Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 214 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:27
De korte bochtige stukjes na de klim van het Afrika museum beginnen erop te lijken nu idd. Lekker uitgesleten en een beetje steil Genieten!
Sjoewe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:53:
[...]

Dat klopt ook. Veel van de trails in Nederland liggen op stukken grond die eigendom zijn van lokale of (semi-) nationale natuurbeheerders, zoals Stichting Utrechts Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer etc.
Een voorwaarde voor subsidie is dat de gebieden ontsloten worden voor het publiek. Echter qua toegang tot het gebied gaat het daar primair over wandelaars, en op een tweede plan misschien soms over ruiters. Ongeveer dertig prioriteiten later komen de mountainbikers. Binnen die organisaties is er sowieso over het algemeen maar weinig draagvlak voor het mountainbiken, want de grondbezitter levert het niks op om een route aan te leggen (of je moet een privaat gebied hebben zoals De Treek).

Het is dus echt de jarenlange inspanning en lobby van een handje vol mensen dat er überhaupt MTB-routes liggen in Nederland, er is op geen enkele manier een nationaal of zelfs maar overkoepelend beleid op. Kortom het is best een kwetsbaar geheel, dus het laatste wat je wilt is dat landeigenaren zich zorgen gaan maken over de MTB-routes. In de eerste plaats wordt dat ondervangen door de routes duurzaam te bouwen voor het landschap en daarmee erosie etc. in de hand te houden, en op de tweede plaats door te zorgen dat de routes veilig zijn voor (bijna) alle gebruikers.

Gelukkig zie je dat het de laatste paar jaar langzaam aan het kantelen is. Er komt beetje bij beetje wat meer ruimte voor technische features, maar de ontwikkeling volgt dus het tempo wat de grondbezitters "aankunnen" en niet wat de MTB'ers willen.
De route van Rheden is hier een mooi voorbeeld van. Het normale stuk is voor iedereen toegankelijk. En voor de gevorderde Mountainbiker zijn er de rode lussen met TTF's die wat meer skills vereisen en uitdaging bieden.

Als je er nog niet geweest bent zeker een aanrader.
breew schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:54:
[...]

Ben nu op 2/3 ongeveer. Ff pauze 😅. Heb inderdaad het bikepark in de blauwe route meegepakt; leuk!!
Nu alleen nog de tweede helft van Groesbeek en Nijmegen, en dan zit het er al weer op.
Lekkere omgeving hier!
Vind tot nu toe Mook eigenlijk de’zwaarste’ route, Nijmegen en Groesbeek zijn/lijken iets’liever’ en Mook iets’grover’. Maar goed, nog ca 20km te gaan, dus maar kijken wat nog komt.. zin in!

Edit:
Zo… weer op de camping. Het venijn van Nijmegen zat een beetje in de staart. De 7-kuilen met al 50k in de benen… goed op blijven letten 😅.
Klein schuivertje gehad op een mul plekje, schade: krasje op het ego en de elleboog.

Mooi gebied hier.
Mooi dat je ervan genoten hebt! het zevenheuvelenpad en de klimmetjes daarvoor ga ik ook altijd helemaal aan het gas 8)7

[ Voor 105% gewijzigd door Mjelnir op 05-09-2022 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:22:
[...]

Goed bezig & respect !! d:)b

Soms krijg ik het idee dat de routes in NL voor elk niveau toegankelijk moeten zijn. Zou het wel kunnen waarderen als er meer (natuurlijke) aftakkingen komen die technischer zijn. (donkerrood/zwart)

Verwacht niet gelijk dit soort uitgesleten secties/drops, maar zou wel leuk zijn als we dit vaker op routes tegen komen. Al dan niet met waarschuwingsbord. Begrijp ook dat bosbeheer en landeigenaren hier huiverig voor zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Na onze sessie in Holten binnenkort moeten we de volgende keer maar ff naar het Teutoburgerwald. Daar heb je wel meer (en heftigere) van die lijntjes. Begin er inmiddels de weg een klein beetje te kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:53:
De korte bochtige stukjes na de klim van het Afrika museum beginnen erop te lijken nu idd. Lekker uitgesleten en een beetje steil Genieten!

[...]

De route van Rheden is hier een mooi voorbeeld van. Het normale stuk is voor iedereen toegankelijk. En voor de gevorderde Mountainbiker zijn er de rode lussen met TTF's die wat meer skills vereisen en uitdaging bieden.

[...]

Mooi dat je ervan genoten hebt! het zevenheuvelenpad en de klimmetjes daarvoor ga ik ook altijd helemaal aan het gas 8)7
De rode lusjes bij Rheden zijn zeker leuk om te doen. (y)
Klitse schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:31:
[...]

Na onze sessie in Holten binnenkort moeten we de volgende keer maar ff naar het Teutoburgerwald. Daar heb je wel meer (en heftigere) van die lijntjes. Begin er inmiddels de weg een klein beetje te kennen.
Klinkt als een goed plan. d:)b

Was hier al weer ergens aan hobbyen met schep om wat nieuws te creëren. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 05-09-2022 09:43 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben voor, al moet ik dan wel aan mijn conditie gaan werken. Klimmen in Teutoburgerwald is niet leuk. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
drBunhead schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:41:
Ik ben voor, al moet ik dan wel aan mijn conditie gaan werken. Klimmen in Teutoburgerwald is niet leuk. :X
We kunnen met een touw achter de Emtb van Daan. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:41:
Touw mee trek ik je met mijn e-traktor wel omhoog. Als ik die meeneem :P

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 05-09-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Probleem opgelost. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:31:
[...]

november hebben ook nog de Enduro clinic. Kunnen we gelijk de nieuw geleerde skills in praktijk brengen in het Teutoburger wald. ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

Daan_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:22:
[...]

Soms krijg ik het idee dat de routes in NL voor elk niveau toegankelijk moeten zijn. Zou het wel kunnen waarderen als er meer (natuurlijke) aftakkingen komen die technischer zijn. (donkerrood/zwart)

Verwacht niet gelijk dit soort uitgesleten secties/drops, maar zou wel leuk zijn als we dit vaker op routes tegen komen. Al dan niet met waarschuwingsbord. Begrijp ook dat bosbeheer en landeigenaren hier huiverig voor zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tja, ik zal uitleggen hoe dat zit ;) Er zit hier niemand van het bestuur van de vereniging dus zal ik het proberen, ik ben daar ook niet van dus wil ook niet namens het bestuur spreken maar hier komt 'ie:

We zijn aan bepaalde regels gebonden. Het gebied is van SBB die weer bepaalde regels/doelen heeft (waarschijnlijk iets als 'recreatie voor iedereen met behoud van flora en fauna' in haar statuten).

Kortom komt het neer op:
- Gebruik geen gebiedsvreemd materiaal (dus geen grond aanvoeren vanuit Groningen ofzo)
- Gebruik zoveel mogelijk gerecycled materiaal (liever oud gebruikt hout ipv nieuw hout) We krijgen enorm veel hardhout aangevoerd wat eerst als vlonder diende inclusief soms nog RVS schroeven e.d., en dat is nodig ook want we gebruiken redelijk veel. Soms complete stammen die we dan nog zagen en verwerken tot berenhek.
- De route is 80cm breed maximaal
- De route bestaat uit 1 lijn en niet meerdere (dus hier is je eerste antwoord op je vraag: waarom zijn er geen diamantzwarte lijnen)
- De route dient rolbaar te zijn (dus als je maar 1 lijn hebt moet die ook rolbaar zijn). Nu is er ruime interpretatie over rolbaar (je kan daarbinnen best wel los gaan) dus proberen we echt af en toe wat leuks er van te maken maar er zijn nu eenmaal grenzen.

Nu zijn er op de huidige route meerdere lijnen mogelijk. Onderaan de nok heb je 'de kuil' die toch wel erg pittig schijnt (zelf nooit gereden). Er zijn droplijnen dus je pakt of de drop of net ernaast, ttf's en nog wat lijnen verderop met een paar drops achter elkaar en eentje van toch wel respectabele hoogte. De nieuwe route, 2.0 zogenoemd, zijn veel bezwaren tegen gemaakt. Dus gaan we echt niet proberen om wat extra lijnen te maken. Maar no worries, hij is pittig genoeg en technisch genoeg maar nou eenmaal binnen deze grenzen.

Daarbij zijn er ook enorm veel amateurs op huurfietsen of die nog niet geoefend zijn, ook die mensen willen we een leuk dagje bieden. Langzaam als je het niet snel kan, en als je het goed kan dan zit de uitdaging in het snel rijden van de route.

En waarom je uitgesleten rotslijnen niet ziet op Schoorl? Nouja, het is duingebied. Voor rotsen moet je naar Limburg ofzo :+

Als laatste een persoonlijke noot: je bent zelf deels oorzaak dat we soms minder natuurlijke trails moeten maken. Als ik zie dat jij een e-traktor hebt dan lever je een groter deel op aan slijtage van de route waarop onderhoud plaats moet vinden. Zonder de e-bikes hebben we echt minder onderhoud, het zou fijn zijn als mensen die eens thuis laten en op eigen kracht naar boven klimmen. Ja sommige mensen hebben lichamelijk wat beperkingen waardoor het niet kan, maar er zijn routes waar e-bikes minder/geen schade toebrengen waar ze beter terecht kunnen.

Houd het forum overigens in de gaten, zodra de nieuwe route van Schoorl open kan ben je van harte welkom om deze (op eigen kracht liefst) te rijden. Hoor ik daarna wel of je het nog uitdagender wilt :+

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 05-09-2022 10:04 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:57:
[...]

Tja, ik zal uitleggen hoe dat zit ;) Er zit hier niemand van het bestuur van de vereniging dus zal ik het proberen, ik ben daar ook niet van dus wil ook niet namens het bestuur spreken maar hier komt 'ie:

We zijn aan bepaalde regels gebonden. Het gebied is van SBB die weer bepaalde regels/doelen heeft (waarschijnlijk iets als 'recreatie voor iedereen met behoud van flora en fauna' in haar statuten).

Kortom komt het neer op:
- Gebruik geen gebiedsvreemd materiaal (dus geen grond aanvoeren vanuit Groningen ofzo)
- Gebruik zoveel mogelijk gerecycled materiaal (liever oud gebruikt hout ipv nieuw hout) We krijgen enorm veel hardhout aangevoerd wat eerst als vlonder diende inclusief soms nog RVS schroeven e.d., en dat is nodig ook want we gebruiken redelijk veel. Soms complete stammen die we dan nog zagen en verwerken tot berenhek.
- De route is 80cm breed maximaal
- De route bestaat uit 1 lijn en niet meerdere (dus hier is je eerste antwoord op je vraag: waarom zijn er geen diamantzwarte lijnen)
- De route dient rolbaar te zijn (dus als je maar 1 lijn hebt moet die ook rolbaar zijn). Nu is er ruime interpretatie over rolbaar (je kan daarbinnen best wel los gaan) dus proberen we echt af en toe wat leuks er van te maken maar er zijn nu eenmaal grenzen.

Nu zijn er op de huidige route meerdere lijnen mogelijk. Onderaan de nok heb je 'de kuil' die toch wel erg pittig schijnt (zelf nooit gereden). Er zijn droplijnen dus je pakt of de drop of net ernaast, ttf's en nog wat lijnen verderop met een paar drops achter elkaar en eentje van toch wel respectabele hoogte. De nieuwe route, 2.0 zogenoemd, zijn veel bezwaren tegen gemaakt. Dus gaan we echt niet proberen om wat extra lijnen te maken. Maar no worries, hij is pittig genoeg en technisch genoeg maar nou eenmaal binnen deze grenzen.

Daarbij zijn er ook enorm veel amateurs op huurfietsen of die nog niet geoefend zijn, ook die mensen willen we een leuk dagje bieden. Langzaam als je het niet snel kan, en als je het goed kan dan zit de uitdaging in het snel rijden van de route.

En waarom je uitgesleten rotslijnen niet ziet op Schoorl? Nouja, het is duingebied. Voor rotsen moet je naar Limburg ofzo :+

Als laatste een persoonlijke noot: je bent zelf deels oorzaak dat we soms minder natuurlijke trails moeten maken. Als ik zie dat jij een e-traktor hebt dan lever je een groter deel op aan slijtage van de route waarop onderhoud plaats moet vinden. Zonder de e-bikes hebben we echt minder onderhoud, het zou fijn zijn als mensen die eens thuis laten en op eigen kracht naar boven klimmen. Ja sommige mensen hebben lichamelijk wat beperkingen waardoor het niet kan, maar er zijn routes waar e-bikes minder/geen schade toebrengen waar ze beter terecht kunnen.

Houd het forum overigens in de gaten, zodra de nieuwe route van Schoorl open kan ben je van harte welkom om deze (op eigen kracht liefst) te rijden. Hoor ik daarna wel of je het nog uitdagender wilt :+
Thanks voor je werk er aan! iK moet er ook nog een keertje weer heen, heb er bijna 15 jaar terug voor het laatst gereden. Gezien ik oorspronkelijk redelijk uit de buurt komt misschien een keer de fiets mee met familie bezoek oid.

Lijkt me ook wel leuk om mee te helpen als vrijwilliger, in duitsland heb je helaas niet echt veel van dit soort routes/verenigingen echter wordt er in het bos meer gedoogd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
Nox schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:34:

Nu is alleen mijn vraag.... we hadden laatst met mtb'en dus een wielrenner mee. Topfitte kerel die serieuze tochten doet en na 2 rondjes mtb'en de tong uit de bek heeft hangen terwijl ik er wel 4 had kunnen doen (alleen was donker, geen lampen mee enz.)
Ik heb een powermeter op zowel de MTB als de racefiets en m'n gemiddelde vermogen op de MTB ligt vaak hoger dan op de racefiets. Vooral als je naar NP (normalized power) gaat kijken omdat MTB haast alleen maar korte intervalletjes zijn. Als hij gewoon gewend is lekker constant vermogen te trappen kan een paar rondjes wel koud op je dak vallen. Hieronder twee grafiekjes van race en mtb rit, ongeveer even lang en qua gemiddeld vermogen niet heel afwijkend maar op de mtb trap ik om de paar seconde wel 500+watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy3fVxhrqiCyCUVoffFZTIo5xKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIeKt9F8W9YCx7MCVz7W1znD.png?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Nox ging mij niet specifiek over deze route, maar algemeen. En begrijp ook goed dat men gebonden is aan regels van bosbeer en landeigenaren. (aansprakelijkheid als er iets gebeurd) En het is al heel wat dat wij dergelijke routes in NL mogen hebben.

Je hebt altijd een groep die net iets meer uitdaging wenst. Blijf je houden. Daar heb je bikeparks voor als Winterberg of ander leuke locaties. Wij proberen dan ook geregeld uitstapjes te doen naar dergelijke plekken. En geluk dat hier locale bos nog wel nodige te vinden is dat gedoogd wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 05-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:27
Nox schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:38:
[...]

En dat vermogen.... tja, ik neem het met een schep zout uiteraard :+
Heb je de rit gelogd als MTB rit of als Racefiets rit? Ik denk dat dit het hoge verhogen verklaart in Strava. Ook juist gewicht invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Daan_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:25:
@Nox ging mij niet specifiek over deze route, maar algemeen. En begrijp ook goed dat men gebonden is aan regels van bosbeer en landeigenaren. (aansprakelijkheid als er iets gebeurd) En het is al heel wat dat wij dergelijke routes in NL mogen hebben.

Je hebt altijd een groep die net iets meer uitdaging wenst. Blijf je houden. Daar heb je bikeparks voor als Winterberg of ander leuke locaties. Wij proberen dan ook geregeld uitstapjes te doen naar dergelijke plekken. En geluk dat hier locale bos nog wel nodige te vinden is dat gedoogd wordt.
In zijn algemeen zullen er waarschijnlijk meer van deze eisen gesteld zijn verwacht ik. SBB is een landelijke organisatie. Ook die aansprakelijkheid is een ding...

Als je meer uitdaging wenst is een bikepark leuk, in Spaarnwoude heb je echt uitdaging in de route (NK MTB) én op het naastgelegen bergje heb je een bikeparkje waar je helemaal los kan met zwarte trails. Alleen, niet natuurlijke trails. Daar zit het hem ook in, Nederland is best plat dus 'mountain'-biken moet dan met kunstmatige heuvels. De paar natuurlijke die er zijn, zijn gelijk van dodelijk niveau. (als je de nok af rijdt, gisteren heb ik een roadgap-lijn met kombocht gevonden die 'natuurlijk' is. Ik en collega dachten beiden de kans op overlijden van ons op 50/50 ongeveer.)
AequitasII schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
[...]

Heb je de rit gelogd als MTB rit of als Racefiets rit? Ik denk dat dit het hoge verhogen verklaart in Strava. Ook juist gewicht invoeren.
'bike ride' :) En ja gewicht staat er ook in. Vermogen per kg komt dan niet zo heel hoog uit hoor, dat valt tussen normale wielrenner en profrenner in.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 05-09-2022 10:42 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
AequitasII schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
[...]

volgens mij doet strava daar niet zoveel mee..
https://www.strava.com/ac...ments/2999721683308834720
hier schat strava 104 watt gemiddeld op het segment Dorst, maar de effort was toch echt wel wat meer. ik schat zelf 250 avg en 270 normalized ofzo.

en hier een segment op de weg met de MTB:
https://www.strava.com/ac...ments/2999721683308711840
geschat 170 watt, maar de hartslag komt overeen met 240-250 watt gemeten op de racefiets

volgens mij gebruikt strava enkel gewicht, snelheid en helling, grootste probleem is het gebrek aan rolweerstand, wind en draft..

met een groepje op kop 35+ rijden kost je waarschijnlijk 250 watt terwijl achteraan bungelen <200 is.
en als het een beetje waait , kan het zo 10 km per uur schelen met hetzelfde vermogen , details:
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

350 watt door strava geschat is gewoon niet realistisch.. geen idee waarom precies, als ik op de MTB zit schat strava structureel te laag, op de racefiets zijn de inschattingen nog wel redelijk (mits het niet te hard waait en je solo rijdt.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Ik heb zelf het idee dat Strava niet alleen je hartslag meeneemt maar ook snelheid. Een 30 km/u rugwind op de racefiets is met 140 watt prima te doen, maar op een MTB al wat zwaarder (zwaardere fiets, weerstand banden) maar blijft die 140 watt volgens Strava. Ga je dan het bos in met gemiddeld 14 km/u dan hakt dat er wel in. Beetje compensatie voor je hartslag, maar niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
Strava gebruikt waarschijnljk geen hartslag om je vermogen te bepalen.

In essentie zal het waarschijnlijk zijn :
P(total) = P(rolling resistance) + P(wind) + P(gravity) + P(acceleration)

zie : https://optimistminds.com/how-does-strava-calculate-power/

en:

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Mijn ervaring met strava is dat inderdaad bijvoorbeeld; wind tegen, meer rolweerstand of minder echt niet wordt meegewogen. Deze gegevens zijn niet beschikbaar en het model weet dat dus niet.
Wind tegen en kilometers aan een stuk door mul zand of modder met een lage snelheid en strava zal zeggen minder dan 100 watt, in werkelijkheid fiets je met grote inspanning met hoge hartslag en trap je als gemiddelde fietser ca. 250 tot 350 watt afhankelijk van je getraindheid en kracht.

[ Voor 21% gewijzigd door mountainbiker op 05-09-2022 12:49 ]

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:34

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:17:
@Nox
...

5) ik gebruik de racefiets eigenlijk als trainingsmiddel voor de MTB. Het is wat makkelijker om een echt duurritje te doen op de racefiets, terwijl je op de MTB toch veel vaker in het rood moet rijden. De combinatie werkt erg goed voor mij. Uiteraard de mtb niet links laten liggen, want techniek is erg belangrijk

6) ^ naast techniek, wat je wielrenmaatke waarschijnlijk mist, is wat explosiviteit bij mtb erg waardevol, als je enkel constant op de racefiets rijdt train je dat niet. Uiteraard kan je ook prima intervallen op de weg doen.
Inderdaad dit vult elkaar prima aan kan ik ook uit ervaring melden (al is het bij mij eerder andersom). Explosiviteit scheelt inderdaad veel, al ligt het op de racefiets ook een beetje aan hoe je fietst, als je veel criteriums of korte klimmetjes rijdt doe je op de racefiets ook alweer meer explosiviteit op.

Maar techniek scheelt echt een berg inderdaad, als dat maatje van @Nox dat niet heeft en de MTBers houden veel meer snelheid op de technische stukken terwijl de wielrenner daar telkens moet remmen/accelleren kan ik me wel voorstellen dat die zich in no-time helemaal kaput rijdt. Dus ik denk dat dat hier een belangrijke factor was.

Inderdaad dus zeker niet de MTB laten liggen en dan is het een prima combinatie. Bij de snelle groepjes op de weg hier in de regio doen altijd veel gasten mee die competitieverband XC rijden, juist om efficiente trainingskilometers op te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 05-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:41:
[...]

In zijn algemeen zullen er waarschijnlijk meer van deze eisen gesteld zijn verwacht ik. SBB is een landelijke organisatie. Ook die aansprakelijkheid is een ding...

Als je meer uitdaging wenst is een bikepark leuk, in Spaarnwoude heb je echt uitdaging in de route (NK MTB) én op het naastgelegen bergje heb je een bikeparkje waar je helemaal los kan met zwarte trails. Alleen, niet natuurlijke trails. Daar zit het hem ook in, Nederland is best plat dus 'mountain'-biken moet dan met kunstmatige heuvels. De paar natuurlijke die er zijn, zijn gelijk van dodelijk niveau. (als je de nok af rijdt, gisteren heb ik een roadgap-lijn met kombocht gevonden die 'natuurlijk' is. Ik en collega dachten beiden de kans op overlijden van ons op 50/50 ongeveer.)

[...]

'bike ride' :) En ja gewicht staat er ook in. Vermogen per kg komt dan niet zo heel hoog uit hoor, dat valt tussen normale wielrenner en profrenner in.
Ach het kan prima ook op lagere heuvels als je maar wat hoogteverschil en hellingshoek hebt. Het is vooral dat het erg gereguleerd is waardoor je op wat meer 'mellow' dingen uit komt.

Als voorbeeld in Berlijn (wat toch niet bekend staat om z'n hoge bergen en vele heuvels) heb je op wat plekken toch nog 30 tot 70 meter hoogteverschil waarin aardige lijnen gebouwd zijn. Van dit alles is enkel de grote gap die van de zijkant gefilmd wordt officieel (en ironisch genoeg nu dicht ivm verzekerings issues) de rest wordt (soort van) gedoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:27
Prulleman schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:21:
[...]

volgens mij doet strava daar niet zoveel mee..
https://www.strava.com/ac...ments/2999721683308834720
hier schat strava 104 watt gemiddeld op het segment Dorst, maar de effort was toch echt wel wat meer. ik schat zelf 250 avg en 270 normalized ofzo.

en hier een segment op de weg met de MTB:
https://www.strava.com/ac...ments/2999721683308711840
geschat 170 watt, maar de hartslag komt overeen met 240-250 watt gemeten op de racefiets

volgens mij gebruikt strava enkel gewicht, snelheid en helling, grootste probleem is het gebrek aan rolweerstand, wind en draft..

met een groepje op kop 35+ rijden kost je waarschijnlijk 250 watt terwijl achteraan bungelen <200 is.
en als het een beetje waait , kan het zo 10 km per uur schelen met hetzelfde vermogen , details:
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

350 watt door strava geschat is gewoon niet realistisch.. geen idee waarom precies, als ik op de MTB zit schat strava structureel te laag, op de racefiets zijn de inschattingen nog wel redelijk (mits het niet te hard waait en je solo rijdt.)
Als ik een racefietsrit log met mijn MTB (standaard) dan schat Strava altijd het FTP veel hoger in dan de werkelijkheid. Als ik dan vervolgens de fiets aanpas dan klopt het wel aardig. Zie plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yagk0nWvAD5KtEZb9DACVaRhKNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17iWLan0D6OkMceCLmO9UoTO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jL6gaDJIMN_aBUyNOtrmUWNiyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoL2GfJGyuswQDSP3czNEbYz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door AequitasII op 05-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Gisteren een Canyon Neuron CF 8 besteld, kan niet wachten tot hij binnenkomt :9~

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
AequitasII schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:24:
[...]

Als ik een racefietsrit log met mijn MTB (standaard) dan schat Strava altijd het FTP veel hoger in dan de werkelijkheid. Als ik dan vervolgens de fiets aanpas dan klopt het wel aardig. Zie plaatjes.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
bijzonder dat het aantal calorieën wel gelijk blijft.. dat is eigenlijk gewoon een formule op basis van power en tijd..
(https://gearandgrit.com/c...-calories-burned-cycling/
energy (kcal) = avg power (Watts) X duration (hours) X 3.6
uiteraard verbrand je op de MTB (in het terrein) meer dan alleen wat je in de pedalen stop, maar daar houd strava geen rekening mee.. )

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

AequitasII schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem hem op met garmin, die exporteert weer naar strava. Zojuist in Garmin aangepast, nu staat er wel netjes 160W gemiddeld.

:/

Laat die racefiets maar zitten, ben helemaal niet zo goed ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ik neem hem op met garmin, die exporteert weer naar strava. Zojuist in Garmin aangepast, nu staat er wel netjes 160W gemiddeld.

:/

Laat die racefiets maar zitten, ben helemaal niet zo goed ;w
als je ruim een uur met 30 gemiddeld kan rijden, dan ben je al sneller dan de gemiddelde wielertourist.

(ook garmin kan geen power inschatten, want met 160 watt rij je ook echt geen 30 gemiddeld (tenzij je alleen maar in de draft zit)

ik zeg 30 per uur, rondje (evenveel wind mee en tegen) en 100 KG is ongeveer 180-200 watt, zonder draft, met draft wordt het veel ingewikkelder

dus zeg 1 uurtje 200 watt, dan is het nog de vraag of je dan helemaal naar de klote bent, of dat je dan gewoon lekker hebt doorgereden :)

(en stoplichten, haakse bochten, bejaarden op ebikes etc zijn overigens ook killing voor je gemiddelde, daarom is het ook leuker om naar power van een powermeter te kijken)

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 05-09-2022 15:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Laatst online: 07:50
30/uur hangt sterk af van de omstandigheden. Als ik wind luw kan rijden kom ik daar nog wel mee weg voor een uurtje, maar als ik langs de dijk fiets hangt het sterk af van de wind en de richting.

Pas voor het eerst een flink stuk gereden en de 50 km aangetikt. Daar toch bijna 2 uur over gedaan. Heenweg met 40 km/uur over de dijk en de terugweg met 20 tegen de wind in. Af en toe nog even route zoeken, ben je toch aardig wat tijd kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Pfff power. Iedereen weet dat cadans is waar het om gaat.

Ook echt totaal niet omdat die powermeters zo duur zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:30:
[...]

als je ruim een uur met 30 gemiddeld kan rijden, dan ben je al sneller dan de gemiddelde wielertourist.

(ook garmin kan geen power inschatten, want met 160 watt rij je ook echt geen 30 gemiddeld (tenzij je alleen maar in de draft zit)

ik zeg 30 per uur, rondje (evenveel wind mee en tegen) en 100 KG is ongeveer 180-200 watt, zonder draft, met draft wordt het veel ingewikkelder

dus zeg 1 uurtje 200 watt, dan is het nog de vraag of je dan helemaal naar de klote bent, of dat je dan gewoon lekker hebt doorgereden :)

(en stoplichten, haakse bochten, bejaarden op ebikes etc zijn overigens ook killing voor je gemiddelde, daarom is het ook leuker om naar power van een powermeter te kijken)
Helft wind tegen (3-4bft) en de andere helft... toen besloot de wind te draaien ofzo, moest nog echt flink aan de bak om de 30 gemiddeld te halen.

Heb op de heenweg een klein stukje in het wiel van een ander gereden, maar die dude was helemaal full aero met tijdrithelm enzo. Toen ik hem afloste kwam 'ie mij binnen een minuut weer voorbij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Maar afgelopen zaterdag lekker Ede onveilig gemaakt samen met @Demo. Was een klein stukje afgesloten maar het parcours lag er voor de rest zo goed as helemaal goed bij. Klein stukje wat wat aan de zanderige kant was maar niets waar een 2.8 bandje niet tegenop kon. Na Ede ook nog even samen 2 rondjes over de kinderroute. Die kids daar hebben maar geluk want het is echt 1 van de mooiere kinderroutes. Is echt niets kinderachtigs aan.

Ik vond het een geslaagd dagje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:00:
[...]

Helft wind tegen (3-4bft) en de andere helft... toen besloot de wind te draaien ofzo, moest nog echt flink aan de bak om de 30 gemiddeld te halen.

Heb op de heenweg een klein stukje in het wiel van een ander gereden, maar die dude was helemaal full aero met tijdrithelm enzo. Toen ik hem afloste kwam 'ie mij binnen een minuut weer voorbij :D
dat de 2e helft zwaarder is, noemen ze vermoeidheid ;) (of gebrek aan duur )
https://www.strava.com/activities/7752685778

power en HR 1e 90 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIPDDoNZ5FeiU2wDwFq3T2QuvBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1Acyb0cZtRZokvHGctcP0Cz.png?f=fotoalbum_large

2e 90 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuG-Yq48u5yGsgW2r8nsdAGhsBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jby5V0XTX3IXMCMYLDsFaqGR.png?f=fotoalbum_large
(snelheid is 1,4 hoger, hier had ik meer wind mee, als ik op gevoel of hartslag had gereden, dan was ik hier zeker niet sneller gaan rijden ;) )

laatste half uurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cipx6BZtDR-3q-RDg9EPtPC-mN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEiJKiMLMj8chfpIh3WV87p1.png?f=fotoalbum_large

Ofwel mijn hartslag gaat langzaam aan omhoog naar mate de rit vordert (met name na ongeveer 100 minuten, terwijl de power gelijk blijft (~200 watt). Hoe fitter je bent, hoe minder dit effect optreedt, maar daar moet je dus wel op trainen ;) (en dat was ook de bedoeling van deze rit

na de vakantie dus weer wat fanatieker aan het opbouwen en 2 weken geleden zie je dat de hartslag al een stuk sneller oploopt:
https://www.strava.com/activities/7691164862/analysis
(na ongeveer 80 minuten ipv 100)

@ZanielGa als je nou je singlespeed gaat rijden, hou je misschien geld over voor een PM, onee, dat heb je al. :>

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:20:
[...]

@ZanielGa als je nou je singlespeed gaat rijden, hou je misschien geld over voor een PM, onee, dat heb je al. :>
Ik doe het volgens mij ook verkeerd. Volgens mij hoor je een goedkope oude fiets conversie te doen en niet te veel te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Maar ik zal eerlijk zijn. Ik zou best wel eens willen zien wat voor power je nou tijdens een rondje op de pedalen zet. Zeker ook van die rondjes met van die vuile klimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zo, er komt een flinke plensbui aan zo te zien. Goed voor de routes :) Maar dat moet dan wel een week duren. Al is mijn ervaring dat de UHR na een goede plensbui al best opknapt.
ZanielGa schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:58:
Pfff power. Iedereen weet dat cadans is waar het om gaat.

Ook echt totaal niet omdat die powermeters zo duur zijn
Wist je dat je de snelheidssensor van je garmin ook om je crank kan doen voor cadans? ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Nox op 05-09-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:18:

Wist je dat je de snelheidssensor van je garmin ook om je crank kan doen voor cadans? ;)
De enige sensor die ik wel heb is de cadans sensor. Snelheid is ook niet belangrijk. (Oh ja, ook nog een HR sensor... maar die zit niet op mijn fiets)

[ Voor 10% gewijzigd door ZanielGa op 05-09-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ZanielGa schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:04:
[...]

De enige sensor die ik wel heb is de cadans sensor. Snelheid is ook niet belangrijk. (Oh ja, ook nog een HR sensor... maar die zit niet op mijn fiets)
Wielsensor is wel handig, met al dat draaien en keren onder bladeren is GPS niet altijd even nauwkeurig. Was een lekker ritje zaterdag, volgende keer hopelijk op een singlespeed met grotere wielen :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:04:
[...]

Herkenbaar... Hier dan nog wel speedsensors op de fietsen zitten, maar op mijn Garmin schermpje laat ik de snelheid niet meer zien. Cadans dan nog wel. Daar zie ik voor mij zelf nog wel toegevoegde waarde van in.

Hartslag heb ik al tijd niet meer omgehad.

Nu emtb erbij en zie daar nu wel snelheid op het schermpje. Nog uitzoeken hoe dat uit te zetten. (als dat kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Demo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:41:
[...]
Wielsensor is wel handig, met al dat draaien en keren onder bladeren is GPS niet altijd even nauwkeurig. Was een lekker ritje zaterdag, volgende keer hopelijk op een singlespeed met grotere wielen :D
In Geestmerambacht (Langedijk) scheelt het echt enorm. Ik haal daar 8km op een rondje, de telefoonstravarijders 6 of 6,5 km. Ze hebben er flink de pest in dat ik een hoger gemiddelde heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:54
Ten eerste wat een leuk topic met veel handige informatie en verhalen!

Nu ben ik opzoek naar mijn eerste mountainbike en heb ik ook al op een paar fietsen gezeten bij Mantel.
En nu denk ik dat ik "de" fiets voor mij heb gevonden, nu vraag ik mij af zijn er nog redenen waarom ik die niet moet kiezen? Ik ga denk ik voor de Trek roscoe 7 met model jaar 2023.
https://www.12gobiking.nl/trek-roscoe-7

Fietsen waar ik eerst naar keek waren Trek Marlin series, Cube en Scott, wel in de prijs range iets hier onder.

Ik verwacht dat ik redelijk agressief wil gaan rijden, vooral binnen nederland (denk aan de zwarte route bij Loons en Drunese duinen). Maar wel wil ik de optie hebben om er mee los te gaan in bikeparks. Hierbij verwacht ik niet dat ik gelijk alle sprongen zal doen en kunnen overigens.

Wel heb ik nog een vraag welke maat ik het beste kan nemen, ik ben zelf 186.5 en de L variant is tot 188 alleen is de XL variant weer vanaf 186. Wat zouden jullie aanraden?
12GoBiking heeft de XL variant niet op voorraad daar kan ik dus (nog) niet gaan vergelijken, ook wil ik niet te lang wachten met het aanschaffen aangezien ik al 3 maanden wacht omdat ik geen impuls aankoop wil doen en nu toch wel graag wil gaan beginnen.

tl;dr zal de Trek Roscoe 7 een goede aankoop zijn? En kan ik het beste de L of XL nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij maatvoering geeft fabrikant al enige informatie. Val je beetje tussen twee maten in. Bijvoorbeeld L of XL. Dan is het vooral eigen voorkeur. Beide maten zijn dan wel af te stellen op jou lengte.

Er zijn nog merken als Radon en Canyon die redelijk prijs kwaliteit verhouding hebben. Bijvoorbeeld de Canyon Stoic en Radon Cragger

Als je los wil gaan in bikeparks investeer dan ook in wat bescherming en wat clinics ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 06-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Een all mountain hardtail zou ik niet associëren met de Drunense duinen, maar mogelijk wel voor een bikepark. Hoe ziet de verhouding tussen deze inzetgebieden eruit?

Je zou kunnen overwegen een fiets gericht op Brabants bos crossen aan te schaffen en eerst maar eens een fiets te huren bij het bikepark. Kan je mooi wat ervaring opdoen en ontdekken wat je daar prettig vind. Een fully bijv :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Kwa maatvoering zit ik ook altijd tussen twee maten, maar omdat ik relatief korte benen heb kies ik voor de kleinere maat.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
@Daan_ Daar ga ik naar kijken!
En ik heb een flink deel van mijn budget opzij gezet voor een goede helm, etc al zal ik nog geen fullface helm enzo aanschaffen, zo agressief zie zal ik in het begin ook weer niet gaan rijden.

@Roozzz Ik ben nog heel nieuw ik heb 1x een fiets gehuurd en wil ook weer niet gelijk een fully kopen van wegen de prijs. Als dit mij zal belemmeren in wat ik kan doen vind ik dit niet erg, over 1 a 2 jaar kan ik altijd upgraden :)

@SnowDude Dan zal ik misschien de XL moeten nemen met mijn lange armen en toch maar geduld moeten hebben totdat die op voorraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
mithe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:08:
@Daan_ Daar ga ik naar kijken!
En ik heb een flink deel van mijn budget opzij gezet voor een goede helm, etc al zal ik nog geen fullface helm enzo aanschaffen, zo agressief zie zal ik in het begin ook weer niet gaan rijden.

@Roozzz Ik ben nog heel nieuw ik heb 1x een fiets gehuurd en wil ook weer niet gelijk een fully kopen van wegen de prijs. Als dit mij zal belemmeren in wat ik kan doen vind ik dit niet erg, over 1 a 2 jaar kan ik altijd upgraden :)

@SnowDude Dan zal ik misschien de XL moeten nemen met mijn lange armen en toch maar geduld moeten hebben totdat die op voorraad is.
lange armen zijn vaak wel te compenseren met een andere stuur of stuurpen. te korte benen betekent dat je zadel (te) laag moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@mithe bedoelde ook niet dat je gelijk full face moet aanschaffen (bikeparks is huren vaak ook mogelijk) ;-) , Als je richting jumpjes/dropjes etc. Dan zijn knie beschermers en het volgen van leuke/goede clinic(s) wel verstandig.

Zo heb ik recentelijk een Spectral ON gekocht en kreeg veelal adviezen om een L te kopen, maar voor M gekozen. En deze bevalt mij weer erg goed. In deze zou ik niet afgaan wat wij zeggen, maar ga passen bij twijfel. Er zijn aantal plekken waar je fietsen kunt huren en gelijk de trails mee op kunt. Zo kom je er beter achter of de maat klopt. En of je meer XC of trail georiënteerde fietst wenst.

Edit:
Treks zijn hier te huur. kun je gelik testen op de trails van het Rijk van Nijmegen.
https://nolimitsbiking.nl/mountainbike-verhuur-nijmegen/

Voor Canyon kun je terecht in Valkenburg.
https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 06-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Voor bikeparks zou ik wel een full-face aanraden (al dan niet huren de eerste keer). Ik heb slechte ervaringen met een half-shell en bikeparks. Helm had geen kras, mijn gezicht des te meer. :P

Maatvoering is echt een gevoelskwestie, zeker als twee maten geschikt zouden zijn. Dan zou ik echt proberen beide versies proef te rijden. Ik rij bijvoorbeeld ook een maat kleiner dan over het algemeen bij mijn lengte zou passen, terwijl er genoeg zijn die een relatief grote fiets rijden.

Betreft het type fiets, zelf heb ik een LTHT met een 150mm vork en daar heb ik overal, van NL XC tot Canadeze DH parken, plezier mee. Dus wat type fiets betreft zit je naar mijn mening goed. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door drBunhead op 06-09-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
Daan_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
En of je meer XC of trail georiënteerde fietst wenst.
Dat is sowieso lastig bij een eerste fiets :)

Verder lijken Clinics mij ook heel tof, deels ook om de progressie wat te versnellen.

@drBunhead precies, dan zal het ook huren worden. Alleen eerst maar comfortabel worden op de fiets en de basis dingen leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

mithe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:08:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoelde aan te geven. Je weet nog niet wat je wilt of nodig hebt. Dan zou ik persoonlijk gewoon een fiets kopen bij het primaire inzetgebied en de andere optie voorlopig verkennen met een huurfiets.

Dan kan je over een paar jaar inderdaad kijken voor een upgrade en dat weet je hopelijk beter wat je zoekt. Misschien kom je wel tot de conclusie dat een volgeveerde 180/170mm bak (een Torque bijv) toch wel erg lekker is in het bikepark :P

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 06-09-2022 13:33 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@mithe bovenstaande post bijgewerkt. Staan links in waar je een Trek en Canyon zou kunnen huren/testen.

En bikeparks lijkt iets wat je zo even doet, maar daar vergissen zich aardig wat mensen in. Verwacht niet dat je naar 1 clinic en paar maanden als speer in bikepark als Winterberg naar beneden zoeft. Verwacht dat je op routes als Rhenen, Rijk van Nijmegen etc. meer dan genoeg uitdaging zult vinden het eerste jaar en vast daarna ook. ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 06-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
Een bikepark is toch gewoon ogen dicht en gaan!
Verder denk ik ook niet dat een bikepark op korte termijn echt leuk is, dat zie ik ook meer iets voor de lange termijn!

@Daan_ bedankt voor de linkjes, heb ik vanavond wat huiswerk te doen :)
Mijn doel nu is vooral de knoop doorhakken voor een degelijke fiets en dan zoveel mogelijk gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
mithe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:36:
Verder denk ik ook niet dat een bikepark op korte termijn echt leuk is, dat zie ik ook meer iets voor de lange termijn!

Mijn doel nu is vooral de knoop doorhakken voor een degelijke fiets en dan zoveel mogelijk gaan fietsen.
Komt wel ietsje meer bij kijken :+

Maar als je het leuk vind om een trek te huren (of met je aanstaande fiets) bij rijk van nijmegen wil ik je best een x op sleeptouw nemen over de routes en je wat tips geven als je dat wat lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou ik zeker doen *O*

En er zijn genoeg bikeparks in NL waar je kunt oefenen voor je naar het buitenland gaat. Bikepark Mook, Holten bieden genoeg mogelijkheden en ook clinics.

Je kunt bijvoorbeeld starten met een basis MTB clinic dan trail clinic en vervolgens Enduro of Jump/drop clinic of beide. Bijvoorbeeld bij https://mtbflow.nl

Clinics blijven leuk en leerzaam. Ook al denk je van je zelf dat je al potje kunt fietsen. Binnenkort met stel Tweakers weer een jump/drop speelkwartier en een Enduro clinic gepland staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:02

Komt wel iets meer bij kijken :9

Afgelopen vrijdag voor het eerst naar een bikepark geweest met 2 maten. Ik met mijn Lux, zij allebei een Neuron. Weer was fantastisch en qua drukte was het eigenlijk gewoon erg rustig. Nooit voor een lift hoeven wachten. Door de droogte was het wel erg stoffig en lagen een heel aantal trails er niet heel best bij.
Heb me prima vermaakt. Waar je aan het begin van de dag nog voorzichtig aan doet en de table-tops meer rolt, spring je ze aan het einde van de dag bijna helemaal :D

Heb met mijn Lux voornamelijk de blauwe lijnen gereden. Klein stukje rood gedaan, maar vond dat niet heel relaxed. De blauwe Flowy Country was al lastig genoeg vanwege de vele remkuilen die er in zaten. . Lag er eigenlijk best slecht bij.
Maar wat een verschil tussen de Lux en de Neuron zeg. Reed eigenlijk continu achter mijn maten en hoeveel makkelijker die fiets het terrein absorbeert... Had het idee dat ik op veel stukken een flink stuk harder moest werken dan zij deden.

pics or it didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT25M_xVPPWxXcyVKk3rTEZf4QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqbPE9IIrwdDanczJGOSlDXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLhPco_MOVIY-xnvn5Ah7cSHEGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e41njk7HPVHw7xljaci9d8hN.jpg?f=fotoalbum_large

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@mithe helaas wel iets meer. Normale MTB kennis is fijn voor maar voor het echte springen en de wat moeilijkere routes in een bikepark heb je echt wel wat meer kennis nodig. Ik heb zelf wat lesjes gedaan in Duitsland (Willingen) en Oostenrijk (Fiss) en je leert echt andere techniek.

@f4stf0rw4rd oeh lekker, is dat winterberg? Mooi park 8)

Iemand hier evaring met Green Hill? Daar ga ik over anderhalve week heen 8) ziet er gaaf uit.

[ Voor 21% gewijzigd door WoBBeL op 06-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ik hoor graag hoe Green Hill bevalt. Wil ergens komende maand nog die kant op. Zit te twijfelen tussen Winterberg en Green Hill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 15-09 19:02
[b]WoBBeL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:28:

@f4stf0rw4rd oeh lekker, is dat winterberg? Mooi park 8)
Klopt, is idd Winterberg.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Mjelnir schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:53:

[...]

[...]

Dat stuk na het Afrikamuseum is heerlijk! Daar zit een pittig afdalinkje in die je niet echt snel kan nemen. Dat is in mijn geval proberen met de juiste techniek gecontroleerd naar beneden te sturen. Daar hielpen de tips van @Daan_ enorm bij.

Ik ben van banden gewisseld en heb mijn Super Race Schwalbe Wicked Will 2.40 voor en Racing Ralph 2.35 achter ingeruild voor een Maxxis Forekaster 2.35 EXO Dual Compound voor en een Maxxis Ikon 2.35 EXO 3C MaxxSpeed achter. Ik moet zeggen dat ik t.o.v. de Wicked Will echt onder de indruk ben van de Forekaster. De Forekaster is bij mij een stuk stabieler in los zand en los over hard. Ik merk dat de limieten van de band een stuk hoger liggen, voordat de band zich in gaat graven. Een beetje in duingebied in lopen sturen en de Forekaster hield veel langer grip. Enige nadeel is dat ie meer rolweerstand heeft op asfalt, maar ik rijd niet veel op asfalt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vandaag m'n nieuwe fiets ontmaagd :D

Samen met mijn zoon een kort rondje door het bos. De kop is eraf! (En de eerste kras een feit, maar dat was al met 0km op de teller :/ )

Ik: Scott Scale 925
Zoon: Cube Aim Race Allroad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSJ85u0zzEKiL69eEbD_XYptkAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecDf3nzGHBiIeTIRRryrriqm.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk was ie toch veel donkerder blauw dan op de productfoto's. Na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt, hij was op voorraad, er ging wat van de prijs af en toen was de keus snel gemaakt.

Denk dat ik nog wel een beetje ga experimenteren met het stuur, het mag voor mijn gevoel iets smaller; eerst maar eens een beetje verschuiven; en misschien andere handvatten.

En toen ik op grind reed hoorde ik steentjes ketsen tegen het frame, dus ik denk dat ik daar nog wel transparante beschermfolie wil. De Cube heeft dat namelijk wel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:19:
[...]

Dat stuk na het Afrikamuseum is heerlijk! Daar zit een pittig afdalinkje in die je niet echt snel kan nemen. Dat is in mijn geval proberen met de juiste techniek gecontroleerd naar beneden te sturen. Daar hielpen de tips van @Daan_ enorm bij.

Ik ben van banden gewisseld en heb mijn Super Race Schwalbe Wicked Will 2.40 voor en Racing Ralph 2.35 achter ingeruild voor een Maxxis Forekaster 2.35 EXO Dual Compound voor en een Maxxis Ikon 2.35 EXO 3C MaxxSpeed achter. Ik moet zeggen dat ik t.o.v. de Wicked Will echt onder de indruk ben van de Forekaster. De Forekaster is bij mij een stuk stabieler in los zand en los over hard. Ik merk dat de limieten van de band een stuk hoger liggen, voordat de band zich in gaat graven. Een beetje in duingebied in lopen sturen en de Forekaster hield veel langer grip. Enige nadeel is dat ie meer rolweerstand heeft op asfalt, maar ik rijd niet veel op asfalt.
d:)b Snelheid komt van zelf.

Bij mij helpt om dit soort segmenten wat vaker achter elkaar te rijden. En dan vooral te letten op techniek en goed doorkijken. En haal de snelheid er eerst uit, zodat je kunt focussen op techniek en doorkijken.

Zelf ook te spreken over de Forekaster. Tegenwoordig op de Neuron deze voor en achter.

Mocht je het leuk vinden. Ga je weer keer mee. Starten we hier achter het huis op zelf geknutseld dropje. Rijden we deze aantal keer op (heel) rustig tempo, zodat er gevoel bij krijgt. Dan worden de natuurlijke dropjes bij de Diepen ook makkelijker.... Wel flats op de fiets monteren dan _/-\o_
Mistraller schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:45:

Samen met mijn zoon een kort rondje door het bos. De kop is eraf! (En de eerste kras een feit, maar dat was al met 0km op de teller :/ )

[Afbeelding]

Uiteindelijk was ie toch veel donkerder blauw dan op de productfoto's. Na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt, hij was op voorraad, er ging wat van de prijs af en toen was de keus snel gemaakt.

Denk dat ik nog wel een beetje ga experimenteren met het stuur, het mag voor mijn gevoel iets smaller; eerst maar eens een beetje verschuiven; en misschien andere handvatten.

En toen ik op grind reed hoorde ik steentjes ketsen tegen het frame, dus ik denk dat ik daar nog wel transparante beschermfolie wil. De Cube heeft dat namelijk wel.
Mooie race bak d:)b

Eerste krasjes doen pijn. Had ik ook recentelijk met een nieuwe fiets. Tja had maar geen MTB moeten worden.

Hoe breed is het stuur op mijn Scale heb ik 720mm en dat vind ik tegenwoordig te small. Breder vind ik persoonlijk weer iets prettiger. Op de scale zou ik liever 740mm wensen (gebruik de fiets nog maar zelden). Neuron heeft 760mm en Spectral zelfs 780mm. Bij de laatste overweeg ik in te korten naar 760mm.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Iemand goede tips betreft handvatten?

Ik heb er nu de standaard van bmc opzitten maar deze lijken wat hard, ik krijg af en toe pijn of een slaperig gevoel in mijn handen en handpalmen.

Meh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik laatste jaren ESI chunky grips. Op de HT, Fully en Emtb.

Diverse Ergon grips geprobeerd, maar was hier geen match. Keuze voor grips is net als vele. Een persoonlijk voorkeur.

De klachten kunnen ook komen door zit houding etc...

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:49:
Gebruik laatste jaren ESI chunky grips. Op de HT, Fully en Emtb.

Diverse Ergon grips geprobeerd, maar was hier geen match. Keuze voor grips is net als vele. Een persoonlijk voorkeur.

De klachten kunnen ook komen door zit houding etc...
Ik heb sinds kort ook de ESI grips erop zitten. Te kort om echt een oordeel te kunnen vellen, maar de ergonomische handvatten die ik hiervoor had zorgden er voor dat ik mijn handen teveel in één houding/positie had en dat vind ik niet fijn bij het MTB'en. Daar heb je bij deze grips in elk geval geen last van. En puur cosmetisch gezien is het wel leuk dat ze er in vele kleuren zijn, altijd matchend bij je fiets!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
dano_nl schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:43:

Ik heb er nu de standaard van bmc opzitten maar deze lijken wat hard, ik krijg af en toe pijn of een slaperig gevoel in mijn handen en handpalmen.
ik ben fan van de ODI elite pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXh_rWsO9w9va3ujYfFrMhQ-DdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IWMztPgXaw0ERh7Xe2rKsH9K.png?f=user_large

door het dikkere profiel aan de bovenkant voelt het toch als een wat dikkere grip, maar dan 1 waar je handen nog goed omheen kunnen. Ik heb de ESI chunky ook gehad, maar deze zijn wat meer grippy (zowel met als zonder handschoenen en ook bij regen of zweet) en minder dik (op de juiste plaatsen). Het opstaande randje aan de binnenkant vind ik ook wel prettig, deze houd je duim net ver genoeg weg van je shifter dat je er niet tegenaan schuurt.

Maar zoals ook met zadels, het is erg persoonlijk, ik ken ook mensen die deze juist te sticky vinden. De ESI vond ik droog wel prettig, maar nat juist te glad.

qua vorm zou ik ook de esi fit wel eens willen proberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riYcE_lQz7cWLD2otFGLv5RiduY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yhEV0IrMqTu6DNJ68EqGxhb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 07-09-2022 13:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Daan_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:41:

Mooie race bak d:)b

Eerste krasjes doen pijn. Had ik ook recentelijk met een nieuwe fiets. Tja had maar geen MTB moeten worden.
Gevalletje teveel fietsen in de garage...er viel een andere fiets tegenaan, klein krasje op de bovenbuis en die is mat, is dus ook niet echt te camoufleren. Maar het zal inderdaad niet de laatste zijn ;)
Hoe breed is het stuur op mijn Scale heb ik 720mm en dat vind ik tegenwoordig te small. Breder vind ik persoonlijk weer iets prettiger. Op de scale zou ik liever 740mm wensen (gebruik de fiets nog maar zelden). Neuron heeft 760mm en Spectral zelfs 780mm. Bij de laatste overweeg ik in te korten naar 760mm.
Ik heb op mijn woon/werk hybride een (smallere) flatbar met ergon gs3. Maar ik vond ook de remhandles wat laag zitten, en de remote lockout zit te dicht op de grip, dus dat pas ik eerst aan. En natuurlijk eerst eens een rondje volle bak rijden, want dit eerste rondje was op tempo van de kleine man, en hij was al moe voor ie begon :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mistraller schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:41:
[...]

Gevalletje teveel fietsen in de garage...er viel een andere fiets tegenaan, klein krasje op de bovenbuis en die is mat, is dus ook niet echt te camoufleren. Maar het zal inderdaad niet de laatste zijn ;)

[...]

Ik heb op mijn woon/werk hybride een (smallere) flatbar met ergon gs3. Maar ik vond ook de remhandles wat laag zitten, en de remote lockout zit te dicht op de grip, dus dat pas ik eerst aan. En natuurlijk eerst eens een rondje volle bak rijden, want dit eerste rondje was op tempo van de kleine man, en hij was al moe voor ie begon :P
Wat is small... Persoonlijk vind ik alles onder de 720mm voor mountainbiken te smal worden. Was het jaren geleden zo small mogelijk zie je nu steeds meer dat het breder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
dano_nl schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:43:

Zoals eerder gezegd zijjn handvatten persoonlijk. Heb op de ene fiets een setje Esi Extra Chunky er op zitten en de andere heeft een Ritchey Foam grip. Bevallen allebei goed. De Esi Fit XC geprobeerd maar daar kreeg ik door de veranderde hand houding binnen 3km vreselijke pijn van in mijn handen. Daarnaast ook een Ergon geprobeerd met echt zo'n vleugeltje (denk GS1) op aanraden van iemand maar ik kon daar gewoon geen vrienden mee worden. Nu zit diezelfde set naar volle tevredenheid bij een vriend op de MTB.

@Prulleman Als je een Esi Fit XC wil proberen, ik heb er een set ergens nog in huis liggen en van mij mag je zo proberen of je het wat vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
En last van je handen kan bijvoorbeeld ook liggen aan de sweep van je stuur of je stand van de zadel. Soms kan het helpen om je stuur wat naar beneden of omhoog te draaien zodat je handpositie net veranderd.
En bij zadels als de punt wat naar beneden staat kan het zijn dat je de neiging hebt om naar voren te glijden zodat er meer druk komt op je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Zat net bij Posbank, zag een rondje van 65 km en 1100 hm. Istie leuk als je van tourtochten houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Daan_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:53:
[...]

Wat is small... Persoonlijk vind ik alles onder de 720mm voor mountainbiken te smal worden. Was het jaren geleden zo small mogelijk zie je nu steeds meer dat het breder wordt.
Die hybride is een zgn fitnessbike dus wel een flatbar maar verder race. 11 jaar oud; stuur is 600mm. Dát is small :P

Ik acht de kans zeker aanwezig dat het met een paar andere grips helemaal prima aanvoelt hoor. Gewoon lekker beetje experimenteren, hoort erbij met een nieuwe fiets.
Ik neig wel een beetje naar een ergon setje, zit op dat smalle stuur ook, maar dat kan ik wel even overzetten om te testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 07-09-2022 23:48 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

maartend schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:30:
Zat net bij Posbank, zag een rondje van 65 km en 1100 hm. Istie leuk als je van tourtochten houdt?
mtb route rheden? Vorige zomer gefietst, was leuk maar we begonnen noordwest en dan zo richting zuiden. Na 55km afgerond want het noordelijke deel is vooral gravelbikeroute. De lusjes zijn zeker de moeite waard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 15:58
Nox schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:03:
[...]

mtb route rheden? Vorige zomer gefietst, was leuk maar we begonnen noordwest en dan zo richting zuiden. Na 55km afgerond want het noordelijke deel is vooral gravelbikeroute. De lusjes zijn zeker de moeite waard!
Rheden heeft op het moment wat afzettingen door droogte. Blijft over veel gravel-route met ook mul zand langs de hei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Mistraller schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:45:

[Afbeelding]

Da's hier in de buurt! :)

Zou het stuur wel zo breed mogelijk houden, hoe breder hoe stabieler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

GrooV schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:29:
[...]

Da's hier in de buurt! :)

Zou het stuur wel zo breed mogelijk houden, hoe breder hoe stabieler
Mwah, erg afhankelijk van je armlengte. MTB sturen zijn juist veel te breed tegenwoordig qua ergonomie.

Maar ook hiervoor is een bikefitting aan te raden.

(Sure, op ritjes van 25km zal het allemaal wel meevallen, maar als je serieuze tochten maakt wil je goed zitten).

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 08-09-2022 09:18 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Mjelnir
TommyGun schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:17:
[...]

Mwah, erg afhankelijk van je armlengte. MTB sturen zijn juist veel te breed tegenwoordig qua ergonomie.

Maar ook hiervoor is een bikefitting aan te raden.

(Sure, op ritjes van 25km zal het allemaal wel meevallen, maar als je serieuze tochten maakt wil je goed zitten).
Het hangt er maar net af van waar je het voor gebruikt en in welk terrein je rijd

• drBunhead
  • Niet online
Mijn stuur is 780. Komt redelijk overeen met waar de handen staan voor een stabiele / sterke push up (mocht ik die dingen weer eens gaan uitvoeren). Merk echt dat ik op de fiets ook een stuk sterker sta dan met een smaller of nog breder stuur dan dat.

Maar ik ben dan ook 195 met een spanwijdte van bijna 2m. En mijn doelbereik is enduro/DH trails, waar meer stabiliteit gewenst is t.o.v. XC.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
abbeyrules schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:36:
[...]

Rheden heeft op het moment wat afzettingen door droogte. Blijft over veel gravel-route met ook mul zand langs de hei
Aha, heb idd tijdens onze wandeling omleiding gezien, was op 1 punt. Maar is dus op meer? En veel zand? Dan maak ik zelf wel een route. Thnx

Maar het regent nu behoorlijk, met wat mazzel verdwijnen de omleidingen. Hoewel, Natuurmonumenten kennende....

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 08-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
*O* Mijn Canyon Neuron is binnen *O*

Wat een fijne fiets, wel even wennen aan het gevoel van die achtervering, maar dat went snel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerder in dit topic al aangegeven dat mijn beginners/eerste fiets nu wel echt op was en dat eigenlijk alles qua aandrijving vervangen moest worden.
Na lang wikken en wegen door alles ter vervangen heb ik toch maar op MP een andere fiets gekocht.
Ik ga nu van een Cube Aim Pro 2021 naar een Scott Scale 980 20202
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikclMH36uWw1UddPlhuaFX6CFcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoQC2vMzp2UaJzMwvzI68B9C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-HhhMIydoZ054V7EBk9CjZE9GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im2plnjrKuVzaboltQyqpz5o.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets is een jaartje oud en heeft 2x wat zand gezien en vervolgens alleen maar onder een overkapping gestaan volgens de verkoopster (man had hem gekocht, niet enthousiast en ze was de aanblik van dat ding in de tuin zat....)

Fiets voor een leuke prijs kunnen overnemen. Vorige eigenaar heeft er Crankbrothers Stamp 1 op gezet en heeft de stuurpen en stuur meteen vervangen (FRS Pro a 800mm).
Handvatten zijn ook vervangen.
Als het oude materiaal heb ik gekregen behalve de stuurpen, die was er niet meer.

Nu moeten er wel wat zaken even opgelost worden.
- Stuur is veel te breed (voor mij) en ik heb liever het oude stuur terug. Ook de stuurpen vervang ik liever aangezien er nu opeens wit geintroduceerd is in de colorscheme (jaja zeikers heb je, bottlecage vervang ik door een zwarte). Iemand een idee qua stuurpen? Simpel zwart en kort, misschien een Race Face Chester?
- Aangezine hij veel buiten heeft gestaan maar wel onder een overkapping is er overal wel iets van lichte roest te spotten, ook de voorvork heeft wat glans verloren door de zon. De ketting (hieronder) kan ik volgens mij het beste vervangen, al ziet het er op de foto erger uit dan in het echt). Iemand tips om wat glans terug te brengen in de lak van de voorvork?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6vNAKt5Yd5w3X5SwUYY5vJ-Hho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbJqrW1XU727NFOESE6w4WiV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Xavier schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:25:
Eerder in dit topic al aangegeven dat mijn beginners/eerste fiets nu wel echt op was en dat eigenlijk alles qua aandrijving vervangen moest worden.
Na lang wikken en wegen door alles ter vervangen heb ik toch maar op MP een andere fiets gekocht.
Ik ga nu van een Cube Aim Pro 2021 naar een Scott Scale 980 20202
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fiets is een jaartje oud en heeft 2x wat zand gezien en vervolgens alleen maar onder een overkapping gestaan volgens de verkoopster (man had hem gekocht, niet enthousiast en ze was de aanblik van dat ding in de tuin zat....)

Fiets voor een leuke prijs kunnen overnemen. Vorige eigenaar heeft er Crankbrothers Stamp 1 op gezet en heeft de stuurpen en stuur meteen vervangen (FRS Pro a 800mm).
Handvatten zijn ook vervangen.
Als het oude materiaal heb ik gekregen behalve de stuurpen, die was er niet meer.

Nu moeten er wel wat zaken even opgelost worden.
- Stuur is veel te breed (voor mij) en ik heb liever het oude stuur terug. Ook de stuurpen vervang ik liever aangezien er nu opeens wit geintroduceerd is in de colorscheme (jaja zeikers heb je, bottlecage vervang ik door een zwarte). Iemand een idee qua stuurpen? Simpel zwart en kort, misschien een Race Face Chester?
- Aangezine hij veel buiten heeft gestaan maar wel onder een overkapping is er overal wel iets van lichte roest te spotten, ook de voorvork heeft wat glans verloren door de zon. De ketting (hieronder) kan ik volgens mij het beste vervangen, al ziet het er op de foto erger uit dan in het echt). Iemand tips om wat glans terug te brengen in de lak van de voorvork?

[Afbeelding]
Mooie aankoop en leuk om weer goed gangbaar te maken. Afhankelijk van de breedte van het stuur heb ik misschien wel interesse. Ik wil juist wat experimenteren met een breder stuur :)

XXXVI

• Prulleman
  • Nu online
@Xavier ik zou inderdaad de ketting vervangen, een ketting met zoveel roest krijg je misschien met wat moeite weer soepel, maar de kans dat de boel harder slijt is behoorlijk groot, en met een versleten (langere) ketting slijt je cassette ook weer een stuk sneller, dat kan je beter voor zijn.
Hopelijk is er inderdaad maar een paar keer op gereden, want vaak is het na pak em beet 1000* km niet zomaar meer mogelijk om alleen de ketting te vervangen en zal je ook de cassette moeten vervangen (als ie door slaat zou ik de oude ketting terug zetten en de set oprijden).

*1000 is een willekeurig getal, soms slaat een nieuwe ketting al door na 500 km, anderen wisselen nog na 3000 met succes een ketting en op een racefiets hoor je ook weleens 10k.
Houd er in dit geval rekening mee dat als er nog regelmatig met een roestige ketting is gereden, dat zowel de ketting als de cassette meer versleten kunnen zijn dan dat het aantal km zou vermoeden.

De achterband ziet er overigens op de laatste foto niet uit alsof er maar een paar ritjes mee gereden zijn.. die middelste noppen zijn verder weg dan mijn rekon race banden met 1500 km (zo op het eerste gezicht).

wat betreft stuur en stuurpen, kies gewoon iets betaalbaars wat je mooi vind. Een chester is niet echt een typische XC stuurpen.. zou niet mijn eerste keuze zijn voor een scott scale (net zoals het nieuwe stuur)

en de vork... lastig, zeker met de stickers erop.. misschien stickers eraf en polijsten en nieuwe stickers.. maar ik denk dat ik het gewoon zo zou laten...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
@Xavier Stuur is natuurlijk gewoon om in te korten (budget pijpensnijder vind ik makkelijkste). Schuif dan ook meteen de controls naar binnen. Want dit is niet de plek waar je rem zou moeten zitten.

• Xavier
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:21:
[...]

Mooie aankoop en leuk om weer goed gangbaar te maken. Afhankelijk van de breedte van het stuur heb ik misschien wel interesse. Ik wil juist wat experimenteren met een breder stuur :)
Overnemen is geen probleem. Stuur maar een PM.
Prulleman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:28:
@Xavier ik zou inderdaad de ketting vervangen, een ketting met zoveel roest krijg je misschien met wat moeite weer soepel, maar de kans dat de boel harder slijt is behoorlijk groot, en met een versleten (langere) ketting slijt je cassette ook weer een stuk sneller, dat kan je beter voor zijn.
Hopelijk is er inderdaad maar een paar keer op gereden, want vaak is het na pak em beet 1000* km niet zomaar meer mogelijk om alleen de ketting te vervangen en zal je ook de cassette moeten vervangen (als ie door slaat zou ik de oude ketting terug zetten en de set oprijden).

*1000 is een willekeurig getal, soms slaat een nieuwe ketting al door na 500 km, anderen wisselen nog na 3000 met succes een ketting en op een racefiets hoor je ook weleens 10k.
Houd er in dit geval rekening mee dat als er nog regelmatig met een roestige ketting is gereden, dat zowel de ketting als de cassette meer versleten kunnen zijn dan dat het aantal km zou vermoeden.

De achterband ziet er overigens op de laatste foto niet uit alsof er maar een paar ritjes mee gereden zijn.. die middelste noppen zijn verder weg dan mijn rekon race banden met 1500 km (zo op het eerste gezicht).

wat betreft stuur en stuurpen, kies gewoon iets betaalbaars wat je mooi vind. Een chester is niet echt een typische XC stuurpen.. zou niet mijn eerste keuze zijn voor een scott scale (net zoals het nieuwe stuur)

en de vork... lastig, zeker met de stickers erop.. misschien stickers eraf en polijsten en nieuwe stickers.. maar ik denk dat ik het gewoon zo zou laten...
Dan laat ik de vork gewoon as is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HD9Al9SY9rk1WWt6vezalhzPL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHEXZUqNwjQyhCpgGeenNi7G.jpg?f=fotoalbum_large
Achterband lijkt verder dan de voorband

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Cpcr7FCKWa-OPSY7WWVkOXroWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q46LYuLQ1ivbB0Ww2t8BUWgW.jpg?f=fotoalbum_large
Voorband

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqsludm_HN7YB8a-lcB1fJea8yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdT6EjYfc1lBwEqGLaC0Klql.jpg?f=fotoalbum_large
Slijtage.

Tja ik vind het lastig te zeggen. Ja hier en daar zijn ze verder versleten. Maar bijvoorbeeld het grootste blad heeft nauwelijks dat de zwarte coating eraf is. Voorblad hetzelfde.
Ook de fietscomputer geeft aan: 2:53 totale tijd en totaal aantal km gereden is 53km.
Maarja of die die had meteen bij aanschaf geen idee.

Qua ketting: https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-ketting&spec[]=14912&spec[]=18593
Snap alleen niet dat Mantel aangeeft dat je hem moet inkorten? Dacht dat dat nodig is bij 3x of 2x maar niet bij 1x. Maarja ik heb er ook de ballen verstand van.

Qua XC stuurpen kom ik er nog niet echt uit. Maar een BBB versie lijkt me ook niet echt tof (heb een aversie tegen dat merk op een of andere manier)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Xavier op deze foto's ziet het er wel beter uit. de noppen van de rekon race zijn sowieso niet heel hoog, maar op die andere foto leken ze wat verder versleten dan op deze.

de cassette ziet er nog prima uit, maar het kan ook zijn dat er 99% van de 10 bv op de 12T is gereden, en dat die toch gaat overslaan, maar ik zou de gok wel wagen met een nieuwe ketting.

Ketting lengte is zeker zo belangrijk, ingewikkeld om uit te leggen :)
Verder heb je simpelweg een langere ketting nodig als je een 36 voor rijdt ipv een standaard 32T (of nog lichter een 30T) en de verkoper weet niet wat voor voorblad je rijdt.
de lengte is heel makkelijk over te nemen van je oude ketting, hoef je niet moeilijk te doen, je hebt enkel een kettingpons nodig

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Xavier onderstaande video legt het stap voor stap uit. Hoe je kunt controleren of ketting juiste lengte heeft en hoe je deze moet inkorten etc....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Je kunt ook gewoon je huidige ketting gebruiken, wanneer je hem eraf haalt, tel je gewoon the aantal kransjes dat je huidige ketting heeft, and doe je hetzelfde met de nieuwe ketting.

Een nieuwe ketting is goedkoop en zeker aan te raden.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
SnowDude schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
*O* Mijn Canyon Neuron is binnen *O*

Wat een fijne fiets, wel even wennen aan het gevoel van die achtervering, maar dat went snel
Ik geloof je niet. Als je echt die Canyon Neuron gehad had hadden er ongetwijfeld fotos van in dit topic gestaan >:)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SnowDude
ZanielGa schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ik geloof je niet. Als je echt die Canyon Neuron gehad had hadden er ongetwijfeld fotos van in dit topic gestaan >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgGVoj-0cXGbYXmtU4ZWHxLaLWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zl9IGoCrJRZMVIPOHELAmpm.jpg?f=fotoalbum_large ik heb meteen een Muc Off tubeless kit er op gezet dat was echt een klusje van een paar minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Nice! Mooi kleurtje ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SnowDude schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding] ik heb meteen een Muc Off tubeless kit er op gezet dat was echt een klusje van een paar minuten
Welcome to te club, d:)b Kleurtje staat hem ook wel ! Mijn Neuron is maar weer saai zwart grijs O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2022 18:14 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Prulleman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:32:
@Xavier op deze foto's ziet het er wel beter uit. de noppen van de rekon race zijn sowieso niet heel hoog, maar op die andere foto leken ze wat verder versleten dan op deze.

de cassette ziet er nog prima uit, maar het kan ook zijn dat er 99% van de 10 bv op de 12T is gereden, en dat die toch gaat overslaan, maar ik zou de gok wel wagen met een nieuwe ketting.
Dat was bij mij ook zo toen de 10-12T op mijn 10-45 12sp cassette na zo'n 4k km's oversloegen bij hard aanzetten, terwijl de rest nog goed was.
Deze 2 kransjes los gekocht voor een tientje en kan nu weer gewoon doorfietsen. Scheelt weer een hele nieuwe cassette kopen. :+

• JT
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

SnowDude schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding] ik heb meteen een Muc Off tubeless kit er op gezet dat was echt een klusje van een paar minuten
Oh damn, dat is een hete fiets.

Erg lekker :9

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• SnowDude
Het is alleen zonde om met een nieuwe fiets de modder in te duiken :+

• JT

JT

VETAK y0

Xavier schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:22:
[...]

Overnemen is geen probleem. Stuur maar een PM.

[...]

Dan laat ik de vork gewoon as is.

[Afbeelding]
Achterband lijkt verder dan de voorband

[Afbeelding]
Voorband

[Afbeelding]
Slijtage.

Tja ik vind het lastig te zeggen. Ja hier en daar zijn ze verder versleten. Maar bijvoorbeeld het grootste blad heeft nauwelijks dat de zwarte coating eraf is. Voorblad hetzelfde.
Ook de fietscomputer geeft aan: 2:53 totale tijd en totaal aantal km gereden is 53km.
Maarja of die die had meteen bij aanschaf geen idee.

Qua ketting: https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-ketting&spec[]=14912&spec[]=18593
Snap alleen niet dat Mantel aangeeft dat je hem moet inkorten? Dacht dat dat nodig is bij 3x of 2x maar niet bij 1x. Maarja ik heb er ook de ballen verstand van.

Qua XC stuurpen kom ik er nog niet echt uit. Maar een BBB versie lijkt me ook niet echt tof (heb een aversie tegen dat merk op een of andere manier)
Op dat grootste blad zie ik ook een aantal duidelijke haaienvinnen. Ik gok dat je er niet gaat komen met alleen een andere ketting. Op mijn vorige mountainbike zagen tanden er ook zo uit toen ik wat moest vervangen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

SnowDude schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:03:
Het is alleen zonde om met een nieuwe fiets de modder in te duiken :+
Zeker. Hier paradeer je alleen rondjes mee door de wijk. Vergeet dan ook niet je full-facehelm.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
JT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:03:
[...]

Op dat grootste blad zie ik ook een aantal duidelijke haaienvinnen. Ik gok dat je er niet gaat komen met alleen een andere ketting. Op mijn vorige mountainbike zagen tanden er ook zo uit toen ik wat moest vervangen.
Als je het voorblad /chainring bedoelt, dat hoort zo. Een nieuw sram eagle x sync blad heeft een wat gek profiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrmNs2eiEuJ0RTTlveW71snalqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FpoVE8cDUkDi0wRcaFMVPTS3.jpg?f=user_large

Strava

• JT

JT

VETAK y0

Prulleman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:06:
[...]

Als je het voorblad /chainring bedoelt, dat hoort zo. Een nieuw sram eagle x sync blad heeft een wat gek profiel
[Afbeelding]
Achter bedoel ik :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Daar zie ik voornamelijk de schakelhulp tanden die helpen om de ketting van de ene krans naar de andere te brengen. Die hebben ook een haaievin vorm.

• SnowDude
JT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:05:
[...]

Zeker. Hier paradeer je alleen rondjes mee door de wijk. Vergeet dan ook niet je full-facehelm.
Hahaha, Het is meer dat zolang hij niet vies is mag hij in de woonkamer staan van vriendin lief

• JT

JT

VETAK y0

ZanielGa schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:08:
[...]

Daar zie ik voornamelijk de schakelhulp tanden die helpen om de ketting van de ene krans naar de andere te brengen. Die hebben ook een haaievin vorm.
Op dat grootste blad? Weer wat geleerd dan, verklaart ook waarom niet alle tanden het hebben. I'll shut up now :P

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

SnowDude schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:11:
[...]

Hahaha, Het is meer dat zolang hij niet vies is mag hij in de woonkamer staan van vriendin lief
Je zet hem nooit vies weg toch? Dus kan altijd in de huiskamer O-)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Nieuw heeft een shimano cassette ook al haaienvin tanden. Dit heeft te maken met de hyperglide(+), waarbij de 'afgesleten' tanden als ramp dienen.
Check de shimano site, waar je kan inzoomen op de tanden. ;)

• SnowDude
NewbieNeo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:16:
[...]

Nieuw heeft een shimano cassette ook al haaienvin tanden. Dit heeft te maken met de hyperglide(+), waarbij de 'afgesleten' tanden als ramp dienen.
Check de shimano site, waar je kan inzoomen op de tanden. ;)
Klopt hier mijn verse SLX cassette:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oNBnbYIj8OxioHmPpJn9MeVFh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpbtgiY2vQ9WwaGrptF11UA4.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 214 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic