Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sjaak81
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 23:30
Ik heb me er even in verdiept en aangezien het hele dashboard eruit moet en een nieuwe erin moet ik dat sws uit besteden

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik niet meer hoef te navigeren met de telefoon in zo’n houder en voor muziek op mn telefoon tijdens het rijden. Vandaar de keuze voor CarPlay

Aan de andere kant is iDrive mooier verwerkt in het dashboard

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 16-10 20:36
iDrive in het dash vind ik wel echt een meerwaarde, een E9x zonder iDrive vind ik er erg kaal uitzien. En wil je fatsoenlijke navi, dan is een CIC wel nodig. CCC is inmiddels wel verouderd.

• sjaak81
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 23:30
Is zeker waar, het is alleen wel een hele operatie om iDrive erin te krijgen

• elmerblues
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-10 21:41
IQM schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:39:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ik heb het namelijk even opgezocht voor mijn auto.
Optie S248A Steering wheel heater = Yes heeft een stuur met artikelcode 32337844104. Als optie S248A No is maar wel alle andere opties -zoals bij mijn auto het geval is- heeft het stuur artikelcode 32337844105. Één nummertje verschil dus. Het stuur met verwarming kost ook bijna € 100,- meer dan die zonder.

Als het er wel in zou zitten is retrofitten een peuleschilletje. Alleen een nieuwe knop plaatsen, waarschijnlijk de draden aansluiten en coderen. Klinkt erg verleidelijk...
Ja dit is zeker maar niet voor elk model. Ik ben er ook mee bezig, even een recap:

Voor zover ik weet is dit alleen van toepassing op de F modellen van de 1,2,3 en 4 series. Indien de auto is voorzien van M sport stuur, lane change warning en/of lane departure warning (ergo: trillend stuur) zit de stuurverwarmingsvoorziening er al compleet in, alleen de schakelaar ontbreekt.

Je kunt dit controleren door op realoem.com op basis van je chassisnr het partnr van je stuur op te zoeken. Als dat partnr identiek is aan dat van het hetzelfde model met stuurverwarming dan zit het er in. Voor de zekerheid kan je tevens het partnr van je stuurkolommodule controleren, die moet ook een identiek partnr hebben aan die van met stuurverwarming.

Als je écht zekerheid wilt hebben moet je je de onderste afdekklep van je stuur halen, met beetje handigheid hoef je je airbag niet los te koppelen (wel uit stuur halen natuurlijk). Als je naast je vibratiemotor een grote witte connector ziet heb je stuurverwarming. De stuurkolommodule (onderste afdekkap van je stuurkolom loshalen) dient aan de achterkant een witte connector te hebben waar de schakelaar op aangesloten wordt.

Als je dat allemaal hebt is het een kwestie van een stuurkolomschakelaar (de bedrading zit daar al bij) en een andere onderste afdekkap van de stuurkolom, waarbij je bij de laatste de keyfobsensor moet overzetten. Totale kosten 107 euro.

Een beetje knutselaar kan overigens de schakelaar ook in zijn huidige afdekkap knutselen (scheelt 54 euro maar dan wel zaagwerk nodig). Niet nodig om airbag te verwijderen. Vervolgens de optie in het voertuig coderen.

De boel ligt bij mij al open, ik heb de onderdelen al besteld, laat het hier wel weten hoe het uitpakt.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Fromz
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11:43
Via Google niet kunnen vinden, onderhoud volgens boordcomputer: remvloeistof, waar moet ik bij de dealer rekening mee houden?

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:09

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fromz schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:30:
Via Google niet kunnen vinden, onderhoud volgens boordcomputer: remvloeistof, waar moet ik bij de dealer rekening mee houden?
54,74 eu was het paar weken terug bij mij.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• alexbl69
  • Laatst online: 21-10 22:04
PWM schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:04:
Ik bestel nog eens zo'n BMW. Na de M5 en i8 kreeg ik vanochtend de vraag: We hebben de M850i eindelijk staan. Wil je die een dagje mee. Nou.... Ja

Mooie auto hoor. Die kont ziet er op foto's imho niet uit, maar in het echt is hij gewoon prachtig.
Heb de M850i vorige week ook even mogen rijden van m'n dealer.

Prachtkar, voldoende vermogen en een heerlijk geluid. Alleen de afwerking van de knoppenwinkel viel me ook in negatieve zin op. De knoppen naast de automaat-handel lijken zelfs helemaal geen travel te hebben.

Wel jammeren op hoog niveau natuurlijk.

Daarnaast maakt zo'n ervaring je wel hongerig naar meer :). De 340pk die ik nu heb is natuurlijk ruim voldoende, maar de >500pk klasse is ook best begeerlijk.

iRacing Profiel

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-10 20:47

Snake

Los Angeles, CA, USA

Moeilijk te vinden, maar misschien hier meer geluk:

Mijn M240iX heeft optie S0575 niet (die wordt hier niet de USA niet aangeboden). Staat ook niet in de optielijst.

Dwz dat ik onderin de passagier voetruimte een loos gat heb waarin ik een 12V sigarettenaansteker kan monteren. Ik moet alleen de kabel dan routeren naar waar hij moet zijn.

Maar ik vind nergens op het internet de onderdelen gerelateerd aan deze upgrade. Kan iemand mij helpen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Fromz
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11:43
YakuzA schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:43:
[...]

54,74 eu was het paar weken terug bij mij.
Vergeten te vermelden, t gaat bij mij om een 316i uit 2014.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-10 02:21
Snake schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:19:
Moeilijk te vinden, maar misschien hier meer geluk:
Dwz dat ik onderin de passagier voetruimte een loos gat heb waarin ik een 12V sigarettenaansteker kan monteren. Ik moet alleen de kabel dan routeren naar waar hij moet zijn.
Vroeger zou ik je aanraden om een geschikt draadje te zoeken, wel of niet contactgeschakeld, maar tegenwoordig schijnt alles "aangemeld" te moeten worden, voordat het werkt. Beter via je dealer dus, vermoed ik...

• Theimon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:35

Theimon

Snapte!?

Mja, de tijd dat je van alles zomaar in je BMW kon schroeven is voorbij lijkt het ;) Zelfs een nieuwe accu herkent een BMW niet vanuit zichzelf.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• alexbl69
Theimon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 05:57:
Mja, de tijd dat je van alles zomaar in je BMW kon schroeven is voorbij lijkt het ;) Zelfs een nieuwe accu herkent een BMW niet vanuit zichzelf.
Slim van BMW, want voor elk wissewasje moet je naar een dealer en verdienen zij er dus geld aan.

Niet tot blijdschap van de monteurs bij zo'n dealer overigens. Die gruwelen van al die elektronica. Het ouderwetse 'handwerk' wordt voor hun ook minder en minder, terwijl er steeds meer storingen zijn die bijna niet oplosbaar zijn. De oorzaak zit in 'de elektronica' en is voor een monteur bijkans niet te achterhalen.

Mijn huidige wagen heeft ook een paar 'snufjes' (stoelventilatie, HUD, soft-close, active steering, panoramadak ed). Toen ik hem besteld had vertelde ik dat (vol trots) aan een monteur bij m'n dealer. Zijn (cynische) reactie: 'mooi joh, allemaal zaken die kapot kunnen gaan en waarvan we vervolgens maar moeten zien of we het kunnen repareren'.

Wel een reality check moet ik zeggen ;).

iRacing Profiel

• Nitai
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 05:37

Nitai

Feels good man

alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:05:
[...]
Mijn huidige wagen heeft ook een paar 'snufjes' (stoelventilatie, HUD, soft-close, active steering, panoramadak ed). Toen ik hem besteld had vertelde ik dat (vol trots) aan een monteur bij m'n dealer. Zijn (cynische) reactie: 'mooi joh, allemaal zaken die kapot kunnen gaan en waarvan we vervolgens maar moeten zien of we het kunnen repareren'.

Ach, ben nog geen enkele monteur tegengekomen die dat niet doet (van CV, wasmachines tot ik weet niet wat.) Is volgens mij een bepaalde mindset.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Klinkt als een oude zuurpruim..

Die accu komt altijd maar terug maar daar is een goede reden voor; met de huidige start/stop-systemen wordt nauwkeurig de capaciteit vs. leeftijd van de accu bijgehouden, hoeveel er wordt bijgeladen en hoeveel lading er wordt gebruikt, etc om te voorkomen dat je stopt en je auto niet meer kan starten. Als er een nieuwe accu in gaat moet dat logischerwijs wel even tegen de auto verteld worden anders denkt die nog steeds dat er de 'oude', versleten accu in zit.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Monteurs die zo denken zullen nooit verder komen in het leven....

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Radiant schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:18:
Klinkt als een oude zuurpruim..

Die accu komt altijd maar terug maar daar is een goede reden voor; met de huidige start/stop-systemen wordt nauwkeurig de capaciteit vs. leeftijd van de accu bijgehouden, hoeveel er wordt bijgeladen en hoeveel lading er wordt gebruikt, etc om te voorkomen dat je stopt en je auto niet meer kan starten. Als er een nieuwe accu in gaat moet dat logischerwijs wel even tegen de auto verteld worden anders denkt die nog steeds dat er de 'oude', versleten accu in zit.
Waarom ziet de software dit zelf niet? Er zitten aardige computers in de hedendaagse auto's, dan zou die dat toch ook wel moeten herkennen?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Werelds
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:39
Ik krijg net bericht van m'n FSC leverancier dat Next 2019-2 beschikbaar is...met als mededeling dat ze de kaarten vanaf nu in tweeën splitsen, dus West en East. Beetje jammer. Gelukkig is de dekking nog vrij behoorlijk, maar het blijft zonde.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Theimon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Waarom ziet de software dit zelf niet? Er zitten aardige computers in de hedendaagse auto's, dan zou die dat toch ook wel moeten herkennen?
Dan zou je een chip in de accu moeten plaatsen die vertelt welke en wat voor accu het is. Dan loopt iedereen weer te zeuren over vendor lock-in met accu's :+

Nu kan je het iig nog zelf doen als je handig bent met computers of een beetje geld uitgeeft aan bijv. Carly.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Werelds schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:34:
Ik krijg net bericht van m'n FSC leverancier dat Next 2019-2 beschikbaar is...met als mededeling dat ze de kaarten vanaf nu in tweeën splitsen, dus West en East. Beetje jammer. Gelukkig is de dekking nog vrij behoorlijk, maar het blijft zonde.
Ik zou m'n geld terugvragen bij BMW ;)

DUT Racing

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Radiant schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:02:
[...]

Dan zou je een chip in de accu moeten plaatsen die vertelt welke en wat voor accu het is. Dan loopt iedereen weer te zeuren over vendor lock-in met accu's :+

Nu kan je het iig nog zelf doen als je handig bent met computers of een beetje geld uitgeeft aan bijv. Carly.
Hoe kan het dat ik het ook kan op een oude accu met een druppellader en multimeter?

Een auto weet wat 'ie erinstopt, alle voltages en wat eruitkomt op verschillende voltages. En een autoaccu is echt niet ingemoeilijk ofzo...

Ik vind het zelf nog logischer dat je moet vertellen dat je de olie hebt vervangen. Al vraag ik me dan weer af waarom dat niet makkelijker kan... 8)7

• Blord
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 29-09 19:18

Blord

Hello Kitty !

Ik heb net mijn BMW navigatie geupdated van 2018-1 naar 2019-1. Nu lees ik hier dat de nieuwste versie alweer uit zijn. Ik denk dat ik bij 2019-1 hou.
Ik was vergeten dat ik een lifetime FSC code had. Had eerst een hele tijd zitten uitpluizen waar ik de code heb gelaten maar de update vroeg niet eens naar de code.

Intel i7-2600k ~ Gigabyte GA-P67A-UD5 ~ OCZ 4x2GB DDR3 ~ Cosmos S ~ Seasonic X-750 ~ Gigabyte GTX 460 ~ Samsung 840PRO ~ WD Green 2x2TB ~ Dell P2715Q ~ MegaWorks 650D 6.1~ Logitech Performance MX

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
wheez50 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:06:
[...]

Hoe kan het dat ik het ook kan op een oude accu met een druppellader en multimeter?

Een auto weet wat 'ie erinstopt, alle voltages en wat eruitkomt op verschillende voltages. En een autoaccu is echt niet ingemoeilijk ofzo...

Ik vind het zelf nog logischer dat je moet vertellen dat je de olie hebt vervangen. Al vraag ik me dan weer af waarom dat niet makkelijker kan... 8)7
Jouw druppellader en multimeter kunnen jou niet vertellen wat de capaciteit van de accu is, daarvoor zou je hem eerst moeten diepontladen, wat je met een lood-zuur accu juist niet wilt.

Jouw druppellader "weet" wanneer hij moet stoppen met laden door de wijze waarop een loodaccu geladen wordt (hij pompt er een vaste stroom doorheen en naar mate de accu voller raakt, stijgt de spanning, tot deze boven een bepaalde drempel komt en dan slaat de lader af).
Die lader zou dan wel kunnen uitrekenen welke capaciteit hij heeft geladen, maar weet nooit wat de restcapaciteit was toen hij begon.

Eigenlijk is het nog makkelijker om een oliewissel te detecteren dan of de accu gewisseld is ;)
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Slim van BMW, want voor elk wissewasje moet je naar een dealer en verdienen zij er dus geld aan.

Niet tot blijdschap van de monteurs bij zo'n dealer overigens. Die gruwelen van al die elektronica. Het ouderwetse 'handwerk' wordt voor hun ook minder en minder, terwijl er steeds meer storingen zijn die bijna niet oplosbaar zijn. De oorzaak zit in 'de elektronica' en is voor een monteur bijkans niet te achterhalen.

Dat wordt al gezegd sinds er voor het eerst een wagen achter een paard werd gespannen :P

Al kunnen elektronische gremlins wel echte hoofdpijn-dingen zijn. Zo heb ik één sensor die eigenlijk standaard een foutmelding geeft, maar waarvan ik de oorzaak nog niet heb kunnen vinden... De sensor zelf is nieuw en de meetwaarde onjuist (te laag koelwaterniveau).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• alexbl69
deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:54:
Dat wordt al gezegd sinds er voor het eerst een wagen achter een paard werd gespannen :P

Al kunnen elektronische gremlins wel echte hoofdpijn-dingen zijn. Zo heb ik één sensor die eigenlijk standaard een foutmelding geeft, maar waarvan ik de oorzaak nog niet heb kunnen vinden... De sensor zelf is nieuw en de meetwaarde onjuist (te laag koelwaterniveau).
Heb met m'n bedrijfswagens (Mercedes Sprinter) ook al jaren problemen met sensoren. Heb de indruk dat er tegenwoordig meer sensor-storingen zijn dan daadwerkelijke storingen. Lijkt minder erg, maar het effect is niet veel anders.

Het motormanagement reageert (uiteraard) op die sensoren met minder vermogen of een waarschuwing dat je naar de dealer moet voor een defect. Vervolgens moet bij de dealer de sensor vervangen worden.

Je hebt in moderne motoren dus 2 dingen die kapot kunnen gaan: de feitelijke onderdelen én de sensoren die die onderdelen in de gaten moeten houden. En laten vooral die laatste nu vaak de geest geven.

Ben (mede om) die reden nu ook van Benz afgestapt. De problemen waren te hardnekkig.

iRacing Profiel

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Jouw druppellader en multimeter kunnen jou niet vertellen wat de capaciteit van de accu is, daarvoor zou je hem eerst moeten diepontladen, wat je met een lood-zuur accu juist niet wilt.

Jouw druppellader "weet" wanneer hij moet stoppen met laden door de wijze waarop een loodaccu geladen wordt (hij pompt er een vaste stroom doorheen en naar mate de accu voller raakt, stijgt de spanning, tot deze boven een bepaalde drempel komt en dan slaat de lader af).
Die lader zou dan wel kunnen uitrekenen welke capaciteit hij heeft geladen, maar weet nooit wat de restcapaciteit was toen hij begon.

Eigenlijk is het nog makkelijker om een oliewissel te detecteren dan of de accu gewisseld is ;)
Dat ja. Als je iets kan verzinnen om op een andere manier de staat en capaciteit van een loodaccu te bepalen, in een auto en zonder hem te ontladen, zou ik maar eens bij BMW solliciteren :P

• Untouchablezz20
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:53
Zijn hier mensen die hun scherm hebben geupgrade? Ik heb nu de navigatie business en wil graag naar de professional variant. Volgens een forum zou het redelijk plug & play moeten zijn. Iemand hier ervaring mee? Het betreft een F20 LCI2.

Bij navigatie-inbouw kost het 1899,-.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:00:
[...]

Heb met m'n bedrijfswagens (Mercedes Sprinter) ook al jaren problemen met sensoren. Heb de indruk dat er tegenwoordig meer sensor-storingen zijn dan daadwerkelijke storingen. Lijkt minder erg, maar het effect is niet veel anders.

Het motormanagement reageert (uiteraard) op die sensoren met minder vermogen of een waarschuwing dat je naar de dealer moet voor een defect. Vervolgens moet bij de dealer de sensor vervangen worden.

Je hebt in moderne motoren dus 2 dingen die kapot kunnen gaan: de feitelijke onderdelen én de sensoren die die onderdelen in de gaten moeten houden. En laten vooral die laatste nu vaak de geest geven.

Ben (mede om) die reden nu ook van Benz afgestapt. De problemen waren te hardnekkig.
In mijn geval is het een non-fatale sensor storing, het is puur iets van de boordcomputer en staat volledig los van het motormanagement (bij de E36 is het allemaal nog niet zo geïntegreerd). Maar ook bij mijn E36 zijn sensorstoringen al redelijk berucht.
Het vervelende is alleen wel dat bij de E36's met een M52-motor het koelsysteem bekend staat als kwetsbaar, iets waar ik helaas ervaring mee heb. De meeste kwetsbare punten zijn verbeterd, maar het blijft altijd spannend als ik weer de melding zie dat m'n koelvloeistof te laag zou staan.

Overigens doen sensoren, zeker tegenwoordig, echt wel meer dan alleen onderdelen in de gaten houden. Sensoren zijn tegenwoordig essentieel voor het regelen van verschillende parameters.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Radiant
  • Niet online

Radiant

alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:00:
[...]

De reden dat er nu meer sensorstoringen zijn is omdat die sensoren juist zijn om betrouwbaardere mechanica te maken.
Geen slijtende verdelerkap, maar losse bobines en een computer om ze aan te sturen. Gevolg: bij kapotte ontsteking op 1 cilinder kan je vaak nog naar huis rijden, ontsteking heeft veel minder vaak onderhoud nodig.
Geen carburateur maar elektronische inspuiting; gevolg: minder gevoelige meuk om af te stellen, altijd een optimaal lopende motor die daardoor ook langer meegaat. Veel minder onderhoud nodig.
Een computer die je exact vertelt wat er niet goed werkt bij een storing is ook enorm handig, maar dan moet je dat wel gebruiken en er voor open staan. Helaas gaan veel mensen nog lukraak random onderdelen vervangen bij een storingslampje terwijl een simpele tool ze zo de storing zou kunnen vertellen.

Goed; het moment dat iedereen aan de turbo moest en een motor die groter dan 1,4 liter of 4 cilinders nu een unicum lijkt te worden en alles vol met truukjes zit om de emissies omlaag te krijgen maakt het allemaal weer slechter maar over het algemeen zijn auto's veel betrouwbaarder dan vroeger.

Oh en Mercedes is gewoon troep natuurlijk :+ :P

• alexbl69
Radiant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 06:58:
[...]

De reden dat er nu meer sensorstoringen zijn is omdat die sensoren juist zijn om betrouwbaardere mechanica te maken.
Geen slijtende verdelerkap, maar losse bobines en een computer om ze aan te sturen. Gevolg: bij kapotte ontsteking op 1 cilinder kan je vaak nog naar huis rijden, ontsteking heeft veel minder vaak onderhoud nodig.
Geen carburateur maar elektronische inspuiting; gevolg: minder gevoelige meuk om af te stellen, altijd een optimaal lopende motor die daardoor ook langer meegaat. Veel minder onderhoud nodig.
Een computer die je exact vertelt wat er niet goed werkt bij een storing is ook enorm handig, maar dan moet je dat wel gebruiken en er voor open staan. Helaas gaan veel mensen nog lukraak random onderdelen vervangen bij een storingslampje terwijl een simpele tool ze zo de storing zou kunnen vertellen.

Goed; het moment dat iedereen aan de turbo moest en een motor die groter dan 1,4 liter of 4 cilinders nu een unicum lijkt te worden en alles vol met truukjes zit om de emissies omlaag te krijgen maakt het allemaal weer slechter maar over het algemeen zijn auto's veel betrouwbaarder dan vroeger.

Oh en Mercedes is gewoon troep natuurlijk :+ :P
Begrijp je verhaal en ook de voordelen van sensoren.

Heb alleen de indruk dat bedrijfswagens tot zeg 10 jaar geleden minder storingsgevoelig waren. De motoren hadden toen een dusdanige mate van betrouwbaarheid bereikt dat ze het gewoon 'altijd' deden. Sinds die tijd staan ze echter in toenemende mate met hoofdzakelijk defecte sensoren bij de garage.

Van wat ik van Mercedes begrepen heb gaven vooral de sensoren die het verbruik moesten verminderen veel problemen (volgens mij euro 4 > euro 5 destijds). En niet alleen de sensoren zelf, maar ook heeft het feit dat ze te 'zuinig' waren afgesteld geresulteerd in motorschade.

Overigens is dit wel heel duidelijk een N=1 voorbeeld (van mezelf dus met een aantal wagen). Ik houd het aantal 'garagedagen' niet bij, en aangezien het leeuwendeel van de mankementen onder garantie of coulance is vervangen zijn mijn kosten ook niet dramatisch gestegen. Kan het dus niet hardmaken, maar Mercedes heeft wel toegegeven dat ze een paar minder gelukkige series hebben gehad.

iRacing Profiel

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Diesel is wel rot ja omdat daar gewoon zoveel truukjes moeten worden toegepast om aan de steeds strengere emissienormen te voldoen. Daar heeft benzine veel minder last van..

• Spollie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:42
Radiant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:19:
Diesel is wel rot ja omdat daar gewoon zoveel truukjes moeten worden toegepast om aan de steeds strengere emissienormen te voldoen. Daar heeft benzine veel minder last van..
Benzinemotoren zijn tegenwoordig ook voorzien van een partikelfilter om door de WLTP te komen. Diesel heeft vooral last van een imagoprobleem.

• wheez50
Radiant schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:23:
[...]

Dat ja. Als je iets kan verzinnen om op een andere manier de staat en capaciteit van een loodaccu te bepalen, in een auto en zonder hem te ontladen, zou ik maar eens bij BMW solliciteren :P
Met ontladen. Vooral het ontladen is belangrijk - zoals ik al zei: de auto weet voltages en amperages tijdens het ontladen.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Uiteraard, maar dat bedoel ik niet. Als je de totale capaciteit van een accu wil weten zal je hem moeten opladen en daarna ontladen tot je aan de klemspanning kan zien dat hij 'leeg' is. Dat is hoe alle capaciteitsmetingen werken. Dat kan je niet doen terwijl de accu in een auto zit. Bij een smartphone is dat bijvoorbeeld een stuk makkelijker, want die ontlaad regelmatig en wordt weer tot 100% opgeladen. Een autoaccu wil je nooit tot onder een bepaald niveau ontladen want dan sta je stil.

• wheez50
Ik heb hier twee accus staan - beiden nu zelfde klemspanning (12,7v - zijn oudere accus). De een is kapot (voltage zakt snel bij ontladen - zakt veel sneller bij hoge stromen) en de ander is nog prima.

Dat weten is volgens jou onmogelijk en toch weet ik het. Rara :)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Om een voorspelling te doen of je veilig de motor kan stoppen en hoe lang een accu het dan nog doet heb je wel wat meer gegevens nodig dan 'lijkt kapot' en 'lijkt prima'. ;)

• wheez50
Wie heeft het over lijken?

De een start de motor niet en de ander wel. Dat heb ik gemeten en weet ik. (Wel geholpen doordat de ene idd kapot was :) )

• Werelds
Untouchablezz20 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:41:
Zijn hier mensen die hun scherm hebben geupgrade? Ik heb nu de navigatie business en wil graag naar de professional variant. Volgens een forum zou het redelijk plug & play moeten zijn. Iemand hier ervaring mee? Het betreft een F20 LCI2.

Bij navigatie-inbouw kost het 1899,-.
Het is plug & play in de zin dat het allemaal in het dash past, maar er komt wel iets meer bij kijken dan simpelweg insteken. De HU moet op jouw VIN gecodeerd worden en de auto moet op zijn beurt ook gecodeerd worden voor een aantal functies.

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08:06
Nieuw projectje hier.. Ben erg verknocht aan CarPlay in de G30, dus eens gaan zoeken naar opties voor de F31 om dat ook geactiveerd te krijgen. Helaas was dit softwarematig pas vanaf NBT EVO (ID4 of ID5) mogelijk, maar is er wel een goede hardwarematige oplossing (als in; geen verbouwing van het OEM systeem nodig).

De module is onderweg vanuit de UK, zal wat laten weten als het draait. Voor degene die erg nieuwsgierig is naar hoe het werkt; klik hier.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
wheez50 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:46:
Ik heb hier twee accus staan - beiden nu zelfde klemspanning (12,7v - zijn oudere accus). De een is kapot (voltage zakt snel bij ontladen - zakt veel sneller bij hoge stromen) en de ander is nog prima.

Dat weten is volgens jou onmogelijk en toch weet ik het. Rara :)
Je weet nog steeds feitelijk maar 1 ding, en dat is dat de ene een veel lagere capaciteit heeft dan de andere, maar je weet nog steeds niet wat de totale capaciteit is. Jij kan aan de buitenkant van de accu lezen wat hij zou moeten kunnen halen, maar ondanks alle camera's bij een moderne auto, moet ik de eerste nog tegen komen die een camera op de accu gericht heeft ;)

De vraag voor de boordcomputer is ook niet of de accu defect is of niet (dat is meestal wel vast te stellen door de rustspanning te meten of onder een bekende belasting de spanning te meten), maar hoeveel capaciteit de accu nog heeft. Hij zal op een gegeven moment de accu markeren als defect, maar na vervangen ziet hij gewoon weer 12+ volt op de accu-klemmen. Hoe moet de boordcomputer dan "weten" dat dit een nieuwe accu is die wel volle capaciteit heeft? Dat kan alleen als jij als gebruiker/monteur dit tegen de boordcomputer zegt.

De enige manier om capaciteit van een accu te bepalen is door te ontladen, maar een lood-startaccu kan daar (ironisch genoeg) bijzonder slecht tegen, die voelt zich het lekkerst zolang de lading 80% of hoger blijft. Ontlaad je hem tot onder de 50% neemt de capaciteit al af. Dat is ook waarom een startaccu niet gebruikt kan worden als tractieaccu (die wel ontladen tot een restlading van misschien 10%, maar die weer geen grote startstromen kunnen genereren).

Waar je wel commentaar op kan hebben, is dat je specifieke servicesoftware nodig hebt (had) om deze reset uit te kunnen voeren, vooral ook omdat het niet resetten maakt dat de auto suboptimaal presteert. In mijn ogen zou je in de boordcomputer een service menu moeten kunnen activeren waarin je het gewoon kan aangeven.
alexbl69 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:05:
[...]

Begrijp je verhaal en ook de voordelen van sensoren.

Heb alleen de indruk dat bedrijfswagens tot zeg 10 jaar geleden minder storingsgevoelig waren. De motoren hadden toen een dusdanige mate van betrouwbaarheid bereikt dat ze het gewoon 'altijd' deden. Sinds die tijd staan ze echter in toenemende mate met hoofdzakelijk defecte sensoren bij de garage.

Van wat ik van Mercedes begrepen heb gaven vooral de sensoren die het verbruik moesten verminderen veel problemen (volgens mij euro 4 > euro 5 destijds). En niet alleen de sensoren zelf, maar ook heeft het feit dat ze te 'zuinig' waren afgesteld geresulteerd in motorschade.

Overigens is dit wel heel duidelijk een N=1 voorbeeld (van mezelf dus met een aantal wagen). Ik houd het aantal 'garagedagen' niet bij, en aangezien het leeuwendeel van de mankementen onder garantie of coulance is vervangen zijn mijn kosten ook niet dramatisch gestegen. Kan het dus niet hardmaken, maar Mercedes heeft wel toegegeven dat ze een paar minder gelukkige series hebben gehad.
Hier ook een N=1, maar dan veel ouder. De Ford Transit 2de generatie 2,5 l tdi (modelserie 1995 - 2003) die m'n ouders ooit hebben gehad, had al vrij snel last van een motor-storing, waarschijnlijk veroorzaakt door de elektronische brandstofpomp en wat feitelijk nooit opgelost is. Dat is dus technologie van 15 tot 23 jaar oud en was des tijds de eerste generatie diesel met een elektronische brandstofpomp.
Technische problemen zijn van alle tijden, alleen de nieuwste technologieën zijn vaak de bron van de storingen (uitzonderingen daar gelaten, zoals een foutje in het ontwerp van de distributieketting van bepaalde BMW-motoren :X). De eerste EGR-systemen gaven problemen, de eerste katalysatoren, de eerste EFI's, etc. Veel problemen zijn inmiddels wel opgelost (EFI geeft zelden nog storingen, tenzij het een fysiek defect is, bijv.)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:36:
[...]

Waar je wel commentaar op kan hebben, is dat je specifieke servicesoftware nodig hebt (had) om deze reset uit te kunnen voeren, vooral ook omdat het niet resetten maakt dat de auto suboptimaal presteert. In mijn ogen zou je in de boordcomputer een service menu moeten kunnen activeren waarin je het gewoon kan aangeven.
95% van de mensen doet dit niet zelf maar gaat ervoor naar de dealer en zou juist iets kunnen slopen met zo'n optie. Resetten van onderhoudsdingetjes kan nooit handmatig, dat kan zelfs bij de E36 al niet zonder een specifieke handeling in INPA of met een draadje.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:52:
[...]

95% van de mensen doet dit niet zelf maar gaat ervoor naar de dealer en zou juist iets kunnen slopen met zo'n optie. Resetten van onderhoudsdingetjes kan nooit handmatig, dat kan zelfs bij de E36 al niet zonder een specifieke handeling in INPA of met een draadje.
Klopt, maar het zou prima achter een pin-code oid gestopt kunnen worden, en samen met de nodige waarschuwingen. En de pin-code hoeft niet eens moeilijk te zijn (bijv. laatste 4 cijfers van je chassisnummer, om maar iets te noemen).

Bij de E36 is het resetten bovendien nog lastig, andere merken in die tijd hadden of letterlijk een knopje onder de motorkap of een jumperdraadje (ik meen dat Volvo dat had). En in die tijd had je nog geen interactieve display's met complexe menustructuren, dus moet je wel terugvallen op fysieke middelen.

Zolang het geen optie is die je makkelijk en per ongeluk zou kunnen activeren, is er eigenlijk geen reden waarom het niet vanuit een boordcomputer zou kunnen.

• Floppie
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 19:42
Heeft iemand ervaring met een foutcode van de thermostaat. Het betreft 2EF7 (Map thermostaat Activation, circuit open).
De auto wordt prima warm, ik moet nog wat diagnostics doen tijdens het rijden. Wellicht is de heater element van de thermostaat kapot. Kan ik hier nog een half jaar tot de volgende beurt mee rondrijden of heeft dit wel nadelige eigenschappen?
Er branden overigens geen lampjes op het dashboard.
(E81 120i)

Floppie wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:22 (7%)

• elmerblues
elmerblues schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:49:
[...]

Ja dit is zeker maar niet voor elk model. Ik ben er ook mee bezig, even een recap:

Voor zover ik weet is dit alleen van toepassing op de F modellen van de 1,2,3 en 4 series. Indien de auto is voorzien van M sport stuur, lane change warning en/of lane departure warning (ergo: trillend stuur) zit de stuurverwarmingsvoorziening er al compleet in, alleen de schakelaar ontbreekt.

Je kunt dit controleren door op realoem.com op basis van je chassisnr het partnr van je stuur op te zoeken. Als dat partnr identiek is aan dat van het hetzelfde model met stuurverwarming dan zit het er in. Voor de zekerheid kan je tevens het partnr van je stuurkolommodule controleren, die moet ook een identiek partnr hebben aan die van met stuurverwarming.

Als je écht zekerheid wilt hebben moet je je de onderste afdekklep van je stuur halen, met beetje handigheid hoef je je airbag niet los te koppelen (wel uit stuur halen natuurlijk). Als je naast je vibratiemotor een grote witte connector ziet heb je stuurverwarming. De stuurkolommodule (onderste afdekkap van je stuurkolom loshalen) dient aan de achterkant een witte connector te hebben waar de schakelaar op aangesloten wordt.

Als je dat allemaal hebt is het een kwestie van een stuurkolomschakelaar (de bedrading zit daar al bij) en een andere onderste afdekkap van de stuurkolom, waarbij je bij de laatste de keyfobsensor moet overzetten. Totale kosten 107 euro.

Een beetje knutselaar kan overigens de schakelaar ook in zijn huidige afdekkap knutselen (scheelt 54 euro maar dan wel zaagwerk nodig). Niet nodig om airbag te verwijderen. Vervolgens de optie in het voertuig coderen.

De boel ligt bij mij al open, ik heb de onderdelen al besteld, laat het hier wel weten hoe het uitpakt.
Toepasselijk op de eerste lentedag...maar ik heb dit net ingebouwd en dit werkt dus *O*

Bijna gratis stuurverwarming!

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Toff
elmerblues schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:52:
[...]
Toepasselijk op de eerste lentedag...maar ik heb dit net ingebouwd en dit werkt dus *O*

Leuk om te horen!
Gaat bij mij niet werken, omdat ik die trillende stuur funcie niet heb, maar wat doet dat "in het voertuig coderen" precies?

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

Radiant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Sorry, maar dat gaat bij de E36 en bij de E46 zelfs nog prima met een handeling op het dashboard. Je kunt de olieservice- en de remvloeistofserviceinterval zonder enige apparatuur resetten.

N54 powered

• elmerblues
Toff schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:23:
[...]

Leuk om te horen!
Gaat bij mij niet werken, omdat ik die trillende stuur funcie niet heb, maar wat doet dat "in het voertuig coderen" precies?
Als je alles hebt aangesloten dan werkt het in den beginne niet. De auto moet namelijk 'weten' welke hardware of optie in de auto zit zodat hij deze kan aansturen.

Even simpel gezegd: ik heb de auto verteld dat de optie stuurverwarming er in zit. Vervolgens kon de betreffende verantwoordelijke ecu (FEM_BODY) de hardware van de stuurverwarming op de juiste manier gaan aansturen.

Als je zo'n principe niet hebt zou je theoretisch foutmeldingen kunnen krijgen op opties/hardware die helemaal niet geïnstalleerd zijn.

Ik kom nog uit de tijd waar dit bij auto's allemaal niet hoefde dus ik moest ook nog wel e.e.a. bijleren hoor :7

• Radiant
  • Niet online

Radiant

JdM schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:09:
[...]

Sorry, maar dat gaat bij de E36 en bij de E46 zelfs nog prima met een handeling op het dashboard. Je kunt de olieservice- en de remvloeistofserviceinterval zonder enige apparatuur resetten.
Ja? Hoe reset je service op een E36 met een handeling op het dashboard?

• Pannencouque
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van comfortstoelen in een F10? Komend vanaf een kale versie met standaardstoelen?

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

JdM

Gas?Gas!

Radiant schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 06:36:
[...]

Ja? Hoe reset je service op een E36 met een handeling op het dashboard?
Misser van mijn kant, het kan alleen bij de E46 via het dashboard.

N54 powered

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:33
En anders toch 2 pinnen shorten op de interface poort onder de motorkap?

Ik wil zelf een bluetooth/aux oplossing in mijn auto. Maar als je dsp hebt wordt het ineens wel heel kostbaar. Een yatour met dsp unit is al gauw 250 euro ofzo. Vind ik persoonlijk wat kostbaar voor wat het is. Voor een beetje meer heb je een 2din radio met Android auto, wat nog 10 stappen beter is. Alleen gaat dat weer niet per definitie goed samen met de dsp. Het lijkt alsof de Alpine ilx702d en dynavin n6 goede opties zijn. Die dynavin heb ik reviews van gezien, maar dat is een naar traag ding, dus die valt af.

Dat wordt dus nog even zoeken en veel lezen. Weet ook niet wat je precies verliest als je geen dsp hebt. Als dat de church/large room e.d. settings zijn kan ik daar wel mee leven, want dat moet je niet willen gebruiken.

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Speakerfreak95
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16-10 00:50
Catch22 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:06:
En anders toch 2 pinnen shorten op de interface poort onder de motorkap?

Ik wil zelf een bluetooth/aux oplossing in mijn auto. Maar als je dsp hebt wordt het ineens wel heel kostbaar. Een yatour met dsp unit is al gauw 250 euro ofzo. Vind ik persoonlijk wat kostbaar voor wat het is. Voor een beetje meer heb je een 2din radio met Android auto, wat nog 10 stappen beter is. Alleen gaat dat weer niet per definitie goed samen met de dsp. Het lijkt alsof de Alpine ilx702d en dynavin n6 goede opties zijn. Die dynavin heb ik reviews van gezien, maar dat is een naar traag ding, dus die valt af.

Dat wordt dus nog even zoeken en veel lezen. Weet ook niet wat je precies verliest als je geen dsp hebt. Als dat de church/large room e.d. settings zijn kan ik daar wel mee leven, want dat moet je niet willen gebruiken.
Je DSP functies komen sowieso te vervallen bij het vervangen van je radio in de E39, het nadeel is, is dat de DSP systemen niet de leukste zijn om om te bouwen.
Ik kan mij herinneren dat je een speciale adapterkabel nodig hebt, om de versterker aan te kunnen sturen, en die kabel is ook al dik 140 euro.

Hoewel sommige mensen zweren bij die Dynavin radio's, ik vind het allemaal niets, de schermen reflecteren te erg, blueooth stream kwaliteit is niet best, microfoon is ongevoelig, en starten traag op.
En voor je het allemaal aangesloten hebt, ben je dik 650+ kwijt.

Heb je trouwens de Cassette of CD radio? Ik heb in mijn 535i en 520i een cassetteradio, waar ik aux in heb ingebouwd.
De 535i heeft DSP, de 520i niet, maar klinken beide heerlijk met de AUX kabel, moet alleen nog een keer een betere bluetooth ontvanger hebben.

• Catch22
Dynavin voelt als een oude goedkope Chinese android 2.3 telefoon inderdaad. Ik ga me daar groen en geel aan ergeren. Helemaal voor het bedrag wat ze er voor vragen. Alpine heeft leuk spul met Android auto, maar die zijn 700 euro ofzo, ook weer zo wat. Pioneer heeft het voor 300, maar die zijn weer vrij diep waardoor je je ventilatie tunnels moet modificeren.

Meest efficiënte oplossing is dit

https://www.carinterface....bmw-autoradios_ytm06-bmw1
En deze uitbreiding
https://m.aliexpress.com/...anger-connection-in-trunk

• Toff
elmerblues schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:49:
[...]
Even simpel gezegd: ik heb de auto verteld dat de optie stuurverwarming er in zit. Vervolgens kon de betreffende verantwoordelijke ecu (FEM_BODY) de hardware van de stuurverwarming op de juiste manier gaan aansturen.
Dat is precies wat ik niet begrijp. Met de schakelaar sluit je een stroomkring, waardoor de stuurverwarming aan gaat. Schakelaar uit en hij stopt. Wat heeft dit met een ECU te maken?
(ja, ik heb nog buizenradio's en tv's gerepareerd als hobby)

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 10:33
@Toff Juist daarom, tegenwoordig zitten er zo ontzettend veel functies in een personenauto, dat je een flinke kabelboel gaat krijgen. Als je de complete comfort bedieningsmodule met 2 CAN draden kunt verbinden met alle ECU's scheelt dat een hele hoop kabels, en dus storingen. Ik weet niet hoe ze dit bij BMW doen, maar zo werkt het bij vrachtwagens tegenwoordig, kunnen ze ook makkelijk schakelaars verplaatsen zonder kabels te verleggen :) .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Toff schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:57:
[...]

Dat is precies wat ik niet begrijp. Met de schakelaar sluit je een stroomkring, waardoor de stuurverwarming aan gaat. Schakelaar uit en hij stopt. Wat heeft dit met een ECU te maken?
(ja, ik heb nog buizenradio's en tv's gerepareerd als hobby)
Schakelaar is alleen een tiptoetsje dat iets tegen de ECU zegt. ECU weet dan dat de verwarming aan moet, schakelt die weer automatisch uit na X tijd of als het contact uit gaat en laat een kek icoontje zien in het dash :*)

Het schakelt dus niet direct de verwarming.

• Toff
@Radiant Aha, dat verklaart het! Dank.

• IQM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-10 13:51
elmerblues schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:52:

Dit is de eerste keer dat ik het jammer vind dat ik een 5 serie heb. :/
Pannencouque schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:10:
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van comfortstoelen in een F10? Komend vanaf een kale versie met standaardstoelen?
Wat is een kale versie met standaard stoelen? Wel elektrisch bedient en leer met verwarming? Dan zou het mogelijk moeten zijn. En anders moet een paar draden trekken.

• Pannencouque
Het meeste dat je ziet is handmatig.
Maar ik heb besloten toch maar te kijken naar een kant-en-klare versie met comfortstoelen. Dat gedoe met het opsnorren van een ander interieur, inbouw etc, is me te veel werk. Want onderaan de streep ben je net zo veel geld kwijt.

Stuurverwarming is een leuke optie, maar zie je op de 5 inderdaad amper. In de winter lekker, maar echt niet noodzakelijk. Liever stoelverwarming dan stuurverwarming. Mogelijk is een retrofit in de 5 ook mogelijk als je wat van die waarschuwingssystemen hebt?

• IQM
Pannencouque schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:23:
Stuurverwarming is een leuke optie, maar zie je op de 5 inderdaad amper. In de winter lekker, maar echt niet noodzakelijk. Liever stoelverwarming dan stuurverwarming. Mogelijk is een retrofit in de 5 ook mogelijk als je wat van die waarschuwingssystemen hebt?
Stuurverwarming komt op zich niet heel weinig voor op de 5. Een retrofit is mogelijk maar dan moet je een ander stuur kopen en die zijn erg prijzig. Het is niet net zoals bij de lagere series dat het al voorbereid is. Helaas...

• Pannencouque
Ik zie het anders heel weinig. Net als de comfortstoelen, die zijn verhoudingsgewijs ook niet veel aanwezig (al helemaal niet op de viercilinders).

• alexbl69
Heb stoelverwarming (comfortstoelen) in m'n wagen (G32). Valt me op dat de stoelverwarming t.o.v. de F10:
  • Veel sneller werkt
  • Veel krachtiger is
  • Er amper verschillen zijn tussen de afzonderlijke standen
Als ik hem aandoe heb ik hem op stand 1. Waar dat bij de F10 voor een aangenaam warme stoel zorgde, wordt dat nu na een minuut al te heet. Zoals gezegd kan ik amper verschillen tussen stand 1, 2 of 3 ontdekken.

Zo op het eerste gezicht zou je kunnen zeggen dat mijn verwarming 'vast' zit in stand 3, maar van Duitse fora leer ik dat dit een bekende 'eigenschap' is van de G3x serie.

Het is in ieder geval een stuk minder comfortabel dan bij de F10.

Heb ook stoelventilatie, maar dat zal ik niet nog een keer nemen. Je merkt amper wat, zeker op de standen 1 en 2. En in stand 3 maakt de ventilator - die voor je gevoel direct achter je oren zit - veel te veel lawaai.

iRacing Profiel

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Met carly kan je verwarmingsstanden aanpassen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan de target-temperaturen idd aanpassen. Klopt dat ze erg heet voelen in de G3x's.

Stoelventilatie is idd een lastige. Als je het inschakelt op het moment dat de auto opgewarmd is door de zon oid blaast ie de eerste minuten al die hitte je stoel uit tegen jou aan, dan zit je eigenlijk in een oventje. Als de stoelen en de lucht afgekoeld is is het wel weer lekker. Scheten moet je overigens ook niet laten terwijl de ventilatie aan staat :+

fsfikke wijzigde deze reactie 18-02-2019 08:13 (9%)

DUT Racing

• IQM
Pannencouque schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:28:
Ik zie het anders heel weinig. Net als de comfortstoelen, die zijn verhoudingsgewijs ook niet veel aanwezig (al helemaal niet op de viercilinders).
Blijkbaar kijk ik dan naar andere 5 series dan jij. Maar ik ben dan ook een zescilinder fan. En die hebben meestal meer opties. Het is de vraag hoe lang we nog van grote motoren kunnen genieten.
Comfortstoelen zijn een must omdat je gerust kunt stellen dat de standaardstoelen van BMW slecht zitten. (in elke serie)
alexbl69 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:50:
Heb stoelverwarming (comfortstoelen) in m'n wagen (G32). Valt me op dat de stoelverwarming t.o.v. de F10:
  • Veel sneller werkt
  • Veel krachtiger is
  • Er amper verschillen zijn tussen de afzonderlijke standen
Als ik hem aandoe heb ik hem op stand 1. Waar dat bij de F10 voor een aangenaam warme stoel zorgde, wordt dat nu na een minuut al te heet. Zoals gezegd kan ik amper verschillen tussen stand 1, 2 of 3 ontdekken.

Zo op het eerste gezicht zou je kunnen zeggen dat mijn verwarming 'vast' zit in stand 3, maar van Duitse fora leer ik dat dit een bekende 'eigenschap' is van de G3x serie.

Het is in ieder geval een stuk minder comfortabel dan bij de F10.

Heb ook stoelventilatie, maar dat zal ik niet nog een keer nemen. Je merkt amper wat, zeker op de standen 1 en 2. En in stand 3 maakt de ventilator - die voor je gevoel direct achter je oren zit - veel te veel lawaai.
Volgens mij zijn de G3x stoelen gewoon overactief. In mijn F11 werkt de stoelventilatie prima. Geluid is nauwelijks waarneembaar en werkt subtiel. De optie 455 Actieve Stoelen is er eentje die ik nooit gebruik. Het idee dat je de bloedsomloop stimuleert is wel aardig maar het werkt in de praktijk irritant.
fsfikke schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:12:
Scheten moet je overigens ook niet laten terwijl de ventilatie aan staat :+
Dank voor de tip! Je spreekt uit eigen ervaring? ;)

• alexbl69
Hey, dat was ik in Carly nog niet tegengekomen. Vanavond maar eens even kijken. Bedankt.

Wat trouwens wel prettig is in de G3x is dat je de stoelverwarming en -ventilatie automatisch in kunt laten schakelen bij instelbare temperaturen.

Klein verbeterpuntje hierin (je moet wat te zeuren hebben hé ;)) is dat het prettig zou zijn dat je met name de verwarming dan na een x aantal minuten ook weer automatisch uit zou kunnen laten schakelen.

alexbl69 wijzigde deze reactie 18-02-2019 08:30 (67%)

iRacing Profiel

• elmerblues
Pannencouque schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:23:
Stuurverwarming is een leuke optie, maar zie je op de 5 inderdaad amper. In de winter lekker, maar echt niet noodzakelijk. Liever stoelverwarming dan stuurverwarming.
Dat is echt puur persoonlijk hoor.

Ikzelf heb niks met stuurverwarming maar mijn vrouw heeft altijd koude handen/vingers. Ze draait zelfs de ventilatieroosters richting het stuur om beetje warme handen te krijgen. Voor haar is stuurverwarming een zegen, kan het niet anders zeggen.

Ook als je wat last krijgt van reuma in je handen schijnt het een uitkomst te zijn.

• Aid
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21-10 20:11
Nog geen bmw aangeschaft, nog steeds een beetje zoekende. Vandaag proefgereden in een 320i ede uit 2014. Prima auto, maar wat mij opviel is dat de versnellingspook onwijs trilt in neutraal en bij het schakelen. Is dit normaal? Volgens verschillende fora is de trilling normaal bij een bmw... Heb in verschillende auto's gereden maar nooit zo een ruwe trilling gevoeld. In een golf 7 is er helemaal geen trilling te voelen.

• Catch22
Ik rij al een tijd automaat, maar kan me niet heugen dat ik dat ooit heb meegemaakt. Lijkt me niet goed.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Dat is niet normaal. Rotte motor- of baksteunen dan.

• donaldo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06:42
Catch22 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:52:
Ik rij al een tijd automaat, maar kan me niet heugen dat ik dat ooit heb meegemaakt. Lijkt me niet goed.
Denk dat dit gaat over een handbak gaat (320i ed was alleen met handbak 20% bijtelling), maar bij een handbak is het natuurlijk ook niet normaal. Ik zou een keer een andere gaan proefrijden om te vergelijken.

• Catch22
donaldo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:46:
[...]

Denk dat dit gaat over een handbak (320i ed was alleen met handbak 20% bijtelling), maar bij een handbak is het natuurlijk ook niet normaal. Ik zou een keer een andere gaan proefrijden om te vergelijken.
Ik bedoelde ook dat ik al een tijdje geen handbak heb gereden, maar het niet herkende

• donaldo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06:42
Catch22 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:47:
[...]

Ik bedoelde ook dat ik al een tijdje geen handbak heb gereden, maar het niet herkende
Ah, dan begreep ik het verkeerd. Overigens heb ik ook een 320i, met handbak, daarvan trilt de pook ook niet. Dat is wel de versie met 2.0 motor en niet de 1.6 (ed) motor. Misschien komt het omdat de ed afgesteld is op zuinig verbruik, dat de loop niet zo mooi is. Standaard start deze ook op in ecopro modus, misschien dat dat ook nog scheelt.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Dat de pook wat harder trilt in stationair komt wel vaker voor bij BMW. Zeker met de eco modellen die erg zuinig staan afgesteld in stationair. Tijdens het schakelen zou je het niet moeten voelen.

Maar de handbak van BMW is sowieso wel wat hakerig, heeft te maken met de achterwielaandrijving heb ik mij wel eens laten vertellen. T.o.v. een VAG auto zal het zeker opvallen, die schakelen boterzacht.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Johny58
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-10 00:45
Sinds medio afgelopen jaar ben ik de trotse eigenaar van mijn droomauto: De E61 M5. Ik rij al enige jaren in een E61 535D, die ik overigens nog steeds zakelijk rij. Erg leuk om afwisselend in deze twee auto's te kunnen rijden.

Hij heeft net een maand of 2 binnen gestaan, maar nu het zonnetje sinds een paar dagen weer een beetje schijnt ben ik weer wat aan het rijden. In oktober ook even naar Duitsland geweest, waar ik erachter kwam dat het ding nog onbegrensd is ook. Wat een beest van een machine.

Paar foto's (disclaimer: heb ze niet allemaal zelf gemaakt, op Google zoeken naar mijn kenteken gaf mooiere foto's dan dat ik zelf had gemaakt tot nu toe. Maar het is dus wel specifiek mijn auto).

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Hoeveel echte kilometers is 330 op de teller met dat dikke hok?

• Johny58
Theimon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:52:
Hoeveel echte kilometers is 330 op de teller met dat dikke hok?
Ongeveer "10-15% meer adrenaline dan mijn lichaam aan kan"-km per uur. De auto kon nog harder, ik niet :)

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ben toch wel benieuwd. Als ik het net mag geloven is 200-205mph (~325kph) de top (zonder limiter). Maar zijn dat echte of loopt de teller te liegen, dat wordt niet duidelijk.

• Johny58
Als ik dit nog een keer probeer zal ik nog een aparte GPS tool op mijn telefoon zetten. Weet nu alleen dat mijn heads-up display digitaal 321 aangaf voordat ik gas terug nam.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MrFl0ppY schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:58:
Dat de pook wat harder trilt in stationair komt wel vaker voor bij BMW. Zeker met de eco modellen die erg zuinig staan afgesteld in stationair. Tijdens het schakelen zou je het niet moeten voelen.

Maar de handbak van BMW is sowieso wel wat hakerig, heeft te maken met de achterwielaandrijving heb ik mij wel eens laten vertellen. T.o.v. een VAG auto zal het zeker opvallen, die schakelen boterzacht.
Verschil is sowieso dat bij een BMW de pook direct aan de bak zit en bij iedere fwd auto tegenwoordig de pook via kabels aangesloten zit en daarmee veel meer geïsoleerd is van trillingen.

Bij mijn 323i voel je de pook zachtjes trillen, maar meer ook niet. Idem bij mijn oude 316i.
Ik weet dat bij een ex-collega in zijn E90 318i (uit m'n hoofd) de pook wel relatief veel trilde, maar dat deed die motor sowieso. Daar lag een N43-blok in en die heeft bij hem nooit echt mooi gelopen, maar was behoorlijk ruw, bijna dieselachtig.

• Nitai
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 05:37

Nitai

Feels good man

Mijn pook trilde ook voor mijn gevoel erg veel bij mijn eerdere e90 325i. Ik kwam van een Leon vandaan die idd supersoepel schakelde. Ik twijfelde er zo aan dat ik het door twee specialisten heb na laten kijken, was niets aan de hand. Maar je went er wel snel aan, het is BMW eigen bij schakelbakken.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Moet zeggen dat in mijn E87 118D (2006), de pook totaal niet trilde, ook niet bij neutraal.

• Pannencouque
IQM schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Blijkbaar kijk ik dan naar andere 5 series dan jij. Maar ik ben dan ook een zescilinder fan. En die hebben meestal meer opties. Het is de vraag hoe lang we nog van grote motoren kunnen genieten.
Comfortstoelen zijn een must omdat je gerust kunt stellen dat de standaardstoelen van BMW slecht zitten. (in elke serie)
Ja en nee. Ik heb nu een 530d met comfortstoelen en de hele rambam. Nieuwwaarde in NL ±100k. Het rijdt heerlijk en die zespitter rijdt enorm soepel. Een nadeel vind ik echter wel dat de vaste lasten gewoon hoog zijn en het verbruik ook navenant, zelfs in de spits heb je gewoon die zespitter die slurpt. In verhouding tot de prestaties is het netjes, maar als je dagelijks 150-200km wegtikt waarbij je twee keer verder komt dan 20% van het vermogen gebruiken, ga ik me afvragen of dat het waard is (ook al is dit waarschijnlijk de laatste zespitter die ik zal bezitten).
Daarom ga ik binnenkort een 520d proefrijden om te zien hoe het mindere vermogen in zo'n grote auto me bevalt. Als ik denk er mee weg te komen ga ik misschien wel afscheid nemen van de 530d. Maar inderdaad: het is nog best een uitdaging om een goed aangeklede vierpitter te vinden. Die zijn meestal toch met een ander budget samengesteld.

En om nog even te reageren op die trillende pook hierboven: ik heb er in mijn E90 320d met 400k+ op de teller nooit last van gehad, terwijl die echt wel op z'n falie heeft gekregen. Het hoort simpelweg niet.

Pannencouque wijzigde deze reactie 19-02-2019 21:21 (7%)

• durian
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:46
Johny58 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:00:
[...]

Ongeveer "10-15% meer adrenaline dan mijn lichaam aan kan"-km per uur. De auto kon nog harder, ik niet :)
Ha ha, dat herken ik, ooit een paar dagen in een Ferrari California rond gereden, in zuid-Duitsland. Niet boven de 270 geweest, maar toch. En dat motorgeluid. Zucht <3

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-10 20:47

Snake

Los Angeles, CA, USA

Pannencouque schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:20:
[...]

Daarom ga ik binnenkort een 520d proefrijden om te zien hoe het mindere vermogen in zo'n grote auto me bevalt. Als ik denk er mee weg te komen ga ik misschien wel afscheid nemen van de 530d. Maar inderdaad: het is nog best een uitdaging om een goed aangeklede vierpitter te vinden. Die zijn meestal toch met een ander budget samengesteld.
Een van de grootste dingen die mij storen aan een 4-cyl is de vibratie. Zelfs bij een F30 330i. Maakt niet uit hoeveel turbo's ze er op zetten om toch meer PK te maken, het rijdt gewoon niet fijn.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Pannencouque
Dat geloof ik goed, daarom moet ik het zelf gaan voelen. Scheelt natuurlijk dat een F10 behoorlijk goed geïsoleerd is en ik de vierpitter uit de E90 gewend ben, dan zal het allicht meevallen. Al blijft het wel een fors gewicht dat ie mee moet sleuren.

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb laatst de BMW navigatie kaarten geupdated naar 2019-1. Dat kwam me goed te pas want de winkelcentrum van de Leidse Rijn bij Utrecht staat er goed op. Bij 2018 kaarten was de plek compleet leeg.
Mijn smartphone heeft wel navigatie maar de BMW navigatie rijdt toch wel lekkerder. Ook vanwege het groot scherm in de middenconsole.

Mijn F10 LCI met de 8-automaat rijdt erg soepel. Ik heb altijd met een vierpitter gereden dus een eventuele voordeel van een zespitter ken ik niet. Wees maar blij dat je geen 8-pitter hebt geprobeerd, misschien vind je de 6-pitter dan maar niets. Dat is wel een voordeel van de onwetendheid. :)

Blord wijzigde deze reactie 20-02-2019 06:53 (22%)

Intel i7-2600k ~ Gigabyte GA-P67A-UD5 ~ OCZ 4x2GB DDR3 ~ Cosmos S ~ Seasonic X-750 ~ Gigabyte GTX 460 ~ Samsung 840PRO ~ WD Green 2x2TB ~ Dell P2715Q ~ MegaWorks 650D 6.1~ Logitech Performance MX

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:19

Famous

R 400+

Is deze mooie camera standaard of aftermarket?

Famous wijzigde deze reactie 20-02-2019 09:03 (20%)

Xbox live: Ghesous

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:40
Natuurlijk... heb ik de Advanced Car Eye 2.0 erin zitten dus ik denk mooi filmpjes op de iPhone zetten en kunnen delen... nee hoor. Hij download ze alleen binnen de ACE2.0 software zelf maar op mijn iPhone nergens te vinden. Iemand een trucje voor of blijft het ancient, old school overzetten vanaf een microSD kaart?

• Werelds
Typhone schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:03:
Natuurlijk... heb ik de Advanced Car Eye 2.0 erin zitten dus ik denk mooi filmpjes op de iPhone zetten en kunnen delen... nee hoor. Hij download ze alleen binnen de ACE2.0 software zelf maar op mijn iPhone nergens te vinden. Iemand een trucje voor of blijft het ancient, old school overzetten vanaf een microSD kaart?
Moet via de SD kaart :)

Lees de reviews van de apps maar eens, dat is iets waar iedereen met dat ding over valt.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Typhone schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:03:
Je kan een screenrecording maken zodat je even quick and dirty het filmpje alsnog hebt.

• Werelds
In theorie wel lijkt me, hoewel er volgens mij een microSD in de ACE2 zit? Dus dan moet @Typhone ook een adapter hebben :P

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:40
Die maar even besteld. Gaan we eens kijken. Had een mooi filmpje over invoegen op de A67 van afgelopen zondagavond maar helaas was het sharen een fractie moeilijker (veel bewerkelijker ook). Kwaliteit is wel subliem vind ik.

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-10 11:36
Famous schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:02:
Is deze mooie camera standaard of aftermarket?

[Afbeelding]
Standaard.. Heb ik ook.
En ook eentje vooraan, maar die is veel platter alsook in de spiegels. Dit voor de 360graden of birdview.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• elmerblues
[b]Blord in "Het grote BMW-topic #14"
Mijn F10 LCI met de 8-automaat rijdt erg soepel. Ik heb altijd met een vierpitter gereden dus een eventuele voordeel van een zespitter ken ik niet. Wees maar blij dat je geen 8-pitter hebt geprobeerd, misschien vind je de 6-pitter dan maar niets. Dat is wel een voordeel van de onwetendheid. :)
Ik heb 6, 8 en zelfs diverse 12 cilinders gehad. Nu een 4 cilinder turbo motor. Zo lang de motor voldoende krachtig en soepel is, is dat echt geen achteruitgang te noemen. Misschien alleen qua geluid, maar dat boeit mij niet. Meeste wordt toch weggefilterd.

Zelfs icm automaat gaat dat nu prima (waar je vroeger eigenlijk een flink blok voor nodig had voor een leuk rijgedrag, een 1.3 automaat was exclusief voorbehouden aan bedwaterende bejaarden).

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik vroeg me eigenlijk af of die BMW achteruit camera kan worden gefixt naar een soort dashcam maar dan naar achteren. Die camera staat in feite de hele tijd niets te doen en wordt alleen actief bij achteruitrijden.

• alexbl69
Blord schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:55:
Ik vroeg me eigenlijk af of die BMW achteruit camera kan worden gefixt naar een soort dashcam maar dan naar achteren. Die camera staat in feite de hele tijd niets te doen en wordt alleen actief bij achteruitrijden.
Zou inderdaad een mooie toevoeging zijn. Zal BMW nooit doen, maar wellicht voor de codeerders.

Alleen... waar sla je de beelden op?

iRacing Profiel

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Elke moderne auto heeft tegenwoordig een USB poort. Misschien de beelden opslaan in de USB memory sticks. Of direct in de BMW auto. Mijn F10 heeft een 20GB harddisk ingebouwd. Beelden van de laatste 15minuten zouden genoeg zijn. Te gebruiken voor allerlei doeleinden zoals aansprakelijkheid van ongevallen ed.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blord schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:45:
Elke moderne auto heeft tegenwoordig een USB poort. Misschien de beelden opslaan in de USB memory sticks. Of direct in de BMW auto. Mijn F10 heeft een 20GB harddisk ingebouwd. Beelden van de laatste 15minuten zouden genoeg zijn. Te gebruiken voor allerlei doeleinden zoals aansprakelijkheid van ongevallen ed.
Dat je auto jouw acties en die van alle andere deelnemers aan het verkeer constant filmt strookt in Duitsland niet met de privacywetgeving (Datenschutzrecht). Ondanks dat kan het wel als bewijsmiddel dienen.
Maar daarom verwacht ik niet snel dat BMW zoiets gaat implementeren. Ook de grote datastromen die je dan constant over het Bordnetz aan het pompen bent zijn niet handig.

DUT Racing

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Blord schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:49:
Ik heb laatst de BMW navigatie kaarten geupdated naar 2019-1. Dat kwam me goed te pas want de winkelcentrum van de Leidse Rijn bij Utrecht staat er goed op. Bij 2018 kaarten was de plek compleet leeg.
Mijn smartphone heeft wel navigatie maar de BMW navigatie rijdt toch wel lekkerder. Ook vanwege het groot scherm in de middenconsole.

Ik heb met zowel 4- als 6-cilinders gereden en het verschil is wel degelijk te merken, maar is wel steeds kleiner met dank aan ingrepen als balansassen bij de 4-cilinders. Het voordeel van een 6-cilinder is dat hij van nature in balans is (in het geval van een 6-in lijn), waardoor er nauwelijks gebruik gemaakt hoeft te worden van trillingsdempende maatregelen. De motor loopt daardoor soepeler en efficiënter (een balansas snoept gewoon motorvermogen weg).
Wil niet zeggen dat een 4-cilinder niet goed loopt, dat kunnen ze zeker wel, maar bij een 6-cilinder kost dat minder moeite. Ook het vermogensverloop van een 6-cilinder is over het hele toerenbereik doorgaans mooier, vloeiender. Nadeel is alleen dat een 6-cilinder bijna 1,5 keer duurder in productie en onderhoud is.

• Werelds
Blord schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:45:
Die 20 GB zijn ook echter ook deels in gebruik voor de navigatie :)
deepbass909 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:35:
Ook het vermogensverloop van een 6-cilinder is over het hele toerenbereik doorgaans mooier, vloeiender.
Dit is wat mij betreft het grootste nadeel aan veel nieuwe kleinere turbo blokjes. In veel gevallen is er toch aardig wat turbo-lag en die hakt er dan ook echt ineens in.

VW's 2.0 FSI (ongeblazen dus) is wat mij betreft het beste voorbeeld van hoe het met 4 cilinders moet. Koppel neemt vanaf stationair bijna perfect lineair toe tot net onder de 3000 toeren en dan blijft het nagenoeg constant tot je langs de 5500 gaat. Ik verkies dat blok boven elk nieuw 1.3-1.6 blokje, ook al komen die beter weg uit stilstand door hun turbo's. Heerlijk blok...en nagenoeg onverwoestbaar, in tegenstelling tot de "opvolger" (de 1.4 TSI).

Ook in een 118i (N13, dus een 1.6 met 170pk/250 Nm) voelt dat heel anders aan. Vanuit stilstand zeker rapper dan m'n Golf was, maar hij trekt ook lang niet zo lekker door.

Aan de andere kant vind ik BMW's B38 dan wel weer geinig. Niet zo zeer omdat hij lekker trekt of zo, maar een oneven aantal cilinders klinkt toch leuk. Er zit een roffeltje in dat wel iets heeft :P
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True