Galois schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:59:
Uiteraard een vraag waar niet echt (of echt niet) antwoord op te geven is, maar toch ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik gebruik (al jaren overigens) de Schwalbe Racing Ralph als achterband. Vroeger hield ik geen km-standen bij en verving de band als het leek dat het nodig was

Of als ik een grote tocht ging doen of op vakantie en geen risico's wilde.
Sinds een jaartje of 2 houd ik km-standen bij al mijn slijtageonderdelen (of beter gezegd: Strava doet dat voor mij

) en ik zie dat ik 3.253,8 km op mijn achterband gereden heb. Op zo'n 400 km na zijn al deze kilometers in NL gereden, in onze bossen met zachte ondergrond. Ook denk ik zo'n 80% onverhard.
Deze band ziet er op zich best goed uit, totdat je goed gaat kijken, dan zie je dat hij wel aan zijn einde is.
En mijn vraag dan ook aan jullie: hoe lang doen jullie met een MTB achterband? En dan vooral onder 'normale' omstandigheden in NL (logisch dat als je in Houffa woont, een band veel minder lang meegaat... overigens al je onderdelen

).
Op de racefiets slijt je 2 achterbanden op 1 voorband. Hoe zit dat op de MTB...
Ik MTB al 20 jaar en mij nog nooit over dit soort dingen druk gemaakt... en dan ga je opeens kms bijhouden en dan ga je met dit soort vragen rondlopen

ik heb denk ik +/- 2500- 3000 km met een ralph (nieuwe generatie ray/ralph, dure/zachte compound, snakeskin) gereden, en toen preventief vervangen (zijkanten lekte behoorlijk met oude sealant). Noppen waren wel wat minder, maar op zich nog redelijk. Voorband zit er nog steeds op, die bleef beter op druk, ook met oude sealant en noppen zagen er ook nog prima uit.
De oude ralphs heb ik korter mee gedaan, maar meer omdat ik op mijn nieuwe wielset destijds ook nieuwe banden wilde hebben, zodat de oude klaar voor gebruik in de schuur lagen (en dus nooit gebruikt...

)
Als je twijfelt over vervangen, kijk ook naar de randen van de noppen, hoe "scherper" de randjes en de hoekjes*, hoe meer grip je hebt, na verloop van tijd zijn ze misschien nog redelijk "hoog" maar happen ze toch minder in het terrein. en kan het toch de moeite zijn om ze te vervangen.
(de ray en ralph zijn wat minder hoekig op de noppen, en hebben wat rondere noppen, dus dan moet je vooral naar de randen kijken).
Ik maak me overigens verder niet druk over km met een drivetrain, banden of wat dan ook. Ik weet dat het een dure hobby is en ik hou van mooie spullen, dus als het versleten is, prima, tijd voor wat nieuws