Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:39
Galois schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:14:
Al die spullen komen van ver (veelal Azië) en containervervoer is momenteel erg duur. Dit inderdaad in combinatie met de populariteit van fietsen, maakt het dat fabrikanten meer kunnen (en zullen) vragen.

Zoals @GoldenSample zegt was het tot niet zo lang geleden zo dat je het model van vorig jaar met (minstens) 25% korting kon kopen. Ze moesten er vanaf. Nu zijn er nergens modellen van vorig jaar, dus logisch dat er geen korting is.

Maar goed... Ik kocht in 2007 een Cube met Reba vork en volledig afgemonteerd met XT voor 1100 euro. Dat is nu 15 jaar later zeker het dubbele.
Tsja... dan zit er weinig anders dan accepteren. Zag al dat modellen van dit jaar van de trek procaliber lijn niet breed verkrijgbaar zijn. Die gele 9.7 vind ik erg vet, maar lastig aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

Kluus

Gang is alles

harry64 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:24:
[...]

Ik rijd inderdaad wat langzamer, zeker het afgelopen jaar zijn er een hoop plekken bij gekomen waar wortels uitsteken en je deze in het donker waarschijnlijk mist.

@Kluus Het parcours van Schoorl ligt net in het gebied van Staatsbosbeheer, hier zijn voor zover ik weet geen beperkingen s'avonds. Gelijk zuidelijk is het PWN gebied, hier mag je voor zonsopgang en na zonsondergang niet in en is het aanvullend na 10:30 niet toegestaan op de onverharde paden te fietsen. Ik hou me inderdaad altijd netjes aan die regels, en heb ook gewoon een duinkaart.
Ik had het inmiddels begrepen, was ook bedoeld als vraag en niet als verwijt als het zo over kwam ;).

Wel heel vet dat je zo kan “nightbiken”, dat kan inderdaad niet overal! Bij ons in het Brabantse zou je ook wel allemaal ongure types tegen kunnen komen denk ik… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 10:51
Kluus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:18:
[...]
Bij ons in het Brabantse zou je ook wel allemaal ongure types tegen kunnen komen denk ik… :+
Offtopic: moet het daarvoor nacht zijn ?:)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

McLambo

MTB Junky

Iemand nog een tip voor een sub 100 euro fietslamp/hoofdlamp voor avondritjes tot 2 uur?

Doelstelling: fietsen in het pikkedonker, buiten de bebouwde kom waar geen straatverlichting is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
https://www.futurumshop.n...g0LlzaASjyLYaAoLuEALw_wcB

Dit ding is echt een bouwlamp. Ik heb de 800 variant en die is al oogverblindend.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:35:

Dit ding is echt een bouwlamp. Ik heb de 800 variant en die is al oogverblindend.
Yes ik heb daar ook de 800 variant van, prima ding. Ook die Overdrive Race Mode vind ik super fijn om snel te switchen tussen veel licht als er geen andere verlichting is en weinig als er wel straatverlichting is of als je tegenliggers niet wil verblinden, zonder dat je door alle nutteloze knipperstanden hoeft te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 03-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
@McLambo Ga je het bos in of niet? Als je het bos in gaat zou een helmlamp mijn prioriteit hebben. Met een stuurlamp kun je de bocht niet doorkijken en zie je wat mij betreft te weinig. Blijf je uit het bos dan in een stuurlamp voldoende. Combinatie van beide is het fijnst al rij ik dit jaar zonder stuurlamp omdat deze afgebroken is, en ik mis hem niet echt.

Verder wordt het hier niet zo gewaardeerd als er over nightbiken gesproken wordt heb ik al een aantal keren gemerkt. Het is ook bijna nergens toegestaan op een paar uitzonderingen na, dus ik houd verder wijselijk mijn mond :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rudolf op 03-11-2021 09:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:25
Rudolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:32:
@McLambo Ga je het bos in of niet? Als je het bos in gaat zou een helmlamp mijn prioriteit hebben. Met een stuurlamp kun je de bocht niet doorkijken en zie je wat mij betreft te weinig. Blijf je uit het bos dan in een stuurlamp voldoende. Combinatie van beide is het fijnst al rij ik dit jaar zonder stuurlamp omdat deze afgebroken is, en ik mis hem niet echt.

Verder wordt het hier niet zo gewaardeerd als er over nightbiken gesproken wordt heb ik al een aantal keren gemerkt. Het is ook bijna nergens toegestaan op een paar uitzonderingen na, dus ik houd verder wijselijk mijn mond :+
De reden dat het bijna nergens is toegestaan is omdat na zonsondergang het bos voor het wild is. Zeker op de Heuvelrug is het erg druk overdag en komt het wild niet uit hun schuilplaats. Als we dan ook nog eens met een bouwlamp door het bos gaan crossen als het wild op pad gaat om eten te zoeken hebben ze helemaal geen rust meer, ook zullen ze schrikken en vluchten en in hun vlucht zouden ze ook de weg op kunnen rennen alwaar ze dan weer aangereden worden door een auto. Op plekken waar het niet is toegestaan na zonsondrgang het bos niet in te gaan dit ook vooral niet doen, je gooit ook nog eens je eigen glazen in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:46
Michaelg schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:35:

Heb de 1100, werkt als een malle, maar tegenliggers zijn niet blij met je! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 21:23
@L0we Dan heb je de lamp te hoog staan.
Ik heb zelf de 800 lumen variant en moet em op volle sterkte best ver naar beneden richten, wil ik geen tegenliggers verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Rudolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:32:

Ja, maar alleen op verharde (doorgaande) fietspaden waar je wel mag komen. Ik heb nu een of ander alie express ding, wat op zich heel goed werkt, ik geloof 2000 lumen, maar er zit een los accupack bij die niet al te lang mee gaat, en lastig is te monteren aan het stuur.

Deze wilde ik dan naar de helm verplaatsen met de accupack in de rugzak, en dan op het stuur een bouwlamp.

Tevens heb ik een fietsmaatje die steeds vergeet zijn accupack op te laden, dus mogelijk die hier gesuggereerde Lezyne ook een mooie ding voor op zijn stuur :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
ErikG2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:51:
[...]

De reden dat het bijna nergens is toegestaan is omdat na zonsondergang het bos voor het wild is. Zeker op de Heuvelrug is het erg druk overdag en komt het wild niet uit hun schuilplaats. Als we dan ook nog eens met een bouwlamp door het bos gaan crossen als het wild op pad gaat om eten te zoeken hebben ze helemaal geen rust meer, ook zullen ze schrikken en vluchten en in hun vlucht zouden ze ook de weg op kunnen rennen alwaar ze dan weer aangereden worden door een auto. Op plekken waar het niet is toegestaan na zonsondrgang het bos niet in te gaan dit ook vooral niet doen, je gooit ook nog eens je eigen glazen in!
Er is bijna ieder weekend wel ergens een nightride op dit moment, dus ik denk dat je argument wel mee valt anders zouden gemeentes en Staatsbosbeheer geen toestemming geven. Het is dus prima op een legale manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:46
NewbieNeo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:04:
@L0we Dan heb je de lamp te hoog staan.
Ik heb zelf de 800 lumen variant en moet em op volle sterkte best ver naar beneden richten, wil ik geen tegenliggers verblinden.
Klopt, zo ver naar beneden zelfs dat je weinig nut hebt aan zo'n sterke lamp. Mijn volgende lamp wordt sowieso een iets meer gebundelde, zodat je hem wat verder voor je kan richten zonder iedereen te verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
L0we schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:
[...]

Klopt, zo ver naar beneden zelfs dat je weinig nut hebt aan zo'n sterke lamp. Mijn volgende lamp wordt sowieso een iets meer gebundelde, zodat je hem wat verder voor je kan richten zonder iedereen te verblinden.
Je zou dan kunnen kijken naar een StVZO lamp met een rechthoekig lichtbeeld ipv floodlight beeld van de Lezyne's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

L0we schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:
[...]

Daarom dus die Overdrive Race Mode, in de laagste stand is de lamp al een stuk minder verblindend. Ik heb in de laagste stand in ieder geval nooit commentaar, als ik het een keer vergeet en ik laat hem in overdrive staan krijg ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Volgens mij heb ik ooit een filmpje gezien trouwens waarin ze adviseren om in het donker altijd met 2 lampen te rijden (1 op het stuur en 1 op de helm) dit ivm diepte kunnen zien. Ik kan even niet meer vinden waar ik dit precies heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een helmlamp is alleen geschikt voor in het bos wat mij betreft want daar verblind je pas echt andere weggebruikers mee tenzij je steeds bewust weg kijkt van tegenliggers, maar dat gaat een beetje tegen de natuur van de meeste mensen (en mogelijk is dat ook niet echt veilig).

En ik kan het weten want in het verleden kwam ik er regelmatig een tegen tijdens mijn woon-werk ritten. :-(

[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 03-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikG2
Rudolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:19:
[...]

Er is bijna ieder weekend wel ergens een nightride op dit moment, dus ik denk dat je argument wel mee valt anders zouden gemeentes en Staatsbosbeheer geen toestemming geven. Het is dus prima op een legale manier te doen.
Ik weet niet hoe het zit buiten de Heuvelrug maar op de heuvelrug is het niet toegestaan en het wordt zeker niet georganiseerd door Staatsbosbeheer, daar hebben we als vrijwilligers namelijk nauw contact mee. Als er al iets georganiseerd wordt dan is het niet legaal (ik weet dat dit in het verleden als eens is voorgekomen op de Heuvelrug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er zijn in deze periode geregeld georganiseerde Night rides. Met toestemming van staatsbosbeheer, landeigenaren, etc... De toestemming is dan vaak alleen voor die dag/avond. Vaak wordt door de organisatie aangegeven dat zij toestemming hebben verkregen. Ga je op ander moment dan kan het strafbaar zijn. Tip; controleer de website van betreffende natuurgebied en of er bordjes staan aan het begin van het bos.

Bij de meeste natuurgebieden in Nederland is vastgesteld dat tussen zonsondergang en zonsopkomst het bos niet betreden mag worden. Dit wordt vaak duidelijk aangegeven met bordjes.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Welkom_bij_Staatsbosbeheer.jpg

Edit:
Door dat het gedurende lock down/COVID periode drukker was/is in de bossen. Is men strenger gaan controleren. Als ik het goed heb is bekeuring al snel 100 euro of meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 03-11-2021 12:11 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
ErikG2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:39:
[...]

Ik weet niet hoe het zit buiten de Heuvelrug maar op de heuvelrug is het niet toegestaan en het wordt zeker niet georganiseerd door Staatsbosbeheer, daar hebben we als vrijwilligers namelijk nauw contact mee. Als er al iets georganiseerd wordt dan is het niet legaal (ik weet dat dit in het verleden als eens is voorgekomen op de Heuvelrug).
Ik bedoel niet specifiek UHR, maar als je legaal wat nightrides wil rijden kun je prima aan je trekken komen. Zo heb ik 2 weken terug nog ALS het licht uitgaat in Eindhoven gereden en afgelopen weekend een Halloweentocht in Lieshout.

Amerongen in het donker lijkt me nog een flinke uitdaging! :o

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 03-11-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Rudolf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ik bedoel niet specifiek UHR, maar als je legaal wat nightrides wil rijden kun je prima aan je trekken komen. Zo heb ik 2 weken terug nog ALS het licht uitgaat in Eindhoven gereden en afgelopen weekend een Halloweentocht in Lieshout.

Amerongen in het donker lijkt me nog een flinke uitdaging! :o
Ja daarom gaf ik ook aan het alleen over de UHR te hebben. Daarbuiten geen idee :)

Zie ook deze post:
https://www.facebook.com/...ug/posts/1532704410254019

edit: Amerongen in het donker zou idd wel een dingetje zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door ErikG2 op 03-11-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

Appie

F1RST Racing

Michaelg schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:43:
Volgens mij heb ik ooit een filmpje gezien trouwens waarin ze adviseren om in het donker altijd met 2 lampen te rijden (1 op het stuur en 1 op de helm) dit ivm diepte kunnen zien. Ik kan even niet meer vinden waar ik dit precies heb gezien.
Klopt, rij zelf ook meestal met 2 lampen:

1. Op het stuur zit een wat grotere capaciteit, dit geeft veel licht naar alles voor je.
2. Op je helm zit (meestal) een lamp met lagere capaciteit, deze gebruik je om in de bochten te kijken zodat je ziet wat er aan in de bocht wat je niet ziet op je stuur (aangezien je nooit echt stuurt met je stuur, maar meer in bochten leunt).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:28
Helaas mijn lockout van mijn voorvork doet niets meer. Het gaat om een Cube Attention SL 2021 (RockShox Judy Silver TK Air, PopLoc remote lockout, 100mm). Heb zelf al geprobeerd met een inbussleutel en de kabel opnieuw te bevestigen maar nog steeds geen lockout. Het is niet dat ik hem enorm mis... maar het ding ziet er op dus dan moet het ook werken O-)

Zijn er nog wat simpele dingen die ik zelf kan doen? De vork open maken zie ik niet zitten. Onderhoud aan de vork is nog niet gepland, idee was om dit ergens februari/maart te laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Zoals ik al aangaf, ik gebruikte dat ding amper en mis hem nu niet echt. Mogelijk is het dus al langer kapot en kwam ik er nu toevallig achter. Maar dat ding zit er op, dan wil ik dat het werkt ook. Of het gebruik nou efficiënt is of niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

R0y. schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:24:
Helaas mijn lockout van mijn voorvork doet niets meer. Het gaat om een Cube Attention SL 2021 (RockShox Judy Silver TK Air, PopLoc remote lockout, 100mm). Heb zelf al geprobeerd met een inbussleutel en de kabel opnieuw te bevestigen maar nog steeds geen lockout. Het is niet dat ik hem enorm mis... maar het ding ziet er op dus dan moet het ook werken O-)

Zijn er nog wat simpele dingen die ik zelf kan doen? De vork open maken zie ik niet zitten. Onderhoud aan de vork is nog niet gepland, idee was om dit ergens februari/maart te laten doen.
Vorige fiets ook een rockshocks vork (instapper), poplock ook steeds kapot. Op een gegeven moment de remote er maar vanaf gehaald 😇

Deze kon overigens maar 60 van de 100mm inveren. Voor de overige 40mm moesten er 2 spacers uit de airdemper worden verwijderd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
@R0y. Ik was laatst bij de FM en toen gaf ik aan dat mijn vork ook niet zo lekker meer veerde en af en toe een klapperend geluid maakte. Toen draaide hij aan de onderkant een cap eraf en met een schroevendraaier duwde hij op een ventiel, waarna de opgebouwde druk eraf ging. Daarna was alles weer goed. Je zou het kunnen proberen. Was wel een Rockshox SID Select.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
Rudolf schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:48:
@R0y. Ik was laatst bij de FM en toen gaf ik aan dat mijn vork ook niet zo lekker meer veerde en af en toe een klapperend geluid maakte. Toen draaide hij aan de onderkant een cap eraf en met een schroevendraaier duwde hij op een ventiel, waarna de opgebouwde druk eraf ging. Daarna was alles weer goed. Je zou het kunnen proberen. Was wel een Rockshox SID Select.
Ben benieuwd wat er nu precies is gedaan.
Is hij aan de onderkant bezig geweest (rebound adjuster) of bovenaan de vork (air pressure

Dit heeft ook niets met het probleem van @R0y. te maken. Mijn Rockshox lockout heeft het jaren geleden ook al begeven. Ook niet opgelost na een service beurt. Ik laat het lekker zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Is het niet zo dat zonder kabelspanning (dus als je simpelweg de remote weg haalt) de lock er juist op zit? Bij mijn Fox vork trekt de lockout juist aan de kabel de vork open zeg maar en ik dacht dat dit bij mijn oude Rockshox Reba ook zo was.

Of passen jullie ook iets aan aan de lockout zelf?

Bij mijn oude fiets ging die poplock van rockshox ook steeds kaput, toen wilde ik eigenlijk gewoon zo'n knop op de vorkpoot zelf hebben. Ik vind het wel fijn als ik de vork nog kan locken op de weg, niet vanwege het al dan niet verbeteren van de efficientie, maar gewoon omdat ik het "schommelen" dan niet fijn vind. Op de trail laat ik hem eigenlijk altijd al open staan. Ik wil hem dus wel kunnen locken maar dat hoeft niet per se met een remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
Wat is het probleem wat eigenlijk optreedt met die PopLocks? Gaat dat wieltje waar de kabel aan trekt op de vork niet helemaal terug? Dat had ik namelijk op mijn hele oude 26" X-Trail met Reba. De lockout van mijn Fox demper en vork op de Canyon werkt echt prima, maar ik vond de hydraulische XLoc lockout die mijn vorige Reba had echt ontzettend fijn. Je had minder kracht nodig om die te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:21:
Wat is het probleem wat eigenlijk optreedt met die PopLocks? Gaat dat wieltje waar de kabel aan trekt op de vork niet helemaal terug? Dat had ik namelijk op mijn hele oude 26" X-Trail met Reba. De lockout van mijn Fox demper en vork op de Canyon werkt echt prima, maar ik vond de hydraulische XLoc lockout die mijn vorige Reba had echt ontzettend fijn. Je had minder kracht nodig om die te bedienen.
Wat ik mij kan herinneren zat die poplock op een wat meer kwetsbare plek op het stuur en als je een keer onderuit schoof (of de fiets neerlegde) in het mulle zand zat 'ie gelijk helemaal vol met zand. Ik weet niet hoe ze tegenwoordig zijn maar het model wat ik toen had was mechanisch vergelijkbaar met een bic balpen, die van mij was gewoon met een kabeltje, niet hydraulisch:

Afbeeldingslocatie: https://www.best-bike-parts.de/images/product_images/popup_images/pushloc_left.jpg

Edit: Maar nogmaals dan praat ik wel over een oud model van 2014 ofzo, waarschijnlijk is daar ook wel wat veranderd.

Die van Fox is inderdaad wel prettig, daar heb ik zelf ook nooit problemen mee, die zit ook mooi op de plek waar vroegah de shifter voor de voor-derrie zou zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 05-11-2021 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Ik ben ook zeer tevreden over de remote bij Fox, maar goed, ik ben nog niet gevallen. Afkloppen dus.

Helaas is er dus weer iemand hard onderuit gegaan op het bikepark in Mook. Ik denk een goede reminder om daar onervaren niet vanaf te gaan en op de bovenste ramp en jumps beschermende kleding te dragen. Als je toch ziet dat er bij zijn die de lastigste afdaling zonder beschermend pak pakken... Ik ga niet invullen wat er hier gebeurd is, dat kun je immers niet. Maar je ziet toch aardig vaak mensen zonder beschermende kleding flinke risico's nemen op het bikepark.

[ Voor 20% gewijzigd door daanb14 op 05-11-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:11:
Ik ben ook zeer tevreden over de remote bij Fox, maar goed, ik ben nog niet gevallen. Afkloppen dus.
Nee klopt, nu ik het plaatje er weer bij heb gezocht weet ik het weer, dat was echt zo'n brak ding, dat ging gewoon altijd stuk, een en al design fout. Je hoefde er niet voor te vallen want er komt altijd wel zand in dat mechanisme terecht en dat hing gewoon met een plastic klipje en een veertje in elkaar (echt precies zoals een bic pen dus), een korreltje op de juiste plek was genoeg. Volgens mij zijn de huidige poplocs ook weer heel anders. Hier nog een leuk oud draadje erover (waar ik de foto ook gevonden had): https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=106969
Helaas is er dus weer iemand hard onderuit gegaan op het bikepark in Mook. Ik denk een goede reminder om daar onervaren niet vanaf te gaan en op de bovenste ramp en jumps beschermende kleding te dragen. Als je toch ziet dat er bij zijn die de lastigste afdaling zonder beschermend pak pakken... Ik ga niet invullen wat er hier gebeurd is, dat kun je immers niet. Maar je ziet toch aardig vaak mensen zonder beschermende kleding flinke risico's nemen op het bikepark.
Nouja die drops, waar dit dus gebeurt is, vallen toch nog wel mee? Ik heb altijd meer het idee dat meer durven is en de juiste techniek hebben. Op zich moeten die wel zonder beschermende kleding kunnen vind ik, maar wel met de juiste ervaring, dus rustig opbouwen inderdaad. Lijkt me dus ook dat het daarop is mis gegaan in dit geval, laatste moment twijfel ofzo. Als je hem goed dropt kan ik me hooguit voorstellen dat je op het einde wat baan tekort komt, maar dat kan daar nooit dit resultaat hebben...

Voor wat betreft de zwarte lijn, die zal ik ook niet snel doen zonder bijpassende kleding met mijn Exceed hardtail, ik heb voorlopig nog genoeg progressie te maken op de rode lijn. :+

Edit: Wel een grappige foto dat zo'n gast met een zware bike en full face helm voor het oog van de hulpdiensten dan maar even de laagste drop pakt :D.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 05-11-2021 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:20

steel123

Cryman9

De drops bij bikepark Mook zijn inderdaad perfect aangelegd met ruime aflopende aanloop en bijbehorende perfecte aflopende landing. Je kunt ze bijna als een jump beschouwen.

De drops in bijvoorbeeld Landgraaf vind ik vele malen moeilijker en zijn ook echt drops op langzame snelheid met relatief harde landing. Ook Winterberg of Beringen zijn moelijker.

Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat je daardoor minder hard kan vallen. En mensen zijn ook sneller geneigd om de drops in Mook te pakken dan Landgraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

steel123 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:33:
De drops bij bikepark Mook zijn inderdaad perfect aangelegd met ruime aflopende aanloop en bijbehorende perfecte aflopende landing. Je kunt ze bijna als een jump beschouwen.

De drops in bijvoorbeeld Landgraaf vind ik vele malen moeilijker en zijn ook echt drops op langzame snelheid met relatief harde landing. Ook Winterberg of Beringen zijn moelijker.

Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat je daardoor minder hard kan vallen. En mensen zijn ook sneller geneigd om de drops in Mook te pakken dan Landgraaf.
Ja precies en als je dan op de hoge zit, je gaat toch ineens twijfelen en je knijpt in je remmen kan je op zich wel ongelukkig aan de zijkant er af vallen of onbedoeld een "Mathieu van der Poelletje" doen. Nu ga ik toch een beetje speculeren, maar zoiets zal er toch gebeurt zijn verwacht ik.

Maar in eerste plaats beterschap voor de pechvogel natuurlijk, hopelijk valt het allemaal mee want dit klinkt inderdaad nooit fijn. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 05-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hoe hoog zijn die drops eigenlijk in Mook? En hoe lastig zijn de lijnen in het algemeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

drBunhead schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:31:
Hoe hoog zijn die drops eigenlijk in Mook? En hoe lastig zijn de lijnen in het algemeen?
Volgens mij zijn de drops 28, 80 en 116 centimeter. De lijnen vallen op zich wel mee denk ik, ik kan alleen voor de rode spreken maar een maat van mij zegt dat alles wel te goed doen is, ook op de "zwarte" lijn en hij zit technisch wel op hetzelfde niveau als ik denk ik. Maar persoonlijk vermaak ik me telkens voldoende met die rode lijn, die is voor mij gewoon met een XC hardtail op een leuke snelheid te rijden, ik heb nog niet de behoefte gehad om de zwarte te checken.

Bovendien staan daar ook allemaal waarschuwingsborden bij over beschermende kleding en fullface helmen, dus dan voel ik mij al snel geintimideerd bezwaard :+, zeker als er toch regelmatig nog wel iets gebeurt.

Sowieso kom ik daar zelf ook alleen als onderdeel van de MTB route van Mook, dan pak ik een keer of twee die lijn en dan ga ik weer door, ik ga daar niet de hele ochtend/middag zitten oefenen, zo groot is het allemaal ook niet. Een aantal hier komen er wel vaker volgens mij.

En ik classificeer mezelf als boswielrenner (maar dan wel een lieve :>). Voor een doorgewinterde bikepark-ganger zal het allemaal behoorlijk simpel zijn denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 05-11-2021 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Oke, dat zijn inderdaad niet de hoogste drops, al kan een drop van hoger dan een meter natuurlijk wel behoorlijk voor letsel zorgen.

Hoorde dat ze deze maand bezig zijn met nog een lijn erbij, als die klaar is (en de fiets hersteld is van de Canada trip) maar eens de reis naar het zuiden maken. Altijd leuk als er een "bikeparkachtige" speeltuin redelijk in de buurt zit.

Wel netjes dat overal borden etc staan voor bescherming etc. Weet uit (helaas) ervaring hoeveel een full-face het verschil kan maken bij het verkeerd neerkomen na een jump/drop en vooral dan wat het gebrek eraan oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Kluus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:43:
[...]

Volgens mij zijn de drops 28, 80 en 116 centimeter. De lijnen vallen op zich wel mee denk ik, ik kan alleen voor de rode spreken maar een maat van mij zegt dat alles wel te goed doen is, ook op de "zwarte" lijn en hij zit technisch wel op hetzelfde niveau als ik denk ik. Maar persoonlijk vermaak ik me telkens voldoende met die rode lijn, die is voor mij gewoon met een XC hardtail op een leuke snelheid te rijden, ik heb nog niet de behoefte gehad om de zwarte te checken.

Bovendien staan daar ook allemaal waarschuwingsborden bij over beschermende kleding en fullface helmen, dus dan voel ik mij al snel geintimideerd bezwaard :+, zeker als er toch regelmatig nog wel iets gebeurt.

Sowieso kom ik daar zelf ook alleen als onderdeel van de MTB route van Mook, dan pak ik een keer of twee die lijn en dan ga ik weer door, ik ga daar niet de hele ochtend/middag zitten oefenen, zo groot is het allemaal ook niet. Een aantal hier komen er wel vaker volgens mij.

En ik classificeer mezelf als boswielrenner (maar dan wel een lieve :>). Voor een doorgewinterde bikepark-ganger zal het allemaal behoorlijk simpel zijn denk ik.
Ik zou mijzelf ook classificeren als een boswielrenner, maar ik vermoed met een stuk minder ervaring dan jij. Ik durf de bochten nog niet heel snel te pakken, omdat ik bij de losse stukken gravel in de bochten altijd bang ben weg te gaan glijden. Ik denk gewoon een kwestie van wennen en gaan rijden met lagere bandenspanning. Wel merkte ik dat dit met de Lux Trail al heel veel makkelijker gaat dan met mijn vorige hardtail. Momenteel rijd ik met 1.8 bar. Ik wil denk ik ook een keer aan tubeless gaan, maar ik heb geen boostpomp. Hopelijk is dat geen heel groot probleem, want ik heb al een SKS Twentyniner fietspomp staan. In ieder geval heb ik nu wel al meteen tubeless ready velgen 8) Ik heb nu de standaard Schwalbe Wicked Will voor en Racing Ralph achter erop liggen. Ik vind wel dat de Racing Ralph naar mijn zin in dat soort los zand/gravel bochten aardig snel grip verliest.

Om terug te komen op het bikepark: Als je dan ziet dat er genoeg zijn die de zwarte lijn pakken zonder bescherming en full face helm, vraag ik mij wel echt af waar mensen mee bezig zijn.

Trouwens @Michaelg , ik heb vandaag Canyon nog gebeld met de vraag of de Wera Click Torque A6 die bij de Neuron ertussen past bij de scharnierpunten achter de seat stem er ook bij de Lux (Trail) ertussen past. Zij komen hier per mail nog op terug en mocht die niet passen, met een momentsleutel waarmee zij ertussen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@daanb14 ja eens hoor, ik kom op die rode lijn ook aan de limieten van wat de fiets + ik als rijder kan in die bochtjes na de jumps inderdaad. Vandaar dat ik ook nog voldoende aan mijn trekken kom op die lijn ;).

Oja, ik pomp mijn mountainbike banden gewoon tubeless op met een racefiets vloerpomp, dus een hoge drukpomp, niet eens hoog volume, dat zou dus nóg makkelijker moeten gaan. Dat geld zowel voor mijn nieuwe carbon wielset van @ElGreco als voor de DT X1900’s die origineel bij de fiets zaten en zitten die laatste ook niet in je Lux toevallig?

Alleen met mijn racefietswielen+banden is het nog een beetje gedoe, daarvoor heb ik nu eindelijk eens een compressor besteld bij de goede sint ;).

[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 05-11-2021 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik gebruik inmiddels al 3 jaar een omgebouwde onkruidspuit van de Aktion in combinatie met een 11 bar bbb pomp om m'n tubeless banden mee te zetten. Gaat prima en veel goedkoper dan alle alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
@daanb14 @Kluus Ik heb ook een SKS Twentyniner maar gebruik voor de band erop krijgen toch altijd mijn oude SKS high pressure pomp. De Twentyniner heeft zo'n aansluiting die zelf kiest waar de lucht heen gaan afhankelijk van waar die tegendruk krijgt. Als die geen tegendruk krijgt gebruikt die gewoon presta en schrader tegelijk.

Misschien dat er een goeie manier is om dat te voorkomen maar momenteel vind ik het daar echt waardeloos voor.

(En morgen maar weer eens kijken hoe het er op Schoorl erbij ligt. Met de regen van de laatste tijd zou het er toch strak bij moeten liggen)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Mijn bijdrage voor vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cG6xcpSAAKfAKMguzqs7xcdRY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4updWJzsoxILzxepB4NsMYNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-4jzzeF4wZPrc0ALN4E-xh_I30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In0o8vVYmbys0zgH8HIBIt3O.jpg?f=fotoalbum_large

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Kluus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:48:
@daanb14 ja eens hoor, ik kom op die rode lijn ook aan de limieten van wat de fiets + ik als rijder kan in die bochtjes na de jumps inderdaad. Vandaar dat ik ook nog voldoende aan mijn trekken kom op die lijn ;).

Oja, ik pomp mijn mountainbike banden gewoon tubeless op met een racefiets vloerpomp, dus een hoge drukpomp, niet eens hoog volume, dat zou dus nóg makkelijker moeten gaan. Dat geld zowel voor mijn nieuwe carbon wielset van @ElGreco als voor de DT X1900’s die origineel bij de fiets zaten en zitten die laatste ook niet in je Lux toevallig?

Alleen met mijn racefietswielen+banden is het nog een beetje gedoe, daarvoor heb ik nu eindelijk eens een compressor besteld bij de goede sint ;).
Dat klopt! Ik heb er ook X1900 wielen onder liggen. Blijkbaar hebben die sinds dit jaar ook de Ratchet LN freehub in de 370-naven zitten. Gelukkig hebben wij thuis een compressor staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
daanb14 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:18:
[...]

Trouwens @Michaelg , ik heb vandaag Canyon nog gebeld met de vraag of de Wera Click Torque A6 die bij de Neuron ertussen past bij de scharnierpunten achter de seat stem er ook bij de Lux (Trail) ertussen past. Zij komen hier per mail nog op terug en mocht die niet passen, met een momentsleutel waarmee zij ertussen komen.
Per mail heb ik al reactie hier op gehad en zij adviseren die Wera. Die gaat dus hier maar op de verlanglijst (net zoals 300 andere producten 😅😅).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
"net zoals 300 andere producten", jup, heel erg herkenbaar. Ik dacht goed met geld om te kunnen gaan, maar toen ging ik mountainbiken... De primaire dingen als helm met goede bescherming, goede broeken, een super vette fiets, SPD-schoenen, CamelBak en gereedschap is binnen. Nu wil ik nog een keer een mooi thermo ondershirt, nieuw zomershirt, wintershirt, waterbestendige sokken en spullen om de banden tubeless te gaan maken. Het is een dure hobby😅Het is echter gewoon zo ontiegelijk leuk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Altijd goed om te doen. Op een single track ook altijd goed om hier op te letten. Hiermee kun je elkaar toch mooi helpen om het veilig te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door daanb14 op 05-11-2021 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Heb jij nou zomaar die zorgvuldig geplaatste "TTF" verwijderd? :( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Grrr… zet mijn fiets tegen de schuur aan. Glijd deze weg. Boven buis van fiets enorme kras/laklaag weg, derailleur hanger krom en kras op AXS derailleur. Was wel even zuur. Vind dit soort dingen minder zuur als je tijdens fietsen onderuit gaat. Dat hoort erbij ;-)

Eén van de schroeven van de hanger was wel erg roestig. Wilde de oude nog hanger nog recht buigen met een tool, maar toch nieuwe erop gezet die had ik gelukkig nog liggen. En gelijk nieuwe besteld, maar die prijzen. 30,- ….. Alles weer opnieuw afgesteld en schakelt weer zoals het hoort.

Mijn vrouw kwam met het idee om het frame keer opnieuw te laten spuiten. Zelfde basis kleur als nu, maar dan zonder logo’s etc. Vandaag maar offerte opgevraagd wat het gaat kosten. Wie weet iets voor na de zomer volgend jaar…. Verwacht dat dit geen goedkoop klusje gaat zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 06-11-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

O dat is balen zeg :-( foto?

Je zou ook een spotrepair kunnen laten uitvoeren door een ervaren spuiter. Mogelijk voor enkele tientjes klaar, en onzichtbaar nadien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Toen ik fiets zag wegglijden langs de scherpe rand van de schuifdeur. Dat deed even pijn. Niet op de gevoelige plaat vastgelegd. Vond op dat moment al zuur zat. Eerst gekeken wat er mis was met derailleur/schakelen. En dat gefixed.

Als ik frame laat repareren. Dan laat ik hem volledig spuiten in de Basis kleur. Die vinden wij super, maar de rode (Scott) accenten hadden wel achterwegen gelaten mogen worden. Dit is iets om volgend jaar naar te kijken als cassette aan vervanging toe is. Dan moet BB er toch uit. In verband met ombouw naar SRAM. Dat is mooi moment om fiets volledig te strippen en eventueel te laten spuiten. En als nieuw weer op te bouwen. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 06-11-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daan_ schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:54:
Vandaag maar offerte opgevraagd wat het gaat kosten. Wie weet iets voor na de zomer volgend jaar…. Verwacht dat dit geen goedkoop klusje gaat zijn.
Het spuiten van mijn project 12 kostte 375,- incl vork. Je kan nog beter een 2K spuitbus kopen en het zelf doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ieder zijn vak. Laat het liever aan vakman/vrouw over. Ga zelf niet zitten klooien met schuren, verf mengen, spuiten etc. Om vervolgens alsnog uit te besteden, omdat resultaat ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:56:
Toen ik fiets zag wegglijden langs de scherpe rand van de schuifdeur. Dat deed even pijn. Niet op de gevoelige plaat vastgelegd. Vond op dat moment al zuur zat. Eerst gekeken wat er mis was met derailleur/schakelen. En dat gefixed.

Als ik frame laat repareren. Dan laat ik hem volledig spuiten in de Basis kleur. Die vinden wij super, maar de rode (Scott) accenten hadden wel achterwegen gelaten mogen worden. Dit is iets om volgend jaar naar te kijken als cassette aan vervanging toe is. Dan moet BB er toch uit. In verband met ombouw naar SRAM. Dat is mooi moment om fiets volledig te strippen en eventueel te laten spuiten. En als nieuw weer op te bouwen. :D
Heb je nog een Scott nast de Neuron, of begrijp ik je reactie verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

McLambo schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:51:
[...]

Heb je nog een Scott nast de Neuron, of begrijp ik je reactie verkeerd?
Naast de hardtail nog een fully. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
Heeft er iemand ervaring met de Timber bel? (https://www.mtbbell.com/)

Ik ben namelijk op zoek naar een bel voor op de MTB. Deze lijkt te voldoen aan m'n 3 eisen: makkelijk te bedienen, luid genoeg, niet opvallend.

Andere suggesties zijn ook welkom 😊

Steam: McKluit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:41

Rmg

Kluit schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:31:
Heeft er iemand ervaring met de Timber bel? (https://www.mtbbell.com/)

Ik ben namelijk op zoek naar een bel voor op de MTB. Deze lijkt te voldoen aan m'n 3 eisen: makkelijk te bedienen, luid genoeg, niet opvallend.

Andere suggesties zijn ook welkom 😊
Vind zo'n Timber koeienbel nogal opvallend persoonlijk.

Ik had een imitatie knog oi, viel niet op en luid genoeg. De volgende keer dat ik bij de lbs/mantel ben neem ik 2 originele knog oi's mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

ik gebruik al jaren deze:

https://www.decathlon.be/...-p-513?mc=8177653&c=ZWART

Dubbele ting-ting, zeer luid en zuiver. Crash je? dan heb je voor 4 euro weer een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58
Vraagje voor de specialisten. Moet ik nu een 31 of 32 tand vervanger bestellen? |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUZ8R3opAj20nVrzjGBe4dxMxRo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5xh2Bu49hbeCfmavxb2TT7s.jpg?f=fotoalbum_small

Wel bijzonder dat ik er tijdens het fietsen nooit iets van gemerkt heb.
Los van de missende tand, stond hij toch al op de nominatie om vervangen te worden, dus straks maar eens kijken wat er nog leverbaar is....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:18
ydderf schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:06:
Los van de missende tand, stond hij toch al op de nominatie om vervangen te worden, dus straks maar eens kijken wat er nog leverbaar is....
Inderdaad apart dat je er niks van gemerkt hebt... ligt wellicht ook aan het gebruik van de fiets? O-) Heb dit zelf eigenlijk nog niet echt meegemaakt, dus zou niet weten hoe je het kan voorkomen :P

Verder zijn die chainrings nog wel te vinden, zie bijv. Bike-Discount (klik)
(Even uitgaande van 9-speed, 3x-setup)

Iets anders nog: vandaag voor het eerst de route Schoorl gereden (gelijk maar 2x gedaan); toch best een vette route d:)b aantal mooie afdalingen en uitzichten. Helaas normaal wel wat ver weg voor mij (150 km :Z ).

Gelukkig hier (in de buurt van Breda) ook genoeg te doen qua routes ;)

[ Voor 16% gewijzigd door -Eraser- op 07-11-2021 21:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:52
Als je hem aanzet vind ik hem aardig opvallend. Hier in NL is het wordt het vaak als opdringerig ervaren als je al 2x belt, dit ding blijft bellen. Als wandelaar/fietser zou ik denken, wat komt hier nou weer aan?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:29
ydderf schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:06:
Vraagje voor de specialisten. Moet ik nu een 31 of 32 tand vervanger bestellen? |:(
[Afbeelding]

Niet, want de 'kracht' schuift direct door naar de volgende tand die wel grip heeft.

Je merkt meer als de tanden dusdanig versleten zijn dat de ketting er niet meer lekker in valt (of de ketting versleten is.

Je moet een redelijke reeks aan tanden missen wil je er iets van merken.
Scheve tanden merk je wel gelijk :+ Want dan moet je elke keer je ketting er weer op leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
Rmg schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:54:
[...]

Vind zo'n Timber koeienbel nogal opvallend persoonlijk.

Ik had een imitatie knog oi, viel niet op en luid genoeg. De volgende keer dat ik bij de lbs/mantel ben neem ik 2 originele knog oi's mee.
Deze ziet er top uit, maar de matige reviews schrikte me wat af. Vooral dat die niet luid genoeg was en dat het veertje niet lekker werkt.
McLambo schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:57:
ik gebruik al jaren deze:

https://www.decathlon.be/...-p-513?mc=8177653&c=ZWART

Dubbele ting-ting, zeer luid en zuiver. Crash je? dan heb je voor 4 euro weer een nieuwe
Die ziet er goed uit, zeker voor die prijs :) Volgens mij heeft mn zoontje de fel blauwe :+
LordSinclair schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:36:
[...]

Als je hem aanzet vind ik hem aardig opvallend. Hier in NL is het wordt het vaak als opdringerig ervaren als je al 2x belt, dit ding blijft bellen. Als wandelaar/fietser zou ik denken, wat komt hier nou weer aan?
Hmm goed dat ik de vraag hier heb neergezet. Op een marketing filmpje klonk het als een mooie oplossing. :X
Ik ga de Decathlon eerst proberen. Valt die tegen dan haal ik de Knog. Thanks voor de reacties!

Steam: McKluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Nieuwe Canyon Neuron CF 2022 staan ook online, en nog wat leverbaar

Model dat ik vorig jaar(2020) kocht is nu 700 euro duurder 7(8)7 (maar wel heel sexy in Stealth)
Componenten zijn wel een tikkie beter geworden zie ik. Specs kruipen langzaam omhoog, ook bij de overige variant CF8

https://www.canyon.com/nl...ar_3162_pv_rahmenfarbe=BK

[ Voor 22% gewijzigd door McLambo op 08-11-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 16:14

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Kluit schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:00:
[...]

Hmm goed dat ik de vraag hier heb neergezet. Op een marketing filmpje klonk het als een mooie oplossing. :X
Ik ga de Decathlon eerst proberen. Valt die tegen dan haal ik de Knog. Thanks voor de reacties!
Ik heb een Spurcycle kloon van Ali en dat werkt heef effectief.
Bij Decathlon hebben ze ook iets dat daar op lijkt.
Ik zou kijken of je bij een Decatlon in de winkel bellen kunt testen.
Dan heb je direct een gevoel bij geluid, bediening en degelijkheid.

[ Voor 19% gewijzigd door magic_nl op 08-11-2021 09:12 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:17
Als je iets van een garmin/wahoo hebt is de hide my bell ook een goede. Die is makkelijk te bedienen en ook best wel luid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
ik had deze knog voor de racefiets van mijn vrouw erbij besteld:
https://www.canyon.com/nl...00098_pv_produktgroesse=L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/equZpghm0iJB9HNtYVRr5mB8FD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQkCRqhNdTfKsg5K8MjpBca4.png?f=fotoalbum_large

maar die valt best tegen.. geluid is vrij zacht en hij is zaterdag afgebroken na 2 maanden ofzo.. ga nog wel even kijken of ze een nieuwe gaan opsturen.. maar ik zou er niet opnieuw 20 euro aan uitgeven

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Michaelg schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:19:
[...]

Per mail heb ik al reactie hier op gehad en zij adviseren die Wera. Die gaat dus hier maar op de verlanglijst (net zoals 300 andere producten 😅😅).
https://www.bike-discount...ntschluessel-1/4-2-5-25nm

Zojuist in de zak van de sint gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Prulleman schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:43:
ik had deze knog voor de racefiets van mijn vrouw erbij besteld:
https://www.canyon.com/nl...00098_pv_produktgroesse=L
[Afbeelding]

maar die valt best tegen.. geluid is vrij zacht en hij is zaterdag afgebroken na 2 maanden ofzo.. ga nog wel even kijken of ze een nieuwe gaan opsturen.. maar ik zou er niet opnieuw 20 euro aan uitgeven
Hier juist een positieve ervaring met de originele knog oi.
Had eerst een aliexpress kopie ervan geprobeerd op mijn mtb en die deed het op zich prima, maar galmde niet heel hard door.
Daarna een originele knog oi op mijn racefiets gezet en die doet het al bijna anderhalf jaar perfect. Galmt mooi hard door en vind em een stuk mooier/minder opvallend eruit zien.

edit:
Op mijn nieuwe racefiets heb ik een originele hideMyBell. Doet het prima, maar als ik eerlijk ben vind ik de Knog Oi harder klinken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door NewbieNeo op 08-11-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 19:53
@Prulleman 2 vrienden van me hebben die Knog ook, echt de slechste bel ever. Ziet er mooi uit, maar waar hij voor bedoelt is, daar faalt hij grandioos. Geluid is echt te zacht. Ik heb zelf een Hide my bell en die werkt super. Zelfs als ik op 20 meter bel springen wandelaars nog verschrikt opzij omdat ze denken dat ik vlakbij ben, zo hard gaat het :Y

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:51
Iemand misschien een idee of ik onderstaande remote lock kan upgraden op de voorvork (Rockshox recon gold RL)?

Enkele malen gehad dat deze los schiet... de bevestiging van de kabel is erg fragiel en je mag/kan het niet heel erg vast zetten, dus dacht misschien is er een upgrade (zonder direct je vork te updaten) voor waarbij dit wat degelijker is bevestigd? Zijn er alternatieven? Of gewoon tips voor een updgrade van de voorvork? :+ Is dit bij een FOX 32 oid ook zo bevestigd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y71Jhurv5e2iVzIB3jL2TQOm5TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBSct4SJlNdGoZ8iFKRl7S7T.jpg?f=fotoalbum_large
*op de foto boven is de kabel reeds los voor alle duidelijkheid

En een andere vraag, iemand ervaring met een dynaplug voor mtb? Ik heb nu een gelijkwaardig product van Sahmurai Sword, dat werkt perfect, maar ben op zoek naar iets compacters...

Liefst iets met een (alu) case en NIET voor in de stuurdoppen, iemand nog tips voor een leuke tubeless repair kitje wat je dus makkelijk in je achterzak mee kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

RR46 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:45:

En een andere vraag, iemand ervaring met een dynaplug voor mtb? Ik heb nu een gelijkwaardig product van Sahmurai Sword, dat werkt perfect, maar ben op zoek naar iets compacters...

Liefst iets met een (alu) case en NIET voor in de stuurdoppen, iemand nog tips voor een leuke tubeless repair kitje wat je dus makkelijk in je achterzak mee kunt nemen?
https://www.decathlon.nl/...rom=32&mc=8332904&size=32 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
McLambo schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:32:

Model dat ik vorig jaar(2020) kocht is nu 700 euro duurder 7(8)7 (maar wel heel sexy in Stealth)
Componenten zijn wel een tikkie beter geworden zie ik. Specs kruipen langzaam omhoog, ook bij de overige variant CF8

Zie ik nou goed dat ze bevestiging van het scharnierpunt achter de seat tube verder naar achteren hebben gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:51
Dank voor het meedenken... maar zo'n soortgelijk setje heb ik (naar volle tevredenheid op functioneel gebied). Alleen wil ik dus iets kleiners, a la dynaplug of vergelijkwaardigs...

En dat het dan een paar tientjes kost (en voldoet aan functionaliteit EN afmetingen), prima ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
McLambo schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:32:

4800 euro en dan heb je nog maar GX groep... godverdomme zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:38:
[...]

Dank voor het meedenken... maar zo'n soortgelijk setje heb ik (naar volle tevredenheid op functioneel gebied). Alleen wil ik dus iets kleiners, a la dynaplug of vergelijkwaardigs...

En dat het dan een paar tientjes kost (en voldoet aan functionaliteit EN afmetingen), prima ;-)
Ik heb een dynaplug, maar nog geen MTB ervaringen.

De keer dat ik hem nodig had was voor voor de racefiets, toen kreeg ik hem niet (op tijd) in het gat gedouwd, maar ja dan praat je dus over hogere druk, minder volume en minder sealant. Waarschijnlijk was een plug bij gaatje van dat formaat in een MTB band niet eens nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:12:
[...]

Zie ik nou goed dat ze bevestiging van het scharnierpunt achter de seat tube verder naar achteren hebben gezet?
Ik zie nog steeds M62 op de product foto's staan, dus verwacht van niet.
Zit ook een beste plek in de lak op een van de product foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@RR46 voor wat betreft je lockout vraag, zou zo’n ding passen?
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/assets/p/i/1280x960/87226.jpg

Je hebt dan geen remote meer maar bent daarmee ook van een hoop gedoe af. En zoals hierboven al gezegd is het toch maar de vraag wat een lockout toe voegt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Kluus schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:32:
@RR46 voor wat betreft je lockout vraag, zou zo’n ding passen?
[Afbeelding]

Je hebt dan geen remote meer maar bent daarmee ook van een hoop gedoe af. En zoals hierboven al gezegd is het toch maar de vraag wat een lockout toe voegt ;).
Werkt helaas niet zo. Voor een remote is de valve spring loaded voor een friction cap niet. Meestal moet je de hele demper vervangen om van lockout naar friction cap te gaan. De selector is daar een integraal onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:37
RR46 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ik heb deze van Lezyne aan m'n zadelpen hangen samen met één CO2 capsule. één keer gebruikt op m'n gravelbike zonder het CO2 patroon maar heeft mij toen iig naar het dichtstbijzijnde dorp kunnen brengen om een binnenband te laten plaatsen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sjoewe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:14:
[...]

Werkt helaas niet zo. Voor een remote is de valve spring loaded voor een friction cap niet. Meestal moet je de hele demper vervangen om van lockout naar friction cap te gaan. De selector is daar een integraal onderdeel van.
Ah das balen, ik heb hier ook ooit naar zitten kijken voor mijn RS Reba vroeger, vandaar. Echter nooit zo ver gekomen om uit te zoeken hoe je het zou moeten installeren, ik dacht dat het misschien mogelijk was de veer te verwijderen, maar dat is dus niet zo...

Op mijn huidige fiets heb ik een Fox 32 vork, daar heb ik geen klachten over de remote. Bevestigingsmechanisme op de vork zelf is echter wel redelijk hetzelfde en om nou een hele nieuwe vork te kopen voor de lockout... ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-11-2021 13:30 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:27
15 oktober een Grand Canyon 6 besteld en vandaag al ontvangen! Verwachting was half/midden december maar lopen blijkbaar goed op schema daar :*)

Deze week het eerste ritje maken, ben benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ_0tl7OB6QtDumpvckwUXNB0p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlrmXveYHsh4dlk88CfezFE4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:44:
[...]

4800 euro en dan heb je nog maar GX groep... godverdomme zeg.
wel GX AXS, dus die is al snel 400 euro duurder volgens mij, daarnaast heb je fox factory vering, wat ook een de duurste serie is.. en carbon velgen..

je hebt dus best een aardige fiets voor dat geld :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Laatst online: 15:58

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Die Grand Canyon 6 heeft een iets ander frame bij het balhoofd dan op de site of hangt dat af van de frame maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wreckerrm schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:48:
Die Grand Canyon 6 heeft een iets ander frame bij het balhoofd dan op de site of hangt dat af van de frame maat?
de foto op de site zal een kleinere maat zijn met een kortere head tube, waardoor de top en downtube dus tegen elkaar aankomen. Bij een grotere maat met een langere head tube, heb je wel de ruimte tussen de top/down tube

klein (van de site)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CbpPURSmzrmid4SkylXCbbOblA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VcMVHomSmybhWQrjKjPgqG36.png?f=user_large

met name de XL gaat flink omhoog qua HT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A889l7IVFOg1MkzNpc7bI_rFvfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r5YLEdYDTr07X3XPmlMGzSNE.png?f=user_large
Ik gok dat de foto op de site een M is en @Kadketz een L of XL heeft

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 08-11-2021 16:00 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Kadketz schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:31:
15 oktober een Grand Canyon 6 besteld en vandaag al ontvangen! Verwachting was half/midden december maar lopen blijkbaar goed op schema daar :*)

[Afbeelding]
Awww brings back memories :'(

jaren lang veel plezier gehad van de Grand Canyon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:53
Sjoewe schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:14:
[...]
Je kan het een keer nakijken in de technische tekeningen van Rockshox. Zelf ben ik op de SID wel overgestapt van remote naar een knop op de vork door enkel het knopje van €9 te bestellen. Bij de set wordt een O-ring geleverd die zorgt voor de weerstand. Het is even zoeken voor alles pirma zit, maar het lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ok, dat is wel fijn, maar volgens mijn is het niet bij alle dempers zo eenvoudig. Bij mijn oude RS vork kon het niet zonder 'm helemaal om te bouwen met een kit van 100+ euro. Maar ik weet het type niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Vandaag eerste echte rit gemaakt. Gelijk een aantal issues gespot

SPD pedaal moet anders afgesteld worden, kom er niet lekker uit los
Plaatjes moeten anders
Remote lockout bedienen moet opzij, zit in de weg
Wil dikkere en zachtere handvaten
30T voor is te klein voor mijn gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:18
418O2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:29:
Wil dikkere en zachtere handvaten
ESI Chunky? (Eventueel de "Extra Chunky" :7 )

Zijn gemaakt van een soort schuimrubber en bieden dus ook nog wel wat demping, en veel grip. Kunnen ook wel vrij snel slijten (als je met je stuur ergens langs gaat bijv.)

Overigens heb ik die eerste zelf ooit bij de lokale fietsenmaker gehaald, voor dezelfde prijs als online, inclusief montage (was op de mtb gekomen), misschien een tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
-Eraser- schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:36:
[...]

ESI Chunky? (Eventueel de "Extra Chunky" :7 )

Zijn gemaakt van een soort schuimrubber en bieden dus ook nog wel wat demping, en veel grip. Kunnen ook wel vrij snel slijten (als je met je stuur ergens langs gaat bijv.)

Overigens heb ik die eerste zelf ooit bij de lokale fietsenmaker gehaald, voor dezelfde prijs als online, inclusief montage (was op de mtb gekomen), misschien een tip ;)
Daar kwam @wisselwerking ook al mee, maar de e gaf aan dat ze niet heel lang mee gaan.

Deze leken me ook wel fijn

https://www.futurumshop.n...handvat-grijs-zwart.phtml

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 02-07 22:34
Kadketz schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:31:

[Afbeelding]
Mooie fiets! Aangezien het een Canyon is, heb je zelf het stuur moeten monteren?
Check even de kabel van je voorrem. Deze loopt nu achter de voorvork/balhoofd langs.
Lijkt me niet de bedoeling.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
wezep schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:19:
[...]

Mooie fiets! Aangezien het een Canyon is, heb je zelf het stuur moeten monteren?
Check even de kabel van je voorrem. Deze loopt nu achter de voorvork/balhoofd langs.
Lijkt me niet de bedoeling.
Dat is duidelijk voor de barspins. Moet wel de ruimte hebben met de remkabel daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:38:
[...]

Daar kwam @wisselwerking ook al mee, maar de e gaf aan dat ze niet heel lang mee gaan.

Deze leken me ook wel fijn

https://www.futurumshop.n...handvat-grijs-zwart.phtml
Van die laatste krijg ik al blaren als ik naar de foto kijk, misschien valt het mee hoor maar ze zien er uit alsof je die wel met handschoenen moet gebruiken.

Je hebt ook nog deze: https://www.mantel.com/ergon-ga2-fat heb zelf de gewone GA2, bevallen goed en lijken lang mee te gaan (in ieder geval tot nu toe ~6000km zonder zichtbare slijtage).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 08-11-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Kluus Handschoenen draag ik sowieso (roeckl morgex), ook ivm veiligheid en voor nog meer demping. Maar zal ze bekijken :)

Voor de duidelijkheid: ik ben een wielrenner die begint met mtb'en nu :) heb een 100 en 200 km rit in de planning (eind november en eind december)

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 08-11-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:25:
@Kluus Handschoenen draag ik sowieso (roeckl morgex), ook ivm veiligheid en voor nog meer demping. Maar zal ze bekijken :)

Voor de duidelijkheid: ik ben een wielrenner die begint met mtb'en nu :) heb een 100 en 200 km rit in de planning (eind november en eind december)
Voor die Ergons heb je ook wel handschoenen nodig voor een beetje rit, blijft toch rubber. Maar je komt nog wel weg met een korte rit zonder, als het zo uit komt, zonder dat gelijk je hele handen open liggen.

Algemeen zijn die Ergons wel goede (en populaire) grips in ieder geval. Lizard skins ken ik persoonlijk alleen van (het veel te dure) stuurlint waaraan ze ook hun naam ontlenen... ;) Maar op zich krijgen die grips ook wel prima beoordelingen zo te zien.

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 08-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:25:

Jij komt toch al wel een tijdje voorbij in dit topic trouwens? Je hebt mooie uitdagingen in het vooruitzicht in ieder geval, vooral die 200km. Drenthe200 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Hier de Ergon GE1 deep mos, bevallen mij prima! Had ook de evo factory besteld maar die vond ik minder mooi.

[ Voor 49% gewijzigd door R0y. op 08-11-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Kluus schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:20:
[...]

Jij komt toch al wel een tijdje voorbij in dit topic trouwens? Je hebt mooie uitdagingen in het vooruitzicht in ieder geval, vooral die 200km. Drenthe200 toch?
Jawel, maar was meer op de racefiets bezig en heb er een tijdje uitgelegen met een sleutelbeenbreuk.

Drenthe200 inderdaad. Eind deze maand eerst Zuidlaren 100, dat wordt een beetje de graadmeter om te kijken of 200 haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:27
Prulleman schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:58:
[...]

de foto op de site zal een kleinere maat zijn met een kortere head tube, waardoor de top en downtube dus tegen elkaar aankomen. Bij een grotere maat met een langere head tube, heb je wel de ruimte tussen de top/down tube

klein (van de site)
[Afbeelding]

met name de XL gaat flink omhoog qua HT
[Afbeelding]
Ik gok dat de foto op de site een M is en @Kadketz een L of XL heeft
Klopt, ik heb maat L.
Pagina: 1 ... 166 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic