Toon posts:

Het grote BMW-topic #14 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 200 201 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Of met beleid gas geven, de snelheid waarmee je pedaal van positie verandert weegt ook mee in de beslissing of er of niet teruggeschakeld wordt.

- knip -

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DeBaroN schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:54:
Maar zijn er mensen hier die de kickdown gebruiken?
Ik wil het pedaal vol in kunnen trappen zonder dat die dus een aantal versnellingen terug schakeld en gigahoog in toeren gaat. Of is dat de kickdown niet?
Ik rij in een BMW G21 met sportautomaat, niet geweten bij aankoop, maar deze schakelt pas later op en trekt langer door in de versnellingen. Pas bij 3000 toeren schakelt de auto pas naar de volgende versnelling. Daardoor is de auto ook zenuwachtig bij sportstand en met rijden. De kickdown heb ik daardoor minder snel nodig. Of ik zet de automaat in handmatig en dan kan ik zelf bepalen wanneer de auto doorschakelt. Ook de functie van adaptieve rijbeleving zorgt dat de automaat aanpast aan de GPS waardoor er minder snel wordt doorgeschakeld. Dat is vrij handig in heuvels en bergen. Je kan namelijk een normale automaat programmeren als sportautomaat maar kent ook nadelen zoals hakerig schakelen bij lage snelheid en veel zenuwachtiger qua gaspedaal en agressief.
Ik ga nu met deze G21 maar schuin over hobbels want er is totaal geen comfort te vinden in de achterkant want de auto klapt op de achterkant door M vering. Kan het niet aanraden in stadsgebied want ik kan vaak niet harder dan 15 km/h hobbels nemen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 14:13
Gebruik nooit de kickdown. Maar was gewoon benieuwd.
Heb hier een F31 zonder flippers met adaptief m onderstel. Maar ik begreep dat een sportautomaat alleen maar softwarematig is. Ik kan sport en sport + gewoon selecteren. Dus dan is bij mij de sportautomaat aanwezig toch?
Tussen comfort en de sportstand is het een wereld van verschil.
Sportstand reageert de bak echt supersnel en in de normale, comfort stand is ie bijna te traag eigenlijk als je even snel wil versnellen

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 19:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

itsalex schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik rij in een BMW G21 met sportautomaat, niet geweten bij aankoop, maar deze schakelt pas later op en trekt langer door in de versnellingen. Pas bij 3000 toeren schakelt de auto pas naar de volgende versnelling. Daardoor is de auto ook zenuwachtig bij sportstand en met rijden. De kickdown heb ik daardoor minder snel nodig. Of ik zet de automaat in handmatig en dan kan ik zelf bepalen wanneer de auto doorschakelt. Ook de functie van adaptieve rijbeleving zorgt dat de automaat aanpast aan de GPS waardoor er minder snel wordt doorgeschakeld. Dat is vrij handig in heuvels en bergen. Je kan namelijk een normale automaat programmeren als sportautomaat maar kent ook nadelen zoals hakerig schakelen bij lage snelheid en veel zenuwachtiger qua gaspedaal en agressief.
Ik ga nu met deze G21 maar schuin over hobbels want er is totaal geen comfort te vinden in de achterkant want de auto klapt op de achterkant door M vering. Kan het niet aanraden in stadsgebied want ik kan vaak niet harder dan 15 km/h hobbels nemen.
De sportautomaat is vooral een marketing term. Enige verschil is dat hij marginaal sneller schakelt tov de normale automaat. Je kunt de "sportautomaat" ook programmeren in auto's die de optie niet hebben. Er zit fysiek geen verschil tussen
Als je bepaalde opties hebt krijg je ook de sport+ mogelijkheid (en keuze om zelf een individual setup te maken). Vooral dit laatste is wel prettig imo. Sturen op comfort en de bak op sport.

Ben zelf niet erg onder de indruk van het "aanpassen op de GPS", vraag me ook af of de G20/G21 dit werkelijk doet. Mijn ervaring is dat in berggebieden de sportstand wel prettig is. Wat meer remmen op de motor en hij hoeft nooit terug te schakelen als je bulten op rijdt. Maar bij de echt pittige stukken zet ik vaak de bak vast in versnellingen. Vooral om wat meer te remmen op de motor.

Betreffende de vering: kom je van een 5 serie (met lucht vering?) neem dan geen 3 serie met M pakket (zonder adaptieve dempers).

[Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 15-01-2023 10:51]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tortelli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Er zit fysiek geen verschil tussen
Behalve het mooiere pookje ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DeBaroN schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:54:
Maar zijn er mensen hier die de kickdown gebruiken?
Ik wil het pedaal vol in kunnen trappen zonder dat die dus een aantal versnellingen terug schakeld en gigahoog in toeren gaat. Of is dat de kickdown niet?
Dan moet je een dikkere motor kopen, die hoeft minder hard te werken om vooruit te komen ;)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 14:13
fsfikke schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Dan moet je een dikkere motor kopen, die hoeft minder hard te werken om vooruit te komen ;)
Die wil wel hoor, 275pk en 440Nm :*)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:05
Tortelli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:48:
De sportautomaat is vooral een marketing term. Enige verschil is dat hij marginaal sneller schakelt tov de normale automaat.
En ander pookje + flippers aan het stuur toch?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
DeBaroN schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:41:
Gebruik nooit de kickdown. Maar was gewoon benieuwd.
[...]
Doet prima dienst als middelste richtingaanwijzer bij een inhaalactie. ;)

- knip -

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:33
TheBrut3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:02:
[...]

En ander pookje + flippers aan het stuur toch?
De nieuwere niet meer in ieder geval, flippers hebben ze ook allemaal tegenwoordig zag ik in de configurator. Alleen nog maar softwarematig wat verschillen.

Gamertag: timmie271

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Sinds vanmiddag krijg ik het zonnescherm bij het schuifkanteldak niet meer dicht. Het betreft het grote zwarte zonnescherm onder je dak (voor de duidelijkheid); het dak zelf is wel in z’n geheel gesloten.

Een reset van het daksysteem werkt ook niet (15sec ingedrukt houden enz).
Ik bel morgen sowieso even met EKRIS.
Hebben jullie misschien ervaringen? Tips?

Betreft een G31 LCI.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:47

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
noes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Al die AD titels zijn van DPG, net als Tweakers. Dus....
Dit heeft niks met DPG te maken, ook als het van de Telegraaf of New York Times komt is het niet toegestaan betaalde artikelen openbaar te delen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wheez50 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 01:45:
[...]

@CreativeS zegt 25% - ik zeg tenminste 10%
Jij tikt waarschijnlijk de 5% aan.

TBH, ook de pomp is onderdeel van preventief onderhoud. Ver voor deze normaalgesproken is versleten door de tank leeg te rijden en de pomp dus niet gekoeld te houden. (Er zijn wat uitzonderingen. Die waarschijnlijk beter opgelost worden door gewoon een betere pomp te plaatsen in plaats van 15 liter dood gewicht aan benzine mee te dragen en je totale bereik met meer dan een kwart te verminderen).

Ook onderdeel van preventief onderhoud is het brandstoffilter. Bij de e36 minder dan een tientje en kwartiertje verwisselwerk. Bij de e46 is 'ie vier tientjes en wel 20 mins. Die stopt het meeste vuil echt wel. Maar speel je op zeker, rijdt je nooit de hele tank helemaal leeg :)

(brandstoffilter verwissel ik eenmaal in de tijd dat ik een auto heb. Tenzij 5+ jaar. Pomp ga ik vanuit dat 'ie het overleeft)
Het klopt ook niet wat @CreativeS stelt, de pomp wordt gekoeld door de benzine die dóór de pomp stroomt, zoals jij ook al aangaf. Benzine zorgt voor de noodzakelijke koeling, maar nog veel belangrijker, smering. Dat laatste is ook de doodsteek voor pompen in oude auto's die maar weinig gebruikt worden, de pomp kan leeglopen, waardoor de lagering stukloopt. Ik zal in mijn cabrio om die reden ook een nieuw pomp moeten gaan plaatsen straks, terwijl die op het moment van schorsen nog prima werkte. Na inmiddels 3 jaar stil te hebben gestaan in een droge tank, zit die zo goed als zeker vast of heeft in ieder geval gaan lang leven meer straks.

Leegrijden van de tank is een risico, omdat dan de filtersok onderaan de pomp verstopt kan raken met sediment in de tank. Alleen durf ik rustig te stellen dat het risico daarop met bij een auto met kunststof tank (wat alle BMW's sowieso sinds de jaren 90 hebben) minimaal of zelfs compleet te verwaarlozen is. De benzine die we in de EU tanken is van hoge kwaliteit en omdat de tank van kunststof is, kan er geen roest uit de tank in de benzine komen.

Waarom ik dit zo stellig durf te zeggen? Ik heb de benzinetank van mijn cabrio van binnen gezien, die heeft 420.000km gereden en is nu 25 jaar oud. In die tank moet je zoeken naar sediment, het is zo weinig dat dit nooit een probleem gaat veroorzaken. En dat terwijl er wel (even slikken) inmiddels iets van 40.000 liter benzine doorheen is gegaan :X

De laatste 5 à 10 jaar is er alleen wel voor auto's die weinig gebruikt worden een nieuw risico bij gekomen, en dat is dat de moderne benzines aanzienlijk minder lang houdbaar zijn dan vroeger. Ook ethanol-vrije benzine lijkt eerder te bederven, waardoor er vernis ontstaat of wax-achtige verbindingen die alsnog je pomp kunnen verstoppen. Maar dit is vooral een probleem bij auto's waarvan de inhoud in de benzinetank niet regelmatig ververst of aangevuld wordt. Voor een daily dus niet aan de orde, voor een mooi weer auto, zoals mijn cabrio straks na restauratie, wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:38
deepbass909 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Leegrijden van de tank is een risico, omdat dan de filtersok onderaan de pomp verstopt kan raken met sediment in de tank. Alleen durf ik rustig te stellen dat het risico daarop met bij een auto met kunststof tank (wat alle BMW's sowieso sinds de jaren 90 hebben) minimaal of zelfs compleet te verwaarlozen is. De benzine die we in de EU tanken is van hoge kwaliteit en omdat de tank van kunststof is, kan er geen roest uit de tank in de benzine komen.

Waarom ik dit zo stellig durf te zeggen? Ik heb de benzinetank van mijn cabrio van binnen gezien, die heeft 420.000km gereden en is nu 25 jaar oud. In die tank moet je zoeken naar sediment, het is zo weinig dat dit nooit een probleem gaat veroorzaken. En dat terwijl er wel (even slikken) inmiddels iets van 40.000 liter benzine doorheen is gegaan :X
[...]
Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring: Lang niet zo veel liters benzine, maar wel vrijwel allemaal getankt bij hetzelfde goedkope tankstation/bekend merk bij mij op de hoek. En in tien jaar weet ik dat de tank van schoon naar erg vuil is gegaan. Ik tank niet meer bij het betreffende tankstation O-)

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02 13:44
deepbass909 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Het klopt ook niet wat @CreativeS stelt, de pomp wordt gekoeld door de benzine die dóór de pomp stroomt, zoals jij ook al aangaf. Benzine zorgt voor de noodzakelijke koeling, maar nog veel belangrijker, smering. Dat laatste is ook de doodsteek voor pompen in oude auto's die maar weinig gebruikt worden, de pomp kan leeglopen, waardoor de lagering stukloopt. Ik zal in mijn cabrio om die reden ook een nieuw pomp moeten gaan plaatsen straks, terwijl die op het moment van schorsen nog prima werkte. Na inmiddels 3 jaar stil te hebben gestaan in een droge tank, zit die zo goed als zeker vast of heeft in ieder geval gaan lang leven meer straks.

De laatste 5 à 10 jaar is er alleen wel voor auto's die weinig gebruikt worden een nieuw risico bij gekomen, en dat is dat de moderne benzines aanzienlijk minder lang houdbaar zijn dan vroeger. Ook ethanol-vrije benzine lijkt eerder te bederven, waardoor er vernis ontstaat of wax-achtige verbindingen die alsnog je pomp kunnen verstoppen. Maar dit is vooral een probleem bij auto's waarvan de inhoud in de benzinetank niet regelmatig ververst of aangevuld wordt. Voor een daily dus niet aan de orde, voor een mooi weer auto, zoals mijn cabrio straks na restauratie, wel.
dat laatste is de reden dat ik alleen maar 98 erin gooi (van een premium merk) . Ik rijdt denk ik max 5k per jaar met de "daily" X3, voor de rest staat hij op de oprit mooi te wezen, dus ik ga dat risico niet lopen met E10 erin.

Mijn vorige motorfiets was er 1 met carburateurs, per ongeluk door omstandigheden met E10 weggezet id winter, na de winter 1x rijden en kon de carbs reviseren.... dus mijn huidige motor (V-Strom 1000) ook alleen maar 98 erin en in de winter een flesje Forté

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 08:52

Eagle Creek

Breathing security

lord_fh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:22:
[...]
na de winter 1x rijden en kon de carbs reviseren.... dus mijn huidige motor (V-Strom 1000) ook alleen maar 98 erin en in de winter een flesje Forté
Was de cabarateur dan verstopt met "slijm"/gum of hoe moet ik dat zien? Lost dat niet weer op na voeren met nieuwe benzine?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• lord_fh
Eagle Creek schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Was de cabarateur dan verstopt met "slijm"/gum of hoe moet ik dat zien? Lost dat niet weer op na voeren met nieuwe benzine?
Rubbers gaan lekken. Zal al niet mega goed geweest meer zijn, maar je kon wel zien dat het verhard was en deels verpulvert.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Eagle Creek schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Rubber dat niet tegen E10 kan, verhard en de jets raken verstopt en kan je maar beperkt doorspoelen. Reinigen betekent uit elkaar halen, en met het verhardde rubber zit je dus gelijk tegen een volledige revisie aan te kijken.
wheez50 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 00:58:
[...]

Ik heb juist een tegenovergestelde ervaring: Lang niet zo veel liters benzine, maar wel vrijwel allemaal getankt bij hetzelfde goedkope tankstation/bekend merk bij mij op de hoek. En in tien jaar weet ik dat de tank van schoon naar erg vuil is gegaan. Ik tank niet meer bij het betreffende tankstation O-)
Ik denk ook eerder dat het een probleem bij die pomp zal zijn geweest. Ik heb met mijn cabrio bij BP, Shell, Firezone en soms bij pompen als Tamoil getankt. Een flinke mix dus.

Ik was ook wel positief verrast over hoe schoon de tank nog is van binnen.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:22:
[...]

dat laatste is de reden dat ik alleen maar 98 erin gooi (van een premium merk) . Ik rijdt denk ik max 5k per jaar met de "daily" X3, voor de rest staat hij op de oprit mooi te wezen, dus ik ga dat risico niet lopen met E10 erin.
Los van dat risico; prestaties zijn ook gewoon beter met 98 / 102. In Oostenrijk weer 102 getankt en vervolgens rijd ik bijna 1 op 13 (met flinke stukken 150km/u in Duitsland) in plaats van 1 op 11,5/12.

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 16:19
BMWix3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:42:
Sinds vanmiddag krijg ik het zonnescherm bij het schuifkanteldak niet meer dicht. Het betreft het grote zwarte zonnescherm onder je dak (voor de duidelijkheid); het dak zelf is wel in z’n geheel gesloten.

Een reset van het daksysteem werkt ook niet (15sec ingedrukt houden enz).
Ik bel morgen sowieso even met EKRIS.
Hebben jullie misschien ervaringen? Tips?

Betreft een G31 LCI.
Ik had met mijn G20 precies dit probleem, maar bij mij hielp de reset wel. Maar daarvoor moest de knop wel veel langer dan 15 sec ingedrukt blijven, en wel tot alles open en dicht was gegaan. Ingedrukt blijven houden dus.

• lord_fh
Pepppie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Los van dat risico; prestaties zijn ook gewoon beter met 98 / 102. In Oostenrijk weer 102 getankt en vervolgens rijd ik bijna 1 op 13 (met flinke stukken 150km/u in Duitsland) in plaats van 1 op 11,5/12.
zeker ! verbruik merk ik niet echt, althans, ik ga er niet vanuit dat hij onzuiniger loopt (X3 = tenslote een boot dus zuinig wordt hij niet) op 95, ik haal nu de 1 op 10 net aan op 98 :*)

loopt wel mooier op 98

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:22
Iedereen heeft een eigen mening over brandstofkwaliteiten bij verschillende tankstations etc,
Maar ik merk ook dat 'ie zuiniger rijd op 98 of 102. 1 á 2 km per liter meer. Daarom probeer ik er niet van af te wijken, maar...

Een aantal maanden terug E10 bij de Esso moeten tanken(anders kwam ik niet thuis), en ik merkte de dagen daarna dat de auto ging 'hoesten'. Ik heb wel eens vaker E10 getankt (Shell, BP), of bij Kuster of Star super plus en nooit last gehad.

Op cruise rijden of versnellen, je voelde gewoon een kuchje. Leek op inhouden / stotteren. Stationair geen last.
Bij net iets meer dan een kwart tank over, in Vpower racing erin gegooid en volgende dag was het kuchje weg.

Misschien was het iets eenmaligs, maar N55 did not liked Esso.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:19
Brainsz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:34:
Iedereen heeft een eigen mening over brandstofkwaliteiten bij verschillende tankstations etc,
Maar ik merk ook dat 'ie zuiniger rijd op 98 of 102. 1 á 2 km per liter meer. Daarom probeer ik er niet van af te wijken, maar...

Een aantal maanden terug E10 bij de Esso moeten tanken(anders kwam ik niet thuis), en ik merkte de dagen daarna dat de auto ging 'hoesten'. Ik heb wel eens vaker E10 getankt (Shell, BP), of bij Kuster of Star super plus en nooit last gehad.

Op cruise rijden of versnellen, je voelde gewoon een kuchje. Leek op inhouden / stotteren. Stationair geen last.
Bij net iets meer dan een kwart tank over, in Vpower racing erin gegooid en volgende dag was het kuchje weg.

In Nederland kun je geen verschil in merken ervaren. Alle merken tanken uit dezelfde regiotank. Hier in Arnhem bijvoorbeeld is de regiotank van Shell en daar tanken ook de pompwagens van BP, ESSO, etc. In een andere regio kan het weer een BP-tank zijn waar Shell en Esso komt winkelen. Anders zou je in elke regio voor elk merk een benzine-opslag nodig hebben en nog veel meer halve transporten.

Het verschil wat je voelt ligt dus aan de regio en niet zozeer aan Esso. Zo kun je ook anders rijden op "Shell-benzine" uit Amsterdam dan op "Shell-benzine" uit Maastricht.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dennisdn schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:44:
[...]

In Nederland kun je geen verschil in merken ervaren. Alle merken tanken uit dezelfde regiotank. Hier in Arnhem bijvoorbeeld is de regiotank van Shell en daar tanken ook de pompwagens van BP, ESSO, etc. In een andere regio kan het weer een BP-tank zijn waar Shell en Esso komt winkelen. Anders zou je in elke regio voor elk merk een benzine-opslag nodig hebben en nog veel meer halve transporten.

Het verschil wat je voelt ligt dus aan de regio en niet zozeer aan Esso. Zo kun je ook anders rijden op "Shell-benzine" uit Amsterdam dan op "Shell-benzine" uit Maastricht.
Niet helemaal, die terminals worden ook gewoon met benzine gevuld van de raffinaderijen die op die dag toevallig het goedkoopst waren. Benzine is gewoon grotendeels genormeerd dus het is niet gek dat het overal hetzelfde is/moet zijn op de merk specifieke additieven na die er bij gemengd worden bij het verladen in de tankwagens.
V-Power etc. zijn wel separate leverketens.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55
Brainsz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:34:

2 km meer per liter is 25% bij mij, dan is het dus goedkoper om E98 te tanken. Klinkt niet echt realistisch maar misschien maar eens uitproberen.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 23:17

Toff

FP ProMod
@c-nan Wanneer je alsnog alles uit je motor perst, zal je er niet mee besparen. Een kleine besparing zal je uitsluitend bereiken wanneer je het extra vermogen niet voor extra prestatie inzet en je "oude" rijstijl zo veel mogelijk reproduceert.

• TheBrut3
25% is onmogelijk. Als er geen ethanol in zit, dan zal het al 3% zuiniger zijn. Het verschil tussen 95 en 98 kan het ook nog wat zuiniger maken, maar dan kom je hooguit aan zo'n 5-6% met exact hetzelfde rijgedrag.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
fsfikke schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Niet helemaal, die terminals worden ook gewoon met benzine gevuld van de raffinaderijen die op die dag toevallig het goedkoopst waren. Benzine is gewoon grotendeels genormeerd dus het is niet gek dat het overal hetzelfde is/moet zijn op de merk specifieke additieven na die er bij gemengd worden bij het verladen in de tankwagens.
V-Power etc. zijn wel separate leverketens.
In mijn sector (transport) geeft diesel van de shell problemen met verstuivers van de nieuwste Daf-trucks. In het bijzonder zijn de additieven van shell oorzaak hiervan. Alle diesel in Nederland voldoet aan de EN590 norm, maar de één is de andere zeker niet.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik realiseer me dat mijn laatste update over mijn cabrio al weer heel lang geleden is, meer dan een jaar namelijk :X

Kleine reminder voor wie het niet meer weet, ik heb al ruim 10 jaar een E36 323i Cabrio met nu ruim 420.000km op de klok.

In oktober 2019 heb ik hem geschorst voor een grote restauratie.

Inmiddels is hij volledig gedemonteerd tot een rollend chassis en vorig jaar maart op reis gegaan:

Een leeg chassis zorgt er dus voor dat de vering volledig kan uittrekken, waardoor hij komisch hoog op de poten kwam te staan _O-

Eerste stop was een droogijsstraler:

Daar is de onderzijde zo goed mogelijk schoongemaakt:

100% schoon is niet gelukt, maar het diff-huis was hiervoor bijv. zwart.

Helaas bracht het ook pijnlijk duidelijk aan het licht dat de vloer aan de bestuurderskant nog slechter was dan ik dacht:

Dat is de huidige status ongeveer van het chassis. Hij staat op het moment (sinds april vorig jaar) bij een spuiter/schadehersteller als een project voor de verloren uren (is ook zo afgesproken). Zij gaan alle roest aanpakken, dus ook nieuwe vloerdelen, wielkastrand, krikpunt rechts en nog wat kleine punten, voorruit eruit halen en de auto volledig opnieuw spuiten in Avus Blau (dezelfde kleur als nu).

Zelf ben ik inmiddels al maanden hiermee bezig:

De kabelboom moet netjes gemaakt worden (volledig opnieuw omwikkeld met tape), defecte connectoren vervangen (bepaalde stekkerhulzen verkruimelen spontaan) en extra bedrading toevoegen.

De kabelboom op de foto is inmiddels klaar (vanaf brandschot naar achteren) en heeft bedrading erbij gekregen voor een trekhaak, PDC, stoelverwarming, mistachterlicht (auto is origineel Amerikaans en had geen mistachterlicht).

Nu ligt de andere helft op de pijntafel, waarin de boordcomputer op de juiste wijze geïntegreerd moet worden (was nu point-to-point bedraad), maar ook geschikt gemaakt moet worden voor een alternatieve cruisecontrole module, zodat de cabrio straks stuurwielbediening krijgt, koplamphoogteverstelling (wel zo prettig in combinatie met een trekhaak), sensor voor automatische recirculatie (want dat is echt noodzakelijk in een cabrio :+ ) en een modificatie aan de koplampen om ze 100% APK-proof te maken (wederom, van oorsprong Amerikaans, dus net even anders).
De kabelboom is alleen een stuk lastiger, omdat over een korte afstand er heel veel aftakkingen zitten en bovendien loopt deze door de zekeringenkast, waardoor het zacht gezegd een rattennest aan draden is.

Dit moet eigenlijk komend voorjaar wel klaar zijn, zodat ik met de motor kan starten. Die moet namelijk ook klaar zijn voor het chassis terug komt, want ik heb helaas geen ruimte om de motor te reviseren als de auto weer in de garage staat.

De motor is hopelijk vooral opfrissen, vervangen van alle lagers, nieuwe zuigerveren, kop laten reinigen, afpersen en kleppen slijpen, nieuwe klepseals en nieuwe pakkingen en keerringen. Qua prestaties was er namelijk niks mis met de motor (184pk/255Nm gemeten bij Van Beek, 168pk/245Nm is fabrieksopgave), maar hij verbruikt olie.

Ik verwacht in de loop van dit jaar het chassis weer te ontvangen (verwachting is dat als ze starten, ze met één à twee weken ook klaar zullen zijn). En dan wordt het opbouwen van alles, herstellen van beschadigde interieur delen, reviseren van het onderstel, etc. Dus heel misschien kan ik in 2024 weer met de cabrio de weg op.

• Dennisdn
Werkt bij jullie Parkmobile (EasyPark) intussen weer? Gister weer eens een paar uur teveel betaald omdat ik er thuis achter kwam dat ie nog liep.

In de EasyPark-app lijkt het alsof ie helemaal gekoppeld is, maar in de auto gebeurd er nog steeds niets....

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:47
Dennisdn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:36:
Werkt bij jullie Parkmobile (EasyPark) intussen weer? Gister weer eens een paar uur teveel betaald omdat ik er thuis achter kwam dat ie nog liep.

In de EasyPark-app lijkt het alsof ie helemaal gekoppeld is, maar in de auto gebeurd er nog steeds niets....
Nope, koppeling via de Parkmobile app lukt niet. BMW is hiervan op de hoogte, vernam ik vorige week. Schijnen issues te zijn in het ConnectedDrive platform. Onbekend is wanneer het opgelost wordt/ is.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 17x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• Dennisdn
Leut schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:43:
[...]
Nope, koppeling via de Parkmobile app lukt niet. BMW is hiervan op de hoogte, vernam ik vorige week. Schijnen issues te zijn in het ConnectedDrive platform. Onbekend is wanneer het opgelost wordt/ is.
Dank!
Nou, dan zal het wel met de overname van Parkmobile door EasyPark te maken hebben met een andere architecteur en BMW de boel nog moet aanpassen.

• lord_fh
c-nan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:00:
[...]

2 km meer per liter is 25% bij mij, dan is het dus goedkoper om E98 te tanken. Klinkt niet echt realistisch maar misschien maar eens uitproberen.
dat is lekker plat gerekend natuurlijk he ;) het staat in verhouding tot je motortype. als die al 1 op 20 loopt is dat percentueel dus veel minder. het is niet zo dat ELKE motor ineens 2 km per liter zuiniger is haha

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 22:26
@deepbass909 Gaaf project man!

• ETzPliskin
  • Laatst online: 03-02 16:32

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Zijn er toevallig mensen hier die een iX xDrive40 rijden en wat zinnig kunnen zeggen over het realistische bereik?

Ik overweeg namelijk om mijn 330e in te ruilen voor een iX. Met een haalbaar bereik van 350km zou ik normaal wel voldoende moeten hebben, maar ik zou graag eens horen van gebruikers in plaats van de verkoper :P

• jasonv
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-02 14:57
ETzPliskin schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:15:
Zijn er toevallig mensen hier die een iX xDrive40 rijden en wat zinnig kunnen zeggen over het realistische bereik?

Ik overweeg namelijk om mijn 330e in te ruilen voor een iX. Met een haalbaar bereik van 350km zou ik normaal wel voldoende moeten hebben, maar ik zou graag eens horen van gebruikers in plaats van de verkoper :P
https://www.whattherange....Wh-ev-xdrive-40-240kW-aut

volgens deze kom je onder die 350km uit

• ETzPliskin
  • Laatst online: 03-02 16:32

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Dat zou jammer zijn. Ik wil graag de overstap naar een praktische, elektrische wagen maken. De xDrive50 ligt helaas net wat buiten budget, en er zijn weinig andere elektrische auto's die me aanspreken.

• Pepppie
  • Niet online
Ik heb in september ruim 2 weken een iX meegekregen toen de X5 bij de dealer stond. Totaal ongeveer 2100km gereden en het lukte mij, paar keer Emmen - Leiden, om 380km te halen. Dan hield ik mij netjes aan de 100km/u en weinig file. Ga je wat normaler rijden (even inhalen, niet altijd remmen op de motor, etc.) dan gaat hij wel richting de 310-320.

Daarbij was het toen flink warmer, dus geen idee wat het nu doet. Moet wel zeggen dat in mijn situatie het bereik meer dan prima was; kan nml. thuis en op kantoor gewoon laden en hij is vrij snel weer op de 80-85%. Qua kosten was de 45e wel aanmerkelijk goedkoper toen door de hoge elektriciteitsprijzen. Zou niet weten hoe die verhouding nu ligt.

[Voor 7% gewijzigd door Pepppie op 17-01-2023 17:16]

• cgi99
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:30
Dennisdn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:36:

Bij mij werkt Parkmobile in de auto zoals bedoeld (X5, iDrive 7 versie 07/2022.58). Als ik in een betaalgebied parkeer, verschijnt de Parkmobile knop in het scherm en als ik bij terugkomst wegrij, stopt de parkeertijd. Ik heb zo op o.a. 24 december, 10 en 12 januari betaald zie ik op m'n telefoon. Ik gebruik Parkmobile sinds afgelopen zomer en heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Is jullie account ouder? Misschien zit daar het verschil en zou je kunnen proberen om een nieuw account maken. Het lijkt dus geen BMW-breed probleem.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:34
@deepbass909 Wat een klus zeg :X Als de motor toch uit elkaar gaat, niet meteen wat lichte tuning? Inlaat porten/polijsten of weet ik hoe het heet. Geen idee of het zin heeft bij jouw motor hoor, maar zag het gisteren toevallig op Discovery Channel en als je de boel dan toch in je handen hebt..

Roomba E5 te koop

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

RAAF12

Penny Wise & Pound Foolish

Met een grotere inlaat kan de 323i idd worden getuned. Ik heb een 323i gehad en bij 300k in de vangrail gereden. Prima 6 cilinder blokken. Maar qua wegligging en sturen merk je wel dat de techniek erg vooruit is gegaan. Echt wel leuk voor de hobby als dat je ding is, O ja ABS is ook wel prettig, maar dat zal lastig zijn om naderhand in te bouwen.

[Voor 13% gewijzigd door RAAF12 op 18-01-2023 18:42]

Raven

• DaFreakhead
Zojuist een update gehad van de mybmw app, ik zat even te grasduinen door de opties. Het valt me nu op dat ik ineens service inclusive afsluiten kan. Weliswaar 3 jaar/40.000 km totaal voor EUR999 maar toch. Misschien zijn er hier anderen die dat ook willen, dan moet je nu ff kijken in de app.

• Dennisdn
cgi99 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Bij mij werkt Parkmobile in de auto zoals bedoeld (X5, iDrive 7 versie 07/2022.58). Als ik in een betaalgebied parkeer, verschijnt de Parkmobile knop in het scherm en als ik bij terugkomst wegrij, stopt de parkeertijd. Ik heb zo op o.a. 24 december, 10 en 12 januari betaald zie ik op m'n telefoon. Ik gebruik Parkmobile sinds afgelopen zomer en heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Is jullie account ouder? Misschien zit daar het verschil en zou je kunnen proberen om een nieuw account maken. Het lijkt dus geen BMW-breed probleem.
Misschien is het dan een specifiek iDrive8-probleem. Bimmer en Redit staan ook zat topics hierover. Alles gaat goed, tot je de BMW-gegevens in de app moet opgeven, dan blijft de OK-knop fadedgrey.

Ben er met de zoektocht wel achtergekomen dat Parkmobile van BMW zelf was tot ze het recent aan EasyPark hebben verkocht. Wellicht heeft dat er mee te maken.

[Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 18-01-2023 07:35]

• TheBrut3
DaFreakhead schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:15:
Zojuist een update gehad van de mybmw app, ik zat even te grasduinen door de opties. Het valt me nu op dat ik ineens service inclusive afsluiten kan. Weliswaar 3 jaar/40.000 km totaal voor EUR999 maar toch. Misschien zijn er hier anderen die dat ook willen, dan moet je nu ff kijken in de app.
Volgens mij heeft dat er altijd al bij gestaan bij mij. Ik heb 3 jaar of 85k km voor €875 en heb het idee dat BMW winst maakt. Huidige wagens hebben weinig onderhoud nodig volgens het schema.

Als mijn premium selection is afgelopen ga ik sowieso naar een specialist, zal vast minder duur zijn dan de dealer.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
sig69 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:50:
@deepbass909 Wat een klus zeg :X Als de motor toch uit elkaar gaat, niet meteen wat lichte tuning? Inlaat porten/polijsten of weet ik hoe het heet. Geen idee of het zin heeft bij jouw motor hoor, maar zag het gisteren toevallig op Discovery Channel en als je de boel dan toch in je handen hebt..
Tunen is niet nodig, hij had al 10% meer vermogen dan opgave en ik heb dat altijd al meer dan genoeg gevonden. En de kans zit erin dat het straks mogelijk sowieso wat toeneemt met nieuwe zuigerveren, gereviseerde en nieuwe injectoren.
Inlaatpoorten polijsten is trouwens niet bepaald goedkoop en heeft alleen zin als de fabrieksafwerking suboptimaal is. Maar BMW had in die tijd dit soort zaken behoorlijk goed op orde.
RAAF12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 03:06:
Met een grotere inlaat kan de 323i idd worden getuned. Ik heb een 323i gehad en bij 300k in de vangrail gereden. Prima 6 cilinder blokken. Maar qua wegligging en sturen merk je wel dat de techniek erg vooruit is gegaan. Echt wel leuk voor de hobby als dat je ding is,
Makkelijkste tuning is een 325i inlaat, maar die dingen zijn inmiddels zeldzaam en halen een stuk souplesse (koppel) weg bij lage toeren, juist wat ik zo heerlijk aan dit blok vind.
Het blok in mijn cabrio is trouwens nog een weer stukje degelijker dan die jij hebt gehad. Omdat het een Amerikaan is, is het blok van gietijzer ipv aluminium, dus ook geen nikasil-problemen. Nadeel, het kale blok weegt ruim 52 kg ipv 30kg van een EU variant.

Grootste probleem is domweg slijtage aan het onderstel. Met 3 ton, zeker met de materialen van toen, zat er waarschijnlijk gewoon teveel speling in het spul. Mijn cabrio had nergens teveel speling, maar toen ik het uit elkaar haalde, merkte ik al snel hoe slecht verschillende onderdelen eigenlijk waren. Alles wat van rubber is, wordt daarom straks van de zachtste PU versie.

Persoonlijk vind ik van alle auto's waarin ik heb gereden, de E36 nog altijd het leukste sturen. Nee, het is niet de beste wegligging, het is vrij zacht met veel body roll, maar tegelijkertijd voel je wel precies wat er gebeurd, iets wat bij nieuwere auto's heel snel verdween door elektronische stuurbekrachtiging en alle hulpmiddelen die direct ingrijpen.

Ik heb mijn cabrio met heel veel plezier al heel wat bergpassen en andere slingerwegen op gestuurd.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Persoonlijk vind ik van alle auto's waarin ik heb gereden, de E36 nog altijd het leukste sturen. Nee, het is niet de beste wegligging, het is vrij zacht met veel body roll, maar tegelijkertijd voel je wel precies wat er gebeurd, iets wat bij nieuwere auto's heel snel verdween door elektronische stuurbekrachtiging en alle hulpmiddelen die direct ingrijpen.

Ik heb mijn cabrio met heel veel plezier al heel wat bergpassen en andere slingerwegen op gestuurd.
Is dat niet te verbeteren door er een set Bilstein B6 Schokbrekers te plaatsen? Sreten van M539 Restorations gebruikt die volgens mij ook bijna overal onder.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
FabiandJ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Is dat niet te verbeteren door er een set Bilstein B6 Schokbrekers te plaatsen? Sreten van M539 Restorations gebruikt die volgens mij ook bijna overal onder.
Dat is een deel van de oplossing, maar veel van de onstabiliteit in de cabrio komt uit zijwaartse beweging en dat zijn 100% de rubbers. B6-dempers gaan het dansen beter tegen. Voor op de autobahn is de B6 bijna een no-brainer, maar de cabrio is voor mij een tourer op lokale wegen, die ook niet altijd even glad zijn. Dus enige zachtheid in het onderstel is wel zo prettig ;)

Ik heb nu B4 onder de cabrio zitten en dat is al een verbetering tov origineel. Die dempers zijn, voor zover ik na kan gaan, nog prima. Maar ik twijfel wel of ik er B6 onder wil gaan zetten.

Maar er zitten straks rondom nieuwe veren (achter verzwaarde versies vanwege de trekhaak) en nieuwe rubbers, kogels en andere ophangingsdelen. Als bij de werkzaamheden aan het onderstel niet duidelijk is dat een demper lekt of versleten is, gaan eerst de B4's er weer onder. Vind ik het nog steeds te slap, dan zijn B6-dempers snel genoeg geplaatst. Enige nadeel is dat de vooras opnieuw uitgelijnd moet worden na vervangen (camber wordt via de schokdemper ingesteld en moet dus opnieuw gedaan worden als de demper los is geweest).

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:47
cgi99 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Denk dat ik er mee ben begonnen medio oktober was. Tot medio december werkte het allemaal feilloos. Daarna kwam de melding dat ik in mijn auto opnieuw moest aanmelden bij ConnectedDrive en was alles drama (nouja, enigszins gechargeerd gezegd dan ;) ).

Sindsdien werkt Parkmobile niet meer. Het (opnieuw) aanmelden dient via de Parkmobile app te gebeuren, maar wanneer je dat doet, krijg je een foutmelding van een BMW inlogpagina te zien en kom je niet verder.

Hierover heb ik eerst contact gezocht met Parkmobile, maar zij geven aan, dat bij hen alles goed functioneert. Afgelopen week dit issue bij BMW neergelegd en zij bevestigden, dat er problemen zijn met ConnectedDrive en dat dit probleem bekend is.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 17x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• RAAF12

RAAF12

DaFreakhead schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:15:
Dat is al lang zo dat zal met de leeftijd of type auto te maken hebben.

* € rechter Alt+5

connected booster 99
service vanaf 899
flitspaal 6
grootlichtassistent 189
personal assistent service 119
RTTI info 69
Kaartupdate 89

Overigens is er een app waarmee je op het scherm in de auto brandstof mee kan betalen. Werk hier prima via Carplay. De app heet PACE drive. De app maakt contact met het pompstation je hoeft dus niet meer bij de terminal te betalen.

[Voor 15% gewijzigd door RAAF12 op 18-01-2023 18:44]

Raven

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
TheBrut3 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Volgens mij heeft dat er altijd al bij gestaan bij mij. Ik heb 3 jaar of 85k km voor €875 en heb het idee dat BMW winst maakt. Huidige wagens hebben weinig onderhoud nodig volgens het schema.

Als mijn premium selection is afgelopen ga ik sowieso naar een specialist, zal vast minder duur zijn dan de dealer.
Prijzen zijn aardig omhoog gegaan.

Voor vorig jaar zomer voor mijn auto.
3 jaar / 40.000 km € 749,-
4 jaar / 60.000 km € 1.099,-
5 jaar / 100.000 km € 1.249,-

Na de zomer +/- 8% tot 10% stijging.
3 jaar / 40.000 km € 825,- +10%
4 jaar / 60.000 km € 1.199,- +9%
5 jaar / 100.000 km € 1.349,- +8%

En als je het nu wilt afsluiten.
3 jaar / 40.000 km € 875,- +6%,
4 jaar / 60.000 km € 1.416,- +18%
5 jaar / 100.000 km € 1.827,- +35%

Ten opzichte van 'voor' vorige jaar zomer respectievelijk +17% +29% +46%

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• TheBrut3
Morpheusk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:14:

En het zijn, als ik het goed begrijp, enkel de officiële beurtjes. Dus 1x per 2 jaar of 30k km (dacht ik) olie en wat filters. Dus in zo'n plan zitten hooguit 2 beurten. Bougies staat erbij, maar zijn dan waarschijnlijk nog niet nodig. De reguliere slijtage onderdelen zoals remmen of banden valt er volgens mij ook niet onder.

De verkoper zei mij toen ik de auto kocht, dus toen de prijzen waarschijnlijk nog lager waren, dat het het eigenlijk niet waard was.

• Morpheusk
TheBrut3 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:22:
[...]

En het zijn, als ik het goed begrijp, enkel de officiële beurtjes. Dus 1x per 2 jaar of 30k km (dacht ik) olie en wat filters. Dus in zo'n plan zitten hooguit 2 beurten. Bougies staat erbij, maar zijn dan waarschijnlijk nog niet nodig. De reguliere slijtage onderdelen zoals remmen of banden valt er volgens mij ook niet onder.

De verkoper zei mij toen ik de auto kocht, dus toen de prijzen waarschijnlijk nog lager waren, dat het het eigenlijk niet waard was.
03 Motorolie verversen
04 Oliefilter vervangen
05 Luchtfilter(s) vervangen
06 Interieurfilter(s)
07 Brandstoffilter(s)
08 Bougies
09 Remvloeistof
10 Remblokken, voor en achter vervangen
11 Remschijven, voor en achter vervangen
12 Ruitenwissers maximaal éénmaal per jaar

Klopt, 10, 11 en 12 zitten in het duurdere pakket.

Heb zelf 5 jaar / 100k km nog voor de oude prijs gepakt.

Bougies is na 60k of 4 jaar.
Olie is iedere 30k of 2 jaar, in ons geval gaat 3 keer een oliebeurt in 5 jaar ook wel lukken.
Remvloeistof iedere 2 jaar geloof ik.
Rest van de filters weet ik zo even niet.

Dus zelf zitten we ongeveer na 3,5 jaar aan de max 100.000 km.
Verder zullen de prijzen nog wel wat stijgen de komende jaren, dus ik denk dat het in ons geval met de oude prijzen wel uit kan.

• TheBrut3
Morpheusk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:34:
03 Motorolie verversen
04 Oliefilter vervangen
05 Luchtfilter(s) vervangen
06 Interieurfilter(s)
07 Brandstoffilter(s)
08 Bougies
09 Remvloeistof
10 Remblokken, voor en achter vervangen
11 Remschijven, voor en achter vervangen
12 Ruitenwissers maximaal éénmaal per jaar

Klopt, 10, 11 en 12 zitten in het duurdere pakket.

Heb zelf 5 jaar / 100k km nog voor de oude prijs gepakt.

Bougies is na 60k of 4 jaar.
Olie is iedere 30k of 2 jaar, in ons geval gaat 3 keer een oliebeurt in 5 jaar ook wel lukken.
Remvloeistof iedere 2 jaar geloof ik.
Rest van de filters weet ik zo even niet.

Dus zelf zitten we ongeveer na 3,5 jaar aan de max 100.000 km.
Verder zullen de prijzen nog wel wat stijgen de komende jaren, dus ik denk dat het in ons geval met de oude prijzen wel uit kan.
Dan zal het inderdaad wel uitkomen. Ik maak zelf 10k per jaar, dus dan zijn de getallen heel anders. Olie kan iedereen doen en bougies koop ik liever zelf, waarschijnlijk zijn iets koudere bougies beter bij tuning.

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Vraagje, sinds kort heb ik op mijn g20 (M340i) een soort knappend/krakend geluid bij de voorwielen bij het maximaal sturen naar links/rechts (vaak bij parkeren). Gebeurt ook 1 keer, en bij de volgende stuurbeweging hoor je niets meer.

Heb al gekeken, maar kan niets geks vinden. Iemand enig idee?

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:35
Morpheusk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb een paar maanden geleden een 318i gekocht van een jaartje oud met 35k op de teller, en heb met een beetje onderhandelen er een ‘gratis’ onderhoudscontract bijgekregen van 5 jaar / 100.000 km.

Ik vond het wel een fijn idee om de komende jaren alleen maar zelf voor de bandjes en remmen te betalen.

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:28
donnie1992 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:06:
[...]

535D met de laatste versie van de M57Y
Ik heb hem tijdens de testrit ook even op de staart mogen trappen (olie op tempratuur bij -12).
Dat dit legaal is 8)7 _/-\o_

Deze opties zitten erop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
S402    Panorama Glass Roof
S417    Roller Sun Visor, Rear Door
S423    Floor Mats Velours
S428    Warning Triangle And First Aid Kit
S431    Interior Mirror With Automatic-Dip
S438    Fine Wood Trim
S442    Drink Holder
S456    Comfort Seat With Memory
S470    Isofix-System
S494    Seat Heating Driver/Passenger

Multimedia
S609    Navigation System Professional
S612    BMW Assist
S616    BMW Online
S620    Voice Control
S633    Preparation, Mobile Phone, Business
S676    HiFi Speaker System
S698    Area-Code 2 For DVD
S6AA    BMW TeleServices
S6AB    Control, Teleservices
S6FL    USB/Audio Interface
S7SP    Navi Professional/M.-Ph.Prep. Bluetooth

Driver Assistance And Lightning
S502    Headlight Cleaning System
S508    Park Distance Control (PDC)
S522    Xenon Light
S524    Adaptive Headlights
S534    Automatic Air Conditioning
S544    Cruise Control With Brake Function
S548    Kilometre Speedo

Wheels And Drive
S217    Active Steering
S229    Dynamic Drive
S255    Sports Leather Steering Wheel
S261    Side Airbags For Rear Passengers
S2KM    BMW LA Wheel, V-Spoke 245 Flat-Runn.
S2TB    Sport Automatic Gearbox

Environment And Safety
S346    Chrome Line Exterieur
S386    Roof Railing
S801    National Version Germany
S851    Language Version German
S863    Dealer List Europe
S879    On-Board Literature, German
S8S8    Country-Specific Navigation Control
S8SA    Navigation Access Request,Country-Spec.
S8SC    Telematics Access Request,Country-Spec.
S8SP    Control Unit COP

Other Equipment
S1CB    CO2 Equipment
SA090   90 Ah AGM Battery

Wist trouwens ook niet dat er flippers aan het stuur zaten, was een leuke extra bonus.
De auto gaat deze of volgende week even op de brug om hem helemaal na te lopen.
Heb er ineens ook een set gloedjenieuwe winterbanden met velg bij gekregen + een originele DPF filter.
Die is redelijk recentelijk vervangen maar hij had er 2 :X

Ik heb de auto inmiddels al een week of 2 in bezit en het is tot nu toe geweldig. Het vermogen gecombineerd met het comfort wat deze wagen produceert is echt subliem _/-\o_
Enige puntje was linksvoor een stuurkogel die wat speling begint te krijgen. De auto krijgt volgende week een grote beurt + beide stuurkogels worden vervangen.

Nu zit ik alleen wel met het volgende. Er zitten nu 17 inch velgen en banden onder, continental runflats met lekker veel rubber in de hoogte. Nu wil ik deze 17 inch set als winterset gaan gebruiken en een nieuwe 18 inch set aanschaffen, ik kies daarvoor 18 inch omdat ik niet teveel comfort en rijgedrag wil inleveren voor looks.
Nu wordt ik aan alle kanten aangeraden om toch voor 19 inch gaan.
Hoe zijn daar de ervaringen mee, verschilt 18 heel erg van 19 qua rijgedrag?
Ook las ik iets dat op 19 inch je beter geen runflats kan nemen ivm geluid wat ze maken en dat dat voor de auto verder niet uitmaakt. Klopt dit? Want e61 touring heeft natuurlijk vereisten dan een e60.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 19:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Silversin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:30:
Vraagje, sinds kort heb ik op mijn g20 (M340i) een soort knappend/krakend geluid bij de voorwielen bij het maximaal sturen naar links/rechts (vaak bij parkeren). Gebeurt ook 1 keer, en bij de volgende stuurbeweging hoor je niets meer.

Als het is wat ik denk dat het is...: hoort een beetje bij 4WD auto's met een (mechanisch) sper is mijn ervaring. Auto "skipt" feitelijk wat over de voorwielen als je maximaal stuur en rustig rij.
Probleem wat je veel bij 4WD aangedreven sportauto's ziet zoals een R8. Als het kouder weer is heb je er meer last van.

[Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 18-01-2023 21:18]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:40

Mijn F36 doet dat ook, sinds de spoorverbreders nog wat erger. Bij maximale stuuruitslag en harde koude banden wringen de voorbanden wat.

• Silversin
  • Laatst online: 14:07
--MP-- schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Mijn F36 doet dat ook, sinds de spoorverbreders nog wat erger. Bij maximale stuuruitslag en harde koude banden wringen de voorbanden wat.
Tortelli schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Als het is wat ik denk dat het is...: hoort een beetje bij 4WD auto's met een (mechanisch) sper is mijn ervaring. Auto "skipt" feitelijk wat over de voorwielen als je maximaal stuur en rustig rij.
Probleem wat je veel bij 4WD aangedreven sportauto's ziet zoals een R8. Als het kouder weer is heb je er meer last van.
Ah duidelijk. Niets om zorgen over te maken? Af en toe klinkt het echt alsof er dingen worden gesloopt/geknapt. :P

• sig69
  • Laatst online: 04:34

Ik heb dit wel eens bij klokje rond langs zien komen, kan het toplager/veerpootlager (hoe het ook heet) zijn hadden ze het over. Tot zover mijn youtube kennis bijdrage :)

Roomba E5 te koop

• DaFreakhead
En bij mijn G31 klonk er een tikkend geluid bij de wielnaven bij maximaal insturen. Dit was een bekend probleem en is onder garantie verholpen d.m.v. een of andere ring te vervangen in de naaf.
Mijn MB V250 4×4 skipt bij maximaal insturen overigens ook over de voorwielen, net als bij @Tortelli, dat zou het ook kunnen zijn inderdaad. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje knullig, de geometrie hebben ze gewoon niet goed voor elkaar lijkt het.

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:40
Silversin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:32:
[...]

[...]

Ah duidelijk. Niets om zorgen over te maken? Af en toe klinkt het echt alsof er dingen worden gesloopt/geknapt. :P
Geluiden is altijd lastig. In mijn geval zijn het duidelijk de banden die wat wringen. Als het bij jou klinkt alsof er iets stuk gaat zou ik het toch laten checken.

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:18

Domih

Domih.

DaFreakhead schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:20:
En bij mijn G31 klonk er een tikkend geluid bij de wielnaven bij maximaal insturen. Dit was een bekend probleem en is onder garantie verholpen d.m.v. een of andere ring te vervangen in de naaf.
Mijn MB V250 4×4 skipt bij maximaal insturen overigens ook over de voorwielen, net als bij @Tortelli, dat zou het ook kunnen zijn inderdaad. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje knullig, de geometrie hebben ze gewoon niet goed voor elkaar lijkt het.
Heb dit op mijn Tesla Model S ook. Als het koud is meer. Denk dat het normaal is als je maximaal instuurt. Je achterwielen trekken de auto namelijk recht naar achteren. Als je op je fiets je stuur te ver draait en naar achteren loopt gaat ‘ie ook skippen

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

RAAF12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Overigens is er een app waarmee je op het scherm in de auto brandstof mee kan betalen. Werk hier prima via Carplay. De app heet PACE drive. De app maakt contact met het pompstation je hoeft dus niet meer bij de terminal te betalen.
Werkt dit zo'n beetje met "alle" tankstations, en wat is hun verdienmodel?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Domih schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:15:
[...]

Heb dit op mijn Tesla Model S ook. Als het koud is meer. Denk dat het normaal is als je maximaal instuurt. Je achterwielen trekken de auto namelijk recht naar achteren. Als je op je fiets je stuur te ver draait en naar achteren loopt gaat ‘ie ook skippen
Hier ook een geluidje bij maximaal insturen bij kou, eerste keer en daarna is het weg.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
#me2 eenmalig krakend geluid bij volledige uitslag, verwacht dat het de banden zijn, maar zou ook een ander rubber draagachtig iets kunnen zijn. Maak me er niet zo heel veel zorgen over, hopelijk niet onterecht.

Speelt padel!

• RAAF12

RAAF12

Eagle Creek schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:23:
[...]

Werkt dit zo'n beetje met "alle" tankstations, en wat is hun verdienmodel?
Bij mij in de buurt zjn er een aantal die het ondersteunen dat is te zien in de app aan een blauw cirkeltje. Ik heb geen idee wat het verdienmodel is. Dat blijkt vaak pas later als start-ups marktaandeel hebben. Vandaag bij Argos getankt en het gaat heel eenvoudig, op het display van de auto het pompnummer kiezen, evt. het machtigingsbedrag aanpassen, betaalmethode kiezen. Na afloop verschijnt het bonnetje in de app en kan je evt thuis uitprinten.

[Voor 22% gewijzigd door RAAF12 op 19-01-2023 18:04]

Raven

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:04

Wie kan hier zeggen wat voor type BMW het op bovenstaande (vage) foto is? Ik denk zelf een X1?
Na een akkefietje in het verkeer wil ik graag het goede kenteken doorgeven aan de politie maar er is maar een gedeelte leesbaar en ik dacht dat ik het goede kenteken onthouden had, maar blijkt niet zo te zijn....

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• loeberce
  • Laatst online: 11:28
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:50:
[Afbeelding]

Wie kan hier zeggen wat voor type BMW het op bovenstaande (vage) foto is? Ik denk zelf een X1?
Na een akkefietje in het verkeer wil ik graag het goede kenteken doorgeven aan de politie maar er is maar een gedeelte leesbaar en ik dacht dat ik het goede kenteken onthouden had, maar blijkt niet zo te zijn....
Volgens mij een X3 als ik naar de achterlichten kijk. G01, bouwjaar 2017-2021

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:25
@blitzkrieg iX3 om nog concreter te zijn, pre-LCI. Zie je aan die neppe diffusers onder de bumper.

[Voor 7% gewijzigd door cyntax op 20-01-2023 16:04]

• blitzkrieg
Bedankt heren, dat maakt de tabel van de RDW aardig korter!

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Pepppie
  • Niet online
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:12:
Bedankt heren, dat maakt de tabel van de RDW aardig korter!
Bespaar je overigens de moeite; ze doen er niets mee.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Pepppie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:58:
[...]

Wat ook wel logisch is, anders zou iedere boze buurman je kenteken kunnen doorbellen. Waarmee ik overigens niets wil afdoen aan bovenstaande user.

The best is yet to come

• MaZo
  • Niet online
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:50:
[Afbeelding]

X3 pre-LCI inderdaad.

• blitzkrieg
[...]

Ben al teruggebeld door de wijkagent die direct in het systeem keek of eigenaar bekend stond. Wilde er in ieder geval een telefoontje aan de bestuurder aan besteden. Dus er gebeurt wel wat.
Blijkt alleen niet niet aan mijn beschrijving te voldoen en niet eerder vermeld te staan. En aangezien ik het kenteken niet precies weet blijft het hier dus bij.

• Dean Martin
  • Niet online
blitzkrieg schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Ben al teruggebeld door de wijkagent die direct in het systeem keek of eigenaar bekend stond. Wilde er in ieder geval een telefoontje aan de bestuurder aan besteden. Dus er gebeurt wel wat.
Blijkt alleen niet niet aan mijn beschrijving te voldoen en niet eerder vermeld te staan. En aangezien ik het kenteken niet precies weet blijft het hier dus bij.
Juridisch kunnen ze er niks mee. Dat is wat bedoeld werd (althans ik). Zo'n telefoontje is leuk, maar juridisch is er niets te doen.

[Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 21-01-2023 09:48]

The best is yet to come

• Pepppie
  • Niet online
Dean Martin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Juridisch kunnen ze er niks mee. Dat is wat bedoeld werd (althans ik). Zo'n telefoontje is leuk, maar juridisch is er niets te doen.
Precies ook wat je al eerder zei; anders kan iedere boze buurman wel melding maken. Ook bizar om op basis van een vage foto met een half kenteken een eigenaar te bellen. Te gek dat de politie daar überhaupt aan meewerkt. Echt nul juridische gronden om dit te doen.

Anyway; on topic maar weer ;)

• TheBrut3
Volgens mij zijn dashcam beelden gewoon rechtsgeldig. Mits origineel, kwalitatief genoeg en met vermelding van datum, tijd en eventueel locatie. Moet natuurlijk wel het feit en de toedracht duidelijk in beeld zijn.

Als een auto bijvoorbeeld achteruit rijdt tegen jouw stilstaande auto aan en daar zijn beelden van, dan sta je aardig sterk.

• Dean Martin
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:54:
Volgens mij zijn dashcam beelden gewoon rechtsgeldig. Mits origineel, kwalitatief genoeg en met vermelding van datum, tijd en eventueel locatie. Moet natuurlijk wel het feit en de toedracht duidelijk in beeld zijn.

Als een auto bijvoorbeeld achteruit rijdt tegen jouw stilstaande auto aan en daar zijn beelden van, dan sta je aardig sterk.
Een dashcam beeld is alweer iets anders dan een wazige foto en een telefoontje.

Maar ook dashcam beelden zijn niet per definitie juridisch bruikbaar. En als enige bewijsstuk wordt het ook heel dun (maar niet onmogelijk in serieuze gevallen).

Ik vrees alleen dat we nogal off-topic gaan zo.

[Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 21-01-2023 12:03]

The best is yet to come

• Dennisdn
[...]

Totdat ze wel even doorpakken en er een anpr-code aanhangen voor bijzonder rijgedrag, Komt een surveillance hem dan toevallig tegen is het een poosje achter blijven hangen en vrij snel prijs. Vaak zat voorbij gekomen in de verkeersprogramma’s op tv.

• Morpheusk
Dennisdn schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Totdat ze wel even doorpakken en er een anpr-code aanhangen voor bijzonder rijgedrag, Komt een surveillance hem dan toevallig tegen is het een poosje achter blijven hangen en vrij snel prijs. Vaak zat voorbij gekomen in de verkeersprogramma’s op tv.
Inderdaad super handig! Al mijn buren worden tegenwoordig extra gecontroleerd, daar ik zo langs het fuik kan rijden. :+

• dragonzzzz
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Weet iemand een website waar ik de afmetingen van de X1 F48 zijspiegelglas kan vinden. Het liefst een blueprint van de spiegelglas zelf. Kan zelf niks vinden namelijk.

• RAAF12

RAAF12

In de cabrio E36 moest ook een andere heavy duty accu in ivm de extra trillingen. Net voordat ik hem in de vangrail parkeerde nog nieuwe achterwiellagers geplaatst. Maar het waren lekkere auto's met een 6cilinder, heb ook wel 4 cilinder E36 gehad maar dat reed een stuk minder. Miste wel de ABS, die kan de auto nog op de weg houden als het fout gaat.

Raven

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-02 10:48
Ik ga hier ook maar eens loeren, want ik ben op zoek naar een nieuwe auto. De huidige Skoda Octavia Combi RS heeft genoeg gelopen en de voornaamste reden is ook wel een stukje meer comfort..

Dus gisteren maar eens langs de BMW dealer gegaan om te kijken wat er zou passen. Eerst gekeken naar een X2 M35i, maar voor met z'n 3'n is het wel een klein autotje, allemaal te klein dus die valt af..

Een X1 vanaf 2020, leek mij groot genoeg, maar ook die instap vond ik zelf krap aanvoelen. Zelf 1.90 en redelijk breed gebouwd dus dat was het allemaal niet voor mij.

Toen eens gekeken naar een X3 xDrive30e uit 2020. Prima instap, genoeg kofferbakruimte (ondanks de verhoging vanwege de accu) en met een testritje bleek wel echt dat dat iets anders is dan mijn (zo zegt men) een premium Skoda. Meer comfort en het rijd gewoon lekker soepel.

Maar nu een aantal vragen. Wie heeft er ervaring met dit model (of X3) en zijn er dingen waar ik op moet letten? De auto zit in de premium selectie, dus nog sowieso 2 jaar garantie, daar ben ik dan ook niet echt bang voor. Aan de buitenkant zit die nog goed in de lak, velgen zijn ook krasvrij maar de binnenkant heeft wel wat liefde nodig.

Ik zie best veel krassen aan de bestuurderskant op het harde plastic en ik ben er nog niet over uit hoe ik dat weg kan krijgen:

Misschien een beetje lastig te zien op de foto.. maar ze zitten er..

En op het middenconsole zit pianolak, sowieso krasgevoelig, maar ik vroeg me af of dat simpel te vervangen is? Gaat om het zwarte deel rond de ronde knop:

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-02 11:40
Ik mag over een paar dagen een F80 M3 Competition ophalen (2017 maar 2018 model). En wil ook aan de slag met bimmercode (active sound uit, start stop uit, fullscreen carplay). Moet nog een OBD stekker kopen. Maar er zijn er zoveel. bimmercode zelf zegt koop de OBDLink CX maar dat is dan ook gelijk de duurste. Prima als het nodig is maar als een 60 euro model net zo goed werkt dan is dat gewoon geld weggooien. Bluetooth heeft wel de voorkeur. Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt maar kwam daar niet echt op een eenduidig antwoord.

[Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 22-01-2023 11:00]

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:18

Domih

Domih.

Greetoz schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:59:
Ik mag over een paar dagen een F80 M3 Competition ophalen (2017 maar 2018 model). En wil ook aan de slag met bimmercode (active sound uit, start stop uit, fullscreen carplay). Moet nog een OBD stekker kopen. Maar er zijn er zoveel. bimmercode zelf zegt koop de OBDLink CX maar dat is dan ook gelijk de duurste. Prima als het nodig is maar als een 60 euro model net zo goed werkt dan is dat gewoon geld weggooien. Bluetooth heeft wel de voorkeur. Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt maar kwam daar niet echt op een eenduidig antwoord.
Ik gebruik een obd-ethernet kabel en ethernet naar lightning adapter. Handig want ook voor andere dingen te gebruiken. En kost < 20 euro

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik gebruik de Thor adapter, er is ergens ook nog een XHP 10% kortingscode te vinden voor die adapter. Ik ben er echt mega tevreden over, werkt met zo’n beetje alles. MHD, XHP, Bimmercode, etc. Alleen ik heb een E91, dus ik weet niet wat de comptabiliteit van de F series is.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CasGas schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:57:
[..]

En op het middenconsole zit pianolak, sowieso krasgevoelig, maar ik vroeg me af of dat simpel te vervangen is? Gaat om het zwarte deel rond de ronde knop:

[Afbeelding]
Die trim is bij de meeste BMWs makkelijk te vervangen (dus ik ga ervanuit bij de X3 ook), maar goede kans dat de dealer dat voor je kan wegpoetsen (polijsten). Krassen onderaan de deur zijn waarschijnlijk wat lastiger te verbergen (want reliëf), maar die maak je er zelf ook wel weer in bij in- en uitstappen, met name in een krapper vak.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Pepppie
  • Niet online
noes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Die trim is bij de meeste BMWs makkelijk te vervangen (dus ik ga ervanuit bij de X3 ook), maar goede kans dat de dealer dat voor je kan wegpoetsen (polijsten). Krassen onderaan de deur zijn waarschijnlijk wat lastiger te verbergen (want reliëf), maar die maak je er zelf ook wel weer in bij in- en uitstappen, met name in een krapper vak.
Of even laten wrappen. De pianolak is een drama. Doekje erover en er zitten al swirls in! 3M heeft plastic wat dezelfde kleur mat zilver heeft als de hexagon-interieurstrips. Matcht erg goed.

• TheBrut3
Ik heb er nog geen gekocht, maar ga waarschijnlijk voor de MHD WiFi adapter. Is wat duurder dan de meeste, maar kan updates ontvangen en werkt voor de meeste voor mij relevante apps. Bimmercode, Bimmerlink, xHP en natuurlijk MHD. En wat is dat beetje extra nou op het bezit van een auto? :+

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

#RespectYourElders (BMW)

CasGas schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:57:
Maar nu een aantal vragen. Wie heeft er ervaring met dit model (of X3) en zijn er dingen waar ik op moet letten? De auto zit in de premium selectie, dus nog sowieso 2 jaar garantie, daar ben ik dan ook niet echt bang voor. Aan de buitenkant zit die nog goed in de lak, velgen zijn ook krasvrij maar de binnenkant heeft wel wat liefde nodig.
Alle auto's (splinternieuw) die wij voorzien hebben van "bepaalde apparatuur" verlaten de werkplaats wel eens met krassen in het plastic. Kan gebeuren als het hele interieur uit de auto's gehaald wordt, aangezien we veel toevoegen aan de originele kabelbomen. Dit halen wij weg met een mini brandertje. De vlam richten we op de kras, met enige tussenruimte natuurlijk. Na verloop van tijd (veel waaieren met het brandertje) verdwijnen de krassen grotendeels. Nooit klachten gehad van afnemer.

Als het goed is, is die trim voorzien van een laagje hard plastic... dit zou je met een hele fijne korrel en een kleine pad gewoon moeten kunnen polijsten.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 16:06
donnie1992 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:49:
Nou, het was even spannend maar het is toch gelukt. Je kunt namelijk officieel niet meer de auto afmelden op dezelfde dag. Daar zitten nu 2-3 werkdagen verwerking op. Ik heb alle autopapieren meegekregen en de platen van de auto en deze ingeleverd bij een kfz zulassungsstelle hier net over de grens. Dat was het gebruikelijke kantoor van de bestuurder van de autoambulance dus daar konden we wel gewoon zonder een afspraak terecht.
Platen daar ingeleverd en die word morgen afgemeld en ik kan daar vrijdag het vrijwaringsbewijs van ophalen.
Ik heb helaas niet heel veel fotos kunnen maken maar heb er hier toch een paar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, oude BEP'er die je bent.

Hoop dat je er geen gezeik mee krijgt, want dan loopt het snel in de kosten.

• RAAF12

RAAF12

TheBrut3 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik heb er nog geen gekocht, maar ga waarschijnlijk voor de MHD WiFi adapter. Is wat duurder dan de meeste, maar kan updates ontvangen en werkt voor de meeste voor mij relevante apps. Bimmercode, Bimmerlink, xHP en natuurlijk MHD. En wat is dat beetje extra nou op het bezit van een auto? :+
k heb deze voor mijn G20 dat werkt prima
https://nl.aliexpress.com...95502724563460014871520_1

Bluetooth Vlinker MC+

Raven

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pepppie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Of even laten wrappen. De pianolak is een drama. Doekje erover en er zitten al swirls in! 3M heeft plastic wat dezelfde kleur mat zilver heeft als de hexagon-interieurstrips. Matcht erg goed.
Kan ook ja. Maar vind zelf de zwarte pianolak wel erg mooi. Heb het zelf ook in mn e61. Kleine krasjes erin vind ik geen ramp als het niet al te opvallend is.

Het is sowieso erg gevoelig, ook voor vingerafdrukken en stof.

Maar zou niet weten wat voor wrap ik mooier zou vinden :)

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
RAAF12 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:50:
[...]

In de cabrio E36 moest ook een andere heavy duty accu in ivm de extra trillingen. Net voordat ik hem in de vangrail parkeerde nog nieuwe achterwiellagers geplaatst. Maar het waren lekkere auto's met een 6cilinder, heb ook wel 4 cilinder E36 gehad maar dat reed een stuk minder. Miste wel de ABS, die kan de auto nog op de weg houden als het fout gaat.
Bedoel je niet ASC+TC (voorloper van DSC)? ABS doet op zich weinig als het fout gaat, alleen als blokkerende wielen door remmen de oorzaak zijn van het verlies aan controle helpt ABS. En ASC+TC zat nog niet op alle E36's. De Compact 323i moest het bijv. zonder doen, wat hem uitdagend kon maken in de regen.

Maar ook ASC+TC was zeker niet heilig. Mijn cabrio ging regelmatig dwars bij een vochtig wegdek, ondanks goede banden en inschakelde ASC+TC, dit was een heel "mooi" momentje:

M'n vriendin vond het duidelijk wat minder leuk _O-

Dit was met +/- 30km/u op een licht vochtige weg in september, dus niet direct het moment dat je verwacht dat een auto gaat uitbreken terwijl je rustig optrekt en stuurt.

En wat betreft de accu, er moet inderdaad een speciale trillingsbestendige accu in de cabrio, die ik ook heb liggen:

en dat naast een accubak die zelf ook nog eens extra gedempt is ten opzichte van andere E36's. Extra zwaar is doorgaans vanwege het (semi)automatische dak. Dat heb ik niet, maar daarin hebben ze voor accu geen onderscheidt gemaakt.

Met het dak open en ramen omlaag zijn de trillingen ook extra goed te merken in het chassis doordat de binnenspiegel zichtbaar trilt onder het rijden. Ramen omhoog en/of dak dicht dempt dat genoeg om er geen last meer van te hebben, maar het is wel een teken dat het hele chassis meer trilt dan andere modellen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

deepbass909 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Maar ook ASC+TC was zeker niet heilig. Mijn cabrio ging regelmatig dwars bij een vochtig wegdek, ondanks goede banden en inschakelde ASC+TC, dit was een heel "mooi" momentje:
[YouTube: Eng momentje]
M'n vriendin vond het duidelijk wat minder leuk _O-

Dit was met +/- 30km/u op een licht vochtige weg in september, dus niet direct het moment dat je verwacht dat een auto gaat uitbreken terwijl je rustig optrekt en stuurt.
Schakelen in de bocht, daardoor even minder acceleratie én dus meer gewicht op de voorwielen, die meer grip krijgen en meer sturen dan voorheen en trekken de auto in de stuurrichting (/?)..

Wel weer netjes rechtgetrokken :).

• Pepppie
  • Niet online
noes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Kan ook ja. Maar vind zelf de zwarte pianolak wel erg mooi. Heb het zelf ook in mn e61. Kleine krasjes erin vind ik geen ramp als het niet al te opvallend is.

Het is sowieso erg gevoelig, ook voor vingerafdrukken en stof.

Maar zou niet weten wat voor wrap ik mooier zou vinden :)
Hebben ze ook ;)

• TheBrut3
Zo, het M Performance sperdiff zit er onder! Nu even rustig aan rijden en daarna eens kijken wat het verschil is.

Weet iemand misschien of een origineel M Performance sperdiff met inloopolie komt of zit daar gelijk de juiste olie in? Ik ga het ook even aan de leverancier vragen.

Next... Onderstel, tunen en mogelijk uitlaat (en benzinepomp).

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Eagle Creek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Schakelen in de bocht, daardoor even minder acceleratie én dus meer gewicht op de voorwielen, die meer grip krijgen en meer sturen dan voorheen en trekken de auto in de stuurrichting (/?)..

Wel weer netjes rechtgetrokken :).
Geen idee, ik deed niks anders dan anders en schakel wel vaker in de bocht. En, zoals je kan zien, veranderd mijn snelheid nauwelijks, dus van acceleratie, en daarmee gewichtsverandering, was nauwelijks sprake. Het is ook niet dat ik daar nooit kwam, alles behalve, normaal pak ik die bocht juist sportiever. Maar hartje zomer na een regenbui, dus ik vermoed dat er ergens iets van olie omhoog was gekomen die de boel wat gladder maakte. In dit geval hield ASC+TC wel mee in het rechttrekken overigens.
Maar de cabrio maakte wel vaker een uitstapje, meestal wel iets geprovoceerd, dus het is niet dat voor mij compleet onbekend terrein was. Vroeger reed ik vaak van de N44 richting noorden naar de N448 naar Voorschoten en de bocht na de kruising (pal voor Landgoed De Horsten) was een bocht waar met een klein tikje op het gas, de cabrio maar al te graag met de kont naar buiten ging. Daarvoor hoefde ik ook niet harder dan zo'n 30 km/u te rijden.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-02 10:48
Bedankt voor de reacties.

De pianolak is nog wel te polijsten, maar er zal toch iets overheen moeten om het te beschermen.

Ik verwacht dat het met een dressing wel te fixen is, maar er zit relief in dus de deur polijsten of opschuren zal niet gaan werken ben ik bang. Eerst maar weer eens in overleg met de dealer :)

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Pagina: 1 ... 200 201 202 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee