Het idee is dat de beste wielen altijd achter liggen. Dit gaat niet om het sturen of om de aandrijving, maar om het moment van grip verliezen. Het is gemiddeld gezien veel veiliger om voor grip te verliezen, omdat je dan met onderstuur de bocht uit glijdt. Wanneer je achter grip verliest krijg je overstuur en dat is over het algemeen een stuk minder voorspelbaar en voor de gemiddelde persoon moeilijker op te vangen.loeberce schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:17:
Maar aangedreven wielen met grip helpen niet als je voor niet kan sturen. Of maak ik dan een denkfout?
Ik heb daarbij geleerd dat veel vaker je grip verliest op de aangedreven wielen. Zeker voor. En dat je dus max grip wilt op je aangedreven wielen.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:26:
[...]
Het idee is dat de beste wielen altijd achter liggen. Dit gaat niet om het sturen of om de aandrijving, maar om het moment van grip verliezen. Het is gemiddeld gezien veel veiliger om voor grip te verliezen, omdat je dan met onderstuur de bocht uit glijdt. Wanneer je achter grip verliest krijg je overstuur en dat is over het algemeen een stuk minder voorspelbaar en voor de gemiddelde persoon moeilijker op te vangen.
Als je ongecontroleerd overstuur hebt, is je auto idd random aan het bewegen. MAar in een voorwielaangedreven auto kan je je uit onderstuur trekken met grip op je voorwielen.
Vergelijkbaar: waar plaats je je twee sneeuwkettingen
Ik snap jullie redenatie ook, maar je kan nooit meer corrigeren als je niet kan sturen. Dat maakt voor onderstuur of overstuur niet uit volgens mij.
De vergelijking met sneeuwkettingen gaat ietwat mank, want je komt de berg niet op als de aangedreven wielen geen grip hebben op de sneeuw. Dat heeft niets met over- of onderstuur te maken.
De vergelijking met sneeuwkettingen gaat ietwat mank, want je komt de berg niet op als de aangedreven wielen geen grip hebben op de sneeuw. Dat heeft niets met over- of onderstuur te maken.
Zelf ook in het bezit van een F11. Bij mij waren het de hitteschilden achter de remschijf.Cai schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:10:
Sinds 8 maanden bezitter van een 520i touring uit 2018.
Wanneer ik, met het raam open, over klinkers en hobbels rij hoor ik een ratelend geluid. Het lijkt van de schokdempers te komen, maar ik heb geen idee of dit normaal is.
Als iemand mee zou willen luisteren zou ik fijn vinden.
YouTube: 23 juni 2022
Makkelijk te controleren door even te voelen of ze los zitten (LET OP: rem kan heet zijn!)
Heb ze zelf simpelweg gedemonteerd..
Als je toch al winter en zomerbanden gaat combineren maakt het ook geen zak meer uit welke waar zitten, ideaal is het toch niet. Je zou nog de afweging kunnen maken of je van je winterbanden af wilt, dan monteer je ze lekker op de aangedreven wielen als het 30+ graden is. Kun je ze over twee weken vervangen
Ik denk wel dat dat ook het lekkerste rijdt Winterbanden zijn vaak wat zachter (qua wang) dan de zomerband en met de zomerband voor behoudt je dan meer scherpte met sturen.
Hele 'beste band achter/voor' verhaal is ook geen peil op te trekken trouwens, want wat is de beste? Met 30 graden en droog de zomerband, echter als je 5 minuten later een wolkbreuk tegen komt heb je daarmee weer sneller last van aquaplaning...
Ik denk wel dat dat ook het lekkerste rijdt Winterbanden zijn vaak wat zachter (qua wang) dan de zomerband en met de zomerband voor behoudt je dan meer scherpte met sturen.
Hele 'beste band achter/voor' verhaal is ook geen peil op te trekken trouwens, want wat is de beste? Met 30 graden en droog de zomerband, echter als je 5 minuten later een wolkbreuk tegen komt heb je daarmee weer sneller last van aquaplaning...
Nee, zelfs bij een FWD auto wil je achter je beste banden hebben. Als de achterkant uitbreekt in de bocht (overstuur) is dat veel moeilijker op te vangen dan rechtdoor glijden (onderstuur). Remmen gebeurt natuurlijk wel primair met de voorwielen, maar de keren dat je echt vol op de rem staat is kleiner dan dat je met vaart een bocht door gaat (flyovers, snelweg op/afrit etc).wheez50 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:20:
[...]
Tuurlijk. Maar dat is een gegeven. Valt dus buiten de vraagstelling.
[...]
Als je aangedreven wielen voor zitten wil je daar je grip. Zowel bij onder- als overstuur. Als ze achter zitten, heb je ofwel onderstuur, ofwel ongecontroleerde overstuur (been there...). Bij zowel onderstuur als overstuur gaat het over resterende controle en voorspelbaarheid. Onderstuur: je gaat de kant op die je gaat. Overstuur: 'iets' gebeurt. En dat iets kan heel veel zijn, behalve rechtuit. Daarnaast speelt remkracht een rol: Eigenlijk wil je wat dat betreft beste banden voor. MAar dat maakt juist voor minder uit omdat als je goed remt, daar en je maximale remkracht (zeker met abs) toch wel ligt en je dus achter maximale grip wil zodat je achterwielen maximaal meehelpen terwijl het gewichtsmoment naar voren ligt.
EEA voor zover ik weet, imnsho en uit herinnering.![]()
Sowieso zou je in nederland eigenlijk nooit in een situatie terecht mogen komen dat je er last van hebt.
Dus bij een auto die rondom zelfde maat banden heeft (zoals de meeste FWD auto's) is ook het advies om altijd door te schuiven als er maar 2 banden vervangen hoeven te worden: nieuwe banden op de achteras, achterwielen door naar de vooras. Dit ook om te voorkomen dat de achterbandjes door ouderdom slecht worden: die slijten immers minder hard met een FWD auto. Bij een RWD auto vervang je vaker de achterbandjes terwijl de voorbanden nog goed zijn
Maar: met winterbanden in 20°C+ rijden zou ik niemand aanbevelen, of ze nou voor of achter liggen. Ja, kort ritje naar garage kan wel.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Stomme vraag misschien maar kun je vooraf bepaalde (gpx omgezet naar tar werkt in bijvoorbeeld een E89) routes inladen in het bmw systeem? iDrive 7 in dit geval?
Edit: wat ik zo snel zie lukt dit niet meer in de nieuwere auto's. Kunt beste Tomtom app gebruiken en routes via myroute importeren. Gebruik die app al in een andere auto....
Edit: wat ik zo snel zie lukt dit niet meer in de nieuwere auto's. Kunt beste Tomtom app gebruiken en routes via myroute importeren. Gebruik die app al in een andere auto....
[ Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 24-06-2022 18:20 ]
Deze optie is weg? Ga naar iDrive en ga naar het Navigatie Menu - MyTrips - Importeren vanaf USBTortelli schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:49:
Stomme vraag misschien maar kun je vooraf bepaalde (gpx omgezet naar tar werkt in bijvoorbeeld een E89) routes inladen in het bmw systeem? iDrive 7 in dit geval?
[ Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 24-06-2022 21:45 ]
Optie is er niet bij de G21 / G29 helaas niet meer blijkbaar. Heb voor de 991.2 Tomtom via carplay waarin je eenvoudig routes kunt importeren blijkbaar, lijkt perfect te werken kwam ik vanmiddag achter na wat googlen.
[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 24-06-2022 22:30 ]
Een tijdje terug vroeg ik hier de ervaringen met de 320e. Afgelopen zaterdag proefgereden om -na de positieve reacties- zelf het eens te voelen. Lang verhaal kort: niet helemaal mijn ding. Je merkt aan alles dat de koets meer vermogen aan kan en dat de huidige aandrijving wat zwaar is en m.i. ook wat underpowered is. Tegelijkertijd waren de banden op dit model ook niet erg grippy waardoor ik hem ook wel erg makkelijk achter liet kwispelen.
Daarna gelijk met een 120i gereden. Getwijfeld over de 128ti, maar die vind ik wel erg prijzig voor het model, je kan geen trekhaak krijgen en het onderstel is voor mijn kilometers wel erg stroef. De 120i kan ik kort over zijn: heerlijke auto! Pointy, lekker aan het gas en an sich voldoende vermogen. En deze had nog niet eens de sportautomaat, dus dat zou alleen nog beter zijn.
Vervolgens toch een kort stukje met een 330e gereden. Deze stond op sportbanden. Nou, het is geen 120i qua stuurgedrag, maar wat mij betreft is het pakket wel beter in balans. Meer grip en vertrouwen van de banden, gecombineerd met meer vermogen wat de koets wat mij betreft tot zijn recht doet.
Ik heb nu dus de twijfel tussen een 120i of een 330e (met een prijsverschil van een kleine 10k). Mijn hart zegt de 120i, want dat stuurt en rijdt toch het beste. Mijn verstand zegt (los van de bijtelling, ok) de 330e omwille van de extra ruimte, toch iets zakelijkere uitstraling en voor de komende 4 jaar wat toekomstgerichter.
Wordt vervolgt :-)
Daarna gelijk met een 120i gereden. Getwijfeld over de 128ti, maar die vind ik wel erg prijzig voor het model, je kan geen trekhaak krijgen en het onderstel is voor mijn kilometers wel erg stroef. De 120i kan ik kort over zijn: heerlijke auto! Pointy, lekker aan het gas en an sich voldoende vermogen. En deze had nog niet eens de sportautomaat, dus dat zou alleen nog beter zijn.
Vervolgens toch een kort stukje met een 330e gereden. Deze stond op sportbanden. Nou, het is geen 120i qua stuurgedrag, maar wat mij betreft is het pakket wel beter in balans. Meer grip en vertrouwen van de banden, gecombineerd met meer vermogen wat de koets wat mij betreft tot zijn recht doet.
Ik heb nu dus de twijfel tussen een 120i of een 330e (met een prijsverschil van een kleine 10k). Mijn hart zegt de 120i, want dat stuurt en rijdt toch het beste. Mijn verstand zegt (los van de bijtelling, ok) de 330e omwille van de extra ruimte, toch iets zakelijkere uitstraling en voor de komende 4 jaar wat toekomstgerichter.
Dat is een mooi bericht voor iemand die een 120i heeft besteld zonder proefrit
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 27-06-2022 08:45 ]
Ik weet niet wat je gezinssamenstelling is maar als je daar iets van groei in ziet in de komende 4 jaar zou ik toch wel voor de 3 gaan. De 1 is wel de leukere stuur auto dat is zeker, valt die FWD aandrijving niet tegen? Ik vind dat in de Mini dat verschrikkelijk als op het gas gaat je stuur maar blijft trekken. Maar qua ruimte de 3. Succes met je keuze.Fedde schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:03:
Een tijdje terug vroeg ik hier de ervaringen met de 320e. Afgelopen zaterdag proefgereden om -na de positieve reacties- zelf het eens te voelen. Lang verhaal kort: niet helemaal mijn ding. Je merkt aan alles dat de koets meer vermogen aan kan en dat de huidige aandrijving wat zwaar is en m.i. ook wat underpowered is. Tegelijkertijd waren de banden op dit model ook niet erg grippy waardoor ik hem ook wel erg makkelijk achter liet kwispelen.
>> Signature?
Voor de uitstraling zou ik het niet doen, maar als er mogelijk gezinsverandering aan zit te komen ga je echt wel blijer worden van een 3 dan van een 1.
Wat vergelijk je hier met elkaar? F2x, F3x, G2x en/of F40 en wat voor onderstellen hebben de verschillende modellen? No way dat een F40 beter stuurt dan een 3-serie. Hier is al veel over getest en daarna beschreven.Fedde schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:03:
Qua achterbank maakt het allemaal niet veel uit (1- en 3-serie verschillen nauwelijks qua ruimte) en, als je niet voor een Touring gaat, is de achterbak van een 3-serie niet perse praktischer dan een hatchback.
Daar komt nog bij dat (in elk geval bij de F30 330e) de kofferbak echt belachelijk klein was door de accu. Geen idee of dat bij de G2x beter is, maar wel iets om rekening mee te houden!
Vooropgesteld. Ik snap dat een 120i vergelijken met een 320e niet altijd fair is. Beide waren een M Sport uitvoering, maar de e is natuurlijk regulier want de e-modellen hebben nooit sport. De F40 was gerichter, de G21 (dus het gaat hier om een touring, geen sedan) voelde zwaar. Zijn dus beide nieuwe auto's. Ik neig toch naar de 330e over de 120i voor een stuk toekomstgerichtheid ja. Een 330i zal vast nog beter sturen, maar die is buiten budget. 320i overigens ook al.
Nu de BMW M3 Touring er is, tijd voor ander nieuws er schijnt een BMW M5 Touring te komen.
https://www.autoblog.nl/n...er-een-m5-touring-3362273
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=901686
Zou november 2024 op de markt moeten komen.
https://www.autoblog.nl/n...er-een-m5-touring-3362273
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=901686
Zou november 2024 op de markt moeten komen.
[ Voor 9% gewijzigd door FabiandJ op 27-06-2022 12:51 ]
Hoi mensen,
Afgelopen tijd hoor ik wat geluiden in de buurt dat ze BMW's weer opentrekken. Hebben jullie ervaringen met het beveiligen van een bmw? Ik heb zelf een F31 uit 2017. Ik lees online nog wel wat over Navirem, maar kan weinig terug lezen over de ervaringen.
Hebben jullie nog tips?
Afgelopen tijd hoor ik wat geluiden in de buurt dat ze BMW's weer opentrekken. Hebben jullie ervaringen met het beveiligen van een bmw? Ik heb zelf een F31 uit 2017. Ik lees online nog wel wat over Navirem, maar kan weinig terug lezen over de ervaringen.
Hebben jullie nog tips?
Ik heb een F30 LCI uit 2016, maar maak me daar persoonlijk niet echt druk meer om. Die oude meuk willen ze toch niet meer hebben?hbsJR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:06:
Hoi mensen,
Hebben jullie nog tips?
Dat zou kunnen, een dievenhand is snel gevuld toch? Kan uit de nieuwsartikelen en roddels van de buurt niet helemaal duidelijk maken wat het patroon is. Zou het enorm jammer en extreem klote vinden als ze die auto opentrekken.Spollie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Ik heb een F30 LCI uit 2016, maar maak me daar persoonlijk niet echt druk meer om. Die oude meuk willen ze toch niet meer hebben?
Maar goed, als het geluid is van: Je hebt een oude bmw, niet boeiend voor een dief... dan is ouderdom wellicht mijn bescherming.
All risk verzekeren?hbsJR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:06:
Hoi mensen,
Hebben jullie nog tips?
All-risk is geen magische oplossing. Ik heb voor een verzekeraar gewerkt en je all-risk zal maar een gedeelte voor de schade en kosten vergoeden. Eigenlijk moet ik dan extra betalen dat ik mijn eigen schade hersteller mag kiezen, omdat ik anders bij een lokale schadepartij mijn oude moet herstellen.
Als ze iets goed verpesten aan je elektra heb je een bmw die problemen blijft houden.
Nou dat ben ik niet met je eens. Je kan de auto elektronica prima doorlichten aan de hand van originele BMW tools die op een laptop staan. Zolang er op laag nivo specifieke fouten worden weergegeven is het spul niet op orde. Ik doe zelf een jaar of 20 dignose op mijn BMW's (vanaf de E36) en weet dat het niet eenvoudig is om alles in orde te maken. Van huis uit ben ik electronicus en de standaard BMW monteur is met een nascholingscursus is niet zo bedreven in dat soort storingen. Een eerste monteur zal hem ook al gauw aan de storingskast leggen en bij geen succes de hulptroepen online in München raadplegen.
Vage storingen worden niet op het dashboard weergegeven dat moet via de EOBD connector eruit worden gevist.
Vage storingen worden niet op het dashboard weergegeven dat moet via de EOBD connector eruit worden gevist.
Juist de F generatie is gewild en dan vooral met een Navi Pro, M stuur en iDrive controller. De Navi Pro omdat het één geheel is welke er makkelijk uit te halen is. Een M stuur nemen ze dan ook gelijk mee, inclusief airbag. Dat is airbag loshalen en het stuur met 1 bout. De iDrive controller schroeven ze er dan als bonus ook mee uit. Tevens weten ze precies hoe ze om het 'klasse 3' alarm van BMW zelf heen kunnen werken.Spollie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:17:
Ik heb een F30 LCI uit 2016, maar maak me daar persoonlijk niet echt druk meer om. Die oude meuk willen ze toch niet meer hebben?
En dat alles kunnen ze aan videos te zien allemaal binnen 3 minuten eruit rukken. Toch lekker 400 euro voor oude meuk verdiend in 3 min, dat lijkt mij voor een dief niet slecht. Overigens is een paar pagina’s terug in dit topic het nog iemand overkomen die ook een ‘oude’ id4 unit had die is gejat. Blijft bizar dat bmw het voor de F-serie zo eenvoudig heeft gemaakt en er tevens niks aan doet.TheBrut3 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Juist de F generatie is gewild en dan vooral met een Navi Pro, M stuur en iDrive controller. De Navi Pro omdat het één geheel is welke er makkelijk uit te halen is. Een M stuur nemen ze dan ook gelijk mee, inclusief airbag. Dat is airbag loshalen en het stuur met 1 bout. De iDrive controller schroeven ze er dan als bonus ook mee uit. Tevens weten ze precies hoe ze om het 'klasse 3' alarm van BMW zelf heen kunnen werken.
Als je een zes jaar oude auto met een dagwaarde van...15k ofzo?... al oude meuk noemt, ben je niet echt van deze planeet.Spollie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Bizar ja hoe ze dat alarm uitkrijgen? Buurman zijn M550i vorige week leeggehaald op die manier, ze hebben alarm uitgezet en rustig alles eruit gehaald.TheBrut3 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Juist de F generatie is gewild en dan vooral met een Navi Pro, M stuur en iDrive controller. De Navi Pro omdat het één geheel is welke er makkelijk uit te halen is. Een M stuur nemen ze dan ook gelijk mee, inclusief airbag. Dat is airbag loshalen en het stuur met 1 bout. De iDrive controller schroeven ze er dan als bonus ook mee uit. Tevens weten ze precies hoe ze om het 'klasse 3' alarm van BMW zelf heen kunnen werken.
Je mag toch verwachten dat een klasse 3 alarm niet zo simpel uit te schakelen is.
>> Signature?
Dat blijft altijd een leuke strijd. Er was een tijd dat ze door hadden dat je bij VW en Audi op een gericht punt in de deur een gat moest knippen om het alarm onklaar te maken. Totdat ze ontdekten dat als je het raam eruit pakt met een zuignap en dan erin klimt het alarm niet eens af gaat....ChiLLeR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:23:
[...]
Bizar ja hoe ze dat alarm uitkrijgen? Buurman zijn M550i vorige week leeggehaald op die manier, ze hebben alarm uitgezet en rustig alles eruit gehaald.
Je mag toch verwachten dat een klasse 3 alarm niet zo simpel uit te schakelen is.
De F-serie heeft idd het gat in de deur of de A-stijl om bij het alarm te komen oid.ChiLLeR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:23:
[...]
Bizar ja hoe ze dat alarm uitkrijgen? Buurman zijn M550i vorige week leeggehaald op die manier, ze hebben alarm uitgezet en rustig alles eruit gehaald.
En verder misschien daarvoor nog de comfort access grappen?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 28-06-2022 11:51 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het probleem is de fabrieks-af alarmen. Daar zitten bij alle auto's de sensoren/kabels op dezelfde plekken. Weet je eenmaal waar je iets moet open/doorknippen, dan is dat bij elke auto hetzelfde.
Bij een F-serie maken ze daarom dus ook een gat in je deur en schakelen het alarm uit. Verder is alles plug&play en trekken ze het er in no-time uit.
Stekkers klik je ook zo los, echter is de stekkers eraf knippen net een paar tellen vlotter waardoor ze dat vaak doen. Resultaat? Hele kabelbomen die vervangen moeten worden en een gigantische bak aan arbeidsuren, dat is wat het vaak zo duur maakt om te repareren.
Ik hoop dat mij aftermarket alarm, duidelijk te herkennen aan een ander controle lampje, voldoende afschrikt.
Bij een F-serie maken ze daarom dus ook een gat in je deur en schakelen het alarm uit. Verder is alles plug&play en trekken ze het er in no-time uit.
Stekkers klik je ook zo los, echter is de stekkers eraf knippen net een paar tellen vlotter waardoor ze dat vaak doen. Resultaat? Hele kabelbomen die vervangen moeten worden en een gigantische bak aan arbeidsuren, dat is wat het vaak zo duur maakt om te repareren.
Ik hoop dat mij aftermarket alarm, duidelijk te herkennen aan een ander controle lampje, voldoende afschrikt.
Als het goed is, voel je nu aan de buitenkant geen putje meer, maar is het gevuld.
Domme vraag wellicht, maar weet iemand hoe ik muziek vooruitspoel met iDrive 7? Met iDrive 6 ging het makkelijk via de <<< en >>> knoppen, maar dat werkt niet. Via touch evenmin.
< en > op je stuur ingedrukt houden volgens mij.MaZo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:21:
Domme vraag wellicht, maar weet iemand hoe ik muziek vooruitspoel met iDrive 7? Met iDrive 6 ging het makkelijk via de <<< en >>> knoppen, maar dat werkt niet. Via touch evenmin.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ok, dacht dat al als eerste geprobeerd te hebben, echter bij loslaten van de knop sprong 'ie naar het volgende nummer. Zal het later nog eens proberen, dank!Rivanov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:24:
[...]
< en > op je stuur ingedrukt houden volgens mij.
Maar al enig idee hóe ze dat doen? (behalve een gat in je dak/deur/whatever knippen)ChiLLeR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:23:
[...]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Nee, dat werkt bij id 7 niet.Rivanov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:24:
[...]
< en > op je stuur ingedrukt houden volgens mij.
Klaarblijkelijk kun je de voortgangsbalk via het touchscreen schuiven voor fast forward en reverse.
https://www.bimmerfest.co...forwarding-music.1258462/
https://www.bimmerfest.co...forwarding-music.1258462/
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik zou er niet blij mee zijn... en zou wat anders doen. Maar goed, ik spoor niemand aanPing83 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:55:
Vanochtend heb ik een sterretje laten repareren in mijn voorruit (auto is pas 3 maanden oud).
Ik heb het idee dat er geen verschil zit tussen voor en na de reparatie.
Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort reparaties maar is dit acceptabel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb de laatste tijd toevallig 2 sterretjes gehad van steentjes. Eentje daarvan kan ik écht niet meer vinden, de ander zie ik bij bepaald licht nog wel. Maar dit lijkt me echt niet acceptabel.Ping83 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:55:
Vanochtend heb ik een sterretje laten repareren in mijn voorruit (auto is pas 3 maanden oud).
Ik heb het idee dat er geen verschil zit tussen voor en na de reparatie.
Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort reparaties maar is dit acceptabel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn meerdere opties, met of zonder braakschade.Eagle Creek schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:15:
Maar al enig idee hóe ze dat doen? (behalve een gat in je dak/deur/whatever knippen)
Zonder braakschade kan het een relay attack zijn bij comfort access, of het opvangen/kopiëren van het signaal bij een sleutel waarbij je op afstand de deur kan openen. Alarm wordt in beide gevallen mee uitgeschakeld.
Met braakschade kunnen ze gewoon de ruit er uit tikken en de deur open maken of naar binnen kruipen. Bij het klasse 3 fabrieksalarm weten ze ook precies waar/hoe ze deze kunnen onderbreken en dan kunnen ze hun gang gaan.
De jongens die dit doen zijn bijv. lid van een Oostblok bende en trainen dit zodat ze dit zo snel mogelijk kunnen doen. Als je precies weet waar je moet trekken, schroeven en knippen gaat het heel snel.
Persoonlijk vind ik het schandalig vanuit BMW dat ze het niet moeilijker hebben gemaakt, door bijvoorbeeld de computer en het scherm gescheiden in de auto te hebben. Bij de meeste auto's nemen ze dan al niet meer de moeite. VAG heeft ook zo'n periode gehad, volgens mij nog voor BMW, waarin dat 1 unit was welke snel er uit te halen was.
Dat was in de tijd van de RNS-systemen bij VW die alles-in-één hadden en in een paar tellen te verwijderen. Hele straten werden er tegelijk leeggehaald en soms moest je weken wachten voor je dealer tijd voor je had omdat ie er nog tig anderen had staan. Ik heb toen altijd gedacht: waarom zou VW er iets aan veranderen? Het was een geweldig verdienmodel.TheBrut3 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:01:
[...]
Persoonlijk vind ik het schandalig vanuit BMW dat ze het niet moeilijker hebben gemaakt, door bijvoorbeeld de computer en het scherm gescheiden in de auto te hebben. Bij de meeste auto's nemen ze dan al niet meer de moeite. VAG heeft ook zo'n periode gehad, volgens mij nog voor BMW, waarin dat 1 unit was welke snel er uit te halen was.
Ja, daar doen ze het voor... op al die miljarden...Dennisdn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:22:
Ik heb toen altijd gedacht: waarom zou VW er iets aan veranderen? Het was een geweldig verdienmodel.
Waar doen ze wat voor? Vele miljoenen gratis omzet door juist niets te doen. Ook een miljardenbedrijf is daar blij mee. Maar ook de lokale dealers, de schadeherstellers en de Bearlock-verkopers liftten mooi mee.CreativeS schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:24:
[...]
Ja, daar doen ze het voor... op al die miljarden...
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 28-06-2022 19:37 ]
En niemand die nog een VW koopt na zo een ervaring. Volgens mij ontbreekt de kennis van het ontwikkelproces bij menigeen. Alsof een VW midden in een productcyclus opeens even z’n hele entertainmentsysteem opnieuw ontwerpt, ohja, en alle reeds uitgeleverde auto’s ook even vervangenDennisdn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
[...]
Waar doen ze wat voor? Vele miljoenen gratis omzet door juist niets te doen. Ook een miljardenbedrijf is daar blij mee. Maar ook de lokale dealers, de schadeherstellers en de Bearlock-verkopers liftten mooi mee.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Volgens de handleiding kun je met de < en > knoppen (ingedrukt houden) vooruit- en achteruitspoelen. Echter moet het geselecteerde apparaat het wel ondersteunen. Mijn bevinding is dat het wel werkt in Spotify via Apple CarPlay en niet in de ingebouwde Spotify app van iDrive 7.MaZo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:21:
Ik denk wel dat iedereen dat begrijpt. Maar bij opvolgende modellen wordt het iets minder geloofwaardig. Afgezien van alle tussentijdse jaarwijzigingen en facelifts waarbij wel grotere wijzigingen zijn gedaan.fsfikke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:01:
[...]
En niemand die nog een VW koopt na zo een ervaring. Volgens mij ontbreekt de kennis van het ontwikkelproces bij menigeen. Alsof een VW midden in een productcyclus opeens even z’n hele entertainmentsysteem opnieuw ontwerpt, ohja, en alle reeds uitgeleverde auto’s ook even vervangen
Ik bedoel niet dat ze het zo bedacht hebben, maar er was weinig intentie er ook maar iéts aan te veranderen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 28-06-2022 20:49 ]
Correct.cgi99 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Volgens de handleiding kun je met de < en > knoppen (ingedrukt houden) vooruit- en achteruitspoelen. Echter moet het geselecteerde apparaat het wel ondersteunen. Mijn bevinding is dat het wel werkt in Spotify via Apple CarPlay en niet in de ingebouwde Spotify app van iDrive 7.
Ervaar jij ook dat de spotify via carplay (or muziek via bluetooth ftm) vertraagd is met 1 a 2 seconden?
In mei had ik aangegeven dat ik een tourrit had georganiseerd voor een groep met alleen maar M-Lite auto's in België/Luxemburg/Duitsland middels bolletje-pijltje.
Er bleek hier ook interesse te zijn om een tourrit te doen, hiervoor had ik een datumprikker aangemaakt.
Tot op heden hebben hier maar 5 mensen de datumprikker ingevuld.
Bij deze nog eens de oproep of er mensen interesse hebben in het rijden van een tourrit.
https://datumprikker.nl/pjx8bwcyr7mg6zct
Ik heb de oproep ook in het "Show je auto" topic in de huiskamer gepost.
Er bleek hier ook interesse te zijn om een tourrit te doen, hiervoor had ik een datumprikker aangemaakt.
Bij deze nog eens de oproep of er mensen interesse hebben in het rijden van een tourrit.
[ Voor 7% gewijzigd door FabiandJ op 28-06-2022 21:59 ]
Dat is me niet opgevallen, maar sync-issues wel. Onze kids gebruiken mijn telefoon om via Spotify muziek op te zoeken en als ze dan een nummer kiezen, dan is het nummer te horen maar na 2 a 3 seconden begint het nummer overnieuw. Het is me onduidelijk of dit wordt veroorzaakt door CarPlay of door de ingebouwde Spotify app. Ik denk dat ik binnenkort even de CarPlay koppeling verbreek om te zien hoe dat gaat. Muziek afspelen werkt nog niet heel soepel (zie ook mijn eerdere post over het wisselen tussen radio en CarPlay).Eagle Creek schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:50:
[...]
Correct.
Ervaar jij ook dat de spotify via carplay (or muziek via bluetooth ftm) vertraagd is met 1 a 2 seconden?
Je realiseert je dat autofabrikanten niet alleen maar bestaan van de opbrengst van nieuwe auto's, maar ook voor een flink deel van de onderdelenverkoop?CreativeS schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:24:
[...]
Ja, daar doen ze het voor... op al die miljarden...
Na rond 2012/2013 een E46 330i M-tech 1 (Velvet Blue metallic) te hebben gereden en dit na al die jaren de enige auto is waar ik ooit spijt van heb gehad dat ik die weg heb gedaan, trekt het al weer een paar jaar om een dikke 6 cilinder te rijden. Vriendin, huis, gezin, verbouwen etc. zorgden er allemaal voor dat dit steeds op de achtergrond kwam en er verstandige auto's waren (nu een RAV4, gebeurd nooit iets mee).
maaaarrrr, nu gaat het gebeuren
, voordat alles elektrisch/hybride weet ik wat is, staat er vanaf over +- 2 weken een E83 X3 3.0si M-Sport op de oprit
Met de laatste atmosferische/niet direct ingespoten 6 cilinder onder de kap (N52) die 272pk/315Nm levert.
Is een originele facelift (2008) M-sport uitvoering (bumpers, lijsten, spoiler, Y spaak 19" velgen, stuur etc.) in een dikke uitvoering ook qua interieur.
Ik ben verliefd
, en heel benieuwd wat onderhoud doet t.o.v. de toyota
:strip_exif()/f/image/Rwvc7P4oeSEU5qG3LYF7ulkA.jpg?f=fotoalbum_large)
maaaarrrr, nu gaat het gebeuren
Met de laatste atmosferische/niet direct ingespoten 6 cilinder onder de kap (N52) die 272pk/315Nm levert.
Is een originele facelift (2008) M-sport uitvoering (bumpers, lijsten, spoiler, Y spaak 19" velgen, stuur etc.) in een dikke uitvoering ook qua interieur.
Ik ben verliefd
:strip_exif()/f/image/Rwvc7P4oeSEU5qG3LYF7ulkA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou ben benieuwd. Ik ga samen met mijn vriendin, mijn neef en zijn vriendin naar de GP van Hongarije en hebben een appartement voor 5 dgn in centrum Boedapest.
Rijden allebei een F31 M sport lci en behoorlijk compleet uitgerust.
Hebben allebei wel zo'n Faraday hoesje en doosje. Maar ben niet bepaald gerust, vooral als er 2 F31 bij elkaar staan daar.
Hebben allebei wel zo'n Faraday hoesje en doosje. Maar ben niet bepaald gerust, vooral als er 2 F31 bij elkaar staan daar.
Snap ik, maar om het aanleveren van apparatuur na diefstal van entertainmentonderdelen nou een verdienmodel te noemen…? Dat een fabrikant ook bestaat door onderdelenverkoop is wel duidelijk. Als ik alleen al naar mijn bestellijst van nieuwe originele onderdelen gedurende de afgelopen jaren kijk... gooi dat van iedereen op de grote hoop, ja, leuk bedrag. Maar goed… dat heeft weinig zin hier.Pannencouque schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:28:
Je realiseert je dat autofabrikanten niet alleen maar bestaan van de opbrengst van nieuwe auto's, maar ook voor een flink deel van de onderdelenverkoop?
[ Voor 26% gewijzigd door CreativeS op 29-06-2022 16:23 ]
Die VW-systemen kostten maar rond de 1000 euro, de RNS310 wat goedkoper en de 510 wat erboven. Maar daarna ging de teller pas lopen: doorgeknipte kabelbomen, gesloopte dashboards als het amateurs waren, deuren met gaten erin geknipt, tijdelijke huurauto etc. De rekening was snel een duizendje of 5. Over het algemeen meer dan 10 procent van de nieuwwaarde bij VW. En dat honderden, zo niet duizenden keren per dag door heel Europa.CreativeS schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:02:
[...]
maar om het aanleveren van apparatuur na diefstal van entertainmentonderdelen nou een verdienmodel te noemen…?
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 29-06-2022 17:39 ]
Heb begrepen dat bij BMW de kosten ook oplopen tot 10-12k. Genoeg auto's die dan zo ongeveer economisch total loss zijn.Dennisdn schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:35:
Die VW-systemen kostten maar rond de 1000 euro, de RNS310 wat goedkoper en de 510 wat erboven. Maar daarna ging de teller pas lopen: doorgeknipte kabelbomen, gesloopte dashboards als het amateurs waren, deuren met gaten erin geknipt, tijdelijke huurauto etc. De rekening was snel een duizendje of 5. Over het algemeen meer dan 10 procent van de nieuwwaarde bij VW. En dat honderden, zo niet duizenden keren per dag door heel Europa.
En dan te horen krijgen dat héél véél (kabelboom, navi, et cetera) wat nodig is voor reparatie in backorder staat. Talloze auto's staan al maanden bij de dealer. Dat is geen verdienmodel.TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:34:
Heb begrepen dat bij BMW de kosten ook oplopen tot 10-12k. Genoeg auto's die dan zo ongeveer economisch total loss zijn.
Één voordeel; je kunt ze waarschijnlijk om de hoek weer terugkopen voor een schappelijk prijsjeDeBaroN schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:
Nou ben benieuwd. Ik ga samen met mijn vriendin, mijn neef en zijn vriendin naar de GP van Hongarije en hebben een appartement voor 5 dgn in centrum Boedapest.
Wat serieuzer; er zijn meerdere parkeergarages in Boedapest centrum. Ook bewaakte. Zijn geen Amsterdamse prijzen daar, dus ik zou niet twijfelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Pepppie op 29-06-2022 22:22 ]
Komt mijn 435d in aanmerking? Dan ben ik er waarschijnlijk wel bij, of mijn tussenbak is rond die tijd wel aan de beurtFabiandJ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:47:
In mei had ik aangegeven dat ik een tourrit had georganiseerd voor een groep met alleen maar M-Lite auto's in België/Luxemburg/Duitsland middels bolletje-pijltje.
@DetailingBySmotske
Alles komt in aanmerkingSmotske schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Komt mijn 435d in aanmerking? Dan ben ik er waarschijnlijk wel bij, of mijn tussenbak is rond die tijd wel aan de beurt
[ Voor 15% gewijzigd door FabiandJ op 30-06-2022 12:56 ]
Ik ben benieuwd wat M-lite is, misschien dat je nog 600 stickers moet plakken om mee te mogen?Smotske schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Komt mijn 435d in aanmerking? Dan ben ik er waarschijnlijk wel bij, of mijn tussenbak is rond die tijd wel aan de beurt
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
M Lite zijn BMW's voor mensen die een M willen maar niet kunnen of willen betalen.YakuzA schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:49:
Ik ben benieuwd wat M-lite is, misschien dat je nog 600 stickers moet plakken om mee te mogen?
Ok I'm gonna biteTheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:23:
[...]
M Lite zijn BMW's voor mensen die een M willen maar niet kunnen of willen betalen.![]()
Maar imo niet perse, ik rij met m'n auto niet op het circuit, waarom zou ik dan een volwaardige ///M nemen? Vooral bij de M2 bijvoorbeeld, for daily use is een M240i imo veel geschikter, een verfijndere motor, niet zo extreem geveerd, ACC, niet elke dag hoeven tanken, en bij de M2 heb je van binnen ook gewoon het gevoel een standaard 2 serie te rijden met toevallig een dikke motor er in. En bij de M3 is de neus ook nog een goed argument voor de M340i
M2C rijder bites toofsfikke schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:56:
[...]
Ok I'm gonna bite![]()
Maar imo niet perse, ik rij met m'n auto niet op het circuit, waarom zou ik dan een volwaardige ///M nemen? Vooral bij de M2 bijvoorbeeld, for daily use is een M240i imo veel geschikter, een verfijndere motor, niet zo extreem geveerd, ACC, niet elke dag hoeven tanken, en bij de M2 heb je van binnen ook gewoon het gevoel een standaard 2 serie te rijden met toevallig een dikke motor er in. En bij de M3 is de neus ook nog een goed argument voor de M340i
Alleen al voor het uiterlijk van een M2 tov een m240i zou ik niet anders willen. Daarnaast ben ik echt van mening dat de M2 niet extreem geveerd is, meerdere mensen die instappen en een stukje (mee)rijden zeggen hetzelfde. Natuurlijk is dat erg subjectief maar ik had het zelf ook harder verwacht. Daarnaast is de hele ophanging van de M2 wel zo'n groot verschil met een m240i. Zelfs de soepele schakelmomenten in de comfortstand van de DCT bak hebben me verbaasd, terwijl het ook echt kan klappen in de meest ruige stand. Komend vanuit een M140i denk ik het vergelijk wel eerlijk te kunnen maken.
Om nog even een pre voor de m240i te noemen: het B58 blok heeft onderin meer koppel en bouwt iets rustiger op, het S55 blok komt pas een beetje tot leven bij 2500 toeren met een veel steilere koppelkromme. Voor wat betreft verbruik heb je gelijk, al staan beide modellen niet echt bekend om hun gunstige verbruik.
Verbruik M2C over 20k km: 11,3L/100km
Met de M140i reed ik steeds rond de 10L/100km
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Niks mis mee toch..TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:23:
[...]
M Lite zijn BMW's voor mensen die een M willen maar niet kunnen of willen betalen.![]()
Klein vraagje, zijn er hier mensen die een M340i 2019+ rijden? Ik ben stiekem wel benieuwd wat het verbruik is op de snelweg als je bijvoorbeeld 130 kmph rijdt (of 140).
Heb het wel opgezocht maar het lijkt ook extreem afhankelijk van hoe sportief je rechtervoet is XD. Gem zie ik toch 10L/100Km, wat ik persoonlijk wel erg slecht vind als ik het vergelijk met mijn huidige S7 die met 128kmph 9L/100km kan halen.
Heb het wel opgezocht maar het lijkt ook extreem afhankelijk van hoe sportief je rechtervoet is XD. Gem zie ik toch 10L/100Km, wat ik persoonlijk wel erg slecht vind als ik het vergelijk met mijn huidige S7 die met 128kmph 9L/100km kan halen.
2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i
Geen ervaring met een M340i maar mijn vader heeft een 2020 Z4 M40i, daarmee haal je met 130-140km/h vrij probleemloos een verbruik van 7 op 100. Ga je harder rijden (~160 cruisen) stijgt dit wel wat.
M340i zal iets aerodynamischer zijn, echter heeft hij wel 4wd.
Grofweg is het verbruik een liter per 100km meer dan mijn G21 330i schat ik.
B58 motor is echt opvallend zuinig als je langere stukken rij (de B48 ook overigens). Lange bak verhouding doet wonderen.
Mijn vriendin reed het laatste stuk vorig jaar met de Z4 terug vanuit Oostenrijk en hield zich behoorlijk aan de snelheden (max 140) met dit als gevolg
:strip_exif()/f/image/X5jiFiw2zEXQl0qzaMnuEnNU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga je echt gassen is het echt een stuk slechter hoor. Maar niets in verhouding met de R8 v8 die mijn vader eerder had. Die deed ~15l per 100 km op dit soort stukken
.
De B58 motor is wel een snoepje, gecombineerd met een 3 serie een niet te opvallende sportieve auto die meer dan vlot zat is als daily driver.
M340i zal iets aerodynamischer zijn, echter heeft hij wel 4wd.
B58 motor is echt opvallend zuinig als je langere stukken rij (de B48 ook overigens). Lange bak verhouding doet wonderen.
Mijn vriendin reed het laatste stuk vorig jaar met de Z4 terug vanuit Oostenrijk en hield zich behoorlijk aan de snelheden (max 140) met dit als gevolg
:strip_exif()/f/image/X5jiFiw2zEXQl0qzaMnuEnNU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga je echt gassen is het echt een stuk slechter hoor. Maar niets in verhouding met de R8 v8 die mijn vader eerder had. Die deed ~15l per 100 km op dit soort stukken
De B58 motor is wel een snoepje, gecombineerd met een 3 serie een niet te opvallende sportieve auto die meer dan vlot zat is als daily driver.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 57% gewijzigd door Tortelli op 01-07-2022 21:38 ]
Dat is om heel eerlijk te zijn best wel netjes verbruik. Ik wil zelf wat zuinigers rijden maar wel beetje power hebben om soms nog wat lol ermee te kunnen hebben. Voor mijn werk rij ik gemiddeld 40km snelweg (autobahn), dus dan kan die altijd wel rustig cruisen. Bedankt voor de snelle info!Tortelli schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:20:
Geen ervaring met een M340i maar mijn vader heeft een 2020 Z4 M40i, daarmee haal je met 130-140km/h vrij probleemloos een verbruik van 7 op 100. Ga je harder rijden (~160 cruisen) stijgt dit wel wat.
[Afbeelding]
Ga je echt gassen is het echt een stuk slechter hoor. Maar niets in verhouding met de R8 v8 die mijn vader eerder had. Die deed ~15l per 100 km op dit soort stukken.
Een V8 R8 is ook wel net even een iets andere auto natuurlijk
Ik kan jammer genoeg niet 2 auto's te gelijk betalen dus een m lite is de beste tussenweg totdat de M3 touring betaalbaar word
[ Voor 4% gewijzigd door Naif0n op 01-07-2022 21:41 ]
2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i
In mijn M240i (dus niet de laatste versie van de B58 met mild-hybrid) kan je met 120-130kmh rijden zeer laag in de 6l/100km komen. Voor 10l moet je toch wel goed gassen en inefficiënt rijden.Naif0n schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:55:
Klein vraagje, zijn er hier mensen die een M340i 2019+ rijden? Ik ben stiekem wel benieuwd wat het verbruik is op de snelweg als je bijvoorbeeld 130 kmph rijdt (of 140).
Zijn er meer mensen met inlog problemen in MyBMW? Uit de app gegooid en inloggen lukt niet meer via de app of via de website.
Edit: wachtwoord reset gedaan. Werkt weer.
Edit: wachtwoord reset gedaan. Werkt weer.
[ Voor 15% gewijzigd door WhateverSuitsU op 02-07-2022 07:30 ]
Als je een constante snelheid rijdt, dan maakt de rechtervoet niet veel uit. Het is meestal de weg richting de snelweg en het stuk na de snelweg welke het verbruik doet stijgen, of de files op de snelweg. Zeker in de eco mode kan je zuinig rijden. Auto schakelt snel op en als je even lift gaat het toerental naar stationair en ontkoppeld de bak. Ik rij eco mode op snelweg en sport daarbuiten (ongeveer 50/50 gok ik) en ik zit op gemiddeld 9.3L/100km met een M140i. Een M340i xDrive is wel een heel stuk zwaarder, maar heeft ook mild hybride.Naif0n schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:55:
De eerste M340i’s zijn niet mild hybrid volgens mij?
Zag eens in een filmpje van AutotopNL dat de mild hybrid bmw’s allemaal minder hard lopen en de 250 echte km’s helemaal niet halen.
Zag eens in een filmpje van AutotopNL dat de mild hybrid bmw’s allemaal minder hard lopen en de 250 echte km’s helemaal niet halen.
Zie mijn post van een tijdje terug... ik rij een 340i F30 LCI. Mijn auto kan volgende week eindelijk naar de dealer om de schade op te nemen nadat ze mijn navigatie paar weken terug hebben gejat. Ze wilden eerst ook dat ik mijn auto daar liet staan maar ik kon alleen een 1 serie als leenauto krijgen. Ik vind dat niet echt een gelijkwaardige vervanger voor een 340i dus na overleg mag ik wel gewoon erin blijven rijden. Ben bang dat het nog lang gaat duren voordat het opgelost is...Spollie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Op snelweg, met Cruise control en constante snelheid zou comfort of eco mode toch niets mogen uitmaken ? Of worden er dan cilinders uitgeschakeld?TheBrut3 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Als je een constante snelheid rijdt, dan maakt de rechtervoet niet veel uit. Het is meestal de weg richting de snelweg en het stuk na de snelweg welke het verbruik doet stijgen, of de files op de snelweg. Zeker in de eco mode kan je zuinig rijden. Auto schakelt snel op en als je even lift gaat het toerental naar stationair en ontkoppeld de bak. Ik rij eco mode op snelweg en sport daarbuiten (ongeveer 50/50 gok ik) en ik zit op gemiddeld 9.3L/100km met een M140i. Een M340i xDrive is wel een heel stuk zwaarder, maar heeft ook mild hybride.
Ikzelf zit gemiddeld (ook 50/50) op 8.7L/100km met een 335xi
Computers are useless. They can only give you answers.
Met constante snelheid scheelt het volgens mij niets. Maar ik bedoelde als je even moet liften omdat vrachtwagens elkaar inhalen of je rijdt richting een auto welke aan het inhalen is. Als je dat in eco mode zit gaat de motor naar stationair en ontkoppeld volgens mij de versnellingsbak.Brainsz schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:32:
Op snelweg, met Cruise control en constante snelheid zou comfort of eco mode toch niets mogen uitmaken ?
Kan je allemaal nakijken in de auto hoe je hebt gereden ook het uitrollen met ontkoppelde motor.
:strip_exif()/f/image/HjyUVAKHWyzUXyWqqxAJ57G3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het interesseert mij geen biet hoe ik gereden heb. Meestal in comfortstand en af en toe in de sportstand. Dat is dan meestal in het buitenland op goede wegen. In NL rijd ik weinig auto, en dan boodschappenritjes en voor de fun. Net een nieuwe Bluetooth adapter gekocht om alle G20 modules te kunnen programmeren. Werkt mooi! De rechter is de nieuwe. Die heeft ook een knopje linksonder voor de Bluetooth connectie.
:strip_exif()/f/image/Ep6kR4hMZp3Lk3MF7Gycz3Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HjyUVAKHWyzUXyWqqxAJ57G3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het interesseert mij geen biet hoe ik gereden heb. Meestal in comfortstand en af en toe in de sportstand. Dat is dan meestal in het buitenland op goede wegen. In NL rijd ik weinig auto, en dan boodschappenritjes en voor de fun. Net een nieuwe Bluetooth adapter gekocht om alle G20 modules te kunnen programmeren. Werkt mooi! De rechter is de nieuwe. Die heeft ook een knopje linksonder voor de Bluetooth connectie.
:strip_exif()/f/image/Ep6kR4hMZp3Lk3MF7Gycz3Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door RAAF12 op 02-07-2022 17:55 ]
Mogelijk wordt in de eco mode de airco wat geknepen. Niet altijd fijn, maar wel iets zuiniger. Zou je met de hand ook aan kunnen passen, als je liever zweet in de auto dan bij de pomp.Brainsz schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:32:
[...]
Op snelweg, met Cruise control en constante snelheid zou comfort of eco mode toch niets mogen uitmaken ?
Edit: Toevallig een dag later op AD.nl: "Nog minder bekend is dat je met deze recirculatiestand op warme dagen tijdens korte ritten tot 10 procent brandstof bespaart."
https://www.ad.nl/auto/me...ndstof-besparen~a1eecf88/
[ Voor 25% gewijzigd door Toff op 03-07-2022 19:41 ]
En de verwarming, en de verlichting, en hoe snel die optrekt en terugschakelt.Toff schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:10:
[...]
Mogelijk wordt in de eco mode de airco wat geknepen. Niet altijd fijn, maar wel iets zuiniger. Zou je met de hand ook aan kunnen passen, als je liever zweet in de auto dan bij de pomp.
De verlichting? Hoe krijg je lampies in ECO stand?
Oh, nu snap ik waarom we erom bekend staan, geen richting aan te gevenEagle Creek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:02:
[...]
En de verwarming, en de verlichting, en hoe snel die optrekt en terugschakelt.
@RAAF12 Zo lang mogelijk zonder licht blijven rijden?
Mijn moeder sprak ooit de wijze woorden: "Ik begrijp niet waarom iedereen altijd zeurt over duurder wordende benzine. Ik tank altijd voor 25 gulden."
[ Voor 27% gewijzigd door Toff op 03-07-2022 00:15 ]
Kan ik op een auto met OPF een complete turboback uitlaat zetten? Als ik bijv. Bij Miltek kijk, dan krijg ik alleen OPF back aangeboden.
https://www.millteksport....-lci-opf-models-only.html
Lijkt mij dat een complete lijn toch ook past? Daarna wel even coderen natuurlijk.
Lijkt mij dat een complete lijn toch ook past? Daarna wel even coderen natuurlijk.
Nou als mogelijk BMW eigenaar soort van pre-melding hier maar....(nadat ik even snel de laatste 3 pagina's terug gelezen heb) het viel me op dat er best veel post waren of gestolen navigatie systemen (en sturen
)
Is dit bij het 2018 BMW 5 Serie520i High Executive Luxury ook van toepassing?
Of zijn er hier al zaken aangepast om dit te bemoeilijken of nog beter voorkomen?
Of eventueel zaken die je zelf kan (laten) aanpassen mocht het wel een groot of groter dan gemiddeld risico zijn?
Bij snel googlen kwam ik geen grote nadelen tegen (en op zich ook niet veel over het eerst genoemde), maar 2e vraag (liefst door ervaring deskundigen uiteraard) die hier iets over kunnen zeggen?
Het is op zich natuurlijk een bezine auto en geen super zuinige (nou ja ook vergeleken met de kleinere auto die we nu rijden...punto/polo) , en hij zal duurder in het onderhoud zijn, maar dat zijn gelukkig (want damn, na een proefrit waren we met zijn allen helemaal in de
modus ) geen dealbreakers.
En dan als laatste, helaas heeft de auto in deze versie geen ondersteuning voor Android Auto/Car play. Is dat makkelijk up te graden met behoud van stuurbediening etc.?
Is dit bij het 2018 BMW 5 Serie520i High Executive Luxury ook van toepassing?
Of zijn er hier al zaken aangepast om dit te bemoeilijken of nog beter voorkomen?
Of eventueel zaken die je zelf kan (laten) aanpassen mocht het wel een groot of groter dan gemiddeld risico zijn?
Bij snel googlen kwam ik geen grote nadelen tegen (en op zich ook niet veel over het eerst genoemde), maar 2e vraag (liefst door ervaring deskundigen uiteraard) die hier iets over kunnen zeggen?
Het is op zich natuurlijk een bezine auto en geen super zuinige (nou ja ook vergeleken met de kleinere auto die we nu rijden...punto/polo) , en hij zal duurder in het onderhoud zijn, maar dat zijn gelukkig (want damn, na een proefrit waren we met zijn allen helemaal in de
En dan als laatste, helaas heeft de auto in deze versie geen ondersteuning voor Android Auto/Car play. Is dat makkelijk up te graden met behoud van stuurbediening etc.?
10 second ninja DONE
Gaat automatisch als je de eco-modus instelt.RAAF12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:12:
De verlichting? Hoe krijg je lampies in ECO stand?
Met mijn 540i B58 het volgende:Naif0n schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:55:
:strip_exif()/f/image/GWR3rRcScYqgtD18qgvwZ9kP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fhmRllWXOP18YJL4eAvelrWh.jpg?f=fotoalbum_large)
Snelweg kilometers zijn gewoon zuinig. Rondom huis is slechter.
Nu trek ik niet op als een malle maar rijdt meestal 120-130 overdag en 140-150 in de avond
[ Voor 3% gewijzigd door Mech-Warrior op 03-07-2022 19:13 ]
Met een MMI box weggewerkt achter het dashboard kan dat. Er staan how -to filmpjes op Youtube. Ik vond het niet moeilijk om in te bouwen. Het ouwe systeem kan je ook blijven gebruiken. System start ook zelf draadloos op als je met de telefoon in de auto gaat zitten.Sagat schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:22:
helaas heeft de auto in deze versie geen ondersteuning voor Android Auto/Car play. Is dat makkelijk up te graden met behoud van stuurbediening etc.?
https://nl.aliexpress.com...l.100005.1.44ad6eddJHd6cb
BMW is the latest to adopt Android Automotive https://t.co/UX094mClHt pic.twitter.com/Z6JfsTB1Ev
— The Verge (@verge) 3 juli 2022
van Gerrit Jonkers zo te zien?
ben benieuwd hoe die bevalt, ik had 2 jaar een PFL, naast versnellingsbak revisie geen gedoe. Vond de knetterharde demping wel ridicuul, ging me er steeds meer aan ergeren.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Yes klopt!bombadil schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:54:
[...]
van Gerrit Jonkers zo te zien?
ben benieuwd hoe die bevalt, ik had 2 jaar een PFL, naast versnellingsbak revisie geen gedoe. Vond de knetterharde demping wel ridicuul, ging me er steeds meer aan ergeren.
Hij is inderdaad best stug, zeker met het M onderstel. Nu is de RAV4 (2011) die ik nu heb ook knetterhard qua vering dus ben benieuwd of ik deze meteen zat ben haha. Nu is het wel zo dat de LCI in basis beter is geveerd dan de pre LCI, juist door de klachten over de pre-LCI.
Maargoed we gaan het zien, ik hoop vooral dat hij zich bewijst als betrouwbare auto
[ Voor 8% gewijzigd door lord_fh op 04-07-2022 08:12 ]
Een BMW uit 2018 heeft denk ik op z'n minst een NBT EVO systeem. Carplay kan daar softwarematig op geactiveerd worden. De integratie is dan een stuk beter dan een MMI box. Mogelijk heb je ook nog een Wifi antenne nodig, maar dat zijn de kosten niet.RAAF12 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:46:
[...]
Met een MMI box weggewerkt achter het dashboard kan dat. Er staan how -to filmpjes op Youtube. Ik vond het niet moeilijk om in te bouwen. Het ouwe systeem kan je ook blijven gebruiken. System start ook zelf draadloos op als je met de telefoon in de auto gaat zitten.
https://nl.aliexpress.com...l.100005.1.44ad6eddJHd6cb
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Als je geen Apple mob hebt en dus Android auto wil dan moet je aan een mmi box.DexterDee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Een BMW uit 2018 heeft denk ik op z'n minst een NBT EVO systeem. Carplay kan daar softwarematig op geactiveerd worden. De integratie is dan een stuk beter dan een MMI box. Mogelijk heb je ook nog een Wifi antenne nodig, maar dat zijn de kosten niet.
Goede reden om een Apple telefoon te kopen danDeBaroN schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Als je geen Apple mob hebt en dus Android auto wil dan moet je aan een mmi box.
Volgens mij moet dat lukken, maar coderen is wel nodig.TheBrut3 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:27:
Kan ik op een auto met OPF een complete turboback uitlaat zetten? Als ik bijv. Bij Miltek kijk, dan krijg ik alleen OPF back aangeboden.
Nope dat werkt niet vanuit BMW. het niet voor nix dat die Sjinesen MMI boxen uitbrengen voor die type auto's. *knip* Hou het wel vriendelijk en netjes. *knip* Ik heb diverse MMI boxen in NBT en NBT Evo ingebouwd. Piece of cake. Ik heb voor eigen gebruik nu een G20 320i uit 2020 en daar zit met de laatste updates Apple Carplay en Android Auto wireless standaard op. Zo'n MMI box inbouwen is vrij eenvoudig. Het standaard BMW beeldscherm wordt losgekoppeld door de box en dan vervangen door de box interface die weer via BT en Wifi de telefoon aankoppelt. Terug naar het ouwe systeem kan altijd. Commando loopt via de iDrive Menu en Back toets langer ingedrukt houden. En als je eenmaal navigatie en goede kaarten via Apple of Google of partners hebt gebruikt ben je al gauw genezen van de BMW met zijn brakke zooi met zwaar obsolete Here kaarten. Zelfs de nieuwste kaarten zitten vol met fouten. Niet alleen in NL maar ook FR. ES waar ik meerdere maanden per jaar verblijf, als oldtimer.DexterDee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Een BMW uit 2018 heeft denk ik op z'n minst een NBT EVO systeem. Carplay kan daar softwarematig op geactiveerd worden. De integratie is dan een stuk beter dan een MMI box. Mogelijk heb je ook nog een Wifi antenne nodig, maar dat zijn de kosten niet.
[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 06-07-2022 15:34 ]
Gaat-ie weer lekker? Zoveel onzin verkondigt @DexterDee anders niet. NBT EVO ondersteunt, vanaf software 1607, CarPlay. Niet altijd als aanschaf via BMW, maar eenvoudig te activeren door diverse personen. Daar is geen box of wat voor nodig.RAAF12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:16:
[...]
Nope dat werkt niet vanuit BMW. het niet voor nix dat die Sjinesen MMI boxen uitbrengen voor die type auto's. Ik zou zeggen verdiep je er eens in voordat je onzin uitkraamt. Ik heb diverse MMI boxen in NBT en NBT Evo ingebouwd.
Dus @RAAF12 gedraag je eens richting je mede-forum gebruikers en zet jezelf niet onnodig voor paal door iemand, ten onrechte, de les te lezen. Fijne avond!
Ook maar eens melden hier, ik ben binnenkort in de markt voor een nieuwe (tweedehands) auto. Ik zit nu voornamelijk te kijken naar:
Belangrijke afweging in de keuze is dat ik redelijk veel met aanhanger rondrijd, zijn vrijwel altijd ritten >100km enkele reis (jaarlijks snel zo'n 7 tot 10dkm met aanhanger). Gaat dan om gesloten aanhanger, dus redelijk hoge windvanger, met een gewicht van 1300 tot 2000kg.
Zijn er mensen hier die wat meer ervaring (voornamelijk met de 5 serie) hebben met zware aanhangers of caravans trekken? Hoe bevalt dat? Met testrijden gaat het lastig worden om dit goed te testen verwacht ik.
De 5-serie oogt moderner, zowel van binnen als buiten, en ik verwacht daar ook betere/strakkere rijeigenschappen bij. Echter gaat de neiging momenteel nog wat meer richting X5 vanwege trekgewicht.
En zijn er must-haves waar ik op moet letten in beide gevallen? Het volgende wil ik in ieder geval erop:
- 5-serie Touring (G31, pre-facelift) - 520i of 530i (xDrive)
- X5 xDrive35i F15
Belangrijke afweging in de keuze is dat ik redelijk veel met aanhanger rondrijd, zijn vrijwel altijd ritten >100km enkele reis (jaarlijks snel zo'n 7 tot 10dkm met aanhanger). Gaat dan om gesloten aanhanger, dus redelijk hoge windvanger, met een gewicht van 1300 tot 2000kg.
Zijn er mensen hier die wat meer ervaring (voornamelijk met de 5 serie) hebben met zware aanhangers of caravans trekken? Hoe bevalt dat? Met testrijden gaat het lastig worden om dit goed te testen verwacht ik.
De 5-serie oogt moderner, zowel van binnen als buiten, en ik verwacht daar ook betere/strakkere rijeigenschappen bij. Echter gaat de neiging momenteel nog wat meer richting X5 vanwege trekgewicht.
En zijn er must-haves waar ik op moet letten in beide gevallen? Het volgende wil ik in ieder geval erop:
- Comfortstoelen
- Navi prof
- Trekhaak, kan achteraf
- Bepaald onderstel vanwege aanhanger nodig??
Bedankt voor je zeer constructieve feedback! Ik navigeer maar weer eens weg van dit topic in mijn F31 uit 2013 met factory BMW CarplayRAAF12 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:16:
[...]
Ik zou zeggen verdiep je er eens in voordat je onzin uitkraamt.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
:strip_exif()/f/image/OgCRjbK5UIh9peryKH9RbPRT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UEyKXQbkWoOrKQzLR8kPIg3R.jpg?f=fotoalbum_large)