Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:45:
[...]

Dat komt vrijdag helemaal goed. Beginnen rustig….. d:)b

[...]

Hahaha.

Dat lusje is leuk, maar denk dat je die met de drop erin. Leuker gaat vinden. Deze liggen bij elkaar in de buurt en goed te combineren. Als je weer keer deze kant op komt. Heb ik wel leuke (korte) route met uitdaging (y)
Na Holten maar ff weer een ritje plannen dan.

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
Dit is niet de bedoeling, een linkje opnemen in je sig is echter geen probleem

[ Voor 72% gewijzigd door Outerspace op 29-09-2022 11:24 ]

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Iemand toevallig nog een goede bandenlichter tip?

Net m’n banden gewisseld (van Ray/Ralph naar Minions dh2) voor m’n ritje met @Daan_ Wat een ellende zeg komende vrijdag. M’n achterband met moeite over de velg gekregen (zowel met het eraf halen, als de nieuwe erop). Als ik ze terug wissel ga ik eens meten of er verschil in diameter is tussen de velgen. Ben benieuwd.
Heb de neiging om van die lange stalen bandenlichters te kopen, maar wil m’n velgen niet beschadigen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:13
So_Easy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:42:

Net m’n banden gewisseld (van Ray/Ralph naar Minions dh2) voor m’n ritje met @Daan_ Wat een ellende zeg komende vrijdag. M’n achterband met moeite over de velg gekregen (zowel met het eraf halen, als de nieuwe erop). Als ik ze terug wissel ga ik eens meten of er verschil in diameter is tussen de velgen. Ben benieuwd.
Heb de neiging om van die lange stalen bandenlichters te kopen, maar wil m’n velgen niet beschadigen.
De blauwe Schwalbe bandenlichters van een paar euro.

Niet beginnen aan stalen bandenlichters en inderdaad soms is het een geklooi ;)

BlaBlaBla

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
New Bike Day! oOo

Ik huur vaak wat, maar wilde toch vaker, dus een aangeschaft.
Giant Talon 0, in de blue ashes kleur. Volgens mij een leuke fiets om mee te beginnen, goeie "bang for buck". :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdq_Oz31Zy8ovDHXEUxINGzlx6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwtDiQNaQApo9aH9hLll6K1D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eibHgdlJH18XHWocMkjXCxK2dRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfX4XMI09DhRHFnntrDfALMT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGas9wQXL6Qh0b5Gi5WXiifyD2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxgG2ghta7VY2kPwCPoFkEEg.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanmiddag toch nog even snel in de buurt op pad. Test en afstelritje. Merkte al wel dat ik toch echt weer vertrouwen op moet bouwen. Maar eens op zoek naar een clinic of iets om aan de techniek te werken.

@DetailingBySmotske

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 23:00

Pedros!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kan soms gedoe zijn. Gebruik nu de Muc Off banden lichters. Stevig en kan er wat meer kracht op zetten. De Swalbe en ParkTool al keer doormidden gebroken 😆

Had laatst zelfde. Toen band niet goed genoeg naar midden geduwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 29-09-2022 07:49 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Makkelijk

Zorg er ook voor dat de rand van je band in het midden van de velg ligt (het diepste punt), dat geeft meer ruimte. Veel moderne rims die echt voor tubeless zijn gebouwd zijn erg ondiep in het midden waardoor een band er op leggen beduidend moeilijker is dan een paar jaar terug.

En verder dus pedros lichters, die krijg je echt niet stuk. De bead dropper van cushcore schijnt ook goed te zijn, zelfs als gewone bandenlichter zonder insert.

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik ben zelf ook wel goed te spreken over de gele bandenlichters van de decathlon. De 'normale' zwarte plastig krijg je met de moderne banden/velgen zo kapot, maar die gele heb ik nog niet kapot weten te krijgen. Kost verder ook niks, dus koop gelijk 2 setjes als je daar bent. Dan kan je ze ook nog eens in meerdere tassen/koffers stoppen.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11 16:49
De Topeak banden lichters vind ik zelf erg fijn.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03
Makkelijk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:13:
[...]

Zorg er ook voor dat de rand van je band in het midden van de velg ligt (het diepste punt), dat geeft meer ruimte. Veel moderne rims die echt voor tubeless zijn gebouwd zijn erg ondiep in het midden waardoor een band er op leggen beduidend moeilijker is dan een paar jaar terug.
Voor mij werkt deze methode altijd goed :)

XXXVI

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Nog een +1 voor de Pedros, oerdegelijk spul.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 14:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En uiteindelijk beschadig je liever een bandenlichter, dan je velg... :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoals de anderen al benoemen, goed de bead in het midden leggen en houden. Geen stalen bandenlichters en sommige banden gaan gewoon makkelijker dan anderen. Had 2 Specialized Hillbilly in Gravity casing die gingen er zo om, M'n Bontragers XR4 en SE4 ook, Schwalbe gaat meestal ook wel maar had laatst een Continental Der Baron en dat ding was echt martelen.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 16:35
In principe gewoon omleggen met de hand. Alleen met inserts soms laatste stuk met een bandenlichter. Banden omleggen is echt work smarter, not harder.

In de basis gaat een MTB vouwband zo met de hand makkelijk om velg, mits juiste techniek. (DH met draad zijn vaak wat lastiger, vooral eerste keer).
Zit je altijd te worstelen en breken zelfs levers dan moet je echt eens kijken naar de techniek van mensen die met de hand doen. Key is wel: bead in het midden houden. Met een diepliggende insert kost dat wat meer moeite om de bead onder de insert te duwen, daar gebruik ik duim of tool. En ik gebruik dan ook toestraps om band en velg om te voorkomen dat deel van de omtrek wat ik er in heb geduwd weer terugvloept.
Ook eerst beide beads seaten en dan rustig 1 kant weer lossen om de insert er in te doen scheelt, dan is er veel meer ruimte in velgbed.

Afhalen alleen begin met bandenlichter, nadat ik de bead met hand gelost heb. Alhoewel voorbanden zonder insert na tijd gebruik er ook zo af vloepen als de bead is gelost en rondom in midden ligt.

Voor banden lichters: die goedkope smalle die op elkaar klikken. Die bredere blauwe van schwalbe zijn te zwak die geven weinig extra dan een hand als het nodig is.

En een Maxalimi Noodlever voor diep liggende inserts, die brengt de bead mooi in midden, zodat je weinig kracht nodig hebt. (En onderkant is lever)
Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.net/i/mb/87/74/ce/371173-01-d-799986.jpg

Edit: Recent ongeveer zelfde ervaring recent als @GoldenSample nieuwe model DH casing Continental Kryptotal Re was echt pittig met een insert. Heb dat meer over dat model gehoord, maar misschien is conti wat strakker.

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 29-09-2022 14:23 ]

• JT
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

@daanb14 Jeetje man, wat een drama. Ik wens je heel veel sterkte. Ik dacht eerst, kerel, relativeer eens dat je nog leeft en gewoon nog kan lopen enzo, wat maakt die fiets dan nog uit. Toen dacht ik ineens terug aan een ongeval met een hobby-auto en hoeveel het verlies van dat "stuk ijzer" met mij deed, onverwacht. Ik hoop dat je de fietsen een beetje netjes terugkrijgt.
Daan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:08:
Ondanks de regen van de laatste tijd lag het er weer goed bij. Beetje meer glibberen, maar daar vandaag mooi gebruik van gemaakt om bochten en jumpjes te oefenen. Weer een heerlijk uurtje gespeeld. Als het er vrijdag ook nog zo bij ligt. Dan wordt het een top middag samen met mede Tweaker _/-\o_

Helaas vandaag weer iemand die blind achter je aan fietst en lelijk ten val komt. Dit is nu de 3de keer in relatief korte tijd. (op zelfde plek). De afdaling kun je vrij rustig rollen (zoals op onderstaande filmpje), maar bij de draai om de boom gaat het elke keer mis. Daar gaat het iets steiler naar beneden met klein jumpje. En dan raakt men de controle kwijt. Te veel gewicht op het stuur en verkeerd gebruik van de remmen. Vandaag was de schade. Barst in de helm en shirt kapot. (rijp voor de kliko) Fiets had wonderbaarlijk geen schade. Meneer had de schik er goed in zitten.
[YouTube: Mountainbike fun im Reichswald on the new Canyon Spectral ON CFR LTD 2022]
Ziet er tof uit!

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 10:32
JT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:20:
@daanb14 Jeetje man, wat een drama. Ik wens je heel veel sterkte. Ik dacht eerst, kerel, relativeer eens dat je nog leeft en gewoon nog kan lopen enzo, wat maakt die fiets dan nog uit. Toen dacht ik ineens terug aan een ongeval met een hobby-auto en hoeveel het verlies van dat "stuk ijzer" met mij deed, onverwacht. Ik hoop dat je de fietsen een beetje netjes terugkrijgt.

[...]

Ziet er tof uit!
Dankjewel man! De realisatie hoeveel geluk wij hebben gehad komt af en toe hard binnen. Ik weet dat materiaal niet het belangrijkste is, maar het doet wel pijn. Het meeste heb je zo vervangen en ik heb geluk met het vakgebied wat ik gekozen heb wat dat betreft. Een nieuwe fiets heb je niet 1, 2, 3 binnen natuurlijk en het is toch je hobby. Ook de fiets zelf steek je veel energie in met onderhoud en afstellen. Wat dat betreft lijkt een hobby-auto er wel op. Ik bel morgen toch maar even de huisarts op. De pijn verplaatst zich naar mijn knieschijf en is niet lekker met lopen. Sporten is voor mij in zijn algemeen voorlopig voorbij, maar ik en mijn ouders leven in ieder geval nog.

• JT
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

daanb14 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:26:
[...]

Dankjewel man! De realisatie hoeveel geluk wij hebben gehad komt af en toe hard binnen. Ik weet dat materiaal niet het belangrijkste is, maar het doet wel pijn. Het meeste heb je zo vervangen en ik heb geluk met het vakgebied wat ik gekozen heb wat dat betreft. Een nieuwe fiets heb je niet 1, 2, 3 binnen natuurlijk en het is toch je hobby. Ook de fiets zelf steek je veel energie in met onderhoud en afstellen. Wat dat betreft lijkt een hobby-auto er wel op. Ik bel morgen toch maar even de huisarts op. De pijn verplaatst zich naar mijn knieschijf en is niet lekker met lopen. Sporten is voor mij in zijn algemeen voorlopig voorbij, maar ik en mijn ouders leven in ieder geval nog.
Pijn kan het zeker doen heb ik dus inderdaad zelf ervaren en dat mag er ook gewoon zijn :) Als je moet janken, lekker een pot janken. Ik hoop voor je dat je in afzienbare tijd van die pijn af bent en je weer kunt sporten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 17:06

erikver

Ik zeg...

Ondanks de regen van de laatste tijd lag het er weer goed bij. Beetje meer glibberen, maar daar vandaag mooi gebruik van gemaakt om bochten en jumpjes te oefenen. Weer een heerlijk uurtje gespeeld. Als het er vrijdag ook nog zo bij ligt. Dan wordt het een top middag samen met mede Tweaker _/-\o_

Helaas vandaag weer iemand die blind achter je aan fietst en lelijk ten val komt. Dit is nu de 3de keer in relatief korte tijd. (op zelfde plek). De afdaling kun je vrij rustig rollen (zoals op onderstaande filmpje), maar bij de draai om de boom gaat het elke keer mis. Daar gaat het iets steiler naar beneden met klein jumpje. En dan raakt men de controle kwijt. Te veel gewicht op het stuur en verkeerd gebruik van de remmen. Vandaag was de schade. Barst in de helm en shirt kapot. (rijp voor de kliko) Fiets had wonderbaarlijk geen schade. Meneer had de schik er goed in zitten.
[YouTube: Mountainbike fun im Reichswald on the new Canyon Spectral ON CFR LTD 2022]
Inderdaad wonderbaarlijk hoe sommige mensen dat stukje inschatten. Zo moeilijk is dat bochtje en dat stuk er na nou ook weer niet. Hopelijk kan ik deze zondag daar weer een beetje spelen op de fiets. Iets met tijd en andere verplichtingen.

Life's not a Krentenbol

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikver schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
[...]

Inderdaad wonderbaarlijk hoe sommige mensen dat stukje inschatten. Zo moeilijk is dat bochtje en dat stuk er na nou ook weer niet. Hopelijk kan ik deze zondag daar weer een beetje spelen op de fiets. Iets met tijd en andere verplichtingen.
Voor iemand die gewoon is om dit soort stuken te fietsen is het niet zo moeilijk om daar naar beneden te stuiteren. De groep die op de (voor ons) leukere stukken naar beneden gaat is niet zo groot.

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-11 12:27
Ik zal de beelden van vorige keer ook eens gaan samenvoegen en even delen!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 18:29
Morgen kustmarathon. Afgelopen weekend fiets gecheckt, alles ok. Werkend weg gezet met de gedachte dat alles ok is. Doe net een rondje door de straat voor een laatste check, gaat mijn derailleur achter (XT 12 speed) niet meer lekker terug. Lijkt een clutch probleem te zijn.

Heb wat Youtube filmpjes bekeken en de service uitgevoerd enkel met lagervet (niets anders in huis en de FM die open was had ook niets). Lijkt geen verschil te maken, van groot (op de casette) naar klein schakelen is bij de laatste twee kransjes een probleem omdat de derailleur niet helemaal terug schiet in de originele positie.

Iemand nog tips?

• kippy
  • Laatst online: 07-11 08:35
@R0y.
Niet de versnellingskabel zelf die niet helemaal lekker terug loopt? Dat was het probleem bij mij, terwijl ik er heilig van overtuigt was dat het dat niet kon zijn.

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 18:52
R0y. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:21:
Morgen kustmarathon. Afgelopen weekend fiets gecheckt, alles ok. Werkend weg gezet met de gedachte dat alles ok is. Doe net een rondje door de straat voor een laatste check, gaat mijn derailleur achter (XT 12 speed) niet meer lekker terug. Lijkt een clutch probleem te zijn.

Heb wat Youtube filmpjes bekeken en de service uitgevoerd enkel met lagervet (niets anders in huis en de FM die open was had ook niets). Lijkt geen verschil te maken, van groot (op de casette) naar klein schakelen is bij de laatste twee kransjes een probleem omdat de derailleur niet helemaal terug schiet in de originele positie.

Iemand nog tips?
Kan maar 1 ding zijn en dat is de kabel of je hebt aan de limitschroef gezeten(lijkt me niet zo waarschijnlijk)
Clutch problemen veroorzaken geen schakel problemen, enkel geklapper. Krom padje geeft problemen in het midden gedeelte... Kortom nieuwe shifterkabel, ff afstellen en klaar (als er geen knik in de kabel zit, is een druppel wetlube oid tussen binnen en buitenkabel tijdelijk ook een fix).

Succes

• R0y.
@kippy @Medico probleem zit hem volgens mij echt in de clutch. Net heel de derallieur los gehad van de fiets en deze schiet maar sporadisch terug in zijn originele stand als ik deze terug trek, soms moet ik hem even helpen. Resultaat op de fiets: slappe ketting op 2 kleinste kransjes en tijdens het fietsen vliegt de ketting er daarom voor af.

Edit:

Tijdelijke fix: ketting zo kort mogelijk gemaakt en de hoogte schroef anders afgesteld. Schakelt nu minder mooi maar het lijkt er op dat ik morgen zo wel kan fietsen.

[ Voor 20% gewijzigd door R0y. op 30-09-2022 20:10 ]

• So_Easy

Thnx iedereen voor jullie reacties.
De manier zoals aangegeven in het YouTube filmpje ga ik binnenkort eens proberen.
Mijn jaren ‘90 Tacx bandenlichters worden binnenkort vervangen. Weet niet precies voor welke, maar 1 a 2 setjes van de Decathlon komen er zeker (al is het maar voor reserve)

• So_Easy

Thnx @Daan_ voor de top middag. Hebben leuke stukjes gereden. Toffe afdalingen, drops, sprongen etc.. maar met al dat geklim was ik stiekem jaloers op jouw Spectral! Vette bike hoor!

Kwamen zelfs nog een paar andere tweakers (of in elk geval 1 vd 2) tegen. Was tof!!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

R0y. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:05:
@kippy @Medico probleem zit hem volgens mij echt in de clutch. Net heel de derallieur los gehad van de fiets en deze schiet maar sporadisch terug in zijn originele stand als ik deze terug trek, soms moet ik hem even helpen. Resultaat op de fiets: slappe ketting op 2 kleinste kransjes en tijdens het fietsen vliegt de ketting er daarom voor af.

Edit:

Tijdelijke fix: ketting zo kort mogelijk gemaakt en de hoogte schroef anders afgesteld. Schakelt nu minder mooi maar het lijkt er op dat ik morgen zo wel kan fietsen.
En als je de clutch uitzet?

• R0y.
Wel iets maar niet veel. Het zijn echt de laatste paar centimeters die het probleem geven.

Heb het mijn laatste ritje 1 keer gehad maar daarna niet meer. Toen dus ook niet verder gekeken. Nu is het alleen maar. Hopelijk kan ik vandaag de tocht uitrijden en daarna maar eens op het gemakje uitzoeken hoe en wat.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

So_Easy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:48:
[...]

Thnx @Daan_ voor de top middag. Hebben leuke stukjes gereden. Toffe afdalingen, drops, sprongen etc.. maar met al dat geklim was ik stiekem jaloers op jouw Spectral! Vette bike hoor!

Kwamen zelfs nog een paar andere tweakers (of in elk geval 1 vd 2) tegen. Was tof!!
Geen dank. Was zeker gezellig _/-\o_ ....en op naar de Enduro Clinic d:)b

Stuur je straks de de filmpjes van jou en de jumpjes en de leuke drop.

Je hebt weer genoeg hoogte meters mogen maken gisteren O-) De bike is niet vet, maar de trap ondersteuning is verdomd makkelijk op dagen zoals deze :)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 01-10-2022 09:43 ]

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 17:06

erikver

Ik zeg...

Daan_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:23:
[...]

Voor iemand die gewoon is om dit soort stuken te fietsen is het niet zo moeilijk om daar naar beneden te stuiteren. De groep die op de (voor ons) leukere stukken naar beneden gaat is niet zo groot.
En toch.. Als je de parkstad Limburg routes bekijkt zitten daar ook technischere stukken in die ook goed te doen zijn voor de grotere groep mountainbikers. Dat stukje is nou niet heel veel technischer dan wat je in die routes vind.

Life's not a Krentenbol

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

@R0y. had ik met mijn SLX 12 speed laatst hetzelfde. Helaas bleek de veer helemaal verroest te zijn en ook het gedeelte waar hij scharniert bij mij (maar niet zichtbaar, dat gedeelte kan volgens mij niet uit elkaar). Zonder clutch ging het bij mij elke keer redelijk goed, hij schakelde dan netjes. Paar keer helemaal schoongemaakt, gesmeerd en ontroest maar na paar maanden weer gezeik dus hele derailleur vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 01-10-2022 15:14 ]

• R0y.
Bedankt voor de tip. Binnenkort maar eens dat ding op het gemakje uit elkaar halen.

Kustmarathon ging goed. 2 uur en 40 min. Helaas ben ik volgens de live timing nog niet eens gestart (start was om 08.45) dus ik ben benieuwd of ik überhaupt een medaille ga krijgen dit jaar. Komen dit jaar met de post, waren schijnbaar niet op tijd binnen.

• Strider
Sinds mijn fiets service bij Canyon heeft gekregen schakelt de AXS veel beter, nu schakelt hij wel snel. Maar op versnelling 10-11-12 hoor ik een tikkend geluidje. Net of dat de ketting ergens tegenaan loopt.

Met micro adjustments krijg ik het niet opgelost, tips?

BlaBlaBla

• Mjelnir
[...]

Dat klopt dat waren een maatje en ikzelf 👌🏻 was leuk om stukje samen te rijden en nog een paar lijnen te ontdekken met @Daan_ ps als je nog leuke footage hebt stuur me maar een DM 🤙🏻

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24
Strider schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:46:
Sinds mijn fiets service bij Canyon heeft gekregen schakelt de AXS veel beter, nu schakelt hij wel snel. Maar op versnelling 10-11-12 hoor ik een tikkend geluidje. Net of dat de ketting ergens tegenaan loopt.

Met micro adjustments krijg ik het niet opgelost, tips?
padje recht?

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 10:32
Klitse schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:15:
[...]

Heftig verhaal. Gelukkig geen fysiek leed aan jullie kant. Hopelijk valt het mentaal ook mee. Neem zeker je tijd om dat goed te verwerken. En dan nog materiaal. Dat doet ook pijn. Vooral als het je grote hobby is. Ik hoop voor je dat de fietsen te redden zijn, maar een carbon fiets zou ik na zoiets wel ff laten scannen. Doet de verzekering (van de tegenpartij) nog iets? En anders Canyon misschien (of valt dit niet onder "crash replacement")? In het uiterste geval een fiets lenen van iemand of iets goedkoops op MP voor een paar maanden is misschien nog een optie.
In elk geval beterschap.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 16:40
[...]

Die andere heeft ook een Tweakers-account, maar kom hier eigenlijk nooit :o Wel leuk om een paar bekende namen hier terug te zien. MartijnGizmo uit de fotografie en een paar van het MTB forum.

Was een mooie middag op pad met Merlijn :*)

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23462914/p5pb23462914.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23462916/p5pb23462916.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23462919/p5pb23462919.jpg

IG MarkMeisner

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:17
Die Sour Crumble is toch echt wel een mooi ding.

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 16:40
ZanielGa schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Die Sour Crumble is toch echt wel een mooi ding.
Dank! Ik ben er ook zeer blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p6pb23233872/p6pb23233872.jpg

IG MarkMeisner

• Prulleman
Zo... De 6 uur van 't Zand met @Michaelg zit er weer op :)
Toen we aankwamen leek het even op dezelfde barre weersomstandigheden als vorig jaar, maar uiteindelijk een mooie dag gehad met een klein buitje, maar een zo goed als droge baan. En een goede organisatie d:)b

Lekker kunnen rijden en een mooi resultaat: 11e in de registratie (duo's heren, dus om en om een rondje van ongeveer 8 km), maar eigenlijk 12e want bij de nummer 11 ging er wat mis met de registratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEHXLpq-SJ-TLq9g2rN1aR4_ylI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubgcOHDns2RcMqF4Hf37Udg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWlHYLOEO4bFlSEDGV9mdA9QYfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtyJjazj0LzlUTAxf7RHHTWx.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal uitgeteld nu :X
https://strava.app.link/wL5JcH10Ntb

Strava

• Strider
Mijn Canyon heeft een Rockshox Twistloc remote lock, dat werkt fijn maar daardoor ben je vrij beperkt in de handvaten keuze. Het linker handvat moet namelijk korter zijn; nexus lengte.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3cCN3SJ/Stuur.jpg

Ik ben een groot fan van de Ergon GA3 handvaten, die hebben een klein vleugeltje waardoor mijn polsen niet doorzakken. Nu zijn er 2 uitvoeringen van de Ergon GA3 handvaten te koop, de normale en een Nexus variant.
De Nexus variant is eigenlijk precies wat ik zoek maar het smalle handvat zit aan de verkeerde kant.. Rechts is kort en links is lang, terwijl de Twistloc links zit..

Nu heb ik als idee om 1x de Nexus uitvoering en 1x de normale uitvoering te kopen.
Bij de Nexus uitvoering kort ik de linkerkant in tot Nexus lengte. Omdat de montage bevestiging aan de buitenkant zit (boutje zit dus aan de buitenkant) kan ik denk ik het handvat nog wel gewoon vastzetten.
Bij de normale uitvoering gebruik ik alleen rechts.

Wat denken jullie hiervan, gaat dit werken of heeft iemand een beter idee? En hoe kan ik het handvat het beste zo mooi mogelijk inkorten :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-t7giti5j2l/images/stencil/1280x1280/products/279/2984/ergon-ga3-all-mountain-gravity-mtb-handlebar-lock-on-bicycle-cycling-grips-black__43453.1582986023.jpg?c=2

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g2qC6WLL/Ergon-GA3.png

BlaBlaBla

• ZanielGa
Strider schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:47:
Mijn Canyon heeft een Rockshox Twistloc remote lock, dat werkt fijn maar daardoor ben je vrij beperkt in de handvaten keuze. Het linker handvat moet namelijk korter zijn; nexus lengte.

[Afbeelding]

Ik ben een groot fan van de Ergon GA3 handvaten, die hebben een klein vleugeltje waardoor mijn polsen niet doorzakken. Nu zijn er 2 uitvoeringen van de Ergon GA3 handvaten te koop, de normale en een Nexus variant.
De Nexus variant is eigenlijk precies wat ik zoek maar het smalle handvat zit aan de verkeerde kant.. Rechts is kort en links is lang, terwijl de Twistloc links zit..

Nu heb ik als idee om 1x de Nexus uitvoering en 1x de normale uitvoering te kopen.
Bij de Nexus uitvoering kort ik de linkerkant in tot Nexus lengte. Omdat de montage bevestiging aan de buitenkant zit (boutje zit dus aan de buitenkant) kan ik denk ik het handvat nog wel gewoon vastzetten.

Wat denken jullie hiervan, gaat dit werken of heeft iemand een beter idee? En hoe kan ik het handvat het beste zo mooi mogelijk inkorten :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de GP1 dan misschien een idee? Die hebben ze namelijk ook in 2x Gripshift. Zit je nog steeds dat je 2 verschillende sets zou moeten kopen, maar je hoeft niet in te gaan korten.

Edit: Zie net dat dat vleugetje van de GA3 kleiner is als van de GP1

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:35
Strider schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een andere remotelock is ook nog een optie?

Als je zelf wilt inkorten (binnenste is hard kunststof, buiten rubber) zou ik eerst een ruwe cut maken met een stanleymes in het rubber. Dan met een ijzerzaagje de kunststof binnenhuls doorzagen. En dan tot slot met een goed scherp stanleymesje op je gemakje de boel netjes afwerken. De klemming zit op het uiteinde dus dit moet kunnen. Wat je wel even goed moet checken is of de diameters van de grip (na inkorten) en jouw twistlock wel een beetje overeenkomen. Anders houdt het alsnog niet lekker vast.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Voor mijn mountainbike wil ik graag 2 nieuwe kettingen kopen zodat ik ze tijdig kan wisselen.
Op dit moment zit er een SHIMANO CN-M6100 ketting op en een SHIMANO CS-M6100-12 casette

Zelf zat ik te denken om twee CN-M8100 ketting aan te schaffen vanwege langere levensduur van deze kettingen. Is dit verstandig in combinatie met een m6100 casette?
De achterderailleur is wel een XT uitvoering die op mijn mountainbike zit.

• Prulleman
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:41:
Voor mijn mountainbike wil ik graag 2 nieuwe kettingen kopen zodat ik ze tijdig kan wisselen.
Op dit moment zit er een SHIMANO CN-M6100 ketting op en een SHIMANO CS-M6100-12 casette

Zelf zat ik te denken om twee CN-M8100 ketting aan te schaffen vanwege langere levensduur van deze kettingen. Is dit verstandig in combinatie met een m6100 casette?
mixen kan prima, of de levensduur significant langer zal zijn....?

Strava

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:41:

Of de SLX ketting, zit er net tussenin qua prijs. Duurder spul wil niet gelijk zeggen dat het ook langer mee gaat helaas.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 16:24

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De tweakers hier weten het vast sneller te vinden dan mij.
Ik zoek een filmpje van een kerel (naam ben ik kwijt) die een fietskar achter z’n MTB doet. Daar z’n kind (met helm) in, en een parcours gaat rijden.
Weet iemand welk filmpje ik bedoel?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11 13:30
Prulleman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:43:
Zo... De 6 uur van 't Zand met @Michaelg zit er weer op :)
Toen we aankwamen leek het even op dezelfde barre weersomstandigheden als vorig jaar, maar uiteindelijk een mooie dag gehad met een klein buitje, maar een zo goed als droge baan. En een goede organisatie d:)b

Lekker kunnen rijden en een mooi resultaat: 11e in de registratie (duo's heren, dus om en om een rondje van ongeveer 8 km), maar eigenlijk 12e want bij de nummer 11 ging er wat mis met de registratie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helemaal uitgeteld nu :X
https://strava.app.link/wL5JcH10Ntb
Lekker man, wij zijn uiteindelijk derde geworden,niveau bovenin was dit jaar significant hoger. Na 3 uur achter de nummer 1 en 2 aangereden te hebben de pijp al aardig leeg.

• Makkelijk
magic_nl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:41:
De tweakers hier weten het vast sneller te vinden dan mij.
Ik zoek een filmpje van een kerel (naam ben ik kwijt) die een fietskar achter z’n MTB doet. Daar z’n kind (met helm) in, en een parcours gaat rijden.
Weet iemand welk filmpje ik bedoel?
Danny Daycare van Danny McAskill

Ik gebruik zo’n trailer, die dingen waren na dat filmpje anderhalf jaar bijna niet verkrijgbaar en gigantisch in waarde gestegen. :D

YouTube: Danny Macaskill: Danny Daycare

[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 03-10-2022 08:15 ]

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:53:
[...]

Lekker man, wij zijn uiteindelijk derde geworden,niveau bovenin was dit jaar significant hoger. Na 3 uur achter de nummer 1 en 2 aangereden te hebben de pijp al aardig leeg.
Nog steeds een heel mooi resultaat _/-\o_
Als je net een keer de aansluiting mist, dan kom je natuurlijk ook niet meer terug. de eerste paar rondjes was het nog makkelijk om een wieltje te vinden om een mooi tempo te rijden, maar daarna eigenlijk alle rondjes alleen in de wind gereden (dat stuk langs het water 8)7 ), af en toe komt er dan iemand (bv jullie) voorbij knallen, maar het was telkens te snel of te langzaam om samen te werken.

Strava

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11 13:30
Prulleman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Nog steeds een heel mooi resultaat _/-\o_
Als je net een keer de aansluiting mist, dan kom je natuurlijk ook niet meer terug. de eerste paar rondjes was het nog makkelijk om een wieltje te vinden om een mooi tempo te rijden, maar daarna eigenlijk alle rondjes alleen in de wind gereden (dat stuk langs het water 8)7 ), af en toe komt er dan iemand (bv jullie) voorbij knallen, maar het was telkens te snel of te langzaam om samen te werken.
Ja het tempo lag in het begin dermate hoog dat aanvallen niet echt een optie was, dus dan wordt het een afvalrace. Helaas waren wij de eerste van de 3 duo's die knakten.

Verwijderd

@SouLmaN@Prulleman
Uit deze review https://youtu.be/ZrCp52b34Uk begreep ik dat de m8100 aanzienlijk langere levensduur duur heeft dan de m7100 kettingen.
Of is de levensduur van de CS-M6100-12 cassette dermate slecht dat die niet levensduur haalt van de twee xt kettingen?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

GenesiZ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Die andere heeft ook een Tweakers-account, maar kom hier eigenlijk nooit :o Wel leuk om een paar bekende namen hier terug te zien. MartijnGizmo uit de fotografie en een paar van het MTB forum.
Niet alleen in dit topic, maar ook nog eens in het Reichswald! :+ Gisteren die kant weer eens op gegaan, met dank aan @Daan_ voor de filmpjes/inspiratie. Uiteindelijk 53km gedaan, tig keer beide trails vanaf de Feuerturm omlaag + de paadjes in de zuidwestpunt. Ook nog beetje lopen stunten bij de MTB-kuilen. Heerlijk aan de techniek kunnen werken, vooral omdat je zo makkelijk veel herhalingen kunt doen.

Ook begrijpelijk trouwens dat het wel eens misgaat met mensen die blind erachteraan denderen, je moet wel beetje weten wat je aan het doen bent daar. :)

Na modderrit met hele dag regen op de UHR vorig weekend waren m'n remblokjes aardig klaar, toch blij dat ik de nieuwe nog even braaf was gaan inremmen vrijdagavond. :7

• Prulleman
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:22:
@SouLmaN@Prulleman
Uit deze review https://youtu.be/ZrCp52b34Uk begreep ik dat de m8100 aanzienlijk langere levensduur duur heeft dan de m7100 kettingen.
Of is de levensduur van de CS-M6100-12 cassette dermate slecht dat die niet levensduur haalt van de twee xt kettingen?
de levensduur van een cassette hangt ook erg af de staat van de ketting. Rij je met een versleten ketting rond, dan slijten je tandwielen een heel stuk harder. Ook bv een keer een rondje van 100 km met een droge ketting als je toevallig net voor die rit vergeten bent je ketting te smeren heeft een flinke impact op de levensduur van je ketting (en dus indirect op je cassette).

Het valt dus al niet mee om zaken te vergelijken bij je eigen gebruikt, laat staan vergelijken met anderen of met reviews.

ik kon een keer na 800 km al geen nieuwe ketting meer gebruiken :X, daarna gewisseld met 2 kettingen, en nu op de 12 speed wel klaar met het gedoe en gewoon besloten om de hele set op te rijden.

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MartijnGizmo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Niet alleen in dit topic, maar ook nog eens in het Reichswald! :+ Gisteren die kant weer eens op gegaan, met dank aan @Daan_ voor de filmpjes/inspiratie. Uiteindelijk 53km gedaan, tig keer beide trails vanaf de Feuerturm omlaag + de paadjes in de zuidwestpunt. Ook nog beetje lopen stunten bij de MTB-kuilen. Heerlijk aan de techniek kunnen werken, vooral omdat je zo makkelijk veel herhalingen kunt doen.

Ook begrijpelijk trouwens dat het wel eens misgaat met mensen die blind erachteraan denderen, je moet wel beetje weten wat je aan het doen bent daar. :)
Dan ben ik je vast en zeker tegengekomen gisteren?

Gister ook nog nodige tijd gestuiterd en ook bij MTB kuilen. Onze Duitse MTB collega's hebben de lipjes van aantal jumpjes mooi aangepast. d:)b

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Daan_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Dan ben ik je vast en zeker tegengekomen gisteren?

Gister ook nog nodige tijd gestuiterd en ook bij MTB kuilen. Onze Duitse MTB collega's hebben de lipjes van aantal jumpjes mooi aangepast. d:)b
Zou zomaar eens kunnen, met name in de ochtend best wat andere bikers gezien, in de middag nauwelijks mensen tegengekomen! Ik was te herkennen aan roze helm.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MartijnGizmo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Zou zomaar eens kunnen, met name in de ochtend best wat andere bikers gezien, in de middag nauwelijks mensen tegengekomen! Ik was te herkennen aan roze helm.
Vast tegen gekomen, maar niet dat ik weet een roze helm gezien ;-) Was de gene met trap ondersteuning (emtb). Lekker makkelijk omhoog en vaker naar beneden te kunnen stuiteren.

@Prulleman @Michaelg goed bezig geweest. Doe het jullie niet na !!! _/-\o_

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-11 19:29
Ik ben in de markt voor een nieuwe MTB, ik zou gezien de nogal vlakke regio hier voor een hardtail gaan. Is ook wat lichter en minder onderhoud aan,
Ik zou wederom voor carbon gaan, zoals op de racer. Ik kom op 2 fietsen waartussen ik twijfel

- Trek procaliber 9.6 2022 (2300 euro), ik zie geen verschil met de 2023 die 2650 euro moet kosten
- Canyon Exceed CF6 (2400 euro)

Heb reeds een fiets van Trek en vind die wel goed, goede dealer ook die in de buurt zit. Dus dat zet deze op de lijst. De canyon lijkt wat beter afgemonteerd met betere velgen volgens mij. Maar het canyon servicepunt is heel ver. Al kan ik bepaalde zaken wel zelf (zoals afregelen derailleur), veel dingen kan ik niet.

Qua looks vind ik de trek wat mooier, maar is de canyon uitgesproken beter? Hoe verhouden de verende vorken zich, Het is een Rockshox Recon gold RL vs een Fox Rythm 32.

Note:
De Trek heb ik 2de hands gevonden,, van Augustus 2022 met 500km gereden. De fiets ziet er ook hagelnieuw uit, alles zit nog strak, tandwielen zien er goed uit, geen schade etc. Voor de juiste prijs is dat misschien wel een koopje, hij vraagt 2000, maar daar zal nog wel wat afkunnen.

• nldls
  • Laatst online: 04-11 16:27
Wat is het belang van de merk dealer in de buurt? Iedere fietsenmaker zou een MTB toch moeten kunnen servicen? Het is niet zo dat er hele specifieke merk onderdelen op of aan zitten die speciaal bij Trek of Canyon nagezien moeten worden.,

Welk onderhoud zou je door de werkplaats willen laten doen, die niet door een willekeurige fiets specialist gedaan kunnen worden?

• Engineer Stewie
nldls schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:01:
Wat is het belang van de merk dealer in de buurt? Iedere fietsenmaker zou een MTB toch moeten kunnen servicen? Het is niet zo dat er hele specifieke merk onderdelen op of aan zitten die speciaal bij Trek of Canyon nagezien moeten worden.,

Welk onderhoud zou je door de werkplaats willen laten doen, die niet door een willekeurige fiets specialist gedaan kunnen worden?
In principe niets, maar over het algemeen onderhouden de dealers in de buurt geen canyons of andere internet bikes. Merkonafhankelijke dealers hebben we hier in de buurt niet echt.

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 18:52
Engineer Stewie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

In principe niets, maar over het algemeen onderhouden de dealers in de buurt geen canyons of andere internet bikes. Merkonafhankelijke dealers hebben we hier in de buurt niet echt.
Dan zou ik uit princiepe er met een hele grote boog omheen lopen. De winst voor de gemiddelde lbs zit m nu juist in t onderhoud en niet in de verkoop.

Sowieso is mijn ervaring bij meerdere lbsen icm mtb's bedroevend. Ze hebben r echt geen verstand van en daarom doe ik t lekker zelf. Men neme een setje inbussleutels en youtube (gmbn ofzo) en na een paar keer kan je 90% zelf voor de helft van t geld.

Mijn stelregel: kunnen ze zelf goed een mtb wiel spaken, dan kunnen ze ook meer.

• GrooV
  • Laatst online: 31-10 09:23
Ja die ken ik ook wel LBs'en die alleen spul repareren die ze zelf verkopen. Opzich niks mis mee, een Porsche dealer onderhoudt ook alleen Porsche's

Er zijn dan weer Canyon specifieke onderdelen (zoals een derailleur hanger bijv.) die ze dan zelf ook niet op voorraad of bij hun leverancier hebben.

Dat weet je als je een Canyon koopt inmiddels

Overigens doen de merken daar zelf ook aan mee, een Cannondale Lefty kan je eigenlijk ook alleen bij een Cannondale dealer laten onderhouden ivm gebrek aan handleidingen

edit: misschien kan je je regio delen dan weet er vast wel iemand een LBS die je graag wil helpen

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 04-10-2022 09:40 ]

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-11 16:26
mithe schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:57:
Pas geleden een fiets gereserveerd en dat is toen toch een Trek Roscoe 7 geworden en die kon ik woensdag eindelijk ophalen!

Gister ochtend gelijk een eerste tochtje gemaakt in de regen. Mijn focus lag vooral op plezier hebben, de techniek en het kunnen komt nog wel :) Wel heb ik de jump (of drop) gedaan wat heel leuk en spannend was!

Verder was het in mijn ogen verassend druk met veel andere mountainbikers, wandelaars, etc ondanks de regen. Gelukkig werd ik wel steeds op de ideale plekken ingehaald :X

Ik had overigens 1 rondje bij Vrechelen gemaakt van 10km, graag had ik langer gereden maar ik had nog andere verplichtingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets, zitten wel een paar dingen op die mij opvallen

Er zit een vreemde draai in je linker rem kabel
Je remmen zitten heel vreemd naar beneden? Misschien persoonlijke voorkeur maar kan mij niet voorstellen dat dat lekker rijd.
En wat cosmetische dingetjes >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETIcS1t4Td_T7KJ7ZXWdaNL9OEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnCFVCknjiutyHKxxkJXLhNW.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

• Prulleman
@Engineer Stewie de canyon is wel echt beter afgemonteerd.. een volledige slx groep(Inc remmen en cranks etc) ipv een mix van sub deore tot slx met enkel een xt derailleur.
(Denk dat het gewichtsverschil ook met name in de cranks, de rest van de groep en de wilen zit.)

De trek heeft wel een unieke isospeed in het frame, geen ervaring mee, maar schijnt wel lekker te zijn op een hardtail. En als het lokale dealer verhaal een dealbreaker is, dan maakt dat de keuze eigenlijk heel simpel.

(Persoonlijk zou ik voor de canyon kiezen, of eigenlijk voor een fully, want ik kreeg juist spijt van de hardtail keuze 5 jaar geleden ;))

Strava

• Engineer Stewie
Prulleman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:04:
@Engineer Stewie de canyon is wel echt beter afgemonteerd.. een volledige slx groep(Inc remmen en cranks etc) ipv een mix van sub deore tot slx met enkel een xt derailleur.
(Denk dat het gewichtsverschil ook met name in de cranks, de rest van de groep en de wilen zit.)

De trek heeft wel een unieke isospeed in het frame, geen ervaring mee, maar schijnt wel lekker te zijn op een hardtail. En als het lokale dealer verhaal een dealbreaker is, dan maakt dat de keuze eigenlijk heel simpel.

(Persoonlijk zou ik voor de canyon kiezen, of eigenlijk voor een fully, want ik kreeg juist spijt van de hardtail keuze 5 jaar geleden ;))
Ja, de canyon is wat beter afgemonteerd. Maar de fiets ziet er oud uit. Geen idee. Het is ook niet zo makkelijk om hem ergens te testrijden in België). Een ritje Koblenz kan, maar dat is op en af toch ook 5 uur.
Ik ga ervan uit dat je beter het ‘beste’ frame kan kiezen, maar geen idee welke van de 2 dat is. De Trek ga ik vandaag testrijden. De Canyon mss zaterdag, moet kijken of ik daar geraak.

Heb overigens een fully gehad, de BMC Agonist 02 2018 en ik zette de achterdemper altijd dicht… Schiet niet op dan en kan je beter een hardtail nemen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Ja, de canyon is wat beter afgemonteerd. Maar de fiets ziet er oud uit. Geen idee. Het is ook niet zo makkelijk om hem ergens te testrijden in België). Een ritje Koblenz kan, maar dat is op en af toch ook 5 uur.
Ik ga ervan uit dat je beter het ‘beste’ frame kan kiezen, maar geen idee welke van de 2 dat is. De Trek ga ik vandaag testrijden. De Canyon mss zaterdag, moet kijken of ik daar geraak.

Heb overigens een fully gehad, de BMC Agonist 02 2018 en ik zette de achterdemper altijd dicht… Schiet niet op dan en kan je beter een hardtail nemen.
Persoonlijk zou ik ook voor de Canyon kiezen. Zijn wel fietsenmakkers die even mopperen dat ze verzoek krijgen dat fiets niet bij hun vandaan komt, maar meeste onderhoud wel willen doen. Dit brengt ook weer geld in laatje. Soms zijn ze minder happig om merk/fiets specifieke onderdelen te vervangen. Zoals lagers, headset, hangers. Deze zullen ze dan bij Canyon moeten bestelen. Maar groepset onderhoud, vork, wielen, remmen etc. zijn onderdelen die ze vaak zelf op voorraad hebben en of makkelijk kunnen bestelen.

Er is ook een mogelijkheid om Canyon fietsen te testen in Valkenburg op afspraak. Je kun deze dan daar op lokale trails testen. https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html

Als je damper altijd dicht moet zetten, dan kan het ook zijn dat deze niet goed staat/stond afgesteld (sag/rebound/volume spacers etc.). Niet goed afgestelde damper komt helaas vaker voor dan je zou denken. Dit heeft ook even tijd nodig om juiste afstellingen te vinden.

Op de Neuron de (Fox float x) altijd openstaan. Op de Spectral wordt dit automatisch geregeld voor mij door de lyrik flight Attendant, maar hier parameters meegegeven van meer open

• Engineer Stewie
Daan_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Er is ook een mogelijkheid om Canyon fietsen te testen in Valkenburg op afspraak. Je kun deze dan daar op lokale trails testen. https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html
Die mogelijkheid had ik al gevonden, maar daar hebben ze geen Exceed om te testen, dus dat wordt lastig. Ze hebben er zelfs geen enkele XC MTB.

Als ik heel vroeg op pad ga, dan kan ik zaterdag wel in Koblenz geraken. Ga wachten met de fiets te bestellen tot ik daar ben geweest.

• GrooV
  • Laatst online: 31-10 09:23
Let wel op dat je bij een 2e hands Trek geen levenslange garantie hebt op het frame maar op 3 jaar vanaf de verkoopdatum. Ook dien je de originele bon te hebben. Datum op de bon + 3 jaar is je garantie dus bij opvolgend eigendom.

Dat is overigens bij bijna alle merken met langere carbon garanties.

Ik zou sowieso voor een nieuwe fiets gaan als dit je budget is

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 04-10-2022 11:25 ]

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

de trek is "mooier" omdat ie een doorlopende lijn heeft van de toptube naar de seatstays.
maar effectief is de geo vergelijkbaar (als ik even snel kijk tenminste, bvbalhoofd 68.8 vs 69). Het zijn in ieder geval beide gewoon XC fietsen, en niet richting een trail hardtail of LTHT met een "modernere" geo, zoals bv een trek roscoe of canyon stoic.

Strava

• Engineer Stewie
Prulleman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

de trek is "mooier" omdat ie een doorlopende lijn heeft van de toptube naar de seatstays.
maar effectief is de geo vergelijkbaar (als ik even snel kijk tenminste, bvbalhoofd 68.8 vs 69). Het zijn in ieder geval beide gewoon XC fietsen, en niet richting een trail hardtail of LTHT met een "modernere" geo, zoals bv een trek roscoe of canyon stoic.
Mijn eerste gedacht was een Canyon Neuron 6 (alu), maar ben dan van fully afgestapt omdat ik de demper altijd lockte op de BMC. Mss moet ik die terug overwegen... Zoveel keuzes.

Maar veel meer budget als dat heb ik er niet voor over, het is een fiets voor erbij en af en toe eens in de bos te kunnen crossen en mss over de mijnterrils (woon in Belgisch Limburg, Beringen, dus kort bij de B-mine). ZIe dat liggen vanuit mijn slaapkamer...
Daar komt een fully bvb meer van pas, maar in een bos maakt dat niet zoveel,

• Mistraller
Engineer Stewie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:48:
Ik ben in de markt voor een nieuwe MTB, ik zou gezien de nogal vlakke regio hier voor een hardtail gaan. Is ook wat lichter en minder onderhoud aan,
Ik zou wederom voor carbon gaan, zoals op de racer. Ik kom op 2 fietsen waartussen ik twijfel

- Trek procaliber 9.6 2022 (2300 euro), ik zie geen verschil met de 2023 die 2650 euro moet kosten
- Canyon Exceed CF6 (2400 euro)

Heb reeds een fiets van Trek en vind die wel goed, goede dealer ook die in de buurt zit. Dus dat zet deze op de lijst. De canyon lijkt wat beter afgemonteerd met betere velgen volgens mij. Maar het canyon servicepunt is heel ver. Al kan ik bepaalde zaken wel zelf (zoals afregelen derailleur), veel dingen kan ik niet.

Qua looks vind ik de trek wat mooier, maar is de canyon uitgesproken beter? Hoe verhouden de verende vorken zich, Het is een Rockshox Recon gold RL vs een Fox Rythm 32.

Note:
De Trek heb ik 2de hands gevonden,, van Augustus 2022 met 500km gereden. De fiets ziet er ook hagelnieuw uit, alles zit nog strak, tandwielen zien er goed uit, geen schade etc. Voor de juiste prijs is dat misschien wel een koopje, hij vraagt 2000, maar daar zal nog wel wat afkunnen.
Precies om dezelfde redenen ook in dit segment uitgekomen; ben ook al wat ouder dus geen spannende technische afdalingen meer en op vakantie gaan er nooit bikes mee.
Ik heb ook op die Trek gezeten, maar uiteindelijk voor de Scott Scale 925 gegaan; was op voorraad en een voorblad van 32 tov 30 op de trek. (En de exceed heeft een 34) Ik vond de Scott mooier; ik hou niet van die grote zichtbare letters op de downtube. En ja, ik heb ook al een Scott racer, en die bevalt ook.
Isospeed voelde ik bij Mantel natuurlijk helemaal niks van. Ik vraag mij af hoeveel meerwaarde het bij een MTB heeft als je toch al een lagere bandenspanning rijdt; die vangt het merendeel van de klappen al op zou je zeggen. Bij een racer vind ik het logischer. Heb ik zelf dus niet echt meegewogen in het besluit.
Scott is bij Mantel 2499 vaste showroomprijs (maar mogen ze niet mee adverteren blijkbaar). Ik weet niet meer zeker of er op de Trek ook een showroomprijs zat, meen van wel maar kan zijn niet specifiek ook op de procaliber 9.6.
Zowel de Trek als Canyon hebben toptube protection (maw je stuur kan niet omklappen zodat je toptube bekrast). Maar bij in de auto leggen bijv. kan juist dat wel een beetje hinderen wellicht.
Ik heb ook meegewogen dat Mantel hier in de buurt zit, en een LBS (scott dealer) die het eventuele onderhoud kan doen, onze racers worden daar al "onderhouden". (puur voor garantie en zekerheid want het meeste doe ik eigenlijk zelf)
Ik zou als ik jouw argumenten lees voor de Trek gaan, en wellicht navragen of er een groter voorblad op kan.

---------------

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11 12:27
Op de derailleur hanger na zijn er weinig Canyon specifieke slijtage onderdelen volgens mij. Ik hoor er mijn fietsenmaker nooit over in ieder geval.

Een derailleurhanger zou sowieso in je reserve arsenaal willen hebben. Die heb ik al 2x gebroken in 3 jaar tijd.

• Prulleman
Rudolf schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:54:
Op de derailleur hanger na zijn er weinig Canyon specifieke slijtage onderdelen volgens mij. Ik hoor er mijn fietsenmaker nooit over in ieder geval.

Een derailleurhanger zou sowieso in je reserve arsenaal willen hebben. Die heb ik al 2x gebroken in 3 jaar tijd.
De exceed heeft in ieder geval een udh, die kan je in principe overal kopen. En ook al zou een bepaald merk nog niet over zijn op udh, zou het een schande zijn als die dealer geen udh op voorraad heeft.

Strava

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Is het normaal dat je ketting slap hangt in ruststand in de hoogste versnelling? Tijdens het trappen staat er wel spanning op, schakelen gaat prima. In de hoogste versnelling staat er geen spanning op de derailleurkabel. Fiets is 9 maanden oud (max. 1000 km mee gereden), kabel zal misschien iets uitgerekt zijn dus heb die wat aangespannen. Maar ketting blijft natuurlijk doorhangen.

Kwam erachter nadat ik de ketting er weer op had gelegd na een grondige schoonmaak (knarste nogal), of hij voor de schoonmaak ook al doorhing weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5B-ijYPVM-8RdxOCfM1GkjwEsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tcVjM1hS5Pn4yRUPyI09E5f.jpg?f=fotoalbum_large

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

Rmg

Thijskoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:39:
Is het normaal dat je ketting slap hangt in ruststand in de hoogste versnelling? Tijdens het trappen staat er wel spanning op, schakelen gaat prima. In de hoogste versnelling staat er geen spanning op de derailleurkabel. Fiets is 9 maanden oud (max. 1000 km mee gereden), kabel zal misschien iets uitgerekt zijn dus heb die wat aangespannen. Maar ketting blijft natuurlijk doorhangen.

Kwam erachter nadat ik de ketting er weer op had gelegd na een grondige schoonmaak (knarste nogal), of hij voor de schoonmaak ook al doorhing weet ik niet.
[Afbeelding]
Nee, dat hoort niet.

Als ik moet gokken is hij niet goed door je derailleurgehaald.

Of mogelijk staat je derailleurnog gelocked. iig een foto van je achterwiel/casette/derailleur zou helpen

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 04-10-2022 14:16 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[Afbeelding]
Kan van alles zijn.
* ketting niet goed erop gelegd
* B tension
* etc..

Controleer tevens je ketting met kettingslijtage meter. Is deze nog goed?

Check de stappen eens zoals uitgelegd in onderstaande filmpje.

• Prulleman

[Afbeelding]
inderdaad niet OK, mijn toevoeging aan het lijstje mogelijke oorzaken:

- Freehub teveel weerstand
Testen: stilstaan en achteruit trappen, je moet met achteruit trappen gewoon de cassette achteruit kunnen draaien (freehub hoor je dan tikken, net zoals je benen stilhouden tijdens het rijden), alternatieve test: wiel eruit en voelen hoe soepel de cassette achteruit draait, met een slinger blijft ie niet eindeloos draaien, maar je moet wel even RRRrrrrrt horen zeg maar.
Oorzaak van teveel weerstand.. kan van alles zijn, verkeerde montage, steekas te strak, lagers verrot, pallen/rachet mechanisme verrot etc.

- Trapas / bb lagers teveel weerstand
Testen: ketting van je voorblad halen en een slinger aan je cranks geven, die moeten wel een paar rondjes maken
Oorzaak, meestal versleten lagers, kan best met 1000km, maar ook verkeerde montage, afhankelijk van het type bv de preload of de spacers

Ik heb dit zelf een keer gehad na het schoonmaken van mijn vorige hub, een hope pro 4, als bv die groene seal niet volledig in het gootje valt, dan heb je een hoop meer weerstand en kan je niet soepel achteruit trappen, of je benen stilhouden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26w_RxOabZW826R4ZYV1LiHGrZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLqOBsBgObZRuKXipFQJ2YAT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 04-10-2022 14:38 ]

Strava

• Mistraller
Daan_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Controleer tevens je ketting met kettingslijtage meter. Is deze nog goed?
Lijkt me dat na 1000km je ketting nog niet zo gerekt kan zijn dat ie zo slap hangt.

De derailleurkabel heeft niets van doen met de spanning op de ketting in elk geval. En lukraak aan je kabelspanning draaien is ook niet altijd handig want dan schakelt het niet goed. Slaphangen van die kabel hoort in elk geval ook niet.

Er vanuit gaand dat de crank vrij ligt op deze foto, kan het ook niet de Bscrew, stroef draaiende body, derailleurwieltjes of ketting buitenom zijn.... Want dat trekt de kooi allemaal wel strak.

Dus OF de veer op de kooi gaat nog stroef, of wellicht was je ketting altijd al te lang. Dat zouden mijn 2 cents zijn.

Kan je hem met de hand wel strak zetten, dat ie dan ook zo blijft staan?

---------------

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 16:35
Rmg schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Nee, dat hoort niet.

Als ik moet gokken is hij niet goed door je derailleurgehaald.

Of mogelijk staat je derailleurnog gelocked. iig een foto van je achterwiel/casette/derailleur zou helpen
Denk dit is de winnaar.

Linksonder op de foto onder t canyon logo....das wel rare knik in de ketting. Lijkt of ketting om dwars geleider van de derrie kooi zit.

En anders een verkeerde route tussen de derrie wieltjes. Daar gaat t ook vaak mis.

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 04-10-2022 15:37 ]

• Thijskoman
Thx voor de reacties. Ketting, freehub en trapas zijn in orde. Volgens mij ligt de ketting er correct op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz6vyyrRgw5D1f7QEsPItXGr3a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxJcrrleOLLfR9KDO2mygRju.png?f=fotoalbum_large

Ik kon de ketting met de hand strak zetten, maar hij bleef niet staan. B-schroef 2 mm aangedraaid en nu blijft hij wel strak. Opgelost dus, alleen de versnellingen lopen nog niet helemaal lekker door dus nog even in de weer (derailleurkabel staat in hoogste versnelling nog steeds niet strak).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UoMmnk3jQxC9MtTpvGvmiYoOaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybdS3HrIuT8MCJQMb904qWSv.png?f=fotoalbum_large

• Prulleman
@Thijskoman je weet dat je derailleur een markering heeft voor de juiste b-tension?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H09nJQnmPBrdcKBWafA8a_-I8qk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Ntr8FGQGBvR6IEvqYB1tgf3.png?f=user_large

als je dat niet haalt, dan is:
- je ketting te lang
- zit je derailleur niet goed op je padje

Strava

• Thijskoman
@Prulleman Dat wist ik niet, ik heb hem nog strakker aangedraaid om hem in deze positie te krijgen.

• Prulleman
@Thijskoman en heeft het geholpen?

Strava

• Mistraller
Thijskoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:51:
Thx voor de reacties. Ketting, freehub en trapas zijn in orde. Volgens mij ligt de ketting er correct op:
[Afbeelding]

Ik kon de ketting met de hand strak zetten, maar hij bleef niet staan. B-schroef 2 mm aangedraaid en nu blijft hij wel strak. Opgelost dus, alleen de versnellingen lopen nog niet helemaal lekker door dus nog even in de weer (derailleurkabel staat in hoogste versnelling nog steeds niet strak).
[Afbeelding]
Op basis van foto 1 denk ik nog altijd dat de ketting te lang is. Kooi gaat te ver naar achter op kleinste kransje, en op het grootste blad verwacht ik dat je kooi nog altijd ruimte heeft. (je moest er eigenlijk nog eentje verder schakelen maar dat ging wellicht niet omdat je ook de spanning van de derailleurkabel hebt opgehoogd?)
@Prulleman Goeie tip, deze markering kende ik nog niet. Meteen gecheckt, bij mij staat ie flush 8)

---------------

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-11 16:05

Nox

Noxiuz

Thijskoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuwere 12speed derries komen met een clutch die de veerspanning verhoogd. Controleer even of die goed staat (foto of video op youtube even opzoeken). Zou niet zoveel slack moeten veroorzaken maar niemand riep het en je moet het wel goed zetten.

Overigens kijk hoeveel weerstand je hebt met achteruit trappen of draaien van je hub.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-11 16:05

Nox

Noxiuz

djeck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Je remmen zitten heel vreemd naar beneden? Misschien persoonlijke voorkeur maar kan mij niet voorstellen dat dat lekker rijd.
[Afbeelding]
@mithe laat bij de winkel even je remkabel inkorten. Deze is veel te lang met risico op haken, hoort gewoon niet. Remmen wat meer horizontaal en stel ze zo af dat je er met een wijsvinger bij kan. (Da's precies genoeg power voor hydraulische schijfremmen). Ook je shifter mag meer omlaag gedraaid worden.

Je hebt een dropper zie ik? Gebruikte je die bij de drop? Die geeft enorme mogelijkheden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Toertocht Reichswald-Mookerheide van 30 oktober is geannuleerd. i.v.m. niet verkrijgen van vergunning voor Duitse Reichswald. Zie website voor meer informatie mocht je je ingeschreven hebben.
https://tcgennep.nl/mount...t-reichswald-mookerheide/

Persoonlijk heb ik niks met toertochten en als deze er was. Dan zocht ik vaak een rustiger deel van het bos op of zoals dit jaar maar een Trail clinic geboekt elders.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:45:
Toertocht Reichswald-Mookerheide van 30 oktober is geannuleerd. i.v.m. niet verkrijgen van vergunning voor Duitse Reichswald. Zie website voor meer informatie mocht je je ingeschreven hebben.
https://tcgennep.nl/mount...t-reichswald-mookerheide/

Persoonlijk heb ik niks met toertochten en als deze er was. Dan zocht ik vaak een rustiger deel van het bos op of zoals dit jaar maar een Trail clinic geboekt elders.
Jammer! Dan maar eens een keer een los ritje Reichswald plannen binnenkort. Inderdaad net zo leuk, die tocht was grotendeels toch over de vaste routes van Mook en Groesbeek en dan een klein stukje Reichswald. Maar vooral wel zuur voor de organisatie.

• Mjelnir
Daan_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:45:

Heb je nog tips voor goede clinics ? Zie buiten mikeys bike adventures waar ik goede verhalen over hoor de bomen door het bos niet meer.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Jammer! Dan maar eens een keer een los ritje Reichswald plannen binnenkort. Inderdaad net zo leuk, die tocht was grotendeels toch over de vaste routes van Mook en Groesbeek en dan een klein stukje Reichswald. Maar vooral wel zuur voor de organisatie.
Mocht je wat meer van Reichswald willen zien. Heb nog wel een 70km route om mijn website staan. Die pakt stuk van de Diepen t/m Kleve mee en stukje langs de Niers.
Mjelnir schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Heb je nog tips voor goede clinics ? Zie buiten mikeys bike adventures waar ik goede verhalen over hoor de bomen door het bos niet meer.
Heb nu aantal clinics gedaan bij mtbflow.nl. Hij hamert vooral op je houding en doorkijken. Maakt veel filmpjes en je krijgt n.a.v. de filmpjes feedback. Filmpjes krijg je na de clinic ook opgestuurd....

Trail Clinic staat als eerste hier op de agenda, Om wat meer tips te krijgen voor (vlakke)bochten. En er staat nog een Enduro clinic gepland met wat mede Tweakers... Beide clinics al eens eerder gedaan dit jaar en waren voor mij erg leerzaam en ook erg leuk om te doen.

[small]Nu met dit mooie weer. Dagelijks te vinden op de fiets om beetje te werken aan techniek/vertrouwen. En merk dat bij mij nog wel eens mis gaat met doorkijken. Zondag vooral focus op de jumpjes en snelheid houden. Maandag avond keer of 30 de afdaling bij de brandtoren naar beneden gestuiterd. Focus vooral op goed doorkijken. Merk dat snelheid/vertrouwen er nu wel lekker in zit. Gister Enduro lusje aantal keer gedaan. Straks weer eens kijken wat ik ga doen ....

De emtb helpt ook wel om meer focus te kunnen leggen op techniek. Kan nu vaker/makkelijker omhoog om zo vaker naar benden te kunnen stuiteren.

[ Voor 124% gewijzigd door Daan_ op 05-10-2022 11:30 ]

• Mistraller
djeck schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]
Die stickertjes idd.... Ik heb de fabrieksstickers van mijn beide scotts wel verwijderd, maar die winkelstickers zijn veel dunner, en ik ken de kleefkracht niet. Gaan die er een beetje netjes af? Nu heb ik een Mantel sticker en die kleurt wel redelijk bij de bike, maar toch...
Te lange kabels heb ik op mijn fietsen ook, maar hydr. remleidingen inkorten was me tot nu toe teveel werk, ik heb ze met zo'n dingetjes netter gebundeld.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51FPBWZmnSL._AC_SS130_.jpg

---------------

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mistraller schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Die stickertjes idd.... Ik heb de fabrieksstickers van mijn beide scotts wel verwijderd, maar die winkelstickers zijn veel dunner, en ik ken de kleefkracht niet. Gaan die er een beetje netjes af? Nu heb ik een Mantel sticker en die kleurt wel redelijk bij de bike, maar toch...
Te lange kabels heb ik op mijn fietsen ook, maar hydr. remleidingen inkorten was me tot nu toe teveel werk, ik heb ze met zo'n dingetjes netter gebundeld.
[Afbeelding]
Laatst Mantel sticker verwijderd van fiets van mijn vrouw. Heb de haar föhn erbij gepakt. Warm maken en met plastic bande lichter zonder krassen eraf gekregen. (ook op een carbon frame)

Persoonlijk zou ik remleiding in korten. ziet er netter uit. Mijn Spectral ON kwam met iets te lange remleiding voor. In 10min tijd ingekort en quickbleed gedaan. Hield 20 a 30cm leiding over ;-)

• Engineer Stewie
Ik heb nu een MTB getest met zowat dezelfde stack en reach als mijn oude MTB (die ik nietmeer heb) en die lijkt nu veel te klein, ik vind dat ik nogal rechtop zit. Is dat omdat ik ondertussen een racefiets gewend ben?
Geloof wel dat mijn oude MTB een langere stuurpen had dan standaard, kan dat zoveel schelen?

Ik ben 1m75, met en binnenbeenlengte van 88.2cm.
Ik had een BMC agonist 02 in maat M, ik heb een Trek X-caliber 9 ML getest (ik zou de procaliber nemen, die is bijna identiek). Ik vind nergens een Trek in maat L om te testen, echt vervelend dat er nergens fietsen voorradig zijn hier.

Weet niet goed wat te doen nu, straks nog maar eens overleggen met de dealer ook.

• Mistraller
Engineer Stewie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:24:
Ik heb nu een MTB getest met zowat dezelfde stack en reach als mijn oude MTB (die ik nietmeer heb) en die lijkt nu veel te klein, ik vind dat ik nogal rechtop zit. Is dat omdat ik ondertussen een racefiets gewend ben?
Geloof wel dat mijn oude MTB een langere stuurpen had dan standaard, kan dat zoveel schelen?

Ik ben 1m75, met en binnenbeenlengte van 88.2cm.
Ik had een BMC agonist 02 in maat M, ik heb een Trek X-caliber 9 ML getest (ik zou de procaliber nemen, die is bijna identiek). Ik vind nergens een Trek in maat L om te testen, echt vervelend dat er nergens fietsen voorradig zijn hier.

Weet niet goed wat te doen nu, straks nog maar eens overleggen met de dealer ook.
Flinke bbl voor je lengte?
Bij Mantel in Utrecht staat nog een Procaliber9.6 in ML en L, misschien is dat een optie? Strik erom en meenemen als ie bevalt :+

---------------

• Engineer Stewie
Mistraller schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Flinke bbl voor je lengte?
Bij Mantel in Utrecht staat nog een Procaliber9.6 in ML en L, misschien is dat een optie? Strik erom en meenemen als ie bevalt :+
Klopt, daarom pas ik ook niet op een emonda 54 (de zadelpen is niet lang genoeg) en rij ik dus een emonda 56.

Utrecht is ver, maar heb een procaliber bij Mantel in Don Bosh in bestelling staan, het is te zeggen 2... Een ML en L. Dus dat is een optie voor zaterdag. Maar koop in principe liever lokaal.
Maar als ik enkel daar kan testen koop ik hem daar wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Engineer Stewie op 05-10-2022 15:54 ]

• ZanielGa
Van het weekend had ik weinig motivatie om te gaan rijden, maar deze week werd het mooi weer dus vrij gevraagd voor vandaag.

Omdat het soms lekker is om een doel te hebben stond vandaag op de planning om van 2x lopen op Kwintelooyen 1x lopen te maken. (Was niet van plan om meerdere rondes daar te rijden dus het moest in 1 ronde gebeuren) Zoals altijd gestart bij Leersum en meteen het nieuw aangelegde deel te rijden waar van de zomer een valwind overheen is gegaan. Was voor een groot deel niet mijn soort stuk, trailbuilders zijn toch dol op kombochten en grote zandbulten. Maarja, wat doe je eraan.

Maar in elk geval, door naar Amerongen en vandaar door naar Rhenen.Ze lagen er allebei prima bij. Vanaf Rhenen door naar Kwint. Beentjes konden zeker niet klagen dat ze niet warm gedraait waren.

Vorige keer dat ik op Kwint stond kwam ik de eerste van de 2 klimmen bijna op maar stond net voor de bocht bovenaan stil en was ik te zwak om gewoon nog even dat bochtje om te komen. Maar ik wist dus zeker dat het mogelijk moest zijn om die klim te halen. Voor de 2e klim waar ik moest lopen had ik nog weinig hoop.

Dus eerst die heerlijke lange klim op, wel wat rusten tijdens de klim maar dan gewoon op de vlakkere stukken zonder voetjes aan de grond. Maarja, daarna kwamen de afdalingen. Die lagen er gewoon fantastisch bij. Denk dat de recente regen veel zand heeft weggespoelt dus het was één grote wortelbende. Echt super.

Maarja, dan kom je bij je doel aan. De gevreesde klim. Dus meteen het gas erop. Helaas zijn die wortels in de klimmen er ook. Kom op een verkeerde lijn, snelheid is eruit. Beentjes zijn te zwak om weer op gang te komen en het doel is niet gehaald en het wordt toch weer lopen.

Na wat uitrusten dus maar weer verder en ineens denk je.... "Ik weet toch zeker dat die 2e klim nu niet meer gaat komen". Ben ik blijkbaar dus zonder het te merken die andere van de 2 opgereden. Had ik mijn doel ineens wel gehaald. Helemaal trots op mezelf.

Daarna weer via Rhenen terug naar Amerongen. Leuke Tech-lijntje daar ook meegepakt. Ging soepeltjes..... behalve die stomme boom van vorige keer. In plaats van op de grond te liggen zoals ik de keer met Hans_Lenze deed stond ik nu gelukkig tegen de boom geleund en kon ik zonder voetjes aan de grond toch het lijntje voltooien.

Op Leersum nog even moeite gehad met een leuk lijntje op een klimmetje waar je in plaats van tussen de boomwortels door gaat gewoon direct de wortel op hopt. 1e Keer achterwiel niet hoog genoeg neerzetten dus glijdt die zijwaarts met de wortel mee. 2e Keer er op komen maar dan eigenlijk stilstaan, dus die poging telt niet. 3e Keer er tenminste netjes opstaan en voldaan doorrijden.

Terug bij de auto 67km op de teller, 4 uur gereden. Gemiddelde van 62 en een max van 193. Geslaagd ritje zou ik zeggen.

Edit: Soms is het fijn om een doel te hebben. Maakt niet uit of je het haalt of niet, als je maar je best doet om het te halen.

TLDR: I Rock, Go me!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:11
ZanielGa schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:35:
Terug bij de auto 67km op de teller, 4 uur gereden. Gemiddelde van 62 en een max van 193. Geslaagd ritje zou ik zeggen.

Edit: Soms is het fijn om een doel te hebben. Maakt niet uit of je het haalt of niet, als je maar je best doet om het te halen.

Zo mooie stats hoor :) Ik heb vorige week voor het eerst Leersum gereden en toen Amerongen erachteraan gedaan. Vond het met 38km en mijn langste tocht tot nu toe wel goed geweest op de vrije ochtend :D

Sowieso nog niet zo lang bezig. Deze zomer kreeg ik m'n Exceed. Kreeg eerst corona waarna ik een paar weken niet kon sporten en daarna op vakantie dus begon niet heel soepel. Na de zomervakantie mijn vrjie dag gaan benutten als de kids op school zijn om 's ochtends een rondje van 1.5 a 2u te maken. Denk dat er nu een rit of 7 op zit en merk de laatste weken echt een boost in zelfvertrouwen. Kom-bochten gaan makkelijker, merk een toename in snelheid en gewoon algeheel soepeler over de trails gaan. Blijft wel tricky om bij vermoeidheid goed vooruit te blijven kijken en geen fouten te maken. Maar desondanks alleen een keer gecrasht in de eerste rit en daarna alleen wat close-calls aan weg glijdende wielen gehad.
Afgelopen week zelfs een jump(je) gemaakt voor ik het door had. Zag vrij laat een beste kuil na een boomstam komen waar ik in zou zijn geland (met waarschijnlijk OTB tot gevolg) en ineens voelde ik m'n achterwiel na die kuil weer landen :D Wel lekker om wat progressie te merken.

[ Voor 11% gewijzigd door Southern Sun op 05-10-2022 17:26 ]

• ZanielGa
Ja het is heerlijk als je verbetering merkt. Maakt niet uit of het conditie of skills of iets anders is. Gewoon dat je beter wordt.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
ZanielGa schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:35:
[knip] In plaats van op de grond te liggen zoals ik de keer met Hans_Lenze deed stond ik nu gelukkig tegen de boom geleund en kon ik zonder voetjes aan de grond toch het lijntje voltooien.
[knip]
Yeah! Go ZanielGa!
Het doel hebben om niet af te stappen bij Kwintelooijen vind ik al heel ambitieus. Dat rondje heb ik nog nooit gehaald zonder afstappen.
Broertje had het er ook al over dat ik echt ff een rondje Leersum moet gaan fietsen om het nieuwe stuk te proberen. Hij dacht dat ik het wel leuk zou vinden.
Even tegen het boompje leunen vind ik op het tech-lijntje geen schande. Het is echt een irritant krappe vork van twee bomen.

Ik ben langzaam aan het wennen aan m'n nieuwe baan en minder kapot. Weer een keer een rondje zie ik wel weer zitten!

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1 ... 217 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic