Even schaamteloos hier ook het verhaal copy/pasten 😀
Sinds de laatste update wat hoger in deze thread met een foto van de grijze BMW is er nog wel het één en ander gebeurd.
Want bij de testrit kwam namelijk een probleem met de stuurinrichting naar boven. Bij hoge snelheden was het precies alsof je het stuur voorbij een kantelpunt moest draaien waardoor je eigelijk teveel naar een kant afweek. Om dan te corrigeren draaide je het stuur naar de andere kant, maar dan moest je óók voorbij dat kantelpunt, waardoor je dan weer teveel uitweek naar de andere kant! Aan 130kmph was je dan aan het zigzaggen en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
Als de auto stationair draaide, dan maakte de stuurbekrachtiging ook heel veel geluid. Ik vermoed dat het de ServoTronic was die niet goed afgesteld was, of zelfs defect.
Omdat ik het zaakje toch niet helemaal vertrouwde - omdat de wagen onder Premium Selection aangeboden werd zou hij ongeval vrij moeten zijn. Dat werd ook zo bevestigd door de verkoper, die zijn informatie van de vorige eigenaar had.
Alleen bij het opzoeken van de VIN (serienummer) op vin-info kwam een heel andere historie naar boven:
- Het bleek uiteindelijk een import uit Duitsland te zijn, maar geëxporteerd als schadegeval voor €17.000
- De wagen had dus in 2015 een zwaar accident gehad met veel carrosserie-schade (vooral aan de voorkant, bumper was eraf
- In de optielijst stond geen M-pakket (voor- en achterbumper) maar de wagen had deze bumpers wel, dus iemand moet ze er dan opgezet hebben. De meest logische verklaring is dat dit bij de herstelling dan vervangen is.
- de (kleine) normale remklauwen waren blauw geverfd, en dat trok eerlijk gezegd op niks in de 18" velgen.
Wat veel erger was dan bovenstaande is dat de verkoper dit allemaal niet wist. Of toch deed alsof hij het niet wist, maar dan gaat hij toch een goede acteur zijn. Ook kende de verkoper vin-info niet, en (deed alsof?) was verbaasd over deze historiek. Hij heeft het dan nagevraagd bij de vorige eigenaar en die bleek ook van niets te weten - maar dat kan je van op afstand uiteraard zéér moeilijk inschatten of dat oprecht is of niet.
Al die dingen gaven me geen echt goed gevoel en ik was er niet gerust in, dus heb ik de verkoop verbroken. Op de bestelbon stond immers 'op voorwaarde dat de stuurinrichting gemaakt wordt', dus kon ik er zonder problemen onderuit.
Dan maar weer verder zitten zoeken, even wat informatie gevraagd aan bedrijven die auto's importeren, daar zaten misschien wel een paar interessante modellen in, maar het is moeilijk om daar dan een testrit mee te organiseren.
Totdat er op Woensdagmorgen ineens een sDrive28i in Valencia Orange met het "hyper orange pack" te koop stond. Bleek door een almost-naamloze-garage aangeboden te worden, maar het contact met de verkoper verliep van het eerste moment heel goed. Toen ik vroeg naar de VIN om ook via vin-info de historiek eens op te zoeken wist hij perfect waar ik het over had.
Alles checkt out aan die oranje Z4:
- volledig onderhoudsboekje bij BMW in Leuven
- de wagen ziet er zeer zeer goed onderhouden uit, je merkt dat al als je naar de lak kijkt. Ook het interieur op enkele gebruikskrassen zag er bijna nieuw uit.
- bij de testrit geen enkel gekraak of gepiep, beduidend minder dan alle vorige Z4's waar ik een testrit mee gedaan had
- alles werkte perfect, motor, versnelling, rem, stuur, dak ... nergens iets op aan te merken
Dus heb ik niet lang getwijfeld en gewoon de bestelbon getekend, bam!
De verkoper gaat er nog mee naar de keuring voor verkoop (volgende Woensdag) en hij moet ook nog een klein onderhoud in de BMW garage krijgen. Ik schat dat het toch nog zo'n 1,5~2 week duurt eer ik hem mag gaan ophalen.