Als je vaak een zware aanhanger trekt en daarmee alleen al 7-10k km rijdt, is een diesel dan niet interessanter? Ik heb met mijn (gechipte, ong. 310 pk en meer nm's dan je nodig hebt) F31 330D een aantal keer een redelijk zware aanhanger getrokken (autotrailer met een auto van +/- 700kg erop) en daarvan merk je (behalve aan het verbruik..Twijfels schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:41:
Ook maar eens melden hier, ik ben binnenkort in de markt voor een nieuwe (tweedehands) auto. Ik zit nu voornamelijk te kijken naar:De 5-serie sedan valt helaas af vanwege kofferruimte. Een 3-serie wordt ietwat beperkt met trekgewicht en een X3 vind ik qua looks niets
- 5-serie Touring (G31, pre-facelift) - 520i of 530i (xDrive)
- X5 xDrive35i F15
![]()
Belangrijke afweging in de keuze is dat ik redelijk veel met aanhanger rondrijd, zijn vrijwel altijd ritten >100km enkele reis (jaarlijks snel zo'n 7 tot 10dkm met aanhanger). Gaat dan om gesloten aanhanger, dus redelijk hoge windvanger, met een gewicht van 1300 tot 2000kg.
Zijn er mensen hier die wat meer ervaring (voornamelijk met de 5 serie) hebben met zware aanhangers of caravans trekken? Hoe bevalt dat? Met testrijden gaat het lastig worden om dit goed te testen verwacht ik.
De 5-serie oogt moderner, zowel van binnen als buiten, en ik verwacht daar ook betere/strakkere rijeigenschappen bij. Echter gaat de neiging momenteel nog wat meer richting X5 vanwege trekgewicht.
En zijn er must-haves waar ik op moet letten in beide gevallen? Het volgende wil ik in ieder geval erop:
- Comfortstoelen
- Navi prof
- Trekhaak, kan achteraf
- Bepaald onderstel vanwege aanhanger nodig??
Ook een een aanhanger zand achter de auto gehad van geschat 1300kg trouwens, dat merk je iets beter.
Zowel de X5 als 5-serie hebben achter voor zover ik weet altijd luchtvering waardoor ie altijd op dezelfde hoogte blijft staan, dus heb je niet zo snel een doorhangende kont met aanhanger + kofferbak vol. Het is wel iets kwetsbaardere techniek dan een schroefveer natuurlijk.