Nu twijfel ik weer of je toch niet leftyhouse was. Thnx iigPrulleman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:03:
[...]
bedoel je deze?
https://www.eighty-aid.com/en/services
maar leftyhouse zit wel in gent
Over het vervangen van de ketting om de x km om de casette te besparen. Ik heb hier 4 10speed fietsen (iedereen uit het gezin 1) met dezelfde ketting. Helpt het dan ook om de kettingn onderling te wissellen? Of is het beter om 4 extra kettingen te hebben, dus voor iedere fiets 1?
Ik ben nu in beide parken 1 keer geweest en beiden keren regen helaas. Zojuist terug gekomen vanaf Green Hill Bikepark en 't was echt geweldig. In een dag niet alles kunnen zien (ook vanwege de regen) maar zeker voor herhaling vatbaar.drBunhead schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:46:
Ik hoor graag hoe Green Hill bevalt. Wil ergens komende maand nog die kant op. Zit te twijfelen tussen Winterberg en Green Hill.
De lift is even anders (nog nooit een sleeplift gebruikt met de fiets) maar heel eenvoudig en super fijn.
De wat natuurlijke routes waren vanwege de modder erg slecht te doen en helaas meerdere keren onderuit gegaan (alles heel, ego gedeukt
:strip_exif()/f/image/wFcDPH2Q5tHRfWwqJwneCEI9.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 24% gewijzigd door WoBBeL op 17-09-2022 12:30 ]
Ketting wissel je als deze tegen slijtagepunt aanzit. Ga je er overheen en fiets je te lang door. Dan slijt je cassette en kettingblad sneller.IJsbeer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:
Over het vervangen van de ketting om de x km om de casette te besparen. Ik heb hier 4 10speed fietsen (iedereen uit het gezin 1) met dezelfde ketting. Helpt het dan ook om de kettingn onderling te wissellen? Of is het beter om 4 extra kettingen te hebben, dus voor iedere fiets 1?
Koop een kettingslijtage meter voor paar euro. En vervang ketting als deze dat aangeeft. Gooi oude ketting niet weg. Als cassette tegen het einde aanzit kun je deze vast nog gebruiken om cassette op te rijden.
Wisselen om het wisselen om de xxx kilometer vind ik persoonlijk onzin. Meten is weten. Dus ketting slijtagemeter is je vriend
—————
Van de emtb straks toch maar de Rekon 2.4 (achter) vervangen voor een Minion DHR I 2.4I. Zag dat het in NL goed nat was. Laatste rit die ik gedaan heb bij iets natter weer. Glibberde de Rekon achter net iets te veel. Eens kijken hoe de Minion DHR II voor en achter bevalt. Eerst nog weekje genieten van het goede weer
Zal vast ook te maken hebben met mijn gebrekkige techniek dat glibberen en glijden. Hiervoor nog twee clinics staan. Trail en nog een een Enduro clinic met paar mede Tweakers.
[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 17-09-2022 14:23 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
@Daan_ mijn favoriete band! Kost wat (zeker met die max terra compound) maar ik ben er super blij mee. Hij is wat zacht en slijt sneller maar dat heb ik er wel voor over
WoBBeL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:13:
@Daan_ mijn favoriete band! Kost wat (zeker met die max terra compound) maar ik ben er super blij mee. Hij is wat zacht en slijt sneller maar dat heb ik er wel voor over
Bike discount had wat korting. Wilde toch een 2.4. De 2.6 vond ik net te…… Fiets kwam met een Minion DHR II 2.6 (27,5) en Assegai 2,5 (29).
Kan altijd nog eens testen met de Assegai voor.
De Trail doet zijn naam wel eer aan. Ik vind de Enduro vooral vreemd, die is nauwelijks zwaarder dan de Trail, waar de concurrentie (de 'echte' endurobanden) bijna anderhalf keer zo zwaar is. Als ik weet dat ik ergens heen ga waar niet echt scherpe stenen liggen, dan gooi ik de Enduro er op want ik vind het verder een hele fijne band, anders pak ik de Magic Mary Super Gravity.Klitse schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:28:
[...]
Nadeel van de Trail is de wat minder stevige casing ten opzichte van een echte enduro band. De reden dat ik een setje continentals (Der Baron/Trailking) heb liggen. Voor het echt ruige werk.
Voor dingen als Reichswald/Teutoburgerwald red ik me prima op een Enduro/Cross combi (FS Moxie), of zelfs met Trail/Race (HT Eccentric).
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Duchenne Heroes (3 days) zit erop! 
Niet de zwaarste routes gekozen, maar toch 260km en 4400 hoogtemeters weggetrapt in 3 dagen.
Geweldig georganiseerd en prachtig om te fietsen, ik kan het iedereen aanraden!
Helaas wel veel last gehad van m'n handen en schouders/nek, dus ergens is mijn houding toch nog niet ideaal. Echter zou ik niet weten waar ik het nog moet zoeken. Ik heb al 3 bike fittings laten doen, heb al tig verschillende stuurtjes, stuurpennen, grips, handschoenen en afstellingen geprobeerd maar niets lijkt (echt) te helpen.
Mede daarom overweeg ik om mijn Giant weg te doen en een andere fiets te kopen. Of dat dan weer een mountainbike wordt weet ik niet, een gravel bike lijkt me ook tof... Maar de vraag is of het daarmee beter gaat zijn. Ik word er een beetje moedeloos van, want het heeft al veel geld en tijd gekost en nog steeds is het niet opgelost.
Niet de zwaarste routes gekozen, maar toch 260km en 4400 hoogtemeters weggetrapt in 3 dagen.
Geweldig georganiseerd en prachtig om te fietsen, ik kan het iedereen aanraden!
Helaas wel veel last gehad van m'n handen en schouders/nek, dus ergens is mijn houding toch nog niet ideaal. Echter zou ik niet weten waar ik het nog moet zoeken. Ik heb al 3 bike fittings laten doen, heb al tig verschillende stuurtjes, stuurpennen, grips, handschoenen en afstellingen geprobeerd maar niets lijkt (echt) te helpen.
Mede daarom overweeg ik om mijn Giant weg te doen en een andere fiets te kopen. Of dat dan weer een mountainbike wordt weet ik niet, een gravel bike lijkt me ook tof... Maar de vraag is of het daarmee beter gaat zijn. Ik word er een beetje moedeloos van, want het heeft al veel geld en tijd gekost en nog steeds is het niet opgelost.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
@TommyGun Het kan ook gewoon aan je zelf liggen en niet aan de fitting, binnen een goed aangemeten zit kun je nog slecht zitten (ook op een gravelbike) als je bijvoorbeeld je rug erg bol maakt ipv je rug rechter en knik uit heupen haalt.
Dat geld ook voor staan: sterke rechte rug vs gespannen bolle rug en in afdaling afdaling wil je wisselen tussen "bos stance" (ⒸBen Cathro) en actieve houding, maar voorkomen dat je aan je fiets naar achter hangt.
Ik heb zelf ook veel rugproblemen gehad (ook buiten fietsen). Maar bij mij zat het in verkorting in kuiten/hamstrings en rugspieren waardoor ik bv ook niet fatsoenlijk voor over kon en mooie knik in heupen kon maken zonder spanning op bovenste rugspieren. En gebrek aan mobiliteit in thoriac spine. Maar het kan dus van 'ver' in je lichaam komen; korte kuiten zorgden voor bolle rug en dus daar bovenin voor spierpijn, maar probleem lag niet perse in de rug, die was verkrampt geraakt door te lang daar mee te fietsen vermoedelijk.
Een fysio heeft dat opgelost en me pakket stretches en oefeningen gegeven waar ik het nu mee kan reguleren.
Ik merk het nu alleen na hele intensieve DH dagen en dan ook in me nek van hoofd omhoog houden, of heel technische trails waar ik dan onbewust toch meer gespannen ben in de schouders.
Sowieso hoe meer knik bij heupen hoe makkelijk je hoofd om hoog kan tillen om naar voren te kijken, is je rug bol, dan moet je nek meer tegen die bolling in naar achter om naar voren te kijken. En het is geen wielrennen je moet dingen zien aankomen, hoe verder je naar voren kijkt hoe makkelijker MTB is en hoe minder verkrampt je van wortel naar wortel gaat en hoe meer je het gewoon kan laten lopen.
Core kracht is best wel belangrijker bij mountainbiken, met name in afdaling bij staan. Met alleen wielren benen kom je er niet. En het zijn niet alleen Enduro of DH-renners die veel benchpressen. Ook XC rijders trainen veel, alhoewel die natuurlijk dikke spiertoename vermijden.
Maar dit is Nino Schurter en het is wel duidelijk dat je met wat fietsen en misschien wat squads niet komt in XC:
Edit: voor de mensen die gewoon 2x in de week eens uurtje of anderhalf een rondje willen fietsen, gaat dit wat ver natuurlijk. Maar als je 260km en 4400 hoogtemeters doet in 3 dagen dan kom je op punt dat alle potentiële foutjes in houding of fysiek uitvergroot worden en omhoog komen. En dat je voorbereiding eigenlijk wat breder moet zijn.
Dat geld ook voor staan: sterke rechte rug vs gespannen bolle rug en in afdaling afdaling wil je wisselen tussen "bos stance" (ⒸBen Cathro) en actieve houding, maar voorkomen dat je aan je fiets naar achter hangt.
Ik heb zelf ook veel rugproblemen gehad (ook buiten fietsen). Maar bij mij zat het in verkorting in kuiten/hamstrings en rugspieren waardoor ik bv ook niet fatsoenlijk voor over kon en mooie knik in heupen kon maken zonder spanning op bovenste rugspieren. En gebrek aan mobiliteit in thoriac spine. Maar het kan dus van 'ver' in je lichaam komen; korte kuiten zorgden voor bolle rug en dus daar bovenin voor spierpijn, maar probleem lag niet perse in de rug, die was verkrampt geraakt door te lang daar mee te fietsen vermoedelijk.
Een fysio heeft dat opgelost en me pakket stretches en oefeningen gegeven waar ik het nu mee kan reguleren.
Ik merk het nu alleen na hele intensieve DH dagen en dan ook in me nek van hoofd omhoog houden, of heel technische trails waar ik dan onbewust toch meer gespannen ben in de schouders.
Sowieso hoe meer knik bij heupen hoe makkelijk je hoofd om hoog kan tillen om naar voren te kijken, is je rug bol, dan moet je nek meer tegen die bolling in naar achter om naar voren te kijken. En het is geen wielrennen je moet dingen zien aankomen, hoe verder je naar voren kijkt hoe makkelijker MTB is en hoe minder verkrampt je van wortel naar wortel gaat en hoe meer je het gewoon kan laten lopen.
Core kracht is best wel belangrijker bij mountainbiken, met name in afdaling bij staan. Met alleen wielren benen kom je er niet. En het zijn niet alleen Enduro of DH-renners die veel benchpressen. Ook XC rijders trainen veel, alhoewel die natuurlijk dikke spiertoename vermijden.
Maar dit is Nino Schurter en het is wel duidelijk dat je met wat fietsen en misschien wat squads niet komt in XC:
Edit: voor de mensen die gewoon 2x in de week eens uurtje of anderhalf een rondje willen fietsen, gaat dit wat ver natuurlijk. Maar als je 260km en 4400 hoogtemeters doet in 3 dagen dan kom je op punt dat alle potentiële foutjes in houding of fysiek uitvergroot worden en omhoog komen. En dat je voorbereiding eigenlijk wat breder moet zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 19-09-2022 12:46 ]
@TommyGun eens met bovenstaande, en als toevoeging, het kan ook gewoon een kwestie van gewenning zijn.. als je wekelijks 2 of 3x een uurtje op de fiets zit en 1x per maand een rit van 5 uur doet.. dan moet je lichaam daar ook aan wennen, en met 260 km Ardennen in 3 dagen mag je ook wel wat voelen
Ow... dan vind ik dat je niet mag zeuren als dat het enigste was.TommyGun schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:53:
@Ko.Kane @Prulleman thanks, wellicht toch meer de core gaan trainen.
Het hielp ook niet dat ik 6 weken niet gefietst had door een hamstringblessure en vakantie, haha...
Die serie FITTER, FASTER, STRONGER was sowieso een interessante serie als ik mij goed herinner. Ga hem nog eens weer kijken.
Het is trouwens wel zo dat XC steeds technischer wordt en wedstrijden relatief kort worden. Het zijn geen marathons. Dus focus komt ook steeds meer op techniek en kracht te liggen. En waar UCI WC XC steeds meer secties hebben die ri enduro gaan, hebben regionale XC wedstrijden soms meer overlap met veldrijden. Dus afhankelijk van wat je doet moet je de balans tussen endurance en kracht vinden.
Desalniettemin: core kracht en flexibiliteit helpt ook als je in burostoel zit, dus sowieso niet verkeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 19-09-2022 13:02 ]
Het speelde natuurlijk al wel eerderKo.Kane schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:
[...]
Ow... dan vind ik dat je niet mag zeuren als dat het enigste was.
Overigens ben ik een tijdje geleden ook bij een sportarts geweest hiervoor, daar kwam het volgende uit;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Toen het advies gekregen om rekoefeningen hamstrings en quadriceps (in buiklig) te doen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
@TommyGun Dat zijn wel typische fietsdingen. Ik foamrol en stretch dus mijn quadriceps ook vaak. Dat vermindert ook spanning op de knieën om die los te houden.
Verder vond ik de oefening, van de oefeningen die ik gekregen had, die mij beste helpt een variatie op een forward fold met gewichten:
Rechtop staand met twee lichte dumbels in je handen voor je heupen. (ik heb 2x 5kg, maar das afhankelijk wat je licht vindt), langzaam omlaag afrollen: eerst kin naar borst, schouders naar voren en dan wervel kolom van boven naar beneden. En dumbels zakken aan gestrekte armen langs benen omlaag. Onderin even hangen en dan omhoog. 12x reps.
Alternatief is met sterke rug rechte rug omlaag, maar das vooral voor onder en rekt de rug niet (die houdt je dan juist op spanning), maar wel goede graadmeter hoe ver je met sterke rug knikken kan in de heupen. (Dat is dan soort romanian deadlift met gestrekte benen, maar natuurlijk veel minder gewicht als deadlift, het is mobilteitsoefening met klein krachtaspect maar niet meer dan nodig)
Maar nogal lastige, potentieel gevaarlijke, oefening die je snel fout doet, dus eerst eens met fysio erbij. En ook wegens afrollen rug, risico voor als je problemen met wervel of schijven hebt. Het is mobiliteit en kracht samen, maar ik boekte daar mee snel veel vooruitgang in mobiliteit. Maar je moet er fit genoeg voor zijn dat je niet iets anders overbelast!
Edit: en gewoon op de fiets in het hoofd houden of je wel goede houding hebt en af en toe actief oefenen. Want je kan nog zo fit en mobiel zijn als je op de fiets weer raar staat dan zit je daar nog met probleem.
Verder vond ik de oefening, van de oefeningen die ik gekregen had, die mij beste helpt een variatie op een forward fold met gewichten:
Rechtop staand met twee lichte dumbels in je handen voor je heupen. (ik heb 2x 5kg, maar das afhankelijk wat je licht vindt), langzaam omlaag afrollen: eerst kin naar borst, schouders naar voren en dan wervel kolom van boven naar beneden. En dumbels zakken aan gestrekte armen langs benen omlaag. Onderin even hangen en dan omhoog. 12x reps.
Alternatief is met sterke rug rechte rug omlaag, maar das vooral voor onder en rekt de rug niet (die houdt je dan juist op spanning), maar wel goede graadmeter hoe ver je met sterke rug knikken kan in de heupen. (Dat is dan soort romanian deadlift met gestrekte benen, maar natuurlijk veel minder gewicht als deadlift, het is mobilteitsoefening met klein krachtaspect maar niet meer dan nodig)
Maar nogal lastige, potentieel gevaarlijke, oefening die je snel fout doet, dus eerst eens met fysio erbij. En ook wegens afrollen rug, risico voor als je problemen met wervel of schijven hebt. Het is mobiliteit en kracht samen, maar ik boekte daar mee snel veel vooruitgang in mobiliteit. Maar je moet er fit genoeg voor zijn dat je niet iets anders overbelast!
Edit: en gewoon op de fiets in het hoofd houden of je wel goede houding hebt en af en toe actief oefenen. Want je kan nog zo fit en mobiel zijn als je op de fiets weer raar staat dan zit je daar nog met probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 19-09-2022 14:00 ]
Nice, Moet ik ook maar keertje heen.WoBBeL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:26:
[...]
Ik ben nu in beide parken 1 keer geweest en beiden keren regen helaas. Zojuist terug gekomen vanaf Green Hill Bikepark en 't was echt geweldig. In een dag niet alles kunnen zien (ook vanwege de regen) maar zeker voor herhaling vatbaar.
De lift is even anders (nog nooit een sleeplift gebruikt met de fiets) maar heel eenvoudig en super fijn.
De wat natuurlijke routes waren vanwege de modder erg slecht te doen en helaas meerdere keren onderuit gegaan (alles heel, ego gedeukt). Het was zo glad dat je op de meeste stukken niet eens kon lopen. De gegroomde routes waren echt fenomenaal vind ik persoonlijk met Bounce & Blow als topfavoriet. Wat een giga tafels/step ups!
[Afbeelding]
[YouTube: Green Hill Bikepark - Bounce & Blow op de eMTB]
Kan verder aan mij liggen maar je lijkt zeker aan het begin die berms wat te veel aan de binnenkant in te sturen. Rijd begin die zo veel mogelijk aan de buitenkant en zak aan het eind naar de binnenkant. Doe ik vaak genoeg zelf ook fout hoor.
Net terug van 3 dagen Paganella, meer dan 13.000 hoogtemeters naar beneden gerammeld, was weer echt top. Weer was veel en veel beter dan verwacht. Af en toe toch wat aan de mud-tires (Specialized Hillbillly Gripton T9) gehad, helaas zijn hoger in het gebied de stenen van een beetje raar materiaal wat ook ongelooflijk glad wordt dus dat was wel ruk. Aan het eind van dag 2 en zeker dag 3 was het op het hardere werk verre van ideaal. Lekker rollen over de noppen en het zachte rubber wegslijten. Tamelijk onvoorspelbaar gedrag kreeg ik voor op loose-over-hard. Dat was dus een goede training om daar vooral omheen te rijden en dan ging het wel.
Er ook wel weer een paar keer vanaf gegaan, vooral door onoplettendheid (Maatje voor me verprutste een bochten serie waar ik m'n grote mond over opentrok terwijl ik na-dacht waar het mis ging voor 'm) 1 keertje met wat meer snelheid onderuit geschoven. Maar dat lijkt, buiten een gaatje in de buitenkant van de kneepad, derailleurhanger die wat krom is (leven de UDH) en een flinke bak krassen op de derailleur zelf (nog ff fingers crossed gezien ik AXS rijd
:strip_exif()/f/image/N0cuWU4aPA8raDluZVbcTSEi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I12VZ7Epb8jSpyJsWTA9FpjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXjFBtyRISBWsVjx6SyuX2Z3.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en de Combi: Goggles, Bril Insert, Ventilated glas in je Goggles & de hele mikmak in de anti-fog spray werkt best wel goed. Wel zorgen dat je goggles goed schoon zijn voor je het droogwrijft want anders kan je gelijk je reserve ventilated 'glas' er in zetten

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 19-09-2022 23:00 ]
@GoldenSample Ik was zondag in Fai della Pagonella!
Was je met een groep NL-ers en kwamen jullie ook langs de lift daar (Santel-Meriz in Fai-zone)? Iemand met een geel zwarte jersey in de groep?
Foto's zijn denk ik op Blade-runner of Big Hero in Andelo Molveno-zone
Was je met een groep NL-ers en kwamen jullie ook langs de lift daar (Santel-Meriz in Fai-zone)? Iemand met een geel zwarte jersey in de groep?
Foto's zijn denk ik op Blade-runner of Big Hero in Andelo Molveno-zone
[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 19-09-2022 23:57 ]
Big Hero idd, wel goed om bochtjes te oefenen (vooral de minste rijder van ons 3 is echt enorm veel vooruit gegaan) en makkelijker wat foto's & video's te schieten. Ben enkel zaterdag in de Fai zone geweest. Viel echter niet helemaal mee qua remkuilen in Peter Pan (en Easy-Rider) en vanaf Andalo over de verbindingstrail was zaterdag nogal ploeteren geweest op z'n zachtst gezegd. Met een 140mm Fox 34 Rhythm voel je het wel in je vingers & qua arm-pump na 3 dagen hoewel één van m'n vrienden er meer last van had.Ko.Kane schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:24:
@GoldenSample Ik was zondag in Fai della Pagonella!
Kwamen jullie ook langs de lift daar (Santel-Meriz in Fai-zone)? Iemand met een geel zwarte jersey in de groep?
Foto's zijn denk ik op Blade-runner of Big Hero in Andelo
Was overigens met 2 Duitsers dus aan Nederlands zul je me (buiten m'n accent) niet herkend hebben
@GoldenSample Ik heb dan andere groep gezien.
Waren jullie via de 806 of de 808 gegaan van Andelo? 808 is altijd erg pittig helemaal als het nat is op die stenen. Sowieso is dat eigenlijk een trail beter geschikt voor wandelen maar wel leuk.
We waren er juist voor de specifieke ondergrond: Apocalypse now en Arancia Meccania houden je wel weer bij de les, qua rijden op die stenen. Helaas waren de twee enduro trails daar dicht wegens boskapwerkzaamheden. (Uiteraard toch geprobeerd maar de machines hadden er grotendeels een modderpoel van gemaakt.)
Maar verder super gebied met ruim aanbod van makkelijk naar moeilijk en vind de ranking ook redelijk goed overeenkomen met werkelijkheid. Maar inderdaad een gebied waar een Enduro met 36/38 of Lyrik/Zebb echt geen overkill is. Vond de status van trails best goed voor laatste maand van seizoen. Was er pas eerste keer dit jaar, maar duidelijk veel onderhoud gedaan en dingen veranderd tov afgelopen seizoen.
Waren jullie via de 806 of de 808 gegaan van Andelo? 808 is altijd erg pittig helemaal als het nat is op die stenen. Sowieso is dat eigenlijk een trail beter geschikt voor wandelen maar wel leuk.
We waren er juist voor de specifieke ondergrond: Apocalypse now en Arancia Meccania houden je wel weer bij de les, qua rijden op die stenen. Helaas waren de twee enduro trails daar dicht wegens boskapwerkzaamheden. (Uiteraard toch geprobeerd maar de machines hadden er grotendeels een modderpoel van gemaakt.)
Maar verder super gebied met ruim aanbod van makkelijk naar moeilijk en vind de ranking ook redelijk goed overeenkomen met werkelijkheid. Maar inderdaad een gebied waar een Enduro met 36/38 of Lyrik/Zebb echt geen overkill is. Vond de status van trails best goed voor laatste maand van seizoen. Was er pas eerste keer dit jaar, maar duidelijk veel onderhoud gedaan en dingen veranderd tov afgelopen seizoen.
Viel mij qua onderhoud ook zeker niet tegen hoor, in Blade-Runner was vrijdags ook nog iemand aan het werk om een berm op te knappen. Waren via de 806 waar ook een deel afgesloten was ivm bosbouw. Deels toch daarlangs naar beneden resulteerde er in dat eentje z'n achterwiel blokkeerde ivm overmatige modder, vond het zelf wel prima met de Hillbillies. Blijkt een DHR II toch geen mud-tire te zijnKo.Kane schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:55:
@GoldenSample Ik heb dan andere groep gezien.
Vandaag twee heerlijke crashes gehad. De eerste keer gleed mijn voorwiel weg in een bocht. Hierdoor kwam ik met mijn voet op de grond terwijl ik nog ingeklikt was. Hierdoor is mijn cleet los geraakt maar dat had ik op dat moment nog niet door. pas 2 klimmetjes later merkte ik (te laat) dat ik niet lekker kon uit klikken met die voet en toen viel ik om op een boomstronk.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
@Mjelnir @Daan_ als iemand toevallig tijd en zin heeft om vanmiddag vanaf een uur of 3 wat aan te rommelen in het Reichswald, laat het me weten. Anders ga ik me waarschijnlijk op de vaste routes (blauw en/of paars) vermaken.
Gisteren de eerste stap gezet voor een nieuwe wielset, op Aliexpress een setje Koozer naven besteld
Ze waren al niet duur, maar nu 20% extra er af. Als velgen overweeg ik deze, een setje Nextie carbon zou nog leuker (lichter) zijn maar ook meer dan twee keer zo duur.. @Prulleman had jij niet van die velgen? Heb je die gewoon direct op hun website besteld?
Gisteren de eerste stap gezet voor een nieuwe wielset, op Aliexpress een setje Koozer naven besteld
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ah bummer ik heb rond 1800 een groepsrit staan met wat gasten (ridecrew) op de Nijmegen routes anders had ik graag aangehaakt vooral volgende x nog eens berichten! Je mag ook vast meerijden om 1800 ? Is ook mijn eerste x daar.Demo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
@Mjelnir @Daan_ als iemand toevallig tijd en zin heeft om vanmiddag vanaf een uur of 3 wat aan te rommelen in het Reichswald, laat het me weten. Anders ga ik me waarschijnlijk op de vaste routes (blauw en/of paars) vermaken.
Gisteren de eerste stap gezet voor een nieuwe wielset, op Aliexpress een setje Koozer naven besteldZe waren al niet duur, maar nu 20% extra er af. Als velgen overweeg ik deze, een setje Nextie carbon zou nog leuker (lichter) zijn maar ook meer dan twee keer zo duur.. @Prulleman had jij niet van die velgen? Heb je die gewoon direct op hun website besteld?
yes ik had op mijn Cannondale nextie velgen, direct van de site. Kwam wel 105 euro inklaring bij, 1 maand na aflevering..Demo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
Gisteren de eerste stap gezet voor een nieuwe wielset, op Aliexpress een setje Koozer naven besteldZe waren al niet duur, maar nu 20% extra er af. Als velgen overweeg ik deze, een setje Nextie carbon zou nog leuker (lichter) zijn maar ook meer dan twee keer zo duur.. @Prulleman had jij niet van die velgen? Heb je die gewoon direct op hun website besteld?

Geen problemen met de velgen gehad. Nu op de spark Duke (carbon lucky jack) velgen
Ik doe al een jaar of 9 aan coretraining, keer of 3 in de week, gewoon om beetje fit te blijven. Thuis in de woonkamer, met een setje halters en een keukenstoel kom je een heel eind.Ko.Kane schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:34:
[...]
[YouTube: FITTER, FASTER, STRONGER. Ep. 1 - Hittin' the Gym w/ Nino Schurter]
Sinds 2 jaar weer terug op de mountainbike, waarvan het laatste jaar echt fanatiek, daarvoor vooral gravel en eerder alleen 30km-race-rondje vanuit huis. Mijn fietsmaatje is nooit gestopt met mountainbiken, zeker 25 jaar ervaring, maar doet er verder niets bij. Inmiddels het punt bereikt dat hij aan het einde van onze tochten (70-100km meestal) lamme armen en rug enzo heeft, terwijl ik me nog vrij fris voel...
Netto resultaat: hij is ook maar begonnen met coretraining.
Ik merkte gisteren ook toen ik voor het eerst met een beetje snelheid door een kombocht ging dat er dan best veel kracht op je benen komt
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Helaas gaat hier niet lukken zit nog in NYC 😊Demo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:12:
Zijn er hier mensen die het servicen van een Lefty zelf doen?
Handig genoeg, niveau Campa SR 11 speed installeren en EPS v3 ook gereedschap aanwezig. Dit is echter weer iets anders, zeker een eerste keer.
Is een lefty xlr 2.0 29 .
Handig genoeg, niveau Campa SR 11 speed installeren en EPS v3 ook gereedschap aanwezig. Dit is echter weer iets anders, zeker een eerste keer.
Is een lefty xlr 2.0 29 .
The Sartorialist
Ik lees al een tijdje mee met dit topic en sinds deze week ben ik eindelijk de trotse eigenaar van een Trek Top Fuel 8. Na anderhalf jaar wachten is hij eindelijk geleverd. Mijn eerste rondje is gemaakt en hij fietst heel anders dan mijn oude hardtail. Ik moet zeggen dat ik nog niet overal het vertrouwen had in grip. Er liggen nu Bontrager XR4 Team Issue banden op. Deze lijken mij niet ideaal voor de Nederlandse trails (ik rijd vooral UHR) dus ik heb nu een setje Vittoria Mezcal/Barzo besteld.
Ik ben benieuwd of er meer Top Fuel rijders zijn in dit topic.
PICS!!! Or it didn't happen!Ken Wood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:45:
Ik lees al een tijdje mee met dit topic en sinds deze week ben ik eindelijk de trotse eigenaar van een Trek Top Fuel 8. Na anderhalf jaar wachten is hij eindelijk geleverd. Mijn eerste rondje is gemaakt en hij fietst heel anders dan mijn oude hardtail. Ik moet zeggen dat ik nog niet overal het vertrouwen had in grip. Er liggen nu Bontrager XR4 Team Issue banden op. Deze lijken mij niet ideaal voor de Nederlandse trails (ik rijd vooral UHR) dus ik heb nu een setje Vittoria Mezcal/Barzo besteld.
Ik heb inmiddels mijn Big.Trail 600 binnen, maar die staat nog even op zolder tot ik ruimte heb in de schuur
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
JT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:52:
[...]
PICS!!! Or it didn't happen!
Ik heb inmiddels mijn Big.Trail 600 binnen, maar die staat nog even op zolder tot ik ruimte heb in de schuurHopelijk deze week.
:strip_exif()/f/image/Q6M8q2yjGu1jDon7Wz4DVddn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij staat hij nu in de woonkamer. De schuur is niet comfortabel genoeg
Mooie fietsKen Wood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:15:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij staat hij nu in de woonkamer. De schuur is niet comfortabel genoeg
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Net even zitten klikken, 500 euro en dan ook nog flinke verzendkosten wordt 'm toch niet. Die Lucky Jack's zijn helemaal geweldig, maar de prijs per velg is hoger dan het totale budget wat ik voor de wielset voor ogen hadPrulleman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:18:
[...]
yes ik had op mijn Cannondale nextie velgen, direct van de site. Kwam wel 105 euro inklaring bij, 1 maand na aflevering..ik dacht dat dat nu anders was.. (ik heb ze volgens mij in 2018 of 2019 besteld.
Geen problemen met de velgen gehad. Nu op de spark Duke (carbon lucky jack) velgen

je wordt maar 1 x 40 heDemo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:42:
[...]
Net even zitten klikken, 500 euro en dan ook nog flinke verzendkosten wordt 'm toch niet. Die Lucky Jack's zijn helemaal geweldig, maar de prijs per velg is hoger dan het totale budget wat ik voor de wielset voor ogen had(die Nextie's kon ik mezelf net wel/niet verantwoorden als cadeau voor m'n 40e verjaardag
)
Maar in welke fiets komen ze? die lucky jacks zijn wel echte xc race velgen.. (en de de alu variant is ook erg licht met een focus dus op gewicht en niet zozeer de sterkte.. denk wel dat ze voor het gewicht vrij stevig zijn, maar het in hele spectrum van gewicht en sterkte zit je toch in de xc hoek)
Zou een wielset worden voor in een nieuw te bouwen singlespeed (die valt ook nog onder de 'maar één keer 40' kaart
), die ik eventueel in de trailbike kan zetten voor een rondje op de Utrechtse Heuvelrug oid, zodat de loeizware Hope/Spank set permanent van iets zwaarder rubber voorzien kan worden. Op de single doe ik geen hele lompe dingen en mocht ik er ooit mee gaan bikepacken met 20 kg bepakking dan kan ik altijd de Spank's er in zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Demo op 22-09-2022 11:39 ]
Kleine cross-post omdat hier de doelgroep zit en in het kleding topic niet..
*knip*
Crossposten wordt alsnog dan niet gewaardeerd. Graag verder in het fietskledingtopic.
*knip*
Crossposten wordt alsnog dan niet gewaardeerd. Graag verder in het fietskledingtopic.
[ Voor 69% gewijzigd door tweakduke op 22-09-2022 13:16 ]
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van een MTB om van de winter eens een beetje te crossen, maar niet perse springen/stunts oid, als aanvulling op het wielrennen wat ik nu doe. Van wat ik heb gelezen is een hardtail voor Nederland meer dan genoeg. Is deze fiets dan iets om me te beginnen?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Zeker een nette fiets om mee te beginnen!aerofreak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van een MTB om van de winter eens een beetje te crossen, maar niet perse springen/stunts oid, als aanvulling op het wielrennen wat ik nu doe. Van wat ik heb gelezen is een hardtail voor Nederland meer dan genoeg. Is deze fiets dan iets om me te beginnen?
Je kan zeer zeker met een slechtere fiets beginnen. Het is niet echt een fiets die IMO upgrade waardig is maar wel een waar je best een tijd plezier van kan hebben. Marktplaats is natuurlijk wel marktplaats.aerofreak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
Mijn achterderraileur besloot tijdens het fietsen in m'n wiel te slaan.
Resultaat, van hanger tot kooi alles krom of gebroken, spaak krom, derailleurwieltjes paar meter verderop.
Nu raad je t al. Op zoek naar een nieuwe
. Is het mogelijk een 10 speed derailleur te gebruiken met de huidige 9speed cassette? Wil in de toekomst wel upgraden naar 1x10 namelijk. Huidige configuratie is 3x9.
Was een Deore achterderraileur en aliveoding op t stuur
Zie nu dat de 9speed ook overal uitverkocht is https://www.bike-componen...d-Rear-Derailleur-p22098/
Resultaat, van hanger tot kooi alles krom of gebroken, spaak krom, derailleurwieltjes paar meter verderop.
Nu raad je t al. Op zoek naar een nieuwe
Zie nu dat de 9speed ook overal uitverkocht is https://www.bike-componen...d-Rear-Derailleur-p22098/
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Jampot007 op 22-09-2022 20:59 ]
Ik heb een merida big nine 300. Fijne fiets hoor. Met deze leeftijd zal schakelset nog prima zijn.aerofreak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
Zeker een prima fiets, heb zelf de Big Nine XT2aerofreak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
Enige upgrade die je nog moet doen is een dropperpost, dan kan je echt veel met de fiets van drops tot jumps kan ik je vertellen.
Hoogst waarschijnlijk wel. Maar zekerheid? Je moet toch wisslene, waarom niet gelijk 10 speed van achteren?Jampot007 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:52:
Nu raad je t al. Op zoek naar een nieuwe. Is het mogelijk een 10 speed derailleur te gebruiken met de huidige 9speed cassette? Wil in de toekomst wel upgraden naar 1x10 namelijk. Huidige configuratie is 3x9.
En niet zo'n klein beetje ook hoor... t was mij ook opgevallen. Wat angstig geworden na een paar keer goed de trails geinspecteerd te hebben (het is niet te zien maar de toplaag was overal spekglad vanwege de continue regen daarGoldenSample schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:54:
[...]
Nice, Moet ik ook maar keertje heen.
Kan verder aan mij liggen maar je lijkt zeker aan het begin die berms wat te veel aan de binnenkant in te sturen. Rijd begin die zo veel mogelijk aan de buitenkant en zak aan het eind naar de binnenkant. Doe ik vaak genoeg zelf ook fout hoor.

Bleek dus uiteindelijk leftyhouse te zijn. Maar omdat ze naar Destelbergen zijn verhuisd (mooie, open zaak geworden zeg) vanuit hun keldertje in Gent was ik verward. Ik wist dat nl niet.
Afijn, mijn fiets staat er en gelijk gesproken over het nut van de overstap naar 1x11 (want door de offset past 1x12 niet echt) er achter gekomen dat het niet veel opleverd. Kan voor geen al te grott tandwiel nemen, mogelijk is 32 het grootst, groter en hij slijkt mijn frame uit.
Dus ; nu bij 3x10 blijven en als ik overstap op eMTB (wat toch nog niet gaat gebeuren want er bestaat geen Scalpel E) dan de overstap naar 1x12
Ik ben aan het oriënteren op mijn eerste/nieuwe MTB. Door tijdsgebrek (geen zin om uren op mijn racefiets te zitten) en de locatie waar onze caravan een jaarplaats heeft (vlakbij Appelscha, Steenwijk, Spier & Ruinen) zijn er veel mogelijkheden om door de bossen te fietsen.
Nu is mijn kennis van MTB’s een stuk minder dan van racefietsen. Ik heb mij vooral georiënteerd bij lokale fietsenmakers die de onderstaande drie fietsen op voorraad hadden:
Cube reaction pro: https://www.mantel.com/cube-reaction-pro
Trek X-Caliber 9: https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9
Cube Reaction C:62 Pro: https://www.mantel.com/cu...on-c62-pro&spec%5B%5D=114
De onderstaande c:62 pro is Carbon en de andere aluminium, maar voor de rest heb ik weinig verstand van de onderlinge verschillen. Mijn lichte voorkeur gaat uit naar de Trek maar dat is voornamelijk gebaseerd op de ervaringen met Trek. Ik ben benieuwd of jullie mij verder van tips kunnen voorzien.
Nu is mijn kennis van MTB’s een stuk minder dan van racefietsen. Ik heb mij vooral georiënteerd bij lokale fietsenmakers die de onderstaande drie fietsen op voorraad hadden:
De onderstaande c:62 pro is Carbon en de andere aluminium, maar voor de rest heb ik weinig verstand van de onderlinge verschillen. Mijn lichte voorkeur gaat uit naar de Trek maar dat is voornamelijk gebaseerd op de ervaringen met Trek. Ik ben benieuwd of jullie mij verder van tips kunnen voorzien.
Pas geleden een fiets gereserveerd en dat is toen toch een Trek Roscoe 7 geworden en die kon ik woensdag eindelijk ophalen!
Gister ochtend gelijk een eerste tochtje gemaakt in de regen. Mijn focus lag vooral op plezier hebben, de techniek en het kunnen komt nog wel
Wel heb ik de jump (of drop) gedaan wat heel leuk en spannend was!
Verder was het in mijn ogen verassend druk met veel andere mountainbikers, wandelaars, etc ondanks de regen. Gelukkig werd ik wel steeds op de ideale plekken ingehaald
Ik had overigens 1 rondje bij Vrechelen gemaakt van 10km, graag had ik langer gereden maar ik had nog andere verplichtingen.
:strip_exif()/f/image/9gshvqJjyieuRQikqdIAMrnq.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister ochtend gelijk een eerste tochtje gemaakt in de regen. Mijn focus lag vooral op plezier hebben, de techniek en het kunnen komt nog wel
Verder was het in mijn ogen verassend druk met veel andere mountainbikers, wandelaars, etc ondanks de regen. Gelukkig werd ik wel steeds op de ideale plekken ingehaald

Ik had overigens 1 rondje bij Vrechelen gemaakt van 10km, graag had ik langer gereden maar ik had nog andere verplichtingen.
:strip_exif()/f/image/9gshvqJjyieuRQikqdIAMrnq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ir3Zkc7NrS67zxFBBY5hqoAO.jpg?f=fotoalbum_large)
@Klitse ziet er weer cool uit
Voel naar Holten en de Enduro clinic een datum prikker aankomen
Vandaag met kleine jetlag gewaagd aan lokale lusjes. Viel in begin wel even zwaar om de concentratie te houden. Weer lekker paar uur gestuiterd. Garmin gaf 42km en kleine 1600hm aan en zo’n 100x airtime.
Wel veel wandelaars. Eén man wed beetje boos. Hij was van mening dat ik er niet mocht fietsen. Hij had op lokale website een route gevonden en daar stond toch echt, dat je er niet mocht fietsen. Toen ik vroeg welke website.. moest ik mijn best doen om lachen in te houden. Had hem op mijn website gedownload Daar staat toch duidelijk mtb route
excuses gekregen en door…..
Nog iemand stevig zien vallen. Gelukkig alleen gedeukte echo. Stuur recht zetten en door….

Vandaag met kleine jetlag gewaagd aan lokale lusjes. Viel in begin wel even zwaar om de concentratie te houden. Weer lekker paar uur gestuiterd. Garmin gaf 42km en kleine 1600hm aan en zo’n 100x airtime.
Wel veel wandelaars. Eén man wed beetje boos. Hij was van mening dat ik er niet mocht fietsen. Hij had op lokale website een route gevonden en daar stond toch echt, dat je er niet mocht fietsen. Toen ik vroeg welke website.. moest ik mijn best doen om lachen in te houden. Had hem op mijn website gedownload Daar staat toch duidelijk mtb route
Nog iemand stevig zien vallen. Gelukkig alleen gedeukte echo. Stuur recht zetten en door….
:strip_exif()/f/image/gW1JBle1E7PYD2OGGwN1LlYp.jpg?f=fotoalbum_large)
qua officiele routes gebruik ik altijd mtbroutes.nl. Daar kun je ze vinden, met lengte, zwaarte en reviews. Begin punt opzoeken, heen rijden. En daar wijst de route zich gelukkig vanzelf, dus volgen vanuit de app of gps is doorgaans niet nodig.Sjk88 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:40:
Ik ben aan het oriënteren op mijn eerste/nieuwe MTB. Door tijdsgebrek (geen zin om uren op mijn racefiets te zitten) en de locatie waar onze caravan een jaarplaats heeft (vlakbij Appelscha, Steenwijk, Spier & Ruinen) zijn er veel mogelijkheden om door de bossen te fietsen.
Tof! Vanuit Zwolle ook goed te doen. Zijn de routes van dien aard dat een full face helm nodig is? Die heb ik namelijk nietKlitse schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:26:
Vandaag ff naar het Teutoburgerwald gegaan. Toch binnen het uur aan te rijden dus waarom niet. Maar die steile klimmen blijven vermoeiend![]()
Lekker weertje erbij en wat mooie afdalingen kunnen pakken. Gelukkig maatje mee die de weg nog een stuk beter kent dan ik, dus ook wat nieuwe lijntjes gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
XXXVI
Er zijn er zat die er fietsen zonder. Zelf ook wel eens met mn trail helm gedaan. Zolang je niet buiten je grenzen gaat, prima te doen. Maar je kunt daar je grens (ik in elk geval) wel opzoeken en dan doe ik m wel op.ephymerous schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]
Tof! Vanuit Zwolle ook goed te doen. Zijn de routes van dien aard dat een full face helm nodig is? Die heb ik namelijk niet
@ephymerous laatste keer heb ik er zonder full face gereden maar ga over twee weken weer en neem dan m'n full face mee. Durf ik net wat meer de grenzen op te zoeken.
Nog wat tips als je daar voor het eerst gaat rijden ? Ben wel beetje op Trailforks aan het neuzen
Members only:
Inloggen
Het is ontzettend k*t dat je (tijdelijk) geen fiets meer hebt. Het belangrijkste is dat jullie zelf ongedeerd zijn, de rest is maar materiaal. Sterkte met de verwerking en afhandelingdaanb14 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:56:
Helaas is mijn vakantie slecht geëindigd. We hadden de fietsen mee op vakantie en daar waren helaas geen leuke routes. Alleen rechte gravelpaden. Alsnog heb ik wel een prachtige vakantie gehad in Kroatië. Helaas hebben wij een flink verkeersongeluk gehad in Oostenrijk. Iemand is met hoge snelheid achterop geknald. De caravan is helemaal weg, de auto is mogelijk total loss, maar de fietsen zagen er verrassend genoeg onbeschadigd uit. We zijn wonder boven wonder ongedeerd. Het is de vraag hoe lang het gaat duren voordat onze fietsen, een Lux Trail en Neuron, terug zijn en als ze terug zijn, hoe. Ik hoop dat de berger en transporteur voorzichtig zijn en alles heel terugkomt. Ik ga het zwaar klote vinden als de fiets verloren is, maar ik moet er waarschijnlijk vanuit gaan dat ik maandenlang niet ga kunnen fietsen en mogelijk een nieuwe moet gaan kopen. Dat doet mij veel pijn. Het belangrijkste is dat we er wonderbaarlijk goed uitgekomen zijn. Hopelijk heb ik geluk dat ik snel foto’s kan sturen, waarin ik weer aan het rijden ben.
XXXVI
Dankjewel! Er komt zo ongelofelijk veel op je af in de uren erna. Ik ben het momenteel mentaal nog aan het verwerken. Het is een van de engste dingen die ik ooit meegemaakt heb. Het is inderdaad maar materiaal, maar het doet wel veel pijn dat ik hetgeen wat ik in mijn vrije tijd het liefst doe mogelijk maandenlang niet kan doen. Hopelijk valt het allemaal mee en kan ik mijn grote hobby snel weer oppakken.ephymerous schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:51:
[...]
Het is ontzettend k*t dat je (tijdelijk) geen fiets meer hebt. Het belangrijkste is dat jullie zelf ongedeerd zijn, de rest is maar materiaal. Sterkte met de verwerking en afhandeling
Tja iedereen moet het zelf weten, vind zelf het qua effort/risico nogal negatief uitslaan om met mn Fullface te rijden als ik niet echt grote, snelle of rotsachtige afdalingen pak. Vraag me dan ook wel eens af wat sommigen dan eigenlijk gaan dragen als ze wel in een lift-assisted park rijden.ephymerous schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]
Tof! Vanuit Zwolle ook goed te doen. Zijn de routes van dien aard dat een full face helm nodig is? Die heb ik namelijk niet
Weet natuurlijk niet wat je exact gaat rijden maar als je veel omhoog en om laag hebt ben je imho de Fullface snel zat en zo enorm is het risico op de meeste trails nu ook weer niet.
Heftig verhaal. Gelukkig geen fysiek leed aan jullie kant. Hopelijk valt het mentaal ook mee. Neem zeker je tijd om dat goed te verwerken. En dan nog materiaal. Dat doet ook pijn. Vooral als het je grote hobby is. Ik hoop voor je dat de fietsen te redden zijn, maar een carbon fiets zou ik na zoiets wel ff laten scannen. Doet de verzekering (van de tegenpartij) nog iets? En anders Canyon misschien (of valt dit niet onder "crash replacement")? In het uiterste geval een fiets lenen van iemand of iets goedkoops op MP voor een paar maanden is misschien nog een optie.daanb14 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:56:
Helaas is mijn vakantie slecht geëindigd. We hadden de fietsen mee op vakantie en daar waren helaas geen leuke routes. Alleen rechte gravelpaden. Alsnog heb ik wel een prachtige vakantie gehad in Kroatië. Helaas hebben wij een flink verkeersongeluk gehad in Oostenrijk. Iemand is met hoge snelheid achterop geknald. De caravan is helemaal weg, de auto is mogelijk total loss, maar de fietsen zagen er verrassend genoeg onbeschadigd uit. We zijn wonder boven wonder ongedeerd. Het is de vraag hoe lang het gaat duren voordat onze fietsen, een Lux Trail en Neuron, terug zijn en als ze terug zijn, hoe. Ik hoop dat de berger en transporteur voorzichtig zijn en alles heel terugkomt. Ik ga het zwaar klote vinden als de fiets verloren is, maar ik moet er waarschijnlijk vanuit gaan dat ik maandenlang niet ga kunnen fietsen en mogelijk een nieuwe moet gaan kopen. Dat doet mij veel pijn. Het belangrijkste is dat we er wonderbaarlijk goed uitgekomen zijn. Hopelijk heb ik geluk dat ik snel foto’s kan sturen, waarin ik weer aan het rijden ben.
In elk geval beterschap.
Ligt ook nog een beetje aan de fullface helm en de temperatuur. Die van mij ademt behoorlijk en zweten doe ik toch wel. Maar ook ik doe hem daar alleen op als ik van plan ben mn grenzen op te zoeken. Aan de andere kant, ik verdien mijn geld met mn hoofd, dus die moet ik heel houden.GoldenSample schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:12:
[...]
Tja iedereen moet het zelf weten, vind zelf het qua effort/risico nogal negatief uitslaan om met mn Fullface te rijden als ik niet echt grote, snelle of rotsachtige afdalingen pak. Vraag me dan ook wel eens af wat sommigen dan eigenlijk gaan dragen als ze wel in een lift-assisted park rijden.
Weet natuurlijk niet wat je exact gaat rijden maar als je veel omhoog en om laag hebt ben je imho de Fullface snel zat en zo enorm is het risico op de meeste trails nu ook weer niet.
@daanb14 heftig verhaal.. sterkte met de afwikkeling!
Mijn auto was vorig jaar na 3 weken terug uit Spanje (kapotte motor). Maar dat zegt misschien niet zoveel..
Stonden de fietsen achterop de caravan? Dan zou ik er niet vanuit gaan dat ze helemaal ok zijn... Ik zou zeker een volledige inspectie door een carbon specialist laten doen
En verder duimen dat de verzekering niet flauw gaat doen en dat alles netjes afgehandeld wordt.
Mijn auto was vorig jaar na 3 weken terug uit Spanje (kapotte motor). Maar dat zegt misschien niet zoveel..
Stonden de fietsen achterop de caravan? Dan zou ik er niet vanuit gaan dat ze helemaal ok zijn... Ik zou zeker een volledige inspectie door een carbon specialist laten doen
En verder duimen dat de verzekering niet flauw gaat doen en dat alles netjes afgehandeld wordt.
Zo had ik een tijd terug ook een discussie met iemand die volledig uit z'n plaat ging en meer dan overtuigt was dat hij het alleenrecht had om op een wandel / mtbpad te zijn. Het paaltje van de route stond gelukkig 20 meter terug dus dat even beleefd aangewezen.[b]Daan_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:14:
Wel veel wandelaars. Eén man wed beetje boos. Hij was van mening dat ik er niet mocht fietsen. Hij had op lokale website een route gevonden en daar stond toch echt, dat je er niet mocht fietsen. Toen ik vroeg welke website.. moest ik mijn best doen om lachen in te houden. Had hem op mijn website gedownload Daar staat toch duidelijk mtb routeexcuses gekregen en door…..
Overigens merk ik dat er steeds meer 'aanvallen' zijn m.b.t. het bestaansrecht van mtb routes. Men gebruikt dan een of ander diertje als excuus. Dat dat halve bos tegelijkertijd gekapt wordt is dan weer geen enkel probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door cbr600f4i op 26-09-2022 09:36 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Zaterdag jl. voor het eerst een mtb marathon gereden (Amerongse berg). Ondanks (of dankzij?) het vieze weer een erg mooie ervaring. Ik heb zat veldtoertochten gereden, maar het wedstrijdelement van zo'n marathon maakt het toch wel echt af voor me. We reden weliswaar "slechts" de 60 KM ipv 90 KM, maar gezien de omstandigheden was dat ook echt wel prima, parcours begon er echt slecht bij te liggen door de onophoudelijke regen. Bij de eerste 70 (van ca. 300) kunnen eindigen, dus niet ontevreden.
De smaak nu te pakken, dus ik wil mijn volgende marathon alvast gaan plannen. Omdat dit wereldje enigszins nieuw is voor me vroeg ik me af welke marathons wat jullie betreft de "must do's" zijn in NL of BE. Tips gaarne!
De smaak nu te pakken, dus ik wil mijn volgende marathon alvast gaan plannen. Omdat dit wereldje enigszins nieuw is voor me vroeg ik me af welke marathons wat jullie betreft de "must do's" zijn in NL of BE. Tips gaarne!
de Raid des Hautes Fagnes, omgeving malmedy. in 2019 meegedaan en dat smaakte zeker naar meer, helaas gooide corona nogal wat roet in het eten, en daarna voor de cimes de waimes ingeschreven, maar toen die eindelijk weer door MOCHT gaan in 2022, kreeg de organisatie het niet meer rond.. Volgend jaar dus maar weer de rdhf.Bakkenist schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:03:
Zaterdag jl. voor het eerst een mtb marathon gereden (Amerongse berg). Ondanks (of dankzij?) het vieze weer een erg mooie ervaring. Ik heb zat veldtoertochten gereden, maar het wedstrijdelement van zo'n marathon maakt het toch wel echt af voor me. We reden weliswaar "slechts" de 60 KM ipv 90 KM, maar gezien de omstandigheden was dat ook echt wel prima, parcours begon er echt slecht bij te liggen door de onophoudelijke regen. Bij de eerste 70 (van ca. 300) kunnen eindigen, dus niet ontevreden.
En volgende week de 6 uur van 't Zand*. leuke (voor mij) lokale wedstrijd, die je solo, of met een team (2/3/4) kan rijden.
(*mits corona niet weer roet in het eten gooit.. er zit er nu 1 ziek op de bank hier thuis..)
Thanks, genoteerd!Prulleman schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:14:
[...]
de Raid des Hautes Fagnes, omgeving malmedy. in 2019 meegedaan en dat smaakte zeker naar meer, helaas gooide corona nogal wat roet in het eten, en daarna voor de cimes de waimes ingeschreven, maar toen die eindelijk weer door MOCHT gaan in 2022, kreeg de organisatie het niet meer rond.. Volgend jaar dus maar weer de rdhf.
En volgende week de 6 uur van 't Zand*. leuke (voor mij) lokale wedstrijd, die je solo, of met een team (2/3/4) kan rijden.
(*mits corona niet weer roet in het eten gooit.. er zit er nu 1 ziek op de bank hier thuis..)
Oh ja, de 6 uur van 't Zand zou ik bijna vergeten, die heb ik vorig jaar gereden! Met een trio. Ook heel tof, maar die editie was het weer nóg slechter dan afgelopen zaterdag in Amerongen. Manmanman.
Succes volgende week.
thanks! vorig jaar was het weer inderdaad niet te doen..Bakkenist schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:53:
[...]
Thanks!
Oh ja, de 6 uur van 't Zand zou ik bijna vergeten, die heb ik vorig jaar gereden! Met een trio. Ook heel tof, maar die editie was het weer nóg slechter dan afgelopen zaterdag in Amerongen. Manmanman.Blij dat we last minute toch nog een sheltertent hadden gefixt als HQ.
Succes volgende week.

Klitse schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:15:
[...]
Heftig verhaal. Gelukkig geen fysiek leed aan jullie kant. Hopelijk valt het mentaal ook mee. Neem zeker je tijd om dat goed te verwerken. En dan nog materiaal. Dat doet ook pijn. Vooral als het je grote hobby is. Ik hoop voor je dat de fietsen te redden zijn, maar een carbon fiets zou ik na zoiets wel ff laten scannen. Doet de verzekering (van de tegenpartij) nog iets? En anders Canyon misschien (of valt dit niet onder "crash replacement")? In het uiterste geval een fiets lenen van iemand of iets goedkoops op MP voor een paar maanden is misschien nog een optie.
In elk geval beterschap.
Members only:
Inloggen
Prulleman schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:35:
@daanb14 heftig verhaal.. sterkte met de afwikkeling!
Members only:
Inloggen
Wat een heftig verhaal, sterkte man!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Aardig zuur allemaal.daanb14 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:12:
[...]
Ik ga morgen alvast bij Canyon informeren wat zij kunnen betekenen. De tegenpartij komt uit Bosnië, maar is gelukkig wel verzekerd. Echter zijn de verzekeringen daar erg traag en kan het erg lang gaan duren.
In Oostenrijk worden ongelukken met letsel hoog opgepakt en krijg je te maken met het Staatsanwaltschaft. Mijn moeder heeft namelijk een snee in haar hoofd die geplakt is en mijn knie is gekneusd. Het gerechtskantoor moet dus gaan bepalen wie schuldig is. Gelukkig hebben we getuigen die aangeven dat degene die achterop knalde veel te hard reed. De inzittenden in die auto zeiden letterlijk: "Er hat wie ein Bekloppte gefahren so schnell" en beloofden dat ook te verklaren bij de politie. De politie heeft de dag erna ook remsporen onderzocht. Het vreemde is dat wij remsporen hebben achtergelaten en er van hem geen remsporen te zien waren. Totdat er een oordeel is valt er niets aansprakelijk te stellen, dus het is allemaal erg frustrerend en lastig momenteel. Ook konden we geen schadeformulier invullen, doordat de politie daar er heel anders mee omging dan hier in Nederland. Dat vond de verzekering ook niet zo leuk. Platgezegd, het is gewoon helemaal kut en ik heb het momenteel aardig gehad.
Wel apart ivm schade formulier, want die is oostenrijk gewoon hetzelfde, maar in het Duits: https://www.oeamtc.at/the...-immer-mit-dabei-17947828 (zie ook download links).
Maar is die caravan in beslag genomen voor onderzoek ofzo? Want ik had anders wel gewoon de fietsen en zoveel mogelijk ander spul meegenomen.
Ik heb nul vertrouwen in dat er voor de spullen gewaakt wordt en anders liggen ook alle andere spullen lekker te weken de komende tijd.
Ko.Kane schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:40:
[...]
Aardig zuur allemaal.
Wel apart ivm schade formulier, want die is oostenrijk gewoon hetzelfde, maar in het Duits: https://www.oeamtc.at/the...-immer-mit-dabei-17947828 (zie ook download links).
Maar is die caravan in beslag genomen voor onderzoek ofzo? Want ik had anders wel gewoon de fietsen en zoveel mogelijk ander spul meegenomen.
Ik heb nul vertrouwen in dat er voor de spullen gewaakt wordt en anders liggen ook alle andere spullen lekker te weken de komende tijd.
Members only:
Inloggen
@daanb14 Tja, aparte gang van zaken. Maar het is niet alsof je daar wat aan kan doen/beïnvloeden, helemaal niet als buitenlander.
Misschien kan de ANWB alarmcentrale wat betekenen als je dat hebt. En dan anders gewoon focussen op dat je er goed vanaf bent gekomen en eventueel al vervanging regelen van alles. Neem aan eerst nieuwe auto en dan fietsen.
Misschien kan de ANWB alarmcentrale wat betekenen als je dat hebt. En dan anders gewoon focussen op dat je er goed vanaf bent gekomen en eventueel al vervanging regelen van alles. Neem aan eerst nieuwe auto en dan fietsen.
Ko.Kane schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:13:
@daanb14 Tja, aparte gang van zaken. Maar het is niet alsof je daar wat aan kan doen/beïnvloeden, helemaal niet als buitenlander.
Members only:
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door daanb14 op 28-09-2022 17:26 ]
Fullface is eigenlijk alleen fijn voor DH tracks, zodra je moet klimmen is dat niet leuk meer.ephymerous schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]
Zorg voor een goede trail helm en zorg dat deze goed past. Trail helmen herken je door de achterkant die verder doorloopt en eventueel extra oorbescherming voor zijwaartse vallen. Verder zorg je dat de helm vervangt als je er ooit een flinke valpartij mee hebt gemaakt, de interne buffer/bescherming kan zijn ingedeukt
Lijstje met beste helmen getest door een Amerikaanse universiteit https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
De tandjes @daanb14 Succes met de afhandeling en zo te lezen mag je 'blij' zijn dat je een caravan als buffer had tussen beide autos.
Of neem een goede convertable helm. Voor trail rijden waar je je grenzen wil verleggen dikke prima. Kijk eens naar de Bell Super air R. Zelf zeer tevreden over.GrooV schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:
[...]
Fullface is eigenlijk alleen fijn voor DH tracks, zodra je moet klimmen is dat niet leuk meer.
Zorg voor een goede trail helm en zorg dat deze goed past. Trail helmen herken je door de achterkant die verder doorloopt en eventueel extra oorbescherming voor zijwaartse vallen. Verder zorg je dat de helm vervangt als je er ooit een flinke valpartij mee hebt gemaakt, de interne buffer/bescherming kan zijn ingedeukt
Lijstje met beste helmen getest door een Amerikaanse universiteit https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
Dankjewel! Dat denk ik uiteindelijk ook ja. En dat precies daar een grasveld lag in plaats van een vangrail. We hebben ongelofelijk veel geluk gehad.Holk schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:58:
De tandjes @daanb14 Succes met de afhandeling en zo te lezen mag je 'blij' zijn dat je een caravan als buffer had tussen beide autos.
Het zal vast werken maar die helm die jij noemt heeft geen DH rating, dan zou je de Bell Super DH Convertible moeten hebbenMjelnir schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:58:
[...]
Of neem een goede convertable helm. Voor trail rijden waar je je grenzen wil verleggen dikke prima. Kijk eens naar de Bell Super air R. Zelf zeer tevreden over.
Als je toch voor full face gaat dan zou ik er wel een nemen die DH goedgekeurd is.
En dan nog, die chinbar haal je er niet zo even af tijdens een rit
[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 27-09-2022 11:19 ]
Heftige ervaring! Als ervaringsdeskundige van een stevig auto-ongeluk, zou ik willen meegeven om te accepteren dat je er nu niets meer aan doet. Het is wat het is, mocht de boel nog in goede staat zijn is dat bonus. Probeer het los te laten en tel vooral je zegeningen! Jullie zijn er allemaal nog en in (vrij) goede gezondheid... dat is niet zo vanzelfsprekend als ik dit zo lees. Het zijn uiteindelijk maar spullen. Die zijn vervangbaar.daanb14 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:44:
[...]
Alles is waarschijnlijk in beslag genomen voor onderzoek. We mochten niks van onze spullen pakken en beide partijen worden behandeld als verdachten. Ik heb er ook geen vertrouwen in dat de berger zachtzinnig met het spul en de fietsen omgaat. De tranen staan mij in de ogen als ik eraan denk. We hebben bij de verzekering aangegeven of ze de berger kunnen vragen er voorzichtig mee om te gaan, maar alsnog. Volgens de politieagent was een schadeformulier niet van toepassing, omdat het om een strafrechtelijk iets gaat door letsel. Mijn vader mocht de tegenpartij niet eens spreken om een schadeformulier in te vullen.
Mocht je de komende tijd merken dat je met dit ongeluk blijft zitten dan kan het helpen om eens met iemand te praten. Kan gewoon via de huisarts en is absoluut niets vreemds aan.
If you can see, look. If you can look, observe
Mijn ervaring met de convertibles is dat ik die altijd of de hele dag als half shell gebruikte of de hele dag als full face. Ik heb nooit tijdens een rit dat kinstuk eraf gehaald voor een klim en voor de afdaling weer het kinstuk erop. Het is ook best een gedoe als je dat 10x op een dag gaat doen. Daarom heb ik zelf gekozen voor een half shell helm voor tijdens trail riding en full face voor lift access of serieus zwaar enduro werk.
Het nadeel van die convertables, en ook bij veel van die licht gewicht full face helmen, is imo dat je hoofd niet zo goed opgesloten zit als met een volwaarde full face helm. Een Fox Proframe voelt voor mij nog steeds aan als een half hell met extra kin stuk. Het geeft niet hetzelfde veilige gevoel waar je hoofd echt in een cocon gesloten zit. Ik heb daarom ook gekozen voor de Leatt DBX 4.0 gravity. Deze is voor een full face nog steeds licht te noemen, waardoor ik er korte klim nog wel mee op kan rijden. Langere klimmen kan die gewoon af en aan m'n stuur hangen. Toch geeft deze nog steeds meer dan genoeg bescherming.
Het nadeel van die convertables, en ook bij veel van die licht gewicht full face helmen, is imo dat je hoofd niet zo goed opgesloten zit als met een volwaarde full face helm. Een Fox Proframe voelt voor mij nog steeds aan als een half hell met extra kin stuk. Het geeft niet hetzelfde veilige gevoel waar je hoofd echt in een cocon gesloten zit. Ik heb daarom ook gekozen voor de Leatt DBX 4.0 gravity. Deze is voor een full face nog steeds licht te noemen, waardoor ik er korte klim nog wel mee op kan rijden. Langere klimmen kan die gewoon af en aan m'n stuur hangen. Toch geeft deze nog steeds meer dan genoeg bescherming.
Er zijn tegenwoordig ook goede FF helmen die goed ventileren. Gebruik zelf een Leatt Gravity 4.0 en zit toch nog redelijk comfortabel. De De Leatt is ook DH gecertificeerd.GrooV schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:
[...]
Fullface is eigenlijk alleen fijn voor DH tracks, zodra je moet klimmen is dat niet leuk meer.
En ja een trail helm is comfortabeler ;-)
Ik snap zeker je redenatie. Persoonlijk heb ik specifiek voor deze gekozen zonder DH rating. Omdat ik niet van plan ben DH tracks te gaan rijden maar voornamelijk de wat ruigere trails en beginnend Enduro werk. En je met deze helm de chinbar er juist wel makkelijk op en af krijgt met handschoenen. die is makkelijk te stouwen in mijn rugzak als die niet nodig is.GrooV schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:16:
[...]
Het zal vast werken maar die helm die jij noemt heeft geen DH rating, dan zou je de Bell Super DH Convertible moeten hebben
Als je toch voor full face gaat dan zou ik er wel een nemen die DH goedgekeurd is.
En dan nog, die chinbar haal je er niet zo even af tijdens een rit
Echter in de praktijk zit die er bijna altijd op omdat het qua ventilatie zo goed werkt dat je niet doorhebt dat die er op zit.
Mocht ik echter ooit een EWS gaan rijden dan ga ik zeker voor een helm met DH cert.
[ Voor 4% gewijzigd door Mjelnir op 27-09-2022 11:32 ]
Bell Super DH zou voor mij het minimale zijn (heb ik zelf dan ook), maar die gebruik ik dan ook in de bikeparks etc.
Echter voor trail rijden zoals in Tecklenburg zou een Super Air R naar mijn mening voldoende zijn, het is niet zo dat de helm niks doet zonder de DH certificering. Ga je verder dan dat, dan komt de Super DH (of andere "open" full face helmen, zoals de FOX ProFrame) om de hoek kijken naar mijn mening.
Al heb ik die ene keer dat ik er ben geweest gewoon in half-shell mode gereden en het kinstuk in de auto gelaten. Ging prima.
Edit.
Voorheen had ik ook 2 helmen, maar met reizen merk je wel dat het veel makkelijker is om een convertible in de koffer en vliegtuig mee te nemen dan twee helmen (of alleen een standaard full-face). Ben ervan bewust dat niet iedereen dit doet natuurlijk. Dit heeft bij mij ook meegewogen in de keuze voor een convertible helm. Veiligheidstechnisch heb ik niet het gevoel dat ik minder beschermd ben dan met de full-face die ik hiervoor had.
Echter voor trail rijden zoals in Tecklenburg zou een Super Air R naar mijn mening voldoende zijn, het is niet zo dat de helm niks doet zonder de DH certificering. Ga je verder dan dat, dan komt de Super DH (of andere "open" full face helmen, zoals de FOX ProFrame) om de hoek kijken naar mijn mening.
Al heb ik die ene keer dat ik er ben geweest gewoon in half-shell mode gereden en het kinstuk in de auto gelaten. Ging prima.
Edit.
Voorheen had ik ook 2 helmen, maar met reizen merk je wel dat het veel makkelijker is om een convertible in de koffer en vliegtuig mee te nemen dan twee helmen (of alleen een standaard full-face). Ben ervan bewust dat niet iedereen dit doet natuurlijk. Dit heeft bij mij ook meegewogen in de keuze voor een convertible helm. Veiligheidstechnisch heb ik niet het gevoel dat ik minder beschermd ben dan met de full-face die ik hiervoor had.
[ Voor 29% gewijzigd door drBunhead op 27-09-2022 11:47 ]
De POH is daar zeker een goed middel voor (praktijk ondersteunende hulp)Roozzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:23:
[...]
Heftige ervaring! Als ervaringsdeskundige van een stevig auto-ongeluk, zou ik willen meegeven om te accepteren dat je er nu niets meer aan doet. Het is wat het is, mocht de boel nog in goede staat zijn is dat bonus. Probeer het los te laten en tel vooral je zegeningen! Jullie zijn er allemaal nog en in (vrij) goede gezondheid... dat is niet zo vanzelfsprekend als ik dit zo lees. Het zijn uiteindelijk maar spullen. Die zijn vervangbaar.
Mocht je de komende tijd merken dat je met dit ongeluk blijft zitten dan kan het helpen om eens met iemand te praten. Kan gewoon via de huisarts en is absoluut niets vreemds aan.
Ik gebruik een Fox Proframe. Extreem licht, ik vergeet soms dat ik hem op heb, en ventileer ook super goed, gezien het ding niet voor niets "Frame" heet.Daan_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:27:
[...]
Er zijn tegenwoordig ook goede FF helmen die goed ventileren.
Tevens draag ik een maat S, die paste ik met de dikke kussentjes toen ik 85 kg woog, en deze zomer met 125 kg paste hij nog perfect met de dunne kussentjes.
Zit overigens ook MIPS in en een fidlock sluiting, ideaal.
Zeker een aanrader.
Nee.Jampot007 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:52:
Nu raad je t al. Op zoek naar een nieuwe. Is het mogelijk een 10 speed derailleur te gebruiken met de huidige 9speed cassette? Wil in de toekomst wel upgraden naar 1x10 namelijk. Huidige configuratie is 3x9.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
10s heeft vgm een andere overgang dan 9s.
Dan bedoel ik zegmaar, elke versnelling trekt ie iets meer/minder aan de kabel bij 9s dan met 10s, dus je zal nooit al je versnellingen goed kunnen afstellen met een 9s shifter op een 10s derailleur.
Klopt, dit zal in principe niet gaan. Maar ik ben meer dan eens tegengekomen dat iemand dat wel voor elkaar heeft gekregen door een kleine aanpassing. Optimaal zal het niet zijn, maar werkende krijgen moet wel lukken. Zeker als het tijdelijk is, kan je misschien wat vinden op verschillende fora die je verder helpt.Wolfbikes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:50:
[...]
Nee.
10s heeft vgm een andere overgang dan 9s.
Dan bedoel ik zegmaar, elke versnelling trekt ie iets meer/minder aan de kabel bij 9s dan met 10s, dus je zal nooit al je versnellingen goed kunnen afstellen met een 9s shifter op een 10s derailleur.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.pinkbike.com/...threadid=148662&pagenum=1 @Jampot007. Misschien heb je hier wat aan als startpunt van je zoektocht.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het is idd waar dat je ermee zou kunnen fietsen, maar als ik het goed las, vroeg hij om advies of ie beter meteen alles kon upgraden. Daar zou ik wel echt ja op willen zeggen.Galois schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:57:
[...]
Klopt, dit zal in principe niet gaan. Maar ik ben meer dan eens tegengekomen dat iemand dat wel voor elkaar heeft gekregen door een kleine aanpassing. Optimaal zal het niet zijn, maar werkende krijgen moet wel lukken. Zeker als het tijdelijk is, kan je misschien wat vinden op verschillende fora die je verder helpt.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.pinkbike.com/...threadid=148662&pagenum=1 @Jampot007. Misschien heb je hier wat aan als startpunt van je zoektocht.
Persoonlijk, ga dan meteen ook over op 11s, heb ik ook gedaan, was wel gelukt met een 9s freewheel haha
Hey, thx voor je bericht. Ben ondertussen bij zo'n mantel winkel geweest en daar kwam ik inderdaad wel achter hetzelfdeGalois schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:57:
[...]
Klopt, dit zal in principe niet gaan. Maar ik ben meer dan eens tegengekomen dat iemand dat wel voor elkaar heeft gekregen door een kleine aanpassing. Optimaal zal het niet zijn, maar werkende krijgen moet wel lukken. Zeker als het tijdelijk is, kan je misschien wat vinden op verschillende fora die je verder helpt.
Heb nu dus gekozen voor weer een 9 speed. Beetje balen was dat mn derailleur pad ook enorm krom was, heb deze geprobeerd terug te buigen maar kreeg dit gewoon niet precies recht, was in meerdere assen krom zegmaar. Zo'n derailleur hangertje is een piepklein framespecifiek onderdeel kost 25 euro. Daar zullen ze wel flink winst op maken
Snap dat jullie zeggen upgrade gelijk alles maar dat kost een smak geld en mn cassette en middenblad voor (de enige die slijt) zijn zo goed als nieuw dus wel zonde om dat weer weg te gooien. Ga nu dus nog ff met 3x9 rondrijden en dan in de toekomst, als ik geld over heb ofzo alles tegelijk upgraden.Of hele nieuwe fiets kopen
Lang leve de UDH (universal derailleur hanger), zelfs bij een normale internet winkel in NL al voor 13 euro en op voorraad:Jampot007 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:37:
[...]
Zo'n derailleur hangertje is een piepklein framespecifiek onderdeel kost 25 euro. Daar zullen ze wel flink winst op maken
https://www.mantel.com/sram-udh-derailleur-hanger
(let niet op de review, want die snapt het niet, het is namelijk niet zo dat deze overal op past, maar wel op alle frames die met de UDH in gedachten ontworpen zijn, wat best veel merken nu al doen!)
en als het goed is dus ook gewoon te koop bij een random LBS die moderne MTB's verkoopt (onafhankelijk van de merken die daar toevallig staan)
alleen jammer dat de bedenker van de UDH (sram) zelf weer voor een direct mount lijkt te gaan bij de volgende generatie AXS Eagle, maar wellicht past dat dus ook op alle frames die geschikt zijn voor een UDH.
Zoals ik het heb begrepen dan is die juist alleen compatible met een UDH frame (nog niet uit, dus vooral op basis van internet geruchten).
https://www.pinkbike.com/...ect-mount-derailleur.html
[ Voor 27% gewijzigd door drBunhead op 27-09-2022 14:21 ]
nee, ik lees het zodrBunhead schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:21:
Zoals ik het heb begrepen dan is die juist alleen compatible met een UDH frame (nog niet uit, dus vooral op basis van internet geruchten).
als je frame en UDH gebruikt (zoals bij mijn scott spark), dan kan er ook een SRAM direct mount derailleur op. Hiermee heeft SRAM heel slim eerst met een open standaard de frame bouwers een aanpassing laten doen die nu ineens ook voor hun eigen derailleur design werkt
It appears that if a frame was designed to use a UDH, then it would be compatible with this new derailleur. In other words, the UDH acted as a benevolent Trojan horse, bringing inexpensive replacement hangers to consumers while also opening the door other mounting possibilities, which seems like a smart way to introduce a new standard.
Dat is toch ook wat ik zeg? Of heb ik het dusdanig cryptisch geschrevenPrulleman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:28:
[...]
nee, ik lees het zo
als je frame en UDH gebruikt (zoals bij mijn scott spark), dan kan er ook een SRAM direct mount derailleur op. Hiermee heeft SRAM heel slim eerst met een open standaard de frame bouwers een aanpassing laten doen die nu ineens ook voor hun eigen derailleur design werkt
[...]
ja, sorry, ik las het inderdaad verkeerd.. ik dacht dat je het had over dat het alleen werkt met een soort frame wat nog uit moet komen, maar we bedoelen inderdaad hetzelfde, (ook al in de laatste stukje van mijn eerste reactie: "maar wellicht past dat dus ook op alle frames die geschikt zijn voor een UDH.")drBunhead schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:51:
[...]
Dat is toch ook wat ik zeg? Of heb ik het dusdanig cryptisch geschreven
En dat is voorlopig alleen voor de XX1 AXS, want daar moet de derailleur zo licht mogelijk zijn. Een UDH en dan een bout = gewicht en mogelijke slijtage, de nieuwe AXS heeft het als onderdeel van de structuur. First world problems
Best wel een luxe probleem inderdaad. Technologische ontwikkeling van alles gaat snel en is interessant om te volgen. Zal hoe dan ook niet op mijn frame noch binnen mijn budget passen. Blijft desondanks wel leuk om te volgen.
Ik heb een tijdje terug mijn achteras vervangen voor een ~zelfde achteras die ongeveer dezelfde maat had 
Nu deze ook krom is
wil ik graag fatsoenlijk meten welke as geschikt is.
De binnenmaat van de patten (als ik het goed zeg) is 136mm en de buitenmaat 150mm.
Het lijkt mij dat een as van 145mm voldoende is, hij zou dan 0,5cm aan beide zijden in de patten vallen.
Toevallig net mail ontvangen dat mijn product weer op voorraad is (achterwiel) en daar staan de maten nu wel bij
Nu deze ook krom is
De binnenmaat van de patten (als ik het goed zeg) is 136mm en de buitenmaat 150mm.
Het lijkt mij dat een as van 145mm voldoende is, hij zou dan 0,5cm aan beide zijden in de patten vallen.
Toevallig net mail ontvangen dat mijn product weer op voorraad is (achterwiel) en daar staan de maten nu wel bij
[ Voor 14% gewijzigd door Amtelode op 28-09-2022 08:46 ]
Ondanks de regen van de laatste tijd lag het er weer goed bij. Beetje meer glibberen, maar daar vandaag mooi gebruik van gemaakt om bochten en jumpjes te oefenen. Weer een heerlijk uurtje gespeeld. Als het er vrijdag ook nog zo bij ligt. Dan wordt het een top middag samen met mede Tweaker
Helaas vandaag weer iemand die blind achter je aan fietst en lelijk ten val komt. Dit is nu de 3de keer in relatief korte tijd. (op zelfde plek). De afdaling kun je vrij rustig rollen (zoals op onderstaande filmpje), maar bij de draai om de boom gaat het elke keer mis. Daar gaat het iets steiler naar beneden met klein jumpje. En dan raakt men de controle kwijt. Te veel gewicht op het stuur en verkeerd gebruik van de remmen. Vandaag was de schade. Barst in de helm en shirt kapot. (rijp voor de kliko) Fiets had wonderbaarlijk geen schade. Meneer had de schik er goed in zitten.
[YouTube: Mountainbike fun im Reichswald on the new Canyon Spectral ON CFR LTD 2022]
Helaas vandaag weer iemand die blind achter je aan fietst en lelijk ten val komt. Dit is nu de 3de keer in relatief korte tijd. (op zelfde plek). De afdaling kun je vrij rustig rollen (zoals op onderstaande filmpje), maar bij de draai om de boom gaat het elke keer mis. Daar gaat het iets steiler naar beneden met klein jumpje. En dan raakt men de controle kwijt. Te veel gewicht op het stuur en verkeerd gebruik van de remmen. Vandaag was de schade. Barst in de helm en shirt kapot. (rijp voor de kliko) Fiets had wonderbaarlijk geen schade. Meneer had de schik er goed in zitten.
[YouTube: Mountainbike fun im Reichswald on the new Canyon Spectral ON CFR LTD 2022]
[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 28-09-2022 17:10 ]
Heb er zin in Daan_Daan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:08:
Ondanks de regen van de laatste tijd lag het er weer goed bij. Beetje meer glibberen, maar daar vandaag mooi gebruik van gemaakt om bochten en jumpjes te oefenen. Weer een heerlijk uurtje gespeeld. Als het er vrijdag ook nog zo bij ligt. Dan wordt het een top middag samen met mede Tweaker![]()
Vanavond gaan de andere banden erop.
Hoop dat ik vrijdag niet op die zelfde plek op m’n plaat ga.
Misschien moet je een waarschuwingsbordje achterop je fiets knopenDaan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:08:
Ondanks de regen van de laatste tijd lag het er weer goed bij. Beetje meer glibberen, maar daar vandaag mooi gebruik van gemaakt om bochten en jumpjes te oefenen. Weer een heerlijk uurtje gespeeld. Als het er vrijdag ook nog zo bij ligt. Dan wordt het een top middag samen met mede Tweaker![]()
En die afdaling moet ik nog steeds doen. Komt er telkens niet van, maar de volgende keer zeker, of t nou kan of niet...
Dat komt vrijdag helemaal goed. Beginnen rustig…..So_Easy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:03:
[...]
Heb er zin in Daan_![]()
Vanavond gaan de andere banden erop.
Hoop dat ik morgen niet op die zelfde plek op m’n plaat ga.
Hahaha.Klitse schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:17:
[...]
Misschien moet je een waarschuwingsbordje achterop je fiets knopen![]()
En die afdaling moet ik nog steeds doen. Komt er telkens niet van, maar de volgende keer zeker, of t nou kan of niet...
Dat lusje is leuk, maar denk dat je die met de drop erin. Leuker gaat vinden. Deze liggen bij elkaar in de buurt en goed te combineren. Als je weer keer deze kant op komt. Heb ik wel leuke (korte) route met uitdaging
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic