Dat hij terug moet schakelen is logisch, want de automaat schakelt veel eerder op dan jij zelf waarschijnlijk zou doen, vanwege het verbruik - dus op die momenten zit je waarschijnlijk op hooguit 1200 toeren. Hoewel je onderin aardig wat koppel hebt, snapt de automaat ook dat versnellen vanaf 1200 RPM niet bepaald rap is.
Die schok zou echter niet mogen. Is dat als hij al warm is?
Als ik op een weg rij waar ik maar 50 mag, dan gebeurd het nog wel eens dat de bak na een tijd plots een versnelling hoger of lager schakelt, terwijl dat niet nodig is. Weer een 'schokje'.
En dit mag al helemaal niet. Ik heb nog nóóit gehad dat hij bij constante snelheid schakelde - tenzij je bergop/bergaf rijdt. En dat is juist logisch, zou ik met een handbak ook doen.
Als ik met de schakelpaddles manueel wil schakelen, dan gaat dat te traag. Je schakelt, en dan duurt het een paar fracties van een seconde te lang voor het schakelen echt plaats vindt.
In comfort stand is dat ook de bedoeling. Wil je sneller schakelen, moet je zorgen dat de bak in sport stand staat. Hoe dat moet verschilt een beetje; ik vermoed dat jij wel een "individual" stand hebt, waar je de stuurinrichting op comfort kunt laten en gasrespons + schakelrespons op sport. Of gewoon de hele handel in sport zetten (dat is wat ik doe, ik vind het zwaardere sturen in sport juist lekker). Enkel de bak in sport kan ook (pook naar links), maar dat verandert de schakelsnelheid van de flippers niet, maar hij houdt wel hogere toeren aan.
Als je op de motor remt, vertraagt die auto veel trager / minder dan dat ik gewoon ben, etc...
Kwestie van wennen. Niet zelf terug gaan schakelen, laat de bak dat doen.
Ik ben het ook niet eens met dat "nooit meer terug", want ik blijf roeren leuk vinden. Maar als je eenmaal gewend bent aan de ZF8 is het wel een extreem fijn ding en met de flippers heb ik me tot nog toe genoeg vermaakt dat ik bij de volgende auto geen van beide opties zal vermijden - ik zal waarschijnlijk wel naar de handbak leunen
Ik kan wel begrijpen dat anderen, die dagelijks in de stad en/of file moeten rijden, wél bij de ZF willen blijven. Dat is voor mij echter geen factor, aangezien ik geen woon-werkverkeer heb. Sowieso doen wij hier niet echt aan files, in tegenstelling tot de Randstad, Antwerpen of Brussel