3 dagen te laat, maar afgelopen 15 Juli was het 1 jarig jubileum van de E83 X3 3.0Si M-Sport in onze familie

. Gekomen uit de constante drang om nog een keer 6 in lijn zonder toeters en bellen te rijden voordat alles in de automarkt verpest wordt met electriciteit en downsizing, waarbij ik mijn RAV4 ingeruild heb (een auto die iets nieuwer was en vooral erg betrouwbaar

)
Ups en downs, maar voor nu is het vooral up. wat is er aan gedaan afgelopen jaar:
Aantal gereden km: 5000
Kosten onderhoud 3200€ +-
Aantal keren terug voor garantie: +- 10x (a 50km heen en 50 terug, dus van de 5000km totaal = +- 1000 naar de dealer op en neer) hierbij vooral voor lekkage achterin de auto, maar ook zijn startmotor en alle pakkingen aan de motor vervangen ivm lekkage, raammechanisme e.d.)
Qua PL niet heel positief maar het is ook veelal preventief en long term onderhoud (o.a. rubbers pano dak vervangen, automaat grote spoelbeurt incl. filters, bussen en schakelhevel, beide vanos ventielen en beide filters, 1 DISA klep, KVS reservoir, voorraam parafaan etc.. Allemaal dingen die ik niet nog een keer ga hoeven vervangen gok ik. Uiteraard is de normale onderhoudsbeurt ook gewoon gedaan)
Er staat nog een keer op de lijst om de voorste draagarm rubbers te doen en de schokbrekers (+ uitlijnen). Verder zullen de banden en remmen een keer gaan komen maar goed dat valt onder normaal onderhoud.
Eigenlijk moet ik zo niet kijken, maar genieten, al was dat lastig met die lekkage.... (die nog niet helemaal over is maar prima zo) . Verder zou het helpen als ik gewoon veel meer er mee reed, dan tellen die onderhoudskosten en ergenissen veel minder omdat je meer van de auto kan genieten, maargoed met huidige brandstof prijzen en een auto die op de snelweg net 1 op 10 haalt op 98 is het ook geen mega ramp haha
Binnenkort mag de hut er weer achter naar vakantie, waarbij ik veel meer vertrouwen heb dan vorig jaar toen een raammechanisme er op de heen weg al de brui aan gaf en de motor nauwlijks aansloeg (startmotor) + de lekkage. (ik had de auto toen letterlijk een week)
Freude am fahren en gas erop, dat blijft gewoon genieten met die 6 in lijn

, zeker nu ik weet dat de auto motorisch helemaal is nagelopen, oke de waterpomp kan kapot en er kan altijd wat gebeuren, zoals de Xdrive die naar zn grootje kan (zeker met de breedset) maar qua onderhoud is hij helemaal bij.
Foto van toen ik hem net had gewoon voor bij al die tekst