Hoi allemaal,
Ik wil dit jaar zo'n 1x in de week lekker gaan mountainbiken in het bos. Ik woon op de Veluwe dus kan hier mooi fietsen.
Nu heb ik een budget van rond de 500 euro voor een goede fiets. 550 is wel echt het maximum. Ik ben nog een beginner en door alle opties en dergelijke zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben zelf 173cm lang.
Ik hoor graag jullie advies over de volgende drie mountainbikes:
Mountainbike 1: Bulls Copperhead 3 XT uit 2014 - Framemaat 46 met 27,5 inch wielen
Deze fiets kan ik kopen van iemand en kost me 550 euro. Ik vind het moeilijk om dit te rechtvaardigen omdat ik 550 euro veel geld vind voor een fiets van 7 jaar oud. Maar graag jullie advies! De verkoper zegt dat de tandwielen nog goed zijn (hij heeft een mountainbike-service, dus hij zal het wel weten). Dit zijn de specificaties (zegt mij niet zoveel):
Frame : 7005 superlite aluminium, triple butted
Voorvork : Rock Shox Reba RL 27,5 Solo Air, 100 mm, pushloc remote lockout
Achterderailleur : Shimano Deore XT 3 x 10-speed, shadow
Voorderailleur : Shimano Deore XT
Shifters : Shimano Deore XT
Remmen : Shimano Deore Ice Tech hydraulic disc 180/180 mm
Crankset : Shimano, 42/32/24T - PRESS FIT
Cassette : Shimano FC-M622, 40/30/22T - PRESS FIT
Velgen : BULLS XC-25D LITE
Naven : Shimano Deore XT
Spaken : stainless
Banden : Schwalbe Rocket Ron Evolution Folding 27,5 x 2.25
Zadel : Selle Royal Respiro Sport, Copperhead Design
Zadelpen : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Stuur : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Gewicht: 11,3 kg
Mountainbike 2: Trek Marlin 5 2021 model - 29 inch wielen
Deze fiets kan ik aanschaffen voor de adviesprijs van 529 euro. Deze heeft een shifter van Shimano Altus en een derailleur van Shimano Tourney. Deze termen zeggen mij niet zoveel, maar ik heb me laten vertellen dat dit minder goed is dan Shimano XT. Echter is dit wel een nieuwe fiets ten opzichte van eentje uit 2014 en ik kan me indenken dat de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar ook niet stil hebben gestaan.
Hier staan de specificaties:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/mountainbikes/xc-mountainbikes/marlin/marlin-5/p/33136/
Mountainbike 3: Rockrider ST530 van de Decathlon 27,5 inch wielen
Ik zag in een aantal threads van dit forum verwezen werd naar Decathlon. Blijkbaar leveren zij goede fietsen tegen een goede prijs. Ik zie zo het verschil tussen de fietsen van Decathlon niet, alleen dat er prijsverschillen zijn.
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-st-530-27-5-1x9-speed-rockrider-microshift/_/R-p-311274?mc=8582845&c=ZWART
Dit waren ze, graag jullie advies gevraagd! Ik ben vooral bang om een tweedehands fiets te kopen en daarna heel veel kosten kwijt ben aan slijtdelen.
Onwijs bedankt alvast!
Sportieve groet,
Roy