Ben ik het zeker mee eens en in een 545e is dit nog een groter issue dan een X3 of X5 en na het kopen van de auto kwam er gezins uitbreiding dus was het helemaal krap, en voor de langere ritten heb ik een dakkoffer er bij genomen om te compenseren voor de ruimte tekort.ChiLLeR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Sterker nog, de kofferbakruimte van de hybride X5 (500l) is 50l kleiner dan de non-hybride X3 (550l). Dat is wel een groot nadeel, zo'n grote auto maar geen hele ruime kofferbak. Interieur voelt wel echt veel groter aan, achterbank zitvlak is veel dieper maar er lijkt niet heel veel extra beenruimte te zijn. Zal de maten eens ernaast leggen.
Hybride is wel echt compromis sluiten. Ik heb er over nagedacht en geloof dat ik er nog niet rijp voor ben, extra gewicht, minder kofferbak ruimte, full touch interface, ik blijf nog even door kachelen in de 30d.
Met die kofferbak discussie moet ik toch wel een beetje gniffelen. Een groot bakbeest als een X3 of X5 en dan serieus maar 500L aan bagageruimte?
Wij gaan vaak met zijn tweetjes op vakantie in de Coupe en dan heb je met 200-400L (bij open bagagecover) zat ruimte voor bagage.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TfwPCee12tRM0VaSqxfPlGM3.jpg?f=user_large)
Tuurlijk het is een tweezitter dus je mist een zitrij, maar het is tegelijk ook een lage auto van maar 4 meter lang.
Waar gaat al die ruimte in een SUV aan op? Een hoge vloer met evt nog een accupakket eronder?
Wij gaan vaak met zijn tweetjes op vakantie in de Coupe en dan heb je met 200-400L (bij open bagagecover) zat ruimte voor bagage.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TfwPCee12tRM0VaSqxfPlGM3.jpg?f=user_large)
Tuurlijk het is een tweezitter dus je mist een zitrij, maar het is tegelijk ook een lage auto van maar 4 meter lang.
Waar gaat al die ruimte in een SUV aan op? Een hoge vloer met evt nog een accupakket eronder?
Over kofferbakruimte, ik ben er dus recent achtergekomen dat dat gaat over plus minus de ruimte onder het bagage afdek cover, inclusief een evt opbergruimte onder de kofferbakvloer. Als je tot het dak opstapelt zul je echt moeten gaan meten om goed te kunnen vergelijken, er is geen iso maat die het totale bagagevolume weergeeft, van vloer tot dak en met de 2e zitrij omhoog.
Ik tel maximaal 48 liter op jouw fotoMadMarky schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:04:
Met die kofferbak discussie moet ik toch wel een beetje gniffelen. Een groot bakbeest als een X3 of X5 en dan serieus maar 500L aan bagageruimte?
[Afbeelding]
Ik kwam er vandaag achter dat mijn 330e (2022 model) geen touch-iDrive-controller heeft..
Dat gebruikte ik toch wel regelmatig om al rijdend een navigatie bestemming in te geven zodat ik niet te lang naar het scherm moest staren.. Blijkbaar is er een periode geweest dat ze dit door chiptekorten eruit hebben gelaten?
Verder ook geen gesture control, ben er nog niet helemaal achter of het op de G21 een optie was of standaard uitrusting, maar daar lig ik verder ook niet wakker van. Mijn 520d had het wel en daar had ik het al snel uitgeschakeld, als je een gesprek hebt met je passagier en je doet wat handgebaren gebeurde het wel eens dat de radio van kanaal wisselde.
Verder wel super tevreden van de auto, hij rijdt beter dan de 520d dus ik heb absoluut niet het gevoel dat ik een stap terug heb genomen.

Verder ook geen gesture control, ben er nog niet helemaal achter of het op de G21 een optie was of standaard uitrusting, maar daar lig ik verder ook niet wakker van. Mijn 520d had het wel en daar had ik het al snel uitgeschakeld, als je een gesprek hebt met je passagier en je doet wat handgebaren gebeurde het wel eens dat de radio van kanaal wisselde.
Verder wel super tevreden van de auto, hij rijdt beter dan de 520d dus ik heb absoluut niet het gevoel dat ik een stap terug heb genomen.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Is/was een optie. Heb het zelf ook gelijk uitgezet.bibi2205 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:05:
Verder ook geen gesture control, ben er nog niet helemaal achter of het op de G21 een optie was of standaard uitrusting
Ik heb dezelfde overweging gemaakt, maar dan tussen de X5 en een 5 touring. Conclusie was dat de enorm grote buitenmaten van de X5 niet in verhouding staan tot de marginale winst aan binnenruimte. Enkel de koffer leek iets meer ruimte te bieden in de hoogte tot over de 5 touring.ChiLLeR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Sterker nog, de kofferbakruimte van de hybride X5 (500l) is 50l kleiner dan de non-hybride X3 (550l). Dat is wel een groot nadeel, zo'n grote auto maar geen hele ruime kofferbak. Interieur voelt wel echt veel groter aan, achterbank zitvlak is veel dieper maar er lijkt niet heel veel extra beenruimte te zijn. Zal de maten eens ernaast leggen.
Hybride is wel echt compromis sluiten. Ik heb er over nagedacht en geloof dat ik er nog niet rijp voor ben, extra gewicht, minder kofferbak ruimte, full touch interface, ik blijf nog even door kachelen in de 30d.
Lang getwijfeld over de X3 aangezien deze een stuk minder aanvoelt alsof je met een tank onderweg bent maar die mist dan weer een aantal opties die je enkel op de 5 kan krijgen, oa de comfort stoelen, en imo doet het interieur ook een stuk minder premium aan.
Wil BMW een hoop nieuwe klanten aantrekken dan brengen ze een X5 met een maatje van de X3 uit, hoor meer dan eens dat de X5 gewoon een slag te groot is voor onze Europese wegen en parkeerplaatsen. Nuja uiteindelijk moet hij vooral voldoen aan wat de Chinezen willen, dat snap ik ook wel
Dit ben ik helemaal met je eens. Ik heb net een X3 aangeschaft. De X5 is gewoon simpelweg te groot voor mij (ik hoeft niets in mijn broek te compenseren 😉 ).jos707 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:12:
Wil BMW een hoop nieuwe klanten aantrekken dan brengen ze een X5 met een maatje van de X3 uit, hoor meer dan eens dat de X5 gewoon een slag te groot is voor onze Europese wegen en parkeerplaatsen. Nuja uiteindelijk moet hij vooral voldoen aan wat de Chinezen willen, dat snap ik ook wel
Ik ga niet claimen dat een X3 een koekblik is, maar als je het vergelijkt met een X5 of bijv. de Volvo XC60 T8 die ik voorheen had, is het toch niet te vergelijken. Voordeel is wel dat ik die X3 ruim 2x harder over de rotonde heen kan rausen!
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
10 zakken x 40 liter x 1500kg/kuub is zo'n 600kg die je daar achterin heb liggen.... 🤔Deagle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:46:
[Afbeelding]
Ook een sedan krijg je nog aardig volgepropt 😅
Nee joh, potgrond is echt veel lichter. Zo’n 40JackBol schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:35:
[...]
10 zakken x 40 liter x 1500kg/kuub is zo'n 600kg die je daar achterin heb liggen.... 🤔
Liter zak weegt misschien 10-15 kg ofzo?
Sowieso zijn zakken met -vul maar in- meestal niet zwaarder dan 25kg want meer mag je niet tillen. En een zak cement is echt veel zwaarder dan zo’n zak potgrond.
Dat klopt. Die van mij is besteld halverwege 2022 en op de offerte stond al heel duidelijk dat die optie er niet op zou zitten. (Net als dodehoek-verklikkers en ACC waarvan de chips op waren).bibi2205 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:05:
Ik kwam er vandaag achter dat mijn 330e (2022 model) geen touch-iDrive-controller heeft..Dat gebruikte ik toch wel regelmatig om al rijdend een navigatie bestemming in te geven zodat ik niet te lang naar het scherm moest staren.. Blijkbaar is er een periode geweest dat ze dit door chiptekorten eruit hebben gelaten?
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 27-07-2023 07:45 ]
Ik ben het helemaal met je eens, de 5 touring is ook in mijn optie-lijst terecht gekomen. Ik bracht de X5 weer terug en stapte in mijn X3 en werd meteen weer blij van het lichte gewicht en compactere formaat. Toen dacht ik meteen; ja dit gevoel moet je hebben bij een andere auto. Wellicht dat ik ook dat hele hybride nog een generatie ga overslaan, en nog een keer een 30d/40d ga bestellen.jos707 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:12:
[...]
Ik heb dezelfde overweging gemaakt, maar dan tussen de X5 en een 5 touring. Conclusie was dat de enorm grote buitenmaten van de X5 niet in verhouding staan tot de marginale winst aan binnenruimte. Enkel de koffer leek iets meer ruimte te bieden in de hoogte tot over de 5 touring.
Lang getwijfeld over de X3 aangezien deze een stuk minder aanvoelt alsof je met een tank onderweg bent maar die mist dan weer een aantal opties die je enkel op de 5 kan krijgen, oa de comfort stoelen, en imo doet het interieur ook een stuk minder premium aan.
>> Signature?
Een G3x stuurt ook als een sloep hoor 😂
Tenminste dat is mijn ervaring
Tenminste dat is mijn ervaring
Het verschil tussen de modellen begint ook steeds kleiner te worden.. de lengte en breedte tussen bijvoorbeeld een 5 en 7 is amper nog een showstopper.. het zijn beide enorme wagens. Kleintjes worden groot..
Meest lullige is gewoon dat een Golf Station iets van 100 liter groter is dan een X5 hybridMadMarky schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:04:
[Afbeelding]
Je moet gewoon een model groter kopen (3 > 5 serie) als hybride om een beetje vergelijkbare bagageruimte over te houden. Pre van een 5 serie is dan direct dat je door de luchtvering de trekhaak niet over de grond hebt slepen
Een 7 serie hybrid heeft ook geen kofferbakruimte hoor! Dat is ook behelpen.Tortelli schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:53:
[...]
Meest lullige is gewoon dat een Golf Station iets van 100 liter groter is dan een X5 hybrid. Imo wel echt een nadeel van de hybride auto's, de beperktere kofferbakruimte.
Je moet gewoon een model groter kopen (3 > 5 serie) als hybride om een beetje vergelijkbare bagageruimte over te houden. Pre van een 5 serie is dan direct dat je door de luchtvering de trekhaak niet over de grond hebt slepen.
Grappig dat mensen de X5 te groot vinden, ik had juist met de X3 dat hij te klein is en het interieur iets minder vond o.a. de ambient verlichting en het scherm, beetje een vrouwen modelletje.
Qua rij eigenschappen merkte ik weinig verschil al was het sturen van de X5 met achterwielsturen wel een stuk prettiger, en ik vond hem een stuk stiller dan de X3.
Alleen de prijs van de X5, en ik had mij behoorlijk vergist in de stroom prijzen,
dat scheelt niet zoveel met benzine, nu maar 6kw aan solar panelen laten plaatsen.
Qua rij eigenschappen merkte ik weinig verschil al was het sturen van de X5 met achterwielsturen wel een stuk prettiger, en ik vond hem een stuk stiller dan de X3.
Alleen de prijs van de X5, en ik had mij behoorlijk vergist in de stroom prijzen,
[ Voor 24% gewijzigd door Slux op 27-07-2023 15:15 ]
Grootste issue van een X5 is het parkeren. Zelfs met een 3 serie moet je soms moeite doen of zet ik hem bewust op een andere plek neer omdat het gewoon niet past (of ik 99% zekerschade krijg door de auto die naast me staat. Een X5 is echt een hele klap groter op dat vlak.
Totaal geen last van, hij is net zo groot als mijn Audi A6 +/- 5 meterTortelli schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:17:
Grootste issue van een X5 is het parkeren. Zelfs met een 3 serie moet je soms moeite doen of zet ik hem bewust op een andere plek neer omdat het gewoon niet past (of ik 99% zekerschade krijg door de auto die naast me staat. Een X5 is echt een hele klap groter op dat vlak.
Hij is alleen niet zo mooi en het net even teveel techniek, ik heb hem nu 3 weken en snap nog niet alles van dat ding

:strip_exif()/f/image/uPvwk6QuFMmEThHUKSUUwprT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kMdvH2oJVWrMx7GwWazz8RGH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Slux op 27-07-2023 15:22 ]
Zet je hem dan altijd op een IKEA familieplek? Met de 1 serie kom ik al regelmatig parkeerplekken tegen waarbij ik denk; Ik rij een stukje verder voor een ruimer vak.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:20:
Totaal geen last van, hij is net zo groot als mijn Audi A6 +/- 5 meter
Exact dat. Bij de supermarkt houden die parkeerplaatsen hier echt niet over.
Fraai samengesteld overigens, exact zoals ik hem zelf zou uitkiezen denk ik. Top auto voor de wintersport
Fraai samengesteld overigens, exact zoals ik hem zelf zou uitkiezen denk ik. Top auto voor de wintersport
Nee als Audi en BMW rijder parkeer ik altijd dubbel heTheBrut3 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Zet je hem dan altijd op een IKEA familieplek? Met de 1 serie kom ik al regelmatig parkeerplekken tegen waarbij ik denk; Ik rij een stukje verder voor een ruimer vak.

Ik parkeer eigenlijk nooit vlakbij andere autos, zet hem altijd parallel neer of waar geen auto naast kan staan.
Helaas merk ik dat mensen toch een beetje afkeer hebben op bepaalde type auto's en niet zo opletten met deuren openen e.d.
Heel bijzonder, ook met mensen die bumperkleven met de BMW en RS6 nooit last van, maar stap ik in de kia van mijn vriendin dan lijkt het wel een bumper magneet terwijl ik hetzelfde rij.
Daarom houd ik m'n 6GT'tje nog wel evenMadMarky schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:04:
[Afbeelding]
600-1800 liter kofferinhoud én iDrive 6. Qua looks niet iedereens 'cup of tea', maar op het gebied van comfort en bruikbaarheid onverslaanbaar.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Stouwen jullie de kofferbak dan meermaals per week helemaal vol?
Onze kofferbak zit alleen tjokvol als we op vakantie gaan. Zelfs met een weekendje weg is er zat ruimte over. Hebben wij ook slechts een G21 en geen X5
Voor kofferbak ruimte moet je denk ik een Skoda SuperB combi, MB E-Klasse combi of desnoods VW Transport/Crafter nemen
Onze kofferbak zit alleen tjokvol als we op vakantie gaan. Zelfs met een weekendje weg is er zat ruimte over. Hebben wij ook slechts een G21 en geen X5
Voor kofferbak ruimte moet je denk ik een Skoda SuperB combi, MB E-Klasse combi of desnoods VW Transport/Crafter nemen
Ik heb het dan ook niet over het het exterieur, qua afmetingen is een X3 daar IMHO echt niet klein: 4,70 lang, 1,67 hoog, 1800+ kg. Wat je uiteindelijk binnen in de auto aan ruimte overhoudt is een ander verhaal.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:13:
Grappig dat mensen de X5 te groot vinden, ik had juist met de X3 dat hij te klein is en het interieur iets minder vond o.a. de ambient verlichting en het scherm, beetje een vrouwen modelletje.
Daar gaan al vele andere topics over, maar kijk eens rond naar laadpassen en aanbieders. Hier in de buurt kan ik bij sommige openbare palen (o.a.Vattenfall) laden voor 30ct/kWAlleen de prijs van de X5, en ik had mij behoorlijk vergist in de stroom prijzen,dat scheelt niet zoveel met benzine, nu maar 6kw aan solar panelen laten plaatsen.
Niet elke week inderdaad, maar voor de momenten dat ik het nodig heb is het toch wel erg prettig met 2 kids.B-Real schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:42:
Stouwen jullie de kofferbak dan meermaals per week helemaal vol?![]()
>> Signature?
Dat is zeker een punt, veel mensen denken dat die stroom gratis ofzo. Als je idd zelf met zonnepanelen kan laden dan is het een voordeel. Echter is zo dat veel lease rijders verplicht worden elektrisch/hybride te nemen, die hoeven zich sowieso niet over die stroom/benzine tarieven te bekommeren.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:13:
Alleen de prijs van de X5, en ik had mij behoorlijk vergist in de stroom prijzen,dat scheelt niet zoveel met benzine, nu maar 6kw aan solar panelen laten plaatsen.
>> Signature?
Dat scheelt wel, ik betaal thuis +/-45ct, maar ik ben ook niet echt een type die bij een laadpaal gaat staan en daarbij, het is niet echt een vlotte lader die X5MadMarky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:43:
[...]
Daar gaan al vele andere topics over, maar kijk eens rond naar laadpassen en aanbieders. Hier in de buurt kan ik bij sommige openbare palen (o.a.Vattenfall) laden voor 30ct/kW
Klopt ik had mij daar echt mega in vergist, zakelijk is het misschien wel leuk maar die bijtelling is niks voor mij, ik declareer nu 19ct de km en kan via mijn stinger aangeven of het een zakelijke of prive rit is.ChiLLeR schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:46:
[...]
Dat is zeker een punt, veel mensen denken dat die stroom gratis ofzo. Als je idd zelf met zonnepanelen kan laden dan is het een voordeel. Echter is zo dat veel lease rijders verplicht worden elektrisch/hybride te nemen, die hoeven zich sowieso niet over die stroom/benzine tarieven te bekommeren.
Ben benieuwd hoe ze in de toekomst prive rijders naar electra willen krijgen, nu is het totaal niet gunstig, leuk dat je 50% korting krijgt op wegenbelasting, maar zodra die in 2025 vervalt is het echt onbetaalbaar voor de particulier vergeleken met benzine auto's.
De brandstofprijzen stijgen vrolijk door, al dan niet geholpen door het verhogen van de accijnzen. Zodra elektrisch rijden (flink) voordeliger is dan een brandstofauto gaan ook de privé rijders wel overstag.
Ik vraag mij meer af hoe ze het qua EV infrastructuur gaan doen. Heel veel mensen kunnen niet thuis laden, dus dan het gros van de openbare plekken maar voorzien van een laadpaal? Lijkt mij het energienet ook niet bepaald op ontworpen.
Naja, dat is een hele andere discussie. Ik geniet nog even van mijn benzine auto zo lang het kan
Ik vraag mij meer af hoe ze het qua EV infrastructuur gaan doen. Heel veel mensen kunnen niet thuis laden, dus dan het gros van de openbare plekken maar voorzien van een laadpaal? Lijkt mij het energienet ook niet bepaald op ontworpen.
Naja, dat is een hele andere discussie. Ik geniet nog even van mijn benzine auto zo lang het kan
Helaas stijgen de energie prijzen ook doorB-Real schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:02:
De brandstofprijzen stijgen vrolijk door, al dan niet geholpen door het verhogen van de accijnzen. Zodra elektrisch rijden (flink) voordeliger is dan een brandstofauto gaan ook de privé rijders wel overstag.

Is mij ook een raadsel, een vriend van mij heeft 6 palen staan zodra ze alle 6 in gebruik zijn, laden de auto's amper tot niet op
Allemaal leuk bedacht maar in de praktijk gaat het niks worden, niet iedereen kan ook hun auto voor de deur opladen en om alle parkeer plekken een paal neer te zetten of uit de lantaarn palen extra punten te maken gaat het ook niet worden.
Blij dat ik er nog een 3.0 6 cyl in heb liggen gecombineerd levert het toch nog +/- 520pk en 800nm op
Dat ligt natuurlijk meer aan zijn stroomnet-aansluiting dan aan de palen zelf.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:25:
Is mij ook een raadsel, een vriend van mij heeft 6 palen staan zodra ze alle 6 in gebruik zijn, laden de auto's amper tot niet op
Dat is toch niet echt een raadsel? Er komt maar zoveel stroom uit een kabeltje, en als je daar dan 2 palen op aansluit is het misschien vol dus als je er dan 6 op aansluit blijft er weinig over.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:25:
[...]
Helaas stijgen de energie prijzen ook door![]()
Dit kun je oplossen met zwaardere aanvoer en als dat niet mogelijk is smart balancing etc. Maar dat betekent weer dat er bv 3 kunnen laden en 3 on hold gaan (doen ze bij Schiphol bijvoorbeeld in sommige garages).
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Raadsel was hoe ze de infrastructuur gaan oplossen voor het laden.Eagle Creek schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:07:
[...]
Dat is toch niet echt een raadsel? Er komt maar zoveel stroom uit een kabeltje, en als je daar dan 2 palen op aansluit is het misschien vol dus als je er dan 6 op aansluit blijft er weinig over.
Dit kun je oplossen met zwaardere aanvoer en als dat niet mogelijk is smart balancing etc. Maar dat betekent weer dat er bv 3 kunnen laden en 3 on hold gaan (doen ze bij Schiphol bijvoorbeeld in sommige garages).
Hij heeft een 3 fase 400v aansluiting meer is niet te krijgen, ze werken met load balancing anders klapte de zekeringen er elke keer uit, maar dan nog als ze alle 6 tegelijk opladen gebeurt er nog vrij weinig, ze kunnen dus niet met 6 personen aan het eind van de dag weer naar huis met een volle lading.
De verschillen zijn minimaal met de LCI van de X3. Al zal dat nu met de gloednieuwe X5 natuurlijk weer anders zijn.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:13:
@B-Real je bedoelt de accijnzen die nog steeds niet op het niveau van begin 2022 zitten? Kijk eens naar de oliemaatschappijen...
Nogmaals: dan is de aansluiting niet zwaar genoeg. Nogal wiedes dat ze op drie fasen zitten maar je moet ook de ampères erachter kunnen leveren, waarvoor z'n aansluiting dus te licht is. De meeste (publieke) palen leveren max 22kW en 11kW als je met twee auto's tegelijk laadt. Op m'n werk hebben ze 24 palen met dubbele aansluiting. Daar heb je in theorie dus meer dan 500kW voor nodig als alles vol staat en daarvoor hebben ze dus ook een extra transformator geplaatst.Slux schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Raadsel was hoe ze de infrastructuur gaan oplossen voor het laden.![]()
Hij heeft een 3 fase 400v aansluiting meer is niet te krijgen, ze werken met load balancing anders klapte de zekeringen er elke keer uit, maar dan nog als ze alle 6 tegelijk opladen gebeurt er nog vrij weinig, ze kunnen dus niet met 6 personen aan het eind van de dag weer naar huis met een volle lading.
Een i7 heeft wel een vrij normale kofferbak. Ja, geen ICE, dus wat meer ruimte, maar onder de 'motorkap' zit wat meer onder de grote plastic 'motorafdekking' dan in een Mercedes EQS, die is grotendeels leeg... daar kan je zelfs in kruipenDaFreakhead schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:06:
Een 7 serie hybrid heeft ook geen kofferbakruimte hoor! Dat is ook behelpen.
[ Voor 18% gewijzigd door CreativeS op 01-08-2023 07:55 ]
Bummer.. Dan maar hopen dat ik er snel aan kan wennen. Al gebruikte ik de laatste tijd in de 5er voornamelijk de 'adres inspreken' optie. Enkel voor online zoeken in de wagen naar een adres was het touchpad wel handig. Achja... Gelukkig wel de ACC en dodehoek sensoren op de mijne.Dennisdn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:44:
[...]
Dat klopt. Die van mij is besteld halverwege 2022 en op de offerte stond al heel duidelijk dat die optie er niet op zou zitten. (Net als dodehoek-verklikkers en ACC waarvan de chips op waren).
Nu we het toch over actieve cruise control hebben, dit is mijn eerste wagen met ACC en vorige week tijdens het filerijden wel eens getest maar hij vertrok niet uit zichzelf eens de wagen voor mij terug in beweging kwam.. Ik las online dat je na x-seconden stilstaan zelf even gas moet geven om hem terug wakker te maken, klopt dit? Uiteindelijk vorige week de functie maar weer uitgezet en zelf de file gereden maar ik wil het nog wel eens proberen eens ik begrijp hoe het werkt.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Zoals je schets klopt, als je te lang stil staat is je gas aanraken voldoende; auto zal dan zelf versnellen en afstandhouden
Ik herken dat niet helemaal. Als ik stilsta (bij verkeerslicht of file), rijdt de auto zelf verder. Tenzij ik bv uit het raam kijk, dan komt er een audiosignaal en als ik snel genoeg op de weg kijk rijdt de auto alsnog zelf weg.
Wat wel belangrijk is: je dient de acc al aan te hebben staan vóordat je in de file terecht komt en stil komt te staan. Als je de acc pas ín de file aanzet, dan dien je (eenmalig) gas te geven.
Onder de 10 kmh hoef je je handen ook niet op het stuur te houden en rijdt de auto dus zelf, waarbij hij de voorligger volgt.
(Voetnoot: ik heb wel Driving Assistance Professional dus kan niet helemaal beoordelen wat exact daaruit komt en wat uit de ACC)
Wat wel belangrijk is: je dient de acc al aan te hebben staan vóordat je in de file terecht komt en stil komt te staan. Als je de acc pas ín de file aanzet, dan dien je (eenmalig) gas te geven.
Onder de 10 kmh hoef je je handen ook niet op het stuur te houden en rijdt de auto dus zelf, waarbij hij de voorligger volgt.
(Voetnoot: ik heb wel Driving Assistance Professional dus kan niet helemaal beoordelen wat exact daaruit komt en wat uit de ACC)
Goede morgen,
Hier een dame met een vraag. Ik heb een bmw 320i bj 2020 en ben de 1ste eigenaar. Er speelt iets met mijn auto waar mijn dealer echt super zijn best voor doet om te achterhalen wat het is, maar het lijkt steeds toch niet opgelost te zijn. Dus ik hoop dat misschien hier iemand het gouden ei heeft!
Mijn auto reed echt als een tierelier. Ik lach en mijn moppie start altijd. Kortom erg gelukkig met mijn toet toet. Maar nu niet meer. Ik voel me er totaal NIET veilig meer in.
In juni is de auto voor een flinke beurt/nieuwe achterbanden/software update naar de garage geweest. Dinsdag avond is mijn auto teruggebracht en toen ik er s'woensdags mee weg reed en op de snelweg reed merkte ik direct iets aan mijn stuurgedrag. Zodra je boven de 100 km p.u. komt krijgt de auto een erg fel, swabberent rijgedrag. Hij is erg moeilijk onder controle te houden. Het lijkt alsof je uit hebt moeten wijken en dat je dan een beetje de macht over het stuur verliest. Kortom.... continu 2 handen aan het sturen en rustig blijven rijden, want anders maak je echt een ongeluk.
De auto heeft nu al 4x in totaal al 5 weken in de garage gestaan.
Uitlijnen opnieuw (perfect, zelfs naar andere bevriende bandenhal geweest en die zegt ook dat het uitlijnen perfect is, maar het stuurgedrag abnormaal). Dit bleek het niet te zijn.
4 andere banden (inclusief andere velgen) eronder (om te kijken of het aan de banden lag) ook dit was het niet.
Weer opnieuw uitlijnen (bleek toch rechts achter nog 0.4 verschil in te zitten) maar helaas.
Alles volledig gereset inclusief stuurinstelling in combi met uitlijnen (was het ook niet).
Rubbers bij de wielophanging ook niet lek (dat zou ook dat felle stuurgedrag kunnen veroorzaken). Chambers zijn ook niet veranderd qua afstelling.
De 4de keer bleek het stuurkolom niet goed te zijn (weet niet precies wat er was,
maar volgens mij een beschadiging eraan terwijl er nooit iets gebeurt is) en is deze vervangen.
Men dacht het gevonden te hebben en ik dus ook. Maar bij de 2de langere rit op de snelweg begon het gezeik weer met nog wat extra's erbij!
Navigatie die ineens tijdens het invullen nergens meer op reageerde waardoor je niets meer in kon vullen (auto uitgezet, volledig afgesloten, 5 minuten gewacht en weer geprobeerd en toen was het weg). 2x tijdens het rijden op de snelweg wordt er aangegeven dat er een voetganger voor mijn auto is (gelukkig geen ingreep) is nadien niet meer gebeurd. Spraakopdrachten verkeerd verstaan worden en herhaalt totaal belachelijke dingen, opdracht bel Ma... antwoord ...ik bel pkooojg (ook dit verdwijnt na uitzetten) ook nadien niet meer gebeurt. Grote ronde menuknop werd van de week echt belachelijk heet en de knopjes eromheen (te vergelijken met je mobiel als android auto aan staat, tenminste mijn Samsung Galaxy word echt giga warm). En dan het meest erge waardoor ik me dus NIET meer veilig voel in mijn auto...... het felle stuurgedrag. Het lijkt echt bijna alsof ik dronken ben, zwabber over de weg, gevoel dat je steeds controle over je stuur verliest. Gelukkig merk ik het echt niet alleen en ervaart de garage het zelf ook, maar toch heb ik er geen fijn gevoel over. Het is dus NIET elke rit, het hersteld na auto uitzetten en afsluiten, maar het kan er zo weer zijn, andere wielset heeft er geen invloed op dus wat zou het toch kunnen zijn. Maandag gaat mijn auto weer terug naar de garage en gaan ze weer verder met zoeken. Ik denk en roep al vanaf het begin dat ik denk dat het aan de software ligt, maar deze is al 2x opnieuw erop gezet. Op dit forum kom ik hetzelfde probleem tegen bij de E4 serie, 5 januari tot 7 januari 2023 zijn er 5 personen met hetzelfde felle stuurgedrag boven de 100 km per uur. Ik heb dit verteld aan de dealer, maar de 4 serie blijkt totaal andere software te hebben als mijn 3 serie.
WIE O WIE heeft dit ook gehad en nog belangrijker HOE is het opgelost. Ik wil gewoon weer genieten van mijn auto!
Hier een dame met een vraag. Ik heb een bmw 320i bj 2020 en ben de 1ste eigenaar. Er speelt iets met mijn auto waar mijn dealer echt super zijn best voor doet om te achterhalen wat het is, maar het lijkt steeds toch niet opgelost te zijn. Dus ik hoop dat misschien hier iemand het gouden ei heeft!
Mijn auto reed echt als een tierelier. Ik lach en mijn moppie start altijd. Kortom erg gelukkig met mijn toet toet. Maar nu niet meer. Ik voel me er totaal NIET veilig meer in.
In juni is de auto voor een flinke beurt/nieuwe achterbanden/software update naar de garage geweest. Dinsdag avond is mijn auto teruggebracht en toen ik er s'woensdags mee weg reed en op de snelweg reed merkte ik direct iets aan mijn stuurgedrag. Zodra je boven de 100 km p.u. komt krijgt de auto een erg fel, swabberent rijgedrag. Hij is erg moeilijk onder controle te houden. Het lijkt alsof je uit hebt moeten wijken en dat je dan een beetje de macht over het stuur verliest. Kortom.... continu 2 handen aan het sturen en rustig blijven rijden, want anders maak je echt een ongeluk.
Uitlijnen opnieuw (perfect, zelfs naar andere bevriende bandenhal geweest en die zegt ook dat het uitlijnen perfect is, maar het stuurgedrag abnormaal). Dit bleek het niet te zijn.
4 andere banden (inclusief andere velgen) eronder (om te kijken of het aan de banden lag) ook dit was het niet.
Weer opnieuw uitlijnen (bleek toch rechts achter nog 0.4 verschil in te zitten) maar helaas.
Alles volledig gereset inclusief stuurinstelling in combi met uitlijnen (was het ook niet).
Rubbers bij de wielophanging ook niet lek (dat zou ook dat felle stuurgedrag kunnen veroorzaken). Chambers zijn ook niet veranderd qua afstelling.
De 4de keer bleek het stuurkolom niet goed te zijn (weet niet precies wat er was,
maar volgens mij een beschadiging eraan terwijl er nooit iets gebeurt is) en is deze vervangen.
Men dacht het gevonden te hebben en ik dus ook. Maar bij de 2de langere rit op de snelweg begon het gezeik weer met nog wat extra's erbij!
Navigatie die ineens tijdens het invullen nergens meer op reageerde waardoor je niets meer in kon vullen (auto uitgezet, volledig afgesloten, 5 minuten gewacht en weer geprobeerd en toen was het weg). 2x tijdens het rijden op de snelweg wordt er aangegeven dat er een voetganger voor mijn auto is (gelukkig geen ingreep) is nadien niet meer gebeurd. Spraakopdrachten verkeerd verstaan worden en herhaalt totaal belachelijke dingen, opdracht bel Ma... antwoord ...ik bel pkooojg (ook dit verdwijnt na uitzetten) ook nadien niet meer gebeurt. Grote ronde menuknop werd van de week echt belachelijk heet en de knopjes eromheen (te vergelijken met je mobiel als android auto aan staat, tenminste mijn Samsung Galaxy word echt giga warm). En dan het meest erge waardoor ik me dus NIET meer veilig voel in mijn auto...... het felle stuurgedrag. Het lijkt echt bijna alsof ik dronken ben, zwabber over de weg, gevoel dat je steeds controle over je stuur verliest. Gelukkig merk ik het echt niet alleen en ervaart de garage het zelf ook, maar toch heb ik er geen fijn gevoel over. Het is dus NIET elke rit, het hersteld na auto uitzetten en afsluiten, maar het kan er zo weer zijn, andere wielset heeft er geen invloed op dus wat zou het toch kunnen zijn. Maandag gaat mijn auto weer terug naar de garage en gaan ze weer verder met zoeken. Ik denk en roep al vanaf het begin dat ik denk dat het aan de software ligt, maar deze is al 2x opnieuw erop gezet. Op dit forum kom ik hetzelfde probleem tegen bij de E4 serie, 5 januari tot 7 januari 2023 zijn er 5 personen met hetzelfde felle stuurgedrag boven de 100 km per uur. Ik heb dit verteld aan de dealer, maar de 4 serie blijkt totaal andere software te hebben als mijn 3 serie.
:strip_exif()/f/image/p8dK3vvYdlXGCuwXfcB6GqFq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Dame op 28-07-2023 11:05 ]
Ben totaal niet deskundig (waarom reageer je dan kun je je afvragenDame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Goede morgen,
Hier een dame met een vraag. Ik heb een bmw 320i bj 2021 een ben de 1ste eigenaar. Er speelt iets met mijn auto waar mijn dealer echt super zijn best voor doet om te achterhalen wat het is, maar het lijkt steeds toch niet opgelost te zijn. Dus ik hoop dat misschien hier iemand het gouden ei heeft!
In juni is de auto voor een flinke beurt/nieuwe achterbanden/software update naar de garage geweest. Dinsdags avond is mijn auto teruggebracht een toen ik er s'woensdags mee weg reed en op de snelweg reed merkte ik direct iets aan mijn stuurgedrag. Zodra je boven de 100 komt krijgt de auto een erg fel, swabberent rijgedrag. Hij is erg moeilijk onder controle te houden. Het lijkt alsof je uit hebt moeten wijken en dat je dan een beetje de macht over het stuur verliest. Kortom.... continu 2 handen aan het sturen en rustig blijven rijden, want anders maak je echt een ongeluk. De auto heeft nu al 4x in totaal al 5 weken in de garage gestaan. Uitlijnen opnieuw (perfect, zelfs naar andere bevriende bandenhal geweest en die zegt ook dat het uitlijnen perfect is, maar het stuurgedrag abnormaal). Dit bleek het niet te zijn. 4 andere banden eronder (om te kijken of het aan de banden lag) ook dit was het niet. Weer opnieuw uitlijnen (bleek toch rechtsachter nog 0.4 verschil in te zitten) maar helaas. Alles volledig gereset inclusief stuurinstelling in combi met uitlijnen (was het ook niet). De 4de keer bleek het stuurkolom niet goed te zijn en is deze vervangen. Men dacht het gevonden te hebben en ik dus ook. Maar bij de 2de langere rit op de snelweg begon het gezeik weer met nog wat extra's erbij!
Navigatie die ineens tijdens het invullen nergens meer op reageerde waardoor je niets meer in kon vullen (auto uitgezet, volledig afgesloten, 5 minuten gewacht en weer geprobeerd en toen was het weg). 2x tijdens het rijden op de snelweg aangegeven word dat er een voetganger voor mijn auto is (gelukkig geen ingreep) is nadien niet meer gebeurd. Spraakopdrachten verkeerd verstaan worden en herhaalt totaal belachelijke dingen, opdracht bel Ma... antwoord ...ik bel pkooojg (ook dit verdwijnt na uitzetten) ook nadien niet meer gebeurt. Grote ronde menuknop werd van de week echt belachelijk heet en de knopjes eromheen (te vergelijken met je mobiel als android auto aan staat, tenminste mijn Samsung Galaxy word echt giga warm). En dan het meest erge waardoor ik me dus NIET meer veilig voel in mijn auto...... het felle stuurgedrag. Het lijkt echt bijna alsof ik dronken ben, zwabber over de weg, gevoel dat je steeds controle over je stuur verliest. Gelukkig merk ik het echt niet alleen en ervaart de garage het zelf ook, maar toch heb ik er geen fijn gevoel over. Het is dus NIET elke rit, het hersteld na auto uitzetten en afsluiten, maar het kan er zo weer zijn, andere wielset heeft er geen invloed op dus wat zou het toch kunnen zijn. Maandag gaat mijn auto weer terug naar de garage en gaan ze weer verder met zoeken. Ik denk en roep al vanaf het begin dat ik denk dat het aan de software ligt, maar deze is al 2x opnieuw erop gezet. Op dit forum kom ik hetzelfde probleem tegen bij de E4 serie, 5 januari tot 7 januari zijn er 5 personen met hetzelfde felle stuurgedrag boven de 100 km per uur. Ik heb dit verteld aan de dealer, maar de 4 serie blijkt totaal andere software te hebben als mijn 3 serie. WIE O WIE heeft dit ook gehad en nog belangrijker HOE is het opgelost. Ik wil gewoon weer genieten van mijn auto!
Zou er inderdaad ook niet gerust op zijn.
Dat klinkt ernstig @Dame . Bijzonder ook weer dat ze de auto elke keer weer meegeven terwijl het niet gefixed is. Toch bizar dat ze de auto met zo'n defect weer gewoon meegeven de klant als proefpersoon gebruiken
. Dat gebeurde eerder in dit topic ook al met de i3 met een zelfmoordneigingen.
In het begin van de verhaal dacht ik meer aan een bout die niet vast is gedraaid maar gezien die vreemde hitte problemen lijkt het meer een elektronica verhaal te worden. Het lijkt me praktisch onmogelijk om zo'n slecht sturende auto te hebben met een kleine afwijking in de uitlijning. De software update lijkt me dus eerder de boosdoener.

In het begin van de verhaal dacht ik meer aan een bout die niet vast is gedraaid maar gezien die vreemde hitte problemen lijkt het meer een elektronica verhaal te worden. Het lijkt me praktisch onmogelijk om zo'n slecht sturende auto te hebben met een kleine afwijking in de uitlijning. De software update lijkt me dus eerder de boosdoener.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Klinkt bizar en ik zou er ook niet vrolijk van worden. Ik zou hem bij de dealer neerzetten met de mededeling dat dit voor de beurt/softwareupdate niet zo was, dat het onacceptabel is voor zo’n jonge auto en dat ze het maar oplossen.
Onacceptabel ook dat ze iemand op pad sturen met een auto die gevaarlijk gedrag vertoond vanuit het niets.
Aangezien de auto al meerdere keren daar is geweest zou ik de auto pas weer ophalen als het opgelost is. Ik zou er geen cent voor betalen ook, auto zit nog in de garantie en dus regelen ze ook maar een vervangende auto voor zolang het duurt.
Onacceptabel ook dat ze iemand op pad sturen met een auto die gevaarlijk gedrag vertoond vanuit het niets.
Aangezien de auto al meerdere keren daar is geweest zou ik de auto pas weer ophalen als het opgelost is. Ik zou er geen cent voor betalen ook, auto zit nog in de garantie en dus regelen ze ook maar een vervangende auto voor zolang het duurt.
@Dame ik weet niet of het op de auto zit, maar mogelijk issues met de Lane Assistent systeem?
Maar net als de mensen hierboven aangeven terug naar de dealer en pas ophalen als het 100% gefixed is en niet betalen. En een leenauto meekrijgen tot die tijd.
Maar net als de mensen hierboven aangeven terug naar de dealer en pas ophalen als het 100% gefixed is en niet betalen. En een leenauto meekrijgen tot die tijd.
Het onderscheid in modellen qua bagageruimte is er niet zoveel inderdaad, je krijgt een veel grotere auto voor een klein beetje ruimte. Maar helaas is er onder de motorkap nog wel duidelijk verschil tussen de 3's en de 5's. Ik zoek een PHEV, maar ook eentje om lol aan te beleven, dus de 6-cilinders. Maar dat is weer alleen voorbehouden aan de X5 45e / 50e of 545e, en niet in de 3-serie/X3. Terwijl de 5's mij weer te groot zijn (+20cm vergeleken met de 3's).
Maargoed, ik ben benieuwd hoe die V6's verkopen of dat nog een toekomst heeft waarbij het wordt uitgebreid naar andere modellen.
Maargoed, ik ben benieuwd hoe die V6's verkopen of dat nog een toekomst heeft waarbij het wordt uitgebreid naar andere modellen.
Die V6's zullen heel slecht verkopen denk ik. Mijn schatting is een totaal van 0 stuksDivak schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:00:
Het onderscheid in modellen qua bagageruimte is er niet zoveel inderdaad, je krijgt een veel grotere auto voor een klein beetje ruimte. Maar helaas is er onder de motorkap nog wel duidelijk verschil tussen de 3's en de 5's. Ik zoek een PHEV, maar ook eentje om lol aan te beleven, dus liefst met de V6. Maar dat is weer alleen voorbehouden aan de X5 45e / 50e of 545e, en niet in de 3-serie/X3. Terwijl de 5's mij weer te groot zijn (+20cm vergeleken met de 3's).
Gamertag: timmie271
Voor V6-en moet je bij VAG oid zijn ben ik bang.Divak schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:00:
Ik weet niet of je in buurt zit, maar misschien is het wat voor Diagnose Dan? Hij zit in Mijdrecht, en hij haalt de vreemdste fouten naar boven.Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Zodra je boven de 100 km p.u. komt krijgt de auto een erg fel, swabberent rijgedrag. Hij is erg moeilijk onder controle te houden. Het lijkt alsof je uit hebt moeten wijken en dat je dan een beetje de macht over het stuur verliest. Kortom.... continu 2 handen aan het sturen en rustig blijven rijden, want anders maak je echt een ongeluk.
Reset iDrive eens door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden. Dit lost veel vreemde softwareproblemen op.Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Navigatie die ineens tijdens het invullen nergens meer op reageerde waardoor je niets meer in kon vullen (auto uitgezet, volledig afgesloten, 5 minuten gewacht en weer geprobeerd en toen was het weg). 2x tijdens het rijden op de snelweg wordt er aangegeven dat er een voetganger voor mijn auto is (gelukkig geen ingreep) is nadien niet meer gebeurd. Spraakopdrachten verkeerd verstaan worden en herhaalt totaal belachelijke dingen, opdracht bel Ma... antwoord ...ik bel pkooojg (ook dit verdwijnt na uitzetten) ook nadien niet meer gebeurt.
Heb je, wat het sturen betreft, al eens geprobeerd de veiligheidssystemen uit te zetten? Puur om te zien of dat deze bv ingrijpen. Als zij meesturen, of zelfs al maar remming geven op één wiel dan krijg je ongebalanceerd rijgedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 28-07-2023 13:26 ]
Inmiddels heeft de BMW dealer na lang zeuren de auto 3(!) dagen lang gehad voor diagnose met uiteindelijk vervangen EGR klep. 2 dagen later: Check Engine!andy88 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:28:
[...]
Wat een ellende. Al contact gezocht met BMW Nederland?
Even gekeken en weer foutcode op EGR cooler
Nou helemaal klaar mee en mijn gevoel is dat het echt door die software update komt en de foutmeldingen die eruit komen niet kloppen. Wat ook verdacht was dat ze tijdens het updaten een warning kregen dat de auto getuned was (wat niet zo is/was).
Aangezien BMW mij in de kou laat staan toch even zelf wat uitzoeken.
Jij had toch ook die software update gehad las ik? Welke BMW i-step versie heb jij nu? (te zien als je bmw driver profile exporteert en bestandje in notepad bekijkt)/ Mijn i-step versie is hetzelfde als voor de terugroep maar misschien is de update wel ergens anders in geweest?
Ik vond dit namelijk online: (wel andere code, mijn terugroep was 0013540300)
References: 0013xx0300, 0013440300, 0013490300, 0013520300, 0013650300, 0013690300, 0013790300, 0013840300
Issue: DME/DDE ECU software does not detect and warn about the EGR issue that could cause the soot deposits to ignite and burn through, causing a mixture with coolant resulting in an engine fire.
Dealer steps from BMW: Update ISTEP level to 2203510 and perform physical checks to ensure coolant level isn't low and it hasn't leaked.
[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 28-07-2023 13:57 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Waarom perse een PHEV? Bij de X5 45e kom je elektrisch niet verder dan 25-40km. Daarentegen is de auto wel een paar honderd kg zwaarder dan een 40i.Divak schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:00:
Het onderscheid in modellen qua bagageruimte is er niet zoveel inderdaad, je krijgt een veel grotere auto voor een klein beetje ruimte. Maar helaas is er onder de motorkap nog wel duidelijk verschil tussen de 3's en de 5's. Ik zoek een PHEV, maar ook eentje om lol aan te beleven, dus de 6-cilinders. Maar dat is weer alleen voorbehouden aan de X5 45e / 50e of 545e, en niet in de 3-serie/X3. Terwijl de 5's mij weer te groot zijn (+20cm vergeleken met de 3's).
80 toch?MaZo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Waarom perse een PHEV? Bij de X5 45e kom je elektrisch niet verder dan 25-40km. Daarentegen is de auto wel een paar honderd kg zwaarder dan een 40i.
Op papier wellicht. In de praktijk kwam ik niet verder dan bovenstaande. Het was schrikbarend weinig en die motor zit er eigenlijk alleen in om de totale CO2 uitstoot voor BMW naar beneden te brengen.
De PHEV is persoonlijk interessant voor 8km enkele reis woon-werk verkeer, de benzine met wat power voor ca. 10.000 km/jaar in het buitenland in lange ritten (bovenop de km's in Nederland).MaZo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Waarom perse een PHEV? Bij de X5 45e kom je elektrisch niet verder dan 25-40km. Daarentegen is de auto wel een paar honderd kg zwaarder dan een 40i.
Wellicht is de PHEV ook een beetje gevoelsmatig, nu rijd ik volledig EV en zal de gemakjes die daarbij horen wel missen.
Ik verwacht ook lang geen WLTP cijfers. Als het de <20km maar red en waar nodig een boost kan geven. Een praktisch verbuik van >300 wh/km is ook echt lachwekkend slecht vergeleken met andere elektrische auto's.
Niet overdrijven graag. X5 45e krijg je niet onder de 70km range in de winter. Zomer richting de 80km.MaZo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Ik spreek hier over normaal rijgedrag, de excessieven uitgesloten.
Vandaag bericht dat m’n X5 50e besteld in feb nu ingepland staat om in december af te leveren 😬
Weliswaar zonder IAS maar mocht dat nog beschikbaar komen dan wel maar daar hou ik nog even contact over voor die in productie gaat in okt.
Eindelijk eens een vooruitzicht na maanden geen idee te hebben wanneer ze hem gingen inplannen bij de fabriek.
Weliswaar zonder IAS maar mocht dat nog beschikbaar komen dan wel maar daar hou ik nog even contact over voor die in productie gaat in okt.
Eindelijk eens een vooruitzicht na maanden geen idee te hebben wanneer ze hem gingen inplannen bij de fabriek.
Niet liever een maand uitstellen voor een kenteken uit 2024?PSYch0landeR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:02:
Vandaag bericht dat m’n X5 50e besteld in feb nu ingepland staat om in december af te leveren 😬
Ze geven netjes elke keer een leenauto mee en ik hoef ook totaal niets te betalen! Ze zijn ECHT erg meewerkend en meedenkend! Er word elke keer goed proef meegereden, echter is het niet continu en als de auto het dan net niet doet......B-Real schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:32:
Klinkt bizar en ik zou er ook niet vrolijk van worden. Ik zou hem bij de dealer neerzetten met de mededeling dat dit voor de beurt/softwareupdate niet zo was, dat het onacceptabel is voor zo’n jonge auto en dat ze het maar oplossen.
Prijs?MaZo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Een 40i kost in de basis €111K, een 50e €100K.
Je zou een OBD2 wifi (iphone) of bluetooth (android) kunnen kopen en dan met een app zoals carscanner kunnen kijken of 1 van de sensoren iets aangeeft. Mijn F20 heeft geen lane assist dus doet ook geen stuurcorrecties maar wellicht dat zo'n model als jij hebt wel iets via OBD doorgeeft tijdens dit rare gedrag.Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Ze geven netjes elke keer een leenauto mee en ik hoef ook totaal niets te betalen! Ze zijn ECHT erg meewerkend en meedenkend! Er word elke keer goed proef meegereden, echter is het niet continu en als de auto het dan net niet doet......
https://www.bol.com/nl/nl...DuBDIQ.2_6.7.ProductTitle
https://apps.apple.com/nl...ner-elm-obd2/id1259933623
Ik haal er toch wel 65 uit hoorMaZo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Lease dus voor mij heeft dat geen waarde, laat m maar zsm komen! Duurt al lang genoeg hahaZoskalot schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Niet liever een maand uitstellen voor een kenteken uit 2024?
Sinds ik mijn BMW X3 heb, ben ik voor het eerst auto eigenaar. Al mijn vorige autos waren lease autos.
Dus krijg ik nu ook met dingen voor het eerst te maken.
Ik krijg de volgende mail van Independer, mijn BMW X3 heeft SCM3 vanaf fabriek. En de auto is nu 3 jaar en een paar maanden. Moet ik deze nu laten keuren?
Ik krijg de volgende mail van Independer, mijn BMW X3 heeft SCM3 vanaf fabriek. En de auto is nu 3 jaar en een paar maanden. Moet ik deze nu laten keuren?
Je vroeg via Independer een autoverzekering aan bij ABN AMRO, voor je BMW X3. Je gaf aan dat er een Klasse 3 in je auto zit. Het is belangrijk om te controleren of dit systeem aan alle eisen voldoet. Alleen dan ben je goed verzekerd voor inbraakschade en autodiefstal.
Een gerust gevoel in 3 stappen
Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste beveiliging van de auto. Maar als je deze drie stappen volgt, kan het niet misgaan:
1. Controleer welke beveiligingseisen er voor jou gelden
Dit staat in de clausules onderaan je polisblad. Meestal vraagt de verzekeraar om een SCM-beveiligingssysteem met daarbij de klasse of omschrijving van het vereiste systeem. Is dit systeem achteraf ingebouwd? Dan moet je na een inbraak of diefstal een geldig beveiligingscertificaat kunnen tonen. Controleer ook toekomstige polisbladen als je je auto inruilt of als je verzekering verlengd wordt. De beveiligingseisen kunnen dan namelijk veranderen.
2. Zorg voor het juiste beveiligingssysteem
Bij de dealer kun je navragen of er in de fabriek een alarm is ingebouwd. Op de website van KIWA zie je of er later een SCM-systeem is ingebouwd. Een inbouwbedrijf kan checken welk beveiligingssysteem er in je auto zit en zo nodig een systeem inbouwen dat aan de eisen voldoet.
3. Keur je systeem op tijd en schakel deze in
Je beveiligingssysteem moet drie jaar na het plaatsen worden gekeurd. Daarna moet dit jaarlijks. Hiervoor kun je een afspraak maken met een inbouwbedrijf bij jou in de buurt. Doe dit ook als je het beveiligingssysteem niet (meer) goed ingeschakeld krijgt.
Heb je vragen?
Op de website van KIWA vind je veel informatie over de beveiliging van voertuigen. Heb je vragen over de clausules op je polisblad of over de voorwaarden van je verzekering? Neem dan contact op met ABN AMRO. Zij kunnen je hier alles over vertellen.
Dat klopt SCM heeft een certificaat dat verlengd moet worden.
Is nier zo duur en is zo geregeld.
Toen mn G31 3j werd moest die ook gekeurd worden en kreeg gelijk die oranje 3hoek stickers op de ramen die erna gelijk weer eraf getrokken zijn
Is nier zo duur en is zo geregeld.
Toen mn G31 3j werd moest die ook gekeurd worden en kreeg gelijk die oranje 3hoek stickers op de ramen die erna gelijk weer eraf getrokken zijn
Snap ik in dat geval helemaal! Die van mij komt in januari, kon ook in december "al" worden geleverd. Is wel een eigen auto vandaar liever in 2024 op kenteken.PSYch0landeR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:10:
[...]
Lease dus voor mij heeft dat geen waarde, laat m maar zsm komen! Duurt al lang genoeg haha
Zo als het nu gaat is de kans groot dat in Nov/Dec al de nieuwe kentekens uitkomen.Zoskalot schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:14:
[...]
Snap ik in dat geval helemaal! Die van mij komt in januari, kon ook in december "al" worden geleverd. Is wel een eigen auto vandaar liever in 2024 op kenteken.
ik wou zelf wachten op een X kentenen voor de X5, maar zo kan je altijd wel op iets wachten
Even bij je verzekering checken, mijn verzekering vind het ok dat ik een certificaat had wat geldig was bij het ingaan van de verzekering en hoeft niet elk jaar een nieuwe.JackBol schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:11:
Sinds ik mijn BMW X3 heb, ben ik voor het eerst auto eigenaar. Al mijn vorige autos waren lease autos.
[...]
Vraag je dealer/garage eens contact op te nemen met BMWtweaks.nl, hij kan heel diep de software. Zit in Utrecht, maar kan op locatie komen. Of je doet het zelf, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt.Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Goede morgen,
[Afbeelding]WIE O WIE heeft dit ook gehad en nog belangrijker HOE is het opgelost. Ik wil gewoon weer genieten van mijn auto!
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Heb een keer een defect wiellager gehad wat een raar stuurgedrag opleverde waarbij ik continu moest corrigeren bij rijden op de snelweg, dit werd erger bij langere ritten/als de auto warm gereden was. Misschien deze ook laten controleren.Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Goede morgen,
[Afbeelding]WIE O WIE heeft dit ook gehad en nog belangrijker HOE is het opgelost. Ik wil gewoon weer genieten van mijn auto!
:strip_exif()/f/image/mQ4FYVp8cZNLEgIOBT6DL8T4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ggrr ding net voor de vakantie voor ruim 1200 euro onderhoud kosten geven.
Nieuwe achter banden, schijven en blokken. Grote beurt, apk.
En nu deze melding weer.
Ik heb de blokken zo vervangen, appeltje, eitje.
Maar die melding heb ik er niet zomaar uit.
En ik ga het ding ook niet naar de specialist brengen en weer 500 af tikken..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Geen idee, INPA zegt me eigenlijk ook niets zo??
Ik heb wel nog een can dongle liggen van mijn vorige auto (Renault).
Daar kon ik met de laptop best wat zaken instellen, resetten. Wel met de juiste software natuurlijk.
Weet niet hoe dat bij bmw werkt..
Daar kon ik met de laptop best wat zaken instellen, resetten. Wel met de juiste software natuurlijk.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Zelfde, maar dan met BMW software ipv Renault softwareBommes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:37:
Geen idee, INPA zegt me eigenlijk ook niets zo??
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Kwam die melding zomaar? Aantal km's dat je nog moet kunnen rijden zou geleidelijk af moeten nemen.Bommes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:18:
[Afbeelding]
En nu deze melding weer.
Klopt het ook met de dikte van de remblokken, het lijkt me dat ze dit dan ook tijdens een grote beurt op moeten merken als de remblokken zowat versleten zijn?
Je ziet de resterende kilometers natuurlijk aflopen in het overzicht. Je krijgt pas een melding als het dringender wordt.Het Fantoom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:40:
[...]
Kwam die melding zomaar? Aantal km's dat je nog moet kunnen rijden zou geleidelijk af moeten nemen.
Klopt het ook met de dikte van de remblokken, het lijkt me dat ze dit dan ook tijdens een grote beurt op moeten merken als de remblokken zowat versleten zijn?
@Bommes Lukt dat niet via het super secret ODO menu? 
Check ze vooral eerst ff visueel, dat is een op afstand gebaseerde service reminder. Als je wear sensor tript krijg je een andere melding...
Check ze vooral eerst ff visueel, dat is een op afstand gebaseerde service reminder. Als je wear sensor tript krijg je een andere melding...
- knip -
Ik zit al sinds gisteravond z'n kanaal te binchen. Heerlijk!jipenjanneke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Ik weet niet of je in buurt zit, maar misschien is het wat voor Diagnose Dan? Hij zit in Mijdrecht, en hij haalt de vreemdste fouten naar boven.
@DetailingBySmotske
Man, wat een gedoe!Dame schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:19:
Goede morgen,
Als je al die veiligheid hulpsystemen uitzet, heb je dan ook nog die struggles? Lane-assist etc. Software of een gekke sensor zou ik zeggen.
@DetailingBySmotske
Ik zal ze zeker eerst even checken voordat ik nieuwe bestel.Raymond P schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:12:
@Bommes Lukt dat niet via het super secret ODO menu?
Secret ODO menu??
https://www.youtube.com/results?search_query=bmw+brake+resetBommes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:18:
[Afbeelding]
En nu deze melding weer.
@DetailingBySmotske
Staan altijd uit, omdat ik dat al niet fijn vind rijden.Eagle Creek schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Reset iDrive eens door de volumeknop 30 seconden ingedrukt te houden. Dit lost veel vreemde softwareproblemen op.
Heb je, wat het sturen betreft, al eens geprobeerd de veiligheidssystemen uit te zetten? Puur om te zien of dat deze bv ingrijpen. Als zij meesturen, of zelfs al maar remming geven op één wiel dan krijg je ongebalanceerd rijgedrag.
Bijna een F46, met een groot navi scherm.Raymond P schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:07:
@Bommes SUPER secret!![]()
Via de odometer knop kan je toegang krijgen tot een scala aan sensors en systemen. Je rijdt een F45 toch?
Nu ergens in het midden van nergens in Frankrijk, met zonder 4g.
Ik zal later eens even kijken, thanks voor het linkje
Zet je standaard als je instapt alles uit? Geen ESP, lane assist, helemaal niets?Dame schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Staan altijd uit, omdat ik dat al niet fijn vind rijden.
Op vakantie, in België irriteer ik me soms toch wel aan het stugge m sport onderstel op de e83. Oke dat komt vooral door de wegen uiteraard want je klapt van de ene kuil in de andere en van de ene betonplaat naar de volgende dus dat is het vooral
, dat je denkt : %%#%!€ daar komt weer een kuil, bam
Verder gewoon een trouwe metgezel, merk met de caravan ook echt dat hij soepeler rijdt door het grote onderhoud (vanos ventielen etc.)
Mag hem wel even grondig wassen na 2 weken onder de dennenbomen in het bos...

Verder gewoon een trouwe metgezel, merk met de caravan ook echt dat hij soepeler rijdt door het grote onderhoud (vanos ventielen etc.)
Mag hem wel even grondig wassen na 2 weken onder de dennenbomen in het bos...
:strip_exif()/f/image/2VaUclzRuoMRw64YGGlxXeFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ABS kun je niet eens uitzetten, niet met de standaard knoppen/menu's iig. Zie ook geen reden om dat doen.Eagle Creek schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Zet je standaard als je instapt alles uit? Geen ESP, lane assist, helemaal niets?
Waar zie je mij ABS zeggen?Het Fantoom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:54:
[...]
En ABS kun je niet eens uitzetten, niet met de standaard knoppen/menu's iig. Zie ook geen reden om dat doen.
E83, jij bent een rot end van huis aflord_fh schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:52:
Op vakantie, in België irriteer ik me soms toch wel aan het stugge m sport onderstel op de e83. Oke dat komt vooral door de wegen uiteraard want je klapt van de ene kuil in de andere en van de ene betonplaat naar de volgende dus dat is het vooral, dat je denkt : %%#%!€ daar komt weer een kuil, bam
![]()
Mag hem wel even grondig wassen na 2 weken onder de dennenbomen in het bos...![]()
[Afbeelding]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Yep alles uit. En vergeet niet dat ik al een paar jaar rijd zonder . Problemen voordienEagle Creek schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Zet je standaard als je instapt alles uit? Geen ESP, lane assist, helemaal niets?
Toevallig gisteren proefgereden in een x5 50e. De levertijd zat volgens de verkoper op een half jaar. Dan hebben ze er dus niet zoveel verkocht de afgelopen maanden!PSYch0landeR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:02:
De elektrische range van de demo zat met demorijgedrag al op 80 km, dat stemt op zich wel vrolijk (in vergelijking met de 35 km van de 745e van mijn vader). Dan rijdt mijn vriendin in de praktijk nagenoeg alles elektrisch, scheelt toch weer haha.
Wat ik wel matig vond was het nieuwe scherm/idrive menu. M.i. VEEL te weinig knoppen, functies zitten veel te ver weg gebouwd. Het kan gewenning zijn maar na een klein rondje rijden had ik niet het juiste gevoel daarover, verre van.
Je merkt echt wel dat je met een zware auto rijdt. Bij een baanwissel op de snelweg komt er wel wat massa in beweging. Met IAS zal dit stukken schelen, maar dat is pas over anderhalf jaar weer beschikbaar. Dat duurt me te lang. Ook met manoeuvreren maakt dit nog wel wat uit. Wel een behoorlijke showstopper dat dit er niet op kan...
Misschien moeten we toch maar voor een jonge m50d gaan. Idrive is beter, ias wel leverbaar, eigenlijk rijdt diesel veel mooier dan een benzinemotor, en het staat wel stoer naast de g31
O ja klein detail, dat scheelt ook 50k

ik ben dus zeker niet de enige die dit ook vind. Onderhoud van de m50d lees je wel vervelende berichten over, wel echt de betere keus denk ik.DaFreakhead schreef op zondag 30 juli 2023 @ 05:14:
[...]
Toevallig gisteren proefgereden in een x5 50e. De levertijd zat volgens de verkoper op een half jaar. Dan hebben ze er dus niet zoveel verkocht de afgelopen maanden!
De elektrische range van de demo zat met demorijgedrag al op 80 km, dat stemt op zich wel vrolijk (in vergelijking met de 35 km van de 745e van mijn vader). Dan rijdt mijn vriendin in de praktijk nagenoeg alles elektrisch, scheelt toch weer haha.
Wat ik wel matig vond was het nieuwe scherm/idrive menu. M.i. VEEL te weinig knoppen, functies zitten veel te ver weg gebouwd. Het kan gewenning zijn maar na een klein rondje rijden had ik niet het juiste gevoel daarover, verre van.
Je merkt echt wel dat je met een zware auto rijdt. Bij een baanwissel op de snelweg komt er wel wat massa in beweging. Met IAS zal dit stukken schelen, maar dat is pas over anderhalf jaar weer beschikbaar. Dat duurt me te lang. Ook met manoeuvreren maakt dit nog wel wat uit. Wel een behoorlijke showstopper dat dit er niet op kan...
Misschien moeten we toch maar voor een jonge m50d gaan. Idrive is beter, ias wel leverbaar, eigenlijk rijdt diesel veel mooier dan een benzinemotor, en het staat wel stoer naast de g31![]()
O ja klein detail, dat scheelt ook 50k
>> Signature?
Hoezo is IAS zo slecht beschikbaar dan? Ik vond het een wereldse optie op mijn vorige diesel en mis het nu echt wel. Ben regelmatig aan het rondkijken en IAS is een must-have. Maar zo heb ik wel meer musthaves waardoor wisselen er niet van komt.
Plus, een vijf jaar oude auto met een redelijke waarde particulier verkopen is nog best een uitdaging.
Plus, een vijf jaar oude auto met een redelijke waarde particulier verkopen is nog best een uitdaging.
Mijn 50d g31 valt mee tot zover, ik heb er 50000 km op gezet, geen majeure zaken die spelen en dus ook reguliere onderhoudskosten.ChiLLeR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:55:
[...]
ik ben dus zeker niet de enige die dit ook vind. Onderhoud van de m50d lees je wel vervelende berichten over, wel echt de betere keus denk ik.
Ik kon slecht slapen vannacht, dus ik heb nog even gekeken op mobile. Er stonden ook een aantal dik aangeklede x7's op met deze motor, misschien ook wel een optie
Had iets te maken met chipstekort/corona geOH. Alleen op de 7 wordt het geleverd, zodra de aanvoer beter wordt dan komt het weer beschikbaar.Pannencouque schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:04:
Hoezo is IAS zo slecht beschikbaar dan? Ik vond het een wereldse optie op mijn vorige diesel en mis het nu echt wel. Ben regelmatig aan het rondkijken en IAS is een must-have. Maar zo heb ik wel meer musthaves waardoor wisselen er niet van komt.