Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 620 ... 702 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 19:32
sapphire schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:58:
Nou gisterochtend eindelijk tijd om de fiets op te halen *O*
Dus halverwege de ochtend richting de LBS, eerst nog even wat administratieve dingen geregeld en de laatste dingen betaald en toen tijd voor het rijwiel...
Uiteindelijk nog 1~1,5u bezig geweest en kleine aanpassing aan het zadel gemaakt, shifters nog nét even anders afgesteld, schoenplaatjes afgesteld. Je kan een hoop zeggen maar ze hebben we de tijd genomen voor de afstelling :)
Helaas met de auto naar huis en daar brak de pleuris uit en moesten we bijna direct weg dus pas eind van de middag even een rondje langs vader en zwager om even de fiets te showen en zelf even goed te bekijken.

S'avonds even lekker zitten neuzen en spelen met Di2, app gekoppeld, firmware geupdate, aan Wahoo gekoppeld enzo.

Vanmorgen dan eindelijk tijd om even écht te fietsen, heerlijk zonnig weer alleen wel 0 graden met harde wind dus gevoelstemperatuur was -7 :/
Na een paar kilometer tegen de wind werd ik gek van het getik wat van de achterderailleur leek te komen. Leek (of was) op het getik als je derailleur niet 100% goed opgeschakeld. Normaal was het dan even draaien aan het wieltje in de kabel en was het weg maarja ... dat kan nu niet.
Nou had ik gisteravond de optie gezien om adjustments te maken in de app dus eerste tunneltje uit de wind gestopt en verbinding gemaakt. Gek genoeg stond die op -3 ingesteld :? na wat proberen op +1 uit gekomen en daarna reed en schakelde de aandrijflijn als een (stil) zonnetje en kon het genieten beginnen O+
Super subjectief allemaal maar man wat een bak en wat een feest om op te rijden! Ondanks de tegenwind leek het af en toe alsof de fiets als een mes door de boter ging. Opeens snap ik ook wat zijwind met hogere velgen doet want dat was nu ook een stuk merkbaarder. Verder vanalles kunnen uitproberen, goed asfalt, minder goed asfalt, slecht asfalt, klinkers, gewone tegels, stukje gras O-), gewoon zitten, in de beugels, sprintje uit het zadel, viaduct op sprinten
Eerste uur had ik wel wat spieren die een beetje protesteerde wat ik deels wijt aan een iets andere houding maar ook aan mijn huidige fysieke staat die na 17 dagen antibiotica niet optimaal is maar wat nodigt de Agree uit om gewoon te gaan en kilometers te maken en na dat eerste uur was het puur genieten 8)
Ook is de out front mount onder de stuurpen nog losgetrilt dus ik zag opeens mijn Wahoo van links naar rechts en terug zwabberen :+ Vast gedraaid en van de week even goed naar kijken.

Was mijn oude Giant TCR 0 dan zo slecht? Nee niet echt vond ik, heerlijke fiets maar blijkbaar is alles na 12 jaar een stuk soepeler, verfijnder en meer gepolijst geworden :X

En zoals het hoort even new bike day showen:

Cube Agree C:62 Pro Blackline
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door de familie al liefkozend 'de Batmobiel' gedoopt :+

Edit: Enige wat ik écht gemist heb vandaag was een bel!
Na een tip van @McMiGHtY is deze gelukkig al onderweg :)
Mooie fiets! Van harte!

Voor mij was het ook het moment dat ik mijn nieuwe fiets kon ophalen. Ik moet helaas de eerste echte kilometers nog maken, maar heb hem al wel mooi kunnen bewonderen :).

Ben benieuwd hoe hij gaat rijden, ik kom van een volledig aluminium fiets, op de vork na. Nu alles carbon.

Ik merkte met het inremmen bijvoorbeeld wat flex op de cockpit als ik in de drops zat (bij het samenkomen van het stuur en de pen), maar dat zal wel gewoon wennen zijn. Al het carbon vind ik nog wat spannend :+

Verder erg blij met hoe de fiets er uit is komen te zien, ik ben helaas groot, en heb een grote fiets nodig. Veel fietsen worden een lelijk klimrek in mijn maat, terwijl ik ze vaak prachtig vind wanneer ze maatje M/54/56 hebben. Hoewel ik deze fiets ook mooier vind in een L, ben ik toch niet ontevreden hoe hij er in een XXL uit is gekomen en tjah, een te kleine fiets is ook geen optie.

Isaac Boson
- 105 di2
- 4iiii power meter
- fore five rd wielen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpVYKZCMTidcVYQzziEvYJmGgAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTVrbnUCrYbGp4WAltXa7uuM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psRlRW22kHR8pA3aSDKEf3Jf930=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWMFNRuihbuawZyUQP3wAgry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghem88Twl-UanAu2FAMNuFeDqfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I67ciKW8TSxLvGPtk007J0CY.jpg?f=fotoalbum_large

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Falqoon schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Mooie fiets! Van harte!

Voor mij was het ook het moment dat ik mijn nieuwe fiets kon ophalen. Ik moet helaas de eerste echte kilometers nog maken, maar heb hem al wel mooi kunnen bewonderen :).

Ben benieuwd hoe hij gaat rijden, ik kom van een volledig aluminium fiets, op de vork na. Nu alles carbon.

Ik merkte met het inremmen bijvoorbeeld wat flex op de cockpit als ik in de drops zat (bij het samenkomen van het stuur en de pen), maar dat zal wel gewoon wennen zijn. Al het carbon vind ik nog wat spannend :+

Verder erg blij met hoe de fiets er uit is komen te zien, ik ben helaas groot, en heb een grote fiets nodig. Veel fietsen worden een lelijk klimrek in mijn maat, terwijl ik ze vaak prachtig vind wanneer ze maatje M/54/56 hebben. Hoewel ik deze fiets ook mooier vind in een L, ben ik toch niet ontevreden hoe hij er in een XXL uit is gekomen en tjah, een te kleine fiets is ook geen optie.

Isaac Boson
- 105 di2
- 4iiii power meter
- fore five rd wielen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kom ook van een alu racer met carbon voorvork en zadelpen :)
Qua maat vind ik grote frames vaak juist wel mooi ogen.

Zelf ook nog serieus naar een Isaac Vitron gekeken (Galaxy Blue is irl :9~ ) maar een witte Boson is ook een plaatje om te zien zeg :9~

Geniet er van, wat een schitterende fiets 8)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 17-02-2025 08:35 ]

Gabriël AM5

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
[...]
- 105 di2
- 4iiii power meter
Mij is verteld dat de 4iiii niet op de 105 12s past, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

[ Voor 6% gewijzigd door unex154 op 17-02-2025 09:03 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41
unex154 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Mij is verteld dat de 4iiii niet op de 105 12s past, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Waarom zou dat niet passen?

Het “past” niet want het design is anders.
Het past niet want komt je powermeter tegen je frame.
Crankarm van crankstel heeft andere lengte dan crankarm van PM

Crank arm op crank zou namelijk gewoon moeten passen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
mhr-zip schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Waarom zou dat niet passen?

Het “past” niet want het design is anders.
Het past niet want komt je powermeter tegen je frame.
Crankarm van crankstel heeft andere lengte dan crankarm van PM

Crank arm op crank zou namelijk gewoon moeten passen.
Bij een factory install (op m'n bestaande cranks dus) werd me verteld dat het niet past omdat er te weinig ruimte is, specifiek alleen bij 105 cranks. De ultegra past wel. Maar ik zie nu dat de linker kant wel aangeboden wordt, maar ik wil dubbelzijdig.

kan wel op 105-FC-7100: https://shop-benelux.4iii...ll?variant=46858234036564
kan niet op 105-FC-7100: https://shop-benelux.4iii...ry?variant=47600346825044

• Falqoon
sapphire schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Ik kom ook van een alu racer met carbon voorvork en zadelpen :)
Qua maat vind ik grote frames vaak juist wel mooi ogen.

Zelf ook nog serieus naar een Isaac Vitron gekeken (Galaxy Blue is irl :9~ ) maar een witte Boson is ook een plaatje om te zien zeg :9~

Geniet er van, wat een schitterende fiets 8)
De Vitron is ook een mooie fiets inderdaad! Ik vond alleen persoonlijk de wat meer aero eigenschappen van de Boson wel gaaf. De verlaagde achterbrug, cockpit etc. Daarnaast wilde ik graag een witte fiets, dus dat kwam mooi samen bij deze.
unex154 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Ik heb inderdaad gewoon alleen aan de non-drive side. Een enkele. Als je dubbel zou willen en je wil je groep niet wisselen (of je crank) moet je wellicht even kijken bij garmin voor de pedalen.

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:02
[...]

Mooie fiets! Van harte!

Isaac Boson
- 105 di2
- 4iiii power meter
- fore five rd wielen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schitterende fiets! Ik ben benieuwd hoe hij bevalt. Hij heeft een redelijk sportieve geometrie voor een "endurance" fiets toch?

Deze staat ook op mijn lijstje als ik weer fit genoeg ben (long covid) om een nieuwe fiets te verantwoorden. Tot die tijd houd ik het bij rondjes op de alu Grizl.

• Falqoon
wiljanvdb schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Schitterende fiets! Ik ben benieuwd hoe hij bevalt. Hij heeft een redelijk sportieve geometrie voor een "endurance" fiets toch?
Dat wordt wel gezegd ja, maar hij is nagenoeg gelijk aan mijn oude. Heb net nog even mijn oude en de nieuwe naast elkaar gezet en dat is vrijwel identiek. Alle hoogtes zijn het zelfde, alleen het stuur staat een klein stukje minder ver, dus ik denk zelfs dat ik wat relaxter zit op de nieuwe :)

Maar de lengte van de balhoofdbuis verklapt volgens mij al aardig dat het een endurance is.

[ Voor 7% gewijzigd door Falqoon op 17-02-2025 11:26 ]

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 15:45

joker1977

Tweakert

unex154 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Bij een factory install (op m'n bestaande cranks dus) werd me verteld dat het niet past omdat er te weinig ruimte is, specifiek alleen bij 105 cranks. De ultegra past wel. Maar ik zie nu dat de linker kant wel aangeboden wordt, maar ik wil dubbelzijdig.

kan wel op 105-FC-7100: https://shop-benelux.4iii...ll?variant=46858234036564
kan niet op 105-FC-7100: https://shop-benelux.4iii...ry?variant=47600346825044
Als je dubbelzijdig wilt, wil je niet met 4iii aan de slag. Eigenlijk wi lje dan sowieso niet met crank-gebaseerde systemen werken. In zo'n geval zou ik eerder kiezen voor een meting in de spider of in de pedalen.

Bij bijvoorbeeld Power2Max kun je een crankstel bestellen wat een drop-in replacement is voor Shimano, zie bv. https://www.power2max.com...-power2max-granfondo-set/ . Kan je kiezen voor Shimano 4-bolt, dan kun je oude kettingbladen overzetten.

Je kunt ook kiezen voor pedalen, bv .van Favero https://www.mantel.com/fa...sioma-duo-powermeter&spec[]=8913

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 14:47
joker1977 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Als je dubbelzijdig wilt, wil je niet met 4iii aan de slag. Eigenlijk wi lje dan sowieso niet met crank-gebaseerde systemen werken. In zo'n geval zou ik eerder kiezen voor een meting in de spider of in de pedalen.

Bij bijvoorbeeld Power2Max kun je een crankstel bestellen wat een drop-in replacement is voor Shimano, zie bv. https://www.power2max.com...-power2max-granfondo-set/ . Kan je kiezen voor Shimano 4-bolt, dan kun je oude kettingbladen overzetten.

Je kunt ook kiezen voor pedalen, bv .van Favero https://www.mantel.com/fa...sioma-duo-powermeter&spec[]=8913
Pure interesse, waarom zou je 4iiii niet willen? Ik dacht altijd te lezen dat dit juist dé optie is bij Shimano cranks.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Vitron 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfcYWCSz6bOkgnGLayMQ571pf7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gb8ktoxI9LcTal1JKTkleUjW.jpg?f=fotoalbum_large

• joker1977

joker1977

Tweakert

edoappelhof schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Pure interesse, waarom zou je 4iiii niet willen? Ik dacht altijd te lezen dat dit juist dé optie is bij Shimano cranks.
Mijn ervaring met dat soort dingen is dat ze altijd langs je chain-stay slijten. Maar goed, als dat geen probleem oplevert dan kun je natuurlijk wel voor zoiets kiezen. Dan betaal je wel een hoop geld, die dingen zijn aangepaste Ultegra (of Dura-Ace) crankstellen, klinkt ook een beetje zonde als je fiets is opgebouwd met 105.

Maar ja, ieder zijn ding uiteraard!

• edoappelhof
  • Laatst online: 19-01 14:47
joker1977 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Mijn ervaring met dat soort dingen is dat ze altijd langs je chain-stay slijten. Maar goed, als dat geen probleem oplevert dan kun je natuurlijk wel voor zoiets kiezen. Dan betaal je wel een hoop geld, die dingen zijn aangepaste Ultegra (of Dura-Ace) crankstellen, klinkt ook een beetje zonde als je fiets is opgebouwd met 105.

Ah op die fiets! Dank, heb er geen ervaring mee, was gewoon benieuwd.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 12:18
Mooie fiets! En vooral ook een mooie tuin, lekker groen. Maar goed, off topic :+

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:07

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

Die van mij is fabrieks af op een 105 crank gemonteerd door Orbea Orca. Fiets ziet alleen eens wat regen dus zit genoeg spelling dat deze absoluut niet gaat slijten.

Ja een dubbelzijidige gaat nauwkeuriger en betere data geven, maar naar mijn mening is het verschil tov de extra kosten wat het met zich meebrengt het niet waard voor de recreatieve fietser.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• joker1977

joker1977

Tweakert

fdees schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Die van mij is fabrieks af op een 105 crank gemonteerd door Orbea Orca. Fiets ziet alleen eens wat regen dus zit genoeg spelling dat deze absoluut niet gaat slijten.

Ja een dubbelzijidige gaat nauwkeuriger en betere data geven, maar naar mijn mening is het verschil tov de extra kosten wat het met zich meebrengt het niet waard voor de recreatieve fietser.
Het probleem is dat 4iii em niet monteert dubbelzijdig monteert op een 105 12-speed. Dus als je dubbelzijdig wilt, wordt het automatisch een Ultegra/Dura-Ace aanschaf.

De zin en onzin van een dubbelzijdige meter is een andere discussie. Het heeft vooral te maken met hoe stabiel je L/R-balans is (en of je wilt vergelijken met een andere meter die wel dubbel meet). Een linkse meter terwijl je (bijvoorbeeld) zwabbert tussen 44-56 en 50-50 balans is niet echt een succes als je wat stabiel op vermogen wilt fietsen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11
joker1977 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Waarom niet ?
Ik heb 3 fietsen met dubbele 4iiii en werken prima.
(ook 2 fietsen met quarq, maar die is minder nauwkeurig met l/r, maar logisch aangezien die dit schat omdat meting in spider is)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DDX
[...]

Mijn ervaring met dat soort dingen is dat ze altijd langs je chain-stay slijten.
Die moet je even uitleggen, want enkel de nds pod zou langs je chain-stay kunnen slijten.
Maar dat klinkt eerder als een heel slap frame dan oid.
De ds pod zit tussen je bladen dus geen idee hoe die dan zou moeten slijten langs je frame.

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:31
Hier 2 weken geleden mijn nieuwe fiets opgehaald. Na 8 jaar gereden te hebben op een Stevens Comet, die blijf ik voorlopig houden als Rouvy fiets.

Krush Aero Disc maat XS
- Ultegra Di2 12 speed
- infinito A45 wielen met DT350 naven
- Continental GP5000 banden
- Geïntegreerde cockpit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI_lhFxjH9muzCpgEALcVbSFY4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAohN2tPWB94UeObd3h9ZMOt.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Die moet je even uitleggen, want enkel de nds pod zou langs je chain-stay kunnen slijten.
Maar dat klinkt eerder als een heel slap frame dan oid.
De ds pod zit tussen je bladen dus geen idee hoe die dan zou moeten slijten langs je frame.
Heeft niks met slap frame te maken, er zijn legio frames (waaronder Canyon Endurace, maar ook Trek Domane) waar, in ieder geval de oudere generaties 4iii (non-Gen3) niet genoeg clearance hadden.

Daarom dat 4iii ook van die clearance-checks had, o.a. https://4iiii.com/wp-cont...dy-clearance-check-A4.pdf ; https://wwwold.4iiii.com/...01/clearance-check-p3.pdf etc etc.

Daarnaast zit je "dus" vast aan Ultegra/Dura-Ace bij 12spd - wat dus extra kosten met zich meebrengt. Meen dat die 4iii Pro Gen 3 begint bij 800 euro, setje duo-pedalen is al gauw 150 euro goedkoper, Power2Max idem (ervanuitgaande dat je kettingbladen van je 150 crankstel meeneemt naar de P2Max). Quarq, zoals je zelf ook voorstelt, kan nog een pak goedkoper, mits je akkoord gaat met ander BB.

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:02
Veel mooie nieuw fietsen hier. Heel gaaf om te zien! Ik zal over een paar weken ook mijn nieuwe Orbea posten. Tijd voor mooi droog (en iets warmer) fietsweer! 😎

• DDX
@joker1977 Geen last op m'n trek's (domane rsl en emonda slr)
En ik heb gen1 (of is het 2?) van de 4iiii

Ik heb bij mij gewoon de cranks opgestuurd en de 4iiii's laten monteren.

Pedalen zou ik persoonlijk nooit nemen ivm slijtage daarvan en moet je nog maar zien wat daar eventueel straks nog aan slijtage delen voor te koop is.

• joker1977

joker1977

Tweakert

DDX schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:56:
@joker1977 Geen last op m'n trek's (domane rsl en emonda slr)
En ik heb gen1 (of is het 2?) van de 4iiii

Ik heb bij mij gewoon de cranks opgestuurd en de 4iiii's laten monteren.

Pedalen zou ik persoonlijk nooit nemen ivm slijtage daarvan en moet je nog maar zien wat daar eventueel straks nog aan slijtage delen voor te koop is.
Er zijn legio topics op Reddit, Weightweenies, en noem maar op met foto's te vinden dat het niet past. 4iii waarchuwt er ook voor om voor aanschaf toch even te checken, dus dat is niet enkel fictie. Paste ook niet goed op mijn Endurace een paar jaar geleden, heb er toen een ringetje tussengezet maar dat was niet ideaal.

Ieder zijn voorkeur.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32
Geen idee of ik nu het juiste topic heb, maar hier zitten vast wel de experts.

De afgelopen jaren fiets ik met veel plezier dagelijks 2x 25-30 km woon-werk en heb daarvoor een Cube (NuRoad FE) gravelbike met zijtassen :X O-) . Ooit uitgekomen op de FE van Cube omdat die dus meteen 'Fully Equipped' was. Vooral de verlichting is een dikke vette plus.

Dit fietst heerlijk, maar ik weet vanuit het verleden dat een racefiets uiteraard soepeler/lichter fietst.

Nu mag ik binnenkort een nieuwe fiets kopen en ben ik eigenlijk op zoek naar een soortgelijke fiets, maar dan in het 'race' segment.

Tijdens mijn zoektocht kom ik niet echt wat soortgelijks tegen.

Misschien dat een van de kenners hier een goude tip heeft?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik was gisteravond nog even aan het opruimen want ja wat moet je nog met een 10-speed cassette, ketting en quicklink op een 12-speed fiets en met velgremblokjes als je schijven hebt.... Toen kwam ik opeens op de ingeving dat ik de inhoud van mijn zadeltas eens moest nakijken en dat was maar goed ook.

Reserve biba met 60mm ventiel is niet echt handig als je 50mm velgen hebt, 10-speed reserve linkje is dan overbodig en met steekassen krijg je er niet af zonder gereedschap :+

Hebben jullie een 6mm inbussleuteltje bij je of iets als een Bontrager steekasadapter?

Verder was ik aan het kijken naar een Silca Matone maar ik lees serieus veel matige berichten over de rits en de eigenlijk niet echt waterdichtheid van het tasje dus daarom neig ik nu meer naar iets als een Lezyne Road Caddy, Acid Pro XS of een Topeak Elementa XS. Zelfde principe maar dan met klitteband en 1/3e van de prijs.
Verder nog even kijken wat meer, vind dat ik na 10+ jaar wel eens wat nette spulletjes mag aanschaffen :)

Gabriël AM5

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-01 10:48
Ik heb het volgende bij me:
  • Topeak Hummer II
  • een ziplock zakje met hierin mijn telefoon en een paar bandenplakkers (Parktool binnen en buitenband)
  • een minipompje (afgetaped, zodat er geen zand in komt)
Ik stop dit in mijn achterzak. Ik had een zadeltasje, maar daar komt dan ineens verroeste troep uit als je het nodig hebt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:09
sapphire schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:38:
Ik was gisteravond nog even aan het opruimen want ja wat moet je nog met een 10-speed cassette, ketting en quicklink op een 12-speed fiets en met velgremblokjes als je schijven hebt.... Toen kwam ik opeens op de ingeving dat ik de inhoud van mijn zadeltas eens moest nakijken en dat was maar goed ook.

Reserve biba met 60mm ventiel is niet echt handig als je 50mm velgen hebt, 10-speed reserve linkje is dan overbodig en met steekassen krijg je er niet af zonder gereedschap :+

Hebben jullie een 6mm inbussleuteltje bij je of iets als een Bontrager steekasadapter?
Ik heb steekassen waar een handle vast aan zit. Maar evt ook een multitooltje met wat torx en inbussen. Verder een standaard biba, met ventielverlengers. kettinglink, ponsje zit op de multitool, co2 patroon, paar latex handschoenen, pleisters, 2 bandenlichters. Tools een keer getest en het past prima in een kleine tas.
Overigens heb ik bij elke fiets een eigen tasje, dus altijd de juiste tools mee. Op de MTB bijv geen co2 maar een mini pompje en een andere biba.

En uiteraard het meest veelzijdige: in elk tasje een mini rolletje ductape :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Taedium schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:04:
Geen idee of ik nu het juiste topic heb, maar hier zitten vast wel de experts.

De afgelopen jaren fiets ik met veel plezier dagelijks 2x 25-30 km woon-werk en heb daarvoor een Cube (NuRoad FE) gravelbike met zijtassen :X O-) . Ooit uitgekomen op de FE van Cube omdat die dus meteen 'Fully Equipped' was. Vooral de verlichting is een dikke vette plus.

Dit fietst heerlijk, maar ik weet vanuit het verleden dat een racefiets uiteraard soepeler/lichter fietst.

Nu mag ik binnenkort een nieuwe fiets kopen en ben ik eigenlijk op zoek naar een soortgelijke fiets, maar dan in het 'race' segment.

Tijdens mijn zoektocht kom ik niet echt wat soortgelijks tegen.

Misschien dat een van de kenners hier een goude tip heeft?
Volgens mij is die Nuroad een aardig "racy" gravelbike. Kan je niet beter wat lichter lopende banden nemen en eventueel wat dieper gaan zitten door de cockpit te veranderen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Cloclo100
  • Laatst online: 21:12
Ik ben me nog altijd wat aan het oriënteren voor een nieuwe endurance en heb nog een paar vraagjes;

1. Wat is zo het verschil in gewichten tussen een M en een XL frame? Nagenoeg altijd wordt een fiets qua gewicht in S of M geafficheerd. Ik neem aan dat dit meestal maar een paar honderd gram is ?

2. Iemand ervaring met het Franse merk Origine? Ik ben wat geïntrigeerd door hun configurator, waar je werkelijk alles kan aanpassen van onderdelen en waar dan ook meteen het totale gewicht verspringt.Je kan ook de goedkoopste wielen pakken en zo serieus besparen op de totaalprijs, ik heb thuis nog een extra setje Zipp303s dus. Ik vind er echter wat weinig reviews over, vandaar dus de vraag!

Bedankt voor de input!

P.s. na advies op dit forum ga ik midden maart nog eerst naar de bikefitter om te kijken of ik wel degelijk op een iets agressievere geometrie ga passen met mijn gestel. To be continued!

• Prulleman
  • Laatst online: 23:08
Cloclo100 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:40:
Ik ben me nog altijd wat aan het oriënteren voor een nieuwe endurance en heb nog een paar vraagjes;

1. Wat is zo het verschil in gewichten tussen een M en een XL frame? Nagenoeg altijd wordt een fiets qua gewicht in S of M geafficheerd. Ik neem aan dat dit meestal maar een paar honderd gram is ?

2. Iemand ervaring met het Franse merk Origine? Ik ben wat geïntrigeerd door hun configurator, waar je werkelijk alles kan aanpassen van onderdelen en waar dan ook meteen het totale gewicht verspringt.Je kan ook de goedkoopste wielen pakken en zo serieus besparen op de totaalprijs, ik heb thuis nog een extra setje Zipp303s dus. Ik vind er echter wat weinig reviews over, vandaar dus de vraag!

Bedankt voor de input!

P.s. na advies op dit forum ga ik midden maart nog eerst naar de bikefitter om te kijken of ik wel degelijk op een iets agressievere geometrie ga passen met mijn gestel. To be continued!
chatGPT komt op vraag 1 hiermee:
Voorbeelden van gewichtsverschillen:
Specialized S-Works Tarmac SL8: ~100 gram tussen M en XL
Canyon Ultimate CFR: ~80-120 gram
Trek Émonda SLR: ~50-100 gram

Het gewichtsverschil tussen een maat M en XL bij een high-end racefietsframe ligt meestal tussen de 50 en 150 gram.

Maar:
Bij een mid-range carbon racefietsframe is het gewichtsverschil tussen een maat M en XL meestal iets groter dan bij high-end frames, doorgaans tussen de 100 en 250 gram.
bv:
Canyon Endurace CF SL: ~120-200 gram verschil tussen M en XL
Giant TCR Advanced (niet SL): ~150-220 gram
Trek Domane SL: ~130-250 gram

Strava

• Prulleman
@Cloclo100
extra vraag met focus op endurance modellen:
Hier is een overzicht van populaire mid-range endurance racefietsen met een geschat gewichtsverschil tussen maat M en XL:

Model Gewicht M Gewicht XL Gewichtsverschil
Canyon Endurace CF SL ~8.5 kg ~8.7 - 8.75 kg 150 - 250g
Trek Domane SL (SL 5 / SL 6) ~9.0 kg ~9.2 - 9.3 kg 200 - 300g
Giant Defy Advanced 1 & 2 ~8.6 kg ~8.8 - 8.9 kg 150 - 250g
Specialized Roubaix Sport ~8.9 kg ~9.1 - 9.2 kg 200 - 300g
Scott Addict 20/30 ~8.5 kg ~8.7 - 8.8 kg 150 - 250g

Strava

• Cloclo100
  • Laatst online: 21:12
Prulleman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:47:
[...]

chatGPT komt op vraag 1 hiermee:
Voorbeelden van gewichtsverschillen:
Specialized S-Works Tarmac SL8: ~100 gram tussen M en XL
Canyon Ultimate CFR: ~80-120 gram
Trek Émonda SLR: ~50-100 gram

Het gewichtsverschil tussen een maat M en XL bij een high-end racefietsframe ligt meestal tussen de 50 en 150 gram.

Maar:
Bij een mid-range carbon racefietsframe is het gewichtsverschil tussen een maat M en XL meestal iets groter dan bij high-end frames, doorgaans tussen de 100 en 250 gram.
bv:
Canyon Endurace CF SL: ~120-200 gram verschil tussen M en XL
Giant TCR Advanced (niet SL): ~150-220 gram
Trek Domane SL: ~130-250 gram
ik schaam me dood, dat had ik zelf ook kunnen doen :).
Evenzeer bedankt en erg nuttig _/-\o_

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:56

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

matt1991 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:06:
Hier 2 weken geleden mijn nieuwe fiets opgehaald. Na 8 jaar gereden te hebben op een Stevens Comet, die blijf ik voorlopig houden als Rouvy fiets.

Krush Aero Disc maat XS
- Ultegra Di2 12 speed
- infinito A45 wielen met DT350 naven
- Continental GP5000 banden
- Geïntegreerde cockpit

[Afbeelding]
Mooie fiets zeg. Heb je nu een lange kooi? Welk verzet zit erop?

Battle.net || Strava

• joker1977

joker1977

Tweakert

retlaw schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Ultegra 12 speed heeft nog maar 1 kooi-lengte, "lang" ;)

Je hebt ook niet zoveel keus meer qua cassettes out of the box voor Shimano 12 speed, meen 11-30 en 11-34 nu

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:02
joker1977 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Ultegra 12 speed heeft nog maar 1 kooi-lengte, "lang" ;)

Je hebt ook niet zoveel keus meer qua cassettes out of the box voor Shimano 12 speed, meen 11-30 en 11-34 nu
11-36 is er ook nog!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 19:42
Welkom bij de Isaac club! Leuk om wat meer mensen te zien die voor Isaac gaan. Prachtig merk *O*

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:31
retlaw schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Klopt er is maar 1 versie sinds di2 12 speed

Heb gekozen voor een
50-34 voor
11-30 achter

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

• Falqoon
Zo even wat aan het tekenen geweest en een eerste versie van een stuur houder voor de Garmin gemaakt. Ik wil er nog het één en ander aan verbeteren (uiterlijk) maar op het moment had ik geen houder, dus deze doet gelijk even dienst terwijl ik na kan denken over een mooier exemplaar. Al misstaat ie niet.

Volgende project is een op maat zadelpen klem voor de varia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5qJg3mc5GCcaoqpQdQDEzzuc_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gwvaTIDWoLocE5PniZq1ieu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht_4usEFl9oPbzcSeO0epjH3oHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9SOmYI0jL79DIcHRxZgl4Gg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs90-puGxcTpn9iax0LAyfMCeEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfSBy6f2UON2HHXu1op6GOr8.jpg?f=fotoalbum_large

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:57
Falqoon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:55:
Zo even wat aan het tekenen geweest en een eerste versie van een stuur houder voor de Garmin gemaakt. Ik wil er nog het één en ander aan verbeteren (uiterlijk) maar op het moment had ik geen houder, dus deze doet gelijk even dienst terwijl ik na kan denken over een mooier exemplaar. Al misstaat ie niet.

Volgende project is een op maat zadelpen klem voor de varia.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! hoe bevestig je de houder aan de onderkant?

• Falqoon
DaYwaLkUr schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Ziet er mooi uit! hoe bevestig je de houder aan de onderkant?
Via de standaard gaatjes in de cockpit voor dit soort dingen.

• Prulleman
inderdaad, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqRzK-GUTd8fTfDMaROxVAFtafk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F7NhIA1ZztpOSiW2mNMYKar8.png?f=user_large

Strava

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:40
Aangezien het technisch gezien geen fietscomputer vraag is, stel ik m maar hier...

Ik heb tijdens het (gravel)fietsen een forerunner 965 die tijdens het fietsen tegen me vertelt waar ik heen moet gaan. Echter is het soms handiger om te zien waar je moet afslaan. Vooral bij bospaden waar de instructie naar rechts afbuigen niet voldoende is.

Je kan een bicycle mount kit kopen en de horloge aan het stuur monteren. Met een horloge met MIP scherm lijkt me dit ideaal. Maar ik heb de forerunner 965. Blijft het scherm leesbaar als het scherm na 15 sec dimt of is er een setting mogelijk om het dimmen uit te zetten?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

bwernsen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:21:
Aangezien het technisch gezien geen fietscomputer vraag is, stel ik m maar hier...

Ik heb tijdens het (gravel)fietsen een forerunner 965 die tijdens het fietsen tegen me vertelt waar ik heen moet gaan. Echter is het soms handiger om te zien waar je moet afslaan. Vooral bij bospaden waar de instructie naar rechts afbuigen niet voldoende is.

Je kan een bicycle mount kit kopen en de horloge aan het stuur monteren. Met een horloge met MIP scherm lijkt me dit ideaal. Maar ik heb de forerunner 965. Blijft het scherm leesbaar als het scherm na 15 sec dimt of is er een setting mogelijk om het dimmen uit te zetten?
Zeker:
https://www.mantel.com/garmin-forerunner-stuurhouder

Gabriël AM5

• Prulleman
dat was niet de vraag ;)

[...]

Blijft het scherm leesbaar als het scherm na 15 sec dimt of is er een setting mogelijk om het dimmen uit te zetten?
hierbij lijkt het erop dat de "always on / helder" geen optie is op de 965:
https://forums.garmin.com...ies-never-dimming/1676591

ik heb zelf geen amoled scherm, maar ik ga ervanuit dat een gedimmed scherm buiten bij daglicht niet leesbaar is.

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:57:
[...]

dat was niet de vraag ;)

[...]

hierbij lijkt het erop dat de "always on / helder" geen optie is op de 965:
https://forums.garmin.com...ies-never-dimming/1676591

ik heb zelf geen amoled scherm, maar ik ga ervanuit dat een gedimmed scherm buiten bij daglicht niet leesbaar is.
Ik las ‘ Kan je een bicycle mount kit kopen en de horloge aan het stuur monteren.’.

2 woorden omgedraaid :+

Overigens voor de tweede keer bij bike-discount.de besteld volgens mij ooit via hier daar terecht gekomen.
Scheelt op veel dingen behoorlijk zeg, genoeg om de €6,99 verzendkosten te compenseren. Bandjes, zadeltasje, quicklink, multitools, etc is allemaal een stuk goedkoper zeg!
En vorige keer in 2 dagen thuis bezorgd en nu lijkt het daar weer op, erg netjes!

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 21-02-2025 10:10 ]

Gabriël AM5

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:30

Het zou moeten kunnen. Systeem->tijdens activiteit->scherm altijd ingeschakeld. Kun je ook nog met de helderheid spelen. Zelfde kun je ook doen tijdens normaal gebruik. Bij hardlopen blijft mijn scherm in ieder geval altijd aan. Fietsen nog geen idee maar dat zal wel het zelfde werken.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Volgens mij gaat mijn Edge scherm ook "automatisch aan" als er een navigatie instructie is van "binnenkort rechtsaf", toch ?

Of heb ik me dat ingebeeld ?

• bwernsen
Niconing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Het zou moeten kunnen. Systeem->tijdens activiteit->scherm altijd ingeschakeld. Kun je ook nog met de helderheid spelen. Zelfde kun je ook doen tijdens normaal gebruik. Bij hardlopen blijft mijn scherm in ieder geval altijd aan. Fietsen nog geen idee maar dat zal wel het zelfde werken.
Het scherm blijft om de pols idd aan, maar probeer eens je horloge op tafel te leggen terwijl een activiteit is gestart. Dan dimt het scherm alsnog na 15 seconden…

Ik ga de proef op de som nemen en met een dikke sok er tussen het proberen. Inclusief koers en gekoppelde sensoren.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand hier ervaring met de Orthlieb Quick Rack? Ik ga nu 1 of 2x in de week op de fiets naar het werk. Momenteel gebruik ik een rugzak voor mijn spullen (voornamelijk grote hoeveelheden brood. :P ), maar ik zie de eerste slijtplekken al op mijn 4-seasons jas verschijnen.

Nu weet ik dat er hier een aantal Tailfin gebruikers zijn, maar ik heb al een Vaude Aquaback, als ik voor een Tailfin ga moet ik en een duurder rack kopen en een nieuwe tas.

• mhr-zip
blitzkrieg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:35:
Iemand hier ervaring met de Orthlieb Quick Rack? Ik ga nu 1 of 2x in de week op de fiets naar het werk. Momenteel gebruik ik een rugzak voor mijn spullen (voornamelijk grote hoeveelheden brood. :P ), maar ik zie de eerste slijtplekken al op mijn 4-seasons jas verschijnen.

Nu weet ik dat er hier een aantal Tailfin gebruikers zijn, maar ik heb al een Vaude Aquaback, als ik voor een Tailfin ga moet ik en een duurder rack kopen en een nieuwe tas.
Volgens mij heeft @Jesse een Quick Rack.

Wat voor fiets komt hij trouwens op?

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 21-02-2025 10:39 ]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

mhr-zip schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Volgens mij heeft @Jesse een Quick Rack.

Wat voor fiets komt hij trouwens op?
Giant Contend AR. Daar zit M5 in de achterbrug. Als ik zou willen zou ik er een volledig vaste drager op kunnen doen, maar dat vind ik voor mijn gewone ritjes niet zo fraai.

Als er een nieuwe fiets komt en dit mijn woon-werk/pekelfiets wordt komen er waarschijnlijk gewoon vaste spatborden en drager op, dan ben ik weer full-circle met waar ik ooit mee begonnen was qua woon-werk fiets, cyclocrosser met spatborden en drager. :P

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 21:00

Hier goede ervaring met de Quick Rack op mijn woon-werk Grizl AL!
Rack zit goed vast en kan snel verwijderd worden, ideaal aangezien ik deze fiets voor vanalles gebruik en ook mee neem op vakantie.

• Busty93
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08-2025
Ik heb gisteren een remontluchtingsset ontvangen als cadeau (BBB, type BBS 101).

Jammer genoeg past deze set niet op mijn groepset (Ultegra 11 speed) omdat er geen M7-adapter in de doos zit.
De ontluchtingsset is enkel geschikt voor MTB groepen van Shimano (en nog enkele andere merken).

Weet er iemand waar ik een M7 adapter los kan aankopen? Online vind ik enkel volledige sets terug, dus incl. spuiten, slangetjes, etc.)

• Noutie
@Busty93 bedoel je dit? https://www.mantel.com/en...ad-funnel-adapter-o--ring

Verder geen ervaring met Shimano Road, dus ik weet het niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Busty93
Noutie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:17:
@Busty93 bedoel je dit? https://www.mantel.com/en...ad-funnel-adapter-o--ring

Verder geen ervaring met Shimano Road, dus ik weet het niet.
https://bbbcycling.com/be_nl/bbs-101-bleedkit

Ik heb deze set gekregen. En ik zoek eigenlijk zo een ijzeren 'ventiel' welke in de shifter geschroeft wordt.
Bij Ultegra 8000 (mijn groepset) is dit normaal gezien een M7 (tenzij ik mis ben?)

• Noutie
Busty93 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:29:
[...]

https://bbbcycling.com/be_nl/bbs-101-bleedkit

Ik heb deze set gekregen. En ik zoek eigenlijk zo een ijzeren 'ventiel' welke in de shifter geschroeft wordt.
Bij Ultegra 8000 (mijn groepset) is dit normaal gezien een M7 (tenzij ik mis ben?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzJWX2apr_jNDWlE11pBNgaYhEk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/5qRlmLLhwXvLujIIjYvR7tkR.webp?f=user_large

Dan is dit dat toch? Alleen geen messing/staal. In plaats van die trechter gebruik jij een spuit.

[ Voor 3% gewijzigd door Noutie op 21-02-2025 13:40 ]

• Busty93
Noutie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]

Dan is dit dat toch? Alleen geen messing/staal. In plaats van die trechter gebruik jij een spuit.
Lijkt inderdaad goed te zijn.
Bij beschrijving zie ik wel enkel Ultegra 8020 en 8070 staan. Is er een verschil met 8000?

• DDX
8000 is de serie, 8020 en 8070 de daadwerkelijke type nummers (non-di2 en di2 shifter)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47

Kluus

Gang is alles

Busty93 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Lijkt inderdaad goed te zijn.
Bij beschrijving zie ik wel enkel Ultegra 8020 en 8070 staan. Is er een verschil met 8000?
R8000 is non-di2 mechanische (velg)rem en je hebt ook nog R8050 voor di2 mechanische (velg)rem. Op deze twee types is een bleedset dus niet van toepassing.

• bwernsen
Ik heb met een sok mijn horloge aan het stuur gemonteerd en getest. Conclusie, in daglicht is het schermpje prima zichtbaar. Het scherm dimt wel, maar zodra er iets relevants is (bijvoorbeeld een afslag) dan licht het scherm op. Ik heb het niet in de volle zon getest, maar het is goed genoeg om iig tijdelijk toe te passen. Kortom ik heb een garmin forerunner bike mount besteld.

Nog even wat anekdotisch bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd7u1DPRxbnCAchczkXz9YcnmRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UyXn5rXyjA8iSWxzsYRf7xl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKUfhAXaKI_xCifmuWOeIzuW85Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySTzBuRT95Y798CIKAn3JBEt.jpg?f=fotoalbum_tile
bwernsen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Het scherm blijft om de pols idd aan, maar probeer eens je horloge op tafel te leggen terwijl een activiteit is gestart. Dan dimt het scherm alsnog na 15 seconden…

Ik ga de proef op de som nemen en met een dikke sok er tussen het proberen. Inclusief koers en gekoppelde sensoren.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:49

Met een mips of lcd scherm heb je in het donker hetzelfde probleem. Maar de schermverlichting gaat ruimschoots voortijdig aan bij afslagen, dus de vraag is imho niet-bestaand.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:48
Gisteren de (schijf)remblokken van mijn Ultegra 6800 willen vervangen, schrok er van hoe ver die op waren. Als gevolg van die slijtage kreeg ik de nieuwe niet in de klauw geschoven. Ontluchtingsetje gehaald en aan de slag met de eerste keer zelf de remmen ontluchten.

Dat liep dus niet goed af. Gebruikte spacer was voor als de blokken er nog in zaten, ergo eind van de rit konden de blokken er nog niet tussen en was de vloeistof intussen op. Geprobeerd de zuigers terug te duwen en daarmee een zuiger gesloopt. Leren doe je met vallen en opstaan, maar dit was even een zure.

Zie dat 6800 onderdelen lastig te krijgen zijn, meteen dan maar upgraden naar de klauw van de 8000. Zie door de bomen het bos niet meer, dus wat vragen:
- Kan een 8000 klauw op een 6800 shifter? Lijkt mij van wel.
- Zelfde geldt voor een remklauw uit de serie met Di2 en/of 12-speed. Lijkt mij dat dat voor de klauw niet uitmaakt?

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-01 16:35
R-R-L schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:26:

Zie dat 6800 onderdelen lastig te krijgen zijn, meteen dan maar upgraden naar de klauw van de 8000. Zie door de bomen het bos niet meer, dus wat vragen:
- Kan een 8000 klauw op een 6800 shifter? Lijkt mij van wel.
- Zelfde geldt voor een remklauw uit de serie met Di2 en/of 12-speed. Lijkt mij dat dat voor de klauw niet uitmaakt?
Misschien heb je hier iets aan:
Shimano compatibility

edit: Heb je ST-RS685 shifter? Als ik de chart goed lees dan is alleen de eerste optie mogelijk (BR-R8070), maar je moet wel combineren met de juiste remleiding kit

[ Voor 12% gewijzigd door EkkeHH op 23-02-2025 13:06 ]

• R-R-L
Dank voor de link, daar heb ik veel aan! Wordt nog eens kijken naar de onderdeelnummers van de shifter en leiding. Rekening mee houden dat ik dan ook de leiding moet vervangen. Klein onderdeel slopen geeft zo wel wat extra werk. En met dit lekkere weer niet kunnen fietsen...

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-01 08:28
Kleine tip voor het terugduwen van de zuigers zonder de speciale tool, gebruik dan de oude remblokken om kracht op uit te oefenen met bijv. Een bandenlichter. Dit voorkomt het slopen. Heb je nu niets meer aan maar later wellicht wel

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-01 08:44

Heb zelf een quickrack ook voor woon/werk en werkt goed. Tas zit er stevig op en rack ook stevig op de fiets. Zelfs een keer uitgegleden en een schuiver gemaakt aan de kant waar de tas zat en dat heeft het allemaal overleefd. Let wel even op dat je frame de monteerpunten net boven de as heeft.

Heb daarnaast ook het spatbord gehaald en dat is een beetje een onstevige constructie. Zou die dus niet aanraden.

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

• joker1977

joker1977

Tweakert

R-R-L schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:26:
Gisteren de (schijf)remblokken van mijn Ultegra 6800 willen vervangen, schrok er van hoe ver die op waren. Als gevolg van die slijtage kreeg ik de nieuwe niet in de klauw geschoven. Ontluchtingsetje gehaald en aan de slag met de eerste keer zelf de remmen ontluchten.

Dat liep dus niet goed af. Gebruikte spacer was voor als de blokken er nog in zaten, ergo eind van de rit konden de blokken er nog niet tussen en was de vloeistof intussen op. Geprobeerd de zuigers terug te duwen en daarmee een zuiger gesloopt. Leren doe je met vallen en opstaan, maar dit was even een zure.
Begrijp niet helemaal wat er is gedaan... normaliter is remblokjes vervangen altijd een kwestie van zuigers terugduwen en klaar. Ontluchten voegt initieel niet zoveel toe en is enkel nodig als je zompig loopt te remmen oid.

tis idd. vooral een dure les. Voor de volgende keer als je remblokjes (bijna) af zijn zou ik daar gewoon iets tussen duwen (bv. grote platte schroevendraaier) en dan langzaam de zuigers terugduwen terwijl de oude remblokjes nog gemonteerd zijn. Doe dat met beleid zodat je niet je membraan in je shifter kapot duwt door de plots toenemende druk in het hydraulisch systeem.

• R-R-L
joker1977 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:19:
[...]

Begrijp niet helemaal wat er is gedaan... normaliter is remblokjes vervangen altijd een kwestie van zuigers terugduwen en klaar. Ontluchten voegt initieel niet zoveel toe en is enkel nodig als je zompig loopt te remmen oid.

tis idd. vooral een dure les. Voor de volgende keer als je remblokjes (bijna) af zijn zou ik daar gewoon iets tussen duwen (bv. grote platte schroevendraaier) en dan langzaam de zuigers terugduwen terwijl de oude remblokjes nog gemonteerd zijn. Doe dat met beleid zodat je niet je membraan in je shifter kapot duwt door de plots toenemende druk in het hydraulisch systeem.
Komt vooral doordat ik na de vorige keer remblokken vervangen ze strak op de schijven had, toen zijn ze ontlucht. Wijze en dure les dat dat niet hoefde.

Terugduwen van de zuigers met de oude blokken er in is een wijze om ook te onthouden. Ik heb het nu zonder gedaan, wat uiteindelijk een zuiger kostte.

Zelf onderhoud doen is leerzaam, ook in hoe het dus niet moet.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:47

Ik ben zeer tevreden over mijn Quick Rack. Bevestiging is deugdelijk en het rammelt of kraakt absoluut niet tot op heden. Zeker een aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtEaFQHyDu6Aw-wT7rICCLHHGLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t67bNukjedRop4Q7fI6XdVmr.jpg?f=fotoalbum_large

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Duclaasie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik ben zeer tevreden over mijn Quick Rack. Bevestiging is deugdelijk en het rammelt of kraakt absoluut niet tot op heden. Zeker een aanrader!

[Afbeelding]
Dat is mooi om te horen, want ik heb hem gisteravond besteld!
Komt vandaag binnen, misschien dat ik hem er vanavond nog even op knutsel.

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
Rijden er meer mensen met een Rotor 2inpower vermogensmeter? Ik heb wat issues met opladen zou graag wat vragen stellen!

• R-R-L
R-R-L schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:12:
Dank voor de link, daar heb ik veel aan! Wordt nog eens kijken naar de onderdeelnummers van de shifter en leiding. Rekening mee houden dat ik dan ook de leiding moet vervangen. Klein onderdeel slopen geeft zo wel wat extra werk. En met dit lekkere weer niet kunnen fietsen...
Onderdeelnummer opgezocht en nog een remklauw van de 6800 gevonden. Dat scheelt me weer een hoop gedoe met verder uitzoekwerk.

Kan ik door met een weggever waarmee ik mijn vriendin het fietsen wil introduceren. Oud forensenbeestje die er ook zo uitziet, maar wel goed onderhouden en voorzien van veel Ultegra 8000 spullen. Bijna verleidelijk om wat spullen over te zetten.
Enige maar is de ketting die op het binnenblad niet lekker op spanning komt, buiten wel. Gok de ketting te lang? Zit geen quick link op, kan zonder inkopen doen dus niet snel even een schakeltje er uit halen om te testen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je kan het uitrekenen.
Maar ik doe altijd groot-groot+2, ex derailleur. Maar dat is lastig zonder Quick link.

Orthlieb quick rack is binnen, net gemonteerd. Inderdaad erg stevig!
Kwam er alleen achter dat mijn Vaude Aqua Back begint te desintergreren...
Het rode bladert af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoMP6nZGo7F2Zk1HHj-b-VxJrYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuejngbCbHlGOpGI9POBQ0co.jpg?f=fotoalbum_large

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:20
Ik zoek een smaller stuur voor mn orbea orca maar ben het overzicht een beetje kwijt. Als ik het goed begrijp gebruikt orbea een variant van FSA ACR voor de rem/versnellingskabels. Deda (en anderen?) heeft DCR, wat ook vol intern is maar of dat dan compatible is met een ACR stem wordt me niet helemaal duidelijk.

Hoewel het stuur op mijn fiets wel gaten had voor intern zaten de kabels gewoon door een geul onder in het stuur gevoerd... wat eigenlijk mijn voorkeur zou hebben qua installatie gemak... Maar heeft dat ook een naam waar ik op kan zoeken? Of is dat gewoon foto's kijken van de onderkant van diverse sturen?

• mhr-zip
blitzkrieg schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:28:
Je kan het uitrekenen.
Maar ik doe altijd groot-groot+2, ex derailleur. Maar dat is lastig zonder Quick link.

Orthlieb quick rack is binnen, net gemonteerd. Inderdaad erg stevig!
Kwam er alleen achter dat mijn Vaude Aqua Back begint te desintergreren...
Het rode bladert af.

[Afbeelding]
Ik heb wel eens naar zitten zoeken onder “de wereldfietsers”. Lees altijd veel problemen met Vaude en goede verhalen over Ortlieb.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

mhr-zip schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb wel eens naar zitten zoeken onder “de wereldfietsers”. Lees altijd veel problemen met Vaude en goede verhalen over Ortlieb.
Zat gisteravond even te bedenken hoe oud hij was, volgens mij een jaar of 12. En veel gebruikt (poosje dagelijks woon-werk gedaan). Dus op zich ben ik daar niet ontevreden over. En een nieuwe heb ik voor 42 euro. Ortlieb is een stuk duurder.

Quick rack vanmorgen geprobeerd. Doet het goed. Hoe hij onder 20kg presteert nog niet geprobeerd. (wat wegen 10 plakken brood? :+ )

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:46
mhr-zip schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]

N=1 maar ik heb 10 jaar met mijn Vaude gedaan voordat ze dit deden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8eGnAtEmPB_QA4i1q3ZpPMnYjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9U255yw2eY8ltmu7wC5BKPn.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ortliebs gehaald omdat het de winkel die het meest dichtbij was die had. Kan niet zeggen dat ik overwegen tevreden ben met de ene of de andere (beiden goed dus). Op naar de volgende tien jaar.

overigens wel erg geintrigeerd door dat quickrack. Ik had een clip on/bolt on rack voor mijn racefiets tijdelijk maar die nam hapjes uit het frame. benieuwd hoe dat met deze is.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

pannekoek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:14:
[...]

N=1 maar ik heb 10 jaar met mijn Vaude gedaan voordat ze dit deden: [Afbeelding]

Daarna ortliebs gehaald omdat het de winkel die het meest dichtbij was die had. Kan niet zeggen dat ik overwegen tevreden ben met de ene of de andere (beiden goed dus). Op naar de volgende tien jaar.
Precies dat doet die van mij nu ook.
overigens wel erg geintrigeerd door dat quickrack. Ik had een clip on/bolt on rack voor mijn racefiets tijdelijk maar die nam hapjes uit het frame. benieuwd hoe dat met deze is.
Bij de as draagt hij helemaal niet op het frame, enkel op de 2 asjes (met borst aan beide kanten) die je in de m5/m6 draadgaten draait. (Als je die niet hebt dan is er een adapter te koop).
Bij de zadelpen klemt hij met een band, zal tzt vast een slijtspoor op komen, maar dan had hij maar geen fiets moeten worden.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:19

Ik heb ook een Quickrack in combinatie met 2 Ortlieb Back Roller City tassen. Ik gebruik de Quickrack op mijn stadsmtb (oude 26" mtb met slicks) voor woon-werk, maar ook op mijn racefiets. Dat laatste voor zowel woon-werk als voor bikepacking tripjes.
Je kunt de Quickrack snel overzetten en hij zit stevig op de fiets. Dus voor mij een zeer geslaagde aankoop en zeker een betaalbaar alternatief voor een Tailfin.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01 14:46
Gaat het seizoen net beginnen gaat mijn linker powermeter stuk (Favero) Had afgelopen 2 ritten al "rare" data m'n vermogen deed de helft van mij gebruikelijke ritjes en kwam met moeite in zone 2 terwijl ik normaliter zonder te kijken vaak zone 3 fiets.

Genoeg gezeurt, ding aangemeld voor garantie en now we wait.

Overigens ga ik het jaar wel in met een verse set hoge wilen voor dat beetje extra marginale gains t.o.v. mijn Shimano 105 WH-RS710 C46 Carbon wielen. Van 46mm naar 64mm, 18mm extra waar menig vrouw wielrenner blij mee zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtRobPvMuTfV58UiPbR0P8xn2Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAwzqhqel9Xgx52nBbI9TO7N.jpg?f=fotoalbum_large

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 20:33
Is het goed voor de waterdichtheid van waterafstotend fietskleding om dit te wassen met speciale waterafstotend wasmiddel? Wst is jullie ervaring?

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:34
Meer iets voor het kledingtopic, maar ik heb een 4seasons jas en daarbij houd ik het volgende aan, dat bevalt vooralsnog goed :)

https://www.futurumshop.n...xiHwkk3ai7zb2RB_N1Z2n6mHG

Doe ik trouwens ook met mijn wintersportkleding

[ Voor 4% gewijzigd door schilderstape op 27-02-2025 13:28 ]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb in het verleden Nikwax gebruikt, zowel wasmiddel als de TX wash in, van de wash in wordt de binnenkant ook een beetje glibberig, zo dan nu eerder de spray on doen.

Heb nu Grangers besteld, wasmiddel en waterproof spray. Maar nog niet geprobeerd.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:39
Die Nikwax is in spray vorm voordelig te bestellen bij de bekende duitse bike discounter. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door guapper op 27-02-2025 16:19 ]

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-01 20:53
Ik wilde kijken welk balhoofdlager ik had zodat ik een nieuwe kan gaan bestellen, maar de staat van het onderste lager is nog slechter dan ik al dacht. Boven heb ik een gesloten lager (Cane Creek 1-1/8" 45 ITA, HSS71001K) maar beneden zit er een losse lagerkooi zonder verdere informatie. En deze veroorzaakt juist het probleem.

Is het een kwestie van de cup demonteren en deze opmeten om een nieuw lager te kunnen bestellen?
En is er iemand in de omgeving Apeldoorn die een balhoofdcupuitdrijver heeft toevallig?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:04:
Gaat het seizoen net beginnen gaat mijn linker powermeter stuk (Favero) Had afgelopen 2 ritten al "rare" data m'n vermogen deed de helft van mij gebruikelijke ritjes en kwam met moeite in zone 2 terwijl ik normaliter zonder te kijken vaak zone 3 fiets.

Genoeg gezeurt, ding aangemeld voor garantie en now we wait.

Overigens ga ik het jaar wel in met een verse set hoge wilen voor dat beetje extra marginale gains t.o.v. mijn Shimano 105 WH-RS710 C46 Carbon wielen. Van 46mm naar 64mm, 18mm extra waar menig vrouw wielrenner blij mee zal zijn.

[Afbeelding]
spoiler:

Wel je nummerbord vervagen, maar niet de naamsticker op je frame.
Het is maar waar je prioriteiten liggen.
:+

Informaticus of vakkundig Googler?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:39
Owios schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:25:

En is er iemand in de omgeving Apeldoorn die een balhoofdcupuitdrijver heeft toevallig?
Misschien heb je hier wat aan:
https://youtube.com/playl...enshDxqoooXUSJGG132wE_o35

Specifiek deze: YouTube: How To Make A Headset Cup Remover Tool

Disclaimer: ik heb geen ervaring met carbon frames, maar de manier van werken zoals in de video te zien raad ik niet aan, zelfs voor metalen frames. Probeer iets voorzichtiger te zijn a.j b. Mein Himmel! ;)

[ Voor 49% gewijzigd door guapper op 27-02-2025 21:47 ]

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-01 14:13
Heb wat mooie carbon wielen met extern 30mm en intern 22mm afmeting, wat is nou de beste breedte banden om hierop te leggen. Ik word er maar geen wijs uit met alle uiteenlopende informatie online. Heb een giant tcr uit 2022 met volgens de spec sheet 32mm max clearance. Wil gp5000jes erop leggen, maar leg je 28mm of 30mm op zulke wielen?

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
doebbalapoent11 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:52:
Heb wat mooie carbon wielen met extern 30mm en intern 22mm afmeting, wat is nou de beste breedte banden om hierop te leggen. Ik word er maar geen wijs uit met alle uiteenlopende informatie online. Heb een giant tcr uit 2022 met volgens de spec sheet 32mm max clearance. Wil gp5000jes erop leggen, maar leg je 28mm of 30mm op zulke wielen?
De goedkoopste

• doebbalapoent11
In prijs verschillen 28 en 30mm niks

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
Met tegenwoordige kennis zou ik voor 30 mm gaan als dat past. Comfortabeler en niet inleveren in rolweerstand.

• AlexSoze
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-01 09:08

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Een goedemorgen! Ik twijfel een beetje tussen de Cube Attain C:62 SLX 2025 en de Cube Agree C:62 One 2025.

Welke zouden jullie aanraden? En hoe erg merk je het rij comfort met de SLX? vooralsnog heb ik maximale ritjes van 120km gehad op mijn Domane AL2.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:01
@Owios Kan je niet ergens vinden op de specificaties van je fiets? of is die zo oud en obscuur dat het niet te vinden is?
Anders kan je met deze gids toch redelijk goed identificeren wat voor headset je hebt. Bovenste lager lijkt mij iig een IS42/28.6, of zit dit lager ook nog weer in een losse schaal?

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39
Wat bedoel je met ‘beste’?

28mm zal ietssssjeeeeepietssje (denk 2 watt ofzo) meer aero zijn aan de voorkant. 28mm zal op een 22mm intern opblazen naar 30-31, dan sluit hij dus mooi aan.

Achter maakt aero niet uit en wil je de band die past in je frame. 30 zal ws opblazen naar 32 oid.

Maar voor 99% van de mensen zal 30 voor+achter fijner rijden qua comfort.

XMCS Netherlands

• doebbalapoent11
Requiem19 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Wat bedoel je met ‘beste’?

28mm zal ietssssjeeeeepietssje (denk 2 watt ofzo) meer aero zijn aan de voorkant. 28mm zal op een 22mm intern opblazen naar 30-31, dan sluit hij dus mooi aan.

Achter maakt aero niet uit en wil je de band die past in je frame. 30 zal ws opblazen naar 32 oid.

Maar voor 99% van de mensen zal 30 voor+achter fijner rijden qua comfort.
Haha ja met "beste" bedoelde ik idd wat het lekkerste past in het frame e.d. maar dan worden het inderdaad 28jes

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

AlexSoze schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:42:
Een goedemorgen! Ik twijfel een beetje tussen de Cube Attain C:62 SLX 2025 en de Cube Agree C:62 One 2025.

Welke zouden jullie aanraden? En hoe erg merk je het rij comfort met de SLX? vooralsnog heb ik maximale ritjes van 120km gehad op mijn Domane AL2.
Het zijn twee verschillende modellen dus wat wil je?
De Attain is wat meer endurence en de Agreewat meer racy. Ik zocht het laatste en vind de Agree nog best wel een endurence zit hebben en erg comfortabel.

Heb je al een winkel gevonden die ze op voorraad heeft want ik merkte dat dat best een dingetje is :X

Gabriël AM5

• AlexSoze
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-01 09:08

AlexSoze

Bedankt namens Alex

sapphire schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Het zijn twee verschillende modellen dus wat wil je?
De Attain is wat meer endurence en de Attain wat meer racy. Ik zocht het laatste en vind de Agree nog best wel een endurence zit hebben en erg comfortabel.

Heb je al een winkel gevonden die ze op voorraad heeft want ik merkte dat dat best een dingetje is :X
Voorraad is inderdaad een probleem, denk je een winkel te hebben.. is het een andere frame-maat. Er zou een winkel in Ede moeten zijn met de fietsen op voorraad, daar vanmiddag even langs.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Reinders in Ruinerwold heeft er ook een aantal staan (en krijgt ook nog binnen)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
YouTube: Are Wider Tyres a total WIN? The Aerodynamics.

Ik zou voor 28 gaan.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04
Nog iemand tips voor starten met trainen na de griep.
6-feb de griep gekregen, koorts t/m 10-feb
11-feb ging de griep over in acute bronchitis
Vanaf 23-feb begon het hoesten sterk te verminderen en kreeg ik ook minder last van mijn longen.

Nu hoest ik sporadisch en voelt alleen diep inademen onaangenaam, dat resulteert ook gelijk in een hoestbui. Mijn luchtwegen zijn denk ik nog niet helemaal herstelt.

Mijn conditie is door deze periode helemaal in elkaar gestort. Ik twijfel of ik nu weer rustig ga fietsen of het fietsen toch maar een volledige week ga uitstellen. Als het rustig fietsen nu ook niets aan mijn conditie doet heeft het ook weinig zin.
Ik wil 30-3 aan een fiets evenement gaan meedoen, maar ik voorzie nu wel wat conditie problemen.

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 620 ... 702 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).