Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
D_Jeff schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
Op die manier ga je op zoek naar bepaalde app's en websites om de nodige euro's te kunnen besparen.

Het lijstje:
NL: Brandstof-zoeker of Directlease (de 1e krijgt bijna geen data meer, de 2e heeft de tankpassen als input.)
Zou mooi zijn als er een inzichtelijk systeem komt waar de pomphouders verplicht hun prijzen in moeten vullen. Lijkt mij een kleine moeite elke ochtend, of wanneer de prijzen dan ook worden aangepast.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12 10:46
TheBrut3 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:31:
[...]

Zou mooi zijn als er een inzichtelijk systeem komt waar de pomphouders verplicht hun prijzen in moeten vullen. Lijkt mij een kleine moeite elke ochtend, of wanneer de prijzen dan ook worden aangepast.
Of je koppelt die systemen aan elkaar, zodat de pomphouder (of medewerker) die data maar 1x hoeft in te vullen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Heel verleidelijk om na de verhalen hier ook mijn B48 te laten chippen. Ik geloof ook best dat het met 260pk een heel andere wagen wordt. Echter ben ik er toch niet gerust op dat het heel blijft. En als je gaat zoeken kom je de horrorverhalen ook wel tegen. Ik doe het toch maar niet. Kans op motorschade, nul coulance bij BMW en wellicht ook minder goed te verkopen later.

https://driving-dutchman.nl/motor-tunen-niet-way/

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:33
D_Jeff schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Super E10 is de Euro 95 van hier, Super is de klassieke Euro95 (~5% E) en SuperPlus de Euro98.
Wellicht een klein beetje off-topic maar toen in Nederland E10 geïntroduceerd werd hebben ze de prijzen 1-op-1 overgezet van Euro95(E5) naar E10 (dus niet verlaagd). De mensen die in Duitsland tanken (wat ik eigenlijk al jaren doe) weten dat de prijs van E10 lager is dan E5. Toen zijn we eigenlijk weer een beetje gen**id met de brandstofprijzen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

D_Jeff schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
@CreativeS Voor de COVID-19 shizzle maakte ik de nodige KM's in Oostelijk & Midden-Europa (EU only) en niet elke km was daarvan zakelijk. Op die manier ga je op zoek naar bepaalde app's en websites om de nodige euro's te kunnen besparen.

Het lijstje:
DE: Clever Tanken (website/app)
NL: Brandstof-zoeker of Directlease (de 1e krijgt bijna geen data meer, de 2e heeft de tankpassen als input.)
BE / LUX / FR: Carbu
Europa overig: Fuelo.net (niet altijd even accuraat ivm de databron: eigenaar locatie en/of tankpas)
Benzine prijzen staan ook gewoon in je BMW app ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZijDdVWVPC0SY7FtNs3nX_TcR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KdEkWVec08VP5cQ17UMe9JPC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2022 23:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12 10:46
YakuzA schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Benzine prijzen staan ook gewoon in je BMW app ;)
[Afbeelding]
Daarvan is een tankpas & API-koppeling naar directlease de databron. Ken je "grappen" zeg maar :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:15:
[...]

Daarvan is een tankpas & API-koppeling naar directlease de databron. Ken je "grappen" zeg maar :p
Even de check of ik je goed begrijp; je bedoelt dat je de prijzen alleen in de app ziet als je bij Directlease zit (en je pas hebt gekoppeld)?

Ik zie nml ook gewoon de brandstofprijzen (inclusief het moment wanneer deze voor het waarst is ge-update) in de app staan, terwijl er hier toch echt geen lease-koppeling is.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-12 21:13
Pepppie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:05:
[...]

Even de check of ik je goed begrijp; je bedoelt dat je de prijzen alleen in de app ziet als je bij Directlease zit (en je pas hebt gekoppeld)?

Ik zie nml ook gewoon de brandstofprijzen (inclusief het moment wanneer deze voor het waarst is ge-update) in de app staan, terwijl er hier toch echt geen lease-koppeling is.
Hier ook. Auto geïmporteerd uit DUI

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pepppie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:05:
[...]

Nee, hij bedoelt dat die prijzen rechtstreeks van DirectLease komen en dus geen extra info geven tov de DirectLease-app.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:07
Civic09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:03:
Heel verleidelijk om na de verhalen hier ook mijn B48 te laten chippen. Ik geloof ook best dat het met 260pk een heel andere wagen wordt. Echter ben ik er toch niet gerust op dat het heel blijft. En als je gaat zoeken kom je de horrorverhalen ook wel tegen. Ik doe het toch maar niet. Kans op motorschade, nul coulance bij BMW en wellicht ook minder goed te verkopen later.

Een ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar ik zou er ook niet aan beginnen. Ik zou eerder inruilen voor een 330i/ 340i, heb je meteen weer eens een andere auto (leuk!) en ga je op safe. Het is uiteraard wel een hogere investering, maar motorschade die niet onder garantie of coulance valt is ook een duur grapje. Bovenal hou ik van OEM, en chippen doet daar aan af.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25
DeBaroN schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Hier ook. Auto geïmporteerd uit DUI
Zie ook gewoon de brandstofprijzen, zonder mijn leasemaatschappij (Leaseplan) gekoppeld te hebben. Weet überhaupt niet of dat kan. Bron is OPISNAVX.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Civic09 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:03:

twodigits schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Een ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar ik zou er ook niet aan beginnen. Ik zou eerder inruilen voor een 330i/ 340i, heb je meteen weer eens een andere auto (leuk!) en ga je op safe. Het is uiteraard wel een hogere investering, maar motorschade die niet onder garantie of coulance valt is ook een duur grapje. Bovenal hou ik van OEM, en chippen doet daar aan af.
Het is wat je zegt een keus voor ieder zichzelf. Bovenstaand verhaal ben ik in mijn zoektocht ook tegen gekomen en weer op andere fora verklaard zien worden. Kwam erop neer; een combinatie van een slechte tuner met standaardfile zonder rollerbank en dan afstelling op hogere octaan en de eigenaar vervolgens lagere octaan tanken met pingelschade op de zuigers. Als je de eigenaar van de auto niet goed informeert krijg je dit soort dingen.

Daarnaast de B48 een probleemmotor noemen terwijl wereldwijd ondertussen bewezen is dat het een ontzettend goed blok is, laat ook wel zien met wat voor tuner te maken is. (als je het stukje algeme voorwaarden in Google plakt kom je vanzelf uit bij een aantal van deze "tuners" met bijbehorende reviews).
Je hebt een laptop nodig en een obd/enet kabel en je kan tuner worden...Of je dan ook goed bent is een tweede.

Het tunen in de garanrieperiode ben ik het met je eens en zou ik ook niet snel doen. Puur omdat de dealer vervolgens alle defecten op tuning gaat gooien.
Maar "coulance" na garantieperiode hoor ik vaak vallen. Ik heb met mijn vorige 3 BMW's nooit coulance gekregen na de garantieperiode. Zelfs als duidelijk was dat het zwakke componenten waren vanaf fabriek, om de distributieketting en geleiders van de E87 of E90 te noemen. Steeds de volle reparatiekosten zelf betaald. Ik weet het n=1 maar heb toch het vermoeden dat n=meer omdat de dealer een bedrijf is en coulance niet zo veel oplevert.

Mijn ervaring was gepost omdat ikzelf weinig info kon vinden op GoT en de vraag zelf gesteld heb hier ook. Gelukkig zijn er nu wat meer posts van beide kanten om voor toekomstige geïnteresseerden in hun zoektocht te helpen een weloverwogen beslissing te nemen.

Linksom of rechtsom: Freude am fahren!

Signature

• DeBaroN
Hoe kom ik erachter of mijn BMW nog garantie heeft?
(gaat om een geïmporteerde F31)

[ Voor 25% gewijzigd door DeBaroN op 05-06-2022 11:39 ]

• TheBrut3
  • Nu online
De verkopende dealer vragen?
Volgens mij geeft BMW 3 jaar garantie op auto's verkocht vanaf 2017, met optie om dat tegen betaling uit te breiden naar 5 jaar. Dit is volgens mij EU breed. Als je een BMW tot 5 jaar, en ik meen max 100k km, koopt bij de dealer dan komt deze met 2 jaar extra Premium Selection garantie. Ik weet niet precies hoe dat zit bij import.

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Nope, dat geldt niet bij import. Ik heb een 2020 NL model en heb nog fabrieks garantie tot januari. Productie is overigens eind oktober 2019 gedaan.
/off-topic kan iedereen aanraden een pakketje erbij te kopen. Deze bijv. https://www.bmw.nl/nl/sho...ected_Professional_6C3_nl

[ Voor 32% gewijzigd door RAAF12 op 05-06-2022 16:03 ]

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:44:
De verkopende dealer vragen?
Volgens mij geeft BMW 3 jaar garantie op auto's verkocht vanaf 2017, met optie om dat tegen betaling uit te breiden naar 5 jaar. Dit is volgens mij EU breed. Als je een BMW tot 5 jaar, en ik meen max 100k km, koopt bij de dealer dan komt deze met 2 jaar extra Premium Selection garantie. Ik weet niet precies hoe dat zit bij import.
Wereldwijde garantie inderdaad… 3 jaar vanaf 2017. Maar goed… dat zal BMW vast zelf verkeerd hebben gezegd ;) En bij import met fabrieksgarantie moet je je melden bij BMW, uiteraard met COC. En als je een auto door een dealer laat importeren… heb je nog veel meer profijt.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 05-06-2022 16:50 ]

• Pepppie
  • Niet online
RAAF12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:00:
Nope, dat geldt niet bij import. Ik heb een 2020 NL model en heb nog fabrieks garantie tot januari. Productie is overigens eind oktober 2019 gedaan.
/off-topic kan iedereen aanraden een pakketje erbij te kopen. Deze bijv. https://www.bmw.nl/nl/sho...ected_Professional_6C3_nl
De tekst maar weer weggehaald.. Word gewoon erg moe soms van sommige mensen die hier zomaar dingen het forum op slingeren. @CreativeS schreef het wat vriendelijker :)

[ Voor 43% gewijzigd door Pepppie op 05-06-2022 16:55 ]

• CreativeS
  • Niet online
Pepppie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:52:
[...]

De tekst maar weer weggehaald.. Word gewoon erg moe soms van sommige mensen die hier zomaar dingen het forum op slingeren. @CreativeS schreef het wat vriendelijker :)
Ik heb er ook heel veel moeite voor moeten doen om het wat vriendelijker uit mijn strot te krijgen. Jouw originele reactie was mijn eerste gedachte ;)

• TheBrut3
  • Nu online
CreativeS schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:49:
Wereldwijde garantie inderdaad… 3 jaar vanaf 2017. Maar goed… dat zal BMW vast zelf verkeerd hebben gezegd ;)
Hoezo heeft BMW dat verkeerd gezegd? Ik dacht dat de 3 jaar in de EU/Europa was, omdat Amerika bijvoorbeeld 4 jaar heeft of 50.000 miles.

Als iemand iets verkeerd zegt kan je ook gewoon een correctie plaatsen.
RAAF12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:00:
Waarom kan je dat aanraden? Ik zie de meerwaarde eigenlijk nog niet.

• Pepppie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:27:
[...]

Hoezo heeft BMW dat verkeerd gezegd? Ik dacht dat de 3 jaar in de EU/Europa was, omdat Amerika bijvoorbeeld 4 jaar heeft of 50.000 miles.

Er staat een smiley achter.. licht sarcastisch bedoeld door @CreativeS aangezien hier mensen zijn die het beter denken te weten.

• RAAF12

RAAF12

*.*

[...]

[...]

Waarom kan je dat aanraden? Ik zie de meerwaarde eigenlijk nog niet.
Het zat bij de auto toen ik hem kocht, maar ik heb hem voornamelijk voor de positiebepaling als de auto geparkeerd staat. Of gejat wordt O-)
Ik kom wisselende reacties tegen op de diverse fora over de overdraagbare fabrieksgarantie. Maar ik heb er geen belletje aan BMW NL aan gewaagd. Dus lees het als 'een mening' Doe ik ook ;w
Tja ik ben niemands forum vriendje. Ik hoor het wel als de Tweakerz moderatie ingrijpt zo gaat het al tig jaren hierzo. Overigens doe ik amper aan moderatie op duimpjes up/down nivo. Take it or leave it _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door RAAF12 op 05-06-2022 19:22 ]

• DeBaroN
Als je het niet zeker weet, post dan niks. Is geen FB hier ;)

• RAAF12

RAAF12

*.*

Niet iedereen wil het verschil tussen meningen en feiten erkennen.
Een zin die begint met 'Ik vind dat dit een mooie auto is' is een goed voorbeeld van klare taal. Ik ben een brompot van 72 jaar oud. Maar dat terzijde. On topic: Vandaag lekker door de bergen gereden met de Beemer en de lijndetectie uitgeschakeld met de groene knop op het dashboard. Tjonge, wat gilt dat motortje als ik afrem op de motor bij ongeveer 5000rpm. Soms duik je hier echt met 18 graden of meer (niet gemeten) redelijk steil naar beneden.

• Pepppie
  • Niet online
RAAF12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:40:
Niet iedereen wil het verschil tussen meningen en feiten erkennen.
Een zin die begint met 'Ik vind dat dit een mooie auto is' is een goed voorbeeld van klare taal. Ik ben een brompot van 72 jaar oud. Maar dat terzijde. On topic: Vandaag lekker door de bergen gereden met de Beemer en de lijndetectie uitgeschakeld met de groene knop op het dashboard. Tjonge, wat gilt dat motortje als ik afrem op de motor bij ongeveer 5000rpm. Soms duik je hier echt met 18 graden of meer (niet gemeten) redelijk steil naar beneden.
Zou rustig aan doen met het motortje, zeker zonder garantie..

• RAAF12

RAAF12

*.*

Garantie tot januari 2023. Maar ik vind dat je een punt hebt. Kiezen tussen verbrande remmen en een opgeblazen motor is wel een dingetje.

• TheBrut3
  • Nu online
RAAF12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:17:
Het zat bij de auto toen ik hem kocht, maar ik heb hem voornamelijk voor de positiebepaling als de auto geparkeerd staat. Of gejat wordt O-)
Die positiebepaling heb je denk ik altijd wanneer je de app download, althans bij mij zit het er bij. Het enige waarvan ik nu de meerwaarde in kan zien is de verkeersinformatie en eventueel Spotify (maar ik heb geen los Spotify abo en begreep dat dit nodig is). Zit de kaartupdate er voor die prijs ook bij? Of is het enkel de mogelijkheid om het over the air te doen, maar moet je de updates van de kaarten nog los kopen?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RAAF12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:35:
Ik zou er sowieso betere remschijven opzetten. Er zijn mooie geventileerde *met gaatjes* schijven te koop. Overigens zie ik veel bar slechte chauffeurs in BMW's,
Zegt de chauffeur die met 30 graden op winterbanden over bergwegen aan het racen is :z

• CreativeS
  • Niet online
** Niet op de man spelen aub. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:04 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Zo hebben we allemaal een mening, I like that. Gemeenschappelijke liefde voor het merk BMW is de positieve noot in het geheel. En discussie's op de spits drijven (hik) met een borrel op is ook een mooie tak van sport.
I like that too. En om het wederom on topic te houden kan ik melden dat de nieuwe winterbanden het prima doen. Nou rij ik al een jaartje of 40 dwars door Europe dus denk wel redelijk veilig te kunnen rijden. Maar ik ga nu slapen morgen wacht een mooie tocht van Peniscola naar Sevilla. Bye4now!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:25
offtopic:
Man man luitjes een behoorlijke non-discussie dit alles

Ik heb op mijn productie-2019 importauto (Duitsland) 3 jaar fabrieksgarantie (tot september 2022), en daarna nog 2 jaren extended garantie.

Ben er helaas wel achtergekomen dat de onbalans/hoogteslag rechtsachter komt door een velgrepararie door de vorige eigenaar. Heb de auto gekocht als een schadevrije auto van BMW Munchen. Definieert dit zich als een schade welke ik kan reclameren? Iemand nog een mening? :')

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05
DaFreakhead schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:11:
offtopic:

Ik heb op mijn productie-2019 importauto (Duitsland) 3 jaar fabrieksgarantie (tot september 2022), en daarna nog 2 jaren extended garantie.

Ben er helaas wel achtergekomen dat de onbalans/hoogteslag rechtsachter komt door een velgrepararie door de vorige eigenaar. Heb de auto gekocht als een schadevrije auto van BMW Munchen. Definieert dit zich als een schade welke ik kan reclameren? Iemand nog een mening? :')
Ik zou zeker even contact opnemen met de verkopende dealer. Dit classificeert denk ik niet als schadevrij. Of zijn velgen expliciet uitgesloten?

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
RAAF12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:20:
[...]
Ik heb trouwens nog een link naar de verkochte 4 cilinder 120i, raar dat zoiets lang online blijft staan
https://www.autotrack.nl/a/bmw-1-serie-benzine-2016-52457042
Nooit geweten dat de N13 in 2016 nog verkocht werd, en dan ook nog als 120i.

• CreativeS
  • Niet online
offtopic:
Mooi hè, dat iedereen een mening mag hebben? Net als jij. Ook dat is een 'keuze'.
Kan je niet reclameren... zeker niet als het 'perfect' onzichtbaar gerepareerd is en niet opvalt. Maar goed, misschien denken anderen er wel anders over... je zou het natuurlijk ook even bij 'de bron' kunnen navragen, maar zoals bekend, weet men er hier veel meer van!

• CreativeS
  • Niet online
Nee. Het was gewoon licht sarcastisch... helaas begreep je dat niet. Mensen denken het beter te weten dan BMW zelf. <Hier stond iets wat ik zelf maar verwijderd heb. Je zou nog bijna denken er ego'tjes meespelen.>

[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 06-06-2022 12:24 ]

• TheBrut3
  • Nu online
CreativeS schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:22:
Nee. Het was gewoon licht sarcastisch... helaas begreep je dat niet. Mensen denken het beter te weten dan BMW zelf. <Hier stond iets wat ik zelf maar verwijderd heb. Je zou nog bijna denken er ego'tjes meespelen.>
Oké excuses, ik dacht dat het tegen mij persoonlijk was. Ik deelde enkel informatie welke ik op internet had gevonden, o.a. op de site van BMW, en gaf daarbij ook nog aan dat ik niet geheel zeker ben.

• Pepppie
  • Niet online
Het Fantoom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:07:
[...]

De N13 werd (ook als 120i) tot en met het modeljaar 2015 gebruikt. Vanaf modeljaar 2016 werd het een B48.

Waarschijnlijk een voorraadmodel / demo geweest die pas in maart 2016 op naam is gezet.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Het Fantoom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:07:
[...]

t/m maart 2016 daarna kwam de krachtiger 2 liter erin. De mijne was een 1.6 Staat ook raar bij 120i denk aan 2 liter. Mja bij BMW moet je verplicht huiswerk doen :-)

• RAAF12

RAAF12

*.*

Pepppie schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:06:
[...]

De N13 werd (ook als 120i) tot en met het modeljaar 2015 gebruikt. Vanaf modeljaar 2016 werd het een B48.

Waarschijnlijk een voorraadmodel / demo geweest die pas in maart 2016 op naam is gezet.
Nee dus zie onder. Gewoon feiten je weet wel dingen die niet waarschijnlijk enzo zijn:-)

http://nl.bmwfans.info/pa...-N/mar2016/browse/engine/
Voorlopig gas ik maar even bij de USA forum collega's bivakkeren. Hier lopen teveel dwaallichten rond :-)

[ Voor 16% gewijzigd door RAAF12 op 06-06-2022 15:43 ]

• CreativeS
  • Niet online
De persoon heeft ook eens wat correct... maar ja, één zwaluw maakt nog geen zomer... :+

PS Ik speel niet op de man... 8)7

• RAAF12

RAAF12

*.*

Haha jullie kennen me toch blader eens terug als je wilt lachen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCTvCGgKr5Ly-_PkWia45i8cP1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LIIskSZjCEOyrY9xjRPqm48.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik moet nu echt gaan anders haal ik Sevilla niet voor donker, bye lieve vrienden en vriendinnetjes!

• Pepppie
  • Niet online
CreativeS schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:46:
De persoon heeft ook eens wat correct... maar ja, één zwaluw maakt nog geen zomer... :+

PS Ik speel niet op de man... 8)7
Hij mist hem anders weer; de N13 (N13B16A) in de 120i is een 1.6 blok, de 2.0 is het B48 (B48B20A) blok.

Er is namelijk geen N13 1.6 liter. De 2.0 noemde BMW de N20 (N20B20).

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dat is wel grappig toen ik hem kocht zei de handelaar wel mooi 177pk in die 120i bij thuiskomst merkte ik pas dat mijn 120i helaas geen 184pk model was. En dat de meningen wat verdeeld zijn over het blok. Draait nu weer bij een andere liefhebber. Ding was in notime verkocht.

Inderdaad een N13B16A blok. Dus wat er miste zie ik niet. Uitleg in quotes mag ook. Overigens vandaag de kofferbak (G20) maar eens voor de eerste keer electrisch opengedaan en zwaaide keurig omhoog. Dat vind ik erg leuk! Voelt ook licht aan bij het dichtklappen, is dat aluminium net zoals de motorklep en de wielkasten voor?

[ Voor 104% gewijzigd door RAAF12 op 06-06-2022 21:00 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dat was wel even wennen toen ik van een E87 1serie met handbak overschakelde (!) naar een F20LCI met automaat. Er brandde een geel lampje met uitroepteken tijdens het op contact zetten van het vehikel. Die ook allemaal weer een uit gingen dus geen problemen.
Ik wilde toch onderzoeken waarom deze wel zo'n autostuur lampje met uitroepteken heeft. Garage zegt is normaal. Oke dank garage. Een handbak heeft een mechanisch stuurslot rukje aan stuur dan is die vergrendeld een automaat heeft dat niet. Mechanisch is die ook anders is op de tekening van de stuurkolom te zien is en een ander partnummer heeft. Kan iemand mij uitleggen waarom een mechanisch stuurslot niet nodig is bij een automaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i31NtySuDwaaeqwj4OZlWzfSI1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rygvz8svAOjQlqMiBRjnUD5P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RAAF12 op 07-06-2022 09:09 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39
RAAF12 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:08:
Dat was wel even wennen toen ik van een E87 1serie met handbak overschakelde (!) naar een F20LCI met automaat. Er brandde een geel lampje met uitroepteken tijdens het op contact zetten van het vehikel. Die ook allemaal weer een uit gingen dus geen problemen.
Ik wilde toch onderzoeken waarom deze wel zo'n autostuur lampje met uitroepteken heeft. Garage zegt is normaal. Oke dank garage. Een handbak heeft een mechanisch stuurslot rukje aan stuur dan is die vergrendeld een automaat heeft dat niet. Mechanisch is die ook anders is op de tekening van de stuurkolom te zien is en een ander partnummer heeft. Kan iemand mij uitleggen waarom een mechanisch stuurslot niet nodig is bij een automaat?

[Afbeelding]
Omdat die toch niet weg kan rollen als de motor uitgeschakeld is?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Eagle Creek

Breathing security

Is toch gewoon de waarschuwing voor de stuurbekrachtiging?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:38

[Afbeelding]
Dat lampje gaat niet over het electronische stuurslot, dat gaat gewoon over de gehele stuurinrichting - in de praktijk slaat het bijna exclusief op de pomp. Alle lampjes worden sowieso getest als de auto op contact gaat (vandaar dat ze allemaal aan gaan). Waarom verbaast je dat zo? Veel auto's doen dat. En uitgerekend dat lampje blijft bij sommige merken sowieso branden als je hem alleen op contact zet, omdat de pomp dan nog niet actief is. Dat is een lampje waar je je pas druk om moet maken als het aan gaat/blijft met draaiende motor.

Wat betreft het electronische stuurslot bij handbakken: dat lampje gaat daar volgens mij niet eens voor aan, er volgens mij is een apart symbool met een slotje ipv uitroepteken voor problemen met het stuurslot (indien aanwezig). Bij een automaat laten ze het stuurslot achterwege omdat de bak hetzelfde doel dient: immobiliseren van de auto indien deze niet "rechtmatig" bediend wordt.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Werelds schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:35:
[Dat lampje gaat niet over het electronische stuurslot, dat gaat gewoon over de gehele stuurinrichting - in de praktijk slaat het bijna exclusief op de pomp.
Fun fact, zover ik weet hebben alle moderne BMW's geen pomp meer voor stuurbekrachtiging. In het kader van EfficientDynamics™ is de stuurbekrachtiging elektronisch, omdat dit bij niet-sturen geen energie nodig heeft, anders dan een stuurbekrachtingingspomp welke permanent via de multiriem aangedreven wordt...

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:38
DexterDee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Fun fact, zover ik weet hebben alle moderne BMW's geen pomp meer voor stuurbekrachtiging. In het kader van EfficientDynamics™ is de stuurbekrachtiging elektronisch, omdat dit bij niet-sturen geen energie nodig heeft, anders dan een stuurbekrachtingingspomp welke permanent via de multiriem aangedreven wordt...
Excuseer, pomp is inderdaad het verkeerde woord, ik had gewoon stuurbekrachtiging moeten zeggen :p

Functie van het lampje blijft echter hetzelfde, echter slaat het dan op de electromotors in plaats van een pomp.

Ik weet eigenlijk niet vanaf wanneer BMW dat doet; F20 (en dus waarschijnlijk de hele F-reeks en nieuwer) sowieso. E87 weet ik eigenlijk niet. E92 weet ik dat nog een pomp heeft :p

• DexterDee

DexterDee

Mijn E61 fünfer touring had nog een pomp in ieder geval. Ik denk de hele E serie wel, met uitzondering van de "late" E-modellen die nog uitkwamen / verkocht werden toen de F-serie al in productie was.

• Rivanov
Rivanov schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:36:
Iemand al eens meegedaan met de BMW Driving Experience op Circuit Zandvoort? :)
Ben zojuist door mijn dealer uitgenodigd voor deze dag op 12 juli a.s.
Het is zelfs nog mooier dan de BMW Driving Experience.
Zojuist het aanmeld formulier ontvangen en het is voor de BMW M Advanced Track Training. 8)

BMW M ADVANCED TRACK TRAINING
Wilt u uw rijvaardigheden naar een next level tillen onder begeleiding van de BMW Driving Experience instructeurs? Wilt u het gevoel van een coureur ervaren wanneer deze de Hugenholtzbocht instuurt op het Circuit Zandvoort?

Schrijf u dan in voor onze BMW M Advanced Track Training op dinsdag 12 juli via onderstaande button. Er staan hele mooie BMW M producten voor u klaar.

Hieronder vindt u het programma voor deze dag:

07:45 – 08:00 uur Ontvangst met Healthy ontbijtbuffet.
08:00 – 09:00 uur Theoriesessie circuit.
09:00 – 09:30 uur Warm up.
09:30 – 12:00 uur Technische training voortuigbeheersing
12:00 – 12:40 uur Healthy lunchbuffet.
12:40 – 13:30 uur Timed section.
13:40 – 14:30 uur Pace car laps.
14:40 – 15:40 uur Instructor laps.
15:50 – 16:50 uur Fast laps in race geprepareerde M240i.
17:00 – 17:30 uur Nabespreking & certificaatuitreiking met luxe borrel.

Denk dat ik maar een hotelletje neem als ik er om 7:45 moet zijn. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Werelds schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Excuseer, pomp is inderdaad het verkeerde woord, ik had gewoon stuurbekrachtiging moeten zeggen :p
Dat zei ik toch al 2 posts boven je :9

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Rivanov schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Het is zelfs nog mooier dan de BMW Driving Experience.
Zojuist het aanmeld formulier ontvangen en het is voor de BMW M Advanced Track Training. 8)

BMW M ADVANCED TRACK TRAINING
Wilt u uw rijvaardigheden naar een next level tillen onder begeleiding van de BMW Driving Experience instructeurs? Wilt u het gevoel van een coureur ervaren wanneer deze de Hugenholtzbocht instuurt op het Circuit Zandvoort?

Schrijf u dan in voor onze BMW M Advanced Track Training op dinsdag 12 juli via onderstaande button. Er staan hele mooie BMW M producten voor u klaar.

Hieronder vindt u het programma voor deze dag:

07:45 – 08:00 uur Ontvangst met Healthy ontbijtbuffet.
08:00 – 09:00 uur Theoriesessie circuit.
09:00 – 09:30 uur Warm up.
09:30 – 12:00 uur Technische training voortuigbeheersing
12:00 – 12:40 uur Healthy lunchbuffet.
12:40 – 13:30 uur Timed section.
13:40 – 14:30 uur Pace car laps.
14:40 – 15:40 uur Instructor laps.
15:50 – 16:50 uur Fast laps in race geprepareerde M240i.
17:00 – 17:30 uur Nabespreking & certificaatuitreiking met luxe borrel.

Denk dat ik maar een hotelletje neem als ik er om 7:45 moet zijn. :+
Betaal je hiervoor? En zo nee, waarom nodigt jouw dealer jou daar gratis voor uit? En nog belangrijker; waarom mij niet :D?

• Rivanov
Eagle Creek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Betaal je hiervoor? En zo nee, waarom nodigt jouw dealer jou daar gratis voor uit? En nog belangrijker; waarom mij niet :D?
Nee, ik betaal hier niet voor. Dealer betaalt voor mij. :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Maar waarom? Ik gun het je zeker hoor! Maar koop je daar elke maand een nieuwe auto of ?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eagle Creek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Misschien heb jij beter onderhandeld ;)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb zo'n M-track dag paar jaar geleden mogen doen (na aankoop van een M5 door familielid).

Eerlijk gezegd viel het behoorlijk tegen. Het aantal rondjes en snelheid is vrij beperkt. Best aardig om eens mee te maken, maar heb vele betere trackdays gehad ;)

The best is yet to come

• twodigits
Rivanov schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Nee, ik betaal hier niet voor. Dealer betaalt voor mij. :)
Ik vind jouw dealer sowieso klantgericht, hier lezende hoe die jou op de hoogte hield van je nieuwe auto, vervroegd afleveren en nu dit weer. Goed hoor.

• Rivanov
Eagle Creek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:37:
Maar waarom? Ik gun het je zeker hoor! Maar koop je daar elke maand een nieuwe auto of ?
Nee hoor. Ik heb nogeens geen auto daar gekocht.. want rij een lease-auto. ;)
Maar heb wel bewust bij deze dealer besteld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rivanov
Dean Martin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:16:
Ik heb zo'n M-track dag paar jaar geleden mogen doen (na aankoop van een M5 door familielid).

Eerlijk gezegd viel het behoorlijk tegen. Het aantal rondjes en snelheid is vrij beperkt. Best aardig om eens mee te maken, maar heb vele betere trackdays gehad ;)
Het zal zo'n dag zijn neem ik aan.

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:15:
Het zal zo'n dag zijn neem ik aan.
Is toch enorm leuk zo'n dag? Zeker als je nog helemaal geen 'verhoogde rijvaardigheid' hebt en dan doel ik op CCV-D1, D2, D3 en D4. Enige grote nadeel is dat je aan het einde van de dag weer in je eigen snelle M moet zitten :)

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 08-06-2022 08:47 ]

• Rivanov
CreativeS schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:45:
[...]

Is toch enorm leuk zo'n dag? Zeker als je nog helemaal geen 'verhoogde rijvaardigheid' hebt en dan doel ik op CCV-D1, D2, D3 en D4. Enige grote nadeel is dat je aan het einde van de dag weer in je eigen snelle M moet zitten :)
Ja, ik kijk er ook enorm naar uit! Erg blij mee, dat ik met zo'n dag mee mag doen.
Enige nadeel is dat ik na afloop weer in m'n 3-cilinder moet stappen na al dat M geweld. :+

En het wordt een intensief dagje. Circuitpark Zandvoort is 2 uur rijden voor mij, dus dat wordt om 5:30 vertrekken. :+ En dan 's avonds weer twee uur terug.
Volgende dag vertrekken we op vakantie naar Frankrijk, wat ook ruim 700km rijden is. Genoeg kilometers dus in twee dagen. ;)

• Dean Martin
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Ja, ik kijk er ook enorm naar uit! Erg blij mee, dat ik met zo'n dag mee mag doen.
Enige nadeel is dat ik na afloop weer in m'n 3-cilinder moet stappen na al dat M geweld. :+

En het wordt een intensief dagje. Circuitpark Zandvoort is 2 uur rijden voor mij, dus dat wordt om 5:30 vertrekken. :+ En dan 's avonds weer twee uur terug.
Volgende dag vertrekken we op vakantie naar Frankrijk, wat ook ruim 700km rijden is. Genoeg kilometers dus in twee dagen. ;)
Is ook prima dagje! Is ook leuk om voor gevraagd te worden. Maar het ligt denk ik een beetje aan je verwachting wat het gaat geven. Mijne was overigens in Duitsland, dus wellicht ook alweer anders.

In ieder geval veel plezier ;)

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Klopt. En zelf heb ik al behoorlijk wat 'verhoogde rijvaardigheid cursussen' gedaan en dan is het niet bijster interessant. Maar toch leuk om te doen, daar niet van.

The best is yet to come

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 10:02
Ik wilde toch onderzoeken waarom deze wel zo'n autostuur lampje met uitroepteken heeft…..

[Afbeelding]
Als je de BMW Drivers Guide https://apps.apple.com/nl/app/bmw-drivers-guide/id714042749 voor je telefoon download dan kan je zo checken wat welk lampje is. En nog meer nuttige info raadplegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-2WaM_KnmD6ntyrED1-J9X7z28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MR7DvXpVrbGUhfxfz7wP7YpJ.jpg?f=fotoalbum_large

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RAAF12 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:49:
Haha jullie kennen me toch blader eens terug als je wilt lachen [Afbeelding]

Maar ik moet nu echt gaan anders haal ik Sevilla niet voor donker, bye lieve vrienden en vriendinnetjes!
TuneIn is helaas echt een bagger app geworden. Als ik in het buitenland ben werken de Nederlandse radiostations via TuneIn alleen met een VPN verbinding op mijn telefoon i.v.m. rechten.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:54
Dean Martin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:58:
[...]
En zelf heb ik al behoorlijk wat 'verhoogde rijvaardigheid cursussen' gedaan en dan is het niet bijster interessant. Maar toch leuk om te doen, daar niet van.
Wat zijn "verhooge rijvaardigheidscursussen"? Wij gaan om de 3-4 jaar met de zaak rondjes slippen op de baan in Lelystad met onze eigen leaseauto's en eigenlijk is altijd iedereen heel enthausiast. Niet dat we het daarvoor niet konden, niet omdat we er echt wat leren. Maar vooral om te voelen waar het breekpunt zit van de auto, hoe het is om in de berm terecht te komen, een keer met de telefoon-in-de-hand proberen een kind te ontwijken om te leren dat de telefoon echt levens kost etc etc. Die dagen vind ik veel leuker dan trackdays.

• CreativeS
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:40:
Wat zijn "verhooge rijvaardigheidscursussen"?
Ik als ex-directiechauffeur versta daaronder... rijopleidingen die de beheersing van de auto en de omgeving beduidend verhogen.

Ik heb zelf de voorloper van CCV-D3. Ik heb alleen geen herhalingen meer gedaan.
  • Het perfectioneren en maximalisering van de kijktechniek en waarnemingstechniek
  • Maximaliseren van het verkeersinzicht
  • Verhogen van de voertuigbeheersing onder verzwaarde omstandigheden
  • Perfectioneren van de voertuigbediening
  • Verhogen van het anticiperend vermogen
  • Het rijden van bochtlijnen en juiste bochtentechniek onder moeilijke omstandigheden
  • Maximalisering van de inhaaltechnieken
  • Gevaar en risicoherkenning
  • Optimalisering multitasking
  • Toepassen van observatietechnieken onder lastige omstandigheden
  • Tijdig waarnemen, herkennen en afschudden van volgers, de zogenaamde ontsnappingstechnieken
  • Risicomijdend (rij)gedrag
Hieronder valt ook de welbekende slipvaardigheid en training op het politiecircuit bij Lelystad.

Bijvoorbeeld: Specialistische Rijtrainingen ECE D3 / Onopvallend Veilig Rijden III

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 08-06-2022 14:26 ]

• Dean Martin
  • Niet online
CreativeS schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Ik als ex-directiechauffeur versta daaronder... rijopleidingen die de beheersing van de auto en de omgeving beduidend verhogen.

Ik heb zelf de voorloper van CCV-D3. Ik heb alleen geen herhalingen meer gedaan.
  • Het perfectioneren en maximalisering van de kijktechniek en waarnemingstechniek
  • Het rijden van bochtlijnen en juiste bochtentechniek onder moeilijke omstandigheden
  • Tijdig waarnemen, herkennen en afschudden van volgers, de zogenaamde ontsnappingstechnieken
Hieronder valt ook de welbekende slipvaardigheid en training op het politiecircuit bij Lelystad.

Bijvoorbeeld: Specialistische Rijtrainingen ECE D3 / Onopvallend Veilig Rijden III
Precies dit. Ik heb het gedaan uit eigen beweging.

The best is yet to come

• Pepppie
  • Niet online
Dean Martin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:39:
[...]

Precies dit. Ik heb het gedaan uit eigen beweging.
Zou eigenlijk een verplichte training moeten zijn voor iedereen die een X periode zijn/haar rijbewijs heeft..

• RAAF12

RAAF12

*.*

Mech-Warrior schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Als je de BMW Drivers Guide https://apps.apple.com/nl/app/bmw-drivers-guide/id714042749 voor je telefoon download dan kan je zo checken wat welk lampje is. En nog meer nuttige info raadplegen.
[Afbeelding]
Yeah ik know dat gele lampje ging ook weer uit na het op het contact zetten. Maar mijn nieuwsgierigheid na het niet langer hebben van een mechanisch 'klik' stuurslot werd destijds gewekt na aankoop van de bolide. Met dank aan de andere collega's die dit hier hebben verduidelijkt hoe het zit.
ps. achterbanden zaten op 49 graden Celcius en de druk was 2.7bar. Bij 120km/u gemiddeld. Zit hier in zuid-Spanje. Mogge naar Jerez de la Frontera! Bij sommige pompen is er korting op de benzineprijs anderen steken de Madrid korting in eigen zak. (0.20 per liter)

• RAAF12

RAAF12

*.*

MaZo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:04:
[...]
TuneIn is helaas echt een bagger app geworden. Als ik in het buitenland ben werken de Nederlandse radiostations via TuneIn alleen met een VPN verbinding op mijn telefoon i.v.m. rechten.
Yep vreemd genoeg heb ik dat ook met TV kijken via de NPO app. Sommige blokkeren mijn IP anderen laten hem door. Hier in het zuiden zijn ze milder en kan ik het 8 uur journaal zien. Ik kan wel een VPN tunnel opzetten. Dacht ook dat er EU wetgeving over was dat het kijken/luisteren overal inside de EU was toegestaan, me gaat zo de Spotify app die in het BMW pakket zit eens nader bekijken. Have fun!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-12 21:43

• RAAF12

RAAF12

*.*

Ik had een 2016 1 serie N20LCI met NBT (geen EVO) scherm en daar was het beeld redelijk met screen mirroring met USB kabel op een Android phone. Mooier is het een MMI unit gebruiken die schakelen over de input van het scherm. Ouwe boxen met relais (klapperdeklap) modernere van het laatste jaar met IC switches.
Het is eenvoudig in te bouwen en er staan how to filmpjes op het net.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Dennisdn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Wat zijn "verhooge rijvaardigheidscursussen"? Wij gaan om de 3-4 jaar met de zaak rondjes slippen op de baan in Lelystad met onze eigen leaseauto's en eigenlijk is altijd iedereen heel enthausiast. Niet dat we het daarvoor niet konden, niet omdat we er echt wat leren. Maar vooral om te voelen waar het breekpunt zit van de auto, hoe het is om in de berm terecht te komen, een keer met de telefoon-in-de-hand proberen een kind te ontwijken om te leren dat de telefoon echt levens kost etc etc. Die dagen vind ik veel leuker dan trackdays.
Die heb ik ook een paar keer gedaan ja. Goed om eea van te leren. Nu alweer jaren geleden, misschien eens een opfrisdagje boeken met de huidige auto.

• Dennisdn
Pannencouque schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Die heb ik ook een paar keer gedaan ja. Goed om eea van te leren. Nu alweer jaren geleden, misschien eens een opfrisdagje boeken met de huidige auto.
Wij doen het daarom ook om de 3-4 jaar als de meeste leaseauto’s zijn vervangen. De laatste keer nog erg gelachen, van de 9 BMW rijders was er maar één die wist dat zij achterwielaandrijving hadden….

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Dennisdn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Wij doen het daarom ook om de 3-4 jaar als de meeste leaseauto’s zijn vervangen. De laatste keer nog erg gelachen, van de 9 BMW rijders was er maar één die wist dat zij achterwielaandrijving hadden….
Ja, dan kom je opeens voor een leuke verrassing :D

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-12 15:36

Domih

Domih.

RAAF12 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:53:
Ik had een 2016 1 serie N20LCI met NBT (geen EVO) scherm en daar was het beeld redelijk met screen mirroring met USB kabel op een Android phone. Mooier is het een MMI unit gebruiken die schakelen over de input van het scherm. Ouwe boxen met relais (klapperdeklap) modernere van het laatste jaar met IC switches.
Het is eenvoudig in te bouwen en er staan how to filmpjes op het net.
En als het niet lukt stuur je mij een DM, genoeg ervaring mee

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:33
Dennisdn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Dan wordt er zeer rustig met die lease-auto's gereden, anders merk je dat toch meteen? Vooral bij haakse bochten in nat weer.

• Dennisdn
Het Fantoom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Dan wordt er zeer rustig met die lease-auto's gereden, anders merk je dat toch meteen? Vooral bij haakse bochten in nat weer.
Veel mensen hebben geen idee joh, die voelen het niet eens omdat dit nou eenmaal de auto is die ze kennen. Op zo'n baan komen komen ze er pas achter omdat de instructeur het verteld. En ik pest ze er dan nog jaren mee :)

• Pannencouque
Het Fantoom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Ach welnee. 90% merkt het niet eens als je het ze direct vertelt terwijl het gebeurt. Die hebben nul gevoel met autorijden en rijden BMW alleen voor het prestige.

[ Voor 4% gewijzigd door Pannencouque op 10-06-2022 11:24 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CreativeS schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:18:
[...]

Ik heb ook zoiets gedaan, een jaar of 1,5 geleden. Ontzettend veel van geleerd, sindsdien pak ik bochten beduidende anders (en beter, door betere inschatting), pak ik mijn stuur totaal anders vast, enzovoort.

Overigens was het geen 'officiële' cursus maar een vriendendienst van iemand die dit soort cursussen normaal geeft aan KLDP'ers enzovoort.

Het gekke is dat ik door de cursus voornamelijk trager ben gaan rijden, meer afstand ben gaan houden en daardoor voor mijn gevoel veel soepeler door het verkeer ga en minder last heb van anderen. :P

De beste truc die ik heb geleerd is dat je (minimaal) 4 seconden moet doen over een banenwissel, daarmee val je op in de spiegel van je voorganger namelijk. Sinds ik echt rustig van baan wissel is het aantal midden- of links-plakkers dat voor me al ineens naar rechts schuift aanzienlijk verhoogd... had ik niet verwacht maar het werkt echt, je voelt je alleen wel echt een idioot als je er lang over doet. :+

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:04
Heeft er iemand hier ervaring met de nieuwe 530e? Ik rijd nu een 520i uit 2018 (lease) en moet een nieuwe auto uitzoeken.

Shortlist is een 530e of een XC60 Recharge (ik weet het, totaal verschillende auto's)..

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Wat een pareltjes, die E46 M3 CSL met V8 _/-\o_ O+

• Pannencouque
Geinig videootje wel. Leuk wat ze geprobeerd hebben. Die M3 zit wel lekker volgebouwd zo.

• twodigits
Afgelopen week de 320e opgehaald. Het was het lange wachten waard! De eerste indruk is dat het een enorm fijne auto is. Het verschil met de F30 is echt groot, meer dan ik me van de proefrit herinnerde, vooral op gebied van materiaalgebruik en comfort is het een hele stap vooruit. De auto is veel stiller en ook qua vering/ demping een klasse hoger dan de F30. Maar toch is het weer een echte 3 serie, knap!

[ Voor 46% gewijzigd door twodigits op 11-04-2024 20:33 ]

• CreativeS
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:48:
Ik heb ook zoiets gedaan, een jaar of 1,5 geleden. Ontzettend veel van geleerd, sindsdien pak ik bochten beduidende anders (en beter, door betere inschatting), pak ik mijn stuur totaal anders vast, enzovoort.

Overigens was het geen 'officiële' cursus maar een vriendendienst van iemand die dit soort cursussen normaal geeft aan KLDP'ers enzovoort.

Het gekke is dat ik door de cursus voornamelijk trager ben gaan rijden, meer afstand ben gaan houden en daardoor voor mijn gevoel veel soepeler door het verkeer ga en minder last heb van anderen. :P

De beste truc die ik heb geleerd is dat je (minimaal) 4 seconden moet doen over een banenwissel, daarmee val je op in de spiegel van je voorganger namelijk. Sinds ik echt rustig van baan wissel is het aantal midden- of links-plakkers dat voor me al ineens naar rechts schuift aanzienlijk verhoogd... had ik niet verwacht maar het werkt echt, je voelt je alleen wel echt een idioot als je er lang over doet. :+
Mijn toenmalige instructeur had ook een politie-verleden... van hoofdagent, tot arrestatieteam tot instructeur. Mooie verhalen tijdens de cursusdagen :) Of een opdracht om zo snel mogelijk - onopvallend - vanuit Utrecht naar Valkenburg toe... om heerlijk te lunchen bij Amadeus en tijdens die rit een leuke vrouw zien die te hard rijdt. Inhalen, volgende afrit naar beneden om er weer achter te komen... gewoon een leuk spel.

En ja, je slaat de spijker op z'n kop... je moet onopvallend, vlot, maar toch comfortabel degene achterin naar de plek van bestemming brengen. Voelt misschien vreemd, maar brengt je wel tot rust. Het begon allemaal met vragen over verkeersborden die je reeds gepasseerd was. Rij dus nooit zo snel dat je de borden niet meer kunt lezen ;) En ja, die informatie is voor heel veel dingen van toepassing. En dan kom je langzamerhand aan bij het 'lezen van de weg'. Je gaat zo anders rijden. Als je er geen ervaring mee hebt, zul je het waarschijnlijk onzin vinden, maar je hebt er zo ontzettend veel aan.

Zoals al eens eerder gezegd... de comfortknipper op 5x is eigenlijk net te weinig voor mij. Ik doe zijdelingse verplaatsingen erg langzaam. Op het juiste moment in de spiegel van de voorganger komen, maar ook op het juiste moment gas geven zodat de auto ervoor gedirigeerd wordt aan de kant te gaan op zo'n manier dat je niet aan het drukken bent of überhaupt pushend overkomt. 9 van de 10 keer gaan ze ook keurig aan de kant. Psychologie op de weg. En ja je hebt altijd van de dwarse linksklevers... daar heb je dan weer andere oplossingen voor... en als je heel erg goed kijkt (en laat dat nou net een onderdeel van de opleiding te zijn), zijn er zat mogelijkheden om dit op te lossen. Zonder jezelf in de kijker te spelen. Je ziet ze bij die 'Wegmisbruikers'-programma's wel eens inhalen op plekken waar je het eigenlijk nooit zou doen... voor bochten en dergelijke... maar met goed kijken kan je heel veel bereiken.

En als laatste: iedereen kan hard rechtuit... je maakt het verschil in de bochten.

• CreativeS
  • Niet online
twodigits schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 08:19:
Afgelopen week de 320e opgehaald. De auto is veel stiller en ook qua vering/ demping een klasse hoger dan de F30. Maar toch is het weer een echte 3 serie, knap!
Mooi wagen @twodigits. De F3X was toch al wat minder dan de E9X? Dus de G3X is een betere opvolger van de E9X of is dat een brug te ver?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
CreativeS schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Mijn toenmalige instructeur had ook een politie-verleden... van hoofdagent, tot arrestatieteam tot instructeur. Mooie verhalen tijdens de cursusdagen :) Of een opdracht om zo snel mogelijk - onopvallend - vanuit Utrecht naar Valkenburg toe... om heerlijk te lunchen bij Amadeus en tijdens die rit een leuke vrouw zien die te hard rijdt. Inhalen, volgende afrit naar beneden om er weer achter te komen... gewoon een leuk spel.

En ja, je slaat de spijker op z'n kop... je moet onopvallend, vlot, maar toch comfortabel degene achterin naar de plek van bestemming brengen. Voelt misschien vreemd, maar brengt je wel tot rust. Het begon allemaal met vragen over verkeersborden die je reeds gepasseerd was. Rij dus nooit zo snel dat je de borden niet meer kunt lezen ;) En ja, die informatie is voor heel veel dingen van toepassing. En dan kom je langzamerhand aan bij het 'lezen van de weg'. Je gaat zo anders rijden. Als je er geen ervaring mee hebt, zul je het waarschijnlijk onzin vinden, maar je hebt er zo ontzettend veel aan.

Zoals al eens eerder gezegd... de comfortknipper op 5x is eigenlijk net te weinig voor mij. Ik doe zijdelingse verplaatsingen erg langzaam. Op het juiste moment in de spiegel van de voorganger komen, maar ook op het juiste moment gas geven zodat de auto ervoor gedirigeerd wordt aan de kant te gaan op zo'n manier dat je niet aan het drukken bent of überhaupt pushend overkomt. 9 van de 10 keer gaan ze ook keurig aan de kant. Psychologie op de weg. En ja je hebt altijd van de dwarse linksklevers... daar heb je dan weer andere oplossingen voor... en als je heel erg goed kijkt (en laat dat nou net een onderdeel van de opleiding te zijn), zijn er zat mogelijkheden om dit op te lossen. Zonder jezelf in de kijker te spelen. Je ziet ze bij die 'Wegmisbruikers'-programma's wel eens inhalen op plekken waar je het eigenlijk nooit zou doen... voor bochten en dergelijke... maar met goed kijken kan je heel veel bereiken.

En als laatste: iedereen kan hard rechtuit... je maakt het verschil in de bochten.
Nu ben ik nieuwsgierig! O-)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:24
Nogmaals kom ik mij melden hoor, mijn zusje heeft vandaag officieel een e90 320i gekocht! Ze moet alleen nog een weekje wachten omdat er nog wat dingen aan gedaan moeten worden (Spiegels worden vervangen want corosie, en er komt een nieuwe APK op.)

Nou zitten wij een beetje te kijken naar een upgrade om te auto met android auto/Apple carplay te krijgen. Ik zie wel dat er wat opties zijn met een 2din unit, maar deze zitten dan wel erg laag wat niet heel ideaal is.

Dan zijn er dus ook units die de head unit vervangen, website/bedrijf genaamd fulloption kan dit schijnbaar inbouwen voor 600 euro op een E90.

Is er iemand hier die ervaring heeft met het bedrijf en ook met zo'n headunit vervangen? Gaat om een CCC systeem.

Foto van de auto bijgevoegd, moet er wel bij :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWqtmtpMq0XFT28ijWpzgcezM3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1r9TGKYFAWkkWXlwMyXFFAB.jpg?f=fotoalbum_large

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

• Domih

Domih

Domih.

Naif0n schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:46:
Nogmaals kom ik mij melden hoor, mijn zusje heeft vandaag officieel een e90 320i gekocht! Ze moet alleen nog een weekje wachten omdat er nog wat dingen aan gedaan moeten worden (Spiegels worden vervangen want corosie, en er komt een nieuwe APK op.)

Nou zitten wij een beetje te kijken naar een upgrade om te auto met android auto/Apple carplay te krijgen. Ik zie wel dat er wat opties zijn met een 2din unit, maar deze zitten dan wel erg laag wat niet heel ideaal is.

Dan zijn er dus ook units die de head unit vervangen, website/bedrijf genaamd fulloption kan dit schijnbaar inbouwen voor 600 euro op een E90.

Is er iemand hier die ervaring heeft met het bedrijf en ook met zo'n headunit vervangen? Gaat om een CCC systeem.

Foto van de auto bijgevoegd, moet er wel bij :P

[Afbeelding]
Lekker!!
Hij bouwt dan een CIC in? Dan heb je nog steeds geen CarPlay. Ben benieuwd wat hij dan inbouwt. €600,- is zelfs weinig voor een cic retrofit.

Er zijn ook schermen met ingebouwde CarPlay die het originele scherm vervangen. CCC Blijft dan gewoon beschikbaar.

Kan je vertellen waarvoor ze je Headunit dan vervangen?

• CreativeS
  • Niet online
Oh, dan zit je hier wel goed hè... @Domih :*)

[ Voor 106% gewijzigd door CreativeS op 11-06-2022 18:54 . Reden: En toen het hele bericht verpest :) ]

• CreativeS
  • Niet online
Domih schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:48:
Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:24
Domih schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:48:
[...]

Lekker!!
Hij bouwt dan een CIC in? Dan heb je nog steeds geen CarPlay. Ben benieuwd wat hij dan inbouwt. €600,- is zelfs weinig voor een cic retrofit.

Er zijn ook schermen met ingebouwde CarPlay die het originele scherm vervangen. CCC Blijft dan gewoon beschikbaar.

Pardon, ik heb me half versproken hier, het gaat dan inderdaad om dat oude scherm te vervangen voor wat nieuws met android erop, maar als het goed is nog wel alle BMW functies behoud.

Wat ik had gevonden was dit dus: https://fulloption.nl/opt...en-android-auto-voor-bmw/ Ik kan wel verder bij hun gaan informeren wat het precies inhoud, gezien dingen zoals dit (https://motivesupplies.nl...-3-serie-e90-e91-e92-e93/) ook gezien heb.

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

• Domih

Domih

Domih.

CreativeS schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik had toen ID6 ingebouwd in mijn 2003 E60 maar dat kostte me aan onderdelen al ruim 2K. Was wel een geinig project. Op foto had ik rolls royce thema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zn5tT4bWOCC9ApLUZnFG6op9Dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IfvzdQNTrcGs2sdIM4C6KjBA.png?f=fotoalbum_large

• Domih

Domih

Domih.

** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 86% gewijzigd door Taro op 11-06-2022 19:32 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Gewoon zo'n MMI Chinees setje kopen zit weggewerkt en doet goed zijn werk. Let wel dat je die complete Android setjes met scherm nooit kan upgraden naar een nieuwere versie van Android. En er zijn setjes die glimschermen hebben daar kan je je haren in kammen. Slechts bedoeld als waarschuwing. Als je jezelf een uurtje of 20 inleest neem je de juiste beslissing.

• twodigits
CreativeS schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Mooi wagen @twodigits. De F3X was toch al wat minder dan de E9X? Dus de G3X is een betere opvolger van de E9X of is dat een brug te ver?
Moeilijke vraag wat mij betreft voor zover mijn kennis en ervaring gaan, ik heb het volgende dan ook grotendeels uit de autotests die ik gelezen heb; de E9X is meer een rijdersauto (directer, meer gevoel met het rijden maar voor sommigen weer 'te direct') dan de F3X en werd qua afwerkingskwaliteit ook hoog gewaardeerd. De F3X zou meer op comfort zijn gericht dan de E9X en daardoor minder een rijdersauto zijn maar wel prettiger als dagelijks vervoermiddel. De concurrentie van MB en Audi was hoogwaardiger afgewerkt. De F30 LCI is op een aantal punten iets verbeterd maar te weinig om hier een inhaalslag te maken.
De G3X is én beter afgewerkt én wordt hoger gewaardeerd als rijdersauto dan de F3X terwijl ie ook comfortabeler is. Dat vind ik persoonlijk een knappe prestatie van BMW. _/-\o_

Daarnaast zitten er vele jaren tussen deze modellen, en die jaren hebben hun weerslag op wat de klant wil van zijn auto als het gaat om comfort, digitalisering, en wat de overheden willen op gebied van emissie. Dat heeft 'ons BMW liefhebbers' de 6 cilinder in de lager gepositioneerde 3 series gekost ;w , hetgeen uiteraard ook een grote impact heeft op hoe een auto aanvoelt. Ik denk dat de meeste 3 serie rijders diep (of minder diep) in hun hart een 340i zouden willen hebben.

Mensen met aanvullingen of andere kijk hierop, ik lees het graag!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Er zijn ook leuke zes cilinder tweedehandsmodellen te koop. Waarom moet het nieuw zijn? Ik rij zelf in een G20 en dat motortje jankt meer in de hogere toeren dan mijn oude E36 323i deed. Toch zou ik niet meer terug willen. Vering, sturing en uitrusting zijn zoveel beter. Dit mijn vijfde BMW. Voorwielaandrijving zal mij niet zien kopen.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhuvcghUSsUBLK3WbX2sJ61SP-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tu6IspYngw2x4SDvkuR7bS79.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend belde de buurman aan en dit kreeg ik als cadeautje... klotezooi :( Ingebroken en mijn navigatie gejat...

• DexterDee

DexterDee

:( :( :( :( Wat ontzettend balen voor je. Diegenen die dit doen mogen een langzame pijnlijke dood sterven

Pagina: 1 ... 165 ... 383 Laatste