Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:34
Civic09 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:41:
Foto van de F31 weer op de zomerwielen en met de (in januari) aangepaste uitlaat. Aan beide zijden nu een werkend pijpje met originele black-chrome sierstukken. Had eerst een 335i einddemper gemonteerd. Klep gefixeerd in standje open zodat uit beide pijpjes uitlaatgassen komen. Maakte me veel te veel herrie plus een irritant gedreun onder last bij lage toeren. Demper er dus weer onderuit gehaald en bij Crooke Tuning de originele demper laten aanpassen. Nu wel tevreden.

Zit wel steeds vaker te zoeken naar een mogelijke opvolger. Een mooie blauwe G21 320i of 330i of een lekkere F31 340i. 5-serie lijkt me ook wel wat maar staat de vrouw niet aan. 3-serie is ook wel een fijn formaatje. Ruim en comfortabel genoeg en lekker dynamisch.
Prijzen van gebruikt spul zijn wel dusdanig fors dat ik er nog niet uit ben. Doorrijden is ook een optie. Staat net 75k op de teller dus zou nog wel even vooruit kunnen zonder grote kosten.[Afbeelding]
Zodra je een opvolger hebt mag je mij wel DM'en, wellicht dat ik je F31 overneem :P

EU DNS: 86.54.11.100

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

B-Real schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:52:
Weet iemand hoevaak per jaar BMW kortingsacties heeft op de connected drive services?
Maar vooral, zijn de abonnementen te stapelen/verlengen?

Ik sta eigenlijk op het punt om nu een connected booster pakket te activeren voor een jaar. Stel er is over een maand een actie, kan ik deze er dan gewoon bij aanschaffen zodat er een jaar achteraan geplakt wordt?
Je kan niet stapelen op het moment dat je koopt wordt het pakket na ontvangst van de pegels geactiveerd zelfs als je oude pakket nog een paar dagen geldig was.
Eigen ervaring, ik had iets te snel verlengd toen het op de nieuwe auto meegeleverde drie jaar pakket op het punt stond te verlopen.

[ Voor 69% gewijzigd door RAAF12 op 28-03-2023 17:34 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dennisdn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:34:
Ik heb het al een tijd niet meer laten doen maar zie dat ze tegenwoordig de blikken hebben vervangen voor ozon-generatoren. De blikken werkten al goed, dan zullen die generatoren wel nog beter zijn. Een beetje autobedrijf laat voor een wat hogere occasion-collectie een interieur sowieso al diep reinigen voor ie de showroom in gaat incl ozon. Ze zullen zeker niet gek op kijken als je die eis erbij legt. Mijn ouders hadden een dealerschap van een Japans merk en die deden het standaard. En dat was vaker tegen een natte-hond-lucht dan tegen een rokerslucht, ozon doet het allemaal.
Ik heb op Amazon een ozon generator on-the-cheap gekocht en dat werkt briljant. De actieve ozon werkt niet alleen tegen geuren in het interieur, maar ook uitstekend om je airco geurvrij te maken. Ozon vermoordt alle eventuele schimmels en bacteriën die voor een muffe / nare geur kunnen zorgen en breekt bestaande geurstoffen af. En als je zo'n apparaatje op de plank hebt liggen is het kinderspel om die een paar keer per jaar aan te zwengelen, je hebt de kosten er zo uit. Buiten de BMW is het ding trouwens ook nuttig. Geverfd of geklust en je wil niet nog dagen in de dampen zitten? Dan is zo'n ding een oplossing. Daarna goed luchten is wel cruciaal, want het ruikt alsof je 2,500 pagina's met een laserprinter hebt lopen printen en ozon is niet gezond voor mens of dier :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Bommes schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Wat zijn voor de F46 Grand Tourer 3 cilinder benzine die " standaard, altijd" aandachtspuntjes?
Dan neem ik die ook mee bij het volgende onderhoud.
218i 3 cillinder? wat ik zelf weet is dat dit type blok ketting problemen hebben en dat ze vaker een olie beurt nodig hebben dan de 30k km die de dealer aanraad. Om de 10K km om precies te zijn.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:12:
[...]

218i 3 cillinder? wat ik zelf weet is dat dit type blok ketting problemen hebben en dat ze vaker een olie beurt nodig hebben dan de 30k km die de dealer aanraad. Om de 10K km om precies te zijn.
Ik rij met m’n 218i al 180000 km zonder problemen.
Elke 30000 km een beurt bij de dealer.

• RAAF12

RAAF12

*.*

BIj korte ritten is vaker olie verversen wel een ding om te doen. Anders slijten de onderdelen van de motor veel sneller. Bij opwarming zetten de materialen in de motor uit. Dat mogen dan microns zijn maar elke is er eentje (teveel) Longlife olie zoals de bekende LL04 is wel beter. Maar BMW is wat dat betreft niet erg helder. Ze vinden bijv. ook dat de automaatversnellingsbakolie niet vervangen hoeft te worden. Terwijl problemen juist onstaan bij bij oudere olie in de bak.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
RAAF12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:13:
Ze vinden bijv. ook dat de automaatversnellingsbakolie niet vervangen hoeft te worden. Terwijl problemen juist onstaan bij bij oudere olie in de bak.
Daar komen ze langzamerhand ook op terug... niet elke dealer doet het nog, want er is natuurlijk geen voorschrift/PuMA vanuit BMW waarin staat voor wanneer zoiets gedaan nmoet zijn.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
DexterDee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb op Amazon een ozon generator on-the-cheap gekocht en dat werkt briljant.
[...]
Daarna goed luchten is wel cruciaal, want het ruikt alsof je 2,500 pagina's met een laserprinter hebt lopen printen en ozon is niet gezond voor mens of dier :P
(Beetje ot:) Ozon en kunststof onderdelen werkt ook niet helemaal ok. Kunststoffen verouderen extra snel onder invloed van ozon. O-)

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dat is ook weer zo in, Wheeler Dealers van gisteren op de kijkbuis ging de monteur een kunststof lijst aan de buitenkant van een auto te lijf met een föhn en die werd weer mooi zwart.
https://mikebrewer.tv/
Maar voor het interieur lijkt me dat niet handig en zijn er wel flacons met smeersels (cockpit shine ed) die de looks verbeteren. Zo'n ozon generator is idd niet duur en ook voor andere toepassingen buiten het automotive te gebruiken.

• CreativeS
  • Niet online
RAAF12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:18:
...en zijn er wel flacons met smeersels (cockpit shine ed) die de looks verbeteren.
Alleen al die naam... shine... dat hoort niet in het interieur. Straks nog lekker met cockpitspray al het plastic doen. Vieze troep.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 28-03-2023 20:52 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Zal ook meer een noodgreep zijn voor auto's die in een zonovergoten land staan met een uitgebleekt interieur.
Overigens heb ik vanmiddag de vergrendeling eraf gehaald om live beelden op het scherm tijdens het rijden te kijken. Beetje houterig gefilmd even achteruit en vooruitrijden en met een hand de camera vasthouden.

https://www.instagram.com...meer/3068601795127264620/

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:29
Een maatje van mij is betrapt door de politie met bewegende beelden op het scherm tijdens het rijden (in zijn geval een YouTube-concert). Auto is in beslag genomen omdat de politie even niet wist wat te doen want er niet op vertrouwde dat hij het door middel van de app weer uit schakelde en erna niet meteen weer aan zou zetten. Met hulp van advocaat na 3 dagen auto wel weer terug gekregen met een stevige boete. Alleen de achteruitrij-camera mag op het scherm, verder niets. Checken ze ook bij ongevalsonderzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 28-03-2023 21:39 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:14
Voor welk artikel dan? Zover ik weet is geen wet tegen bewegende beelden in de auto. Tenzij die vrij nieuw, ik hou dat niet elke dag bij. :+

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RAAF12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:18:
Dat is ook weer zo in, Wheeler Dealers van gisteren op de kijkbuis ging de monteur een kunststof lijst aan de buitenkant van een auto te lijf met een föhn en die werd weer mooi zwart.
https://mikebrewer.tv/
Moest meteen aan deze denken:

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 28-03-2023 22:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennisdn
TheBrut3 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:45:
Voor welk artikel dan? Zover ik weet is geen wet tegen bewegende beelden in de auto. Tenzij die vrij nieuw, ik hou dat niet elke dag bij. :+
Die wetgeving werkt andersom. Vergelijk het met verlichting. Er is beschreven wat wél mag, alles daarbuiten is verboden. Afleiding valt onder artikel 5.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Nee kan ook makkelijk met een losse telefoon waarop een filmpje draait. Telefoon wel in een houder, natuurlijk. Of ze gebruiken het algemene artikel 5 uit het Wetboek van Strafrecht. Voor laten komen daar maakt de rechter gehakt van. (denk ik :-) )
En je beslist natuurlijk zelf als bestuurder of je op het scherm kijkt.

edit: Dennis was iets sneller met reageren

[ Voor 8% gewijzigd door RAAF12 op 28-03-2023 22:34 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

B-Real schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:52:
Weet iemand hoevaak per jaar BMW kortingsacties heeft op de connected drive services?
Maar vooral, zijn de abonnementen te stapelen/verlengen?

Ik sta eigenlijk op het punt om nu een connected booster pakket te activeren voor een jaar. Stel er is over een maand een actie, kan ik deze er dan gewoon bij aanschaffen zodat er een jaar achteraan geplakt wordt?
Weet dat ze die acties iig vaak met kerst hebben in december.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12 21:48
c-nan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:12:
[...]
Zodra je een opvolger hebt mag je mij wel DM'en, wellicht dat ik je F31 overneem :P
Ik zal aan je denken. Ik wil hem ook liefst particulier verkopen want geeft mij meeste vrijheid.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12 21:48
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Weet je dit uit ervaring? Ik meen namelijk dat de B38/B48/B58 zo goed als probleemloos zijn. In het beginjaar wat problemen met krukaslagers van de handgeschakelde B38 maar dat is al lang opgelost.
Kettingproblemen zoals bij de N20 zijn voor mij geheel onbekend. Hele degelijke motoren.

Overigens is een jaarlijkse oliewissel wel verstandig ook al vind mijn dealer dat onzin. Interval van 30k of twee jaar vind ik echt te lang.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

lord_fh

PS5

TheBrut3 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:45:
Ik weet dat toen ik in 2007 of 8 stage liep/werkte bij een bedrijf dat o.a. audio etc. in auto's bouwde de volgende anekdote zich voordeed dat aangeeft dat het toen al niet mocht:

- Porsche Cayenne, wij hadden audio en schermen ingebouwd
- meneer haalt auto op , maar sleutel zat nog in zak van 1 van ons (keyless)
- meneer is opweg en de straat uit en de grote rotonde op, kwam hij erachter dat sleutel er niet was
- meneer zat ondertussen p#rn# te kijken op zijn nieuwe scherm voorin :*) (was echt een hele blije vent in zn doen en laten ook haha )
- Meneer moet rare manoevre doen om van die rotonde af te gaan (lees 3 banen ineens om)
- politie ziet dat en volgt hem
- politie ziet vervolgens vanuit hun auto uiteraard dat hij dat zit te kijken
- man komt bij ons voor sleutel, politie spreekt hem aan en niet eens perse om die actie, maar wel over het scherm. Geen boete maar wel officiele waarschuwing dat het niet mag (afleiding van rijden en afleiding van mensen die het kunnen zien vanuit andere auto)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:44:
[...]
(Beetje ot:) Ozon en kunststof onderdelen werkt ook niet helemaal ok. Kunststoffen verouderen extra snel onder invloed van ozon. O-)
Ik las ook dat het op RVS (en andere blankmetalen delen) roestvorming en corrosie bevordert. Wat ook wel logisch is, want O3 is natuurlijk een super oxidator. Maar vergeet niet dat een behandeling maar 10 minuten duurt, hooguit een kwartiertje. De invloed van de zon / UV is denk ik véél schadelijker voor de plastics

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Civic09 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Weet je dit uit ervaring? Ik meen namelijk dat de B38/B48/B58 zo goed als probleemloos zijn. In het beginjaar wat problemen met krukaslagers van de handgeschakelde B38 maar dat is al lang opgelost.
Kettingproblemen zoals bij de N20 zijn voor mij geheel onbekend. Hele degelijke motoren.

Overigens is een jaarlijkse oliewissel wel verstandig ook al vind mijn dealer dat onzin. Interval van 30k of twee jaar vind ik echt te lang.
Kettingproblemen, koelvloeistof problemen. Internet staat er vol van 218i - B38A15A.

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:12:
Wat zijn voor de F46 Grand Tourer 3 cilinder benzine die " standaard, altijd" aandachtspuntjes?
Dan neem ik die ook mee bij het volgende onderhoud.
Ik zou het echt niet weten... te nieuw. Ik hou het lekker bij indirect ingespoten blokken :) Die ook zat dingen hebben, maar goed...

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:37:
Een maatje van mij is betrapt door de politie met bewegende beelden op het scherm tijdens het rijden (in zijn geval een YouTube-concert). Auto is in beslag genomen omdat de politie even niet wist wat te doen want er niet op vertrouwde dat hij het door middel van de app weer uit schakelde en erna niet meteen weer aan zou zetten. Met hulp van advocaat na 3 dagen auto wel weer terug gekregen met een stevige boete. Alleen de achteruitrij-camera mag op het scherm, verder niets. Checken ze ook bij ongevalsonderzoeken.
Ik heb altijd bewegend beeld aan (Audi) icm een concert. Ook al vaker bij een standaard controle staande gehouden maar nooit een opmerking over gekregen.
Wel op 1 van de 3 vaste schermen overigens.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Die wetgeving werkt andersom. Vergelijk het met verlichting. Er is beschreven wat wél mag, alles daarbuiten is verboden. Afleiding valt onder artikel 5.
Waar in die wetgeving staat dat je muziek mag luisteren?

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
lord_fh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Geen boete maar wel officiele waarschuwing dat het niet mag (afleiding van rijden en afleiding van mensen die het kunnen zien vanuit andere auto)
Mijn dochtertje kijkt achterin het ook gewoon naar een scherm in de hoofdsteun. Dat (indien niet geblindeerd) zie je nog makkelijker vanuit een andere auto. Dus het afleiden van andere mensen als argument lijkt me onhoudbaar.

The best is yet to come

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40

Wat een held is het toch _/-\o_

There is no replacement for displacement!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Artikel 5 is het gevaarzettingsartikel. Er zal wel jurisprudentie zijn wat er wel/niet onder valt. Als je aannemelijk kan maken dat alleen de passagier op de voorstoel een fimpje zit te kijken lijkt mij dat de rechter je vrijspreekt.

• TheBrut3
Dennisdn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:17:
RAAF12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:18:
Nee kan ook makkelijk met een losse telefoon waarop een filmpje draait. Telefoon wel in een houder, natuurlijk. Of ze gebruiken het algemene artikel 5 uit het Wetboek van Strafrecht. Voor laten komen daar maakt de rechter gehakt van. (denk ik :-) )
En je beslist natuurlijk zelf als bestuurder of je op het scherm kijkt.

edit: Dennis was iets sneller met reageren
Je kan niet zomaar artikel 5, Wegenverkeerswet en niet Wetboek van Strafrecht, geven omdat je er zin in hebt. Dat moet worden onderbouwd en bewegende beelden alleen is geen onderbouwing. Als men daardoor merkbaar is afgeleid, dan zou het wel kunnen. Maar als je verder keurig en recht rijdt, dan gaat het echt niet standhouden. Navigatie zijn ook bewegende beelden en, zeker in een omgeving waar je de weg niet weet, leidt dat ook af.

En in de wet staat niet wat wel en de rest mag niet, zo simpel is het niet. In de wet staat wat wel en niet mag, je moet je aan de tekst houden. Staat er iets niet in de wet, dan mag het. Het is aan de overheid om wetten up to date te houden, daarom wordt het Wetboek van Strafrecht nu ook vernieuwd. Bij de Wegenverkeerswet is er artikel 5 voor situaties welke niet benoemd zijn maar toch gevaar opleveren, bijvoorbeeld slingeren omdat je afgeleid bent door beelden (of zelfs je navigatie of infotainment). Indien iets vaak voorkomt kan men ervoor kiezen om dit specifiek in de wet op te nemen, dat is bij beelden niet het geval, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een telefoon vasthouden.
lord_fh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:41:
Ik weet dat toen ik in 2007 of 8 stage liep/werkte bij een bedrijf dat o.a. audio etc. in auto's bouwde de volgende anekdote zich voordeed dat aangeeft dat het toen al niet mocht:

- Porsche Cayenne, wij hadden audio en schermen ingebouwd
- meneer haalt auto op , maar sleutel zat nog in zak van 1 van ons (keyless)
- meneer is opweg en de straat uit en de grote rotonde op, kwam hij erachter dat sleutel er niet was
- meneer zat ondertussen p#rn# te kijken op zijn nieuwe scherm voorin :*) (was echt een hele blije vent in zn doen en laten ook haha )
- Meneer moet rare manoevre doen om van die rotonde af te gaan (lees 3 banen ineens om)
- politie ziet dat en volgt hem
- politie ziet vervolgens vanuit hun auto uiteraard dat hij dat zit te kijken
- man komt bij ons voor sleutel, politie spreekt hem aan en niet eens perse om die actie, maar wel over het scherm. Geen boete maar wel officiele waarschuwing dat het niet mag (afleiding van rijden en afleiding van mensen die het kunnen zien vanuit andere auto)
Deze persoon viel dus niet op door de beelden, maar door de rare manoeuvre op de rotonde.

En ik geloof best dat er azijnpissers zijn die een hekel hebben aan elke automobilist, en ik ken voorbeelden, maar dat geeft nog geen vrijbrief om iedereen maar op de bon te slingeren.

• Dennisdn
Jullie gaan serieus in discussie of je als bestuurder naar een video mag kijken tijdens het rijden? Anders gewoon een keertje Googlen, een overheidssite waar video kijken rechtstreeks aan artikel 5 is gekoppeld:
https://www.komveiligthuis.nl/rijmono/regels-en-boetes
Overigens kun je wel een bekeuring krijgen als je het verkeer in gevaar brengt. Door bijvoorbeeld te appen met telefoon in de houder, te gamen of een film te kijken (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
Uiteraard zijn inzittenden wat anders. Zolang je als bestuurder dat scherm maar niet kan zien.

[ Voor 68% gewijzigd door Dennisdn op 29-03-2023 20:44 ]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
@Dennisdn Je eerste link begint met:
HEDEL - Een agent hield maandagmiddag een automobilist aan die wel heel apart rijgedrag vertoonde.
Zoals @TheBrut3 ook al aangaf, is het gedrag op de weg maatgevend voor het al of niet toepassen van art. 5.
VZIW staat er nergens in de wet dat je een scherm niet zou mogen kunnen zien als bestuurder. Je kan immers ook wel of niet afgeleid worden door wat er buiten het voertuig gebeurt (je ziet bv een bekende), terwijl je pas in de problemen komt wanneer je daardoor afwijkend verkeersgedrag vertoont (slingeren, abrupt afremmen oid).

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:29:
Jullie gaan serieus in discussie of je als bestuurder naar een video mag kijken tijdens het rijden? Anders gewoon een keertje Googlen, een overheidssite waar video kijken rechtstreeks aan artikel 5 is gekoppeld:
https://www.komveiligthuis.nl/rijmono/regels-en-boetes

[...]

Uiteraard zijn inzittenden wat anders. Zolang je als bestuurder dat scherm maar niet kan zien.
Artikel 5 is een kapstok artikel dat gebruikt kan worden in het geval van vertonen van gevaarlijk rijgedrag. Het betekent niet dat een bepaalde handeling altijd onder artikel 5 valt. Zo mag je in de auto roken, tenzij jij met 2 handen je sigaretjes gaat rollen, de stoeprand raakt, etc. Dan kun je ook een artikel 5 opgelegd krijgen. Roken mag in beginsel echter wel gewoon.

Je geeft in je eigen voorbeeld aan dat het wél mag tenzij je het verkeer in gevaar brengt. Dat is dus geen uitgemaakte zaak.

En het scherm niet kunnen zien is écht geen maatstaf. Je passagier mag op zijn mobiel geen Youtube kijken?

Daarnaast stel je dat in de wet zou staan wat je wel mag doen? Waar? Ik lees graag het wetsartikel waar in staat dat je bijvoorbeeld muziek mag luisteren tijdens het rijden.

Anyway. Off topic.

[ Voor 39% gewijzigd door Dean Martin op 29-03-2023 21:21 ]

The best is yet to come

• RAAF12

RAAF12

*.*

Lijkt mij ook niemand kan checken of je in de spiegel kijkt of op het grote scherm in de auto lijkt. Er is zo te zien geen jurisprudentie over. En BMW heeft het ook niet al te moeilijk gemaakt voor de gebruiker om bewegende filmbeelden tijdens het rijden te ontgrendelen. Maar dat terzijde. Mocht iemand wel jurisprudentie vinden houd ik mij aanbevolen!

• Dennisdn
Als een letterlijk citaat op een site van de overheid al niet werkt dan geef ik het op 😂.
Ik zal ze een berichtje sturen dat ze daarop een foutje hebben gemaakt volgens een autoforum.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 29-03-2023 21:50 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Er staat nergens dat het niet mag

snip

KLPD’er Frans Zuiderhoek zegt hierover het volgende:

“Er is geen verbod zoals voor mobiel bellen tijdens het rijden. Als het geen gevaarlijke situaties oplevert, dan kunnen we een televisiekijkende bestuurder niet bekeuren.”

Lijkt mij duidelijke taal. Je moet niet gaan breien achter stuur maar kijken op een schermpje mag wel ook als daar een filmpje op wordt afgespeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door RAAF12 op 30-03-2023 01:34 ]

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:39

Theimon

Snapte!?

Je kan je beter afvragen; wil je als bestuurder die afleiding van bewegend beeld überhaupt wel hebben? Je bent een voertuig aan het besturen midden in het drukke Nederlandse verkeer. Je ogen hebben al genoeg te doen toch?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik mag me sinds gisteren ook melden in dit topic met mijn ‘nieuwe’ E39 523i. Gekocht voor de hobby en omdat ik incidenteel vervoer nodig heb. Dan kun je dat maar beter in stijl doen :P Foto’s volgen.

Op een paar kleine dingetjes na is de auto in goede staat, ik houd me wel aanbevolen voor een goede BMW specialist in de regio Waalwijk want kleppendekselpakking en oliefilterhuispakking moeten vervangen worden.

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:49:
Als een letterlijk citaat op een site van de overheid al niet werkt dan geef ik het op 😂.
Ik zal ze een berichtje sturen dat ze daarop een foutje hebben gemaakt volgens een autoforum.
Je interpreteert je bron verkeerd. Je bron zegt letterlijk:
Overigens kun je wel een bekeuring krijgen als je het verkeer in gevaar brengt. Door bijvoorbeeld te appen met telefoon in de houder, te gamen of een film te kijken (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
En het woordje als is hierin juridisch cruciaal.

Artikel 5: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

En van dat laatste moet dus sprake zijn alvorens artikel 5 kan worden opgelegd.

Artikel 5 is zodanig ruim opgesteld dat er veel onder kan vallen. Dat is ook bewust zo gedaan, maar maakt de uitvoering in de praktijk redelijk complex. Er zijn heel veel handelingen die gevaar kunnen veroorzaken. Je zonnebril zoeken, wat eten, je haar kammen, lippen stiften, etc. Allemaal voorbeelden die onder artikel 5 KUNNEN vallen.

Het is echter de context van de handeling of het verboden is. Niet de handeling an sich.

In de wegenverkeerswet wet staat het niet expleciet benoemd omdat het niet verboden is. Het is dus niet zoals jij zegt dat alles wat niet benoemd staat verboden is.

Als je dat niet wilt geloven is dat prima maar dat betekent niet dat je gelijk hebt.

Wat bronnen:
Filmpjes kijken in de auto is natuurlijk nu ook al mogelijk – maar dan via de telefoon. "Daar is nog geen regel- en wetgeving voor", vertelt verkeersjurist Bert Kabel aan Editie NL.
https://www.rtlnieuws.nl/...-wat-betekent-dat-voor-de
Maar ook als je niet zo'n auto hebt is het in Nederland formeel gezien niet verboden om bijvoorbeeld een filmpje of tv te kijken terwijl je rijdt. Maar alleen als je telefoon in de houder zit of je het kijkt via een ingebouwd scherm. In de praktijk kun je wel een boete krijgen als je het verkeer in gevaar brengt. Die varieert tussen de 250 en 500 euro.
https://www.rtlnieuws.nl/...-brittannie-autonome-auto

[ Voor 102% gewijzigd door Dean Martin op 30-03-2023 08:00 ]

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
RAAF12 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 01:26:
Er staat nergens dat het niet mag

snip

KLPD’er Frans Zuiderhoek zegt hierover het volgende:

“Er is geen verbod zoals voor mobiel bellen tijdens het rijden. Als het geen gevaarlijke situaties oplevert, dan kunnen we een televisiekijkende bestuurder niet bekeuren.”

Lijkt mij duidelijke taal. Je moet niet gaan breien achter stuur maar kijken op een schermpje mag wel ook als daar een filmpje op wordt afgespeeld.
Op mobiel bellen staat ook geen verbod ;)
Op handheld bellen echter wel.

En dat is het probleem van de vorige aangehaalde bron ook, net een verkeerde woordkeuze of de interpretatie daarvan maakt de uitkomst geheel anders.

Iedere handeling die het verkeer in gevaar brengt is strafbaar.

The best is yet to come

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Soms gaat het in een discussie niet over wat er, volgens de letters van de wet, wel en niet mag. Je bent gewoon niet goed bezig als je tijdens het rijden met andere dingen bezig bent dan op de weg te letten. Sommigen lijden aan zelfoverschatting en denken dat ze voldoende capaciteiten hebben om het allemaal te managen achter het stuur.. tot je die ene medeweggebruiker niet ziet en een klapper maakt. Om nog maar te zwijgen als je iemand zwaar letsel toebrengt.

Maar lekker off-topic blijven discussiëren over iets wat je simpelweg niet moet doen achter het stuur.

• Dean Martin
  • Niet online
Pepppie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:21:
Soms gaat het in een discussie niet over wat er, volgens de letters van de wet, wel en niet mag.
Soms niet, in deze echter wel.

Je andere punt staat compleet los van het wel/niet mogen en dáár ging het over.

Het is inderdaad off-topic.

The best is yet to come

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Soms niet, in deze echter wel.

Je andere punt staat compleet los van het wel/niet mogen en dáár ging het over.

Het is inderdaad off-topic.
Je begrijpt mijn punt niet; ik vind dat je gezonde verstand je er toe moet helpen om niet eens na te willen denken over wat juridisch gezien wel en niet mag. Niets te bedenken i.m.o. om dit wel te willen, omdat je de verkeersveiligheid van jezelf en iedereen om je heen in gevaar brengt.

En ja, je mag me een moraalridder noemen ;)

• TheBrut3
Frank Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:39:
Ik mag me sinds gisteren ook melden in dit topic met mijn ‘nieuwe’ E39 523i. Gekocht voor de hobby en omdat ik incidenteel vervoer nodig heb. Dan kun je dat maar beter in stijl doen :P Foto’s volgen.

Op een paar kleine dingetjes na is de auto in goede staat, ik houd me wel aanbevolen voor een goede BMW specialist in de regio Waalwijk want kleppendekselpakking en oliefilterhuispakking moeten vervangen worden.
Volgens Google noemt AutoVitel zichzelf BMW specialist, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Heb wel goede ervaring met TVM Works in Dongen, maar dat was alleen voor het plaatsen van een sperdif en een maandje later voor het verversen van de olie van dat ding.

• Dean Martin
  • Niet online
Pepppie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Je begrijpt mijn punt niet; ik vind dat je gezonde verstand je er toe moet helpen om niet eens na te willen denken over wat juridisch gezien wel en niet mag. Niets te bedenken i.m.o. om dit wel te willen, omdat je de verkeersveiligheid van jezelf en iedereen om je heen in gevaar brengt.

En ja, je mag me een moraalridder noemen ;)
Ik begrijp je punt zeker en ben het daar in beginsel ook wel mee eens hoor ;)

The best is yet to come

• Dennisdn
Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Je interpreteert je bron verkeerd. Je bron zegt letterlijk:
[...]
Het is maar hoe je het wilt lezen. Maar je bedoeld dus dat er mensen zijn die wél veilig kunnen appen, een spelletje spelen of film kijken tijdens het rijden. Mijn fout, ik had er bij het interpreteren van de quote geen rekening mee gehouden dat er supermensen bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 30-03-2023 12:19 ]

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Het is maar hoe je het wilt lezen. Maar je bedoeld dus dat er mensen zijn die wél veilig kunnen appen, een spelletje spelen of film kijken tijdens het rijden. Ik had er geen rekening mee gehouden dat er supermensen bestaan.
Juridisch wordt het zo gelezen dat er sprake moet zijn van gevaarlijk gedrag om artikel 5 te kunnen opleggen.
Zoals ik aangaf is het een complex artikel.

Maar louter de handeling uitvoeren is niet altijd genoeg.

Uiteraard staat het los van de vraag of het verstandig is.

Roekeloos rijgedrag is zo noch nog een complexer begrip. Anyway, we gaan wel erg off topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 30-03-2023 12:20 ]

The best is yet to come

• Dennisdn
Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Juridisch wordt het zo gelezen dat er sprake moet zijn van gevaarlijk gedrag om artikel 5 te kunnen opleggen.
Zoals ik aangaf is het een complex artikel.

Maar louter de handeling uitvoeren is niet genoeg.

Uiteraard staat het los van de vraag of het verstandig is.
Video kijken is op zichzelf gevaarlijk rijgedrag, zo moet je het lezen.

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Video kijken is op zichzelf gevaarlijk rijgedrag, zo moet je het lezen.
Zo moet je het niet lezen. Zo lees jij het. Juridisch is dat niet houdbaar.
Maar we draaien in cirkels in een BMW topic.

The best is yet to come

• Dennisdn
Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Zo moet je het niet lezen. Zo lees jij het. Juridisch is dat niet houdbaar.
Maar waarom staat er dan in de typegoedkeuring dat alleen een navigatie al “summier en zo min mogelijk afleidend” mag zijn. Is er geeneen merk dat VIM standaard levert en in de nieuwste Mercedessen de schermen zelfs gelamineerd zijn zodat alleen passagiers op het scherm kunnen kijken + een eyetracker die het scherm uit zet als de bestuurder toch kijkt?

• Dean Martin
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Maar waarom staat er dan in de typegoedkeuring dat alleen een navigatie al “summier en zo min mogelijk afleidend” mag zijn. Is er geeneen merk dat VIM standaard levert en in de nieuwste Mercedessen de schermen zelfs gelamineerd zijn zodat alleen passagiers op het scherm kunnen kijken + een eyetracker die het scherm uit zet als de bestuurder toch kijkt?
Ik ken de wetgeving in andere landen niet. Kan me zomaar voorstellen dat het daar expliciet verboden is. Als automaker wil je je daar wel aan conformeren.

Nogmaals, ik ben het ermee eens dat het geen goed idee is om video te kijken tijdens het rijden en dat fabrikanten het daarom ook niet (moeten) stimuleren. Maar het is niet verboden in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door Dean Martin op 30-03-2023 12:28 ]

The best is yet to come

• Dennisdn
Ik geef het op en ga het weer over mooie auto’s hebben ;)

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
Gisteren even een leenwagen van de dealer mee gehad, een 530e sedan. Ik had nog nooit in een BMW hybride gereden en was dus mijn eerste ervaring hier mee. Uberhaupt nog nooit in een 5 gereden dus ik was ook erg benieuwd hiernaar.

De wagen was voorzien van de uitgebreide comfort stoelen, fantastisch dat je alles elektrisch kan instellen, zelfs je hoofdsteun, omhoog, tilt, etc. *made mental note, must have optie* Ook de stuurkolom elektrisch verstellen is erg fijn. De basic audio optie die erop zat is karig, de bas is ronduit slecht te noemen en naar mijn idee een 5 serie onwaardig. Het nieuwe iDrive systeem vind ik nog steeds geen vooruitgang maar we zullen ermee moeten leren leven. Er zaten geen driving assistant functies op dus kon niet beoordelen hoe die zijn verbeterd tov mijn G01 X3.

Het rijgedrag is heerlijk smooth, je hoort eigenlijk amper dat de benzine motor, 4 cil met 184pk, aangaat en alleen als je er echt op let of flink gas geeft. Ik ben diesel gewend dus ik moet altijd wennen dat je flink toeren moet maken voordat je echt die duw in je rug krijgt. De wagen heeft redelijk wat vermogen, maar met het gewicht van bijna 1900kg voel het niet als erg veel als de benzine motor moet bijspringen. De elektrische accu is snel leeg dus als je stukje sportief rijd zal je het heel snel met alleen de benzine motor moeten doen. Voor mijn eigen beleving mis ik dan echt vermogen. Ik zou toch voor een 545e dan kiezen waar alleen de benzine motor met 6 cil al 284pk levert. Uiteraard weer duurder etc, maar toch.

Vond het toch mooi om dit eens te ervaren, zeker het accu gewicht en er vanuit gaan dat je toch ook vaak alleen zal moeten rijden op de benzine motor helpt mij om in de toekomst een goede keuze te maken voor wat betreft hybride motorisering.

[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 30-03-2023 13:47 ]

>> Signature?

• TheBrut3
Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
Gelukkig hebben we achterwielaandrijving, dat maakt het een stuk makkelijker. :7

• RAAF12

RAAF12

*.*

Theimon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 05:36:
Je kan je beter afvragen; wil je als bestuurder die afleiding van bewegend beeld überhaupt wel hebben? Je bent een voertuig aan het besturen midden in het drukke Nederlandse verkeer. Je ogen hebben al genoeg te doen toch?
We hebben het toch niet over sociaal wenselijke dingen zoals de rechter dan noemt, bonus pater familias.
Er is blijkbaar een geen rechtzaak geweest omdat de bestuurder TV of YT in de auto zat te kijken. Simpel omdat het niet verboden is. Ondanks wat geluiden hier die anders vermoeden. Ik luister TV 8 u journaal in de auto en stilstaand kijken, no big deal. Je mag ook niet in je neus peuteren achter het stuur ook heel gevaarlijk ;) Ik ben ook errug tegen moralistich gezwets. Speel de bal, niet de man.

[ Voor 5% gewijzigd door RAAF12 op 30-03-2023 16:15 ]

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 21:57

xleeuwx

developer Tweakers Elect
ChiLLeR schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:44:
Gisteren even een leenwagen van de dealer mee gehad, een 530e sedan. Ik had nog nooit in een BMW hybride gereden en was dus mijn eerste ervaring hier mee. Uberhaupt nog nooit in een 5 gereden dus ik was ook erg benieuwd hiernaar.

De wagen was voorzien van de uitgebreide comfort stoelen, fantastisch dat je alles elektrisch kan instellen, zelfs je hoofdsteun, omhoog, tilt, etc. *made mental note, must have optie* Ook de stuurkolom elektrisch verstellen is erg fijn. De basic audio optie die erop zat is karig, de bas is ronduit slecht te noemen en naar mijn idee een 5 serie onwaardig. Het nieuwe iDrive systeem vind ik nog steeds geen vooruitgang maar we zullen ermee moeten leren leven. Er zaten geen driving assistant functies op dus kon niet beoordelen hoe die zijn verbeterd tov mijn G01 X3.

Het rijgedrag is heerlijk smooth, je hoort eigenlijk amper dat de benzine motor, 4 cil met 184pk, aangaat en alleen als je er echt op let of flink gas geeft. Ik ben diesel gewend dus ik moet altijd wennen dat je flink toeren moet maken voordat je echt die duw in je rug krijgt. De wagen heeft redelijk wat vermogen, maar met het gewicht van bijna 1900kg voel het niet als erg veel als de benzine motor moet bijspringen. De elektrische accu is snel leeg dus als je stukje sportief rijd zal je het heel snel met alleen de benzine motor moeten doen. Voor mijn eigen beleving mis ik dan echt vermogen. Ik zou toch voor een 545e dan kiezen waar alleen de benzine motor met 6 cil al 284pk levert. Uiteraard weer duurder etc, maar toch.

Vond het toch mooi om dit eens te ervaren, zeker het accu gewicht en er vanuit gaan dat je toch ook vaak alleen zal moeten rijden op de benzine motor helpt mij om in de toekomst een goede keuze te maken voor wat betreft hybride motorisering.
Ik heb de 545e en had laatst een 530e mee als leen auto maar dat is een wereld aan verschil, het maakt meer lawaai bij het optrekken en je mist toch het vermogen verder had hij geen active rear steering en dus voelde het voor mij als een olietanker. Mocht je in de gelegenheid om een 545e proef te rijden dan zal je dat verschil zeker merken met een 530e.

Overigens is de accu bereik meer als prima na een aantal maanden, dan is het sportieve rijden namelijk stukje minder geworden met een slurpende 6 cylinder :Y

• CreativeS
  • Niet online
Slurpende 6 cilinder? Ligt denk ik aan de perceptie van de gebruiker. Ik kom sowieso met heel veel moeite niet boven de 1 liter op 9 à 10 km waarbij het overgrote deel enkel provinciale weg is en als je dan eindelijk de snelweg op mag voor 5 kilometer is dat ruim voldoende om je te ontdoen van het truttenvolk dat stelselmatig 70 rijdt waar je 80 mag maar ook dezelfde kant op moet… dan nog eens het aandeel plezier in een rit (zonder te rijden als een sjonnie)… da’s niet geheel economisch verantwoord, maar wel “every mile more smile”. Ach ja, elk voordeel heb zijn nadeel… laatste lekkere zijdezacht lopende 6 cilinder, alleen wat hoger brandstofverbruik door indirecte injectie.

• Knul
  • Laatst online: 16:54
Ach, ik rij met mijn antieke zescilinder gemiddeld 1:12.5. Hangt voor het grootste deel toch echt van je rechtervoet af.

Hopelijk wordt het weer volgende week beter, dan kan hij eindelijk weer uit de stalling. Begint wel weer te kriebelen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52303302745_5cf5dfc7c3_c.jpg

Topic kan altijd meer plaatjes gebruiken :)

• EvavanGestel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-05-2023
Goedemorgen, kan iemand mij tips geven voor het volgende probleem, ik heb een E36 waarvan de hardtop
aan beide kanten water binnen laat, dus aan de bestuurderskant en aan de bijrijderskant, bij de bijrijderskant is het zelfs zo veel dat het op de stoel komt en op de vloer achter de stoel.
Ik heb wat foto's toegevoegd, aan de bijrijderskant wordt ook de hardtop bekleding nat, ik heb dit omcirkeld op de foto. Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Groetjes EvaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQLuRkgZ3K3JCZ4YauVZH46f-TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT9w0ejCyutsVPNItXvGi7p8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTkO6uX6o7Lx6yvcbZe6OLW-Dvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibRdum55XsjWMqLdBsWIjw3U.jpg?f=fotoalbum_large

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
xleeuwx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Ik heb de 545e en had laatst een 530e mee als leen auto maar dat is een wereld aan verschil, het maakt meer lawaai bij het optrekken en je mist toch het vermogen verder had hij geen active rear steering en dus voelde het voor mij als een olietanker. Mocht je in de gelegenheid om een 545e proef te rijden dan zal je dat verschil zeker merken met een 530e.

Overigens is de accu bereik meer als prima na een aantal maanden, dan is het sportieve rijden namelijk stukje minder geworden met een slurpende 6 cylinder :Y
Dat dacht ik al, ik heb nu een X3 30d en wil best een hybride overwegen maar vind een 4 cilinder in de X3 30e gewoon niet mijn ding, deze proefrit bevestigde dat en jou verhaal nogmaals 🙂
Zodra de X5 50e in de showrooms staat ga ik die proefrijden, de verkoper belt me zodra het kan 😂

De X3 30d 6cylinder rijd gemiddeld 6,9l/100km 1:14 dus, op 140dkm. Daar zitten ook zomer vakanties bij met zware caravan door de bergen. Erg netjes vind ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door ChiLLeR op 31-03-2023 09:06 ]

>> Signature?

• lord_fh

lord_fh

PS5

Knul schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:18:
Ach, ik rij met mijn antieke zescilinder gemiddeld 1:12.5. Hangt voor het grootste deel toch echt van je rechtervoet af.

Hopelijk wordt het weer volgende week beter, dan kan hij eindelijk weer uit de stalling. Begint wel weer te kriebelen.

[Afbeelding]

Topic kan altijd meer plaatjes gebruiken :)
Naja niet helemaal, ook type motor gok ik. Mijn n52 haalt ook net aan 1 op tien op de snelweg. Zit dan wel in een 1700kg X3. Hangt dus van meerdere factoren af.

Aja zolang we maar lol hebben met die hokken 😁

En inderdaad, plaatjes altijd meer altijd beter 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClOY0PPBIr_O8DBMthsn96OFxZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Afwa8mD6v2K2QOcLNrKMRD9.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week de sleurhut er weer eens achter gooien !

[ Voor 26% gewijzigd door lord_fh op 31-03-2023 12:48 ]

• CreativeS
  • Niet online
Knul schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:18:
Nou nee hoor. Ik kan vrij beheerst met een fluwelen voetje rijden als ex-directiechauffeur... maar goed daar kan jij natuurlijk perfect over oordelen zo vanachter je toetsenbord :r

Provinciale weg en stadsverkeer kom je gewoon niet ver met een litertje.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 31-03-2023 18:23 ]

• Knul
  • Laatst online: 16:54
CreativeS schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Nou nee hoor. Ik kan vrij beheerst met een fluwelen voetje rijden als ex-directiechauffeur... maar goed daar kan jij natuurlijk perfect over oordelen zo vanachter je toetsenbord :r

Provinciale weg en stadsverkeer kom je gewoon niet ver met een litertje.
Kort nachtje gehad of lange teentjes? Bedoel alleen maar te zeggen dat als ik trap of veel stadsverkeer rij ik gemakkelijk onder de 1:10 uit kom.

Maar goed, laten we gezellig het weekend in gaan :)

• CreativeS
  • Niet online
bmwgozer schreef op zondag 12 februari 2023 @ 01:17:
Heeft ‘ie ook dat prachtige probleem, waar de achterbank op 22 graden gaat? Echt top feature. :+

Wordt leuk in de zomer. Je moet de auto steeds klimaat -> sync zetten, anders gaat de hele achterbank gefrituurd worden.

Als je uitstapt, auto lockt, 5 seconde wacht, achterbank deur opent. Hallo, 22 graden!

Helaas nog niet genoeg klachten (duh, rijden er niet veel van). Dat BMW het probleem serieus gaat nemen.
Ik ben je niet vergeten... vandaag zelf aan een i7 begonnen. Vele interieurdelen plus kofferbak eruit. Het eerste wat ik meerdere keren zag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tSu6neynivC0yUe7JnBHNq3mvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RsDqkeBRRLISmZ1c2qCoqEAc.png?f=fotoalbum_large

dan weet jij wel genoeg. Was overigens ook met de andere i7's zo.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 31-03-2023 18:30 ]

• CreativeS
  • Niet online
Zijn er hier trouwens nog mensen met een G21 waarvan de ruiten (vanaf B-stijl) niet geblindeerd zijn? En heb je interesse in origineel geblindeerde BMW-ruiten (optie S420, geschikt voor DAB)? Stuur mij dan even een DM. Voor een project zijn we hier naar op zoek. Wordt dan professioneel gewisseld.

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 31-03-2023 18:33 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:58
CreativeS schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Ik ben je niet vergeten... vandaag zelf aan een i7 begonnen. Vele interieurdelen plus kofferbak eruit. Het eerste wat ik meerdere keren zag...

[Afbeelding]

dan weet jij wel genoeg. Was overigens ook met de andere i7's zo.
Puur uit interesse: hoe/waar in de auto is deze foto gemaakt en waar kijk ik naar?

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:26
zunrob schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Puur uit interesse: hoe/waar in de auto is deze foto gemaakt en waar kijk ik naar?
Rechterachterportier van een i7 in dit geval. Dit bedieningsdisplay zit bij de bediening van de ruit en handgreep :)

Gamertag: timmie271

• CreativeS
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:58:
Rechter achterportier… bedieningspaneel voor radio, klima, rolschermen, et cetera te bedienen door de persoon rechts achterin.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:25

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

CreativeS schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:18:
Slurpende 6 cilinder? Ligt denk ik aan de perceptie van de gebruiker. Ik kom sowieso met heel veel moeite niet boven de 1 liter op 9 à 10 km waarbij het overgrote deel enkel provinciale weg is en als je dan eindelijk de snelweg op mag voor 5 kilometer is dat ruim voldoende om je te ontdoen van het truttenvolk dat stelselmatig 70 rijdt waar je 80 mag maar ook dezelfde kant op moet… dan nog eens het aandeel plezier in een rit (zonder te rijden als een sjonnie)… da’s niet geheel economisch verantwoord, maar wel “every mile more smile”. Ach ja, elk voordeel heb zijn nadeel… laatste lekkere zijdezacht lopende 6 cilinder, alleen wat hoger brandstofverbruik door indirecte injectie.
Die van mij (2016 535i M-sport) zuipt toch wel redelijk hoor. 13.7 liter op 100KM. Grotendeels binnendoor, dat dan weer wel. Op de snelweg schiet het verbruik omlaag. Sinds kort tank ik 102 ipv 98 en lijkt erop dat ik daarmee een iets gunstiger verbruik haal.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• zunrob
Dank @timmie271 en @CreativeS! Dat ben ik niet gewend in de F20 en F45! ;)

• patricktg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-08 11:32
Goedenavond,

Misschien heeft iemand nog wat tips of kennis van onderstaand probleem aangezien ik op dit moment geen oplossing heb, zelfs de BMW dealer heeft geen directe verklaring..

Laat ik beginnen met mijn auto, het gaat om een BMW 320i F31 bouwjaar 2015 (Lci) tellerstand 102000KM

Ik heb zelf mijn olie en bougie service uitgevoerd, alles OEM BMW. Bougies van NGK, originele BMW motorolie 0W30 en een oliefilter van Mahle. Bougies handvast en daarna op 25Nm vastgezet. Ook heb ik een benzine adaptief toegevoegd voor de injectoren.

Voor dit onderhoud zat er originele BMW 5W30 olie in de auto, en waren er ook geen problemen, echter nu bij elke koude start komt er een blauwe wolk uit de uitlaat. Dus olie langs de cilinder of ergens waar het niet moet zijn. Ik heb de carterventilatie slang (boven op het nokkenas naar de inlaat) al vervangen. Tijdens het rijden ervaar ik geen enkel probleem en krijg ook geen foutmeldingen.

Als iemand een oplossing of tips heeft… hoor ik het graag!

Mvg,

Patrick

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

timmie271 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Rechterachterportier van een i7 in dit geval. Dit bedieningsdisplay zit bij de bediening van de ruit en handgreep :)
En wat is het dat we moeten zien, behalve een achtergrondje die het allemaal heel erg onduidelijk maakt?
Stofjes op de pianolak?

Signatures zijn voor boomers.

• zunrob
Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:54:
[...]

En wat is het dat we moeten zien, behalve een achtergrondje die het allemaal heel erg onduidelijk maakt?
Stofjes op de pianolak?
bmwgozer in "Het grote BMW-topic #14"

En @CreativeS heeft zich de moeite genomen erop te reageren. :D

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
patricktg schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:37:
Goedenavond,

Misschien heeft iemand nog wat tips of kennis van onderstaand probleem aangezien ik op dit moment geen oplossing heb, zelfs de BMW dealer heeft geen directe verklaring..

Laat ik beginnen met mijn auto, het gaat om een BMW 320i F31 bouwjaar 2015 (Lci) tellerstand 102000KM

Ik heb zelf mijn olie en bougie service uitgevoerd, alles OEM BMW. Bougies van NGK, originele BMW motorolie 0W30 en een oliefilter van Mahle. Bougies handvast en daarna op 25Nm vastgezet. Ook heb ik een benzine adaptief toegevoegd voor de injectoren.

Voor dit onderhoud zat er originele BMW 5W30 olie in de auto, en waren er ook geen problemen, echter nu bij elke koude start komt er een blauwe wolk uit de uitlaat. Dus olie langs de cilinder of ergens waar het niet moet zijn. Ik heb de carterventilatie slang (boven op het nokkenas naar de inlaat) al vervangen. Tijdens het rijden ervaar ik geen enkel probleem en krijg ook geen foutmeldingen.

Als iemand een oplossing of tips heeft… hoor ik het graag!

Mvg,

Patrick
Met mijn beperkte kennis: 0w30 is koud dunner dan 5w30, dus wellicht verbrand je een beetje olie bij een koude start? Zuigerveren worden snel warm dus het is snel over. Niet al te druk om maken en volgende keer gewoon weer 5w30 erin?

Roomba E5 te koop

• CreativeS
  • Niet online
Heeft @zunrob al keurig op gereageerd, maar die stofjes worden nog wel verwijderd… de bolide heeft zijn kenteken en aflevercheck nog niet eens gehad en moet hierna nog een ander proces in. Is je bolide eindelijk in Nederland… zit er nog maanden werk aan :(:)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Nou, vandaag een proefrit gemaakt in een andere 530i.

Contra:
- minder mooie stoelbekleding

Pro:
- stuurwielverwarming
- meesturende achterwielen, rijdt echt veel rustiger
- adaptive drive

Meh:
- adaptive drive als ik de dempers moet vervangen
- Xdrive. Lijkt geinig maar weinig toegevoegde waarde voor mij behalve bij die één of twee keer wintersport per jaar.

Er zal netto zo'n 1.500 euro bij moeten wil ik deze kunnen kopen, en dan gok ik dat de huidige nog goed kan verkopen.

Ik twijfel. Is het dat waard, ook met de hogere dagelijkse kosten? Of moet ik 't laten rusten en heel tevreden zijn met wat ik heb? Ik neig naar het laatste, ook omdat ik een foutmelding op de hulpsystemen kreeg tijdens de proefrit. Anderzijds: er zit twee jaar Premium Selection garantie op, dus dat gaan ze vast oplossen. En met twee jaar PS-garantie én 15k minder gelopen dan de huidige, kan het wel eens een goede deal zijn.

Kunnen jullie me nog op weg helpen?

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:14
Geen zin om terug te zoeken, maar welke generatie/bouwjaar 530i en wat rijd je nu zelf?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Nou, m'n E90 ruitenwisserstoring is (lijkt) compleet verdwenen bij het wisselen van de relais.

Nu heb ik een ander probleem erbij, de nieuwe (Hella, Amazon) maakt een herrie alsof het een repurposed richtingaanwijzer relais is uit een Opel Kadet van de jaren '80.
Mgoed, nu kan ik op m'n gemak een comfortabel exemplaar bestellen. :')

- knip -

• Pannencouque
B-Real schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:00:
Geen zin om terug te zoeken, maar welke generatie/bouwjaar 530i en wat rijd je nu zelf?
G31 2018. Zowel de huidige als degene die ik bekeken heb.

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:03:
Nou, m'n E90 ruitenwisserstoring is (lijkt) compleet verdwenen bij het wisselen van de relais.

Nu heb ik een ander probleem erbij, de nieuwe (Hella, Amazon) maakt een herrie alsof het een repurposed richtingaanwijzer relais is uit een Opel Kadet van de jaren '80.
Mgoed, nu kan ik op m'n gemak een comfortabel exemplaar bestellen. :')
Je hebt deze nodig...

https://bmwshop.ekris.nl/...nummer?search=61366980177 (Relais wisser 1 K36/2 K37)

Altijd handig om reserve te hebben... zeker als ze met de tijd - net als bij andere oudere modellen - ineens de hoofdprijs gaan vragen.

Voor de E36, E38, E39, E46, et cetera vragen ze al de hoofdprijs (zonder korting) inmiddels.

https://bmwshop.ekris.nl/...nummer?search=61368384505

Gelukkig gebruik ik ze op mijn werk in een ander systeem, maar heb ze altijd voorhanden.

[ Voor 26% gewijzigd door CreativeS op 01-04-2023 15:33 ]

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:06:
[...]
G31 2018. Zowel de huidige als degene die ik bekeken heb.
Maar wat voor motorisering... ik zou het sowieso doen. Als je er qua motorisering op vooruit gaat (en je hint op hogere dagelijkse kosten, dus het zal een stap hoger zijn) en 15.000km minder gereden en meer opties... ik zeg gewoon doen (als het allemaal kan natuurlijk). Je gaat toch geen auto laten staan omdat de eventuele reparatiekosten wel eens hoger zouden kunnen zijn? Bij alles wordt het duurder als er iets kapot gaat, maar je moet op voorhand niet denken dat het allemaal véél duurder is en dan maar een mooie auto laten staan.

En storing meenemen in de deal. Zwart op wit.

• Pannencouque
CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:20:
[...]

Maar wat voor motorisering... ik zou het sowieso doen. Als je er qua motorisering op vooruit gaat (en je hint op hogere dagelijkse kosten, dus het zal een stap hoger zijn) en 15.000km minder gereden en meer opties... ik zeg gewoon doen (als het allemaal kan natuurlijk). Je gaat toch geen auto laten staan omdat de eventuele reparatiekosten wel eens hoger zouden kunnen zijn? Bij alles wordt het duurder als er iets kapot gaat, maar je moet op voorhand niet denken dat het allemaal véél duurder is en dan maar een mooie auto laten staan.

En storing meenemen in de deal. Zwart op wit.
Het is een gelijke motorisering. Het is een horizontale overstap voor een paar extra opties die ik graag wil hebben, meer niet. Maar de vraag is of het dat waard is. Ik weet dat deze goed is; wie weet koop ik wel een maandagochtendmodel met die andere...
En particulier verkopen van de huidige zal ook niet per se eenvoudig zijn.

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:23:
Het is een gelijke motorisering. Het is een horizontale overstap voor een paar extra opties die ik graag wil hebben, meer niet. Maar de vraag is of het dat waard is. Ik weet dat deze goed is; wie weet koop ik wel een maandagochtendmodel met die andere...
En particulier verkopen van de huidige zal ook niet per se eenvoudig zijn.
Dat is ook weer zo... maar zonder PS zou ik het sowieso weer niet doen. Aan de andere kant... soms is het wel leuk om eens buiten de gebaande paden te gaan ipv standaard voor zekerheid kiezen ;) Het kan altijd goed of fout gaan hè.

• Raymond P
  • Nu online
CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:10:
[...]

Je hebt deze nodig...

https://bmwshop.ekris.nl/...nummer?search=61366980177

Altijd handig om reserve te hebben... zeker als ze met de tijd - net als bij andere oudere modellen - ineens de hoofdprijs gaan vragen. Gelukkig gebruik ik ze op mijn werk in een ander systeem, maar heb ze altijd voorhanden.
Thx! Part# had ik al maar zal er eentje extra bij nemen. Al hoop ik dat de volgende ook weer >300 dkm mee gaat. :)

- knip -

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:30:
Thx! Part# had ik al maar zal er eentje extra bij nemen. Al hoop ik dat de volgende ook weer >300 dkm mee gaat. :)
Die van mij ging net geen 200k mee. Ineens bleven de wissers te hoog staan in ruststand. Standaard te verwachten kwaal. Stond er nog een datum op je oude (geloof ik blauwe) relais? Als deze al groen was, dan was die al eens vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 01-04-2023 15:36 ]

• Pannencouque
CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:30:
[...]

Dat is ook weer zo... maar zonder PS zou ik het sowieso weer niet doen. Aan de andere kant... soms is het wel leuk om eens buiten de gebaande paden te gaan ipv standaard voor zekerheid kiezen ;) Het kan altijd goed of fout gaan hè.
Klopt, zonder PS doe ik het zeker niet.
Maar de twijfel slaat nu wat toe door de foutmelding.
Misschien maandag even bericht van de verkoper afwachten; hij had nog een andere proefrit gepland én ik heb hem nog gemaild over de foutmelding.

[ Voor 7% gewijzigd door Pannencouque op 01-04-2023 15:45 ]

• Raymond P
  • Nu online
CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:35:
[...]

Die van mij ging net geen 200k mee. Ineens bleven de wissers te hoog staan in ruststand. Standaard te verwachten kwaal. Stond er nog een datum op je oude (geloof ik blauwe) relais? Als deze al groen was, dan was die al eens vervangen.
Het was inderdaad een blauwe. Ik rij met rain-x, dat zal het wat opgerekt hebben.
Productiedatum heb ik niet naar gekeken, enkel het schakelschema vergeleken met de Hella (en ligt nu dus in de auto).

- knip -

• RobinFM
  • Laatst online: 10-12 12:53
Hi,

Mijn BMW 1-serie (120d, bouwjaar 2013, km-stand +/- 350.000 km) geeft sinds kort de melding ‘Weldra aandrijving controleren. Voortrijden mogelijk’ en het advies om naar een BMW Service Partner te gaan. (Online lees ik dat er ook een versie van deze melding is die erbij zegt: ‘Beheerst verder rijden’. Dat heb ik dus niet.)

De auto heeft kort geleden nog een beurt gehad (bij een onafhankelijke garage): olie ververst, filters vervangen, globaal nagekeken etc. De wagen was toen prima en tiptop in orde volgens de monteur en ik merk in rijgedrag ook niks vreemds.

Voordat ik weer bakken met geld naar de garage breng voor alleen het zoeken naar een probleem, wil ik eerst kijken of ik zelf wat wijzer kan worden. Daarom heb ik op Amazon deze OBD2-scanner besteld: Motopower MP69035. Uitlezen van de boordcomputer lukt, maar de scanner zegt dat er geen foutcodes zijn. Goed nieuws zou je zeggen, maar die melding komt toch ergens vandaan.

Dus wat nu? Een andere, uitgebreidere scanner is mijn eerste ingeving, maar ja, welke dan? Ideeën?

(** Laten checken bij de BMW-dealer ligt uiteraard het meest voor de hand, maar zie ik vanwege de kosten voorlopig als allerlaatste optie. En zolang er staat ‘Voortrijden mogelijk’ zie ik dit issue nog maar even niet als urgent.)

• Raymond P
  • Nu online
@RobinFM Gezien de kilometerstand: DPF.

Als de tegendruk op het filter wat hoog wordt hoeft dat nog geen foutcode op te leveren maar kan je wel een melding krijgen.
Met merk-specifieke tools is dat wel in te zien.
Zonder tools ook waar te nemen, waarschijnlijk wordt je maximum toeren geknepen om het systeem te ontzien.

Zelf gebruik ik nog steeds Carly, vooral omdat ik een lifetime all-in abbo heb voor BMW omdat ik er heel vroeg bij was. Maar ook omdat het lekker simpel is.
Het verdienmodel bij hun is wel ietwat veranderd, waarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende keuze meer.

Als het DPF is dan kan ik Stokking aanraden voor een reiniging als je zelf kunt demonteren.
Ga geen flesjes in je tank gooien, die werken niet. Koop ook geen (goedkopere) aftermarket filter.

Buiten het 'normaal' vol lopen zijn er nog wat mogelijke scenario's die hetzelfde resultaat hebben.
Van lekkende turbo, verkeerde olie of defecte gloeispiralen tot knipperlichtgebruik. Niet alles geeft een foutcode...

Tot wanneer loopt je APK?

- knip -

• Pannencouque
Als het DPF is, in elk geval zo kort mogelijk doorrijden. Te veel tegendruk helpt je turbo om zeep.

• RobinFM
  • Laatst online: 10-12 12:53
Raymond P schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:43:
@RobinFM Gezien de kilometerstand: DPF.

Als de tegendruk op het filter wat hoog wordt hoeft dat nog geen foutcode op te leveren maar kan je wel een melding krijgen.
Met merk-specifieke tools is dat wel in te zien.
Zonder tools ook waar te nemen, waarschijnlijk wordt je maximum toeren geknepen om het systeem te ontzien.

----

Tot wanneer loopt je APK?
Thanks voor je reactie. Gek genoeg merk ik echt niks aan de auto. Volgens mij heb ik gewoon vol vermogen, krijg het toerental met gemak en zonder horten en stoten boven de 5000 toeren. Acceleratie is ook normaal.

Carly had ik gezien en is inderdaad wel wat aan de prijs, heb je toevallig wat namen van die tools die je noemt? Zoeken op OBD-scanner BMW levert veel zoekresultaten, maar het is moeilijk inschatten welke kan wat ik hoop te vinden.

APK verloopt in juni of juli, dus nog een maand of 3.
Pannencouque schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:58:
Als het DPF is, in elk geval zo kort mogelijk doorrijden. Te veel tegendruk helpt je turbo om zeep.
Thanks, daarom wil ik juist zo snel mogelijk uitvogelen óf het dat is... :)

• zunrob
Lastige keuze @Pannencouque, ik snap je dilemma goed. Je weet nu wat je hebt. Van de andere kant, je bent blijven zoeken naar eentje met meer opties, anders had je vandaag die proefrit niet gehad. ;) Dus misschien mis je die bij je huidige auto toch behoorlijk? Je zult je nu af moeten vragen hoe graag je die opties wilt imo. Zijn er nog andere verschillen? Buitenkleur? Velgen? Weet je nog specifieker wat de foutmelding was?

• lord_fh

lord_fh

PS5

CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:10:
[...]

Je hebt deze nodig...

https://bmwshop.ekris.nl/...nummer?search=61366980177 (Relais wisser 1 K36/2 K37)

Altijd handig om reserve te hebben... zeker als ze met de tijd - net als bij andere oudere modellen - ineens de hoofdprijs gaan vragen.

Voor de E36, E38, E39, E46, et cetera vragen ze al de hoofdprijs (zonder korting) inmiddels.

https://bmwshop.ekris.nl/...nummer?search=61368384505

Gelukkig gebruik ik ze op mijn werk in een ander systeem, maar heb ze altijd voorhanden.
Weet je toevallig of dit ook voor de e83 (lci) geldt ? :*) , better safe than sorry als het er ineens mee kapt

• CreativeS
  • Niet online
lord_fh schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:37:
Weet je toevallig of dit ook voor de e83 (lci) geldt ? :*) , better safe than sorry als het er ineens mee kapt.
Jij mag inderdaad direct de dure aanschaffen :X

https://www.realoem.com/bmw/nl/partxref?q=61368384505

Met (club)korting voor €89,- bij Ekris.

• lord_fh

lord_fh

PS5

CreativeS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:47:
[...]

Jij mag inderdaad direct de dure aanschaffen :X

https://www.realoem.com/bmw/nl/partxref?q=61368384505

Met (club)korting voor €89,- bij Ekris.
Non de djukes haha das zat idd haha.

Maarja heb ooit met m'n polo gti (6n2) gehad dat op de snelweg met stortregen uit school vanuit driebergen de ruitenwisser ermee kapte, en toen door naar huis moest. Dat was 1 groot drama haha. (Motor was doorgerot, was water in gekomen) dus dat wil ik nooooit meer

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

We gaan teveel offtopic over filmpjes kijken in de auto. Volgens mij hebben we het over BMW's

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• CreativeS
  • Niet online
Ben je daar niet een beetje laat mee? Gaat alweer over hele andere dingen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

patricktg schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:37:

bij elke koude start komt er een blauwe wolk uit de uitlaat.
oliepeil wel goed, niet te vol?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• RAAF12

RAAF12

*.*

RobinFM schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:14:
Voordat ik weer bakken met geld naar de garage breng voor alleen het zoeken naar een probleem, wil ik eerst kijken of ik zelf wat wijzer kan worden. Daarom heb ik op Amazon deze OBD2-scanner besteld: Motopower MP69035. Uitlezen van de boordcomputer lukt, maar de scanner zegt dat er geen foutcodes zijn. Goed nieuws zou je zeggen, maar die melding komt toch ergens vandaan.

Dus wat nu? Een andere, uitgebreidere scanner is mijn eerste ingeving, maar ja, welke dan? Ideeën?
De Bimmerlink en Bimmercode app en een dongle? Lees je prima specifieke BMW codes mee uit. En er kan nog veel meer mee zoals coderen van allerlei dingen.

Deep OBD is ook een goede app voor Android die nog verder gaat (op INPA nivo) maar wel een leercurve heeft. En er zijn zat prgs die op een laptop draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door RAAF12 op 01-04-2023 18:46 ]

• CreativeS
  • Niet online
bombadil schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:02:
oliepeil wel goed, niet te vol?
Dan merk je het ook wel tijdens het rijden :)
Klein toefje rook is vaak te dunne olie, lekkende injector, carterventilatie die aan vervanging toe is, klepseals uitgedroogd (maar dat merk je pas vaak bij warmere motor). Ik gok nog steeds op te dunne olie, omdat het bij koudstart plaatsvindt.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Outerspace schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:52:
[Mbr]We gaan teveel offtopic over filmpjes kijken in de auto. Volgens mij hebben we het over BMW's[/]
Met de Bimmercode app kan je de BMW van het slot halen zodat je al rijdend filmpjes kan bekijken, Dat is heel erg ontopic.

Ook erg fraai een Belgische dame rijd met een BMW over het spoor.. https://www.ad.nl/bizar/b...mstation-binnen~af1aa109/

[ Voor 21% gewijzigd door RAAF12 op 02-04-2023 18:48 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 383 Laatste