Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik had een Andream MMI box in een 120i gebouwd (NBT) en dat werkte prima wireless onder Android Auto en Carplay. Ding was van 1-2020 als ik me goed herinner, er kwamen wat updates langs die waren hier te downen.LinuX-TUX schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:18:
[...]
Thanks voor de heads up, je gaat dan wel echt voor een MMI ertussen en niet het scherm vervangen? Zat zelf te twijfelen tussen die Andream en Prime MMI. Nog pro’s / cons tussen die twee uit jouw ervaring?
En I-Step 1806 … zover ben ik nog niet maar vermoed dat het correspondeert met NBTevo_O (welke idd het meest geliefd lijkt en er gewoonweg geen reboots over te horen zijn)
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1675929
Een lange thread maar wel leuk als je het zelf gaat doen. Met de laatste update had ik geem reboots, inmiddels de 120i verkocht mét de MMI box
Alles werkt. Idrive, knoppen op het stuur, microfoon. Kan makkelijk switchen tussen crappy BMW nav en superieure Apple/Google nav apps.
[ Voor 44% gewijzigd door RAAF12 op 08-12-2022 20:46 ]
De Mr12Volt wordt echter direct op MOST aangesloten, CD wisselaar dient wel gecodeerd te zijn... niet via AUX. Geluid wordt dan net iets beter.Domih schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:08:
Het gaat om een CIC model. Ik bouw altijd Andream MMI's in. Heb met verschillende ervaring en dat is verreweg de beste.
En daar kan de BlueBus (uit de VS) in plaats van de wisselaar... volledige integratie in MK4 Professional. Spotify en ander muziekapps. In de auto bellen wil mijn vriendin niet, dus heb ik uitgeschakeld. Ze wilde ook al geen gebruik maken van de standaard bluetooth voor bellen die er al inzat. Tevens comfortknipper op 5 nu (we hadden al 3 in de Compact, door Z3 software op de lichtmodule) en automatisch van het slot zodra je de auto uit doet. Dat is bij de E46 niet zo vanzelfsprekend
:strip_exif()/f/image/SEMnyOCtqbW6r3wKqim6ia7M.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 08-12-2022 20:46 ]
Lijkt me de beste optie inderdaad. BMW heeft ook zitten klooien met die "plopjes" na software updates. Mijn G21 330i had bescheiden plopjes toen ik hem net had. Na een van de updates verdween dat.FiXeR.nl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:14:
[...]
Ik zou kijken naar een andere set einddempers met goedkeuring. Kost wel een paar knaken maar dan heb je al die problemen niet met garantie en keuringen.
Zou voor serieuze mods sowieso wachten tot de garantie eraf is.
Geluid van voor de update:
YouTube: NEW! BMW 3 Series 330i G20 ACCELERATION & TOP SPEED 0-261km/h | 0-16...
ID4 naar ID6 flash kan je niet succesvol uitvoeren met enkel esys er zijn dure externe tools nodig om de boel recht te trekken zodat het werkt.LinuX-TUX schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:18:
[...]
Thanks voor de heads up, je gaat dan wel echt voor een MMI ertussen en niet het scherm vervangen? Zat zelf te twijfelen tussen die Andream en Prime MMI. Nog pro’s / cons tussen die twee uit jouw ervaring?
En I-Step 1806 … zover ben ik nog niet maar vermoed dat het correspondeert met NBTevo_O (welke idd het meest geliefd lijkt en er gewoonweg geen reboots over te horen zijn)
Ik kan het voor je verzorgen mocht je het willen.
Betreft de reboots dat is enkel als je de bmw nav en carplay tegelijk actief gebruik dan kan die uit zijn geheugen lopen. Lekker navigeren via carplay en je hebt nergens last van als je op de juiste firmware zit.
Dit is omdat de ID4 unit 2gb ram heeft en de ID5/6 4gb ram heeft
[ Voor 11% gewijzigd door RAAF12 op 08-12-2022 22:58 ]
Zal hier morgen wel thuis werken worden totdat hij ontdooit is denk ik, heb de rubbers nog niet gedaan dit jaar dus de deuren zullen wel dicht gevroren zijnRAAF12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:37:
Heb ik weer is het min -2 buiten zit de kofferbak vastgevroren. De elektrische opener werkt maar verder dan een 1cm gaat ie niet open. (G20) Dat wordt morgen overdag invetten.
[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 08-12-2022 23:21 ]
Allicht een stomme vraag, maar wat precies verstaan we hier onder de "scheetjes"?CreativeS schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:57:
Gadverdamme, die farts... hier ook van die kneuzen. Extra veel toeren maken en dan zo'n afgang... wat geschijt. Valt nog mee dat de weg niet met diarree besmeurd is. Een roffel tot daaraan toe... maar die farts... en dan zeg ik het nog optimistisch
Mijn M140i (standaard) maakt twee verschillende geluiden: bij opschakelen (niet te weinig gas maar ook niet te veel) maakt ie een geluid, evenals een ander geluid bij het terugschakelen. Dat laatste geluid klinkt eigenlijk wel als enkele knalletjes. Vraag me wel af hoe kunstmatig/gemaakt dat is. Bij mijn motorfiets lijkt het namelijk wat meer random.
Overigens moet ik zeggen dat, afhankelijk van mijn "mood" op dat moment, ik die geluiden echt wel kan waarderen. Ze zijn er alleen in Sport(+) stand, dus je kunt ervoor kiezen om ze wel of niet te horen. Ik vind het wel bijdragen aan de beleving in ieder geval. Net zoals de koude start, daar word ik elke keer blij van.
Overigens is er enkele jaren geleden een update gekomen waarna mensen klaagden dat het geluid een stuk minder was. Was volgens mij toen de modellen met OPF kwamen (die van mij is nog zonder). Gelukkig was die update niet verplicht.
Enigszins off topic, maar het geluid van een Maserati V8 klinkt echt geweldig. Daar word ik ook blij van.
[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 09-12-2022 00:27 ]
Zo heb ik ooit m'n cd wisselaar afgekoppeld en een een 3,5mm jack gemaakt in het vakje onder de radio. Maar goed, toen waren telefoons ook even wat simpeler dan nu.CreativeS schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:45:
[...]
En daar kan de BlueBus (uit de VS) in plaats van de wisselaar... volledige integratie in MK4 Professional. Spotify en ander muziekapps. In de auto bellen wil mijn vriendin niet, dus heb ik uitgeschakeld. Ze wilde ook al geen gebruik maken van de standaard bluetooth voor bellen die er al inzat. Tevens comfortknipper op 5 nu (we hadden al 3 in de Compact, door Z3 software op de lichtmodule) en automatisch van het slot zodra je de auto uit doet. Dat is bij de E46 niet zo vanzelfsprekend![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Golf 7 GTI Exhaust Sound DSG Fartszunrob schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:09:
Allicht een stomme vraag, maar wat precies verstaan we hier onder de "scheetjes"?
En dan heb je natuurlijk de nog achterlijkere pops and bangs… dan krijg je helemaal een paupermobiel.
Jeetje, terug de wasstraat in. Zit nog een grote rode vlek op de ruit.
Klopt, door de OPF is mijn M140i waarschijnlijk een stuk stiller. En waarschijnlijk ook net wat meer verbruik en net wat minder vermogen.zunrob schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:09:
Overigens is er enkele jaren geleden een update gekomen waarna mensen klaagden dat het geluid een stuk minder was. Was volgens mij toen de modellen met OPF kwamen (die van mij is nog zonder). Gelukkig was die update niet verplicht.
Bij de M140i/M240i zitten ze er volgens mij op vanaf bouwmaand juli 2018.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXLKhREuxM5U52K4qwCBQQun.jpg?f=user_large)
Zoals meestal blijkt het nu een stuk genuanceerder te zijn:
https://www.gelderlander....ngel-in-de-auto~a5c251a3/,,Met behulp van de parkeerhulp reed de auto achteruit. Op een gegeven moment dacht ik dat de ruimte toch te krap was en schakelde over naar handbediening”, zegt Verrips. In plaats van rustig inparkeren, schoot zijn auto naar achteren en raakte de auto achter hem.
Geschrokken trapte hij op de rem en zette zijn auto in de vooruit. Daarna raakte Verrips de macht over zijn voertuig kwijt.
Kon de NBT geen idrive6 flash aan of was dat in de tijd dat die nog 'instabiel' was en je daar je handen niet aan wilde branden?RAAF12 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:34:
[...]
Ik had een Andream MMI box in een 120i gebouwd (NBT) en dat werkte prima wireless onder Android Auto en Carplay. Ding was van 1-2020 als ik me goed herinner, er kwamen wat updates langs die waren hier te downen.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1675929
Een lange thread maar wel leuk als je het zelf gaat doen. Met de laatste update had ik geem reboots, inmiddels de 120i verkocht mét de MMI box
Alles werkt. Idrive, knoppen op het stuur, microfoon. Kan makkelijk switchen tussen crappy BMW nav en superieure Apple/Google nav apps.
RAM is de primaire oorzaak, die snap ik, waarbij de iDrive6 NBTevo_O versie (vermoed gemod) het minst last ervan ondervind. Het is maar een linux systeem onder water, lijkt me leuk om het een beetje te monitoren (ssh) en te kijken of er gebruik wordt gemaakt van zijn swap space (wat minder leuk is, want extra slijtage op een HDD)PSYch0landeR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:16:
[...]
ID4 naar ID6 flash kan je niet succesvol uitvoeren met enkel esys er zijn dure externe tools nodig om de boel recht te trekken zodat het werkt.
Ik kan het voor je verzorgen mocht je het willen.
Betreft de reboots dat is enkel als je de bmw nav en carplay tegelijk actief gebruik dan kan die uit zijn geheugen lopen. Lekker navigeren via carplay en je hebt nergens last van als je op de juiste firmware zit.
Dit is omdat de ID4 unit 2gb ram heeft en de ID5/6 4gb ram heeft
Heel stuk genuanceerder ja! Dit is gewoon een menselijke fout geweest en niet van de parkeerhulp.Dennisdn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
Zoals meestal blijkt het nu een stuk genuanceerder te zijn:
[...]
https://www.gelderlander....ngel-in-de-auto~a5c251a3/
Overigens; in welk vak wilde hij parkeren? Zie echt nergens ruimte als je de route van de auto volgt zoals beschreven. Doe daarbij de aanname dat die zwarte auto, waar hij tegenaan is gebotst, er al stond.
Ik ken de locatie aardig en op de film en foto’s krijg ik het idee dat het beoogde parkeervak in de andere straat om de hoek zat.Pepppie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:03:
[...]
Heel stuk genuanceerder ja! Dit is gewoon een menselijke fout geweest en niet van de parkeerhulp.
Overigens; in welk vak wilde hij parkeren? Zie echt nergens ruimte als je de route van de auto volgt zoals beschreven. Doe daarbij de aanname dat die zwarte auto, waar hij tegenaan is gebotst, er al stond.
Foto is niet genoeg, mis nog 4 andere auto's die hij geraakt zou hebben, dus met @Dennisdn , zal wel aan de andere kant/om het hoekje begonnen zijn en bij de foto geeindigd zijn. Wel heel knap gedaan, denk een gevalletje in paniek trappen op het gas ipv rem.Pepppie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:03:
[...]
Heel stuk genuanceerder ja! Dit is gewoon een menselijke fout geweest en niet van de parkeerhulp.
Heb in het verleden veel onderzoek gedaan naar het flashen maar uiteindelijk dat maar niet gedaan gezien de instabiliteit. Heb in plaats daarvan een complete plug&play NBT Evo set met HW4.1 gekocht met behoud van alle standaard opties die al op mijn wagen zaten (DAB & Connected Drive). Als ik er minder aan had willen uitgeven dan zou ik voor een MMI hebben gekozen.LinuX-TUX schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:57:
[...]
Kon de NBT geen idrive6 flash aan of was dat in de tijd dat die nog 'instabiel' was en je daar je handen niet aan wilde branden?
[...]
RAM is de primaire oorzaak, die snap ik, waarbij de iDrive6 NBTevo_O versie (vermoed gemod) het minst last ervan ondervind. Het is maar een linux systeem onder water, lijkt me leuk om het een beetje te monitoren (ssh) en te kijken of er gebruik wordt gemaakt van zijn swap space (wat minder leuk is, want extra slijtage op een HDD)
[ Voor 4% gewijzigd door cyntax op 09-12-2022 10:58 ]
Ik had de MMI box gekocht vanwege de simpelheid voor mij wat die 120i al complex genoeg en ik wilde er niet veel tijd aan besteden. (januari, koud, geen garage) dus werkte prima met de laatste flashes vanuit de Ali webstore en F30 website. Die MMI box lostte toen iets van €200 nu zijn ze veel duurder. Maar ook in een 2019 G20 met de laatste software is het niet geheel vlekkeloos met BMW's eigen hard/soft.LinuX-TUX schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:57:
[...]
Kon de NBT geen idrive6 flash aan of was dat in de tijd dat die nog 'instabiel' was en je daar je handen niet aan wilde branden?
[...]
RAM is de primaire oorzaak, die snap ik, waarbij de iDrive6 NBTevo_O versie (vermoed gemod) het minst last ervan ondervind. Het is maar een linux systeem onder water, lijkt me leuk om het een beetje te monitoren (ssh) en te kijken of er gebruik wordt gemaakt van zijn swap space (wat minder leuk is, want extra slijtage op een HDD)
Als ik stream vanaf een eifoon met muziek-navigatie audio dan zegt de tomtom voice niks bij de eerste afslag. Muziek gaat door. Pas bij de tweede afslag gaat de tomtom, brabbelen. origineel gekochte 1 jaar abo.
Ja daar kijk ik ook van op. Een HDD. Gelukkig zit er wel een fan op om het spul te koelen. Is ook wel hoorbaar als het verder stil is en je aan het coden bent. Ik hoop dat er een long life pro HD inzitLinuX-TUX schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:57:
[...]
[...]
Nieuwe multiriem met rollen (waren versleten) maakte de auto wel stiller maar loste de piep niet op, bovendien leek de auto soms ook op 3 poten te lopen. Piep bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn, stotteren is opgelost met nieuwe bobines + bougies.
Maar die dingen tellen wel op zeg.. Spanner van dik over de 100 euro, rollertje hier, rolletje daar. Originele bougies en bobines zijn ook niet bepaald goedkoop. Ook aardig ruk dat de bobines bij de vorige beurt dus niet slecht genoeg waren, want huidige bougies waren dus vernaggelt door slechte bobines (bougies zijn 30k km oud, en hoewel dat lang niet 'nieuw' is mag ik toch hopen dat ze normaal gesproken langer mee gaan..).
Maargoed. Wel fijn als ie weer goed rijdt nu.
Oja, en met de 330d gister de winterwissel gedaan. Precies op tijd
Die krijg ik er ook maar niet af!TheBrut3 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:37:
[...]
Jeetje, terug de wasstraat in. Zit nog een grote rode vlek op de ruit.
50k zoiets? De mijne zitten er binnenkort aan te komen.JdBn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:17:
Ook aardig ruk dat de bobines bij de vorige beurt dus niet slecht genoeg waren, want huidige bougies waren dus vernaggelt door slechte bobines (bougies zijn 30k km oud, en hoewel dat lang niet 'nieuw' is mag ik toch hopen dat ze normaal gesproken langer mee gaan..).
Nu moet ik wel zeggen dat de bougies véel minder hebben gedraaid. De auto heeft wel bijna 50k op de teller, maar de helft is elektrisch.
[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 09-12-2022 17:12 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Was dat stotteren bij een cold start/de auto starten na een tijd uit gestaan te hebben?JdBn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:17:
Piep bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn, stotteren is opgelost met nieuwe bobines + bougies.
Hier zijn mijn bobines 60k en bougies 30k oud in de M3 en merk dat de cold start, niet heel lekker meer gaat, hopelijk is dit met het vervangen van beide straks voorbij
Even langs geweest bij de De Beier in Heerenveen. Ze konden niks vinden. Maar even in de gaten houden als het weer flink onder nul gaat met de temp. Er zit een(?) veer in bij de G20 die de achterklep omhoog trekt.RAAF12 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:18:
De temperatuur gaat richting 0 nu zo maar eens kijken of de achterklep open wil, die was gisterenavond dicht gevroren. Maar dat had ik gemeld. Bus WD40 in de pocket.
Groeten aan André B. ...RAAF12 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:22:
Even langs geweest bij de De Beier in Heerenveen.
Gek hè... hoe gevoelig die auto's zijn...FabiandJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:
Was dat stotteren bij een cold start/de auto starten na een tijd uit gestaan te hebben?
Hier zijn mijn bobines 60k en bougies 30k oud in de M3 en merk dat de cold start, niet heel lekker meer gaat, hopelijk is dit met het vervangen van beide straks voorbij
WD40 en rubbers is niet de beste combinatie. Beter kan je siliconespray gebruiken, of oldskool vaseline smeren.RAAF12 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:18:
De temperatuur gaat richting 0 nu zo maar eens kijken of de achterklep open wil, die was gisterenavond dicht gevroren. Maar dat had ik gemeld. Bus WD40 in de pocket.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
[ Voor 19% gewijzigd door RAAF12 op 10-12-2022 10:39 ]
[ Voor 11% gewijzigd door cyntax op 10-12-2022 11:25 ]
Beide automaat.
Wat me opvalt is dat de A klasse veeeeel rustiger is tijdens stationer...wegrollen...30/50km rijden...schakelt veel soepeler. En is ook veel sneller als je gaat planken ook op de snelweg als je al 100 rijdt.
De vraag is...was dit wel een eerlijke vergelijking?
De A180 is 136pk vandaar dat ik de A200 reed die 163pk was. Die komt in de buurt van de 118i.
Ik vond het vreemd. Ik had verwacht dat beide autos ongeveer hetzelfde zou zijn qua rijgedrag.
Je vergelijkt een 4 cilinder (A200) met een 3 cilinder (118i), wellicht verklaart dat al een hoop qua rustiger en soepeler.Atsiz schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:00:
Afgelopen vrijdag heb ik proef gereden in zo een nieuwe 1 serie 118i en meteen daarna een A klasse A200.
Beide automaat.
Wat me opvalt is dat de A klasse veeeeel rustiger is tijdens stationer...wegrollen...30/50km rijden...schakelt veel soepeler. En is ook veel sneller als je gaat planken ook op de snelweg als je al 100 rijdt.
De vraag is...was dit wel een eerlijke vergelijking?
De A180 is 136pk vandaar dat ik de A200 reed die 163pk was. Die komt in de buurt van de 118i.
Ik vond het vreemd. Ik had verwacht dat beide autos ongeveer hetzelfde zou zijn qua rijgedrag.
[ Voor 157% gewijzigd door Dennisdn op 10-12-2022 21:28 ]
Bij de dealer hadden ze ook een 120i maar die is natuurlijk dan weer een segment hoger dan een A200.Dennisdn schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:24:
[...]
Je vergelijkt een 4 cilinder (A200) met een 3 cilinder (118i), wellicht verklaart dat al een hoop qua rustiger en soepeler.
En 120i's zie je niet al te vaak. Veels te duur ook vergeleken met een 118i en zelfs een A180 of A200.
Weet precies waar je voor staat omdat ik de 1serie en Aklasse op nummer 1 en 2 van mn shortlist had staan. Ze zitten met PKs allemaal net wat te ver uit elkaar om één op één te kunnen vergelijken. Die A180 is een Renault-motor dus dat wil je stiekem eigenlijk ook niet.Atsiz schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:27:
[...]
Bij de dealer hadden ze ook een 120i maar die is natuurlijk dan weer een segment hoger dan een A200.
En 120i's zie je niet al te vaak. Veels te duur ook vergeleken met een 118i en zelfs een A180 of A200.
Ik ben na alle afwegingen dan wel voor een 120 gegaan. De motor is is heel rustig en top, maar de automaat is op lagere snelheden wel net zo schokkerig als de 118 waar ik proef mee reed. Het is niet heel hinderlijk, maar de DSG van VW was een stuk soepeler. Kan me zo niet meer herinneren hoe dat in de A was.
Het gekke is dat ik nu in een Audi A3 rijd uit 2017 en merkte geen verschil met een splinternieuwe 1 serie (118i).Dennisdn schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:36:
[...]
Weet precies waar je voor staat omdat ik de 1serie en Aklasse op nummer 1 en 2 van mn shortlist had staan. Ze zitten met PKs allemaal net wat te ver uit elkaar om één op één te kunnen vergelijken. Die A180 is een Renault-motor dus dat wil je stiekem eigenlijk ook niet.
Ik ben na alle afwegingen dan wel voor een 120 gegaan. De motor is is heel rustig en top, maar de automaat is op lagere snelheden wel net zo schokkerig als de 118 waar ik proef mee reed. Het is niet heel hinderlijk, maar de DSG van VW was een stuk soepeler. Kan me zo niet meer herinneren hoe dat in de A was.
Ik dacht dat de A200 motor ook een renault blok was?
Achja die dingen zijn veels te duur momenteel
Ik denk dat het te pijnlijk word als ik zo een bak voor 30k zou kopen.
Ik ben meteen 5 tot 10k lichter in 2 jaar door restwaarde alleen
Eerlijk gezegd ga je er denk ik afgezien van de leeftijd ook niet echt op vooruit. Een A3, AKlasse, 1serie en de Golf zijn allemaal gewoon even goed met hun eigen plussen en minnen waarom het de ene keer de ene kant op valt en de andere keer de andere kant. Ik kom uit een Golf 7.5. De BMW is gewoon anders, maar niet specifiek beter.Atsiz schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:03:
[...]
Het gekke is dat ik nu in een Audi A3 rijd uit 2017 en merkte geen verschil met een splinternieuwe 1 serie (118i).
Ik dacht dat de A200 motor ook een renault blok was?
Achja die dingen zijn veels te duur momenteeleen 120i of A200. Wachten totdat de restwaarde minder word.
Ik denk dat het te pijnlijk word als ik zo een bak voor 30k zou kopen.
Ik ben meteen 5 tot 10k lichter in 2 jaar door restwaarde alleen
Nu wilde ik gisteren het oliepeil checken via de iDrive, maar hij blijft op "controleren..." staan en geeft geen meting. Kan dat door dat goedje komen? Lijkt me sowieso toch geen kwaad te kunnen?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Vooral een verschil in automaten wat je merk. De 1 serie laat de koppeling best behoorlijk opkomen als je van stilstand wegrij. Beetje een dubbel koppeling automaatprobleem. De Fiesta van mijn moeder (1.0 ecoboost) doet het nog lomperDennisdn schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:36:
[...]
Weet precies waar je voor staat omdat ik de 1serie en Aklasse op nummer 1 en 2 van mn shortlist had staan. Ze zitten met PKs allemaal net wat te ver uit elkaar om één op één te kunnen vergelijken. Die A180 is een Renault-motor dus dat wil je stiekem eigenlijk ook niet.
Ik weet overigens nieteens zeker wat er precies in de Mercedes zit qua automaat.
De mercedes A klasse rijd al sowieso sinds de vorige generatie met de 7 DCT bakkenTortelli schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:08:
[...]
Vooral een verschil in automaten wat je merk. De 1 serie laat de koppeling best behoorlijk opkomen als je van stilstand wegrij. Beetje een dubbel koppeling automaatprobleem. De Fiesta van mijn moeder (1.0 ecoboost) doet het nog lomper. Prima mee te rijden maar wel wennen als je normaal met een ZF 8 bak rij.
Ik weet overigens nieteens zeker wat er precies in de Mercedes zit qua automaat.
Gamertag: timmie271
Weet ook eigenlijk niet of deze automaat ook geflushed niet worden, volgens mij is het gewoon een robot 6 bak. In iedergeval niet een ding met een ouderwetse koppelomvormer.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Voor de F45 en de F46 werden de volgende transmissies gebruikt...Bommes schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:57:
Geen idee wat er voor automaat in onze 218i Grand tourer zit. Vind het wel okay rijden, geen brute koppeling acties en het schakelt nog redelijk snel vind ik.
Weet ook eigenlijk niet of deze automaat ook geflushed niet worden, volgens mij is het gewoon een robot 6 bak. In iedergeval niet een ding met een ouderwetse koppelomvormer.
- 6-speed Getrag manual
- 6-speed Aisin TF-60SN automatic
- 7-speed Magna 7DCT300 M-DCT dual-clutch
- 6-speed Aisin TF-60SN Steptronic (225xe)
- 8-speed Aisin AWF8F automatic
Is dat goed of slecht nieuws?
En moet die geflushed worden?
Kilometerstand is nu ongeveer 95.000km.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Dat kan ik zelf, of willekeurig welke garage dan ook.
Of is het specialisten werk en moet er geflushed worden?
Bij mij is door een vorige eigenaar met verkeerde olie gewisseld. Opzich werkte het voor 99,5% van de tijd goed.
Maar in m’n woonwerk traject met vlotte rijstijl was er precies 1 punt waar de bak er dan echt in klapte. Dat was uiteindelijk toch door verkeerde olie. Na wisselen namelijk nooit meer het probleem ervaren.
Een SMG of andere semi-automaat (Alfa Romeo Selespeed bijv) wordt vaak robotbak genoemd, en dat is jouw automaat sowieso niet.Bommes schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:57:
Geen idee wat er voor automaat in onze 218i Grand tourer zit. Vind het wel okay rijden, geen brute koppeling acties en het schakelt nog redelijk snel vind ik.
Iedere versnellingsbak heeft eens in de zoveel tijd verse olie (en filters, indien van toepassing) nodig, ondanks dat de meeste dealers zeggen van niet.
[ Voor 3% gewijzigd door noes op 11-12-2022 22:22 ]
Kwam er afgelopen woensdag achter, dat dit niet meer werkt. Dacht eerst aan een tijdelijk probleempje. Echter, zaterdag en zondag ook al niks. Keek toen in de app van Parkmobile in de auto en daar stond een foutmelding over een verbindingsprobleem. In de app op de telefoon krijg ik de auto ook niet meer opnieuw gekoppeld, omdat de login naar de BMW ConnectedDrive omgeving niet werkt.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ik gebruik dit en vooralsnog is mijn auto nog gewoon gekoppeld in de Parkmobile app.Leut schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:05:
Zijn er hier rijders die Parkmobile en de BMW integratie gebruiken?
Kwam er afgelopen woensdag achter, dat dit niet meer werkt. Dacht eerst aan een tijdelijk probleempje. Echter, zaterdag en zondag ook al niks. Keek toen in de app van Parkmobile in de auto en daar stond een foutmelding over een verbindingsprobleem. In de app op de telefoon krijg ik de auto ook niet meer opnieuw gekoppeld, omdat de login naar de BMW ConnectedDrive omgeving niet werkt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Jij ziet ook nog steeds de optie in het iDrive scherm om een parkeeractie te starten?
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 12-12-2022 16:59 ]
Controleer ik zometeen even.Leut schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:43:
Dat had ik ook. Alleen gisteren dacht ik, dat opnieuw koppelen via de app een goede route zou zijn. Niet echt dusIn de app is inloggen op de ConnectedDrive portal vooralsnog onmogelijk. Zal Parkmobile eens gaan benaderen...
Jij ziet ook nog steeds de optie in het iDrive scherm om een parkeeractie te starten?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat is balen. Met mijn 520e haal ik in de zomer 55-60 km. Nu met de koude weer haal ik 40 km niet eens.twodigits schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
In de zomer kon ik met de 320e met een volle accu twee dagen woon- werk doen. Nu met koud weer is het voor mij dagelijks laden, anders red ik de tweede dag de terugweg niet. Behoorlijk hoger verbruik dus, anderhalf tot bijna twee keer zoveel. Met de hoge stroomtarieven voor de particulier is benzine nu waarschijnlijk goedkoper.
Jup, that's the electric life.twodigits schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
In de zomer kon ik met de 320e met een volle accu twee dagen woon- werk doen. Nu met koud weer is het voor mij dagelijks laden, anders red ik de tweede dag de terugweg niet. Behoorlijk hoger verbruik dus, anderhalf tot bijna twee keer zoveel. Met de hoge stroomtarieven voor de particulier is benzine nu waarschijnlijk goedkoper.
Met de 330e zit ik zomers max op de 56 km (normaal ca 50), winters de ca 35 km.
(dat zijn de ranges zonder de 'stiekem met benzine de batterij opladen' ranges)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet vergeten dat benzinemotoren ook minder efficient werken tijdens kou. Bij mij scheelt het snel een kilometer per liter.twodigits schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
Minder? Alleen duurt het opwarmen langer, toch (koude motor is inefficient)? De koude lucht is 'dikker' en bevat meer zuurstof, dus qua efficiëntie lijkt me toch geen enkel probleem?wheez50 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:43:
[...]
Niet vergeten dat benzinemotoren ook minder efficient werken tijdens kou. Bij mij scheelt het snel een kilometer per liter.
Ik heb even een off topic vraag, maar aangezien het om een BMW gaat weten jullie misschien ook het antwoord.
Ik wil deze week een BMW 535D op gaan halen in duitsland. Nu lees ik overal dat je in duitsland gewoon een uitvoerkenteken of een kortetijds kenteken kunt halen. De verkoper zegt dat deze alleen worden afgegeven aan handelaren. Wie weet wat er in de praktijk waar is. Ik wil die auto namelijk graag ophalen en op dezelfde dag op eigen terrein parkeren tot RDW keuring. Waar ik niet uitkom is dat het hier om een youngtimer gaat, dus hoe zit dat dan met de vrijstelling BPM wat je aan moet vragen en of je hem dezelfde dag die platen + verzekering kan krijgen. Hij hoeft in principe maar een stukje over de grens (5 min), dus een eventueel boetebedrag en naheffing bpm durf ik wel te riskeren (98% leefstijdskorting
Maar wat is wijsheid (behalve een auto ambu)
Excuses als dit toch beter in een apart topic had gemoeten
Koude lucht in de inlaat maakt de motor toch juist meer efficiënt? Men gebruikt wel meer verwarming wat het verbruik doet stijgen.wheez50 schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:43:
Niet vergeten dat benzinemotoren ook minder efficient werken tijdens kou. Bij mij scheelt het snel een kilometer per liter.
Hier is de app gewoon gekoppeld in de auto. Zie m’n parkeerhistorie etc.Leut schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:43:
Dat had ik ook. Alleen gisteren dacht ik, dat opnieuw koppelen via de app een goede route zou zijn. Niet echt dusIn de app is inloggen op de ConnectedDrive portal vooralsnog onmogelijk. Zal Parkmobile eens gaan benaderen...
Dacht ik ook altijd - op langere ritten scheelt het toch echt tot wel een km/liter in negatieve zin. In de zomer rij ik zuiniger dan in de winter. En omdat ik dat niet verwachtte ben ik gaan navragen. Airco staat zo veel mogelijk uit. En verwarming werkt pas als de motor op temperatuur is. E36/E46 van '91 tot '01 trouwens. Misschien dat nieuwere motoren het anders doen...noes schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:07:
[...]
Minder? Alleen duurt het opwarmen langer, toch (koude motor is inefficient)? De koude lucht is 'dikker' en bevat meer zuurstof, dus qua efficiëntie lijkt me toch geen enkel probleem?
Kijk even in dit topic van autoweek, ik heb een keer helemaal uitgeschreven een aantal jaar terug omdat er heel veel informatie op internet staat maar geen één keer een echt compleet verhaal (rsreal username): https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2428289,page=20donnie1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:30:
Hoi,
Ik heb even een off topic vraag, maar aangezien het om een BMW gaat weten jullie misschien ook het antwoord.
Ik wil deze week een BMW 535D op gaan halen in duitsland. Nu lees ik overal dat je in duitsland gewoon een uitvoerkenteken of een kortetijds kenteken kunt halen. De verkoper zegt dat deze alleen worden afgegeven aan handelaren. Wie weet wat er in de praktijk waar is. Ik wil die auto namelijk graag ophalen en op dezelfde dag op eigen terrein parkeren tot RDW keuring. Waar ik niet uitkom is dat het hier om een youngtimer gaat, dus hoe zit dat dan met de vrijstelling BPM wat je aan moet vragen en of je hem dezelfde dag die platen + verzekering kan krijgen. Hij hoeft in principe maar een stukje over de grens (5 min), dus een eventueel boetebedrag en naheffing bpm durf ik wel te riskeren (98% leefstijdskorting) .
Ik zie alleen dat een link verlopen is van de belastingdienst maar je kan ook googelen op die zoektermen.
In jouw geval kan je bij de lokale gemeente (Verkehrsamt) een kenteken met een geel vakje (dat kan met alleen de papieren +verzekering, rode vakje is lange kentekens en moet de auto daadwerkelijk aanwezig zijn = illegaal in NL omdat je niet langere tijd mag ronden rijden op export platen) ophalen, als je de stappen volgt in het genoemde topic (belangrijk is eerst verzekering afsluiten, als je nu al weet welke auto het wordt inclusief VIN nummer kan je het ook digitaal doen = goedkoper). Schijnt altijd erg druk te zijn met Oostblokkers die exporteren dus als je vroeg komt, zal het ook wel druk zijn. Dan kan je de auto 2 weken rijden in Duitsland (naar huis rijden en ook in NL, als je vrijstelling vraagt. Het is niet alleen BPM maar vooral ook wegenbelasting. Als je naar de RDW gaat kan je met een één dag kenteken (alleen naar RDW heen en terug), het probleem is wel dat daarna de auto niet meer de weg op mag totdat je kenteken binnen is. Uiteindelijk is het een grijs gebied en ben ik wel blijven rijden met mijn export platen maar dat is een risico wat je zelf neemt.
Ik heb het zelf ook allemaal in één dag gedaan vanuit het westen van het land (Randstad) naar net over de grens met meerdere auto's maar dat is echt behoorlijk haasten en vroeg weg (6 uur). Als je vlakbij de grenst woont kan je die reistijd eraf trekken maar meer tijd geeft meer rust. Vergeet ook de TÜV(APK) niet. Ik zie trouwens dat je een geel korttijdskenteken (rode is het wel verplicht) wel krijgt zonder APK maar dan mag je alleen in de buurt reparaties laten uitvoeren en ook voor verzekering is het ook wel een dingetje denk ik als je naar NL rijd.
[ Voor 36% gewijzigd door wm1234 op 12-12-2022 20:35 ]
Twee maanden geleden zelf gedaan. Zag door de bomen het bos niet meer. Auto vooraf gezien en overgaan tot koop. Op de goede gok na wat leeswerk…donnie1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:30:
Hoi,
Ik wil deze week een BMW 535D op gaan halen in duitsland. Nu lees ik overal dat je in duitsland gewoon een uitvoerkenteken of een kortetijds kenteken kunt halen. De verkoper zegt dat deze alleen worden afgegeven aan handelaren. Wie weet wat er in de praktijk waar is. Ik wil die auto namelijk graag ophalen en op dezelfde dag op eigen terrein parkeren tot RDW keuring. Waar ik niet uitkom is dat het hier om een youngtimer gaat, dus hoe zit dat dan met de vrijstelling BPM wat je aan moet vragen en of je hem dezelfde dag die platen + verzekering kan krijgen. Hij hoeft in principe maar een stukje over de grens (5 min), dus een eventueel boetebedrag en naheffing bpm durf ik wel te riskeren (98% leefstijdskorting) .
1. Op vrijdag de auto ophalen in Duitsland. bij aankomst de auto gecontroleerd en na akkoord met de BMW dealer naar het gemeentehuis voor export kentekenplaten. Export kenteken met een rood vak. Gekozen voor 10dgn geldig; met WA verzekering.
2. BPM vrijstelling had ik reeds aangevraagd in Nederland bij de belasting;
3. RDW afspraak had ik ook reeds gemaakt voor de daarop volgende maandag.
4. Vrijdag in Nederland de auto op onze oprit geparkeerd (privé terrein);
5. Maandag met eendagskenteken retour de RDW gereden;
6. XRay bpm formulier aangevraagd en na de RDW keuring gelijk ingevoerd bij de belastingdienst (en betaald);
7. Op mijn.rdw zag ik op donderdagavond het kenteken zichtbaar;
8. Vrijdag Kentekenbewijs binnen en (luxe) gele platen laten drukken.
Kosten;
Verzekering; Roodvlak platen met verzekering €130. (Deze BMW is nu 1jr oud; nwprijs €105k; weet niet of het uitmaakt);
Eendagskenteken gratis;
RDW keuring; €130
Gele platen; €50
Brandstof; Volle tank van de dealer mee gekregen.
In een week alles geregeld. Zal vast niet helemaal correct zijn; maar het was echt ontzettend leuk om te doen!
Bij thuiskomst even met BimmerLink uitgelezen met de volgende errors:
244800: Info - Particle filter system: Limited remaining travel distance of the particle filter available
279000: Swirl flap actuator position, long-term drift: position deviation too high (current / new condition)
244900: Particle filter system: Maximum travel distance of the particle filter exceeded
Zo te zien is het DPF aan vervanging/reiniging toe, maar ik lees elders dat het ook een vastgesteld kilometrage is waarbij deze melding verschijnt. Wat kan ik het beste doen, en hebben jullie nog een ervaring met een zaak in de omgeving van Amsterdam voor evt DPF-reiniging/vervanging?
Waar ik mij meer zorgen over maak is de swirl flap actuator position. De EGR-klep is bij 80.000 onder garantie vervangen vanwege vervuiling van de egr-klep en de daaruit resulterende noodloop. Zou de melding over de swirl flap actuator op herhaling van dit probleem kunnen wijzen?
BMWix3 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:25:
[...]
Twee maanden geleden zelf gedaan. Zag door de bomen het bos niet meer. Auto vooraf gezien en overgaan tot koop. Op de goede gok na wat leeswerk…
1. Op vrijdag de auto ophalen in Duitsland. bij aankomst de auto gecontroleerd en na akkoord met de BMW dealer naar het gemeentehuis voor export kentekenplaten. Export kenteken met een rood vak. Gekozen voor 10dgn geldig; met WA verzekering.
2. BPM vrijstelling had ik reeds aangevraagd in Nederland bij de belasting;
3. RDW afspraak had ik ook reeds gemaakt voor de daarop volgende maandag.
4. Vrijdag in Nederland de auto op onze oprit geparkeerd (privé terrein);
5. Maandag met eendagskenteken retour de RDW gereden;
6. XRay bpm formulier aangevraagd en na de RDW keuring gelijk ingevoerd bij de belastingdienst (en betaald);
7. Op mijn.rdw zag ik op donderdagavond het kenteken zichtbaar;
8. Vrijdag Kentekenbewijs binnen en (luxe) gele platen laten drukken.
Kosten;
Verzekering; Roodvlak platen met verzekering €130. (Deze BMW is nu 1jr oud; nwprijs €105k; weet niet of het uitmaakt);
Eendagskenteken gratis;
RDW keuring; €130
Gele platen; €50
Brandstof; Volle tank van de dealer mee gekregen.
In een week alles geregeld. Zal vast niet helemaal correct zijn; maar het was echt ontzettend leuk om te doen!
Top! Beiden bedankt voor de input, ik heb dan nog wel een vraagpuntje. ik koop de auto wel van een particulier, maakt dat uit voor het maken van de platen op locatie?wm1234 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:19:
[...]
Kijk even in dit topic van autoweek, ik heb een keer helemaal uitgeschreven een aantal jaar terug omdat er heel veel informatie op internet staat maar geen één keer een echt compleet verhaal (rsreal username): https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2428289,page=20
Ik zie alleen dat een link verlopen is van de belastingdienst maar je kan ook googelen op die zoektermen.
In jouw geval kan je bij de lokale gemeente (Verkehrsamt) een kenteken met een geel vakje (dat kan met alleen de papieren +verzekering, rode vakje is lange kentekens en moet de auto daadwerkelijk aanwezig zijn = illegaal in NL omdat je niet langere tijd mag ronden rijden op export platen) ophalen, als je de stappen volgt in het genoemde topic (belangrijk is eerst verzekering afsluiten, als je nu al weet welke auto het wordt inclusief VIN nummer kan je het ook digitaal doen = goedkoper). Schijnt altijd erg druk te zijn met Oostblokkers die exporteren dus als je vroeg komt, zal het ook wel druk zijn. Dan kan je de auto 2 weken rijden in Duitsland (naar huis rijden en ook in NL, als je vrijstelling vraagt. Het is niet alleen BPM maar vooral ook wegenbelasting. Als je naar de RDW gaat kan je met een één dag kenteken (alleen naar RDW heen en terug), het probleem is wel dat daarna de auto niet meer de weg op mag totdat je kenteken binnen is. Uiteindelijk is het een grijs gebied en ben ik wel blijven rijden met mijn export platen maar dat is een risico wat je zelf neemt.
Ik heb het zelf ook allemaal in één dag gedaan vanuit het westen van het land (Randstad) naar net over de grens met meerdere auto's maar dat is echt behoorlijk haasten en vroeg weg (6 uur). Als je vlakbij de grenst woont kan je die reistijd eraf trekken maar meer tijd geeft meer rust. Vergeet ook de TÜV(APK) niet. Ik zie trouwens dat je een geel korttijdskenteken (rode is het wel verplicht) wel krijgt zonder APK maar dan mag je alleen in de buurt reparaties laten uitvoeren en ook voor verzekering is het ook wel een dingetje denk ik als je naar NL rijd.
Zie: noes in "Auto importeren uit Duitsland - veel onduidelijkheid"donnie1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:30:
Hoi,
Met die duitse platen en verzekering mag je gewoon in NL rijden (met bpm vrijstelling!).
Nee die platen koop je bij een van de vele verzekeringskantoortjes om het landratsambt. Ik had de dichtsbijzijnde, maar dat zal vast niet de goedkoopste zijn geweestdonnie1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:50:
[...]
[...]
Top! Beiden bedankt voor de input, ik heb dan nog wel een vraagpuntje. ik koop de auto wel van een particulier, maakt dat uit voor het maken van de platen op locatie?
[ Voor 15% gewijzigd door noes op 12-12-2022 22:04 ]
Grappig. Ik weet wel dat winter en hersfst ook onzuiniger zijn door het verkeer: meer files, vaker stilstaan.wheez50 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:13:
[...]
Dacht ik ook altijd - op langere ritten scheelt het toch echt tot wel een km/liter in negatieve zin. In de zomer rij ik zuiniger dan in de winter. En omdat ik dat niet verwachtte ben ik gaan navragen. Airco staat zo veel mogelijk uit. En verwarming werkt pas als de motor op temperatuur is. E36/E46 van '91 tot '01 trouwens. Misschien dat nieuwere motoren het anders doen...
Dus ik hoef opzich niet eens naar het gemeentehuis?noes schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:04:
[...]
Zie: noes in "Auto importeren uit Duitsland - veel onduidelijkheid"
Met die duitse platen en verzekering mag je gewoon in NL rijden (met bpm vrijstelling!).
[...]
Nee die platen koop je bij een van de vele verzekeringskantoortjes om het landratsambt. Ik had de dichtsbijzijnde, maar dat zal vast niet de goedkoopste zijn geweest
Ik kan bij zo'n KZF station ook de verzekering afsluiten en overschrijven?
[ Voor 6% gewijzigd door donnie1992 op 12-12-2022 22:59 ]
Nee je moet heen en weer tussen de loketjes. Bureaucratie in Duitslanddonnie1992 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:53:
[...]
Dus ik hoef opzich niet eens naar het gemeentehuis?
Ik kan bij zo'n KZF station ook de verzekering afsluiten en overschrijven?
Je koopt de plaat en verzekering, daarmee ga je naar t provinciehuis (landratsambt, maar wellicht kan het ook elders, gemeentehuis oid), en wordt je auto gecontroleerd (vin) en krijg je nog een sticker op de plaat en je papieren terug.
Ok duidelijk! Top dankjewel!.noes schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:16:
[...]
Nee je moet heen en weer tussen de loketjes. Bureaucratie in Duitsland
Je koopt de plaat en verzekering, daarmee ga je naar t provinciehuis (landratsambt, maar wellicht kan het ook elders, gemeentehuis oid), en wordt je auto gecontroleerd (vin) en krijg je nog een sticker op de plaat en je papieren terug.
Ik zal wel een verslagje en pics posten!
Positief eindigen, willen ze hier op dit 'forum' gna, gna (is tegen de volksaard hier (misschien wordt ut moggel beter maar het wordt toch nooit goed) succes met het blik en laat het shinen!
[ Voor 26% gewijzigd door RAAF12 op 13-12-2022 10:40 ]
Moet je wel 2x rijden, een keer bekijken en kopen, een keer ophalen. Das prima als de auto net over de grens staat... maar als ie achter Berlijn staat wordt het anders.DaFreakhead schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:16:
Of je besteedt de administratie + aanvraag uit aan een NL-clubje dat die 7-daags platen voor je regelt + opstuurt naar je. Scheelt op de dag zelf een boel geouwehoer. Dan heb je wel kenteken deel 1 en 2 nodig bij een gebruikte auto (scan was voor mij voldoende).
iemand tips ?
Allebei kanlord_fh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:39:
Misschien een domme vraag, maar mijn X3 (e83 2008) staat vooral stil, dus ook met deze vrieskou. Ik wil hem dus aan de druppellader zetten maar weet niet goed wat slim is: direct op de accu, of kan het ook gewoon op een punt op het chassis en de plus aansluiting onder de motorkap ? de accu staat in de kofferbak dus uiteraard niet zo handig als ik hem perse daar moet laden want dan kan de kofferklep niet dicht ivm de bedrading van de druppellader...
iemand tips ?
Hangt af van je accu, op de plus aansluiting onder de motorkap en de min is het beste.lord_fh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:39:
Misschien een domme vraag, maar mijn X3 (e83 2008) staat vooral stil, dus ook met deze vrieskou. Ik wil hem dus aan de druppellader zetten maar weet niet goed wat slim is: direct op de accu, of kan het ook gewoon op een punt op het chassis en de plus aansluiting onder de motorkap ? de accu staat in de kofferbak dus uiteraard niet zo handig als ik hem perse daar moet laden want dan kan de kofferklep niet dicht ivm de bedrading van de druppellader...
iemand tips ?
Sommige accu's vinden direct op de + en - van de accu niet fijn
Hoeveel staat die stil? Een auto is ontworpen om 4 weken geparkeerd te worden de parkeerplaats van een vliegveld. Dus 1x per maand even starten en draaien is genoeg.lord_fh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:39:
iemand tips ?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Zeker 4 weken. Maar 1x per maand starten en draaien, daar laadt een accu niet van bij ?! + het is rete slecht voor je motor.-DarkShadow- schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:13:
[...]
Hoeveel staat die stil? Een auto is ontworpen om 4 weken geparkeerd te worden de parkeerplaats van een vliegveld. Dus 1x per maand even starten en draaien is genoeg.
Ik wil hem laden ook voor het behoud van de accu.
[ Voor 5% gewijzigd door lord_fh op 13-12-2022 13:25 ]
Ondertussen contact gehad met Parkmobile. Initieel gaven zij aan 'geen probleem bij ons, maar u moet bij BMW zijn voor assistentie bij het inloggen bij de ConnectedDrive portal'. Na wat meer toelichting, kwam net de terugkoppeling: 'wij hebben contact gehad met BMW, alle klanten ervaren momenteel inlogproblemen'.Leut schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:09:
....... Heb Parkmobile hierover benaderd. Ben benieuwd of zij het probleem kunnen reproduceren en vervolgens kunnen tacklen...
Dit lijkt er niet erg op, alsof Parkmobile veel meer efforts er in zal gaan steken om het issue te tacklen. Dat zal dan eerder vanuit onze kant een kwestie van geduld worden vermoedelijk...
Nee inderdaad, want de dikke kabel dient dan als fuse (heeft een berekende overgangsweerstand) Toevallig laatst gehad de - van de hulpaccu moest aan de massa van de auto, niet op de - van de brakke accu. Wel dikke kabels gebruiken want er zijn ook slechte kabels, die hebben dik plastic en dun koper. Koper is duur!FabiandJ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:52:
[...]
Hangt af van je accu, op de plus aansluiting onder de motorkap en de min is het beste.
Sommige accu's vinden direct op de + en - van de accu niet fijn
Weet bijna zeker dat het aan BMW ligt. Bij mij werkt het niet meer sinds ik op idrive ineens opnieuw moest inloggen in de auto.Leut schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:50:
[...]
Ondertussen contact gehad met Parkmobile. Initieel gaven zij aan 'geen probleem bij ons, maar u moet bij BMW zijn voor assistentie bij het inloggen bij de ConnectedDrive portal'. Na wat meer toelichting, kwam net de terugkoppeling: 'wij hebben contact gehad met BMW, alle klanten ervaren momenteel inlogproblemen'.
Dit lijkt er niet erg op, alsof Parkmobile veel meer efforts er in zal gaan steken om het issue te tacklen. Dat zal dan eerder vanuit onze kant een kwestie van geduld worden vermoedelijk...
Denk dat het probleem tweeledig is en vermoedelijk bij beide partijen ligt; enerzijds heeft BMW iets gewijzigd inzake het inloggen/ aanmelden/ hun api proces, anderzijds zal er wellicht iets moeten wijzigen in de wijze van aanmelden via de Parkmobile app bij de ConnectedDrive portal (naar aanleiding van de wijzigingen bij BMW (zoals je terecht opmerkte inzake het opnieuw moeten inloggen)).Dennisdn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:28:
[...]
Weet bijna zeker dat het aan BMW ligt. Bij mij werkt het niet meer sinds ik op idrive ineens opnieuw moest inloggen in de auto.
Het verhaal dat 'iedereen problemen heeft met inloggen bij ConnectedDrive' klopt naar mijn idee alleen niet, aangezien inloggen via de BMW site gewoon mogelijk is.
Initieel zal het probleem ongetwijfeld wel door BMW zijn veroorzaakt
Zie toevallig net een app-update in de store staan. Dus ze lijken bezig met de problemen. Al kan zo’n update van alles zijn natuurlijkLeut schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:34:
[...]
Denk dat het probleem tweeledig is en vermoedelijk bij beide partijen ligt; enerzijds heeft BMW iets gewijzigd inzake het inloggen/ aanmelden/ hun api proces, anderzijds zal er wellicht iets moeten wijzigen in de wijze van aanmelden via de Parkmobile app bij de ConnectedDrive portal (naar aanleiding van de wijzigingen bij BMW (zoals je terecht opmerkte inzake het opnieuw moeten inloggen)).
Het verhaal dat 'iedereen problemen heeft met inloggen bij ConnectedDrive' klopt naar mijn idee alleen niet, aangezien inloggen via de BMW site gewoon mogelijk is.
Initieel zal het probleem ongetwijfeld wel door BMW zijn veroorzaakt
Ik heb ongezien gekocht in Münchennoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
[...]
Moet je wel 2x rijden, een keer bekijken en kopen, een keer ophalen. Das prima als de auto net over de grens staat... maar als ie achter Berlijn staat wordt het anders.
Eén keer rijden dus
Oef, dat moet je ook maar durvenDaFreakhead schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:02:
[...]
Ik heb ongezien gekocht in München![]()
Eén keer rijden dus
Ik ga het toch anders doen.noes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
[...]
Moet je wel 2x rijden, een keer bekijken en kopen, een keer ophalen. Das prima als de auto net over de grens staat... maar als ie achter Berlijn staat wordt het anders.
Ik ga er met de autoambulance heen, ik zit dan alleen nog met de tijdelijke bpm vrijstelling. Welke kenteken of registratienummer moet ik dan opgeven? want die zit er na het afmelden niet op dan toch?
Gaat het leven niet een stuk sneller met gewoon even Googlen ipv hier op antwoorden wachten?donnie1992 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:33:
[...]
Ik ga het toch anders doen.
Ik ga er met de autoambulance heen, ik zit dan alleen nog met de tijdelijke bpm vrijstelling. Welke kenteken of registratienummer moet ik dan opgeven? want die zit er na het afmelden niet op dan toch?
https://easyimport.nl/aut...importeren-uit-duitsland/
Waarom heb je BPM-vrijstelling nodig als je niet met de auto gaat rijden? Voor de rit naar de RDW heb je een eendagskenteken. Daarnaast is het ook echt niet zo dat achter elke struik een agent staat die op BPM controleert.donnie1992 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:33:
[...]
Ik ga het toch anders doen.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 13-12-2022 16:41 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Hangt natuurlijk ook van de auto af. Een Jahreswagen met 6.000 km of een 10 jaar oude M5 met 300k km op de tellernoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:10:
[...]
Oef, dat moet je ook maar durven- toch een grote aankoop om die redelijk blind te doen, tenzij je er goede garantie bij af hebt gesproken.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
:strip_exif()/f/image/WcqlZTGrzSvhrWiCCp8Xwc8V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VFo6jQ90XXLueNnaJvXRw8FY.jpg?f=fotoalbum_large)