Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mrooding schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:56:
[,,,]
[mbr]** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **[/mbr]
Wat wél mag is een linkje naar je auto opnemen in je handtekening ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Een kleine terugkoppeling over het chiptunen van de F30 LCI 320i. Samengevat: Het is een totaal andere auto geworden.

Laten afstellen op Euro 95 zodat ik toch alles er boven kan tanken en niet hoef na te denken om steeds Euro 98 tankstations te zoeken. Motor was netjes op fabrieksvermogen van 185 pk en 280Nm op de eerste runs. Daarna een tijdje gewacht op de afstelling en wat runs op de rollerbank. Uiteindelijk 295pk op Euro 98 en door de afstelling op Euro 95 op 281pk en 430Nm uitgekomen. Vervolgens is de versnellingsbak en de sportdisplays aangepast om het nieuwe vermogen weer te geven. Na een proefrit om te kijken of alles goed was kreeg ik de sleutel weer terug en mocht ik zelf ervaren hoe het rijdt.
Eerste indruk is moeilijk te omschrijven maar het voelde alsof de auto voor het eerst niet geknepen was en normaal kon adem halen. Heerlijk wat een vermogen er beschikbaar is en hoe soepel alles voelt. Auto klinkt stiller stationair en schakelt nog soepeler. Invoegen op snelweg was met half gas net zo snel als vroeger met vol gas. Acceleratie heb ik niet voluit geprobeerd, maar had met een tussenacceleratie vanaf 30km/h al een knipperend tractie lichtje, en dat met michelins ps4s op droog.
Verder heb ik niet echt gepushed en netjes gereden. Temperatuur blijft netjes en ik let er alleen extra op om iets van een half minuutje na te laten draaien voordat ik alles uitzet.
Verbruik kan ik nog niets zinnigs over zeggen na een week.

Signature

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

BMW_M3 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:48:
Uiteindelijk 295pk op Euro 98 en door de afstelling op Euro 95 op 281pk en 430Nm uitgekomen.
Ben je uitgekomen op meer dan 50% meer vermogen? Is dat met of zonder hardware aanpassingen? De meeste stage 1 maps leveren je 30-35% meer vermogen op. Daarboven begint het al heel snel tricky te worden qua duurzaamheid. Je merkt weinig aan de auto, die loopt een stuk vlotter en heeft meer trekkracht. Maar de motor en turbo opereren buiten hun ontworpen bereik en slijten dus veel sneller. Tegen de tijd dat je klachten krijgt is het te laat en kunnen de kosten gigantisch oplopen.

Ik heb zo eens een BMW afgeschreven, 535D gekieteld naar 360+ pk en 700+ Nm (DPF verwijderd), een jaar of 3 heerlijk mee gereden en daarna met motorschade helaas af moeten schrijven als economisch total-loss. En het is zeker niet zo dat ik die auto op de limiet reed. Altijd keurig op temperatuur laten komen en laten nadraaien. Een goedlopende auto is geen enkele garantie of bewijs dat een tuning de duurzaamheid niet ernstig verkort.

Uiteraard moet je vooral doen wat je zelf goed vindt, dit is dan ook geen kritiek. Maar als het mijn auto was geweest, had ik 'm niet verder dan 240pk getuned denk ik. Hopelijk maak je er veel veilige kilometers mee en gaat de auto nog lang mee.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12 16:24
Een kleine terugkoppeling over het chiptunen van de F30 LCI 320i. Samengevat: Het is een totaal andere auto geworden.

Laten afstellen op Euro 95 zodat ik toch alles er boven kan tanken en niet hoef na te denken om steeds Euro 98 tankstations te zoeken. Motor was netjes op fabrieksvermogen van 185 pk en 280Nm op de eerste runs. Daarna een tijdje gewacht op de afstelling en wat runs op de rollerbank. Uiteindelijk 295pk op Euro 98 en door de afstelling op Euro 95 op 281pk en 430Nm uitgekomen. Vervolgens is de versnellingsbak en de sportdisplays aangepast om het nieuwe vermogen weer te geven. Na een proefrit om te kijken of alles goed was kreeg ik de sleutel weer terug en mocht ik zelf ervaren hoe het rijdt.
Eerste indruk is moeilijk te omschrijven maar het voelde alsof de auto voor het eerst niet geknepen was en normaal kon adem halen. Heerlijk wat een vermogen er beschikbaar is en hoe soepel alles voelt. Auto klinkt stiller stationair en schakelt nog soepeler. Invoegen op snelweg was met half gas net zo snel als vroeger met vol gas. Acceleratie heb ik niet voluit geprobeerd, maar had met een tussenacceleratie vanaf 30km/h al een knipperend tractie lichtje, en dat met michelins ps4s op droog.
Verder heb ik niet echt gepushed en netjes gereden. Temperatuur blijft netjes en ik let er alleen extra op om iets van een half minuutje na te laten draaien voordat ik alles uitzet.
Brengt je toch aan het twijfelen >:) . Had al vaker gelezen dat de F3x 320i heel "makkelijk" flink te tunen was. Eigenlijk niet nodig want de motor is door het koppel in de lage toeren al aardig rap maar als ik dit zo lees dan is het toch wel erg "gaaf" om te doen. Is de vermogensopbouw overigens ook nog in orde? Ik heb ooit een getunede 320d gehad en die kreeg een enorm turbogat. Waardoor je een soort van aan/uit gaspedaal kreeg. Wel leuk af en toe maar niet echt fijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

edit: een spookrijder terwijl ik aan het inkloppen was.
Je kan die motor prima opkietelen, maar je hebt verhoogde slijtage.

....In een G20 is het handiger de Magsafe lader in de linker ventilatie opening te bevestigen. Het oogt ook wat fraaier zodat het grote Live Cockpit Pro scherm beter tot zijn recht komt. Berichten dat de telefoon, in dit geval de zwaarste iPhone 13, niet vast zou zitten, berust op een misverstand. Maar je moet er niet mee gaan stunten. Overigens zit er wel een G meter in de car!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtHUnXMc8vAwLH7rSo_e8J8_rDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxWXDVOdJ4xg5wJxMdEwyP95.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door RAAF12 op 30-05-2022 19:48 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
DexterDee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:52:
Ben je uitgekomen op meer dan 50% meer vermogen? Is dat met of zonder hardware aanpassingen? De meeste stage 1 maps leveren je 30-35% meer vermogen op. Daarboven begint het al heel snel tricky te worden qua duurzaamheid. Je merkt weinig aan de auto, die loopt een stuk vlotter en heeft meer trekkracht. Maar de motor en turbo opereren buiten hun ontworpen bereik en slijten dus veel sneller. Tegen de tijd dat je klachten krijgt is het te laat en kunnen de kosten gigantisch oplopen.
Ach dat valt best mee en pech kan je altijd hebben. Percentages zeggen ook vrij weinig. De #20i is ongeveer de meest geknepen versie van de B48. De 255pk (van de #30i motoren) versie is volgens mij redelijk vergelijkbaar qua internals. De 302pk versie is wel aangepast van binnen, maar die krijgt ook 'maar' zo'n 10% vermogen erbij na tuning.

280pk is ook maar 70pk per cilinder of 140pk per liter. De B58 in de meeste #40i modellen zit tegenwoordig ook standaard aan 64pk per cilinder of 128pk per liter. Na enkel chiptuning gaan die naar 77pk per cilinder of 144pk per liter.

En als je naar 2 liter turbo motoren kijkt dan is 300pk tegenwoordig echt vrij normaal. Mercedes pompt tegenwoordig 416pk uit een 2 liter voor productieauto's (45 S AMG modellen) en die zijn naar 450pk te brengen door enkel te chippen. Natuurlijk zijn die meer bulletproof gemaakt dan de B48 in de #20i, maar 280pk op E10 is geen ongewoon vermogen en daar kan een motor heel oud mee worden.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:51
Zojuist een uitnodiging gekregen voor preview van de nieuwe i7, X7 en de 8 GC 'Jeff Koons'-editie. Ook staat er iets over een compleet nieuw model. Anderen hier die nog even gaan kijken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
Ik heb nu een 2-tal maanden een BMW G21, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om te connecten met Android Auto zoals in deze video wordt uitgelegd:

YouTube: How to set up Android Auto in your BMW – BMW How-To

Ik heb de opties 6NS (comforttelefonie met uitgebreide smartphone connectiviteit), 6C4 (connectedpackage professional) & 6U3 (BMW live cockpit navigation prof), dus dat zou toch moeten mogelijk zijn ?

Ik zie gewoon nergens in mijn auto een Android Auto mogelijkheid. Staat niet tussen die apps. Ik vraag me af wat ik mis ? :?

https://fgheysels.github.io/

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39

Eagle Creek

Breathing security

whoami schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:56:
Ik heb nu een 2-tal maanden een BMW G21, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om te connecten met Android Auto zoals in deze video wordt uitgelegd:

Ik heb de opties 6NS (comforttelefonie met uitgebreide smartphone connectiviteit), 6C4 (connectedpackage professional) & 6U3 (BMW live cockpit navigation prof), dus dat zou toch moeten mogelijk zijn ?

Ik zie gewoon nergens in mijn auto een Android Auto mogelijkheid. Staat niet tussen die apps. Ik vraag me af wat ik mis ? :?
Maak eens een foto van je apps menu

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Welke softwareversie heb je er in zitten? AA kwam in versie 2007 beschikbaar. Heb je die niet, dan zie het inderdaad niet staan in het menu en moet je even langs de dealer om te updaten.

• TheBrut3
DaFreakhead schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:31:
Zojuist een uitnodiging gekregen voor preview van de nieuwe i7, X7 en de 8 GC 'Jeff Koons'-editie. Ook staat er iets over een compleet nieuw model. Anderen hier die nog even gaan kijken?
Niks gezien. Wel een uitnodiging voor de Renova Golfdag en het mogelijk bemachtigen van een plaatsje voor de BMW International Golf Cup. :+ Daar zullen ze ook vast wat nieuwe modellen hebben staan voor de show.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb wat geks, net voordat we op wintersport gingen trok de auto niet meer goed, schakelde niet lekker door (hoog in toeren), zat wat te stoten. Miste in mijn gevoel vooral vermogen. Dus ik dacht direct aan motor- of automaat-storing. Direct naar Ekris gebracht maar die konden geen foutcodes vinden, de auto reed ook gewoon weer als een zonnetje. Voor de zekerheid hebben ze nog even gekeken of de remmen niet vast zaten maar dat was niet het geval. Dat laatste vond ik overigens een goed idee van de monteur.

Paar maanden geen probleem, en gisteren opeens weer wel. Verbruik is dan (logischerwijs) ook bijna 2x zo hoog. Ik dacht direct weer aan de monteur en heb bij de volgende rit eerst de elektrische handrem even 2x dubbel aangetrokken en weer er af gehaald. Die rit geen problemen meer gehad en daarna ook weer niet.

Wat zouden jullie doen, als ik naar de dealer ga heb ik het gevoel voor jandoedel te gaan en de vorige keer kostte mij (ondanks garantie) dik 100 euro onderzoekskosten en een paar vrije uren op m'n werk.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Zo even uit het hoofdje.

Volgens mij moet je bij communicatie de telefoon selecteren, instellingen openen en daar heb je geloof ik ergens de mogelijkheid om Android Auto te selecteren.

Het is overigens geen app van BMW zelf, je moet het openen op je telefoon. Volgens mij gaat dit automatisch nadat je het een eerste keer handmatig hebt ingesteld.

Mocht je er niet uit komen, dan kan ik hier even de telefoon van mijn vriendin pakken om te kijken hoe het ook alweer is ingesteld. Geen G21, maar F40 waar Android Auto wel gewoon werkt met haar telefoon.

Reviews

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 22:11
dennisk. schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Zo even uit het hoofdje.

Volgens mij moet je bij communicatie de telefoon selecteren, instellingen openen en daar heb je geloof ik ergens de mogelijkheid om Android Auto te selecteren.

Het is overigens geen app van BMW zelf, je moet het openen op je telefoon. Volgens mij gaat dit automatisch nadat je het een eerste keer handmatig hebt ingesteld.

Mocht je er niet uit komen, dan kan ik hier even de telefoon van mijn vriendin pakken om te kijken hoe het ook alweer is ingesteld. Geen G21, maar F40 waar Android Auto wel gewoon werkt met haar telefoon.
Wellicht ook even eerst met een kabeltje aansluiten?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Detmer

Professioneel prutser

BMW rijden begint haast goedkoop te worden, behalve de brandstof dan :+ . Vandaag de E90 na laten kijken voordat ik op vakantie ga. Alleen de accu was minder en werd geadviseerd om te vervangen (meteen laten doen). Op standaard slijtage onderdelen en af en toe een liter olie na, heb ik er verder geen onkosten aan gehad in de afgelopen 2,5 jaar :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 31-05-2022 12:58 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En je moet natuurlijk wel iDrive 7 hebben.
Ik heb het probleem dat mijn auto f45 maar tot 6 gaat

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:51:
Heb wat geks, net voordat we op wintersport gingen trok de auto niet meer goed, schakelde niet lekker door (hoog in toeren), zat wat te stoten. Miste in mijn gevoel vooral vermogen. Dus ik dacht direct aan motor- of automaat-storing. Direct naar Ekris gebracht maar die konden geen foutcodes vinden, de auto reed ook gewoon weer als een zonnetje. Voor de zekerheid hebben ze nog even gekeken of de remmen niet vast zaten maar dat was niet het geval. Dat laatste vond ik overigens een goed idee van de monteur.

Paar maanden geen probleem, en gisteren opeens weer wel. Verbruik is dan (logischerwijs) ook bijna 2x zo hoog. Ik dacht direct weer aan de monteur en heb bij de volgende rit eerst de elektrische handrem even 2x dubbel aangetrokken en weer er af gehaald. Die rit geen problemen meer gehad en daarna ook weer niet.

Wat zouden jullie doen, als ik naar de dealer ga heb ik het gevoel voor jandoedel te gaan en de vorige keer kostte mij (ondanks garantie) dik 100 euro onderzoekskosten en een paar vrije uren op m'n werk.
Zijn de Mass Airflow Sensor(en) ook bekeken, mogelijk zijn die vies geworden? Is makkelijk schoon te maken met "Liqui Moly Luchtmassameter Reiniger" wel even 30min buiten de auto laten opdrogen.

Je kan het eventueel testen door de connector van de Mass Airflow Sensor(en) los te halen, kan je prima mee rijden als test. Hooguit gaat je CEL lampje branden.

Of zit het probleem mogelijk toch bij de elektrische handrem?

• Cheesy
  • Niet online
FabiandJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Zijn de Mass Airflow Sensor(en) ook bekeken, mogelijk zijn die vies geworden? Is makkelijk schoon te maken met "Liqui Moly Luchtmassameter Reiniger" wel even 30min buiten de auto laten opdrogen.

Je kan het eventueel testen door de connector van de Mass Airflow Sensor(en) los te halen, kan je prima mee rijden als test. Hooguit gaat je CEL lampje branden.

Of zit het probleem mogelijk toch bij de elektrische handrem?
Dankje, het kan maar zo maanden duren voordat het probleem opspeelt, dus de volgende keer houd ik even 2 dingen in de gaten. Of de auto soepel rolt in neutraal, en een check van de MAF-sensor. Ik gebruik zelf overigens vrijwel geen handrem.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Leut schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Dat is inderdaad wel een goede!

Hier gaat het om een Samsung waarbij het draadloos kan bij BMW, maar natuurlijk is Android breder dan enkel Samsung. Scherp.

Reviews

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:25

Als je naar apps gaat kun je het linkermenu openen. Daar zou dan Apple CarPlay en Android Auto moeten staan.
Heb je overigens wel de Smartphone Integratie dienst in je Diensten overzicht als je inlogt op www.bmw.nl en naar jouw auto gaat?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• whoami
Eagle Creek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:31:
[...]

Maak eens een foto van je apps menu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_DRtHFzdOTatmF7V7vyA8PW5-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s3oQpJpPCzi8eu2FKhEOdqrh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r1HuEldXlzQc-r29xvsmZDGH0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RITAJve3nTEYfnJBsG9nJVwH.jpg?f=user_large

• whoami
Pepppie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 06:39:
[...]

Welke softwareversie heb je er in zitten? AA kwam in versie 2007 beschikbaar. Heb je die niet, dan zie het inderdaad niet staan in het menu en moet je even langs de dealer om te updaten.
't is een nieuwe G21, dus die versie zou toch wel OK moeten zijn denk i; :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5qnrezhbQ4ypwNRIUA5brZSsB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MUnRfMKTyzSsWwHq3aCZv6TN.jpg?f=user_large

• whoami
dennisk. schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Zo even uit het hoofdje.

Ik meen dat ik dat al een paar keer bekeken heb; ik zal het straks nog eens checken. Kan altijd zijn dat ik ergens iets mis, maar dat lijkt me sterk, aangezien ik dit al een aantal keer heb bekeken.

• whoami
Leut schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Hm, dat heb ik nog niet gedaan. Check ik ook straks eens.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Nee van het menu bedoel ik. Als je in dat scherm zit, even de Idrive-controller naar links duwen. Op op de options knop drukken naast de controller.

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 31-05-2022 14:33 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• whoami
Eagle Creek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Nee van het menu bedoel ik. Als je in dat scherm zit, even de Idrive-controller naar links duwen. Op op de options knop drukken naast de controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7kCNC3hpPK3GeV7hdwLp8gP7CA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HsVptKrexAIQvulNcMdUaL6s.jpg?f=user_large

Ik heb ondertussen mijn telefoon (Android 11) ook eens met de kabel aangesloten, en dan komt er op mijn telefoon de melding 'Android Auto zoeken' oid. Dat staat er een paar seconden en verdwijnt dan weer, maar verder gebeurt er niets. Ook niet direct iets te zien op het scherm van mijn auto.

Wat er dan wel op mijn telefoon kwam, is de melding 'USB foutopsporing uitschakelen', wat ik dan maar heb gedaan. Maar ook dat maakt geen verschil.

Wat ik ook vreemd vind: Als ik in mijn auto zit, komt er op mijn telefoon 'BMW gedetecteerd, schakel Wifi in, etc...', maar via het 'Mobiele apparaten' menu in de auto, zie ik nergens een wifi-optie.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

whoami schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:39:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ondertussen mijn telefoon (Android 11) ook eens met de kabel aangesloten, en dan komt er op mijn telefoon de melding 'Android Auto zoeken' oid. Dat staat er een paar seconden en verdwijnt dan weer, maar verder gebeurt er niets. Ook niet direct iets te zien op het scherm van mijn auto.

Wat er dan wel op mijn telefoon kwam, is de melding 'USB foutopsporing uitschakelen', wat ik dan maar heb gedaan. Maar ook dat maakt geen verschil.

Wat ik ook vreemd vind: Als ik in mijn auto zit, komt er op mijn telefoon 'BMW gedetecteerd, schakel Wifi in, etc...', maar via het 'Mobiele apparaten' menu in de auto, zie ik nergens een wifi-optie.
Zou eigenlijk gokken dat Android auto hetzelfde werkt als CarPlay.
CarPlay in mijn G20 stel je in zodra je de Bluetooth connectie set. Daar koos ik voor normale Bluetooth of CarPlay.
Als je CarPlay koos, bouwt CarPlay de WiFi connectie op tussen telefoon en auto.

Hmmz Android is wat moeilijker zo te zien :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• whoami
Dat filmpje heeft me nog wat verder doen zoeken. Ik kan op mijn telefoon zien dat Android Auto verbonden is (via bluetooth) met de wagen, maar op het scherm van mijn wagen zie ik geen Android Auto. Zal maar eens de dealer contacteren.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Heb je live update opgehaald uit half 2021voor iDrive7? Daarin zit Android Auto wireless. Zal zo even een foto maken. Done. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOm51NE2FvYjpp-xCBDj88dQz2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEwtUHPjGEUOnk69Zf2JLJHn.jpg?f=fotoalbum_large

Updaten kan via de telefoon app My BMW of via de auto zelf (langzamer data verbinding)
Als je de telefoon op vliegtuigstand zet en BT uit weet je Bimmer van niks en zie je 'vanzelf' dit keuzemenu.

[ Voor 118% gewijzigd door RAAF12 op 01-06-2022 01:18 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Pepppie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 06:39:
[...]

Nee, je hebt de update van half 2021 nodig. BMW gaf niet eerder ondersteuning voor AA.
edit: foutje sorry, ik las het jaar 2007

[ Voor 5% gewijzigd door RAAF12 op 01-06-2022 00:23 ]

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-12 20:29
whoami schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:39:
[...]

[Afbeelding]

Android auto kan ook erg gevoelig zijn voor de kwaliteit van de kabel, misschien dat een ander kabeltje wonderen doet

• whoami
Even zoeken op internet en ik bots op deze post

Ik heb mijn auto dan eens opgezocht adhv het VIN nummer via deze site, en daar zie ik dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o1ZlHKYh3yew--ioNS3pj6_q3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vD26rfki255BlPD9NXi7MbC3.png?f=user_large

en dan bots ik op dit artikel.

[ Voor 71% gewijzigd door whoami op 31-05-2022 23:59 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Yep bij mij werkt het wel in een 2020 Bimmer. (productie eind 10-2019) Van voor de grote chipschaarste :-)

c/p
Multimedia
S6AE Teleservices
S6AF Statutory Emergency Call
S6AK Connected Drive Services
S6C3 Connected Package Professional
S6U3 BMW Live Operating Area Professional

Wellicht kan de dealer het ding aan de kast hangen voor de update en liefst voor de vakantie losbarst :-)

[ Voor 17% gewijzigd door RAAF12 op 01-06-2022 00:37 ]

• Pepppie
  • Niet online
RAAF12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Nee, je hebt de update van half 2021 nodig. BMW gaf niet eerder ondersteuning voor AA.
edit: foutje sorry, ik las het jaar 2007
Zucht.. precies dit soort stellige, corrigerende, reacties. Het klopt niet wat je zegt; AA zat simpelweg niet in de 2107 update, maar was er al jaar eerder. Bron.

Check eerst de feiten voor je wat online slingert en denkt het beter te weten. Je helpt er echt niemand mee.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:44
YouTube: BMW X1 2022 en iX1: meer dan 300 pk!

een kijkje op de volgende generatie X1 & iX1

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• Rivanov
whoami schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:47:
Even zoeken op internet en ik bots op deze post

Ik heb mijn auto dan eens opgezocht adhv het VIN nummer via deze site, en daar zie ik dan dit:

[Afbeelding]

en dan bots ik op dit artikel.
Code 6P1 is inmiddels verholpen middels software update 03/2022.52 (.53 voor specifieke modellen).
Deze is via de dealer te installeren of middels RSU die sinds 28 mei wordt uitgerold.. maar dit kan even duren voordat deze aan jouw auto wordt aangeboden. Snelste manier is dus om een afspraak te maken bij jouw dealer.

Daarna kun je via een app update in je auto, Android Auto en Apple CarPlay activeren.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:24
Alloah! Eerste keer dat ik hier iets post/vraag. Mijn zusje is al tijdje op zoek naar een "nieuwe" auto. Ze kijkt vooral naar een BMW e90/92 318 en 320i. Alleen heeft ze een verreiste dat er een trekhaak onder moeten zitten.

Iemand hier enig ervaring hoeveel het zou kosten om een trekhaak eronder te zetten?

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

• Cheesy
  • Niet online
Naif0n schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:47:
Alloah! Eerste keer dat ik hier iets post/vraag. Mijn zusje is al tijdje op zoek naar een "nieuwe" auto. Ze kijkt vooral naar een BMW e90/92 318 en 320i. Alleen heeft ze een verreiste dat er een trekhaak onder moeten zitten.

Iemand hier enig ervaring hoeveel het zou kosten om een trekhaak eronder te zetten?
Vaak zo'n 600 - 800 euro, afhankelijk van type en bekabeling.
Ik kijk meestal even op www.trekhaken.nl, je kan 'm dan gewoon bij een garage in de buurt laten monteren.

Grappig genoeg werkte bij een van m'n vorige auto's de dealer ook gewoon op deze manier (was geen BMW).

• whoami
Rivanov schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Code 6P1 is inmiddels verholpen middels software update 03/2022.52 (.53 voor specifieke modellen).
Deze is via de dealer te installeren of middels RSU die sinds 28 mei wordt uitgerold..
Voor wat staat RSU ? :P

• Rivanov
Remote Software Update

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52
Carplay? Android Auto? Dat heeft mijn BMW allemaal niet..

Wel een verse APK zonder opmerkingen *O*

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52113515647_a0b6d19735_z.jpg

Edit: weet niet zeker of ik het hier ook al gedeeld had, maar qua infotainment heb ik ook upgrades:

Van:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50636234438_51a49e69cc.jpg

Tijdens:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52059856047_47eb8c9a7b.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52059856017_9f2d37a0b4_z.jpg

Met Bluetooth, DAB+ en de hele mikmak. Staat lekker retro :)

[ Voor 54% gewijzigd door Knul op 01-06-2022 14:51 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:00

Een E92 gaat vanaf 325i :P

EU DNS: 86.54.11.100

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Lees je even in over de N43 motoren die in de 4 cilinder E90/91 zit. Ketting geleiders kunnen stuk gaan en die richten mogelijk een hoop schade aan. Beter eentje uitzoeken waarbij ketting en geleiders vervangen zijn, of dat meteen doen bij aanschaf.

Of een 6 cilinder, die hebben die issues niet.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kuch... BS.

Europa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2ccI_O8qEhrwP4QtJSTmy7d0mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dQjttkGx1uuJ9AbMX3Gzc2h2.jpg?f=user_large

NL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muIBvld3VReQpW-7GdGBRKdRSfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvxpl9WGj5U9i1VFbOk1NkB3.jpg?f=fotoalbum_large

En de LCI even voor de volledigheid...

Europa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6YicsPggsjtkF63fswPu4HsEJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xi8AOUF7w8dmKNTjc3PMy5kX.jpg?f=user_large

NL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsWfylCdCJ0bazp0k-uP_6Qr0M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEYYHHQgiGyi7wlyOTb10363.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door CreativeS op 01-06-2022 15:53 ]

• c-nan
CreativeS schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:45:
[...]

Kuch... BS.

Europa:

[Afbeelding]

NL:

[Afbeelding]

En de LCI even voor de volledigheid...

Europa:

[Afbeelding]

NL:

[Afbeelding]
I stand corrected, excuses.

• c-nan
noes schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Lees je even in over de N43 motoren die in de 4 cilinder E90/91 zit. Ketting geleiders kunnen stuk gaan en die richten mogelijk een hoop schade aan. Beter eentje uitzoeken waarbij ketting en geleiders vervangen zijn, of dat meteen doen bij aanschaf.

De 6 cilinder (n52b25) heeft weer irritante getik YouTube: BMW E91 N52B25 ANNOYING TICK TICK TICK NOISE
Na 2007 is dit opgelost meen ik.

Ik heb exact dat zelfde geluidje :(

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
Mag ik twee vragen stellen over het laden?

Mijn Hybride G30 laad ik nu met de bijgeleverde granny op 10A / 2,3kW.

Soms ben ik op bezoek bij kennissen waar ze een laadpaal met vaste kabel type 2 hebben. Het is een 3-fasig aangesloten 11kW lader.

Kan ik daar mij auto gewoon inpluggen en bijladen? Kiest mijn auto automatisch het juiste spanning 16A / 3,7kW en 1-fase? Mijn laadinstelling in de auto staat op 16A.

Tweede vraag. Werkt dan myBMW app zoals die nu ook werkt? Dus laadtijd aangeven, laadgegevens registreren en een belletje geven als de auto geladen is?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 23:20

Apache

amateur software devver

Ja, ik heb hier thuis 2 tesla wall chargers die op 20A/400volt/3 fase zijn aangesloten, en die laden zowel de 530e als de 745e perfect op. Ik kan dan aan de extra teller die er tussen staat zien dat ze beide op 1 fase laden. Er veranderd niets qua gebruik.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Wenzel
Apache schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:55:
Ja, ik heb hier thuis 2 tesla wall chargers die op 20A/400volt/3 fase zijn aangesloten, en die laden zowel de 530e als de 745e perfect op. Ik kan dan aan de extra teller die er tussen staat zien dat ze beide op 1 fase laden. Er veranderd niets qua gebruik.
Dankje. En de myBMW app? Werkt die ook gewoon?

• TheBrut3
Knul schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:49:
Edit: weet niet zeker of ik het hier ook al gedeeld had, maar qua infotainment heb ik ook upgrades:
Tijdens:

[Afbeelding]
Zo zien sommige wagens er ook ongeveer uit na een infotainment downgrade ;w

• whoami

[Afbeelding]

Machtig eigenlijk, die vintage dashboards :)

• LukeBanning
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12 17:58
Wenzel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Dankje. En de myBMW app? Werkt die ook gewoon?
Ja, de myBMW app werkt gewoon. De lader is irrelevant voor de werking van myBMW app ;)

• Wenzel
@LukeBanning en @Apache bedankt

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Carplay? Android Auto? Dat heeft mijn BMW allemaal niet..

Wel een verse APK zonder opmerkingen *O*

[Afbeelding]

Van:

[Afbeelding]

Tijdens:

[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]

Mooi dat je de klassieke look behouden hebt.

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12 18:28
[...]

Dan heb je wel weer wat anders 😜

• c-nan
Ik merkte gister op dat de passagiersdeur een kleine beschadiging heeft, exact hetzelfde als op de foto hieronder (foto is niet van mij, geplukt van internet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlxmhUyyWqLPnes6pqWgh2WiNl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzlRlZFvOx0nIhigdiUNanIe.png?f=fotoalbum_large

Valt dit op te lossen dmv lakstift?

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:24
[...]

Heb ook ietsje verder gekeken voor haar en hadden een paar 118i van 2012 (begin jaar van de upgrade) gezien. Al zegt een Collega van mij dat je deze het beste van vermijden want het N13 blok is een stuk honk (Peugeot blok).

Toevallig ervaring mee? Ik kan er zelf online niet echt veel over vinden met mijn gebrekkige kennis.

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Naif0n schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:12:
[...]

Heb ook ietsje verder gekeken voor haar en hadden een paar 118i van 2012 (begin jaar van de upgrade) gezien. Al zegt een Collega van mij dat je deze het beste van vermijden want het N13 blok is een stuk honk (Peugeot blok).

Toevallig ervaring mee? Ik kan er zelf online niet echt veel over vinden met mijn gebrekkige kennis.
N13 heb ik geen idee van, is dat dezelfde als de 1.6THP motoren die PSA levert? Schijnt ook niet best te zijn.

Google is your friend ;) en anders eens navragen bij onafhankelijke specialisten (bijv SPBA), daar kan je ook aankoopkeuring doen.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Ik heb net een 120i met N13 motor 4 cilinder van begin 2016 ingeruild met 166k op de teller. Gebruikt iets olie maar niet om je over op te winden. 3 liter op 20k km. Heerlijke wagen, zou er zo weer een kopen. Let op de lichthoogte regeling (het wieltje) van de koplampen, die deed het niet en dat moet voor de APK. Mja, heb nu een G20 iets duurder en andere klasse.
Geloof niet alles, luister zelf goed naar de motor als die gestart wordt of laat een aankoopkeuring doen.

[ Voor 4% gewijzigd door RAAF12 op 02-06-2022 22:07 ]

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:37
Hallo iemand die mij het eerste deel van het Vin nummer kan geven voor een BMW X3 LCi 2022 i20 ?
Dealer heeft enkel maar laatste 7 nummers gemaild (mijn serienummer). Volgens mij heeft hij liever dat ik hem niet trak via vindecoder. Want dan weet ik wanneer hij de wagen binnen heeft.

• Knul
c-nan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:57:
Ik merkte gister op dat de passagiersdeur een kleine beschadiging heeft, exact hetzelfde als op de foto hieronder (foto is niet van mij, geplukt van internet):
[Afbeelding]

Zal niet perfect worden, maar zie je er in ieder geval een stuk minder van. Gebruik vooral niet te veel.

• Knul
c-nan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:57:
[Afbeelding]

Zal niet perfect worden, maar zie je er in ieder geval een stuk minder van. Gebruik vooral niet te veel.

• CreativeS
  • Niet online
Carman1971 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:30:
Hallo iemand die mij het eerste deel van het Vin nummer kan geven voor een BMW X3 LCi 2022 i20 ?
Dealer heeft enkel maar laatste 7 nummers gemaild (mijn serienummer). Volgens mij heeft hij liever dat ik hem niet trak via vindecoder. Want dan weet ik wanneer hij de wagen binnen heeft.
Da’s normaal bij BMW… laatste 7 tekens. Even in BimmerCat gooien? Maar waarom die achterdocht? Toch nergens voor nodig?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Carman1971 de laatste 7 cijfers zijn genoeg om via een site als mdecoder of bimmercat alle info over je auto op te vragen en je hebt er ook genoeg voor de meldcode als je alvast je auto wilt verzekeren. Wat wil je nog meer?

🖥️ | 🚗

• Carman1971
CreativeS schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Da’s normaal bij BMW… laatste 7 tekens. Even in BimmerCat gooien? Maar waarom die achterdocht? Toch nergens voor nodig?
Bimmercat werkt blijkbaar niet meer ?

Wikipedia: Vehicle identification number

Moet vooral weten of dit het eerste deel is voor een BMW X3 i20 : WBAUZ15080N???????

Ik wil eigenlijk vooral weten of alle gevraagde opties aanwezig zijn voor ik volledig betaal.

• Carman1971
MadMarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:12:
@Carman1971 de laatste 7 cijfers zijn genoeg om via een site als mdecoder of bimmercat alle info over je auto op te vragen en je hebt er ook genoeg voor de meldcode als je alvast je auto wilt verzekeren. Wat wil je nog meer?
Mdecoder vraagt ook 17 nummers ? de verkorte 7 cijfers werken volgens mij niet ?

https://www.mdecoder.com/

• RAAF12

RAAF12

*.*

Knul schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Staat er 2 keer eentje is wel genoeg :-) Lakstift evt verdunnen en goed schudden! Week laten drogen, dan licht polijsten kan evt. met krijt houdende tandpasta en dan blanke lak erop voor de glans. Rare plek trouwens is er iets tegen aan gestoten?
gister=gisteren :-)

• whoami
RAAF12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:33:
[...]

Staat er 2 keer eentje is wel genoeg :-) Lakstift evt verdunnen en goed schudden! Week laten drogen, dan licht polijsten kan evt. met krijt houdende tandpasta en dan blanke lak erop voor de glans. Rare plek trouwens is er iets tegen aan gestoten?
Ik heb gelijkaardige schade gehad aan een F31. Wellicht bij het openen de deur ergens tegengestoten. (Muur ofzo ?)

• RAAF12

RAAF12

*.*

Het is maar zo'n klein stukkie maar het kan natuurlijk wél. Dat de deur net op die positie iets raakt. Veel bestelauto's hebben ook van dat soort schades. Idd iets raken met het openzwaaien van het portier.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Voor mensen die Carplay of Android Auto gebruiken ipv de crappy BMW navigatie is er een oplossing.
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1669301
Sta je bij een tolpoortje in Frankrijk af te rekenen en springt je navigatie ineens op de BMW nav. Tja, dan is je route weg en moet je wachten op een nieuwe 4G (of in nowhere land met edge...) verbinden is lastig en om dan snel de juiste weg te kiezen, met al die wachtenden achter je. Mijn telefoon met nav app heeft een betere verbinding zolang die niet aan een BMW is gekoppeld....
Maar ik ga het morgen verder testen u hoort nog van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door RAAF12 op 03-06-2022 01:06 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carman1971 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Moet vooral weten of dit het eerste deel is voor een BMW X3 i20 : WBAUZ15080N???????

Ik wil eigenlijk vooral weten of alle gevraagde opties aanwezig zijn voor ik volledig betaal.
En de dealer kan je niet om een uitdraai vragen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• c-nan
RAAF12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:33:
[...]

Geen idee, ik zit daar nooit :P

In de informele geschreven taal mag je gister gebruiken :P maar je hebt gelijk :)

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

[...]

https://decoder.bvzine.com/
Daar kan je als t goed is de optielijst krijgen met de laatste 7. Denk dat meerdere decoders werken met de volledige VIN omdat de laatste 7 steeds vaker opnieuw gebruikt worden.

Signature

• Pepppie
  • Niet online
Carman1971 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Mdecoder vraagt ook 17 nummers ? de verkorte 7 cijfers werken volgens mij niet ?

De laatste 7 cijfers van de VIN-nummers zijn niet altijd meer uniek. Daarom vragen veel sites inmiddels de 17 letters/cijfers. Zou de dealer gewoon even bellen en vragen om de volledige VIN of gewoon de optielijst zoals al gesuggereerd is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pepppie op 03-06-2022 09:04 ]

• Rivanov
RAAF12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:12:
Voor mensen die Carplay of Android Auto gebruiken ipv de crappy BMW navigatie is er een oplossing.
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1669301
Sta je bij een tolpoortje in Frankrijk af te rekenen en springt je navigatie ineens op de BMW nav. Tja, dan is je route weg en moet je wachten op een nieuwe 4G (of in nowhere land met edge...) verbinden is lastig en om dan snel de juiste weg te kiezen, met al die wachtenden achter je. Mijn telefoon met nav app heeft een betere verbinding zolang die niet aan een BMW is gekoppeld....
Maar ik ga het morgen verder testen u hoort nog van mij.
Ik snap je punt niet helemaal?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
https://bimmer.work is de fijnste om je optielijst op te vragen.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-12 21:13

DexterDee schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Ik heb zo eens een BMW afgeschreven, 535D gekieteld naar 360+ pk en 700+ Nm (DPF verwijderd), een jaar of 3 heerlijk mee gereden en daarna met motorschade helaas af moeten schrijven als economisch total-loss. En het is zeker niet zo dat ik die auto op de limiet reed. Altijd keurig op temperatuur laten komen en laten nadraaien. Een goedlopende auto is geen enkele garantie of bewijs dat een tuning de duurzaamheid niet ernstig verkort.

Uiteraard moet je vooral doen wat je zelf goed vindt, dit is dan ook geen kritiek. Maar als het mijn auto was geweest, had ik 'm niet verder dan 240pk getuned denk ik. Hopelijk maak je er veel veilige kilometers mee en gaat de auto nog lang mee.
MrFl0ppY schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Brengt je toch aan het twijfelen >:) . Had al vaker gelezen dat de F3x 320i heel "makkelijk" flink te tunen was. Eigenlijk niet nodig want de motor is door het koppel in de lage toeren al aardig rap maar als ik dit zo lees dan is het toch wel erg "gaaf" om te doen. Is de vermogensopbouw overigens ook nog in orde? Ik heb ooit een getunede 320d gehad en die kreeg een enorm turbogat. Waardoor je een soort van aan/uit gaspedaal kreeg. Wel leuk af en toe maar niet echt fijn.
@BMW_M3
Ben nog wel benieuwd naar je ervaring tot nu toe en evt reactie op gestelde vragen/reacties naar aanleiding van je gedane chiptuning.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Carman1971 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Ik zie dat ze het hebben veranderd, laatste keer dat ik het gebruikte waren 7 cijfers nog genoeg

🖥️ | 🚗

• CreativeS
  • Niet online
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de VIN's bij BMW werken... ik ken de VIN's van onze BMW's uit mijn hoofd. Is altijd handig.
En de VIN kan na WBA (dus op de plaats van de X'n -> WBAXXXXXXXXA12345) al verschillend zijn met diverse types binnen een modelreeks. Verdiep je er zelf eens in ;)

Klein voorzetje:

WBA

Digit 1-3 are the manufacturer's code:
WBA = BMW Cars and SAVs
WBS = Motorsport
4US = Spartanburg (not used since 1999)

BR33

Digits 4-7 are the model code

4

Digit 8 is the restraint system identifier:
0 = Seat belts
1 = Seat belts and Driver airbag
2 = Seat belts and Dual airbags
3 = Seat belts, Second generation dual front airbags
4 = Seat belts, Dual-stage advanced front airbags

4

Digit 9 is a check digit determined by VIN

Y

Digit 10 is the model year identifier (started in 1980):
A = 1980 model year, sequentially progresses every year. I,O,Q,U and Z are not used because they can be mistaken for numbers.

A=1980 G=1986 N=1992 W=1998 4=2004 A=2010
B=1981 H=1987 P=1993 X=1999 5=2005 B=2011
C=1982 J=1988 R=1994 Y=2000 6=2006 C=2012
D=1983 K=1989 S=1995 1=2001 7=2007 D=2013
E=1984 L=1990 T=1996 2=2002 8=2008 E=2014
F=1985 M=1991 V=1997 3=2003 9=2009 F=2015

E

Digit 11 is the Plant code:

A, F, K = (Plant 1.1) Munich
C, B, D, G = (Plant 2.4) Dingolfing
E, J, P = (Plant 6.1) Regensburg
L, M = (Plant 10) Spartanburg
N = (Plant 9) Rosslyn
W = (Plant) Graz, Austria
V = (Plant) Leipzig

A82019
Digits 12-17 are the Sequential production number[/quote]
:F

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 03-06-2022 15:00 ]

• Carman1971
[quote]CreativeS schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de VIN's bij BMW werken... ik ken de VIN's van onze BMW's uit mijn hoofd. Is altijd handig.

Ken je dan ook de VIN voor een X3 20i uit het hoofd ? ;)

[...]

Ik probeer :

WBA
25DP staat op bestelbon als model
4 = Seat belts, Dual-stage advanced front airbags gok ?
4 = Digit 9 is a check digit determined by VIN gok ?
J = G01 is laatste generatie in 2018 of telt een LCI als ander model ?
N = (Plant 9) Rosslyn
159746 ontvangen dealernummer

Geeft als nummer : WBA25DP44JN159746

Maar werkt helaas niet :(

Error Code 1,5,14
Error Text 1 - Check Digit (9th position) does not calculate properly; 5 - VIN has errors in few positions; 14 - Unable to provide information for some of the characters in the VIN, based on the manufacturer submission.

Possible Values (5:ABCDEFGHJKLMNPRTUVWXYZ)(6:012345679)(7:CG)(8:35)

[ Voor 18% gewijzigd door Carman1971 op 03-06-2022 17:52 ]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:00
I’m confused; welke brandstof tanken jullie in Duitsland met een BMW 320i (G20)? E5 of E10? Hier in Nederland tank ik Euro95, dit is toch E10? Of toch E5? Het lijkt erop dat beide mogelijk zijn, maar wat is de juiste?

• TheBrut3
Nederland heeft geen Euro95 meer, dat is E10 geworden. Euro98 of de Super benzines zijn E5 geworden.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ja, en diesel noemen we dan B7. 8)7

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• RAAF12

RAAF12

*.*

Rivanov schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal?
In de hectiek had ik op het dataknopje van de iPhone gedrukt, met fel zonlicht, zonnebril op en 600km achter kiezen was dát het manco. Voudje |:(

Heb ik nog even met Android Auto wireless gereden met daarop AmiGo jammer dat die geen GPS speed en toegestane wegsnelheid heeft. Om het optopik te houden de G20 rijdt als een speer. Ik heb er wel winterbanden op en daar zijn wel nadelen aan verbonden staat er op de ANWB site. Maar ach, als ik weer terug in NL ben is de herfst er weer. :)

[ Voor 36% gewijzigd door RAAF12 op 03-06-2022 18:29 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:08:
Ja, en diesel noemen we dan B7. 8)7
E van ethanol
B van biodiesel

Is minder gek dan je denkt :9

• CreativeS
  • Niet online
Carman1971 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:37: Geeft als nummer : WBA25DP44JN159746

Maar werkt helaas niet :(

Error Code 1,5,14
Error Text 1 - Check Digit (9th position) does not calculate properly; 5 - VIN has errors in few positions; 14 - Unable to provide information for some of the characters in the VIN, based on the manufacturer submission.

Possible Values (5:ABCDEFGHJKLMNPRTUVWXYZ)(6:012345679)(7:CG)(8:35)
Het is een uitleg… niet hoe je zelf een VIN kunt achterhalen. Ik gebruik het nooit… maar: OMFG.

• RAAF12

RAAF12

*.*

TheBrut3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:05:
Nederland heeft geen Euro95 meer, dat is E10 geworden. Euro98 of de Super benzines zijn E5 geworden.
Je hebt ook nog bij diverse pompen superbenzine de Euro 102. Geliefd bij Ferrari, Porsche en oldtimer rijders.

https://www.google.com/ma...9%2C6.822299746138597&z=8

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:11
[...]
Gewoon even gaan kijken als de auto binnenkomt bij de dealer. Ontbreken er opties? Auto gewoon niet accepteren en op zoek naar wat anders, je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Bedenk wel vooraf goed wat je alternatieven zijn.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

RAAF12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Je hebt ook nog bij diverse pompen superbenzine de Euro 102. Geliefd bij Ferrari, Porsche en oldtimer rijders.

https://www.google.com/ma...9%2C6.822299746138597&z=8
Voor meeste oldtimers (behalve exoten wellicht) maakt 102 echt niet uit. Wel voor de lui met turbo motoren die goed gekieteld zijn. Een maatje had een E91 335i waar hij ethanol bij de Euro 98 moest mengen (tot 50%) om de ontstekingstemperatuur omhoog te krikken. 102 werkt dan beter, hoeft er minder ethanol bij.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:32:
[...]

E van ethanol
B van biodiesel

Is minder gek dan je denkt :9
Ik weet het maar in de volksmond is het zo krom.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

DeBaroN schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:36:
[...]

[...]

[...]

@BMW_M3
Ben nog wel benieuwd naar je ervaring tot nu toe en evt reactie op gestelde vragen/reacties naar aanleiding van je gedane chiptuning.
Wegens een vakantie tussendoor niet veel mee gereden nog. Tot nu toe iets van 600km mee gereden en kan alleen maar zeggen dat het nog super voelt. Ik heb weer af en toe zin om de auto gewoon even te pakken voor een stukje doelloos rijden.

Wat betreft vermogensopbouw loopt het vloeiend lineair door, geen gekke schokken of haperingen. Op de snelweg is het heel lekker lui rijden door het grotere koppel. Het live verbruik lijkt iets minder op dezelfde stukken weg met de snelheden welke ik standaard rijd. Maar dit kan ook zomaar aan het weer of wind liggen.

En 50% toename klinkt veel voor een 320i, maar ik vind dit eerder een geknepen 330i. Dan zit je op iets van 10% toename softwarematig. Verder heb ik geen hardwarematige aanpassingen op de auto behalve steeds verse olie rond de 15k km en al het andere standaard onderhoud. Auto heeft 65k km op de teller en is pas uit de fabriekagarantie.

Het is begrijpelijk dat het een risico is om aanpassingen te maken buiten de fabrieks instellingen om. Vooral als het om grotere bedragen gaat. Maar als je je goed inleest en ervaringen doorneemt van verschillende mensen in Nederland maar ook wereldwijd kan je best een goede afweging maken of je het risico wil/kan nemen. Daarnaast zul je eerder negatieve verhalen online vinden dan positieve, dus als zelfs dan de positieve ervaringen overheersend zijn was de keus iets makkelijker.

Hopelijk went het nieuwe vermogen niet te snel :F
Dan moet ik toch gaan uitkijken naar een (M)340i of iets dergelijks. :9~

Signature

• RAAF12

RAAF12

*.*

Ik zou er sowieso betere remschijven opzetten. Er zijn mooie geventileerde *met gaatjes* schijven te koop. Overigens zie ik veel bar slechte chauffeurs in BMW's, maar ook in andere merken. In de bergen met afdalingen laten ze cruise control aanstaan waardoor de remmen worden gebruikt.
Normaliter schakel je dan de automaat over op handbediening en rem je af op de motor. Een voorligger met angstige remlichten is een bad ass :-)

• RAAF12

RAAF12

*.*

Domih schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Misschien is Apple CarPlay of RTTI in de bmw navigatie iets voor je? Kan de telefoon in de broekzak blijven. Blijft een doorn in het oog ook, telefoonhouders
Tja je hebt wel een extra scherm erbij. Sommigen kikken erop, dat ze live oliedruk, temperatuur, manifold pressure ect. ect. in dashboard screen in Bimmerlink kunnen zien. Ook kan je mooi 2 navigatie systemen of meer testen. Zo is er voor iedereen iets te beleven in de cockpit :-)
Maar goed het is 'maar' een mening, zou W.A van Buren zeggen :-)
Ik heb trouwens nog een link naar de verkochte 4 cilinder 120i, raar dat zoiets lang online blijft staan
https://www.autotrack.nl/a/bmw-1-serie-benzine-2016-52457042

[ Voor 11% gewijzigd door RAAF12 op 04-06-2022 00:22 ]

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-12 21:26
RAAF12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:35:
Ik zou er sowieso betere remschijven opzetten. Er zijn mooie geventileerde *met gaatjes* schijven te koop.
Praktisch alle schijven (zeker de voorkant) zijn geventileerd tegenwoordig.
Ik denk dat jij geboorde schijven bedoelt, daar zie je de gaatjes van zitten namelijk. Puur estetisch, wat mij betreft voegt het namelijk weinig toe.

Wil je goed remmen is de juiste volgorde imo
  1. verse remvloeistof (evt. met hoger kookpunt)
  2. Andere remblokken
  3. staalomvlochten remleiding
Schijven staan niet in de lijst, waarom? Simpele geventileerde schijf voldoet prima.
Geboorde schijven gaan de gaatjes van vol zitten en kunnen scheurtjes krijgen, gegroefde schijven kunnen vreemde slijtage geven aan de remblokken.

Dagelijks rij ik met ATE ceramic remblokken, weinig remstof i.c.m. voldoende remkracht voor dagelijks gebruik.
Circuit auto heeft exact dezelfde remschijven, staal omvlochten leidingen en hawk hp+ remblokken. Wereld van verschil! Laatstgenoemde is echt vele malen beter. Komt alleen ellendig veel remstof vanaf.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RAAF12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:35:
Ik zou er sowieso betere remschijven opzetten.
Waarom??? De auto is niet veranderd van gewicht en topsnelheid is waarschijnlijk ook niet veranderd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-12 21:13
BMW_M3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Wegens een vakantie tussendoor niet veel mee gereden nog. Tot nu toe iets van 600km mee gereden en kan alleen maar zeggen dat het nog super voelt. Ik heb weer af en toe zin om de auto gewoon even te pakken voor een stukje doelloos rijden.

Wat betreft vermogensopbouw loopt het vloeiend lineair door, geen gekke schokken of haperingen. Op de snelweg is het heel lekker lui rijden door het grotere koppel. Het live verbruik lijkt iets minder op dezelfde stukken weg met de snelheden welke ik standaard rijd. Maar dit kan ook zomaar aan het weer of wind liggen.

En 50% toename klinkt veel voor een 320i, maar ik vind dit eerder een geknepen 330i. Dan zit je op iets van 10% toename softwarematig. Verder heb ik geen hardwarematige aanpassingen op de auto behalve steeds verse olie rond de 15k km en al het andere standaard onderhoud. Auto heeft 65k km op de teller en is pas uit de fabriekagarantie.

Het is begrijpelijk dat het een risico is om aanpassingen te maken buiten de fabrieks instellingen om. Vooral als het om grotere bedragen gaat. Maar als je je goed inleest en ervaringen doorneemt van verschillende mensen in Nederland maar ook wereldwijd kan je best een goede afweging maken of je het risico wil/kan nemen. Daarnaast zul je eerder negatieve verhalen online vinden dan positieve, dus als zelfs dan de positieve ervaringen overheersend zijn was de keus iets makkelijker.

Hopelijk went het nieuwe vermogen niet te snel :F
Dan moet ik toch gaan uitkijken naar een (M)340i of iets dergelijks. :9~
Klinkt heel positief. Ben nu wel serieus aan het denken om mijn F31 320i (55k op de teller) ook te laten chippen.
Heb jij het bij BR-performance laten doen?
https://www.br-performanc...i-06-2015-2019/7525-320i/
Ik vind 260pk meer dan zat. Zouden daar evt ook iets minder vermogen programmeren? rond de 240pk lijkt mij prima. Prijs is 699,- Maar gaat dan ook meerdere keren op de rollenbank.

Ook zie ik bij BRP optiepakket, de Anti Theft Mode staan. Iemand een idee wat dat inhoudt?:
https://www.br-performanc...-2019/7525-320i/brp-plus/
(anders BR maar is contacten)

Qua chiptuning is BR performance een goeie? Is voor mij een behoorlijk eind rijden. Woon in de achterhoek namelijk.

En qua updates door de BMW dealer? Heb die van mij bij de dealer in onderhoud. Dan moet de software opnieuw ingelezen worden?

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 04-06-2022 11:17 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12 10:46
Matadores schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:59:
I’m confused; welke brandstof tanken jullie in Duitsland met een BMW 320i (G20)? E5 of E10? Hier in Nederland tank ik Euro95, dit is toch E10? Of toch E5? Het lijkt erop dat beide mogelijk zijn, maar wat is de juiste?
Super E10 is de Euro 95 van hier, Super is de klassieke Euro95 (~5% E) en SuperPlus de Euro98.

Mocht je niet zovaak in DE komen: Wen er maar aan dat de prijzen per uur aangepast worden.
Gute Fahrt ;)

aanvul: Daar is ook een app voor van "Clever tanken". Maakt je leven iets makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door D_Jeff op 04-06-2022 11:09 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• CreativeS
  • Niet online
Matadores schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:59:
Ik tank met zowel de E90 325i als de E46 318ti E5 98. Blok loopt gewoon rustiger en ja, dat ziet niet alleen tussen de oren. Sterker nog, zelfs de N52 is door BMW ontwikkeld en afgesteld op RON98. Je kan natuurlijk al met RON91 rijden... tot RON 102 of hoger, maar sowieso altijd 98 erin. Af en toe even zoeken op vakantie in Italië, maar daar is rijden sowieso nooit verkeerd :) Thuis tanken we altijd in Duitsland. Voorheen hoefden we het dorp niet meer uit om te tanken in Duitsland (grens liep door het dorp), maar inmiddels wonen we 5 rijminuten van de grens. Onder de streep scheelt het alsnog heel veel. En een aanvulling op het bericht van @D_Jeff hierboven... voorkom tanken bij Autohof's en Raststätten en rij een stukje van de autobahn af. De 'Clever Tanken'-app kun je instellen op zoekgebied, zeg, max 10km in de omgeving. En tanken in de ochtend tot 08.00u à 09.00u, tussen 13.00u ~ 14.00u en tussen 17.00u ~ 18.00u is vaak duurder dan de rest van de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti5m6rbXtUM8adMt_000gAexpws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZyMF0MQ38OM58cCfVVbGh3lE.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door CreativeS op 04-06-2022 14:24 ]

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

DeBaroN schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Klinkt heel positief. Ben nu wel serieus aan het denken om mijn F31 320i (55k op de teller) ook te laten chippen.
Heb jij het bij BR-performance laten doen?
https://www.br-performanc...i-06-2015-2019/7525-320i/
Ik vind 260pk meer dan zat. Zouden daar evt ook iets minder vermogen programmeren? rond de 240pk lijkt mij prima. Prijs is 699,- Maar gaat dan ook meerdere keren op de rollenbank.

Ook zie ik bij BRP optiepakket, de Anti Theft Mode staan. Iemand een idee wat dat inhoudt?:
https://www.br-performanc...-2019/7525-320i/brp-plus/
(anders BR maar is contacten)

Qua chiptuning is BR performance een goeie? Is voor mij een behoorlijk eind rijden. Woon in de achterhoek namelijk.

En qua updates door de BMW dealer? Heb die van mij bij de dealer in onderhoud. Dan moet de software opnieuw ingelezen worden?
Inderdaad ook bij Br-performance laten doen. Vermogen kan je afstemmen met ze, maar ze houden alles in de gaten tijdens het programmeren. Niet elk blok is hetzelfde en zal andere vermogens geven maar denk dat 260pk een beetje de standaard is wat ze zonder moeite al krijgen, de rest is fijne afstelling. Je hoeft niet altijd het volle vermogen te benutten, je rechter voet bepaalt uiteindelijk hoeveel je gebruikt :P
Daarover gesproken, er komen nog een paar tientjes bovenop het bedrag dat je aangeeft als je ook je sportdisplays gecodeerd wil hebben om het juiste vermogen weer te geven.

Mijne is ook bij de dealer in onderhoud voor alles behalve banden. Als de dealer de software update dan kan je langs komen voor het opnieuw inladen.

Wat Anti Theft Mode is weet ik niet. Vermoed dat het een codering inhoudt zodat je de auto alleen kan startten als je -ik noem maar wat- radioknop en rempedaal tegelijk inhoudt.

Signature

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12 10:46
@CreativeS Voor de COVID-19 shizzle maakte ik de nodige KM's in Oostelijk & Midden-Europa (EU only) en niet elke km was daarvan zakelijk. Op die manier ga je op zoek naar bepaalde app's en websites om de nodige euro's te kunnen besparen.

Het lijstje:
DE: Clever Tanken (website/app)
NL: Brandstof-zoeker of Directlease (de 1e krijgt bijna geen data meer, de 2e heeft de tankpassen als input.)
BE / LUX / FR: Carbu
Europa overig: Fuelo.net (niet altijd even accuraat ivm de databron: eigenaar locatie en/of tankpas)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1 ... 164 ... 383 Laatste