Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
Arend_Akelig schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:54:
Vanmiddag maar weer eens de hobby opgepakt na 3,5 niet fietsen. Heb een rondje van 30km over de weg gepakt. Helaas op het eind wel lek gereden: er bleef een scherp steentje zitten in het profiel van m'n Racing Ralph (achter). Dit is volgens mij wel een klein nadeel van deze bandjes, er blijven eerder steentje plakken doordat het profiel zo dicht op elkaar zit, meer mensen ervaring mee?
Voor de rest wel prima bandjes om soms ook stukje weg te pakken, lekker stil en minder rolweerstan dan m'n rocket ron's.
Gelijk pech op je eerste rondje weer. Niet heel motiverend haha. Als je de bandenspanning wat lager zet helpt dat misschien nog wel eens om zooi uit je banden te lozen doordat de vorm van de band met elke omwenteling van breedte verandert? Zelf nooit van overigens.

Heb zelf maar besloten dat de Stevens de opvolger van m’n oude mtb is geworden. Overmorgen eerste ritje!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35
weet niet of lage druk helpt met het lossen van steentjes, maar ik heb in 3 jaar tijd maar 1 keer lek gereden met de oude racing ralphs en 0 x met de nieuwe ray/ralph. Wel tubeless uiteraard ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:30
Prulleman schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:23:
weet niet of lage druk helpt met het lossen van steentjes, maar ik heb in 3 jaar tijd maar 1 keer lek gereden met de oude racing ralphs en 0 x met de nieuwe ray/ralph. Wel tubeless uiteraard ;)
Nou, ik weet wel we zijn volgende ritje lek gaat rijden. :P Dat is er natuurlijk om vragen.

• Prulleman
ZanielGa schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Nou, ik weet wel we zijn volgende ritje lek gaat rijden. :P Dat is er natuurlijk om vragen.
Prulleman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:08:
[...]

hier ook het hele jaar ray/ralph, in 1 jaar en paar maanden nooit lek gereden, voorband is nog helemaal in orde, achter begint wel wat te slijten (denk 3000 km) op de noppen en vooral wat te "zweten". Maar ondanks dat ik altijd wel wat plekjes zie als ik de fiets uit de schuur pak blijven ze toch nog aardig op druk.
dat waren dus de banden na de oude ralphs die 1 keer lek zijn geweest.
om eerlijk te zijn heb ik de zwetende achterband na bijna 2 jaar preventief vervangen, want die bleef niet goed op druk, maar ik vermoed dat het met nieuwe sealant ook opgelost was geweest...

anyway, toen ook niet "de volgende rit" lek gereden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 18-02-2021 17:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

steel123 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:12:
Volgens mij is de geo van beide fietsen nagenoeg gelijk of ik moet iets volledig over het hoofd zien?

Over die rockshox judy silver hoor ik nooit echt goede verhalen over. Zou die fox 32 toch een stuk hoger schalen.

Bij trek betaal je gewoon veel voor het merk zelf.
Buiten corona om betaal(de) je het grootste deel van het jaar ook niet de listprice voor een Trek, de dealer bellen en onderhandelen scheelt je snel 20 procent. Wanneer je een duurdere spec van een model koopt, zeker aan het eind van het model jaar nog wel meer. Betaalde voor m'n Fuel EX 8 vorig jaar (net aan het begin van corona) ruim 800 euro minder dan de 3200 list price. Dan is het vergeleken met bijvoorbeeld een Canyon Neuron (wat natuurlijk een stuk meer een XC fiets is) of een Polygon al een stuk kleinere premium.

Verder zijn dit soort fietsen natuurlijk instap series voor 'serieuze' mountainbikes wat je merkt aan gewicht/naven etc. Maar voor lekker door het bos rammen ga je gerust plezier hebben, minder gewicht is natuurlijk altijd mooi maar zou ik neit te zwaar aan tillen voor zulk gebruik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 22:59
Vandaag weer gefietst, wat was het fijn! Lekker weer in korte broek en shirt met korte mouwen. Het was lang geleden dat dat kon.

De route (Holten) lag er ook geweldig bij, slechts op één punt een beetje modder. Dat stuk heb ik nog nooit zonder modder gezien dus dat is niet gek. Verder overal fijn door kunnen fietsen. Als het werk het toe laat dan ga ik maandag nog ff een rondje Rijssen doen voor het donker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tegen 8 uur al vertrokken maar toch gewoon lang lang aan getrokken. Echt geen moment gedacht dit is veel te warm. Hier en daar gigaveel blubber. Andere plekken was er geen plas te bekennen. Uit en thuis 46 KM in de benen. Wel aardig bekaf. Toch al best druk overal ook al ga je redelijk vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:51
Het was weer genieten! Vandaag rondje Hattem gedaan om in te komen. Route had nieuwe bordjes, al een paar jaar misten er bordjes op cruciale punten. Route zelf is meer gravel maar soms is niet teveel nadenken ook wel fijn 👍 ook voor het eerst weer in de korte broek, heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zeker lekker weer. En hier ook weer heerlijk met korte box op de fiets gezeten. Rustig rondje door het Reichswald.

Gezien mijn HT stilstaat voor onderhoud en wachtend op wat upgrades. De AXS dropper overgezet naar de mtb van mijn vrouw. Kan ze volgende week met wat steilere afdaling-tjes en kleine dropjes oefenen. Met zadel naar beneden is dat toch net wat makkelijker.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
Gisteren ook een rondje gedaan (sinds de enorme lading regen het bos een tijdje links laten liggen). Harderwijk lag er redelijk prima bij, alleen een paar stukken enorm modderig.. de rest was echt prima.

Heerlijk om weer eens lekker door het bos te rijden. Prachtig! had het echt weer gemist.

Helaas halverwege het rondje brak m’n zadel af.. toch best zwaar voor de beentjes om vooral staand te fietsen 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDv4lAz9Eh8HTen9ZOikROg6CyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX4eIQP9BdXbOQy5BGrZ6by6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:46
Vanochtend rondje Lage Vuursche gedaan, had bedacht om redelijk vroeg te fietsen vanuit huis en zo de drukte te ontlopen, maar bij de kuil waren ze om 09:15u al auto's aan het wegsturen...

Toen gewoon vooral een beetje slim getimed. Ben precies weggereden met een groep Strava-piloten voor me een een groep kinderen achter me, dus daarna de trails redelijk voor mezelf gehad. Wel frappant om te zien dat niemand zich nog aan het groepsverbod houdt. Er kwamen echt groepen van 15+ mountainbikers voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Insert12 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:02:
Vandaag weer gefietst, wat was het fijn! Lekker weer in korte broek en shirt met korte mouwen. Het was lang geleden dat dat kon.

De route (Holten) lag er ook geweldig bij, slechts op één punt een beetje modder. Dat stuk heb ik nog nooit zonder modder gezien dus dat is niet gek. Verder overal fijn door kunnen fietsen. Als het werk het toe laat dan ga ik maandag nog ff een rondje Rijssen doen voor het donker wordt.
Ik ben net terug van een rondje Rijssen. Ligt er echt fantastisch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 23:17
Vandaag voor de eerste keer mijn nieuwe POC Aspire Gold Cat 2 bril uitgetest. Hij zit lekker, maar met dit heldere weer laten de Cat 2 glazen echt veel te veel licht door.

De glazen houden de zon niet goed tegen, als de zon op mijn hoofd schijnt werkt de bril onvoldoende. Mijn Ray Ban glazen zijn in dat opzicht stukken beter, en goedkoper :')

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de Cat 3 glazen? Volgens mij kom je dan wel weer uit op een wit monteur. Die gespiegelde gold glazen zijn volgens mij niet in Cat 3 leverbaar.
FRAME COLOR AND LENS COMBINATION
Hydrogen White Clarity Road Violet/Silver Mirror - CAT 3 VLT 13%
Uranium Black Clarity Urban Cold Brown/Silver Mirror - CAT 2 VLT 22%
Uranium Black Clarity MTB Brown/Silver Mirror - CAT 2 VLT 20%
Uranium Black Clarity Road Violet/Gold Mirror - CAT 2 VLT 23%
Sulphite Yellow Clarity Urban Brown/Silver Mirror - CAT 2 VLT 20%
Lead Blue Clarity Road Violet/Gold Mirror - CAT 2 VLT 23%
Apophyllite Green Clarity Trail Brown/Silver Mirror - CAT 2 VLT 20%
Kalkopyrit Blue Clarity Road Violet/Silver Mirror - CAT 3 VLT 13%
Tortoise Brown Clarity Road Violet/Silver Mirror - CAT 3 VLT 13%
https://www.pocsports.com...ty?variant=36302071529624

[ Voor 52% gewijzigd door Strider op 21-02-2021 18:32 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 16:53
Woeps... Beetje dom om op zo'n mooie dag naar LDD te gaan. Wat een drukte bij het startpunt.... Best wat grote groepen gezien.

Het doel was om 100km te rijden. Uiteindelijk bij thuiskomst 92km op de teller. De billetjes hebben weer wat zitvlees nodig.. jeetje. Hebben jullie ook dat je op de weg veel meer last van je kont krijgt dan in het bos? In het bos eigenlijk nauwelijks last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
Rudolf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:38:
Hebben jullie ook dat je op de weg veel meer last van je kont krijgt dan in het bos? In het bos eigenlijk nauwelijks last van.
Ja. Maar in het veld kom ik ook veel vaker uit het zadel. Op de weg totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

charrel

Cortisol4life..

In bos is de zit wat actiever, op de weg ben je gewoon dom meters aan het trappen. Gister 50km gefietst, de laatste 15 km over de weg naar huis waren ook wat minder prettig qua zitvlees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja klopt, al ben ik intussen met veel uren indoor wat meer gewend, dat is nog statischer dan op de weg rijden.

van het weekend maar een rondje op de racefiets gedaan, de routes hier zijn in de weekend zo druk, en nu met dit weer is het nog veel erger.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:38:
Woeps... Beetje dom om op zo'n mooie dag naar LDD te gaan. Wat een drukte bij het startpunt.... Best wat grote groepen gezien.

Het doel was om 100km te rijden. Uiteindelijk bij thuiskomst 92km op de teller. De billetjes hebben weer wat zitvlees nodig.. jeetje. Hebben jullie ook dat je op de weg veel meer last van je kont krijgt dan in het bos? In het bos eigenlijk nauwelijks last van.
Gister sinds een tijd weer wat langere ronde gefietst en heb goed last van mijn kont (zit bodjes) Daar is natuurlijk nieuw zadel debet aan (wennen) en dat ik tijd niet langer dan 2 uur op de fiets heb gezeten.

Zadel nog eens gecontroleerd, maar die wijkt qua afmeting niet af van de oude zadels van de HT en fully. Zal ook hier weer even zitvlees trainen worden O-) Rond uur of vier, maar weer uurtje op de fiets springen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vraagje, ik heb een 10 jaar oude volledig op shimano deore lx afgestelde mtb, met 9 versnellingen. Nu is mijn achter shifter eigenlijk echt wel versleten, hij schakelt nog erg lastig. (waarschijnlijk "grip" versleten waardoor hij niet mee pakt.)

Ik kan alleen geen goed alternatief vinden.
2 vragen dus,
- wat is een goede shifter als vervanging?
- kan ik beter meer vervangen? (de tandwielen en ketting lijken nu nog goed)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sjoewe schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:17:
Er kwamen echt groepen van 15+ mountainbikers voorbij.
Dit is voor mij al enkele maanden reden om niet meer in de ochtend te rijden. Oosterhout/Dorst is dan echt veel te druk. Zondagmiddagen gingen tot voor kort nog wel, maar is nu ook niet meer te doen. Fiets nu dus alleen nog maar af en toe een uurtje door de week :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
Driek schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:15:
Vraagje, ik heb een 10 jaar oude volledig op shimano deore lx afgestelde mtb, met 9 versnellingen. Nu is mijn achter shifter eigenlijk echt wel versleten, hij schakelt nog erg lastig. (waarschijnlijk "grip" versleten waardoor hij niet mee pakt.)

2 vragen dus,
weet je zeker dat de shifter versleten is en dat het niet je kabels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Wceend schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:25:
[...]

weet je zeker dat de shifter versleten is en dat het niet je kabels zijn?
de kabels niet bewust naar gekeken, maar als ik schakel gebeurt er niks, als ik de hendel iets meer naar boven of beneden druk dan schakelt hij soms. Daarmee was mijn korte conclusie dat er ergens iets niet meer goed pakt, door slijtage en verdenk ik eerder de shifter dan de kabel. Maar zal zo even kijken of ik de kabel kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Driek wat @Wceend zegt, als je al 10 jaar met dezelfde kabels rijdt, dan zullen die eerder het probleem zijn dan de shifter zelf. Die kunnen wel stuk, maar gaan over het algemeen best lang mee. Soms helpt het ook om wat dunne olie of wd40 in de shifter te spuiten, het kan namelijk voorkomen dat de smering die erin zit hard word en de boel op die manier blokkeert.

En anders kan je elke shimano 9 speed shifter pakken, inderdaad niet makkelijk te vinden, maar ze zijn er nog wel, bv
https://www.rosebikes.nl/...wart&article_size=9-speed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Toevallig afgelopen week mijn shifterkabel vervangen (was ergens achter blijven haken waardoor het afdekplaatje wat in mijn frame ging kapot was gegaan, bij terugplaatsen moest de kabel uit het frame en die was niet meer netjes) maar je merkt het wel gelijk. Schakelt een stuk soepeler. Was voor €11,- klaar en je krijgt er alles bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Driek schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:30:
[...]

de kabels niet bewust naar gekeken, maar als ik schakel gebeurt er niks, als ik de hendel iets meer naar boven of beneden druk dan schakelt hij soms. Daarmee was mijn korte conclusie dat er ergens iets niet meer goed pakt, door slijtage en verdenk ik eerder de shifter dan de kabel. Maar zal zo even kijken of ik de kabel kan bekijken.
wat betreft de kabel, als er een knik of beschadiging in zit, dan zal het schakelen naar een kleiner kransje niet meer zomaar lukken, schakelen naar een groter kransje in principe wel,

met de grote hendel trek je aan de kabel, dat moet op kracht altijd lukken. Met de kleinere hendel laat je de kabel als het ware vieren, de spanning van je achterderailleur moet dan sterk genoeg zijn om de weerstand van de kabel te overwinnen.
De kans dat de weerstand in de kabel na 10 jaar toch wat te groot is geworden is toch wel aanwezig ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
Wat @Prulleman zegt, als je al 10 jaar niets aan je kabels hebt gedaan zou ik daar beginnen.
Direct binnenkabel en buitenkabel vervangen en dan pas naar de shifter kijken.

Ik neem aan dat je ketting en casette wel vervangen zijn in al die jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Driek schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Als je shifter niet "pakt" (dus hij beweegt wel maar er gebeurt niks, dus ook geen "klik" in de shifter) is dat best een veelvoorkomend probleem en vaak eenvoudig op te lossen met de methode die @Prulleman al aangaf met WD40 of dunne olie. Zie ook:
YouTube: Ask a Mechanic: Cleaning and Lubricating Shifters

Een keer nieuwe kabels kan natuurlijk ook geen kwaad als je toch bezig bent :).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 22-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
ja, beide zijn de moeite waard om te proberen voor je een andere shifter koopt. maar de probleem omschrijvig mag ook wat duidelijker.

Vandaar mijn uitleg over op en af schakelen, dat is de juiste manier om het probleem te analyseren, lukt het schakelen naar een groter kransje ook niet, dan is het iets anders of in ieder geval meer dan alleen de kabel, dan blijft er iets hangen in je shifter

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:39:
ja, beide zijn de moeite waard om te proberen voor je een andere shifter koopt. maar de probleem omschrijvig mag ook wat duidelijker.

Vandaar mijn uitleg over op en af schakelen, dat is de juiste manier om het probleem te analyseren, lukt het schakelen naar een groter kransje ook niet, dan is het iets anders of in ieder geval meer dan alleen de kabel, dan blijft er iets hangen in je shifter
bedankt voor de adviesen, ga even wat verder trouble shooten en de filmpjes kijken.

Edit:
Net even gekeken, ik kan de onderste grote hendel heen en weer bewegen zonder dat er ook maar iets gebeurt.
Dus mij lijkt toch echt de shifter stuk.

Waarschijnlijk te lang rond gereden met een "kink" in de kabel.

Nu even nadenken wanneer cassette en ketting voor het laatst vervangen zijn, want anders nemen we dat gelijk mee.

Kan ik dan ook een casette nemen met meer versnellingen?

[ Voor 25% gewijzigd door Driek op 22-02-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Driek schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:41:
[...]

bedankt voor de adviesen, ga even wat verder trouble shooten en de filmpjes kijken.

Edit:
Net even gekeken, ik kan de onderste hendel heen en weer bewegen zonder dat er ook maar iets gebeurt.
Dus mij lijkt toch echt de shifter stuk.

Waarschijnlijk te lang rond gereden met een "kink" in de kabel.

Nu even nadenken wanneer cassette en ketting voor het laatst vervangen zijn, want anders nemen we dat gelijk mee.

Kan ik dan ook een casette nemen met meer versnellingen?
Spuit er eerst eens wat WD40 in

wat betreft upgraden:
dan moet je ook een andere derailleur en shifter, op je achternaaf kan je wel gewoon een 10, 11, of zelfs 12 speed cassette plaatsen, enige voorwaarde is dat het een HG compatible cassette is (en niet een sram xd of een nieuwe shimano micro spline).
je kan bv een Sram NX eagle set kopen, of een 11 elke shimano 11 speed, of een shimano 12 speed met een alternatieve cassette

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 22-02-2021 12:03 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Driek schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:15:

2 vragen dus,
Met de uitleg zoals je deze nu geeft zou ik persoonlijk nog niks vervangen. En nog zelf een en ander controleren. Wanneer is de versnelling voor laatst opnieuw afgesteld. En wanneer voor laatst gecontroleerd op kabelspanning, B tension, slijtage van cassette en ketting etc.....

Cassette, ketting, kettingblad zijn bijvoorbeeld slijtage gevoelige onderdelen. Hoe heb je deze gecontroleerd op het oog? Ketting controleer je bijvoorbeeld met ketting slijtagemeter. Kost paar euro ;-)

Edit: wat handige links met uitleg
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment
https://www.parktool.com/...ont-derailleur-adjustment
https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Helaas is m'm tjik niet meer zo van de modder na paar gevallen te zijn. Ik heb mijn racefiets echter gedumpt want ik vind asfalt niet zo top.
Nu willen we toch samen in de komende warme zomeravonden een tochtje rijden voor de conditie/gezelligheid. Dan ga ik op de mtb, en zij op de race. Echter, ik wil niet op mn conti trail kings/race kings.
Ooit had ik Big Apples, die waren wel oké. Iemand nog een tip voor een beetje relaxte en niet al te dure band voor deze asfalttourtochtritjes (50km give or take)?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Blomminator schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:28:
Helaas is m'm tjik niet meer zo van de modder na paar gevallen te zijn. Ik heb mijn racefiets echter gedumpt want ik vind asfalt niet zo top.
Nu willen we toch samen in de komende warme zomeravonden een tochtje rijden voor de conditie/gezelligheid. Dan ga ik op de mtb, en zij op de race. Echter, ik wil niet op mn conti trail kings/race kings.
Ooit had ik Big Apples, die waren wel oké. Iemand nog een tip voor een beetje relaxte en niet al te dure band voor deze asfalttourtochtritjes (50km give or take)?

Thnx!
wat is je plan?
- heb je een 2e wielset
- ga je banden wisselen
- ga je gewoon niet meer het bos in als je weg banden erop liggen

verder nog vragen
- wat is je doel, minder slijtage minder rolweerstand of beide?
- wat is het verschil in conditie
- over hoeveel ritten / km in 1 seizoen hebben we het

je kan met zijn 2en heel wat verschillen (conditie + materiaal) wegtrekken door het kopwerk anders te verdelen.

Ik heb em hier en in het wielrentopic regelmatig aangehaald, ik ben afgelopen zomer ook met mijn mtb op ray/ralph naar zeeland en terug gereden (100+) met 30+ gemiddeld. Je rolweerstand is prima te doen als je de druk wat hoger zet, de slijtage reuze mee als het qua totaal niet uit de klauwen loopt.

Het zou voor mij voornamelijk een afweging zijn of ik ook nog noppen in het bos wil hebben, zo ja, dan zou ik de moeite niet nemen om te wisselen en gewoon accepteren dat je banden misschien geen 3000 bos km meegaan, maar met een mix na 2000 km al vervangen moeten worden, scheelt een hoop gedoe

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Edmin schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Dit is voor mij al enkele maanden reden om niet meer in de ochtend te rijden. Oosterhout/Dorst is dan echt veel te druk. Zondagmiddagen gingen tot voor kort nog wel, maar is nu ook niet meer te doen. Fiets nu dus alleen nog maar af en toe een uurtje door de week :(
Eind van de middag een optie? Dan is het hier nog steeds lekker rustig, afgelopen zaterdagmiddag ben ik rond drie uur / half vier weg gefietst en maar een handjevol mensen tegen gekomen. Tussen 10 en 3 is het hier ook spitsuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Insert12 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Eind van de middag een optie? Dan is het hier nog steeds lekker rustig,
Na 3 is idd je beste optie dan. Is helaas niet de makkelijkste tijd om te fietsen qua dsgindeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Edmin schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Na 3 is idd je beste optie dan. Is helaas niet de makkelijkste tijd om te fietsen qua dsgindeling.
Helemaal ideaal is het niet inderdaad, maarja je moet toch wat als je rustig wil fietsen. Of anders na een dag thuiswerken, het is inmiddels nog wel tot bijna 6 uur 's avonds licht. Doordeweeks is het sowieso rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 22:32

Galois

1811 - 1832

Uiteraard een vraag waar niet echt (of echt niet) antwoord op te geven is, maar toch ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik gebruik (al jaren overigens) de Schwalbe Racing Ralph als achterband. Vroeger hield ik geen km-standen bij en verving de band als het leek dat het nodig was :) Of als ik een grote tocht ging doen of op vakantie en geen risico's wilde.

Sinds een jaartje of 2 houd ik km-standen bij al mijn slijtageonderdelen (of beter gezegd: Strava doet dat voor mij :)) en ik zie dat ik 3.253,8 km op mijn achterband gereden heb. Op zo'n 400 km na zijn al deze kilometers in NL gereden, in onze bossen met zachte ondergrond. Ook denk ik zo'n 80% onverhard.

Deze band ziet er op zich best goed uit, totdat je goed gaat kijken, dan zie je dat hij wel aan zijn einde is.

En mijn vraag dan ook aan jullie: hoe lang doen jullie met een MTB achterband? En dan vooral onder 'normale' omstandigheden in NL (logisch dat als je in Houffa woont, een band veel minder lang meegaat... overigens al je onderdelen ;)).

Op de racefiets slijt je 2 achterbanden op 1 voorband. Hoe zit dat op de MTB...
Ik MTB al 20 jaar en mij nog nooit over dit soort dingen druk gemaakt... en dan ga je opeens kms bijhouden en dan ga je met dit soort vragen rondlopen :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:59:
Uiteraard een vraag waar niet echt (of echt niet) antwoord op te geven is, maar toch ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik gebruik (al jaren overigens) de Schwalbe Racing Ralph als achterband. Vroeger hield ik geen km-standen bij en verving de band als het leek dat het nodig was :) Of als ik een grote tocht ging doen of op vakantie en geen risico's wilde.

Sinds een jaartje of 2 houd ik km-standen bij al mijn slijtageonderdelen (of beter gezegd: Strava doet dat voor mij :)) en ik zie dat ik 3.253,8 km op mijn achterband gereden heb. Op zo'n 400 km na zijn al deze kilometers in NL gereden, in onze bossen met zachte ondergrond. Ook denk ik zo'n 80% onverhard.

Deze band ziet er op zich best goed uit, totdat je goed gaat kijken, dan zie je dat hij wel aan zijn einde is.

En mijn vraag dan ook aan jullie: hoe lang doen jullie met een MTB achterband? En dan vooral onder 'normale' omstandigheden in NL (logisch dat als je in Houffa woont, een band veel minder lang meegaat... overigens al je onderdelen ;)).

Op de racefiets slijt je 2 achterbanden op 1 voorband. Hoe zit dat op de MTB...
Ik MTB al 20 jaar en mij nog nooit over dit soort dingen druk gemaakt... en dan ga je opeens kms bijhouden en dan ga je met dit soort vragen rondlopen :D
ik heb denk ik +/- 2500- 3000 km met een ralph (nieuwe generatie ray/ralph, dure/zachte compound, snakeskin) gereden, en toen preventief vervangen (zijkanten lekte behoorlijk met oude sealant). Noppen waren wel wat minder, maar op zich nog redelijk. Voorband zit er nog steeds op, die bleef beter op druk, ook met oude sealant en noppen zagen er ook nog prima uit.

De oude ralphs heb ik korter mee gedaan, maar meer omdat ik op mijn nieuwe wielset destijds ook nieuwe banden wilde hebben, zodat de oude klaar voor gebruik in de schuur lagen (en dus nooit gebruikt... :D )

Als je twijfelt over vervangen, kijk ook naar de randen van de noppen, hoe "scherper" de randjes en de hoekjes*, hoe meer grip je hebt, na verloop van tijd zijn ze misschien nog redelijk "hoog" maar happen ze toch minder in het terrein. en kan het toch de moeite zijn om ze te vervangen.
(de ray en ralph zijn wat minder hoekig op de noppen, en hebben wat rondere noppen, dus dan moet je vooral naar de randen kijken).

Ik maak me overigens verder niet druk over km met een drivetrain, banden of wat dan ook. Ik weet dat het een dure hobby is en ik hou van mooie spullen, dus als het versleten is, prima, tijd voor wat nieuws

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ligt ook aan wat voor rijder je bent. Ik geloof niet zo in één allround bandenset, dus ik heb een stuk of 12 verschillende banden hier liggen, die naar gelang naar het seizoen en de ondergrond rouleren. Dus dan slijt het allemaal ook niet zo hard. Ik heb eigenlijk tot op heden maar één band echt versleten en één waarvan ik de wang aan stront heb gereden op een steen in Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:28:
[...]

ik heb denk ik +/- 2500- 3000 km met een ralph (nieuwe generatie ray/ralph, dure/zachte compound, snakeskin) gereden, en toen preventief vervangen (zijkanten lekte behoorlijk met oude sealant). Noppen waren wel wat minder, maar op zich nog redelijk. Voorband zit er nog steeds op, die bleef beter op druk, ook met oude sealant en noppen zagen er ook nog prima uit.

De oude ralphs heb ik korter mee gedaan, maar meer omdat ik op mijn nieuwe wielset destijds ook nieuwe banden wilde hebben, zodat de oude klaar voor gebruik in de schuur lagen (en dus nooit gebruikt... :D )

Als je twijfelt over vervangen, kijk ook naar de randen van de noppen, hoe "scherper" de randjes en de hoekjes*, hoe meer grip je hebt, na verloop van tijd zijn ze misschien nog redelijk "hoog" maar happen ze toch minder in het terrein. en kan het toch de moeite zijn om ze te vervangen.
(de ray en ralph zijn wat minder hoekig op de noppen, en hebben wat rondere noppen, dus dan moet je vooral naar de randen kijken).

Ik maak me overigens verder niet druk over km met een drivetrain, banden of wat dan ook. Ik weet dat het een dure hobby is en ik hou van mooie spullen, dus als het versleten is, prima, tijd voor wat nieuws
Ik heb zojuist een nieuwe band besteld bij Futurum, had nog wat meer dingen nodig (MTB-bidons (ik was het modder happen zat :)) en Squirt) en kwam zo op de 100 euro voor 20 euro korting :)

Maar wat vind jij van de band dan? Ik ben toch wel nieuwsgierig ook al ga ik 'm nu vervangen. Ik heb even wat close-ups gemaakt en ik vind 'm er nog wel redelijk uit zien eigenlijk. De noppen aan de bovenkant lijken wel het meest versleten, die aan de zijkant zien er goed uit en ook de wang van de band ziet er wel goed uit in mijn ogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LrmY2KlFhtKpuNlpCcelbN33LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9340U57LdWfGcxv4j0WhlDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPq7iKeiOhOzqUWdPr3zLlhIRBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYYRxSFgfVxwmJZqYxky2C7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5YAl796fWspfGlQE2VhA5cvZU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL6UezCGeFfFTzV02OvvCtWc.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Omdat mijn voorblad aan vervanging toe is wil ik een keer een ovaal blad gaan proberen.

Ik heb een 2x10 setup.

Voorblad: Shimano Chainring XT FC-M785 38T (AM) (104mm BCD)
Tweede voorblad: 24T

Nu kom ik er niet helemaal uit welk ovaal blad hiermee samen zou gaan. Iemand hier ervaring mee? Ik wil dus ook mijn 2x10 setup blijven behouden :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 23:44
Strider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:19:
Omdat mijn voorblad aan vervanging toe is wil ik een keer een ovaal blad gaan proberen.

Ik heb een 2x10 setup.

Nu kom ik er niet helemaal uit welk ovaal blad hiermee samen zou gaan. Iemand hier ervaring mee? Ik wil dus ook mijn 2x10 setup blijven behouden :)
2x en ovaal is volgens mij geen optie. In ieder geval niet dat ik weet.

Voor 1x is dit wellicht een optie:

https://eu.oneupcomponent...4-bcd-traction-chainrings

Zelf ben ik overgestapt op een 1x10 bestaande uit een 32T oval icm een 11-46 10sp cassette met een 12sp XT derailleur. Die laatste omdat ik op termijn toch wel op 1x12 wil overstappen maar die investering mij in 1x te duur was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:19:

Ik heb een 2x10 setup.

Weet het zo niet precies, er zijn wel merken die Oval hebben voor 2x. Rotor heeft ze bijvoorbeeld https://rotorbike.com/cat...l/qx2/qx2-110-74-bcd.html
Ik weet alleen niet precies wat voor type je nodig zou hebben. Je hoeft dus niet naar 1x te gaan om een oval te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Aapenootjes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:58:
[...]

2x en ovaal is volgens mij geen optie. In ieder geval niet dat ik weet.

Voor 1x is dit wellicht een optie:

https://eu.oneupcomponent...4-bcd-traction-chainrings
Je kan een narrowwide blad niet gebruiken in combinatie met een voorderailleur. Dat kettingblad is erop gemaakt om je ketting op het blad te houden, dus je mist dan de nokjes die helpen om te schakelen.

Rotor heeft ovale kettingbladen voor een 2x drivetrain. https://rotorbike.com/cat.../chainrings/oval/qx2.html

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoewe op 22-02-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
Galois schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:42:
[...]
Ik heb even wat close-ups gemaakt en ik vind 'm er nog wel redelijk uit zien eigenlijk. De noppen aan de bovenkant lijken wel het meest versleten, die aan de zijkant zien er goed uit en ook de wang van de band ziet er wel goed uit in mijn ogen.
Ligt ook een beetje aan de ondergrond waar je het meest op rijdt toch? Als je veel mul zand tegenkomt op je ritten had ik ‘m al wel eerder vervangen denk ik. Welke banden heb je nu besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois net even naar de mijne gekeken en die was ongeveer net zo ver. Toch wat afgeronde randjes, met name in het midden .

Prima tijdstip om te vervangen, maar als je zuinig bent en minder waarde hecht aan grip zou je iets langer kunnen rijden (zeker achter)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 15-06 23:44
Sjoewe schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Je kan een narrowwide blad niet gebruiken in combinatie met een voorderailleur. Dat kettingblad is erop gemaakt om je ketting op het blad te houden, dus je mist dan de nokjes die helpen om te schakelen.

Rotor heeft ovale kettingbladen voor een 2x drivetrain. https://rotorbike.com/cat.../chainrings/oval/qx2.html
Ah, daar was ik een beetje mee in de war.

Het kan dus in principe wel, alleen heeft Rotor ze niet voor 104BCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Marty! schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:18:
[...]

Ligt ook een beetje aan de ondergrond waar je het meest op rijdt toch? Als je veel mul zand tegenkomt op je ritten had ik ‘m al wel eerder vervangen denk ik. Welke banden heb je nu besteld?
Klopt, zo begon ik dus ook mijn eigen post: dat het lastig is iets zinnigs over te zeggen. Maar ik MTB door heel midden NL en qua ondergrond zijn het nou niet echt zulke grote verschillen. Dat je banden meer slijten in (zoals ik als voorbeeld noemde) Houffalize is logisch.

Maar 'gemiddeld' gezien is er vast wel iets over te zeggen. Zo is 1000 km weinig en 10.000 km veel, maar is 3500 ook weinig of gewoon 'normaal'? Dat is een beetje mijn discussiewens zeg maar.

Ik rijd al jaren op combi met Racing Ralph (voorheen met Nobby Nic voor en de laatste paar jaar met Racing Ray voor). Ik rijd maar op één setje velgen en dus banden. Dus een allround setje als deze combi is voor mij ideaal. Ik fiets in zowel droog als nat weer (liever droog, maar helaas heb ik daar geen invloed op :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:36
@Galois merk je nog veel verschil met de Nobby Nic voor? Ik rijd nog met de Nobby Nic voor en Racing Ralph achter. Prima allround combi, al is de NoNi wel aardig grof.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Aapenootjes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:19:
Het kan dus in principe wel, alleen heeft Rotor ze niet voor 104BCD.
Zeker, kan prima, ik heb op m'n racefiets ook een Rotor crank met twee ovale bladen.
Afstellen is wel een behoorlijke klus, het luistert allemaal behoorlijk nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

NoepZor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:03:
@Galois merk je nog veel verschil met de Nobby Nic voor? Ik rijd nog met de Nobby Nic voor en Racing Ralph achter. Prima allround combi, al is de NoNi wel aardig grof.
Nee... maar ik ben ook niet zo gevoelig :)

Ik ging op een gegeven moment over op Racing Ray omdat de Nobby Nic uitverkocht was... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb intussen eindelijk m'n eerste MTB binnen :) Een Trek X-Caliber 9. Nog geen 100 meter op gefietst maar daar moet natuurlijk verandering in komen!

Komend van de racefiets (en uiteraard blijf ik dat ook doen) heb ik wel wat nieuwe kleding nodig. Ik wil in ieder geval flat pedal schoenen maar qua kleding weet ik niet wat nou handig is. Het valt me trouwens op dat het aanbod aan MTB-kleding/uitrusting een stuk kleiner is dan racekleding. Mantel heeft bijvoorbeeld maar 2 soorten flat pedal schoenen! Hoe komt dat?

De koersbroek en andere racekleding draag ik liever niet op MTB. Toch sneller gevaar op beschadige kleding. Racehelm ga ik voorlopig wel ook op MTB gebruiken.

Wat kunnen jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sOid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:22:
Ik heb intussen eindelijk m'n eerste MTB binnen :) Een Trek X-Caliber 9. Nog geen 100 meter op gefietst maar daar moet natuurlijk verandering in komen!

Komend van de racefiets (en uiteraard blijf ik dat ook doen) heb ik wel wat nieuwe kleding nodig. Ik wil in ieder geval flat pedal schoenen maar qua kleding weet ik niet wat nou handig is. Het valt me trouwens op dat het aanbod aan MTB-kleding/uitrusting een stuk kleiner is dan racekleding. Mantel heeft bijvoorbeeld maar 2 soorten flat pedal schoenen! Hoe komt dat?

De koersbroek en andere racekleding draag ik liever niet op MTB. Toch sneller gevaar op beschadige kleding. Racehelm ga ik voorlopig wel ook op MTB gebruiken.

Kleinere sport & menig boswielerenner (:+) rijd er bij als een wegwielrenner ipv als een mountainbiker. Oplossing. Hints verder: Duitse shops & het fietskleding topic.

Iemand nog suggesties voor een leverbare lange lengte dropper? Wilde de One Up V2.1 210mm (in 31,6mm) maar die zijn nergens leverbaar. Wilde qua budget onder de 250 euro blijven (zonder lever). Afhankelijk van de insertion depth krijg ik 200 a 210mm er wel in, de OneUp die helemaal niet zo diep gaat zou prima passen (en kan anders geshimmed worden)

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 22-02-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Kleinere sport & menig boswielerenner (:+) rijd er bij als een wegwielrenner ipv als een mountainbiker. Oplossing. Hints verder: Duitse shops & het fietskleding topic.
Dat valt me ook op als ik mtb'ers zie rijden inderdaad. Vraag me af waarom want volgens mij heb je toch echt meer bewegingsvrijheid in mtb-kleding dan in racekleding? Mtb is immers veel dynamischer qua lichaamshouding etc.

Wist helemaal niet dat er een fietskledingtopic was. Wat zijn we toch een stel nerds hier ;) Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Kleinere sport & menig boswielerenner (:+) rijd er bij als een wegwielrenner XC-racer ipv als een mountainbiker. in baggy kleding
Fixed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Haphaphap :+
sOid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Dat valt me ook op als ik mtb'ers zie rijden inderdaad. Vraag me af waarom want volgens mij heb je toch echt meer bewegingsvrijheid in mtb-kleding dan in racekleding? Mtb is immers veel dynamischer qua lichaamshouding etc.

Wist helemaal niet dat er een fietskledingtopic was. Wat zijn we toch een stel nerds hier ;) Dank!
Ach zoveel maakt het niet uit, zeker niet in Nederland waar pas langzaam de routes her en der echt wat heftiger worden.. In een bikepark ga je in strakke kleding wat omhoog kruipen hebben & mogelijk trek je de troep kapot maar verder kan je imho prima in je Wielren outfit rijden (zou wel een wat forser helmpje opzetten). Op het moment dat je ook met bescherming om rijden gaat wordt het natuurlijk een ander verhaal. Verder is het natuurlijk ook gewoon een fashion ding terwijl de snelheid is (vaak) wat minder kritsch en of gravity assisted. Zie het een beetje als de Skater scene 20 jaar terug.

En zeg nu zelf, lekker in je '3 Wolfes crying to the moon'-shirt is toch gewoon helden shit?
Afbeeldingslocatie: https://cd.bike-discount.de/media/image/cf/92/58/554313_4556930.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 22-02-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ach ja, ieder z'n meug.

@GoldenSample Ik ben zelf heel tevreden met m'n RS Reverbs (heb er 2) tot 250 euro is dat wat mij betreft wel de standaard. Ik heb m'n B2 Reverb omgebouwd met een Wolftooth Cable remote. Dat is wel goud, beste van twee werelden. Daarboven, dan is een BikeYoke Revive wel echt de heilige graal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:42:

[...]

Ach zoveel maakt het niet uit, zeker niet in Nederland waar pas langzaam de routes her en der echt wat heftiger worden.. In een bikepark ga je in strakke kleding wat omhoog kruipen hebben & mogelijk trek je de troep kapot maar verder kan je imho prima in je Wielren outfit rijden (zou wel een wat forser helmpje opzetten). Op het moment dat je ook met bescherming om rijden gaat wordt het natuurlijk een ander verhaal. Verder is het natuurlijk ook gewoon een fashion ding terwijl de snelheid is (vaak) wat minder kritsch en of gravity assisted. Zie het een beetje als de Skater scene 20 jaar terug.

En zeg nu zelf, lekker in je '3 Wolfes crying to the moon'-shirt is toch gewoon helden shit?
[Afbeelding]
Check! Is dit serieus een MTB shirt of snap ik deze obscure referentie niet? :+

Wbt helm: is er zo'n wezenlijk verschil dan tussen race en MTB-helmen? Die moeten toch aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, neem ik aan? Full-face helmen even buiten beschouwing gelaten, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Thanks, jammer dat ze out of stock zijn.

Zijn er nog andere merken die dit leveren?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sOid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Check! Is dit serieus een MTB shirt of snap ik deze obscure referentie niet? :+

Wbt helm: is er zo'n wezenlijk verschil dan tussen race en MTB-helmen? Die moeten toch aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, neem ik aan? Full-face helmen even buiten beschouwing gelaten, natuurlijk.
Het is daadwerkelijk een serieus shirt, op het moment dat je de Enduro/Downhill/bikepark scene ziet, dan zie je wel een flink verschil in kleding. Weet je ook gelijk waar dingen als roze geanodiseerde sturen aan verkocht worden. Daar naast voor een Nederlands parcours heb je ook niet echt behoefte aan een Ski-Bril bijvoorbeeld.

Een MTB helm beschermt de zij en achterkant van je hoofd meer over het algemeen. tov de racefiets is de kans dat je een raar obstakel raakt, op een vreemde manier over het stuur gaat (ipv achterop een auto of plat op de weg) of achterwaarts van je fiets valt een aardig stuk groter namelijk waardoor de betere protectie van je achterhoofd en de zijkanten welkom kan zijn. Qua pasvorm kan een helm met een soort koord die je om je hoofd strak trekt handig zijn bij het online kopen, die zijn wat toegefelijker dan de verstelling die enkel op je achterhoofd zit. Denk aan bijvoorbeeld een Bell 4Fourty of 6Sixty (geen aandelen maar ze zijn relatief goedkoop & hebben een MIPS uitvoering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:47:
Het is daadwerkelijk een serieus shirt, op het moment dat je de Enduro/Downhill/bikepark scene ziet, dan zie je wel een flink verschil in kleding.
Love it. Dat religieuze gedoe altijd van wielrenners rondom kleding :F
Sowieso de gehele meer casual houding ten opzichte van de MTB-sport staat me wel aan.

Wat betreft helmen. Ik ben inmiddels aan m'n tweede POC Tectal bezig, en ik wil echt nooit meer een andere helm. Zit lekker, ventileert goed, ziet er ook nog best fraai uit. Topshit (y)
Strider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:02:
2x Oval in MTB, volgens mij niet. Absolute Black is de ander grote speler in ovals, en die hebben alleen narrowwide voor MTB.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoewe op 22-02-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 16:40
Ook zo’n boswielrenner en gaat vaak prima. Wil deze zomer een baggy broek hebben puur omdat de bossen / bramen halen in de dure bibs trekken maar het is niet zo dat je full swag moet gaan wil je er bij horen

Helm; veel meer bescherming aan de achterkant en zijkanten dan een weg-helm. Rij zelf met een POC Tectal Race Spin nadat ik een keer met snelheid een boom heb gekopt met de achterkant van de helm. Zet je aan het denken als er een breuk achter op je race helm zit... anderen zullen dit overkill noemen, ik ben er erg blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:57:
Ach ja, ieder z'n meug.

@GoldenSample Ik ben zelf heel tevreden met m'n RS Reverbs (heb er 2) tot 250 euro is dat wat mij betreft wel de standaard. Ik heb m'n B2 Reverb omgebouwd met een Wolftooth Cable remote. Dat is wel goud, beste van twee werelden. Daarboven, dan is een BikeYoke Revive wel echt de heilige graal.
Wil eigenlijk gewoon een kabel bediende, denk dat ik voor onder de 200 euro een Brand-X 200mm laat komen, zou qua inbouw diepte prima moeten kunnen en die laatste 10mm is het probleem niet. Alternatief zie ik nog een Crankbrothers Highline 3 in 200mm (10tje goedkoper maar langer onderweg) maar die vind ik gek genoeg nergens online en lijkt uit de lineup gehaald te zijn door Crankbrothers. De Crankbrothers zou wel servicable zijn en de Brand-X niet. Nachtje over slapen en morgen maar een van de beide bestellen

Besteld, lijkt nieuw te zijn, althans staat in folder materiaal voor 2021 in Spanje als nieuw :+

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 23-02-2021 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:02:
[...]

Thanks, jammer dat ze out of stock zijn.

Woolf Teeth
One UP
Race Face
SRAM
Snaggletooth
Absolute Black
en nog veel meer merken die Oval ketting bladen maken. Vind ze bijvoorbeeld ook op Aliexpress. Houdt er ook rekening mee dat er verschillen zitten in de bladen.(welke mount gebruik je op je crank, Boost / non Boost, en SRAM of Shimano drive train) De bladen van AB zijn wat agressiever dan die van bijvoorbeeld Woolf tooth. Al zullen de meeste het veerschil niet merken.

Ben Zelf voor de HT met gegaan voor Woolf Tooth Oval HG+ (Race Face Clinch) Voor de fully een SRAM Oval. Had Absolute Black besteld, maar gezien de manier van communiceren/service gerichtheid order gecanceld.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2021 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:33:
[...]

Woolf Teeth
One UP
Race Face
SRAM
Snaggletooth
Absolute Black
en nog veel meer merken die Oval ketting bladen maken. Vind ze bijvoorbeeld ook op Aliexpress. Houdt er ook rekening mee dat er verschillen zitten in de bladen.(welke mount gebruik je op je crank, Boost / non Boost, en SRAM of Shimano drive train) De bladen van AB zijn wat agressiever dan die van bijvoorbeeld Woolf tooth. Al zullen de meeste het veerschil niet merken.

Ben Zelf voor de HT met gegaan voor Woolf Tooth Oval HG+ (Race Face Clinch) Voor de fully een SRAM Oval. Had Absolute Black besteld, maar gezien de manier van communiceren/service gerichtheid order gecanceld.
Probleem is in dit geval dat de meeste narrow wide zijn. En daarmee 1x only. Terwijl er gevraagd is om de 2x te behouden.

Ik heb zelf met garbaruk en absolute black gereden. Vind het op gevoel iets prettiger dan rond. (Makkelijker korte klimmetjes op stoempen in een type zware versnelling en bv tractie in los zand, door de gelijkmatige poweroutput).

Maar de verschillen zijn klein en lastig meetbaar

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Overheen gelezen van de 2x setup. Al zijn er merken die wel ovaals hebben voor 2x setup. Ieder geval wel eens gezien op een race fiets, maar voor mtb 2x nog niet.

Bedoelde niet verschil tussen Oval en rond, maar tussen de diverse Oval bladen zit een marginaal verschil. Waarvan de AB als wat agressiever aangeduid word. Heb hier over percentages van paar %, maar er zijn mensen die menen een verschil te merken. Persoonlijk merk ik dit niet....

Het wat soepeler kunnen rondtrappen. Zeker bij de korte klimmetjes is voor mij de reden om oval te gebruiken. Dit merken ook mij knieën bij de korte klimmetjes. (is vast ook gebrek aan techniek)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mijn vrouw wil gaan fietsen en we zijn daarom aan het oriënteren voor een instapfiets (budget rond de 700-800 euro). Helaas is er weinig te koop met de gekte. Mijn vrouw is vrij lang met 1.83 meter en ze heeft een binnenbeenlengte van 85cm. Is dit nog in de range van de grote damesmodellen of kan ze beter naar een herenfiets kijken?

Fietsen op de shortlist:

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1-2021
https://www.liv-cycling.com/nl/tempt-1-2021
https://www.biketotaal.nl...h19-voor-lengte-155-165cm

De Liv gaat tot 1,82 meter volgens de maattabel, het is de vraag of deze groot genoeg is, of dat ze beter naar een herenfiets in 19" kan gaan kijken. En zijn er wellicht nog (leverbare) alternatieven voor dit budget?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:19
sOid schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:22:

Beschadigen van fietskleding valt echt wel mee hoor. Ik gebruik mijn lycra op de weg en in het bos en ik ben geloof ik niet direct het voorzichtige type.

Waarom zou je in baggy meer bewegingsruimte hebben dan in lycra. Lycra zit strak op het lichaam en ik kan niet direct een beweging verzinnen waardoor ik belemmerd zou worden.
Daarnaast is de keuze tussen baggy en lycra meer een stijlkeuze dan een rationele keuze, in elk geval in de Nederlandse bossen. Ik kan mij voorstellen dat je, als je meer een downhiller bent, je liever kleding hebt die wat meer beschermt.
Maar "discussie" baggy vs lycra heb ik zo ongeveer wekelijks met mijn mede MTB jeugdtrainers. Blijft heerlijk om elkaar te stangen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier vind je deze discussie ook geregeld terug. Het grote fietskleding topic
NoepZor schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:37:
Mijn vrouw wil gaan fietsen en we zijn daarom aan het oriënteren voor een instapfiets (budget rond de 700-800 euro). Helaas is er weinig te koop met de gekte. Mijn vrouw is vrij lang met 1.83 meter en ze heeft een binnenbeenlengte van 85cm. Is dit nog in de range van de grote damesmodellen of kan ze beter naar een herenfiets kijken?

Fietsen op de shortlist:

https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29-1-2021
https://www.liv-cycling.com/nl/tempt-1-2021
https://www.biketotaal.nl...h19-voor-lengte-155-165cm

De Liv gaat tot 1,82 meter volgens de maattabel, het is de vraag of deze groot genoeg is, of dat ze beter naar een herenfiets in 19" kan gaan kijken. En zijn er wellicht nog (leverbare) alternatieven voor dit budget?
Ze kan prima voor heren model gaan. Eventueel ander zadel. Meer geschikt voor dames. Dan wordt de keuze ook gelijk stukje groter....

Mijn vrouw is stuk kleiner en zij is gegaan voor heren model (maat M). Nadat ze diverse dames fietsen had gepast. Vond ze heren model prettiger. Eerst nog overwogen om ander zadel op te zetten, maar ze fietst prima met heren zadel.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2021 08:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad, vaak is het niet meer dan een ander kleurtje en een ander zadel (en een hogere prijs.. 8)7 )
soms krijg je een ander frame met een lagere top tube, maar dat zijn uitzonderingen).
zadel blijft een gok, maar die heb je zo vervangen als het niet bevalt.

en wat betreft kleding.. lekker doen wat je prettig of praktisch vind.. ik mtb al 30 jaar en liep als puber in baggy kleding, maar altijd in lycra gefietst :. Ik vind het prettig dat er niks wappert en dat er minder snel iets ergens achter blijft hangen. Ook is het met mijn snelheden een stuk meer aerodynamisch 8) :+
Verder is het toch echt voornamelijk XC in NL en wat mij betreft past lycra prima bij XC,

Wielrenners kunnen erg zijn met hun geschoren benen, koerspetjes, matchende sokken etc, maar als ik een rondje op de racefiets zit heb ik daar ook schijt aan. dan fiets ik lekker met mijn MTB helm, pootjes van de bril onder de helm straps, mtb schoenen, spd pedalen. Gewoon wat werkt en wat in de kast ligt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Daan_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:40:
Hier vind je deze discussie ook geregeld terug. Het grote fietskleding topic

[...]

Ze kan prima voor heren model gaan. Eventueel ander zadel. Meer geschikt voor dames. Dan wordt de keuze ook gelijk stukje groter....

Mijn vrouw is stuk kleiner en zij is gegaan voor heren model (maat M). Nadat ze diverse dames fietsen had gepast. Vond ze heren model prettiger. Eerst nog overwogen om ander zadel op te zetten, maar ze fietst prima met heren zadel.
Thanks. De Liv in L is bijv qua stack gelijk aan een Talon in M, alleen wat kortere reach. Ik denk dat we ff gaan shoppen voor een herenmodel. Zelf lijkt me de Talon beter, klopt dat? Die heeft luchtvering en de Deore 11 speed lijkt me beter dan de SX Eagle groep van wat ik zo lees online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:44:
[...]

Probleem is in dit geval dat de meeste narrow wide zijn. En daarmee 1x only. Terwijl er gevraagd is om de 2x te behouden.

Ik heb zelf met garbaruk en absolute black gereden. Vind het op gevoel iets prettiger dan rond. (Makkelijker korte klimmetjes op stoempen in een type zware versnelling en bv tractie in los zand, door de gelijkmatige poweroutput).

Maar de verschillen zijn klein en lastig meetbaar
Met 2x behouden bedoel ik niet dat mijn binnenblad ook ovaal zou moeten worden.

Maar als ik het goed begrijp is narrow wide dus een blad voor een 1x setup, en de meeste ovale bladen die ik ben tegengekomen zijn narrow wide. Wat ik wil gaat denk ik lastig worden.

Nu wil ik het gevoel met een ovaal blad rijden eigenlijk toch wel een keer ervaren, wat is jullie ervaring met ovale bladen van Aliexpress?

Stel ik zou mijn buitenblad vervangen voor een Aliexpress blad, dan zou dit betekenen dat ik mijn front derailleur niet kan gebruiken en er ook het beste af kan halen?
Maar an sich zou het wel moeten passen toch?

Ik zie verder geen informatie over boost/non boost, Shimano/SRAM drivetrain etc.
De 104BCD en 38T komt wel overeen met wat ik nu heb.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@NoepZor mijn vrouw is vorig jaar gestart met mountainbiken en ze heeft veel plezier aan fiets met coil vork. Zij merkt dat verschil niet. En ze fiets met veel plezier mee.

Hebben een Trek Marlin 7 aangeschaft. Uiteindelijk wel paar dingen aangepast. Zoals de 2x9 omgebouwd naar SRAM NX 1x12. Ze vond het schakelen met voor voor derailleur maar niks. En ze heeft nu tijdelijk een dropper van één van mijn fietsen erop zitten. Om steilere afdalingstjes en kleine dropjes te oefenen.

Veder wat dingen aangepast, maar omdat ik nog carbon stuur, X01 crank etc. had liggen.

Persoonlijk zou mijn voorkeur gaan naar lucht geveerde vork zoals instapper Rockshox Judy of Fox tegenhanger. Groepset is slijtage onderdeel en kan later ook vervangen worden voor betere.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Met 2x behouden bedoel ik niet dat mijn binnenblad ook ovaal zou moeten worden.

Maar als ik het goed begrijp is narrow wide dus een blad voor een 1x setup, en de meeste ovale bladen die ik ben tegengekomen zijn narrow wide. Wat ik wil gaat denk ik lastig worden.

Nu wil ik het gevoel met een ovaal blad rijden eigenlijk toch wel een keer ervaren, wat is jullie ervaring met ovale bladen van Aliexpress?

Stel ik zou mijn buitenblad vervangen voor een Aliexpress blad, dan zou dit betekenen dat ik mijn front derailleur niet kan gebruiken en er ook het beste af kan halen?
Maar an sich zou het wel moeten passen toch?

Ik zie verder geen informatie over boost/non boost, Shimano/SRAM drivetrain etc.
De 104BCD en 38T komt wel overeen met wat ik nu heb.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
prima om te proberen, volgens mij kan er weinig mis mee gaan.. misschien is het wat zachter alu, en slijt het wat sneller, of bots je sneller een tandje krom als je een steen raakt, maar ik denk dat er weinig verschil is.

Je kan je voor derailleur volgens mij laten zitten, maar dan met name om je ketting op je kleine blad te houden, aangezien dat geen NW blad is), maar schakelen zal ie niet doen, je zou wel (als je de granny nodig hebt voor heel af en toe een lange klim) de ketting handmatig op je kleine blad kunnen leggen. Je moet dan alleen geen haast hebben,want dan is het klote om af te stappen en te rommelen met je ketting.

Een narrow wide blad is nodig voor een 1x setup om te ketting er goed op te houden, zonder voor derailleur en een ouderwets tandprofiel vliegt je ketting er zo af. De langere tanden en de strakkere passing van de smalle en brede tanden in de binnen en buiten plaatjes van je ketting werkt goed om de ketting erop te houden maar zorgt er ook voor dat je niet zomaar de ketting op je andere blad kan wippen met een derailleur. Die 2 gaan gewoon simpelweg niet samen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:01

Meneer iCy

swarma

Welke schoenen vallen nog meer in de kwaliteitsverhouding van adidas five ten? Wil mijn techniek verbeteren en dan wellicht over en jaartje of 2 jaar weer terugvallen naar SPD.

Zat te denken aan Ion of Oneal, wil eigenlijk max 80 a 100 euro uitgeven aan schoenen, minder mag altijd. :-).

Pedalen worden de One UP composiet black.

[ Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 23-02-2021 10:27 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mijn vrouw gebruikt haar wandel schoenen voor mountainbiken. Zool buigt net als mijn 5ten wel iets grover profiel, maar ze heeft voldoende grip.

Heb een paar 5ten freerider gekocht voor 90 euro vorig jaar. Die zijn geregeld wat goedkoper te vinden.

Merk zelf dat ik nog zelden de SPD op de fiets schroef. Soms voor de bos wielren rondjes.

Kijk eens op Moutainbike.nl Daar staan aantal topics met alternatieven. Recentelijk topic m.b.t. winter flat schoenen. https://www.mountainbike....it=flat+schoenen#p2566217

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Meneer iCy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:27:
Welke schoenen vallen nog meer in de kwaliteitsverhouding van adidas five ten? Wil mijn techniek verbeteren en dan wellicht over en jaartje of 2 jaar weer terugvallen naar SPD.

Zat te denken aan Ion of Oneal, wil eigenlijk max 80 a 100 euro uitgeven aan schoenen, minder mag altijd. :-).

Pedalen worden de One UP composiet black.
Ik heb pearl izumi X-Alp Flow's zijn ook via de factory store goedkoop (oude serie) te krijgen als je maat er nog is

https://shop.pearlizumi-e...w-40-blue-1519190428940-0

Ben er erg tevreden over, speciaal stuk profiel voor je pedalen, stevige zool, lopen ook nog prima en ik krijg er ook geen koude voeten in in de winter. Heb ze gereden met stamp 1's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:01

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:36:
Heb een paar 5ten freerider gekocht voor 90 euro vorig jaar. Die zijn geregeld wat goedkoper te vinden.
Heb al leuke gezien en een neutrale kleur. Niet bij adidas zelf. Bij adidas zelf ook andere leuke gezien.

Wat is het echte verschil tussen sleuth en freerider?
Rmg schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb pearl izumi X-Alp Flow's zijn ook via de factory store goedkoop (oude serie) te krijgen als je maat er nog is

Ben er erg tevreden over, speciaal stuk profiel voor je pedalen, stevige zool, lopen ook nog prima en ik krijg er ook geen koude voeten in in de winter. Heb ze gereden met stamp 1's
Helaas mijn maat niet, vanuitgaand dat ik nog steeds huidig maat +1 moet doen.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
NoepZor schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Thanks. De Liv in L is bijv qua stack gelijk aan een Talon in M, alleen wat kortere reach. Ik denk dat we ff gaan shoppen voor een herenmodel. Zelf lijkt me de Talon beter, klopt dat? Die heeft luchtvering en de Deore 11 speed lijkt me beter dan de SX Eagle groep van wat ik zo lees online.
De Deore 11 speed icm Rockshox Judy Silver heb ik sinds kort en bevalt mij prima. Een luchtvork zou ik nu wel nemen als je de keus hebt.

Verder merk je waarschijnlijk niet heel veel verschil tussen de Deore en SX Eagle groep als beginner. Als het maar goed schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Meneer iCy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Heb al leuke gezien en een neutrale kleur. Niet bij adidas zelf. Bij adidas zelf ook andere leuke gezien.

Wat is het echte verschil tussen sleuth en freerider?

[...]

Helaas mijn maat niet, vanuitgaand dat ik nog steeds huidig maat +1 moet doen.
Ooit onderstaande lijstje gekregen m.b.t. de freerider
Freerider Het origineel, ontstaan uit BMX
Freerider elements Waterafstotende versie
Freerider contact Lichtgewicht versie met Mi6 zool
Freerider pro Geupdate versie: Steviger, droogt sneller, grotere noppen
Freerider elc Stijvere zool, stormflap en PU finish tegen modder en water
Freerider eps Winterversie
Freerider canvas Bombproof versie voor bikepark en backcountry

Sleuth casual style schoen met iets minder grip dan de freerider. Schoen die ook meer gebruikt wordt voor dagelijks gebruik. Maar zeker goede mtb schoen. Zijn diverse reviews te vinden over de Sleuth
https://www.outdoorgearla...lat-shoes/five-ten-sleuth

Ik heb in nagenoeg alle schoenen 42 en in freerider past prima in 42. De freerider pro had ik liever half maatje groter gehad. 42 1/2. Maat voering blijft toch zelf passen...

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:03
Daan_ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:13:
@R0y. ben benieuwd naar jou ervaringen straks.
Nu een paar (droge) ritjes gedaan met de Ikon's. Wat ik direct merk is dat ik overal sneller ben, ik fietste volgens Strava op mijn eerste rit (die voor mijn gevoel niet soepel ging) een paar PR's. Geen wereldverschillen maar toch.. Nu wel een aantal keer gehad dat mijn voorwiel weg schoot, althans zo voelde het. Vooral met lompe scherpe bochten het gevoel dat het voorwiel geen grip heeft en daardoor weg gaat glijden.

Ik ben erg benieuwd wat de banden doen als er wat meer blubber is. O.b.v. die bevindingen kies ik er voor om toch nog een andere voorband te nemen of niet.

Maar overal, top investering wat mij betreft :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

R0y. schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Nu een paar (droge) ritjes gedaan met de Ikon's. Wat ik direct merk is dat ik overal sneller ben, ik fietste volgens Strava op mijn eerste rit (die voor mijn gevoel niet soepel ging) een paar PR's. Geen wereldverschillen maar toch.. Nu wel een aantal keer gehad dat mijn voorwiel weg schoot, althans zo voelde het. Vooral met lompe scherpe bochten het gevoel dat het voorwiel geen grip heeft en daardoor weg gaat glijden.

Ik ben erg benieuwd wat de banden doen als er wat meer blubber is. O.b.v. die bevindingen kies ik er voor om toch nog een andere voorband te nemen of niet.

Maar overal, top investering wat mij betreft :Y
d:)b

Zou het eerst een proberen met lagere banden spanning op de voorband.

Met Ikon 2.20 achter op de HT kom ik met natte condities prima rond. Voor fiets ik liever met iets meer profiel. Op dit moment Rekon 2.25 met lagere bandenspanning dan achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:19:
[...]

prima om te proberen, volgens mij kan er weinig mis mee gaan.. misschien is het wat zachter alu, en slijt het wat sneller, of bots je sneller een tandje krom als je een steen raakt, maar ik denk dat er weinig verschil is.

Je kan je voor derailleur volgens mij laten zitten, maar dan met name om je ketting op je kleine blad te houden, aangezien dat geen NW blad is), maar schakelen zal ie niet doen, je zou wel (als je de granny nodig hebt voor heel af en toe een lange klim) de ketting handmatig op je kleine blad kunnen leggen. Je moet dan alleen geen haast hebben,want dan is het klote om af te stappen en te rommelen met je ketting.

Een narrow wide blad is nodig voor een 1x setup om te ketting er goed op te houden, zonder voor derailleur en een ouderwets tandprofiel vliegt je ketting er zo af. De langere tanden en de strakkere passing van de smalle en brede tanden in de binnen en buiten plaatjes van je ketting werkt goed om de ketting erop te houden maar zorgt er ook voor dat je niet zomaar de ketting op je andere blad kan wippen met een derailleur. Die 2 gaan gewoon simpelweg niet samen.
Thanks, kun je dezelfde ketting lengte hanteren als je van een rond 38T naar een ovaal 38T blad gaat?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Thanks, kun je dezelfde ketting lengte hanteren als je van een rond 38T naar een ovaal 38T blad gaat?
ja, dat zal in de meeste gevallen geen probleem zijn ik ben zelf van een 32 rond nar 34 oval gegaan met dezelfde ketting.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Prulleman Je hebt gelijk. Ik rijd gewoon deze toch al wat oudere banden weg, trap gewoon wat harder naast haar racefiets. "Elke week" wisselen is geen doen, en banden liggen uiteindelijk toch in de weg.

Maar fijn dat je even the voice of reason was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Spuit er eerst eens wat WD40 in

wat betreft upgraden:
dan moet je ook een andere derailleur en shifter, op je achternaaf kan je wel gewoon een 10, 11, of zelfs 12 speed cassette plaatsen, enige voorwaarde is dat het een HG compatible cassette is (en niet een sram xd of een nieuwe shimano micro spline).
je kan bv een Sram NX eagle set kopen, of een 11 elke shimano 11 speed, of een shimano 12 speed met een alternatieve cassette
uiteindelijk blijkt dat de ketting ook wel vervangen mag worden, bijna op de 0,75% slijtage

Dus ik ga maar de shifter, kabel en cassette vervangen.
9 speed blijf ik nog even bij, dus de keuze is beperkt.

Keuze wordt:
Shimano Altus SL-M2010 Schakelhendel Rapidfire Plus 9-speed rechts
Shimano Deore CN-HG53 Kettingslot 9-speed, grey
Shimano CS-HG200 Cassette 9-speed 11-32T

Werkt dat een beetje samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Blomminator schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:41:
@Prulleman Je hebt gelijk. Ik rijd gewoon deze toch al wat oudere banden weg, trap gewoon wat harder naast haar racefiets. "Elke week" wisselen is geen doen, en banden liggen uiteindelijk toch in de weg.

Maar fijn dat je even the voice of reason was :)
haha, true
been there, done that, heb ooit een setje slicks voor de 26er gehad (gekregen van een collega, die er niks meer mee deed). en om precies te zijn 1 keer gemonteerd, 2 x mee gereden, oude banden terug en besloten dat het verschil kleiner was dan de moeite :)

(en ik ben nu in de luxe positie dat ik een racefiets op de indoor trainer heb staan, die ook prima is voor af en toe een rondje op de weg, als het in het bos te droog of te druk is)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Driek schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:44:
[...]

uiteindelijk blijkt dat de ketting ook wel vervangen mag worden, bijna op de 0,75% slijtage

Dus ik ga maar de shifter, kabel en cassette vervangen.
9 speed blijf ik nog even bij, dus de keuze is beperkt.

Keuze wordt:
Shimano Altus SL-M2010 Schakelhendel Rapidfire Plus 9-speed rechts
Shimano Deore CN-HG53 Kettingslot 9-speed, grey
Shimano CS-HG200 Cassette 9-speed 11-32T

Werkt dat een beetje samen?
ja zou prima moeten gaan, wellicht dat de kwaliteit van je shifter wat minder is dan je gewend was van Deore LX, maar bij 9 speed komt het allemaal nog niet zo nauw.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Nou, besteld! Op jouw verantwoordelijkheid ;) Lees in de reviews wel over matige grip. Dat heb jij dus niet ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:44:
[...]

haha, true
been there, done that, heb ooit een setje slickt de de 26er gehad (gekregen van een collega, die er niks meer mee deed). en om precies te zijn 1 keer gemonteerd, 2 x mee gereden, oude banden terug en besloten dat het verschil kleiner was dan de moeite :)

(en ik ben nu in de luxe positie dat ik een racefiets op de indoor trainer heb staan, die ook prima is voor af en toe een rondje op de weg, als het in het bos te droog of te druk is)
top, bedankt voor je antwoord.
Het was een van de laatst leverbare, dus keuze is er niet.
Nu kan ik even vooruit voor "tientjes" en ondertussen nadenken over een grote upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

sOid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Nou, besteld! Op jouw verantwoordelijkheid ;) Lees in de reviews wel over matige grip. Dat heb jij dus niet ervaren?
Meer grip dan mn hardloopschoenen, en dat was voor mij genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 13-06 21:56
@sOid Als je echt optimale grip wilt hebben, dan moet je naast de schoenen ook naar de trappers :+ kijken.
Ik had eerst best goede grip met freerider pro's icm stamp 1's.
Toen die stuk gingen een set DMR vault's erop gezet en merk dat ik nu nog veel meer grip heb, doordat deze pedalen concaaf/hol zijn en langere pins hebben.
Je schoen zakt dus in het midden een beetje weg in de pedalen i.t.t. de platte stamps die zelfs een beetje uitsteken in het midden bij de as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
NewbieNeo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:30:
@sOid Als je echt optimale grip wilt hebben, dan moet je naast de schoenen ook naar de trappers :+ kijken.
Toen die stuk gingen een set DMR vault's erop gezet en merk dat ik nu nog veel meer grip heb, doordat deze pedalen concaaf/hol zijn en langere pins hebben.
Je schoen zakt dus in het midden een beetje weg in de pedalen i.t.t. de platte stamps die zelfs een beetje uitsteken in het midden bij de as.
Zijn de Vaults nu veel betere pedalen als bijvoorbeeld de Shimano PD-MX80 Saint Flat Pedals? Want volgens mij hebben de PD's ook best wel lange pinnen.

///////////////////////////////

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de Decathlon XC 900 ?

Het is een XC fiets (10.5kg) met een carbonnen frame en best wel een aardige afmontage voor € 1710,-

Ik zou zelf niet zo snel bij Decathlon kijken, maar de specs zien er best wel netjes uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Strider op 23-02-2021 15:11 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:09:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de Decathlon XC 900 ?

Het is een XC fiets (10.5kg) met een carbonnen frame en best wel een aardige afmontage voor € 1710,-

Ik zou zelf niet zo snel bij Decathlon kijken, maar de specs zien er best wel netjes uit.
ja, lijkt me een prima deal, GX heb je niet zomaar in die prijsklasse, zeker niet icm met een carbon frame.
Wielen zijn ook wel OK denk ik (hoewel niet iedereen fan is van mavic, is het wellicht beter dan een noname setje).
Ik denk dat je niet zomaar meer bang voor je buck krijgt bij andere merken..

de HT angle is zelfs voor een XC hardtail redelijk modern met 68 graden.

En het gewicht is echt uitzonderlijk laag. bij de meeste merken ga je met een 29er hardtail richting of over de 3k voor een fiets onder de 11 kg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
NewbieNeo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:30:
Jup, ik heb DMR V12 pedalen erop gezet :) Ook gekeken naar die Stamp 1's en vergelijkbare ontwerpen maar daarbij las ik inderdaad wat jij beschrijft; door meer uitstekende middendeel minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Daan_ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:14:
@NoepZor mijn vrouw is vorig jaar gestart met mountainbiken en ze heeft veel plezier aan fiets met coil vork. Zij merkt dat verschil niet. En ze fiets met veel plezier mee.

Hebben een Trek Marlin 7 aangeschaft. Uiteindelijk wel paar dingen aangepast. Zoals de 2x9 omgebouwd naar SRAM NX 1x12. Ze vond het schakelen met voor voor derailleur maar niks. En ze heeft nu tijdelijk een dropper van één van mijn fietsen erop zitten. Om steilere afdalingstjes en kleine dropjes te oefenen.

Veder wat dingen aangepast, maar omdat ik nog carbon stuur, X01 crank etc. had liggen.

Persoonlijk zou mijn voorkeur gaan naar lucht geveerde vork zoals instapper Rockshox Judy of Fox tegenhanger. Groepset is slijtage onderdeel en kan later ook vervangen worden voor betere.
Het is de Giant Talon 29 1 geworden. Na een belronde van haar langs wat winkels was duidelijk dat ten eerste met haar lengte een damesmodel geen optie is en ten tweede dat de Cube niet zeker was of deze binnen afzienbare tijd geleverd kon worden (staat bij bijv. Mantel op volgende week, dit was een Biketotaal waar 0-7 werkdagen op de site staat. Maar volgens de winkel werd het een uitdaging om er een te vinden. Een Attention om proef te zitten was in de tussentijd ook al verkocht. De Giant in maat L was nog op voorraad bij de Giant store in Maarssen, die maar besteld. Weinig keuze in deze tijd. De Talon is wel iets langgerekter dan de Cube, maar alsnog 3,5 cm korter qua bovenbuislengte en stuurpen dan mijn Fathom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Laatst online: 20-05 19:03
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de mtb route in de Broekpolder (Vlaardingen)?

Ik heb zelf een tijdje terug een mountainbike gekocht. Hier in Delft heb ik een leuk stukje gevonden achter de Ikea. Stelt vergeleken met de echte routes denk ik weinig voor, maar voor mij als beginner best leuk om een beetje te oefenen.

De Broekpolder is relatief dichtbij (35 minuten met de fiets en anders kan ik m'n mtb in de auto gooien) en met het mooie weer deze dagen leek het me leuk om die route eens te proberen. Maar als echte beginner vroeg ik me af of dat wel te doen is. Op dat stukje in Delft durf ik vaak al niet te hard te rijden, want ik weet gewoon nog niet zo goed wat wel en niet kan. Volgens mij is de Broekpolder relatief vlak en heb je altijd wel redelijk goed zicht op wat komen gaat, maar ik dacht ik vraag het eens aan jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 13-06 21:56
Strider schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Zijn de Vaults nu veel betere pedalen als bijvoorbeeld de Shimano PD-MX80 Saint Flat Pedals? Want volgens mij hebben de PD's ook best wel lange pinnen.
Als ik plaatjes van de Shimano PD-MX80 zo bekijk, dan lijkt ie in het midden ook uit te steken bij de as en dus een beetje bol te zijn.
Bij de DMR zie je dat ie indeukt, waardoor je schoen nog vaster komt te zitten.
Ik moest er ook even aan wennen dat het afstappen wat meer moeite kostte bij het oefenen van wheelies. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:28
RaptorK schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:43:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de mtb route in de Broekpolder (Vlaardingen)?

Ik heb zelf een tijdje terug een mountainbike gekocht. Hier in Delft heb ik een leuk stukje gevonden achter de Ikea. Stelt vergeleken met de echte routes denk ik weinig voor, maar voor mij als beginner best leuk om een beetje te oefenen.

De Broekpolder is relatief dichtbij (35 minuten met de fiets en anders kan ik m'n mtb in de auto gooien) en met het mooie weer deze dagen leek het me leuk om die route eens te proberen. Maar als echte beginner vroeg ik me af of dat wel te doen is. Op dat stukje in Delft durf ik vaak al niet te hard te rijden, want ik weet gewoon nog niet zo goed wat wel en niet kan. Volgens mij is de Broekpolder relatief vlak en heb je altijd wel redelijk goed zicht op wat komen gaat, maar ik dacht ik vraag het eens aan jullie.
Vlaardingen is een leuk rondje met wat TTF's naast de route om je techiek te oefenen. Verder heeft het een klein funparkje met wat uitdagender elementen.
Den Haag heeft ook een leuk kort rondje.
Wil je klimmen (en dalen) dan zijn Bergschehoek en Zoetermeer relatief dichtbij.

Zie ook mtbroutes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:19
jan390 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Vlaardingen is een leuk rondje met wat TTF's naast de route om je techiek te oefenen. Verder heeft het een klein funparkje met wat uitdagender elementen.
Den Haag heeft ook een leuk kort rondje.
Wil je klimmen (en dalen) dan zijn Bergschehoek en Zoetermeer relatief dichtbij.

Zie ook mtbroutes.nl
Het is sowieso goed om gericht aan de techniek te werken. Dat is echt een voordeel bij latere opstakels. Afgelopen zaterdag tijdens wachten op mijn dochter even een paar keer de Kardingebult gedaan in Groningen. Daar zat een klim bij die heel nat, glad en steil was. De eerste keren kwam ik daar niet fietsend omhoog (geen tractie op het achterwiel). Vervolgens bewust wat meer rust genomen om een goede lijn te volgen. Daarna was het goed te doen.
Pagina: 1 ... 114 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic