Overigens kan je originele BMW wissers vaak voor de helft van de prijs krijgen vergeleken met hier bij de dealer als je ze in Duitsland besteld bij een partij zoals Hubauer.
Juist. Maar als de verzendkosten erbij komen is het niet altijd voordeliger, dan is het weer handiger om de bestelling uit te breiden zodat het totaalbedrag meer voordeel biedt. We doen sowieso veel boodschappen in Duitsland, dus ritje langs de plaatselijke dealer is zo gedaan.cyntax schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:53:
Overigens kan je originele BMW wissers vaak voor de helft van de prijs krijgen vergeleken met hier bij de dealer als je ze in Duitsland besteld bij een partij zoals Hubauer.
Overigens zijn de originele interieurfilters ongeveer even duur als in NL.
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 06-11-2022 19:04 ]
Gisteren 2e set leuninghoes en kinderzit beschermer gekocht. Zag dat ze in de aanbieding zijn bij Ekris: https://bmwshop.ekris.nl/...AhNKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Voor de liefhebber.
Voor de liefhebber.
Overigens was ik specifiek op zoek naar gevallen waarbij deze specifieke koelslang van de B48 het heeft begeven. Dat de koelsystemen van BMW motoren niet het eeuwige leven hebben is duidelijk. Ik ben juist benieuwd hoe BMW omgaat met schadegevallen met dit relatief jonge motorblok, waarbij het duidelijk is dat de koelslang niet is opgewassen tegen normaal gebruik.CreativeS schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:42:
Maar bij heel veel modellen breekt de koelslang af bij de plastic connector met het motorblok. Dit speelt al veel langer. Plastic wordt broos en misschien is er bij de F3X nog wel brozer materiaal gebruikt ivm kostenbesparing.
[Afbeelding]
Alle troep en aangekoekte rommel was overigens afkomstig van de beruchte lekkage tussen het oliefilterhuis en de warmtewisselaar (N42, N52, et cetera).
BMW geeft niet thuis. Importeur verwijst naar dealer en dealer geeft aan dat ze het regelmatig bij de hand hebben. Laat je het preventief vervangen dan betaal je het volle pond en ik ga er vanuit dat je ook gewoon mag betalen als het onderdeel kapot gaat. Dealer geeft wel aan dat coulance pas in beeld komt als het ding daadwerkelijk afbreekt, maar genoeg voorbeelden waar de rekening gewoon voor de eigenaar is. Coulance wordt dan ook gewoon afgewezen. Ze komen er hier gewoon mee weg.Puf schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:34:
[...]
Overigens was ik specifiek op zoek naar gevallen waarbij deze specifieke koelslang van de B48 het heeft begeven. Dat de koelsystemen van BMW motoren niet het eeuwige leven hebben is duidelijk. Ik ben juist benieuwd hoe BMW omgaat met schadegevallen met dit relatief jonge motorblok, waarbij het duidelijk is dat de koelslang niet is opgewassen tegen normaal gebruik.
Zelf vervangen is niet eens moeilijk, het ontluchten van het koelsysteem is het probleem. Moet met speciaal gereedschap om vacuüm te trekken.
Ben benieuwd of dit het enige issue blijft of dat de B48 nog andere zwakke plekken gaat krijgen. Zal komende jaren wel duidelijk worden.
*De klanten in Europa laten ze er mee weg komen. In Amerika was er al een class action suit geweest.
Als de getroffen eigenaren nou eens de Autoriteit Consument & Markt zouden informeren (kost niks) en die zich met de zaak gaat bemoeien of deze aandachtig vokgen, dan zou BMW zich mogelijk iets klantvriendelijker gaan opstellen.
Het "probleem" is misschien wel dat de slang bij veel kilometervretende leaserijders al eens is vervangen tijdens hun leasecontract. Die rijders hebben geen flauw idee wat er aan de leasebak is gerepareerd nadat dat lampje ging branden en ze een paar dagen een vervangende 5-serie reden. Kan ze ook niks schelen. Ook zitten ze niet op de BMW fora, dus wat je hier ziet is het puntje van de ijsberg.
Die motor wordt ook in andere modellen gebruikt dan waar de terugroepactie in de USA over gaat. De kwaal is een zwakke slang en die is in de lopende productie in 2019 vervangen door een beter exemplaar.Civic09 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:35:
[...]
Ben benieuwd of dit het enige issue blijft of dat de B48 nog andere zwakke plekken gaat krijgen. Zal komende jaren wel duidelijk worden.
Ja, maar je bent nu aan het proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Denk je niet dat velen voor jou al dezelfde gedachten hebben gehad? Dit is niet nieuw hoor. Je vangt gewoon bot… maar alsjeblieft, probeer het opnieuw. Zoveel mensen dit allemaal zien zeggen en allemaal komen ze na verloop van tijd weer terug dat hun verwachtingen te hoog lagen. Je krijgt het niet voor elkaar. Nu zitten er natuurlijk ook veel wijsneuzen hier, dus elke zoveel tijd komt er wel weer een nieuwe die het wil proberen… welkom in utopia.Puf schreef op maandag 7 november 2022 @ 01:54:
*De klanten in Europa laten ze er mee weg komen. In Amerika was er al een class action suit geweest.
Als de getroffen eigenaren nou eens de Autoriteit Consument & Markt zouden informeren (kost niks) en die zich met de zaak gaat bemoeien of deze aandachtig volgen, dan zou BMW zich mogelijk iets klantvriendelijker gaan opstellen.
Ik heb het over dit specifieke defect waarvoor er in een ander werelddeel een terugroepactie is en waarbij de auto's nog relatief jong zijn. Sluitender bewijs dat het om een ondeugdelijk onderdeel gaat bestaat er niet.CreativeS schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:59:
[...]
Ja, maar je bent nu aan het proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Denk je niet dat velen voor jou al dezelfde gedachten hebben gehad? Dit is niet nieuw hoor. Je vangt gewoon bot… maar alsjeblieft, probeer het opnieuw. Zoveel mensen dit allemaal zien zeggen en allemaal komen ze na verloop van tijd weer terug dat hun verwachtingen te hoog lagen. Je krijgt het niet voor elkaar. Nu zitten er natuurlijk ook veel wijsneuzen hier, dus elke zoveel tijd komt er wel weer een nieuwe die het wil proberen… welkom in utopia.
Er is N.B. een officiëel document door BMW uitgegeven waarin ze aangeven dat de koppeling niet tegen hoge temperaturen bestand is en daardoor spontaan kan breken. Dit wordt aan de andere kant van de wereld op grote schaal preventief vervangen door BMW. De klant staat hier i.m.o. een stuk sterker dan bij bijv. een distributieketting die langzaam oprekt en waar andere regio's verlengde garantie op krijgen.
Het is idd een maatwerk voorgevormde slang die van de cilinderkop naar het expansievat loopt. Dat betekent dat bij andere modellen waarschijnlijk niet de zelfde slang is gebruikt, tenzij het expansievat precies op de zelfde plek zit t.o.v. de motor en andere onderdelen.RAAF12 schreef op maandag 7 november 2022 @ 03:25:
[...]
Die motor wordt ook in andere modellen gebruikt dan waar de terugroepactie in de USA over gaat. De kwaal is een zwakke slang en die is in de lopende productie in 2019 vervangen door een beter exemplaar.
Hifly is volgens mij gewoon 100% chinees, heb je een bron?CreativeS schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:50:
[...]
Nog zo'n leuke... Hifly (zeer budgetmerk) is een dochteronderneming van Michelin. Heb je van die knoeperts die hun keuze willen vergoelijken... "Ja, komen uit dezelfde mallen als Michelin!" Ja en? Is toch niet hetzelfde rubber en dezelfde ontwikkeling?
overigens klopt de discussie verder wel, bijna elke A merk fabrikant maakt ook een B of C merk, En ook al komen die uit de zelfde fabriek het zijn zeker niet dezelfde banden of materialen die gebruikt worden.
mag ik vragen waarom je perse die flens weer zou vervangen voor een kunstof ding wat weer kapot gaat tzt ? ik zou in zulke gevallen altijd de betere kiezen (dus de alu variant)CreativeS schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:30:
[...]
Ik hou het lekker origineel allemaalBij de E46 Compact staat de koeling komend jaar op de planning, die tikt bijna de 190.000km aan. Expansievat en diverse slangen vervangen. Daarnaast uiteraard de GM automaat onder handen laten nemen (naast normaal onderhoud).
Bij de E46 heb ik toen ook e.e.a. vv voor kwalitatief veel beter spul dan de prul plastic rommel die je weer krijgt als je bmw OEM neemt. Zelfde bij VANOS revisie, hoogwaardigere aftermarket rubbers etc. besteld zodat ik er voor altijd vanaf was.
(uiteraard over het geheel voor oem gaan, zo ben ik zelf ook, maar in zulke gevallen zou ik altijd de betere aftermarket nemen omdat het gewoon zorg weg neemt en het echt beter is, vandaar de vraag
Ik kan me nog herinneren dat er er serie wateroliepompen in BMW's werden gebruikt met een kunststof impeller die afbraken en de opvolger had een metalen. Die braken niet af...
Kettingspanners waren ook een issue, gingen kapot en veroorzaakten schade. Jammer dat de firma dat soort zwakheden niet had voorzien.
Kettingspanners waren ook een issue, gingen kapot en veroorzaakten schade. Jammer dat de firma dat soort zwakheden niet had voorzien.
Het was nog vroeg… ik bedoelde Achilles. Indonesisch, maar lid van de Michelin-groep.--MP-- schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:58:
Hifly is volgens mij gewoon 100% chinees, heb je een bron?
https://banden.rezulteo.n...-welk-submerk-autobanden/
Ik kan me niet indenken dat dat niet werd voorzien. Maar bij testen (onder ideale omstandigheden) zullen ze waarschijnlijk hebben vastgesteld dat het probleem pas veel later optreedt.RAAF12 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:16:
Ik kan me nog herinneren dat er er serie oliepompen in BMW's werden gebruikt met een kunststof impeller die afbraken en de opvolger had een metalen. Die braken niet af...
Het is allemaal zoeken naar de goedkoopste en lichtste oplossingen.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben geen tegenstander van OEM maar als er bewezen of zeer aanemelijke betere varianten zijn dan ga ik daar voor.lord_fh schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:18:
[...]
mag ik vragen waarom je perse die flens weer zou vervangen voor een kunstof ding wat weer kapot gaat tzt ? ik zou in zulke gevallen altijd de betere kiezen (dus de alu variant)
Bij de E46 heb ik toen ook e.e.a. vv voor kwalitatief veel beter spul dan de prul plastic rommel die je weer krijgt als je bmw OEM neemt. Zelfde bij VANOS revisie, hoogwaardigere aftermarket rubbers etc. besteld zodat ik er voor altijd vanaf was.
(uiteraard over het geheel voor oem gaan, zo ben ik zelf ook, maar in zulke gevallen zou ik altijd de betere aftermarket nemen omdat het gewoon zorg weg neemt en het echt beter is, vandaar de vraag)
E46 hoef ik echt geen OEM waterpomp meer van. Ook geen versterkte van Saleri (S achter het type nummer, as is dikker maar schoepen rad is van hetzelfde materiaal) die lag er met net geen 2 jaar ook weer uit.
Inmiddels dus aanbeland bij een stalen schoepen rad van een merk wat ik niet paraat heb maar waarvan het rad niet in meerdere stukken in je koelwater zal eindigen.
Verder ook met de rest van het koelsysteem niet heel kieskeurig, ga niet voor het goedkoopste maar een gerenomeerd merk en dan komt het wel goed over het algemeen. E46 koelsysteem heeft genoeg zwakke punten. Zit nu van alles aan merken in, ja ook OEM. Niet alles is te krijgen via aftermarket, of de lastigere route.
Ja en dan daarna boze klanten als de garantietermijn die tegenwoordig drie jaar is, verstreken. Was trouwens een water en geen oliepomp die bezweek. Voutje..Maasluip schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:55:
[...]
Ik kan me niet indenken dat dat niet werd voorzien. Maar bij testen (onder ideale omstandigheden) zullen ze waarschijnlijk hebben vastgesteld dat het probleem pas veel later optreedt.
Het is allemaal zoeken naar de goedkoopste en lichtste oplossingen.
Zo ben ik ook met mijn E36 omgegaan. De verbeterde waterpomp met stalen schoepen was bij mij trouwens van SKF. Die heeft het jarenlang probleemloos (dus ook zonder lekken) volgehouden en doet dat waarschijnlijk nu nog bij de nieuwe eigenaar. Kostte destijds 1/3e van de OE prijs en een Zweeds kwaliteitsbedrijf als SKF, de grootste fabrikant van lagers ter wereld, vertrouw ik wel met een simpel roterend deel als een riemaangedreven waterpomp.Eric Z schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:39:
[...]
Ik ben geen tegenstander van OEM maar als er bewezen of zeer aanemelijke betere varianten zijn dan ga ik daar voor.
E46 hoef ik echt geen OEM waterpomp meer van. Ook geen versterkte van Saleri (S achter het type nummer, as is dikker maar schoepen rad is van hetzelfde materiaal) die lag er met net geen 2 jaar ook weer uit.![]()
Inmiddels dus aanbeland bij een stalen schoepen rad van een merk wat ik niet paraat heb maar waarvan het rad niet in meerdere stukken in je koelwater zal eindigen.
Verder ook met de rest van het koelsysteem niet heel kieskeurig, ga niet voor het goedkoopste maar een gerenomeerd merk en dan komt het wel goed over het algemeen. E46 koelsysteem heeft genoeg zwakke punten. Zit nu van alles aan merken in, ja ook OEM. Niet alles is te krijgen via aftermarket, of de lastigere route.
Ik snap je keuze... maar die metalen schoepen kunnen ook afbreken (gebeurt ook regelmatig) en brengen dan meer schade aan dan als ze van plastic waren. Ook van SKF. Het is niet altijd beter... maar goed, ik zit hier ook niet om anderen te overtuigen. Ik doe mijn eigen ding.Puf schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:13:
Zo ben ik ook met mijn E36 omgegaan. De verbeterde waterpomp met stalen schoepen was bij mij trouwens van SKF. Die heeft het jarenlang probleemloos (dus ook zonder lekken) volgehouden en doet dat waarschijnlijk nu nog bij de nieuwe eigenaar. Kostte destijds 1/3e van de OE prijs en een Zweeds kwaliteitsbedrijf als SKF, de grootste fabrikant van lagers ter wereld, vertrouw ik wel met een simpel roterend deel als een riemaangedreven waterpomp.
Alles gewoon origineel en als het dan echt niet meer origineel te krijgen is... the next best thing. Als die koppeling gewoon 1x per 100.000km meegenomen wordt is er niets aan de hand. Man, dan zijn we tien jaar verder. Het mag gerust wat kosten... anders moet je geen BMW kopen. Qua onderhoudskosten is de Compact ruimschoots financieel total loss... het is maar net hoe gek je op die auto's bent. Hier gaan ze niet na een paar jaartjes weer weg.lord_fh schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:18:
mag ik vragen waarom je perse die flens weer zou vervangen voor een kunstof ding wat weer kapot gaat tzt ? ik zou in zulke gevallen altijd de betere kiezen (dus de alu variant)
(uiteraard over het geheel voor oem gaan, zo ben ik zelf ook, maar in zulke gevallen zou ik altijd de betere aftermarket nemen omdat het gewoon zorg weg neemt en het echt beter is, vandaar de vraag)
Daarnaast, je VANOS moet wel te reviseren zijn... dat is ie niet bij de N42 en N52.
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 07-11-2022 18:48 ]
Sowieso moet iedereen z'n eigen ding doen! Denk dat mensen gewoon benieuwd waren waaróm dan origineel als er betere/duurzamere spullen voor het zelfde geld of minder te krijgen zijn. De keuze lijkt nu iets minder rationeel te zijn en dat is zéker voor sommige tweakers moeilijk te begrijpen. Maar ja, ieder z'n ding!CreativeS schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:31:
[...]
Ik snap je keuze... maar die metalen schoepen kunnen ook afbreken (gebeurt ook regelmatig) en brengen dan meer schade aan dan als ze van plastic waren. Ook van SKF. Het is niet altijd beter... maar goed, ik zit hier ook niet om anderen te overtuigen. Ik doe mijn eigen ding.
Overigens kan alles breken als je je best doet, maar bij deze schoepen moet je wel héél erg je best doen!
:strip_exif()/f/image/9OwjnR8X98nu08mdHTG1Mvy3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Puf op 07-11-2022 18:53 ]
E46 goed onderhouden is inderdaad gewoon meer investeren dan het waard is als je er puur financieel naar kijkt. Maar met inmiddels bijna 340k km (zelf 145k gereden) en alle bekende kwaaltjes zo ongeveer gehad te hebben nog steeds een goed rijdende auto.
Maar ondanks alles netjes bijhouden was ik wel klaar met het koelsysteem toen ik voor de zoveelste keer met koelwater onder de auto stond. Helemaal jammer als de waterpomp dan binnen 2 jaar alweer overleden is bijvoorbeeld.
Dan gaan we toch eens wat anders proberen dan OEM of de door velen geprezen Saleri S variant.
Wat dat betreft is het aanpakken op voorhand wel verstandig. Anders sta je een keer langs de kant van de weg.
Misschien heb ik ook gewoon pech het ding krijgt als die warm is ook wel goed op z’n donder zullen we maar zeggen. Mede de reden dat ik zelf niet wil twijfelen of onderhoud wel of niet goed zit is. Moet gewoon in orde zijn!
Maar ondanks alles netjes bijhouden was ik wel klaar met het koelsysteem toen ik voor de zoveelste keer met koelwater onder de auto stond. Helemaal jammer als de waterpomp dan binnen 2 jaar alweer overleden is bijvoorbeeld.
Dan gaan we toch eens wat anders proberen dan OEM of de door velen geprezen Saleri S variant.
Wat dat betreft is het aanpakken op voorhand wel verstandig. Anders sta je een keer langs de kant van de weg.
Misschien heb ik ook gewoon pech het ding krijgt als die warm is ook wel goed op z’n donder zullen we maar zeggen. Mede de reden dat ik zelf niet wil twijfelen of onderhoud wel of niet goed zit is. Moet gewoon in orde zijn!
Je schrijft zo goed als niks meer af op een E36 of E46 die veel km heeft gelopen. Preventief onderhoud hoeft ook niet veel te kosten, want je kunt overal zelf goed bij, er zijn veel tutorials en er zijn voldoende kwaliteitsonderdelen te krijgen tegen normale prijzen (dus niet-OE). Ook is de techniek tot ca. 2008 relatief bulletproof. Geen directe injectie of elektrische waterpompen etc.Eric Z schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:00:
E46 goed onderhouden is inderdaad gewoon meer investeren dan het waard is als je er puur financieel naar kijkt. Maar met inmiddels bijna 340k km (zelf 145k gereden) en alle bekende kwaaltjes zo ongeveer gehad te hebben nog steeds een goed rijdende auto.
Als je dat vergelijkt met wat een nieuwere BMW aan afschrijving, onderhoud (vaak speciale apparatuur nodig) etc. kost, dan moet je het wel héél bont maken wil je met zo'n youngtimer duurder uit zijn...
"Meer uitgeven dan wat het waard is" is subjectief, maar een betrouwbare auto die leuk is om te rijden (RWD, fijne motor) en die je elke keer met een glimlach laat omkijken als je wegloopt na het parkeren is i.m.o. heel veel waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 07-11-2022 19:18 ]
Zonet via de lease maatschappij een iX1 besteld! Kijk er helemaal naar uit.
De verkoper beweerde wel dat ze al tegen april zou geleverd worden. Lijkt me straf in de huidige tijden? Andere mensen ook die periode gekregen?
De verkoper beweerde wel dat ze al tegen april zou geleverd worden. Lijkt me straf in de huidige tijden? Andere mensen ook die periode gekregen?
In de BMW app heb ik een tijdje geleden een bericht gekregen over een terugroepactie (0013540300, brandgevaar aanzuigsysteem). Hiervoor een afspraak met de dealer gemaakt, maar die gaat niks doen totdat er "klachten zijn" (waar moet ik dan aan denken, airco houdt de auto niet meer koud vanwege vlammen?). Dit klinkt toch echt wel als een verschil met wat BMW zelf aangeeft:
/f/image/S73ipznmZyb54I5TuQ7JbC4a.png?f=fotoalbum_large)
Het betreft een 2015 F20 125d met B47D20B motor.
Weet iemand iets meer over deze recall? Ben ik afgescheept of klopt het wat de dealer zegt?
/f/image/S73ipznmZyb54I5TuQ7JbC4a.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand iets meer over deze recall? Ben ik afgescheept of klopt het wat de dealer zegt?
[ Voor 3% gewijzigd door Bram® op 08-11-2022 09:36 ]
Ik zou gewoon een belletje of berichtje naar BMW NL doen. Dan weet je het zeker 
natuurlijk gek dat als er een terugroep actie is die zelfs over brand praat, de dealer zegt we gaan wat doen als er klachten zijn.
EHh jaa, mijn auto is afgebrand, dus nu tijd voor de terugroepactie ?
vaag...
natuurlijk gek dat als er een terugroep actie is die zelfs over brand praat, de dealer zegt we gaan wat doen als er klachten zijn.
EHh jaa, mijn auto is afgebrand, dus nu tijd voor de terugroepactie ?
vaag...
[ Voor 57% gewijzigd door lord_fh op 08-11-2022 10:37 ]
Waar een raar verhaal.. BMW roept de auto terug en je dealer zegt de groetenBram® schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:33:
In de BMW app heb ik een tijdje geleden een bericht gekregen over een terugroepactie (0013540300, brandgevaar aanzuigsysteem). Hiervoor een afspraak met de dealer gemaakt, maar die gaat niks doen totdat er "klachten zijn" (waar moet ik dan aan denken, airco houdt de auto niet meer koud vanwege vlammen?). Dit klinkt toch echt wel als een verschil met wat BMW zelf aangeeft:
[Afbeelding]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
vandaag ga ik overigens de daklijsten en rubbers laten vervangen bij panoramadaken.nl
ben heel benieuwd!
Als je mij je volledige chassisnummer stuurt kan ik even kijken.Bram® schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:33:
[Afbeelding]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Nou, ik ga dan "toch maar" voor niet OEM. Heb de prijzen gehoord van een set wisserbladen bij de dealer(s).MAX3400 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:52:
Iemand nog aanraders voor een set wisserbladen? Heb zelf al jaren Bosch Aerotwins op de auto's omdat die zo mooi streeploos werken, ook bij lagere temperaturen / vrieskou.
Of is er nog fijner spul dat gewoon 2 of 3 seizoenen mee kan tegen een (relatief) nette prijs? Vind een setje tot 30 Euro wel voldoende eigenlijk
Ik ga wel naar Halfords of Winparts voor een Bosch-setje...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Mijne is gisteren bij de dealer geweest, had geen klachten maar moest toch retour voor software update. Lijkt mij dus incorrect wat jouw dealer stelt.Bram® schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:33:
[Afbeelding]
Bij mij is de update overigens niet gelukt omdat men ‘niet in het systeem kwam’, er zou iets met de ODB2 poort zijn. Vreemd want mijn eigen garage had daar geen klachten over. Aangezien diagnose van dat probleem niet onder de terugroep actie zou vallen mag ik het nu verder zelf uitzoeken.. Ik ga BMW Nederland hierover contacteren.
Even snel gekeken voor de F40, wat een setje ruitenwissers kost. Lijkt nogal afhankelijk van de auto:MAX3400 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]
Nou, ik ga dan "toch maar" voor niet OEM. Heb de prijzen gehoord van een set wisserbladen bij de dealer(s).![]()
Ik ga wel naar Halfords of Winparts voor een Bosch-setje...
Genuine (Ekris webshop): €72
Winparts, OE Bosch: €84,70
Check je kenteken even bij het RDW. Als daar een terugroepactie open staat komen ze er niet zo makkelijk van af lijkt me.Bram® schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:33:
[Afbeelding]
Dat is wel heel duur... OEM Bosch €27,23 voor een set bij die grote onderdelensite uit Berlijn. Die zijn dan volgens sommige mensen hier wel inferieur aan de door Bosch geproduceerde BMW Genuine, maar je kunt wel bijna 3 setjes kopen voor de prijs van één genuine.PixelRanger03 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:42:
[...]
Even snel gekeken voor de F40, wat een setje ruitenwissers kost. Lijkt nogal afhankelijk van de auto:
[ Voor 17% gewijzigd door Puf op 08-11-2022 12:15 ]
Voor mijn auto is die Bosch A309S rond de €28 bij Winparts. Genuine kreeg ik een telefonische opgave bij een dealer van €78.PixelRanger03 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:42:
[...]
Even snel gekeken voor de F40, wat een setje ruitenwissers kost. Lijkt nogal afhankelijk van de auto:
Ik weet dan een grote/luxe auto altijd meer geld kost maar dit prijsverschil kan ik niet verklaren. Heb na nog wat zoeken & lezen een setje Valeo Silent besteld; werkt het niet of valt het tegen, heb ik een (goedkopere) les geleerd en kan ik alsnog de dealer bellen.
*knip*Puf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:04:
Die zijn dan volgens sommige mensen hier wel inferieur…
Zelfde als die brillen bij een goede opticiën en bijvoorbeeld Specsavers. Je kan door allebei heenkijken, maar bij die van Specsavers heb je eerder krassen in het glas, ontspiegeling vaak minder en is het het allemaal net niet. Tja, die goedkope aanbiedingen moeten ergens vandaan komen hè.
*knip*
[ Voor 30% gewijzigd door Standeman op 09-11-2022 08:07 . Reden: Laten we het vriendelijk houden ]
Nofi maar hij gaf wel het enige antwoord met een (verlaat) prijs/uitzoekje waar ik wat mee kon?
[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 09-11-2022 08:08 ]
En weer....RickvN schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:13:
Bij mij is 2 jaar geleden (aug '20) ingebroken in mijn 420i F36 en 2 maanden geleden weer. Sindsdien camera's gehangen. Het boeit ze geen reet.
Ik heb mijn auto net twee maanden terug en vannacht weer ingebroken. Na 2x ruitje in te tikken is er nu zelfs een gat in mijn deur geboord. Nu toch wel sterk in overweging wat te doen qua auto....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJcFq9HAz6vIjfkM8Na7hx3e.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdDDjZlplE0D1iRpDbu4LbSa.jpg?f=user_large)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Auch dat is pijnlijkRickvN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:21:
[...]
En weer....
Ik heb mijn auto net twee maanden terug en vannacht weer ingebroken. Na 2x ruitje in te tikken is er nu zelfs een gat in mijn deur geboord. Nu toch wel sterk in overweging wat te doen qua auto....
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik denk dat de discussie hier constructiever en prettiger blijft als e.e.a. niet zo persoonlijk wordt genomen. Ik heb de ruitenwissers zelf niet getest, dus ik refereer aan jouw mening omdat die mogelijk het prijsverschil zou kunnen verklaren. Niet bedoeld als persoonlijke aanval.CreativeS schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:45:
[...]
*knip*
Zelfde als die brillen bij een goede opticiën en bijvoorbeeld Specsavers. Je kan door allebei heenkijken, maar bij die van Specsavers heb je eerder krassen in het glas, ontspiegeling vaak minder en is het het allemaal net niet. Tja, die goedkope aanbiedingen moeten ergens vandaan komen hè.
*knip*
[ Voor 60% gewijzigd door Standeman op 09-11-2022 08:08 ]
@RickvN Balen man... Na 1x inbraak zou ik de wagen al van de hand hebben gedaan. Ze wachten gewoon tot je de boel weer hebt gerepareerd en komen weer langs.
Wat betreft de ruitenwisser discussie, zoals wat ik eerder ook al had vermeld, als je in Duitsland originele besteld dan ben je veel goedkoper uit: https://www.hubauer-shop....blaetter-61612241375.html voor de F3X, verzendkosten 9 euro ofzo.
Die exacte wissers zitten er bij mij al 4 jaar op, ze werken nog als nieuw (20000km per jaar).
Wat betreft de ruitenwisser discussie, zoals wat ik eerder ook al had vermeld, als je in Duitsland originele besteld dan ben je veel goedkoper uit: https://www.hubauer-shop....blaetter-61612241375.html voor de F3X, verzendkosten 9 euro ofzo.
Die exacte wissers zitten er bij mij al 4 jaar op, ze werken nog als nieuw (20000km per jaar).
4 jaar? Lol, ik ben blij als ik er een jaar mee doe. Dan zijn ze echt uitgedroogd bij mij.
@RickvN Jezus wat klote. Dat ze 'm dan helemaal meenemen, kun je tenminste nog een nieuwe uitzoeken. Nu heb je enkel ellende. Ik woon ook op een plek waar ze vrij eenvoudig bij kunnen en weg kunnen komen maar tot nu toe goed weg gekomen. Bizar dat ze gewoon zo brutaal zijn om 3x op dezelfde plek terug te komen omdat "het kan".
@RickvN Jezus wat klote. Dat ze 'm dan helemaal meenemen, kun je tenminste nog een nieuwe uitzoeken. Nu heb je enkel ellende. Ik woon ook op een plek waar ze vrij eenvoudig bij kunnen en weg kunnen komen maar tot nu toe goed weg gekomen. Bizar dat ze gewoon zo brutaal zijn om 3x op dezelfde plek terug te komen omdat "het kan".
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wat betreft het koelslang issue bij de B48, net nog gebeld met BMW Group NL en krijg daar gewoon keihard te horen dat ze helemaal niets doen. Advies is om slang op eigen kosten bij dealer te laten checken. Moet er wat vervangen worden is alles voor eigen rekening. Komt ook geen terugroepactie aan, punt. Heel duidelijk en ik had niet anders verwacht, maar wel teleurstellend. Heb mijn ongenoegen wel geuit maar heeft uiteindelijk totaal geen zin. Dus gewoon lekker door de specialist laten vervangen en zo snel mogelijk vergeten. Kan wel door alle frustratie overstappen naar een ander merk, maar dat gaat natuurlijk te ver. Bovendien is mijn slang nog niet kapot. Opschalen heb ik ook geen zin in. Pick your battles..... Ik ben er wel klaar mee.
Dat geldt voor de F30, maar de persoon hierboven was op zoek naar wissers voor de F40.cyntax schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:52:
@RickvN
Let even goed op de onderdeelnummers; er is blijkbaar een oud type en een nieuw type. Het nieuwere type is aanzienlijk goedkoper.
https://www.hubauer-shop....=61615A25860&inc_subcat=1
[ Voor 16% gewijzigd door Puf op 08-11-2022 14:34 ]
Shit is f*d up in tha hood... Wat balen man! En dat gat in die deur had ik nog nooit gezien. Wel eentje in het dak om de alarmmodule onklaar te maken... Overweeg je nu om de auto weg te doen?RickvN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:21:
[...]
En weer....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat hebben ze er uit gehaald? Gaat het om een auto met M pakket en Navi Professional? Heb je een alarm?
Sterkte met de afhandeling!
Huh? Ja, was maar een voorbeeld. Die voor de F40 is dus nog goedkoper blijkt... Beetje zelf zoeken mag ook wel...Puf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:32:
[...]
Dat geldt voor de F30, maar de persoon hierboven was op zoek naar wissers voor de F40.
Let even goed op de onderdeelnummers; er is blijkbaar een oud type en een nieuw type. Het nieuwere type is aanzienlijk goedkoper.
https://www.hubauer-shop....=61615A25860&inc_subcat=1
Fucked up... Ik wacht nog steeds op antwoord. Weet je al wat je bij de specialist betaalt? Wordt op de offerte van de specialist specifiek het vacuum (bij-)vullen van het koelsysteem genoemd?Civic09 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:15:
Wat betreft het koelslang issue bij de B48, net nog gebeld met BMW Group NL en krijg daar gewoon keihard te horen dat ze helemaal niets doen. Advies is om slang op eigen kosten bij dealer te laten checken. Moet er wat vervangen worden is alles voor eigen rekening. Komt ook geen terugroepactie aan, punt. Heel duidelijk en ik had niet anders verwacht, maar wel teleurstellend. Heb mijn ongenoegen wel geuit maar heeft uiteindelijk totaal geen zin. Dus gewoon lekker door de specialist laten vervangen en zo snel mogelijk vergeten. Kan wel door alle frustratie overstappen naar een ander merk, maar dat gaat natuurlijk te ver. Bovendien is mijn slang nog niet kapot. Opschalen heb ik ook geen zin in. Pick your battles..... Ik ben er wel klaar mee.
Dat is bij VW en Audi ook heel lang een issue geweest. Wisten ze precies waar ze moesten knippen voor het alarmkabeltje.lord_fh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:40:
Nee jooo, gewoon een heel gat ?! Wtf
Ik vraag vandaag/morgen een offerte op bij de specialist (Laarman en/of Procar). Procar ook al even gebeld. Was ook daar geen onbekend issue. Ben bij beide al weleens geweest en zoveel beter gevoel bij dan bij de dealer waar zo'n stropdas aan de balie zit. Nee, daar zie je me niet meer komen.Puf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:56:
[...]
Fucked up... Ik wacht nog steeds op antwoord. Weet je al wat je bij de specialist betaalt? Wordt op de offerte van de specialist specifiek het vacuum (bij-)vullen van het koelsysteem genoemd?
Etten-Leur, begreep later vandaag van de BMW garage dat ze hebben huisgehouden in de plaats met meerdere BMW's. Eerder deze week ook Oudenbosch en Roosendaal.....Droid86 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:31:
[...]
Auch dat is pijnlijkWelke omgeving woon je als ik vragen mag?
Ik snap je gevoel, maar dat was 2 jaar geleden. Maar nu met 2x in 2 maanden ben ik wel aan de twijfel ja....cyntax schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:52:
@RickvN Balen man... Na 1x inbraak zou ik de wagen al van de hand hebben gedaan. Ze wachten gewoon tot je de boel weer hebt gerepareerd en komen weer langs.
Ik begreep van het bergingsbedrijf dat de GPS trackers dus echt moeilijk zijn uit te schakelen en dat het daarom 'leeghalen en gaan' is.... Ik woon wel in een nieuwbouwwijk waar relatief veel BMW's (maar ook mercedessen/audi's) staan. Dus het is voor die gasten ook een goede dichtheid en door...MrFl0ppY schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:03:
Yes. 420i met M pakket en high executive. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik heb al camera's. Vorige keer op de oprit vrolijk leeg gehaald onder de camera's, doet ze niks. Dit gat is voor mij ook vrij nieuw. Vindt het echt krankzinnig. Waarschijnlijk inderdaad om het alarm te saboteren (ging de vorige keer wel af, waarna ze doodleuk verder gaan).Puf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:40:
[...]
Shit is f*d up in tha hood... Wat balen man! En dat gat in die deur had ik nog nooit gezien. Wel eentje in het dak om de alarmmodule onklaar te maken... Overweeg je nu om de auto weg te doen?
Wat hebben ze er uit gehaald? Gaat het om een auto met M pakket en Navi Professional? Heb je een alarm?
Sterkte met de afhandeling!
Ik werk in de financiële dienstverlening en begin nu wel sterker te denken aan een i4. Maar deze wagen rijdt geweldig en dat maakt het heel lastig. Blijft gewoon kansloos dat ik hier aan zit te denken en extra kosten maak omdat een ander niet met zijn poten van je spullen af kan blijven.....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Ja dan moeten ze ook de GPS en de GSM haai-antenne op het dak goed afschermen ik heb geen klasse 5 alarm maar kan wel zelf volgen met de BMW app waar de auto is. Rot voor je zeg dat dit nu weer gebeurd. Volgens mij werkt een zeer luid alarm wel qua afschrikking. Ik bedoel dan zoiets wat de politie ook gebruikt. Zal wel niet legaal zijn om dat in te bouwen.
Ha,
Van het weekend naar het bos geweest met de hond + kids en daarna gingen we naar de macdonalds. Aangezien de hond nogal nat was heb ik hem maar even achtergelaten in de auto. Raampje iets open gelaten voor de frisse lucht (Het was niet zonnig / warm)
Vervolgens wil ik de auto op slot doen, gaat het raampje automatisch dicht
Vervolgens is de hond nogal druk aan het omdraaien in de achterbak (het is een labrador van 30kilo) en gaat mijn alarm loeien
Schijnbaar triggerde de hond het alarm
Toen maar besloten dat ik de auto eventjes niet op slot ging doen
Was allang blij dat het alarm niet ging loeien op het moment dat we al binnen zaten, dat hadden we anders nooit gehoord.
Heb trouwens de 2 serie active tourer
Van het weekend naar het bos geweest met de hond + kids en daarna gingen we naar de macdonalds. Aangezien de hond nogal nat was heb ik hem maar even achtergelaten in de auto. Raampje iets open gelaten voor de frisse lucht (Het was niet zonnig / warm)

Vervolgens is de hond nogal druk aan het omdraaien in de achterbak (het is een labrador van 30kilo) en gaat mijn alarm loeien

Was allang blij dat het alarm niet ging loeien op het moment dat we al binnen zaten, dat hadden we anders nooit gehoord.
Had gisteravond opeens iets "geks". Het zonnescherm van m'n panoramadak wilde niet meer sluiten.
Kreeg ook de foutmelding "Glazendak niet geinitialiseerd" op m'n iDrive scherm.
Ging dus ook niet meer open.
Uiteindelijk vanochtend kunnen herinitialiseren door de knop van het panoramadak voor 15 seconden ingedrukt te houden, waardoor hij het scherm weer volledig sluit/opent en ook het schuifdak helemaal opent en sluit.
Maar was blij dat het dak gisteren niet open stond terwijl dit gebeurde.
Uiteindelijk vanochtend kunnen herinitialiseren door de knop van het panoramadak voor 15 seconden ingedrukt te houden, waardoor hij het scherm weer volledig sluit/opent en ook het schuifdak helemaal opent en sluit.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Toch raar een fail safe kabeltje betekent doorknippen-> alarm. Dit is prutswerk. Mja ze kunnen wel auto's bouwen :-)Dennisdn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:57:
[...]
Dat is bij VW en Audi ook heel lang een issue geweest. Wisten ze precies waar ze moesten knippen voor het alarmkabeltje.
Heeft er iemand hier ervaring met de BMW Advanced Car Eye 3.0 Pro dashcam in een F-generatie auto? Je zou verwachten dat deze beter integreert met de auto omdat het een BMW product is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de ingebouwde SIM in de auto voor pushberichten als de bewegingssensor wordt getriggerd of door geavanceerd batterijmanagement in de parkeerstand. Ben erg benieuwd óf en zo ja wat er voor voordelen zijn in vergelijking met een niet-BMW branded dashcam. Ik heb een F30 uit 2018 met Navi pro, connecteddrive etc. en NBT Evo idrive 6.
[ Voor 17% gewijzigd door Puf op 08-11-2022 17:17 ]
Zou dat toch even in de gaten houden of melden bij de dealer. Wellicht is er een update voor. Je bent vast niet de enige met dat euvel. Soms helpt het ook om de foutcode's uit te lezen. Want de storing kan veroorzaakt worden door een fout canbus signaal of een stoorbron ect. ectRivanov schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:48:
Had gisteravond opeens iets "geks". Het zonnescherm van m'n panoramadak wilde niet meer sluiten.
Het ziet er mooi uit en valt niet op onder de spiegel, maar deze heeft wel een simcard voor opslag. Als je thuis beelden wilt bekijken terwijl de dashcam filmt heb je er een nodig die een simkaart heeft. En dat kan nogal wat data zijn in hi-res.Puf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:13:
Heeft er iemand hier ervaring met de BMW Advanced Car Eye 3.0 Pro dashcam in een F-generatie auto? Je zou verwachten dat deze beter integreert met de auto omdat het een BMW product is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de ingebouwde SIM in de auto voor pushberichten als de bewegingssensor wordt getriggerd of door geavanceerd batterijmanagement in de parkeerstand. Ben erg benieuwd óf en zo ja wat er voor voordelen zijn in vergelijking met een niet-BMW branded dashcam. Ik heb een F30 uit 2018 met Navi pro, connecteddrive etc. en NBT Evo idrive 6.
Fabrikant is Thinkware die levert aan BMW
https://www.i4talk.com/th...exclusive-dash-cams.2513/
Dat was de Golf6-periode en Passats en Audi’s van dezelfde tijd. Dat modeverschijnsel heeft ook maar heel even geduurd. Want toen ontdekte het gilde dat je met een zuignap de zijruit eruit kon pakken zonder er iets af ging. Hele straten tegelijk en het eerste wat de dealer vroeg als je belde was “kijk even rond de auto, daar ligt de ruit echt ergens”RAAF12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:09:
[...]
Toch raar een fail safe kabeltje betekent doorknippen-> alarm. Dit is prutswerk. Mja ze kunnen wel auto's bouwen :-)
Als je binnen 30 seconden na het vergrendelen van je auto nog een keer op het BMW-logo klikt, zet je de bewegingssensor uit.TripleQ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:45:
Ha,
Vervolgens is de hond nogal druk aan het omdraaien in de achterbak (het is een labrador van 30kilo) en gaat mijn alarm loeienSchijnbaar triggerde de hond het alarm
Vindt de hond, de McDonalds en jij een stuk rustiger 😉
Iemand?DeBaroN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:44:
Vraagje betreffende xHP bij een F30/31.
Je kan de schakelmomenten aanpassen met de Shiftmap Editor with Presets:
https://rbttuning.atlassi...ftmap-Editor-with-Presets
Ze hebben het dan over de D-mode en S-mode. Ze bedoelen dan met D mode: automaatpook normaal en S-mode: automaatpook naar links?
Heeft niks met de rijmodus te maken?
Klopt; D is gewoon de Drive-stand en S is Sport (tikkie naar links).
Nb; lees dat je dit vraagt voor een F3x. In mijn geval een G05, maar zal niet anders zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Pepppie op 08-11-2022 19:56 ]
D=drive, dus in de rijstand
S=sportstand dus pook naar links
Ik laat de schakelmomenten overigens lekker met rust. Met Eco, Comfort, Sport en Sport+ en per instelling twee schakelstanden heb je 8 verschillende combinaties. Wat mij betreft voor nu genoeg... Maar wie weet zal een ritje in een aangepaste Bimmer me overtuigen als de mijne uit garantie en coulance is.
[ Voor 39% gewijzigd door Puf op 08-11-2022 20:05 ]
RickvN schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:21:
En weer....
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bah, wat een paardenzakken zijn het toch! Gewoon een gat in de deur ook... En de opbrengst ligt al in de vrachtwagen, klaar om naar het Oostblok te gaan. Sterkte man, succes met het herstel.
Wat kan je er tegen zou kunnen doen om de auto minder aantrekkelijk te maken.
- Klasse 3 alarm (Niet de bagger van BMW zelf) installeren.
- Stuurslot (bijv Stoplock Pro Elite).
- NaviRem.
- Volgens mij heeft BMW een setje inserts om de schroeven dicht te slaan van o.a. de iDrive controller en volgens mij ook de navi.
Nadeel van de laatste 2 opties is dat wanneer de dealer werk heeft en de spullen losgemaakt moeten worden, dat ze dan uit moeten boren. Dan ben je die beveiliging kwijt en meer materiaal en uren aan arbeid. Sommige mensen denken dat dieven uit wraak de hele auto gaan slopen en die zullen er vast zijn. Ik ben van mening dat wanneer de auto niet aantrekkelijk (simpel) genoeg is, de echte professionele bende al verder gaat kijken. Voor jouw BMW waarschijnlijk 30 anderen met M stuur en Navi Pro in Etten-Leur en omgeving.
Voor mij is het vooral een kwestie van garantie. Als je ooit problemen met je aandrijflijn/onderstel krijgt dan doet BMW erg moeilijk over de garantie als je de "verkeerde" banden hebt gebruikt. Dit vertelde de dealer me, dus for what it's worth...RAAF12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:42:
Waarom zijn die ster banden beter dan die zonder ster? Ik had die onder de E87, F20 en G20 zitten. Runflats, maar dat is handiger als ik weer eens 2000km verderop al zwervende in de EU zit. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zal ongetwijfeld wat verschil zijn, bijv. in de toleranties bij de QC, maar op een auto die al buiten garantie & coulance is zou ik er persoonlijk niet al te veel waarde aan hechten.
Is een klasse 3 alarm van BMW zelf zo slecht?TheBrut3 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:55:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bah, wat een paardenzakken zijn het toch! Gewoon een gat in de deur ook... En de opbrengst ligt al in de vrachtwagen, klaar om naar het Oostblok te gaan. Sterkte man, succes met het herstel.
- NaviRem.
- Volgens mij heeft BMW een setje inserts om de schroeven dicht te slaan van o.a. de iDrive controller en volgens mij ook de navi.
Nadeel van de laatste 2 opties is dat wanneer de dealer werk heeft en de spullen losgemaakt moeten worden, dat ze dan uit moeten boren. Dan ben je die beveiliging kwijt en meer materiaal en uren aan arbeid. Sommige mensen denken dat dieven uit wraak de hele auto gaan slopen en die zullen er vast zijn. Ik ben van mening dat wanneer de auto niet aantrekkelijk (simpel) genoeg is, de echte professionele bende al verder gaat kijken. Voor jouw BMW waarschijnlijk 30 anderen met M stuur en Navi Pro in Etten-Leur en omgeving.
Ik heb namelijk een klasse 3 van BMW gekozen en dan nog het tracking systeem aan het klasse 3 alarm gekoppeld.
Ik neem aan dat ze inmiddels verbeterd zijn, dat mag ik hopen. Ik heb mij niet veel verdiept in de huidige alarmen, maar bij de generatie F20/F30 was het drama en de sturen en Navi Pro's zijn in een handomdraai gejat. Tegenwoordig is dat een stuk moeilijker, als het überhaupt al kan zonder vanalles uit te moeten bouwen.Droid86 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:18:
Is een klasse 3 alarm van BMW zelf zo slecht?
Ik heb namelijk een klasse 3 van BMW gekozen en dan nog het tracking systeem aan het klasse 3 alarm gekoppeld.
Ik vond het vroeger altijd gaaf op de e61 met dat panoramadak, als je hem in de klepstand zette met de zonnerollo dicht dan maakte hij een spleetje halverwege de rollo. In mijn G31 doet hij hem aan de voorkant een paar cm open. Toch minder fancy.lord_fh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanmiddag de dakrubbers vervangen + achterste dakplaat uit laten schakelen (kan voor afbrekende armpjes zorgen etc. En dan ben je verder van huis)
Totaal geen windruis meer! Bizar wat een verschil!!
(Op 2e foto was de achterste dakplaat eruit 😬)
Gaat bij de x3 de achterste glasplaat normaal gesproken ook open o.i.d.?
Klopt! zonnerollo gaat bij een X3 inderdaad ook in het midden open zeg maar als je hem op kiep zet.DaFreakhead schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:09:
[...]
Ik vond het vroeger altijd gaaf op de e61 met dat panoramadak, als je hem in de klepstand zette met de zonnerollo dicht dan maakte hij een spleetje halverwege de rollo. In mijn G31 doet hij hem aan de voorkant een paar cm open. Toch minder fancy.![]()
Gaat bij de x3 de achterste glasplaat normaal gesproken ook open o.i.d.?
Yes, de achterste dakplaat heeft ook een "kiep" stand en ik dacht, maar dat weet ik even niet 100% zeker meer (Want ik gebruikte het nooit), dat hij ook kan schuiven.
Foto van Google:
/f/image/hYD8P22uPLFGHdTt1BfBqhnP.png?f=fotoalbum_large)
Die armpjes etc. van dat achterste dak schijnen met de tijd nogal fragiel te worden met daarmee het risico dat het zooitje afbreekt en daarmee ook van het voorste raam. Kan je wel weer maken uiteraard, maar dat achterste dak is dan altijd sowieso kapot dat kan je dan niet meer fixen. Om dat voor te zijn heb ik dat achterste dak nu gewoon uit laten schakelen, is dan wel permanent maar het voorste blijft iig heel en dat is het belangrijkste (en die is wel gewoon te gebruiken uiteraard). Achterste dak is een leuke gimmic maar voegt voor het opendak gevoel niet echt wat toe.
Is het niet heel gek om opties uit te schakelen omdat ze wel eens kapot zouden kúnnen gaan?
In dit geval gebeurd het vaak. + het feit dat dat dakraam mij geen biet interesseert en ik dus niet straks een paar 100 kwijt wil zijn om het voorste deel te laten maken omdat die achterplaat het begeeft. Het voorste dakraam werkt gewoon helemaal nog, enkel de kiep (en wellicht schuif maar dat is niet zeker) van het achterste kleine raampje is nu uitgeschakeld. voor de rest is er niks aan het dak anders dan anders.Dennisdn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:44:
Is het niet heel gek om opties uit te schakelen omdat ze wel eens kapot zouden kúnnen gaan?
Even een ervaring delen, benieuwd of anderen dat herkennen. Mijn 320e touring is wegens schadeherstel weg (niet mijn schuld gelukkig) en als vervangauto heb ik tijdelijk een 330e sedan. Het elektrisch rijden lijkt me identiek, zowel qua efficiëntie als qua prestaties.
Maar ik heb ook het gevoel dat de gewichtsverdeling van de sedan beter is dan die van de touring, het zou niet veel moeten uitmaken maar de sedan voelt toch lichtvoetiger in bochten. Iemand die ook deze ervaring heeft? Bij de vorige F30/ F31 vond ik dat verschil echt kleiner namelijk.
Maar daarbij ontdekte ik dat men de achterbanden van mijn auto op 2.4 ipv 2.9 bar gezet heeft, hetgeen natuurlijk ook wel het rijgedrag beïnvloeden kan, dat ga ik aanpassen als ik 'm terug heb.
Maar ik heb ook het gevoel dat de gewichtsverdeling van de sedan beter is dan die van de touring, het zou niet veel moeten uitmaken maar de sedan voelt toch lichtvoetiger in bochten. Iemand die ook deze ervaring heeft? Bij de vorige F30/ F31 vond ik dat verschil echt kleiner namelijk.
Maar daarbij ontdekte ik dat men de achterbanden van mijn auto op 2.4 ipv 2.9 bar gezet heeft, hetgeen natuurlijk ook wel het rijgedrag beïnvloeden kan, dat ga ik aanpassen als ik 'm terug heb.
Ach ik ben dan weer een extreem geval denk ik. Maar ik haal er gewoon een hoop lol uit.Puf schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:15:
[...]
Je schrijft zo goed als niks meer af op een E36 of E46 die veel km heeft gelopen. Preventief onderhoud hoeft ook niet veel te kosten, want je kunt overal zelf goed bij, er zijn veel tutorials en er zijn voldoende kwaliteitsonderdelen te krijgen tegen normale prijzen (dus niet-OE). Ook is de techniek tot ca. 2008 relatief bulletproof. Geen directe injectie of elektrische waterpompen etc.
Als je dat vergelijkt met wat een nieuwere BMW aan afschrijving, onderhoud (vaak speciale apparatuur nodig) etc. kost, dan moet je het wel héél bont maken wil je met zo'n youngtimer duurder uit zijn...
"Meer uitgeven dan wat het waard is" is subjectief, maar een betrouwbare auto die leuk is om te rijden (RWD, fijne motor) en die je elke keer met een glimlach laat omkijken als je wegloopt na het parkeren is i.m.o. heel veel waard.
Vandaar dat ik dit weekend het onderstel voor aangepakt heb!
:strip_exif()/f/image/4VBnUigZs01gdzNBagtPc1Nw.jpg?f=fotoalbum_large)
Draagarmen, stuurstangen, wielhubs gepoedercoat, subframe gepoedercoat, wiellagers, wielnaven, abs sensoren, stuurpomp, alle leidingen van de stuurbekrachteging, bouten en moeren nieuw en vast nog wel meer dingen die ik vergeet.
De E46 rijd nu als nieuw!
Keurig ziet ie eruit met oa. ook nieuwe rubbers zo te zien de micro V riem ontbreekt nog. Die van mij een generatie eerder de E36 323i leed onder de roestduivel maar had al wel 3 ton gedraaid en was een heerlijke auto met zijn M52 6 cylinder. Totdat ik iets te enthousiast de snelweg opreed op de strook waar een slak geen snelheid maakte. Vervolgens knalde ik tegen de vangrail en stuiterde naar de andere weghelft met een lekke band en diverse andere ongemakken. Tijd voor een andere BMW!!!!! Btw. Heb je geen roestduiveltje in die E46? Just curious!
En voor de stuurlui aan de wal, ja het was een domme actie :-)
De auto reed nog wel met reserveband toen de sloop hem kwam ophalen (€50)
:strip_exif()/f/image/0RIWlPhJzVBUt3EyAN2lMC0D.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door RAAF12 op 09-11-2022 17:45 ]
Héél mooi!! Ziet er ook als nieuw uit!! Heb je een brug thuis waarop hij kan overnachten of doe je dit bij een DHZ-garage?joshje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:18:
[...]
Ach ik ben dan weer een extreem geval denk ik. Maar ik haal er gewoon een hoop lol uit.
Vandaar dat ik dit weekend het onderstel voor aangepakt heb!![]()
[Afbeelding]
Draagarmen, stuurstangen, wielhubs gepoedercoat, subframe gepoedercoat, wiellagers, wielnaven, abs sensoren, stuurpomp, alle leidingen van de stuurbekrachteging, bouten en moeren nieuw en vast nog wel meer dingen die ik vergeet.
Wat zonde! Die sloop heeft een goede deal voor €50. Als de motor nog draaide en de auto nog reed heeft iemand er zeker nog wat aan! Wat heb je nu voor BMW gekocht?RAAF12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:40:
Keurig ziet ie eruit met oa. ook nieuwe rubbers zo te zien de micro V riem ontbreekt nog. Die van mij een generatie eerder de E36 323i leed onder de roestduivel maar had al wel 3 ton gedraaid en was een heerlijke auto met zijn M52 6 cylinder. Totdat ik iets te enthousiast de snelweg opreed op de strook waar een slak geen snelheid maakte. Vervolgens knalde ik tegen de vangrail en stuiterde naar de andere weghelft met een lekke band en diverse andere ongemakken. Tijd voor een andere BMW!!!!! Btw. Heb je geen roestduiveltje in die E46? Just curious!
[Afbeelding] De auto reed nog wel met reserveband toen de sloop hem kwam ophalen (€50)
Zelf heb ik bijna 10 jaar lang en ruim 170.000 km een E36 316i uit 1998 gereden als daily. Schuifdak, climate control, halflederen Sportinterieur, parkeersensoren dus voor z'n tijd goed in de opties. Ondanks het beperkte vermogen een heerlijke auto. Altijd netjes warmgereden, A-merk olie en filter op tijd gewisseld etc.
Ben nu overgestapt op een F30 LCI 320i M-Sport. Prachtige auto met alles er op en er aan: leer, schuifdak, navi pro, digitale cluster etc. en een stuk sneller dan de oude, maar qua gevoel haalt hij het bij lange na niet bij het pure van een E36. Als ik een eigen brug had gehad en iets meer tijd had ik hem nog 10 jaar gereden!!
[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 09-11-2022 19:39 ]
Zojuist te horen gekregen dat mijn BMW iX1 afgelopen maandag is geproduceerd en op transport naar NL is.
Benieuwd wanneer ik bericht krijg van de dealer voor levering.
Mag ik vragen wanneer deze besteld is? De mijne volgens de lease op 22/07 en verwachtte levering laatste week dit jaar. Maar we weten allemaal wel dat het dan geen 2022 auto gaat worden…XENTiC schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:04:
Zojuist te horen gekregen dat mijn BMW iX1 afgelopen maandag is geproduceerd en op transport naar NL is.
12-07 besteld met gegarandeerde levering in 2022 (dealer had al een gereserveerd productieslot).TFDev schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:10:
[...]
Mag ik vragen wanneer deze besteld is? De mijne volgens de lease op 22/07 en verwachtte levering laatste week dit jaar. Maar we weten allemaal wel dat het dan geen 2022 auto gaat worden…
Dealer kon trouwens al tijdje geleden aangeven dat productie stond voor week 45.
Jeetje, zo makkelijk in de slip raken, en dat terwijl die banden toch nog een goede 0,5mm profiel hadden?RAAF12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:40:
Totdat ik iets te enthousiast de snelweg opreed op de strook waar een slak geen snelheid maakte. Vervolgens knalde ik tegen de vangrail en stuiterde naar de andere weghelft met een lekke band en diverse andere ongemakken.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Er was ook makkelijk aan te knutselen maar die roestduivel speelde ook parten. Moest er weer een stuk dorpel in gelast worden voor de APK, maar als je dat allemaal zelf kunt doen is het inderdaad een erg leuke auto.Puf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:35:
[...]
Wat zonde! Die sloop heeft een goede deal voor €50. Als de motor nog draaide en de auto nog reed heeft iemand er zeker nog wat aan! Wat heb je nu voor BMW gekocht?
Zelf heb ik bijna 10 jaar lang en ruim 170.000 km een E36 316i uit 1998 gereden als daily. Schuifdak, climate control, halflederen Sportinterieur, parkeersensoren dus voor z'n tijd goed in de opties. Ondanks het beperkte vermogen een heerlijke auto. Altijd netjes warmgereden, A-merk olie en filter op tijd gewisseld etc.
Ben nu overgestapt op een F30 LCI 320i M-Sport. Prachtige auto met alles er op en er aan: leer, schuifdak, navi pro, digitale cluster etc. en een stuk sneller dan de oude, maar qua gevoel haalt hij het bij lange na niet bij het pure van een E36. Als ik een eigen brug had gehad en iets meer tijd had ik hem nog 10 jaar gereden!!
ik hou wel van de tegenwoordige luxe uitvoeringen met mooie navigatie, spraakbesturing en turbo motoren en niet te vergeten de weldadige rust in de binnenruimte. Ik hoor de B48 amper in de G20. Daarvoor nog een E87 1 serie 118i gehad en de 4pitter 120i in de F20. Ik wilde perse achterwielaandrijving en 4 cylinders dus werd daarna de G20 3 serie. Olie verversen kan nog wel langs de kant van de weg met omhoog krikken aan een kant (en extra steun natuurlijk voor de veiligheid)
Het profiel was prima ik kon niet meer corrigeren en raakte de vangrail omdat er teveel vaart in zat tijdens het optrekken en passeren van de slak. Raakte de rail onder een hoek en ketste terug. Geen slip, het was droog en stil op de weg. Geen andere auto's dan die slak voor mij op de invoegstrook. Moest ook weggesleept worden want echt lekker rijden deed het niet meer. Met wat extra toeren maken en het reservewiel erop reed de sloper hem zo het bergingsvoertuig op toen de andere berger hem had afgeleverd bij huis. Was blij dat ik er vanaf was en €50 was misschien wel wat weinig maar ja ik had al afscheid genomen en op zoek naar een andere BMW.fsfikke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:35:
[...]
Jeetje, zo makkelijk in de slip raken, en dat terwijl die banden toch nog een goede 0,5mm profiel hadden?
@RAAF12 Slakkenslijm is best glad... Jammer, maar wel een mooie mogelijkheid om wat anders uit te zoeken. Succes!
Daarvoor gebruik ik twee babybrugjes. Net iets veiliger en stabieler als je echt onder de auto moet zijn (ook voor werk aan de uitlaat en zo). Voor remmen en ophanging zet ik hem dan wel weer op assteunen, maar wel met goede keggen voor en achter de wielen op de grond. Ga er dan ook niet met mn benen onder zitten en het wiel leg ik er ook nog onder als beveiliging.RAAF12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:43:
[...]
Olieverversen kan nog wel langs de kant van de weg met omhoog krikken aan een kant (en extra steun natuurlijk voor de veiligheid)
Aan de F30 heb ik nog niet veel gesleuteld, behalve een tussentijdse olie- en filterwissel en wat simpele zaken coderen zoals start/stop uit. Interval van 30k is mij te lang, dus ik doe om de 15k een verversing. Hij zit ook nog in de premium selectie garantie en heeft een service inclusive contract, dus verder blijf ik er vooralsnog met m'n tengels vanaf.
De riem lag er even nog niet op aangezien ik ook de krukas poelie vervangen heb voor op het blok. Onderhoud bij mij is allemaal preventief eigenlijk. Stilstand is achteruitgang!RAAF12 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:40:
Roest heb ik geen last van! Maar als ik een plekkie zie, dan laat ik het ook meteen aanpakken.
Ik doe alles op mijn werk en op assteunenPuf schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:27:
[...]
Héél mooi!! Ziet er ook als nieuw uit!! Heb je een brug thuis waarop hij kan overnachten of doe je dit bij een DHZ-garage?
:strip_exif()/f/image/0r0H6925s05DFLxZmhXFV8GB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door joshje op 10-11-2022 08:51 ]
Mooie werkplek!joshje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:49:
[...]
De riem lag er even nog niet op aangezien ik ook de krukas poelie vervangen heb voor op het blok. Onderhoud bij mij is allemaal preventief eigenlijk. Stilstand is achteruitgang!
Roest heb ik geen last van! Maar als ik een plekkie zie, dan laat ik het ook meteen aanpakken.
[...]
Ik doe alles op mijn werk en op assteunenHier kan hij gelukkig een weekend staan maar op de doordeweekse dagen moet hij naar buiten/weg zijn. Dus ik bereidt vaak alles vooor zodat ik het in 1 weekend klaar kan maken.
[Afbeelding]
En mooie touring, M pack zonder dakdragers staat m echt goed! Bij mijn E61 daarom ook de dakdragers verwijderd.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ja ik wacht ook even tot de fabrieksgarantie van 3 jaar voorbij is, zo te zien in het display heeft ie zijn oliewissels op tijd gehad (groen OK is op tijd, geel OK is niet op tijd) volgens de BMW 'normen' maar ik wissel ook altijd eerder met longlife Castrol olie en filter. Dat zal wel voorjaar volgend jaar worden! De vorige F20 met 4 cylinder motor had behalve een elektra uitlezing ook nog een peilstok. Deze G20 doet het alleen vanuit het display.Puf schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:54:
[...]
Daarvoor gebruik ik twee babybrugjes. Net iets veiliger en stabieler als je echt onder de auto moet zijn (ook voor werk aan de uitlaat en zo). Voor remmen en ophanging zet ik hem dan wel weer op assteunen, maar wel met goede keggen voor en achter de wielen op de grond. Ga er dan ook niet met mn benen onder zitten en het wiel leg ik er ook nog onder als beveiliging.
Aan de F30 heb ik nog niet veel gesleuteld, behalve een tussentijdse olie- en filterwissel en wat simpele zaken coderen zoals start/stop uit. Interval van 30k is mij te lang, dus ik doe om de 15k een verversing. Hij zit ook nog in de premium selectie garantie en heeft een service inclusive contract, dus verder blijf ik er vooralsnog met m'n tengels vanaf.
Die is wel extreem schoon aan de onderzijdejoshje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:18:
[...]
Ach ik ben dan weer een extreem geval denk ik. Maar ik haal er gewoon een hoop lol uit.
Vandaar dat ik dit weekend het onderstel voor aangepakt heb!![]()
[Afbeelding]
Hopelijk is mijn cabrio dat straks ook en blijft dat ook zo.
Wielnaven en subframe wil ik ook laten poedercoaten (draagarmen worden sowieso vernieuwd), achter ga ik ook alles of vervangen of opnieuw laten poedercoaten.
Op dit moment ligt mijn project alleen behoorlijk stil. Sinds een half jaar heb ik een dochter die bijna alle tijd opslokt. Gelukkig heeft de spuiter het ook druk en heeft die ook al maanden niks meer aan m'n cabrio gedaan
Ik moet alleen binnenkort nog weer naar de sloop, ik moet uit een E36 Compact de bedrading van de stadslichten halen. Ik heb die nodig voor een koplamconversie van US naar EU, en dan specifiek om stadslichten in de grootlichtunits te krijgen. Schijnbaar ben ik die steeds vergeten de vorige keren op de sloop. En bij veel Compacts op de sloop is om de één andere reden geknipt in de koplampbedrading...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@joshje Wat is dat voor social media filter?
Ik mag (hopelijk, voel mij nu een viespeuk) aannemen dat je dat recent hebt laten reinigen? Zo ja, hoe?
Ik mag (hopelijk, voel mij nu een viespeuk) aannemen dat je dat recent hebt laten reinigen? Zo ja, hoe?
- knip -
Nja blok is 2 jaar geleden gereviseerd door mijzelf. Toen alles aan de buitenkant gestraalt en gespoten.Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:16:
@joshje Wat is dat voor social media filter?![]()
Maar nee ik maak het niet echt schoon. Hoogstens een keer als ik bezig ga een doekje eroverheen.
Heb een spuitfles staan met wat dreft en water. Daar spuit ik het mee in en dan afnemen met microvezel doekjes (van die zeer goedkope van de action).
@joshje voor de duidelijkheid, ik bedoel wel de onderkant?
- knip -
Ja ik ookRaymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:24:
@joshje voor de duidelijkheid, ik bedoel wel de onderkant?
Hoi allemaal.
Vraagje voor de G2x rijders hier.
Bij het parkeren viel me laatst op dat enkel de rechter spiegel naar beneden schiet om te zien hoe je inparkeert. Is er een manier om in te stellen dat beide spiegels naar beneden gaan om te assisteren met het file parkeren?
Vraagje voor de G2x rijders hier.
Bij het parkeren viel me laatst op dat enkel de rechter spiegel naar beneden schiet om te zien hoe je inparkeert. Is er een manier om in te stellen dat beide spiegels naar beneden gaan om te assisteren met het file parkeren?
Ondertussen wat meer info gekregen doordat iemand het op Facebook heeft gegooid en wat is getipt. Uiteindelijk zijn er dus zeker 5 BMW’s gepakt. Allemaal 3/4-serie met type F3x.TheBrut3 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:55:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- NaviRem.
Stuurslot besproken met garage maar beschadigd kennelijk je leren stuur (tips voor goede evt.?).
Wel was er iemand in de wijk (via via) die op camera’s om 05.00u een spotter in de tuin zag en die met lege handen is vertrokken. Hij heeft een DEFA alarm. Is hier iemand mee bekend?
En iemand bekend hoe verzekeringen er na meerdere inbraken instaan om hierin mee te betalen (ik zit wel bij Allianz via de BMW garage). Per saldo is mijn wagen ondertussen Total los na 3 inbraken eigenlijk, dus ik zou wat beweging verwachten, maar verwacht vrij snel een dichte deur.
Ik ga morgen ook een waarde rapport van mijn wagen opvragen en ook alternatieven onderzoeken…..
Ik dacht eigenlijk dat de mobiele bandieten een beetje klaar waren met de F-serie en zich nu op de G-serie zouden richten. Niet dus, als ik dit zo lees. Gelukkig is het mij bespaard gebleven, hoewel de auto op straat overnacht in een wijk met een slecht imago in een grote stad. Het is wel een 2018 met een af-fabriek alarm Misschien toch maar weer het stuurslot er 's nachts op dan. Ik heb zelf een Stoplock Pro, maar ik merkte inderdaad dat de beugels afdrukken achterlieten in het leer. Deze verdwijnen na verloop van tijd. Ik heb daarom een washandje van dikke badstof met twee gaatjes in de hoeken om de beugels heen gedaan.RickvN schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:19:
[...]
Ondertussen wat meer info gekregen doordat iemand het op Facebook heeft gegooid en wat is getipt. Uiteindelijk zijn er dus zeker 5 BMW’s gepakt. Allemaal 3/4-serie met type F3x.
Stuurslot besproken met garage maar beschadigd kennelijk je leren stuur (tips voor goede evt.?).
Wel was er iemand in de wijk (via via) die op camera’s om 05.00u een spotter in de tuin zag en die met lege handen is vertrokken. Hij heeft een DEFA alarm. Is hier iemand mee bekend?
En iemand bekend hoe verzekeringen er na meerdere inbraken instaan om hierin mee te betalen (ik zit wel bij Allianz via de BMW garage). Per saldo is mijn wagen ondertussen Total los na 3 inbraken eigenlijk, dus ik zou wat beweging verwachten, maar verwacht vrij snel een dichte deur.
Ik ga morgen ook een waarde rapport van mijn wagen opvragen en ook alternatieven onderzoeken…..
Tyre Reviews heeft daar wat filmpjes overgemaakt, aanrader om deze eens te bekijkenRAAF12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:42:
Waarom zijn die ster banden beter dan die zonder ster? Ik had die onder de E87, F20 en G20 zitten. Runflats, maar dat is handiger als ik weer eens 2000km verderop al zwervende in de EU zit. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een DEFA alarm en bij mij is comfort acces uitgeschakeld. Nadeel is dat ik naast de auto van het slot doen, ook het alarm uit moet schakelen. Heb ik er logischerwijs wel voor over.RickvN schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:19:
[...]
Ondertussen wat meer info gekregen doordat iemand het op Facebook heeft gegooid en wat is getipt. Uiteindelijk zijn er dus zeker 5 BMW’s gepakt. Allemaal 3/4-serie met type F3x.
Voor het boevengilde is het aftermarket alarm te herkennen aan een extra knipperend lampje bij de binnenspiegel.
Tot nu toe gaat het goed