Als rasechte mtb'er merk dat ik wel wat meer metertjes wil maken en wat sneller wil worden op de MTB. Ik merk dat ik op de MTB veelal genoeg power heb maar het potje is gewoon erg snel leeg als ik m'n vermogen aanspreek. Ik kan mezelf in nog geen minuut zo helemaal naar de knoppen fietsen op een klim. Mijn insteek is dus: meer fietsen, fitter worden, kilootje of 10-15 kwijt raken (zit nu net ergens onder de 100 ofzo, geen flauw idee, gewicht is niet mijn ding, fitheid/fun en als dat bierbuikje eens oprot vind ik belangrijker, mijn riem is mijn meetinstrument

)
Nu kan ik nog doordeweeks 's avonds in het bos terecht maar zodra het donker wordt is de keuze minder (en mogelijk mag het niet meer in de toekomst) en kan ik doordeweeks niet echt sporten om het mtb'en wat sneller te laten gaan.
Nu heb ik vandaag een racefiets geleend en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. 40km gefietst, exact 30 gemiddeld (was wel even werk) maar wel voldaan, zeker omdat ik volgens strava 350W gemiddeld eruit pers en google vertelde mij dat dat een serieuze bak power is

. En dat vanuit huis! En je kan dit jaar-rond-ish doen. Alleen met slecht weer niet, maar daar heb ik de blubberfiets voor.
Nu is alleen mijn vraag.... we hadden laatst met mtb'en dus een wielrenner mee. Topfitte kerel die serieuze tochten doet en na 2 rondjes mtb'en de tong uit de bek heeft hangen terwijl ik er wel 4 had kunnen doen (alleen was donker, geen lampen mee enz.)
Ik ben dus bang dat ik een compleet andere spiergroep/methode ga trainen. Wielrennen is echt vlak, constant vermogen eruit persen voor langere periodes. MTB'en is echt explosief wegrijden, remmen, sturen, en weer aanzetten, repeat. Dit verschilt enorm per route, hoe het erbij ligt enz. dus niet echt makkelijk in te delen. Ik wil het wielrennen dus voornamelijk inzetten om meer te sporten en wat sneller te worden in het mtb'en en het klimmen wat langer vol te houden. Als ik dan allemaal langzame spieren train en juist de snelle spieren nodig heb dan gaat dat niet heel veel werken vermoed ik. Ik kan zo even niet vinden of je dus met mtb'en een compleet andere type spiervezel (rood vs wit, type 1 vs 2 of hoe je het noemt) traint en ik dus tegendraads werk.
Lange duurtochten van 150km ofzo zie ik mezelf niet zo snel doen, zal wel binnen de 2 uur blijven meestal.
Mocht dit prima passen binnen onze hobby moet ik toch maar eens vreemdgaan in dat andere topic
Van een andere noot, gisteren met de onderhoudsploeg weer eens op pad geweest in Schoorl. Erosiewerende maatregelen getroffen in de afdaling van de nok (de laatste klim als je de officiële start pakt). Nu moet hij jaar-rond te doen zijn voor een ieder. (en hoef ik me niet te haasten als ik boven kom en geen zin heb om de ehbo'er uit te hangen omdat de drops te ver uitgesleten zijn en ik huurfietsers zie) Over huurfietsers gesproken, wat ik gisteren voorbij heb zien komen was soms toch wel bizar. Spa-flesjes in de bidonhouder, die je vind je na een tijdje overal terug en ik kan ze niet meenemen als ik toevallig een kort rondje zonder bidon fiets. Comment: "ja ik heb de bidonhouder al in elkaar gedrukt zodat hij blijft zitten." Mensen in spijkerbroek (ja, kan, denk alleen niet dat het er leuker op wordt). Mensen op slippers. Ja f*cking slippers ja! Gelukkig had hij een helm op, dat dan weer wel.
Op non-panorama foto zie je ook wel hoe steil het is en hoe snel zand spoelt op de berg. Het eerste deel is 'vlonder' waar de planken op balken liggen die om de paar meter met een paal in de grond zitten. Deze moeten nog gevuld worden met zand zodat de balken ook op de grond liggen en stevig worden. Het latere deel is 'berenhek'. Staalkabels waar (hard)houten planken omheen gereigd zijn met wat ruimte tussendoor zodat je grip behoud.
Plaatjes:
En ja, dit is op 45 meter hoogte en de materialen kregen we niet verder dan een meter of 25. Ik heb spierpijn
Mocht je hem willen fietsen: ik heb er al een tijd niet gereden, maar rijd dan het korte rondje. Voor zover ik hoor is het bosgedeelte goed te doen. Het open duin gedeelte ligt er nu veel te slecht bij, da's niet leuk als je geen fatbike hebt.
[
Voor 7% gewijzigd door
Nox op 04-09-2022 22:45
]