Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 382 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-12 19:11
Voorraam had wat kuren, waardoor beide raammotoren vervangen moeten worden. Dat was de eerste ~600 euro. Daar bovenop nog een handvol andere dingen, en zoals jullie zelf waarschijnlijk ook uit ervaring weten tikt dat best snel aan bij de dealer.

Ik twijfelde een maand geleden nog om hem in te ruilen, maar ik dacht slim te zijn door de markt een beetje af te wachten. Niet zo slim als ik dacht dus. /3

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:08
TheUninvited schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Zie mijn post van een tijdje terug... ik rij een 340i F30 LCI. Mijn auto kan volgende week eindelijk naar de dealer om de schade op te nemen nadat ze mijn navigatie paar weken terug hebben gejat. Ze wilden eerst ook dat ik mijn auto daar liet staan maar ik kon alleen een 1 serie als leenauto krijgen. Ik vind dat niet echt een gelijkwaardige vervanger voor een 340i dus na overleg mag ik wel gewoon erin blijven rijden. Ben bang dat het nog lang gaat duren voordat het opgelost is... :X
Kon vandaag langskomen om mijn auto te laten herstellen, iets langer dan 1 maand op onderdelen gewacht voor de navigatie, idrive knop et cetera. Viel mij wel mee uiteindelijk dus ondanks de chiptekorten. Vandaag een 430i meegekregen als leenauto ook leuk maar wil toch liever mijn eigen auto weer snel terug :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBF8-Srvr02hMSr9r6qHW-LIBVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvSpBcYshBWV39heBhQCf7CQ.jpg?f=fotoalbum_large

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zei er iemand E46 touring? O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1hovqnF9PkGdV6USCLxvlKzcfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rwHg7cCXJHeupDksWzUrTh9I.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hopelijk kan iemand mij adviseren. Morgen krijg ik een enet kabel binnen. Deze wil ik gebruiken om Apple CarPlay te activeren op een F31. Ik begrijp dat er geen drivers nodig zijn. Wat betreft de netwerk instellingen kom ik er niet helemaal uit. Is dit plug and play of moet ik een adres instellen?

wat niet past, wordt gelast!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:39
nielsicq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:19:
Hopelijk kan iemand mij adviseren. Morgen krijg ik een enet kabel binnen. Deze wil ik gebruiken om Apple CarPlay te activeren op een F31. Ik begrijp dat er geen drivers nodig zijn. Wat betreft de netwerk instellingen kom ik er niet helemaal uit. Is dit plug and play of moet ik een adres instellen?
Met welk programma ga je dit doen? Met E-sys gaat dit nl. niet lukken. Heb software gekocht bij bimmer-remote dan ben je geen drivers nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeuvie op 16-08-2022 20:30 ]

• nielsicq
  • Niet online
@Jeuvie bedankt! Het gaat inderdaad via bimmer-remote. Dus ook geen netwerk instellingen nodig?

• Jeuvie
nielsicq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:36:
@Jeuvie bedankt! Het gaat inderdaad via bimmer-remote. Dus ook geen netwerk instellingen nodig?
Daar ben je geen netwerkinstellingen voor nodig. Wel even goed lezen bij het opstarten van de software welke stappen je moet doorlopen. Nu denk je vast waarop…. dat weet ik zo niet meer ik kwam in een loop terecht. Ze hebben mij telefonisch geholpen omdat ik een stap had overgeslagen. 8)7

Suc6!

[ Voor 5% gewijzigd door Jeuvie op 16-08-2022 21:21 ]

• nielsicq
  • Niet online
@Jeuvie thanks, daar gebruik ik het vier ogen principe voor 😅

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:46

lord_fh

PS5

Bimpie weer terug ! Alle puntjes als het goed is gefixt (garantie) , en meteen ff verse naafkapjes laten monteren in de style 191m Y-spokes, oude waren vergaan zeg maar haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78o6zMv-_mOf2uq0Ud1l6ZsxRIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiPlrkIlGLGShAPEGM8MSeh2.jpg?f=fotoalbum_large

Terug naar huis weer een mega glimlach, onder de tunnel even in M-2: 4k toeren en dan volgas, blijft een mega sound die 3.0 6 in lijn !

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-12 17:53

Eagle Creek

Breathing security

Bulder schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:23:
Voorraam had wat kuren, waardoor beide raammotoren vervangen moeten worden. Dat was de eerste ~600 euro. Daar bovenop nog een handvol andere dingen, en zoals jullie zelf waarschijnlijk ook uit ervaring weten tikt dat best snel aan bij de dealer.

Ik twijfelde een maand geleden nog om hem in te ruilen, maar ik dacht slim te zijn door de markt een beetje af te wachten. Niet zo slim als ik dacht dus. /3
Twee motoren voor één raam?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk toch links en rechts… *O*

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:05
Eagle Creek schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:59:
[...]

Twee motoren voor één raam?
Eentje voor omlaag, eentje voor omhoog :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bulder schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:23:
Voorraam had wat kuren, waardoor beide raammotoren vervangen moeten worden.
Snap wel dat een schuivende voorruit zwaarder is dus 2 motoren is logisch :)

De auto staat ondertussen alweer 2 weken bijna helemaal stil voor de deur; niet alleen door thuiswerken maar ook door (vrij heftige) corona; eerst mijn vriendin en nu ik. Scheelt wel in de brandstofkosten :+ maar leuk is anders. Ander nadeeltje: hier heul veul zand in de lucht; mijn mooie zwarte mobiel is nu een bruingrijs slagschip met spinnewebben.

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 17-08-2022 08:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CreativeS
  • Niet online
Zolang je nog niet in het ziekenhuis ligt met covid én een dubbele longontsteking, mag je je nog gelukkig prijzen. Heel veel sterkte!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Net eens terug gereden naar Multiauto's in Someren waar we vorige week onze "nieuwe / gebruikte" 218 hebben gekocht.
Voor het geval het verhaal gemist was lees hier.
Verhaal uitgelegd aan de receptioniste, die ging meteen de baas er bij halen.
Was niet de verkoper die ons de auto heeft verkocht maar weer een andere dude.
Evengoed die ging info inwinnen en kwam vervolgens mijn verhaal aanhoren:
  • Zonder benzine gevallen na 40km rijden
  • Oudere banden dan auto er op gemonteerd.
Die brandstof deed hij wat verbaasd over, normaal kun je wel langer rijden op het reserve lampje, blabla.
Evengoed daar bij gelaten want verdere discussie daarover leek mij zinloos.
De banden: hij had een briefje waarop stond dat de banden die er onderuit kwamen 3,0mm profiel hadden en wat er onder is gezet 4,1mm.
Die 3.0 klopte dus echt niet, wat er opzat tijdens de proefrit was gewoon bijna kaal, niveautje APK afkeur.
Achterbanden waren niet vervangen, weer een heel verhaal daarover.
Hem uitgelegd dat bij zo een hoeveelheid banden zwart/vet er op bij mij de alarm bellen af gaan, ik me afvraag wat ze proberen te verbergen.
Meteen zijn hakken in het zand, want ze wilde niets verbergen, hier te kort daar te lang.

Lang verhaal kort, ik maar het gesprek een beetje de andere kant op gestuurd.
Uitgelegd dat die lege tank en de banden ons een nare maak van van de aankoop geven en dat voor zo een zak geld niet zou moeten zijn.
Hij wilde weten wat ik van hun verwachte.
Nieuwe(re) banden voor, achter is geen apk afkeur dus daar verwachte ik niets van.
Dude weer naar achteren bellen, komt terug en ik kan naar hun banden leverancier rijden als ik meteen tijd had.
Zo gezegd zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/08/1660735498-600-x-450px-20220817_120124.jpg

Beste man moest erg lachen om de hoeveelheid banden vet op de banden en om mijn verhaal, hoofdschuddend (en nee niet in de ja beweging) liep hij voor me uit het magazijn in.
Paar setjes banden bekeken, komt hij uit op een setje demo banden van week 49, 2020 met bijna vol profiel.
Of ik dat okay vond, ja dus, hij weer bellen met Multi auto, toestemming.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/08/1660735498-600-x-450px-20220817_120137.jpg

Dus nu 2 okay banden voor, zelfde merk als achter, geen run flat.
Ik ben er wel tevreden mee.
Les geleerd: alles vast leggen op papier & niet meer het aankoop bedrag van te voren overmaken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Bommes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:
Net eens terug gereden naar Multiauto's in Someren waar we vorige week onze "nieuwe / gebruikte" 218 hebben gekocht.
Voor het geval het verhaal gemist was lees hier.
Verhaal uitgelegd aan de receptioniste, die ging meteen de baas er bij halen.
Was niet de verkoper die ons de auto heeft verkocht maar weer een andere dude.
Evengoed die ging info inwinnen en kwam vervolgens mijn verhaal aanhoren:
  • Zonder benzine gevallen na 40km rijden
  • Oudere banden dan auto er op gemonteerd.
Die brandstof deed hij wat verbaasd over, normaal kun je wel langer rijden op het reserve lampje, blabla.
Evengoed daar bij gelaten want verdere discussie daarover leek mij zinloos.
De banden: hij had een briefje waarop stond dat de banden die er onderuit kwamen 3,0mm profiel hadden en wat er onder is gezet 4,1mm.
Die 3.0 klopte dus echt niet, wat er opzat tijdens de proefrit was gewoon bijna kaal, niveautje APK afkeur.
Achterbanden waren niet vervangen, weer een heel verhaal daarover.
Hem uitgelegd dat bij zo een hoeveelheid banden zwart/vet er op bij mij de alarm bellen af gaan, ik me afvraag wat ze proberen te verbergen.
Meteen zijn hakken in het zand, want ze wilde niets verbergen, hier te kort daar te lang.

Lang verhaal kort, ik maar het gesprek een beetje de andere kant op gestuurd.
Uitgelegd dat die lege tank en de banden ons een nare maak van van de aankoop geven en dat voor zo een zak geld niet zou moeten zijn.
Hij wilde weten wat ik van hun verwachte.
Nieuwe(re) banden voor, achter is geen apk afkeur dus daar verwachte ik niets van.
Dude weer naar achteren bellen, komt terug en ik kan naar hun banden leverancier rijden als ik meteen tijd had.
Zo gezegd zo gedaan:
[Afbeelding]

Beste man moest erg lachen om de hoeveelheid banden vet op de banden en om mijn verhaal, hoofdschuddend (en nee niet in de ja beweging) liep hij voor me uit het magazijn in.
Paar setjes banden bekeken, komt hij uit op een setje demo banden van week 49, 2020 met bijna vol profiel.
Of ik dat okay vond, ja dus, hij weer bellen met Multi auto, toestemming.
[Afbeelding]

Les geleerd: alles vast leggen op papier & niet meer het aankoop bedrag van te voren overmaken.
Top ! in ieder geval wat voor elkaar gekregen.

over dat tanken, wat een zak hooi dat ie gaat zeggen "normaal kan je wel langer op lampje" , dat is toch totaal niets toevoegend maargoed, slim dat je het hebt gelaten,daar kom je nl toch niet verder mee met iemand die er zo in staat.

Hopelijk vanaf nu gewoon genieten van de auto!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:
Dus je rijdt nu op de ene as met en de andere zonder runflat rond? Wellicht even verdiepen hierin, want dat komt het rijgedrag van de auto totaal niet ten goede. Kies of het een, of het ander, maar niet combineren.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

lord_fh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:51:
Dat lukte toch al wel hoor.
Afgelopen zondag een motortour rit die ik al eens vaker heb gereden met de motor nu met de Bimmer gereden.
Dochtertje, vrouw en schoonmoeder mee.
Is een ritje binnendoor vanuit Eindhoven naar een boerderij ijs verkoper net over de grens bij Weert in BE, en weer slingerend binnendoor terug.
Nou in het kort gezegd, heerlijke auto om zo mee rond te cruisen.
Vooral complete rust, dat straalt ook af op het rij gedrag, gewoon lekker op v-max rond tokkelen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Pepppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Dus je rijdt nu op de ene as met en de andere zonder runflat rond? Wellicht even verdiepen hierin, want dat komt het rijgedrag van de auto totaal niet ten goede. Kies of het een, of het ander, maar niet combineren.
Check, had je gedachten ook al gehad.
Na de zomer ga ik er achter toch andere opleggen, ik wil niet te lang met droogte scheurtjes rond rijden.
Overigens mag het volgens de apk wel, mits geen X drive (4x4)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:26
Een auto afleveren met een brandend tanklampje is gewoon not done, bij geen enkele handelaar. Gooi er op zijn minst 3 liter in zodat het lampje uit is, die +/- 6eu zal het hem ook niet doen voor die paar keer per jaar.

Als je een echte sjaggeraar als handelaar bent kun je zelfs bij de auto's die ingeruild/ingekocht worden met een vollere nog wat uit de tank pompen en gebruiken voor de auto's met een brandend lampje.

Naja, nu lekker genieten Bommes :)

• MAX3400

MAX3400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHgdcsl1MtauXKY0jnB21Z89urg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJRnXapcHqEXeeld3afj2q35.jpg?f=fotoalbum_medium
Fijn die regen; kan even alle stof etc wegspoelen van een stilstaand autootje... *O*

@Pepppie hoe "erg" is nou het verschil als ik een band heb met de klassificatie 98Y en dan het type runflat of extra load? Want het stomme is, de 98 bepaalt de load per band en "dus" is het materiaal en stijfheid meer het gedrag.

Case in point; Pirelli maakt 98Y in 19" voor mijn BMW in alle 3 de versies (dus ook de standaard band); weet nou niet of dat echt heul erg merkbaar is. Sowieso heb ik al eens een stukje mijn mening gegeven over runflat en extra load; beiden zijn zeeeer specifiek per merk & type auto.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:26
Het buitje van afgelopen maandag heeft mijn auto ook goed gedaan. Het zand is er weer aardig afgespoeld. Neemt niet weg dat hij nodig weer eens gewassen moet worden, maar hij staat er alleen al door een korte hevige bui een stuk beter bij.

Ik heb een tijdje rondgereden met non runflat banden achter en voor wel runflat banden. Ik kon niets opmerkelijks ondervinden in stuurgedrag, ook niet als ik er serieus voor ging zitten. Na een paar maanden reed ik een voorband lek en heb ik beide voorbanden ook vervangen door non runflats.

De runflats waren misschien nog iets stugger als de Michelin Pilot Sports die ik nu heb, maar dat kan ook komen omdat ik de situatie nu (warme zomer) vergelijk met toen (koude winter). Al met al zit er geen gigantisch verschil tussen qua comfort, prestaties of geluid. Wel heb ik het idee dat ik nu een stukje zuiniger rijdt, maar ook dat kan komen door het warmere weer.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:11
B-Real schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
Een auto afleveren met een brandend tanklampje is gewoon not done, bij geen enkele handelaar. Gooi er op zijn minst 3 liter in zodat het lampje uit is, die +/- 6eu zal het hem ook niet doen voor die paar keer per jaar.

Als je een echte sjaggeraar als handelaar bent kun je zelfs bij de auto's die ingeruild/ingekocht worden met een vollere nog wat uit de tank pompen en gebruiken voor de auto's met een brandend lampje.

Naja, nu lekker genieten Bommes :)
Ach ja ik verbaas mij nog altijd over bepaalde proefritten die ik heb gedaan bij grotere dealers in niet de minste auto's. Dan heb ik het over meerdere bandenspanningsmeldingen, lege accu meldingen en andere 'waarschuwingslampjes'. Als dat tijdens de proefrit al niet goed zit, dan geloof ik niet dat dat het enige is wat opgelost moet worden voor de afleverbeurt.

• Pepppie
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:12:
@Pepppie hoe "erg" is nou het verschil als ik een band heb met de klassificatie 98Y en dan het type runflat of extra load? Want het stomme is, de 98 bepaalt de load per band en "dus" is het materiaal en stijfheid meer het gedrag.

Case in point; Pirelli maakt 98Y in 19" voor mijn BMW in alle 3 de versies (dus ook de standaard band); weet nou niet of dat echt heul erg merkbaar is. Sowieso heb ik al eens een stukje mijn mening gegeven over runflat en extra load; beiden zijn zeeeer specifiek per merk & type auto.
De wang van een runflat band is compleet anders dan die van een normale band (veel stijver/stugger). Ook de velg moet geschikt zijn voor runflat banden en daarbij wordt ook het onderstel bij BMW specifiek afgestemd op runflat banden.

Sommige mensen vinden runflat te stug (met name bij grote velgmaten en lage wangen) en kiezen bewust voor niet-runflat banden. Met name bij kleinere velgmaten (en dus hogere wangen van de banden) kan dit resulteren in zwabberend / slecht weggedrag. Op iedere as een andere variant is dan ook erg interessant :)

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:57:
Overigens mag het volgens de apk wel, mits geen X drive (4x4)
Dat het geen APK-afkeur is, betekent niet dat het goed is! Het kan zelfs zo zijn dat je wagen redelijk zoekerig gaat worden. Daarnaast zullen de runflats de hobbels minder comfortabel opnemen dan de banden zonder runflat-eigenschap. Al met al heb ik sowieso een nare bijsmaak bij jouw verhaal. En wat voor banden hebben ze eronder gedaan? Vol profiel betekent ook niet dat het per definitie goede banden zijn ;)

• CreativeS
  • Niet online
Pepppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:49:
De wang van een runflat band is compleet anders dan die van een normale band (veel stijver/stugger). Ook de velg moet geschikt zijn voor runflat banden en daarbij wordt ook het onderstel bij BMW specifiek afgestemd op runflat banden.

Sommige mensen vinden runflat te stug (met name bij grote velgmaten en lage wangen) en kiezen bewust voor niet-runflat banden. Met name bij kleinere velgmaten (en dus hogere wangen van de banden) kan dit resulteren in zwabberend / slecht weggedrag. Op iedere as een andere variant is dan ook erg interessant :)
Dit dus! Maar goed... dat zal wel weer nutteloos getorpedeerd worden door de expert :+

En ja, ik heb zelf ook nog runflats... de 17" Dunlop WinterSport 3 winterbanden.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 17-08-2022 15:53 ]

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

CreativeS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Dat het geen APK-afkeur is, betekent niet dat het goed is! Het kan zelfs zo zijn dat je wagen redelijk zoekerig gaat worden. Daarnaast zullen de runflats de hobbels minder comfortabel opnemen dan de banden zonder runflat-eigenschap. Al met al heb ik sowieso een nare bijsmaak bij jouw verhal. En wat voor banden hebben ze eronder gedaan? Vol profiel betekent ook niet dat het per definitie goede banden zijn ;)
De zelfde als er onderzaten maar dan de niet run flat versie.
Michelin Primacy 4
Dus achter en voor Michelin Primacy's 4, achter in runflat voor niet runflat.

De nare bijsmaak valt wel mee, bij ons dan toch.
Het is gewoon duidelijk dat het een handelaar is.
Dus: afspraken op papier, auto goed nakijken, dan pas betalen.
Punt.
In dit geval is het een NL auto, die uit de lease is gekomen, daarbij is het ding een keer overgegaan van lease maatschapij (2 eerdere eigenaren dus).
Nu net over de 90.000km gelopen, geen overmatige slijtage te vinden.
Originele banden nog vanuit aflevering, met die km dus een erg rustige rijder geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 17-08-2022 15:55 ]

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

CreativeS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Dit dus! Maar goed... dat zal wel weer nutteloos getorpedeerd worden door de expert :+

En ja, ik heb zelf ook nog runflats... de 17" Dunlop WinterSport 3 winterbanden.
Nee is vast niet nutteloos op de Ring met een M3 of zo iets.
Maar in deze familie bak.. die nou niet echt op de limiet gereden gaat worden.. :P

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12 18:27
Ik vind juist bij de "hogere" maten, met meer wang, de verschillen niet eens zo groot tussen RFT's en niet. En ik ben een behoorlijke zeikerd als het over wegligging én comfort gaat. Misschien omdat bij de plattere maten in die paar millimeter het complete gewicht moet worden opgevangen..

Ik zou me dus ook niet heel druk maken tussen voor en achter. Gewoon lekker rijden. Misschien zou ik zelf de RFT's voor leggen, ook al omdat de meeste lekke banden die ik gehad heb voor zaten, en je de oudste banden zo sneller oprijd.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

De Gran tourer is voorzien van 205/55/17
Dat is niet echt heel plat te noemen.
En inderdaad misschien wel slim om de oudste banden nu vooraan te leggen.
Alhoewel met de caravan er achter hangend de extra stijfheid van de runflats aan de achterzijde van de auto juist wel welkom is.
Maar heel eerlijk denk ik dat het niet eens echt te merken is.

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:55:
Nee is vast niet nutteloos op de Ring met een M3 325i of zo iets.
Maar in deze familie bak.. die nou niet echt op de limiet gereden gaat worden.. :P
Je snapt hopelijk wel dat zoekerig gedrag niet pas bij 'het op de limiet' rijden begint? Gewoon lekker relaxed 100km/u op de snelweg en continu corrigeren. Nu zal het allemaal wel meevallen, net als de mensen die bepaalde keuzes vergoelijken ondanks dat ze wel beter weten, maar goed. Juist bij een familiebak zou ik er extra op letten. Zeker als je veel met je gezin onderweg bent.

Overigens doelde ik met 'torpederen' op iets anders.
koppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:18:
Ik vind juist bij de "hogere" maten, met meer wang, de verschillen niet eens zo groot tussen RFT's en niet. En ik ben een behoorlijke zeikerd als het over wegligging én comfort gaat. Misschien omdat bij de plattere maten in die paar millimeter het complete gewicht moet worden opgevangen.
Ik heb hier 17" 225/45R17 RFT winterbanden en een set 17" 225/45R17 en 245/40R17 zomerbanden NON RFT. Als je het verschil niet voelt tussen RFT met zijn veel stuggere/stevigere wang en NON RFT... dan neem ik...
ik ben een behoorlijke zeikerd als het over wegligging én comfort gaat.
met een behoorlijke korrel zout. No offense.
koppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:18:
Misschien zou ik zelf de RFT's voor leggen, ook al omdat de meeste lekke banden die ik gehad heb voor zaten
_O-

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 17-08-2022 16:53 ]

• MAX3400

MAX3400

Pepppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

Interessante materie want ik dacht dat ze niet allemaal zo ontzettend verschilden; de wang is bij RFT's "gewoon" een halve centimeter dikker rubber en afhankelijk van merk/type band, zoals een Bridgestone Driveguard, voelen ze in lab/synthetische tests bijna aan als non-RFT's. Juist XL-banden hebben vaak/vaker niet alleen iets dikker rubber in de wang; ook het staal verwerkt in de band is dikker?

Maar goed om te weten dat BMW blijkbaar hun onderstel erop afstelt; zal van de week even de dealer bellen hierover want eigenlijk wil ik gewoon weer Pilot Sport eronder en daar ben ik van gewend de XL fijn te vinden. Maar als dat inderdaad niet kan/mag omdat daar dus regeltjes voor zijn vanuit BMW, dan limiteert dat een beetje mijn keuze voor nieuw rubber.

• Pepppie
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:40:
[...]
Maar goed om te weten dat BMW blijkbaar hun onderstel erop afstelt; zal van de week even de dealer bellen hierover want eigenlijk wil ik gewoon weer Pilot Sport eronder en daar ben ik van gewend de XL fijn te vinden. Maar als dat inderdaad niet kan/mag omdat daar dus regeltjes voor zijn vanuit BMW, dan limiteert dat een beetje mijn keuze voor nieuw rubber.
Hoezo niet? Je kunt toch gewoon de Pilot Sport 5 in runflat pakken?

Waarom trouwens XL onder een normale auto? Je kunt ook de Pilot Sport 4 SUV runflat pakken, die kunnen ook extra gewicht aan, maar zou ik echt afraden als je geen X-model hebt.

• koppie
CreativeS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb hier 17" 225/45R17 RFT winterbanden en een set 17" 225/45R17 en 245/40R17 zomerbanden NON RFT. Als je het verschil niet voelt tussen RFT met zijn veel stuggere/stevigere wang en NON RFT... dan neem ik...
Lees wat ik schrijf! Ik voel zeker het verschil (225/50R17), en dat schreef ik ook. Maar het is echt niet dat de één de vullingen uit mijn tanden schudt en het andere een complete dweil is. Het verschil op 19 inch (255 35 R19 + 2x 225 40 R19) was écht veel groter en niet meer fijn, terwijl het niet veel scherper werd. (RFT)
[...]
met een behoorlijke korrel zout. No offense.
...]
Moet je ook doen, laat staan dat ik heel blij was met RFT dit jaar staat buiten kijf na drie keer pech in 12 maanden. (Dus offence taken)

• MAX3400

MAX3400

Pepppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Waarom trouwens XL onder een normale auto?
Waarom niet? Ik had al XL's onder mijn Evo X liggen en daarna ook onder mijn A6 en S6. Ik vind juist dat type band fijner en sportiever.

Maar zal even jouw ideeen / suggesties meenemen naar de dealer; ga ze wel even bellen wat ik wel/niet kan met de 7-serie :)

• Pepppie
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Waarom niet? Ik had al XL's onder mijn Evo X liggen en daarna ook onder mijn A6 en S6. Ik vind juist dat type band fijner en sportiever.

Maar zal even jouw ideeen / suggesties meenemen naar de dealer; ga ze wel even bellen wat ik wel/niet kan met de 7-serie :)
XL op een 7 kan prima! Die is het gewicht wel waard :)

Ik heb zelf de PS4SUV onder de G05. Prima bandjes, achter slijt alleen enorm. Gemiddeld iedere 25k km nieuwe eronder.

• CreativeS
  • Niet online
koppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:56:
Moet je ook doen, laat staan dat ik heel blij was met RFT dit jaar staat buiten kijf na drie keer pech in 12 maanden. (Dus offence taken)
Tja, je kan een lekke band hebben, je kan andere pech hebben... met Verlengde Pechhulp maak ik mij daar niet zo druk om. Ook met RFT moet je uiteindelijk andere banden kopen. En die pech onderweg? Shit happens, er zijn ergere dingen op de wereld. En ja, ik kan allemaal redenen bedenken waarom pech zo ontzettend balen is... en alle andere onzin vergoelijken... that's life, als de velg maar heel blijft :)

• CreativeS
  • Niet online
Pepppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:11:
XL op een 7 kan prima! Die is het gewicht wel waard :)
Mijn bandenmaten zijn niet eens leverbaar in non-XL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRy35u0Xc9yO8YSq9fkBrSKmS4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ja3RJxkdZG8KUbXD2kBaBJi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B25o1-e_q5NZDRUTZZH6sJ3MZ84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/grbutRY8S840Zgiwr0AIG3aq.png?f=user_large

DT1 is overigens 'Different Thread'. Al hoop ik wel dat de Michelin Pilot Sport 5S binnen nu en 1,5 jaar komt, want anders ga ik eens vreemd en neem ik de Continental SportContact 7. En ja, ik ben zo'n OCD'er... 4 dezelfde banden (merk en type)!

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 17-08-2022 18:24 ]

• koppie
CreativeS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Tja, je kan een lekke band hebben, je kan andere pech hebben... met Verlengde Pechhulp maak ik mij daar niet zo druk om. Ook met RFT moet je uiteindelijk andere banden kopen. En die pech onderweg? Shit happens, er zijn ergere dingen op de wereld. En ja, ik kan allemaal redenen bedenken waarom pech zo ontzettend balen is... en alle andere onzin vergoelijken... that's life, als de velg maar heel blijft :)
Tuurlijk, en shit happens. Maar het was wel handig dat je toch de mogelijkheid had om naar de bandenboer te rijden, en na drie kwartier weer onderweg te zijn.. En een spijker en een inbussleuteltje uit je band trekken binnen twee weken was ook wel echt pech..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rePs_O8LnaSeF2P3qAR35adZak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GLpjdhIbh7KH00ViX6Egp9r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4-tfsmwCbCldw9DK4Xw3qgPioY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gqVdK7XFAwox2o7uUG67tiJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_1C9WfTGTxE69bK5HkBojDi9yE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiwUpgniAZs8MtUm4PSLlojj.jpg?f=fotoalbum_tile

• CreativeS
  • Niet online
koppie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:24:
Tuurlijk, en shit happens. Maar het was wel handig dat je toch de mogelijkheid had om naar de bandenboer te rijden, en na drie kwartier weer onderweg te zijn.. En een spijker en een inbussleuteltje uit je band trekken binnen twee weken was ook wel echt pech..

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Pfew... dat die spijker... hoe dom ook, altijd rechtop weet te komen als er een band langskomt... ;) Is gewoon balen natuurlijk. Ik kom heel veel in Duitsland en daar mogen banden die gecertificeerd zijn tot 270/300km/u niet geplugd worden en dus wil mijn bandenman ze eigenlijk niet fiksen. Klein rotspijkertje was wel een uitzondering, maar niet veel later heb ik ze toch maar vervangen. Dus ja, I feel your pain.

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Rijd al een tijdje rond met foutcode 30DA in mij E90.
Dit gaat om de Nox sensor. Als ik dit opzoek op internet zegt iedereen vervangen voor NOXEM en niet de sensor gebruiken die BMW aanraad.
Laatst had ik al wat anders met de auto, dit was net voor de APK en deze laten doen bij de garage hier om de hoek. Uit de factuur maak ik op dat de Nox sensor recent dus nog vervangen is, hoogstwaarschijnlijk door de BMW sensor

Van de week eindelijk mezelf de tijd gegund om dit door te nemen met de specialist waar de auto in onderhoud is, of die mij van raad konden voorzien wat ik het beste kon doen.

Kreeg in mijn ogen een vrij bijzondere mail terug, dus ben eigenlijk op zoek naar een andere BMW specialist.

Ik woon zelf in de Noordoostpolder, dus hier is alles ver weg ;)

Lees veel positieve berichten over offenga, helaas wat ver weg.
garage roos uit Almere zit hier een beetje in buurt, maar uit de recensies maak ik nou niet echt op of ik hier mijn auto wel naartoe wil brengen.

Heeft iemand misschien ervaringen of tips voor mij?

• CreativeS
  • Niet online
kipneck schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:48:
Uit de factuur maak ik op dat de Nox sensor recent dus nog vervangen is, hoogstwaarschijnlijk door de BMW sensor
Maar je weet het niet zeker? Zeker qua sensoren altijd origineel nemen (ook niet één van een OEM-fabrikant, is en blijft niet hetzelfde als origineel) en in geval van de NOX-sensor kan je inderdaad beter een Noxem plaatsen. Dan draait het blok ook weer stratisfied.
Rap te Wekerom, Gijsbertsen te Odijk, Offenga te Franeker, SPBA te 's-Gravendeel, DB Autotechniek te Culemborg, A.J. Karreman te Andijk, et cetera... en ik zal vast nog wel een enkele vergeten zijn, maar dat zijn goede specialisten die hun naam eer aan doen.

• Jeuvie
nielsicq schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:29:
@Jeuvie thanks, daar gebruik ik het vier ogen principe voor 😅
Is het gelukt?

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:24
Rijd al een tijdje rond met foutcode 30DA in mij E90.
Dit gaat om de Nox sensor. Als ik dit opzoek op internet zegt iedereen vervangen voor NOXEM en niet de sensor gebruiken die BMW aanraad.
Laatst had ik al wat anders met de auto, dit was net voor de APK en deze laten doen bij de garage hier om de hoek. Uit de factuur maak ik op dat de Nox sensor recent dus nog vervangen is, hoogstwaarschijnlijk door de BMW sensor

Van de week eindelijk mezelf de tijd gegund om dit door te nemen met de specialist waar de auto in onderhoud is, of die mij van raad konden voorzien wat ik het beste kon doen.

Kreeg in mijn ogen een vrij bijzondere mail terug, dus ben eigenlijk op zoek naar een andere BMW specialist.

Ik woon zelf in de Noordoostpolder, dus hier is alles ver weg ;)

Lees veel positieve berichten over offenga, helaas wat ver weg.
garage roos uit Almere zit hier een beetje in buurt, maar uit de recensies maak ik nou niet echt op of ik hier mijn auto wel naartoe wil brengen.

JvB Zeewolde hebben wij goede ervaringen mee :Y

Gamertag: timmie271

• nielsicq
  • Niet online
Yes, net klaar was plug and play en 3 minutes naar een blauw scherm gekeken :P

Volgende week vermoedelijk de kabel gebruiken om via de zelfde site de nieuwe gui op een Mini Cooper te installeren.

• Jeuvie
nielsicq schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

Yes, net klaar was plug and play en 3 minutes naar een blauw scherm gekeken :P

Volgende week vermoedelijk de kabel gebruiken om via de zelfde site de nieuwe gui op een Mini Cooper te installeren.
Top! Nu alles goed bewaren mocht de dealer ooit nog eens nieuwe software flashen.

• nielsicq
  • Niet online
Jeuvie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Top! Nu alles goed bewaren mocht de dealer ooit nog eens nieuwe software flashen.
Ja bedankt voor de tip, heb niet zo veel ervaring met bmw, ben wat actiever in het Ford topic. O-)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

timmie271 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

JvB Zeewolde hebben wij goede ervaringen mee :Y
Tja ik wel/niet. Normaal ging het goed. Maar ze kregen niet het gepiep uit mijn remmen. Heeft mij behoorlijk veel geld gekost zonder dat het opgelost was. Uiteindelijk naar de dealer gegaan en die lostte het wel op. Nieuwe turbo hadden ze wel netjes gedaan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Banden, blijft altijd weer een dingetje :P

Met de E91 heb ik eigenlijk altijd Michelin gereden, eerst PS4 en daarna PSS omdat PS4 niet leverbaar was. Toen ik de F31 kocht stond deze op Kumho PS71, en die bevallen eigenlijk heel erg goed. Veel meer grip in de regen. Geen idee alleen hoe ze echt te vergelijken zijn, aangezien de wegligging van de E91 met KWv3 wel beter was. F31 staat op zo'n KW EDC schroefset die ik een beetje mwa vind. Als ik nog eens zou moeten wisselen komt er denk ik PS91 onder. Oja, en altijd non-runflat om de 19" hoepels :)

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12 23:59
Hier ook een gevoelige jongen op bandengebied.
Heb de originele (20-inch) Goodyear runflats onder mijn G31 liggen, maar vind het dempend vermogen niet altijd voldoende.
Het voertuig is ook voorzien van optie S2VW M Sports Supension Professional, dat zal het ook niet altijd beter maken in mijn geval. Met de non runflat winterset (op hetzelfde type velg) rijdt het wat comfortabeler maar dan is de bochtenstabiliteit wel wat minder.
Over een maand of twee/drie ga ik het weer ervaren!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gelukkkig heeft mijn auto speciaal voor de auto ontworpen banden, dat maakt het kiezen weer een stuk makkelijker :+

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een apparaat of een OBD2 apparaat, die voor mijn BMW indien nodig in de toekomst mijn accu zou kunnnen inleren maar ook mijn automatisch parkeerrem zou kunnen uitschakelen bij het vervangen van mijn remschijven en blokken. Zie door de bomen de bos niet meer (online), iemand idee?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

lord_fh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Top ! in ieder geval wat voor elkaar gekregen.

over dat tanken, wat een zak hooi dat ie gaat zeggen "normaal kan je wel langer op lampje" , dat is toch totaal niets toevoegend maargoed, slim dat je het hebt gelaten,daar kom je nl toch niet verder mee met iemand die er zo in staat.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe hij anders zou hebben moeten reageren. Het is namelijk zo (al dan niet bevestigd door meerdere Tweakers + ervaring ondergetekende) dat het heel raar is als de restafstand 40km is, je stil komt te staan.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

la_fusion schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Ach ja ik verbaas mij nog altijd over bepaalde proefritten die ik heb gedaan bij grotere dealers in niet de minste auto's. Dan heb ik het over meerdere bandenspanningsmeldingen, lege accu meldingen en andere 'waarschuwingslampjes'. Als dat tijdens de proefrit al niet goed zit, dan geloof ik niet dat dat het enige is wat opgelost moet worden voor de afleverbeurt.
Idem! Kreeg tijdens een proefrit dat het motorlampje brandde én dat de auto compleet uitviel toen ik hard remde. Kon de verkoper opbellen voor een jumpstart :+ ..

Denk dat het voor zich spreekt dat ik de beste wagen maar heb laten staan.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

CreativeS schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Zeker qua sensoren altijd origineel nemen (ook niet één van een OEM-fabrikant, is en blijft niet hetzelfde als origineel) en in geval van de NOX-sensor kan je inderdaad beter een Noxem plaatsen. Dan draait het blok ook weer stratisfied.
Spreek je jezelf niet tegen?

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-12 19:52
DaFreakhead schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:55:
Hier ook een gevoelige jongen op bandengebied.
Heb de originele (20-inch) Goodyear runflats onder mijn G31 liggen, maar vind het dempend vermogen niet altijd voldoende.
Het voertuig is ook voorzien van optie S2VW M Sports Supension Professional, dat zal het ook niet altijd beter maken in mijn geval. Met de non runflat winterset (op hetzelfde type velg) rijdt het wat comfortabeler maar dan is de bochtenstabiliteit wel wat minder.
Over een maand of twee/drie ga ik het weer ervaren!
Ik wil binnenkort voor de F31 een 18inch winterset halen. Maar twijfel of ik RF zou nemen.
(Gaan 2x wintersport)

Zomerset zijn 19inch PS4 non RF.

Heb nog nooit met RF gereden. Dus geen idee nog wat te doen.

• CreativeS
  • Niet online
Nee. Want in alle gevallen kun je beter voor originele sensoren kiezen (LMM, nokkenas, et cetera), behalve de NOX-sensor… want die gaat nogal snel kapot en het alternatief is beter. De uitzondering lijkt mij duidelijk en om nu ‘bijna’ toe te voegen in deze queste op laag water…

[ Voor 22% gewijzigd door CreativeS op 18-08-2022 10:03 ]

• Patroclos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-12 23:41
Patroclos schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:18:
Sinds de vakantie in Frankrijk met onze (handgeschakelde) 216d Gran Tourer schiet de wagen op de snelweg af en toe uit de 6de versnelling (rond de 120-130 km/u) - tijdens de terugrit ongeveer 6 keer op 800 km. Dit gebeurt op onvoorspelbare momenten, het is niet dat de motor plots wat harder moest werken.
Voor de rest merken we niet echt iets aan de versnellingsbak: schakelen gaat even vlot als voorheen, maakt geen lawaai... Het gebeurt ook niet in de andere versnellingen (sindsdien houden we 'm in 5de op de snelweg, en dan doet het probleem zich niet voor). De garage zegt dat we ook er wel mee kunnen blijven rijden tot hij over twee weken binnengaat.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe prijzig de herstelling zou kunnen zijn?

En eventueel wat ik misdoe met de wagen? :) Ik moet zeggen, ik ben globaal nog altijd tevreden erover, maar hij is toch fragieler dan ik verwacht had... (na een versleten krukaspoeli op 60k, nu dit op 68k, zijn zaken die ik nog niet was tegengekomen).
Wagen vandaag binnengebracht bij de BMW-garage en die konden niets vinden. Zijn er half uurtje mee op de snelweg gaan rijden en het is niet gebeurt, dus zij zouden er voorlopig verder niets mee doen. Ze dachten dat het misschien te wijten was aan de hitte.
Als het probleem zich toch nog blijft voordoen (dit weekend gaan we een kleine 500km rijden, kunnen we wel zien dan), kunnen ze volgens hen enkel een nieuwe versnellingsbak erin zetten (wat voor 6-7000 euro toch wat duur lijkt).
Ik heb overigens de 6de versnelling niet echt gemist de voorbije weken. Verbruik was niet meer dan anders en zo veel luider was de auto ook niet.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Patroclos schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Wagen vandaag binnengebracht bij de BMW-garage en die konden niets vinden. Zijn er half uurtje mee op de snelweg gaan rijden en het is niet gebeurt, dus zij zouden er voorlopig verder niets mee doen. Ze dachten dat het misschien te wijten was aan de hitte.
Als het probleem zich toch nog blijft voordoen (dit weekend gaan we een kleine 500km rijden, kunnen we wel zien dan), kunnen ze volgens hen enkel een nieuwe versnellingsbak erin zetten (wat voor 6-7000 euro toch wat duur lijkt).
Ik heb overigens de 6de versnelling niet echt gemist de voorbije weken. Verbruik was niet meer dan anders en zo veel luider was de auto ook niet.
Nu weet ik dat bij de tourer, zeker van eerdere bouwjaren, koppeling, vliegwiel en poelie bekende kwalen zijn. dus ipv meteen een hele versnellingsbak vv (dan zou ik een specialist zoeken en een gereviseerde eronder of deze laten maken) kan je ook tussenstap koppeling/vliegwiel doen.

• MAX3400

MAX3400

@Patroclos dat vind ik grof geld; een goede revisie van een versnellingsbak (als het daar aan zou liggen), kost je waarschijnlijk de helft. Daarnaast heeft BMW op de site zelf ook gereviseerde onderdelen in de "verkoop" via https://www.bmw.nl/nl/con...inele-bmw-onderdelen.html echter daar kan ik geen prijs van vinden.

Geen idee in welke regio je ongeveer woont maar iets zegt me dat de BMW-garage even niet degene is waar je terecht moet met je vragen / defecten omtrent de auto.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Sowieso kan ik de warmte nou niet echt als reden duiden voor het uit de 6de versnelling schieten..

De olie in de bak wordt heter met het extra warme weer, als dat al invloed heeft.
Dan zal die olie wat dunner zijn maar ik geloof er niets van dat het ding daardoor uit zijn versnelling schiet.

Rijd je op de cruise control als dit gebeurd?
Gebeurd het bij "berg/heuvel" op rijden?
Bij gas loslaten?
Bepaalde snelheid?

Ik lees iets over het vervangen van de krukaspoelie?
Of was dat het dubbelmassa vliegwiel?
Zijn de motor steunen in orde?

• Patroclos
Bommes schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:21:
Sowieso kan ik de warmte nou niet echt als reden duiden voor het uit de 6de versnelling schieten..

De olie in de bak wordt heter met het extra warme weer, als dat al invloed heeft.
Dan zal die olie wat dunner zijn maar ik geloof er niets van dat het ding daardoor uit zijn versnelling schiet.

Rijd je op de cruise control als dit gebeurd?
Gebeurd het bij "berg/heuvel" op rijden?
Bij gas loslaten?
Bepaalde snelheid?

Ik lees iets over het vervangen van de krukaspoelie?
Of was dat het dubbelmassa vliegwiel?
Zijn de motor steunen in orde?
Het is een 216d Gran Tourer van mei 2018, dus niet echt van de beginperiode (als ik de cyclus goed begrepen had). Volgens de factuur hadden ze de krukaspoelie een maandje terug vervangen. Over de staat van de motorsteunen kan ik niet veel zeggen, daar heeft de garage (regio Gent) niets van gezegd alleszins.

Tot hiertoe was ik best tevreden van de garage, maar ben er nu ook nog niet zoveel moeten langsgaan (de regelmatige controles waren altijd zonder drama). Tot hiertoe ook niet overdreven duur (onderhoud is hetzelfde of minder als ik wat vroeger voor mijn Volvo V40 of Fiat Grande Punto betaalde).

Er was niet echt een lijn in te trekken wanneer het gebeurde. Soms stond de cruise control aan, soms niet. Zowel bergop, bergaf als op vlakke stukken, een paar keer als ik een vrachtwagen inhaalde, maar ik denk als we versnelden niet als we versnelden en zeker niet als we de gaspedaal loslieten. Altijd rond de 120-130 km/u, nooit kort op het voorgaande incident. We reden met een dakkoffer, dus iets meer windweerstand dan anders wel. Vanaf Lille zijn we in 5de blijven rijden en is het niet meer gebeurd.
Ik vond de hitte-uitleg nu ook wel wat bizar, en ik vind de wagen een stuk fragieler dan ik op voorhand had verwacht. De Volvo V40 die ik ervoor had heeft op 280k geen krimp gegeven, en zelfs mijn Fiat Punto begon pas wat motorkuren te verkopen op 110k :) (Nuja, de elektrische ruiten hebben het op die tijd al wel 4 keer begeven.)

De voorbije maand hebben we de 6de versnelling niet meer gebruikt. Morgen vertrekken we voor een weekend naar de Ardennen, is zien of het probleem zich nog voordoet. Ik denk dat ik eigenlijk wel perfect zonder die 6de versnelling kan leven moest het nog gebeuren, maar wellicht is het geen geweldig idee om het te negeren? :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Patroclos op 18-08-2022 15:15 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Patroclos schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

[..]
De voorbije maand hebben we de 6de versnelling niet meer gebruikt. Morgen vertrekken we voor een weekend naar de Ardennen, is zien of het probleem zich nog voordoet. Ik denk dat ik eigenlijk wel perfect zonder die 6de versnelling kan leven moest het nog gebeuren, maar wellicht is het geen geweldig idee om het te negeren? :-)
Of je het veilig negeren kan, hangt af van de oorzaak. Als het probleem in de bak zit, maakt het lijkt me weinig uit of je die 6 gebruikt of niet. Als het een andere oorzaak heeft kan ik me voorstellen dat dit probleem zich ook in andere versnellingen kan/zal gaan voordoen, en mogelijk schade maakt aan de bak.

Maar verder is in de 5 rijden natuurlijk geen enkel issue, op een iets hoger verbruik en geluid na.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MAX3400

MAX3400

Patroclos schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Bel/contact even De Clercq in Erondegem?

• Patroclos
Als het probleem terugkeert, ga ik dat doen. We zullen na het weekend wel meer weten.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Mmm, probleempje hier. Net een rit van ~150km gemaakt waarbij de airco zo rond 45mins steeds minder ging blazen. Hij lijkt wel nog steeds koud te zijn (de roosters zijn ijskoud) maar er komt zo goed als geen lucht uit. Het lijkt ook wel samenhang te hebben met de temp van de auto, de olie was bijna 120graden.

Ben 1 keer gestopt tussendoor bij een tankstation en daarna deed hij het heel ff goed (10 mins). Iemand enig idee.

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:13:
Ik ben opzoek naar een apparaat of een OBD2 apparaat, die voor mijn BMW indien nodig in de toekomst mijn accu zou kunnnen inleren maar ook mijn automatisch parkeerrem zou kunnen uitschakelen bij het vervangen van mijn remschijven en blokken. Zie door de bomen de bos niet meer (online), iemand idee?
Beide dingen doen Bimmerlink.

https://www.bimmerlink.app/ Ik heb ze beiden gebruikt en het werkt goed wel de juiste adapter erbij kopen die voor de F20 heeft niet alle functies voor een G50 bijv.

[ Voor 15% gewijzigd door RAAF12 op 18-08-2022 19:26 ]

• CreativeS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:13:
Accu gewoon bij een specialist of dealer laten doen. Je hebt toch niet elke 2 à 3 jaar een accu nodig? 4 tientjes en klaar is kees... zoals het hoort. Je kunt ook gewoon zelf ISTA+ regelen. Vast genoeg downloadlocaties.

Ook al zeggen vele experts dat Bimmerlink een geweldige tool is... ook dat is gewoon een thirdparty tool waarbij veel problemen kunnen ontstaan en ook dan kan je na drie jaar je splinternieuwe accu vervangen. Sommige experts houden de auto geen eens drie jaar, dus ja... dat de accu na drie jaar kaduuk is... boeit dan ook niet :)

Hier ook weer één:

https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1761389

https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/

https://bimmerprofs.com/registering-battery-launch/

Anderen mogen ook in de herhaling vallen ;)

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-12 22:14
Altijd leuk als zo’n stomme Fransoos tegen je bumper aan zit. Zat helemaal onder de rode verf. Na poetsen nog wat lakschade. Met spotrepair op te lossen denken jullie? Natuurlijk geen briefje.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VvcSgxDP/397-CA90-C-0-D1-E-468-C-8-C0-B-E67-EC438-F978.jpg

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Civic09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:32:
Altijd leuk als zo’n stomme Fransoos tegen je bumper aan zit. Zat helemaal onder de rode verf. Na poetsen nog wat lakschade. Met spotrepair op te lossen denken jullie? Natuurlijk geen briefje.
[Afbeelding]
Denk hele bumper spuiten, vervelend maar valt mee qua kosten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Bommes schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

De zelfde als er onderzaten maar dan de niet run flat versie.
Michelin Primacy 4
Dus achter en voor Michelin Primacy's 4, achter in runflat voor niet runflat.
Ik zou het niet in m'n hoofd halen om daar (lang) mee te rijden. Heb dat ooit gedaan om te proberen: twee banden versleten, twee banden halverwege. Het reed voor geen meter. Drie km naar huis gereden en meteen ook nieuwe banden voor de andere as besteld.
En die week héél rustig gereden want het weggedrag wordt compleet onvoorspelbaar. Blij toen ik weer een gelijke set erop had liggen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 15:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn broer kreeg OTA de BENELUX 2022-3 kaart al binnen, lijkt (woensdag iig) nog niet in de download manager te zitten? (gaat om een G21 in zijn geval).

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Civic09 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:32:
[Afbeelding]
Daarom altijd oppassen waar je auto parkeert als je gehecht bent aan je lak. En zeker niet gaan fileparkeren.
Veel mensen kijken echt nergens naar, boem is ho.

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 19-08-2022 09:54 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Pannencouque schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Ik zou het niet in m'n hoofd halen om daar (lang) mee te rijden. Heb dat ooit gedaan om te proberen: twee banden versleten, twee banden halverwege. Het reed voor geen meter. Drie km naar huis gereden en meteen ook nieuwe banden voor de andere as besteld.
En die week héél rustig gereden want het weggedrag wordt compleet onvoorspelbaar. Blij toen ik weer een gelijke set erop had liggen.
Waarom rijdt dat voor geen meter? Wat gaat er mis dan? En reed je dan heel de week door de regen ofzo?
Zelfs bij nieuwe banden heb je na een tijd verschil in profieldiepte, omdat de aangedreven as nou eenmaal sneller slijt. Op droog wegdek al helemaal geen issue, bij nat weer krijg je sneller overstuur (als achteras verder versleten is), maar als je rustig rijdt ga je dat waarschijnlijk ook niet merken, daarnaast heb je ook nog DTC die prima ingrijpt als je niet mijlenver over de limiet gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Het Fantoom op 19-08-2022 11:23 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:11
Tortelli schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:12:
Mijn broer kreeg OTA de BENELUX 2022-3 kaart al binnen, lijkt (woensdag iig) nog niet in de download manager te zitten? (gaat om een G21 in zijn geval).
Hier ook enkel nog "Road Map EUROPE Live 2022-2" beschikbaar via Download Manager voor mijn F40.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Rivanov
Delivery video van de LCI M3.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-12 19:52
DeBaroN schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:29:
Ben alvast op zoek naar een setje 18'' wintervelgen voor de F31 m sport (geen breedset).
Gaan minimaal 2x per jaar met wintersport, dus nodig.
Op 1 staat nu de 405M. Maar wat er te koop staat op MP hebben allemaal de Pirelli Sottozero (3) er op liggen. (Meestal 6-7mm) Wat ik aan bandenreviews lees, zijn ze er niet zo positief over.
Mensen hier ervaring met die band?
@Civic09 Jij hebt volgens mij 405m als winterset onder de F31? Met Pirelli's?

• Pepppie
  • Niet online
Tortelli schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:12:
Hier in beide auto’s 2022-3 Benelux ook al gepusht gekregen. Zal met enkele weken wel als volledige download te krijgen zijn via de DM.

• Rivanov
Pepppie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Hier in beide auto’s 2022-3 Benelux ook al gepusht gekregen. Zal met enkele weken wel als volledige download te krijgen zijn via de DM.
Zou dit enkel gelden voor Benelux kaarten? Of ook Europe?

• Tortelli

Tortelli

Rivanov schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

De download via BMWDownloadManager is heel Europa. Totaal een 30GB.
Met een beetje vlotte USB stick heb je hem er ~20 minuten opstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 19-08-2022 14:57 ]

• Pepppie
  • Niet online
Rivanov schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

De auto haalt OTA alleen het deelgebied binnen wat je hebt ingesteld in je ConnectedDrive-profiel. Voor de hele map is het wat @Tortelli schreef; alleen via de BMW DM op een USB.

• RAAF12

RAAF12

*.*

CreativeS schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Accu gewoon bij een specialist of dealer laten doen. Je hebt toch niet elke 2 à 3 jaar een accu nodig? 4 tientjes en klaar is kees... zoals het hoort. Je kunt ook gewoon zelf ISTA+ regelen. Vast genoeg downloadlocaties.

Ook al zeggen vele experts dat Bimmerlink een geweldige tool is... ook dat is gewoon een thirdparty tool waarbij veel problemen kunnen ontstaan en ook dan kan je na drie jaar je splinternieuwe accu vervangen. Sommige experts houden de auto geen eens drie jaar, dus ja... dat de accu na drie jaar kaduuk is... boeit dan ook niet :)

Hier ook weer één:

https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=1761389

https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/

https://bimmerprofs.com/registering-battery-launch/

Anderen mogen ook in de herhaling vallen ;)
Je kan wel zelf je accu kopen tegen de laagste prijs en hem zelf inlereren, zo'n garage rekent ook nog eens een opslag voor een accu. En ik koop de Varta AGM ,, dezelfde gebruikt BMW ook. Maar als het je hobby niet is laat je het gewoon door een garage doen. Bimmerlink en Bimmercode zijn goede programma's maar ja de gebruikers zijn niet allemaal even capabel, zullen we maar zeggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwLnEFc4a2-QNfXfi_Nw4UjdeRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3msZtTM9G6nZqi0N3z5Y4kx9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is trouwens de accu uit de vorige car een F20. Zelfde accu als een G20 heeft,

• RAAF12

RAAF12

*.*

Het Fantoom schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Daarom altijd oppassen waar je auto parkeert als je gehecht bent aan je lak. En zeker niet gaan fileparkeren.
Ook naast iemand parkeren kan schade geven, vol de portieren openen heeft al heel wat schade opgeleverd. Of iemand laat tijdens een straffe windvlaag het portier uit haar handen vliegen...
Beste is zo ver als mogelijk te weg te parkeren van andere auto's er zijn rubberstrips voor te koop die aan de deur worden bevestigd maar wel foeilelijk om te zien.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Tortelli schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

De download via BMWDownloadManager is heel Europa. Totaal een 30GB.
Met een beetje vlotte USB stick heb je hem er ~20 minuten opstaan.
Maar dan heb je OOK een vlotte Internetverbinding nodig! Geen probleem hier met glas maar er zijn er zat die op een brakke DSL zitten. 2022-3 moet er wel snel aankomen want de laatste is alweer een kwartaal oud. Verwacht er niet teveel van, de user die hier onlangs klaagde dat veel straten in Eindhoven er niet op stonden zou weleens weinig verschil kunnen merken. Dat is de reden dat ik bij mijn (lange) rondreizen door de EU andere navigatie gebruik.

[ Voor 28% gewijzigd door RAAF12 op 19-08-2022 18:11 ]

• CreativeS
  • Niet online
Ik zeg toch ook niet dat hij een originele accu moet kopen? Enkel het aanmelden (zelfde amperage) of registreren (andere amperage) bij de specialist of dealer laten doen. Maar goed, daarin verschillen we gewoon van mening. Ik raad ten allen tijde die ‘third party’ meuk af. Zeker voor gebruik betreffende accu’s. Het gaat te vaak fout, maar goed, daar moet men zelf maar lekker achterkomen *O*

Of niet expertje? Internet staat vol met problemen… zelfs enorm goed onderbouwd, maar goed, zonde van de energie.

[ Voor 23% gewijzigd door CreativeS op 19-08-2022 18:19 ]

• Rivanov
RAAF12 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Maar dan heb je OOK een vlotte Internetverbinding nodig! Geen probleem hier met glas maar er zijn er zat die op een brakke DSL zitten. 2022-3 moet er wel snel aankomen want de laatste is alweer een kwartaal oud. Verwacht er niet teveel van, de user die hier onlangs klaagde dat veel straten in Eindhoven er niet op stonden zou weleens weinig verschil kunnen merken. Dat is de reden dat ik bij mijn (lange) rondreizen door de EU andere navigatie gebruik.
Ik woon zelf in regio Eindhoven en het valt allemaal best mee hoor. Nieuwe wegen staan er gewoon op.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-12 22:14
Het Fantoom schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Al er iemand is, die tot frustratie van de rest van het gezin ontzettend zorgvuldig is met het kiezen van een parkeerplaats, dan ben ik het wel. Liefst altijd vrij, niet naast oude brikken, 3-deurs auto’s, auto’s met kinderzitjes op achterbank etc. Thuis gebruiken we onze Up voor bezoekjes aan stad en supermarkt om zo de BMW te ontzien. Dat lukt op vakantie helaas niet. Wil nu wel meteen de voirbumper meenemen zodat ik de ontsierende steenslag ook kwijt ben. Zal wel minimaal 1500 euro kosten om beide bumpers strak te maken.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/08/1660930458-600-x-450px-20220819_151706.jpg

Alsof er niets achter hangt.. :P
Nou ja dat is ook niet zo je merkt het wel met optrekken maar het rijd heerlijk.
Vermogen genoeg voor onze lichte caravan.

Met 97km/u op de cruise zag ik op het verbruiks metertje iets zuiniger dan de 1 op 10 voorbij komen.

Ding op de sportstand een de automaat reageert gewoon erg goed.

• MAX3400

MAX3400

Fijne vakantie, @Bommes en tot in de pruimentijd :)

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:43:
Fijne vakantie, @Bommes en tot in de pruimentijd :)
Nu nog maar 1 weekendje weg.
Volgende week nog rest werken en dan vertrekken we vrijdag naar de Ardèche.
Achterbanden wat harder oppompen maar vooralsnog rijd het super.
Achter de Captur was het net wat stabieler viel me op maar goed die heeft wel extreem weinig overgang achter de as.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjlVdQYgNUnD2-pr3VsfBkW-9g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KosNuVnWQ00rdJRRu9hYbnVM.jpg?f=fotoalbum_large

Zucht.... auto is al 2x terug geweest, 1 bui en alles weer vol rechts achterin. Morgen maar weer bellen... begin het nou zat te worden. Heb de auto een maand.

Dichtlassen dat klere pano dak...

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:05
lord_fh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[Afbeelding]

Zucht.... auto is al 2x terug geweest, 1 bui en alles weer vol rechts achterin. Morgen maar weer bellen... begin het nou zat te worden. Heb de auto een maand.

Balen zeg. Welke BMW en hoe oud?

• MAX3400

MAX3400

zunrob schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Balen zeg. Welke BMW en hoe oud?
lord_fh in "Het grote BMW-topic #14" ;)

En ja, goed vervelend als iets belanrijks als een dak niet goes sluit tegen vocht/regen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

lord_fh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:26:
[Afbeelding]

zit er niet gewoon een afvoer verstopt? Is wel een acuut probleem omdat je kans hebt dat de computers in de kofferbak waterschade krijgen.

https://bmwpanoramadaken.nl/
goede ervaringen mee voor revisie heel dak.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Tortelli

Tortelli

RAAF12 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Ik doelde op het installeren van usb naar auto. Download gaat niet harder dan 30-50MB/s geloof ik. Zit op Gbit glas 😄

• lord_fh

lord_fh

PS5

bombadil schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

zit er niet gewoon een afvoer verstopt? Is wel een acuut probleem omdat je kans hebt dat de computers in de kofferbak waterschade krijgen.

https://bmwpanoramadaken.nl/
goede ervaringen mee voor revisie heel dak.
Alst goed is isndat 2x nagekeken en opgelost. Ik had die site idd ook gezien, maar heb garantie dus ga niet even 850 euro stukslaan op iets dat vanaf dag 1 al was

• MAX3400

MAX3400

Tortelli schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:23:
[...]

Ik doelde op het installeren van usb naar auto. Download gaat niet harder dan 30-50MB/s geloof ik. Zit op Gbit glas 😄
Ja dat. Helemaal *** dus.

Kan overigens ook aan BMW liggen dat ze QoS of andere zaken hebben ingericht. Op Xbox krijg ik tot wel 850Mbps als ik games download :)

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Putyah schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:21:

Hebben jullie nog suggesties wat ik doen om iets rustiger te kunnen slapen? Het is vooral opvallend dat het alarm niet is afgegaan.
Verschrikkelijk! Ik heb het nu ook 2x meegemaakt....
Weet je zeker dat je alarm niet is afgegaan? Ik twijfelde de eerste keer ook. Camera's gehangen en heb vervolgens de 2e keer mijn alarm af zien gaan op de film. Maar ik werd wakker van mijn claxon omdat ze mijn stuur er niet af kregen.... Ik wil nog wel aan de garage gaan vragen of ze mijn alarm kunnen verlengen zodat die langer af gaat, maar zal wel wetgeving/richtlijnen zijn dat dat niet mag.
Civic09 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:03:
Waardeloos dat leeghalen van auto’s. Ik heb gelukkig een oprit en woon in een klein dorpje, maar als dit bij mij zou gebeuren was de lol er meteen af en mocht de dealer hem houden. Heb een bewakingscamera onder mijn carport en een deurbel met camera, maar of dat afschrikt vraag ik me af. Heb weleens beelden gezien van daders die er geen problemen mee hebben om vol in beeld te komen.
MAX3400 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

En dan nog...

Capaciteit ter opsporing? 0. Interesse voor opsporing? 0. Herkenbaarheid (schemering/nacht) van gemiddelde deurbel? Pixelated.

Het gaat overigens niet alleen over auto's; heel veel criminaliteit in de straat is vaak een pakkans van likmevestje maar o wee als de politie iets niet snapt; dan volgt er nog net geen razzia om iedereen en zijn moeder maar te bewegen Ring/Eufy/Google beelden aan te leveren.

:+
Bij mij is 2 jaar geleden (aug '20) ingebroken in mijn 420i F36 en 2 maanden geleden weer. Sindsdien camera's gehangen. Het boeit ze geen reet.
Ze kijken in mijn camera's, doen hun capuchon op en gaan met de daad beginnen. Vervolgens gaat mijn alarm af, ze bukken even. Alarm stopt, staan op en gaan verder. Ik werd er 's nachts wakker van. 112 nam het wel serieus en kwamen (ook omdat ze nog bezig waren), maar ik wist allang dat het geen zin meer had, omdat die gasten (< 15 min nodig hebben). Ze waren er met een minuut of 5, speurhond langgewenst, ook geen resultaat. Vervolgtraject is alleen lastig. Die gasten zijn niet meer te vinden, te traceren of in het land. 2 weken later een woonwijk in een andere gemeente en de zoektocht begint weer opnieuw. Ik denk dat je dit net als met het drugsprobleem moet doen, niet de handelaartjes pakken maar hoger in de boom naar de kern zoeken in 'de regio waar ze vandaan komen'.

Wel een nacht met weinig slaap :P Dit was dus onlangs de 2e keer. Van de week bericht dat mijn auto na 1,5-2 maanden klaar is vanwege leverproblemen. Heb wel een keurige huurauto die tijd waar ik probleemloos km mee kan maken (en maak). Alleen de rompslomp, inbreuk op privacy op je spullen en dat je je eigen auto niet hebt is gewoon kut.

Maar of ik nu dingen anders dan doen? Nee, ik ga niet voor 5K oid een hek weg zetten en mijn hekwerk aanpassen o.i.d. Mogelijk een stuurslot voor de nacht, maar deze keer hebben ze mijn stuur niet meegenomen en de vorige keer wel. Dus of dat dat ze tegen houdt, geen idee.
Voortaan krijgt mijn vriendin lig met haar auto de oprit :+ Ik ga hem in de wijk wegzetten (onze oprit zit toch vrij verdekt). In de straat is die veel zichtbaarder en ik zal mijn portier altijd naar de straatkant en nooit meer stoep zetten. Het doet mentaal dus echt wel wat met je. En tja, mogelijk moet ik verder lopen/kost het meer tijd/moeite omdat de parkeerplaatsen in de wijk ook schaars zijn, maar van de andere kant wordt ik er niet 's nachts wakker van, doe je misschien gekke dingen met die gasten voor de deur en raast de adrenaline door je lijf, maar dan doe ik 's ochtends 2 belletjes en is alles weer geregeld.....Auto is nu 4 jaar oud (omdat ie dus 2 jaar geleden de 1e keer aan de beurt was, dacht ik dat ie 'uit de mode' was voor ze, maar dus nog niets is minder waar). Geen idee ook of dit mijn toekomstige keuze gaat beïnvloeden qua auto. Ik geniet van mijn wagen en dit is gewoon kut. Maar ik denk echt dat je er inderdaad niks aan kan doen (zorgen dat je niet in een woonwijk woont waar veel BMW's zijn / niet in het zicht hebben)....

[ Voor 21% gewijzigd door RickvN op 20-08-2022 00:19 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Het Fantoom schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Waarom rijdt dat voor geen meter? Wat gaat er mis dan? En reed je dan heel de week door de regen ofzo?
Zelfs bij nieuwe banden heb je na een tijd verschil in profieldiepte, omdat de aangedreven as nou eenmaal sneller slijt. Op droog wegdek al helemaal geen issue, bij nat weer krijg je sneller overstuur (als achteras verder versleten is), maar als je rustig rijdt ga je dat waarschijnlijk ook niet merken, daarnaast heb je ook nog DTC die prima ingrijpt als je niet mijlenver over de limiet gaat.
Precies wat ik zei: het werd onvoorspelbaar. Beide assen kregen een ander weggedrag, leken anders om te gaan met demping etc. Het voelde alsof het hele onderstel ineens 'wobbly' was geworden. Bij lastwissel merkte ik dat voor- en achteras verschillend reageerden.

Ik heb het nog effe opgezocht: ik had voorop de RFT's liggen en achterop de non-RFT geïnstalleerd. Zo gauw ik bij de bandenboer wegreed en moest remmen voor de eerste rotonde voelde ik het al (dan rij je dus hooguit 70 ofzo). De bandenboer (die nota bene vooral Linglong verkocht en dus niemand van fantastisch weggedrag wil voorzien) voorspelde ook al dat ik het zou gaan merken en niet blij zou zijn. De voorkant was stijf gebleven maar de achterkant leek haast te kwispelen - let wel, we hebben het hier over tokkelen in stadsverkeer.

Ik heb vaker met verschillende merken op verschillende assen gereden, zelfs tijdelijk met winterbanden op de ene en zomerbanden op de andere as (band lek gereden), maar dat komt qua dramatisch weggedrag allemaal niet in de buurt van één as RFT en eentje non-RFT. Ik zou het nooit meer in m'n hoofd halen en ook niemand adviseren.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Afgelopen donderdag met de E46 even naar Duitsland geweest. Ik was echt blij verrast, een auto die 20 jaar oud is, op 1k na 4 ton op de teller heeft en een 4 cilinder diesel die zo gemakkelijk naar de 200 gaat. Vond wel dat de auto wat zweverig werd ondanks een M onderstel dus 170 vond ik een mooie kruissnelheid. Het verbruik viel me ook mee met deze snelheden. 1 op 14 op de cruise. Wat kunnen/konden ze toch auto's maken bij BMW! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1 ... 176 ... 382 Laatste