Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 356 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 10:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

twodigits schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Goed zo, de A4 kan mij ook niet bekoren. Mijn vrouw heeft het daar steeds over, maar ik ga niet in een te dure FWD met slechte automaat rijden zolang er BMW's te koop zijn.

Mag ik jou vragen waarom je een 320i hebt gekozen en niet de 320e? Ik twijfel namelijk, een 320i is lichter en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Nadeel is de prijs, die is blijkbaar hoger dan een vergelijkbaar uitgeruste 320e..
Heb zelf bewust een 330i genomen in de tijd maar dat had ook grotendeels te maken dat de 330e (station) niet leverbaar was en ik lang genoeg gewacht had. Auto is zakelijk maar niet geleased dus kostentechnisch maakt het voor mij niets uit.

Hybrid zou voor mijn gebruik (woon-werk is <10km) wel sense maken. Fors kleinere bagageruimte is wel echt een groot nadeel imo. Om dezelfde bagageruimte over te houden met een hybrid moet je een klasse groter gaan rijden (5 serie, E klasse).

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-05 19:37
McRubz schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:22:
Iemand toevallig ervaring met een defecte stuurkolomverstelling?

Halverwege de vakantie bleef het stuur in de bovenste positie hangen na het starten (normaal zakt deze dan automatisch tot vooraf ingestelde positie). Het pookje beweegt het stuur wel naar voren en achteren, maar niet meer naar beneden. Na een wat langere stop deed ie t ineens weer wel, dus het is niet kapot-kapot(?). Heeft het daarna weer een week correct gedaan...

... tot na de eerste stop halverwege Toscane - NL 🤨 laatste 700 km met het stuur omhoog moeten rijden, niet echt plezier. Vanochtend (dus opnieuw na langere stop) doet ie t ook nog niet.

Gaat om een 5 G31 uit 2019.
Zou zomaar een fout in een module kunnen zijn.
Ik had iets met mijn G30 2020 toen we op vakantie gingen. Het dak deed het niet meer. En een melding na een dag dat er een hoog elektrisch verbruik was als de bimmer een nacht stil had gestaan. Uitlezen bij de dealer in NL gaf geen probleem. Alles was normaal. Zekering er uit en er weer in en alles was weer okay. Het dak deed het weer en geen sluipverbruik.

Je zou weer terug verlangen naar de wat simpelere tijden qua automatisering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:58
twodigits schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Goed zo, de A4 kan mij ook niet bekoren. Mijn vrouw heeft het daar steeds over, maar ik ga niet in een te dure FWD met slechte automaat rijden zolang er BMW's te koop zijn.

Mag ik jou vragen waarom je een 320i hebt gekozen en niet de 320e? Ik twijfel namelijk, een 320i is lichter en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Nadeel is de prijs, die is blijkbaar hoger dan een vergelijkbaar uitgeruste 320e..
De 320e is idd zwaarder en aangezien ik de auto private lease doe, moet ik ook de laadpaal zelf betalen ca €3500,- (voor een goede). Daarom toch maar voor een 320i gegaan.

Lol ik maakte de proefrit in de A4 samen met mijn vrouw en die was bijna nog negatiever dan ik over die automaat. Dat was voor ons zo'n afknapper. Daarnaast is het S-line onderstel van de huidige a4 heel bonkig, zonder echt dynamisch of sportief te voelen. Je hebt dus alleen de nadelen van een sportonderstel zonder de voordelen. En het standaard onderstel vind ik te comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rows
Tylen schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

?? Gewoon de quattro pakken dan heb je ook een zf bak erin.
Tsja, maar dan praten we gelijk over een hele andere prijsklasse. Ik heb zelf een vergelijk gemaakt binnen dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02

Eagle Creek

Breathing security

rows schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

De 320e is idd zwaarder en aangezien ik de auto private lease doe, moet ik ook de laadpaal zelf betalen ca €3500,- (voor een goede). Daarom toch maar voor een 320i gegaan.
€3500?? Wat voor gouden model heb je uitgezocht 😱

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 22:07

ComputerHoed

Electronica <3

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een oplossing?

In mijn BMW e46 330 (automaat) heb ik devolgende problemen:
- Als ik van P naar R of N ga werkt dit prima. Als ik echter naar D ga dan moet ik de pook een beetje naar links of rechts bewegen om hem in zijn D te krijgen. Hij lijkt dan klem te zitten. Als ik de pook dan vanuit D naar S doe, werkt dit goed. Wanneer ik hem echter terug naar D wil krijgen dan zit hij soms klem en moet ik hem, net als van N naar D, een beetje naar rechts/links/boven/onder bewegen om hem erin te krijgen. Iemand enig idee?
- Mijn parkeersensoren werken, echter piepen ze niet als ik achterruit rijd. Als in: ze piepen even lang wanneer ik naar R ga, maar piepen niet als ik in de buurt van een voorwerp kom. De sensoren zelf 'tikken' echter wel als ik met mijn oor naast de sensoren luister....

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

l
ComputerHoed schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:21:
Heeft iemand ervaring met dit probleem of een oplossing?

In mijn BMW e46 330 (automaat) heb ik devolgende problemen:
- Als ik van P naar R of N ga werkt dit prima. Als ik echter naar D ga dan moet ik de pook een beetje naar links of rechts bewegen om hem in zijn D te krijgen. Hij lijkt dan klem te zitten. Als ik de pook dan vanuit D naar S doe, werkt dit goed. Wanneer ik hem echter terug naar D wil krijgen dan zit hij soms klem en moet ik hem, net als van N naar D, een beetje naar rechts/links/boven/onder bewegen om hem erin te krijgen. Iemand enig idee?
Voor zover ik weet is het een mechanische verbinding tussen pook en bak bij die generatie. Wellicht is het de hevel aan de bak-zijde die niet lekker meer is (smeren, stellen? vervangen?) of de kabel (denk alleen vervangen mogelijk is) of misschien de pook zelf. Misschien even uitzoeken hoe die kabel loopt, kijken of daar geen kinks inzitten en kijken of je de hevel kan smeren?
ComputerHoed schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:21:
- Mijn parkeersensoren werken, echter piepen ze niet als ik achterruit rijd. Als in: ze piepen even lang wanneer ik naar R ga, maar piepen niet als ik in de buurt van een voorwerp kom. De sensoren zelf 'tikken' echter wel als ik met mijn oor naast de sensoren luister....
Laat m eens uitlezen? Je kan dmv de software waarschijnlijk wel uitsluiten of en zo ja, wat, er kapot is. Zijn ze goed schoon? Bij mijn e46 deden mn parkeersensoren altijd rot als ze vies en/of nat waren, hoewel ze dan altijd continue dachten dat er iets in de buurt was tot er echt iets zat.
Eagle Creek schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:13:
[...]

€3500?? Wat voor gouden model heb je uitgezocht 😱
Wellicht incl installatie? Meterkast groep erbij, kabels trekken onder oprit, laadpaal plaatsen en de paal zelf.. tikt toch aan allemaal.

[ Voor 66% gewijzigd door noes op 30-08-2021 15:07 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:34
Onze F45 (nieuw gekocht in 2019) bevalt goed. De afgelopen autovakanties gingen ook prima, op de achterbank was namelijk alleen de rechter plek bezet met een kinderstoeltje. Dat betekende dat we de rest van de achterbank en de kofferbak flink konden vullen met vakantie- en kinderspullen. Sinds kort zijn we met zijn viertjes, dus de achterbank is niet meer beschikbaar als bagageruimte. En er zal nog meer mee moeten ook! Achteraf hadden we destijds beter voor een F46 kunnen kiezen, maar de F45 leek me toen groot genoeg. Nu verkopen betekent relatief grote afschrijving, terwijl de auto (behalve dus iets te kleine bagageruimte voor vakantie) erg goed bevalt. Daarom dat wij nu denken over een dakkoffer. Paar vragen:
- waar vind ik hoeveel kilo op de dragers mag?
- welke dakkoffers kan en mag ik allemaal plaatsen? De originele BMW zijn mooi, maar ook aan de prijs. Welke alternatieven/aanraders zijn er?
- wat is jullie ervaring met een dakkoffer?
- specifieke aandachtspunten?

Is er toevallig iemand die een trekhaakkoffer heeft? Hoe bevalt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 31-08-2021 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:11
zunrob schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:32:
Onze F45 (nieuw gekocht in 2019) bevalt goed. De afgelopen autovakanties gingen ook prima, op de achterbank was namelijk alleen de rechter plek bezet met een kinderstoeltje. Dat betekende dat we de rest van de achterbank en de kofferbak flink konden vullen met vakantie- en kinderspullen. Sinds kort zijn we met zijn viertjes, dus de achterbank is niet meer beschikbaar als bagageruimte. En er zal nog meer mee moeten ook! Achteraf hadden we destijds beter voor een F46 kunnen kiezen, maar de F45 leek me toen groot genoeg. Nu verkopen betekent relatief grote afschrijving, terwijl de auto (behalve dus iets te kleine bagageruimte voor vakantie) erg goed bevalt. Daarom dat wij nu denken over een dakkoffer. Paar vragen:
- welke dakkoffers kan en mag ik allemaal plaatsen? De originele BMW zijn mooi, maar ook aan de prijs. Welke alternatieven/aanraders zijn er?

Maximale belading staat in de handleiding van de dakkoffer. Ook letten op maximaal draaggewicht van de stangen zelf. Je kan in principe alles plaatsen qua maten koffers, wel even goed opletten op het bevestigingssysteem op je auto (dakrails, bevestigings schroefpunten etc). Ik heb Thule sets gehad voor meerdere auto’s, beviel prima. Op de Thule site vind je een wizard om uit te zoeken wat op jouw auto moet qua adapter, kitset en lengte dakdragers. Het lijkt een enorme bak ruimte, zo’n koffer, maar het is niet enorm praktisch vol te laden als je harde materialen hebt (kinderwagen bijvoorbeeld). Ik ben ook altijd voorzichtig dat ie echt netjes sluit, met hoge snelheden komt er best wel wat kracht op.Qua rijden verder prima, je hoort we echt meer geluid en je kunt niet echt hard meer rijden.
Je moet die koffer thuis ook ergens kwijt trouwens, wellicht een keertje huren eerst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:02

Ik heb een Hapro Traxer 8.6 en originele BMW dragers. Voordeel is dat die echt groot is, en dat weekendtassen overdwars erin kunnen waardoor hij efficiënt te vullen is. Verder inderdaad windgeruis en hoger brandstofverbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

rows schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Lol ik maakte de proefrit in de A4 samen met mijn vrouw en die was bijna nog negatiever dan ik over die automaat. Dat was voor ons zo'n afknapper. Daarnaast is het S-line onderstel van de huidige a4 heel bonkig, zonder echt dynamisch of sportief te voelen. Je hebt dus alleen de nadelen van een sportonderstel zonder de voordelen. En het standaard onderstel vind ik te comfortabel.
Waarom zou je laadpaal plaatsen voor een 320e, kan toch maar maximaal laden tegen 3.7kw. uit gewoon stopcontact haal je 2.3kw. verschil is daarmee dat laadtijd van 3 naar 2 gebracht wordt.
Verwaarloosbaar dus...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
THM0 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:12:
[...]

Maximale belading staat in de handleiding van de dakkoffer. Ook letten op maximaal draaggewicht van de stangen zelf. Je kan in principe alles plaatsen qua maten koffers, wel even goed opletten op het bevestigingssysteem op je auto (dakrails, bevestigings schroefpunten etc). Ik heb Thule sets gehad voor meerdere auto’s, beviel prima. Op de Thule site vind je een wizard om uit te zoeken wat op jouw auto moet qua adapter, kitset en lengte dakdragers. Het lijkt een enorme bak ruimte, zo’n koffer, maar het is niet enorm praktisch vol te laden als je harde materialen hebt (kinderwagen bijvoorbeeld). Ik ben ook altijd voorzichtig dat ie echt netjes sluit, met hoge snelheden komt er best wel wat kracht op.Qua rijden verder prima, je hoort we echt meer geluid en je kunt niet echt hard meer rijden.
Je moet die koffer thuis ook ergens kwijt trouwens, wellicht een keertje huren eerst?
BoardCrusher schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:41:
[...]

Ik heb een Hapro Traxer 8.6 en originele BMW dragers. Voordeel is dat die echt groot is, en dat weekendtassen overdwars erin kunnen waardoor hij efficiënt te vullen is. Verder inderdaad windgeruis en hoger brandstofverbruik.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu aan het kijken naar de Thule Motion XT; het snelle systeem om te bevestigen lijkt me wel wat. Daarnaast ook net iets goedoper dan BMW. Toch nog een paar vragen:
- Zijn het alleen de dragers en de box die het maximale gewicht bepalen? Is het niet zo dat de dakconstructie van de auto een max. gewicht aan kan?
- Past een Thule ook op BMW dragers, of heb je dan originele Thule dragers nodig? En zo ja, welke Thule dragers wil je dan hebben?
- Hoe bepaal je de juiste grootte, wat past er maximaal op de auto?
De originele BMW box 420 liter is 206 x 80 x 41 cm (deze box staat in de brochure van de Active Tourer aangeboden).
De originele BMW box 520 liter is 235 x 94 x 41 cm.
De Thule Motion XT L (450 liter) is 195 x 89 x 44 cm.
De Thule Motion XT XL (500 liter) is 215 x 91.5 x 44 cm
Voorkeur gaat qua ruimte uit naar die laatste, maar ik vraag me dus af of het netjes past op de auto.

We hebben ook nog een F20, dus mooi als ie daar ook op past (al dan niet met aparte dragers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
zunrob schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu aan het kijken naar de Thule Motion XT; het snelle systeem om te bevestigen lijkt me wel wat. Daarnaast ook net iets goedoper dan BMW. Toch nog een paar vragen:
- Zijn het alleen de dragers en de box die het maximale gewicht bepalen? Is het niet zo dat de dakconstructie van de auto een max. gewicht aan kan?
- Past een Thule ook op BMW dragers, of heb je dan originele Thule dragers nodig? En zo ja, welke Thule dragers wil je dan hebben?
De originele BMW box 420 liter is 206 x 80 x 41 cm (deze box staat in de brochure van de Active Tourer aangeboden).
Voorkeur gaat qua ruimte uit naar die laatste, maar ik vraag me dus af of het netjes past op de auto.

We hebben ook nog een F20, dus mooi als ie daar ook op past (al dan niet met aparte dragers).
Het systeem van Thule lijkt erg op het systeem dat ik heb bij de Hapro: het knijpt om de dakdragers heen. De hapro heeft ook een "klik", geen idee of dat iets doet maar ik zie ook echt de meerwaarde niet. Je draait hem vast, kijkt of ie goed zit en zo niet dan verschuif je een beetje en doe je het nog eens.

Die van Hapro, en ongetwijfeld ook van Thule, passen om veel verschillende dragers omdat ze knijpen. Bij de specificaties staat ws. wel hoe breed de dragers minimaal en maximaal mogen zijn, maar met reguliere dragers kom je altijd wel uit volgens mij.

En ik vind Thule altijd zo duur vergeleken met alternatieven. Wat is de meerwaarde van Thule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
@zunrob De maximale dakbelasting van een F45 is 75 kilo bron. Dat is inclusief het gewicht van de dragers en de koffer zelf dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Toff op 31-08-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn ook koffers die op de trekhaak gemonteerd kunnen worden. Schijnt je veel herrie te besparen, en het is natuurlijk universeel. Inladen is ook makkelijker dan bovenop je dak. Met een maximale kogeldruk van 80kg (F45) kan je nog best wat meenemen (gewicht box er wel aftrekken). Veel zijn wegdraaibaar, zodat je nog makkelijk bij je kofferbak kan.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 14:36

Ik heb een F46, maar met 4 kinderen en een kinderwagen zit die al snel vol. Ik heb daarom via marktplaats een setje originele BMW dakdragers gekocht en een Thule Pacific 200 dakkoffer. Dat bevalt erg goed, is makkelijk te plaatsen en biedt voldoende ruimte voor een weekje naar een huisje met het gezin. Voor de kampeervakantie hebben we een karretje, want dat lukt niet met de dakkoffer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Voor de komende wintersport zal ik ook aan de dakkoffer moeten gaan geloven. Want 2 kids zorgt voor veel zooi :D Ik koop wel meteen de grootste die er is want het is toch al een onhandig ding om thuis op te slaan. Ik zal hem dus opbergen in een self-storage unit.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:38

- Bijna alle bekende koffers kunnen er wel op.
- Veel koffers mogen tussen de 50 en 75 kilo.
- Je wordt beperkt in je snelheid, boekje van mijn koffer zegt maximaal 130 km/h.
- Brandstofverbruik ligt wat hoger, volgens de ANWB tot 25% hoger.

Ik zou op MP shoppen voor een Thule of Hapro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

SadisticPanda schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:45:
[...]

Waarom zou je laadpaal plaatsen voor een 320e, kan toch maar maximaal laden tegen 3.7kw. uit gewoon stopcontact haal je 2.3kw. verschil is daarmee dat laadtijd van 3 naar 2 gebracht wordt.
Verwaarloosbaar dus...
Ik kreeg de paal er gratis bij van de dealer, en de paal zelf kan meer leveren (kwestie van jumpers) dus is toekomstbestendig. Maar ik zie veel auto's "gewoon" aan de 230v-stekker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
Eagle Creek schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Ik kreeg de paal er gratis bij van de dealer, en de paal zelf kan meer leveren (kwestie van jumpers) dus is toekomstbestendig. Maar ik zie veel auto's "gewoon" aan de 230v-stekker liggen.
Iets wat bij mij opkomt toen ik de 230v-stekker voorbij zag komen, voornamelijk omdat ik er weinig kennis van heb maar als je hem aan de 230v-stekker hebt liggen, zou je dan iets van een verrekening moeten krijgen met de lease-maatschappij? In geval van openbaar laden gaat het via de 'brandstofpas' en zie ik er niets van qua kosten en zit het in het maandelijkse budget aan brandstof, maar als ik op 'eigen stroom' laad, hoe zit dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Beam87 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Iets wat bij mij opkomt toen ik de 230v-stekker voorbij zag komen, voornamelijk omdat ik er weinig kennis van heb maar als je hem aan de 230v-stekker hebt liggen, zou je dan iets van een verrekening moeten krijgen met de lease-maatschappij? In geval van openbaar laden gaat het via de 'brandstofpas' en zie ik er niets van qua kosten en zit het in het maandelijkse budget aan brandstof, maar als ik op 'eigen stroom' laad, hoe zit dat dan?
Je hebt slimme laadpalen die dat automatisch kunnen registreren, of je kan er zelf een kWh meter tussen hangen. Hangt ook een beetje van je werkgever af waarschijnlijk wat zij accepteren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb gekozen voor de Thule Motion XT in de maat XL. Dit is de grootste die moet passen. Als we dan een keer een andere, grotere auto kopen ziet de koffer ook niet meteen te klein uit (wat je met een L wel sneller zou hebben). Er is blijkbaar een Duits forum voor de Active Tourer en daar ben ik plaatjes tegengekomen waar precies deze box erop zit. Gekozen voor de Thule Wingbar Evo in plaats van de Thule Wingbar Edge. Dit omdat de Evo iets hoger zou zijn, waardoor je ook het dak (hopelijk) nog kun openen. Ook heb je zo een breder oppervlak waardoor je bijvoorbeeld ook fietsen op het dak mee kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Verwaarloosbaar dus...
Omdat er ook slimme laadpalen bestaan welke rekening houden met de opbrengst van je zonnepanelen. En als je 3 fase hebt kan je sneller laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 31-08-2021 18:41 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Tylen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Omdat er ook slimme laadpalen bestaan welke rekening houden met de opbrengst van je zonnepanelen. En als je 3 fase hebt kan je sneller laden.
Niet met een 330e/320e maximaal 3.7 ipv stopcontact 2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
230v was geen optie, aangezien ik toch stroom moest gaan trekken waar mijn auto staat wilde ik een laadpaal met veel vermogen aangezien mijn vrouw straks een Q8 Etron of The Ix wil gaan rijden. Is het gelijk goed geregeld. Maar ook zonder die laadpaal zou ik voor de 320i zijn gegaan ipv 320e. Ik verwacht wel dat dit mijn laatste auto met verbrandingsmotor zal zijn.😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Verwaarloosbaar dus...
Of van 5 naar 3 uur met de g20 :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

SadisticPanda schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

Niet met een 330e/320e maximaal 3.7 ipv stopcontact 2.3
Dan wil je hem iig voor de slimme functies ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:58
Zijn hier Fx rijders die ervaring hebben met zowel 18” als 19” velgen icm het sportonderstel? De auto die ik op het oog heb heeft er 19” op zitten en ik twijfel of ik niet teveel comfort verlies. Ik prefereer comfort boven hoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Fromz op 01-09-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:21
Wat bedoel je met een Fx? F10, F20, F30, F45?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 21:55
ChiLLeR schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:25:
Voor de komende wintersport zal ik ook aan de dakkoffer moeten gaan geloven. Want 2 kids zorgt voor veel zooi :D Ik koop wel meteen de grootste die er is want het is toch al een onhandig ding om thuis op te slaan. Ik zal hem dus opbergen in een self-storage unit.
Is het dan niet goedkoper om te huren? Zo'n unit is ook niet gratis om te huren - jaarlijks waarschijnlijk al duurder dan het huurtarief voor een week in het hoogseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fromz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:30:
Zijn hier Fx rijders die ervaring hebben met zowel 18” als 19” velgen icm het sportonderstel? De auto die ik op het oog heb heeft er 19” op zitten en ik twijfel of ik niet teveel comfort verlies. Ik prefereer comfort boven hoeken.
Als je echt comfort prefereert, kun je er 16" op zetten.

(in de F30 met sportonderstel merk ik duidelijk het verschil tussen de 16" (185 breed, non-rft) winter en 18" (225 breed, rft) zomer velgen)

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 01-09-2021 10:39 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 14:02
Het is allemaal zo relatief, ik ben van 18" winterbanden naar 20" zomerbanden gegaan op mijn F30 (sport onderstel). Ja het is minder comfortabel maar mijn vorige auto, Ford MK7, was minder comfortabel (195/50 R15) dan de F30 met zomerbanden.

Misschien is de BMW bij klinkerwegen wel iets minder comfortabel maar hij gaat aanzienlijk beter over drempels heen voor mijn gevoel dan de Ford.

Afijn, wat YakuzA ook al zegt, 16 inch is nog meer comfort maar persoonlijk niet mijn smaak :+

[ Voor 18% gewijzigd door gekke-gerrit op 01-09-2021 09:13 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Pannencouque schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:12:
[...]
Is het dan niet goedkoper om te huren? Zo'n unit is ook niet gratis om te huren - jaarlijks waarschijnlijk al duurder dan het huurtarief voor een week in het hoogseizoen.
Klopt, maar wij hebben zelf een self-storage bedrijf dus ik hoef geen huur te betalen :P
offtopic:
Je zal je verbazen wat mensen per maand betalen om spullen op te slaan waarvan je denkt dat is geen stuiver waard. Wij noemen het daarom ook vaak 'emotionele opslag' omdat mensen er geen afscheid van kunnen nemen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:58
@Spollie goed punt- F3x had het moeten zijn!

Ik heb nu een f30 met 17” zonder sportonderstel en dat is prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb een M550d (F11) met sportonderstel, adaptive drive en af fabriek geleverde 20 inch velgen. Mijn vorige auto was een 530d (F11) met standaard onderstel, adaptive drive en af fabriek geleverde 19 inch velgen. Ik heb ook weleens in een 530d zonder adaptive drive en 18 inch velgen gereden. Mijn winterwielen zijn eveneens 18”.

Allereerst kan ik je vertellen dat adaptive drive heel veel uitmaakt voor de rijbeleving. Het wordt er echt een andere auto van, die veel stabieler is in bochten. Je merkt er ook veel van in de sportstand, dan rijdt de auto echt anders.

Dan dat onderstel. Het standaard onderstel is veel comfortabeler dan het sportonderstel. Het is ook wat praktischer, want het sportonderstel is echt serieus laag. Dat is niet zo praktisch als je een keer op een rotsachtige onverharde weg op vakantie rijdt of er je goedkope krik van € 25 onder wilt zetten. Het kan allemaal prima zonder dat je iedere verkeersdrempel diagonaal moet oversteken en zeker in een land als Nederland zul je weinig problemen ondervinden. Maar het comfort bij het sportonderstel is toch wel wat minder dan bij het standaard onderstel.

Bij de wielen heb ik zowel runflat als standaard banden gehad. Anders dan je wellicht zou verwachten merk ik niet zoveel verschil in comfort. Bij mijn vrouws Volvo V70 met 18” wielen voel ik veel meer verschil tussen wel en niet runflat. Het verschil in comfort tussen de 18” winterwielen en de 19”/20” zomerwielen vind groter dan het verschil tussen wel/niet runflat. Dat zou ook kunnen komen doordat mijn wielen behoorlijk breed zijn en de wangen daardoor ook bij niet-runflatbanden toch al behoorlijk stug moeten zijn. Overigens houd ik de bandenspanning op 2,5 bar, omdat ze bij hogere spanningen ongelijkmatig slijten. Dat geeft ook wat extra comfort.

Samengevat is het positieve effect op het comfort in mijn beleving als volgt. Nummer 1 heeft het grootste effect.
  1. Standaard onderstel versus sportonderstel
  2. Wel versus niet Adaptive drive (is vooral merkbaar in bochten en sportstand)
  3. Kleinere versus grotere wielmaat
  4. Niet-runflat versus runflat
Om nog even te laten zien dat 20” behoorlijk dunne banden oplevert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlVb0teEJjnbB3Mi4quC2SL_HJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SyaQVYVnp2tbDgRBgKrPxXMC.jpg?f=user_large
Zo trof ik mijn auto een keer aan toen ik een boodschap had gedaan. Ik vermoedde een lekke band. Wat bleek? Het wiel was behoorlijk ver ingedraaid en stond toevallig op een scheef liggend stukje asfalt, pal naast een wat dieper liggende putdeksel. Zo zag het wiel eruit toen ik de auto van zijn plaats had gereden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM8tDFvblyy47soE871yiuTcoj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYyOY7duTR4K0Ho1rNzRQPag.jpg?f=user_large
Niets aan de hand dus :D.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 01-09-2021 12:50 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
gekke-gerrit schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:10:
[...]

Het is allemaal zo relatief, ik ben van 18" winterbanden naar 20" zomerbanden gegaan op mijn F30 (sport onderstel). Ja het is minder comfortabel maar mijn vorige auto, Ford MK7, was minder comfortabel (195/50 R15) dan de F30 met zomerbanden.

Misschien is de BMW bij klinkerwegen wel iets minder comfortabel maar hij gaat aanzienlijk beter over drempels heen voor mijn gevoel dan de Ford.

Afijn, wat YakuzA ook al zegt, 16 inch is nog meer comfort maar persoonlijk niet mijn smaak :+
Ik herken dit wel. Op de Clio IV had ik 17 inch en voelde ik minder schokken dan een F20 met 17 inch wielen toen ik daar paar keer mee heb gereden. Maar dit komt misschien omdat BMW's sowieso altijd wat harder geveerd zijn.

Op mijn F20 zitten 16 inch, die ik destijds bewust heb gekozen n.a.v. het rijden van de F20 met 17 inch. 140.000 km in amper 4 jaar tijd verder ben ik wel blij dat ik deze gekozen heb. Als leaserijder heb je over de banden vaak niets te zeggen en wordt je opgescheept met zogenaamde 'eco wielen', Energy Savers of afgetrapte run flats. De harde wangen maken zelfs de 16 inch op sommige momenten nog wat straf is mijn ervaring. Grote nadeel van de 16 inch is wel dat het allemaal wat minder oogt, ook omdat je veelal pas mooiere designs velgen krijgt vanaf 17/18 inch......al moet ik zeggen dat ik BMW niet altijd uit vind blinken in het ontwerpen van mooie velgen (zonder dat je daarvoor een fortuin kwijt bent).

Tenslotte, de 15 inch wieltjes op de Ford Fiesta heb ik nooit begrepen. Dat maakt het net een dinky toy wat mij betreft en maakt het een ielig geheel.

[ Voor 4% gewijzigd door Beam87 op 01-09-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:05:
Ik heb gekozen voor de Thule Motion XT in de maat XL. Dit is de grootste die moet passen. Als we dan een keer een andere, grotere auto kopen ziet de koffer ook niet meteen te klein uit (wat je met een L wel sneller zou hebben). Er is blijkbaar een Duits forum voor de Active Tourer en daar ben ik plaatjes tegengekomen waar precies deze box erop zit. Gekozen voor de Thule Wingbar Evo in plaats van de Thule Wingbar Edge. Dit omdat de Evo iets hoger zou zijn, waardoor je ook het dak (hopelijk) nog kun openen. Ook heb je zo een breder oppervlak waardoor je bijvoorbeeld ook fietsen op het dak mee kunt nemen.
Toch gekozen voor de Wingbar Edge. Deze ziet mooier uit mijn inziens, in plaats van zo'n uitstekende draagstangen. Enige nadeel is dat ie iets lager is, en het schuifdak dus waarschijnlijk niet open kan. Weten jullie of de knop voor het openen en sluiten van het dak op de een of andere manier te deactiveren is?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Er staat weer een BMW meer op 's Neerlands weegen... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIF5kdLsviRtaLW8JOMn00FQbZ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWOKUOikWr0uRKftZp4xVzxt.jpg?f=fotoalbum_medium

Gister is de APK geslaagd voor deze limo-op-leeftijd. Komende tijd nog genoeg werk aan te doen om de auto netjes te maken maar voor nu rijdt het al heerlijk.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

zunrob schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:19:
[...]

Toch gekozen voor de Wingbar Edge. Deze ziet mooier uit mijn inziens, in plaats van zo'n uitstekende draagstangen. Enige nadeel is dat ie iets lager is, en het schuifdak dus waarschijnlijk niet open kan. Weten jullie of de knop voor het openen en sluiten van het dak op de een of andere manier te deactiveren is?
Stickertje erop?

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Heeft men aankoopadvies voor een BMW 4 serie grand coupe (F36) ? Op internet kon ik niet veel vinden hierover.

Ik ben geen autokenner en ken BMW helemaal niet maar ben wel verlieft geworden op deze wagen.

Ik wil een jong gebruikt occasion kopen en had interesse namelijk.

2015/2017 bouwjaar met M sport pakket.

Pas volgend jaar dus heb ook geen haast.

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 14:56

Domih

Domih.

Proberen bij een dealer te kopen met Premium Selection garantie, dan zit je altijd goed

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• reller
  • Laatst online: 13:56
ThaddeusX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:51:
Heeft men aankoopadvies voor een BMW 4 serie grand coupe (F36) ? Op internet kon ik niet veel vinden hierover.

Ik ben geen autokenner en ken BMW helemaal niet maar ben wel verlieft geworden op deze wagen.

zag die een staan bij NobraCars:

BMW 4 GC 420i 184 pk M Sport High Executive Automaat

met BMW Premium Selection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:57
[...]

[...]

Hier ook een Hapro Traxer. Waar ik vooral op zou letten is dat ie aan 2 kanten open kan. Dat maakt in- en uitpakken een stuk makkelijker.

www.steamloco.info

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[...]

[...]

ik heb een 3-srie (F31) met originele dragers. inmiddels 3 verschillen koffers erop gehad (thule en hapro) en allen geen probleem om te bevestigen.

• zunrob
Ja idd, stukje ducttape oid eroverheen is de andere oplossing. :)

De originele dragers van BMW zijn ook mooi, en zelfs goedkoper dan die van Thule. Nadeel is alleen dat doordat ze een vaste lengte hebben ze maar op 1 plek op de dakrails kunnen. Die van Thule hebben het voordeel, dat doordat ze verstelbaar zijn, ze je wat meer naar voren of achter kunt plaatsen op het dak van de auto. Ondanks dat je de koffer meestal ook zo'n 20 cm naar voor/achter kunt verplaatsen t.o.v. de dragers, creëer je dus meer bewegingsvrijheid met de Thule dragers doordat deze zelf ook nog iets naar voor/achter kunnen op de auto.
Ik heb namelijk gekozen voor de Motion XT in de maat XL, en ik denk dat als ik deze zou plaatsen op de originele BMW dragers de kofferklep niet helemaal open kan.

[ Voor 62% gewijzigd door zunrob op 02-09-2021 13:52 ]

• meddle
  • Laatst online: 15-05 14:04

meddle

:o

Wat is je budget? Nog andere voorkeuren zoals vermogen en brandstof?

Zoals gezegd kun je in jouw geval het beste een premium selection out zoeken, dan heb je in ieder geval 2 jaar garantie.

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
zunrob schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:47:
[...]

Ja idd, stukje ducttape oid eroverheen is de andere oplossing. :)

De originele dragers van BMW zijn ook mooi, en zelfs goedkoper dan die van Thule. Nadeel is alleen dat doordat ze een vaste lengte hebben ze maar op 1 plek op de dakrails kunnen. Die van Thule hebben het voordeel, dat doordat ze verstelbaar zijn, ze je wat meer naar voren of achter kunt plaatsen op het dak van de auto. Ondanks dat je de koffer meestal ook zo'n 20 cm naar voor/achter kunt verplaatsen t.o.v. de dragers, creëer je dus meer bewegingsvrijheid met de Thule dragers doordat deze zelf ook nog iets naar voor/achter kunnen op de auto.
Mijn dragers (origineel BMW, G20 dus sedan) kan ik ook afstellen. Alleen doe ik dat eenmalig, want de punten waarop ik ze kan vastmaken op de sedan zijn sowieso vast.
Ik heb namelijk gekozen voor de Motion XT in de maat XL, en ik denk dat als ik deze zou plaatsen op de originele BMW dragers de kofferklep niet helemaal open kan.
Ik betwijfel of dat nodig is, maar je zou het kunnen testen wellicht.

In het algemeen snap ik niet zo goed waarom de dakdragers en dakkoffers "mooi" moeten zijn. Ik gebruik ze een paar duizend kilometer per jaar, het interesseert me echt geen bal hoe het eruit ziet. Nu vind ik mijn eigen wagen sowieso niet echt mooi van buiten (kan nog steeds niet wennen aan de voorkant), maar 99% van de tijd zit ik binnenin dus interesseert het me ook weinig.

Maar dat is slechts mijn mening, daar staan weer andere meningen tegenover.

• ThaddeusX
meddle schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:09:
[...]

Wat is je budget? Nog andere voorkeuren zoals vermogen en brandstof?

Zoals gezegd kun je in jouw geval het beste een premium selection out zoeken, dan heb je in ieder geval 2 jaar garantie.
Hooguit 25k en rond die prijs zie ik op site viabovag ook 4 series (420i) met m-sport pakket wel rond de 100k/130k km stand.

Premium selection begint vanaf 30 duizend das een beetje .. :+

Viabovag is toch ook veilig ivm de 6 maanden garantie zou je zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ThaddeusX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:50:
[...]
Hooguit 25k en rond die prijs zie ik op site viabovag ook 4 series (420i) met m-sport pakket wel rond de 100k/130k km stand.

Je zou misschien bij de ex-lease kunnen kijken, van bijv. de Leaseplan zijn ze wel goed onderhouden bij de dealer. (behalve de laatste beurt, want daar besparen ze mooi op)

Al is het wel een beetje hit and miss, sommigen zijn heel zuinig op de lease auto en anderen zien er niet top meer uit.
(edit: nu met de corona zul je daar ook misschien wat meer met lagere km's vinden die er op de jaren uit gaan)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-09-2021 18:08 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meddle
  • Laatst online: 15-05 14:04

meddle

:o

ThaddeusX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:50:
[...]

Rond de 25k heb je volgensmij vrij weinig keuze, ook zonder premium selection zit je al snel op 30k voor een 420i met M Sport pakket. Dus dan moet je idd een auto pakken die ruim boven de 100k gelopen heeft, maar dan wordt die garantie juist belangrijker. In principe zit je met bovag garantie wel prima hoor, maar ik zou indien mogelijk toch wat meer proberen te sparen, want voor ~7k extra heb je een 420i gc met 40k op de teller en volledige garantie. Dat lijkt me dan een veiligere koop.

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:03
@ThaddeusX Vergeet trouwens niet dat als je een wagen koopt die tussen de 90k en 100k heeft gelopen (en meestal uit de lease komt) dat er rond 110k een grote beurt aan zit te komen en hoogst waarschijnlijk ook banden, dan ben je in dat jaar direct ook nog eens 2k aan onderhoud kwijt. Dat is tenminste wat ik heb gemerkt. Daarnaast wordt er ook aangeraden om de automaat te spoelen tussen de 125k en 150k.
Mijn F30 LCI had standaard 18" breedset met sportonderstel. Dat was prima comfortabel. Heb er ondertussen een 19" breedset onder liggen met de standaard Bridgestone Potenza RFT banden en moet zeggen dat het wel heel erg stug is op dit moment. Ik hoop dat met het vervangen van de banden naar non-RFT het tenminste iets comfortabeler wordt. Overigens is de F30 met sportonderstel wel sportief maar iets te hard afgeveerd naar mijn mening, krijg soms het gevoel alsof er helemaal geen vering onder zit als je rustig over een drempel heen rijdt.

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 23:20
Iemand verstand van de ZF8 automaat?
Had vanmorgen iets heel raars ik start de auto (koude start) zet hem in D en de auto schiet wat harder voorruit dus de rem wat steviger intrappen maar toen had de motor de neiging af te gaan slaan.
Gauw weer in P gezet daarna weer in D niks meer aan de hand reed weer prima.

Gaat om een 118i LCI B38 motor met ZF8 automaat.

Heb de olie pas ververst, zelf gedaan ben al 20 jaar monteur (niet bij BMW) dus dacht dat moet mij wel lukken.
(goede beschrijving opgezocht het is ook niet heel moeilijk).

Moet zeggen dat ik hem de laatste tijd niet soepel vind schakelen (voor de olieverversing al).
Van 1 naar 2 vaak wel een schok / duwtje in de rug.
En vaak ook met overschakelen, ene keer gaat dat soepel andere keer geeft ie na het schakelen nog een extra zetje zeg maar.
Kmstand is nog maar 95xxx km.

Moet ik me zorgen maken om de versnellingsbak ? Of iemand bekend mee wat dit kan zijn?
Lijkt mij stug met deze lage kmstand maar goed met auto's weet je het nooit.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-05 21:49

Ik heb er pas een gekocht. Scroll maar een paar paginas terug.

Houd met dat budget en km-stand wel rekening mee dat banden, remmen en eventueel automaatbak spoelen er aan zit te komen. Dus houd 2/3k achter de hand, en je zal niet zo snel een miskoop aan hebben. Net met iedere andere auto, check zn verleden. Dat kan ook je tactiek zijn, als het de uitvoering is. Met een tijdje heb je 'm dr weer bij. Aldus mijn tactiek. :9

@DetailingBySmotske

• zunrob
BoardCrusher schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:38:
[...]

Mijn dragers (origineel BMW, G20 dus sedan) kan ik ook afstellen. Alleen doe ik dat eenmalig, want de punten waarop ik ze kan vastmaken op de sedan zijn sowieso vast.

[...]

Ik betwijfel of dat nodig is, maar je zou het kunnen testen wellicht.

In het algemeen snap ik niet zo goed waarom de dakdragers en dakkoffers "mooi" moeten zijn. Ik gebruik ze een paar duizend kilometer per jaar, het interesseert me echt geen bal hoe het eruit ziet. Nu vind ik mijn eigen wagen sowieso niet echt mooi van buiten (kan nog steeds niet wennen aan de voorkant), maar 99% van de tijd zit ik binnenin dus interesseert het me ook weinig.

Maar dat is slechts mijn mening, daar staan weer andere meningen tegenover.
Mijn keuze is in dit geval deels genomen door "mooi zijn". Je hebt twee keuzes: of de bredere dragers die iets uitsteken, of de afgeronde exemplaren. Uiteindelijk gekozen voor de tweede variant, die vind ik idd iets mooier, maar vooral omdat ie praktischer is. De eerste variant (gemaakt door Thule) vereist dat je hem eigenlijk elke keer opnieuw afstelt bij het plaatsen op de auto. Doordat het tweede type dakdragers een vaste lengte heeft (BMW) of na de eerste keer afstellen een vaste lengte heeft maak je het je zelf makkelijker als je ze er weer op gaat zetten.

Ik had de orginele dragers idd kunnen proberen, uiteindelijk niet gedaan na het zien van wat plaatjes. Uit interesse: heeft iemand de originele BMW dragers voor een F45/F31 (is dezelfde drager)? @thejoker80 Welke afstand staat erin genoteerd als plek waar je hem moet monteren gemeten vanaf het begin van de dakrails? En klopt het dat de breedte van de rails vast is? En dat ze feitelijk dus maar op een plaats gemonteerd kunnen worden omdat de dakrails zelf wat taps toelopen? Of kunnen ze wel degelijk wat maar voor en achter geplaatst worden op het dak?

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 03-09-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
ComTech schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:53:

En vaak ook met overschakelen, ene keer gaat dat soepel andere keer geeft ie na het schakelen nog een extra zetje zeg maar.
Kmstand is nog maar 95xxx km.

Moet ik me zorgen maken om de versnellingsbak ? Of iemand bekend mee wat dit kan zijn?
Lijkt mij stug met deze lage kmstand maar goed met auto's weet je het nooit.
Klinkt alsof al die ventielen niet helemaal lekker meer gaan, wel de goede olie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Smotske schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:47:
[...]

Ik heb er pas een gekocht. Scroll maar een paar paginas terug.

Houd met dat budget en km-stand wel rekening mee dat banden, remmen en eventueel automaatbak spoelen er aan zit te komen. Dus houd 2/3k achter de hand, en je zal niet zo snel een miskoop aan hebben. Net met iedere andere auto, check zn verleden. Dat kan ook je tactiek zijn, als het de uitvoering is. Met een tijdje heb je 'm dr weer bij. Aldus mijn tactiek. :9
Ga ik zeker even doornemen!

Premium select is meer garantie voor een betere auto dus. Dan neem ik de auto's daar wel door.

Je hebt 2 voor circa 26 duizend en dan begint het meteen vanaf 30k pfff :9~

En dat zijn ook auto's met 100/150 duizend op de teller.

Ik rijd niet veel circa 15 duizend per jaar dus de km stand is voor mij niet belangrijk, mits de auto in goede conditie is. Dus niet leren bekleding die helemaal los en gebruikt is door 5 verschillende eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
Ik ga voor de 320e touring. Het prijsverschil met een gelijk uitgeruste 320i is me te groot, zowel qua fiscale waarde als qua leaseprijs. Ik doe maar zo'n 60-80km woon- werk door de week, dan zal veelal elektrisch kunnen.

Nu zit ik in die configurator te spelen en ik wil de sportstoelen, heb ik nu ook en zijn top. Ik twijfel nog aan de meerwaarde van de door de verkoper voorgestelde sportline. Dat zou voor de sportstoelen zijn, maar die lijken mij ook standaard op de business line plus en voor die 1700 euro van het sportlinepakket heb ik liever een panoramadak. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Is het trouwens raar om voor een 318i te gaan inplaats van een 320i ?

En dan chippen of een die al gechipt is kopen?

Geen idee wat de nadelen hiervan zijn of uiteindelijk de verkoop waarde.

Ik ben iemand die liever zoveel mogelijk stock rijdt i.v.m. geen problemen.

Ik ben iemand die hooguit 100km per uur rijd maar wil wel beetje pit hebben op het moment dat een vrachtwagen of auto gek doet naast me. Om gevaar te voorkomen. Mijn oude 60pk auto hierdoor heel veel gevaarlijke situaties wat ik eigenlijk niet kon vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
ThaddeusX schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:40:
Is het trouwens raar om voor een 318i te gaan inplaats van een 320i ?

En dan chippen of een die al gechipt is kopen?

Geen idee wat de nadelen hiervan zijn of uiteindelijk de verkoop waarde.
Volgens mij geef je zelf het antwoord al:
Ik ben iemand die liever zoveel mogelijk stock rijdt i.v.m. geen problemen.
Kortom: ik zou het niet doen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Wat is het verschil in aanschafprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

zunrob schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:55:
[...]

@thejoker80 Welke afstand staat erin genoteerd als plek waar je hem moet monteren gemeten vanaf het begin van de dakrails? En klopt het dat de breedte van de rails vast is? En dat ze feitelijk dus maar op een plaats gemonteerd kunnen worden omdat de dakrails zelf wat taps toelopen? Of kunnen ze wel degelijk wat maar voor en achter geplaatst worden op het dak?
hmmm, ik heb dat online ergens een keertje gevonden. Toen heb ik de daarvoor geschikte stickertjes in de binnenkant van het dak geplakt en hoef ik nu niet meer na te denken :)

YouTube: Dakdragers monteren op uw BMW - Ekris - Úw officiële BMW Dealer

weet niet of dit een f31 is trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01
Liever een 318 LCI met Premium Selection en niet teveel km's dan een pre LCI 320i met een dikke ton op de klok wat mij betreft.
Chiptuning zou ik niet aan beginnen. Coulance bij BMW is best goed, maar als de auto getuned is kun je dat wel vergeten.

Ik heb gekozen voor een 320i LCI met Premium Selection garantie en dat zou ik altijd weer doen. Koplampje met wat condens, een trekhaak die een keer haperde, het werd zonder gezeur vervangen door nieuw materiaal. Praat je al snel over een paar duizend euro.

Een dealeronderhouden exemplaar zonder tuning en met een lage km-stand blijft ook een gewilde en waardevaste auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Civic09 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:15:
Liever een 318 LCI met Premium Selection en niet teveel km's dan een pre LCI 320i met een dikke ton op de klok wat mij betreft.
Chiptuning zou ik niet aan beginnen. Coulance bij BMW is best goed, maar als de auto getuned is kun je dat wel vergeten.

Ik heb gekozen voor een 320i LCI met Premium Selection garantie en dat zou ik altijd weer doen. Koplampje met wat condens, een trekhaak die een keer haperde, het werd zonder gezeur vervangen door nieuw materiaal. Praat je al snel over een paar duizend euro.

Een dealeronderhouden exemplaar zonder tuning en met een lage km-stand blijft ook een gewilde en waardevaste auto.
Dat is het ook volgens mij...vandaar dat dit soort autos rond de 30 duizend euro al gauw kosten.

En ik denken dat ik een goeie voor 20 duizend kon krijgen...nou dat word dan geen BMW waarschijnlijk want 30 vind ik toch teveel.

En heb geen zin dure reparaties. Want ik ben al 1 keer goed in de maling genomen door een garage destijds. Wil ik niet 2 keer beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik zie dat ik trouwens voor 30 duizend zelfs een nieuwe 2020 bouwjaar 1 serie kan kopen of zelfs een X2...

Dan zou je toch eerder een 3\4 serie skippen die 6 jaartjes oud is. En alleen voorzien is van een benzine motor en hoge kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
jadjong schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 06:59:
[...]

Klinkt alsof al die ventielen niet helemaal lekker meer gaan, wel de goede olie gebruikt?
Klinkt logisch, ik heb bij een automaten specialist gevraagd om orginele olie.
Kreeg vaatjes van 5 liter staat wel een sticker van hun op maar ze garandeerde mij dat het orginele olie is.
Zal ze vandaag eens bellen om het normaal na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

ThaddeusX schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:55:
Ik zie dat ik trouwens voor 30 duizend zelfs een nieuwe 2020 bouwjaar 1 serie kan kopen of zelfs een X2...

Dan zou je toch eerder een 3\4 serie skippen die 6 jaartjes oud is. En alleen voorzien is van een benzine motor en hoge kilometerstand.
Juist niet dan, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Ik heb een F20 LCI met sportonderstel en 18" breedset gehad. Was dikke prima. Heb nu een F32 met sportonderstel en 19" breedset. Ook dikke prima. Ja. er is wel verschil in comfort, maar ik prefereer hoeken boven comfort dus heb geen enkel probleem met 19" breedset en sportonderstel. Voor jou zou ik 18" aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
ChiLLeR schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:18:
[...]

Klopt, maar wij hebben zelf een self-storage bedrijf dus ik hoef geen huur te betalen :P
offtopic:
Je zal je verbazen wat mensen per maand betalen om spullen op te slaan waarvan je denkt dat is geen stuiver waard. Wij noemen het daarom ook vaak 'emotionele opslag' omdat mensen er geen afscheid van kunnen nemen.
Dan is het goedkoper ja. Hoewel je die unit dan niet meer kan verhuren. :)
Verder geloof ik je helemaal. Weggooien of kringloop, is het devies. Maar dat moet jij niet te hard roepen want dan zijn je inkomsten weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16
Civic09 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:15:

Mijn ervaring is juist dat de x18i net iets te licht is voor een 3 of 4 serie. Op de snelweg altijd direct terugschakelen voor het accelereren is iets wat mij juist erg stoort bijv. Het is natuurlijk wat je belangrijk vindt maar ik zou zeker met beide een proefrit maken om dat verschil te ervaren.

En ja premium selection is fijn. Maar kost je een paar duizend euro. Daarvoor kun je wel wat opvangen aan onderhoud. En met 15k per jaar is 100k op de teller toch geen issue? Na 5 jaar zit je nog niet op de 2 ton, wat de auto makkelijk moet halen. Gezien het omslagmoment voor de LCI 2015/2016 zou ik nu wel altijd voor de LCI variant gaan. Daar zitten gewoon de verbeteringen in die ze in de jaren met het eerste model hebben opgebouwd.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ComTech schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:25:
[...]

Klinkt logisch, ik heb bij een automaten specialist gevraagd om orginele olie.
Kreeg vaatjes van 5 liter staat wel een sticker van hun op maar ze garandeerde mij dat het orginele olie is.
Zal ze vandaag eens bellen om het normaal na te vragen.
Zeker die hick ups na schakelen klinkt als niet voldoende oliedruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Laatst online: 15:19
ComTech schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:53:
Iemand verstand van de ZF8 automaat?
Wellicht verstandig om een beurt te laten doen bij ZF in Delfgauw? Ik heb dat rond de 200k gedaan met mijn ZF8, merkte geen verschil in schakelen trouwens. Maar is ook altijd soepel behalve een incidentele kleine aarzeling op een hele koude dag van 1-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
twodigits schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:28:
Ik ga voor de 320e touring. Het prijsverschil met een gelijk uitgeruste 320i is me te groot, zowel qua fiscale waarde als qua leaseprijs. Ik doe maar zo'n 60-80km woon- werk door de week, dan zal veelal elektrisch kunnen.

Nu zit ik in die configurator te spelen en ik wil de sportstoelen, heb ik nu ook en zijn top. Ik twijfel nog aan de meerwaarde van de door de verkoper voorgestelde sportline. Dat zou voor de sportstoelen zijn, maar die lijken mij ook standaard op de business line plus en voor die 1700 euro van het sportlinepakket heb ik liever een panoramadak. Weet iemand hoe dit zit?
Sport Line is een pakket dat ik nooit echt helemaal heb begrepen als ik eerlijk ben. De belangrijkste zaken uit M Sport zitten daar vaak niet in (M Sport stuur, verlaging van onderstel, onderstel zelf, etc.).

Als het budget het toestaat zou ik gaan voor óf M Sport óf helemaal niks en dan kiezen voor losse opties (je kunt sportstoelen en panoramadak ook separaat kiezen toch?). Dat laatste heb ik in mijn huidige 1 Serie ook gedaan. Heb in een 1 Serie zonder M Sport wel de sportstoelen en ook het M Sportstuur.. Dit kost uiteraard ook paar centen, maar altijd minder dan de EUR 1.700 voor Sport Line. Panoramadak is dan tenslotte nog iets dat je aan jezelf moet verkopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
Beam87 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:22:
[...]

Sport Line is een pakket dat ik nooit echt helemaal heb begrepen als ik eerlijk ben. De belangrijkste zaken uit M Sport zitten daar vaak niet in (M Sport stuur, verlaging van onderstel, onderstel zelf, etc.).

Als het budget het toestaat zou ik gaan voor óf M Sport óf helemaal niks en dan kiezen voor losse opties (je kunt sportstoelen en panoramadak ook separaat kiezen toch?). Dat laatste heb ik in mijn huidige 1 Serie ook gedaan. Heb in een 1 Serie zonder M Sport wel de sportstoelen en ook het M Sportstuur.. Dit kost uiteraard ook paar centen, maar altijd minder dan de EUR 1.700 voor Sport Line. Panoramadak is dan tenslotte nog iets dat je aan jezelf moet verkopen :*)
Juist, ik begrijp de sportline (als de business line plus er reeds op zit) ook niet. Het zijn wat optische dingetjes, een stripje hier en daar, een extra verlichtingsstreepje en wellicht ook de sport plus instelling in rijmodus (dat is bij de F31 zo) maar je kan prima zonder zolang je de sportstoelen maar hebt. M sport wil ik niet. Panoramadak is een must, net als audio upgrade maar helaas is HK niet leverbaar, dus dan maar hifi. De kleur wordt waarschijnlijk oxit grau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beam87
twodigits schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:04:
[...]

Juist, ik begrijp de sportline (als de business line plus er reeds op zit) ook niet. Het zijn wat optische dingetjes, een stripje hier en daar, een extra verlichtingsstreepje en wellicht ook de sport plus instelling in rijmodus (dat is bij de F31 zo) maar je kan prima zonder zolang je de sportstoelen maar hebt. M sport wil ik niet. Panoramadak is een must, net als audio upgrade maar helaas is HK niet leverbaar, dus dan maar hifi. De kleur wordt waarschijnlijk oxit grau.
BMW kennende is Sport Line er puur voor weer wat extra marge. Zo zitten die pakketen nu eenmaal in elkaar.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
twodigits schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:04:
[...]

Bij de G20 zit Sport+ er ook op als je geen SportLine hebt. Ik heb precies dezelfde keuze gemaakt, sportstoelen los aangeschaft, de rest was niet interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Beam87 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
[...]

BMW kennende is Sport Line er puur voor weer wat extra marge. Zo zitten die pakketen nu eenmaal in elkaar.....
Sport line heeft op de G20 geen Sport+-modus. (althans niet op de -e)

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 03-09-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Ik heb een 420i GC M-Sport van eind 2017 sinds kort.
Bewust voor een LCI gekozen en bewust een 20i.

Wilde of een F31 of een F36. Eerste is iets praktischer, de tweede een stukje mooier. Een GC die aan mijn eisen voldeed kwam eerder voorbij.
Ik typ dit vanuit de auto rijdend (als passagier) op de peage in Frankrijk, de F36 is praktisch genoeg. Alle zooi voor ons en zoontje van bijna één zit er in, dus praktisch is ie ook wel :)

Technisch zit er niet zoveel verschil tussen. Echt grote minpunten kon ik niet vinden. Het B48 kent soms wat kettingproblemen, maar wordt met elk bouwjaar iets beter heb ik het idee. Het blok wordt al jaren in vele modellen geleverd, dat is er dan wat rampverhalen rondgaan vind ik persoonlijk logisch.

Als je ook in Duitsland gaat kijken let dan goed op uitvoeringen/opties, dat verschilt nogal met NL. Daar zijn ook veel exemplaren met kleine navi verkocht, maar ook handmatige airco en zelfs zonder cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Eagle Creek schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:37:
[...]

Sport - Sport Individual en Xtraboost :) (op de G20 330e toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
[...]

Ik denk dat Sport+ bij de -e is vervangen door de Xtra boost modus die je hebt als combi van Sport en elektromotor wellicht? Sport+ en Xtra boost zou wellicht wat overdreven worden.

Op mijn F20 heb ik door het ontbreken van M Sport geen Sport+, maar de + heb ik eerlijk gezegd nooit echt gemist. Rijd wel eens in Sport, maar veel vaker gewoon in Comfort. Vind het iedere keer apart uitzetten van het start/stop-knopje al genoeg extra handelingen bij het opstarten van de auto 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
[...]

Dat is bijzonder, want op mijn non-SportLine zit ie wel. Of zou het gerelateerd zijn aan de motor? (330i)

Even voor de zekerheid: je krijgt Sport+ als je meerdere keren op het knopje voor de Sport-stand drukt (ik neem aan dat dat algemene kennis is, maar toch maar even voor de zekerheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

SadisticPanda schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:59:
[...]

Sport - Sport Individual en Xtraboost :) (op de G20 330e toch)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etGPySxwwfZP60pR4CRahhhPKFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSfBVxy00Qf0yJ4Mak8qhLHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 22:16

SilencerNL

No remorse

Beam87 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:22:
[...]
Vind het iedere keer apart uitzetten van het start/stop-knopje al genoeg extra handelingen bij het opstarten van de auto 8)
Dat start/stop systeem is uit te coderen. Of, zoals ik heb gedaan, op memory, zodat ie uit blijft zodra je de auto afsluit, en vervolgens opnieuw gaat rijden. Scheelt iedere keer die handeling, en is het systeem toch aan te zetten als je wilt.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 06:31
SilencerNL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:39:
[...]

Dat start/stop systeem is uit te coderen. Of, zoals ik heb gedaan, op memory, zodat ie uit blijft zodra je de auto afsluit, en vervolgens opnieuw gaat rijden. Scheelt iedere keer die handeling, en is het systeem toch aan te zetten als je wilt.
Hoe zet je start/stop in memory nadat je de functie hebt uitgezet? Toch niet zoals bij de acht sneltoetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 22:16

SilencerNL

No remorse

pietr schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:50:
[...]

Hoe zet je start/stop in memory nadat je de functie hebt uitgezet? Toch niet zoals bij de acht sneltoetsen?
Hij onthoud simpelweg de staat van het systeem als je de auto uit zet. Dus weg zetten met systeem uit, is aanzetten met systeem uit. Zet je hem aan, dan blijft ie aan.

Maar mijn mening zou dit zo vanuit de fabriek moeten werken, maar ja, regels hè

Edit: ik begreep je niet goed denk ik. Is geen optie in systeem van de auto, maar dient gecodeerd te worden met speciale software zoals Bimmercode of esys.

[ Voor 13% gewijzigd door SilencerNL op 03-09-2021 18:58 ]

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 06:31
Nu begrijp ik het, het moet gecodeerd worden. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Beam87 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:22:
[...]

Vind het iedere keer apart uitzetten van het start/stop-knopje al genoeg extra handelingen bij het opstarten van de auto 8)
Als je hem bij start in sport zet zet ie ook start-stop uit, dus evenveel handelingen ;)

/edit dat is althans het geval bij mijn F22

[ Voor 6% gewijzigd door Accident op 03-09-2021 20:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Sinds woensdag is mijn F31 320d Touring vervangen* door deze G31 520d Touring. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Rpi-7z-6deNflBYajLG7AJI6NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPudqA104ZZhffRUae9H49Tb.jpg?f=fotoalbum_large

Intussen wel gemerkt dat de actieve grill niet werkt en permanent open staat.. Voor zover ik online kon lezen moet er waarschijnlijk een onderdeeltje vervangen worden om dit terug aan de praat te krijgen. Ondanks de beloofde uitgebreide Premium Selection controle hebben ze dit blijkbaar niet opgemerkt. :p

Ook vind ik de BMW Car Apps niet terug onder het ConnectedDrive-menu in iDrive 6, ondanks er wel een abonnement voor loopt. De weer/nieuws/... apps zijn nergens te bespeuren. In de F31 (iDrive 4) was er een optie om de ConnectedDrive apps te 'updaten' maar die heb ik in iD6 nog niet gevonden. Morgen nog maar eens op zoek gaan waar ze dit nu weer verstopt hebben en meteen een kaartupdate doen van 2019-1 naar 2021-2. Vorige eigenaar heeft blijkbaar nooit de moeite gedaan om te updaten..

* van zodra ik mijn winterbanden ben gaan afhalen bij de dealer komt hij te koop te staan

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

bibi2205 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:28:
Sinds woensdag is mijn F31 320d Touring vervangen* door deze G31 520d Touring. :)

[Afbeelding]

Intussen wel gemerkt dat de actieve grill niet werkt en permanent open staat.. Voor zover ik online kon lezen moet er waarschijnlijk een onderdeeltje vervangen worden om dit terug aan de praat te krijgen. Ondanks de beloofde uitgebreide Premium Selection controle hebben ze dit blijkbaar niet opgemerkt. :p

Ook vind ik de BMW Car Apps niet terug onder het ConnectedDrive-menu in iDrive 6, ondanks er wel een abonnement voor loopt. De weer/nieuws/... apps zijn nergens te bespeuren. In de F31 (iDrive 4) was er een optie om de ConnectedDrive apps te 'updaten' maar die heb ik in iD6 nog niet gevonden. Morgen nog maar eens op zoek gaan waar ze dit nu weer verstopt hebben en meteen een kaartupdate doen van 2019-1 naar 2021-2. Vorige eigenaar heeft blijkbaar nooit de moeite gedaan om te updaten..

* van zodra ik mijn winterbanden ben gaan afhalen bij de dealer komt hij te koop te staan
Wij actualiseren je iDrive diensten morgen wel! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
jadjong schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:18:
[...]

Zeker die hick ups na schakelen klinkt als niet voldoende oliedruk.
Zou het ook kunnen komen door te hoog oliepeil?
Heb al wel 3x het oliepeil voor de zekerheid gecontroleerd en het staat gewoon goed.

Gekke is soms gaat het schakelen soepel genoeg en soms gaat het allemaal wat schokkerig.
HeldereM schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:29:
[...]

Wellicht verstandig om een beurt te laten doen bij ZF in Delfgauw? Ik heb dat rond de 200k gedaan met mijn ZF8, merkte geen verschil in schakelen trouwens. Maar is ook altijd soepel behalve een incidentele kleine aarzeling op een hele koude dag van 1-2.
Ik heb de oliewissel zelf gedaan ben al 20 jaar monteur dus vond eigenlijk wel dat ik dat kon :)
Heb niet veel automaten ervaring maar er staan op internet uitgebreide beschrijvingen.
Deze bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ComTech schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:58:
[...]

Zou het ook kunnen komen door te hoog oliepeil?
Heb al wel 3x het oliepeil voor de zekerheid gecontroleerd en het staat gewoon goed.

Gekke is soms gaat het schakelen soepel genoeg en soms gaat het allemaal wat schokkerig.
Dat kan, maar dan moet je er wel heel veel olie in gooien. Heb je gepeild bij warme (60+) olie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
jadjong schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:06:
[...]

Dat kan, maar dan moet je er wel heel veel olie in gooien. Heb je gepeild bij warme (60+) olie?
Heb hem 3x gepeild ook een keer bij 6x graden olietemperatuur, dan druppelt hij niet maar een klein "pis" straaltje zeg maar :)
Volgens die beschrijving moet het tussen de 40 en 50 graden en dan druppelt het eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Tomatoman

Fulltime prutser

pietr schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:50:
[...]

Bij mijn F11 is de standaard instelling dat start/stop altijd aan is als je de auto start. Als je deze instelling wijzigt (via een laptop), onthoudt hij de laatste instelling. Als je start/stop uitschakelt, blijft het systeem dus uit als je de auto opnieuw start.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Laatst online: 07-05 06:51
MrFl0ppY schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:18:
[...]

Mijn ervaring is juist dat de x18i net iets te licht is voor een 3 of 4 serie. Op de snelweg altijd direct terugschakelen voor het accelereren is iets wat mij juist erg stoort bijv. Het is natuurlijk wat je belangrijk vindt maar ik zou zeker met beide een proefrit maken om dat verschil te ervaren.
Helemaal mee eens. Heb (helaas) m’n g21 330 in moeten leveren wegens wisselen van baan en er een voorloper basic 318i voor terug gekregen. Kwart of plankgas maakt vrijwel geen verschil - t verschil is enorm tov m’n voorganger, zowel in de stad als op de snelweg. Ik zou t goed overwegen voordat je er een koopt/gaat bestellen.

Ik moet wel zeggen dat je vlug verwend raakt aan de opties als je ze niet meer hebt. Adaptive CC, HK, HUD, maar voornamelijk t laser light - dat was echt een verademing tov de standaard led moet ik zeggen.

Binnenkort een nieuwe bestellen, die vrijwel identiek gaat worden aan m’n oude..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlxM9vsZ9-Hw_GmXUm_rCtZ2Woo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNywcAKsY2fV55HipwTxha90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24
Ik wil de navigatie van mijn f31 gaan vervangen door een meer recente versie. Om de benodigde fsc te verkrijgen moet ik eerst het de.fsc bestand uit de auto lezen. Weet een van jullie hoe je dat kunt doen met een odb2 bluetooth (vgate pro) module? Ik zie op internet alleen maar handleidingen om dit te doen met een enet kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Munchkin schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:44:
Ik wil de navigatie van mijn f31 gaan vervangen door een meer recente versie. Om de benodigde fsc te verkrijgen moet ik eerst het de.fsc bestand uit de auto lezen. Weet een van jullie hoe je dat kunt doen met een odb2 bluetooth (vgate pro) module? Ik zie op internet alleen maar handleidingen om dit te doen met een enet kabel.
Enet cable van tientje kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24
Die is al besteld (6 euro bij Chinese webwinkel, incl. 10 dagen delivery), maar dat was niet de vraag. Ik zie eigenlijk geen technische reden waarom deze informatie niet via een OBD2 Bluetooth adapter (die ik hier al heb liggen) uitgelezen kan worden. Dus vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 15-05 10:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bas_dj schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:02:
[...]

Helemaal mee eens. Heb (helaas) m’n g21 330 in moeten leveren wegens wisselen van baan en er een voorloper basic 318i voor terug gekregen. Kwart of plankgas maakt vrijwel geen verschil - t verschil is enorm tov m’n voorganger, zowel in de stad als op de snelweg. Ik zou t goed overwegen voordat je er een koopt/gaat bestellen.

Ik moet wel zeggen dat je vlug verwend raakt aan de opties als je ze niet meer hebt. Adaptive CC, HK, HUD, maar voornamelijk t laser light - dat was echt een verademing tov de standaard led moet ik zeggen.

Binnenkort een nieuwe bestellen, die vrijwel identiek gaat worden aan m’n oude..

[Afbeelding]
En de G20/G21 318i is feitelijk dezelfde motor als de 320i (die ook maar beperkt afwijkt van de 330i motor). Gewoon enorm geknepen wat het karakter van zo'n auto geen goed doet.
Wel een leuke tune potentie want zowel de 318 als 320i kwijt je naar een ~260pk / 420Nm (lees 330i specs).

Qua prijs / prestatie is de 330i wel een sweetspot denk ik, M340i is natuurlijk geweldig maar (in de tijd dat ik mijn 330i kocht) iets van €26k duurder :X.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
bibi2205 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:28:

[Afbeelding]

Mooie stap! Bewust voor een 5 gegaan en niet voor een nieuwere 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Pannencouque schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:06:
[...]
Mooie stap! Bewust voor een 5 gegaan en niet voor een nieuwere 3?
Tnx! :)

Bewust, eigenlijk niet.. Er was een vooropgesteld budget (waar we uiteindelijk toch nog boven zijn geëindigd ;)) en tijdens mijn zoektocht had ik eerst mijn oog laten vallen op de 2 Gran Coupé. Helaas is de kofferruimte iets te beperkt (vooral door de onhandige klep/vorm) dus viel hij al snel weer af.

Ik heb ook nog uitgebreid gekeken naar een X2, X1, 1-serie (FWD) maar de wagens die ik vond hadden telkens weer ergens een optie die miste van mijn wenslijstje. Een nieuwere 3 (ik had al het facelift model dus dan had het echt de nieuwste moeten zijn) met de gewenste opties was ruim buiten budget (denk aan +-10k te duur)... En toen kwam deze 5-serie voorbij die alle opties had die ik wou en er nog een schep bovenop deed met wat luxe gimmicks (o.a. gesture control, display key, 360° camera's, ...). Na wat onderhandelen hebben we nog iets van de vraagprijs kunnen af doen en was hij verkocht. ;)

De 1-serie was eigenlijk nog de grootste kanshebber, relatief ruime koffer, haalbaar ivm budget (+-) met de nodige opties en weinig km's, vaak zelfs amper/net 1j oud. Maar dan kwam het besef dat ik de ZF 8-traps automaat en RWD zou moeten missen.. Heb er uiteindelijk nooit een proefrit mee gedaan en ben gewoon verder blijven zoeken. Er was ook geen haast bij maar met deze 5 was het simpelweg liefde op het eerste gezicht. :D

Het feit dat de 2dehands-verkoop (bij de dealers) enorm ontploft is (mede dankzij chiptekorten) hielp ook niet.. Volgens de verkoper die ik gesproken heb (waar ik ook mijn 3 bij heb gekocht destijds) staan er bij hun Duitse partner momenteel maar een 400-700 auto's te koop ipv de +-5000 die ze normaal op stock hebben.

*edit*
Nog even een kleine update tov mijn vorige post: ik heb de 'BMW diensten updaten'-optie gevonden en de ConnectedDrive apps doen het eindelijk.. Maar nu is de map update weer mislukt omdat beide USB poorten niet werken. Ze geven wel stroom maar de wagen herkent geen USB sticks/smartphones. Maandag maar even bellen met de dealer dat ze dit asap mogen oplossen samen met de nieren, ik heb hem amper 3 dagen. :p

[ Voor 9% gewijzigd door bibi2205 op 04-09-2021 22:14 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
Munchkin schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:22:
Die is al besteld (6 euro bij Chinese webwinkel, incl. 10 dagen delivery), maar dat was niet de vraag. Ik zie eigenlijk geen technische reden waarom deze informatie niet via een OBD2 Bluetooth adapter (die ik hier al heb liggen) uitgelezen kan worden. Dus vandaar de vraag.
Afbeeldingslocatie: https://os.mbed.com/media/uploads/fossum_13/obdii_port1070929671.jpg

Een bluetooth obd plug interfaces met de standaard obd interface op de auto (zie pinout boven)
De bmw heeft op pin 3,11,12,13 rauwe ethernet zitten

Ik denk dat die bluetooth plug niets doet met die oem pins. Bij die fsc bestanden kun je alleen via enet komen, niet via de de standaard obd bus

Ik weet dit trouwens niet Zeker, kan ook best dat bimmercode gewoon de commandos niet kent om dat fsc bestand op te halen en de officiele tool nodig is

Trouwens: ik zou eerder carplay activeren dan kaarten updaten, dat al overwogen?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2021 22:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Laatst online: 07-05 06:51
Tortelli schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:40:
[...]

En de G20/G21 318i is feitelijk dezelfde motor als de 320i (die ook maar beperkt afwijkt van de 330i motor). Gewoon enorm geknepen wat het karakter van zo'n auto geen goed doet.
Wel een leuke tune potentie want zowel de 318 als 320i kwijt je naar een ~260pk / 420Nm (lees 330i specs).

Qua prijs / prestatie is de 330i wel een sweetspot denk ik, M340i is natuurlijk geweldig maar (in de tijd dat ik mijn 330i kocht) iets van €26k duurder :X.
Jep, klopt helemaal. Al las ik op t Amerikaanse forum dat de kleppen van de 330i wel anders zijn, maar ik heb t nergens terug kunnen vinden. Maar zakelijk blijf ik er af en ga ik er niet aan knutselen.

Richting eind van t jaar krijgt de zoektocht naar een m340i meer tijd, als de zakelijke wagen weer alleen privé kan. Een paar weken geleden proef gereden in een g21 m340i, maar er moet echt meer van de prijs af. De ex-US met een grote boog omheen..
Pagina: 1 ... 131 ... 356 Laatste