Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 225 ... 359 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
wimpie007 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:49:
[...]
Dat is heel raar omdat het 2 ruiten zijn. Alleen voorruit kan prima steenslag zijn geweest omdat ie bv van de lease naar carglass moest maar voor en achter kan ook een grote klapper zijn geweest (schade)
Ja, alles kan, maar het blijft speculatief. Omdat er twee verschillende merken zijn toegepast, vermoed ik dat ze niet gelijktijdig zijn vervangen, zoals jij met "grote klapper" suggereert. Ook een achterruit kan door een steen beschadigd raken, bijvoorbeeld wanneer die van een dak waait, enz, enz.
Na de koop imo geen gegronde reden om te reclameren.

btw: ik lees de laatste tijd hier weer verbasteringen van het woord "dealer". Dacht eigenlijk dat dit - net als die van Microsoft - iets van vroeger was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:30
Om twijfels over een eventueel schadeverleden te voorkomen wil ik me nog eens een goede lakdiktemeter aanschaffen. Niets zo vervelend dan na aankoop erachter komen dat er aan gespoten is. Hoeft op zich niet meteen problematisch te zijn, maar weet het liever van te voren.

Bij een vorige auto kwam ik glassplinters tegen onder de vloerbedekking in de kofferbak. Auto was 2 jaar oud en gekocht bij een particulier die me verzekerde dat ie nooit schade had gehad. Natuurlijk contact opgenomen waarna bleek dat ie op vakantie een keer achteruit was gereden tegen een balk ter hoogte van de achterklep. Nou had een lakdiktemeter daar niet geholpen, maar ik heb er wel van geleerd. Elke auto wordt minitieus bekeken voor aankoop om teleurstellingen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:46

lord_fh

PS5

wimpie007 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Dat is heel raar omdat het 2 ruiten zijn. Alleen voorruit kan prima steenslag zijn geweest omdat ie bv van de lease naar carglass moest maar voor en achter kan ook een grote klapper zijn geweest (schade)
Dit is wel heel erg speculatief en stemming makerij ("heel raar" ) , voor kan altijd sowieso al na een dag de auto te hebben als je een dikke kei vangt op de snelweg, achter kan maar zo zijn dat je een keer de klep dicht gooit terwijl er iets uit steekt (been there done that ooit) of dat er een iets vanuit de lucht op valt.

je weet het niet dus om dan meteen "heel raar" en/of "grote klapper" te roepen is bangmakerij denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:40
lord_fh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Dit is wel heel erg speculatief en stemming makerij ("heel raar" ) , voor kan altijd sowieso al na een dag de auto te hebben als je een dikke kei vangt op de snelweg, achter kan maar zo zijn dat je een keer de klep dicht gooit terwijl er iets uit steekt (been there done that ooit) of dat er een iets vanuit de lucht op valt.

je weet het niet dus om dan meteen "heel raar" en/of "grote klapper" te roepen is bangmakerij denk ik...
Een grote klapper voor en achter zou je toch ook op andere plekken moeten zien qua reparaties, anders dan beide ruiten. En eerlijk gezegd lijkt me de kans dat een premium selection occassion die voor en achter in elkaar heeft gezeten toch erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:31
RAAF12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Kan je coderen dat ie zelf in sportstand staat bij het instappen, net zoals dat achterlijke eco start/stop gedoe.
Het mooie is dat als ik hem op Sport zet - start/stop geneuzel uit staat. Ik denk wel dat ik het kan coderen, ga ik eens naar kijken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

loeberce schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Een grote klapper voor en achter zou je toch ook op andere plekken moeten zien qua reparaties, anders dan beide ruiten. En eerlijk gezegd lijkt me de kans dat een premium selection occassion die voor en achter in elkaar heeft gezeten toch erg klein.
Och maar er zijn zaken die tot de rechter aan toe zijn uitgevochten, hier is sprake van een 'vrij nieuwe' occasion een BMW Huisselectie, die vijf aanrijdingen had gehad.

https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBLEE:2006:AV4032

[ Voor 17% gewijzigd door RAAF12 op 04-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
5 aanrijdingen voor een jonge occasion, damn! _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zag vanochtend dat mijn auto de OTA kaartupdate voor Benelux heeft ontvangen. 2023-3.
Europa zit nog op 2023-2.

Moet zeggen dat ze de laatste maanden vrij rap zijn met de kaartupdates.

/edit: BMW Download Manager heeft Europe 2023-3 ook klaarstaan. Mooi op tijd voor m'n vertrek naar Italië a.s. zondag. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Rivanov op 05-07-2023 07:29 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 10:44
Civic09 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:18:
Om twijfels over een eventueel schadeverleden te voorkomen wil ik me nog eens een goede lakdiktemeter aanschaffen. Niets zo vervelend dan na aankoop erachter komen dat er aan gespoten is. Hoeft op zich niet meteen problematisch te zijn, maar weet het liever van te voren.

Bij een vorige auto kwam ik glassplinters tegen onder de vloerbedekking in de kofferbak. Auto was 2 jaar oud en gekocht bij een particulier die me verzekerde dat ie nooit schade had gehad. Natuurlijk contact opgenomen waarna bleek dat ie op vakantie een keer achteruit was gereden tegen een balk ter hoogte van de achterklep. Nou had een lakdiktemeter daar niet geholpen, maar ik heb er wel van geleerd. Elke auto wordt minitieus bekeken voor aankoop om teleurstellingen te voorkomen.
Zeker doen. Doe het zelf ook altijd bij de aankoop van een auto. Nu zegt het niet altijd: Ik laat, as we speak. ook wat spuitwerk verrichten aan mijn huidige BMW. Puur omdat ik me stoor aan wat cosmetische schoonheidsfoutjes die veroorzaakt zijn door de vorige eigenaar. En er dus zelf nog geen plamuurmes bij de auto in de buurt is geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:36
Mijn X1 2023 is helaas uitgesteld tot Q1 2024 :'(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:30
CarJunkyXL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:30:
[...]

Zeker doen. Doe het zelf ook altijd bij de aankoop van een auto. Nu zegt het niet altijd: Ik laat, as we speak. ook wat spuitwerk verrichten aan mijn huidige BMW. Puur omdat ik me stoor aan wat cosmetische schoonheidsfoutjes die veroorzaakt zijn door de vorige eigenaar. En er dus zelf nog geen plamuurmes bij de auto in de buurt is geweest. ;)
Klopt hoor, mijn achterbumper is voor aflevering overgespoten vanwege een kleine beschadiging en zelf wil ik de voorbumper binnenkort laten doen vanwege wat steenslag en een lelijk bijgewerkte spotrepair (door dealer).
Ik kan de moed alleen nog niet opbrengen. Auto is Glaciersilber en risico op kleurverschil is wel groot. Dat zie je al van 100 meter afstand terwijl de steenslag van een meter afstand niet meer zichtbaar is.
Om nou de hele kop te laten spuiten gaat me wat te ver. Vind maar eens een echt goede spuiter tegenwoordig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Civic09 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Klopt hoor, mijn achterbumper is voor aflevering overgespoten vanwege een kleine beschadiging en zelf wil ik de voorbumper binnenkort laten doen vanwege wat steenslag en een lelijk bijgewerkte spotrepair (door dealer).
Ik kan de moed alleen nog niet opbrengen. Auto is Glaciersilber en risico op kleurverschil is wel groot. Dat zie je al van 100 meter afstand terwijl de steenslag van een meter afstand niet meer zichtbaar is.
Om nou de hele kop te laten spuiten gaat me wat te ver. Vind maar eens een echt goede spuiter tegenwoordig….
Valt tegen inderdaad.

Ik had ergens de bumpers + motorkap laten doen, kleurverschil was er gelukkig niet maar wel patronen in de motorkap van het machinaal schuren.... Grotendeels weg na 2x wetsanden maar niet helemaal.

Vervolgens elders nog spotrepair op de achterklep laten doen maar dat was de 1ste keer veel te donker en de 2e keer is door dezelfde partij (weliswaar uitbesteed...) een groot deel van de klep gespoten, maar daar zitten nu veel oneffenheden, zucht.

En ondertussen ook alweer steenslag op de voorbumper, dus je blijft bezig...

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 05-07-2023 09:25 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33
Rivanov schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:25:
Zag vanochtend dat mijn auto de OTA kaartupdate voor Benelux heeft ontvangen. 2023-3.
Europa zit nog op 2023-2.

Moet zeggen dat ze de laatste maanden vrij rap zijn met de kaartupdates.

/edit: BMW Download Manager heeft Europe 2023-3 ook klaarstaan. Mooi op tijd voor m'n vertrek naar Italië a.s. zondag. :)
Wat voor auto heb jij? Voor mij staat enkel nog maar 2023-1 klaar.. Maar wellicht komt dat omdat ik een iDrive6 systeem heb. Moet toch bekennen dat ik door AppleCarplay eigenlijk nooit meer gebruik maak van de ingebouwde nav.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Greetoz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Wat voor auto heb jij? Voor mij staat enkel nog maar 2023-1 klaar.. Maar wellicht komt dat omdat ik een iDrive6 systeem heb. Moet toch bekennen dat ik door AppleCarplay eigenlijk nooit meer gebruik maak van de ingebouwde nav.
F40 1-serie met iDrive 7.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:04
Raar. Een tijdje geleden gaf ik aan dat ik meldingen kreeg over hogere accu ontlading. Ging toen zelfs na een paar langere ritten niet weg. Nieuwe accu gekocht welke de volgende dag al kwam. Nu heeft de auto de afgelopen 2,5 werk stilgestaan vanwege vakantie, maar krijg nu (met de oude accu nog) geen meldingen meer. Nu is de accu wel al 6 jaar oud, dus denk dat ie toch slechter aan het worden is.
Hoe lang kan ik die nieuwe accu in de doos bewaren, dan zet ik hem iets voor de winter erin. Of zou ik hem gewoon nu al wisselen?

Edit: meteen nog een vraag. Die nieuwe accu heeft aan beide zijden een gele plug zitten. Er zit een sticker op die zegt dat na ontvangst beide gele pluggen meteen verwijderd moeten worden. Maar zover ik in filmpjes zag heeft de BMW maar aan 1 kant zo een slangetje om aan te sluiten. Moet ik de plug aan de andere kant dan toch ook verwijderen?

[ Voor 27% gewijzigd door zunrob op 05-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
BMW Download Manager blijft ook een frustrerend programma. 9 v.d. 10 keer wordt m'n USB drive niet herkend. Zelfs op verschillende computers niet. Deze drive heb ik voor 2023-2 update gewoon nog gebruikt.. en nu wordt de drive met geen mogelijkheid herkent. Argh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:38
Rivanov schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:50:
BMW Download Manager blijft ook een frustrerend programma. 9 v.d. 10 keer wordt m'n USB drive niet herkend. Zelfs op verschillende computers niet. Deze drive heb ik voor 2023-2 update gewoon nog gebruikt.. en nu wordt de drive met geen mogelijkheid herkent. Argh.
Gisteren lukte me het ook niet, 3x geprobeerd.
Toen heb ik Bitdefender uitgeschakeld, en is meteen gelukt. Europe Live-2023-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 11:27
Gewoon downloaden en dan met een ander programma uitpakken en kopiëren.
Ik had ook die issues, op een Mac

[ Voor 5% gewijzigd door Mech-Warrior op 06-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Mech-Warrior schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:55:
Gewoon downloaden en dan met een ander programma uitpakken en kopiëren.
Ik had ook die issues, op een Mac
Uitpakken en dan handmatig kopiëren naar de USB drive? Werkt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
Rivanov schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Uitpakken en dan handmatig kopiëren naar de USB drive? Werkt dit ook?
Yup, dat doe ik al een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Ah top. Dacht dat het persé via de Download Manager moest, omdat de auto 'm anders niet zou herkennen.
Ben het nu rechtstreeks aan het uitpakken naar de USB drive.

Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:04
Rivanov schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:50:
Wat vervelend, dit heb ik nooit meegemaakt. Wel formateer ik de stick elke keer van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
zunrob schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Wat vervelend, dit heb ik nooit meegemaakt. Wel formateer ik de stick elke keer van te voren.
Ik ook. Meerdere malen. Maar het is echt hit-and-miss altijd.
Nu maar handmatig uitgepakt en gekopieerd naar de USB drive. Straks op de terugweg naar huis maar eens proberen of het werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rivanov op 06-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

zunrob schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:12:
Raar. Een tijdje geleden gaf ik aan dat ik meldingen kreeg over hogere accu ontlading. Ging toen zelfs na een paar langere ritten niet weg. Nieuwe accu gekocht welke de volgende dag al kwam. Nu heeft de auto de afgelopen 2,5 werk stilgestaan vanwege vakantie, maar krijg nu (met de oude accu nog) geen meldingen meer. Nu is de accu wel al 6 jaar oud, dus denk dat ie toch slechter aan het worden is.
Hoe lang kan ik die nieuwe accu in de doos bewaren, dan zet ik hem iets voor de winter erin. Of zou ik hem gewoon nu al wisselen?

Edit: meteen nog een vraag. Die nieuwe accu heeft aan beide zijden een gele plug zitten. Er zit een sticker op die zegt dat na ontvangst beide gele pluggen meteen verwijderd moeten worden. Maar zover ik in filmpjes zag heeft de BMW maar aan 1 kant zo een slangetje om aan te sluiten. Moet ik de plug aan de andere kant dan toch ook verwijderen?
Gaat erom dat bij een defect aan de IBS sensor de AGM accu wordt overladen en dat het knalgas naar buiten wordt gevoerd door het slangetje. Alleen het dopje weghalen aan de kant waar het slangetje zit. Bij de oude accu's zonder matje erin kon je de 6 doppen bovenop losdraaien en dan het zuur zien borrelen 'koken' als de accu werd overladen. Iets wat niet OK is omdat het mengsel dan veranderd, het watergedeelte gaat verloren en wordt de concentratie te hoog. In die tijd had je zuurwegers om het soortelijk gewicht te bepalen.
Maar goed, gewoon accu vervangen, aanmelden en rijden. Beter om dat nu te doen dan te wachten tot de herfst. Dan sta je met kouwe klauwen buiten te hijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Ik blijf het raar vinden dat de Betaalapp voor Parkeren niet werkt in de 330e. De app zegt expliciet dat de 330e niet wordt ondersteund, maar ik kan me niet goed voorstellen wat daarvan de reden zou zijn. Zijn er misschien nog meer types met iDrive 7 die niet zijn ondersteund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 18:07
realphoenikx schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:26:
Ik blijf het raar vinden dat de Betaalapp voor Parkeren niet werkt in de 330e. De app zegt expliciet dat de 330e niet wordt ondersteund, maar ik kan me niet goed voorstellen wat daarvan de reden zou zijn. Zijn er misschien nog meer types met iDrive 7 die niet zijn ondersteund?
;w 09-2019 G31 m550d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:58
BMW is niet helemaal duidelijk of ze hier bedoelen auto's die na 1 juli 2018 van de band gerold zijn, of dat ze doelen op modellen die sinds 1 juli 2018 zijn geintroduceerd. Maar ik denk dat je de verklaring hier moet zoeken.
BMW confirmed that the new feature is also rolled out via over-the-air updates to existing vehicles with iDrive 7 and iDrive 8-powered BMWs. This includes vehicles from production start 7/18 and later.
https://www.bmwblog.com/2022/11/04/bmw-parking-payments/

Maar... ik heb hem er nu een maand op staan, in alle uithoeken van Nederland geweest en nergens doet ie het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Dennisdn schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:49:
[...]

https://www.bmwblog.com/2022/11/04/bmw-parking-payments/

Maar... ik heb hem er nu een maand op staan, in alle uithoeken van Nederland geweest en nergens doet ie het.
Dan ben je alleen nog niet in de “grote stad” Emmen geweest, want hier werkt het prima namelijk. :+

Hoewel in mijn specifieke geval het momenteel niet werkt, omdat de dienst een parkeeractie niet geboekt kreeg op mijn creditcard, dit vervolgens 6 of 7x achter elkaar ging proberen en mijn bank maar proactief de creditcard blokkeerde op verdenking van frauduleuze transacties.
Ligt momenteel ter afhandeling/ oplossing bij BMW, maar of ik daar nu heel veel van mag verwachten :?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
Rivanov schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Ik ook. Meerdere malen. Maar het is echt hit-and-miss altijd.
Nu maar handmatig uitgepakt en gekopieerd naar de USB drive. Straks op de terugweg naar huis maar eens proberen of het werkt.
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 23:02

Eagle Creek

Breathing security

Eens! Temeer omdat ik in mijn 330e wel de melding kreeg om over te stappen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06 18:15
Hallo mede (toekomstige) Bimmer rijders,

Ik zit in een lastig parket. Ik heb een mooie BMW 120i uit 2015/2016 op het oog met een 1.6 motor en 177 pk, dit is de N13 motor. Mijn vraag aan de experts hier is, hoe betrouwbaar is deze motor? Ik heb een tijdje onderzoek gedaan en ik kom echt van alles tegen: van kettingen die uitrekken, klepsteelafdichtingen die vervangen moeten worden, tot een hoog olieverbruik. Ik zou graag willen weten of deze motor echt zo slecht is als men zegt. Ik heb bijvoorbeeld stukken gezien dat na 2014 de probleem met de ketting is verholpen. Na 2016 heeft BMW de B48 motoren uitgebracht, maar dat is een 2.0 liter, wat voor mij weer wat te veel is met het oog op brandstofverbruik. Anders had ik de 184pk versie genomen.

De auto die ik op het oog heb heeft ongeveer 108.000 km gelopen. Ik heb de eigenaar gevraagd wat er ooit is vervangen, maar tot nu toe zijn er alleen basisdingen vervangen (zoals remblokken, remvloeistof, banden, etc.). Hij geeft aan dat de motor 1 liter olie per 4.000 km verbruikt en dat de BMW dealer heeft gezegd dat dit normaal is bij de N13. Hij heeft recentelijk een check laten uitvoeren om te zien of er ergens een lek is, maar alles bleek in orde te zijn.

Door al mijn "onderzoek" en de ervaringen die ik op het internet heb gelezen, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zou graag wat advies willen over deze situatie. Ik waardeer het echt. Bij voorbaat bedankt iedereen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FireDrunk
Een 1.6L met 177pk zal toch niet noemenswaardig minder verbruiken dan een 2.0L met 184pk? Of mis ik iets?
Vaak heeft een modernere / nieuwere motor weer andere voordelen.

Mijn 2.0L met 190pk uit 2019 verbruikt net zoveel als de 1.3L 130PK uit de Swift van mijn vrouw uit 2007.

[ Voor 45% gewijzigd door FireDrunk op 07-07-2023 12:23 ]

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leut
Eagle Creek schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Eens! Temeer omdat ik in mijn 330e wel de melding kreeg om over te stappen.
Hier ook een 330e en het werkt(e).

Bouwjaar wellicht een beperkende factor? Die van mij is van juli 2020.

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
A. Ben schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:18:

Ik zit in een lastig parket. Ik heb een mooie BMW 120i uit 2015/2016 op het oog met een 1.6 motor en 177 pk, dit is de N13 motor. Mijn vraag aan de experts hier is, hoe betrouwbaar is deze motor? Ik heb een tijdje onderzoek gedaan en ik kom echt van alles tegen: van kettingen die uitrekken, klepsteelafdichtingen die vervangen moeten worden, tot een hoog olieverbruik. Ik zou graag willen weten of deze motor echt zo slecht is als men zegt. Ik heb bijvoorbeeld stukken gezien dat na 2014 de probleem met de ketting is verholpen. Na 2016 heeft BMW de B48 motoren uitgebracht, maar dat is een 2.0 liter, wat voor mij weer wat te veel is met het oog op brandstofverbruik. Anders had ik de 184pk versie genomen.

De auto die ik op het oog heb heeft ongeveer 108.000 km gelopen. Ik heb de eigenaar gevraagd wat er ooit is vervangen, maar tot nu toe zijn er alleen basisdingen vervangen (zoals remblokken, remvloeistof, banden, etc.). Hij geeft aan dat de motor 1 liter olie per 4.000 km verbruikt en dat de BMW dealer heeft gezegd dat dit normaal is bij de N13. Hij heeft recentelijk een check laten uitvoeren om te zien of er ergens een lek is, maar alles bleek in orde te zijn.

Door al mijn "onderzoek" en de ervaringen die ik op het internet heb gelezen, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik zou graag wat advies willen over deze situatie. Ik waardeer het echt. Bij voorbaat bedankt iedereen.
zou toch voor b48 gaan, n13 is niet fantastisch.
dat het inderdaad gemiddeld is dat en n13 boven de 100k km 1 liter op 5000km verbruikt betekend niet dat dit goed is. bij bmw vinden ze het ook wel prima, want anders zouden ze moeten toegeven dat het een ontwerpfout is.

het verbruik ligt ook vooral aan je rechtervoet natuurlijk. op papier is het 7.1/100 voor de n13 en 7.7 voor de b48.
je kan natuurlijk ook een n13 zoeken waarbij de dure dingen eventueel al gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:19

TommieW

Numa numa.

Ik had een 116i met dit blok, maar ik slaap aanzienlijk beter sinds ik er vanaf ben. :+ Bij mij had hij bijna 190.000 km op de klok staan, maar het einde kwam wel redelijk in zicht. Ik heb m'n best gedaan er goede zorg voor te dragen, maar hij had best wat werk nodig:
  • Koelvloeistof lekkage bij de turbo.
  • Hoog olieverbruik; 1l/3000km. BMW vindt het overigens pas "zorgwekkend" bij 1l/1000km.
  • Harde ratel van de wastegate.
  • Digitale peilstok was kapot en analoge was afgebroken door degraderend plastic. De kettinggeleiders zijn ook van plastic, dus ik wil niet weten wat daar de status van was.
  • Pingelsensor leek kapot te gaan; ik durfde er geen E10 mee te tanken omdat er een keer een weerzinwekkend geluid uit kwam.
  • Onder de 100.000km was een bobine kapotgegaan waardoor het een 3-cilnder was geworden.
  • Kleine olielekkage vooraan het blok.
Het is een leuk en prima blok als 'ie nieuw is, maar "ages like milk". Deze auto was in medio 2014 gebouwd, ik heb zelf geen problemen ervaren met de distributieketting. Ik heb nu een B48 in een F40, brandstofverbruik lijkt vergelijkbaar te zijn met de N13 tot nu toe.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

TommieW schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Ik had een 116i met dit blok, maar ik slaap aanzienlijk beter sinds ik er vanaf ben. :+ Bij mij had hij bijna 190.000 km op de klok staan, maar het einde kwam wel redelijk in zicht. Ik heb m'n best gedaan er goede zorg voor te dragen, maar hij had best wat werk nodig:
  • Hoog olieverbruik; 1l/3000km. BMW vindt het overigens pas "zorgwekkend" bij 1l/1000km.
  • Digitale peilstok was kapot en analoge was afgebroken door degraderend plastic. De kettinggeleiders zijn ook van plastic, dus ik wil niet weten wat daar de status van was.
  • Pingelsensor leek kapot te gaan; ik durfde er geen E10 mee te tanken omdat er een keer een weerzinwekkend geluid uit kwam.
  • Onder de 100.000km was een bobine kapotgegaan waardoor het een 3-cilnder was geworden.
Het is een leuk en prima blok als 'ie nieuw is, maar "ages like milk". Deze auto was in medio 2014 gebouwd, ik heb zelf geen problemen ervaren met de distributieketting. Ik heb nu een B48 in een F40, brandstofverbruik lijkt vergelijkbaar te zijn met de N13 tot nu toe.
Sorry dat ik het zeg, maar in het begin van je post dacht ik: daar komt het, alles naar de donder gedraaid. maar wat is dan het einde in zicht in jouw geval ? ik zie vooral een nieuwe turbo/revisie, pakkinkje her en der , een pingelsensor en een peilstok van een paar euro ? valt dan toch alles mee met 190k ? niet echt schokkende dingen. net als een bobine die een keer de geest geeft, komt bij veel motoren voor.

neemt niet weg dat een N13 niet heel goed is qua kwalieit, olie verbruik is iig het meeste wat je tegenkomt. ik zou denk ik ook de B48 pakken al heb je dan ook nog kettingen/geleiders of niet ?

benzine verbruik lijkt me in ieder geval minder relevant gezien het verschil met een N13, dan het mogelijke onderhoud en de rekening daarvan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
[...]

Aantal van die dingen hebben wij ook gehad. KVS lekkage turbo idd, wel een simpele/goedkope fix maar toch. Bobines and bougies is ie erg gevoelig voor, hebben wij ook gehad, net als het afgebroken plastic van de peilstok. Wastegate, jup, die ook.. en ja, soms slecht lopen alhoewel dat eigenlijk wel opgelost is nadat er laatst nieuwe bobines and bougies in zijn gekomen. Alleen bij starten lijkt ie soms op 3 poten te lopen.

Oja en we hebben gehad dat de waterpomp, v-snaar en wat spanners en rollen aan vervanging toe waren, dan ben je dus ook weer gewoon bijna 1000 euro verder :F

Ik vind het op zich wel een fijn blok hoor trouwens, best wat koppel en gaat redelijk van z'n plek, en dan hebben we maar de 136pk versie. En het is ook niet dat ik niks gewend ben met m'n eigen gechipte 330d.

[ Voor 9% gewijzigd door JdBn op 07-07-2023 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Denniz0229 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:54:
[...]
zou toch voor b48 gaan, n13 is niet fantastisch.
dat het inderdaad gemiddeld is dat en n13 boven de 100k km 1 liter op 5000km verbruikt betekend niet dat dit goed is. bij bmw vinden ze het ook wel prima, want anders zouden ze moeten toegeven dat het een ontwerpfout is.

het verbruik ligt ook vooral aan je rechtervoet natuurlijk. op papier is het 7.1/100 voor de n13 en 7.7 voor de b48.
je kan natuurlijk ook een n13 zoeken waarbij de dure dingen eventueel al gedaan zijn.
Mijn ervaring is dat de B48 zeer zuinig is in de praktijk (G21 330i). Grappig vergelijk: mijn vrouw heeft een keer een week mijn auto mee gehad naar haar werk. Rijdt exact hetzelfde verbruik met mijn auto als haar eigen F40 118iA (B38, dus de 3 pitter), die bijna de helft van het vermogen levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Leut schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Hier ook een 330e en het werkt(e).

Bouwjaar wellicht een beperkende factor? Die van mij is van juli 2020.
Mijn bouwjaar is februari 2020. Ik bedoel natuurlijk van mijn 330e. Van mij persoonlijk is (helaas) inmiddels vele jaren daarvoor. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 14:17
realphoenikx schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Mijn bouwjaar is februari 2020. Ik bedoel natuurlijk van mijn 330e. Van mij persoonlijk is (helaas) inmiddels vele jaren daarvoor. :*)
Nee, gelukkig maar, anders kon je geen 330e rijden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Ik heb hem ook gehad die 4cilinder 120i met de N13. Een goede auto en gebruikte idd een beetje olie. meen dat ie 150k had gedraaid zonder problemen. In april 2016 is de N13 vervangen is door de B48. Kan je nakijken. Als je een 120i kan kopen met een B48 zou dat wel voorkeur hebben. Zou wel wegblijven van de 118i ect met de 3 cilinders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

lord_fh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar in het begin van je post dacht ik: daar komt het, alles naar de donder gedraaid. maar wat is dan het einde in zicht in jouw geval ? ik zie vooral een nieuwe turbo/revisie, pakkinkje her en der , een pingelsensor en een peilstok van een paar euro ? valt dan toch alles mee met 190k ? niet echt schokkende dingen. net als een bobine die een keer de geest geeft, komt bij veel motoren voor.
[...]
Ik moet toegeven dat het lijstje aanzienlijk langer is, maar ik had me verder op in mijn verhaal beperkt tot de feitelijke dingen en tot alleen de motor. (Zo kwam er een nieuw rammeltje uit de motor in de laatste week en was de versnellingsbak ook toe aan een revisie.) Naast de motor was er ook nog genoeg te sleutelen. Maar je hebt inderdaad gelijk.

Overigens was het mogelijk een pingelsensor. Er kwam een geluid uit de motor alsof een krukaslager eruit lag, maar na een half uurtje stilgestaan te hebben was het helemaal weg. Was ook wel een interessante avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Ben
Dank allen voor de reacties. De N13 motor blijft een gok. De B48 motor met 184pk is toch net uit mijn budget, dus dat wordt even doorsparen of een “goedkopere” 120i halen met de N13 motor. Zoals je merkt weet ik het nog steeds niet. Dat de aanbod heel schaars is helpt ook niet. ik ga er even tijdje goed over nadenken en houd jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

A. Ben schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
Dank allen voor de reacties. De N13 motor blijft een gok. De B48 motor met 184pk is toch net uit mijn budget, dus dat wordt even doorsparen of een “goedkopere” 120i halen met de N13 motor. Zoals je merkt weet ik het nog steeds niet. Dat de aanbod heel schaars is helpt ook niet. ik ga er even tijdje goed over nadenken en houd jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor de tips!
Als ik zo naar de wiki kijk zie ik niet echt de meerwaarde van een F20 120i met een N13 boven een F20 118i. De 120i heeft slechts 5kW meer. Met chippen zou je er nog veel meer uit kunnen halen (maar dat heeft natuurlijk weer nadelen op betrouwbaarheid en het kunnen tanken van E10).

Maar zelf zou ik eerder gaan voor de optie "even doorsparen", tenzij je echt van je huidige auto af moet. (En goedkoop is duurkoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Ben
TommieW schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Als ik zo naar de wiki kijk zie ik niet echt de meerwaarde van een F20 120i met een N13 boven een F20 118i. De 120i heeft slechts 5kW meer. Met chippen zou je er nog veel meer uit kunnen halen (maar dat heeft natuurlijk weer nadelen op betrouwbaarheid en het kunnen tanken van E10).

Maar zelf zou ik eerder gaan voor de optie "even doorsparen", tenzij je echt van je huidige auto af moet. (En goedkoop is duurkoop.)
Slechts 5KW meer zou inderdaad niet uitmaken maar dat geldt alleen voor de pre LCI 118i en ik wil wel de LCI versie dus vanaf 2015 en dan kom je bij de 120i uit als je 170pk+ wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Budget is belangrijk, maar het is wellicht ook niet slim om , door het budget, een N13 te halen, die vervolgens binnen een jaar het dubbele aan kosten heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een BMW X3 xDrive30e 292pk Special Edition M-Sport (Modelreeks: jan 2020 - jul 2021) op het oog.
Alles erop en eraan, dus dat is prima.

Er zijn echter een paar vragen die ik nog heb (ik ben van plan volgende week een proefrit te maken maar wellicht zijn er hier ook al antwoorden).

1) Volgens mij komt de X3 niet met luchtvering, kan iemand dat bevestigen?
2) Mbt de hybride motor, ik heb in rijtesten gezien dat de auto aan regeneratie doet. Is dat standaard of moet je dat elke rit weer inschakelen?
3) Wat is het gedrag van de auto als je stil staat in D? Rolt de auto vooruit (creep) of blijft de auto op z'n plek tot je het gaspedaal aanraakt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 16:00
Vraag 1 en 2 weet ik niet.

Vwb vraag 3 acht ik de kans groot dat er een knop “auto hold” in zit. Dat zorgt er voor dat de auto stil blijft staan totdat je het gaspedaal aanraakt of dat de auto gaat kruipen als je de knop uit zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
JackBol schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:38:
Ik heb een BMW X3 xDrive30e 292pk Special Edition M-Sport (Modelreeks: jan 2020 - jul 2021) op het oog.

Er zijn echter een paar vragen die ik nog heb (ik ben van plan volgende week een proefrit te maken maar wellicht zijn er hier ook al antwoorden).

2) Mbt de hybride motor, ik heb in rijtesten gezien dat de auto aan regeneratie doet. Is dat standaard of moet je dat elke rit weer inschakelen?
3) Wat is het gedrag van de auto als je stil staat in D? Rolt de auto vooruit (creep) of blijft de auto op z'n plek tot je het gaspedaal aanraakt?
er is geen luchtvering mogelijk, wel adaptieve vering is er als optie.
Mbt hybride weet ik niet. Creep is standaard tenzij je auto hold aan zet.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Laatst online: 14-06 15:52
A. Ben schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
Ik weet niet hoeveel km je rijdt maar is een B47 diesel heb optie? Die van mij heeft nu 300k probleemloos gelopen en waarschijnlijk stuk goedkoper in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 10:57
HeldereM schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Ik weet niet hoeveel km je rijdt maar is een B47 diesel heb optie? Die van mij heeft nu 300k probleemloos gelopen en waarschijnlijk stuk goedkoper in aanschaf.
Ha, nog een B47 rijder. Vraagje, heb je in die 300k ook de ketting (preventief) vervangen en zo ja wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Laatst online: 14-06 15:52
andy88 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Ha, nog een B47 rijder. Vraagje, heb je in die 300k ook de ketting (preventief) vervangen en zo ja wanneer?
Nee niet gedaan, dit omdat het duur is en gezien de meningen over of het nodig is verdeeld zijn. Hij schijnt eerst te gaan ratelen en dat doet die van mij niet. Heb wel bij 200k de automaatbak door ZF laten onderhouden.

Daarnaast bij 280k een foutcode die aangeeft dat het roetfilter gecontroleerd dient te worden (die komt elke 250k normaalgesproken) maar die heb ik gereset omdat mijn APK (buurt)garage zonder mijn overleg al met reinigingsmiddel aan de slag geweest was. Ik denk dat hij dat gedaan heeft vanwege een foutmelding die aangeeft dat het roetfilter binnenkort gecontroleerd moet worden en dat het eigenlijk niet nodig was.

Daarnaast nog een rubber van de aandrijfas vervangen (€200) bij 180k. Verder alleen remmen, banden, filters, olie, ruitenwissers etc

Ik ga deze herfst de inlaat laten walnutblasten op aanraden van de specialist en hik een beetje tegen de beslissing aan om er nieuwe veren/schokbrekers op te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
HeldereM schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Nee niet gedaan, dit omdat het duur is en gezien de meningen over of het nodig is verdeeld zijn. Hij schijnt eerst te gaan ratelen en dat doet die van mij niet. Heb wel bij 200k de automaatbak door ZF laten onderhouden.

Daarnaast bij 280k een foutcode die aangeeft dat het roetfilter gecontroleerd dient te worden (die komt elke 250k normaalgesproken) maar die heb ik gereset omdat mijn APK (buurt)garage zonder mijn overleg al met reinigingsmiddel aan de slag geweest was. Ik denk dat hij dat gedaan heeft vanwege een foutmelding die aangeeft dat het roetfilter binnenkort gecontroleerd moet worden en dat het eigenlijk niet nodig was.

Daarnaast nog een rubber van de aandrijfas vervangen (€200) bij 180k. Verder alleen remmen, banden, filters, olie, ruitenwissers etc

Ik ga deze herfst de inlaat laten walnutblasten op aanraden van de specialist en hik een beetje tegen de beslissing aan om er nieuwe veren/schokbrekers op te zetten.
Mijn E46 320d staat inmiddels op 408k en ik ben net bezig met mn 3e setje draagarmen, rubbers, schokbrekers en veren. Totaal 2keer vervangen dus. Ik kan je vertellen dat na 200k de boel al redelijk versleten is. Het is een verschil van dag en nacht.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 11:04
@A. Ben Hier een F20 114i met N13 uit September 2014.

Inmiddels 190k op de teller, met 100k gekocht. Eerste 100k eigenlijk bijna geen onderhoud op de standaard beurtjes na.
Daarna 100 tot 160k eigenlijk ook bijna geen additioneel onderhoud van betekenis op de normale beurten na, denk aan olie, airco service, remblokjes, banden etc.

Na 160.000 tot 190.000 heb ik een paar grote dingen gehad.
- Stuurhuis vervangen -> 2k + offerte nieuw + montage, de bouten braken zomaar af (lagen op de oprit). De auto is schadevrij zonder ongelukken dus rare reparatie. Uiteindelijk kan je het nu wel oplossen voor onder de 1000 euro. Ik betaalde via een parabel import nieuw, 1300 euro + montage.
- Turbo vervangen, dat is een dure reparatie (advies prijs turbo is 2k +) maar blijft de auto wel op doorrijden met storing. Zit vooral in de kleppen en niet zozeer in de turbo. Dat heb ik opgelost met een turbo uit een schade auto met lage kilometerstand, 300 euro.
- Bobines kapot + bougies op 185.000 km, dat had eigenlijk al eerder moeten gebeuren (bougies had ik wel eerder gedaan op 120k).
- Nu waterpomp + riemschijf + spanrollen op 190k. Die heb ik zelf uitgevoerd, vrij makkelijk zelf te doen. 120 euro.

Al met al, heb ik nooit stil gestaan en op bovenstaande punten, rijd die toch heel lekker en eigenlijk nog als nieuw. Ik heb hem nu ook gechipt, gaat als de brandweer (210 pk, 310 nm).

Het gaat zelfs zo goed en goedkoop per maand (amper afschrijving, amper kosten), dat ik hem al tijden probeer te vervangen maar nooit echt de motivatie vindt om hem in te ruilen op iets anders. Volgende auto wordt waarschijnlijk weer een BMW maar dan een M, vermoedelijk M2 of iets in die richting.

Mijn leesles en ik zie dat ook bij de lease maatschappijen. Auto's houden tot max. 160.000 km en daarna weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 17:29
Heb ook een 116i van 2015 met N13 en bevalt goed tot nu toe, vind het een hele fijne auto.
Gekocht met 70k, inmiddels zo'n 130k en nog niks geks mee gehad buiten standaard onderhoud (banden, remblokken). Heb hem wel laten chippen vanaf 90k naar 220pk, rijdt echt zoveel beter dan!

Wel een keer last van een slechte bobine gehad (inhouden rond 4000 toeren bij volgas), dacht al dat het de bobine zou zijn omdat het een bekend probleem is. Heb ze toen alle 4 vervangen + bougies. Kun je eenvoudig zelf als je een bougiesleutel hebt (voor 150 euro ben je klaar als je alles in DE besteld). Verder idd wel flink olieverbruik (liter op 4000 zoiets) helaas...

Wat ik verder ook nog doe is elke 10.000km olie + filter vervangen en altijd euro 98 tanken, omdat ik er nog lang in wil blijven rijden. Verder wordt aangeraden om de ketting rond de 170k te vervangen, omdat hij anders zou kunnen breken richting 2 ton. Laat ik ook nog doen dan samen met de klepseals in de hoop dat het olieverbruik dan weer zakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Het Fantoom op 09-07-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
wm1234 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:12:
@A. Ben Hier een F20 114i met N13 uit September 2014.

Inmiddels 190k op de teller, met 100k gekocht. Eerste 100k eigenlijk bijna geen onderhoud op de standaard beurtjes na.
Daarna 100 tot 160k eigenlijk ook bijna geen additioneel onderhoud van betekenis op de normale beurten na, denk aan olie, airco service, remblokjes, banden etc.

Na 160.000 tot 190.000 heb ik een paar grote dingen gehad.
- Stuurhuis vervangen -> 2k + offerte nieuw + montage, de bouten braken zomaar af (lagen op de oprit). De auto is schadevrij zonder ongelukken dus rare reparatie. Uiteindelijk kan je het nu wel oplossen voor onder de 1000 euro. Ik betaalde via een parabel import nieuw, 1300 euro + montage.
- Turbo vervangen, dat is een dure reparatie (advies prijs turbo is 2k +) maar blijft de auto wel op doorrijden met storing. Zit vooral in de kleppen en niet zozeer in de turbo. Dat heb ik opgelost met een turbo uit een schade auto met lage kilometerstand, 300 euro.
- Bobines kapot + bougies op 185.000 km, dat had eigenlijk al eerder moeten gebeuren (bougies had ik wel eerder gedaan op 120k).
- Nu waterpomp + riemschijf + spanrollen op 190k. Die heb ik zelf uitgevoerd, vrij makkelijk zelf te doen. 120 euro.

Al met al, heb ik nooit stil gestaan en op bovenstaande punten, rijd die toch heel lekker en eigenlijk nog als nieuw. Ik heb hem nu ook gechipt, gaat als de brandweer (210 pk, 310 nm).

Het gaat zelfs zo goed en goedkoop per maand (amper afschrijving, amper kosten), dat ik hem al tijden probeer te vervangen maar nooit echt de motivatie vindt om hem in te ruilen op iets anders. Volgende auto wordt waarschijnlijk weer een BMW maar dan een M, vermoedelijk M2 of iets in die richting.

Mijn leesles en ik zie dat ook bij de lease maatschappijen. Auto's houden tot max. 160.000 km en daarna weg doen.
Dat van het stuurhuis gaat dat om deze bouten? http://www.bmwf2x.nl/forum/showthread.php?tid=400
En hebben ze daar allemaal last van of alleen van voor een bepaald bouwjaar?

Heb je verder nog nooit de ketting laten vervangen en wat is je olieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[...]

Het werk je opsomt vind ik nog wel meevallen, het zijn geen hele dure reparaties iig.
Maar ben wel benieuwd waarom het 'einde in zicht' kwam bij slechts 190.000km op de klok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 11:04
@Het Fantoom Ja, klopt precies die bouten. Ik heb het er maar bij gelaten omdat ik geen tijd/zin had om erachteraan te gaan.

Ik heb geen idee maar het is een Chinees stuurhuis van Bosch, blijkbaar matig spul.

Als je de hele auto bekijkt, zit alles vrij simpel in elkaar en kan je ook de meeste dingen zo vervangen, dat is ook één van de redenen dat ik hem nog houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Bommes

Capo del formaggio

Morgen de 218i nog een keer naar de garage.
Nieuwe schijven + blokken achter.
Spullen zijn al door hun besteld maar ik heb eigenlijk helemaal niet naar de prijs gevraagd :D
Honderdje of 4 a 5?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Bommes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:22:
Morgen de 218i nog een keer naar de garage.
Nieuwe schijven + blokken achter.
Spullen zijn al door hun besteld maar ik heb eigenlijk helemaal niet naar de prijs gevraagd :D
Honderdje of 4 a 5?
BMW dealer? 700-800 den ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29
Hier een F20 116EDE uit mei 2014 met zo'n 170k km.

Hopelijk wordt volgende week - eindelijk - ook mijn stuurhuis vervangen. Lijkt wel een trend voor die oudjes. :/
Ik heb er dan 5 weken op moeten wachten. ;(
Gelukkig is dit dan ook mijn eerste echte probleem. Hoewel ik ook 3x naar de reparateur moest vanwege de gewilde navi. Gelukkig was het toen nog een leaseauto.
Nu zijn de kosten voor mij.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SPee schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:29:
Hier een F20 116EDE uit mei 2014 met zo'n 170k km.

Hopelijk wordt volgende week - eindelijk - ook mijn stuurhuis vervangen. Lijkt wel een trend voor die oudjes. :/
Ik heb er dan 5 weken op moeten wachten. ;(
Gelukkig is dit dan ook mijn eerste echte probleem. Hoewel ik ook 3x naar de reparateur moest vanwege de gewilde navi. Gelukkig was het toen nog een leaseauto.
Nu zijn de kosten voor mij.
Kan je dat niet verzekeren?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29
FireDrunk schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:30:
[...]
Kan je dat niet verzekeren?
Wat? Het stuurhuis vervangen/auto reparatie? Nee, dat lijkt me niet. :P
Voor die navi diefstal was ook het eerste wat ik gedaan heb een navirem laten installeren. Plus ik zet mijn auto niet meer op die plek neer. ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee BMW specialist, die overigens ook zijn prijzen wel weet. (zat onder de link in mijn vorige bericht).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:04

Argarath

MasterBlaster

Nou, ik heb ook weer eens feest met de f11… week of wat terug foutmelding mbt aandrijving - noodloop. Na motor uitschakelen melding weer weg, maar even later weer terug. Gewoon verder kunnen rijden, maar wel een vreemd bonkig gevoel onder de pedalen.

Volgende dag uitlezen - niets te vinden. Geen storing opgeslagen… heel vreemd. Drie dagen later, wederom storing en gigantisch slecht lopen… wederom uitlezen, hoge druk brandstofpomp kapot. Aanvullende (analoge) metingen gedaan omdat de monteurs (bmw specialist) het niet vertrouwden, daaruit bleek echter dat de lage druk brandstofpomp wel voldoende druk gaf, maar het echt in de hpfp zat. Vervangen, 4 dagen later wederom foutmelding… nu ineens ventiel van de nokkenas stuk. Vervangen.

Twee dagen later, hele vreemde trilling in de auto bij gas bij… schokkerig lopen paar seconden en daarna weer weg. Geen foutmelding, maar dat schokkerig lopen is nog een keer of drie teruggekomen. Wederom naar de specialist, uitlezen geeft niets aan, maar vermoeden is toch dat de lage druk pomp niet helemaal lekker is. Om nu niet rücksichtlos die ook maar weer te vervangen, nu voorlopig even rijden met niet minder dan een halfvolle tank, om te zien of dat verschil maakt…

Kortom, het is weer echt freude am fahren op t moment 😐

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
E10 of E5? Indien E10, probeer eens een tijdje met E5 te rijden zonder ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

TheBrut3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:14:
E10 of E5? Indien E10, probeer eens een tijdje met E5 te rijden zonder ethanol.
E10 idd… punt is dat ik echt teveel km’s rij om consequent e5 te tanken. Eigenlijk zou ik een diesel moeten rijden, maar ja, dat levert weer andere vraagstukken op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

€550 inclusief leenauto voor een dag.
APK, 2 nieuwe schijven, en blokken set achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Argarath schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:43:
[...]

E10 idd… punt is dat ik echt teveel km’s rij om consequent e5 te tanken. Eigenlijk zou ik een diesel moeten rijden, maar ja, dat levert weer andere vraagstukken op.
Wat voor vraagstukken? Een diesel is in aanschaf veelal goedkoper en schrijft ook minder af met de km, en helemaal al met het mega verschil in brandstof kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

lord_fh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:56:
[...]

Wat voor vraagstukken? Een diesel is in aanschaf veelal goedkoper en schrijft ook minder af met de km, en helemaal al met het mega verschil in brandstof kosten
Jawel, maar had de f11 eigenlijk redelijk recent aangekocht toen ik van baan wisselde, dus dat was een argument om het niet te doen. En ik maak me ook nogal zorgen over toegang tot verschillende steden etc. met al die gekke milieuregels.

Met name dat laatste is op het moment nog steeds wel een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:40
Argarath schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Jawel, maar had de f11 eigenlijk redelijk recent aangekocht toen ik van baan wisselde, dus dat was een argument om het niet te doen. En ik maak me ook nogal zorgen over toegang tot verschillende steden etc. met al die gekke milieuregels.

Met name dat laatste is op het moment nog steeds wel een factor.
Als je Euro6 diesel koopt kan je overal nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40
Argarath schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:50:
Nou, ik heb ook weer eens feest met de f11… week of wat terug foutmelding mbt aandrijving - noodloop. Na motor uitschakelen melding weer weg, maar even later weer terug. Gewoon verder kunnen rijden, maar wel een vreemd bonkig gevoel onder de pedalen.
Heb dat ook heel sporadisch (2 keer per jaar of zo) gehad met m'n F10 (528i non-t), en nu wederom met m'n G32 (640i). Bij motorstart loopt de motor heel rauw, foutmelding dat er iets met de aandrijving is en gemiep dat ik een afspraak moet maken. Rijden kan maar met veel minder vermogen, auto rijdt met veel te hoge toeren.

Oplossing (tenminste bij mij): motor uitzetten en een paar minuten wachten. Dealer heeft nog nooit wat kunnen vinden.

Denk dat het een sensor-/softwareprobleem is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 21:28
(jarig!)
Hogere kosten voor diesel vallen vind ik nogal mee, ongeveer €500 per jaar.
Met alle problemen bij benzinemotoren ben je dit weer kwijt aan onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Van de (bijna) 20 jaar dat ik mn rijbewijs heb, rijd ik de laatste 15 jaar diesel. Voor mn werk sowieso want dat is een werkbus die vaak aanhangers moet slepen dus wil je koppel hebben en dan is een diesel wel fijn. (Even de Amerikaanse pickups weggelaten) Maar ik kan zeggen na een Renault Clio 1.8 uit 92 en een Jaguar 3.6 Sovereign uit 88 kan ik zeggen dat een diesel met normale omgang een stuk betrouwbaarder is dan eerdergenoemde. Oké, als je het ook over slechte auto's hebt... :X

Maar om even terug te komen op mn 320d. Mn vader heeft deze nieuw gekocht en altijd zn beurten gehad bij de bmw dealer tot 10 jaar oud en is toen naar een bmw specialist gegaan waar deze nog steeds in onderhoud is.

Bij 6k op de teller (weet het niet meer precies) plofte de koppakking en was er meer schade aan het blok en is toen gerepareerd onder garantie met een rekening van €14k. Bij zo'n 120k was vaders met vakantie en hij is niet zo'n beste chauffeur is hij langs de kant van de weg komen te staan met een kromme krukas. Alles weer gerepareerd bij een bmw dealer in Duitsland. Bij 200k plofte de turbo op de snelweg in Duitsland (weer met vakantie) en alle olie in het blok was verbrand. Ook dit was weer gerepareerd in Duitsland samen met een nieuw stuurhuis.

Sindsdien zijn er geen noemenswaardige problemen voorgekomen en zoals eerder gezegd, nu op 408k en sinds 304k in mn bezit. Krijgt netjes (op tijd) zn beurten en mn specialist kijkt ook vooruit. Dit houdt in dat hij ook kijkt naar wat eraan zit te komen en niet domweg bijvoorbeeld alleen een apk doet. Voorbeeld, bracht hem voor alleen een apk, hij zegt, je radiateur begint een klein beetje bol te staan, deze komt er volgend jaar aan. Oké, doe dan maar gelijk! :P Volgens hem rijdt mijn auto als nieuw!

Tuurlijk problemen kunnen altijd voorkomen met diesel en benzine. Maar diesel rijdt toch een stuk prettiger als je veel op de weg zit. Zeker het koppel is zo fijn als je dat eenmaal gewend bent. Diesel verbruikt minder en is minder duur aan de pomp. Houderschapsbelasting is wel een stuk hoger eventueel met fijnstoftoeslag. Maar je krijgt er een motorisch sterkere motor voor terug mits je goed onderhoud pleegt. De rest van de auto is natuurlijk nagenoeg identiek dus banden, draagarmen, remmen enzovoort dus dat hou je toch en in mijn ogen valt dat onder slijtage onderdelen dus valt onder gewoon onderhoud.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Alleen het geluid al, geef mij maar benzineauto. Diesel is voor vrachtwagens en bussen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bommes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:48:
[...]

€550 inclusief leenauto voor een dag.
APK, 2 nieuwe schijven, en blokken set achterzijde.
Dat is een nette bedrag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Misschien voor een dealer, maar het is wel achterlijk veel geld voor gewoon onderhoud aan remmen op één as. Toen ik het zelf deed, was ik zo'n €260 kwijt voor remblokken, -schijven en -sensoren voor én achter (Brembo onderdelen). Plus nog een paar uur beunen uiteraard.

Omdat ik de remvloeistof bij de dealer had laten vervangen (want dat is dan wel weer een redelijk normaal bedrag), was m'n APK zelfs gratisch.

Het blijft mij verbazen hoe immens duur de dealer is.

[ Voor 13% gewijzigd door TommieW op 11-07-2023 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

TommieW schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:03:
[...]

Misschien voor een dealer, maar het is wel achterlijk veel geld voor gewoon onderhoud aan remmen op één as. Toen ik het zelf deed, was ik zo'n €260 kwijt voor remblokken, -schijven en -sensoren voor én achter (Brembo onderdelen). Plus nog een paar uur beunen uiteraard.

Omdat ik de remvloeistof bij de dealer had laten vervangen (want dat is dan wel weer een redelijk normaal bedrag), was m'n APK zelfs gratisch.

Maar je zegt 260 euro onderdelen 'en een paar uur beunen" dat tikt aardig aan natuurlijk die uren als je dat bij bedrijf doet. Maar das met alles al is het schilderen of een vloer leggen: laten doen is altijd x factor duurder dan zelf doen ;)

Daarnaast vind ik 260 euro voor sensoren EN schijven en blokken rondom wel erg cheap :+

Alsk winparts kijk is 1 schijf al 60 euro, dat x 4 plus ook nog remblokken en sensoren is heel wat duurder dan 260.

Oke 2 serie remmen zijn kleiner, maar voor specialist vink het niet perse een gek bedrag als je tijd en onderdelen meerekent, leenauto zal ook paar tientjes zijn

[ Voor 17% gewijzigd door lord_fh op 11-07-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
TommieW schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:03:
[...]

€260 voor 4 schijven + blokken en sensoren is wel heel goedkoop.
Waar haal je dat? Mijn schijven/blokken zijn dit jaar ook wel aan de beurt. Ik denk dat ik dat bedrag al gauw kwijt ben aan materiaal alleen voor achter, wil wel gewoon degelijk spul erop zetten.
Voor die 300 euro aan arbeidskosten wil ik best wel een zaterdagmorgen besteden om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hmja, je hebt Brembo budget en je hebt Brembo voor de Performance Brakes. Is natuurlijk totaal niet hetzelfde. Brembo budget lift mooi mee op de reputatie van het grote broertje. Dikke Brembo's jonguh! Ahum. Kan je nog beter gewoon lekker ATE-schijven en blokken plaatsen.

Bij onze specialist... (Rap) waren we voor 4 schijven, 2 set blokken en sensoren bijna €1100,- kwijt en voor de Compact hebben we op dat moment onwetend ATE gekozen. Ik had liever voor origineel BMW ATE gegaan. Shit happens. Bij mijn 335i-remmenupgrade gaat er gewoon origineel BMW ATE onder. 4 schijven (348x30 en 336x22) voor minder dan €500,- en iets duurder dan ATE zelf in Nederland. Wel zelfmontage en vanuit Duitsland. Project gaat bij elkaar sowieso al rond de €2500,- kosten, dus alles op z'n tijd. Andere dingen aan de auto hebben voorrang.

[ Voor 50% gewijzigd door CreativeS op 11-07-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
CreativeS schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:23:
voor de Compact hebben we op dat moment onwetend ATE gekozen. Ik had liever voor origineel BMW ATE gegaan. Shit happens.
Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Misschien hoop je daar wel nooit achter te komen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 17:13
JackBol schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:38:

Ik zit ook naar die X3 te kijken. Alleen kan ik geen keuze maken tussen de 30e en de IX3. Soms denk ik zelfs aan de 30d variant. Ik rij ongeveer 30k per jaar.

Waardoor ben jij voor de 30e gegaan?

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Het Fantoom schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:17:
[...]

€260 voor 4 schijven + blokken en sensoren is wel heel goedkoop.
Waar haal je dat? Mijn schijven/blokken zijn dit jaar ook wel aan de beurt. Ik denk dat ik dat bedrag al gauw kwijt ben aan materiaal alleen voor achter, wil wel gewoon degelijk spul erop zetten.
Dat was bij Autodoc. Ik heb er 70.000km nog mee gereden zonder problemen. (Toegegeven, ik moest een sensortje vervangen omdat ik die zelf niet goed had vastgezet achter de ontluchtingsnippel.) Ik heb ze best mishandeld op wat bergpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INUc-H_GxA_0UjovZ3GCIkVMtn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npOapUMvICWkTK37V0rkC68j.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was voor een 116i. Het kostte mij inderdaad een paar uur, maar ik was er toen nog onervaren mee. Ik mag hopen dat een monteur er aanzienlijk heel veel sneller mee klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-06 16:28
Heel recente 320 e touring.
Paar dagen terug hield de bluetooth er mee op met melding:

Verbinding met die apparaat niet mogelijk.
Bluetooth-versie niet meer compatibel.

En het is wel degelijk een melding van de wagen want je krijgt het als je een nieuw device wil koppelen..
Nog iemand dit toevalig tegen gekomen? ( = software issue) Anders is de module gewoon kaput vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
TommieW schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Dat was bij Autodoc. Ik heb er 70.000km nog mee gereden zonder problemen. (Toegegeven, ik moest een sensortje vervangen omdat ik die zelf niet goed had vastgezet achter de ontluchtingsnippel.) Ik heb ze best mishandeld op wat bergpassen.

[Afbeelding]

Dit was voor een 116i. Het kostte mij inderdaad een paar uur, maar ik was er toen nog onervaren mee. Ik mag hopen dat een monteur er aanzienlijk heel veel sneller mee klaar is.
Bedankt! Bij mij gaat het ook om een 116i (F20).
Alleen is autodoc wel flink duurder geworden zie ik, alleen dezelfde set van 4 schijven kost nu al 68euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Haha ik zat idd ook te kijken, de 2 schijven van 70 zijn nu idd 100. Klopt dus aardig met huidige andere online prijzen. Ook daar flinke stijging dus idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Over garages gesproken: iemand aanbevelingen voor een garage in de buurt van Bergambacht (omgeving Gouda)? Mijn E61 heeft een grote beurt nodig en de airco is kapot. Niet handig met dit weer ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

treative schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Ik zit ook naar die X3 te kijken. Alleen kan ik geen keuze maken tussen de 30e en de IX3. Soms denk ik zelfs aan de 30d variant. Ik rij ongeveer 30k per jaar.

Ik had een full electric XC40 met 300km range. 90% van de tijd voldoende, maar enorm frustrerend wanneer het niet zo is. Maar ik vind electrisch rijden wel geweldig.

Vandaar de compromis van een hybrid. Mijn meeste trips zijn rundumhause dus met die 40km electrische range kan ik in 80~85% van mijn behoefte voorzien.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

JackBol schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:45:
[...]

Ik had een full electric XC40 met 300km range. 90% van de tijd voldoende, maar enorm frustrerend wanneer het niet zo is. Maar ik vind electrisch rijden wel geweldig.

Vandaar de compromis van een hybrid. Mijn meeste trips zijn rundumhause dus met die 40km electrische range kan ik in 80~85% van mijn behoefte voorzien.
40KM = ~83% van de tijd voldoende
300KM = 90% van de tijd voldoende

Bijzonder wel hè? Met zoveel meer capaciteit, neemt jouw gemak (zogezegd) nog maar met een heel klein percentage toe. Maar juist voor díe 10% besluiten we dat het toch geen optie is.

Waarom hebben we geen omgekeerde hybrides? Die primair op stroom gaan, en nog op benzine er nog wat extra op bij kunnen halen met het voordeel van snel en overal tanken. Voor die 10% van de situaties zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:52

Domih

Domih.

Eagle Creek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Waarom hebben we geen omgekeerde hybrides? Die primair op stroom gaan, en nog op benzine er nog wat extra op bij kunnen halen met het voordeel van snel en overal tanken. Voor die 10% van de situaties zeg maar.
Gewicht

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik durf de kg/energie niet te raden. Maar mijn hybride met 40l tank én batterij weegt ook aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Eagle Creek schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:48:
Als je er toch al een motor in moet bouwen, dan maakt het niet veel meer uit of daar nou een 10 liter tank bij zit of een 50 liter tank.

Edit: De Opel Ampera/Chevy Volt hadden toch dat idee? EV met motor als range extender. Volgens mij geen groot succes geweest, gezien ze niet meer bestaan en volgens mij ook geen opvolger hebben met datzelfde concept.

[ Voor 19% gewijzigd door TheBrut3 op 12-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En prijs. Dan moet je en een hele installatie voor een verbrandingsmotor installeren en een redelijk grote accu.
Ik zou het ook een leuke optie vinden, maar economisch denk ik onhaalbaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
TheBrut3 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Als je er toch al een motor in moet bouwen, dan maakt het niet veel meer uit of daar nou een 10 liter tank bij zit of een 50 liter tank.

Edit: De Opel Ampera/Chevy Volt hadden toch dat idee? EV met motor als range extender. Volgens mij geen groot succes geweest, gezien ze niet meer bestaan en volgens mij ook geen opvolger hebben met datzelfde concept.
Vermoed wel, dat voor een klein beetje extra EV range het gewicht aan extra batterijen significant zal zijn. En zoals @Eagle Creek al zei, de G20 330e weegt nu al redelijk wat. Dat wordt dan alleen maar (veel) meer. Wellicht dat voor dit type hybrides momenteel de sweet spot al bereikt is?

Interessanter/ eenvoudiger lijkt het mij, wanneer de EV capaciteit (batterij/ EV aandrijving) efficienter worden, waarmee met dezelfde hoeveel kWh een (veel) betere range hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Op een gegeven moment mag je zo'n auto ook niet meer besturen met een rijbewijs B. :)
Er zijn al personenauto's die daar tegenaan hikken.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik geloof alleen dat het BMW logo mist? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:00
Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Ik geloof alleen dat het BMW logo mist? :+
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd aangezien het gewoon Brembo, ATE etc. wat BMW gebruikt. Waarom dan die prijsverschillen?
De garage waar ik de auto in onderhoud heb monteert alleen origineel BMW omdat -zo gaf men aan- deze onderdelen nog beter gecontroleerd worden op afwijkingen en oneffenheden etc. Men gaf aan dat 'gewone' aftermarket onderdelen van de bekende merken als Brembo, ATE etc. vaak niet door die keuring komen, afwijkingen, licht krom et cetera.
Ik heb dit verhaal met een gezonde dosis scepsis aangehoord. Dat soort merken heeft toch ook een reputatie zou je zeggen. Ben benieuwd of dit nu werkelijk verschil maakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
treative schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Ik heb zelf de G01 30d, nieuw is het bijna niet meer te verantwoorden om voor de diesel optie te gaan. Maar 2e hands denk ik zeker een hele interessante koop omdat de grootste afschrijving al gedaan is en je echt een betrouwbare machine in huis haalt.

>> Signature?

Pagina: 1 ... 225 ... 359 Laatste