Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 686 ... 702 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:31
esphome schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:38:
[...]

De poncho is opgevouwen kleiner dan een een energiekoekje en ik heb hem zuiver voor noodgevallen en niet om er mee te gaan fietsen. Als ik pech heb en of dat zo hard gaat regen dat stoppen en schuilen verstandiger is dan er stug er doorheen te fietsen. Je koelt dan af en een poncho houdt de warmte een beetje vast.

Dan voor de Rogelli Winerjack en ik heb in normale Bib bij een paar graden gefietst en ik had Gore beenstukken aan die tot aan de lies komen. Dat ging prima alleen de voeten waren nog koud ondanks de winter overschoenen. Handschoenen van de Action die bovenop dicht zijn en aan de onderkant enorm ademen en dat kon je goed voelen als je de palm omdraaide.

Straks fietsen, want het weer is hier erg mooi en haast geen wind dus nog meer genieten.
Ik ken die poncho's, ik heb ze bij de 4daagse ook wel eens bij me, en ook dan zijn het ondingen; echt noodnood, als het echt niet anders kan. Ik neem normaal, als het slecht weer wordt, een gewone goede poncho mee. Een goed waterdicht regenjasje hoeft overigens niet veel groter te zijn. Poncho's op de fiets lijkt me echt helemaal niks in elk geval.

Voor koude voeten zijn winter fietsschoenen een heel stuk fijner heb ik ontdekt, en beenstukken of een lange bib; ik ga met echt koud weer echt geen beenstukken pakken. Ik heb verschillende soorten lange bibs; ik heb er bijvoorbeeld ook eentje met gevoerde stof op de bovenbenen en dunne stof op de kuiten. Ideaal bij twijfelweer zoals in de herfst.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-01 20:48
Na vorig weekend mijn zomerkleding opgeborgen met het idee die niet meer nodig te hebben tot het voorjaar, maar vanmorgen toch heerlijk met korte mouwtjes in de zon gefietst!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:16
Ik had vanmorgen lang spul aan maar hier was het ook mistig en niet erg warm, tot dat de zon doorbrak na 2 uur fietsen. Hartslag ging gelijk omhoog bij dezelfde inspanning. Totaal 71km gefiets. Drents-Friesewold en Doldersumerveld meegepakt. En heb verder lekker gegeten in Diever want ik was de sultana's vergeten. Allemaal fietsers ook daar aan de gebak en koffie maar ik ging voor een uitsmijter met ham op ambachtelijk gebakken volkoren brood en een Coca Cola.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-01 20:48
Hier in het zuiden was het al vroeg stralend weer, maar een vriend uit Nijmegen appte inderdaad ook een foto met veel mist.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het was hier vanochtend echt mistig en na 10 uur brak de zon door. Omdat ik veel tussen de bomen zou zitten had ik voor de zekerheid de ass-saver gemonteerd. Ik reed soms letterlijk over een tapijt van naalden die het fietspad bedekten, van die hele lange dennennaalden.
Zelfs 20 graden in de zon en zo lekker in zonnetje de kilometers weg fietsen. Vier uren achter elkaar gefietst met twee pauzes van 5 minuten om even een energie/granen koekje te eten. Nog even kort door Duitsland gereden en dan weer Nederland in en daarna door plaatsen waar ik nog nooit eerder ben geweest.

Hopelijk krijgen wij nog een paar van die mooie dagen dit jaar, want dit is zoveel mooier dan op de hometrainer voor de zoemende ventilatoren.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-01 17:24
bwernsen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:37:
Dat zijn beste afstanden. Zijn er tweakers die zich hiervoor willen gaan kwalificeren? @DDX , doet dit op elk willekeurig weekend.. Zijn er nog anderen?
Ik ben er mee bezig. Komend jaar midnight sun randonnee (1200km) in Zweden, dan superrandonneur in 27 en PBP.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:35
pannekoek schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:06:
[...]

Ik ben er mee bezig. Komend jaar midnight sun randonnee (1200km) in Zweden, dan superrandonneur in 27 en PBP.
Heb je een linkje van die rit in Zweden?

Zelf vind ik het wel magisch om het een keer te doen, tegelijkertijd is voor mij meestal na zo'n 200-250 km de lol er wel vanaf en zie ik ook niet de uitdaging om dan nog verder te fietsen. Ja het kan wel, maar op een gegeven moment blijven je benen alleen maar bewegen en zit je daar maar..

• pannekoek
la_fusion schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:54:
[...]

Heb je een linkje van die rit in Zweden?

Zelf vind ik het wel magisch om het een keer te doen, tegelijkertijd is voor mij meestal na zo'n 200-250 km de lol er wel vanaf en zie ik ook niet de uitdaging om dan nog verder te fietsen. Ja het kan wel, maar op een gegeven moment blijven je benen alleen maar bewegen en zit je daar maar..
https://midnightsunrandonnee.se/msr1200-en/

Zeker wel, ik ben nog niet verder gekomen dan 300km en was daarna aardig naar de tandjes. Nu moet ik 4 dagen achter elkaar 300km haha. Maar deze route ziet er inderdaad wel mythisch uit!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Inderdaad het mentale stuk. Ik denk dat je daar ook echt naar toe moet werken als je dat echt zou willen. Doet mij denken aan dat ik ooit een marathon heb gedaan ( Berlijn, 2018). Mijn trainer gaf aan dat ik de afstand niet hoef te doen tijdens een training want conditioneel was er niks aan de hand. Echter om te ervaren hoe het is om die afstand te doen was het raadzaam. Dat heb ik geweten :+

Strava | AP | IP | AW

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:16:

Voor koude voeten zijn winter fietsschoenen een heel stuk fijner heb ik ontdekt, en beenstukken of een lange bib; ik ga met echt koud weer echt geen beenstukken pakken. Ik heb verschillende soorten lange bibs; ik heb er bijvoorbeeld ook eentje met gevoerde stof op de bovenbenen en dunne stof op de kuiten. Ideaal bij twijfelweer zoals in de herfst.
Mijn gevoerde beenstukken zijn echt niet kouder dan een winterbib, helemaal niet het stuk op je bovenbenen wat eigenlijk dubbele stof is (Beenstuk + pijp van de bib) :)

Winterschoenen staan nog wel op de verlanglijst hier maar ik vind ze erg prijzig :(

Edit: Zou de Northwave Celsius R GTX met een merino sok een beetje warm zijn? Die is nog wel te doen. Shimano RW5's zijn ook wel te vinden voor leuke prijzen maar zien er wat goedkoop uit met die klitteband flap. Komen wel prima uit reviews overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 29-09-2025 09:56 ]

Gabriël AM5

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:37

Secsytime

Automagisch

pannekoek schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:14:
[...]

Zeker wel, ik ben nog niet verder gekomen dan 300km en was daarna aardig naar de tandjes. Nu moet ik 4 dagen achter elkaar 300km haha. Maar deze route ziet er inderdaad wel mythisch uit!
Poeh, flinke hoogtemeters ook! Omgeving ziet er wel episch uit..

• la_fusion
pannekoek schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:14:
[...]

Ziet er mooi uit!

Die lange afstanden zijn inderdaad flinke mentale uitdagingen. Voor mij hoeft niet perse zo eerlijk gezegd :+

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

esphome schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:53:
Het was hier vanochtend echt mistig en na 10 uur brak de zon door. Omdat ik veel tussen de bomen zou zitten had ik voor de zekerheid de ass-saver gemonteerd. Ik reed soms letterlijk over een tapijt van naalden die het fietspad bedekten, van die hele lange dennennaalden.
Zelfs 20 graden in de zon en zo lekker in zonnetje de kilometers weg fietsen. Vier uren achter elkaar gefietst met twee pauzes van 5 minuten om even een energie/granen koekje te eten. Nog even kort door Duitsland gereden en dan weer Nederland in en daarna door plaatsen waar ik nog nooit eerder ben geweest.

Hopelijk krijgen wij nog een paar van die mooie dagen dit jaar, want dit is zoveel mooier dan op de hometrainer voor de zoemende ventilatoren.
Je weet dat je ook buiten kan fietsen als de zon niet schijnt he ;)

• pannekoek
la_fusion schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:48:
[...]

Ziet er mooi uit!

Die lange afstanden zijn inderdaad flinke mentale uitdagingen. Voor mij hoeft niet perse zo eerlijk gezegd :+
haha voor mij zijn het eerder eetwedstrijden dan fysieke uitdagingen. Mentaal wordt het na 13u ook wel taai dat ben ik met je eens. Afgelopen juli reed ik een "rondje Limburg" van 325km waarbij ik op de laatste 3km vol de bosjes in reed omdat de wegversmalling niet was aangegeven en de lantaarnpaal op de wegversmalling het niet deed. Dus ja, zeker aan het einde van de rit je kop erbij blijven houden haha.

Wel erg genoten, je komt op plekken waar ik anders nooit rij.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Fantastisch bikepack film van GCN, over de Silk Road van Kyrgyzië door Tajikistan.

Moeite waard om op een avond even rustig te bekijken.

[ Voor 66% gewijzigd door Requiem19 op 29-09-2025 10:02 ]

XMCS Netherlands

• Mistraller
sapphire schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:39:
[...]

Mijn gevoerde beenstukken zijn echt niet kouder dan een winterbib, helemaal niet het stuk op je bovenbenen wat eigenlijk dubbele stof is (Beenstuk + pijp van de bib) :)

Winterschoenen staan nog wel op de verlanglijst hier maar ik vind ze erg prijzig :(

Edit: Zou de Northwave Celsius R GTX met een merino sok een beetje warm zijn? Die is nog wel te doen. Shimano RW5's zijn ook wel te vinden voor leuke prijzen maar zien er wat goedkoop uit met die klitteband flap. Komen wel prima uit reviews overigens.
Ik heb zelf de Shimano MW701. Wel een iets ouder model. Paar dingen die ze daarin konden verbeteren zijn inmiddels ook doorgevoerd in de huidige versie. Ik rij dus wel met SPD overigens.
Ben er verder heel tevreden mee. Ze zitten lekker en voeten blijven warm. Zeker in combinatie met een merino sok scheelt het echt enorm.
(Puntjes van verbetering waren op het gebied van waterdichtheid. )
Destijds in de actie gekocht bij Hopmans.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 29-09-2025 10:22 ]

---------------

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-01 21:34
[...]

Ik heb die Northwaves, maar dan voor de Mtb. Hele fijne schoenen, en zeker met een fijne sok. Ik heb merino sokken (deze), maar ook nog warme gribgrabs (weet niet exact welke). Heb het nog nooit koud gehad met ze, heb deze combi nu een klein jaartje in gebruik.

Enige nadeel van de northwaves is dat de draaisluiting niet zo chill werkt als een boa, maar dat is even wennen.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb zelf de Shimano MW701. Wel een iets ouder model. Paar dingen die ze daarin konden verbeteren zijn inmiddels ook doorgevoerd in de huidige versie. Ik rij dus wel met SPD overigens.
Ben er verder heel tevreden mee. Ze zitten lekker en voeten blijven warm. Zeker in combinatie met een merino sok scheelt het echt enorm.
Ja de reviews van de MW5 zijn wel positief maar wel 10 jaar oud. De Northwave is een stuk moderner met een boa ipv.trekveter en klittenband, niks tegen klittenband maar na een paar jaar is het vaak wel over er mee en een Boa doet het dan nog wel.
Marja is me dat een prijsverschil van €70~80 waard }:O

Gabriël AM5

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]
Edit: Zou de Northwave Celsius R GTX met een merino sok een beetje warm zijn? Die is nog wel te doen.
Ja, die zijn warm. 1 van de beste aankopen van afgelopen jaar geweest.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:19:
[...]

Ja die actie was toen echt goed, toen ook 109 euro betaald voor de mw7 geloof ik (met boa).

• Requiem19
  • Nu online
KW25 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:55:
[...]

Het roept mij meer op vragen op, dat zij een fies hebben gemaakt dat 10% minder frontaal oppervlakte heeft dan de meest aerofiets op het moment. Terwijl ik eigenlijk niks bijzonders zie aan het frame, maar laat me graag verassen. Daarnaast als frontaal oppervlak het meeste effect heeft op CdA, dan verbaast het me dat 10% frontaal oppervlakte resulteert in 'maar' 4 watt op 45km/h.

Is niet persoonlijk aan jou gericht, maar een onbekend chinees merk dat met allerlei claims komt kunnen we best kritisch bekijken.
Ik begrijp de kritische en voorzichtige houding wel - nieuwe spelers met grote claims verdienen wat achterdocht. With you on that. Tegelijkertijd zitten er wat (logische, maar m.i. niet helemaal terechte) veronderstellingen in je post.

Ik vind dit een leuk onderwerp, dus ik ben even los gegaan hieronder. Voor eenieder die dit veel te serieus vindt, copy paste de post in ChatGPT en vraag hem maar te zoeken naar de slechte grapjes ;-).

Het generd:

1. Aero claims in z'n algemeenheid
maar een onbekend chinees merk dat met allerlei claims komt kunnen we best kritisch bekijken.
Indirect zeg je hier: ik vertrouw Westerse merken met hun claims méér. Ik zou juist willen toevoegen: we moeten kritisch zijn op álle claims.

Ter zake. Laten we als voorbeeld precies Cervelo erbij pakken. Van Cervelo's eigen website:
Dan denk ik gelijk; met welke snelheid? Welke windtunnel? Welk protocol? Welke weging van yaw-angles? Laten we dan eens gaan kijken hoe Cervelo het doet in onafhankelijke testen:
Huh, hij is niet 6.3 watt sneller in de meest gestandardiseerde aero test die er nu is, maar 2 watt langzamer?!

Laten we dan eens kijken naar hun claim over hun nieuwe aero gravelbike:
37 watt sneller!!!! Met 80 km/h? En wie is 'the nearest competitior' überhaupt?

Wat je dus volgens mij ziet gebeuren is het omgekeerde van wat jij zegt; bekende merken gebruiken hun bekendheid en statuur om bepaalde claims te doen, die a) weinig onderbouwd worden, b) niet worden toegelicht en c) niet kloppen als een onafhankelijke partij test.

2. Frontaal oppervlak en aerodynamica

Door naar het volgende punt:
Daarnaast als frontaal oppervlak het meeste effect heeft op CdA, dan verbaast het me dat 10% frontaal oppervlakte resulteert in 'maar' 4 watt op 45km/h.
Hier zitten ook twee impliciete veronderstellingen in: a) dat een fiets redelijk hoge impact heeft op de luchtweerstand en b) dat 10% reductie ook zou moeten vertalen in een hoog percentage aero verbetering.

In de eerste plaats dan a); een fiets is echt een heel kleine component van de luchtweerstand. Met 40 km/h is de luchtweerstand van een moderne aero fiets - zonder rijder dus - rond de 60-67 watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5AWcpITMBmnJkAqnDwMrImmCa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AIj9ol60kXrHDURLEF6Brpn.png?f=fotoalbum_large

Als je dat extrapoleert naar 45 km/h, wordt dat voor frame only van +/- 60 watt ong 80 watt.. Een 4 watt verbetering zou een 5% verbetering zijn op die snelheid.

Waarom dan 'maar' 5%, terwijl het frontaal oppervlak 10% gedaald is? 2 dingen: 1; CdA is niet alleen frontaal oppervlak, en belangrijker nog punt 2: het heeft te maken met de weging van de yaw angles.

Nathan Barry heeft in 2018 een heel mooi onderzoek uitgevoerd om te bekijken welke yaw angles (de hoek van waaruit de wind komt op je fiets / jou) procentueel het meest voorkomen. Nu denk je wellicht 'wind kan van alle kanten komen', maar omdat je zelf ook voorwaarts rijdt, creëer je ook wind die loodrecht op je afkomt. Als de wind bijv van de zijkant komt, heb je 2 windkrachten die samen de yaw angle determineren. Op basis oa daarvan heeft meneer Barry een 'probability distribution' berekent, kortom, hoe groot is de kans dat yaw angle X voorkomt tov yaw angle Y etc.

In een windtunnel testen ze vervolgens de weerstand van een fiets met meerdere yaw angles en is het getal dat wij te zien krijgen het gemiddelde daarvan, wat tegenwoordig vaak obv Barry's methode plaatsvindt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LjIr0YlXkgKfTxo74545_6CBPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lF6w2ZqR4U5B8xpmscvkAd2N.png?f=user_large

Je ziet in het tabelletje al dat 0% yaw (wind recht van voren) de hoogste weging krijgt en hele schuine wind (20 graden) een hele lage weging. Precies om deze reden zei ik dat frontaal oppervlak erg belangrijk is; bij wind loodrecht op je frame speelt het frontaal oppervlak een hele grote rol en dat wordt dus hoog gewogen in zo'n test.

3. Aero 'eyeballen'

Dan door naar punt 3; kun je 'Aero eyeballen'? Ik denk van niet persoonlijk.

Dit is een Bianchi Oltre RC, de aero bike van Bianchi. Ziet er wel flink aero uit toch?
Afbeeldingslocatie: https://www.bimici.nl//Files/5/18000/18890/ProductPhotos/Source/2127412749.jpg

Kijken we even terug naar het CN aero testje, is dit met afstand één van de langzamere fietsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW0gIYYOH1XsICXvxqtl33uU9xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IasWslyaxOyBCa2nRNGMr2dB.png?f=fotoalbum_large

Het beeld wordt nog erger als je deze fiets met een rijder erop test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQYXSHwOQ5cRZKEi0q2QcdY03f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZ80vFYuVpXSZWgklgsW12Oy.png?f=fotoalbum_large

Wordt potverdorrie met rijder erop gewoon door en Chinese Elves verslagen.

Ik denk dat we dus moeten oppassen met aero eyeballen. Als we dan toch willen eyeballen - for what's it worth, kunnen we iig even kijken naar de head tube van de Intropy SSR, zie je wel dat ze die echt mega dun hebben gehouden met bijv andere lagers etc. SL8 links ter vergelijk en rechts nieuwe S5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amt3UVhmJbNVbhLR2CuQlPyL_ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNJQP20csFMtl7MeP3CbAvWZ.png?f=fotoalbum_large

4. Waarom toch dat gel*l over die Chinese fietsen de hele tijd Mr Requiem?

Nou, juist ómdat ze minder bekend zijn proberen ze nog vertrouwen te winnen door:

1) Uit te leggen hoe ze testen
2) Testen bij externe partijen (SSE engineering hub in de UK is populair)
3) Transparant inzicht te geven in hun data met de gedetailleerde windtunnel resultaten. Incolor heeft ook een whitepaper, maar die moet ik nog opsnorren. Seka en Evolve doen dit beiden echt heel cool:

Whitepaper Seka Spear

(let op; komt die meneer Barry weer terug)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uytM2dtlYwAoj38fCeM-uevYzgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AFoouAacO4EORup18wiXBNBb.png?f=user_large

En geplot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk1nDNeJDDwTlWm83F7pwaM1lt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/anTqn1cmj7FNlY7uUKBYo2m9.png?f=user_large

Evolve heeft ook zoiets voor de Cima, maar you get the point.

Ik ontleen hier persoonlijk meer vertrouwen aan dan Cervelo die claimt dat hun nieuwe Aspero 35 watt sneller is. Maar....:

Ook lange te gedetailleerde verhalen verdienen een conclusie

Allemaal leuk en wel, maar wat is het nu echt waard? Op zich transparantie is mooi en beter dan de meeste Westerse merken, maar waar we eigenlijk nog op wachten is een onafhankelijke vergelijkingstest waarin dit soort modellen worden meegenomen om te kijken of de data reproduceerbaar is.

Daarnaast begrijp ik ook wel dat je voor de merknaam van Cervelo / Specialized kiest, net als de looks, het dealernetwerk, de garantie etc. Dit nieuwe groepje Chinezen is toch allemaal wat spannender en onbekender. Having said that, Evolve kun je gewoon kopen bij de Mantel:
https://www.mantel.com/evolve-cima-racefiets-frame

Seka kun je kopen bij Seka Europe die in Groningen zit, vader van Tibor del Grosso:
https://seka.florianbikes.nl/

En Incolor kun je kopen bij Ciclisi.cc die in België zitten:
https://www.ciclisti.cc/

Mijn voorspelling is dat de higher end Chinese merken komende 3-5 jaar veel prominenter gaan worden en dat de al hoge prijzen voor hun spullen vrij snel richting de Westerse merken gaan helaas.

Tot het zover is lijkt het mij leuk om m'n slag te slaan met zo'n frame, nu nog even bedenken welke...

XMCS Netherlands

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
[...]

Ik begrijp de kritische en voorzichtige houding wel - nieuwe spelers met grote claims verdienen wat achterdocht. With you on that. Tegelijkertijd zitten er wat (logische, maar m.i. niet helemaal terechte) veronderstellingen in je post.

Ik vind dit een leuk onderwerp, dus ik ben even los gegaan hieronder. Voor eenieder die dit veel te serieus vindt, copy paste de post in ChatGPT en vraag hem maar te zoeken naar de slechte grapjes ;-).

Het generd:

[...]

Indirect zeg je hier: ik vertrouw Westerse merken met hun claims méér. Ik zou juist willen toevoegen: we moeten kritisch zijn op álle claims.

Ter zake. Laten we als voorbeeld precies Cervelo erbij pakken. Van Cervelo's eigen website:

[...]

Dan denk ik gelijk; met welke snelheid? Welke windtunnel? Welk protocol? Welke weging van yaw-angles? Laten we dan eens gaan kijken hoe Cervelo het doet in onafhankelijke testen:

[...]

Huh, hij is niet 6.3 watt sneller in de meest gestandardiseerde aero test die er nu is, maar 2 watt langzamer?!

[...]

Wat je dus volgens mij ziet gebeuren is het omgekeerde van wat jij zegt; bekende merken gebruiken hun bekendheid en statuur om bepaalde claims te doen, die a) weinig onderbouwd worden, b) niet worden toegelicht en c) niet kloppen als een onafhankelijke partij test.

[...]

Hier zitten ook twee impliciete veronderstellingen in: a) dat een fiets redelijk hoge impact heeft op de luchtweerstand en b) dat 10% reductie ook zou moeten vertalen in een hoog percentage aero verbetering.

In de eerste plaats dan a); een fiets is echt een heel kleine component van de luchtweerstand. Met 40 km/h is de luchtweerstand van een moderne aero fiets - zonder rijder dus - rond de 60-67 watt:

[Afbeelding]

Als je dat extrapoleert naar 45 km/h, wordt dat voor frame only van +/- 60 watt ong 80 watt.. Een 4 watt verbetering zou een 5% verbetering zijn op die snelheid.

Waarom dan 'maar' 5%, terwijl het frontaal oppervlak 10% gedaald is? 2 dingen: 1; CdA is niet alleen frontaal oppervlak, en belangrijker nog punt 2: het heeft te maken met de weging van de yaw angles.

Nathan Barry heeft in 2018 een heel mooi onderzoek uitgevoerd om te bekijken welke yaw angles (de hoek van waaruit de wind komt op je fiets / jou) procentueel het meest voorkomen. Nu denk je wellicht 'wind kan van alle kanten komen', maar omdat je zelf ook voorwaarts rijdt, creëer je ook wind die loodrecht op je afkomt. Als de wind bijv van de zijkant komt, heb je 2 windkrachten die samen de yaw angle determineren. Op basis oa daarvan heeft meneer Barry een 'probability distribution' berekent, kortom, hoe groot is de kans dat yaw angle X voorkomt tov yaw angle Y etc.

In een windtunnel testen ze vervolgens de weerstand van een fiets met meerdere yaw angles en is het getal dat wij te zien krijgen het gemiddelde daarvan, wat tegenwoordig vaak obv Barry's methode plaatsvindt:

[Afbeelding]

Je ziet in het tabelletje al dat 0% yaw (wind recht van voren) de hoogste weging krijgt en hele schuine wind (20 graden) een hele lage weging. Precies om deze reden zei ik dat frontaal oppervlak erg belangrijk is; bij wind loodrecht op je frame speelt het frontaal oppervlak een hele grote rol en dat wordt dus hoog gewogen in zo'n test.

3. Aero 'eyeballen'

Dit is een Bianchi Oltre RC, de aero bike van Bianchi. Ziet er wel flink aero uit toch?
[Afbeelding]

Kijken we even terug naar het CN aero testje, is dit met afstand één van de langzamere fietsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat we dus moeten oppassen met aero eyeballen. Als we dan toch willen eyeballen - for what's it worth, kunnen we iig even kijken naar de head tube van de Intropy SSR, zie je wel dat ze die echt mega dun hebben gehouden met bijv andere lagers etc. SL8 links ter vergelijk en rechts nieuwe S5:
[Afbeelding]

Nou, juist ómdat ze minder bekend zijn proberen ze nog vertrouwen te winnen door:

3) Transparant inzicht te geven in hun data met de gedetailleerde windtunnel resultaten. Incolor heeft ook een whitepaper, maar die moet ik nog opsnorren. Seka en Evolve doen dit beiden echt heel cool:

Whitepaper Seka Spear

[Afbeelding]

En geplot:

[Afbeelding]

Ik ontleen hier persoonlijk meer vertrouwen aan dan Cervelo die claimt dat hun nieuwe Aspero 35 watt sneller is. Maar....:

Allemaal leuk en wel, maar wat is het nu echt waard? Op zich transparantie is mooi en beter dan de meeste Westerse merken, maar waar we eigenlijk nog op wachten is een onafhankelijke vergelijkingstest waarin dit soort modellen worden meegenomen om te kijken of de data reproduceerbaar is.

Daarnaast begrijp ik ook wel dat je voor de merknaam van Cervelo / Specialized kiest, net als de looks, het dealernetwerk, de garantie etc. Dit nieuwe groepje Chinezen is toch allemaal wat spannender en onbekender. Having said that, Evolve kun je gewoon kopen bij de Mantel:

Seka kun je kopen bij Seka Europe die in Groningen zit, vader van Tibor del Grosso:

Mijn voorspelling is dat de higher end Chinese merken komende 3-5 jaar veel prominenter gaan worden en dat de al hoge prijzen voor hun spullen vrij snel richting de Westerse merken gaan helaas.

Tot het zover is lijkt het mij leuk om m'n slag te slaan met zo'n frame, nu nog even bedenken welke...
Maar je bedoelt te zeggen dat je dus aandelen hebt?

Wel echt een lelijk ding zeg die Bianchi.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25
Tja leuk een aardig maar koop gewoon lekker een tt bike en je gaat nog sneller.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:39:
Tja leuk een aardig maar koop gewoon lekker een tt bike en je gaat nog sneller.
Eens, het is allemaal geneuzel in de marge :-).

Vooral kopen wat je mooi vindt en waar je prettig op zit zou ik zeggen. In dat kader is een TT fiets niet zo handig denk ik, zal geen pretje zijn om daar 200 km+ op te fietsen met veel hoogtemeters.

XMCS Netherlands

• DDX
Kwestie van wennen, Lennart Nap heeft ook de utrecht ultra ermee gereden/gewonnen.
Al had hij in de laatste Ultra die wat meer bergen had wel een normale fiets meegenomen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:43:
[...]

Eens, het is allemaal geneuzel in de marge :-).

Vooral kopen wat je mooi vindt en waar je prettig op zit zou ik zeggen. In dat kader is een TT fiets niet zo handig denk ik, zal geen pretje zijn om daar 200 km+ op te fietsen met veel hoogtemeters.
Is maar net hoe hoog je de bars zet 🤷🏼

Er is een reden waarom zon beetje alle ultra fietsers een ligstuur hebben.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:35
Flink rond zitten zoeken. Maar eindelijk iets gevonden waar ik een fiets kan huren. Echter wel een gravel bike (Canyon Grizl). Ik heb mij al een klein beetje verdiept in de types fietsen en waarschijnlijk past een endurance type het beste bij wat ik wil.

Nu lijkt een Canyon Grizl volgens mij qua zit/vorm veel op endurance racefietsen echter heeft die dan wel dikkere banden (45mm).

Denken jullie ook dat een dagje zon gravel bike huren een goed beeld kan geven of een racefiets iets voor me is?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Vigni schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:43:
Flink rond zitten zoeken. Maar eindelijk iets gevonden waar ik een fiets kan huren. Echter wel een gravel bike (Canyon Grizl). Ik heb mij al een klein beetje verdiept in de types fietsen en waarschijnlijk past een endurance type het beste bij wat ik wil.

Nu lijkt een Canyon Grizl volgens mij qua zit/vorm veel op endurance racefietsen echter heeft die dan wel dikkere banden (45mm).

Denken jullie ook dat een dagje zon gravel bike huren een goed beeld kan geven of een racefiets iets voor me is?
‘t Merida Experience centre is niet heel ver van jou vandaan (Apeldoorn), daar kan je voor € 40,— een testrit maken. Mogelijk ook nog een idee.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15

Een vriend van mij heeft een jaar of 2 gefietst met een Grizl, het is niet echt racefiets vergelijk maar het komt in de buurt. Toch heeft hij hem geruild voor een racefiets en er is een tweedehands ATB/MTB bij gekomen.

Naast mijn Cube Agree heb ik ook een Cube Nuroad, dat is race vs gravel.
De Nuroad is lekker comfy en relaxed qua vorm, de Agree is echt een racefiets.
Mijn voorkeur heeft de Agree met al z'n gadgets, maar ik heb echt wel lekker getrapt in de Alpen op de gravel!
Persoonlijk zou ik het de gok waard vinden, mits je niet gaat voor een fiets die je niet kunt vervangen als het toch niet klopt ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:12

In ons fietsclubje zijn er verschillende die heel de winter door rijden op hun gravelbike. Meestal meer comfort door de meer relaxte geometrie en bredere banden voor meer griep in nattere omstandigheden. Daar wordt bijna even snel gereden als de dagen met racefiets, dus qua gevoel gaat dit zeker kunnen tellen 👍

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

Met dat soort banden trap je toch wel aardig wat meer Watts bij zeg 30 km/u dan met een fijn setje wegbanden. Ik zou toch even verder kijken.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:37
Wat een gemieren…. Op de canyon Grizl kan je prima voelen of een racefiets bevalt. Het is toch allemaal niet zwart wit. Op de Grizl kan je goed wennen aan de houding en aan de snelheid.

Of je op wegbandjes nog 2/3km harder cruist maakt echt geen wereld van verschil.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
Requiem19 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:43:
[...]

Vooral kopen wat je mooi vindt en waar je prettig op zit zou ik zeggen.
Dit, belangrijkste is dat je lekker op je fiets zit en er zin in hebt, om er op te fietsen.
Dat is alles waar het omdraait. Een recreant heeft echt niet meer nodig dan dat.

Anders train je maar om wat harder te trappen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-01 11:44
bwernsen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:59:
Of je op wegbandjes nog 2/3km harder cruist maakt echt geen wereld van verschil.
Dat hangt er wel vanaf of het tubeless is of niet hè. Tenminste, ik heb van horen zeggen dat dat een wereld van verschil uitmaakt.

• ElGreco
  • Laatst online: 16:12
[...]

Ter aanvulling: Winspace kun je lokaal kopen in Nieuwe Niedorp (Noord Holland)

www.vanspeykwheels.nl

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

tiswat schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:21:
[...]

Dit, belangrijkste is dat je lekker op je fiets zit en er zin in hebt, om er op te fietsen.
Dat is alles waar het omdraait. Een recreant heeft echt niet meer nodig dan dat.

Anders train je maar om wat harder te trappen.
Vandaar al die bescheiden fietsen in dit topic :+

Als we alleen maar zouden kopen en doen wat we 'nodig' hebben zou het hier een enorm leeg en saai topic zijn :F

Ik ben niet zo extreem als @Requiem19 maar lekker nerden met marginal gains voor ons gewone stervelingen is toch juist leuk, of iig ik vind dat juist leuk. Hell we zitten hier op Tweakers, deze halve site draait om dingen die eigenlijk nergens op slaan als je het aan de gemiddelde Nederlander uit gaat leggen :+

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Nu online
Ieder zijn ding he. Ik vind het zelf leuk om te lezen hoe anderen helemaal los kunnen gaan met aankoop van hun fiets. Zelf denk ik dan, ja ok, mij niet bellen om vervolgens een offerte op te vragen voor vermogensmeters :+

Strava | AP | IP | AW

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Mijn voorband is toe aan vervanging, en met het natte/koude seizoen op komst dacht ik eraan om er een Pirelli P Zero 4S ("all season") setje op te zetten. Heeft dat enige toegevoegde waarde tov banden zoals de GP5000? Ik ben relatief nieuw in het wielrennen, dus ik ga er geen gekke manoeuvres op snelheid mee uithalen, maar zo'n 3 keer p/w rij ik van 2 tot 5 uur in droge weersomstandigheden (en waarschijnlijk dus regelmatig op nat/vies asfalt binnenkort).

Ik las eerdere discussies hierover en meningen verschillen. De extra duurzaamheid van de Pirelli spreekt mij wel aan, en ik zou de banden er ook na de herfst/winter erop houden waarschijnlijk. Waarschijnlijk merk ik niet veel van het snelheidsverschil als beginner. Op dit moment neig dus naar de Pirelli P Zero 4S, maar wat is volgens jullie wijsheid?

[ Voor 24% gewijzigd door dingbat op 30-09-2025 12:32 ]

• la_fusion
[...]

Het generd:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3. Aero 'eyeballen'

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Whitepaper Seka Spear

[Afbeelding]

En geplot:

[Afbeelding]

Pfoe! Even verder gekeken maar zo'n CIMA Artist – Wilderness is wel een erg mooi frame - lak combinatie zeg! Dat gecombineerd met een (goedkope) di2 set van Vos, een set mooi gespaakte wielen zou wel mooi zijn om zelf een fiets op te bouwen! Behalve dan, dat ik dat totaal niet nodig heb :+

Afbeeldingslocatie: https://www.evolvebicycles.com/wp-content/uploads/2025/09/CIMA-Artist-%E2%80%93-Wilderness1.jpg

Dat is toch wel bij veel Oosterse framesets(en in beperkte mate bij Westerse) altijd de bonus ten opzichte van prebuilt.

• tiswat
sapphire schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:05:
[...]

Vandaar al die bescheiden fietsen in dit topic :+

Als we alleen maar zouden kopen en doen wat we 'nodig' hebben zou het hier een enorm leeg en saai topic zijn :F

Ik ben niet zo extreem als @Requiem19 maar lekker nerden met marginal gains voor ons gewone stervelingen is toch juist leuk, of iig ik vind dat juist leuk. Hell we zitten hier op Tweakers, deze halve site draait om dingen die eigenlijk nergens op slaan als je het aan de gemiddelde Nederlander uit gaat leggen :+
Ik heb er ook veel te veel geld ingestoken, vooral om de fiets lichter te maken. Hoeft niet, maar vind ik wel leuk. :+

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
la_fusion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:03:
[...]

Pfoe! Even verder gekeken maar zo'n CIMA Artist – Wilderness is wel een erg mooi frame - lak combinatie zeg! Dat gecombineerd met een (goedkope) di2 set van Vos, een set mooi gespaakte wielen zou wel mooi zijn om zelf een fiets op te bouwen! Behalve dan, dat ik dat totaal niet nodig heb :+
Moet je nog kosten maken om die wazige tekst van je frame te halen? Inderdaad een leuke kandidaat verder!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• la_fusion
GerbenBK schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:05:
[...]

Moet je nog kosten maken om die wazige tekst van je frame te halen? Inderdaad een leuke kandidaat verder!
Ik vind deze tekst nog wel nice om erop te hebben staan! Zo staat er op mijn Cube Nuroad ook 'no story ever started on the sofa', dat vind ik best oke.

• Requiem19
  • Nu online
@Fusion en @GerbenBK er komt binnenkort een versie uit zonder die gekke tekst op het frame gelukkig. Kostte wel veel aandringen van veel mensen :-).

Wat build inspiratie van de Evolve Cima:

4.89kg Pandapodium build

GCperformance

Let op met dit frame; heeft een korte FC, dus hele grote kans op toe-overlap...

XMCS Netherlands

• Vigni
bwernsen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:59:
Wat een gemieren…. Op de canyon Grizl kan je prima voelen of een racefiets bevalt. Het is toch allemaal niet zwart wit. Op de Grizl kan je goed wennen aan de houding en aan de snelheid.

Bedankt! Ik denk dat ik lekker een dagje de Grizl huur om te kijken hoe het bevalt. Aangezien ik al wel een MTB heb zal ik uiteindelijk waarschijnlijk eerder een endurance racefiets kopen dan een gravelbike. Ik las dat daar doorgaans ook bredere bandjes in kunnen (tot 35mm?) wat mijn inziens voldoende zou moeten zijn, voor waar ik die fiets voor zou willen gebruiken (wil ik echt onverhard dan pak ik de MTB wel denk ik dan).

Maar eerst eens zien hoe de Grizl bevalt :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Oef dat zou ik ook wel heel erg gaaf vinden om ooit eens op te bouwen!

Die tekst inderdaad vind ik ook oerlelijk, kan me voorstellen dat ze daar veel verzoeken voor gehad hebben om dat te schrappen!
Of een custom paintjob laten doen :9
la_fusion schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:08:
[...]

Ik vind deze tekst nog wel nice om erop te hebben staan! Zo staat er op mijn Cube Nuroad ook 'no story ever started on the sofa', dat vind ik best oke.
Die hebben duidelijk nog nooit van 'Netflix and chill' gehoord :z

Vind het wel een leuke tekst overigens voor een frame :)

Gabriël AM5

• esphome
  • Niet online
[...]

Ik krijg hier 18plus gedachten bij. Zoals, "being stuck on the sofa", etc..

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:28

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Zoveel verhalen beginnen juist op de bank :+
Echt een bullshit tekst, verder eens dat die tekst op dat Evolve frame ook spuuglelijk is!

Do { Ping } while ( LOL )

• Requiem19
  • Nu online
@Fusion Mocht je iets verder in de Evolve willen duiken, ze hebben ook een mooi White paper op hun site staan: https://www.evolvebicycle...glish-Whitepaper-0605.pdf

Daar leggen ze alle designkeuzes behoorlijk gedetailleerd uit, ook hoe ze bijv de verschillende iteraties van de carbon lay-ups hebben gedaan etc.Mooi detail is dat ze bijv Ceramicspeed headset lagers gebruiken, die standaard bij het frame komen.

Ze vertellen ook wat hun investeringskosten zijn (al is het natuurlijk de vraag of ze dat niet een beetje overdrijven ;-):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_zU5Fs6Rx-Fu1lFkoqloevDkC8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/actJqg6yn0vcUjgEK43C6WfL.png?f=user_large

En vrij uitgebreide windtunnel test data ten opzichte van een SL8, waarbij je met name met de aero bottles (ook grappige gimmick), toch even ong 4 watt wint tov een SL8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoyN71M5OsZjB367uyzb93-Opis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WwUR3AoUbnDFB5NYiADZpsim.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-nBwR4u4q4EZR_B66B_jeaHp0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QvzLd7NGBYifOdxQ9Jg66YAV.png?f=user_large

XMCS Netherlands

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:54
Komende week gaan er enkele inschrijvingen open van de voorjaars klassiekers komend jaar.

Nu ben ik van plan om mee te doen aan de Ronde van Vlaanderen.
Echter een praktisch vraagje voor de mensen die deze al eerder hebben gefietst, hoe kom je weer terug in Antwerpen bij je auto??
Ik heb namelijk niet iemand bij me die mee rijdt met de auto naar Oudenaarde.

Tnx..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:22
verstappen33 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:40:
Komende week gaan er enkele inschrijvingen open van de voorjaars klassiekers komend jaar.

Nu ben ik van plan om mee te doen aan de Ronde van Vlaanderen.
Echter een praktisch vraagje voor de mensen die deze al eerder hebben gefietst, hoe kom je weer terug in Antwerpen bij je auto??
Ik heb namelijk niet iemand bij me die mee rijdt met de auto naar Oudenaarde.

Tnx..
Volgens mij kun je met een pendel bus naar de start vanuit oudenaarde.

• Requiem19
  • Nu online
Ihkv nieuwe fietsen; de nieuwe Aethos komt volgende week uit:

Afbeeldingslocatie: https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=124672&t=1

Iets hogere stack en kortere reach, wordt dus (nog) meer gepositioneerd als comfortabele klimfiets.

RTP frame gewicht in maat 56 is 646g.

XMCS Netherlands

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

dingbat schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:31:
Mijn voorband is toe aan vervanging, en met het natte/koude seizoen op komst dacht ik eraan om er een Pirelli P Zero 4S ("all season") setje op te zetten. Heeft dat enige toegevoegde waarde tov banden zoals de GP5000? Ik ben relatief nieuw in het wielrennen, dus ik ga er geen gekke manoeuvres op snelheid mee uithalen, maar zo'n 3 keer p/w rij ik van 2 tot 5 uur in droge weersomstandigheden (en waarschijnlijk dus regelmatig op nat/vies asfalt binnenkort).

Ik las eerdere discussies hierover en meningen verschillen. De extra duurzaamheid van de Pirelli spreekt mij wel aan, en ik zou de banden er ook na de herfst/winter erop houden waarschijnlijk. Waarschijnlijk merk ik niet veel van het snelheidsverschil als beginner. Op dit moment neig dus naar de Pirelli P Zero 4S, maar wat is volgens jullie wijsheid?
https://www.bicyclerollingresistance.com al bekeken? Ik had op mijn woon-werk/slecht weer fiets 32mm GP5000 AS liggen. Ben nu overgestapt op 40mm Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore. De GP5000 AS bevielen goed, in 10k kilometers niet 1x lekgereden en ook niet het idee gehad dat de tubeless vloeistof me een keer gered heeft. Wel regelmatig grote stukken uit het loopvlak gepeuterd.

De GP5000 AS en de 40mm P Zero's lopen niet zo soepel als de 30mm P Zero Race op mijn andere fiets, maar wat het mij in snelheid scheelt vind ik het waard dat ik niet een keer 's ochtends om 5:45 sta band te plakken in druilerig weer.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:12:
...

En vrij uitgebreide windtunnel test data ten opzichte van een SL8, waarbij je met name met de aero bottles (ook grappige gimmick), toch even ong 4 watt wint tov een SL8.

...
Dat vind ik dan weer wat lame omdat je dan ook de cijfers voor de SL8 met aero bottles had moeten laten zien. Maak je test volledig of niet...

Het is niet zo dat je alleen op die evolve aero bidons kan gebruiken natuurlijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 30-09-2025 16:28 ]

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:27:
[...]

Dat vind ik dan weer wat lame omdat je dan ook de cijfers voor de SL8 met aero bottles had moeten laten zien. Maak je test volledig of niet...

Het is niet zo dat je alleen op die evolve aero bidons kan gebruiken natuurlijk. ;)
Heb je helemaal gelijk in, maar marketingtechnisch presenteer je zo wel je eigen product mooi zonder dat je onzin verkoopt, dus ik snap het wel.

De test vergelijkt ook beiden zónder bidons, zijn ze vrijwel gelijk. Die bidons zijn echter wel custom gemaakt voor de Cima, dus grote kans dat ze net iets beter aansluiten enz.

Bottom line is denk ik dat het een degelijke allround / klim fiets is. Licht, geen aero van een vrachtwagen en redelijk doordacht (op de marketing slogan na).Voor een mooie prijs.

Hun accesoire merk is Kreuza overigens en zie dat Mantel het Kreuza stuurtje ook verkoopt, dus de aero bottles vast ook binnenkort.

Persoonlijk laat ik de Evolve even aan me voorbijgaan, toch wel een beetje een braaf frame vind ik 🥹.

XMCS Netherlands

• tiswat
Requiem19 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:17:
@Fusion en @GerbenBK er komt binnenkort een versie uit zonder die gekke tekst op het frame gelukkig. Kostte wel veel aandringen van veel mensen :-).

Wat build inspiratie van de Evolve Cima:

4.89kg Pandapodium build
[YouTube: 4.89kg ! Evolve Cima Weight Weenie Build. #PandaPodium]

GCperformance
[YouTube: China Super Bikes Are Taking Over the Industry: Insane Quality & Unbeatable Prices! *EVOLVE CIMA*]

Let op met dit frame; heeft een korte FC, dus hele grote kans op toe-overlap...
Wel respect hoor, zo licht. Maar mooi is een ander verhaal, al heeft ieder zijn eigen smaak.

Vind de traditionele fiets toch toffer, dunne buizen, rond en horizontale top tube.

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:54:
[...]

https://www.bicyclerollingresistance.com al bekeken? Ik had op mijn woon-werk/slecht weer fiets 32mm GP5000 AS liggen. Ben nu overgestapt op 40mm Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore. De GP5000 AS bevielen goed, in 10k kilometers niet 1x lekgereden en ook niet het idee gehad dat de tubeless vloeistof me een keer gered heeft. Wel regelmatig grote stukken uit het loopvlak gepeuterd.

De GP5000 AS en de 40mm P Zero's lopen niet zo soepel als de 30mm P Zero Race op mijn andere fiets, maar wat het mij in snelheid scheelt vind ik het waard dat ik niet een keer 's ochtends om 5:45 sta band te plakken in druilerig weer.
Bedankt voor je input! Ik was vergeten dat er een AS variant is van de GP5000. De P Zero 4S lijkt vergelijkbaar te presteren als de GP5000 AS (TR) volgens die site. Maar de Pirelli is getest met binnenband en de Conti tubeless. Voor het gemak (als beginner) zal ik er sowieso een binnenband in doen, waardoor de GP5000 AS qua rolweerstand (en gewicht) erop achteruit zal gaan, denk ik.

Ik heb overigens een relatief oude fiets (CAAD10), dus alleen banden van max 25mm passen er comfortabel op -- eventueel nog 28mm als die in werkelijkheid niet veel groter uitvallen. Met wielen met een 17mm interne velgbreedte weet ik ook niet of 28mm zo verstandig is. Kennelijk worden die heel bol in dat geval en is dat niet ideaal? Ik weet niet of de rijkwaliteit er veel op vooruit zal gaan.

Momenteel zit er nog een 25mm Michelin Pro3 Race setje op. Ik zag bij de Decathlon toevallig nog de Pro5 CL liggen. Heel apart: de 25mm band heeft een totaal ander profiel dan de 28mm (en overige maten).

Maar goed, ik denk dat de Pirelli een degelijke keuze zullen zijn voor nu. Wanneer mijn conditie en feeling van de fiets verbeteren, zal ik sowieso pas meer merken van het voordeel van de (standaard) GP5K.

[ Voor 14% gewijzigd door dingbat op 01-10-2025 15:03 ]

• esphome
  • Niet online
Ik ben achter van 25mm naar 28mm GP5000 gegaan en met velgen die binnenin ook 17mm zijn. Dat gaat prima ook bij mijn frame rond het jaar 2000. Je hebt vooral in de hoogte de 3mm erbij en je kunt de druk in de band ook verlagen en denk dan aan zo'n halve bar. Ik rij nu achter met 5.2bar en als je fiets, kijk dan tussen de benen door hoe ver de binnenband op de weg naar buiten steekt. Dat alleen als de weg voor jou vrij is.

De rij kwaliteit neemt vooral in verende deel toe en oneffenheden die worden beter weggestoken dit ook door de iets lagere bandendruk.

• Webgnome
  • Nu online
Weet niet of het hier kan/mag. Weet iemand of het in join mogelijk is om een training te exporteren naar bijv. Garmin, nadat je de training in de app hebt gedaan?

en natuurlijk net nadat ik dit had getypt zie ik een txc file in mijn mailbox van Join :X

[ Voor 23% gewijzigd door Webgnome op 01-10-2025 21:20 ]

Strava | AP | IP | AW

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
Ik wil nog een keer benadrukken wat voor feest het is om op dit soort dagen op de fiets te zitten. Hell yeah.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

PeaceNlove

Deugleuter

bwernsen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:10:
Ik wil nog een keer benadrukken wat voor feest het is om op dit soort dagen op de fiets te zitten. Hell yeah.
Zo mee eens! Gisteren de fiets achterin de auto geduwd, naar zuid Limburg gereden en een heerlijk stuk wezen fietsen over 2 stuwdammen en de vaalserberg beklommen met 25mm bandjes over het gravel. Dat laatste was geen onderdeel van de voorgestelde route, maar ik had zin aan rijstevlaai.

• Webgnome
  • Nu online
dat geloof ik wel. Helaas kan ik door mijn werk niet op tijd stoppen waardoor ik net niet voor het donker thuis zou zijn. Hopelijk word het dit weekend nog een beetje mooi weer dan gaan we ook weer even buiten spelen

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Niet online
Echte Limburgse rijstevlaai met poedersuiker en goede koffie, ik zou er haast een moord voor begaan. ;)

Vandaag bij vertrek tegen de middag zat ik nog er aan te denken om terug te gaan om de fiets jas aan te doen, gelukkig was dat toch niet nodig. Alleen na 16 uur is het tussen de bomen wat fris, daarna fietsend in de zon toch zo lekker warm.

Toch maar eens kijken naar mouwtjes.

• Frenz64
  • Laatst online: 17-01 11:44
Webgnome schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

dat geloof ik wel. Helaas kan ik door mijn werk niet op tijd stoppen waardoor ik net niet voor het donker thuis zou zijn. Hopelijk word het dit weekend nog een beetje mooi weer dan gaan we ook weer even buiten spelen
Ben bang van niet (off topic, ga met surfmaten een weekendje naar Ouddorp, hele goede windvoorspelling 8) )

• la_fusion
Toevallig gisteren dik 7 uur onderweg geweest. Flink fris en mistig in de morgen, lekker zonnig op het einde van de dag. Begonnen met handschoenen, beenstukken en armstukken en gaandeweg de dag stuk voor stuk uitgetrokken.

Wel weer even genezen van plannen voor Parijs - Brest - Parijs.

• DDX
Bij Paris-Brest-Paris is het meestal wel wat warmer ;)
Maar met dit weer moet je gewoon tailfin monteren en laagjes meenemen voor begin en eind dag.

Dit weekend wordt het minder prettig weer.
Ja met 7mesh thunder broek en 7mesh oro jas blijf je wel soort van droog maar het is niet het weer om even 200 of 300km oid te gaan fietsen....
Wind mee ritje misschien, sta je binnen 3 uur op Groningen Centraal vanuit Amsterdam....

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 02-10-2025 15:59 ]

• la_fusion
DDX schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:58:
Bij Paris-Brest-Paris is het meestal wel wat warmer ;)
Maar met dit weer moet je gewoon tailfin monteren en laagjes meenemen voor begin en eind dag.

Dit weekend wordt het minder prettig weer.
Ja met 7mesh thunder broek en 7mesh oro jas blijf je wel soort van droog maar het is niet het weer om even 200 of 300km oid te gaan fietsen....
Wind mee ritje misschien, sta je binnen 3 uur op Groningen Centraal vanuit Amsterdam....
Het ging mij om de hoeveelheid tijd op de fiets doorbrengen, de weersomstandigheden zijn irrelevant :+

• Vigni
la_fusion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Toevallig gisteren dik 7 uur onderweg geweest. Flink fris en mistig in de morgen, lekker zonnig op het einde van de dag. Begonnen met handschoenen, beenstukken en armstukken en gaandeweg de dag stuk voor stuk uitgetrokken.

Wel weer even genezen van plannen voor Parijs - Brest - Parijs.
Vraagje als leek: neem je dan een rugzakje mee? Of hoe berg je al die kledingstukken op tijdens de rit

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 16:02
Vigni schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Vraagje als leek: neem je dan een rugzakje mee? Of hoe berg je al die kledingstukken op tijdens de rit
Armstukken en beenstukken stellen toch niet zo veel voor, desnoods onder je shirtje als je geen plaats hebt in je achterzakken, toch . . . ?

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• la_fusion
[...]

Zoals door @orlok ook al gezegd stellen armstukken en beenstukken niet zoveel voor(zeker niet in maat S) en een paar handschoenen kan er ook nog wel bij. Ideaal is het natuurlijk niet en in de zomer zo'n lange rit maken is beduidend fijner omdat je minder mee hoeft te nemen maar goed, dat is het dan ook wel. Bovendien heb je op het moment dat de kleren uitgaan, ook alweer wat minder eten in de zakjes van je shirt :+

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Zag het op de FP hier toevallig voorbijkomen, puur ter info:
nieuws: Strava beschuldigt Garmin van patentinbreuk, wil verkoopverbod in de VS

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-01 07:26
[...]

Hou zelf niet zo van die volle zakken. Ik knoop armstukken of windjack vaak om de stuurpen.
Als ik in deze tijd wat langer onderweg ben en wisselend weer heb dan heb ik ook nog weleens een toptubebag bij me of een zadeltasje die qua formaat tussen een klein zadeltasje en bikepack zadeltas in zit (4 ltr).

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
rinslll schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Ik knoop armstukken of windjack vaak om de stuurpen.
@Requiem19 gruwelt al bij het idee wat dit met de luchtweerstand doet. :+

Flickr - Strava

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-01 07:26
GWBoes schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Haha klopt, goed punt. Daar kijk ik allemaal niet naar 😅. Wil gewoon lekker fietsen en dat lukt met armstukken en een windjack om de stuurpen tot nu toe prima 😃.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:52
[...]
Op langere ritten gebruik ik een toptube bag zodat ik m'n jerseypockets minimaal nodig heb voor eten. Dan kan daar prima een vestje of een paar arm- of beenwarmers in.

• Requiem19
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Nee joh, er is een tijd om hard te fietsen en er is een tijd om gewoon lekker te genieten.

Ik fiets in de winter ook op eem parachute van een fiets met een 44cm stuur met wapperende en flapperende jasjes. Gaan de rondjes ook in 25 km/h ipv 30. Is ook best handig, kan je een korter rondje doen :-).

Zeker als je alleen fietst maakt het allemaal geen kak uit 🙌.

XMCS Netherlands

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-01 11:59

McMiGHtY

- burp -

la_fusion schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Het ging mij om de hoeveelheid tijd op de fiets doorbrengen, de weersomstandigheden zijn irrelevant :+
Bunnik volgend weekend lijkt goed weer te gaan worden.
En tot nu maar 3 pontjes in de eerste 100km :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:45
Requiem19 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Nee joh, er is een tijd om hard te fietsen en er is een tijd om gewoon lekker te genieten.

Ik fiets in de winter ook op eem parachute van een fiets met een 44cm stuur met wapperende en flapperende jasjes. Gaan de rondjes ook in 25 km/h ipv 30. Is ook best handig, kan je een korter rondje doen :-).

Zeker als je alleen fietst maakt het allemaal geen kak uit 🙌.
En als je niet alleen fietst maakt het nog minder uit, want dan moet je gewoon zorgen dat je niet in de wind fietst 8)

Hij wil.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

tiswat schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:02:
[...]

Wel respect hoor, zo licht. Maar mooi is een ander verhaal, al heeft ieder zijn eigen smaak.

Vind de traditionele fiets toch toffer, dunne buizen, rond en horizontale top tube.
Ligt er een beetje aan. Bij de mini maten vind ik dat je gelijk hebt (al vind ik dan een aero fiets ook niet lelijk). Maar de "traditionele" frames in de grote maten (waar ik helaas tot veroordeeld ben) vind ik met die iele buisjes en lange headtubes echt extreem lelijk, terwijl ik de aero frames (of hybride ook nog wel) daarvan juist nog wel mooi vind.

Ik vind die Evolve Cima wel een mooie fiets, heeft ook wel wat weg van mijn lievelings (Tarmac). ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 03-10-2025 09:24 ]

• esphome
  • Niet online
Futurum geeft vandaag (vrijdag) korting op tassen voor/op/achter/aan/onder de fiets. Dus, als je al van plan was om een tas te kopen kijk dan of je ook nu goedkoper uit bent.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02
Heel goed verhaal over claims en dingen :)
Ben zelf eigenaar van een Elves Falath Pro Disc en ben er zeer tevreden over. Niet de lichtste fiets vergeleken met bijv een Winspace van een vriend van mij, scheelt denk ik iets van een halve kilo. Maar desalniettemin echt veel waar voor je geld als je het mij vraagt.

Ben nu ook in de markt weer, omdat het kan, voor een nieuwe en heb mijn oog al een tijdje laten vallen op de Elves Falath EXP, mede door de prijs offcourse. De Falath Pro gaat denk ik dedicated op de trainer komen zodat ik niet meer met die fiets hoef te gaan sjouwen naar de 2e verdieping. En ik ga waarschijnlijk een nieuwe Force E1 groep erop gooien en behoud de Rival AXS set gewoon voor binnen.

In ieder geval goed om te zien dat die EXP met berijder eigenlijk helemaal niet zo slecht scoort en behoorlijk middensegment is en zelfs wel wat bekende fietsen gewoon voorblijft. Niet dat ik altijd met 40 rondrij, maar het komt in de buurt :)

En een groot voordeel is dat het allemaal gewoon custom kan. Je kan je eigen kleurencombi kiezen. Dat is bij elk regulier merk gewoon what you see is what you get en deal with it. Bij Orbea kan je tegenwoordig redelijk custom dingen doen en bij Trek kon dit al maar voor dat extra geld kan je een custom gespoten Elves frame kopen :P Dusja! Canyon heeft het tegenwoordig ook maar zit ook nog best wel een fee tegenover. Dus ik ben wel blij met de ontwikkelingen die ze bij Elves proberen door te voeren op de westerse markt.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:15
PeaceNlove schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:39:
@MisterEagle
Zit nog even terug te lezen en zie dat een paar anderen hier het over SPD en SPD-SL hebben. Let even goed op wat je koopt hier, want SPD moet je volgens mij een MTB schoen bij kopen, schroefpunten zijn anders. Zou jammer zijn als je daar pas thuis achterkomt.
Vandaag eerste (4 haha) kilometers gereden met klikpedalen. Ik ben voor Shimano SDP SL gegaan (PD-RS500 pedalen)
Eigenlijk 10 minuten geoefend in de tuin met in en uitklikken en daarna gewoon de straat op gegaan. Dat gaat echt prima, vooraf nadenkend over welke voet dominant zou zijn etc was echt een mindfuck, zodra ik op de fiets zat wist ik het meteen.

Hoe doen jullie het in een bosrijke omgeving? Ik merk dat ik van alle rondspringende eikeltjes op het fietspad toch wat nerveus ben met rijden :P Nu dus maar klein stukje gereden door het dorp.

Meteen nog een vraag, heeft iemand een goede tip voor bandenspanners? Zojuist bij mijn vriendin haar voor, achter binnen en buitenbanden vervangen maar merk dat ik de velgen wat bekras met de metalen bandenspanners die ik heb (samson setje van de gewone fiets) (en wat valt het reuze mee om zo'n achterwiel eruit te halen zeg, daar zag ik best tegenop maar kind kan de was doen)

• pannekoek
MisterEagle schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Vandaag eerste (4 haha) kilometers gereden met klikpedalen. Ik ben voor Shimano SDP SL gegaan (PD-RS500 pedalen)
Eigenlijk 10 minuten geoefend in de tuin met in en uitklikken en daarna gewoon de straat op gegaan. Dat gaat echt prima, vooraf nadenkend over welke voet dominant zou zijn etc was echt een mindfuck, zodra ik op de fiets zat wist ik het meteen.

Hoe doen jullie het in een bosrijke omgeving? Ik merk dat ik van alle rondspringende eikeltjes op het fietspad toch wat nerveus ben met rijden :P Nu dus maar klein stukje gereden door het dorp.

Meteen nog een vraag, heeft iemand een goede tip voor bandenspanners? Zojuist bij mijn vriendin haar voor, achter binnen en buitenbanden vervangen maar merk dat ik de velgen wat bekras met de metalen bandenspanners die ik heb (samson setje van de gewone fiets) (en wat valt het reuze mee om zo'n achterwiel eruit te halen zeg, daar zag ik best tegenop maar kind kan de was doen)
Lekker gewerkt, altijd even wennen. Mijn eerste valpartij was in de tuin na 2 jaar haha.
Mijn ervaring is wel, draai je pedaal niet te strak want dan heb je genoeg kracht om uit reflext alsnog uit te klikken.

Aangaande je vraag over de bandenlichters. Ik heb goede ervaringen met dit soort en ze kosten geen knoop: https://nl.aliexpress.com...58270%7C_p_origin_prod%3A

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

Eikeltjes zijn niet zo spannend; die plet je wel of die schieten wel weg :P

Een dik bladerdek in bochten is veel spannender; vooral als het nat is :+

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:54
...met je voetjes vast in je spd's. })

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

McMiGHtY schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Bunnik volgend weekend lijkt goed weer te gaan worden.
En tot nu maar 3 pontjes in de eerste 100km :D
Ik zit er sterk aan te denken om me in te schrijven voor deze BRM (ga er even vanuit dat je het daarover hebt); wordt mijn eerste :)

Ik vind eigenlijk vooral die verplichte checkpoints bij BRM-ritten nogal 'vaag'. Moet je nou iets laten stempelen? Moet je nou een foto maken? Ik lees over bonnetjes bewaren? Wat is het nou precies 8)7

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Als ik het echt sketchy vind met gladheid e.d. klik ik gewoon uit en gaan de schoenen bovenop de pedalen. Dus niet ingeklikt. Niet ideaal, maar boeiend, ik ga toch nooit een KOM halen.

blup

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05

PeaceNlove

Deugleuter

[...]
Twee handjes op het stuur houden en niet te krampachtig vasthouden en je helm op zodat je de eikels goed kan koppen. Schrok me afgelopen dinsdag nog het apelazerus toen er een eikel op mijn helm landde :+

• MisterEagle
PeaceNlove schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Twee handjes op het stuur houden en niet te krampachtig vasthouden en je helm op zodat je de eikels goed kan koppen. Schrok me afgelopen dinsdag nog het apelazerus toen er een eikel op mijn helm landde :+
zo ja dat geloof ik inderdaad haha

Thanks allemaal! nu al aan het genieten hoor :9
Polariteit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Eikeltjes zijn niet zo spannend; die plet je wel of die schieten wel weg :P

Een dik bladerdek in bochten is veel spannender; vooral als het nat is :+
Durf sowieso nog niet zo hard door de bochten dus dat komt nog goed :+

[ Voor 29% gewijzigd door MisterEagle op 03-10-2025 17:48 ]

• esphome
  • Niet online
Momenteel veel eikels op de weg, die zorgen knallende geluiden onder de wielen als ze plat gereden worden en ook het geluid van ricocherende eikels de omgeving in vliegen. Ik heb nog geen "eikelschuivers" gezien die je op de fiets zou kunnen zetten dus zo, stug door fietsen en laat ze maar knallen. :)

Twee weken geleden al fietsend nog een eikel precies op een middenhandsbeentje gehad en het was toen wel een paar kilometer fietsen, totdat ik niet meer voelde. Die krengen kunnen inderdaad had aankomen en vooral bij windvlagen kunnen ze letterlijk regenen.

• esphome
  • Niet online
Polariteit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Ik zit er sterk aan te denken om me in te schrijven voor deze BRM (ga er even vanuit dat je het daarover hebt); wordt mijn eerste :)

Ik vind eigenlijk vooral die verplichte checkpoints bij BRM-ritten nogal 'vaag'. Moet je nou iets laten stempelen? Moet je nou een foto maken? Ik lees over bonnetjes bewaren? Wat is het nou precies 8)7
Route en controles

Je dient de opgegeven route te volgen, tenzij (tijdelijke) omstandigheden dit onmogelijk maken. In geval van de route moet worden afgeweken (voor bezoek fietsenmaker, overnachting, etc.) moet je voor het vervolg terugkeren naar het punt waar je de route hebt verlaten.

Bij de start krijg je een brevetkaart met daarin vermeld de controleposten. Van elke controlepost moet een bewijs van passage worden bewaard. Voorbeelden van bewijs zijn o.a. een stempel in je brevetkaart, bonnetje van een consumptie of bestelling, foto van plaatsnaambord etc. Daarnaast kan de organisator één of meer geheime controles opnemen welke niet in de brevetkaart vermeld staan maar dezelfde status hebben als de reguliere controles.

Bij ontbreken van bewijs voor passage van één (of meer) van de controles zal je brevet niet worden gehomologeerd (status "did not finish" - DNF).
Bron: https://www.randonneurs.nl/nl/articles/7/reglementen en https://www.randonneurs.n...s/5/beginnende-randonneur

Het gaat om het plezier (koffie met appeltaart) en afstand en niet zuiver om de snelheid.

• Mistraller
Polariteit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

De brm's die ik gereden heb was bijv stempeltje bij een bakker, meteen ff lekker eten dus ;) bonnetje vragen bij de pont, maar vaak is een selfie ook goed. Voor vertrek wordt je keurig gebriefd. Het gaat erom dat je een bewijs hebt, en de organisator van de BRM kiest dat zelf. Ik had ook een keer een café als checkpoint, maar die bleek op de dag in kwestie ineens niet beschikbaar dus toen was het ook een foto ipv een stempel. Ik heb ook wel deelnemers gezien die een checkpoint gemist hadden, maar alsnog het brevet behaalden doordat ze met hun gps track konden aantonen dat ze de route gereden hadden.

Randonneurs is een heel vriendelijke groep mensen, het is heel leuk om te zien dat het veel rijders niet gaat om de snelste en lichtste fiets, de hoogste snelheid of de strakste outfit.
Gewoon lekker meerijden, kan het aanraden :)

---------------

• DDX
Tegenwoordig is het meestal foto maken van iets, opgekomen in corona periode.
Daarvoor was het tankstation,bakker,mcdonalds etc zoeken in plaats die op kaart staat en stempel regelen. (verbazend hoe vaak er nog stempels aanwezig zijn)

De checkpoints zijn op hoeken van de route om te bewijzen dat je neit hebt afgesneden zegmaar.

Maar dat is vooral van belang als je voor pbp (paris brest paris) wilt kwalificeren, dan zijn ze ook wat 'strenger'
Als je gewoon rondje wilt rijden prima, zorg alleen wel even dat je jezelf afmeld bij organisator als je niet naar finish gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 03-10-2025 20:59 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-01 09:44
[...]
Als je in een bosrijke omgeving fietst, dan kun je het best over de weg fietsen. Door de auto's worden de bladeren naar de kant van de weg geblazen.

Op het fietspad blijft alles liggen. Zeker als je echt in het bos fietst: je ziet het fietspad niet meer en je hebt geen idee of je nog wel op het fietspad fietst of waar je precies overheen fietst. Bijvoorbeeld de Houtvester Jansenweg in Gieten. Daar lag vorig jaar op 20 oktober het fietspad behoorlijk vol met blad, terwijl de weg ernaast mooi schoon was.

• derx666
  • Laatst online: 18-01 23:46

derx666

mecker ende blaet

esphome schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:30:
Momenteel veel eikels op de weg
Niet alleen op de fiets. Het herfstweer heeft in de auto ook weer toegeslagen. Iig vandaag op de A15 weer genoeg eikels op de weg gezien 8)7

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• esphome
  • Niet online
derx666 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:40:
[...]
Niet alleen op de fiets. Het herfstweer heeft in de auto ook weer toegeslagen. Iig vandaag op de A15 weer genoeg eikels op de weg gezien 8)7
Ik zal dan maar mijn complete alinea plaatsen, nadat het uit verband getrokken is:
Momenteel veel eikels op de weg, die zorgen knallende geluiden onder de wielen als ze plat gereden worden en ook het geluid van ricocherende eikels de omgeving in vliegen. Ik heb nog geen "eikelschuivers" gezien die je op de fiets zou kunnen zetten dus zo, stug door fietsen en laat ze maar knallen. :)

• MisterEagle
AMD1800 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Als je in een bosrijke omgeving fietst, dan kun je het best over de weg fietsen. Door de auto's worden de bladeren naar de kant van de weg geblazen.

Op het fietspad blijft alles liggen. Zeker als je echt in het bos fietst: je ziet het fietspad niet meer en je hebt geen idee of je nog wel op het fietspad fietst of waar je precies overheen fietst. Bijvoorbeeld de Houtvester Jansenweg in Gieten. Daar lag vorig jaar op 20 oktober het fietspad behoorlijk vol met blad, terwijl de weg ernaast mooi schoon was.
Meestal rij ik alleen op een fietspad in het bos inderdaad, geen autoweg. Maar ik heb op maps al beetje zitten zoeken en denk dat ik wel een andere route kan pakken waar ik echt nog nooit geweest ben, dan ga ik meer parallel rijden aan de maas, dus verwacht minder bomen daar

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17
Ik ben op zoek naar een momentsleutel waar ik mijn cassette en schijfremmen mee kan vastzetten. Ik heb al een BBB Cycling 1/2 Lockplug.
Budget +/- 50 euro. Tips? :)
(In deze prijsklasse is het aanbod namelijk enorm)

BlaBlaBla

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:30
Strider schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:34:
Ik ben op zoek naar een momentsleutel waar ik mijn cassette en schijfremmen mee kan vastzetten. Ik heb al een BBB Cycling 1/2 Lockplug.
Budget +/- 50 euro. Tips? :)
(In deze prijsklasse is het aanbod namelijk enorm)
Ik heb er en van Ali:
https://a.aliexpress.com/_EILimN0
Ik heb de versie van 24 euro en hij bevalt prima: de doppen die je nodig bent zitten erbij en een mooie kleine doos: zelfs een ijkingsrapport zat erbij

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:29
Heeft iemand een truukje om de buitenkant uit de velgrand te krijgen?

Ik heb een nieuwe buitenband erop gelegd, eerst op de velgrand gepopt en daarna sealant erin. Nu blijkt het ventiel te lekken, maar ik krijg de buitenband met geen mogelijkheid meer uit de velgrand gedrukt. Alsof ie vastgelijmd zit. Er zit geen enkele ruimte om iets tussen te steken.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02
@Casual Ruud Bedoel je wel dat je de buitenband in het velgbed gedaan hebt?
Ik zet mijn wiel altijd met het ventiel beneden op de grond en leg de band die dan dus bovenop het wiel zit in het velgbed (zodat ze zo dicht mogelijk bij de spaken komen). Dan trek ik met beide handen een ander kant op de band naar beneden richting het ventiel en probeer dus de band zoveel mogelijk in het velgbed te drukken rondom. Kom je dan bij het ventiel aan dan zou je bij de meeste velgen de band al bijna over de rand kunnen krijgen.

Let wel op, als er sealnt inzit, dit gaat er uitkomen, en goed ook :P dus het gaat wel een knoeiboeltje worden helaas.
Pagina: 1 ... 686 ... 702 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).