Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 376 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DaFreakhead schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:02:
[...]

Ik heb ongezien gekocht in München :+
Eén keer rijden dus
Hier een F80 M3 met 45k op de teller uit Stockholm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-10 13:56
Wat is er preventief te doen tegen autoruiten die aan de binnenkant bevroren zijn? Sinds mei in het bezit van een G21 320i uit 2019. Het gaat om de voorruit en de airco staat wel altijd aan, maar of dit ermee te maken zal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Matadores schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:27:
Wat is er preventief te doen tegen autoruiten die aan de binnenkant bevroren zijn? Sinds mei in het bezit van een G21 320i uit 2019. Het gaat om de voorruit en de airco staat wel altijd aan, maar of dit ermee te maken zal hebben?
Klinkt alsof er op één of andere manier vocht in je auto zit, even een vochtvreter in je auto leggen.
Verder liggen er mogelijk bladeren onder de motorkap bij de ventilatieroosters, misschien dat die de luchttoevoer blokkeren, waardoor de er vocht in je auto geblazen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:26
fsfikke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:38:
[...]

Waarom heb je BPM-vrijstelling nodig als je niet met de auto gaat rijden? Voor de rit naar de RDW heb je een eendagskenteken. Daarnaast is het ook echt niet zo dat achter elke struik een agent staat die op BPM controleert.
|:( Is ook zo. Ach zit nu al anderhalve dag aan dit probleem te werken, dus functioneer niet helemaal op de volle 100% breinkracht atm , maar hopelijk komt morgen alles goed :p.
Dennisdn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:35:
[...]

Gaat het leven niet een stuk sneller met gewoon even Googlen ipv hier op antwoorden wachten?
https://easyimport.nl/aut...importeren-uit-duitsland/
Hoezo, ik stel dit na aanleiding van een ander antwoord wat ik kreeg in dit topic.
Ik zou hem zelf eerst terugrijden maar dat loopt nu dus even anders.
Op jouw linkje vind ik overigens niks over de bpm vrijstelling.
Maar dat is bij deze opgelost, morgen komt er een update met foto's *O*

[ Voor 36% gewijzigd door donnie1992 op 13-12-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10 07:05
fsfikke schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
[...]

Hangt natuurlijk ook van de auto af. Een Jahreswagen met 6.000 km of een 10 jaar oude M5 met 300k km op de teller ;)
Dit dus, 14K op de klok en mooie foto's gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:54
donnie1992 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:52:
[...]

|:( Is ook zo. Ach zit nu al anderhalve dag aan dit probleem te werken, dus functioneer niet helemaal op de volle 100% breinkracht atm , maar hopelijk komt morgen alles goed :p.

[...]

Hoezo, ik stel dit na aanleiding van een ander antwoord wat ik kreeg in dit topic.
Veel succes en plezier! Ik ben heel benieuwd wat je gaat kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:22
donnie1992 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:52:
[...]

[...]

BPM vrijstelling is niet nodig met een auto-ambulance. De auto maakt immers geen gebruik van de Nederlandse wegen. Andere situatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-10 13:50

page404

Website says no

page404 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:00:
Vraagje, ik heb vorige week een flesje olie-additief van Liqui-Moly toegevoegd (icm motorsysteemreiniger) aan mijn X1 E84. Ik heb het idee dat de motor wat rustiger loopt, maar dat kan natuurlijk wishful thinking zijn ;)
Nu wilde ik gisteren het oliepeil checken via de iDrive, maar hij blijft op "controleren..." staan en geeft geen meting. Kan dat door dat goedje komen? Lijkt me sowieso toch geen kwaad te kunnen?
Na een paar wat langere ritten geeft hij nu aan dat hij gewoon netjes op max staat.
En nu word ik weer getriggerd door die versnellingsbakolie. Even uitzoeken of dat toevallig al gedaan is door de vorige eigenaar.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
noes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:10:
[...]

Oef, dat moet je ook maar durven :9 - toch een grote aankoop om die redelijk blind te doen, tenzij je er goede garantie bij af hebt gesproken.
Ik heb de aankoop ook bijna blind gedaan met mijn oude BMW 5 G31. Die auto had ik al praktisch gekocht via Dasimport. Daar was het hele traject in gang al gezet. Dat durfde ik wel aan omdat de auto maar 8900 km had gelopen en 1,5 jaar oud was en nog garantie had tot 2025. Toch blijft het altijd een gok omdat het toch om een auto nieuw van bijna € 90k is.
Ben alleen er naar toegegaan om toch een proefrit te maken maar eigenlijk was de auto al aangekocht. Als je zo’n auto tegenkomt met de opties, dan was een aankoop zo gedaan.
Er bleek wel iets schade te zijn maar dat was minimaal en keurig opgelost door de dealer.
Het is beter geregeld dan de dealers in Nederland. Je krijgt in Duitsland automatisch optielijst en fabriekspapieren mee. Ook telt de Premium Selectie garantie meer als extra garantie, wat trouwens heel netjes en eerlijk is waardoor je naast e de standaard garantie dus extra twee jaar garantie krijgt in plaats hier van de óf fabrieksgarantie of Premium Selectie garantie.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

page404 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:57:
[...]
Na een paar wat langere ritten geeft hij nu aan dat hij gewoon netjes op max staat.
Controleren in in het display betekent dat de motorolie nog niet op temperatuur is. Rijden is echt niet verplicht, sterker nog, temperaturen kan alleen in stilstand. Maar dat wist je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

itsalex schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb de aankoop ook bijna blind gedaan met mijn oude BMW 5 G31. Die auto had ik al praktisch gekocht via Dasimport. Daar was het hele traject in gang al gezet. Dat durfde ik wel aan omdat de auto maar 8900 km had gelopen en 1,5 jaar oud was en nog garantie had tot 2025. Toch blijft het altijd een gok omdat het toch om een auto nieuw van bijna € 90k is.
Ben alleen er naar toegegaan om toch een proefrit te maken maar eigenlijk was de auto al aangekocht. Als je zo’n auto tegenkomt met de opties, dan was een aankoop zo gedaan.
Er bleek wel iets schade te zijn maar dat was minimaal en keurig opgelost door de dealer.
Het is beter geregeld dan de dealers in Nederland. Je krijgt in Duitsland automatisch optielijst en fabriekspapieren mee. Ook telt de Premium Selectie garantie meer als extra garantie, wat trouwens heel netjes en eerlijk is waardoor je naast e de standaard garantie dus extra twee jaar garantie krijgt in plaats hier van de óf fabrieksgarantie of Premium Selectie garantie.
`

Ik meen dat in het buitenland gekochte auto's alleen in dat land de geldende garantie krijgen. Kijk even op de NL BMW FAQ afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

Eagle Creek

Breathing security

Matadores schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:27:
1. Ruiten schoonmaken met goede reiniger.
2. Airco uitzetten 10 min voor aankomst.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
RAAF12 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:20:
[...]
`

Ik meen dat in het buitenland gekochte auto's alleen in dat land de geldende garantie krijgen. Kijk even op de NL BMW FAQ afdeling.
De Garantie die gegeven wordt in Duitsland is geldig in heel de EU, de Nederlandse dealers kunnen die ook gewoon claimen.

Echter weigeren ze mee te werken omdat ze geen zin hebben en pas achteraf de kosten terug kunnen claimen. Dus in de praktijk ben je alsnog aangewezen op duitse dealers, of je moet zelf de kosten voorschieten en dan claimen bij de garantie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 11:08

Tomatoman

Fulltime prutser

Vorig weekend heb ik gefilmd hoe de grootlichtassistent van mijn BMW zijn werk doet in combinatie met adaptieve LED-verlichting. Door de mist was dat die avond duidelijker zichtbaar dan ooit.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49

lord_fh

PS5

Tomatoman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:25:
Vorig weekend heb ik gefilmd hoe de grootlichtassistent van mijn BMW zijn werk doet in combinatie met adaptieve LED-verlichting. Door de mist was dat die avond duidelijker zichtbaar dan ooit.

[YouTube: BMW high beam assist in action on a vehicle with adaptive LED headlights]
Werkt mooi idd, ik was vorige week voor werk in Engeland (leeds) en moesten met de taxi een heel stuk binnendoor. Was een nieuwe E klasse, ik heb echt zitten genieten voorin de hele rit en verbazend gekeken hoe die koplampen samen werken met de grootlicht assistent , hele mooie techniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 22:25
--MP-- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:27:
[...]

De Garantie die gegeven wordt in Duitsland is geldig in heel de EU, de Nederlandse dealers kunnen die ook gewoon claimen.

Echter weigeren ze mee te werken omdat ze geen zin hebben en pas achteraf de kosten terug kunnen claimen. Dus in de praktijk ben je alsnog aangewezen op duitse dealers, of je moet zelf de kosten voorschieten en dan claimen bij de garantie.
Dat is echt niet bij iedere dealer het geval. Bij Van Hooff Veldhoven al 2 verschillende geïmporteerde auto's in onderhoud gehad waarbij netjes de garantie die de Duitse dealer verkocht werd overgenomen. Nooit met 1 woord over gerept.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

[YouTube: BMW high beam assist in action on a vehicle with adaptive LED headlights]
Dat nieuwsitem over die dromende vrouw _/-\o_

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 11:08

Tomatoman

Fulltime prutser

alexbl69 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:53:
[...]

Dat nieuwsitem over die dromende vrouw _/-\o_
Goed verhaal hè :D. Je hoort en ziet mijn zoon op de bijrijdersstoel ook reageren op de nieuwsberichten: eerst verontwaardiging over bombardementen in Oekraïne en dan het verhaal over de dromende vrouw.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:40
Dat laat het mooi zien ja. Misschien stom maar ik durf het (heb laserlights adaptief) eigenlijk in zo'n situatie niet aan te zetten uit angst om anderen te verblinden. Kan dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
twodigits schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:51:
[...]

Dat laat het mooi zien ja. Misschien stom maar ik durf het (heb laserlights adaptief) eigenlijk in zo'n situatie niet aan te zetten uit angst om anderen te verblinden. Kan dus niet...
Dat is eigenlijk ook mijn overweging het niet te nemen, ben toch bang uiteindelijk andere weggebruikers te hinderen. Ik erger me in de donkere spits deze ochtenden echt kapot aan niet goed afgestelde verlichting. Natuurlijk de gebruikelijke busjes maar ook opvallend vaak nieuwe premium auto’s die ik er dan maar verdenk dat systeem aan te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:12
Met auto adaptive grootlicht verblind je nog steeds tegenliggers. Het is namelijk niet zo dat jouw lampen magisch uitstaan in die richting. Als tegemoetkomend verkeer in jouw lampen kijkt, wat in het donker natuurlijk gebeurd, dan krijgt die nog steeds een mega lichtvlek in het gezicht zeker als het mistig is, dan strooit het alle kanten op. Heb de optie ook maar gebruik het vrijwel nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door cyntax op 14-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Nou mijn irritaties zitten meer nog bij achterop komende voertuigen die een zaklamp in de binnenspiegel veroorzaken terwijl ik een dimmende binnenspiegel heb.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• donnie1992
Nou, het was even spannend maar het is toch gelukt. Je kunt namelijk officieel niet meer de auto afmelden op dezelfde dag. Daar zitten nu 2-3 werkdagen verwerking op. Ik heb alle autopapieren meegekregen en de platen van de auto en deze ingeleverd bij een kfz zulassungsstelle hier net over de grens. Dat was het gebruikelijke kantoor van de bestuurder van de autoambulance dus daar konden we wel gewoon zonder een afspraak terecht.
Platen daar ingeleverd en die word morgen afgemeld en ik kan daar vrijdag het vrijwaringsbewijs van ophalen.
Ik heb helaas niet heel veel fotos kunnen maken maar heb er hier toch een paar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_2QLpv74D39UAZUcHcGAwNxD9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4Y4JHvcz4stUO5FoSFRFSg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HuyssZmLj26MSdgwtqGGGMNIOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyeUm8hbejqja0JGe0eHsyOd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPAs71_JFCIwNk79CzNkzd29KE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFYoAu8jYwwNTyf0MRPlv795.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

donnie1992 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:49:
Nou, het was even spannend maar het is toch gelukt. Je kunt namelijk officieel niet meer de auto afmelden op dezelfde dag. Daar zitten nu 2-3 werkdagen verwerking op. Ik heb alle autopapieren meegekregen en de platen van de auto en deze ingeleverd bij een kfz zulassungsstelle hier net over de grens. Dat was het gebruikelijke kantoor van de bestuurder van de autoambulance dus daar konden we wel gewoon zonder een afspraak terecht.
Platen daar ingeleverd en die word morgen afgemeld en ik kan daar vrijdag het vrijwaringsbewijs van ophalen.
Ik heb helaas niet heel veel fotos kunnen maken maar heb er hier toch een paar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
E61 lci, nice! Welke motorisering, opties?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

.

[ Voor 105% gewijzigd door RAAF12 op 14-12-2022 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donnie1992
noes schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:23:
[...]

E61 lci, nice! Welke motorisering, opties?
535D met de laatste versie van de M57Y
Ik heb hem tijdens de testrit ook even op de staart mogen trappen (olie op tempratuur bij -12).
Dat dit legaal is 8)7 _/-\o_

Deze opties zitten erop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
S402    Panorama Glass Roof
S417    Roller Sun Visor, Rear Door
S423    Floor Mats Velours
S428    Warning Triangle And First Aid Kit
S431    Interior Mirror With Automatic-Dip
S438    Fine Wood Trim
S442    Drink Holder
S456    Comfort Seat With Memory
S470    Isofix-System
S494    Seat Heating Driver/Passenger

Multimedia
S609    Navigation System Professional
S612    BMW Assist
S616    BMW Online
S620    Voice Control
S633    Preparation, Mobile Phone, Business
S676    HiFi Speaker System
S698    Area-Code 2 For DVD
S6AA    BMW TeleServices
S6AB    Control, Teleservices
S6FL    USB/Audio Interface
S7SP    Navi Professional/M.-Ph.Prep. Bluetooth

Driver Assistance And Lightning
S502    Headlight Cleaning System
S508    Park Distance Control (PDC)
S522    Xenon Light
S524    Adaptive Headlights
S534    Automatic Air Conditioning
S544    Cruise Control With Brake Function
S548    Kilometre Speedo

Wheels And Drive
S217    Active Steering
S229    Dynamic Drive
S255    Sports Leather Steering Wheel
S261    Side Airbags For Rear Passengers
S2KM    BMW LA Wheel, V-Spoke 245 Flat-Runn.
S2TB    Sport Automatic Gearbox

Environment And Safety
S346    Chrome Line Exterieur
S386    Roof Railing
S801    National Version Germany
S851    Language Version German
S863    Dealer List Europe
S879    On-Board Literature, German
S8S8    Country-Specific Navigation Control
S8SA    Navigation Access Request,Country-Spec.
S8SC    Telematics Access Request,Country-Spec.
S8SP    Control Unit COP

Other Equipment
S1CB    CO2 Equipment
SA090   90 Ah AGM Battery

Wist trouwens ook niet dat er flippers aan het stuur zaten, was een leuke extra bonus.
De auto gaat deze of volgende week even op de brug om hem helemaal na te lopen.
Heb er ineens ook een set gloedjenieuwe winterbanden met velg bij gekregen + een originele DPF filter.
Die is redelijk recentelijk vervangen maar hij had er 2 :X

[ Voor 12% gewijzigd door donnie1992 op 14-12-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

donnie1992 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb hem tijdens de testrit ook even op de staart mogen trappen (olie op tempratuur bij -12).

Deze opties zitten erop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
S402    Panorama Glass Roof
S417    Roller Sun Visor, Rear Door
S423    Floor Mats Velours
S428    Warning Triangle And First Aid Kit
S431    Interior Mirror With Automatic-Dip
S438    Fine Wood Trim
S442    Drink Holder
S456    Comfort Seat With Memory
S470    Isofix-System
S494    Seat Heating Driver/Passenger

Multimedia
S609    Navigation System Professional
S612    BMW Assist
S616    BMW Online
S620    Voice Control
S633    Preparation, Mobile Phone, Business
S676    HiFi Speaker System
S698    Area-Code 2 For DVD
S6AA    BMW TeleServices
S6AB    Control, Teleservices
S6FL    USB/Audio Interface
S7SP    Navi Professional/M.-Ph.Prep. Bluetooth

Driver Assistance And Lightning
S502    Headlight Cleaning System
S508    Park Distance Control (PDC)
S522    Xenon Light
S524    Adaptive Headlights
S534    Automatic Air Conditioning
S544    Cruise Control With Brake Function
S548    Kilometre Speedo

Wheels And Drive
S217    Active Steering
S229    Dynamic Drive
S255    Sports Leather Steering Wheel
S261    Side Airbags For Rear Passengers
S2KM    BMW LA Wheel, V-Spoke 245 Flat-Runn.
S2TB    Sport Automatic Gearbox

Environment And Safety
S346    Chrome Line Exterieur
S386    Roof Railing
S801    National Version Germany
S851    Language Version German
S863    Dealer List Europe
S879    On-Board Literature, German
S8S8    Country-Specific Navigation Control
S8SA    Navigation Access Request,Country-Spec.
S8SC    Telematics Access Request,Country-Spec.
S8SP    Control Unit COP

Other Equipment
S1CB    CO2 Equipment
SA090   90 Ah AGM Battery

Wist trouwens ook niet dat er flippers aan het stuur zaten, was een leuke extra bonus.
De auto gaat deze of volgende week even op de brug om hem helemaal na te lopen.
Heb er ineens ook een set gloedjenieuwe winterbanden met velg bij gekregen + een originele DPF filter.
Die is redelijk recentelijk vervangen maar hij had er 2 :X
Active steering + dynamic drive, gaaf. Heb zelf Active Steering en zou echt niet zo'n grote auto zonder willen. Ding voelt veel kleiner aan.

M pakket zou m afmaken :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
--MP-- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:27:
[...]

Het is bij mij gebeurd met die BMW garantie want dat was een getouwtrek en maar zeggen dat alles werkt, niet dus. BMW NL weigerde keer op keer maar de garantie, werd er gek van. Er was garantie tot 2025.

Mijn huidige BMW 3 G21 is ook niet vrij van problemen en is ook nog afwachten voor garantie (licht (laser) staat te laag (zie deel wegdek niet), na één uur rijden zijn de achterruiten beslagen (niet beslagen weggereden) en nog een paar kleine irritante dingen). Het ergste is kan er niet aanwennen ten opzichte van de BMW 5 G31, het lukt gewoon niet, rolhoes die overal naar toeschiet (een deel in kofferbak en andere nog in rail), elektrische stuurkolom, achterraam automatisch, plastic in deurdeel (gerammel), etc.. Voor een BMW 3 is het allemaal "it will do".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
cyntax schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:12:
Met auto adaptive grootlicht verblind je nog steeds tegenliggers. Het is namelijk niet zo dat jouw lampen magisch uitstaan in die richting. Als tegemoetkomend verkeer in jouw lampen kijkt, wat in het donker natuurlijk gebeurd, dan krijgt die nog steeds een mega lichtvlek in het gezicht zeker als het mistig is, dan strooit het alle kanten op. Heb de optie ook maar gebruik het vrijwel nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QaVOAJ-OfLROasncQbHrLZYONY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ThSddC3VAK6gUnGzhrDQz8N.jpg?f=fotoalbum_large
Hierboven mijn fotootje, waarschijnlijk op dezelfde avond genomen als Tomatoman.
Ze staan dus wel 'magisch' uit daar waar hij een ander voertuig registreert. Bij een hoge middenberm of flauwe bocht op de snelweg wil hij soms iemand niet zien, dan is het verstandig hem even uit te zetten. Evenals bij mist, met het oog op strooilicht. Bij helder weer schijnt hij er echt omheen, superhandig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:12
@DaFreakhead begrijp dat het zo lijkt vanaf jouw oogpunt, vind het lastig uitleggen. Stel je zou op een berg staan op dezelfde hoogte van een vuurtoren. Afstand ongeveer gelijk tussen jou en een voorligger. Een vuurtoren heeft ook een zeer geconcentreerde lichtbundel. Als je dan vervolgens op de berg direct in de lens van de vuurtoren kijkt als die nog net niet jou raakt dan is dat nog steeds enorm fel. Het is hooguit iets minder verblindend maar het is natuurlijk niet zo dat het voor jouw voorligger lijkt alsof jouw koplampen uitstaan als die in zijn spiegels kijkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaFreakhead
De maan kan op sommige nachtelijke momenten ook verblindend zijn, terwijl die ook slechts secundair licht uitzendt.
Ik heb meer last van die franse orgels met de lampjes verkeerd om gemonteerd/verkeerd afgesteld dan van automatisch grootlicht bij bmw/mercedes voertuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DaFreakhead schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:16:
De maan kan op sommige nachtelijke momenten ook verblindend zijn, terwijl die ook slechts secundair licht uitzendt.
Ik heb meer last van die franse orgels met de lampjes verkeerd om gemonteerd/verkeerd afgesteld dan van automatisch grootlicht bij bmw/mercedes voertuigen.
Of de (ook vaak Fransozen) die met dichte mist enkel voor twee waxine-dagrijlampjes aan hebben en verder alles donker hebben |:(

Ik heb veel in Duitsland gereden met automatisch grootlicht en heb nooit 'feedback' van tegemoetkomend verkeer gehad dat ze zich ergens aan storen.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 15-12-2022 09:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-10 17:14
Ben er wel achtergekomen dat de camera's gele koplampen niet zien en gewoon vol groot licht aanlaten, toen handmatig maar uitgezet :$

Gamertag: timmie271

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-10 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

donnie1992 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:06:
[...]

Gaaf man, brings back memories! Ik heb ook een 535d E61 high executive gehad, stage 2 getuned tot ~360pk. Hele fijne wagen om mee te rijden! Ik heb er zelf uiteindelijk wel veel pech mee gehad, hoop dat dat je bespaard blijft!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
DexterDee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:
Ik heb ook een 535d E61 high executive gehad

<knip>

Ik heb er zelf uiteindelijk wel veel pech mee gehad, hoop dat dat je bespaard blijft!
Daar staat de E6X Serie toch bekend om? Niet de betrouwbaarste auto. Ik heb voor mijn werk een tijd in een 535d met 279pk gereden. Dagelijks naar Brussel gereden, maar alle bekende problemen zijn de revue wel gepasseerd. Vaak bij BMW Amsterdam gezeten terwijl de 'baas' aan de Gustav Mahlerlaan 10 en De Entree 123 - 137 zat. Ben nooit in Brussel bij de werkplaats geweest. Wel vaak rondgelopen bij de 'dealer' op de Waterloolaan in Brussel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:46

_Arthur

blub

itsalex schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:47:
Mijn huidige BMW 3 G21 is ook niet vrij van problemen en is ook nog afwachten voor garantie (licht (laser) staat te laag (zie deel wegdek niet), na één uur rijden zijn de achterruiten beslagen (niet beslagen weggereden) en nog een paar kleine irritante dingen). Het ergste is kan er niet aanwennen ten opzichte van de BMW 5 G31, het lukt gewoon niet, rolhoes die overal naar toeschiet (een deel in kofferbak en andere nog in rail), elektrische stuurkolom, achterraam automatisch, plastic in deurdeel (gerammel), etc.. Voor een BMW 3 is het allemaal "it will do".
Volgens mij heb jij gewoon een 'maandagochtend' modelletje.

Herken deze zaken dan ook niet (G21 330i van sept 2019).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

[...]

Het is bij mij gebeurd met die BMW garantie want dat was een getouwtrek en maar zeggen dat alles werkt, niet dus. BMW NL weigerde keer op keer maar de garantie, werd er gek van. Er was garantie tot 2025.

Dus de beide achterzijruiten en ook de achterruit? Misschien helpt het als je de ventilatie achter de middenconsole aanzet of synchroniseren aan zet. Luchtvochtigheid zou je toch naar beneden moeten krijgen met temperatuursverhoging. Staat de klimaatregeling op auto (in het display) er zit een vochtsensor in de auto die er voor zorgt dat regeling goed werkt.
Plastic rammel komt mij ook onbekend voor. Is dat hoorbaar bij het rijden over een hobbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
[...]

Ik vermoed dat de bouwkwaliteit van een 3 serie gewoonweg een tikje minder is. Als ik uit mijn g31 in de g11 van mijn vader stap dan voelt dat al als een wereld van verschil. Deuren vallen zwaarder in het slot, véél betere geluidsisolatie, b en w klinkt beter dan in de mijne etc.
Bij MB heb ik hetzelfde, als je in de EQC stapt of in de EQA, van buiten (en binnen) zijn ze bijna gelijk maar het materiaalgebruik is merkbaar en klasse anders.
Mijn conclusie: opschalen in klasse is geen probleem, een tandje terug is direct merkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:00
_Arthur schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:19:
[...]

Volgens mij heb jij gewoon een 'maandagochtend' modelletje.

Herken deze zaken dan ook niet (G21 330i van sept 2019).
Dat er zoveel verschil zit tussen de afgeleverde auto's is dan ook wel tekenend voor de kwaliteit(scontrole) van de productiehal bij BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Als ik dat zo zie op de diverse fabriekslocaties via Youtube wordt de beam van de autolichten prima afgesteld, Maar er kan een draad los zijn waardoor jouw 'beam' niet goed staat afgesteld.

[ Voor 113% gewijzigd door RAAF12 op 17-12-2022 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
@Het Fantoom @RAAF12 Is het vandaag nationale BMW-bashdag? Beide posts lijken gebaseerd op n=1 en zijn te algemeen geformuleerd om serieus op in te gaan.
"Maandagochtend" komt bij auto's al heel lang niet meer voor, omdat het continuproductie is, al kan je bij een complex product best weleens pech hebben met meerdere gebreken, ook bij BMW.
De autohandel kent van oudsher veel louche figuren, dus het zou heel vreemd zijn als er nooit een bij een BMW-dealer zou werken.
Zelf heb ik overigens niets dan prima ervaringen met garantieclaims bij BMW, maar dat waren relatief kleine dingetjes van max een paar honderd euro. Bovendien geldt voor mij ook n=1. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Pas maar op... straks heb je nog een topicreport... :+
Mag niet hoor, zo op de man. Stel je voor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Rechtspraak is onafhankelijk en hier wordt een gedupeerde klant in het gelijk gesteld. De dealer moet dokken.
Voorbeeld:
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBLEE:2006:AV4032
Veel leesplezier!

[ Voor 28% gewijzigd door RAAF12 op 18-12-2022 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:00
Toff schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:02:
@Het Fantoom @RAAF12 Is het vandaag nationale BMW-bashdag? Beide posts lijken gebaseerd op n=1 en zijn te algemeen geformuleerd om serieus op in te gaan.
"Maandagochtend" komt bij auto's al heel lang niet meer voor, omdat het continuproductie is, al kan je bij een complex product best weleens pech hebben met meerdere gebreken, ook bij BMW.
De autohandel kent van oudsher veel louche figuren, dus het zou heel vreemd zijn als er nooit een bij een BMW-dealer zou werken.
Zelf heb ik overigens niets dan prima ervaringen met garantieclaims bij BMW, maar dat waren relatief kleine dingetjes van max een paar honderd euro. Bovendien geldt voor mij ook n=1. ;)
Nee hoor, want ik rij zelf ook een F20 waar ik dik tevreden mee ben en daarvoor een E46 coupé. Is dit het fanboy topic waar je totaal geen kritiek mag uiten? Overigens heb ik zelf geen kritiek, ik lees alleen kritiek op de bouwkwaliteit van de G21.
En als ik dan lees dat dat per exemplaar kan verschillen dan krijg ik helemaal mijn twijfels over de hedendaagse kwaliteitscontrole bij BMW. Een beetje jammer als je veel geld uitgeeft en dan geluk moet hebben dat je auto vrij van problemen is, of aan alle kanten rammelt zoals bij @itsalex vanwege 'maandagmorgen' model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dat is natuurlijk het probleem, dat een eenvoudige forumlezer niet kan controleren of beweringen hier gedaan hout snijden. Als een eigenaar problemen ervaart met het vehikel is dat zijn of haar waarheid, Wie zijn wij om daaraan te twijfelen? Ik ben een techneut en iemand uit de commerciele of zachte sector zal er weer anders tegenaan kijken. Bij auto's is het simpel. Ben je eigenaar en heb je garantie > de dealer moet de problemen oplossen.
Ik ben zeker een BMW fan die ook regelmatig binnen en buitenlandse fora teistert. Have fun!

O ja, binnenkort (rond de Kerst) komt de navigate update 1-2023 er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
RAAF12 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:59:
O ja, binnenkort (rond de Kerst) komt de navigate update 1-2023 er aan.
Dat verschilt per uitvoering. Zelf heb ik de NEXT 2023-1 er sinds 04/10/2022 op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
[...]

Nee hoor, want ik rij zelf ook een F20 waar ik dik tevreden mee ben en daarvoor een E46 coupé. Is dit het fanboy topic waar je totaal geen kritiek mag uiten? Overigens heb ik zelf geen kritiek, ik lees alleen kritiek op de bouwkwaliteit van de G21.
En als ik dan lees dat dat per exemplaar kan verschillen dan krijg ik helemaal mijn twijfels over de hedendaagse kwaliteitscontrole bij BMW. Een beetje jammer als je veel geld uitgeeft en dan geluk moet hebben dat je auto vrij van problemen is, of aan alle kanten rammelt zoals bij @itsalex vanwege 'maandagmorgen' model.
Eens, zie mijn aansluiting achterbumper en achterlichten (volgens mij ook zelfs mijn passagiersdeur sloot niet mooi aan). Ook de kachel achter is van zeer slechte kwaliteit, 27 graden verwarmt niet eens en is gewoon koud achter bij -7 graden. Dan is het wel fijn als je met zijn drieën tegenelkaar aan zit |:( , maar alleen achterin is het niet alleen koud maar je hebt ook steenkoude voeten etc..
Als er een mooie G31 voorbij komt, dan wegwezen met dit hok en weer terug ga. Zelfs de F20 waarin ik eerder reed, had deze geintjes allemaal niet.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Mylo2009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-01 23:57
Weer eens tijd voor wat plaatjes….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_5JWZa2a2lSMQdn9jUjpkb_l50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m8RnnOk6uJhZcB8wYkQjsAD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVpvPxXVrddArAHH4BqUn49wmV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFZWSyGGfN9gWcwSkJNvkczk.jpg?f=fotoalbum_large

G21, 330i in de kleur: Blue Ridge Mountain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
Prachtig model en kleur, geniet ervan 😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Mylo2009 schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow, geweldig mooie kleur en samenstelling zo! Deze kleur werd ook op de persfoto's gebruikt, maar zie je helaas weinig in het echt.

Edit: ik was nog een keer naar jouw plaatjes aan het kijken (want zo mooi!) en toen viel me het interieur op, lijkt cognac te zijn. Heb je ook een foto van de binnenkant? :)

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 19-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 21:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Machtig mooie kleur jeetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg mooie samenstelling zo! d:)b
Weer eens wat anders dan al die M-sport pakketten van tegenwoordig.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Damn sexy! Dit is echt mijn #1 kleur. Wist helaas nog niet dat die bestond toen ik bestelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:24
Mooie wagen @Mylo2009 !

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05
Krijg net bericht van BMW: het BMW Points systeem eindigt per 28 februari 2023.

Dat is best jammer, want vond dat systeem juist erg goed om een zodoende laadtegoed te sparen. Voor elke elektrisch afgelegde kilometer krijg je punten waarmee een laadtegoed kon worden aangeschaft. Met dat laadtegoed kon vervolgens via het BMW Charging netwerk worden opgeladen.

Als reden wordt aangegeven, dat er te weinig gebruik van gemaakt wordt. Vermoed eerder, dat het een kostenafweging is en dit puntensysteem enigszins te prijzig wordt.

BMW Points eindigt officieel per 28 februari 2023, bestaande punten kunnen tot en met 30 april 2023 nog worden omgezet.

Zonde van zo'n mooi initiatief....

[ Voor 9% gewijzigd door Leut op 19-12-2022 11:08 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
Domih schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:49:
[...]

Het is mij gelukt id4 naar id6 te upgraden (wel al heel lang geleden en niet meer mee bezig geweest). Inderdaad heel moeilijk iets over te vinden en veel kennis van E-Sys vereist.

Heel toevallig ga ik zaterdag ochtend een MMI inbouwen in een Alpina B3. Dus als je tips/info nodig hebt stuur gerust een PB. Je mag ook ff komen kijken in Veldhoven :p
Toch een vraag voor de B3, waar bestel jij die Andream MMI boxjes en wat is de levertijd? Die Prime laat ik schieten, snap niet hoe ze meer dan het dubbele durven te vragen (noch de meerwaarde van een iets nieuwer OS/meer RAM)

En is het doorlussen/aansluiten van Aux terug in het midden console noodzakelijk?

offtopic:
December is een te drukke maand om met dit soort dingen bezig te zijn, anderzijds kunnen we natuurlijk wel voorbereidingen treffen voor Januari :Y)

Wintersloffen vorig weekend al gedaan voor beide autos, maar dat heeft geen nut met een ijzel weekend :+

[ Voor 15% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 22:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Leut schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:07:
Krijg net bericht van BMW: het BMW Points systeem eindigt per 28 februari 2023.

Dat is best jammer, want vond dat systeem juist erg goed om een zodoende laadtegoed te sparen. Voor elke elektrisch afgelegde kilometer krijg je punten waarmee een laadtegoed kon worden aangeschaft. Met dat laadtegoed kon vervolgens via het BMW Charging netwerk worden opgeladen.

Als reden wordt aangegeven, dat er te weinig gebruik van gemaakt wordt. Vermoed eerder, dat het een kostenafweging is en dit puntensysteem enigszins te prijzig wordt.

BMW Points eindigt officieel per 28 februari 2023, bestaande punten kunnen tot en met 30 april 2023 nog worden omgezet.

Zonde van zo'n mooi initiatief....
Het is inderdaad jammer echter hebben ze ook niet hun best gedaan om dit te promoten en het zat een beetje achteraf in de app. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 14:40

Domih

Domih.

LinuX-TUX schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:12:
[...]

Toch een vraag voor de B3, waar bestel jij die Andream MMI boxjes en wat is de levertijd? Die Prime laat ik schieten, snap niet hoe ze meer dan het dubbele durven te vragen (noch de meerwaarde van een iets nieuwer OS/meer RAM)

En is het doorlussen/aansluiten van Aux terug in het midden console noodzakelijk?

offtopic:
December is een te drukke maand om met dit soort dingen bezig te zijn, anderzijds kunnen we natuurlijk wel voorbereidingen treffen voor Januari :Y)

Wintersloffen vorig weekend al gedaan voor beide autos, maar dat heeft geen nut met een ijzel weekend :+
Ik bestel rechtstreeks bij mijn verkoper via Whatsapp, maar jij kan via de website bestellen:
https://www.android-car-dvd.de/

Levertijd is altijd ongeveer 1 week, wordt vanuit Duitsland verstuurd.
AUX verschilt per auto, voor de B3 is het, als het goed is, niet nodig om AUX aan te sluiten. Kwestie van even proberen zonder, en als je geen geluid hebt, dan aansluiten

Edit: Bij NBT MMI is dat sowieso niet nodig

[ Voor 10% gewijzigd door Domih op 19-12-2022 11:27 ]

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

[...]

Dat hangt af van de uitvoering in bijv. de F20 zitten 2 groene glasfibers de moeten worden overgezet in de harness connector. Dat is te lezen of te bekijken op Joetuup. En anders dit pass through kabeltje gebruiken dat wordt meegeleverd met de MMI box. Ik koop via Ome Ali die heeft EU warehouses en heb je het spul binnen een week in huis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkV7ACsiNLfPq_ihaFET-WN-p5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjWA0GxQUkUfQ9LyDewuvobW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

RAAF12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:28:
[...]

Dat hangt af van de uitvoering in bijv. de F20 zitten 2 groene glasfibers de moeten worden overgezet in de harness connector. Dat is te lezen of te bekijken op Joetuup. En anders dit pass through kabeltje gebruiken dat wordt meegeleverd met de MMI box. Ik koop via Ome Ali die heeft EU warehouses en heb je het spul binnen een week in huis. [Afbeelding]
Bij NBT/EVO is aux nooit nodig (bij EVO moet je AUX gewoon coderen)

Dat kabeltje wat jij stuurt is voor de microfoon. Ook alleen bij CIC nodig of als je geen microfoon hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
RAAF12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:28:
[...]

Dat hangt af van de uitvoering in bijv. n de F20 zitten 2 groene glasfibers de moeten worden overgezet in de harness connector. Dat is te lezen of te bekijken op Joetuup. En anders dit pass through kabeltje gebruiken dat wordt meegeleverd met de MMI box. Ik koop via Al die heeft EU warehouses en heb je het spul binnen een week in huis. [Afbeelding]
Ik ga gewoon @Domih 's raad opvolgen en proberen zonder. Onderliggend is het een E91, zijn leven begonnen met een CCC, ergens in afgelopen jaren ingebroken geweest en halve dash/nav gestolen, zit nu een CIC in, maar heb nog niets gedemonteerd om te zien wat er onder zit.
Domih schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:31:
[...]

Dat kabeltje wat jij stuurt is voor de microfoon. Ook alleen bij CIC nodig of als je geen microfoon hebt
Zit wel een microfoon in (en bluetooth/telefonie) ... nou, we gaan het meemaken waar het dadelijk strand :Y) :D

[ Voor 17% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-12-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

LinuX-TUX schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:31:
[...]

Ik ga gewoon @Domih 's raad opvolgen en proberen zonder. Onderliggend is het een E91, zijn leven begonnen met een CCC, ergens in afgelopen jaren ingebroken geweest en halve dash/nav gestolen, zit nu een CIC in, maar heb nog niets gedemonteerd om te zien wat er onder zit.

[...]

Zit wel een microfoon in (en bluetooth/telefonie) ... nou, we gaan het meemaken waar het dadelijk strand :Y) :D
Ben benieuwd, houd ons op de hoogte!

Edit: Microfoon moet bij CIC sowieso altijd dus dat tussenkabeltje mag je sowieso doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Domih op 19-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:47
Wie heeft er hier een BMW 330e (G20) en hoe bevalt die?

Zit er nog veel verschil tussen een sportautomaat en normale automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Domih schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:31:
[...]

Oeps! Zal toch weer eens de user manual opzoeken. Toch wel verontrustend dat kennis zo snel verwaterd. Maar ik bouw ze idd niet in op een daily basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

RAAF12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]

Oeps! Zal toch weer eens de user manual opzoeken. Toch wel verontrustend dat kennis zo snel verwaterd. Maar ik bouw ze idd niet in op een daily basis.
Hier is de manual te vinden:
https://102435.sharepoint...UqbswAV5tdEFt1tw?e=hARnKc

Let op: Die extra kabel naar de controller is alleen nodig voor (sommige)F-modellen met CIC (alle modellen behalve F2x en F3x)

[ Voor 13% gewijzigd door Domih op 19-12-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uPuif5BF9t9NH5y6074o2qTC6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFugTL5X6XHDVGRczbcF1P03.jpg?f=fotoalbum_large

Zucht zucht en nog eens zucht 😣😣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:33:

Bevalt fantastisch! En t verschil daartussen kan ik je helaas niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Eagle Creek schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:25:
[...]

Bevalt fantastisch! En t verschil daartussen kan ik je helaas niet vertellen.
Heb je toevallig ook het Harman en Kardon geluidssysteem? Audio is persoonlijk natuurlijk, maar is dit systeem kwalitatief goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Je hebt sowieso tweeters op oorhoogte (spiegels) dat geeft een veel beter stereobeeld. De elektronica is niet zo spannend. Wil je nog beter dan is er vanaf de 5 serie het B&W soundsystem.
Maar het standaard audiosysteem in mijn G20 is niet slecht. Ik heb er wel een paar tweeters bijgezet. Garantie is binnenkort toch verlopen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:33:

Volledig eens met @Eagle Creek *O*

Auto rijdt subliem in alle opzichten; is erg vlot, schakelt vloeiend tussen elektrisch en verbrandingsmotor aangegeven en rijdt zuinig in hybride modus.

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Leut schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
[...]

Auto rijdt subliem in alle opzichten; is erg vlot, schakelt vloeiend tussen elektrisch en verbrandingsmotor aangegeven en rijdt zuinig in hybride modus.
Ik heb van de week een CLA gereden en was absoluut niet tevreden over het schakelgedrag. Dus ik wil graag een proefrit maken met een 330e. De hamvraag is of ik dan voor xdrive moet kiezen of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
[...]
offtopic:

Ik stond afgelopen vrijdag vrolijk achterstevoren. Alles prima gestrooid, maar het laatste weggetje (met 2 haakse bochten) naar kantoor was echt een ijsbaan. Kan wel zijn dat ik er enigszins om vroeg hoor, s'ochtends lukte het nog om die bochten lekker overdwars te nemen maar s'middags was het kennelijk nog gladder geworden :P

spoiler:
Jaaaa natuurlijk, ik kijk eerst wel of er geen tegenliggers zijn etc. En het ging echt met 20km/u ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Haha ja heb ik ook eens gehad, just curious, ging er een DSC lampje branden tussen de klokkenboel? Grote niet gestrooide parkeerplaatsen zijn ook mooi om te zwieren. Zal wel gauw afgelopen zijn met de intredende dooi.

[ Voor 37% gewijzigd door RAAF12 op 19-12-2022 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49

lord_fh

PS5

dit jaar nog niet met de bmw de weg op geweest met gladheid, maar weet nog wel dat ik toen ik de E46 nog had, ik op mijn werk een keer een put in gleed op het parkeerterrein en er nooit meer uit kwam :D (gladde winterbanden + enkel ijs op de parkeerplaats)

Zelfs alleen koppeling op laten komen zorgde al voor slip >:) , nog geprobeerd even flink op het gas te gaan maar niks hielp, uit eindelijk daar uurtje laten staan en later met paar collegas eruit geduwd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
JdBn schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:38:
spoiler:
Jaaaa natuurlijk, ik kijk eerst wel of er geen tegenliggers zijn etc. En het ging echt met 20km/u ofzo :P
Ook met 20km/h kan er vanalles afbreken als een wiel haaks een iets te hoge stoeprand raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Leut schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb mijn G21 330e dit weekend eindelijk op kunnen halen (stond sinds eind september bij de dealer ;w )
Tot nu toe nog maar 50 (elektrische-)kilometer mee gereden dus weinig zinnigs te zeggen maar tot nu toe bevalt het goed. H/K-audio heeft ie ook maar de radio nog niet aangehad om van de stilte te genieten :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
JdBn schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:38:
[...]

Ik stond afgelopen vrijdag vrolijk achterstevoren. Alles prima gestrooid, maar het laatste weggetje (met 2 haakse bochten) naar kantoor was echt een ijsbaan. Kan wel zijn dat ik er enigszins om vroeg hoor, s'ochtends lukte het nog om die bochten lekker overdwars te nemen maar s'middags was het kennelijk nog gladder geworden :P

spoiler:
Sport manueel overnemen en in zijn 1 houden stapvoets + REM LOS. Gaat prima ... en rechtdoor af en toe gas aantikken omdat dat leuk is :D

Vrijdag wel voor het eerst in een Mercedes gereden. Persoon in kwestie zat een kwartier te stunten om het parkeerplaatsje voor mijn deur uit te komen, maar liet zijn rem nooit helemaal los. Ergo -> ding begint te kruipen, voorwielen blijven geblokkeerd -> kan je sturen wat je wil, ding blijft rechtdoor glijden. Toch maar even naar buiten gelopen en hulp aangeboden, tenenkrommend om te zien en ze waren me wel dankbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Voor de liefhebber; update Road Map Europe Live 2023-1 is te downloaden via de BMW download manager!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
Dat dus....

In het bericht in de MyBMW app wordt gesproken over eventuele nieuwe challenges. Hopelijk bieden die iets gelijkwaardigs aan met het verkrijgen van een oplaadtegoed.

Met het huidige systeem kwam ik telkens erg goed uit qua tegoed en het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
RAAF12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:48:
Haha ja heb ik ook eens gehad, just curious, ging er een DSC lampje branden tussen de klokkenboel? Grote niet gestrooide parkeerplaatsen zijn ook mooi om te zwieren. Zal wel gauw afgelopen zijn met de intredende dooi.
Ja hoor, lampje gaat gewoon branden/knipperen als er gripverlies is :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 22:00
Wanneer je vast staat op ijs of in de modder kan je een vloermatje voor het wiel leggen. Als je niet kan/wil wachten op hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Josvdv op 19-12-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Prrrt sinds een aantal dag is mijn auto een gedeelte van de link met mijn BMW ID kwijt vermoed ik.
Alle info van de trips en opladen starten/klaar komt netjes van de auto in de app zichtbaar, alleen adressen die ik vanuit de app naar de auto stuur komen om een of andere reden niet aan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

En kan je wel de autodeuren op afstand sluiten? Zou wel moeten werken als er tweerichtingsverkeer is tussen app en auto. Heel apart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:35:
Voor de liefhebber; update Road Map Europe Live 2023-1 is te downloaden via de BMW download manager!
Zit te wachten op een nieuwe versie van Road Map Europe Evo, de laatste is 2022-2 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RAAF12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:36:
En kan je wel de autodeuren op afstand sluiten? Zou wel moeten werken als er tweerichtingsverkeer is tussen app en auto. Heel apart!
Zal het eens proberen met de remote commando’s idd.
Als ik een locatie verstuur vanuit de app zegt ie wel met een vinkje ‘destination sent’.

Rare vind ik vooral dat van de auto naar de app alles wel correct gaat, maar dat app naar auto mogelijk een issue heeft ineens :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:17:
Prrrt sinds een aantal dag is mijn auto een gedeelte van de link met mijn BMW ID kwijt vermoed ik.
Alle info van de trips en opladen starten/klaar komt netjes van de auto in de app zichtbaar, alleen adressen die ik vanuit de app naar de auto stuur komen om een of andere reden niet aan.
Heb je al gekeken in het menu bij berichten? Ik was ook gewend dat ze aankwamen in het voorste menu, maar op gegeven moment gebeurde dat niet meer en nu moet ik zelf naar BMW berichten oid navigeren om ze te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Josvdv schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:15:
Wanneer je vast staat op ijs of in de modder kan je een vloermatje voor het wiel leggen. Als je niet kan/wil wachten op hulp.
Voor ijs werkt karton (papier kliko's genoeg in de woonwijk) even goed en hadden we ook gebruikt, maar dit is een relatief 'vlak' landje.

Weleens op een ijsplateau parkeerplaats gestaan midden in de nacht met -20 zonder mensen om me heen, heb die auto er toen maar gewoon eruit zitten wippen bijna een kwartier lang, no way dat ik nog even moeite zou gaan doen met vloermatten midden in de nacht :') (was al ijzig/compacte sneeuw aan het worden overdag toen ik aankwam, maar dat beetje druk van het gewicht dat dan lekker je auto zich eens laat verankeren in een wat lager geultje rondom de bandjes |:( ) ... maar eenmaal eruit en gewoon alles rollend houden, kom je prima weer 'thuis' in je appartement aan.

Update over iDrive4 -> iDrive6 incl CarPlay fullscreen coden/flashen/updaten, poging al snel afgehaakt vanavond, was lekker met e-sys bezig en wat andere dingen controleren, toen begon de dash te kermen over een battery running low was. Vreemd, want ik had toch echt een Einhell 12v 12a aangesloten ... maar die was wel uit het jaar 0. Even googlen verder, moet toch echt met zwaarder accu-lader geschut aankomen voor dit soort dingen om rustig te kunnen coden ... to be continued

[ Voor 22% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-12-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo2009
zunrob schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:24:
[...]

Wow, geweldig mooie kleur en samenstelling zo! Deze kleur werd ook op de persfoto's gebruikt, maar zie je helaas weinig in het echt.

Edit: ik was nog een keer naar jouw plaatjes aan het kijken (want zo mooi!) en toen viel me het interieur op, lijkt cognac te zijn. Heb je ook een foto van de binnenkant? :)
Tnx!
Interieur is inderdaad cognac. Overigens met zwarte binnenhemel (die laatste door autom. selectie bij keuze adaptief onderstel als ik het me goed herinner). Helaas heb ik nog geen goede foto van de binnenkant. Maar ik zal daar deze week wat aan doen. Wordt op zijn vroegst woensdag. Dus even geduld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo2009
turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:27:
[...]

Heb je toevallig ook het Harman en Kardon geluidssysteem? Audio is persoonlijk natuurlijk, maar is dit systeem kwalitatief goed?
Hier de HK in de G21 en die bevalt zeer goed. Geen moment spijt van. Maar ga vooral zelf even luisteren of je het de meerprijs waard vindt tov de hifi / basis audio.

[ Voor 0% gewijzigd door Mylo2009 op 20-12-2022 00:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zunrob schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:46:
[...]
Heb je al gekeken in het menu bij berichten? Ik was ook gewend dat ze aankwamen in het voorste menu, maar op gegeven moment gebeurde dat niet meer en nu moet ik zelf naar BMW berichten oid navigeren om ze te zien.
Zal er eens naar kijken.

Gisteren nog even geprobeerd, auto openen/sluiten via de app werkt wel gewoon, het lijkt dus alleen dat de adressen die ik doorstuur niet aankomen :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:47:
[...]

Zal er eens naar kijken.

Gisteren nog even geprobeerd, auto openen/sluiten via de app werkt wel gewoon, het lijkt dus alleen dat de adressen die ik doorstuur niet aankomen :?
Heb ik eerder ook gehad, na soft reset/reboot iDrive kwamen ze weer binnen en sindsdien zo gebleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eagle Creek schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:13:
[...]

Heb ik eerder ook gehad, na soft reset/reboot iDrive kwamen ze weer binnen en sindsdien zo gebleven.
Tnx, ik zal het eens proberen :)
Soft reboot was gewoon volume knop te lang ingedrukt houden toch?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:48:
[...]

Update over iDrive4 -> iDrive6 incl CarPlay fullscreen coden/flashen/updaten, poging al snel afgehaakt vanavond, was lekker met e-sys bezig en wat andere dingen controleren, toen begon de dash te kermen over een battery running low was. Vreemd, want ik had toch echt een Einhell 12v 12a aangesloten ... maar die was wel uit het jaar 0. Even googlen verder, moet toch echt met zwaarder accu-lader geschut aankomen voor dit soort dingen om rustig te kunnen coden ... to be continued
Ik heb de iDrive 4 > iDrive 6 laten coderen, hou er wel rekening mee dat als je de navigatie gaat gebruiken die uit zijn memory loopt en je iDrive opnieuw opstart. NBT heeft maar 2 GB ram en iDrive 6 is ontwikkeld op een NBT EVO met 4GB ram.

Tenminste ik heb hier last van in mijn BMW, volgens mij enige manier omdat te omzeilen is een retrofit naar NBT EVO ID6 inclusief de hardware, ik heb een voorkeur voor OEM en geen aftermarket.
Vraag mij wel af, ik heb nu bijvoorbeeld geen DAB+ stel ik neem een NBT EVO ID6 met DAB+ functie wat zou er dan nog meer moeten gebeuren op DAB+ werkend te krijgen. Neem aan dat ergens een kabel heen moet...

Of als je aftermarket gaat een MMI plaatsen welke bijvoorbeeld @Domih gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door FabiandJ op 20-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
FabiandJ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:11:
[...]

Ik heb de iDrive 4 > iDrive 6 laten coderen, hou er wel rekening mee dat als je de navigatie gaat gebruiken die uit zijn memory loopt en je iDrive opnieuw opstart. NBT heeft maar 2 GB ram en iDrive 6 is ontwikkeld op een NBT EVO met 4GB ram.

Tenminste ik heb hier last van in mijn BMW, volgens mij enige manier omdat te omzeilen is een retrofit naar NBT EVO ID6 inclusief de hardware, ik heb een voorkeur voor OEM en geen aftermarket.
Vraag mij wel af, ik heb nu bijvoorbeeld geen DAB+ stel ik neem een NBT EVO ID6 met DAB+ functie wat zou er dan nog meer moeten gebeuren op DAB+ werkend te krijgen. Neem aan dat ergens een kabel heen moet...
[YouTube: How To Install BimmerTech NBT Evo ID5/ID6 in Your BMW F30]

F20 125i gaat gewoon gecode worden idd met RAM limitatie die idd tegen je kan werken. Zal ook niet zo snel originele navigatie gebruiken icm CarPlay als we veel betere 'live' navigatie hebben incl flitsmeister.

E91 Alpina B3 gaat idd een MMI kastje worden, wel zo praktisch (en wil de rest van de wagen zo origineel mogelijk houden, had heel even gekeken om ACC erbij te bouwen ... laat maar, kit zelf kost te belachelijk veel en weet ook niet of ik actieve remmen heb, als dat niet zo is zou er nog meer bij komen)
En dan kijk je weer eens op eBay en zie je eindelijk iets wat nog enigszins schappelijk geprijsd is :F ... ik laat het even een kerstvakantie berusten en misschien dat ik volgend jaar wel vrolijk er tegenaan ga. Toch wel fijn op langere afstanden met wat verkeer op de weg.

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 20-12-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

FabiandJ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:11:
[...]

[YouTube: How To Install BimmerTech NBT Evo ID5/ID6 in Your BMW F30]

Lees deze ff door als je zin hebt er zijn nu ook types te koop met een HDMI aansluiting. De mijne is wat ouder en daar kon ik ook online Youtube filmpjes op spelen. Voordeel is dat je nix hoeft de coderen en alles werkt instant. Leesvoerr! https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1675929

Maar ik ben wel blij met mijn G20 waar alles inzit en ik niet meer hoef te prutsen!

[ Voor 3% gewijzigd door RAAF12 op 20-12-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:26

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mylo2009 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:06:
[...]

Hier de HK in de G21 en die bevalt zeer goed. Geen moment spijt van. Maar ga vooral zelf even luisteren of je het de meerprijs waard vindt tov de hifi / basis audio.
HK is wel een must in mijn ogen als je enigzins audio liefhebber bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:24
Pepppie schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:35:
Nice, voor m'n F40 ook beschikbaar. Benieuwd wanneer een nieuwe Benelux update weer verschijnt. Die komt tenminste OTA en heb ik 99% van de tijd meer aan dan de Europe update. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 21-12-2022 09:27 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To_udHq33T5Esrs4LZ_CyKphyK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoZI7WR1TyO4mYewqgj9VXi6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:19:
[...]
E91 Alpina B3 gaat idd een MMI kastje worden, wel zo praktisch (en wil de rest van de wagen zo origineel mogelijk houden, had heel even gekeken om ACC erbij te bouwen ... laat maar, kit zelf kost te belachelijk veel en weet ook niet of ik actieve remmen heb, als dat niet zo is zou er nog meer bij komen)
En dan kijk je weer eens op eBay en zie je eindelijk iets wat nog enigszins schappelijk geprijsd is :F ... ik laat het even een kerstvakantie berusten en misschien dat ik volgend jaar wel vrolijk er tegenaan ga. Toch wel fijn op langere afstanden met wat verkeer op de weg.
Is dit niet dezelfde... goedkoper en geen gezeur met eventuele importbelasting etc 😉

https://www.ebay-kleinanz...77883/2299563400-223-7707

https://www.ebay-kleinanz...0-e61/2200101229-223-6280

https://www.ebay-kleinanz...aket-/2261088443-223-3771

https://www.ebay-kleinanz...0-e91/2285594719-223-5834

[ Voor 11% gewijzigd door FabiandJ op 22-12-2022 10:56 ]

• LinuX-TUX
Die kende ik nog niet, gelijk maar gebookmarked, thanks!

Eerste lijkt het beste, 2e en 3e misschien, laatste niet compatibel iig (misschien omheen te coden, maar volg liever de 'handleiding')
Pagina: 1 ... 197 ... 376 Laatste