Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:12:
[...]

zadelpijn is voor een deel wennen, maar ook zeker de juiste maat (breedte en vorm) zadel + een actieve rijstijl (waarbij je dus regelmatig uit het zadel komt ipv lekker blijven zitten :))
Klopt, vooral dat laatste zal wel een verschil maken, nu is het een rondje geweest waarbij ik vooral op het zadel zat :+
sOid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Hmm die kleur is mooier dan van mijn X-Caliber 9 :+ Oh en doe jezelf een lol en zet er andere pedalen op!
Thanks! Ik ben er heel blij mee! Pedalen volgen :P

[ Voor 14% gewijzigd door rCk op 08-03-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:49
Gisteren weer eens 4 rondjes Dorst gedaan, blijft echt een geweldige track, echt van genoten. Ondanks dat het redelijk druk was heb ik mijzelf daar niet aan gestoord, bied vaak mogelijkheden om even uit te rusten.

Viel me wel op dat veel MTB'ers tegenwoordig sneakers dragen :+
Met mijn flats kreeg ik nog de opmerking dat ik eens een keer clicks moest proberen, van een oudere biker die ik dus niet bij kon houden :+

[ Voor 20% gewijzigd door Strider op 08-03-2021 13:36 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:08
Strider schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:34:
Gisteren weer eens 4 rondjes Dorst gedaan, blijft echt een geweldige track, echt van genoten. Ondanks dat het redelijk druk was heb ik mijzelf daar niet aan gestoord, bied vaak mogelijkheden om even uit te rusten.

Viel me wel op dat veel MTB'ers tegenwoordig sneakers dragen :+
Met mijn flats kreeg ik nog de opmerking dat ik eens een keer clicks moest proberen, van een oudere biker die ik dus niet bij kon houden :+
Ah, mijn thuisrondje ;) in het weekend hangt het er ook nog wel vanaf hoe laat je gaat. Zaterdag, bijvoorbeeld, was ik rond 14.00 vertrokken, en dan kun je prima doorfietsen met af en toe wat inhalen.

En flats vs. SPD blijft natuurlijk een eeuwige discusse :P zelf tot nu alleen maar met flats gereden (PR op Dorst is 24:23).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zal me hier ook maar eens 'fatsoenlijk melden' :)

Sinds 2017 in het bezit van een Cube LTD SL hardtail, heerlijke bak maar eigenlijk vorig jaar pas echt een fietsritme gekregen en goed aan de conditie en fitheid kunnen werken. Begin oktober helaas een flinke smak gemaakt en mijn rib gebroken (Stadsbos 013).. Sindsdien toch wat angst tussen de oren en de eerste maand ongelofelijk veel pijn gehad.. Begin dit jaar dus ook wat angst om weer op de fiets te klimmen..

Gelukkig meteen na de flinke vorstperiode weer aan de slag gegaan en gemerkt dat ik weer 'opnieuw' kon beginnen. Ondertussen er zo'n 275KM opzitten in een maandje tijd. Voornamelijk Stadsbos 013, de duinen om de hoek en binnenkort weer groot rondje Dorst. Op die drie routes gaan de meeste KM's gemaakt worden is de verwachting. Onderhoud aan de bike ook net gedaan dus ik ben klaar voor een fijn seizoen! Sinds vorige week ook een Garmin Edge 130 op de bike gezet en probeer zo vaak mogelijk met een hartslagmeter te fietsen zodat ik mijzelf wat in toom houd en eind van de zomer hopelijk wat kilo's kwijt ben. Aangezien dat vorig jaar ook lekker ging verwacht ik nu niet anders :)

Altijd leuk om hier mee te lezen, dank voor de tips die ik 'stiekem' opdeed ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Is de beste pedaal niet de pedaal waar je comfortabel en zeker op voelt? Of dit nu SPD of flats is. Heb zelf niet gevoel dat ik sneller ben met SPD. Voor sommige rondjes vind ik SPD wel prettige fietsen.

[ Voor 99% gewijzigd door Daan_ op 08-03-2021 14:12 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:10
-Eraser- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Ah, mijn thuisrondje ;) in het weekend hangt het er ook nog wel vanaf hoe laat je gaat. Zaterdag, bijvoorbeeld, was ik rond 14.00 vertrokken, en dan kun je prima doorfietsen met af en toe wat inhalen.

En flats vs. SPD blijft natuurlijk een eeuwige discusse :P zelf tot nu alleen maar met flats gereden (PR op Dorst is 24:23).
Dorst is natuurlijk wel een echt XC rondje, ik kan me niet echt herinneren wanneer ik daar een voetje aan de grond moest zetten.. (waarschijnlijk een keer toen het extreem mul was, maar dan eerder bij CK of Vrachelen dan Dorst). Als je een beetje gewend bent aan SPD, dan kan ik me niet voorstellen dat je er op Dorst hinder van hebt (meestal angst om tijdig uit te klikken). Er genoeg plekken waar dat wel een rol speelt (de trail tour limburg was bv geen goed idee met SPD).
Aan de andere kant, als je goed je power kwijt kan met flats, dan zal je er ook echt niet significant langzamer mee zijn op Dorst.

Kwestie van voorkeur en gewenning.

Zoals @Daan_ ook aangeeft :) Op normale routes en NL, maar ook waar ik tot nu toe heb gereden in de Ardennen voel ik me het beste met SPD, ik ben zo gewend om vast te zitten. IK heb verder ook niet echt de ambitie om extreme zaken als supersteile afdalingen of mega drops op te zoeken. De Trailtour limburg was wel iets teveel buiten mijn comfortzone, dat zou ik nog weleens willen proberen met een andere fiets (dus geen xc hardtail met spd :D). Maar 90% van mijn tijd geniet ik gewoon van het -simpele- XC werk in het vlakke brabant. (maar een vlak rondje op goeie snelheid is ook andere koek ;))

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:06:

Is de beste pedaal niet de pedaal waar je comfortabel en zeker op voelt?
De vraag stellen is hem beantwoorden natuurlijk.

Ik had voor de MTB al een racefiets, en daar had ik SPD pedalen op zitten. Die schoenen heb ik ook gebruikt voor de MTB, dus ik ben het gewend. Echter lees ik ook vaak genoeg dat het voor je techniek beter is om met flats te rijden, dus dat trekt ook wel een beetje. Maar ja, dan ga je moeten investeren in pedalen en schoenen..

Ik blijf dus lekker bij SPD, maar als iemand anders op andere pedalen fietst is dat natuurlijk gewoon eigen keuze.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jaren alleen met SPD gefietst. Begin vorig jaar setje flats gekocht om mee te experimenteren. Merkte dat ik meer ging letten (oefenen) op mijn techniek met flats. En hier heb ik dan ook weer profijt van als ik met SPD fiets.

Zal dit jaar ook nog wel gros van de ritten met flats fietsen. Nog genoeg bij te spijkeren als gaat om techniek. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 08-03-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 18:37

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Met flats heb ik zowel op m'n oude als nieuwe fiets dat ik makkelijk met m'n linker hiel naar binnen draai.
Zover zelfs dat ik tegen de achterbrug aankom.
Daarom overweeg ik op termijn ook SPD, omdat ik verwacht dat dan het naar binnen draaien minder zal zijn.
Met als gevolg minder kans op beschadiging van de lak.
Alleen de angst niet tijdig los te komen houdt me nog tegen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Herkenbaar, had ik in begin ook. Bij mij was het stukje techniek en ook juiste pedaal schoen combinatie. Kan mijn voet niet echt bewegen op flats (mits ik ze op til natuurlijk). De pinnen houden mijn voet wel goed op zijn plek.

SPD is gewoon mee starten en veel oefenen met in en uit klikken en kilometers maken. Op gegeven moment gaat het (redelijk) van zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:45:
Herkenbaar, had ik in begin ook. Bij mij was het stukje techniek en ook juiste pedaal schoen combinatie. Kan mijn voet niet echt bewegen op flats (mits ik ze op til natuurlijk). De pinnen houden mijn voet wel goed op zijn plek.

SPD is gewoon mee starten en veel oefenen met in en uit klikken en kilometers maken. Op gegeven moment gaat het (redelijk) van zelf.
tenzij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-06 21:56
mand

Als je op grammatica/spelvauten gaat letten, kan je bijna elke post wel quoten. :+

OT gebruik ik zelf flatpedals op me mtb, zodat ik sneller kan afstappen bij het oefenen van wheelies en mislukte pogingen om steile hellingen op te fietsen.
Komend weekend wel een afspraak bij de bekende schoenenboer in Nijkerk om voor het eerst SPD schoenen en plaatjes op mijn racefiets om is te kijken hoe dat fietst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:08
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:12:
Kwestie van voorkeur en gewenning.

Zoals @Daan_ ook aangeeft :) Op normale routes en NL, maar ook waar ik tot nu toe heb gereden in de Ardennen voel ik me het beste met SPD, ik ben zo gewend om vast te zitten. IK heb verder ook niet echt de ambitie om extreme zaken als supersteile afdalingen of mega drops op te zoeken. De Trailtour limburg was wel iets teveel buiten mijn comfortzone, dat zou ik nog weleens willen proberen met een andere fiets (dus geen xc hardtail met spd :D). Maar 90% van mijn tijd geniet ik gewoon van het -simpele- XC werk in het vlakke brabant. (maar een vlak rondje op goeie snelheid is ook andere koek ;))
Kan ik me zeker iets bij voorstellen ;) Zelf mountainbike ik nog niet zo lang (iets van 2,5 jaar). Mede op basis van de tips hier ben ik gelijk begonnen met flats, om in het begin dus af te kunnen stappen (of in ieder geval dat idee te hebben O-) ) naast het wennen aan type fiets, singletracks rijden etc.

Mocht ik ooit een racefiets of gravelfiets (voor erbij ;) ) kopen, zou dat wellicht een moment zijn om SPD te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
NewbieNeo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:06:
[...]

mand

Als je op grammatica/spelvauten gaat letten, kan je bijna elke post wel quoten. :+

OT gebruik ik zelf flatpedals op me mtb, zodat ik sneller kan afstappen bij het oefenen van wheelies en mislukte pogingen om steile hellingen op te fietsen.
Komend weekend wel een afspraak bij de bekende schoenenboer in Nijkerk om voor het eerst SPD schoenen en plaatjes op mijn racefiets om is te kijken hoe dat fietst. :)
Ja, maar mits en tenzij zijn gewoon letterlijk tegenovergesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waar je maar druk om kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Om in te haken over de berichten over het beter/sneller worden en spd vs flats, alsmede me hier ook eens beter te introduceren.

Mijn achtergrond is een (geblesseerde) hardloper ben een beetje een man van glas en dat al op mijn 21ste :+ die is gaan wielrennen en toen in de winter bedacht dat er een MTB/crosser moest komen. Uiteindelijk is dat een MTB geworden (simpele 3x9 hardtail van MP) en ik kan echt enorm genieten van het "do-it-all" karakter van de fiets. Begonnen met wat stukken onverhard rijden door modder etc, daarna de lokale mtb (exloo) eens opgedoken. In het begin vervloekte ik single-tracks met die ellendige boomwortels, uiteindelijk een andere deel van de route met minder wortels geprobeerd. Direct verliefd geworden op het crossen door bossen O+
Ook al eens een 100km tocht gedaan (geinspireerd door de drenthe 100) met 50% onverhard (route moet verbeterd worden voor meer modderrrr :9~ ) en laatst door de dikke sneeuw geploegd. Zoals ik zei, "do-it-all fiets" :Y

Gisteren een heerlijke ronde gedaan over beide routes bij Emmen (kort, 6km technisch, lang 14km easy). Het zal wel tussen de oren zitten maar met de extra kilometers en de sneeuw ervaring zat ik heerlijk op de fiets, de single tracks in de 14km route kon ik mooi door fietsen met het addagium "vooruit kijken", genieten geblazen. De 6km route was ik niet helemaal op voorbereid, vrij technische klimmetjes en afdalingen achter elkaar waardoor ik niet altijd boven kwam, gelukkig was het rustig dus mooi kunnen aankeutelen.

De fiets kwam met simpele "trappers", niet eens echte flats, en ik fiets daarop met mijn hardloop cross-schoenen (salomon speedcross). Verre van een ideale combinatie, maar ach het werkt ook, enkel bij flinke hobbels stuiter ik wel eens op en neer. Twijfel wel over SPD pedalen, als beginner glijdt mijn fiets weleens onder me weg. De extra fout-marge van "flats" geeft me wel een veilig gevoel. Op de racer heb ik wel SPD-SL, is het zo dat SPD pedalen in de regel "losser" staan dan SPD-SL? Ik las ook dat er een extra type schoenplaatje is dat makkelijker los klikt?

Anyhow, dat MTB'en blijft een mooie aanvulling op het wielrennen. Merk dat ik de fiets-specifieke spieren een behoorlijke krachttraining kan geven met het MTB'en. Voor het hardlopen is het iets minder functioneel maar de glimlach tijdens het fietsen is belangrijker :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26

Rmg

magic_nl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:36:
Met flats heb ik zowel op m'n oude als nieuwe fiets dat ik makkelijk met m'n linker hiel naar binnen draai.
Zover zelfs dat ik tegen de achterbrug aankom.
Daarom overweeg ik op termijn ook SPD, omdat ik verwacht dat dan het naar binnen draaien minder zal zijn.
Met als gevolg minder kans op beschadiging van de lak.
Alleen de angst niet tijdig los te komen houdt me nog tegen.
Je natuurlijke stand van je voet blijft gewoon toe out, je kan het wel iets opvangen met spd maar je loopt tegen 2 problemen aan.
Naar binnen klikken ze ook uit, dus als je je voet recht forceert dan kan je losschieten. Ook heb je kans op blessures als je je voet gaat forceren.

Zou in ieder geval niet meteen de cleats recht op je schoen gaan zetten en echt rekening houden met de stand van je voeten en als je daar toch iets aan wil veranderen dat in hele kleine stapjes te doen met je cleats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Laatst online: 19:11
https://www.rtvoost.nl/ni...te-op-Sallandse-Heuvelrug

wtf voor een leeghoofd ben je dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Kwam gisteren nog een kudde van die clowns tegen. Snap best dat je je hobby wilt uitoefenen, maar vind de plekken waar men dit meent te moeten doen vaak wel wat twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 16:48

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Daan_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:28:
Jaren alleen met SPD gefietst. Begin vorig jaar setje flats gekocht om mee te experimenteren. Merkte dat ik meer ging letten (oefenen) op mijn techniek met flats. En hier heb ik dan ook weer profijt van als ik met SPD fiets.

Zal dit jaar ook nog wel gros van de ritten met flats fietsen. Nog genoeg bij te spijkeren als gaat om techniek. ;-)
Hier ook vorig jaar overgestapt op flats na 10+ jaar SPD gereden te hebben. Met het oefenen van techniek (bv sur place en manual) en in echt ruig terrein geeft een flat pedaal me meer vertrouwen. Met de goede combinatie pedaal en schoen zit dat ook muurvast, alleen trekken aan de pedalen wordt lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 04:46

Appie

F1RST Racing

Ik rij alles door elkaar:

Road/Cyclecross/Gravel - SPD of Crankbrothers (eggs).
MTB - Flats (ISSI) of Clip-in (Crankbrothers Mallet E LS)

De ISSI Stomp's zijn goede flat pedalen, mijn 5 Ten's of RC's zitten behoorlijk vast op deze pendalen. Het probleem waar ik alleen soms tegenaanloop is dat mijn voet net niet ideaal staat. Vooral met wat airtime is dat niet ideaal.

Daarom rijd ik ook met crankbrothers. Ik vind met MTB de crankbrothers was beter werken voor MTB doordat je de 'unhook' angle op 15 graden kan zetten, maarmee je toch makkelijk uit kan clicken als je snel je voet op de grond moet zetten (een reden om met flats te blijven rijden), maar toch vast zit zodat mijn voet op de ideale plaats staat. Ik rij met 5Ten hellcat pro's.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:45:

Of je hebt gewoon O-benen :P . Daar heb ik wat 'last' van en zag ook dat ik wat lak van m'n achtervork geschraapt heb. Nu is het sowieso een illusie dat ik mijn fiets in concoursstaat houdt, daar voor rijd ik met te veel risico en crash ik dus te veel (heb er geen silkscreen oid op dat helpt ook niet). Heb hier dus maar wat transparant tape over geplakt. Het komt te dicht langs de 203mmremschijf om er gewoon een binnenband omheen te wikkelen zoals er aan de andere kant zit als uitbreiding op de chainstayprotector van trek zelf (die dus net niet genoeg beschermd als je met 50 remkuilen in duikt in een bikepark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
@GoldenSample Je zou kunnen proberen een binnenband open te knippen, zodat je een enkele laag rubber hebt ipv 2 lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NewbieNeo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:12:
@GoldenSample Je zou kunnen proberen een binnenband open te knippen, zodat je een enkele laag rubber hebt ipv 2 lagen.
Heb ik al, anders is het ook wel een erg dunne strook om om je chainstay te wikkelen. Heb 4,5mm ruimte tussen chainstay & schijf. Het past opzich wel maar zeker met ook een tywrap er om is het best wel krap. Met tape werkt het prima, wil eigenlijk nog wat van het dikkere tape/een skin zodat het wat steviger is & een rolletje SIlicon tape is onderweg dus dan zijn er helemaal zat opties. Scheelt dat ik een zwart frame heb, dan valt het allemaal wat minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 18:34
Ik heb een keer ergens een soort extra dik/breed isolatietape gekocht. Echt taai spul, gebruik het op al m'n fietsen om de chainstays mee af te plakken en andere plekken die makkelijk beschadigen. Ziet er niet heel mooi uit maar werkt goed. Op andere fora spreekt met vaak over 3M Helicopter Tape, maar dat heb ik hier nog nergens in de winkel kunnen vinden, alleen op eBay maar dan betaal je een godsvermogen voor een klein stukje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Heb ik al, anders is het ook wel een erg dunne strook om om je chainstay te wikkelen. Heb 4,5mm ruimte tussen chainstay & schijf. Het past opzich wel maar zeker met ook een tywrap er om is het best wel krap. Met tape werkt het prima, wil eigenlijk nog wat van het dikkere tape/een skin zodat het wat steviger is & een rolletje SIlicon tape is onderweg dus dan zijn er helemaal zat opties. Scheelt dat ik een zwart frame heb, dan valt het allemaal wat minder op.
Stuurlint wat gebruikt wordt voor een racefiets misschien? Dat is ook dun spul volgens mij en kun je er strak omheen wikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
Inmiddels al weer bijna 3 weken MTB loos. 18 februari de Bianchi naar de FM gebracht voor een eerste controle beurt na 500km. Had zelf al wat dingetjes waar hij naar moest kijken maar dat was niet zo spannend. Na een week maar eens gebeld of ik hem al weer op kon halen maar dat zat er helaas niet in. Zat speling tussen de achtervork en de rocker. 's middags nog even langs geweest om wat anders op te halen en zelf even bekeken maar zat idd een goede 5-10mm speling op de bussen.
Iemand zoiets al eens gehad toevallig? Zal wel niet binnen 500km maar gewoon in het algemeen? Ben niet bang dat het niet opgelost gaat worden hoop alleen dat ik straks niet elke 500km de boel weer kapot heb.

In positief nieuws kan ik ook beginnen met de eerste upgrade. Light Bicycle XC925 carbon velgen, DT Swiss 240 naven en Sapim D-Light spaken. Voorwiel is al bijna klaar alleen brak bij de laatste keer richten de zelfgemaakte steekasadapters :9 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_11b62RgLJFyGTQm7PZyB3WAX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt3aRJpkvl56TznmPvzpBMac.jpg?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
Cranzai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:21:

De fiets kwam met simpele "trappers", niet eens echte flats, en ik fiets daarop met mijn hardloop cross-schoenen (salomon speedcross). Verre van een ideale combinatie, maar ach het werkt ook, enkel bij flinke hobbels stuiter ik wel eens op en neer. Twijfel wel over SPD pedalen, als beginner glijdt mijn fiets weleens onder me weg. De extra fout-marge van "flats" geeft me wel een veilig gevoel. Op de racer heb ik wel SPD-SL, is het zo dat SPD pedalen in de regel "losser" staan dan SPD-SL? Ik las ook dat er een extra type schoenplaatje is dat makkelijker los klikt?
SPD staat in de regel iets losser inderdaad. Ik weet zelf alleen niet zo goed wat ik zou aanraden...
Ik heb toevallig vanmiddag mijn eerste rondje op flats (Crankbrothers Stamp 1) gereden na een aantal jaar alleen met SPD gereden te hebben. Ik ben indertijd 'los' begonnen, maar toen inderdaad omdat ik wel eens van de pedalen afstuiterde met SPD gaan rijden.
Ik denk dat als ik toen goeie flats had gekocht, dat ook goed was geweest. Vandaag merkte ik dat ik niets aan snelheid inlever, en nauwelijks van de pedalen af schiet. Misschien 1 of 2 keer, net op het moment dat ik m'n voet op een ongelukkig moment verzet.

Ik weet niet precies wat je doel is met MTB-en, maar ik denk dat ik toch flats zou aanraden. Zeker als je nog dingen als bunny-hops en dergelijke wil leren, dat leert een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 16:44
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:14:
[...]

Volgens mij zijn alle "volledige" segmenten hidden. (Gevaarlijk vanwege stoplichten denk ik)
Maar er zijn er meerdere, je moet zoeken naar segmenten van ongeveer 18 km. Deze heet SB013 Totaal start witbrant 2

Bredaseweg zuid is 13 km. Die stond gisteren op 34:11
Maar als jij Niels bent, is dit(BZ) zeker voor verbetering vatbaar. Je bent op 6km, naast de snelweg op de heide 30sec verloren. Ik denk dat je even stil gestaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
coldasice schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Maar als jij Niels bent, is dit(BZ) zeker voor verbetering vatbaar. Je bent op 6km, naast de snelweg op de heide 30sec verloren. Ik denk dat je even stil gestaan hebt.
Ja klopt :D
Toen lag @Michaelg even onder aan het talud met een koprol :P (voorwiel in de zijkant balans kwijt, voetje aan de afgrond ipv aan de grond).

Dus 48 min moet ook wel lukken als het er zo lekker bij ligt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
L0we schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:06:
[...]

SPD staat in de regel iets losser inderdaad. Ik weet zelf alleen niet zo goed wat ik zou aanraden...
Ik heb toevallig vanmiddag mijn eerste rondje op flats (Crankbrothers Stamp 1) gereden na een aantal jaar alleen met SPD gereden te hebben. Ik ben indertijd 'los' begonnen, maar toen inderdaad omdat ik wel eens van de pedalen afstuiterde met SPD gaan rijden.
Ik denk dat als ik toen goeie flats had gekocht, dat ook goed was geweest. Vandaag merkte ik dat ik niets aan snelheid inlever, en nauwelijks van de pedalen af schiet. Misschien 1 of 2 keer, net op het moment dat ik m'n voet op een ongelukkig moment verzet.

Ik weet niet precies wat je doel is met MTB-en, maar ik denk dat ik toch flats zou aanraden. Zeker als je nog dingen als bunny-hops en dergelijke wil leren, dat leert een stuk makkelijker.
Heb je met die flatpedals ook goede flatpedal mtb-schoenen gebruikt, zoals FiveTen? Dat scheelt nl een berg in vergelijking met de combi flatpedals + gympen.
Daarnaast helpt een goede techniek, zoals je hielen laten zakken, ook om niet van de pedalen af te stuiteren.
Daarbij helpt het bij technische stukken ook om meer achter de bal van je voet (richting het midden) op de pedalen te staan, zodat je de kans verkleint dat je voet eraf stuitert met een mooie pedaalafdruk op je scheenbeen als resultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
NewbieNeo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Heb je met die flatpedals ook goede flatpedal mtb-schoenen gebruikt, zoals FiveTen? Dat scheelt nl een berg in vergelijking met de combi flatpedals + gympen.
Daarnaast helpt een goede techniek, zoals je hielen laten zakken, ook om niet van de pedalen af te stuiteren.
Daarbij helpt het bij technische stukken ook om meer achter de bal van je voet (richting het midden) op de pedalen te staan, zodat je de kans verkleint dat je voet eraf stuitert met een mooie pedaalafdruk op je scheenbeen als resultaat. :)
Nope, schoenen moet ik nog even uitzoeken. Pedalen waren vanmiddag om 14:30 binnen, 14:45 was ik onderweg naar Leersum :+. Zat al wel even te kijken naar de schoenen van FiveTen, binnenkort maar eens kijken waar ik op afspraak kan winkelen voor zoiets.
Qua techniek zit het wel goed hoor, met de verschillende remkuilen had ik absoluut geen probleem. Moet me er vooral even bewust van zijn dat ik niet meer vast zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Ja klopt :D
Toen lag @Michaelg even onder aan het talud met een koprol :P (voorwiel in de zijkant balans kwijt, voetje aan de afgrond ipv aan de grond).

Dus 48 min moet ook wel lukken als het er zo lekker bij ligt
Gras inspectie was het....

Maar ja 48 minuten moet er ook nog wel inzitten. Iets minder koud, iets minder verkeer en de stoplichten wat mee hebben dan ja dat zeker haalbaar. Oh ja, en gewoon op de fiets blijven zitten helpt ook. 😂😂

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GWBoes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:50:
Inmiddels al weer bijna 3 weken MTB loos. 18 februari de Bianchi naar de FM gebracht voor een eerste controle beurt na 500km. Had zelf al wat dingetjes waar hij naar moest kijken maar dat was niet zo spannend. Na een week maar eens gebeld of ik hem al weer op kon halen maar dat zat er helaas niet in. Zat speling tussen de achtervork en de rocker. 's middags nog even langs geweest om wat anders op te halen en zelf even bekeken maar zat idd een goede 5-10mm speling op de bussen.
Iemand zoiets al eens gehad toevallig? Zal wel niet binnen 500km maar gewoon in het algemeen? Ben niet bang dat het niet opgelost gaat worden hoop alleen dat ik straks niet elke 500km de boel weer kapot heb.

In positief nieuws kan ik ook beginnen met de eerste upgrade. Light Bicycle XC925 carbon velgen, DT Swiss 240 naven en Sapim D-Light spaken. Voorwiel is al bijna klaar alleen brak bij de laatste keer richten de zelfgemaakte steekasadapters :9 .
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Gaat vast mooi setje worden…

Recentelijk een set laten bouwen, maar zelf bouwen wil ik nog leren. Eerste stap om te leren hoe na te spannen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 09-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
L0we schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Mijn doel met MTB-en is vooral lol hebben en van alles proberen en bike-handling leren. Wanneer ik me echt aan dingen als een drenthe 200 ga wagen dan misschien wel SPD's zodat ik ook kan trekken aan de pedalen. (merk met wielrennen ook dat het over langere stukken toch net dat beetje efficienter is dat het energie bespaard)

Bunny-hoppen wil ik nog wel graag leren, hopelijk kan ik het dan ook ooit op de racefiets. Had inderdaad wel al gelezen dat je dit beter met flats kan oefenen omdat je met clipless "vals kan spelen" o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06 21:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik zit toch te oriënteren op een nieuwe fiets, zit alleen een beetje met de Maat in maat in mijn maag. En het is niet bepaald dat die dingen op voorraad zijn om even uit te proberen

Ik ben wel geïnteresseerd in een Giant Stance en deze heeft de volgende Maattabel

L = 179 t/m 188
XL - 187 t/m 198

Ik ben 188

[ Voor 14% gewijzigd door Sjod op 09-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Passen.
Moet je sowieso altijd doen als je de kans hebt

[ Voor 80% gewijzigd door Smultie op 09-03-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@GWBoes dat wordt een mooi setje!
ik heb ook al vast een steekas adapter van ali in huis gehaald, voorlopig niet nodig, maar ooit komt er voor de volgende fiets ook zeker een eigengespaakt setje. Als je in de buurt van Breda woont mag je em best lenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqAZSPFsfn0m85UxztU1nZcn7OE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4aOvMK0XQhhwksQn45I2SJoN.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Cranzai schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Mijn doel met MTB-en is vooral lol hebben en van alles proberen en bike-handling leren. Wanneer ik me echt aan dingen als een drenthe 200 ga wagen dan misschien wel SPD's zodat ik ook kan trekken aan de pedalen. (merk met wielrennen ook dat het over langere stukken toch net dat beetje efficienter is dat het energie bespaard)

Bunny-hoppen wil ik nog wel graag leren, hopelijk kan ik het dan ook ooit op de racefiets. Had inderdaad wel al gelezen dat je dit beter met flats kan oefenen omdat je met clipless "vals kan spelen" o.i.d.
Dan denk ik dat flats zeker de betere keuze is. Met clipless is het valsspelen niet perse het issue, het is vooral dat je minder snel uitklikt. Als je dan bezig gaat met balans- en bunnyhop oefeningen durf je veel meer op flats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
@L0we dat denk ik ook, zo ragde ik zondag lekker volle bak een zandbak in, vallen boeit me toch niet want ik kan dan zo van de fiets afspringen. Dat gebeurde dan ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Sjod schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:44:
Ik zit toch te oriënteren op een nieuwe fiets, zit alleen een beetje met de Maat in maat in mijn maag. En het is niet bepaald dat die dingen op voorraad zijn om even uit te proberen

Ik ben wel geïnteresseerd in een Giant Stance en deze heeft de volgende Maattabel

L = 179 t/m 188
XL - 187 t/m 198

Ik ben 188
Ik had hetzelfde probleem en ik ben 1.86 met binnenbeenlengte van 85 cm ong.
Heb mijn Cube in XL gehaald en past perfect.

Hoe ik tot die keus ben gekomen? Mijn oude fiets zat me goed dus ik heb de voorbij belangrijkste onderdelen vd geometrie opgemeten.

Frame hoogte (trapas tot zadelbuis)
Afstand zadel tot stuurpen
En zo nog wat zaken.
Toen ervaringen van anderen gelezen, en ook maattabellen van andere fabrikant erbij gepakt en eea gemiddeld.

Een educated guess die voor mij goed is uitgepakt.
Was wel spannend toen ik mn fiets ophaalde moet ik toegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Sjod schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:44:

L = 179 t/m 188
XL - 187 t/m 198

Ik ben 188
Ik zou even kijken naar je beenlengte, en hier even lezen:

https://cyclingreview.nl/...amemaat-van-je-racefiets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Smultie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:52:
Passen.
Moet je sowieso altijd doen als je de kans hebt
Yes, Tip is als het een populairder frame is, gewoon bij het startpunt van een trail/parkeerplaats rond hangen voordat/nadat je zelf een rondje gaat en vragen of je even mag proberen als je iemand ziet. Hier in Duitsland kan je zo elke Spectral of Neuron wel passen, maar ook Meta TR's, Fuel EX-en vind je wel in M/L;XL.

Als je niet de kans hebt kijk goed naar je lichaam, niet enkel je lichaams- en binnenbeenlengte maar ook heb je lange armen tov. anderen? Ik heb een lange nek, iets kort bovenlichaam en normale binnenbeen lengte. Kan dus beter op een L gaan zitten omdat anders de reach wat groot wordt. Houd de Spacers onder m'n Stem om te zorgen dat ik niet te diep moet zitten ivm relatief hoge zadel, hoewel met de 'progressievere' trail bikes dat sowieso nu minder een probleem is dan 10 jaar terug.

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 09-03-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
Prulleman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:11:
@GWBoes dat wordt een mooi setje!
ik heb ook al vast een steekas adapter van ali in huis gehaald, voorlopig niet nodig, maar ooit komt er voor de volgende fiets ook zeker een eigengespaakt setje. Als je in de buurt van Breda woont mag je em best lenen
[Afbeelding]
Bedankt voor het aanbod maar Breda is bijna de andere kant van het land. ;)
Print eerst wel een nieuwe as met een iets grotere wanddikte en hopen dat de as voor achter wel heel blijft want die is nog iets dunner natuurlijk.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GWBoes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:50:

[Afbeelding]
Mooi setje! Heb ook zelf wielen gebouwd met DT Swiss-naven. De iets voordeliger variant, 350 meen ik.

Heb denk ik nog wel een goede handleiding voor wielbouwen, trouwens. Kan ik je wel opsturen als je interesse hebt (PDF'je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:06
sOid schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Heb denk ik nog wel een goede handleiding voor wielbouwen, trouwens. Kan ik je wel opsturen als je interesse hebt (PDF'je).
Yes please! :Y

Heb van het weekend gericht maar blijf het lastig vinden om goed te controleren om op allen de juiste spanning te hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-03-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kreeg tijd terug filmpjes van Ali Clarkson doorgestuurd. Zaten voor mij nodige handige tips in.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 09-03-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Yes please! :Y

Heb van het weekend gericht maar blijf het lastig vinden om goed te controleren om op allen de juiste spanning te hebben.
Hee jij ook hier! Blijkbaar meer met elkaar gemeen dan alleen HomeAssistant :+

Zal 'm later vandaag even opzoeken. Spanning is trouwens ook lastig controleren. Ik heb zo'n Parktool spaakspanningsmeter, mooi stukje gereedschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11
Vandaag ff met m'n MTB aan het hobbyen en man, wat krijgt zo'n apparaat veel te verduren als je het vergelijkt met een racefiets. De winterfiets en zomerfiets is al dag en nacht verschil, maar mijn MTB heeft hooguit een 1.500km gedraaid en vertoond nu al meer slijtage op alle fronten.

Affin, het blijkt dus dat ik de nodige speling heb in mijn fiets:
- Balhoofd kan ik bijna 1cm naar voren achteren bewegen in stilstand > versleten (wist ik)
- Trapas ook een paar mm van links naar rechts, lagers ook droog > versleten
- Achterwiel ook een paar mm speling, met name richting de driveside kant(?)

Met name die laatste, het zijn DT Swiss E1700 met DT350 boost naven die naar mijn mening wel tegen een stootje moeten kunnen. Met zo'n 500-800km lijkt het mij dat de lagers nog niet versleten zijn (maar dat zou je ook kunnen zeggen van het balhoofd en trapas die aan gort zijn). Spaakspanning lijkt ook oké en cassette/remschijf zitten goed vast.

Ga vanavond op onderzoek uit, maar iemand enig idee waar die speling vandaan kunnen komen? De steekas zit goed strak in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:46

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:07:
Vandaag ff met m'n MTB aan het hobbyen en man, wat krijgt zo'n apparaat veel te verduren als je het vergelijkt met een racefiets. De winterfiets en zomerfiets is al dag en nacht verschil, maar mijn MTB heeft hooguit een 1.500km gedraaid en vertoond nu al meer slijtage op alle fronten.

- Balhoofd kan ik bijna 1cm naar voren achteren bewegen in stilstand > versleten (wist ik)
- Achterwiel ook een paar mm van links naar rechts(?)

Met name die laatste, het zijn DT Swiss E1700 met DT350 boost naven die naar mijn mening wel tegen een stootje moeten kunnen. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Met zo'n 500-800km lijkt het mij dat de lagers nog niet versleten zijn (maar dat zou je ook kunnen zeggen van het balhoofd en trapas die aan gort zijn).

Ga vanavond op onderzoek uit, maar waar zou anders die speling vandaan kunnen komen? De steekas zit goed strak in ieder geval.
Ik heb X1900 wielen met DT370 boost naven dus, en die rollen nog zo soepel als toen ze nieuw waren na 3000 km. Het enige wat ik hier onlangs aan heb moeten vervangen wat het buitenste lagertje van de body wat een klusje van niets was. Ik merkte hieraan dat de cassette (incl body) speling had maar niet het hele wiel, anyway, dat zou je dus nog eens kunnen checken, die dt-swiss bodies trek je er zo af dus dat is snel gecheckt..

Trapas is bij mij nog prima na 3000 km en naar de balhoofdlagers is in september vorig jaar gekeken toen ik mijn vork liet servicen maar ik geloof dat ze die toen ook niet vervangen hebben. Je moet die fiets gewoon meer liefde geven denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Bedankt en klopt, de MTB vraagt een beetje meer TLC dan ik er voor over heb. Meeste aandacht gaat toch uit naar de jongste telg van de familie. De oudste van het stel (Surly) heeft van zichzelf al een onverwoestbaar karakter.

Zal denk ik dan toch één van de lagers zijn (er zit ook een beetje een 'klik' gevoel in) en denk dat ik wel weet waar het van komt. Heb vorig jaar de 'Hel van Rhenoy' gereden. Jullie zullen het vast niet kennen, maar voor wie dat wel doet weet genoeg. Klei, modder en plassen van een halve meter diep. 2 maanden en 3 poetsbeurten later was de fiets nog steeds niet schoon. Op de afspuitplaats stonden 2 man met hogedruk spuiten en die waren al 10 minuten per fiets bezig om uberhaupt het logo weer zichtbaar te krijgen, volgens mij is daar ongeveer wel al het vet uit m'n lagers gespoten en heb ik hem ook een tijdje niet aangeraakt (met als gevolg dat de derailleurwieltjes, ketting, trapas en alles vast zat :/ ).

Wel gelachen verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3Bk1qySJ46ELfMATcvM6FCb1SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzsGDU4eNiUFgp1yZOrIk9Z6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:07
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:07:

- Achterwiel ook een paar mm speling, met name richting de driveside kant(?)

Met name die laatste, het zijn DT Swiss E1700 met DT350 boost naven die naar mijn mening wel tegen een stootje moeten kunnen. Met zo'n 500-800km lijkt het mij dat de lagers nog niet versleten zijn (maar dat zou je ook kunnen zeggen van het balhoofd en trapas die aan gort zijn). Spaakspanning lijkt ook oké en cassette/remschijf zitten goed vast.

Ga vanavond op onderzoek uit, maar iemand enig idee waar die speling vandaan kunnen komen? De steekas zit goed strak in ieder geval.
Ik heb zelf twee jaar met DT350 boost naven gereden, en daarvan konden elk half jaar de lagers vervangen worden. Voor mij niets geks.
Dat balhoofd vind ik schokkender eigenlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:49
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:45:
Bedankt en klopt, de MTB vraagt een beetje meer TLC dan ik er voor over heb. Meeste aandacht gaat toch uit naar de jongste telg van de familie. De oudste van het stel (Surly) heeft van zichzelf al een onverwoestbaar karakter.

Zal denk ik dan toch één van de lagers zijn (er zit ook een beetje een 'klik' gevoel in) en denk dat ik wel weet waar het van komt. Heb vorig jaar de 'Hel van Rhenoy' gereden. Jullie zullen het vast niet kennen, maar voor wie dat wel doet weet genoeg. Klei, modder en plassen van een halve meter diep. 2 maanden en 3 poetsbeurten later was de fiets nog steeds niet schoon. Op de afspuitplaats stonden 2 man met hogedruk spuiten en die waren al 10 minuten per fiets bezig om uberhaupt het logo weer zichtbaar te krijgen, volgens mij is daar ongeveer wel al het vet uit m'n lagers gespoten en heb ik hem ook een tijdje niet aangeraakt (met als gevolg dat de derailleurwieltjes, ketting, trapas en alles vast zat :/ ).

Wel gelachen verder.

[Afbeelding]
Onder deze omstandigheden slijt je materiaal inderdaad ook wel wat harder ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja precies, ik moest ook wel direct aan je stava foto denken :). Toen ik als "wielrenner" begon met Mountainbiken zag ik het zoals veel roadies ook als slechtweer/winter sport, lekker blubberen. Inmiddels vind ik (naast #trainrespect) ploegen door de blubber helemaal niet meer leuk en dat scheelt ook wel in de omstandigheden die mijn nieuwe(re) MTB te verduren krijgt en daarmee slijtage.

Verder is zo'n klein mini spatbordje onder de brug van je voorvork volgens mij ook wel een lifesaver voor je balhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh ja.. 1 zo'n rit doet waarschijnlijk meer schade dan 1000 droge km (met een juist gesmeerde ketting, dus niet de buitenkant goed droog, maar van binnen goed gesmeerd).

Als je balhoofd en je BB ook gaar zijn, dan is het wel aannemelijk dat je wiellagers ook de beste tijd gehad hebben

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 10:28

ulTimaS

Mayhaps

Ik ben van plan een MTB aan te schaffen voor gewone ritjes en af en toe een bospaadje (dus niet al te gek). Mijn budget is eigenlijk niet zo groot (rond 300 euro), maar voor mijn doeleinden is dit denk ik wel voldoende. Na wat rondgekeken te hebben kwam ik op deze twee MTB's:

https://www.decathlon.nl/...-120236?mc=8360662&c=GEEL
https://www.decathlon.nl/...583820?mc=8583820&c=GRIJS

Ze zijn allebei van het type ST 520 alleen wat ik begrijp is dat de gele een ouder model is wat het prijsverschil van 40 euro rechtvaardigt. Mijn vraag is alleen waar jullie voor zouden gaan? Ik vind zelf de grijze mooier, maar ik weet niet of ik hem 40 euro mooier vind. Daarnaast is er ook nog verschil in onderdelen (sram vs Microshift?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
ulTimaS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:04:
Ik ben van plan een MTB aan te schaffen ....
Kijk even paar pagina's terug voor mijn review van deze fiets, heb hem namelijk 2 weken geleden ook gehaald :)
Overigens was de grijze versie toen nog wel gewoon €300, zal vast wel te maken hebben met de beschikbaarheid van nieuwe fietsen in het land.

[ Voor 21% gewijzigd door Longrun op 09-03-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hmmz. Zal straks de achternaaf eens open trekken. Had vorig jaar een wiellagerpers en stapeltje lagers op reserve gekocht, dus kan het indien nodig direct oplossen. Edit: Wiellagers zijn nog zo goed als nieuw, het bleek dat beide dropouts die met schroefjes aan het frame vastzitten een beetje los zaten en de hele as dus heen en weer bewoog.

Voor wat betreft balhoofdlagers; boosdoener is gevonden, een geknapte lager seal. Het lager viel er letterlijk uit samen met een hoop bruine smurrie. Iemand enig idee wat een vervangingslager is voor deze afmetingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3Cq8sGJHBBxcLWmlHJ5i80fXns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPOCbtP4Qju2pmOYXUoyLImR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL-wubH2htkniKqHpLhweCiTrU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZeQmkuBKvTDmg4GOikH3RNt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_9VwDwmILxGUsnIskl5FPuU4UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HI7686MKfrhpo3vn8i9kBRsB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w7-cGR_x8m2kls7M-X6BymydLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjAUD34aYAJ8YtPJNyupLr75.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 09-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:07
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:48:
Hmmz. Zal straks de achternaaf eens open trekken. Had vorig jaar een wiellagerpers en stapeltje lagers op reserve gekocht, dus kan het indien nodig direct oplossen. Edit: Wiellagers zijn nog zo goed als nieuw, het bleek dat beide dropouts die met schroefjes aan het frame vastzitten een beetje los zaten en de hele as dus heen en weer bewoog.

Voor wat betreft balhoofdlagers; boosdoener is gevonden, een geknapte lager seal. Het lager viel er letterlijk uit samen met een hoop bruine smurrie. Iemand enig idee wat een vervangingslager is voor deze afmetingen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Cane Creek heeft ergens zo’n headset lager tabel staan.
Dit lijken mij IS52/40 (de onderste) en IS42/28.6 (bovenste).

Er staat meestal wel wat aan de zijkant van de lagers, de precieze maten of een typenummer waar je op kunt zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
bas-r schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:22:
[...]

Cane Creek heeft ergens zo’n headset lager tabel staan.
Dit lijken mij IS52/40 (de onderste) en IS42/28.6 (bovenste).

Er staat meestal wel wat aan de zijkant van de lagers, de precieze maten of een typenummer waar je op kunt zoeken.
Thanks, klinkt logisch en gevonden. Heb ook een Cane Creek 40 op m'n Surly en die gaat al probleemloos 25.000km mee.

De standaard die je noemt schijnt de 'Italian headtube standard' te zijn, wat ook wel klopt aangezien m'n MTB uit Italie komt. Verder zit er nog een compressiering bovenop die waarschijnlijk de ruimte van 30.58 > 28.6mm opneemt.

Kortom, morgen de MTB weer helemaal fris en fruitig en nu uitgerust met een Stages powermeter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:48:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je goed naar je seals, kogels en loopvlakken kijkt kan je er vaak ook nog wel uithalen wat het probleem was: overbelast, uitlijning of gebrek aan smering/vervuiling. Verbaast me dat je zo veel speling op het balhoofd niet 'eerder' hebt opgemerkt. Moet toch behoorlijk tikken/bewegen met zoveel speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Als je goed naar je seals, kogels en loopvlakken kijkt kan je er vaak ook nog wel uithalen wat het probleem was: overbelast, uitlijning of gebrek aan smering/vervuiling. Verbaast me dat je zo veel speling op het balhoofd niet 'eerder' hebt opgemerkt. Moet toch behoorlijk tikken/bewegen met zoveel speling.
Had het balhoofd stiekem wel eerder opgemerkt, maar als lapmiddel nog een paar keer wat nieuw vet er in gedaan en de boel strak aangedraaid :X. De seal was de vorige keer al kapot gegaan waardoor het lager nu eigenlijk gewoon uit elkaar viel en begon te kraken. Nu met het monteren van een PM toch maar alles netjes maken.

De speling in het achterwiel was wel nieuw en de remmen en BB zijn ook niet top, maar kunnen nog wel even mee en vervanging ligt al klaar. Blijf het gewoon opvallend vinden hoeveel sneller alles slijt voor het relatief lage aantal kilometers.

Een korte opsomming na +/- 1.200km gebruik (vrijwel alles offroad):
- Ketting 0.8% na ca. 900km
- Cassette slipt af en toe al door op 1-2 meest gebruikte kransjes
- Remleidingen moeten bleeden
- GXP BB lager staat al aardig droog aan NDS
- Onderste balhoofdlager kapot
- Derailleurwieltje volledig vast
- Achterpad losgetrild(?)

De banden (NoNi/RaRa) daarentegen zijn nog nagenoeg nieuw.

Uiteindelijk valt het ook wel weer mee, zijn allemaal niet de duurste onderdelen. Als je nieuwe remblokken en BB meerekent kom je op zo'n €135 aan onderhoud voor pakweg ~100u aan fietsplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ypuh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Had het balhoofd stiekem wel eerder opgemerkt, maar als lapmiddel nog een paar keer wat nieuw vet er in gedaan en de boel strak aangedraaid :X. De seal was de vorige keer al kapot gegaan waardoor het lager nu eigenlijk gewoon uit elkaar viel en begon te kraken. Nu met het monteren van een PM toch maar alles netjes maken.
O-)
De speling in het achterwiel was wel nieuw en de remmen en BB zijn ook niet top, maar kunnen nog wel even mee en vervanging ligt al klaar. Blijf het gewoon opvallend vinden hoeveel sneller alles slijt voor het relatief lage aantal kilometers.

Een korte opsomming na +/- 1.200km gebruik (vrijwel alles offroad):
- Ketting 0.8% na ca. 900km
- Cassette slipt af en toe al door op 1-2 meest gebruikte kransjes
- Remleidingen moeten bleeden
- GXP BB lager staat al aardig droog aan NDS
- Onderste balhoofdlager kapot
- Derailleurwieltje volledig vast
- Achterpad losgetrild(?)

De banden (NoNi/RaRa) daarentegen zijn nog nagenoeg nieuw.

Uiteindelijk valt het ook wel weer mee, zijn allemaal niet de duurste onderdelen. Als je nieuwe remblokken en BB meerekent kom je op zo'n €135 aan onderhoud voor pakweg ~100u aan fietsplezier.
Heb een Cube Acid van nog geen jaar oud en heb er zo'n 1500km op staan en heb niets buiten een kapot balhoofd seal (installatie fout Cube bij assemblage). Ketting begint nu aan het eind te raken maar die heb ook 2x na 'nat' niet schoongemaakt wat natuurlijk dodelijk is. Maar heb geen echte bagger gereden zoals op jouw foto :P

@Prulleman Heb je nog een tip om die ketting nog een beetje intern gesmeerd te krijgen? Na het schoonmaken na dat 'vast staan' zal er niet veel meer in zitten ben ik bang. Ik heb gehoord van het warme pannetje + vet maar nog eigenlijk niet naar gezocht of dat echt wat is :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@sjorsjuhmaniac ik heb een kast volle oude handdoeken, die gebruik ik voornamelijk om de ketting na het smeren af te nemen. De buitenkant moet vooral niet nat zijn. Of je nou wax of olie gebruikt. Een beschermlaagje blijft altijd wel achter. Ook na een rit haal ik meestal even een lap over de ketting, dan is de buitenkant weer schoon.

/Edit.

Ow je vraag was eigenlijk smeren na vast staan.. sja.. dan heeft de ketting al wel wat schade opgelopen, maar gewoon smeren, goed ronddraaien, nog ene keer smeren, nog meer draaien en dan het overtollige smeer aan de buitenkant afnemen.

En vooral de volgende x niet een droog gelopen drivetrain nat in de schuur zetten.. als je echt een goede modder rit hebt gehad, dan moet je echt schoonmaken, droogmaken en smeren

[ Voor 39% gewijzigd door Prulleman op 09-03-2021 22:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Prulleman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:29:
@sjorsjuhmaniac ik heb een kast volle oude handdoeken, die gebruik ik voornamelijk om de ketting na het smeren af te nemen. De buitenkant moet vooral niet nat zijn. Of je nou wax of olie gebruikt. Een beschermlaagje blijft altijd wel achter. Ook na een rit haal ik meestal even een lap over de ketting, dan is de buitenkant weer schoon.
Yes dat snap ik. Zo doe ik het meestal ook, maar ben dus 2x lui geweest --> ketting 'vast'/stroef. Heb m weer gangbaar gekregen en goed schoongemaakt maar ben er zeker van dat een groot deel van het vet want er IN zit ook weg is door het schoonmaken zelf (nu dus niet droog schoongemaakt). Ik zal een gaan zoeken op dat pannetje met vet om te proberen hem intern weer in te vetten.

Hoopte dat jij nog een gouden tip had :)

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 09-03-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Yes dat snap ik. Zo doe ik het meestal ook, maar ben dus 2x lui geweest --> ketting 'vast'/stroef. Heb m weer gangbaar gekregen en goed schoongemaakt maar ben er zeker van dat een groot deel van het vet want er IN zit ook weg is door het schoonmaken zelf (nu dus niet droog schoongemaakt). Ik zal een gaan zoeken op dat pannetje met vet om te proberen hem intern weer in te vetten.

zie edit.. maar vooral niet zover laten komen.. met gewoon smeren en draaien komt het er vanzelf weer tussen, maar je ketting slijt hard als je em laat roesten

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
Ik heb me aangemeld voor de 80km marathon van Oldebroek (omg Heerde/Hattem).

Mijn langst gereden afstand is een kleine 45 km.

Ik hou wel van een challenge :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Pannetje met vet vind ik zelf redelijk overdreven, mijn ervaring is dat hij met gewoon smeren weer vet genoeg wordt.
Eerst eens goed schoonmaken (evt met wat WD-40), daarna goed droog maken en opnieuw invetten werkt voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Lensent schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:20:

nice, nog genoeg tijd om te trainen ;) en tegen die tijd moeten wedstrijden wel weer door kunnen gaan (hopelijk)

vooral je eigen tempo rijden en niet meegaan als een malle de eerste klim op bijvoorbeeld, daar heb je de volgende 75 last van ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
L0we schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:25:
[...]

Pannetje met vet vind ik zelf redelijk overdreven, mijn ervaring is dat hij met gewoon smeren weer vet genoeg wordt.
Eerst eens goed schoonmaken (evt met wat WD-40), daarna goed droog maken en opnieuw invetten werkt voldoende.
Ik heb zo'n kettingreinigerunit die je om de ketting klikt.
Doe daar een beetje Dasty ontvetter in met warm water. Ketting er een tijdje doorheen trekken. Komt ie stralend uit.
Daarna procedure herhalen met alleen warm water tot er geen viezigheid meer in het reservoir zit.
Ketting drogen, daarna in de Squirt Lube zetten en de dag erna nog een keer Squirten en klaar.

Stil, glimmend, soepel, helemaal toppie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
Prulleman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:01:
[...]

nice, nog genoeg tijd om te trainen ;) en tegen die tijd moeten wedstrijden wel weer door kunnen gaan (hopelijk)

vooral je eigen tempo rijden en niet meegaan als een malle de eerste klim op bijvoorbeeld, daar heb je de volgende 75 last van ;)
Thnx, ga het met een maatje van me doen. Tot 1,5 jaar geleden had ik nooit gesport dus ik doe dit met de Olympische gedachte :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 20:09
Prulleman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Mee eens, vooral in het begin moet je er echt voor waken om jouw eigen tempo te blijven fietsen. Ik heb zo vaak fietsers gezien die meegaan in de gekte van de start die dit later moeten bezuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Lensent schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb zo'n kettingreinigerunit die je om de ketting klikt.
Doe daar een beetje Dasty ontvetter in met warm water. Ketting er een tijdje doorheen trekken. Komt ie stralend uit.
Daarna procedure herhalen met alleen warm water tot er geen viezigheid meer in het reservoir zit.
Ketting drogen, daarna in de Squirt Lube zetten en de dag erna nog een keer Squirten en klaar.

Stil, glimmend, soepel, helemaal toppie :)
Ik heb die ook maar gebruik hem zo min mogelijk en probeer zo veel mogelijk droog te reinigen.

Maar ik hoort het nu al van meerdere: gewoon door blijven smeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Lensent vooral niet tevaak gebruiken zo'n ontvettende reiniger.. vuil blijft niet zomaar tussen de schakels zitten, ook al kraakt het soms even als je door het zand of modder hebt gereden, dat werkt zich vrij snel weer naar buiten.

door regelmatig zo grondig te ontvetten moet je net zo vaak ook -grondig- smeren en goed in laten trekken en dat komt er meestal niet van, dan krijg je dus dat je eigenlijk met te weinig smering -in- je ketting rond gaat rijden en dan slijt de boel alleen maar harder. Zeker als je met dry lubes / wax aan de slag gaat, die moet je op een droge/schone ketting vaak meerdere malen aan brengen voor een goede hechting en genoeg smering in de ketting. Met wet lube / olie ben je wat sneller klaar

Vuil mag er wel af, maar de smering kan er beter in blijven

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackpants10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-01 09:50
Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar zo'n 1x in de week lekker gaan mountainbiken in het bos. Ik woon op de Veluwe dus kan hier mooi fietsen.

Nu heb ik een budget van rond de 500 euro voor een goede fiets. 550 is wel echt het maximum. Ik ben nog een beginner en door alle opties en dergelijke zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben zelf 173cm lang.

Ik hoor graag jullie advies over de volgende drie mountainbikes:

Mountainbike 1: Bulls Copperhead 3 XT uit 2014 - Framemaat 46 met 27,5 inch wielen
Deze fiets kan ik kopen van iemand en kost me 550 euro. Ik vind het moeilijk om dit te rechtvaardigen omdat ik 550 euro veel geld vind voor een fiets van 7 jaar oud. Maar graag jullie advies! De verkoper zegt dat de tandwielen nog goed zijn (hij heeft een mountainbike-service, dus hij zal het wel weten). Dit zijn de specificaties (zegt mij niet zoveel):

Frame : 7005 superlite aluminium, triple butted
Voorvork : Rock Shox Reba RL 27,5 Solo Air, 100 mm, pushloc remote lockout
Achterderailleur : Shimano Deore XT 3 x 10-speed, shadow
Voorderailleur : Shimano Deore XT
Shifters : Shimano Deore XT
Remmen : Shimano Deore Ice Tech hydraulic disc 180/180 mm
Crankset : Shimano, 42/32/24T - PRESS FIT
Cassette : Shimano FC-M622, 40/30/22T - PRESS FIT
Velgen : BULLS XC-25D LITE
Naven : Shimano Deore XT
Spaken : stainless
Banden : Schwalbe Rocket Ron Evolution Folding 27,5 x 2.25
Zadel : Selle Royal Respiro Sport, Copperhead Design
Zadelpen : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Stuur : Kalloy UNO (Grade 3.0)
Gewicht: 11,3 kg

Mountainbike 2: Trek Marlin 5 2021 model - 29 inch wielen
Deze fiets kan ik aanschaffen voor de adviesprijs van 529 euro. Deze heeft een shifter van Shimano Altus en een derailleur van Shimano Tourney. Deze termen zeggen mij niet zoveel, maar ik heb me laten vertellen dat dit minder goed is dan Shimano XT. Echter is dit wel een nieuwe fiets ten opzichte van eentje uit 2014 en ik kan me indenken dat de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar ook niet stil hebben gestaan.

Hier staan de specificaties: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/mountainbikes/xc-mountainbikes/marlin/marlin-5/p/33136/

Mountainbike 3: Rockrider ST530 van de Decathlon 27,5 inch wielen
Ik zag in een aantal threads van dit forum verwezen werd naar Decathlon. Blijkbaar leveren zij goede fietsen tegen een goede prijs. Ik zie zo het verschil tussen de fietsen van Decathlon niet, alleen dat er prijsverschillen zijn.

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-st-530-27-5-1x9-speed-rockrider-microshift/_/R-p-311274?mc=8582845&c=ZWART

Dit waren ze, graag jullie advies gevraagd! Ik ben vooral bang om een tweedehands fiets te kopen en daarna heel veel kosten kwijt ben aan slijtdelen.

Onwijs bedankt alvast!

Sportieve groet,
Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
blackpants10 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:06:
Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar zo'n 1x in de week lekker gaan mountainbiken in het bos. Ik woon op de Veluwe dus kan hier mooi fietsen.

Nu heb ik een budget van rond de 500 euro voor een goede fiets. 550 is wel echt het maximum. Ik ben nog een beginner en door alle opties en dergelijke zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben zelf 173cm lang.

Mountainbike 1: Bulls Copperhead 3 XT uit 2014 - Framemaat 46 met 27,5 inch wielen
Deze fiets kan ik kopen van iemand en kost me 550 euro. Ik vind het moeilijk om dit te rechtvaardigen omdat ik 550 euro veel geld vind voor een fiets van 7 jaar oud. Maar graag jullie advies! De verkoper zegt dat de tandwielen nog goed zijn (hij heeft een mountainbike-service, dus hij zal het wel weten). Dit zijn de specificaties (zegt mij niet zoveel):

Deze fiets kan ik aanschaffen voor de adviesprijs van 529 euro. Deze heeft een shifter van Shimano Altus en een derailleur van Shimano Tourney. Deze termen zeggen mij niet zoveel, maar ik heb me laten vertellen dat dit minder goed is dan Shimano XT. Echter is dit wel een nieuwe fiets ten opzichte van eentje uit 2014 en ik kan me indenken dat de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar ook niet stil hebben gestaan.

Hier staan de specificaties: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/mountainbikes/xc-mountainbikes/marlin/marlin-5/p/33136/

Ik zag in een aantal threads van dit forum verwezen werd naar Decathlon. Blijkbaar leveren zij goede fietsen tegen een goede prijs. Ik zie zo het verschil tussen de fietsen van Decathlon niet, alleen dat er prijsverschillen zijn.

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-st-530-27-5-1x9-speed-rockrider-microshift/_/R-p-311274?mc=8582845&c=ZWART

Dit waren ze, graag jullie advies gevraagd! Ik ben vooral bang om een tweedehands fiets te kopen en daarna heel veel kosten kwijt ben aan slijtdelen.

Onwijs bedankt alvast!

Sportieve groet,
Roy
Van dit lijstje zou ik persoonlijk voor de Trek gaan. Moderne geometrie, slijtdelen die makkelijk te upgraden zijn zodra je wat meer gevorderd bent en daarmee meer geschikt voor de lange termijn.

EUR 550 vind ik een hoop geld voor een fiets van 7 jaar oud, ook al zitten er prima spullen op. Goede kans dat er toch wel een hoop slijtage heeft plaats gevonden die je als leek in eerste instantie niet opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Insert12 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Van dit lijstje zou ik persoonlijk voor de Trek gaan. Moderne geometrie, slijtdelen die makkelijk te upgraden zijn zodra je wat meer gevorderd bent en daarmee meer geschikt voor de lange termijn.

EUR 550 vind ik een hoop geld voor een fiets van 7 jaar oud, ook al zitten er prima spullen op. Goede kans dat er toch wel een hoop slijtage heeft plaats gevonden die je als leek in eerste instantie niet opmerkt.
Ja lastig, merk wel op dat de Trek coil vering heeft (dat kan ook niet anders op een nieuwe fiets voor die prijs, dus alternatieven zul je niet vinden) tov een luchtgeveerde voorvork op de Bulls...

Ik ben het wel eens met betrekking tot je opmerking over moderne geometrie incl. 29 inch wielen...

@blackpants10 voor wat betreft het verschil tussen de Tourney en de XT moet je vooral kijken naar het aantal versnellingen denk ik, daar zit met name de ontwikkeling in. Die Tourney zit volgens mij nog op 7 speed en die 7 jaar oude XT is al een 10 speed...

Alles bij elkaar zou ik denk ik toch voor de Bulls gaan vanwege de luchtgeveerde Rockshox Reba voorvork en 3x10 ipv 3x7.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 10-03-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Prulleman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:16:
@Lensent vooral niet tevaak gebruiken zo'n ontvettende reiniger.. vuil blijft niet zomaar tussen de schakels zitten, ook al kraakt het soms even als je door het zand of modder hebt gereden, dat werkt zich vrij snel weer naar buiten.

door regelmatig zo grondig te ontvetten moet je net zo vaak ook -grondig- smeren en goed in laten trekken en dat komt er meestal niet van, dan krijg je dus dat je eigenlijk met te weinig smering -in- je ketting rond gaat rijden en dan slijt de boel alleen maar harder. Zeker als je met dry lubes / wax aan de slag gaat, die moet je op een droge/schone ketting vaak meerdere malen aan brengen voor een goede hechting en genoeg smering in de ketting. Met wet lube / olie ben je wat sneller klaar

Vuil mag er wel af, maar de smering kan er beter in blijven
Klopt, dit was eenmalig op de nieuwe fiets. Ketting zat onder de plakkerige meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
blackpants10 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:06:
Hoi allemaal,

Onwijs bedankt alvast!

Sportieve groet,
Roy
Zonder twijfel de Bulls.
VEEL betere afmontage, goeie bandjes, stevige remmerij, niet erg zwaar, direct kunnen rijden en genoeg versnellingen om te ervaren wat je fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Prulleman Hoe doe jij dat eigen/ben je het van plan om een cyclo van 5u te pacen zonder powermeter? Je wilt niet te langzaam beginnen, maar ook niet choco de laatste 2 uur ingaan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackpants10
Bedankt alvast voor de reacties van jullie als specialisten! Zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij die Bulls? Het is immers geen nieuwe meer, welke onderdelen slijten bijvoorbeeld sneller of hebben meer onderhoud nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:42:
@Prulleman Hoe doe jij dat eigen/ben je het van plan om een cyclo van 5u te pacen zonder powermeter? Je wilt niet te langzaam beginnen, maar ook niet choco de laatste 2 uur ingaan lijkt me?
gewoon op gevoel, net zoals de overige 95-99% :)
HR beetje in de gaten houden, maar op de MTB is dat ook lastig omdat je nooit een steady effort doet.

Maar 2 jaar terug, 4,5 uur marathon gereden, laatste 1,5 uur was de koek wel op. deels door pacing, maar ook gebrek aan duurtraining :). Daarna begonnen met structured training, en het grootste voordeel daarvan is, is dat je je lichaam een stuk beter leert kennen, je ijkt als het ware je interne powermeter. Maar je leert ook hoeveel herstel je nodig hebt na een klim, hoevaak je een bepaalde effort kan herhalen en wanneer het echt de verkeerde kant op gaat.

(helaas vorig jaar geen marathons kunnen rijden.... ik sta nu nog in geschreven voor de cimes de waimes, maar ik denk niet dat deze doorgaat in mei)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 10-03-2021 11:51 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ypuh oh man nu pas dat filmpje gekeken van die Hel van Rhenoy op zich heb je hier in de regio ook zat van dat soort tractor paden die er in de winter zo bij liggen en daar gaan ook wel eens toertochten over inderdaad.

Dat heb ik met mijn oude MTB ook echt wel eens gedaan en dat gaf inderdaad veel meer slijtage maar ik was er vrij snel achter dat dat is wat ik absoluut niet leuk vind. Heeft ook weinig met MTBen te maken eigenlijk :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 10-03-2021 12:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
De Drenthe 200 in 2017 was ook een ware blubberhel. Ik geloof dat er van de 1300 deelnemers (er waren1600 ingeschreven) nog geen 500 hem uit gereden hebben.

Sfeerimpressie Jan pad in 2017
Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/drenthe-main-663x392-1535012653.jpg

Wat betreft pacing. Dat doe ik net zoals @Prulleman op gevoel, waarbij ik meestal nog wel voldoende over heb op het einde. Het is een kwestie van ervaring op doen.

Overigens doe ik dat op de racefiets niet anders (ook geen powermeter) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inderdaad, ik vind het fijn hoor, een powermeter voor pacing, maar ik ken er genoeg die gewoon de cyclo's zonder powermeter prima rijden, waarvan er een ook echt hoog weet te eindigen (top 15 Marmotte Alpes/top 10 Marmotte Pyrenees bedoel ik dan).

Hoewel ik het zelf op de racer wel als hulpmiddel gebruik heb ik het idee ook best zonder te kunnen wat dat betreft. Lange MTB ritten doe ik ook zonder PM en dat gaat ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
blackpants10 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:47:
Bedankt alvast voor de reacties van jullie als specialisten! Zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij die Bulls? Het is immers geen nieuwe meer, welke onderdelen slijten bijvoorbeeld sneller of hebben meer onderhoud nodig?
Vork vering checken
Tandwielen moeten niet extreem puntig zijn, derailleur wieltjes idem
Geen knarsend geluid bij pedalen ronddraaien, moet soepel gaan
Schakelen moet vlot en strak gaan
Wielen recht?
Draaien de wielen soepel door als je een slinger geeft met het wiel los vd grond?

Dit zijn denk ik de basics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackpants10
Lensent schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Vork vering checken
Tandwielen moeten niet extreem puntig zijn, derailleur wieltjes idem
Geen knarsend geluid bij pedalen ronddraaien, moet soepel gaan
Schakelen moet vlot en strak gaan
Wielen recht?
Draaien de wielen soepel door als je een slinger geeft met het wiel los vd grond?

Dit zijn denk ik de basics.
Bedankt helden! Ik ga even kijken of ik nog wat van de prijs af kan snoepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:51
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:42:
Ga gewoon rustig van start. Ik heb in het verleden veel marathons gereden en het komt er op aan dat je je lijf leert kennen. Zolang je je lijft niet kent, moet je gewoon rustig van start gaan. Hooguit op 70-80% van je maximale hartslag en zeker jezelf niet verleiden om boven het omslagpunt te gaan rijden.

Met de ervaring en de conditie ga je vanzelf harder. Als ik me goed voelde zag een typische opbouw er zo uit:
  • 1ste uur boven omslagpunt
  • 2de uur tot voorlaatste uur constant D2/D3 (met uitschieters boven omslagpunt)
  • En in het laatste uur naar gelang ik me voelde weer boven omslagpunt.
Nu is mijn conditie waardeloos in vergelijking tot mijn wedstrijdconditie. De snelheden die ik toen in D1/D2 kon rijden, lukken nu alleen in D3/weerstand.
Laat je dus niet verleiden om met iemand mee te rijden die op dat moment 1 of 2 hartslagzones lager zit. Die slopen je, totdat je als een dode mus op de fiets zit. :+ Ik heb het van beide kanten mee mogen maken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Kluus schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:02:
@Ypuh oh man nu pas dat filmpje gekeken van die Hel van Rhenoy op zich heb je hier in de regio ook zat van dat soort tractor paden die er in de winter zo bij liggen en daar gaan ook wel eens toertochten over inderdaad.

Dat heb ik met mijn oude MTB ook echt wel eens gedaan en dat gaf inderdaad veel meer slijtage maar ik was er vrij snel achter dat dat is wat ik absoluut niet leuk vind. Heeft ook weinig met MTBen te maken eigenlijk :P.
Velen vergeten dat mountainbiken een zomersport is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 10:17
Lensent schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:20:

Denk dat ik me hier ook voor in ga schrijven, dit jaar elke wedstrijd die mogelijk doorgaat maar rijden. Iemand ervaring met de start procedure omtrent licentiehouders? Ik vind het wel prettig om vooruit te mogen starten, net zoals voorheen in de hel van groesbeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het bike festival in Willingen. Ik ga daar naar toe met 3 vrienden en je hebt de keuze uit 3 afstanden 53 km (1463 hm), 88 km (2463 hm) en 119 km (3333 hm). De vrienden hebben een voorkeur voor de 53km variant en het is uiteraard gezellig om dit samen te fietsen, maar stiekem kijk ik ook wel naar de 119km variant.

Alternatief is trouwens dat ik lekker de 53km doe en dan op de racefiets van Willingen naar huis fiets (288km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Joris748 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Ga gewoon rustig van start. Ik heb in het verleden veel marathons gereden en het komt er op aan dat je je lijf leert kennen. Zolang je je lijft niet kent, moet je gewoon rustig van start gaan. Hooguit op 70-80% van je maximale hartslag en zeker jezelf niet verleiden om boven het omslagpunt te gaan rijden.

Met de ervaring en de conditie ga je vanzelf harder. Als ik me goed voelde zag een typische opbouw er zo uit:
  • 1ste uur boven omslagpunt
  • 2de uur tot voorlaatste uur constant D2/D3 (met uitschieters boven omslagpunt)
  • En in het laatste uur naar gelang ik me voelde weer boven omslagpunt.
Nu is mijn conditie waardeloos in vergelijking tot mijn wedstrijdconditie. De snelheden die ik toen in D1/D2 kon rijden, lukken nu alleen in D3/weerstand.
Laat je dus niet verleiden om met iemand mee te rijden die op dat moment 1 of 2 hartslagzones lager zit. Die slopen je, totdat je als een dode mus op de fiets zit. :+ Ik heb het van beide kanten mee mogen maken 8)7
Doel je nu op rijden in zones obv HR ? Zo ja, dan denk ik ook echt dat dit een zeer slechte pacing strategie is. Als je een 5 uur + rit gaat maken en je gaat het eerste uur al over je grens, dan zul je zien dat de power bij je D2/3 hartslag ineens dramatisch onderuit gegaan is.
Overigens is dit ook direct de reden dat ik een hekel heb aan rijden obv HR. Power output is gewoon heel anders naarmate je de rit verschillend indeelt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Michaelg schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Doel je nu op rijden in zones obv HR ? Zo ja, dan denk ik ook echt dat dit een zeer slechte pacing strategie is. Als je een 5 uur + rit gaat maken en je gaat het eerste uur al over je grens, dan zul je zien dat de power bij je D2/3 hartslag ineens dramatisch onderuit gegaan is.
Overigens is dit ook direct de reden dat ik een hekel heb aan rijden obv HR. Power output is gewoon heel anders naarmate je de rit verschillend indeelt.
Ik reed inderdaad op hartslagzone. Was voor mij een prima strategie om wat er verder voor in het veld te zitten en niet zo'n last te hebben van opstoppingen. Mijn herstel bleef altijd prima in het middendeel van de wedstrijd. Even de beentjes stil en mijn hartslag daalde als een malle. Ik was gezegend met een extreem goede VO2max (die zat tegen de 70), misschien dat dat mij hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh rijden met power is al weer achterhaald lees ik net:
https://www.indeleiderstr...-fietscomputer-is-zinloos

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Lensent schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Ik had hetzelfde probleem en ik ben 1.86 met binnenbeenlengte van 85 cm ong.
Heb mijn Cube in XL gehaald en past perfect.

Hoe ik tot die keus ben gekomen? Mijn oude fiets zat me goed dus ik heb de voorbij belangrijkste onderdelen vd geometrie opgemeten.

Frame hoogte (trapas tot zadelbuis)
Afstand zadel tot stuurpen
En zo nog wat zaken.
Toen ervaringen van anderen gelezen, en ook maattabellen van andere fabrikant erbij gepakt en eea gemiddeld.

Een educated guess die voor mij goed is uitgepakt.
Was wel spannend toen ik mn fiets ophaalde moet ik toegeven...
Ik heb ook een mooi lijstje gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThENJwyoDQA3-vIKWUTgaHjL-34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mErbLrUMSBcP5E6UR41Upe6p.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vervolgens zegt het me nog niks ;)

Mijn huidige fiets bevalt (denk ik) goed qua maat, want heb nog niet zoveel referentie.

Fijn aan de huidige:
Aftand en hoek van het zadel naar de trappers om veel kracht te kunnen zetten.
Klimmen.

Minder aan de huidige:
Heel moeilijk om mijn achterste achter het zadel te plaatsen weinig bewegings vrijheid.
Als ik technische stukken naar beneden ga, stop ik wel eens om mijn handmatige dropper te activeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan zou ik investeren in een dropper ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Gisteren de X-Caliber 7 voor het eerst in zijn natuurlijke habitat mogen gebruiken! (Helaas foto's vergeten, toch wel jammer van zo'n memorabel moment!)

Na het weekend al twee rondjes geknald te hebben op het asfalt dan eindelijk het bos in gegaan!
We hebben Cadettenkamp rondgereden en daarna nog een stukje Vrachelse Heide en vanuit daar terug naar huis (Oosterhout)

Ik merkte op sommige vlakken dat ik zeker nog wel even aan de techniek en behendigheid moet werken.. maar dat is niet zo gek natuurlijk :*) Gelukkig was het daar gisteren tussen 17:00 en 18:00 heerlijk rustig!

Wat was het lekker, zeker voor herhaling vatbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Sjod schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Ik heb ook een mooi lijstje gemaakt

[Afbeelding]

Maar vervolgens zegt het me nog niks ;)

Mijn huidige fiets bevalt (denk ik) goed qua maat, want heb nog niet zoveel referentie.

Fijn aan de huidige:
Aftand en hoek van het zadel naar de trappers om veel kracht te kunnen zetten.
Klimmen.

Minder aan de huidige:
Heel moeilijk om mijn achterste achter het zadel te plaatsen weinig bewegings vrijheid.
Als ik technische stukken naar beneden ga, stop ik wel eens om mijn handmatige dropper te activeren.
Weet je zeker dat je huidige fiets geen M is? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Haha, ben het met hem eens hoor maar hij noemt het zelf ook al. Tijdens training is het waardevolle info, maar tijdens een koers heb je inderdaad weinig aan een PM en ben je misschien wel beter af zonder.

Denk ook niet dat het verbieden van powermeters enig effect heeft op koersverloop. Anderzijds denk ik wel dat vermogensdata als trainingstool mannen als Pogacar, Bernal en Evenepoel gekatapulteerd heeft naar het kopmanschap. Zonder die data hadden ze waarschijnlijk eerst 5-10 jaar mogen knechten.

Om de link te leggen naar de cyclo vraag, dat is geen race en probeer je een tempo vast te houden wat snel genoeg is maar je wel 5u lang vol kunt houden. Nu zijn de Ardennen en mountainbiken geen basis voor een mooie steady effort, maar denk dat het je wel kan helpen om te pacen.

(Lang verhaal kort, wat blijft die Nibali toch een fantastische vent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Daan_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:16:
Dan zou ik investeren in een dropper ;-)
Die komt na nieuwe :)
Pagina: 1 ... 118 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic