Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Eagle Creek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:48:
[...]

40KM = ~83% van de tijd voldoende
300KM = 90% van de tijd voldoende

Bijzonder wel hè? Met zoveel meer capaciteit, neemt jouw gemak (zogezegd) nog maar met een heel klein percentage toe. Maar juist voor díe 10% besluiten we dat het toch geen optie is.
Precies, en daarom ben ik weer van full electric terug geswitched naar hybride.
Ik heb nu een XC60 met 18kWh (+/- 70km range). Dus ik lever wel een beetje in dadelijk met die BMW.

Het liefst zou ik die nieuwe X5 hebben. Die heeft 25kWh batterij. Daarmee kan ik op de vakanties na al mijn ritten elektrisch doen. Maarja, €€€€€......

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:36

Eagle Creek

Breathing security

JackBol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Het liefst zou ik die nieuwe X5 hebben. Die heeft 25kWh batterij. Daarmee kan ik op de vakanties na al mijn ritten elektrisch doen. Maarja, €€€€€......
Hé, dat herken ik.
Zullen we hem samen kopen? O+

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Eagle Creek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Hé, dat herken ik.
Zullen we hem samen kopen? O+
Ik ga eerst even de jackpot winnen, en dan kijken we verder :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
Gentry schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd aangezien het gewoon Brembo, ATE etc. wat BMW gebruikt. Waarom dan die prijsverschillen?
De garage waar ik de auto in onderhoud heb monteert alleen origineel BMW omdat -zo gaf men aan- deze onderdelen nog beter gecontroleerd worden op afwijkingen en oneffenheden etc. Men gaf aan dat 'gewone' aftermarket onderdelen van de bekende merken als Brembo, ATE etc. vaak niet door die keuring komen, afwijkingen, licht krom et cetera.
Ik heb dit verhaal met een gezonde dosis scepsis aangehoord. Dat soort merken heeft toch ook een reputatie zou je zeggen. Ben benieuwd of dit nu werkelijk verschil maakt...
Een remschijf zal nooit 100% vlak zijn dus licht krom binnen de toleranties is nog steeds prima. Het lijkt me sterk dat ATE zonder BMW logo zo krom is dat je het tijdens het remmen merkt, dan hebben alle universele garages die geen BMW original monteren een probleem met ontevreden klanten.

Mijn achterlicht was kapot, LED licht brandde heel zwak. Bleek een bekende kwaal en uiteindelijk maar een nieuwe unit gekocht. Van Valeo, niet BMW origineel want die was ruim 100 euro duurder.
Bij het eruit halen van de oude unit zag ik geen enkel verschil, behalve het BMW logo op de sticker aan de binnenzijde, naast het Valeo logo. En de originele lamp ging ook kapot na 6 jaar wat helemaal niet zou moeten kunnen voor zo'n LED unit, zeker niet als die 'speciaal geselecteerd' zou zijn als BMW original.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
JackBol schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:45:
[...]
Ik had een full electric XC40 met 300km range. 90% van de tijd voldoende, maar enorm frustrerend wanneer het niet zo is. Maar ik vind electrisch rijden wel geweldig.

Vandaar de compromis van een hybrid. Mijn meeste trips zijn rundumhause dus met die 40km electrische range kan ik in 80~85% van mijn behoefte voorzien.
De 30e heeft wel een langzame laadsnelheid wat het elektrisch rijden minder praktisch maakt. De 2 liter motor is natuurlijk wel lekker, maar zodra de accu leeg is verbruikt deze wel wat.
ChiLLeR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:10:
[...]
Ik heb zelf de G01 30d, nieuw is het bijna niet meer te verantwoorden om voor de diesel optie te gaan. Maar 2e hands denk ik zeker een hele interessante koop omdat de grootste afschrijving al gedaan is en je echt een betrouwbare machine in huis haalt.
De 30d is tweede hands nog best stevig geprijst.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:58
Maar de 30d heeft nog wel een 3 liter, in tegenstelling tot de i of e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
treative schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:54:
[...]

De 30e heeft wel een langzame laadsnelheid wat het elektrisch rijden minder praktisch maakt. De 2 liter motor is natuurlijk wel lekker, maar zodra de accu leeg is verbruikt deze wel wat.

[...]

De 30d is tweede hands nog best stevig geprijst.
Ik vind dat het grootste nadeel van de x3 30e, de range, laad snelheid en de 2 liter motor die eigenlijk te licht is om al dat gewicht mee te slepen. Anders hoefde we ook niet over een X5 50e na te denken ;)
De 30d (€42-45k) is in ieder geval goedkoper geprijsd 2e hands dan de 30i's (€43-49k) als ik het even zo snel bekijk. (4jaar+). Ik kreeg een inruil bod van €36k voor mijnes, 2018, 30d M sport, alle opties behalve standkachel. 150dkm

[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 13-07-2023 09:28 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Holy Moly, nooit geweten dat de spiegels ook uitklapbaar zijn uit de normale stand. Handig als iemand er tegenaan rijdt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdH-qD48CRbkruc8sP2aDBfy-ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY4vZY0auJ50eu5MXRxi2Rmi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 22:36

lord_fh

PS5

RAAF12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:19:
Holy Moly, nooit geweten dat de spiegels ook uitklapbaar zijn uit de normale stand. Handig als iemand er tegenaan rijdt![Afbeelding]
Mijn e46 deed dat vroeger ook toen de motor oid verrot was, draaide die helemaal door naar voor met uitklappen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:43
Zou dit nog repareerbaar zijn? Of moet de ruit (alweer) vervangen worden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFSGBYIeYbuy1XA-fGFYZlqIzrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2hvyWG453FRPf9vtMq5Khv51.png?f=fotoalbum_large

Bevindt zich bovenaan de voorruit, vlakbij het begin van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:56
zunrob schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:
Zou dit nog repareerbaar zijn? Of moet de ruit (alweer) vervangen worden? [Afbeelding]

Die is toch gewoon te repareren? Hij is klein genoeg en zit mooi uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Als het kleiner dan 2cm is kunnen ze het toch nog volspuiten met hars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 09:20
Ik rij nu al een tijdje met een 5 G31 met hi-fi audio maar het geluid klinkt gewoon ondermaats. Vorige model was de 3 serie met HK en naar mijn gevoel klonk dat stukken beter.
Na wat rondlezen zag ik dat door er een extra DSP tussen te schakelen dat het geluid (dramatisch) beter zou worden.

Ben nu van plan om de Match up 8DSP te laten installeren. Zit fors aan de prijs, maar als dit zoals de reviews laten uitschijnen veel beter geluid gaat geven dan vind ik het waard.

Weet iemand toevallig een betrouwbaar adresje waar je dit kan inbouwen? Mag eventueel ook in BE zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jos707 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:49:
Ik rij nu al een tijdje met een 5 G31 met hi-fi audio maar het geluid klinkt gewoon ondermaats. Vorige model was de 3 serie met HK en naar mijn gevoel klonk dat stukken beter.
Na wat rondlezen zag ik dat door er een extra DSP tussen te schakelen dat het geluid (dramatisch) beter zou worden.

Ben nu van plan om de Match up 8DSP te laten installeren. Zit fors aan de prijs, maar als dit zoals de reviews laten uitschijnen veel beter geluid gaat geven dan vind ik het waard.

Weet iemand toevallig een betrouwbaar adresje waar je dit kan inbouwen? Mag eventueel ook in BE zijn.
Als je het MATCH UP 7BMW model kiest is het plug & play, is zeer makkelijk zelf te doen :)
Ik heb deze ook in mijn auto zitten, wel in combinatie met een volledige set van Focal.

[ Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 14-07-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:15
https://schutcarsystems.nl/bmw-audio-upgrade/

Ik had de B&W optie aangevinkt omdat ik wist dat anders binnen een week bij hen zou zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Mech-Warrior op 14-07-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:15
.

[ Voor 104% gewijzigd door Mech-Warrior op 14-07-2023 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDG7qRLZWdUTuA97Ca9oaHtOuYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOo9XfS1yD2fw22yoj5BdfnJ.jpg?f=fotoalbum_large
BMW en caravan.
Eerste etappe van de vakantie zit er op.
Snelweg naar zuid België vanuit daar binnendoor naar Nancy.

Begon een beetje ongeduldig toen ik eenmaal binnendoor reed.
Auto + daarvoor enorme vrachtwagen voor me.
Dacht er wel ff voorbij te blazen.
Eerst de auto voorbij, paar bochten later de truck.

Helling op, met bij nader inzien veel te weinig zicht.
Tegen de tijd dat ik boven aan de helling was en voorbij die vrachtwagen, was de snelheid zo hoog dat het niet echt meer veilig was :o

En ja hoor de wind/zuiging van de cabine van die vrachtwagen een de snelheid zorgde voor een flinke slinger in de caravan.
Zo hard dat de ESP (of hoe het ook hert bij BMW) vol ingreep en heel hard af remde. Lampjes op het dashboard knipperen en het leek alsof ik de ABS voelde achter.

Niet zo een slimme actie, zweet in de bilnaad het eerst volgende half uur :D
En een flink boze vrouw naast me.

Wel vreemd heb wel harder gereden met deze combi, ook binnendoor.
Misschien toch de helling, top van de heuvel, gewichtsverandering, lucht druk van die vrachtwagen, enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8FPlK7v_1W2-cUqYPSeRzhBUdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNWymcmituJSEgd0C9thI0Nr.jpg?f=fotoalbum_large

Ff disselgewicht controleren morgenvroeg, en gewoon rustig aan doen. Dat laatste is denk ik wel het belangrijkste. (y)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn vader hoorde ik wel vaker met zijn G20 klagen over "elektrische" issues maar het viel mij ook op. Als je de knop inhield van de afstandsbediening dat de ramen opengaan, dan gaat 1 raam soms niet open, schakelt soms moeizaam in de reverse of drive of je moet wachten. Elektrische openen/sluiten van ramen reageren vaak bij starten/afzetten motor moeizaam en software update wil ook niet (is 2021 versie aanwezig maar wil niet updaten en ook geen Apple CarPlay activeren). Soms "vergeet" de auto ook de deuren te ontgrendelen bij het parkeren. Ik hoop dat de dealer de update erop kan zetten en dat de issues ook over zijn.

Ps kan niet wachten tot einde van de maand, komt eindelijk mijn BMW 530i G31.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:52
zunrob schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:
Zou dit nog repareerbaar zijn? Of moet de ruit (alweer) vervangen worden? [Afbeelding]

Als het slechts een paar cm van de rand is dan kan je rekenen op een nieuwe ruit.
Althans, dat is wat autotaalglas een aantal jaar geleden bij mij heeft gedaan. Die ruit was nog geen 2 maanden oud, maar het sterretje wel iets groter meen ik mij te herinneren.

Op die plek zal je vast ook al issues hebben met temperatuurschommelingen door opwarmen in de zon, dikke kans dat vullen dan niet veilig is.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Bommes Je hebt echt heel veel geluk gehad. Fijne vakantie verder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 18:44
Bommes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:24:
Wel vreemd heb wel harder gereden met deze combi, ook binnendoor.
Misschien toch de helling, top van de heuvel, gewichtsverandering, lucht druk van die vrachtwagen, enz.
Van alles wat met je noemt is schuldig, wij hebben het gehad met 'maar' 110 per uur namelijk op de snelweg op dezelfde wijze

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
FabiandJ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Als je het MATCH UP 7BMW model kiest is het plug & play, is zeer makkelijk zelf te doen :)
Ik heb deze ook in mijn auto zitten, wel in combinatie met een volledige set van Focal.
Bijna; als je iDrive 7 hebt in een Gxx, dan zit er een RAM-module in. Dan heb je met een MatchUp 7BMW ook nog een MEC-module nodig voor een extra ingang.

De 8 is, met het juiste harnas, plug en play.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:38:
Ik heb een BMW X3 xDrive30e 292pk Special Edition M-Sport (Modelreeks: jan 2020 - jul 2021) op het oog.
Alles erop en eraan, dus dat is prima.

Er zijn echter een paar vragen die ik nog heb (ik ben van plan volgende week een proefrit te maken maar wellicht zijn er hier ook al antwoorden).

1) Volgens mij komt de X3 niet met luchtvering, kan iemand dat bevestigen?
2) Mbt de hybride motor, ik heb in rijtesten gezien dat de auto aan regeneratie doet. Is dat standaard of moet je dat elke rit weer inschakelen?
3) Wat is het gedrag van de auto als je stil staat in D? Rolt de auto vooruit (creep) of blijft de auto op z'n plek tot je het gaspedaal aanraakt?
Net een proefrit gemaakt, echt super lekkere auto. Het enige wat ik nooit begrijp is dat die garages deze autos altijd met een lege batterij mee geven. Die elektromotor doet zoveel voor het rijgevoel. De eerste meters van de lijn, het opvangen van het schakelen en de turbo.

Die hold optie heb ik inderdaad gevonden tijdens de proefrit, dus dat is prima. Het enige wat ik niet kon vinden is hoe ik de agressieve regeneratie (one pedal drive) kon inschakelen. Maar dat was geen breekpunt.

Anyway, ik heb hem gekocht. Volgende week zaterdag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Pepppie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Bijna; als je iDrive 7 hebt in een Gxx, dan zit er een RAM-module in. Dan heb je met een MatchUp 7BMW ook nog een MEC-module nodig voor een extra ingang.

De 8 is, met het juiste harnas, plug en play.
Over de Matchup 8 kan ik weinig ervaringen terugvinden, mag ik aannemen dat dit een verbeterde versie is van de 7 ?

Mocht die echt helemaal plug&play zijn lijkt me die alleszins interessant om zelf in te bouwen want bij de 7 met RAM module moet je nog een extra stroomdraad trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
jos707 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Over de Matchup 8 kan ik weinig ervaringen terugvinden, mag ik aannemen dat dit een verbeterde versie is van de 7 ?

Mocht die echt helemaal plug&play zijn lijkt me die alleszins interessant om zelf in te bouwen want bij de 7 met RAM module moet je nog een extra stroomdraad trekken.
8 gaat over het aantal kanalen. Daarom heeft de 7 (icm de RAM-module) een MEC-module nodig om zo een extra kanaal te creëren.

Een versterker heeft een stabiele voeding nodig, dus daarom altijd op de accu aansluiten. Ja, je kunt het ook elders aftappen, maar je voorkomt instabiliteit door het in een keer goed te doen.

Met alle respect en zeker niet vervelende bedoeld; gezien jouw vragen, zou ik een goede installateur zoeken en het laten doen. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
jos707 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:06:
Die heb je toch zo getrokken? Desnoods netjes achterin op de IBS of het zekeringsblok... easy peasy lemon squeezy :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjhLQGaDX5r70i8qWipM8-RDwjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPmEjnKUHDoIAX7BE3CSpz1g.png?f=fotoalbum_large

Keurig achter de zekeringskast op een vrije locatie ingeprikt. Stroomdraad voor een ander doeleind, maar principe is hetzelfde. Overigens in een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 22:57

Bommes

Capo del formaggio

Toff schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:33:
@Bommes Je hebt echt heel veel geluk gehad. Fijne vakantie verder. 8)
Thanks, en inderdaad geluk, denk dat de zelfde actie met onze vorige auto niet zo goed was afgelopen.. (Captur).
Evengoed, lesje geleerd, niet meer doen, dan maar ff er achter zitten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
Pepppie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:21:
[...]

8 gaat over het aantal kanalen. Daarom heeft de 7 (icm de RAM-module) een MEC-module nodig om zo een extra kanaal te creëren.

Een versterker heeft een stabiele voeding nodig, dus daarom altijd op de accu aansluiten. Ja, je kunt het ook elders aftappen, maar je voorkomt instabiliteit door het in een keer goed te doen.

Met alle respect en zeker niet vervelende bedoeld; gezien jouw vragen, zou ik een goede installateur zoeken en het laten doen. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt!
Ok dan weet ik dat ik met de 8 goed zit. Was van plan om deze in elk geval niet zelf in te bouwen, auto is een nieuwe lease, dus ik ga mij er niet aan wagen.
CreativeS schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Die heb je toch zo getrokken? Desnoods netjes achterin op de IBS of het zekeringsblok... easy peasy lemon squeezy :)

[Afbeelding]

Keurig achter de zekeringskast op een vrije locatie ingeprikt. Stroomdraad voor een ander doeleind, maar principe is hetzelfde. Overigens in een i7.
Dat plaatje geeft mij reden te meer om het zelf niet te doen, zal vast wel eenvoudig zijn eenmaal je het eens hebt uitgevogeld maar ik weet niet eens waarvoor IBS staat dus zover reikt mijn kennis als het gaat over auto elektronica en bijbehorende kabelbendes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
jos707 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:08:
Dat plaatje geeft mij reden te meer om het zelf niet te doen, zal vast wel eenvoudig zijn eenmaal je het eens hebt uitgevogeld maar ik weet niet eens waarvoor IBS staat dus zover reikt mijn kennis als het gaat over auto elektronica en bijbehorende kabelbendes :p
Tja…

[ Voor 32% gewijzigd door CreativeS op 17-07-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
jos707 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Verstandig ;)

En je moet ook je soundfile nog 'bouwen' als alles ingebouwd is; zo'n ding geeft niet vanzelf mooi geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Pepppie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Verstandig ;)

En je moet ook je soundfile nog 'bouwen' als alles ingebouwd is; zo'n ding geeft niet vanzelf mooi geluid.
Voor die BMW specifieke up7 versterker zijn er al files van een hoop modellen geloof ik. Dan is het alleen de juiste file kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
JdBn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 05:23:
[...]

Voor die BMW specifieke up7 versterker zijn er al files van een hoop modellen geloof ik. Dan is het alleen de juiste file kiezen.
Na 1500-2000 euro investeren in een audioset een random soundfile gebruiken? Die keuze zou ik persoonlijk niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
JackBol schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:57:
Net een proefrit gemaakt, echt super lekkere auto. Het enige wat ik nooit begrijp is dat die garages deze autos altijd met een lege batterij mee geven. Die elektromotor doet zoveel voor het rijgevoel. De eerste meters van de lijn, het opvangen van het schakelen en de turbo.

Die hold optie heb ik inderdaad gevonden tijdens de proefrit, dus dat is prima. Het enige wat ik niet kon vinden is hoe ik de agressieve regeneratie (one pedal drive) kon inschakelen. Maar dat was geen breekpunt.

Anyway, ik heb hem gekocht. Volgende week zaterdag ophalen.
Gefeliciteerd :)

Ik ben ook nog benieuwd naar de one-pedal drive, en hoe makkelijk is om (snel) de auto in een andere stand te zetten. Bijvoorbeeld met een volle accu vertrekken, en vervolgens bijvoorbeeld bij een stoplicht de accu op sport te zetten om snel op te trekken, daarna op de snelweg met een druk op de knop 100% op de motor te rijden (al dan niet de accu weer opladen), en daarna met een druk op de knop het lokale verkeer in de stad elektrisch te doen. Ik hoop dat deze snelle schakelingen niet achter een aantal knoppen/menu's verborgen zitten?

En ik ben benieuwd naar de werkelijke range van het accu-pakket in de praktijk, na een aantal jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Divak schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:15:
[...]
Ik ben ook nog benieuwd naar de one-pedal drive, en hoe makkelijk is om (snel) de auto in een andere stand te zetten. Bijvoorbeeld met een volle accu vertrekken, en vervolgens bijvoorbeeld bij een stoplicht de accu op sport te zetten om snel op te trekken, daarna op de snelweg met een druk op de knop 100% op de motor te rijden (al dan niet de accu weer opladen), en daarna met een druk op de knop het lokale verkeer in de stad elektrisch te doen. Ik hoop dat deze snelle schakelingen niet achter een aantal knoppen/menu's verborgen zitten?
eDrive-knop zit naast de pook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
ChiLLeR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb zelf de G01 30d, nieuw is het bijna niet meer te verantwoorden om voor de diesel optie te gaan. Maar 2e hands denk ik zeker een hele interessante koop omdat de grootste afschrijving al gedaan is en je echt een betrouwbare machine in huis haalt.
Maar dan wel echt alleen als je voldoende km's rijdt. Mijn diesel is bij ritjes <20km per reis helemaal dichtgeroet.

Als dat niet het geval zou zijn had ik nog lang doorgedieseld. Nu 'helaas' in een vierpitter benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
[...]

En ik ben benieuwd naar de werkelijke range van het accu-pakket in de praktijk, na een aantal jaar gebruik.
Deze knoppen zitten allemaal naast de pook:
- battery control is voor bijladen van accu terwijl je rijd
- electric mode voor alleen elektrische rijden
- sportstand geen idee nooit gebruikt :+
- adaptive is er om de auto dit zelf uit te laten zoeken indien de navigatie staat ingesteld om te kijken wanneer hij het beste elektrisch kan rijden en wanneer hij het beste op benzine kan rijden

Afbeeldingslocatie: https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/BMW-545e-xDrive-073-1536x1024.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door xleeuwx op 17-07-2023 09:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farceus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-04 09:44
Farceus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:53:
[...]

Na het hele verhaal van de motor revisie hoopte ik weer wat kilometers te kunnen maken. Helaas was het vanavond weer raak. Temperatuur lampje begon rood te branden en totaal geen motor vermogen meer. Gelukkig reed de berging voorbij en hebben die me thuis af kunnen zetten.

Het BMW rijden valt me tot nu toe nog aardig tegen…
[Afbeelding]
Wederom terug met een kleine update, het zit me allemaal nog steeds niet mee.
Natuurlijk de motorrevisie gehad in februari (02/2023), vervolgens had ik hem net een paar weken terug stonden we weer stil (04/2023).
Zie quote, dit bleek de waterpomp te zijn.

Dan zou je bijna denken dat hij als nieuw rijdt toch!? Maar natuurlijk niet, sinds de motorrevisie (12.000km geleden) is er al 6 liter olie bij in gegaan.
Dit Komt uit op een verbruik van 1L olie op 2000km. (Ohja en kwam er vanochtend achter dat het koelvloeistof reservoir opeens leeg is.)

Conclusie hij mag volgende maand weer 2 weekjes bij de garage logeren, de motor gaat er weer uit opzoek naar de oorzaak.

Ondertussen wel een mooi setje velgen opgehaald uit Duitsland was een stukje rijden (Hannover), maar was het wel waard!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TXKNqZo1rByMOiL4VwmYiejV1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUoyx5yffish1O5LOYTiCjs0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet iemand of er een manier is om verkeerslichten herkenning aan te zetten in NL ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Slux schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:52:
Weet iemand of er een manier is om verkeerslichten herkenning aan te zetten in NL ?
offtopic:
Ik las het of er een manier is om verkeerslichten om te zetten op afstand oid. Wat zo'n extra spatie al niet kan doen met een brein. Zou wel een zeer onderscheidende functie zijn voor bmw's om op afstand verkeerslichten naar je hand te zetten. Net als de optionele knipperlichten O-)

Het is natruurlijk gewoon verkeerslichtenherkenning in het nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Wat bedoel je precies? Welke auto, welke versie, welk doel?

Mijn auto waarschuwt in ieder geval als hij denkt dat ik door rood heen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Wat bedoel je precies? Welke auto, welke versie, welk doel?

Mijn auto waarschuwt in ieder geval als hij denkt dat ik door rood heen ga.
Elke keer als ik assistant driving aanzet krijg ik de melding dat de functie verkeerslichtenherkenning uit staan in NL.
Het is een X5 45-e uit 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Farceus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Natuurlijk de motorrevisie gehad in februari (02/2023), vervolgens had ik hem net een paar weken terug stonden we weer stil (04/2023).

Dan zou je bijna denken dat hij als nieuw rijdt toch!? Maar natuurlijk niet, sinds de motorrevisie (12.000km geleden) is er al 6 liter olie bij in gegaan.
Dit Komt uit op een verbruik van 1L olie op 2000km. (Ohja en kwam er vanochtend achter dat het koelvloeistof reservoir opeens leeg is.)

Conclusie hij mag volgende maand weer 2 weekjes bij de garage logeren, de motor gaat er weer uit opzoek naar de oorzaak.

Ondertussen wel een mooi setje velgen opgehaald uit Duitsland was een stukje rijden (Hannover), maar was het wel waard!

[Afbeelding]
Die waterpomp had ik sowieso meteen vv met motor revisie.... als er een moment is dat te doen is het wel met een revisie. Die dingen aan namelijk allemaal kapot.

Maar die revisie is dus gewoon niet goed gegaan, lekke koppakking aangezien de kvs ook op is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Slux schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Elke keer als ik assistant driving aanzet krijg ik de melding dat de functie verkeerslichtenherkenning uit staan in NL.
Het is een X5 45-e uit 2022
Verkeerslichten of verkeerstekens? Want dat laatste dat klopt, in Nederland mag (dit/jouw) type auto niet automatisch rijden/aanpassen op basis van de verkeerstekens.

Dit kun je aanpassen in een submenu van je rijhulpsystemen. Kies je voor "overnemen (handmatig)", kun je met één druk op de knop de suggestie overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Klinkt leuk maar ik denk dat je hem in de praktijk op hybrid/adaptive hebt staan en verder niet veel naar omkijkt : -). Dat bij elk verkeerslicht en wegsituatie lopen rommelen kan nog steeds, zoals gezegd zitten de fysieke knoppen naast je pook, maar in mijn ervaring kan de auto het prima af zonder dat het baasje het allemaal beter moet weten O-) .

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk want de auto biedt de mogelijkheden wel :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
lord_fh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Die waterpomp had ik sowieso meteen vv met motor revisie.... als er een moment is dat te doen is het wel met een revisie. Die dingen aan namelijk allemaal kapot.

Maar die revisie is dus gewoon niet goed gegaan, lekke koppakking aangezien de kvs ook op is ?
Ja achteraf was dat wel een stuk verstandiger geweest koppeling is toen namelijk ook gelijk gedaan, maarja de vraag is natuurlijk ook. Hoever ga je met zo'n revisie, aangezien de elektrische waterpomp ook wel stevig aan de prijs is (om en nabij 400,-).

Dat klopt ja, echter vindt ik het wel apart dat de KVS na 12.000 km pas op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Farceus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Hoe lang heb je deze auto al? Vorig jaar was iemand op het forum waarvan zijn zus een gelijke auto had gekocht, en ook heel veel problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
zunrob schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:23:
[...]

Hoe lang heb je deze auto al? Vorig jaar was iemand op het forum waarvan zijn zus een gelijke auto had gekocht, en ook heel veel problemen...
Heb de auto vorig jaar begin september gekocht, auto was hiervoor wel uitstekend onderhouden maar gewoon stom pech... Achteraf had ik toch beter voor een 6 cilinder kunnen gaan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Farceus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Achteraf had ik toch beter voor een 6 cilinder kunnen gaan!
Ja, want die zijn een stuk goedkoper te repareren. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 18:46
Toff schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:36:
[...]

Ja, want die zijn een stuk goedkoper te repareren. O-)
Als ze niet stuk gaan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Niet.Tenzij je gaat coderen. Net als automatisch van rijstrook wisselen is dit voor NL en BE standaard uitgeschakeld. Volgens mij wordt dit uitgeschakeld zodra de GPS detecteerd dat je op Nederlands grondgebied rondrijdt want maak een ommetje via Duitsland ga je zien dat hij de verkeerslichten wel begint te herkennen.

Voor de duidelijkheid dit is niet hetzelfde als de waarschuwing dat je krijgt als je door een rood licht probeert te rijden, hier gaat het effectief over het signaal geven wanneer het verkeerslicht op groen springt als je even dreigt in te dommelen bij een rood licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

jos707 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Niet.Tenzij je gaat coderen. Net als automatisch van rijstrook wisselen is dit voor NL en BE standaard uitgeschakeld.
Op de nieuwere modellen niet meer dacht ik. Ik reed laatst in een leenauto van de dealer, daar stond het aan. En ik heb verschillende Tweakers het ook al zien melden bij hun eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
jos707 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Niet.Tenzij je gaat coderen. Net als automatisch van rijstrook wisselen is dit voor NL en BE standaard uitgeschakeld. Volgens mij wordt dit uitgeschakeld zodra de GPS detecteerd dat je op Nederlands grondgebied rondrijdt want maak een ommetje via Duitsland ga je zien dat hij de verkeerslichten wel begint te herkennen.

Voor de duidelijkheid dit is niet hetzelfde als de waarschuwing dat je krijgt als je door een rood licht probeert te rijden, hier gaat het effectief over het signaal geven wanneer het verkeerslicht op groen springt als je even dreigt in te dommelen bij een rood licht ;)
Vreemd want automatisch van rijstrook wisselen doet die van mij dan weer wel.

Maar zoiets is wel gewoon te coderen dat het wel aan staat ? met mijn Audi gebruik ik vagcom maar geen idee of BMW ook zoiets heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Farceus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:19:
[...]

Ja achteraf was dat wel een stuk verstandiger geweest koppeling is toen namelijk ook gelijk gedaan, maarja de vraag is natuurlijk ook. Hoever ga je met zo'n revisie, aangezien de elektrische waterpomp ook wel stevig aan de prijs is (om en nabij 400,-).

Dat klopt ja, echter vindt ik het wel apart dat de KVS na 12.000 km pas op is.
Eens alleen de waterpomp is een ding dat 100% een keer gaat. Maargoed doet er nu niet toe natuurlijk, vervelend zat allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Farceus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:32:
Achteraf had ik toch beter voor een 6 cilinder kunnen gaan!
6-cilinders gaan misschien minder snel stuk... maar de onderhouds- en reparatiekosten van onze E46 318ti (N42B20) en E90 325i (N52B25) gaan gelijk op en dat terwijl de N42B20 een draak van een blok schijnt te zijn is en de N52B25 onverwoestbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Slux schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Vreemd want automatisch van rijstrook wisselen doet die van mij dan weer wel.

Maar zoiets is wel gewoon te coderen dat het wel aan staat ? met mijn Audi gebruik ik vagcom maar geen idee of BMW ook zoiets heeft.
Ja, dat is te coderen. En voor BMW zijn er o.a. Bimmercode en Carly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 11:02

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Je kan de verkeerslicht herkenning met coderen wel vrijschakelen voor alle landen enkel het werkt hier dan enkel met een handmatige bevestiging van de set knop op het stuur bij elk verkeerslicht.

De navigatie kaart data is hier incompleet mbt verkeerslichten en werkt daarom niet zoals in Duitsland.

Maw. Het voegt hier niet zo veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

PSYch0landeR schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:44:
Je kan de verkeersborden herkenning met coderen wel vrijschakelen voor alle landen enkel het werkt hier dan enkel met een handmatige bevestiging van de set knop op het stuur bij elk verkeerslicht.

De navigatie kaart data is hier incompleet mbt verkeerslichten en werkt daarom niet zoals in Duitsland.

Absoluut niet mee eens. Ik rijd sinds 2019 al met verkeersbordherkenning (handmatig bevestigen, niets coderen gewoon geleverd) en vind het een zege om met 1 druk op de knop de snelheden over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Eagle Creek schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Absoluut niet mee eens. Ik rijd sinds 2019 al met verkeersbordherkenning (handmatig bevestigen, niets coderen gewoon geleverd) en vind het een zege om met 1 druk op de knop de snelheden over te nemen.
Zat een cruciale typo in dat het om verkeerslichten moet gaan 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
PSYch0landeR schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:44:
Je kan de verkeerslicht herkenning met coderen wel vrijschakelen voor alle landen enkel het werkt hier dan enkel met een handmatige bevestiging van de set knop op het stuur bij elk verkeerslicht.

Ik snap hem nog niet zo goed denk ik, gewone verkeerslichten worden soms wel herkend.
Het is bij mij als ik de auto in self driving zet dat ik een melding krijg dat verkeerslichtenherkenning niet werkt in NL.

Ik denk dat de auto dan automatisch zou stoppen voor een rood licht ? geen idee, weet alleen dat ik die melding eruit wil hebben. :)

Waar kan ik het beste zo bimmercode dongel kopen ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9ynv8l8nKrxuuFAuZwzr4uBGfM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/KdpQJWLDaSobgFrz92yy9rQ3.gif?f=fotoalbum_large

Ik kan mij hier ook melden. Op de foto nog met groene platen. 328i uit 2013.150k op de teller. Wat een een heerlijke wagen O+ Comfortabel, en lekker vlot :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qM5Rn5h23OoVm6eWtGzTkPGcA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2B3JSKV9LrqhKGkmlIannTI.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat minpunten:
  • Geen CarPlay :P
  • Ik heb 'm aan mijzelf verkocht onder het mom van, de running costs zijn goedkoper dan van een Outlander PHEV. Maar dat is dus niet het geval als je 170 rijdt :P
Eigenlijk mis ik alleen CarPlay (maar daar wordt wel aan gewerkt) en een parkeercamera. Ik heb zo'n 20 jaar enkel auto's gereden waarbij de auto ook stopt waar de achteruit eindigt (hatchback en station), en merk dat ondanks parkeersensoren, dat ik dat wel echt superwennen vind. En vanwege de kromming van de auto is het eind van de kofferbak gewoon echt niet te zien. Maar ondanks dat, heerlijke wagen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 10:53

TommieW

Numa numa.

Crazy D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:15:
[...]

Wel wat minpunten:
  • Geen CarPlay :P
  • Ik heb 'm aan mijzelf verkocht onder het mom van, de running costs zijn goedkoper dan van een Outlander PHEV. Maar dat is dus niet het geval als je 170 rijdt :P
Mocht je nog op zoek zijn naar een oplossing voor je Carplay, ik had bij mijn F20 een Multi Media Interface van MotiveSupplies ingebouwd. Ik was daar erg tevreden over. Je hebt die dingen ook via AliExpress enzo, maar als het niet werkt ben je doorgaans aan jezelf overgeleverd, terwijl je hier gewoon support er op hebt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Crazy D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:15:
de running costs zijn goedkoper dan van een Outlander PHEV. Maar dat is dus niet het geval als je 170 rijdt :P
Gratz.
En volgens mij zijn de running costs een stuk lager dan die van een Outlander PHEV bij die snelheid. Zo'n vierkant hok slurpt veel meer met 170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:17
ColeJ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Motorsteunen zijn inmiddels vervangen bij de BMW dealer (1.000 euro verder) en het probleem is er nog steeds. Bij een koude start voel ik een behoorlijke klap door de hele auto, voelt echt niet lekker. Helaas weet ik het probleem dus nog steeds niet en gaat de auto volgende week weer naar de dealer om het te laten onderzoeken.

Ik had begrepen dat de motorsteunen een bekend probleem is bij de G30/31 en heb dit toen ook aangegeven bij de dealer. Die zeiden meteen dat het probleem dan zeer waarschijnlijk daar vandaan moest komen. Akkoord gegaan met de reparatie en vervolgens is het probleem er nog - dat voelt eigenlijk niet lekker.
Het probleem is er nog steeds en het begint mij toch wel te irriteren dat de dealer het niet kan vinden. Ze hebben nu weer uitvoerig gekeken en ze weten het niet. Ook heb ik de olie en interieurfilter laten vervangen waar ik bijna 600 euro voor moest betalen - ik ben dus helemaal klaar met die dealer.

Weet iemand een goede garage/specialist waar ik mijn G31 kan laten onderhouden in Noord-Holland? Ik wil ook eens een second opinion op die "bonk" laten uitvoeren omdat ik nog garantie op de auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:04:
[...]

Ik snap hem nog niet zo goed denk ik, gewone verkeerslichten worden soms wel herkend.
Het is bij mij als ik de auto in self driving zet dat ik een melding krijg dat verkeerslichtenherkenning niet werkt in NL.

Ik denk dat de auto dan automatisch zou stoppen voor een rood licht ? geen idee, weet alleen dat ik die melding eruit wil hebben. :)

Je zou inderdaad automatisch moeten stoppen voor een rood stoplicht, maar dat gebeurt hier dus niet, tenzij je het codeer en dan kan je handmatig het licht accepteren. In Duitsland zal die het automatisch doen.

Die melding is er wel uit te krijgen maar dit luk je niet via Bimmercode omdat die niet bij de juiste ecu's komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

TommieW schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Mocht je nog op zoek zijn naar een oplossing voor je Carplay, ik had bij mijn F20 een Multi Media Interface van MotiveSupplies ingebouwd. Ik was daar erg tevreden over. Je hebt die dingen ook via AliExpress enzo, maar als het niet werkt ben je doorgaans aan jezelf overgeleverd, terwijl je hier gewoon support er op hebt.
Ik wil het bij BMW Tweaks laten doen, die vervangt de complete module. Is wel iets duurder maar voelt iets beter dan een kastje wat er ergens tussen zit.
TheBrut3 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:23:
[...]

Gratz.
En volgens mij zijn de running costs een stuk lager dan die van een Outlander PHEV bij die snelheid. Zo'n vierkant hok slurpt veel meer met 170.
Haha ja dat klopt wel maar de Outlander was plankgas 170 (na een tijdje) en deze cruised op z'n gemakje en heeft nog ruim puf over om 200+ te halen. Maar bij een comfortabele 130-135 op de teller komt ie op zo'n 1:16 (als ik dat even globaal inschat) en dat is een stuk beter dan de 1:11. En de verzekering is goedkoper. En het is gewoon een veel fijnere auto :9

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
PSYch0landeR schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Je zou inderdaad automatisch moeten stoppen voor een rood stoplicht, maar dat gebeurt hier dus niet, tenzij je het codeer en dan kan je handmatig het licht accepteren. In Duitsland zal die het automatisch doen.

Die melding is er wel uit te krijgen maar dit luk je niet via Bimmercode omdat die niet bij de juiste ecu's komt.
Hmm okay dat is jammer, dus ik kan het wel coderen met bimmercode zodat ik handmatig doe.
NL wetgeving heeft dat bepaald dat het hier niet mag ? zal het in de toekomst wel komen ?

Maar de melding eruit krijgen lukt dus niet ? Zou bijna weer een andere auto kopen hierdoor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Esys kan het wel over andere tools die bij alle ecu’s komen.

Denk niet dat het regelgeving is want dan zou het goed werken na vrijschakelen maar meer dat de kaart data incompleet is in Nederland.
Wie weet fixen ze dit ooit nog…

Bimmercode heeft er voor gekozen om niet elke ecu beschikbaar te maken in de app (de gene die wat meer met veiligheid van de auto te maken hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Hmm okay dat is jammer, dus ik kan het wel coderen met bimmercode zodat ik handmatig doe.
NL wetgeving heeft dat bepaald dat het hier niet mag ? zal het in de toekomst wel komen ?

Maar de melding eruit krijgen lukt dus niet ? Zou bijna weer een andere auto kopen hierdoor :'(
Bij mijn schoonouders kun je de optie verkeerslichten aan, uit of automatisch zetten volgens mij. Overigens krijg je meteen de melding dat het in NL niet werkt, zodra je het in het menu aanzet. Kun jij de gehele functie niet uitzetten in het menu? Krijg je de melding ook niet meer denk ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

3 dagen te laat, maar afgelopen 15 Juli was het 1 jarig jubileum van de E83 X3 3.0Si M-Sport in onze familie :+ . Gekomen uit de constante drang om nog een keer 6 in lijn zonder toeters en bellen te rijden voordat alles in de automarkt verpest wordt met electriciteit en downsizing, waarbij ik mijn RAV4 ingeruild heb (een auto die iets nieuwer was en vooral erg betrouwbaar ;) )

Ups en downs, maar voor nu is het vooral up. wat is er aan gedaan afgelopen jaar:

Aantal gereden km: 5000
Kosten onderhoud 3200€ +-
Aantal keren terug voor garantie: +- 10x (a 50km heen en 50 terug, dus van de 5000km totaal = +- 1000 naar de dealer op en neer) hierbij vooral voor lekkage achterin de auto, maar ook zijn startmotor en alle pakkingen aan de motor vervangen ivm lekkage, raammechanisme e.d.)

Qua PL niet heel positief maar het is ook veelal preventief en long term onderhoud (o.a. rubbers pano dak vervangen, automaat grote spoelbeurt incl. filters, bussen en schakelhevel, beide vanos ventielen en beide filters, 1 DISA klep, KVS reservoir, voorraam parafaan etc.. Allemaal dingen die ik niet nog een keer ga hoeven vervangen gok ik. Uiteraard is de normale onderhoudsbeurt ook gewoon gedaan)

Er staat nog een keer op de lijst om de voorste draagarm rubbers te doen en de schokbrekers (+ uitlijnen). Verder zullen de banden en remmen een keer gaan komen maar goed dat valt onder normaal onderhoud.

Eigenlijk moet ik zo niet kijken, maar genieten, al was dat lastig met die lekkage.... (die nog niet helemaal over is maar prima zo) . Verder zou het helpen als ik gewoon veel meer er mee reed, dan tellen die onderhoudskosten en ergenissen veel minder omdat je meer van de auto kan genieten, maargoed met huidige brandstof prijzen en een auto die op de snelweg net 1 op 10 haalt op 98 is het ook geen mega ramp haha :D :+

Binnenkort mag de hut er weer achter naar vakantie, waarbij ik veel meer vertrouwen heb dan vorig jaar toen een raammechanisme er op de heen weg al de brui aan gaf en de motor nauwlijks aansloeg (startmotor) + de lekkage. (ik had de auto toen letterlijk een week)

Freude am fahren en gas erop, dat blijft gewoon genieten met die 6 in lijn 8) , zeker nu ik weet dat de auto motorisch helemaal is nagelopen, oke de waterpomp kan kapot en er kan altijd wat gebeuren, zoals de Xdrive die naar zn grootje kan (zeker met de breedset) maar qua onderhoud is hij helemaal bij.

Foto van toen ik hem net had gewoon voor bij al die tekst :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMRk5KHbyqAhp1i-Ni2FFDuknO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpOaFPHbVwwsE0MEroEQGcNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gr_gvHeREaeiDJ0DbT1rgC6les=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrJc2fXnGBv1jVqj333y706K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mNTEJStRp5HmW9pma-Kpw_KY-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rwvc7P4oeSEU5qG3LYF7ulkA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:04:
[...]

Heb je überhaupt al gekeken in iDrive of dat je de instelling op "handmatig overnemen" kunt zetten, zoals ik een aantal posts geleden aan je aangaf?

Dan hoef je waarschijnlijk niet te huilen en ook geen nieuwe auto te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 18-07-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Eagle Creek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Heb je überhaupt al gekeken in iDrive of dat je de instelling op "handmatig overnemen" kunt zetten, zoals ik een aantal posts geleden aan je aangaf?

Dan hoef je waarschijnlijk niet te huilen en ook geen nieuwe auto te kopen.
Jazeker maar ik kan die instelling nergens vinden, ik kan het wel helemaal uitzetten zag ik maar dan herkend ie dus helemaal geen verkeerslichten meer, dat is wel jammer want dat werkt wel aardig.

Onder driving assistance kan ik het dus niet apart uitzetten en krijg ik elke keer die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Slux schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Jazeker maar ik kan die instelling nergens vinden, ik kan het wel helemaal uitzetten zag ik maar dan herkend ie dus helemaal geen verkeerslichten meer, dat is wel jammer want dat werkt wel aardig.

Onder driving assistance kan ik het dus niet apart uitzetten en krijg ik elke keer die melding.
Welke versie heb je van iDrive? Wellicht kan ik zo even een foto voor je maken. Ik heb iDrive 7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
lord_fh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
3 dagen te laat, maar afgelopen 15 Juli was het 1 jarig jubileum van de E83 X3 3.0Si M-Sport in onze familie :+ .
Gefeliciteerd, maar zoals Rotterdammers zeggen: Feyenoorder BMW-rijder ben je niet voor de lol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:44
Was jij toevallig een aantal weken terug op de A348 (tussen Velp & Rheden) die de X3 op z'n staart trapte :) ?

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44

Theimon

Snapte!?

Wat betreft verkeerslicht-herkenning; wat is er mis met zelf remmen voor een verkeerslicht?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Brainsz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:25:
[...]

Was jij toevallig een aantal weken terug op de A348 (tussen Velp & Rheden) die de X3 op z'n staart trapte :) ?
Nope niet dat ik weet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Donderdag mag ik de G21 330e (2022) gaan ophalen, nog net op tijd om vrijdagochtend te vertrekken op een +-1200km weekendje in Duitsland.. Beetje spannend maar tegelijkertijd kijk ik er toch wel naar uit. Ik ben vooral benieuwd naar het verbruik op de snelweg, de laadpalen op de bestemming zijn alvast uitgekozen zodat de verplaatsingen daar elektrisch kunnen. :p

Verder ookbenieuwd hoe de wagen er nu uit ziet, ik heb hem dan wel kort gezien in de showroom maar op mijn foto's komt het Mineralweiss toch minder indrukwekkend over vind ik. Ik heb ze ook alle badges ('Electrified by i' aan de zijkanten en de '330e' badge achteraan) laten verwijderen. 8)

Nog 2 nachtjes slapen...

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Crazy D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Ik wil het bij BMW Tweaks laten doen, die vervangt de complete module. Is wel iets duurder maar voelt iets beter dan een kastje wat er ergens tussen zit.
[..]
Da's een goeie, dat gaat wel goed komen :Y

@Slux vraag bij BMW tweaks eens voor die verkeerslicht herkenning. Goede kans dat hij je kan helpen met coderen. Komt een stuk dieper dan de dealer.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Eagle Creek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Welke versie heb je van iDrive? Wellicht kan ik zo even een foto voor je maken. Ik heb iDrive 7.
Hier ook IDrive 7

Thnx, ik zal bmw tweaks even mailen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 19-07-2023 06:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:32

_Arthur

blub

Theimon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:43:
Wat betreft verkeerslicht-herkenning; wat is er mis met zelf remmen voor een verkeerslicht?
Wat is er mis met dat de auto zelf afremt voor een verkeerslicht? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Laatst online: 12-09 10:10
Slux schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:43:
[...]

Hier ook IDrive 7

Hier dito; ook iDrive 7, maar geen opties tot het instellen ten aanzien van iets met verkeerslichten. Ze zijn wel zichtbaar in het navigatiescherm, maar dat lijkt mij eerder voorgeprogrammeerde setting op basis van de navigatiekaarten.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Slux schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:43:
[...]

Hier ook IDrive 7

Nog even voor de zekerheid: de melding die jij krijgt gaat over lichten, niet tekens, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Eagle Creek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Nog even voor de zekerheid: de melding die jij krijgt gaat over lichten, niet tekens, toch?
Klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDa9WDWfIh55yz0wTRxtN5Th3Hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGIAZTTtpIDLPJm9YxOCvFXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV0XfdkrqqG0KeJ4qfE6h3xCdKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zzApZUZSFuaEXQPq4GXrf95.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44

Theimon

Snapte!?

_Arthur schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:11:
[...]

Omdat jij de bestuurder bent en (neem ik aan) actief deelneemt aan het verkeer. Ik ben er heilig van overtuigd dat hoe meer taken worden overgenomen door de auto, hoe luier mensen worden achter het stuur. Automatisch afremmen, dode-hoek-assistenten etc. leiden er alleen maar toe dat mensen nog passiever aan het verkeer deelnemen, nog minder om zich heen kijken en nog sneller worden afgeleid door schermpjes en telefoons.

Wat is voor jou het voordeel van een auto die zelf gaat afremmen voor een verkeerslicht? Wat win je er mee? Of vind je auto rijden en alle handelingen die erbij horen gewoon niet leuk? Dat kan ook hè. Je moet je dan alleen wel afvragen of je niet beter met taxi's/OV kan gaan reizen.

Nog een ander voorbeeld wat mij altijd blijft verbazen: een knop op de achterklep die je indrukt zodat ie sluit. Als je je hand toch al omhoog steekt om die knop in te drukken, kan je toch net zo goed met je hand die klep naar beneden trekken? :? 0,0 winst en nog een systeem in je auto dat stuk kan gaan. Maar dit geheel terzijde

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Oh, een rant tegen autopilot-achtige zaken.

Welkom in de 21e eeuw zal ik maar zeggen d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Arthur schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:11:
[...]

Gezien het aantal false positives dat ik tot nog toe heb meegemaakt met de rood licht detectie is automatisch remmen idd niet gewenst.

3x rood alert voor andere rijstrook gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2023 15:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04
_Arthur schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:03:
Oh, een rant tegen autopilot-achtige zaken.

Welkom in de 21e eeuw zal ik maar zeggen d:)b
Nou ja, hij heeft wel een punt dat totdat het autonome rijden 100% werkt de huidige overgangssituatie niet perse veiliger is. Als je de marketing mag geloven hoeft de bestuurder steeds minder alert te zijn, maar zolang die 100% niet bereikt is kan dat uiteraard niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Theimon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Nog een ander voorbeeld wat mij altijd blijft verbazen: een knop op de achterklep die je indrukt zodat ie sluit. Als je je hand toch al omhoog steekt om die knop in te drukken, kan je toch net zo goed met je hand die klep naar beneden trekken? :? 0,0 winst en nog een systeem in je auto dat stuk kan gaan. Maar dit geheel terzijde
3 voordelen aan dit systeem:
- te openen met je handen vol door met je voet onder de bumper te 'swipen'
- vaak ook te openen met knopje bij bestuurder zodat je de achterklep kunt openen voor andere mensen
- icm met comfort access kun je kiezen of je alleen de klep dicht doet of klep dicht + alles op slot.

2 nadelen:
- proppen met volle kofferbak is lastiger
- met hond achterin hopen dat de oortjes niet tussen de klep komt (minder zelf controle)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Leipo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:24:
[...]

2 nadelen:
Nee hoor. Gewoon ouderwets duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
[...]

- vaak ook te openen met knopje bij bestuurder zodat je de achterklep kunt openen voor andere mensen
- icm met comfort access kun je kiezen of je alleen de klep dicht doet of klep dicht + alles op slot.

2 nadelen:
- met hond achterin hopen dat de oortjes niet tussen de klep komt (minder zelf controle)
Je kan de klep altijd nog handmatig bedienen. Als je een volle kofferbak hebt zal de klep zover dicht gaan dat het niets beschadigd, het is dan aan jezelf om harder te drukken om hem helemaal te sluiten.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Eagle Creek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Nee hoor. Gewoon ouderwets duwen.
klopt, maar wel op juiste moment beginnen met duwen anders raakt het systeem van slag af :P
ook even iets erin gooien en dan meteen klep dicht smijten gaat toch wel een stukje lastiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Leipo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:28:
klopt, maar wel op juiste moment beginnen met duwen anders raakt het systeem van slag af :P
ook even iets erin gooien en dan meteen klep dicht smijten gaat toch wel een stukje lastiger
Daarvoor kan ik op mijn G21 gewoon alleen het raam openen ipv de hele kofferbak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ja dat vond ik bij mijn F31 ook een super optie die ik nu nog steeds mis (ben overgestapt naar een XC60.....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 11:25
Crazy D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Ik heb het op mijn F20 ook laten doen en inderdaad moest bij mij ook de hele headunit vervangen worden voor een ID6 unit (zat een ID4 in) + wifi antenne en vervolgens carplay in coderen (activeren)

Alles overigens origineel BMW, ik had het laten doen bij NDH Automotive. Super aardige kerel en hij doet trouwens veel verschillende originele retrofits voor zowel BMW als mini's

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Theimon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Omdat jij de bestuurder bent en (neem ik aan) actief deelneemt aan het verkeer. Ik ben er heilig van overtuigd dat hoe meer taken worden overgenomen door de auto, hoe luier mensen worden achter het stuur. Automatisch afremmen, dode-hoek-assistenten etc. leiden er alleen maar toe dat mensen nog passiever aan het verkeer deelnemen, nog minder om zich heen kijken en nog sneller worden afgeleid door schermpjes en telefoons.

Wat is voor jou het voordeel van een auto die zelf gaat afremmen voor een verkeerslicht? Wat win je er mee? Of vind je auto rijden en alle handelingen die erbij horen gewoon niet leuk? Dat kan ook hè. Je moet je dan alleen wel afvragen of je niet beter met taxi's/OV kan gaan reizen.

Je moet altijd opletten maar het zijn functies die het rijden een stuk makkelijker maken, en in sommige gevallen ook een stuk veiliger, bijvoorbeeld dodehoek detectie is echt een must, snap niet dat ze het niet standaard verplichten.

En als tweaker zijn het gewoon leuke opties ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 10:47
Vroeger kocht men een bmw voor de geweldige rij-eigenschappen icm een dikke 6 cilinder

Tegenwoordig obv hoe goed je iPhone integreert of hoe goed je auto een rood licht signaleert…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Die melding krijg je toch enkel als je over de grens gaat? Of mis ik iets.

Krijg die melding altijd op m’n i7 als ik iets te dichtbij Duitsland kom. Nederland ondersteund het nog niet maar de software kan het inmiddels wel aan, dat is het probleem zei de techniek guy bij BMW Nederland tegen mij. Maja heb je niks aan.
sjaak81 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:27:
Vroeger kocht men een bmw voor de geweldige rij-eigenschappen icm een dikke 6 cilinder

Tegenwoordig obv hoe goed je iPhone integreert of hoe goed je auto een rood licht signaleert…
Het is meer, dat je random rare meldingen krijgt die je niet uit kan zetten. Dat is soms gewoon vervelend. Als ik het probleem goed begrijp, daar kan ik me wel wat bij bedenken. Gezien die gigantisch DONNNGGGGG zodra ik de Duitse grens nader Hahah.

Of DONNNNGGGG over 16 speakers zodra er vliegje precies juist op de zelf rijdende camera land en erna nog orkest aan geluidjes met opvolgende meldingen van alle systemen die uitgeschakeld zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door graceful op 19-07-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Autorijden verandert wel heel snel. Waar je vroeger ervoor zorgde om niet te lang in iemands dode hoek te blijven, is dat binnenkortt niet meer nodig en kan je mooi met 2 km/u verschil inhalen. Als voetganger kan je binnenkort met je ogen dicht oversteken, want die auto's remmen toch wel automatisch...

Probleem is, dat er nog heel veel auto's zullen blijven rijden zonder al die snufjes. Denk maar aan die overstekende egel.

Verder kan men zich afvragen, hoe afhankelijk we worden van de fabrikant. Als BMW ooit dezelfde kant op zou gaan als Van Moof recent, zie ik toch problemen aankomen waar je vroeger niet over nadacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Toff schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:42:
Verder kan men zich afvragen, hoe afhankelijk we worden van de fabrikant. Als BMW ooit dezelfde kant op zou gaan als Van Moof recent, zie ik toch problemen aankomen waar je vroeger niet over nadacht.
Tesla had al de Van Moof op auto gebied kunnen zijn, het is dat daar iets meer kapitaal achter zat. Dan is er nog Fisker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
[...]

2 nadelen:
Nog enkele voordelen
- knopje induwen en weglopen met volle boodschaptassen.
- geen vieze handen bij regen of wanneer de klep vuil is.
- kost een hoop minder moeite om knopje in te duwen dan heel de klep dicht te slaan.

Als je het niet hebt dan mis je het niet, is wel met meer snufjes die soms overbodig lijken tot je er gewent aan raakt, ineen kan je niet meer zonder.
Pagina: 1 ... 226 ... 370 Laatste