Fromz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:30:
Zijn hier Fx rijders die ervaring hebben met zowel 18” als 19” velgen icm het sportonderstel? De auto die ik op het oog heb heeft er 19” op zitten en ik twijfel of ik niet teveel comfort verlies. Ik prefereer comfort boven hoeken.
Ik heb een M550d (F11) met sportonderstel, adaptive drive en af fabriek geleverde 20 inch velgen. Mijn vorige auto was een 530d (F11) met standaard onderstel, adaptive drive en af fabriek geleverde 19 inch velgen. Ik heb ook weleens in een 530d zonder adaptive drive en 18 inch velgen gereden. Mijn winterwielen zijn eveneens 18”.
Allereerst kan ik je vertellen dat adaptive drive heel veel uitmaakt voor de rijbeleving. Het wordt er echt een andere auto van, die veel stabieler is in bochten. Je merkt er ook veel van in de sportstand, dan rijdt de auto echt anders.
Dan dat onderstel. Het standaard onderstel is veel comfortabeler dan het sportonderstel. Het is ook wat praktischer, want het sportonderstel is echt serieus laag. Dat is niet zo praktisch als je een keer op een rotsachtige onverharde weg op vakantie rijdt of er je goedkope krik van € 25 onder wilt zetten. Het kan allemaal prima zonder dat je iedere verkeersdrempel diagonaal moet oversteken en zeker in een land als Nederland zul je weinig problemen ondervinden. Maar het comfort bij het sportonderstel is toch wel wat minder dan bij het standaard onderstel.
Bij de wielen heb ik zowel runflat als standaard banden gehad. Anders dan je wellicht zou verwachten merk ik niet zoveel verschil in comfort. Bij mijn vrouws Volvo V70 met 18” wielen voel ik veel meer verschil tussen wel en niet runflat. Het verschil in comfort tussen de 18” winterwielen en de 19”/20” zomerwielen vind groter dan het verschil tussen wel/niet runflat. Dat zou ook kunnen komen doordat mijn wielen behoorlijk breed zijn en de wangen daardoor ook bij niet-runflatbanden toch al behoorlijk stug moeten zijn. Overigens houd ik de bandenspanning op 2,5 bar, omdat ze bij hogere spanningen ongelijkmatig slijten. Dat geeft ook wat extra comfort.
Samengevat is het positieve effect op het comfort in mijn beleving als volgt. Nummer 1 heeft het grootste effect.
- Standaard onderstel versus sportonderstel
- Wel versus niet Adaptive drive (is vooral merkbaar in bochten en sportstand)
- Kleinere versus grotere wielmaat
- Niet-runflat versus runflat
Om nog even te laten zien dat 20” behoorlijk dunne banden oplevert:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SyaQVYVnp2tbDgRBgKrPxXMC.jpg?f=user_large)
Zo trof ik mijn auto een keer aan toen ik een boodschap had gedaan. Ik vermoedde een lekke band. Wat bleek? Het wiel was behoorlijk ver ingedraaid en stond toevallig op een scheef liggend stukje asfalt, pal naast een wat dieper liggende putdeksel. Zo zag het wiel eruit toen ik de auto van zijn plaats had gereden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYyOY7duTR4K0Ho1rNzRQPag.jpg?f=user_large)
Niets aan de hand dus

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Tomatoman op 01-09-2021 12:50
]
Een goede grap mag vrienden kosten.