gevoelsmatig lijkt 3 gram op 35 liter niet veel. Of het daarbij blijft en wat of het met de chemische samenstelling doet, durf ik niet te zeggen.
Zou leuk zijn om dit ergens getest te zien. Ben sowieso wel nieuwsgierig naar de algehele kwaliteit van benzine die ouder wordt. Ik heb wel eens gehoord van gommen, maar dat lijkt meer iets te zijn over veel langere tijd. Mocht ik tijd en zin hebben wel leuk om eens naar te zoeken.
Edit
https://eurol.com/product...%20zo%20het%20octaangetal.
Benzine zonder antioxidanten is gevoelig voor oxidatie en gomvorming. Stilstaande benzine is slechts 3 maanden houdbaar wanneer het onbehandeld is, wat resulteert in een afname van het octaangetal (RON). Zuurstof heeft een negatieve invloed op benzine; het verandert de molecuulstructuur en verlaagt zo het octaangetal.
[ Voor 17% gewijzigd door Eagle Creek op 21-08-2023 13:43 ]
Ik hoop ook dat mijn aanname van 100l een beetje klopt, maar zelfs bij een volle kuub lijkt me 30 gram niet zo'n issue, mits het een beetje door de benzine heen gemengd zit. Een theelepeltje water precies bij de pomp kan natuurlijk wel vervelend stotteren opleveren, maar als het erdoorheen gemengd zit..Eagle Creek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Nice! Goed onderbouwd.
Dat durf ik niet te zeggen. Even de aanname doen dat jouw voorbeeld rekenmatig klopt: gevoelsmatig lijkt 3 gram op 35 liter niet veel.
Zeker interessant! Heb je een grasmaaier op benzine?Zou leuk zijn om dit ergens getest te zien. Ben sowieso wel nieuwsgierig naar de algehele kwaliteit van benzine die ouder wordt. Ik heb wel eens gehoord van gommen, maar dat lijkt meer iets te zijn over veel langere tijd. Mocht ik tijd en zin hebben wel leuk om eens naar te zoeken.
F11 528i 2013. Ik heb ook getwijfeld qua vermogen, maar bottomline reed ik met de f11 elke dag in eco pro naar m’n werk (76 km enkele rit), en voor die ene keer per jaar dat je in Duitsland een keer leuk door kan trekken vond ik het niet meer de moeite om echt naar meer vermogen te zoeken. Ik merk dat deze onderin ruim voldoende vermogen heeft overigens, boven de 130 heb ik nog niet (kunnen) proberen - daar zal het (gezien het gewicht) waarschijnlijk wel hard minder worden.Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:07:
[...]
Nice! Wat voor 5 had je?
Ik vind de rijhulpsystemen echt overrated merk ik, doe daar niks mee. Sterker nog, het zou me niks boeien als de opvolger ze niet heeft en daardoor mogelijk zelfs iets goedkoper is.
Wat betreft rijhulp-systemen - ik merk dat ik nu op de snelweg al niet anders wil met ACC en lane assist. Vanaf morgen ook weer vol de files in, dus dan kijk ik er helemaal naar uit.
De tijden van weleer (e60 530i) zijn voor mij echt een beetje voorbij - toen was ik jonger en was het ook gewoon minder druk op de weg. Toen vond ik het heerlijk om consequent te hard en sportief te rijden 😉. Nu heb ik daar gewoon niet echt behoefte meer aan.
Ja, zo denk ik ook af en toe terug aan mijn oude Z3.Argarath schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
Wat betreft rijhulp-systemen - ik merk dat ik nu op de snelweg al niet anders wil met ACC en lane assist. Vanaf morgen ook weer vol de files in, dus dan kijk ik er helemaal naar uit.
De tijden van weleer (e60 530i) zijn voor mij echt een beetje voorbij - toen was ik jonger en was het ook gewoon minder druk op de weg. Toen vond ik het heerlijk om consequent te hard en sportief te rijden 😉. Nu heb ik daar gewoon niet echt behoefte meer aan.
Met pijn in de scheen omdat je weer eens in zo’n klote file had gestaan met zo’n kloterig klein aangrijp punt op je koppeling.
Tegenwoordig zijn al die werkritten op de snelweg gewoon ACC en laneassist aan om helemaal Zen op kantoor te komen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Mee eens, al die systemen werken alleen maar tegen. En elke rit weer uitzetten...Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:07:
[...]
Nice! Wat voor 5 had je?
Minder pk zou ik ook lastig vinden, maar misschien is 'ie lichter?
De rollo (?) gebruik ik zelden, het hondennet altijd (want regelmatig hond achterin
Minder ruimte dan in de 5 Touring zou voor mij ook een no-go zijn, ik wil juist meer, meer, meer
Of eraan wennen en omarmen : -). Is maar een keuzeTommyGun schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Mee eens, al die systemen werken alleen maar tegen. En elke rit weer uitzetten...
Met de bio componenten mengt zich het water meer door de diesel heen, en zal dit vocht door de motor heen gaan. Trucks zijn de laatste 15 jaar veelal met een waterfilter uitgerust hierom. Bijkomende ellende is potentiele bacterievorming. Bij ernstige gevallen zwarte brandstoffilters en pompverstuivers die verstopt raken met die sludge bende.
Ik heb 'm onder de F11 nooit gehad en niet écht écht gemist. Maar toen ik een paar weken terug even de trekhaak nodig had, was ik blij dat ik 'm had. Ik wil niet meer zonder.--MP-- schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:55:
Ik heb na 3,5 jaar de 4 GC ingeruild. Hier heb ik bij aanschaf een origineel wegklapbare trekhaak onder laten zetten.
Als ik nu uitreken wat me dat per keer gebruik gekost heeft.... had ik waarschijnlijk beter een transport bedrijf kunnen bellen die paar keer..
Maar toch wil ik onder de volgende auto gewoon weer een trekhaak. ook dat gevoel van niet afhankelijk willen zin van anderen. een aanhanger kan ik hier bij een tankstation op tussen 8:00 en 22:00 altijd ophalen. dus dat is de belemmering niet.
Plus tijdje terug ergens krap geparkeerd met fileparkeren. Die knakker had een trekhaak. Dus ik die van mij ook uitgeklapt zodat áls hij lomp naar achteren ging, hij zichzelf ook schade zou toebrengen
Cheesy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:07:
[...]
Waarom? Ik vind het ideaal. Onderweg merk je er niets van en je ski's gooi je gewoon lekker bovenin zonder dat de auto vies wordt.
Nou, dat dus. Dat esthetische zal me overigens worst zijn voor die paar dagen per jaar, maar de gewichtsverdeling is gewoon ruk. Plus, ik heb de neiging om na een werkdag nog in de auto te stappen voor een shortski. Dat werkt enkel als je een gemiddelde van 130-140 kan halen en dát kan dan weer alleen als je lang doorrijdt en waar mogelijk 180-200 op de cruise zet. Nou kan dat met een dakkoffer ook wel, maar het rijdt echt een heel stuk minder prettig (en je verbruikt neemt met 20-40% toe).DaFreakhead schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Het gewicht op de verkeerde plek, stukken meer brandstofverbruik, geen 230 meer naar de wintersport, het ziet er vaak niet uit, en het fluiten zoals jij het zegt.
Als eco pro voldeed, zal 184pk ook wel voldoen ja. Ik vind 'm in eco pro echt te traag. Die stand heb ik nu alles bij elkaar misschien 30km gebruikt sinds ik de auto heb. Maar mooi, op die manier heb je nog wat meer keuze bij een andere autoArgarath schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
F11 528i 2013. Ik heb ook getwijfeld qua vermogen, maar bottomline reed ik met de f11 elke dag in eco pro naar m’n werk (76 km enkele rit), en voor die ene keer per jaar dat je in Duitsland een keer leuk door kan trekken vond ik het niet meer de moeite om echt naar meer vermogen te zoeken. Ik merk dat deze onderin ruim voldoende vermogen heeft overigens, boven de 130 heb ik nog niet (kunnen) proberen - daar zal het (gezien het gewicht) waarschijnlijk wel hard minder worden.
Grootste nadeel aan die rijhulp is dat het onvoldoende vooruit kan kijken. Als ik zie dat het zes auto's verderop weer remt, wil ik ook vast gas los. Als het voor me nog remt maar vijf auto's verder niet meer, dan laat ik 'm met zo weinig mogelijk remmen dicht op de voorligger lopen en geef ik daarna gedoseerd gas zodat het gat weer herstelt.
Ik heb lane assist vorige week nog eens geprobeerd en lag bijna in de betonnen muur van de Duitse Baustelle. Alleen de ACC was vijf km lang achter de vrachtwagen redelijk en kon daarna ook weer uit.
Zo zie je maar, ieder z'n wensen
Dat kan ik dus echt niet. Heb 't in de E91 geprobeerd bij een proefrit, in de F11 vond ik het niet volwassen genoeg en in de G31 wederom. Je kunt ook niet van zo'n systeem verwachten dat het door tig auto's heen kijkt want daarvoor zit de sensor te laag.Eagle Creek schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Of eraan wennen en omarmen : -). Is maar een keuze
Hier blijven ze gelukkig uit. Anders zou ik echt gek worden of iemand zoeken die ze kan coderen.TommyGun schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Mee eens, al die systemen werken alleen maar tegen. En elke rit weer uitzetten...
Minder pk zou ik ook lastig vinden, maar misschien is 'ie lichter?
De rollo (?) gebruik ik zelden, het hondennet altijd (want regelmatig hond achterin).
Minder ruimte dan in de 5 Touring zou voor mij ook een no-go zijn, ik wil juist meer, meer, meer
5 Touring voelt tegenwoordig wel als het minimum ja. Ben er zeer content mee. Ik ga eigenlijk alleen maar verder kijken omdat de kinderen onvoldoende beenruimte (gaan) hebben. Maar dat zou betekenen dat ik vrijwillig die lekker hoge bagageruimte inlever.
Ik merk dat dat me nog telkens tegenhoudt. Bang dat ik het ergens toch ga missen, ondanks dat ik het echt niet dagelijks gebruik.
Ik ben ook blij dat ik een semi-automatische trekhaak onder mijn auto heb. De vorige eigenaar had dan weer geen bekerhouders aangevinkt (had veel werk gescheeld), maar wel een originele wegklapbare trekhaak. En ja, wat je zegt... altijd handig met parkeren als er iets is wat ik niet vertrouw... en bij de kerstdruktePannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:16:
Maar toen ik een paar weken terug even de trekhaak nodig had, was ik blij dat ik 'm had. Ik wil niet meer zonder.
Plus tijdje terug ergens krap geparkeerd met fileparkeren. Die knakker had een trekhaak. Dus ik die van mij ook uitgeklapt zodat áls hij lomp naar achteren ging, hij zichzelf ook schade zou toebrengen
Voor ons gezin met twee kinderen van 8 en 12 is de ruimte ook prima.
In plaats van nieuwer, groter, comfortabeler en luxer gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar een meer pure analoge beleving en daarom heb ik mezelf maar getrakteerd op een Z4 E85 3.0. Kan ik persoonlijk veel meer van genieten dan van een nieuwere en/of dikkere 3- of 5 serie. Een G21 LCI zou ik trouwens niet eens willen hebben vanwege dat lelijke interieur. G30/31 vind ik wel weer top maar is mij te groot en onhandig en vind hem teveel op comfort afgestemd.
De g31 van mij had wat meer comfort mogen hebben, ik heb 20 inch met m onderstel en in de comfortstand is het me soms nog niet zacht genoeg.Civic09 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:54:
... G30/31 vind ik wel weer top maar is mij te groot en onhandig en vind hem teveel op comfort afgestemd.
Door de achterwielbesturing voelt het toch als een kleine auto.
Misschien eens proefrijden in een 5 met deze onderstelopties?
Laatst nog bij een vriend in de auto met een Polo met sportonderstel. Na een kwartier begon m'n rug al pijn te doen. Dat gestuiter over drempels enzo, mij niet gezien.
Luchtvering op beide assen heb ik nog nooit gehad, misschien daar eens naar kijken.
Ligt ook aan de chauffeur denk ik...Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:26:
[...]
Grootste nadeel aan die rijhulp is dat het onvoldoende vooruit kan kijken. Als ik zie dat het zes auto's verderop weer remt, wil ik ook vast gas los. Als het voor me nog remt maar vijf auto's verder niet meer, dan laat ik 'm met zo weinig mogelijk remmen dicht op de voorligger lopen en geef ik daarna gedoseerd gas zodat het gat weer herstelt.
Ik heb lane assist vorige week nog eens geprobeerd en lag bijna in de betonnen muur van de Duitse Baustelle. Alleen de ACC was vijf km lang achter de vrachtwagen redelijk en kon daarna ook weer uit.
Hou zelf ook graag controle over wat de auto doet en probeer daarbij ook - net zoals jij - maximaal te anticiperen. Niet alleen op wat er 50 meter voor me gebeurt, maar ook honderden meters verderop. Dat hoeven niet eens zozeer remlichten te zijn, maar vaak 'voel' je al wanneer je het gas een beetje los moet laten om steviger ingrijpen later te voorkomen.
Heb wel eens bij mensen in de auto gezeten die op de snelweg volledig varen op de ACC, maar vind dat zelf vreselijk onrustig. Constant te laat of onnodig remmen, afgewisseld met een veel te trage of juist te snelle acceleratie, waarna er weer gecorrigeerd moet worden.
Vermoed ook dat als iedereen deze systemen gebruikt in plaats van het eigen verkeersinzicht er veel meer files ontstaan. Het harmonica-effect is dan immers veel sterker. Het zal pas lekker werken als alle auto's met elkaar kunnen communiceren en de systemen dus beter kunnen anticiperen. Maar ja, dan heb je ook al bijna het 'treintje' rijden
Tot die tijd is de ACC voor me op de snelweg (tenzij in de file) een no-go. Op 80km wegen is het wel fijn als je achter iemand rijdt.
Lane-assist inderdaad net zo. Het werkt 80% van de tijd 'redelijk', maar zolang die laatste 20% nog zo belabberd is doe ik het liever zelf in plaats van mezelf 'in slaap' te laten sukkelen met het gevaar te laat te reageren als het systeem weer eens de mist in gaat.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Rijhulpsystemen mis ik ook totaal niet. Heb ook het geluk dat ik nauwelijks in de file hoef te staan en auto voor het werk niet nodig ben.
Laat mij maar gewoon lekker zelf autorijden. Moet echt niet denken aan een grote comfortabele EV zoals ik ze steeds meer zie verschijnen. Ook geen elektrische BMW trouwens.
Die voorkeur voor analoog (en knopjes!!) heb ik ook. Heb de afgelopen weken nog gekeken naar een nieuwe G32 omdat de productie stopt, maar financieel is dat niet te verantwoorden. M'n huidige wagen is nu 15K duurder dan 5 jaar geleden, en met de extra's die ik erop wilde zou dat al richting een 20K hogere prijs gaan.Civic09 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:54:
In plaats van nieuwer, groter, comfortabeler en luxer gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar een meer pure analoge beleving en daarom heb ik mezelf maar getrakteerd op een Z4 E85 3.0. Kan ik persoonlijk veel meer van genieten dan van een nieuwere en/of dikkere 3- of 5 serie. Een G21 LCI zou ik trouwens niet eens willen hebben vanwege dat lelijke interieur. G30/31 vind ik wel weer top maar is mij te groot en onhandig en vind hem teveel op comfort afgestemd.
Heb er net 5 jaar bijtelling opzitten en rij m'n auto sinds begin dit jaar privé, dus dat zou een wel heel kostbaar geintje worden
Pannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:26:
[...]
Zo zie je maar, ieder z'n wensen.
[...]
Het is inderdaad persoonlijk.
Het is rij-hulp-, geen autonoom rijden. Als ik 3 auto's voor mij zie dat men gaat remmen, druk ik via de stuurbediening de ACC even uit waardoor ik ga inhouden. Bij voldoende aanpassing aan snelheid zet ik hem er direct weer op. Of ik stel de volgafstand tijdelijk in op 3 streepjes waardoor afstand wordt opgebouwd, lees snelheid rustig wordt afgebouwd. Gaat het verkeer weer rijden terug naar 1 streepje.
Ik rijd 95% van de tijd volledig op driving assistant professional (dat is dus mét CC mét ACC mét stuuringreep mét meesturen en anticiperen), waarbij ik met de stuurbediening tijdens de rit bijtweak. Denk dat ik de gehele rit vanochtend van 75km A2/A12 misschien 3 of 4 keer de pedalen heb hoeven te gebruiken.
Zeer relaxt rijden!
[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 22-08-2023 09:51 ]
Halverwege de vakantie (na 1 week dus) ging het lampje aan voor de voorremmen, service nodig.
Thuis werd dat een rood lampje, rustig rijden, und servivce Jetzsts!!11!
In de historie zijn de voorremmen nog nooit vervangen/gedaan.
110.000km nu gereden.
Gisteren de voorwieltjes er even afgepakt, blokjes zijn inderdaad wel aan de beurt, schijven ook wel wat ingesleten. Hoe dik ze nog zijn, en wat ze minimaal moeten zijn? geen idee.
Dus vrijdag gaat het ding maar weer naar de garage, nieuwe schijven en blokken laten bestellen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik heb zowel op de E91 als mijn huidige F31 zelf een afneembare trekhaak gemonteerd. Kost tussen de 400-450 incl. kabels. Kost je een "dagje" sleutelen maar is goed te doen zonder speciaal gereedschap.--MP-- schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:55:
Ik heb na 3,5 jaar de 4 GC ingeruild. Hier heb ik bij aanschaf een origineel wegklapbare trekhaak onder laten zetten.
Het wordt overigens wel steeds lastiger gemaakt door BMW. Aanmelden/modules etc. maken het steeds meer een programmeerfeestje dan enkel de hardware aansluiten.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Helemaal juist verwoord. Vooral in dat laatste stuk zit gevaar. In die Baustelle ging het 3km goed maar bij een slinger in de weg ging het ding gewoon rechtdoor. Dat was dus effe zelf ingrijpen. Het is dan dus niet betrouwbaar en dan mag 't van mij wegblijven.alexbl69 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Ligt ook aan de chauffeur denk ik...
Hou zelf ook graag controle over wat de auto doet en probeer daarbij ook - net zoals jij - maximaal te anticiperen. Niet alleen op wat er 50 meter voor me gebeurt, maar ook honderden meters verderop. Dat hoeven niet eens zozeer remlichten te zijn, maar vaak 'voel' je al wanneer je het gas een beetje los moet laten om steviger ingrijpen later te voorkomen.
Heb wel eens bij mensen in de auto gezeten die op de snelweg volledig varen op de ACC, maar vind dat zelf vreselijk onrustig. Constant te laat of onnodig remmen, afgewisseld met een veel te trage of juist te snelle acceleratie, waarna er weer gecorrigeerd moet worden.
Vermoed ook dat als iedereen deze systemen gebruikt in plaats van het eigen verkeersinzicht er veel meer files ontstaan. Het harmonica-effect is dan immers veel sterker. Het zal pas lekker werken als alle auto's met elkaar kunnen communiceren en de systemen dus beter kunnen anticiperen. Maar ja, dan heb je ook al bijna het 'treintje' rijden.
Tot die tijd is de ACC voor me op de snelweg (tenzij in de file) een no-go. Op 80km wegen is het wel fijn als je achter iemand rijdt.
Lane-assist inderdaad net zo. Het werkt 80% van de tijd 'redelijk', maar zolang die laatste 20% nog zo belabberd is doe ik het liever zelf in plaats van mezelf 'in slaap' te laten sukkelen met het gevaar te laat te reageren als het systeem weer eens de mist in gaat.
Ik heb daar ook al eens over nagedacht ja, maar het wordt inderdaad steeds meer programmeren. Zo'n bumpertje loshalen en wat bouten vastzetten lukt me wel, maar er komt echt meer bij kijken en je wil foutmeldingen voorkomen...MrFl0ppY schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:35:
[...]
Ik heb zowel op de E91 als mijn huidige F31 zelf een afneembare trekhaak gemonteerd. Kost tussen de 400-450 incl. kabels. Kost je een "dagje" sleutelen maar is goed te doen zonder speciaal gereedschap.
Het wordt overigens wel steeds lastiger gemaakt door BMW. Aanmelden/modules etc. maken het steeds meer een programmeerfeestje dan enkel de hardware aansluiten.
Er is wel een kerel op MP die trekhaken inbouwt, maar die kost ook alweer 1.300 euro. Wel geprogrammeerd en al, maar toch. Poeh. Dure zigeunerhaak.
Ik had voorheen 223 Dynamic Damping Control, 229 Dynamic Drive en 2VA Adaptive Drive. Dat was een heerlijke combi met veel verschillende rijmodi. Waar ik overigens erg weinig mee deed. De dempers waren instelbaar, maar voor nog steeds met veren en achter met luchtvering.DaFreakhead schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:00:
Ik heb instelbare dempers (S2VW M Sports Supension Professional), of bedoel je iets anders?
Op de 6GT kun je ook 2VR krijgen, vier-wielen-luchtvering. Dat zou nog veel meer oneffenheden moeten wegstrijken.
Nou, op zich herken ik dat wel. En de gaten die hij laat vallen t.o.v. de voorligger maakt dat je er rechts nog even tussen kan duiken. Ik merk dat ik zelf toch veeeel dichter op een voorligger ga zitten - maar dat is voor mij dan maar een leerpunt om dat niet meer te doenPannencouque schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:26:
[...]
Als eco pro voldeed, zal 184pk ook wel voldoen ja. Ik vind 'm in eco pro echt te traag. Die stand heb ik nu alles bij elkaar misschien 30km gebruikt sinds ik de auto heb. Maar mooi, op die manier heb je nog wat meer keuze bij een andere auto
Zo zie je maar, ieder z'n wensen.
Nu begrijp ik wel beter waar het vandaan komt toen ik voorheen dit gedrag bij duurdere auto's zag, en dan in de F11 dacht: "jezus man, rij eens door"
Ik heb het in mijn auto en moet zeggen dat het toch wel fijn is tegenwoordig, dat nerveuse en remmen is er wel uit, het gaat zelfs in sommige situaties beter dan dat ik zelf rij, ook in de bochten op de snelweg is het echt heel vloeiend geworden.alexbl69 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Ligt ook aan de chauffeur denk ik...
Vermoed ook dat als iedereen deze systemen gebruikt in plaats van het eigen verkeersinzicht er veel meer files ontstaan. Het harmonica-effect is dan immers veel sterker. Het zal pas lekker werken als alle auto's met elkaar kunnen communiceren en de systemen dus beter kunnen anticiperen. Maar ja, dan heb je ook al bijna het 'treintje' rijden.
Vandaag naar Arnhem gereden en amper met de weg bezit geweest, af en toe moet je het stuur vast pakken maar de rest gaat vanzelf, zeker geen goede ontwikkeling want ik merk dat ik nu veel minder met het verkeer bezig ben, dus ja, mooie ontwikkeling qua techniek maar zeker niet beter, ze zouden het van mij wel mogen verbieden zodat je gewoon weer met het verkeer bezig bent, ik merk het aan mijzelf, begin gewoon lui te worden en laat de auto alles maar doen, ik ben gek op techniek maar dit is zelfs voor mij teveel.
Zo kwam ik ooit in mijn toenmalige E46 met een behoorlijke snelheid van de snelweg; afrit scherpe bocht. Zat plotseling het stuur in het stuurslot? Sloot kwam heel snel dichterbij, maar met veel kracht kon ik het stuur toch draaien en zo op de weg blijven...
Bleek de motor afgeslagen (vervelend probleem deed zich later vaker voor) en "dus" deed de stuurbekrachtiging het op dat moment niet meer.
Verder prima voorziening hoor, al vind ik de tegenwoordige elektrische aansturing minder gevoel geven, maar als het onverwacht uitvalt, kunnen rare situaties ontstaan.
Gelukkig was het niet het stuurslot, want dat had heel anders kunnen uitpakken. Die draai je ook met getrainde bovenarmen niet zomaar even door.Toff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:31:
Je staat er niet echt bij stil, maar veel moderne voorzieningen kunnen ook gevaarlijk worden.
Zo kwam ik ooit in mijn toenmalige E46 met een behoorlijke snelheid van de snelweg; afrit scherpe bocht. Zat plotseling het stuur in het stuurslot? Sloot kwam heel snel dichterbij, maar met veel kracht kon ik het stuur toch draaien en zo op de weg blijven...
De stuurbekrachtiging van oudere BMW's werkt via de stuurpomp op de multiriem. En die wordt weer aangedreven door de motor. Motor uit en je stuurbekrachtiging valt weg. Voor auto's die daar niet op gemaakt zijn, zeker met brede sloffen, is sturen dan een heel stuk moeilijker. In scherpe bochten, maar vooral in (bijna) stilstand. Ik heb een E61 gehad waar op de snelweg de multiriem was geknapt. Dat maakte het sturen inderdaad knap lastig.
De nieuwere modellen werken allemaal met elektronische stuurbekrachtiging. Volgens mij geïntroduceerd met het hele EfficientDynamics concept. Gebruikt alleen stroom als je aan je stuur draait, terwijl een traditionele stuurpomp doorlopend een klein beetje vermogen van je motor vraagt. Ik ken eigenlijk niemand die daar ooit een storing mee heeft gehad, volgens mij wel een robuust systeem.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
:strip_exif()/f/image/vywOSe2QUo6KpcNwhsnIGlDI.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand tips of een oplossing?
@DetailingBySmotske
Ik kwam die optie tegen in mijn auto 3 of 1 keer snap niet zo goed waarom dat is ? is het verplicht in Slovenië om 5x te knipperen?Smotske schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:24:
In Slovenië bedacht ik mij dat het op de Autobahn wel handig en prettig zou zijn om de knipper 5x te laten gaan bij Lane-changing ipv 3x. Met Bimmercode dacht ik dat te veranderen. Maar zie de screenshot, geen optie daar toe!? Dacht dat dat wel zou moeten kunnen bij mijn F36 435d
[Afbeelding]
De meerderheid van de BMW rijders hebben toch ook helemaal geen knipperlicht
Niet alles kan met bimmercode. Al eens een andere versie van bimmercode, andere coderingssoftware geprobeerd?Smotske schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:24:
In Slovenië bedacht ik mij dat het op de Autobahn wel handig en prettig zou zijn om de knipper 5x te laten gaan bij Lane-changing ipv 3x. Met Bimmercode dacht ik dat te veranderen. Maar zie de screenshot, geen optie daar toe!? Dacht dat dat wel zou moeten kunnen bij mijn F36 435d
[Afbeelding]
Na een bepaalde update van de iDrive kan het niet meer.Smotske schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:24:
[Afbeelding]
Als het kan, dan moet het te vinden zijn onder expertmode => 3060 LceMaster => BLINKZYKLEN_ANZAHL_TIPP (ofzoiets).
Nou nadat ik na deze diagnose alsnog meerdere malen een accu melding kreeg vandaag na de vakantie even langs de BMW dealer in de buurt gereden. Auto uitgelezen. Accu toch stuk. Valt niet onder de premium garantie dus de lokale dealer verwijst me door naar de verkopende dealer.. Nu hopen dat de verkopende dealer alsnog de accu onder garantie gaat vervangen en zich niet gaat verschuilen achter een “slijtage onderdeel”.. aangezien de accu van een M3 1500€ kost 😅Greetoz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Maargoed de auto komt vanavond terug. Helaas heeft hij daar voor niks gestaan tijdens het wachten op de nieuwe accu, want het wachten op de nieuwe accu was niet nodig geweest. Ekris heeft de nieuwe accu besteld en binnen laten komen. Daarna zijn ze pas de diagnose gestart waaruit blijkt dat de accu nog binnen de marges viel en niet onder garantie vervangen mocht worden van BMW.... Lijkt mij dat je eerst de oude test voordat je een nieuwe besteld met bijbehorende levertijd maargoed.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Je kijkt op de verkeerde plek, die optie staat in Headunit.Smotske schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:24:
:strip_exif()/f/image/lc2bPIyxzB35WyKzQQxmMMkd.jpg?f=fotoalbum_large)
1500 euro? Wat is dat voor accu dan? Lithium/ion?Greetoz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:37:
[...]
Nou nadat ik na deze diagnose alsnog meerdere malen een accu melding kreeg vandaag na de vakantie even langs de BMW dealer in de buurt gereden. Auto uitgelezen. Accu toch stuk. Valt niet onder de premium garantie dus de lokale dealer verwijst me door naar de verkopende dealer.. Nu hopen dat de verkopende dealer alsnog de accu onder garantie gaat vervangen en zich niet gaat verschuilen achter een “slijtage onderdeel”.. aangezien de accu van een M3 1500€ kost 😅
Goud/Platina denk iknoes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:05:
[...]
1500 euro? Wat is dat voor accu dan? Lithium/ion?

Jup.noes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:05:
[...]
1500 euro? Wat is dat voor accu dan? Lithium/ion?
Die M3 is veeleisend schijnbaar. Simpele lood accu doet ie het niet zo goed op
PSN

En ja, met ergens anders bedoel ik wel gewoon een BMW geschikte accu die je netjes op de juiste wijze inleert/laat inleren
[ Voor 4% gewijzigd door FiXeR.nl op 23-08-2023 10:08 ]
Staat hem goed, kan zo de reclamefolder inBopppppppp schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aangaande onderwerp welke dakkoffer, zie foto's en kan iedereen de BMW dakkoffer aanraden !
Die BMW koffers lijken verdacht veel op die van Thule, vraag mij af of BMW die niet gewoon bij Thule inkoopt om dan hun embleem erop te prikken.
Het is vooral het verschil in gewicht dacht ik. Scheelt de helft in kg of zoiets (lithium ion vs AGM)YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Jup.
Die M3 is veeleisend schijnbaar. Simpele lood accu doet ie het niet zo goed op
Jammer dat zo’n accu toch ook redelijk snel kapot is.
Ff investeren in een battery tender.
[ Voor 6% gewijzigd door Mech-Warrior op 23-08-2023 17:47 ]
Ik weet niet waarom ze die design keuze gemaakt hebben, maar op een lood accu doet ie het vziw iig niet.Mech-Warrior schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Het is vooral het verschil in gewicht dacht ik. Scheelt de helft in kg of zoiets (lithium ion vs AGM)
Dus qua alternatieven is het dan ook wat schaars.
Maargoed als je het geld hebt voor een M3 zal die 1,5k ook niet zo’n issue zijn
PSN
Namen en rugnummers graag, of isner maar 1 type bmw koffer ? (En maat)Bopppppppp schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aangaande onderwerp welke dakkoffer, zie foto's en kan iedereen de BMW dakkoffer aanraden !
lord_fh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Namen en rugnummers graag, of isner maar 1 type bmw koffer ? (En maat)
:strip_exif()/f/image/Ck9y1PZ3eXjDtFQbOmV2sLZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Holy shit. Wat een geld.Greetoz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:37:
[...]
Nou nadat ik na deze diagnose alsnog meerdere malen een accu melding kreeg vandaag na de vakantie even langs de BMW dealer in de buurt gereden. Auto uitgelezen. Accu toch stuk. Valt niet onder de premium garantie dus de lokale dealer verwijst me door naar de verkopende dealer.. Nu hopen dat de verkopende dealer alsnog de accu onder garantie gaat vervangen en zich niet gaat verschuilen achter een “slijtage onderdeel”.. aangezien de accu van een M3 1500€ kost 😅
Nu hoor je natuurlijk 'als je een M3 kan rijden dan...' maar dat is zo'n dooddoener. 1.500 euro voor een accu voelt als geld wegpissen.
Dat zeggen mensen die er zelf geen willen of kunnen rijden denk ik dan altijd maar 😉.Pannencouque schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Holy shit. Wat een geld.
Nu hoor je natuurlijk 'als je een M3 kan rijden dan...'
Ik kan het iedereen van harte aanbevelen!
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Uiteraard zijn er meerder formaten...lord_fh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:26:
Namen en rugnummers graag, of isner maar 1 type bmw koffer ? (En maat)
Dit is de productpagina van de 320 liter van @Bopppppppp
https://bmwshop.ekris.nl/...4-bmw-dakkoffer-320-liter
Waarschijnlijk wel. BMW Motorrad bouwt ook de zij/topkoffers niet zelf. Goedkoper om een ervaren partij te laten doen.jos707 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Staat hem goed, kan zo de reclamefolder in![]()
Die BMW koffers lijken verdacht veel op die van Thule, vraag mij af of BMW die niet gewoon bij Thule inkoopt om dan hun embleem erop te prikken.
Zeker een goeie, let wel op dat je er dan eentje hebt die voor lithium geschikt is.Mech-Warrior schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Heb het ook gedaan, mede omdat de brandstofbesparing extreem minimaal is.jordy2811 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:39:
Naast dat ik het bloedirritant vind dat de auto er steeds onrustig door is, is de extra belasting op de accu ook een van de redenen dat ik het start-stopsysteem standaard uit heb staan.
Ik kan het iedereen van harte aanbevelen!
Viel me voor het eerst op toen ik de verbruiksmeter van de zakelijke Ford bedrijfswagens die we hebben een keer zag. Zodra je stil staat met deze wagens laat hij het stationaire verbruik per uur zien in plaats van liter per kilometer. Ik kon me niet voorstellen dat het verbruik zo laag was als hij aangaf.
Als je gaat zoeken op internet kom je heel veel verschillende waarden tegen. In dit 'pro-start/stop' artikel wordt gerept over een halve liter per uur. Omgerekend is dat voor 10 seconden stilstaan een verbruik van 1,4 milliliter. Als je het uur daarna zeg 60 kilometer rijdt met een verbruik van 1 op 20, en dus 3 liter verbruikt, heb je met je start stop systeem 0,046% brandstof bespaard

En voor die minieme besparing heb je, naast de irritatie, een extra aanslag op de accu en de startmotor. Deze slijten daardoor onherroepelijk harder dan nodig en dienen dus ook frequenter vervangen te worden. Of er moet - en dat gebeurt volgens de fabrikant - af fabriek al zwaardere (en dus duurdere) versies van deze onderdelen gemonteerd te worden.
De hele exercitie lijkt me voor met name de extreem korte stopperioden van zeg maximaal 10 seconden (wat volgens mijn inschatting >90% van alle start/stop acties betreft) dus volstrekt zinloos. Voor langere perioden is er natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar elke beetje goede automobilist anticipeert daarop door handmatig de motor uit te schakelen als hij/zij in zo'n situatie komt.
Heb ik overigens nog niet eens rekening gehouden met het feit dat start/stop bij een nog koude motor, maar ook als het warm is en de airco gebruikt wordt vaak al automatisch wordt uitgeschakeld.
De nadelen wegen wat mij betreft dan ook niet op tegen de minieme theoretisch brandstofbesparing. De enige reden dat ze toch op vrijwel alle auto's zitten is in mijn optiek dan ook dat ze het theoretisch verbruik laten dalen, waardoor de auto betere theoretische verbruikscijfers en een lagere CO2 uitstoot heeft. En dat betekent minder CO2 belasting. Dus wat dat betreft prima dat het er op zit, zo lang het maar (permanent) uitgeschakeld kan worden.
Heel fraai!Bopppppppp schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo wil ik het, wellicht voor volgende jaar, ook hebben
Toen ik eerder dit jaar bij de dealer was hadden ze ze daar ook tentoongesteld in drie verschillende formaten.
Prijs viel mij nog wel mee. Eerste indruk, heb nog niet gezocht wat het spul normaal mag kosten.
Dakdragers komen er nog bij á +/- 250eu (dacht ik)
De vraag is even of we volgend jaar zomer opnieuw met alleen de auto op vakantie gaan, dan moet er een dakkoffer komen denk ik. Of dat we met een caravan gaan, in dat geval moet er een trekhaak komen.
Mijzelf kennende moet ik een andere auto voor die tijd ook niet uitsluiten

Ze worden ook bij Thule gemaakt... met de eisen van BMW, dus het BMW-logo wordt er bij Thule al opgeplakt.jos707 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:27:
Net als al die fietsendragers.CreativeS schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Ze worden ook bij Thule gemaakt... met de eisen van BMW, dus het BMW-logo wordt er bij Thule al opgeplakt.
In mijn auto had ik de ConnectedDrive services eDrive Service en Pack Connected Professional. Deze beide pakketten bestaan uit onder andere RTTI, BMW Online en kaartupdates. De Pack Connected Professionel service loopt bij mij af, terwijl de eDrive Services nog 2 jaar doorloopt.
Nu heeft BMW alleen besloten om zaken uit elkaar te trekken en samen te voegen. Daartoe kan ik nu alleen kiezen voor een separate kaartupdate en het ConnectedDrive Booster pakket. In dit laatste pakket zit naast RTTI en BMW Online nu ook de eDrive Services, welke bij nog steeds actief is. Met andere woorden, naar mijn bescheiden idee, heb ik deze dienst nu dubbel lopen/ geboekt.
Zojuist met BMW Nederland hierover gesproken en dat is alsof je tegen een muur praat... Het enige wat wordt verteld, is dat diensten zijn samengevoegd op basis van de beschikbaarheid in de auto en dat dit keuzes zijn van BMW en zij verder niks kunnen doen.
Prima dat dit keuzes zijn en begrijpelijk dat er continu naar gekeken wordt, maar wanneer die systemen dan zo slim zijn en weten wat beschikbaar is/ komt in een auto, waarom word ik dan gedwongen om nogmaals een dienst af te nemen (als onderdeel van een pakket).
Enfin, eigenlijk was het telefoongesprek nogal verspilling van tijd

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ik hoop het maar, ze zijn nog aan het overleggen..ImprezaBrabo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:07:
Maar in maart had je eigenlijk al problemen binnen garantie? Dan mag ik toch hopen dat ze nu, een paar maanden later en in de basis hetzelfde probleem, toch ook niet moeilijk gaan doen.
@noes @JdBn @lord_fh @YakuzA Klopt er zit een li-ion batterij in, een loodaccu doet hij het niet op helaas.
Er is voor dit type accu weinig alternatief, plus de accu mag dan wellicht niet onder de premium garantie vallen, als ik er een niet BMW accu in laat zetten bij een garage krijg ik problemen met de rest van mijn 1.5j premium garantie gok ik.B-Real schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:33:
Als het niet onder garantie valt ging ik toch echt ergens anders een accu halen, volgens mij zit er in die 1500eu een behoorlijk stevig BMW-Premium-bukt-u-maar-opslag![]()
En ja, met ergens anders bedoel ik wel gewoon een BMW geschikte accu die je netjes op de juiste wijze inleert/laat inleren
Ja de dealer hier gokt dat hij tijdje te lang stil heeft gestaan voordat hij is ingeruild destijds, zodra de nieuwe accu erin zit koop ik inderdaad een tender.Mech-Warrior schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Het is vooral het verschil in gewicht dacht ik. Scheelt de helft in kg of zoiets (lithium ion vs AGM)
YakuzA schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:49:
[...]
Ik weet niet waarom ze die design keuze gemaakt hebben, maar op een lood accu doet ie het vziw iig niet.
Dus qua alternatieven is het dan ook wat schaars.
Maargoed als je het geld hebt voor een M3 zal die 1,5k ook niet zo’n issue zijn
Nou dat dus, tuurlijk weet je dat je met onderhoud stuk meer kwijt bent met een M dan een niet M en dat is helemaal prima, en of je het "makkelijk" kan betalen of niet..1500 euro blijft hoe dan ook gewoon een hoop geld, vooral voor een accu en vooral als het gelijk bij aanschaf al niet helemaal goed lijkt te zijn.Pannencouque schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Holy shit. Wat een geld.
Nu hoor je natuurlijk 'als je een M3 kan rijden dan...' maar dat is zo'n dooddoener. 1.500 euro voor een accu voelt als geld wegpissen.
Nou, zo "premium" vind ik de garantie niet hoor als de accu niet eens onder de dekking valt. Ik zou zeker niet alle kosten zelf dragen en de dealer zijn verantwoordelijkheid laten nemen. In het slechtste geval kan er een coulanceregeling worden getroffen waarbij de kosten worden gedeeld of iets in die trend, maar eigenlijk zou dit gewoon gedekt moeten zijn, zeker voor zo'n duur (M) en nieuw model auto.Greetoz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:13:
[...]
Ik hoop het maar, ze zijn nog aan het overleggen..
@noes @JdBn @lord_fh @YakuzA Klopt er zit een li-ion batterij in, een loodaccu doet hij het niet op helaas.
[...]
Er is voor dit type accu weinig alternatief, plus de accu mag dan wellicht niet onder de premium garantie vallen, als ik er een niet BMW accu in laat zetten bij een garage krijg ik problemen met de rest van mijn 1.5j premium garantie gok ik.
[...]
Ja de dealer hier gokt dat hij tijdje te lang stil heeft gestaan voordat hij is ingeruild destijds, zodra de nieuwe accu erin zit koop ik inderdaad een tender.
[...]
[...]
Nou dat dus, tuurlijk weet je dat je met onderhoud stuk meer kwijt bent met een M dan een niet M en dat is helemaal prima, en of je het "makkelijk" kan betalen of niet..1500 euro blijft hoe dan ook gewoon een hoop geld, vooral voor een accu en vooral als het gelijk bij aanschaf al niet helemaal goed lijkt te zijn.
Nee, niet verplicht. Maar handig/prettig op de duitse snelwegSlux schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Ik kwam die optie tegen in mijn auto 3 of 1 keer snap niet zo goed waarom dat is ? is het verplicht in Slovenië om 5x te knipperen?
De meerderheid van de BMW rijders hebben toch ook helemaal geen knipperlicht
@wheez50 Aleen Bimmercode geprobeerd. Geen Carly oid, die dacht ik niet nodig te hebben met Bimmercode.
@ImprezaBrabo Oh goed om te weten. Heb nog de gewone iDrive 4.0.
@Dennisdn Ah check! Heb ik er toch overheen gekeken. Ga ik straks aanpassen! Tnx
[ Voor 5% gewijzigd door Smotske op 24-08-2023 16:17 ]
@DetailingBySmotske
Nou ik ben dus even door de garantievoorwaarden gegaan en daar staat onder uitsluitingen het volgende:A. Ben schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:57:
[...]
Nou, zo "premium" vind ik de garantie niet hoor als de accu niet eens onder de dekking valt. Ik zou zeker niet alle kosten zelf dragen en de dealer zijn verantwoordelijkheid laten nemen. In het slechtste geval kan er een coulanceregeling worden getroffen waarbij de kosten worden gedeeld of iets in die trend, maar eigenlijk zou dit gewoon gedekt moeten zijn, zeker voor zo'n duur (M) en nieuw model auto.
https://www.bmw.nl/nl/con.../garantievoorwaarden.html
Onderdelen op batterijstroom, met uitsluiting van de voertuigsleutel.
Batterijen, uitgezonderd de startaccu.
Ik lees dit dat de startaccu er juist wel onder valt. Wat denken jullie?
Aangezien de startaccu als uitzondering onder de uitzonderingen wordt genoemd, denk ik dat je gelijk hebt.Greetoz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Nou ik ben dus even door de garantievoorwaarden gegaan en daar staat onder uitsluitingen het volgende:
https://www.bmw.nl/nl/con.../garantievoorwaarden.html
Onderdelen op batterijstroom, met uitsluiting van de voertuigsleutel.
Batterijen, uitgezonderd de startaccu.
Ik lees dit dat de startaccu er juist wel onder valt. Wat denken jullie?
Wil natuurlijk niet zeggen dat je een nieuwe krijgt. Zou mij niet verbazen dat ze een nieuwe zelf houden en jou een gebruikte leveren, wat hun goed recht is, zolang de vervangende accu niet ouder is dan jouw occasion.
Overigens wordt de Premium Selection AFAIK geregeld door de importeur. Mocht je er met de dealer niet uitkomen, dan kan je je het altijd nog bij de importeur proberen.
Thanks. Ja de service monteur hier bij Poelgeest zei gelijk oh dat is een slijtage onderdeel dus valt er niet onder. Maar kennelijk wel, scheelt weer de auto 90 km verderop brengen/laten halen. Morgen maar weer eens bellen. Nu denk ik trouwens dat ze niet een 5 jaar oude accu in de auto gaan stoppen en deze accu's hebben ze doorgaans ook niet op voorraad liggen. Maar zolang de accu werkt is het mij om het even.Toff schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Aangezien de startaccu als uitzondering onder de uitzonderingen wordt genoemd, denk ik dat je gelijk hebt.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je een nieuwe krijgt. Zou mij niet verbazen dat ze een nieuwe zelf houden en jou een gebruikte leveren, wat hun goed recht is, zolang de vervangende accu niet ouder is dan jouw occasion.
Overigens wordt de Premium Selection AFAIK geregeld door de importeur. Mocht je er met de dealer niet uitkomen, dan kan je je het altijd nog bij de importeur proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door Greetoz op 24-08-2023 20:01 ]
Eenvoudig te checken toch... productieweek en -jaar staan ingeslagen op de min-pool.Greetoz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:00:
Nu denk ik trouwens dat ze niet een 5 jaar oude accu in de auto gaan stoppen en deze accu's hebben ze doorgaans ook niet op voorraad liggen. Maar zolang de accu werkt is het mij om het even.
Dat 5x knipperen zou eigenlijk af-fabriek moeten zijn. Na een dagje rijden snapte ik de uitdrukking dat BMW-rijders géén knipperlicht gebruiken..... Ze gebruiken hem wél, maar die 3x gaan zo snel dat ze alweer uit zijn zodra de auto de manoeuvre gaat uitvoeren....Smotske schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:15:
[...]
@Dennisdn Ah check! Heb ik er toch overheen gekeken. Ga ik straks aanpassen! Tnx
Stond standaard bij mij op 1 x knipperenDennisdn schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
Dat 5x knipperen zou eigenlijk af-fabriek moeten zijn. Na een dagje rijden snapte ik de uitdrukking dat BMW-rijders géén knipperlicht gebruiken..... Ze gebruiken hem wél, maar die 3x gaan zo snel dat ze alweer uit zijn zodra de auto de manoeuvre gaat uitvoeren....

Exact expert nodig?
Dat is in ieder geval beter dan knipperen nadat begonnen is met de manoeuvre.Dennisdn schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
Dat 5x knipperen zou eigenlijk af-fabriek moeten zijn. Na een dagje rijden snapte ik de uitdrukking dat BMW-rijders géén knipperlicht gebruiken..... Ze gebruiken hem wél, maar die 3x gaan zo snel dat ze alweer uit zijn zodra de auto de manoeuvre gaat uitvoeren....
Het is een beetje dubbel, die accu is natuurlijk niet in een paar maanden ineens stuk. Dus die moet al niet 100% zijn geweest en als consument is dat moeilijk te testen. Aan de andere kant klopt het zeker dat een accu niet het eeuwige leven heeft, maar een slijtage onderdeel zou ik het ook niet willen noemen.Greetoz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:00:
[...]
Thanks. Ja de service monteur hier bij Poelgeest zei gelijk oh dat is een slijtage onderdeel dus valt er niet onder. Maar kennelijk wel, scheelt weer de auto 90 km verderop brengen/laten halen. Morgen maar weer eens bellen.
Maar de tip voor iedere gebruikte M aspirant koper is dus sowieso een accu erbij onderhandelen?
Dat denk ik ook niet, dan helpen ze je van de regen in de drup. En als je dan over een paar maanden weer bij ze staat met elektrische problemen moeten ze m alsnog vervangen, maar ook weer diagnose, leenauto enz. Worden zij ook niet blij van.Nu denk ik trouwens dat ze niet een 5 jaar oude accu in de auto gaan stoppen en deze accu's hebben ze doorgaans ook niet op voorraad liggen. Maar zolang de accu werkt is het mij om het even.
Nou weer met de lokale dealer gesproken, de accu valt normaal inderdaaad onder de garantie, MAAR hij zegt dat de accu diepontladen is geweest en dat het daarom niet meer onder de garantie valt. Hij gokt dat de auto te lang stil heeft gestaan bij de vorige dealer/eigenaar.noes schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Het is een beetje dubbel, die accu is natuurlijk niet in een paar maanden ineens stuk. Dus die moet al niet 100% zijn geweest en als consument is dat moeilijk te testen. Aan de andere kant klopt het zeker dat een accu niet het eeuwige leven heeft, maar een slijtage onderdeel zou ik het ook niet willen noemen.
Maar de tip voor iedere gebruikte M aspirant koper is dus sowieso een accu erbij onderhandelen?
[...]
Dat denk ik ook niet, dan helpen ze je van de regen in de drup. En als je dan over een paar maanden weer bij ze staat met elektrische problemen moeten ze m alsnog vervangen, maar ook weer diagnose, leenauto enz. Worden zij ook niet blij van.
En over die paar maanden de auto is 26 jan geleverd, vrij snel daarna afspraak gemaakt voor aantal kleine garantie dingetjes, afspraak kon pas 1.5 maand later, prima, in de eerste week van maart kreeg ik de accu meldingen en dat gelijk doorgegeven, daarop is de accu getest op lekstroom, die was er niet dus de accu mocht niet vervangen worden, maar blijkbaar is de accu toch niet goed geweest gezien hij nu de melding kapot geeft.. Vraag is dus hoe de garage dit gaat aanpakken.