@
A. Ben Hier een F20 114i met N13 uit September 2014.
Inmiddels 190k op de teller, met 100k gekocht. Eerste 100k eigenlijk bijna geen onderhoud op de standaard beurtjes na.
Daarna 100 tot 160k eigenlijk ook bijna geen additioneel onderhoud van betekenis op de normale beurten na, denk aan olie, airco service, remblokjes, banden etc.
Na 160.000 tot 190.000 heb ik een paar grote dingen gehad.
- Stuurhuis vervangen -> 2k + offerte nieuw + montage, de bouten braken zomaar af (lagen op de oprit). De auto is schadevrij zonder ongelukken dus rare reparatie. Uiteindelijk kan je het nu wel oplossen voor onder de 1000 euro. Ik betaalde via een parabel import nieuw, 1300 euro + montage.
- Turbo vervangen, dat is een dure reparatie (advies prijs turbo is 2k +) maar blijft de auto wel op doorrijden met storing. Zit vooral in de kleppen en niet zozeer in de turbo. Dat heb ik opgelost met een turbo uit een schade auto met lage kilometerstand, 300 euro.
- Bobines kapot + bougies op 185.000 km, dat had eigenlijk al eerder moeten gebeuren (bougies had ik wel eerder gedaan op 120k).
- Nu waterpomp + riemschijf + spanrollen op 190k. Die heb ik zelf uitgevoerd, vrij makkelijk zelf te doen. 120 euro.
Al met al, heb ik nooit stil gestaan en op bovenstaande punten, rijd die toch heel lekker en eigenlijk nog als nieuw. Ik heb hem nu ook gechipt, gaat als de brandweer (210 pk, 310 nm).
Het gaat zelfs zo goed en goedkoop per maand (amper afschrijving, amper kosten), dat ik hem al tijden probeer te vervangen maar nooit echt de motivatie vindt om hem in te ruilen op iets anders. Volgende auto wordt waarschijnlijk weer een BMW maar dan een M, vermoedelijk M2 of iets in die richting.
Mijn leesles en ik zie dat ook bij de lease maatschappijen. Auto's houden tot max. 160.000 km en daarna weg doen.