Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 616 ... 702 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47
4iiii die aan 1 kant meet vergeleken met zwift die beide kanten meet ?
En anders idee om te kijken of je powerpedalen kan lenen van iemand om te kijken waar het probleem zit ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 19:49
Galois schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:10:
Gebruiken jullie tijdens het fietsen in de kou wel eens een 'balaclava/bivakmuts'?

Ik had het vandaag erg koud op mijn gezicht/kaken... Tijdens het fietsen dacht ik alleen maar: "Thuis bestel ik er gelijk één!" :)
Nooit, zelfs bij -5 graden nog niet. Zomerbuff dubbel onder de helm is voldoende.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:35
Gebruiken jullie tijdens het fietsen in de kou wel eens een 'balaclava/bivakmuts'?

Ik had het vandaag erg koud op mijn gezicht/kaken... Tijdens het fietsen dacht ik alleen maar: "Thuis bestel ik er gelijk één!" :)
nee, maar ik heb wel een buff. Voordeel van een buff is dat je die over je kin/mond/neus kunt trekken, maar ook naar beneden kunt doen, zodat alleen je hals bedekt is. En dat je hem tussentijds af kunt doen en dan nog steeds een muts onder je helm dragen.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:47
aaaido schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:14:
Vraagje: november laatste buiten rit gehad op mijn buiten fiets met 4iii power meter. Sindsdien binnen gefietst op mijn binnen fiets op mijn smarttrainer met Zwift. Afgelopen zomer merkte ik al dat er een groot verschil (verschil soms van 50 watt binnen vs buiten) zit tussen wattage op de buiten fiets (4iii) en de binnen fiets (fietstrainer). Toen de buitenfiets aan de fietstrainer gezet en beide middels kalibratie en set off met wattages gelijk gekregen.

Vandaag dus weer buiten gereden en verschil is weer terug. Iemand een idee?
Ik heb ook een verschil van 10~15% tussen mijn elite suito en 4iiii.
In het begin van trainer en 4iiii was er geen merkbaar verschil, maar ineens gaf de trainer veel lager aan.
Ik accepteer het maar en hanteer gewoon een indoor ftp en outdoor ftp.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:56
aaaido schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:14:
Vraagje: november laatste buiten rit gehad op mijn buiten fiets met 4iii power meter. Sindsdien binnen gefietst op mijn binnen fiets op mijn smarttrainer met Zwift. Afgelopen zomer merkte ik al dat er een groot verschil (verschil soms van 50 watt binnen vs buiten) zit tussen wattage op de buiten fiets (4iii) en de binnen fiets (fietstrainer). Toen de buitenfiets aan de fietstrainer gezet en beide middels kalibratie en set off met wattages gelijk gekregen.

Vandaag dus weer buiten gereden en verschil is weer terug. Iemand een idee?
Misschien weer kalibreren en de zelfde set off toepassen? Mijn wahoo Kickr core zou elke week gekalibreerd moeten worden met de wahoo app

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:35
@aaaido ben hier wel benieuwd naar. (want zelf nog niet veel ervaring mee ). Heb je een hoger FTP binnen of buiten? En is die afwijking elke keer hetzelfde?

Anyways, gisteren mailtje gehad vn de nltourrides. Ze zijn hun season start boxen aan het promoten. Dus ik dacht, ik doe eens gek. Meteen eentje gekocht. Wie gaat er dit seizoen ook weer met een paar van die classics mee doen? Ik ken alleen Arnhems Mooiste ( die ik vorig jaar niet af kon maken ivm di2 problemen ). Is de Primavera Ride een beetje leuk? Zag dat die wel over de Sallandse Heuvelrug gaat, heb daar 1 keer gefietst vorig jaar en vond het daar erg goed toeven.
AMD1800 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:52:
[...]

Misschien weer kalibreren en de zelfde set off toepassen? Mijn wahoo Kickr core zou elke week gekalibreerd moeten worden met de wahoo app
Dat doe ik eigenlijk nooit.. :o Binnekort maar is doen dan...

Ik lees op de site trouwens dat het na elke workout moet.. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor jongens..

[ Voor 30% gewijzigd door Webgnome op 18-01-2025 07:03 ]

Strava | AP | IP | AW

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-01 18:01

Ja, zeker met dit weer voor mij fijner dan muts + buff gezien ik met mijn bivakmuts wat meer bescherming ook aan de zijkant van mijn gezicht heb.
Heb 2 soorten en een ervan zit aansluitend maar materiaal is los genoeg om onderkant onder je neus of kin te doen.

Ik heb er toen trouwens gewoon 1 van ome Ali gekocht en doe t ook prima.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 21:12
wht_nl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:11:
Iemand ervaring met elektronische minipompjes? Kom ze geregeld tegen op social media maar is het ook wat?
Gebruik nu CO2 cilinders maar zo'n pompje waar je ook de bar kunt aflezen lijkt mij wel handig.
Of is het vooral onzin?
Nee hoor. Ik heb een cycplus a2s pro en heel erg tevreden van. Als we tegenwoordig in ons fietsgroepje een lekke band hebben, ben ik de designated pomper. Heb hem ook meegenomen op bikepack trip, waarbij ik elke morgen even mijn tubeless banden bijpompte. Usb-c, snel opgeladen en compact.

• Cloclo100
Webgnome schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Voor wat het waard is. Heb er wel eens eentje gehad. Je vergeet vaak op te laden, zijn altijd leeg, in de winter minder vermogen dan gehoopt. Dus nee, koop een klein handpompje of blijf bij CO2 en dan ben je blijer. Techniek kan kapot..

Heb zelf deze. Voor 11 euro hoef je hem niet te laten liggen.
Nee dat is totaal niet de ervaring die ik heb. Heb hem wekenlang in mijn achterzak gehad zonder gebruik en vorige week probleemloos in de vrieskou een lege band op 5 bar gezet.

• Cloclo100

Jep, in het begin voel je je een gangster maar er hangt een lekker warm coconnetje rond je hoofd !

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-01 19:56
Webgnome schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:58:
@aaaido ben hier wel benieuwd naar. (want zelf nog niet veel ervaring mee ). Heb je een hoger FTP binnen of buiten? En is die afwijking elke keer hetzelfde?

Anyways, gisteren mailtje gehad vn de nltourrides. Ze zijn hun season start boxen aan het promoten. Dus ik dacht, ik doe eens gek. Meteen eentje gekocht. Wie gaat er dit seizoen ook weer met een paar van die classics mee doen? Ik ken alleen Arnhems Mooiste ( die ik vorig jaar niet af kon maken ivm di2 problemen ). Is de Primavera Ride een beetje leuk? Zag dat die wel over de Sallandse Heuvelrug gaat, heb daar 1 keer gefietst vorig jaar en vond het daar erg goed toeven.

[...]

Dat doe ik eigenlijk nooit.. :o Binnekort maar is doen dan...

Ik lees op de site trouwens dat het na elke workout moet.. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor jongens..
Hanteer wel dezelfde ftp binnen als buiten. Buiten trap je imo wel wat makkelijker hogere wattages. Probleem is echter dat de 4iiii van buitenfiets dus steeds hogere wattages aangeeft (zonder dat je echt harder trapt).

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 15:45

joker1977

Tweakert

aaaido schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Hanteer wel dezelfde ftp binnen als buiten. Buiten trap je imo wel wat makkelijker hogere wattages. Probleem is echter dat de 4iiii van buitenfiets dus steeds hogere wattages aangeeft (zonder dat je echt harder trapt).
Indoor-trainers meten het totale vermogen wat op de hub van dat apparaat wordt gezet. Dat kan, afhankelijk van slijtage en je Links/Rechts-onbalans eenvoudig 5-10% anders zijn dan het vermogen op je linker crank.

Je kunt, als je bijvoorbeeld zowel in Zwift de vermogens van je trainer opneemt én met je Garmin de vermogens van je 4iii opneemt de curves van beide over elkaar heen leggen op Zwiftpower (Profile, Analysis).

Een links-only crank vergelijken met een indoor-trainer is echter altijd lastig. Mooi als het klopt, maar zodra het niet klopt kun je eigenlijk er niet veel meer aan doen en heb je een 3e powermeter nodig om uit te sluiten waar het foutgaat.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Eindelijk een fabrikant die lijkt de begrijpen hoe fietsgeometrie voor aerobikes werkt *O*
De nieuwe Ridley Noah Fast (en normale Noah) 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT8gzZMv7zFQY-pJWrov06jQ4NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3naVURUmUHLjuqepRqyfGL6x.png?f=fotoalbum_large
:9~

grote zitbuishoek, én
geen zadelpen offset, én
daar op afgestelde stack/reach, én
smal stuur

Iedereen aan de aerobikes! :+

Nu hopen dat andere merken volgen... dit is de reden dat mijn new bike day 2025 plannen al veel te lang in de vriezer staan. -O-

Informaticus of vakkundig Googler?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
Hoe ze een mooie fiets moeten maken hebben ze helaas nog niet begrepen...

Hij wil.

• HeleBoel
  • Laatst online: 20-01 08:09
Nou, ik vind hem wel mooi en ik ga hem misschien bestellen komend jaar.

• aaaido
  • Laatst online: 19-01 19:56
joker1977 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Indoor-trainers meten het totale vermogen wat op de hub van dat apparaat wordt gezet. Dat kan, afhankelijk van slijtage en je Links/Rechts-onbalans eenvoudig 5-10% anders zijn dan het vermogen op je linker crank.

Je kunt, als je bijvoorbeeld zowel in Zwift de vermogens van je trainer opneemt én met je Garmin de vermogens van je 4iii opneemt de curves van beide over elkaar heen leggen op Zwiftpower (Profile, Analysis).

Een links-only crank vergelijken met een indoor-trainer is echter altijd lastig. Mooi als het klopt, maar zodra het niet klopt kun je eigenlijk er niet veel meer aan doen en heb je een 3e powermeter nodig om uit te sluiten waar het foutgaat.
Klopt, probleem is echter dat ik zowel de 4iiii als fietstrainer power meter gelijk had gekregen middels offset. Echter blijkt de 4iii nu toch weer af te wijken (en met elk ritje worden de wattages alleen maar hoger). En ik weet zeker dat de 4iii afwijkt want ik kan geen gem 200 wat buiten fietsen met 26km/u gemiddeld. Normaal is dat 160/170w.

• Grin
  • Laatst online: 13:54

Grin

Ride si sapis.

mhr-zip schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Hoor je dat @Grin ?

Maar waarom zou je hem in je zak willen doen? Dat het er meer prof uit ziet :+
Ik snap dat nooit zo. Als een prof geen volgwagen heeft, heeft tie ook gewoon een zadeltasje. En net of een volgestouwd doorhangend jersey zakje zo lekker proffi overkomt.
Hehehe ja daar zijn nog foto's van :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EzrE8kHJxNKDSF9Gjz34fbg9Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOMzqAzYw2XNO7tDUo5N0kyP.jpg?f=fotoalbum_large

Daar in de bovenhoek, boven die rode stip zie je mijn pompje nog liggen... _O-
Heb dat ding al 30 jaren in mijn achterzak, wel altijd helemaal rechts, nooit in het midden bij de ruggengraat. Ik wil gewoon geen zadeltasje, ieder zijn ding. :)
En als het me echt te gortig wordt dan knal ik die pomp gewoon door het achterraam; ook wel makkelijk. d:)b
Uiteraard is dit verhaal enorm genuanceerd maar ik heb geen zin om dat weer toe te lichten, zoek maar even in dit topic. :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
Over die verschillende vermogens met een powermeter binnen en wat de trainer aangeeft; naast de genoemde L/R balans meet een crank of pedaal PM ook de vermogens die je de aandrijflijn "in" stopt, terwijl een trainer aan het vliegwiel de vermogens meet die er daar uit komen. Waardoor je door inefficiënties in je aandrijflijn ook nog x% vermogen verschil krijgt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13

sapphire

Die-hard pruts0r

klaaas schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:56:
Hoe ze een mooie fiets moeten maken hebben ze helaas nog niet begrepen...
Ik wilde niks zeggen :X

De Ridley Noah was/is de enige fiets wast ik serieus meer geld voor zou betalen om de naam maar vond de vorige al niet zozo. Deze is niet mijn ding :X

Gabriël AM5

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Een buff en een hoofdband die extra breed is bij de oren en achterhoofd. Daarmee ben je een stuk flexibeler dan met een balaclava. (y)

• DDX
TheTinusNL schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:50:
Eindelijk een fabrikant die lijkt de begrijpen hoe fietsgeometrie voor aerobikes werkt *O*
Geometrie is wel heel extreem als ik zo kijk ?
Oftewel tig spacers 'nodig' voor gemiddelde persoon.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34
Ik ben het wielrennen in de winter aan het proberen. Kwa kleding kom ik goed weg met het combineren van wat voorjaar kleding en regen/wind jack! Mijn handen blijven goed warm, met mijn basis rogelli handschoenen die ik ook in het voorjaar gebruik.

Alleen mijn tenen bevriezen, wel te doen maar niet comfortabel en het belemmert me langer dan 1,5 uur te fietsen.

Dus ik dacht bestel wat warme schoenen en sokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHYZs2bUs5GCvJQacgJzyKJxUwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4kOVK0SLOt8kSn7xbgHgv5I.png?f=fotoalbum_large

Het zal wel niet het allerbeste zijn, maar ik wil mijn fietshobby kwa spullen en budget binnen mijn perken houden. De reviews waren goed.

Vanochtend geprobeerd, pasvorm en gebruikerservaring fantastisch. Komt degelijk over en toen ik ze aantrok merkte ik meteen dat mijn voeten warmer waren.

Maar na 30 minuten op de fiets toch weer koude voeten en na een uur gewoon ijskoude bevroren tenen. Verschil eigenlijk minimaal vergeleken met dikke wollen werksokken en geen overschoenen.

Ben ik de enige? Hoort het erbij? Of zijn er nog slimme trucs en tips om toch de voeten comfortabel te houden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:44
DDX schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Mn de langere reach lijkt de nieuwe trend te worden omdat iedereen denkt dat je nu als Pogacar je zadel zover mogelijk naar voren moet zitten (=effectieve reach hetzelfde).

Die stack lijkt zelfs voor de profs te laag, zag flink wat foto’s van Lotto gasten met spacers. Dus wellicht is dat design meer een gimmick idd…

XMCS Netherlands

• Requiem19
borgdaville schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:08:
Ik ben het wielrennen in de winter aan het proberen. Kwa kleding kom ik goed weg met het combineren van wat voorjaar kleding en regen/wind jack! Mijn handen blijven goed warm, met mijn basis rogelli handschoenen die ik ook in het voorjaar gebruik.

Alleen mijn tenen bevriezen, wat te doen is maar niet comfortabel en het belemmert me langer dan 1,5 uur te fietsen.

[Afbeelding]

Het zal wel niet het allerbeste zijn, maar ik wil mijn fietshobby kwa spullen en budget binnen mijn perken houden. De reviews waren goed.

Vanochtend geprobeerd, pasvorm en gebruikerservaring fantastisch. Komt degelijk over en toen ik ze aantrok merkte ik meteen dat mijn voeten warmer waren.

Maar na 30 minuten op de fiets toch weer koude voeten en na een uur gewoon ijskoude bevroren tenen. Verschil eigenlijk minimaal vergeleken met dikke wollen werksokken en geen overschoenen.

Ben ik de enige? Hoort het erbij? Of zijn er nog slimme trucs en tips om toch de voeten comfortabel te houden.
Er zijn twee kampen:

1. Met goede spullen kun je warm blijven. Tips kan @mhr-zip geven.

2. Als je pech hebt werkt dat niet voor je. Ik zit in kamp 2 :). 2 winters alles geprobeerd, maar na 2 uur gaan mn voeten pijn doen van de kou. Wat ik ook doe. Dus maar geinvesteers in verwarmde sokken en gisteren 4 uur met zalig warme voeten een robdje gedaan met 0 graden.

XMCS Netherlands

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

@borgdaville Tip 1: je voeten kunnen ook afkoelen doordat je bloedsomloop wordt afgekneld doordat je schoenen te strak zitten. Sluitingen bij je volgende rit een fractie losser zetten?
Tip 2: de ventilatiesleuven van je schoenen aan de binnenkant dichtmaken zodat koude wind en opspattend water geen kans krijgen. Inlegzooltje eruit, velletje aluminiumfolie erin, inlegzooltje terug.

Hopelijk heb je hier iets aan!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:37

Secsytime

Automagisch

Alleen mijn tenen bevriezen, wat te doen is maar niet comfortabel en het belemmert me langer dan 1,5 uur te fietsen.

[Afbeelding]

Overschoenen had je ook prima op Ali kunnen bestellen, was je voor een tientje klaar geweest :p

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
DDX schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Requiem19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Mn de langere reach lijkt de nieuwe trend te worden omdat iedereen denkt dat je nu als Pogacar je zadel zover mogelijk naar voren moet zitten (=effectieve reach hetzelfde).

Die stack lijkt zelfs voor de profs te laag, zag flink wat foto’s van Lotto gasten met spacers. Dus wellicht is dat design meer een gimmick idd…
Bij de stack zit het stuur zelf, die Nimbus Aero integrated cockpit, natuurlijk nog niet opgeteld. Die voegt nog wel wat milllimeters toe ten opzichte van een regulier geïntegreerd stuur of bar/stem combi.

Wel vaag: die Nimbus Aero integrated cockpit zit wel op de Noah Fast 3.0 en niet op de Noah 3.0, dat lijken ze te compenseren met langere headtube op de Noah 3.0, maar de stack/reach is uiteindelijk wel gelijk :?

De trend voor grotere zitbuishoeken + langere reaches = zelfde effectieve reaches lijkt mij vooral voor de aero/ontsnappingen, maar voor ons amateurs is het comfortgedeelte van grotere heuphoeken ook niet te onderschatten (bijv ik :D TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21")

Informaticus of vakkundig Googler?

• AMD1800
  • Laatst online: 16:56
Moet in het accessoires topic

[ Voor 148% gewijzigd door AMD1800 op 19-01-2025 16:47 ]

• Cloclo100

Alleen mijn tenen bevriezen, wel te doen maar niet comfortabel en het belemmert me langer dan 1,5 uur te fietsen.

[Afbeelding]

Hier ook vanalles uitgeprobeerd maar de beste tip zou zijn dat je je schoen niet te vol propt met té dikke sokken. Ik heb goede maar vrij dunne Merino sokken en zo blijft er ruimte over in de schoen om een warmtebrug te creëren. Samen met een goede overschoen en het afplakken van ventilatiegaten onderaan heb ik tot eigen verbazing geen last meer van koude voeten!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]

Ik zweer bij winterschoenen al zal dat niet bij het budget plaatje passen. Er zit ook wel veel verschil in, eerst had ik voor de mtb Shimano MW7 met goretex aangeschaft in een aanbieding en later voor op de weg iets van fizik maar die laatste bevallen totaal niet. Gelukkig rij ik om mijn winterfiets ook spd dus kan gewoon altijd de Shimano’s gebruiken nu.

Verder zoals bovenstaand gezegd, zorg dat het niet te strak zit ivm doorbloeding en omdat lucht ook ern isolator is (dat is gelijk een van de problemen met zomerschoenen, die zitten vaak juist strak). Als je toch zomerschoenen icm overschoenen gebruikt plak dan inderdaad de ventilatiegaten dicht!

Tot slot, zoek je routes er op uit, ga niet in het open veld rijden maar lekker door de bossen. Helaas is het in de bossen vaak weer een troepje maarja, je kan niet alles hebben… Zie hier de reden waarom MTB ooit gebombardeerd is tot een wintersport in NL. ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Soms is het je gewoon niet gegund om te fietsen :+

Weekend weg geweest met gezin en had het idee terug te gaan fietsen.

Blijkbaar vond mijn lichaam 5u in een tropisch zwemparadijs zwemmen, rennen, 46x van de wildwaterbaan, etc, door de binnenspeeltuin rennen en trampoline springen maar zozo dus overal pijntjes. Die negeer ik gewoon :+

Ik had gezegd dat als het zou vriezen ik niet zou gaan, vanmorgen -1 maaaaar smiddags is is het vast warmer. 0 graden dus kan best :+

HR band vergeten, dan maar zonder.

Vanmorgen door de duinen gebanjerd met 2 kids omdat we nieuwsgierig waren wat er achter was. Blijkbaar een tak oid. geraakt want terug deed mijn knokkel van middelvinger enorm zeer. Trok ik er een doorn van een paar mm uit en binnen 2u werd die helemaal dik alsof het gekneusd is dus buigen is nu erg pijnlijk.

Vervolgens pak ik de fiets, band spontaan lek :(
Toen was ik er wel klaar mee, ben het zwembad maar weer ingedoken.

Gabriël AM5

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Reginas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:19:
@borgdaville Tip 1: je voeten kunnen ook afkoelen doordat je bloedsomloop wordt afgekneld doordat je schoenen te strak zitten. Sluitingen bij je volgende rit een fractie losser zetten?
Als je lichaam reageert op kou door simpelweg bloedvaten te vernauwen, kan je daar heel weinig tegen doen. Dan helpt alleen extern verwarmen. Want warmte die niet aangevoerd wordt, daar helpt geen isoleren of lossere schoenen aan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller

---------------

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:57
Vandaag mooi ritje gedaan met @McMiGHtY en nog wat andere mensen. De Elfstedentocht. Met de temperatuur van vandaag kom je niet veel dichter in de buurt van een echte Elfstedentocht. Begin van de rit was niet zo fijn. Donker, mist en smalle fietspaden waarvan je niet zeker wist of het glad was. Toen het licht werd was het een stuk fijner. Wel na elke stempelpost (wat niet klopt want ze hadden een knipkaart) weer opwarmen. Al met al vandaag toch mooi 205km gefietst (215km als je ook fietsen naar de carpoolplaats meetelt).

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:53

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

wisselwerking schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:48:
Vandaag mooi ritje gedaan met @McMiGHtY en nog wat andere mensen. De Elfstedentocht. Met de temperatuur van vandaag kom je niet veel dichter in de buurt van een echte Elfstedentocht. Begin van de rit was niet zo fijn. Donker, mist en smalle fietspaden waarvan je niet zeker wist of het glad was. Toen het licht werd was het een stuk fijner. Wel na elke stempelpost (wat niet klopt want ze hadden een knipkaart) weer opwarmen. Al met al vandaag toch mooi 205km gefietst (215km als je ook fietsen naar de carpoolplaats meetelt).
Nice! Ik heb deze ook gereden vandaag. In de ochtend inderdaad goed opletten en toch wel ijs aan de handschoenen en slush-puppy in de bidons :). Leuke tocht en het elke keer opwarmen is zeer herkenbaar.

Battle.net || Strava

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:33

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Wat dragen jullie dan allemaal van bovenkleding, aub, met zulke afstand, duurtijd en temperatuur? Heel nieuwsgierig naar naam en toenaam van alle bovenstukken.

• DDX
Op een dag als vandaag 3 lagen. futurum merino lange mouwen ondershirt, futurum 4 season pro jack en als laatst laag een wat dunnere blacksheep jersey.
Voordeel dat je dan in de 4 season jack nog wat extra handschoenen kan stoppen mocht je halverwege de rit willen wisselen.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:51
bovenlichaam heeft het echt nooit koud, ik doe een zomer zweetshirt aan met korte mouwen, en dan fietsjack van rogelli.

https://rogelli.com/essen...heren-zwart-rog351027-000

Verder heb ik zo'n merino wollen buff

https://www.bol.com/nl/nl...-unisex/9200000082105042/

die trek ik over mijn oren en ik kan gewoon bij -5 tot 5 graden hiermee goed functioneren

Mijn tenen en vingers zijn een ander verhaal...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:57
Qua kleding redelijk vergelijkbaar denk ik met @DDX. Een craft thermoshirt, en lang shirt en een mouwloos windjack. Was prima voor mij.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kan mijn middelvinger bijna niet buigen dus remmen is een drama en bandje wisselen ook.
Als dat indekken is, prima ;)

@wisselwerking Gaaf man, goed gedaan!!

@jorrefunk Ik draag met dit weer een Craft Active extreme baselayer met lange mouwen en een Decathlon fietsjack die winddicht is.
Buff en een winter fietsmutsje onder de helm. Zolang ik niet te lang stil sta is dat prima :)

[ Voor 34% gewijzigd door sapphire op 19-01-2025 21:49 ]

Gabriël AM5

• Grin

Grin

Ride si sapis.

jorrefunk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:11:
Wat dragen jullie dan allemaal van bovenkleding, aub, met zulke afstand, duurtijd en temperatuur? Heel nieuwsgierig naar naam en toenaam van alle bovenstukken.
Voor vandaag, om 09:50 vertrokken bij minus 2.8, terugkomst minus 2.4 (stad Groningen), duur 98 minuten, voornamelijk HR Z3 en Z4:
  • Onderlaag Craft Active Extreme X Wind Long Sleeve
  • Bovenlaag Q36.5 Dottore Termico Jacket
  • Broek Q36.5 Dottore Termico Bib Tights
  • Handschoenen Castelli Estremo
  • Overschoenen Castelli Diluvio Pro
  • Balaclava Craft
  • Helm Giro Eclipse
  • Schoenen DMT SH1
  • Sokken Falke Walkie
  • Bril Oakley Jawbreaker Prizm Trail
Toptip, als je de keuze hebt: zet een aero helm op, deze ventileren doorgaans een stuk minder.
Bovenstaande is genoeg t/m minus 3 wanneer je een beetje doorfietst en geen Z2 ritje doet.
Als het echt minus 5 is - met een windchill van minus 7/8 - dan kan ik nog een extra shirt met lange mouwen aantrekken.
Als het kouder is dan dat fiets ik niet buiten op de racer; waanzin die voor mij nergens aan bijdraagt, en leuk vind ik dat al helemaal niet... ;)

• jorrefunk

jorrefunk

Weet dat er een fietskleding topic is maar ja, had de vraag gesteld en antwoorden gekregen.
Ik zweet nogal veel en mijn jas/trui is altijd kletsnat. Zat nu naar > 300 euro jas/trui te kijken (castelli, Q36.5) maar als ik het zo lees moet ik een "minder sterke " jas/trui dragen maar wel gewoon winddicht zoals die Rogelli van dfbt.

• jorrefunk

jorrefunk

En dan een post met een jas van 440 euro (q36.5).
Terug naar af :(

• Grin

Grin

Ride si sapis.

jorrefunk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:16:
Weet dat er een fietskleding topic is maar ja, had de vraag gesteld en antwoorden gekregen.
Ik zweet nogal veel en mijn jas/trui is altijd kletsnat. Zat nu naar > 300 euro jas/trui te kijken (castelli, Q36.5) maar als ik het zo lees moet ik een "minder sterke " jas/trui dragen maar wel gewoon winddicht zoals die Rogelli van dfbt.
En een goede zweet-afvoerende/windstoppende onderlaag is goud waard. Zo kan je met relatief weinig geld, 30-60 euro voor een goede Craft, enorm veel comfort kopen (bij koude dagen). Als ik vandaag een gewoon zweethemd had aangetrokken had ik ECHT een probleem gehad.
jorrefunk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:22:
En dan een post met een jas van 440 euro (q36.5).
Terug naar af :(
@jorrefunk
Dat is ECHT niet nodig/onzin. Dat ik zo kneiterleip ben met die veel te dure kleding wil niet zeggen dat dat nodig is. Echt nonsense. Er zijn vast 10tallen jassen die net zo goed zijn/beter.
Mijn probleem is alleen dat ik geen andere kleding wil kopen dan Q36.5, maar dat is mijn handicap/afwijking. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Grin op 19-01-2025 22:27 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Prima jas van decathlon..

Edit: Met een lekker merino thermolaagje eronder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Secsytime op 19-01-2025 22:23 ]

• jorrefunk

jorrefunk

Conclusie: het is voor iedereen anders (duh). Voorgestelde jassen van 35 euro tot 440 euro.
Ik moet gewoon de juiste setup voor mezelf vinden (ademend maar winddicht). Probleem is dat ge natuurlijk niet alles kunt kopen en testen. En hoe meer research hoe meer twijfel want zoveel opties.
Shortlist
- Sportful Fiandre warm Jacket of Fiandre medium jacket
- santini adapt multi jacket
- endura pro sl 3-season jacket
- Castelli alpa doppio ros of alpha ultimate insulated of alpha ros 2
- q36.5 dottore termico jacket

[ Voor 38% gewijzigd door jorrefunk op 19-01-2025 22:43 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

jorrefunk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:36:
Conclusie: het is voor iedereen anders (duh). Voorgestelde jassen van 35 euro tot 440 euro.
Ik moet gewoon de juiste setup voor mezelf vinden (ademend maar winddicht). Probleem is dat ge natuurlijk niet alles kunt kopen en testen.
Tsjah, hoe belangrijk is het voor je he..

Als je 3 keer in de week gaat fietsen in de winter kun je misschien 440 euro verantwoorden voor een jas.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Als je lichaam reageert op kou door simpelweg bloedvaten te vernauwen, kan je daar heel weinig tegen doen. Dan helpt alleen extern verwarmen. Want warmte die niet aangevoerd wordt, daar helpt geen isoleren of lossere schoenen aan.
Maar isoleren helpt wel om dit moment in ieder geval uit te stellen.

• jorrefunk

jorrefunk

Secsytime schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Tsjah, hoe belangrijk is het voor je he..

Als je 3 keer in de week gaat fietsen in de winter kun je misschien 440 euro verantwoorden voor een jas.
Geld is geen issue maar wil natuurlijk ook geen geldverspilling als het dan geen oplossing blijkt te zijn.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

jorrefunk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Geld is geen issue maar wil natuurlijk ook geen geldverspilling als het dan geen oplossing blijkt te zijn.
Kijk, ik ben de eerste die mijn eigen spullen de maat neemt/afbrand en zal ook altijd zeggen dat het onzin is (wat ik zojuist ook heb gedaan). MAARRRR, het is wel degelijk een oplossing voor een koukleum zoals ik, period. Daarbij is het ook een stuk comfort dat ik koop. HoeBedoelJe 'comfort'?
Nou, zodra het 2-3 graden is, of kouder, pak ik de 'Q36.5 Dottore Termico Jacket' en hoef ik tot de minus 3-4 alleen na te denken over een ondershirt:
  • Regulier lange mouwen voor plus 2 t/m 0
  • 'Craft Active Extreme X Wind Long Sleeve' voor minus 1 t/m 3-4
  • Wellicht een extra shirtje voor -5 met een dikke windchill
Geen laagjes of ander meuk, tot minus 3-4 gewoon twee kledingstukken en klaar. Tsja, is dat het geld waard? Nee, vast niet maar voor mij wel. Ieder zijn afwegingen! :)

• DDX
Of gewoon harder trappen dan warm je ook wel op.
En dure jassen zijn vaak voor groot deel marketing.
Heb hier wel een voorraadje hangen/liggen kan ik tenminste beetje afwisselen en niet iedere dag zelfde dragen.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:01:
Of gewoon harder trappen dan warm je ook wel op.
En dure jassen zijn vaak voor groot deel marketing.
Heb hier wel een voorraadje hangen/liggen kan ik tenminste beetje afwisselen en niet iedere dag zelfde dragen.
Ja, of gewoon naar zuid Spanje emigreren(?).
En voor een groot deel niet(?).

Wat kan ik hier nu voor zinnigs op zeggen…

• Mistraller
sapphire schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Ik kan mijn middelvinger bijna niet buigen ...
Als je hem naar mij wilde opsteken, snap ik dat en incasseer ik hem geheel terecht :P

---------------

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:53

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Wat betreft de kleding, ik heb de Elfstedentocht gisteren gereden met als kleding:

- bioracer spitfire tempest pixel Bibtights
- bioracer spitfire tempest protect jacket
- furumshop merino ondershirt Lange mouw extra warm
- futurumshop merino muts
- futurumshop merino buff
- futurumshop merino sokken
- north wave arctic schoenen
- bbb overschoenen. Wind en waterdicht
- handschoenen van giant, chill x glove
- Oakley radar bril

Meeste in de uitverkoop gekocht. Bioracer heeft soms leuke acties. Setje bib en jacket had ik voor 140 geloof ik.

Battle.net || Strava

• jorrefunk

jorrefunk

Grin schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Kijk, ik ben de eerste die mijn eigen spullen de maat neemt/afbrand en zal ook altijd zeggen dat het onzin is (wat ik zojuist ook heb gedaan). MAARRRR, het is wel degelijk een oplossing voor een koukleum zoals ik, period. Daarbij is het ook een stuk comfort dat ik koop. HoeBedoelJe 'comfort'?
Nou, zodra het 2-3 graden is, of kouder, pak ik de 'Q36.5 Dottore Termico Jacket' en hoef ik tot de minus 3-4 alleen na te denken over een ondershirt:
  • Regulier lange mouwen voor plus 2 t/m 0
  • 'Craft Active Extreme X Wind Long Sleeve' voor minus 1 t/m 3-4
  • Wellicht een extra shirtje voor -5 met een dikke windchill
Geen laagjes of ander meuk, tot minus 3-4 gewoon twee kledingstukken en klaar. Tsja, is dat het geld waard? Nee, vast niet maar voor mij wel. Ieder zijn afwegingen! :)
Als dat voor u werkt dan is dat zeker zijn geld waard!
Die Dottore staat ook op mijn shortlist maar ik ben niet zo'n koukleum, dus ik vermoed dat deze deze dan te warm gaat zijn voor mij. Door zulke persoonlijke input kan ik dus wel wat schiften in mijn shortlist.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Als dat voor u werkt dan is dat zeker zijn geld waard!
Die Dottore staat ook op mijn shortlist maar ik ben niet zo'n koukleum, dus ik vermoed dat deze deze dan te warm gaat zijn voor mij. Door zulke persoonlijke input kan ik dus wel wat schiften in mijn shortlist.
Misschien is een gilet of bodywarmer dan een beter idee? Al hoef je geen koukleum te zijn om het koud te hebben nu het onder nul is..

• DDX
Grin schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Ja, of gewoon naar zuid Spanje emigreren(?).
En voor een groot deel niet(?).

Wat kan ik hier nu voor zinnigs op zeggen…
Lol, naar spanje emigreren is wel een oplossing ja. Stuk goedkoper kwa kleding (en slijtage van onderdelen)
Maar beetje doortrappen (of iemand die niet iedere dag fietst) heb je het ook minder snel koud.
Merk het met woon-werk rittend at ik het sneller last heb van koude vingers bijvoorbeeld.
Terwijl ik in het weekend wel eens ritjes maak dat handschoenen gewoon uit gaan bij 5 graden omdat ik teveel opwarm.

• dfbt
DDX schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Lol, naar spanje emigreren is wel een oplossing ja. Stuk goedkoper kwa kleding (en slijtage van onderdelen)
Maar beetje doortrappen (of iemand die niet iedere dag fietst) heb je het ook minder snel koud.
Merk het met woon-werk rittend at ik het sneller last heb van koude vingers bijvoorbeeld.
Terwijl ik in het weekend wel eens ritjes maak dat handschoenen gewoon uit gaan bij 5 graden omdat ik teveel opwarm.
jij had een tijd geleden wat handschoenen gekocht, is het al koud genoeg geweest om ze getest te hebben? Ben benieuwd naar review!

• jorrefunk

jorrefunk

Kou is dus niet het probleem, daar kan je je naar kleden. Het is het zweet afgevoerd krijgen zodat ik geen kletsnatte bovenste laag (jas / trui) krijg na 2 uur fietsen en ik naar huis terug MOET keren terwijl ik graag nog een uurtje of langer door zou willen fietsen.

• Galois
  • Laatst online: 18:31

Galois

1811 - 1832

jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:59:
Kou is dus niet het probleem, daar kan je je naar kleden. Het is het zweet afgevoerd krijgen zodat ik geen kletsnatte bovenste laag (jas / trui) krijg na 2 uur fietsen en ik naar huis terug MOET keren terwijl ik graag nog een uurtje of langer door zou willen fietsen.
Dat is het inderdaad! Niet te warm aankleden dat je gaat zweten en nat wordt :) Of niet te hard fietsen...

Met fietsen is het eigenlijk altijd lastig, naast je eigen inspanning en trainingsintensiteit, heb je ook altijd te maken met wind en luchtvochtigheid. Dat heeft zoveel invloed, dat wat de ene keer perfect was, de andere keer helemaal niet.
(met hardlopen is het een stuk eenvoudiger!)

En als ik een uurtje ga fietsen, dan maak ik mij eigenlijk nooit zo druk om wat ik aan heb. Het is maar een uurtje afzien, maar als je wat langer gaat, zijn de juiste keuzes echt wel van belang.
Zo is mijn muts ook altijd nat na het fietsen, dat is voor een uurtje fietsen, prima. Als je 3 uur gaat, dan wil je geen natte muts. Ik heb overigens nooit een muts gevonden die niet nat wordt... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• klaaas
jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:59:
Wat voor inspanning hebben we het dan over? Een jas die al het zweet afvoert als je lekker volle bak aan het stampen bent moet nog uitgevonden worden.

Hij wil.

• Galois
  • Laatst online: 18:31

Galois

1811 - 1832

klaaas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Wat voor inspanning hebben we het dan over? Een jas die al het zweet afvoert als je lekker volle bak aan het stampen bent moet nog uitgevonden worden.
Ik ben erg tevreden over mijn Perfetto's lange mouwen (heb er 5). Als ik met dit weer van plan ben om 'volle bak stampen', dan doe ik een ondershirt lange mouwen eronder en de Perfetto eroverheen. Voert perfect af en ik kom niet nat thuis. Doe ik een rustig rondje dan ook nog een lange mouwen merino eronder en evt. nog een thermohemd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]

Dat is ook mijn ervaring idd maar gelukkig zweet ik niet veel.
Bij dat soort scenario's (volle bak trainen bij lage temperaturen) is het m.i. de kunst om precies genoeg kleding aan te trekken. Enige manier om die kunst te beheersen is fiets-uren maken en je lichaam leren kennen. Het zit hem dan echt in persoonlijke voorkeuren/eigenschappen. Wellicht kan je deze 'kunst' iets versnellen door risico's te nemen: bewust (iets) te weinig kleding aantrekken en kijken of dat verbetering geeft, en vanaf daar opbouwen.
Maar met dit specifieke probleem zou ik starten met een goede onderlaag, en daar dan net even te weinig kleding overheen doen en dan opbouwen. M2C, succes @jorrefunk!

• jorrefunk

jorrefunk

[...]

Ik ben ne prutser die gewoon voor het plezier rijdt. Zone 2 is dat volgens mij. Nooit 100% volle bak, gewoon (mijn) tempo. Na 4u kom ik bijvoorbeeld altijd uit op een gemiddelde reële snelheid van 25 km/u. 2 ritten per week (woe = +/-2 u, zaterdag +/- 4 u), zomer en winter, nul komma nul trainingen/blokjes/interval, ...

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:35
jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Ik ben ne prutser die gewoon voor het plezier rijdt. Zone 2 is dat volgens mij. Nooit 100% volle bak, gewoon (mijn) tempo. Na 4u kom ik bijvoorbeeld altijd uit op een gemiddelde reële snelheid van 25 km/u. 2 ritten per week (woe = +/-2 u, zaterdag +/- 4 u), zomer en winter, nul komma nul trainingen/blokjes/interval, ...
Fietsen is beleving, als jij je hier goed bij voelt, waarom zou je je dan meten aan wat anderen doen?
Ieder heeft zijn eigen doelstellingen en haalt er op zijn manier plezier uit..

Gisteren ook voor 2,5 uur buiten wezen fietsen, de wegen waren redelijk droog, maar het zicht was echt belabbert, vrij dichte mist en rond het vriespunt..

Omstandigheden waren dus verre van ideaal, maar het was heerlijk om gewoon een frisse neus te halen.
Ik heb mij ook niet gehouden aan bepaalde trainings verwachtingen, gewoon lekker buiten fietsen ipv binnen op de tacx.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• klaaas
Galois schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn Perfetto's lange mouwen (heb er 5). Als ik met dit weer van plan ben om 'volle bak stampen', dan doe ik een ondershirt lange mouwen eronder en de Perfetto eroverheen. Voert perfect af en ik kom niet nat thuis. Doe ik een rustig rondje dan ook nog een lange mouwen merino eronder en evt. nog een thermohemd.
Ik vind Perfetto's juist helemaal niet zo perfetto qua ademend vermogen. Zone 2 gaat nog, maar alles daarboven levert bij mij wel nattigheid op. Uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden, maar over het algemeen niet erg onder de indruk...

Hij wil.

• klaaas
jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Als je maar lol hebt toch? Maar met dit soort inspanningen zou je in principe kunnen volstaan met iets wat fatsoenlijk ademt zonder direct de hoofdprijs te betalen.

Hij wil.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat ik op koude dagen kan aanraden is het dragen van een fleece kidney-belt. Het zorgt ervoor dat je buik/zijden net iets minder snel afkoelen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• klaaas
Grin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is ook mijn ervaring idd maar gelukkig zweet ik niet veel.
Bij dat soort scenario's (volle bak trainen bij lage temperaturen) is het m.i. de kunst om precies genoeg kleding aan te trekken. Enige manier om die kunst te beheersen is fiets-uren maken en je lichaam leren kennen. Het zit hem dan echt in persoonlijke voorkeuren/eigenschappen. Wellicht kan je deze 'kunst' iets versnellen door risico's te nemen: bewust (iets) te weinig kleding aantrekken en kijken of dat verbetering geeft, en vanaf daar opbouwen.
Maar met dit specifieke probleem zou ik starten met een goede onderlaag, en daar dan net even te weinig kleding overheen doen en dan opbouwen. M2C, succes @jorrefunk!
Als je echt wilt doortrappen dan wordt je wel warm idd. En met een goed ademend jack kom je dan een heel eind. Ik vond, als koukleum, vooral wat rustiger ritjes lastig. Ook doordat het hier in de omgeving wat heuvelig is. Dan trap je heuvelop al snel een redelijk vermogen en koel je daarna weer af. Ik heb nu een jas waarmee ik dat goed gereguleerd krijg, maar het is wel even zoeken naar de goede balans qua kleding. Ik denk dat dat voor iedereen geldt. 1 oplossing voor iedereen is er niet.

Hij wil.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34
2 weken geleden heb ik in de smeltende sneeuw gefietst. Thuis de fiets afgespoeld en een nachtje in de woonkamer gezet.

Nadien niet meer gefietst, gisteren de fiets uit de schuur gepakt en nu maakt de fiets bij iedere up en down schakeling (105 groep met kabels) een piepend/schurend geluid.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb er verder nog niet echt naar gekeken.

BlaBlaBla

• jorrefunk

jorrefunk

Dank allen. Ga eens een winkel bezoeken (Fashion For Cycle) waar ze verschillende merken hebben.
Maar na alle suggesties en nog wat meer in te lezen denk ik dat de Castelli PERFETTO RoS 2 JACKET een grote kanshebber wordt gezien mijn eigen specifieke noden/vereisten (stond niet op mijn shortlist).

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Strider schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:42:
2 weken geleden heb ik in de smeltende sneeuw gefietst. Thuis de fiets afgespoeld en een nachtje in de woonkamer gezet.

Nadien niet meer gefietst, gisteren de fiets uit de schuur gepakt en nu maakt de fiets bij iedere up en down schakeling (105 groep met kabels) een piepend/schurend geluid.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb er verder nog niet echt naar gekeken.
Roest?
Ik heb mijn fiets vorige week zondag schoongemaakt en afgelopen woensdag afgespoeld. Beide keren met de compressor de ketting droog geblazen en in de inpandige garage gehangen. Die is niet actief verwarmd, maar zit wel in de verwarmde schil. (Etage boven de garage heeft vloerverwarming. Verdeler van de vloerverwarming beneden hangt in de garage) En zelfs dan zit de (vlieg)roest op de ketting.
Ik verwacht niet dat een nachtje woonkamer een beter resultaat geeft.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• verstappen33
Met dit weer maak ik de ketting altijd schoon/droog en vet ik hem opnieuw in met een wax-olie die vocht verdrijvend is (Boeshield T9).

Ik heb geen last van roest op deze manier omdat er altijd een beschermend laagje (ook over de buitenkant van de ketting) zit.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

verstappen33 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:03:
Met dit weer maak ik de ketting altijd schoon/droog en vet ik hem opnieuw in met een wax-olie die vocht verdrijvend is (Boeshield T9).

Ik heb geen last van roest op deze manier omdat er altijd een beschermend laagje (ook over de buitenkant van de ketting) zit.
Dat idd, na het droogmaken altijd even Muc Off bike protect. Beetje op een doekje spuiten en even over de cassette en ketting wrijven, echt smeren van de ketting kan later wel een keer.

• Cloclo100
jorrefunk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:43:
Dank allen. Ga eens een winkel bezoeken (Fashion For Cycle) waar ze verschillende merken hebben.
Maar na alle suggesties en nog wat meer in te lezen denk ik dat de Castelli PERFETTO RoS 2 JACKET een grote kanshebber wordt gezien mijn eigen specifieke noden/vereisten (stond niet op mijn shortlist).
Ik rij hier al een paar winters mee, gewoon één Merino onderlaag en niets koud tot -5 graden. Prima keuze. Heb voor te alterneren ook de opvolger in de kast, de ALPHA DOPPIO ROS.. zeer tevreden van en niet té strak in maatvoering, wat ook wel scheelt in zweetafvoer en dus warmte .

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
Ik zweet ook veel. Ik fiets in winter niet veel buiten, maar ben wel erg blij met Castelli Perfetto RoS 2 en daaronder een merino ondershirt. Was afgelopen zondag warm genoeg (buiten rond 4c) en 'ademt' ook nog.
Jack was in aanbieding 120 euro (okt '24).

• Webgnome
Zijn er mensen hier die veel verstand hebben van intervals.icu? Ik wil wat meer mijn trainingen in de gaten houden om te kijken of er daadwerkelijk vooruitgang geboekt gaat worden. Nu kan k wel vergelijkbare trainingen in garmin connect naast elkaar houden en dan zelf conclusies trekken. Misschien zit ik er dan wel helemaal naast?

Strava | AP | IP | AW

• ElPaco
  • Laatst online: 21:27
@Requiem19 zit er vrij diep in volgens mij.

WoT stats

• Requiem19
Dat klopt, wat wil je weten @Webgnome?

XMCS Netherlands

• Webgnome
@Requiem19 ik stuur je een DM als je dat niet erg vind. Om topic vervuiling te voorkomen :+

Strava | AP | IP | AW

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39

Stufferdt

doet ook maar wat.

Webgnome schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:56:
@Requiem19 ik stuur je een DM als je dat niet erg vind. Om topic vervuiling te voorkomen :+
Ik gebruik intervals.icu al jaren maar puur om naar kleurtjes en getalletjes te kijken. Dus interessante dingen zijn zeker relevant hier hoor :)

😀😀😀

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 06:59:
Zijn er mensen hier die veel verstand hebben van intervals.icu? Ik wil wat meer mijn trainingen in de gaten houden om te kijken of er daadwerkelijk vooruitgang geboekt gaat worden. Nu kan k wel vergelijkbare trainingen in garmin connect naast elkaar houden en dan zelf conclusies trekken. Misschien zit ik er dan wel helemaal naast?
Geïnspireerd door deze post ook eens wat opgezocht over intervals. Ik heb dit filmpje even bekeken.

Doordat ik zag wat er mogelijk was, gelijk even wat extra grafieken toegevoegd aan m'n fitness pagina. Verdeling z1+z2, z3+z4 en z5+, ride eFTP, eFTP en FTP, rampgrafiek en formgrafiek.

Maar het meest onder de indruk ben ik toch wel van die workout planner, en het gemak waarmee je wat intervals kan specificeren (vanaf 06:30). En nu Intervals synct naar Zwift, lijkt me dit toch een veel snellere manier om een custom workout in zwift te krijgen dan de workout creator in zwift zelf te gebruiken.

Hoe je het beste overzicht krijgt van je vooruitgang ben ik ook wel in geïnteresseerd. De historische waarde op de power pagina?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Ik gebruik intervals.icu al jaren maar puur om naar kleurtjes en getalletjes te kijken. Dus interessante dingen zijn zeker relevant hier hoor :)
Inderdaad! Lijkt mij gewoon relevante informatie voorhier (bij de afwezigheid van een specifiek trainings topic).
Zelf gebruik ik ook de fitness grafiek in intervals.icu.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Stevie-P schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Hoe je het beste overzicht krijgt van je vooruitgang ben ik ook wel in geïnteresseerd. De historische waarde op de power pagina?
Vooruitgang kan je op veel manieren definiëren natuurlijk.. Power waardes vergelijken over bepaalde periodes geeft je al een mooi eerste beeld. Maar wat ik zelf ook veel inzicht vind geven is bijvoorbeeld de ratio vermogen/hartslag.

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
Hi,

Ik heb op dit moment een Shimano 105 di2 12sp groep op mijn fiets. Ik heb een Rotor 2inPower powermeter gekocht om hierop te monteren. Dit wilde ik graag doen in combinatie met een Rotor aero kettingblad (https://www.rotorstore.eu...ms-110bcd/?v=1a13105b7e4e), maar ik kwam er op hen website achter dat ze het alleen adviseren voor 9, 10 en 11sp kettingen.

Heeft iemand hier ervaring met deze kettingbladen i.c.m. een 12 speed groep? En waarom zou het theoretisch wel of niet moeten kunnen?

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:59
Hey allemaal,

Nieuwe wielrenner hier die voor het eerst zijn eigen fiets wil kopen.
Na een aantal keer rijden op de 2de fiets van een vriend is het voor mij tijd om mijn eerste racefiets aan te schaffen.
Ik ben nu op marktplaats aan het kijken voor mooie dealtjes, maar zou wel wat hulp kunnen gebruiken.

Mijn info:
- 195 CM
- 83 KG
- Ongeveer 1000 euro maximaal (Zou lekker als ik daarvoor ook navigatie/fietscomputer kan fixen. En heb ook nog schoenen nodig, maar als dat buiten het budget valt is het geen ramp)
- Ik wil vooral touren, niet veel interesse in wedstrijden. Neem hem misschien wel mee naar het buitenland voor een aantal beklimmingen, maar niet de prioriteit.
- Carbon hoeft van mij niet zo op dit moment, aluminium is prima.

Wat vinden jullie van deze fiets die ik op marktplaats heb gevonden?
https://www.marktplaats.n...8-canyon-racefiets-al-slx

Is SRAM een beetje een goed merk voor de afmontage? Ik zie vooral veel Shimano voorbij komen verder.
Ik heb het idee dat het voorblad wat versleten is, maar voor zover ik kan zien is de casette nog wel in behoorlijk goede staat. Zie ik dat goed?

Al het advies en kennis word gewaardeerd. Als jullie andere fietsen zien die misschien bij mij passen hoor ik het ook graag. (Ik woon in Utrecht, in de buurt is een pre.)

• dfbt
Jobius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:13:
Hey allemaal,

Nieuwe wielrenner hier die voor het eerst zijn eigen fiets wil kopen.
Na een aantal keer rijden op de 2de fiets van een vriend is het voor mij tijd om mijn eerste racefiets aan te schaffen.
Ik ben nu op marktplaats aan het kijken voor mooie dealtjes, maar zou wel wat hulp kunnen gebruiken.

Mijn info:
- 195 CM
- 83 KG
- Ongeveer 1000 euro maximaal (Zou lekker als ik daarvoor ook navigatie/fietscomputer kan fixen. En heb ook nog schoenen nodig, maar als dat buiten het budget valt is het geen ramp)
- Ik wil vooral touren, niet veel interesse in wedstrijden. Neem hem misschien wel mee naar het buitenland voor een aantal beklimmingen, maar niet de prioriteit.
- Carbon hoeft van mij niet zo op dit moment, aluminium is prima.

Wat vinden jullie van deze fiets die ik op marktplaats heb gevonden?
https://www.marktplaats.n...8-canyon-racefiets-al-slx

Is SRAM een beetje een goed merk voor de afmontage? Ik zie vooral veel Shimano voorbij komen verder.
Ik heb het idee dat het voorblad wat versleten is, maar voor zover ik kan zien is de casette nog wel in behoorlijk goede staat. Zie ik dat goed?

Al het advies en kennis word gewaardeerd. Als jullie andere fietsen zien die misschien bij mij passen hoor ik het ook graag. (Ik woon in Utrecht, in de buurt is een pre.)
Persoonlijk zou ik als je t fietsen al echt zo leuk vind ( na rijden van andermans fiets) iets meer investeren. (wellicht budget iets omhoog om nieuw te kopen) of een ''goede'' 2e hands kopen. Voor 400 euro moet je geen wonderen verwachten en ik denk persoonlijk dat je al snel gaat ergeren aan bepaalde dingetjes.
met jou lengte ben je wel een ''klein stukje beperkt'' in aanbod.

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105

bij fietszaken zoals 12go kan je al nieuwe racefietsen kopen met 105 groep van shimano voor 1000 euro. (budget is dan wel op) (framemaat 62 gaat tot 2.05 staat er :*) )

• jorrefunk

jorrefunk

Ik vind het niet slecht om met een 2dehands fiets te beginnen. Ben ook zo begonnen 5 jaar geleden (300 euro voor fiets + 2 wielsets). Na 2 jaar een nieuwe gekocht. Voordeel 1 = eerst zien of het echt iets is voor jou. Voordeel 2 = ge leert een fiets en de onderdelen kennen en ook uw behoeftes. Voordeel 3 = nadien de 2dehands te gebruiken als slecht-weer-fiets of op de smarttrainer.

Ieder zijn mening inderdaad, dus het is allemaal persoonlijk.

En persoonlijk zou ik gewoon die 2dehands testen en als die niet uit elkaar valt = doen.
Ge gaat er even ver mee geraken dan met een nieuwe budgetfiets.

[ Voor 34% gewijzigd door jorrefunk op 21-01-2025 13:05 ]

• dfbt
jorrefunk schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:51:
Ik vind het niet slecht om met een 2dehands fiets te beginnen. Ben ook zo begonnen 5 jaar geleden (300 euro voor fiets + 2 wielsets). Na 2 jaar een nieuwe gekocht. Voordeel 1 = eerst zien of het echt iets is voor jou. Voordeel 2 = ge leert een fiets en de onderdelen kennen en ook uw behoeftes.
ieder zo zijn mening,

(ik zie voornamelijk veel mensen starten met een fiets van marktplaats of ergens bij een lokale fietsmaker voor onder 750-500 euro) en zich er voornamelijk veel aan ergeren binnen een korte periode om alsnog een ''duurdere'' aan te schaffen. Dan is t vaak gewoon geld weggooien.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
dfbt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:56:
[...]

ieder zo zijn mening,

(ik zie voornamelijk veel mensen starten met een fiets van marktplaats of ergens bij een lokale fietsmaker voor onder 750-500 euro) en zich er voornamelijk veel aan ergeren binnen een korte periode om alsnog een ''duurdere'' aan te schaffen. Dan is t vaak gewoon geld weggooien.
Hier ben ik het denk ik wel mee eens. Voor rond de 1200 euro heb je een nieuwe, prima eerste fiets. 2e hands zijn er absoluut goede deals te vinden, maar ook heel veel slecht onderhouden oude rommel. De kans dat jij als beginnend fietser iets koopt in de laatste categorie is hoog.

• DDX
Pas op met zomaar fiets van marktplaats kopen als je geen kennis hebt.
Risico dat je dan langs fietsenmaker moet om alle slijtagedelen te vervangen en dan alsnog 300 euro (of meer) kosten hebt.

• verstappen33
Idd, ik ben zelf 6-7 jaar geleden voor een fiets van 1000 euro (nieuw) gegaan bij 12Go..
5 jaar op gefietst zonder problemen (hooguit nieuwe ketting), en daarna verkocht voor 400 euro..

Als je het niets vind en je verkoopt zo'n fiets binnen 1-2 jaar dan krijg je er nog wel meer voor..

Ik heb toendertijd gewoon gerekend wat een jaartje sportschool zou kosten, dat is ook gemiddeld 350-400 euro per jaar, dan mag dat ook wel de afschrijving van fiets + accesoires zijn..

En als je het echt super leuk vind en je koopt een hele dure fiets dan moet je gewoon de prijs per kilometer gaan rekenen.. Een mooie S-works van 15k waar je 60.000km op fietst in 5 jaar is maar 25ct per kilometer ;)..

• Requiem19
[...]

ieder zo zijn mening,

Dat zou zomaar survivor bias kunnen zijn ;-).

Jij ziet/spreekt ws vooral mensen die het fietsen leuk blijken te vinden en dan een duurdere aanschaffen.

De groep die een budget fiets koopt en stopt valt minder op, die komen we namelijk als fanatieke fietser niet tegen.

Ik denk dat budget beginnen een goed idee is. Goedkope 2e hands fietsen hebben weinig afschrijving en kun je altijd weer verkopen met weinig verlies (tenzij je teveel betaald hebt).

XMCS Netherlands

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57
Naar aanleiding van deze post

De uitslag is bekend:

Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406865

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie gekozen hebben voor "Europa overige" en "Geen van bovenstaande" En hoe groot het logeerbed is, en of je al routes klaar hebt liggen O-) . Maar ff serieus, hoe het fietsen is waar je woont.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
[...]

ieder zo zijn mening,

Ben ook met een goedkope fiets begonnen, en ondanks dat ie na 3/4 jaar helemaal op was en ik hem voor bijna niks heb weggedaan alsnog verreweg de goedkoopste fiets die ik per kilometer heb gehad. En vrees dat dat ook wel zo zal blijven... Was +/- 700 euro voor 15K km, dat is minder dan 5 cent per kilometer. Ondanks het feit dat mijn duurdere fietsen (hopelijk) een stuk langer mee gaan ga ik daar nooit meer aan kunnen tippen vrees ik.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-01 18:20
Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat budget beginnen een goed idee is. Goedkope 2e hands fietsen hebben weinig afschrijving en kun je altijd weer verkopen met weinig verlies (tenzij je teveel betaald hebt).
Ook mijn ervaring idd.

2013 ofzo begonnen op een (hele nette!) 2e hands aluminium Koga van 250 euro. Modelletje eind jaren 90/ vroege 2000's. Die was 5 jaar later binnen no time (met winst!) weer verkocht en vergelijkbare fietsjes staan nog steeds voor rond de 200 euro op marktplaats.

Je moet alleen mazzel hebben / een goeie weten te vinden

[ Voor 38% gewijzigd door Charly op 21-01-2025 13:43 ]

• Requiem19
Charly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ook mijn ervaring idd.

2013 ofzo begonnen op een (hele nette!) 2e hands aluminium Koga van 250 euro. Modelletje eind jaren 90/ vroege 2000's. Die was 5 jaar later binnen no time (met winst!) weer verkocht en vergelijkbare fietsjes staan nog steeds voor rond de 200 euro op marktplaats.

Je moet alleen mazzel hebben / een goeie weten te vinden
Tjah en hoe erg is het ook als je bijv 1000euro voor je marktplaats betaalt en je verkoopt hem voor 700 euro? Dat is alsnog beter dan een fiets voor 2000 euro kopen en hem weer voor 1500 kunnen verkopen....

Ik begon in 2019 met een Carbon Canyon van 1200, fietste eerste paar jaar maar 2000km per jaar ofzo, tot het in 2022 ineens serieuzer werd en ik veel vaker ging fietsen. Ik wist toen ook veel beter wat ik belangrijk vond bij een fiets wat het shoppen voor een volgend model makkelijker maakte.

Weinig mis met klein beginnen idd :)

XMCS Netherlands

• wibblemoo
  • Laatst online: 21:08
mhr-zip schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:35:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie gekozen hebben voor "Europa overige" en "Geen van bovenstaande" En hoe groot het logeerbed is, en of je al routes klaar hebt liggen O-) . Maar ff serieus, hoe het fietsen is waar je woont.
Spanje 8)

[ Voor 18% gewijzigd door wibblemoo op 21-01-2025 13:49 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57
(qua fietsen) jaloers!!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
Ah lekker! Waar in Spanje? :D

XMCS Netherlands

Pagina: 1 ... 616 ... 702 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).