Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister eerste rondje gedaan op de Spectral ON en vandaag wat meer Enduro stukjes opgezocht bij de diepen en de MTB kuilen. De Spectral best speels fietsje. Kan hier wel aan wenen. En zeker aan de "ECO" ondersteuning bij de klimmetjes.

Zo'n drie uur op de fiets gezeten ruim 1000hm. Keer of zes het lusje achterkant brandtoren en afdaling naar de diepen. In het bike parkje "MTB Kuilen" was het bij de jumpjes wel even wenen aan de zwaardere fiets.

Alleen hand goed opengehaald aan doornstruik op stevige afdaling. Die bleef haken tussen mijn vingers. (auw) Volgende keer toch maar handschoenen aan ;-)

De dropper mag wel iets langer. (nu 150mm) Dus toch maar een 170mm besteld. Met levertijd van 10 weken (geduld is schone zaak) ;-) Cassette 10-52 verwisseld voor een 10-50 die ik nog had liggen. 52t vond ik beetje onnodig op een ebike....

Met big smile van de fietst gestapt, morgen vroeg weer O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 26-08-2022 22:36 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Vanochtend Lochem gefietst en bij de lokale fietsenmaker binnengestapt na afloop.
Wilde me gelijk helpen, hanger idd iets krom. Cube schijnt relatief zachte hangers te hebben.

Ketting vreemd genoeg af fabriek al 2 schakels te kort om de B schroef echt perfect te krijgen.

Al met al is het nu op 98%. Ga geen 126 link ketting kopen om in te korten naar 118 als ik nu net m'n eerste rit met 116 link heb gereden.

20 euro betaald en klaar. Bike Totaal Goossens Lochem, warme douche ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
Zijn er mensen die een liner gebruiken in hun MTB banden? Opzicht best een interessante techniek, doe je een liner en sealant erin. Mocht je lek rijden, plug helpt niet, kom op je op die liner wel thuis/auto.

Bijvoorbeeld die van Vittoria, wel een duur dingetje
https://www.vittoria.com/...ire-inserts/air-liner-mtb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:21
rolandos582 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:46:
Zijn er mensen die een liner gebruiken in hun MTB banden? Opzicht best een interessante techniek, doe je een liner en sealant erin. Mocht je lek rijden, plug helpt niet, kom op je op die liner wel thuis/auto.

Ja, maar alleen achter. Voor mij is vooral de velg beschermen op stenen en sidewall support in bochten tegen squirmen. Ik gebruik alleen relatief lichte en die afstand houden tot loopvlak. PTN, Panzer, Rimpact wordt de volgende. En ik stop er dus niet de groots mogelijke maat in, maar wil dat er ruimte is voor loopvlak om te vervormen om bodem te volgen.

Heb altijd biba op frame gestrapt dus dat is in geval van problematisch lek een oplossing. Maar dat heb ik sinds 2017 al niet meer nodig gehad met tubeless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Rimpact in het achterwiel. Meer ter bescherming van het wiel en band dan als "thuiskomertje" bedoeld. Long travel hardtail achterwiel heeft nogal wat te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Op dit moment tandwielen en ketting versleten, zit al tijdje te azen op een nieuwe bike maar niet leverbaar... Volledige XT afmontering is volgend jaar (zelfde fiets) 300 euro duurder. Hopelijk komt dit jaar nog wat binnen, kan ik tijdens de winter nog op mijn huidige bike doorfietsen en volgend voorjaar verkopen :)..

Lastig lastig.. Huidige fiets heb ik alweer 6.5 jaar, begin corona wilde ik hem eigenlijk vervangen maar toen was het helemaal chaos op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
@Ko.Kane @drBunhead Dank, Rimpact nog nooit van gehoord. Zal er eens naar kijken. Heeft inderdaad nogal wat klappen te verduren op lage bandenspanning. Nog verschil tussen de verschillende soorten? EDH/Pro etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52
Vandaag alvast samen met @hans_lenze en broertje de 1x1's uit wezen laten op Amerongen. Heerlijk gereden, blij dat het ook weer eens niet zo warm was.

Vond het parcours er lekker bij liggen. Wel wat zanderige plekjes maar niet ernstigs. Alleen Harry was afgesloten omdat daar de bochten in begonnen te storten maar dat was verder alles.

Wel mijn lulligste val ooit gehad. Tussen 2 krappe bomen door en je wiel wat laten glijden op een wortel zodat je je voet sandwicht tussen de boom en je pedaal. Stond op zo'n manier dat ik niet achteruit kon trappen en omdat mijn voet klem zat ook niet uit mijn pedaal kon komen. Gelukkig zijn dat soort gevalletjes eigenlijk altijd zonder ernstige schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@rolandos582 Rimpact moet ik dus nog proberen, maar ik ga voor de Original. De pro en EDH zijn me te zwaar. Original is natuurlijk ook wat goedkoper. In NL kom je denk ik snel uit op XC, en anders Original.

In de basis moet je de juiste casing hebben voor inzetbereik vd fiets, als je dat hebt dan heb je m.i. niet perse nog een EDH oid nodig. Voor mij is het de last resort barriere voordat ik de velg raak. Ik rij ook vrij normale drukken 1,6-1,75bar achter. T moet echt nat zijn en langzamer voordat ik naar 1,5 ga. (Voor DH en Enduro)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag kwam ik weer wat nieuws tegen….. Een drop/jumpje in leuke loamy afdaling. Best leuk om te combineren met het lijntje met de natuurlijke drop.

Edit
Helaas toch besloten om GPX niet te delen. Sommige stukjes worden gedoogd en wil Forstamt niet te veel fietsers. Dus om afsluiting te vooromen delen wij de lusjes niet ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHqLuzh9o2buK7OR7PI03h8Zvys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YPzvtPWECRhIzpyzwIInzFM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ4EnLZ84eKR15Nw-YgBIkTT68c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJItv2f0OIcJlnMgOW1lXq1q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CPBfj9xD3eCyInnK5oTYrDSk68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb5HCXQZX4JwT2aCZzyyFadl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 29-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
rolandos582 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:07:
@Ko.Kane @drBunhead Dank, Rimpact nog nooit van gehoord. Zal er eens naar kijken. Heeft inderdaad nogal wat klappen te verduren op lage bandenspanning. Nog verschil tussen de verschillende soorten? EDH/Pro etc.
Ik heb zowel de normale als de Pro. Met de Pro voelde het echt indestructible en ik ben ervan overtuigd dat deze mijn velg heel heeft gehouden in Canada. Is ook een dual density foam voor nog een stukje impact protectie t.o.v. de gewone.

Momenteel heb ik de normale versie in het achterwiel omdat zware dh afdalingen vol stenen voor nu toch niet in de planning zit (oorspronkelijk pro voor achter- en normaal voor voorwiel gekocht). Persoonlijk nog geen impacts gehad waar ik de protectie nodig had in de huidige setup, maar weet zeker dat de normale voor het meeste gebruik ruimschoots voldoende is, en eigenlijk voor Nederlandse XC al lichtelijk overkill.

Gewicht, voldoende bescherming en het feit dat de pro echt k*t is om te monteren zou ik de gewone of de XC (maar geen ervaring mee) adviseren. De EDH is voor mijn idee alleen voor het idioot lompe werk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Weet iemand een goede winkel voor MTB Schoenen in de regio Leiden, Haarlem, Amsterdam?

Ik wil mijn schoenen graag passen voor aankoop

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 07:51
Probeer nog maar eens een echte winkel te vinden die een ruime keuze heeft aan schoenen. Het wordt steeds minder heb ik het idee. Gelukkig doen m'n Sidi's het al een ruime 20 jaar dus daar zou ik wel een gokje op durven wagen om die online te bestellen. Eigenlijk superduurzame schoenen als ik het zo bekijk, kom daar maar eens om met Nike Air Max bijv. Die gaan hooguit 20 jaar mee als je ze niet aanraakt. De sidi's hebben wat meegemaakt en geven geen krimp.

Gisteren de combi Appelscha en Diever gedaan, een echte aanrader, mooie afwisselingen tussen klimmetjes en wat stukken om weer op adem te komen, volgens sommigen zijn de 'saaie stukken' te lang maar de mooie omgeving maakt veel goed. De routes worden ook constant verbeterd dus gegarandeerd vermaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyUXLC1hFnLxRwBokUixqR8F63w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5bg84CviQfIZdlVsj5rPaQK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGAXvGpPc3LOZY3LNFDpqKGAWz4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YLuzYRtYhCRxcz7fyabKVz9d.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_qTRXB0dNuIavC8mVpI2v3boQE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EVe5MeFMxcFEz2LXZpOP0ai2.png?f=fotoalbum_tile

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
SnowDude schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:42:
Weet iemand een goede winkel voor MTB Schoenen in de regio Leiden, Haarlem, Amsterdam?

Ik wil mijn schoenen graag passen voor aankoop
In SPD schoenen heeft geloof ik BikeZone in Roelofarendsveen nog een redelijke selectie. Voor Flats geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Delete ;-)

[ Voor 97% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2022 18:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
Van het weekend de eerste keer buitenlandse trails gereden bij remouchamps.

Mijn vriendin wilde graag voor het echte start van het nieuwe schooljaar nog een weekendje weg. Dus samen de camper van de schoonouders geleend en Camping Arkeo geboekt recht onder aan de trails _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltRHhcVR6vpDWzEXdC1CvXDLdzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIsLWS96bfSn1BFakWClYMLI.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets achterop gezet en gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNBiT059rNpxEYaILNhWRLh3kS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi1hmoJ581zrAJRYbfMs25Ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmv-NKG_cl422d8hIg0u5S7JQUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiZNGWdJUgDnzI8robaZhI2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p7ADlPP9pOaDRK3et6pQ0foMo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNU8Jh1CXipA40QhMXyXy7er.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bce915da3-M6aVGFaIGhi4SewEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sw0BvwGurvslbjvIJ6dLJOPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcJxPjlYkCx7pZOJr474Wcux5Kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtElbKccpPZec8ElKzebhutJ.png?f=fotoalbum_large

Voor mij was dit de eerste keer trails rijden in het buitenland en dan specifiek de meer enduro gerichte lijnen. Het was een beetje spannend of ik het ook echt wel leuk zou vinden ik ben begonnen met MTB na filmpjes op yt gezien te hebben van enduro routes rijden en dacht dit wil ik ook. En met het pipi principe van ik denk dat ik het kan dus ik doe het en veel techniek oefenen van te voren toch maar de sprong gewaagd. Dikkere fiets gekocht helm en rug protectie aangeschaft en gegaan!

En wat is dit gaaf zeg!!! super steil naar beneden rijden mooie trails en omgeving helemaal geweldig. Ik ben als eerste begonnen met de groene trail die ligt helemaal op links. Die was al 10x steiler dan wat ik rond nijmegen/veluwe/arnhem normaal rijdt en dat smaakte al naar meer. Maar dan moet je nog naar het middelste trail hoofd komen voor de andere trails :/

Dat was wel een flinke klim/loop sessie van +- een uur maar dat is het meer dan waard ik heb de blauwe lijnen Les Eylis en led riveu gereden met vooral die laatste als hoogtepunt. het laatste stukje daarvan is 15% steil naar beneden :o

De volgende keer skip ik groen en ga ik gelijk onder het middelste trailhoofd omhoog klimmen dat scheelt weer een uur en dus meer tijd voor downhill. Helaas door tijdnood niet meer la wasflam kunnen rijden dat schijnt de leukste blauw te zijn dus ik kom zeker nog wel een keer terug!
Daan_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:48:
Vandaag kwam ik weer wat nieuws tegen….. Een drop/jumpje in leuke loamy afdaling. Best leuk om te combineren met het lijntje met de natuurlijke drop. Morgen eens proberen gpx lusje te maken met nodige uitdagingen, air time en hoogtemeters.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik houd me aanbevolen voor de GPX 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Mjelnir op 29-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Mjelnir Ziet er gaaf uit.

Helaas besloten om gpx niet meer te gaan delen. Gister boswachter gesproken (Forstamt) Deze gedoogd het nu op aantal plekken, maar als wij actief gaan delen dan gooit hij de boel dicht. Dat zou zonde zijn. Daarom zullen wij de gpx niet delen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:59
Is hier iemand die het onderhoud aan zijn cannondale lefty voorvork zelf doet?

Ik rijd nu >1 jaar op mijn fsi2, en vind dat de voorvork wel toe is aan een servicebeurt. Wegbrengen kan natuurlijk altijd, maar ik vind het (doorgaans) leuker om zelf een paar uur te prutsen.. geeft ook een lekker voldaan gevoel.
Maar ik kijk dan wel graag even de kunst af bij iemand die al wat meer ervaring heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
breew schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:13:
Is hier iemand die het onderhoud aan zijn cannondale lefty voorvork zelf doet?

Ik rijd nu >1 jaar op mijn fsi2, en vind dat de voorvork wel toe is aan een servicebeurt. Wegbrengen kan natuurlijk altijd, maar ik vind het (doorgaans) leuker om zelf een paar uur te prutsen.. geeft ook een lekker voldaan gevoel.
Maar ik kijk dan wel graag even de kunst af bij iemand die al wat meer ervaring heeft.
heb je al gekeken wat voor gereedschap je nodig hebt?
(was voor mij de reden om de lefty voor onderhoud gewoon weg te brengen.. verder alles zelf gedaan)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Prulleman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

heb je al gekeken wat voor gereedschap je nodig hebt?
(was voor mij de reden om de lefty voor onderhoud gewoon weg te brengen.. verder alles zelf gedaan)
ja... maar dat is niet echt een enorm issue. Ik sleutelde ook altijd aan mijn motoren, en speciaalgereedschap is nu eenmaal duur (want kleine oplage een geen concurrentie). Mijn ervaring is dat na een paar servicebeurten je het gereedschap er ook wel uit hebt (tenzij de tools van cannondale ingelegd zijn met notenhout en parelmoer ;-), ik heb er nog niet op gezocht )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Zijn er hier nog meer mensen die de Kustmarathon in Zeeland gaan rijden? -> https://www.marathonzeeland.nl/deelnemers/mtb-tocht. 55km over o.a. het strand.

Ben er nu zelf iig flink voor aan het trainen via Zwift (Dirt Destroyer programma) en natuurlijk gewoon in 't echt. Ben heel benieuwd! :)

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Dennahz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:06:
Zijn er hier nog meer mensen die de Kustmarathon in Zeeland gaan rijden? -> https://www.marathonzeeland.nl/deelnemers/mtb-tocht. 55km over o.a. het strand.

Ben er nu zelf iig flink voor aan het trainen via Zwift (Dirt Destroyer programma) en natuurlijk gewoon in 't echt. Ben heel benieuwd! :)
even gekeken, maar de volgende dag sta ik al met @Michaelg aan de start van de 6 uur van 't Zand (duo). zag op de start lijst dat @edoappelhof ook weer komt om de titel bij de duo's te verdedigen ;)

Vorig jaar was het behoorlijk zwaar door de omstandigheden (alleen maar regen en modder). Hopelijk is het weer dit jaar beter :X. Helaas niet zoveel kunnen trainen als de bedoeling was de afgelopen tijd, maar wellicht dat Michael het kan compenseren :P

ik heb er wel weer zin in in ieder geval

https://mtbtzand.nl/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33

Ik heb 'm afgelopen oktober gereden. Slecht bevallen :'(
Strand lag dusdanig slecht dat het veelal lopen was. Stukken die daardoor wel te fietsen waren, werden alsnog onbegaanbaar doordat de vloedlijn overbevolkt was met lopende mensen. Begreep overigens van vrienden dat het dit jaar ook wel erg slecht lag en het voorgaande jaren heel anders fietsen was.

Mocht je strandbanden hebben/overwegen: zeker monteren! Maakt serieus verschil.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
En alvast een nieuwe groepset bestellen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22

Appie

F1RST Racing

rolandos582 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:46:

Ik rij met vitorria's in vrijwel al mijn fietsen (MTB/eMTB/Gravel), doet precies zoals je zegt.

Geeft meer sidewall stevigheid, en wanneer je een flat hebt kun je nog flink doorkachelen - menige keren meegemaakt dat flats had en dat ik er pas achter kwam nadat ik onder de berg stond.

Verder menig malen met een flat en liner terug naar huis gereden (7-10miles/12-16km)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:52:
En alvast een nieuwe groepset bestellen. :+
Nu ben ik sowieso geen XC fietser maar vroeger met m'n oude brik reed ik wel eens op het strand. No way dat ik dat met een knappe fiets doe, Met een fully als je geen dubbel afgedichte lagers hebt kan je die ook gelijk mee bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
Prulleman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

even gekeken, maar de volgende dag sta ik al met @Michaelg aan de start van de 6 uur van 't Zand (duo). zag op de start lijst dat @edoappelhof ook weer komt om de titel bij de duo's te verdedigen ;)

Vorig jaar was het behoorlijk zwaar door de omstandigheden (alleen maar regen en modder). Hopelijk is het weer dit jaar beter :X. Helaas niet zoveel kunnen trainen als de bedoeling was de afgelopen tijd, maar wellicht dat Michael het kan compenseren :P

ik heb er wel weer zin in in ieder geval

https://mtbtzand.nl/
Inderdaad, ben er weer bij. Zag een aantal andere rappe mannen staan dus ben benieuwd hoe het er aan toe gaat. Wel afgesproken met m'n maat dat als het weer weer zo is als vorig jaar we voor een DNS gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@edoappelhof haha, ik kreeg Michael ook alleen mee onder die voorwaarde :P

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
Prulleman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Een YT izzo is bv nog best rap op vlakke XC rondjes, maar je kan het ook van de andere kant bekijken (zoals ik ;)), een scott spark is nog best capabel in het buitenland.
Ik zou bv een neuron als de max zien wat je in nederland wilt rijden als je nog een beetje rap over vlakke rondjes wilt gaan.(of bv de spectral 125).

budget is natuurlijk ook wel een dingetje.. een YT of Canyon is wel wat meer bang for buck dan een scott, maar 2500-3500 ben je zo kwijt voor een leuke fully.

En dan heb je nog levertijden.. als je wat sneller een fiets wilt hebben, is de keuze ineens een stuk kleiner ;)
@SnowDude Heb een Izzo en een Neuron (kapitalisme rockt, sue me) en het zijn hele capabele fietsen ook voor in Nederland. Nee, je gaat harder met een 110/100mm XC bike met een balhoofdhoek van 70/69 graden, maar de lol die een 130/140mm fully mee brengt is me meer waard.

En zoals je zegt, die Izzo kan echt hard, rij ik gewoon dezelfde tijden mee als op de Lux 100mm fully. Je merkt het gewicht naar boven dat het wat tegen zit, maar naar beneden of gewoon een setje wortelen op een vlak stuk is zo veel fijner... O+

edit; en Noordwijk is waar ik normaal ook rij, dus mocht je echt eens willen kunnen we een keer wat afspreken (als er weer eens een bak water over die mulle duinen is gekomen)

[ Voor 6% gewijzigd door Holk op 30-08-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Holk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

@SnowDude Heb een Izzo en een Neuron (kapitalisme rockt, sue me) en het zijn hele capabele fietsen ook voor in Nederland. Nee, je gaat harder met een 110/100mm XC bike met een balhoofdhoek van 70/69 graden, maar de lol die een 130/140mm fully mee brengt is me meer waard.
Ik ga van de week waarschijnlijk de Neuron bestellen. Zit nog te twijfelen tussen de Neuron 7 en Neuron 8

Neuron 7:
Alu frame
XT groep
DT Swiss 1900

Neuron 8:
500 gram lichter met SLX groep
Carbon frame
SLX groep
DT Swiss 1700

De Carbon heeft een iets mindere groepset, maar daar staat tegenover dat de wielen iets beter zijn (DT Swiss 1700 ipv 1900)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ZanielGa schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

In SPD schoenen heeft geloof ik BikeZone in Roelofarendsveen nog een redelijke selectie. Voor Flats geen idee.
Vandaag even bij BikeZone langs geweest en een paar Gaerne G Trail mee naar huis genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
SnowDude schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Vandaag even bij BikeZone langs geweest en een paar Gaerne G Trail mee naar huis genomen.
Goed om te horen dat ze iets naar wens hadden voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20

Ik! Vorig jaar helaas net het laatste stukje strand een lekke band gekregen. Ik zag de opgang al. Had niet meer de kracht om überhaupt het wiel uit mijn fiets te halen. Ben zo’n 30 minuten bezig geweest.. Erg frustrerend. Toen reed ik nog met binnenband. Had alles om over te gaan naar tubeless al klaar liggen maar het leek mij niet handig om voor zo iets nog even aan de fiets te klooien. Had het ook nog nooit eerder gedaan. Achteraf natuurlijk makkelijk praten. Heb het binnenbandje mee genomen naar huis en later bekeken.. Was echt een speldenprikje..

Omdat het strand er vorig jaar zo slecht bij lag ben ik toen stukken door de zee gaan fietsen. Ging een stuk beter. Resultaat is wel dat ik er een paar keer in lag.. Op veel plekken waar mensen moesten lopen kwam ik zo nog redelijk vooruit.

Ik fiets altijd op SPD maar voor nu monteer ik gewoon flat pedals. Zeker met die palen ben je continu op en af aan het stappen. Inklikken is na een aantal kilometer (mijn ervaring dan) toch wat lastiger.

Heb nog niet zo lang geleden een rondje over het strand gedaan. Nadeel daarna vind ik altijd het poetsen daarom doe ik het niet vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
SnowDude schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Ik ga van de week waarschijnlijk de Neuron bestellen. Zit nog te twijfelen tussen de Neuron 7 en Neuron 8

Neuron 7:
Alu frame
XT groep
DT Swiss 1900

Neuron 8:
500 gram lichter met SLX groep
Carbon frame
SLX groep
DT Swiss 1700

De Carbon heeft een iets mindere groepset, maar daar staat tegenover dat de wielen iets beter zijn (DT Swiss 1700 ipv 1900)
Heb voor de 8CF gekozen omdat de SLX prima groep is (zeker als je een XT shifter er op zet, kost je 40 euro oid) en de wielen ook een stuk beter zijn (zeker voor mijn gewicht) want het zijn de zwakkere M1900 vs de XM1700, die meer trail gericht zijn. Remmen zijn op beide gelijk, verkijk je niet dat die 7AL geen XT 8120 remmen heeft. En op de een of andere manier is het stuur en de raise anders, maar dat ga je waarschijnlijk niet merken, maar verbaasde me er over toen ik voor die keuze stond.

edit: oh ja, en het juk voor de achterdemper is anders op de CF versie. Deze zou minder gevoelig moeten zijn voor slijtage en beweging (of we dat gaan merken..). En ik noem die M1900 zwak, maar nuance; zwakker tov de XM1700

[ Voor 10% gewijzigd door Holk op 30-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:02

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Mhh, sinds 2 ritjes dit weekend merk ik dat m'n achter derailleur niet goed meer schakelt. Het voelt alsof ik 13 versnellingen heb en de ketting gaat daardoor ook het wiel in (als je door schakelt). Nu al in dit topic gezocht en bij dit filmpje gekomen: YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

Toch bij het afstellen dan zet ik het kleine tandwiel precies goed, maar dan blijft hij aan de linkerkant de mogelijkheid vinden om het wiel in te klappen. Ook de kabel strakker en losser geprobeerd, maar niks lijkt te helpen.. Misschien toch maar naar de fietsenmaker brengen. :'(

Canyon Stoic 3

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

limit schroeven ook gecontroleerd. Zie zelfde filmpje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Limit schroef naar 'binnen' draaien tot de ketting niet meer op het grootste tandwiel wil, daarna al trappend naar buiten totdat deze op dat tandwiel gaat, dan de B-gap afstellen (maakt veel uit) en dan finetunen. Niet teveel draaien en goed onthouden welke schroef wat doet.

Of je pad is krom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Holk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Heb voor de 8CF gekozen omdat de SLX prima groep is (zeker als je een XT shifter er op zet, kost je 40 euro oid) en de wielen ook een stuk beter zijn (zeker voor mijn gewicht) want het zijn de zwakkere M1900 vs de XM1700, die meer trail gericht zijn. Remmen zijn op beide gelijk, verkijk je niet dat die 7AL geen XT 8120 remmen heeft. En op de een of andere manier is het stuur en de raise anders, maar dat ga je waarschijnlijk niet merken, maar verbaasde me er over toen ik voor die keuze stond.

edit: oh ja, en het juk voor de achterdemper is anders op de CF versie. Deze zou minder gevoelig moeten zijn voor slijtage en beweging (of we dat gaan merken..). En ik noem die M1900 zwak, maar nuance; zwakker tov de XM1700
Ja van de XT groep is voor mij ook alleen de shifter belangrijk. De rest van de XT groep is luxe.

Nu nog beslissen of ik voor spd pedalen met of zonder kooi ga.

[ Voor 3% gewijzigd door SnowDude op 31-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
Gisteren is de SRAM GX AXS upgrade set binnengekomen! Wat een mooi spul. Bij bike-components was deze nog geen 400 euro. Installatie ging vlekkeloos alleen de grootste 2 versnellingen werkte niet goed. Had ook gelijk de cassette + ketting vervangen dus daar kon het niet aan liggen. Na van alles geprobeerd te hebben met afstellen van de schroeven en in de app met de Micro-adjust bleek m'n derailleur hanger krom te zijn. Snel gekeken of er online richters te bestellen zijn maar kennelijk overal uitverkocht. Toen maar op YT gekeken en met een Bahco aan de slag gegaan. Lijkt nu recht te zijn en schakelt nu als een zonnetje.

Nieuwe hanger bij Canyon kost 35 euro voor 18gram aluminium...

Vanmiddag maar eens de eerste rit maken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nldls
  • Laatst online: 14-09 07:54
Ff voorstellen hier. MTB al een aantal jaar, maar wordt langzaam aan steeds leuker en materiaal wordt ook langzaam aan wat beter (nog niet heel goed hoor). Lees hier graag mee en doe steeds meer ervaring op.

Eerste MTB was een Scott Scale 35 - 26 inch hard tail. Daar aantal jaar mee gedaan, o.a. nieuwe cassette, bladen en ketting op gezet --> Ervaring met zelf sleutelen.

Recent een gebruikte Merida Big Nine 300 gekocht, 29 inch hardtail.
Daarvan heb ik afgelopen week ook zelf de boel vervangen en dat is best goed gegaan. Alleen nog wat afstellen van voor en achterzijde. Voor raakt hij de ketting de geleider als ik op het binnenblad rijd, dus iets verder naar binnen toe afstellen, en achter pakt hij net het laatste verzet niet, dus die moet ik ook iets afstellen.

Ook langzaam aan wat meer geleerd over welke dingen je onderweg mee moet hebben om ook weer thuis te geraken in de meeste gevallen, dus ook dat wordt steeds beter voor elkaar.

Qua afstanden kom ik nog niet heel ver. Met de MTB een km of 30 / 35 vind ik het wel mooi geweest, maar dat ligt ook grotendeels aan de voeding / drinken onderweg en het feit dat ik moet leren om af en toe iets wat rust in te bouwen en niet maar door te stampen. Gaat steeds beter zeg maar.

Ik woon in de polder, dus als de regen weer eens niet de klei in kan en ik daarom in de buurt niet op de MTB kan, heb ik ook nog een race fiets (Bulls Harrier 2). Ik kan dus wat wisselen.

[ Voor 29% gewijzigd door nldls op 31-08-2022 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kan vanavond weer knutselen. Nieuwe 170mm axs dropper binnen gekregen. Dan kan de 150mm axs mooi op MP

Van de week GoPro eens meegenomen tijdens lunch pauze rondje. Altijd lekker om even 50min te crossen. Alleen toch nog eens kijken naar de instellingen. denk iets met stabilisatie... ;-)

[YouTube: Mountainbiken in het Reichswald]

Avonds nog rondje gedaan en flinke smakker gemaakt op onderstaande afdaling. Eerste twee keer ging lekker... , maar dan wil je meer.... toch iets te hard naar beneden. Even afgeleid en niet goed door kijken. Druk van voorwiel en dan BAM. :) Morgen foto's laten maken van de pols. Met beetje pech scheurtje of breukje....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4YhJi5yW0LoTqU1plsYNxnajM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECbeDaWnRw1Ff0QAPyk7ZvYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 31-08-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GrooV schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:52:
Gisteren is de SRAM GX AXS upgrade set binnengekomen! Wat een mooi spul. Bij bike-components was deze nog geen 400 euro. Installatie ging vlekkeloos alleen de grootste 2 versnellingen werkte niet goed. Had ook gelijk de cassette + ketting vervangen dus daar kon het niet aan liggen. Na van alles geprobeerd te hebben met afstellen van de schroeven en in de app met de Micro-adjust bleek m'n derailleur hanger krom te zijn. Snel gekeken of er online richters te bestellen zijn maar kennelijk overal uitverkocht. Toen maar op YT gekeken en met een Bahco aan de slag gegaan. Lijkt nu recht te zijn en schakelt nu als een zonnetje.

Nieuwe hanger bij Canyon kost 35 euro voor 18gram aluminium...

Vanmiddag maar eens de eerste rit maken!
Daarom blij met de UDH, ben je voor 10tje of minder klaar. Krijg die troep zelf nooit echt lekker recht dus ik schop er gewoon lekker een nieuwe onder af en toe. Zit in een jaar of 3 op nummertje 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:52:
Kan vanavond weer knutselen. Nieuwe 170mm axs dropper binnen gekregen. Dan kan de 150mm axs mooi op MP

Van de week GoPro eens meegenomen tijdens lunch pauze rondje. Altijd lekker om even 50min te crossen. Alleen toch nog eens kijken naar de instellingen. denk iets met stabilisatie... ;-)

[YouTube: Mountainbiken in het Reichswald]

Avonds nog rondje gedaan en flinke smakker gemaakt op onderstaande afdaling. Eerste twee keer ging lekker... , maar dan wil je meer.... toch iets te hard naar beneden. Even afgeleid en niet goed door kijken. Druk van voorwiel en dan BAM. :) Morgen foto's laten maken van de pols. Met beetje pech scheurtje of breukje....

[Afbeelding]
Zo, die afdaling bij de toren is een stuk groener dan de laatste keer dat ik daar naar beneden ging. Toen was het een kale bende.

Die afdaling waar je op je plaat ging is ook wel een flink steile. Daar kan makkelijk wat mis gaan. Hopelijk valt het mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Klitse op 31-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Daan_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:52:

[Afbeelding]
Ziet er gaaf uit! Ik ga volgende week donderdag eens kijken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Ziet er gaaf uit! Ik ga volgende week donderdag eens kijken 8)
Succes ... pas op de onoverzichtelijke steilere/snelle stukken beetje uit. Van de week al aantal keer dikke takken etc weg gehaald die daar neergelegd waren. Zo ook bij de brandtoren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Zo, die afdaling bij de toren is een stuk groener dan de laatste keer dat ik daar naar beneden ging. Toen was het een kale bende.

Die afdaling waar je op je plaat ging is ook wel een flink steile. Daar kan makkelijk wat mis gaan. Hopelijk valt het mee.
Stuk bij de brandtoren is stuk leuker geworden. Er is nu ook jumpje gemaakt over boomstronkje. Die is zeker leuk om mee te pakken (kwam ik achter)

Is best pittige afdaling-tje. Kreeg nieuw gevonden lijntje niet goed aan elkaar geknoopt. Had iets te veel snelheid. Dan moet je stof happen :X .... Op iets rustiger snelheid ging het aantal keer goed.

Ga het morgen horen wat of ze wat vinden op de foto's. Van de week eerst eens rustig achter huis spelen met jumpjes en dropjes. Kijken hoe de pols aan voelt en anders zondag weer op pad ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 31-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysili
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-12-2023
Voor mijn dochter van 3,5 ben ik op zoek naar een "mtb" zodat ze met papa kan fietsen in het bos. Ze heeft nu een 12 inch Halfords (gemaakt uit lood) die haar te klein is.

Nu heb ik al leuke modellen gezien zoals de Trek Precaliber of de Cannondale kids trail freewheel. Echter mis ik de spatborden, nu hoor je tijdens het mtb vies te worden, maar ritjes naar school zal ze ook op deze fiets doen. Zijn er ook losse spatborden beschikbaar die wellicht zouden passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Ysili schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:46:
Voor mijn dochter van 3,5 ben ik op zoek naar een "mtb" zodat ze met papa kan fietsen in het bos. Ze heeft nu een 12 inch Halfords (gemaakt uit lood) die haar te klein is.

Nu heb ik al leuke modellen gezien zoals de Trek Precaliber of de Cannondale kids trail freewheel. Echter mis ik de spatborden, nu hoor je tijdens het mtb vies te worden, maar ritjes naar school zal ze ook op deze fiets doen. Zijn er ook losse spatborden beschikbaar die wellicht zouden passen?
kort? Ja. Vraag maar eens aan decathlon of zoiets.

Maaruh, Halfords? Bestaat dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysili
maartend schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

kort? Ja. Vraag maar eens aan decathlon of zoiets.

Maaruh, Halfords? Bestaat dat nog?
Ik had nog niet aan de Decathlon gedacht, bedankt!

Geen idee of Halfords nog bestaat. Haar huidige fiets is 2ehands 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ysili schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Ik had nog niet aan de Decathlon gedacht, bedankt!

Geen idee of Halfords nog bestaat. Haar huidige fiets is 2ehands 😉
Je kan misschien zelfs beter een complete fiets bij decathlon kopen voor haar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Ik zou eens bij Woom (Woom 2 bijv) kijken, die zijn compleet afgemonteerd te krijgen.

Een Woom 2 (14 inch) is rond de 5kg, die cannondale is al 8,9kg! En die precaliber zelfde verhaal. Bij Woom is voor als ze ouder is ook nog een Woom 5 off air te krijgen een 20 inch fiets met luchtgeveerde voorvork. _/-\o_

Als je een high end kinderfiets wil zou ik niet bij een trek of Cannondale kijken maar een merk dat zich ook specialiseert in kinderfietsen.

De uitzondering daarop is imo commencal, die heeft wel toffe kinder mtbs: https://www.bikester.nl/c...ad6_r7C3bMB8aAhz6EALw_wcB
_/-\o_

Anders islabikes of frogbikes, dan heb je ook lichte maar stevige kinderfietsen.

Wooms, islas, frogs en commencal kinderfietsen houden hun waarde ook vrij goed, die ben je over een jaar of anderhalf ook zo weer kwijt op marktplaats voor een goeie prijs.

(Sowieo zou ik ook zijwieltjes overslaan, onze kleine heeft leren fietsen met een fietsvest van biky biky, je moet zelf wat meer rennen maar zo leren ze retesnel goed fietsen)

[ Voor 41% gewijzigd door Rmg op 31-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik heb voor mijn zoontje van 4 een aluminium fiets gekocht van de Decathlon. Die is "maar" 7 kilo, dat scheelt wel veel voor die kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08
Rmg schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

(Sowieo zou ik ook zijwieltjes overslaan, onze kleine heeft leren fietsen met een fietsvest van biky biky, je moet zelf wat meer rennen maar zo leren ze retesnel goed fietsen)
Toevallig hebben wij onze zoon die eind oktober 3 jaar oud wordt een Woon 2 gegeven. Daarvoor op een loopfiets geoefend. Hij fietste daar na een half uurtje pielen gewoon op weg :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ZanielGa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

'
Dan kijken we even of @Demo de 3e kan en anders gaan we samen gewoon de 27e. Kunnen eventueel dan ook kijken of er nog iemand anders mee zou willen
Staat de 3e nog op de kalender, aangezien jullie afgelopen zaterdag volgens mij ook al op pad geweest zijn?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Demo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:27:
[...]
Staat de 3e nog op de kalender, aangezien jullie afgelopen zaterdag volgens mij ook al op pad geweest zijn?
3e staat nog steeds op de kalender. 10 Uur bij Steakhouse Amadeus - Wekeromseweg 1 in Ede. Wij zijn gewoon even wezen warm rijden in Amerongen afgelopen Zaterdag..

[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 31-08-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysili
Bedankt voor alle reacties! Ik ga me eens verdiepen in frog/isla bikes en woon. Ze fietst al zonder zijwieltjes, ze gaat inmiddels al vrij hard over boom wortels en van stoep randen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01

Mijn zoon heeft eerder altijd op een Batavus Snake gereden. Goed te verhandelen op MP ook. Met spatborden, bagagedrager en verlichting. De laatste 2 fietsen met 2 handremmen achteruittraprem en 3 naafversnellingen. Handig om aan handremmen te wennen.
Is wel iets minder MTB look wellicht, maar hij vond het leuk in het bos en de banden waren prima bosbestendig. (En in het midden vlakker voor asfalt)
Bedenk me wel dat daar niet echt een meisjes variant van is geloof ik

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 31-08-2022 22:31 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Aankomend weekend nog even een weekendje eruit met de caravan (en dus ook de mountainbike) voordat de sportcompetities van de kinderen weer beginnen. Van plan om een combi van Nijmegen/Groesbeek/Mook te rijden. ca. 55km, D700+
nog tips/aanwijzingen? Hoe liggen de routes erbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTUhbXDu8PHuKjSDb4VRkIsf_60=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/b8t76PpOeMpBn2vOCphoJL5H.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
breew schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:57:
Aankomend weekend nog even een weekendje eruit met de caravan (en dus ook de mountainbike) voordat de sportcompetities van de kinderen weer beginnen. Van plan om een combi van Nijmegen/Groesbeek/Mook te rijden. ca. 55km, D700+
nog tips/aanwijzingen? Hoe liggen de routes erbij?

[Afbeelding]
Liggen er erg goed bij. Hier en daar een verdwaald mul stuk maar zeker niet te vergelijken met de rest van het land zoals ik het hoor! Gisteren zelfs nog een PR gereden op Nijmegen met deze omstandigheden 8)

Stukje mook door de weilanden zou ik afkorten en in plaats daarvan Bikepark Mook eens bekijken. De Rode lijn (was eerst blauw) is goed te doen voor beginners. voor de rest gewoon genieten. Starten bij Boscafe de zweef is ook een aanrader daar is ook een bikewash en ligt redelijk centraal als je dan van Paars > rood > Paars >Blauw gaat heb je een mooie ronde.

[ Voor 21% gewijzigd door Mjelnir op 01-09-2022 09:03 ]

• breew
Mjelnir schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:58:
[...]
Liggen er erg goed bij. Hier en daar een verdwaald mul stuk maar zeker niet te vergelijken met de rest van het land zoals ik het hoor! Gisteren zelfs nog een PR gereden op Nijmegen met deze omstandigheden 8)

Stukje mook door de weilanden zou ik afkorten en in plaats daarvan Bikepark Mook eens bekijken. De Rode lijn (was eerst blauw) is goed te doen voor beginners. voor de rest gewoon genieten. Starten bij Boscafe de zweef is ook een aanrader daar is ook een bikewash en ligt redelijk centraal als je dan van Paars > rood > Paars >Blauw gaat heb je een mooie ronde.
bikepark... dat klinkt spannend... Ik rijd op een hardtail, dus het moet niet te gek worden. Hoe zijn die routes in verhouding tot (bijvoorbeeld) de afdalingen (met kombochten) van de Hettenheuvel van de route van Zeddam?

Welk stukje van de Mook-route raadt je aan om af te korten? Dat 'lusje' rechtsonder bij km 25?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

breew schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:08:
[...]

bikepark... dat klinkt spannend... Ik rijd op een hardtail, dus het moet niet te gek worden. Hoe zijn die routes in verhouding tot (bijvoorbeeld) de afdalingen (met kombochten) van de Hettenheuvel van de route van Zeddam?

Welk stukje van de Mook-route raadt je aan om af te korten? Dat 'lusje' rechtsonder bij km 25?
Alles is prima te doen op een XC HT. Ook het (blauwe) lusje in het bikepark. Rustig naar beneden rollen en plezier hebben. Kijk alleen beetje uit bij de laatste tafel. Neem die rustig. Dan komt alles goed. Mul zand kom je denk overal wel tegen. Het is ook wel gort droog in heel NL. Over het algemeen liggen de routes van Rijk van Nijmegen er altijd prima bij als het tijdje droog is geweest.

Afkorten is stuk wat door de weilanden gaat. Dat is beetje saai. Maar als het de eerste keer is dat je in die hoek gaat fietsen. Dan lekker genieten van het uitzicht. Houdt de bewijzering in de gaten en je zult de afkorting daarop vermeld zien staan.

Vermoed dat je de routes in het Rijk van Nijmegen iets wat technischer zult vinden. Vorig jaar Zeddam keer gedaan en vond deze redelijk tam. Ben ook geen echte vaste route kenner fiets meestal hier in bos mijn neus achteraan.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 01-09-2022 09:58 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ysili schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:27:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga me eens verdiepen in frog/isla bikes en woon. Ze fietst al zonder zijwieltjes, ze gaat inmiddels al vrij hard over boom wortels en van stoep randen af.
Vergeet Early Rider ook niet 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

breew schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:08:
[...]

Zoals @Daan_ zei, het uitzicht op dat ene lusje is wel fraai. De route is daar iets verlegd, gisteravond leek het er op dat ze de doorgaande route er omheen sturen en dat die lus als aanrijroute staat aangegeven.
Ik zou vooral het hoekige stuk tussen 40 en 45 overslaan (onder 'Lage Langenberg'), die klim is al akelig lang en vervolgens daal je de helft weer af over een recht bospad om opnieuw een rotstuk te moeten klimmen. Als je de route begint zoals op het plaatje, dan ben je al parallel aan die klim afgedaald over het Traumapad. (van de Nijmeegsebaan tot aan 10)
Ik neem aan dat je 'die ene afdaling' in Zeddam bedoelt, het Traumapad heeft daar wel iets van weg, maar dan veel langer. Door de droogte zijn de bochten helaas wel redelijk aan gort gereden, maar normaliter zit er behoorlijk veel flow in. Er liggen ook wat technische stukken die minder flowy zijn. Gisteravond was het redelijk mul, maar nergens zo erg dat je stukken moet lopen. Alleen één of twee zandbakken onderaan afdalingen waar weinig meer aan te houden is als je de route denkt te kennen en dus volgas naar beneden dondert :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 08:28
Van de week Nijmegen + Groesbeek gedaan, ligt er prima bij. Verwacht wel het eea aan stuiteren maar daar heb ik zelf minder last van met de Fully

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
Ik rij met tubeless banden en die waren aan vervanging toe. Klusje wat ik vaker heb gedaan, dus weinig problemen daar. Bij mijn achterband wist ik dat de velglint op sommige plekken wat los gelaten was. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar het leek me wel een goed idee om dat lint te vervangen. Dus velglint besteld, maar helaas niet precies de juiste breedte. Althans, ik heb in de specs van mijn velgen op proberen te zoeken en kwam uit op 22mm. Het bestaande lint was echter 28mm. Eerste keer enkel er in geplakt, maar had wat lekkages bij de spaken. Rondje gefietst zodat de latex goed zou verspreiden, maar dat hielp niet goed. Daarna het lint dubbel geplakt, beetje naar links en beetje naar rechts (dus overlappend). Goed strak getrokken en het hele wiel rond. Nu heb ik toch nog wat lekkage bij de spaken (wat ik net zag nog maar bij 2), waardoor mijn band langzaam leeg loopt. Kan er best een paar uur op rijden, maar na een hele dag staat hij toch niet wat te slap.
Iemand nog tips wat ik kan doen aan die lekkages bij de spaken?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@EWS99 ik heb een keer tubeless rimtape gekocht die scheurde op de scherpe randjes van mn velg (daar waar de gaten zaten voor de spaken) waardoor ik exact dezelfde problemen had. Die tape was veel te slap en door de luchtdruk in de band werd de tape al enkele millimeters naar binnen gedrukt bij de spaak gaten (geen idee hoe die dingen heten)

Uiteindelijk vervangen door die gele tape (van Stan's dacht ik) en geen issues meer gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door WoBBeL op 01-09-2022 19:32 ]

• EWS99
WoBBeL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:30:
@EWS99 ik heb een keer tubeless rimtape gekocht die scheurde op de scherpe randjes van mn velg (daar waar de gaten zaten voor de spaken) waardoor ik exact dezelfde problemen had. Die tape was veel te slap en door de luchtdruk in de band werd de tape al enkele millimeters naar binnen gedrukt bij de spaak gaten (geen idee hoe die dingen heten)

Uiteindelijk vervangen door die gele tape (van Stan's dacht ik) en geen issues meer gehad.
Het gaat om deze: https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint. Komt wel degelijk over. Net rondje gereden, misschien dat dat al geholpen heeft om de latex wat beter te verdelen over de band. Morgen eens kijken hoeveel druk er nog op de band zit.

Volgende week start Duchenne Heroes, dan moet ik een hele dag fietsen. Hopelijk onderweg niet te veel bij moeten pompen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vandaag mn fox 34 een lower leg service gegeven. Viel niet helemaal mee... Het vet vergeten (dus de wipers maar flink in de olie gezet) maar ook:
  • Dustwipers er uit halen zorgt sowieso voor wat schade aan de zetel (wat lak bovenop en wat krassen in het aluminium in de zetel van de lowers bij het er uit halen met een steeksleutel..
  • dustwiper er te diep in geslagen, unior tool ligt niet aan met de bovenkant. Bij het er uit halen scheurde de dustwiper een beetje in, kon gelukkig een oude herbruiken
  • bushing in ene lowerleg zit dieper dan de andere?
Zit wat dit soort dingen betereft beetje hypochonder, het zal wel goed zitten maar het is ook wel zn 'hoe meer je weet hoe meer je weet dat je niet weet'. Van de winter maar eens voor een full service opsturen samen met de damper. Dan zie ik tenminste niet hoe een ander aan t knoeien is :p

Volgende keer een dikke doek om de steeksleutel, het thuis fixen zodat ik eigen gereedschap beschikbaar heb en goed oppassen niet te diep de dustwiper er in te slaan...

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 02-09-2022 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@EWS99 Dat is idd wel degelijk tape, ook al een paar keer met succes gebruikt.
Bedenk je wel dat waar hij lekt bij een spaak niet perse de plek hoeft te zijn waar het lint lekt. Als alle andere spaken door de spaakspanning goed afdichten zoekt de lucht de weg van de minste weerstand en als er bij de lekkende spaken net een braampje oid in de velg zit gaat hij daar lekken.
Bij mij lekte hij laatst rond het ventiel terwijl het lek in de overlapping tussen de 2 eindes van het lint zat aan de andere kant van de velg.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:19
ZanielGa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

'
Dan kijken we even of @Demo de 3e kan en anders gaan we samen gewoon de 27e. Kunnen eventueel dan ook kijken of er nog iemand anders mee zou willen
Ik ga helaas afzeggen voor morgen. Na de afgelopen week wil graag een dag doorbrengen met het gezin.
Wel hoor ik graag wanneer het volgende rondje in de agenda komt!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Iemand ervaring met het zelf vervangen van de veer in je achterderailleur? Die van mij was helemaal verroest en na het weken in azijn en schoonmaken werkte alles weer 3 maanden maar nu heb ik weer gezeik (slechter op/afschakelen) als de clutch erop staat. Zonder de clutch erop geen issues. Ik heb de clutch al met 10 verschillende standen/strakheid geprobeerd maar gezeur blijft. Alleen als ik de clutch zo los zet dat ie niks doet (zelfde als eraf dus) dan schakelt mn derailleur weer 100% netjes op en af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGyFqXHUa8SVqAgAspyRk6uwRjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEA7ZaIPbfvdM24fLpREUsiF.jpg?f=user_large
De veer op de foto is een tikkie anders dan de juiste

Deze veer was bij mij volledig verroest. Voor een paar euro kan ik t altijd proberen, ik vind het zonde om mn nieuwe derailleur uit de verpakking te halen :) en als iemand een adresje weer waar ze liggen? Een veer van 2 euro en 15 verzendkosten vanuit het buitenland is een beetje te gek :X

Betreft een Shimano SLX 12 speed (RD-M7100 / onderdeelnummer Y3FA55000).

[ Voor 20% gewijzigd door WoBBeL op 02-09-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
WoBBeL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:05:
Iemand ervaring met het zelf vervangen van de veer in je achterderailleur? Die van mij was helemaal verroest en na het weken in azijn en schoonmaken werkte alles weer 3 maanden maar nu heb ik weer gezeik (slechter op/afschakelen) als de clutch erop staat. Zonder de clutch erop geen issues. Ik heb de clutch al met 10 verschillende standen/strakheid geprobeerd maar gezeur blijft. Alleen als ik de clutch zo los zet dat ie niks doet (zelfde als eraf dus) dan schakelt mn derailleur weer 100% netjes op en af.

[Afbeelding]
De veer op de foto is een tikkie anders dan de juiste

Deze veer was bij mij volledig verroest. Voor een paar euro kan ik t altijd proberen, ik vind het zonde om mn nieuwe derailleur uit de verpakking te halen :) en als iemand een adresje weer waar ze liggen? Een veer van 2 euro en 15 verzendkosten vanuit het buitenland is een beetje te gek :X

Betreft een Shimano SLX 12 speed (RD-M7100 / onderdeelnummer Y3FA55000).
je zou een shimano service center (https://www.shimanoservicecenter.com/nl/) kunnen zoeken, misschien dat die wat hebben liggen of kunnen leveren. (een gemiddelde fietsenmaker zal er geen zin in hebben, omdat het meer tijd kost dan dat ie terug zal verdienen, misschien dat een service center zich meer geroepen voelt om je hiermee te helpen om zijn status niet kwijt te raken)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Prulleman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:58:
[...]

je zou een shimano service center (https://www.shimanoservicecenter.com/nl/) kunnen zoeken, misschien dat die wat hebben liggen of kunnen leveren. (een gemiddelde fietsenmaker zal er geen zin in hebben, omdat het meer tijd kost dan dat ie terug zal verdienen, misschien dat een service center zich meer geroepen voelt om je hiermee te helpen om zijn status niet kwijt te raken)
Ik heb er al 3 uit die lijst gesproken maar ze zeggen allemaal 1) hebben we niet 2) kunnen we niet bestellen 3) waarom zou je dat willen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Holk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Ziet er al rimtape op die xm1700 velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
WoBBeL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb er al 3 uit die lijst gesproken maar ze zeggen allemaal 1) hebben we niet 2) kunnen we niet bestellen 3) waarom zou je dat willen :D
dan zou ik een online shop uitzoeken waar je nog meer van kan bestellen om de verzendkosten te verzachten (sportdrank/repen, banden, sealant, schoonmaak middel, remmen reiniger, olie/wax, ... verzin maar iets wat je het komende jaar nodig hebt :))

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

EWS99 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:59:
[...]

Het gaat om deze: https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint. Komt wel degelijk over. Net rondje gereden, misschien dat dat al geholpen heeft om de latex wat beter te verdelen over de band. Morgen eens kijken hoeveel druk er nog op de band zit.

Volgende week start Duchenne Heroes, dan moet ik een hele dag fietsen. Hopelijk onderweg niet te veel bij moeten pompen..
Schwalbe tape (en vloeistof) is zelfde als Stan's, prima spul wel. Zoals eerder gezegd, kans groot dat het bij het ventiel lekt en zo in de ruimte bij je spaken komt. Gat in tape zo netjes mogelijk maken (verhitte schroevendraaier oid) en achterkant van ventiel in vloeistof dopen voordat je hem erin duwt helpt voor mij vaak goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
SnowDude schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:02:
[...]
Ziet er al rimtape op die xm1700 velgen?
Jep. Ook op de M1900 overigens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
ZanielGa schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

3e staat nog steeds op de kalender. 10 Uur bij Steakhouse Amadeus - Wekeromseweg 1 in Ede. Wij zijn gewoon even wezen warm rijden in Amerongen afgelopen Zaterdag..
Let op: Morgen is de Airborne wandeltocht in Oosterbeek. Hierdoor zal het druk zijn en zijn mogelijk wat delen afgezet. Tipje, parkeer bij de carpool iets dichterbij de a12.

Schaarsbergen heeft ook wat afzettingen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Bezig met de nieuwe kettingset afstellen etc. Maar dat valt nog niet mee. Moet echt weer ff opzoeken hoe dat moet. Voor schiet hij voorbij het buitenblad en ligt er dan naast, dus die moet terug op het limiet komen, en tegelijk op het kleine verzet raakt de ketting de linker binnenkant van de kooi, dus daar moet de kooi juist iets verder naar binnen toe.

Als dan voor lekker loopt ga ik door schakelen naar achter en dan werkt alles, alleen wil de ketting moeilijk naar het zwaarste verzet toe. Duurt soms ff voordat hij wat doet.

Ben maar ff wat info gaan zoeken over afstellen en dan nog maar eens rustig proberen. Doordat ik voor een groter blad heb dan ik had, moest ik de kooi voor ook hoger afstellen, dus ik moet echt de boel even goed checken en aanpassen.

Komt wel goed. Even werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
hans_lenze schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:40:
[...]

Ik ga helaas afzeggen voor morgen. Na de afgelopen week wil graag een dag doorbrengen met het gezin.
Wel hoor ik graag wanneer het volgende rondje in de agenda komt!
Dat is jammer. Maar wat niet kan dat kan niet. Volgende keer dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Jasper schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:58:
[...]

Let op: Morgen is de Airborne wandeltocht in Oosterbeek. Hierdoor zal het druk zijn en zijn mogelijk wat delen afgezet. Tipje, parkeer bij de carpool iets dichterbij de a12.

Schaarsbergen heeft ook wat afzettingen btw.
Bedankt voor de headsup. Dan nog maar even kijken of er nog wat te regelen valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

nldls schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:56:
Bezig met de nieuwe kettingset afstellen etc. Maar dat valt nog niet mee. Moet echt weer ff opzoeken hoe dat moet. Voor schiet hij voorbij het buitenblad en ligt er dan naast, dus die moet terug op het limiet komen, en tegelijk op het kleine verzet raakt de ketting de linker binnenkant van de kooi, dus daar moet de kooi juist iets verder naar binnen toe.

Als dan voor lekker loopt ga ik door schakelen naar achter en dan werkt alles, alleen wil de ketting moeilijk naar het zwaarste verzet toe. Duurt soms ff voordat hij wat doet.

Ben maar ff wat info gaan zoeken over afstellen en dan nog maar eens rustig proberen. Doordat ik voor een groter blad heb dan ik had, moest ik de kooi voor ook hoger afstellen, dus ik moet echt de boel even goed checken en aanpassen.

Komt wel goed. Even werk.
Onderstaande filmpje blijft goed.

Vandaag achter gekomen dat een hub en of endcap ook voor problemen kan zorgen. Bleef maar slecht schakelen op kleine tandwielen. Al van alles geprobeerd: andere axs derailleur, andere cassette, derailleur hanger vervangen. En toen bleek het de hub te zijn.

Hub demonteren schoonmaken en op nieuw monteren met nieuw vet en probleem verholpen. Koop je fiets van stevige duit. En kunnen ze die niet eens fatsoenlijk in elkaar zetten. Langleven de geweldige montage van Canyon. Blijven prutsers ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
GWBoes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:04:
@EWS99 Dat is idd wel degelijk tape, ook al een paar keer met succes gebruikt.
Bedenk je wel dat waar hij lekt bij een spaak niet perse de plek hoeft te zijn waar het lint lekt. Als alle andere spaken door de spaakspanning goed afdichten zoekt de lucht de weg van de minste weerstand en als er bij de lekkende spaken net een braampje oid in de velg zit gaat hij daar lekken.
Bij mij lekte hij laatst rond het ventiel terwijl het lek in de overlapping tussen de 2 eindes van het lint zat aan de andere kant van de velg.
Er zit inderdaad 1 lek bij de spaak bij het ventiel, dus dat zou goed met het ventiel gat te maken kunnen hebben. Het andere lek zit helemaal aan de andere kant van het wiel. Ik had eigenlijk de stille hoop dat de latex de gaten wel zouden dichten, maar dat lijkt nog niet het geval.

Vanmiddag nog een ronde fietsen. Als de lekkages dan nog niet dicht zitten, toch maar even langs de fietsenmaker.

Nog meer hier die Duchenne Heroes gaan fietsen volgende week? Ik zag @TommyGun voorbij komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

M'n derailleur helemaal vervangen vandaag, wat een wereld qua verschil qua schakelen. Ga de oude ook maar gewoon weggooien :$ :+

@Daan_ je filmpje kwam goed van pas vandaag 8)

[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 03-09-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
Mjelnir schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:58:
[...]

Ben nu op 2/3 ongeveer. Ff pauze 😅. Heb inderdaad het bikepark in de blauwe route meegepakt; leuk!!
Nu alleen nog de tweede helft van Groesbeek en Nijmegen, en dan zit het er al weer op.
Lekkere omgeving hier!
Vind tot nu toe Mook eigenlijk de’zwaarste’ route, Nijmegen en Groesbeek zijn/lijken iets’liever’ en Mook iets’grover’. Maar goed, nog ca 20km te gaan, dus maar kijken wat nog komt.. zin in!

Edit:
Zo… weer op de camping. Het venijn van Nijmegen zat een beetje in de staart. De 7-kuilen met al 50k in de benen… goed op blijven letten 😅.
Klein schuivertje gehad op een mul plekje, schade: krasje op het ego en de elleboog.

Mooi gebied hier.

[ Voor 10% gewijzigd door breew op 03-09-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

EWS99 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:10:
[...]

Nog meer hier die Duchenne Heroes gaan fietsen volgende week? Ik zag @TommyGun voorbij komen?
Klopt inderdaad. Heb er net 4 weken vakantie opzitten en daarvoor weinig gefietst ivm een hamstring blessure dus ik ben benieuwd :X

Ga denk ik de 3 daagse Offroad route nemen (is er ineens bijgekomen naast Gravel en MTB).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Daan_ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:28:
[...]

Onderstaande filmpje blijft goed.

Vandaag achter gekomen dat een hub en of endcap ook voor problemen kan zorgen. Bleef maar slecht schakelen op kleine tandwielen. Al van alles geprobeerd: andere axs derailleur, andere cassette, derailleur hanger vervangen. En toen bleek het de hub te zijn.

Hub demonteren schoonmaken en op nieuw monteren met nieuw vet en probleem verholpen. Koop je fiets van stevige duit. En kunnen ze die niet eens fatsoenlijk in elkaar zetten. Langleven de geweldige montage van Canyon. Blijven prutsers ;-)

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
Dit heeft echt geholpen. Thanks. Alles loopt nu geweldig. De voorkant was al echt slecht afgesteld. Kon op 3 verzetten schakelen ondanks dat ik er maar 2 heb. Nu loopt alles prachtig.
Doordat ik een groter verzet voor heb, kan ik ook harder. In de bergen merkte ik dat ik bij ca. 35 kon stoppen met trappen. Nu haal ik op de rechte weg sowieso 40. Eens kijken wat het doet als ik straks wat meer kan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen

Eindelijk!!! Zal goed zijn voor de trails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

nldls schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:39:
[...]

Dit heeft echt geholpen. Thanks. Alles loopt nu geweldig. De voorkant was al echt slecht afgesteld. Kon op 3 verzetten schakelen ondanks dat ik er maar 2 heb. Nu loopt alles prachtig.
Doordat ik een groter verzet voor heb, kan ik ook harder. In de bergen merkte ik dat ik bij ca. 35 kon stoppen met trappen. Nu haal ik op de rechte weg sowieso 40. Eens kijken wat het doet als ik straks wat meer kan testen.
d:)b

40km berg af? Klinkt anders meer als wielrennen :9

Vandaag met mede Tweaker lekker gestuiterd in het Reichswald. Werden nog wel even verrast. Zagen opeens groene fiets door de lucht vliegen. Toch even terug gelopen om te kijken hoe het ging. Hij was verdwaald en dacht wel zelfde pad naar beneden te gaan als wij. Maar werd verrast door de steil loam afdaling en het jumpje. Paar schaaf wonden en ervaring rijker kon hij naar 10min bijkomen. Zijn weg verder vervolgen.

Paar leuke lusjes gereden met wat jumpjes en dropjes. En wat gespeeld bij de MTB kuilen. Mini bikeparkje weer geslaagde ochtend d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 04-09-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Mijn laatste 2 tourtochten in Belgie hebben bijzondere stukje tussendoor. Vandaag 2 maal stukje bike-dingetje met veel kombochtjes, alle kanten op slingerend. En dan veel bulten er bij. En ook 2 maal een stuk langs de E17 met een paar honderd meter bulten achter elkaar waar je echt voor in een flow moet zitten. Leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

Als rasechte mtb'er merk dat ik wel wat meer metertjes wil maken en wat sneller wil worden op de MTB. Ik merk dat ik op de MTB veelal genoeg power heb maar het potje is gewoon erg snel leeg als ik m'n vermogen aanspreek. Ik kan mezelf in nog geen minuut zo helemaal naar de knoppen fietsen op een klim. Mijn insteek is dus: meer fietsen, fitter worden, kilootje of 10-15 kwijt raken (zit nu net ergens onder de 100 ofzo, geen flauw idee, gewicht is niet mijn ding, fitheid/fun en als dat bierbuikje eens oprot vind ik belangrijker, mijn riem is mijn meetinstrument :+)

Nu kan ik nog doordeweeks 's avonds in het bos terecht maar zodra het donker wordt is de keuze minder (en mogelijk mag het niet meer in de toekomst) en kan ik doordeweeks niet echt sporten om het mtb'en wat sneller te laten gaan.

Nu heb ik vandaag een racefiets geleend en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. 40km gefietst, exact 30 gemiddeld (was wel even werk) maar wel voldaan, zeker omdat ik volgens strava 350W gemiddeld eruit pers en google vertelde mij dat dat een serieuze bak power is :+. En dat vanuit huis! En je kan dit jaar-rond-ish doen. Alleen met slecht weer niet, maar daar heb ik de blubberfiets voor.

Nu is alleen mijn vraag.... we hadden laatst met mtb'en dus een wielrenner mee. Topfitte kerel die serieuze tochten doet en na 2 rondjes mtb'en de tong uit de bek heeft hangen terwijl ik er wel 4 had kunnen doen (alleen was donker, geen lampen mee enz.)

Ik ben dus bang dat ik een compleet andere spiergroep/methode ga trainen. Wielrennen is echt vlak, constant vermogen eruit persen voor langere periodes. MTB'en is echt explosief wegrijden, remmen, sturen, en weer aanzetten, repeat. Dit verschilt enorm per route, hoe het erbij ligt enz. dus niet echt makkelijk in te delen. Ik wil het wielrennen dus voornamelijk inzetten om meer te sporten en wat sneller te worden in het mtb'en en het klimmen wat langer vol te houden. Als ik dan allemaal langzame spieren train en juist de snelle spieren nodig heb dan gaat dat niet heel veel werken vermoed ik. Ik kan zo even niet vinden of je dus met mtb'en een compleet andere type spiervezel (rood vs wit, type 1 vs 2 of hoe je het noemt) traint en ik dus tegendraads werk.

Lange duurtochten van 150km ofzo zie ik mezelf niet zo snel doen, zal wel binnen de 2 uur blijven meestal.

Mocht dit prima passen binnen onze hobby moet ik toch maar eens vreemdgaan in dat andere topic :+

Van een andere noot, gisteren met de onderhoudsploeg weer eens op pad geweest in Schoorl. Erosiewerende maatregelen getroffen in de afdaling van de nok (de laatste klim als je de officiële start pakt). Nu moet hij jaar-rond te doen zijn voor een ieder. (en hoef ik me niet te haasten als ik boven kom en geen zin heb om de ehbo'er uit te hangen omdat de drops te ver uitgesleten zijn en ik huurfietsers zie) Over huurfietsers gesproken, wat ik gisteren voorbij heb zien komen was soms toch wel bizar. Spa-flesjes in de bidonhouder, die je vind je na een tijdje overal terug en ik kan ze niet meenemen als ik toevallig een kort rondje zonder bidon fiets. Comment: "ja ik heb de bidonhouder al in elkaar gedrukt zodat hij blijft zitten." Mensen in spijkerbroek (ja, kan, denk alleen niet dat het er leuker op wordt). Mensen op slippers. Ja f*cking slippers ja! Gelukkig had hij een helm op, dat dan weer wel.

Op non-panorama foto zie je ook wel hoe steil het is en hoe snel zand spoelt op de berg. Het eerste deel is 'vlonder' waar de planken op balken liggen die om de paar meter met een paal in de grond zitten. Deze moeten nog gevuld worden met zand zodat de balken ook op de grond liggen en stevig worden. Het latere deel is 'berenhek'. Staalkabels waar (hard)houten planken omheen gereigd zijn met wat ruimte tussendoor zodat je grip behoud.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht2IYLkUBGQ2dKRvrcQldEAenLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfFbLucN5s4ijg6ZFG395DcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PaJqXpPg4-ORbh2T5wvnWBZtgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBPUGoZSU2kAixWKkFIt70RT.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, dit is op 45 meter hoogte en de materialen kregen we niet verder dan een meter of 25. Ik heb spierpijn :Y

Mocht je hem willen fietsen: ik heb er al een tijd niet gereden, maar rijd dan het korte rondje. Voor zover ik hoor is het bosgedeelte goed te doen. Het open duin gedeelte ligt er nu veel te slecht bij, da's niet leuk als je geen fatbike hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 04-09-2022 22:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Nox
Lang verhaal, niet hele duidelijke vragen, maar een paar opmerkingen.

1) iedereen kan zich in 1 minuut kapot rijden, de truc is om onder die grens te blijven ;). Een als je sneller wilt die grens te verleggen dmv training

2) met klimmen werkt gewicht echt serieus tegen. Op het vlakke kan je wellicht wat meer spiermassa aanspreken, en is ruw vermogen belangrijker, bergop is het Watts/kg. (Hoe sterker en hoe langer de klim, hoe belangrijker dat wordt.. de klimmers in de Tour zijn allemaal 60 kg)

3) als je serieus wilt trainen in de winter is een indoor trainer ook een optie, niet voor iedereen weggelegd, maar voor de 1 werkt Zwift, voor de ander bv trainerroad. Is een mooi topic over hier

4) de vermogen schattingen van strava zijn niet al te best, zonder power meter op de fiets moet je er eigenlijk niet naar kijken. Mogelijk staat je gewicht ook te hoog in Strava want ook met 100 kg zou je wel wat harder dan 30 moeten gaan op 350 watt. Ik rij met 76kg dik 40 met 350 watt (volgens wat online calculators is op het vlakke 25 kg verschil bij 350 watt 39 vs 41 km per uur en bij 15 % 7.5 vs 9.5, procentueel een enorm verschil natuurlijk)

5) ik gebruik de racefiets eigenlijk als trainingsmiddel voor de MTB. Het is wat makkelijker om een echt duurritje te doen op de racefiets, terwijl je op de MTB toch veel vaker in het rood moet rijden. De combinatie werkt erg goed voor mij. Uiteraard de mtb niet links laten liggen, want techniek is erg belangrijk

6) ^ naast techniek, wat je wielrenmaatke waarschijnlijk mist, is wat explosiviteit bij mtb erg waardevol, als je enkel constant op de racefiets rijdt train je dat niet. Uiteraard kan je ook prima intervallen op de weg doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:50
Nox schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:34:
Als rasechte mtb'er merk dat ik wel wat meer metertjes wil maken en wat sneller wil worden op de MTB. Ik merk dat ik op de MTB veelal genoeg power heb maar het potje is gewoon erg snel leeg als ik m'n vermogen aanspreek. Ik kan mezelf in nog geen minuut zo helemaal naar de knoppen fietsen op een klim. Mijn insteek is dus: meer fietsen, fitter worden, kilootje of 10-15 kwijt raken (zit nu net ergens onder de 100 ofzo, geen flauw idee, gewicht is niet mijn ding, fitheid/fun en als dat bierbuikje eens oprot vind ik belangrijker, mijn riem is mijn meetinstrument :+)

Nu kan ik nog doordeweeks 's avonds in het bos terecht maar zodra het donker wordt is de keuze minder (en mogelijk mag het niet meer in de toekomst) en kan ik doordeweeks niet echt sporten om het mtb'en wat sneller te laten gaan.

Nu heb ik vandaag een racefiets geleend en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. 40km gefietst, exact 30 gemiddeld (was wel even werk) maar wel voldaan, zeker omdat ik volgens strava 350W gemiddeld eruit pers en google vertelde mij dat dat een serieuze bak power is :+. En dat vanuit huis! En je kan dit jaar-rond-ish doen. Alleen met slecht weer niet, maar daar heb ik de blubberfiets voor.

Nu is alleen mijn vraag.... we hadden laatst met mtb'en dus een wielrenner mee. Topfitte kerel die serieuze tochten doet en na 2 rondjes mtb'en de tong uit de bek heeft hangen terwijl ik er wel 4 had kunnen doen (alleen was donker, geen lampen mee enz.)

Ik ben dus bang dat ik een compleet andere spiergroep/methode ga trainen. Wielrennen is echt vlak, constant vermogen eruit persen voor langere periodes. MTB'en is echt explosief wegrijden, remmen, sturen, en weer aanzetten, repeat. Dit verschilt enorm per route, hoe het erbij ligt enz. dus niet echt makkelijk in te delen. Ik wil het wielrennen dus voornamelijk inzetten om meer te sporten en wat sneller te worden in het mtb'en en het klimmen wat langer vol te houden. Als ik dan allemaal langzame spieren train en juist de snelle spieren nodig heb dan gaat dat niet heel veel werken vermoed ik. Ik kan zo even niet vinden of je dus met mtb'en een compleet andere type spiervezel (rood vs wit, type 1 vs 2 of hoe je het noemt) traint en ik dus tegendraads werk.

Lange duurtochten van 150km ofzo zie ik mezelf niet zo snel doen, zal wel binnen de 2 uur blijven meestal.

Mocht dit prima passen binnen onze hobby moet ik toch maar eens vreemdgaan in dat andere topic :+
Doe 350 watt lijkt me wat optimistisch :+. Pas had ik met met 200 watt een snelheid van 33 gemiddeld, lijkt me dat je met 350 watt nog wel een stukje harder gaat.

Ik zit ook zowel op de racefiets als op de MTB, ik merk juist dat het een enorm goede aanvulling is. De explosiviteit raak je niet zomaar kwijt, maar je werkt wel aan een stabielere basis waardoor je merkt dat je langer door kan gaan.

Ik heb niet het idee dat ik echt aan verschillende spieren werk, eerder dat het m'n conditie een stuk beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:17:
@Nox
Lang verhaal, niet hele duidelijke vragen, maar een paar opmerkingen.

1) iedereen kan zich in 1 minuut kapot rijden, de truc is om onder die grens te blijven ;). Een als je sneller wilt die grens te verleggen dmv training

2) met klimmen werkt gewicht echt serieus tegen. Op het vlakke kan je wellicht wat meer spiermassa aanspreken, en is ruw vermogen belangrijker, bergop is het Watts/kg. (Hoe sterker en hoe langer de klim, hoe belangrijker dat wordt.. de klimmers in de Tour zijn allemaal 60 kg)

3) als je serieus wilt trainen in de winter is een indoor trainer ook een optie, niet voor iedereen weggelegd, maar voor de 1 werkt Zwift, voor de ander bv trainerroad. Is een mooi topic over hier

4) de vermogen schattingen van strava zijn niet al te best, zonder power meter op de fiets moet je er eigenlijk niet naar kijken. Mogelijk staat je gewicht ook te hoog in Strava want ook met 100 kg zou je wel wat harder dan 30 moeten gaan op 350 watt. Ik rij met 76kg dik 40 met 350 watt (volgens wat online calculators is op het vlakke 25 kg verschil bij 350 watt 39 vs 41 km per uur en bij 15 % 7.5 vs 9.5, procentueel een enorm verschil natuurlijk)

5) ik gebruik de racefiets eigenlijk als trainingsmiddel voor de MTB. Het is wat makkelijker om een echt duurritje te doen op de racefiets, terwijl je op de MTB toch veel vaker in het rood moet rijden. De combinatie werkt erg goed voor mij. Uiteraard de mtb niet links laten liggen, want techniek is erg belangrijk

6) ^ naast techniek, wat je wielrenmaatke waarschijnlijk mist, is wat explosiviteit bij mtb erg waardevol, als je enkel constant op de racefiets rijdt train je dat niet. Uiteraard kan je ook prima intervallen op de weg doen.
Thanks, die grens verleggen probeer ik wel maar echt vorderingen maak ik niet. :+ Misschien omdat ik vooralsnog nu maar 1x per week trainde en nu ik wat meer conditie heb merk ik dat ik wat makkelijker vaker train door de week met wat anderen, dat motiveert wel :)

Indoortrainer gaat hem niet worden voor mij. Echt niet de ruimte voor helaas (en niet leuk genoeg denk ik).

En dat vermogen.... tja, ik neem het met een schep zout uiteraard :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

L0we schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:26:
[...]

Doe 350 watt lijkt me wat optimistisch :+. Pas had ik met met 200 watt een snelheid van 33 gemiddeld, lijkt me dat je met 350 watt nog wel een stukje harder gaat.

Ik zit ook zowel op de racefiets als op de MTB, ik merk juist dat het een enorm goede aanvulling is. De explosiviteit raak je niet zomaar kwijt, maar je werkt wel aan een stabielere basis waardoor je merkt dat je langer door kan gaan.

Ik heb niet het idee dat ik echt aan verschillende spieren werk, eerder dat het m'n conditie een stuk beter maakt.
Bedankt voor het delen van je ervaring, dan kan ik 'veilig' ens zoeken naar een racefiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nox schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:38:
[...]

Thanks, die grens verleggen probeer ik wel maar echt vorderingen maak ik niet. :+ Misschien omdat ik vooralsnog nu maar 1x per week trainde en nu ik wat meer conditie heb merk ik dat ik wat makkelijker vaker train door de week met wat anderen, dat motiveert wel :)

Indoortrainer gaat hem niet worden voor mij. Echt niet de ruimte voor helaas (en niet leuk genoeg denk ik).

En dat vermogen.... tja, ik neem het met een schep zout uiteraard :+
1x per week is leuk in het begin, 2x per week kan je een redelijk niveau mee onderhouden, 3x per week is een beetje het minimum om echt conditie op te bouwen.

En vooral de intensiteit variëren. Ik train op de racefiets ook met vermogen, maar ook zonder kan je prima intervallen.
https://strava.app.link/TVALgLqG3sb
Hier herhaal ik een stukje van ongeveer 2 minuten 10x gewoon een leuk bochtig liggende op Dorst, waar je lekker hard kan gassen tussen elke bocht. Train je ook gelijk wat techniek erbij.

Vergelijkbaar met een indoor workout als deze
https://strava.app.link/3vhEMyEG3sb
Of een training op de weg
https://strava.app.link/tVPKV7JG3sb

En daarnaast natuurlijk duurritjes, en rond je drempel (sweet spot, threshold)

(Nu wat meer op de weg omdat de routes hier er erg slecht bij liggen...)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 04-09-2022 23:51 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nox schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:34:

Van een andere noot, gisteren met de onderhoudsploeg weer eens op pad geweest in Schoorl. Erosiewerende maatregelen getroffen in de afdaling van de nok (de laatste klim als je de officiële start pakt). Nu moet hij jaar-rond te doen zijn voor een ieder. (en hoef ik me niet te haasten als ik boven kom en geen zin heb om de ehbo'er uit te hangen omdat de drops te ver uitgesleten zijn en ik huurfietsers zie) Over huurfietsers gesproken, wat ik gisteren voorbij heb zien komen was soms toch wel bizar. Spa-flesjes in de bidonhouder, die je vind je na een tijdje overal terug en ik kan ze niet meenemen als ik toevallig een kort rondje zonder bidon fiets. Comment: "ja ik heb de bidonhouder al in elkaar gedrukt zodat hij blijft zitten." Mensen in spijkerbroek (ja, kan, denk alleen niet dat het er leuker op wordt). Mensen op slippers. Ja f*cking slippers ja! Gelukkig had hij een helm op, dat dan weer wel.

Op non-panorama foto zie je ook wel hoe steil het is en hoe snel zand spoelt op de berg. Het eerste deel is 'vlonder' waar de planken op balken liggen die om de paar meter met een paal in de grond zitten. Deze moeten nog gevuld worden met zand zodat de balken ook op de grond liggen en stevig worden. Het latere deel is 'berenhek'. Staalkabels waar (hard)houten planken omheen gereigd zijn met wat ruimte tussendoor zodat je grip behoud.

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

............
Goed bezig & respect !! d:)b

Soms krijg ik het idee dat de routes in NL voor elk niveau toegankelijk moeten zijn. Zou het wel kunnen waarderen als er meer (natuurlijke) aftakkingen komen die technischer zijn. (donkerrood/zwart)

Verwacht niet gelijk dit soort uitgesleten secties/drops, maar zou wel leuk zijn als we dit vaker op routes tegen komen. Al dan niet met waarschuwingsbord. Begrijp ook dat bosbeheer en landeigenaren hier huiverig voor zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsVrjWqhLeTU3Nil3YxNIrGWB-Q=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dShKGJnso8INprvenjo4alMQ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKLggzeMAbcPQ3juy_kgGHPPOmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiT3L16ZUlHTexndacX7W6CS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CPBfj9xD3eCyInnK5oTYrDSk68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb5HCXQZX4JwT2aCZzyyFadl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:08
Daan_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:22:
[...]

Goed bezig & respect !! d:)b

Soms krijg ik het idee dat de routes in NL voor elk niveau toegankelijk moeten zijn. Zou het wel kunnen waarderen als er meer (natuurlijke) aftakkingen komen die technischer zijn. (donkerrood/zwart)

Verwacht niet gelijk dit soort uitgesleten secties/drops, maar zou wel leuk zijn als we dit vaker op routes tegen komen. Al dan niet met waarschuwingsbord. Begrijp ook dat bosbeheer en landeigenaren hier huiverig voor zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Geen idee hoe uitdagend maar in Dronten heb je wat rode extra lusjes met duidelijke waarschuwingsborden. Persoonlijk sla ik ze over, binnenkort maar eens voorzichtig kijken :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ephymerous schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:28:
[...]

Geen idee hoe uitdagend maar in Dronten heb je wat rode extra lusjes met duidelijke waarschuwingsborden. Persoonlijk sla ik ze over, binnenkort maar eens voorzichtig kijken :)
Keer geweest en leuke route, maar niet wat ik bedoelde met bovenstaande. ;-) Bedoelde niet features die zijn aangelegd, maar bijvoorbeeld lusjes omlaag waar men de natuur (meer) zijn gang laat gaan. Erosie, natuurlijke drops, etc...

Rode/paarse route van Nijmegen, Rheden heeft al iets meer natuurlijke uitdaging. En zo zijn er nog paar in NL, maar opgegeven moment moeten de remkuilen etc. weer gedicht worden. Anders is er geen flow meer en wordt het te gevaarlijk.

Vind super dat er in NL routes zijn die rode lusjes hebben, maar zou helemaal gaaf vinden als er ook (natuurlijke) donkerrood/zwarte lusje komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 05-09-2022 08:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Daan_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:22:
Dat klopt ook. Veel van de trails in Nederland liggen op stukken grond die eigendom zijn van lokale of (semi-) nationale natuurbeheerders, zoals Stichting Utrechts Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer etc.
Een voorwaarde voor subsidie is dat de gebieden ontsloten worden voor het publiek. Echter qua toegang tot het gebied gaat het daar primair over wandelaars, en op een tweede plan misschien soms over ruiters. Ongeveer dertig prioriteiten later komen de mountainbikers. Binnen die organisaties is er sowieso over het algemeen maar weinig draagvlak voor het mountainbiken, want de grondbezitter levert het niks op om een route aan te leggen (of je moet een privaat gebied hebben zoals De Treek).

Het is dus echt de jarenlange inspanning en lobby van een handje vol mensen dat er überhaupt MTB-routes liggen in Nederland, er is op geen enkele manier een nationaal of zelfs maar overkoepelend beleid op. Kortom het is best een kwetsbaar geheel, dus het laatste wat je wilt is dat landeigenaren zich zorgen gaan maken over de MTB-routes. In de eerste plaats wordt dat ondervangen door de routes duurzaam te bouwen voor het landschap en daarmee erosie etc. in de hand te houden, en op de tweede plaats door te zorgen dat de routes veilig zijn voor (bijna) alle gebruikers.

Gelukkig zie je dat het de laatste paar jaar langzaam aan het kantelen is. Er komt beetje bij beetje wat meer ruimte voor technische features, zoals de invoering van kleurcodes, maar de ontwikkeling volgt dus het tempo wat de grondbezitters "aankunnen" en niet wat de MTB'ers willen. Dus de donkerrode of zwarte routes komen er ooit wel, maar dus pas als dit echt weer ingeburgerd is en Henk & Ingrid snappen dat ze niet met hun zojuist gehuurde AaTeeBee zich zonder helm van de zwarte route kunnen afdonderen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 05-09-2022 08:54 ]

Pagina: 1 ... 213 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic