Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Xavier schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:25:
Iemand een idee qua stuurpen? Simpel zwart en kort, misschien een Race Face Chester?
Op mijn nieuwe Scale (maat L) zit een eenvoudige stem; syncros FL2.0 80mm. (en ook geen riser stuur)
Ik vind hem wel mooi strak en naar mijn idee is een iets langere ook meer passend bij de scale, mits je dat zoekt natuurlijk.
- Aangezine hij veel buiten heeft gestaan maar wel onder een overkapping is er overal wel iets van lichte roest te spotten, ook de voorvork heeft wat glans verloren door de zon. De ketting (hieronder) kan ik volgens mij het beste vervangen, al ziet het er op de foto erger uit dan in het echt). Iemand tips om wat glans terug te brengen in de lak van de voorvork?
Die ketting zou ik eraf halen. Vliegroest kan je vaak wel weg krijgen. Wat ik zelf nog wel eens doe (met name met inbus boutjes die wat roest vertonen, een kunststof kapje erop drukken (aliexpress).
Glans kan je soms terugkrijgen met polish, beetje afhankelijk hoe erg het is. Oppervlakkige met een gewone fietswax, wil je echt een dun laagje weghalen dan kan je bij de autohandel polijstmiddel vinden in allerlei soorten. Zelf gebruik ik Cyclon Instant Polish Wax als de lak nog gewoon goed is, en als ik een beetje wil polijsten of echt vervelende plekken weg moet krijgen: https://www.autotoebehore...asy-polish-system123.html. Bij dof geworden lak zou dat mijn eerste keus zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Weet niet of ik blij moet zijn met die regen voor sommige leuke stukken hier in het bos. Vanochtend kort lusje gedaan. En op de wat meer uitdagende afdaling. Waar stuk met mul zand in zit, Was grip ver te zoeken. Vanochtend ging er toch twee keer voetje naar de grond. om niet naar beneden te donderen :/

Den de Rekon 2.4 achter vervangen voor wat meer tractor band. Gezien het weer natter gaat worden... O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 09-09-2022 08:39 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:34:
[...]

Op mijn nieuwe Scale (maat L) zit een eenvoudige stem; syncros FL2.0 80mm. (en ook geen riser stuur)
Ik vind hem wel mooi strak en naar mijn idee is een iets langere ook meer passend bij de scale, mits je dat zoekt natuurlijk.

[...]

Die ketting zou ik eraf halen. Vliegroest kan je vaak wel weg krijgen. Wat ik zelf nog wel eens doe (met name met inbus boutjes die wat roest vertonen, een kunststof kapje erop drukken (aliexpress).
Glans kan je soms terugkrijgen met polish, beetje afhankelijk hoe erg het is. Oppervlakkige met een gewone fietswax, wil je echt een dun laagje weghalen dan kan je bij de autohandel polijstmiddel vinden in allerlei soorten. Zelf gebruik ik Cyclon Instant Polish Wax als de lak nog gewoon goed is, en als ik een beetje wil polijsten of echt vervelende plekken weg moet krijgen: https://www.autotoebehore...asy-polish-system123.html. Bij dof geworden lak zou dat mijn eerste keus zijn.
Je bent de beste! Ik had al het idee dat het de FL2.0 zou moeten zijn maar volgens 12Go is het een "Syncros Alloy 6061, oversized 31.8mm / 1 1/8” / 6° angle" Wat echt niks zegt.
Maar een FL2.0 is een stuk beter te vinden. Nu nog een verkoper.

Alle boutjes met roest heb ik er gisteren uit gedraaid en in de boormachine gestopt en langs want scotch-brite gehaald. Daarna met wat bijenwas ingesmeer en weer teruggedraaid.

De polish ga ik proberen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Iemand met een mooie GPX route voor de Hermannsweg / teutoburgerwald? Ik kan alleen leuke rondfiets tourtjes vinden maar ik wil de wortels en stijle afdalingen maar die kan ik niet vinden :(

Ik heb een eigen strava route maar daar heb ik halverwege per ongeluk niet hervat dus bijna alles kwijt 8)7

[edit]

Deze sukkel was vergeten dat hij met anderen had gefietst en daar ook de GPX kon downloaden vanaf Strava :+

[ Voor 39% gewijzigd door WoBBeL op 11-09-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Gisteren en vandaag de eerste rondjes Noordwijk gemaakt met mijn nieuwe fiets.

Wat is een fully toch lekker. Hij heeft zoveel grip met klimmen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:27
WoBBeL schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:13:
Iemand met een mooie GPX route voor de Hermannsweg / teutoburgerwald? Ik kan alleen leuke rondfiets tourtjes vinden maar ik wil de wortels en stijle afdalingen maar die kan ik niet vinden :(

Ik heb een eigen strava route maar daar heb ik halverwege per ongeluk niet hervat dus bijna alles kwijt 8)7

[edit]

Deze sukkel was vergeten dat hij met anderen had gefietst en daar ook de GPX kon downloaden vanaf Strava :+
Als je hem wil delen hou ik mij aanbevolen 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:09
Zo, afgelopen week de Appenninica als 10e in GC gefinisht. Wat een prachtige meerdaagse. Heftig klimmen en minstens net zo heftig naar benden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

edoappelhof schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:08:
Zo, afgelopen week de Appenninica als 10e in GC gefinisht. Wat een prachtige meerdaagse. Heftig klimmen en minstens net zo heftig naar benden :D
Pics or it didn't happen ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Als iemand nog een fully zoekt, ik heb m'n giant trance 3 van vorig jaar te koop staan, maat XL. PM maar bij interesse.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

Daar zitten aardig wat Nederlanders bij!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 19:18

AntonT

One Ton!

Er zijn betere pics videos Edo!
Jaloersmakende filmpjes.

* AntonT reed voor de derde keer maar was een kleine 3h trager dan Edo

edit:

Ik bedenk me net dat mijn reactie verkeerd opgevat kon worden. Ik bedoelde dat het beeldmateriaal beter kon (en niet de prestatie). Ik vond de filmpjes dit jaar uitzonderlijk goed (meer nadruk op het fietsen ipv grotendeels omgeving)

[ Voor 21% gewijzigd door AntonT op 12-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

Iemand ervaring met de routes ten zuiden van Düren (Eifel)?

Wij gaan er binnenkort voor een weekendje heen en ik ben wel benieuwd hoe het daar is. Beetje vergelijkbaar met de Ardennen?

We rijgen een paar van deze routes aan elkaar om op 100 km uit te komen. Ben benieuwd of het haalbaar is en niet te zwaar...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Mjelnir schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:44:
[...]

Als je hem wil delen hou ik mij aanbevolen 8)
https://filetransfer.io/data-package/Y4Un1qUl#link

Het stukje van 2.0 tot 3.2 km is een leuke opwarmer - Trailforks

17.7 - 18.2 km is echt een pittige afdaling - Trailforks

19.3 - 19.7 km ook - Trailforks

Denk aan grote wortelpartijen met drops van 30-50cm en lekker steile stukken met losse wortels. Er staat blauw bij maar mijn vrouw die echt veel blauwe routes en wat rode in Oostenrijk heeft gedaan krijg ik van deze routes nog echt niet zo snel af hoor :o

https://www.trailforks.com/trails/shortcut-zaunkonig/ voor de wortels

Iemand uit de buurt zei tegen mij dat er verderop bij Brochterbeck nog meer van dit soort routes zijn. Die heb ik nog niet getest.

[ Voor 43% gewijzigd door WoBBeL op 12-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
WoBBeL schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]

https://filetransfer.io/data-package/Y4Un1qUl#link

Iemand uit de buurt zei tegen mij dat er verderop bij Brochterbeck nog meer van dit soort routes zijn. Die heb ik nog niet getest.
2 uur rijden vanaf arnhem is goed te doen! Ik zet hem op de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

https://www.trailforks.co...&lat=52.24014&lon=7.72654 dit is het andere stuk voor de liefhebbers. Hier heb ik alleen nog maar gewandeld jaren geleden maar ga t binnenkort met de fiets testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik herken de afdaling. Die is erg leuk. Er zitten er inderdaad meer daar in de buurt. Ik ga binnenkort die kant ook weer eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Na even neuzen heb je ook de Teutoklippen route van 43km en 1100hm daar nog maar even voor trainen denk ik!

Hij staat wel op de wishlist in trailforks iig

[ Voor 18% gewijzigd door Mjelnir op 12-09-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik begin heel eenvoudig met mijn vraag. Maar het besloten om een 1x12 op mijn Dale te plaatsen.

Ik weet dat eea vervangen moet worden, mogelijk crankstel, mogelijk spocket vanachter ( als dat ding zo heet)

Mijn Dale is een 26 incher, en Canon Scalpel, laatst serie en er zit nu 3x10 op van Shimano. XT, trigger.

Waar moet ik precies naar kijken en waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Waarom upgrade? En geen andere fiets. Mijn volgende MTB wordt een Emtb, maar ik wil met deze nog wat jaar vooruit. Ben 60, vandaag nog 60km bij Eerbeek gefietst, maar ik weet gewoon, dat hou ik geen 10 jaar meer vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Iemand nog aan te raden websites of merken die het overwegen zijn voor losse frames? Zoals een velobuild dat heel bekend is voor gravel frames (helaas maken ze maar tot 19'') heb wel zin om een eigen MTB op te bouwen met onderdelen maar ik kan niet echt goede losse frames vinden. Optie is een fiets kopen en strippen (eventueel via marktplaats) maar een los kader is wel zo makkelijk.

Alu of carbon maakt me niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:10:
Ik begin heel eenvoudig met mijn vraag. Maar het besloten om een 1x12 op mijn Dale te plaatsen.

Ik weet dat eea vervangen moet worden, mogelijk crankstel, mogelijk spocket vanachter ( als dat ding zo heet)

Mijn Dale is een 26 incher, en Canon Scalpel, laatst serie en er zit nu 3x10 op van Shimano. XT, trigger.

Waar moet ik precies naar kijken en waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Waarom upgrade? En geen andere fiets. Mijn volgende MTB wordt een Emtb, maar ik wil met deze nog wat jaar vooruit. Ben 60, vandaag nog 60km bij Eerbeek gefietst, maar ik weet gewoon, dat hou ik geen 10 jaar meer vol
Waar je in elk geval op moet letten is het volgende:

De body die je nu hebt. Je hebt nu vermoedelijk een Shimano HG body (Maar controleer dat) en dus moet je een cassette (zo heet dat ding) aanschaffen die daar op past. Let daarbij op dat een Shimano microspline niet hetzelfde is als een HG. HG is de oudere standaard.

Cranks zou je wellicht kunnen laten zitten en er op de spider een Narrow-Wide kettingblad op kunnen zetten. En anders een nieuwe crankset met een Narrow-Wide kettingblad. Maar bij een nieuwe crankset zou je wellicht ook een nieuw bottom bracket nodig hebben. Dus let daar ook op.
Het kan eventueel ook zonder narrow-wide kettingblad maar dan moet je je voorderrailleur laten zitten als chainguide. Geen mooie oplossing maar wel goedkoop.

Verder heb je natuurlijk een 12 speed derailleur nodig. Hierbij maakt het merk niet zo veel uit geloof ik. Tenzij je een 10-52 van Sram monteert, dan moet je denk ik wel naar de nieuwste sram derrie maar dat weet ik niet zeker. Ook moet je een bijbehorende 12speed shifter hebben.

Maar even een vraag. Waarom perse een 12 speed en geen 11 speed. 11 speed is een stuk goedkoper. Die cassettes hebben hetzelfde bereik (ik heb zelfs een 10 speed met een 11-46 bereik).

[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 12-09-2022 22:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
@maartend / @Klitse als je van 3x10 afkomt haal je met 11-46 natuurlijk niet hetzelfde bereik als een standaard moderne 12 speed 10-51 of 10-52 groep.(10-50 bestaat nog wel, maar is niet actueel). Deze hebben respectievelijk een Shimano micro spline of een sram xd body nodig. Een 10T past simpelweg niet op een HG body.

De goedkopere sram variant (11-50) past wel op een HG body (sx/NX) deze zijn verder prima te combineren derailleurs en shifters uit het hogere segment, zelf draadloos axs zou prima werken op een HG 11-50 cassette.
Maar met de range 11-50 kan je zoals @Klitse aangeeft misschien beter voor 11 speed gaan, stuk goedkoper en wat robuuster. (Hoewel ik met 12 speed xt toch wel lekkerder vind schakelen dan 11 sp xt).

Om een gevoel te krijgen wat een bepaalde range doet (ook bv met wat voor voorblad je nog goed kan klimmen in vergelijking met je oude setup) kan je hiermee spelen;
https://ritzelrechner.de/

(Een 3x10 heeft een bereik van waarschijnlijk 570-580% een 1x 11-46 418%. Een moderne 12 speed 510-520%. Dan is het een kwestie van je voorblad afstemmen op fatsoenlijk zware klimmen kunnen doen, bv een 30t* of hard met wind mee of bergaf trappen, bv een 36t*)

*Ook afhankelijk van je fitness ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:02
rolandos582 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:58:
Iemand nog aan te raden websites of merken die het overwegen zijn voor losse frames? Zoals een velobuild dat heel bekend is voor gravel frames (helaas maken ze maar tot 19'') heb wel zin om een eigen MTB op te bouwen met onderdelen maar ik kan niet echt goede losse frames vinden. Optie is een fiets kopen en strippen (eventueel via marktplaats) maar een los kader is wel zo makkelijk.

Kader? Komt u uit België?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:58:

Je vraagstelling is nogal breed/ruim...
Zoek je een xc hardtail, ltht, xc fully, dc, trail, enduro, dh?
Wat is ongeveer je budget?

Over het algemeen is ene complete fiets goedkoper, een aantal merken (bv Scott, Specialized, Cannondale etc) verkopen alleen de losse frames uit de duurste categorie (high mod, hmx, etc duurdere vezels, duurdere lay up, lichter etc) . Een scott spark frameset begint bij 5200 (kirjg je wel een demper, vork, carbon cockpit en zadelpen bij.. ) maar een complete build heb je al voor 3800. Een epic frameset gaat voor 5200 of 6500 met vork..

Gelukkig is het niet overal zo dramatisch, een transition Spur frame is 3500 dollar, een intense sniper (t) 2900.

(Heb het ook overwogen, vandaar dat ik deze fietsen noem. Maar ben uiteindelijk voor een complete spark xt build gegaan en zelf andere wielen gebouwd, carbon cockpit en dropper)

Als je schrikt van de prijzen, dan blijft er niet veel over dan 2e hands of china, op mountainbike.nl/forum staan ook wel een aantal Chinese builds, zowel hardtails als fully. Zelf geen ervaring mee.

(Of de Duitse webshops in de gaten houden, daar staan ook nog wel eens wat losse frames op, er is natuurlijk wel meer te krijgen dan wat ik hierboven allemaal noem, maar voor mij moest het al een upgrade zijn van een carbon Cannondale fsi zijn.. dan kom je al snel op een high end fully uit

Bv een hele betaalbare ltht: https://www.bike24.com/p2585338.html)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 12-09-2022 22:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Vergeet Banshee niet voor mooie frameset. Staat hoog op mijn lijstje :p

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ale toch malle belg
Prulleman schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:28:
[...]

Je vraagstelling is nogal breed/ruim...
Zoek je een xc hardtail, ltht, xc fully, dc, trail, enduro, dh?
Wat is ongeveer je budget?

Over het algemeen is ene complete fiets goedkoper, een aantal merken (bv Scott, Specialized, Cannondale etc) verkopen alleen de losse frames uit de duurste categorie (high mod, hmx, etc duurdere vezels, duurdere lay up, lichter etc) . Een scott spark frameset begint bij 5200 (kirjg je wel een demper, vork, carbon cockpit en zadelpen bij.. ) maar een complete build heb je al voor 3800. Een epic frameset gaat voor 5200 of 6500 met vork..

Gelukkig is het niet overal zo dramatisch, een transition Spur frame is 3500 dollar, een intense sniper (t) 2900.

(Heb het ook overwogen, vandaar dat ik deze fietsen noem. Maar ben uiteindelijk voor een complete spark xt build gegaan en zelf andere wielen gebouwd, carbon cockpit en dropper)

Als je schrikt van de prijzen, dan blijft er niet veel over dan 2e hands of china, op mountainbike.nl/forum staan ook wel een aantal Chinese builds, zowel hardtails als fully. Zelf geen ervaring mee.

(Of de Duitse webshops in de gaten houden, daar staan ook nog wel eens wat losse frames op, er is natuurlijk wel meer te krijgen dan wat ik hierboven allemaal noem, maar voor mij moest het al een upgrade zijn van een carbon Cannondale fsi zijn.. dan kom je al snel op een high end fully uit

Bv een hele betaalbare ltht: https://www.bike24.com/p2585338.html)
Hardtail inderdaad, niet al te spannend. Doel is totaal onder de 2k - 2,5k te blijven. Vind ik wel een prima prijs voor een leuke MTB. Ben handig genoeg en kan plezier halen uit het opbouwen en vervangen van onderdelen. Die dartmoor kwam ik ook tegen, qua prijs voor een frame natuurlijk heel interessant als je daar een Rockshox SID in zet heb je al een hele stabiele basis om omheen te bouwen met een leuke shimano groep. Een frame uit duitsland uit de sale oid is ook allemaal prima. Meer in welke richting ik moet denken zeg maar :)

Een Rockshox SID heeft een travel van 100mm? Het frame vermeld : for forks with 130–160mm travel , dat moet dan geen probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:43:
[...]

Ale toch malle belg

[...]

Hardtail inderdaad, niet al te spannend. Doel is totaal onder de 2k - 2,5k te blijven. Vind ik wel een prima prijs voor een leuke MTB. Ben handig genoeg en kan plezier halen uit het opbouwen en vervangen van onderdelen. Die dartmoor kwam ik ook tegen, qua prijs voor een frame natuurlijk heel interessant als je daar een Rockshox SID in zet heb je al een hele stabiele basis om omheen te bouwen met een leuke shimano groep. Een frame uit duitsland uit de sale oid is ook allemaal prima. Meer in welke richting ik moet denken zeg maar :)

Een Rockshox SID heeft een travel van 100mm? Het frame vermeld : for forks with 130–160mm travel , dat moet dan geen probleem zijn?
Nee... een 130-160 frame is voor wat ruiger werk, daar moet een langere vork in. Als je een 100mm Sid wilt gebruiken moet je een x frame zoeken (geen long travel hardtail).

Je moet ook bedenken of je wel een vork wil met 32 mm poten. Je zocht een grote maat fiets toch? Wat weeg je zelf? Bij 80+ kg zou ik altijd al voor 34/35 mm poten gaan. En misschien eronder ook wel. Op mijn spark zit een 120mm fox 34, bevalt prima!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

rolandos582 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:43:
[...]
Meestal kan je een frame prima voorzien van een 2-3cm meer veerweg. Maar andersom lijkt me geen goed plan. Dan moet je gewoon op zoek naar een xc frame. Of toch meer veerweg steken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Prulleman schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:48:
[...]

Nee... een 130-160 frame is voor wat ruiger werk, daar moet een langere vork in. Als je een 100mm Sid wilt gebruiken moet je een x frame zoeken (geen long travel hardtail).

Je moet ook bedenken of je wel een vork wil met 32 mm poten. Je zocht een grote maat fiets toch? Wat weeg je zelf? Bij 80+ kg zou ik altijd al voor 34/35 mm poten gaan. En misschien eronder ook wel. Op mijn spark zit een 120mm fox 34, bevalt prima!
Ye true, XL inderdaad. Met mijn 196 en 86kg ben ik niet de lichtste persoon :) Wel een goed inzicht, geen verstand van uiteraard. Een x frame lijkt me inderdaad het beste, qua vork las ik dat je een beetje richting de fox 34 stepcast of rockshox sid wilt voor prijs/kwaliteit. Ook qua service zijn deze uitstekend zelf te servicen. Wat ook wel handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:14:
@maartend / @Klitse als je van 3x10 afkomt haal je met 11-46 natuurlijk niet hetzelfde bereik als een standaard moderne 12 speed 10-51 of 10-52 groep.(10-50 bestaat nog wel, maar is niet actueel). Deze hebben respectievelijk een Shimano micro spline of een sram xd body nodig. Een 10T past simpelweg niet op een HG body.

De goedkopere sram variant (11-50) past wel op een HG body (sx/NX) deze zijn verder prima te combineren derailleurs en shifters uit het hogere segment, zelf draadloos axs zou prima werken op een HG 11-50 cassette.
Maar met de range 11-50 kan je zoals @Klitse aangeeft misschien beter voor 11 speed gaan, stuk goedkoper en wat robuuster. (Hoewel ik met 12 speed xt toch wel lekkerder vind schakelen dan 11 sp xt).

Om een gevoel te krijgen wat een bepaalde range doet (ook bv met wat voor voorblad je nog goed kan klimmen in vergelijking met je oude setup) kan je hiermee spelen;
https://ritzelrechner.de/

(Een 3x10 heeft een bereik van waarschijnlijk 570-580% een 1x 11-46 418%. Een moderne 12 speed 510-520%. Dan is het een kwestie van je voorblad afstemmen op fatsoenlijk zware klimmen kunnen doen, bv een 30t* of hard met wind mee of bergaf trappen, bv een 36t*)

*Ook afhankelijk van je fitness ;)
Uiteraard heeft een 11-46 niet het bereik van een 3x10. Maar de vraag is of het nodig is. Je kunt overal in Nederland met een 11-46 rondkomen. Wel moet je even kijken naar de grootte van je kettingblad. Als je vooral moeite hebt met omhoog komen dan zou je een 30t voor kunnen plaatsen. Als je voornamelijk snelheid op vlak zoekt een 34 of zelfs 36t. Maar als je beide wil dan zul je inderdaad beter naar een 10-52 kunnen kijken.

Maar goed. Volgens mij zeggen we hetzelfde. Ik vraag me enkel af of het bereik van 418% niet al voldoende is.

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 12-09-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik gooi toch maar even mijn eigen drivetrain in de groep.

Microshift Advent X.

1x10 met een range van 11-48T. Jumps wat groter, maar als je dat niet stoort is het een oerdegelijke setup voor niet al te veel geld. Plus die past op een standaard Shimano hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
drBunhead schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:41:
Ik gooi toch maar even mijn eigen drivetrain in de groep.

Microshift Advent X.

1x10 met een range van 11-48T. Jumps wat groter, maar als je dat niet stoort is het een oerdegelijke setup voor niet al te veel geld. Plus die past op een standaard Shimano hub.
1x10 geeft me te klein bereik. Ik rij van de Vlaamse polders tot in de bergen. Heel soms heb ik mijn granny nodig.

@Prulleman en @Klitse Ik ga er mee an de slag en zal wel terug komen voor verdere vragen. Wel 1 eerste vraag ; andere body om wel 1x12 te gaan is toch niet zo heel duur. Want laat ik duidelijk zijn, ben echt wel bereid meerdere 100 euro uit te geven

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 13-09-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:52:
[...]

1x10 geeft me te klein bereik. Ik rij van de Vlaamse polders tot in de bergen. Heel soms heb ik mijn granny nodig.

@Prulleman en @Klitse Ik ga er mee an de slag en zal wel terug komen voor verdere vragen. Wel 1 eerste vraag ; andere hub om wel 1x12 te gaan is toch niet zo heel duur. Want laat ik duidelijk zijn, ben echt wel bereid meerdere 100 euro uit te geven
Hub kost je de kop niet, maar niet elke hub past op elke naaf. Als je nu een Shimano HG hub hebt zou ik lekker daarbij blijven (en eventueel een nieuwe er op zetten als de oude versleten is). Maar ook dan moet je uitzoeken welke je moet hebben. Dat geldt ook voor het switchen naar een andere standaard.Je zult de specs van je naaf op moeten zoeken.

Info: https://off.road.cc/conte...-speed-hg-xd-micro-spline

[ Voor 13% gewijzigd door Klitse op 13-09-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:52:
[...]

@Prulleman en @Klitse Ik ga er mee an de slag en zal wel terug komen voor verdere vragen. Wel 1 eerste vraag ; andere hub om wel 1x12 te gaan is toch niet zo heel duur. Want laat ik duidelijk zijn, ben echt wel bereid meerdere 100 euro uit te geven
Ik rij ook overal en heb nog nooit het idee gehad ergens te kort te komen.

Dat had ik hiervoor met de GX 11 speed die 10-42 is, trouwens ook niet. NL laaglanden of de Oostenrijkse/Canadeze bergen geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wilde het mountainbiken weer oppakken en heb al weer mijn eerste rondjes gereden op mijn oude Trek 4500 uit 2001. Grappige is dat dag ding slechts met Deore was afgemonteerd (en Bontrager) en na 10 jaar mijn camping MTB werd. Hij is nu 20+ jaar oud maar gaat maar door. Echt ongelooflijk. Nog steeds hier de Utrechtse heuvelrug mee door. Enige nadeel: stond laatst op een trail met lekke band, zonder reserve en al die 29"-ers keken me meewarig aan toen ze een binnenband aanboden en zagen dat het 26" was haha.

Nu ben ik aan het rondkijken voor een upgrade tweedehands. Is 29" nog steeds je van het of is men terug op 27.5 etc. Of is dat persoonlijk?

Ondertussen als tussendoortje hier lokaal een fiets gescoord om mee te kloten. Een Giant XTC SE 3 uit 2003. Heel maf ding want bizar slechte marktplaats advertentie (zo heb ik ze het liefst). Opgehaald voor 40 euro maar na poetsen kwam er super veel prima spul en 0 roest. Een modernere (2006 joehoe) LX achterderrie, een keurige XT ketting, glimmende 9 speed cassette met nog goede tanden ipv haaienfinnen en frame in L/21" wat nog prima is en op het oog nieuwe trapas. Alexrims DM18 wielsetje met Deore naven en Schwalbe Big Apple 26x2.00 banden. En trappers prima combi SPD pedalen: PD-M324. Beetje zwaar alleen maar nog keurig.

Ook ellende:
de stem zit breuk in (heb wel reserve), de voorderrie mist (heb ik ook nog wel reserve), het crankstel, hoewel keurig nog is een soort frankenstein ding: linkercrank 170mm, rechtercrank 175mm... Ook zit er een Giant MPH 3 discbrake systeem op wat toen al niet populair was. De voorslang is niet eens ingekort. Bizar. En nog bizarder; ik denk dat de voorgreep een keer kapot gegaan is. Die is vervangen door een rechterversie. Ja dat lees je goed. En die dingen zijn niet wisselbaar dus het oliereservoir blokkeert de shifters die weer op rare plek zitten.

Nu wil ik cheap upgraden om deze weer af te maken en dan op te rijden tot ik echt door blijf rijden. Ik ben op zoek naar een linker Giant MPH lever. Of setje. Of zouden jullie al die MPH meuk eraf slopen en ergens een goedkoop tweedehands setje Juicy o.i.d. erop zetten? En hoe zijn die Avid BB5 dingen? Lijkt me ook wel wat. Is dat compatible met normale brakelevers van Shimano met kabels etc? En dan nog crankstel en dan kunnen we weer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
29 is wel de standaard voor XC en trail. Maar veel merken gebruiken voor de kleinere framematen 27.5 om de geometrie gelijk te houden

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jazzper schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:59:
Wilde het mountainbiken weer oppakken en heb al weer mijn eerste rondjes gereden op mijn oude Trek 4500 uit 2001. Grappige is dat dag ding slechts met Deore was afgemonteerd (en Bontrager) en na 10 jaar mijn camping MTB werd. Hij is nu 20+ jaar oud maar gaat maar door. Echt ongelooflijk. Nog steeds hier de Utrechtse heuvelrug mee door. Enige nadeel: stond laatst op een trail met lekke band, zonder reserve en al die 29"-ers keken me meewarig aan toen ze een binnenband aanboden en zagen dat het 26" was haha.

Nu ben ik aan het rondkijken voor een upgrade tweedehands. Is 29" nog steeds je van het of is men terug op 27.5 etc. Of is dat persoonlijk?

Ondertussen als tussendoortje hier lokaal een fiets gescoord om mee te kloten. Een Giant XTC SE 3 uit 2003. Heel maf ding want bizar slechte marktplaats advertentie (zo heb ik ze het liefst). Opgehaald voor 40 euro maar na poetsen kwam er super veel prima spul en 0 roest. Een modernere (2006 joehoe) LX achterderrie, een keurige XT ketting, glimmende 9 speed cassette met nog goede tanden ipv haaienfinnen en frame in L/21" wat nog prima is en op het oog nieuwe trapas. Alexrims DM18 wielsetje met Deore naven en Schwalbe Big Apple 26x2.00 banden. En trappers prima combi SPD pedalen: PD-M324. Beetje zwaar alleen maar nog keurig.

Ook ellende:
de stem zit breuk in (heb wel reserve), de voorderrie mist (heb ik ook nog wel reserve), het crankstel, hoewel keurig nog is een soort frankenstein ding: linkercrank 170mm, rechtercrank 175mm... Ook zit er een Giant MPH 3 discbrake systeem op wat toen al niet populair was. De voorslang is niet eens ingekort. Bizar. En nog bizarder; ik denk dat de voorgreep een keer kapot gegaan is. Die is vervangen door een rechterversie. Ja dat lees je goed. En die dingen zijn niet wisselbaar dus het oliereservoir blokkeert de shifters die weer op rare plek zitten.

Nu wil ik cheap upgraden om deze weer af te maken en dan op te rijden tot ik echt door blijf rijden. Ik ben op zoek naar een linker Giant MPH lever. Of setje. Of zouden jullie al die MPH meuk eraf slopen en ergens een goedkoop tweedehands setje Juicy o.i.d. erop zetten? En hoe zijn die Avid BB5 dingen? Lijkt me ook wel wat. Is dat compatible met normale brakelevers van Shimano met kabels etc? En dan nog crankstel en dan kunnen we weer.
Koop lekker wat goedkoops van Shimano, zeker niet top maar voor z'n fietsje prima en redelijk bullet proof. Wie weet vind je ene take-off van iemand die een upgrade gedaan heeft. Nieuw kost z'n mt200 30 euro oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:52:
[...]

Ye true, XL inderdaad. Met mijn 196 en 86kg ben ik niet de lichtste persoon :) Wel een goed inzicht, geen verstand van uiteraard. Een x frame lijkt me inderdaad het beste, qua vork las ik dat je een beetje richting de fox 34 stepcast of rockshox sid wilt voor prijs/kwaliteit. Ook qua service zijn deze uitstekend zelf te servicen. Wat ook wel handig is.
Volgens mij is bij Rockshox XC de Reba een beetje de sweetspot voor wat betreft prijs/kwaliteit, de SID is alweer een stapje luxer dacht ik, of dat moet inmiddels veranderd zijn.

Zelf heb ik met 1,92m en 83kg overigens geen enkel probleem met 32mm vorkpoten, als ik ooit een losse vork nieuw moest kopen zou ik denk ik ook voor een 34mm kiezen en met een los frame opbouwen dus ook, maar dat zou dan vooral zijn om wat er op internet hier en daar geroepen wordt, niet omdat ik zelf nadelen ervaar. Ik zou daar in ieder geval geen fiets op laten afketsen als die met een 32mm komt.

Overigens is het nu sale bij Canyon, Exceed CF7 is momenteel leverbaar in jouw maat en bijna de juiste prijs (en voor die 100 euro boven je budget heb je dan wel gelijk carbon wielen met 30mm voor en 28mm achter binnenbreedte ;) en GX Eagle afmontage), als je snel bent:
https://www.canyon.com/en...28_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK

Ik weet niet wat de kwaliteit van die Reynolds is, dat weet @ElGreco vast beter, maar voor die prijs...

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 13-09-2022 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
@rolandos582 @Kluus

Zonder iets te willen roepen over de kwaliteit van de wielen verder. Ik heb de technische documentatie er even bij gepakt en de volgende zaken vallen mij op:
- 3 palletjes die vast gehouden worden door een dunne ring a la Fulcrum. Dt ringetje is een potentiele kandidaat voor iets waar je naar op zoek moet gaan. Heel kwetsbaar tijdens onderhoud
- 3 palletjes. kan goed werken. Maar ratchet is ook wel fijn
- je hebt geen ratchet, maar wel dat stomme DT Swiss-achtig ring die je rechter naafhuls lager blokkeert. Als deze lager er uit moet, is dit nogal een uitdaging EN je hebt weer een speciale dop voor nodig. Het lijkt op die van DT, maar of de vertanding overeenkomt is maar de vraag.

Verder, tja. Het is carbon en je mag hopen dat het van de bovenste plank is voor de prijs, maar ik kan daar niets over zeggen.

Maar je moet het ook bekijken vanuit het perspectief van de rijder. @rolandos582 komt net om de hoek kijken in het MTB wereldje en hij blijft in hart en nieren een roadie. Geld stukslaan op een duur MTB setje is voor hem waarschijnlijk overkill. Ik zou zeggen lekker mee rijden en als ze stuk gaan, gaan ze stuk.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Ik zou alleen met carbon wielen gaan rijden als je er ook geen moeite mee hebt om ze ook weer te vervangen indien nodig. Alu wielen kan je een stuk makkelijker repareren en doorrijden met een slecht carbon wiel kan erg lelijk uitpakken. Alu kan een stuk meer hebben.

Alles aan een MTB is onderhevig aan slijtage, dat is het nadeel van crossen in het bos.

Gezien je budget voor een fiets zou ik niet perse met carbon gaan rijden

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 13-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
Mijn fiets (cannondale fsi2, 1x11, XD body, sram X1 derailleur+ X1 shifter), is deze winter ergens toe aan een nieuwe casette+ketting.. Nu zit ik even te kijken naar de prijzen van de casettes en die lopen nogal steil op. (ik heb nu trouwens een 1150 cassette, bevalt prima)..

Even los van de beschikbaarheid:
wat?prijs (incl BTW)materiaalgewicht
XG-1150 XD Cassette 11 Speed 10-42T €129.95staal349 gram
XG-1175 XD Cassette 11 Speed 10-42€176.95staal325 gram
XG-1195 X01 Cassette 10-42T€315.95alu/staal275 gram
XG-1199 XX1 Cassette 10-42 11 Speed€333.95alu260 gram

Is het enige verschil voor de prijsstijging het gewicht-factor? Of gaat de één wellicht ook langer mee dan de ander?
Want die 90 gram kan ik ook wel ergens anders besparen (ahum.. weeg 90kilo :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
drBunhead schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:52:
[...]

Dat had ik hiervoor met de GX 11 speed die 10-42 is, trouwens ook niet. NL laaglanden of de Oostenrijkse/Canadeze bergen geen enkel probleem.
Ik word zo 61, ik heb echt wel een granny nodig soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
@Jazzper Trek 4500. Die heb ik ook nog eentje gehad. 2004 model. Niet kapot te krijgen dat ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb4NyIFS6R-i-IPpCvR9RsSMQto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fHKxgD3aEu1vbLUHmM4wMp0t.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GrooV schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:20:
Ik zou alleen met carbon wielen gaan rijden als je er ook geen moeite mee hebt om ze ook weer te vervangen indien nodig. Alu wielen kan je een stuk makkelijker repareren en doorrijden met een slecht carbon wiel kan erg lelijk uitpakken. Alu kan een stuk meer hebben.

Alles aan een MTB is onderhevig aan slijtage, dat is het nadeel van crossen in het bos.

Mwah de enige wielen die ik ooit echt kapot heb gereden waren van alu (op de wegfiets, maar van de weg af ;)) en mijn carbon wielen hebben ook al best wat klappers gehad maar tot nu toe zonder echte schade. Carbon kan meer hebben dan je denkt. Zeker op de MTB zit de velg uiteindelijk toch best beschermd en vanwege de snelheidswisselingen merk je hier het verschil in gewicht ook wel meer dan op de weg.

Maar dan nog, zoek eens een andere carbon XC hardtail met die afmontage (SID voorvork, GX Eagle of XT) en ongeacht carbon of aluminium wielen denk ik niet dat je die snel voor die prijs, op voorraad, zult vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-09-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Carbon kan veel meer hebben, maar alu krijgt zichtbare deuken en carbon kan onzichtbaar van binnen barsten. Santa Cruz durfde het aan om hun wielen door Danny Mac te laten mishandelen :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Prulleman

Ik heb DT Swiss XCR1.7 naven met van achter een DT Swiss 370 naaf.
En daar zit een CS-M771-10 cassette op. Als ik google vind ik niet of dit over kan mbv nieuwe freewheel body. Dit bestaat ook niet? Want dan zou ik op 1x11 blijven steken en ik heb echt wel een groter bereik nodig. niet vaak, maar heel soms wel.

Of is het dit dat ik nodig heb ; https://r2-bike.com/DT-SW...Thru-Axle-for-Pawl-System

[ Voor 39% gewijzigd door maartend op 13-09-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:34:
[...]

Ik word zo 61, ik heb echt wel een granny nodig soms.
30t voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Tja, dan mis ik snelheid bij het naar beneden gaan. Ik probeer eerst echt de 12x of dat lukt. Kan altijd nog naar 11x. Daarvan past de NX zonder problemen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco

Op het punt waar een alu velg een deuk krijgt, blijft carbon doorgaans heel. Op het punt waar alu volledig krom trekt, breekt carbon. Is geen exacte wetenschap want er zijn vele factoren aanwezig, maar carbon is zeker niet zwakker dan alu.
Ook bij carbon heb je gradaties qua XC, AM, DH etc. Net als bij alu. Je moet vooral zorgen dat je de juiste velgen voor de juiste toepassing gebruikt.
Verder is het wel pijnlijker als je je carbon velg moet afschrijven.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:00:
@Prulleman

Ik heb DT Swiss XCR1.7 naven met van achter een DT Swiss 370 naaf.
En daar zit een CS-M771-10 cassette op. Als ik google vind ik niet of dit over kan mbv nieuwe freewheel body. Dit bestaat ook niet? Want dan zou ik op 1x11 blijven steken en ik heb echt wel een groter bereik nodig. niet vaak, maar heel soms wel.

Of is het dit dat ik nodig heb ; https://r2-bike.com/DT-SW...Thru-Axle-for-Pawl-System
Als je nu een 10 speed cassette hebt kan er altijd een sram eagle NX 12 speed op. Dan hoef je niet van body te wisselen.
Wil je groter bereik zit je vast aan een andere body (ms of XD).

Of de body in je link de juiste is kan ik niet uit de beschrijving halen. Het lijkt een steekas specifiek model (en je zal vast niet zomaar je oude qr endcap erop kunnen zetten...?) Of heb je wel steekassen op je 26er?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:02:
[...]

Als je nu een 10 speed cassette hebt kan er altijd een sram eagle NX 12 speed op. Dan hoef je niet van body te wisselen.
Wil je groter bereik zit je vast aan een andere body (ms of XD).

Of de body in je link de juiste is kan ik niet uit de beschrijving halen. Het lijkt een steekas specifiek model (en je zal vast niet zomaar je oude qr endcap erop kunnen zetten...?) Of heb je wel steekassen op je 26er?
Dus even voor mij NX12 is ook 1x12, maar kleiner bereik dan bijv GT 1x12. Bijzonder dat de GX tot 1-52 gaat en NX tot 10-5-. Maar ok, dat scheelt maar een paar%, is toch net wat anders dan bij 1x11. Ding was wel, ik heb nu XT, dus NX lijkt me qua kwakiteit stapje terug.
En nee, ik heb geen thru axle, maar las ergens in deze link dat het compatible was met quick release axle for pawls system
. Dus ik dacht even dat het een omschrijvingsfout was. Thnx weer.

edit ; aha, dit is het probleem ; let hier wel op dat deze cassette 's gebruik maken van de XD body aansluiting en niet op een HG (hyperglide) body passen. Je zal dan ook de body van je achterwiel moeten aanpassen en voor veel wielen wordt deze optie niet aangeboden.

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 13-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:19
Jazzper schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:59:
Enige nadeel: stond laatst op een trail met lekke band, zonder reserve en al die 29"-ers keken me meewarig aan toen ze een binnenband aanboden en zagen dat het 26" was haha.
Voor de volgende keer. Je kan er gewoon een binnenband voor een 29er in douwen als je die aangeboden krijgt. Je kan met behoorlijk vreemde combinaties gewoon thuiskomen.

Heb mijn Latex 26x2.2 in de cyclocrosser van een vriend gepropt maar ook in mijn eigen 27,5x2.8 terwijl ik ze normaal gebruik voor een 29x2.25. Als je echt wilt kan je ook een 26 inch butyl biba gebruiken in een 29er, is alleen wat lastiger erin krijgen. Zoals ze zeggen, wat niet past dat rekt wel. Het gaat er gewoon om dat je thuis kan komen, en als het erin gaat is het dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
ElGreco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:59:
@rolandos582 @Kluus

Zonder iets te willen roepen over de kwaliteit van de wielen verder. Ik heb de technische documentatie er even bij gepakt en de volgende zaken vallen mij op:
- 3 palletjes die vast gehouden worden door een dunne ring a la Fulcrum. Dt ringetje is een potentiele kandidaat voor iets waar je naar op zoek moet gaan. Heel kwetsbaar tijdens onderhoud
- 3 palletjes. kan goed werken. Maar ratchet is ook wel fijn
- je hebt geen ratchet, maar wel dat stomme DT Swiss-achtig ring die je rechter naafhuls lager blokkeert. Als deze lager er uit moet, is dit nogal een uitdaging EN je hebt weer een speciale dop voor nodig. Het lijkt op die van DT, maar of de vertanding overeenkomt is maar de vraag.

Verder, tja. Het is carbon en je mag hopen dat het van de bovenste plank is voor de prijs, maar ik kan daar niets over zeggen.

Maar je moet het ook bekijken vanuit het perspectief van de rijder. @rolandos582 komt net om de hoek kijken in het MTB wereldje en hij blijft in hart en nieren een roadie. Geld stukslaan op een duur MTB setje is voor hem waarschijnlijk overkill. Ik zou zeggen lekker mee rijden en als ze stuk gaan, gaan ze stuk.
Ik heb deze fiets met bijbehorende wielen. Het zijn inmiddels 4 palletjes, wat beter zou moeten zijn. Maar ook dat is prut. Ik heb kort geleden de body aan gort gereden, maar krijg gelukkig onder garantie een nieuwe body, naaf en as gemonteerd. Dat schijnt veel vaker te gebeuren.
Wat betreft het vervangen van de lagers, dat is in de praktijk niet anders dan bij een ander wiel.
De Carbon velgen zijn wel lekker licht en duurzaam; veel mee geragd en gesprongen de afgelopen anderhalf jaar en nooit een centje pijn.

En als ik dan toch mag zeiken over de fiets: het design waarbij de rem- en versnellingskabel DOOR het balhoofdlager gaan, is echt ontzettend irritant. Verder een prima licht en wendbaar fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
bas-r schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:08:
[...]

Wat betreft het vervangen van de lagers, dat is in de praktijk niet anders dan bij een ander wiel.
Dat is niet waar. Om bij de lager rechts achter te komen moet je moeite doen met een speciale dop. Er zijn genoeg naven die veel makkelijker te onderhouden zijn op dat punt.

www.vanspeykwheels.nl

• bas-r
ElGreco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:18:
[...]

Dat is niet waar. Om bij de lager rechts achter te komen moet je moeite doen met een speciale dop. Er zijn genoeg naven die veel makkelijker te onderhouden zijn op dat punt.
Ik vermoed dat de plaatjes dan een ander beeld geven dan de praktijk, want ik heb geen speciale dop nodig om bij welk lager dan ook te komen. Net als dat de body inmiddels 4 palletjes heeft, toch een re-design van de hub?

[ Voor 8% gewijzigd door bas-r op 14-09-2022 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
bas-r schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:59:
[...]

Ik vermoed dat de plaatjes dan een ander beeld geven dan de praktijk, want ik heb geen speciale dop nodig om bij welk lager dan ook te komen. Net als dat de body inmiddels 4 palletjes heeft, toch een re-design van de hub?
Misschien kijk ik dan inderdaad naar de documentatie van een vorige versie van de hub. Als die ring er nu uit is, dan is dat een verbetering in ieder geval!

www.vanspeykwheels.nl

• bas-r
ElGreco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:51:
[...]

Misschien kijk ik dan inderdaad naar de documentatie van een vorige versie van de hub. Als die ring er nu uit is, dan is dat een verbetering in ieder geval!
Ik heb ook nooit up to date info kunnen vinden bij ze. Een fragiel hubje is het sowieso, dus als je kunt vermijden, zou ik dat (met de kennis van nu) lekker doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
bas-r schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook nooit up to date info kunnen vinden bij ze. Een fragiel hubje is het sowieso, dus als je kunt vermijden, zou ik dat (met de kennis van nu) lekker doen :)
Lees je mee @rolandos582 ?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

drBunhead schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:52:
[...]

Dit is wel echt heel slecht advies. Leuk dat jij bij de 1% beste fietsers van NL hoort, maar 99% van de fietsers heeft gewoon 50-52 tandblad nodig als je 32-34 voor gebruikt.
Niet hier in het lokale Brabant, maar genoeg plekken in Zuid-Limburg/Ardennen/Frankrijk(Vogezen) waar het wel nodig is.

Zelfs de beste fietsers in onze groep (top 10 strava tijd in route Helmond) hebben vaak genoeg grootste blad achter nodig.

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Rudolf schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:38:
@Jazzper Trek 4500. Die heb ik ook nog eentje gehad. 2004 model. Niet kapot te krijgen dat ding.

[Afbeelding]
Ja lijkt er erg op! Mijne blauw/wit/zwart. Spannend? nee. Degelijk? ja.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Zeker, wel interessant. Ik neig uiteindelijk naar een Procaliber toe of uiteindelijk toch een 2e Sensa. Valt toch nog genoeg korting op te krijgen. Als ik 2.5k uit geef aan een Canyon, moet die wel perfect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
steel123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:29:
[...]

Dit is wel echt heel slecht advies. Leuk dat jij bij de 1% beste fietsers van NL hoort, maar 99% van de fietsers heeft gewoon 50-52 tandblad nodig als je 32-34 voor gebruikt.
Niet hier in het lokale Brabant, maar genoeg plekken in Zuid-Limburg/Ardennen/Frankrijk(Vogezen) waar het wel nodig is.

Zelfs de beste fietsers in onze groep (top 10 strava tijd in route Helmond) hebben vaak genoeg grootste blad achter nodig.
Wie zegt dat ik met 32 of 34 rond rij? Of bij de beste 1% van NL hoor, durf te stellen dat ik bergop niet eens bij de beste 50% zit.

Plus mijn advies was voor de Advent X, welke 48 als grootste blad heeft. De GX was alleen een voorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door drBunhead op 14-09-2022 10:07 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
52 achter en 34t voor met 29" banden en een cadans van 90 rij je 8km/uur. Met 32t nog langzamer...

Je zal het vast ooit ergens nodig hebben maar lijkt me niet dat 99% van Nederland daar op fietst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Hoorde ik daar Trek? Ik heb nog een Trek 4300 in de schuur staan. Ik durf m nog niet weg te gooien, hier is mijn MTB avontuur echt mee begonnen _/-\o_ niet dat ik er nog wat mee doe (hele ketting is verroest :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP89c0kjsYMwqbFDPAUjwTFJAtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2rtV3Jc6TCwrkPH0AQkSRX40.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 14-09-2022 11:42 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
WoBBeL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:38:
Hoorde ik daar Trek? Ik heb nog een Trek 4300 in de schuur staan. Ik durf m nog niet weg te gooien, hier is mijn MTB avontuur echt mee begonnen _/-\o_ niet dat ik er nog wat mee doe (hele ketting is verroest :X )

[Afbeelding]
Zonde om weg te doen toch? ( als je de ruimte hebt)
op een minder mooie dag opknappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L33vG4BMz5fbfmy9TLWozYc0ntM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTyk0SeN7acg69Pgwt3FPxMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w5bhi7niOATxpvT7hvONkg_bNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLnoDzpbCxHuy3NHuYgqgHRx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet toch niet of ik hier heel vrolijk van wordt... Stuur is vervangen en de ketting moet ik nog doen. Maar tijdens het vervangen van het stuur viel me voorvork wel erg soepel naar beneden. Wat zo hoort?
Maar het was al iets wat me opviel. De eerste foto toont een zwarte ring die losjes zit. Je kan hem een beetje omhoog bewegen vanwege spelen met de ring erbinnen. De tweede foto toont aan wat er direct onder zit.
Al het bruin is geen roest maar vieze smeer.
Echt alles lekker in elkaar lukt me niet. Als ik het vast draai dan beweegt mijn stuur nauwelijks (althans voorvork). Ik moet het zo los draaien dat ik hier geen vertrouwen in heb.
Zou er sowieso geen dichte lager in moeten zitten ipv deze? Typische constructie volgens mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Xavier schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:41:
Ik weet toch niet of ik hier heel vrolijk van wordt... Stuur is vervangen en de ketting moet ik nog doen. Maar tijdens het vervangen van het stuur viel me voorvork wel erg soepel naar beneden. Wat zo hoort?
Maar het was al iets wat me opviel. De eerste foto toont een zwarte ring die losjes zit. Je kan hem een beetje omhoog bewegen vanwege spelen met de ring erbinnen. De tweede foto toont aan wat er direct onder zit.
Echt alles lekker in elkaar lukt me niet. Als ik het vast draai dan beweegt mijn stuur nauwelijks (althans voorvork). Ik moet het zo los draaien dat ik hier geen vertrouwen in heb.
Zou er sowieso geen dichte lager in moeten zitten ipv deze? Typische constructie volgens mij...
Het bruine komt sowieso wel door de roestende lager balletjes/rollen vermengt met het lagervet.
De ring constructie (die dus los zit) zou voor de afdichting moeten zorgen.
Maar dit lijkt me een compleet gare voorvork.
Sowieso moet het lager met afdichting vervangen worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
Xavier schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je stuurpen eraf is valt je vork er zo uit inderdaad.
Je moet de topcap ook niet heel vast draaien, deze houd de boel uiteindelijk tijdens het fietsen niet bij elkaar.. je zet met de topcap (+ de bout in de startnut) de lagers "op spanning". Te strak en de boel draait niet, te los en je rijdt met speling en een tikkende vork rond.
Het is de stuurpen op de stuurbuis die daarna uiteindelijk de boel bij elkaar houd. (die moet je overigens ook niet mega vast draaien hoor, meestal staat er 5Nm op, dat is zeker niet heel vast.)

Ik zou de boel even proberen te flushen / schoonmaken met ontvetter en daarna lekker vers lager vet erin, dan kan je er weer even tegenaan. Die dichte (industrie/cartridge) lagers zijn inderdaad ook wel gebruikelijk, maar wat meer in het luxere/duurdere en/of modernere segment.

dat de ringen wat los lijken te zitten komt omdat ze niet aangedrukt worden, ze lopen een beetje taps toe, als je ze in elkaar drukt, druk je ze ook opzij en komen ze strakker erin te liggen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:12
Mooi hoeveel zinnige technische adviezen hier worden gegeven d:)b

XXXVI

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:12
Na vaak een mtb gehuurd te hebben sta ik op het punt een Giant Thalon 29 0 aan te schaffen na mij erg te verdiepen in de mtb wereld. Wat een konijnenhol duik je dan in he?

Maar wat mij opvalt, is dat ik vaak beelden zie van lui die hun garmin/wahoo op de stem hebben gemonteerd. En niet vaak met een HydeMyBell oid. Is dat met een reden? Dat je je wiel in het zicht wil hebben?

@DetailingBySmotske

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:19
Smotske schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:03:

Maar wat mij opvalt, is dat ik vaak beelden zie van lui die hun garmin/wahoo op de stem hebben gemonteerd. En niet vaak met een HydeMyBell oid. Is dat met een reden? Dat je je wiel in het zicht wil hebben?
Nah, gewoon omdat je een stemmount erbij krijgt.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Na vaak een mtb gehuurd te hebben sta ik op het punt een Giant Thalon 29 0 aan te schaffen na mij erg te verdiepen in de mtb wereld. Wat een konijnenhol duik je dan in he?

Dit heeft denk ik eerder met stevigheid te maken. Ik bevestig mijn Karoo ook met een stemmount op mijn mtb en met een HideMyBell op mijn racefiets.
Met jumps of drops van een meter hoog heb ik toch meer vertrouwen in zo'n stemmount dan een HideMyBell die vrijwel zeker zal gaan draaien of een out-in-front stemmount waarbij de kracht met een redelijke hefboom op de 2 bouten van je stem terecht komt.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
En de nieuwe HideMyBell met dat metalen klepeltje is gewoon ruk. Pardon my french, maar dat is een ontwerpfout die het hele ding waardeloos maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Holk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:52:
En de nieuwe HideMyBell met dat metalen klepeltje is gewoon ruk. Pardon my french, maar dat is een ontwerpfout die het hele ding waardeloos maakt.
Heb ‘em.. (insider2). Als bel inderdaad echt ruk. 9 op de 10 hoort niks als ik achterop kom en bel. En dat is nog positief ingeschat denk ik. Absolute miskoop.
Werkt wel prima als mount, maar ja.. was ook als bel bedoeld.

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 14-09-2022 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
De knog oi is hier ook al 2 x gesneuveld (besteld tegelijk met de canyon van mijn vrouw, die was na 1 maand ofzo stuk (klepeltje gebroken). Onder garantie vervangen, daarna ben ik er zelf mee gaan rijden, iets langer vol gehouden, maar ook maar een half jaar denk ik. Daarnaast is het geluid ook erg matig.
De luxe versie zal ongetwijfeld beter zijn.. maar de standaard is prut

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volgens mij gaat het meer om de optie out-front vs stem mount en niet over de bel toch? Er zijn inderdaad ook speciale "outfront" mounts die je omgedraaid kan/moet monteren zodat de Garmin boven de stem komt zoals de hierboven genoemde hidemybell insider.

Het idee hiervan is geloof ik dat je Garmin op de stem een beter beschermde positie heeft, maar volgens mij is dat schijnveiligheid want ook op de stem kan ik scenarios bedenken waarbij de Garmin de klap vangt, behalve als je met een enorme rizer rijdt. En bij outfront, als je ergens tegenaan rijdt zit daar toch nog altijd je wiel tussen.

Ik heb het allemaal geprobeert (heb zelfs nog ergens zo'n insider liggen) maar ik ben toch al even terug op een outfront mount voor de MTB. Dat vind ik veel fijner afleesbaar, meestal niet nodig op de MTB (want toch geen tijd om op het ding te kijken) maar als je een keer met een gravel groepje mee gaat met een route op de navigatie is outfront wel fijner vind ik.

Het is meer persoonlijke voorkeur en je eigen idee van waar hij het veiligst zit. Het is in ieder geval niet om je wiel te kunnen zien, een van de eerste lessen bij MTBen is dat je niet zo veel naar je wiel moet kijken ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 15-09-2022 07:43 ]

• Prulleman
@Smotske ah, ik begon hierboven al over een andere bell, maar had deze aanleiding van de hidemybell discussie gemist.. ik heb hiervoor gewoon met de standaard mount van garmin gereden, daarbij zit ie ook gewoon voor je stuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54otPNJtlIIvfapVkyvGhfqpmDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kfUJHwfomhX3Phr7FWdTyaL4.png?f=user_large
die krijg je gewoon bij de 530 bv

garmin heeft zelf deze als specifieke MTB optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPGJJzRh8XGVLzG2R9WGl7s6kQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HvoU7qJMYxWtRHEeL2xhkZ1p.png?f=user_large
denk dat het inderdaad om het idee van bescherming gaat, maar uiteindelijk als je over de kop gaat, zit je garmin voor je stuur nog veiliger, dan draait ie gewoon een tikkie naar beneden, maar zoals het plaatje hierboven klapt ie toch eerder en harder op de grond als je over de kop gaat.. .

Op (moderne) racefietsen zijn de front mount ook wel belangrijker geworden door het gebruik van stuurtjes met allerlei unieke (niet ronde) profielen, daardoor ben je gebonden aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNT_EEKAtrVbmSKI5761ePWh310=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkLJ5bo3wU1XQk2cvbA07FGG.png?f=fotoalbum_large
(de meeste aero sturen hebben dan universele schroefgaatjes aan de onderkant, of je moet zelfs een stuur specifieke mount aanschaffen)

op de MTB is het denk ik ook een looks dingetje, ik ben zelf wel blij met deze, vind het er erg mooi en clean uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AljbfomjC_KI_kH7LHSBOAFhbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FC5Hpsk8jBGF93mGBb2pw9Zg.png?f=fotoalbum_large

Strava

• Holk
Ik rij met die Garmin versie van het tweede plaatje van @Prulleman op m'n ene en onderstaande op de andere. Werken beide prima, En inderdaad een knog oi er bij voor het 'he, je rijdt in de weg' belletje :+

https://www.bol.com/nl/nl...ps/9200000116767830/?s2a=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

breew schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:26:
[...]

Heb ‘em.. (insider2). Als bel inderdaad echt ruk. 9 op de 10 hoort niks als ik achterop kom en bel. En dat is nog positief ingeschat denk ik. Absolute miskoop.
Werkt wel prima als mount, maar ja.. was ook als bel bedoeld.
En hier nog een ontevreden gebruiker! Ik heb deze ook en inderdaad, de bel die klinkt echt ruk en ik moet steeds de bel (de metalen bol waar tegenaan wordt getikt) draaien om 'm enigszins hoorbaar te maken.

En als het regent, kan je het helemaal vergeten, dan klinkt er niets meer.

Ik heb hier met Hidemybell contact over gehad en ze gaven toe dat het bij regen/modder minder goed klonk en dat ze bezig waren met een upgrade. Dus misschien dat de insider3 beter wordt? Dit is in ieder geval niets.
Ik heb zelfs na veel zeuren een nieuwe opgestuurd gekregen, maar beide exact hetzelfde: waardeloos.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:45:
De knog oi is hier ook al 2 x gesneuveld (besteld tegelijk met de canyon van mijn vrouw, die was na 1 maand ofzo stuk (klepeltje gebroken). Onder garantie vervangen, daarna ben ik er zelf mee gaan rijden, iets langer vol gehouden, maar ook maar een half jaar denk ik. Daarnaast is het geluid ook erg matig.
De luxe versie zal ongetwijfeld beter zijn.. maar de standaard is prut
Ik heb Ali namaak ring bellen en die klinken niet beter of slechter dan een gewone ping-bel.
Kluus schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:41:
[...]

Volgens mij gaat het meer om de optie out-front vs stem mount en niet over de bel toch? Er zijn inderdaad ook speciale "outfront" mounts die je omgedraaid kan/moet monteren zodat de Garmin boven de stem komt zoals de hierboven genoemde hidemybell insider.

Het idee hiervan is geloof ik dat je Garmin op de stem een beter beschermde positie heeft, maar volgens mij is dat schijnveiligheid want ook op de stem kan ik scenarios bedenken waarbij de Garmin de klap vangt, behalve als je met een enorme rizer rijdt. En bij outfront, als je ergens tegenaan rijdt zit daar toch nog altijd je wiel tussen.

Ik heb het allemaal geprobeert (heb zelfs nog ergens zo'n insider liggen) maar ik ben toch al even terug op een outfront mount voor de MTB. Dat vind ik veel fijner afleesbaar, meestal niet nodig op de MTB (want toch geen tijd om op het ding te kijken) maar als je een keer met een gravel groepje mee gaat met een route op de navigatie is outfront wel fijner vind ik.

Het is meer persoonlijke voorkeur en je eigen idee van waar hij het veiligst zit. Het is in ieder geval niet om je wiel te kunnen zien, een van de eerste lessen bij MTBen is dat je niet zo veel naar je wiel moet kijken ;).
Ik heb hier ook de standaard outfront gemonteerd. Positie vind ik daar ook het beste, ongeveer zelfde plek als op mijn racer ook.

---------------

• nldls
  • Laatst online: 22:13
Misschien een heel overbodige vraag hoor, maar waarom niet gewoon een bel op je stuur van 4 euro? Klein dingetje waar je zo bij kan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
nldls schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:20:
Misschien een heel overbodige vraag hoor, maar waarom niet gewoon een bel op je stuur van 4 euro? Klein dingetje waar je zo bij kan?
kan (uiteraard) ook prima...
maar ik heb mijn stuur graag zo leeg mogelijk. Mijn stuur is al vrij smal, en er moeten van de winter ook nog lampjes op bij ritten in het donker.
:+
Afbeeldingslocatie: https://content.bikeroar.com/system/content/000/086/439/original/mountain_bike_bar_accessories.jpg

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:02
Holk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:52:
Dan hebben ze echt een ongelooflijke design fuck-up begaan. Ik heb de oude nog op beide fietsen zitten (met de kunststof klepel) en die is juist super luid. Hoop dat de mijne niet kapot gaan voordat ze dit opgelost hebben.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
Die insider2 ben ik ook al met m'n tweede bezig (op de gravelbike btw). De eerste kwam helemaal geen geluid uit. Nieuwe gekregen van CTG en die is al iets beter maar alsnog een erg gedempte bel. De out front op de racefiets met hetzelfde mechaniek is wel prima.
Er zit volgens mij een gietfout in de behuizing van de insider waardoor hij ergens aanloopt en gedempt klinkt.

Flickr - Strava

• Mistraller
nldls schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:20:
ping bel bij de action. 59 cent *O*
Maar een ring is mooier vind ik.

---------------

• bas-r
ElGreco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:51:
[...]

Ik heb inmiddels mijn wiel terug, en nu heb ik een freehub met 6 palletjes..? Rare jongens, die van Reynolds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb van de week nieuwe pallen en veertjes in mijn Hope achternaaf gezet. Één van de pallen bleek afgebroken en de brokjes waren onder de pal/veer terecht gekomen, waardoor het restant van het palletje af en toe blokkeerde, de cassette niet vrij liep en bij stilhouden van de pedalen de ketting van het voorblad af gegooid werd :/ Gelukkig loopt alles nu weer als een zonnetje.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mjelnir
Gisteren paar leuke stukken gereden over de grens. De Rekon achterband is wel echt een slagje te licht voor de ondergrond merk ik toch maar de dhr achterop zetten of double assguys 😜

Lang niet alles gereden maar dat komt vanzelf 👌🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkYulwv6Yb8iHk2B6KJ3_quPjZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzA42ksa6CzdqqrsB5ipN4Ur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoEH17wU5A77jZT0JsrjTer-CSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UJukwgqyZj5LVJxMDFkuoWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws8vXMMMEH_fBgfc8lvsTZ4jCFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvTIzjlSpdl8RyCLmTopbd0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcQCpD9kGNstz2rJtpGuE7yjM6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH7FR6FYzSqG4HnIfOVoKwpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 12:21
Mjelnir schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:55:
Gisteren paar leuke stukken gereden over de grens. De Rekon achterband is wel echt een slagje te licht voor de ondergrond merk ik toch maar de dhr achterop zetten of double assguys 😜

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Reichswald bij de Diepen / Sint Jansberg? Ben pas net begonnen met mtb en hou het nog even bij de routes bij Groesbeek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
Is een setje lokale lijnen. De locals hebben liever niet dat het gedeeld wordt. Als je een x samen wil biken op groesbeek stuur maar een PB O+

[ Voor 28% gewijzigd door Mjelnir op 16-09-2022 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online

Probeer eens een Dissector achter. Vind ik een hele fijne band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb daar rondgereden met een versleten Wolfpack Race achter :P Woensdag zou ik met een maat naar Winterberg maar daar was 15 mm regen voorspeld, dus Reichswald als alternatief gekozen. Maar omdat dat voor mijn maat anderhalf uur enkele reis was en ook daar regen voorspeld, zijn we uiteindelijk niet gegaan. Ik had voor WB de Wolfpack Trail achter gelegd (normaal mijn voorband) maar vond dat eigenlijk al overkill voor Reichswald :D
Ik ben wel in voor een ritje daar trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Fijn dat Schwalbe nieuwe bandjes op de markt zet, maar als ze vervolgens nergens te verkijrgen zijn... grrr!
(einde rant)

@Demo Ik kijk ook met een schuin oog naar die Wolfpack Trail, hoe is de rolweerstand van die band? Heb het idee dat deze wel erg zwaar gaat fietsen op harde ondergrond

[ Voor 41% gewijzigd door Holk op 16-09-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Demo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ik heb daar rondgereden met een versleten Wolfpack Race achter :P Woensdag zou ik met een maat naar Winterberg maar daar was 15 mm regen voorspeld, dus Reichswald als alternatief gekozen. Maar omdat dat voor mijn maat anderhalf uur enkele reis was en ook daar regen voorspeld, zijn we uiteindelijk niet gegaan. Ik had voor WB de Wolfpack Trail achter gelegd (normaal mijn voorband) maar vond dat eigenlijk al overkill voor Reichswald :D
Het zal zeker ook een gedeelte mijn techniek/durf zijn. Ik ben nog redelijk nieuw in het echt steil/Enduro rijden zoals remouchamps en dit dus. Maar een keer samen biken is altijd leuk! Stuur maar PB dan spreken we wat af 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:19:
[...]
Nadeel van de Trail is de wat minder stevige casing ten opzichte van een echte enduro band. De reden dat ik een setje continentals (Der Baron/Trailking) heb liggen. Voor het echt ruige werk.

Voor dingen als Reichswald/Teutoburgerwald red ik me prima op een Enduro/Cross combi (FS Moxie), of zelfs met Trail/Race (HT Eccentric).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Op het loam gedeelte ging het prima met de Rekon achter, Zodra je echter op Leem kwam was het al snel een stuk minder qua grip. Maar kan best aan mijn eigen techniek liggen kwestie van er meer rijden om het te testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Mjelnir schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:16:
Op het loam gedeelte ging het prima met de Rekon achter, Zodra je echter op Leem kwam was het al snel een stuk minder qua grip. Maar kan best aan mijn eigen techniek liggen kwestie van er meer rijden om het te testen :)
Die leem daar (zeker als ie nat is) is gewoon superglad. Daar had mijn WP cross achter ook moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Iemand nog een goed adresje om een frame te laten stralen? Heb weer een nieuw projectje en zit te kijken of ik het laat stralen of toch maar zelf ga schuren.

Ergens in de buurt van Twente zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok

In de hoop dat er hier belgen zitten, met een dale met lefty die uit de buurt van Gent komen.

Hoe heten die gasten in gent ook alweer die een lefty onderhouden of verbouwen/upgraden?
Ik dacht iets met cijfers als 888, 999 of zoiets. Maar ja, daarop gopglend vind ik natuurlijk niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:25:
Ok

In de hoop dat er hier belgen zitten, met een dale met lefty die uit de buurt van Gent komen.

Hoe heten die gasten in gent ook alweer die een lefty onderhouden of verbouwen/upgraden?
Ik dacht iets met cijfers als 888, 999 of zoiets. Maar ja, daarop gopglend vind ik natuurlijk niks
bedoel je deze?
https://www.eighty-aid.com/en/services

maar leftyhouse zit wel in gent

Strava

Pagina: 1 ... 215 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic