Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.471 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 10:10
route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:38:
Inderdaad "presteren" speelt hier wel een belangrijke rol. Dus "redelijke mate bij drinken" om op gewicht te blijven helpt, teveel vochtverlies gaat je nekken. Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
Tabellen die je vaker tegen komt spreken wel boekdelen:
[Afbeelding]
Zie je vaker voorbij komen en ben het er niet mee eens.

Een tegenverhaal van Bernard te Boekhorst
https://www.smamiddennede...atie-bij-duursporters.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:38:
Inderdaad "presteren" speelt hier wel een belangrijke rol. Dus "redelijke mate bij drinken" om op gewicht te blijven helpt, teveel vochtverlies gaat je nekken. Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
Er zal allicht enig effect zijn van vochtverlies, maar overmatig drinken is effectief gezien een heel stuk gevaarlijker voor de gezondheid. Het ouderwetse denkbeeld dat "dorst" geen adequate/betrouwbare indicator is om te drinken is in mijn optiek de afgelopen jaren volledig weerlegd. Met name Noakes heeft in zijn boek Waterlogged gehakt gemaakt van dit dogma. Voornaamste conclusie: Drink naar dorst, zeker niet volgens een schema.
Een goede inhoudelijke introductie hiervan is hier te vinden.

Voor mensen die dit (en andere lichamelijke processen bij sport) interessant vinden kan ik van harte het boek Endure - Mind, Body and the Curiously Elastic Limits of Human Performance van Alex Hutchinson aanraden. Boeiend geschreven maar volledig geënt op wetenschappelijke literatuur. Dit geeft een mooi overzicht van de laatste inzichten.
Spoiler: ook hier wordt gehamerd op het drinken naar dorst.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Schema is voor een aantal onervaren lopers idd niet goed, maar als mijn planning is om in een langere wedstrijd bijv 4x300 ml (als dat al lukt tijdens het lopen), tot me te nemen, hoor ik niet tot de hyper-water groep... en drink ik toch planmatig. Er is blijkbaar ook een dogma tav de intake v/d hoeveelheid water dat men er bij planmatig drinken ervan uit gaat dat het dus wel veel zal zijn...
Het Comrade voorbeeld uit de link heeft dus duidelijk niet geoefend met de geplande intake en had het niet handig uitgevoerd, geef het zelf ook maar een naam dat hier bijhoort als vaststelling van wat waargenomen is.

Laten we dus niet alle planners en ook niet-planners op een hoop gooien, er zijn naast mij heel veel mensen die planmatig werken obv kennis en dat gaat hen ook vast niet overkomen (het "hyper resultaat").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Keppie Wat Bernard schrijft bijt niet met wat ik schrijf:
Getrainde lopers hebben in het algemeen een grotere spiermassa en minder vet en hebben daardoor meer water aan boord. Door hun hogere inspanningsniveau kunnen ze gemakkelijker en in kortere tijd een tijdelijk overschot aan water kwijt. Veel getrainde lopers zijn ook gewend geraakt om bij een training tot aan 1.5 uur bij normale omstandigheden niet te drinken. Door hun trainingen waarin ze vrijwillig gedehydreerd raken leren ze ook om met tijdelijk vochtgebrek om te gaan. Hierdoor hebben ze hun marges voor dehydratie en overhydratie vergroot. Bij lange wedstrijden als een marathon zullen ze om optimaal te presteren uiteraard een individueel uitgekiend drinkbeleid moeten volgen, dat rekening houdt met de omstandigheden.
Huuh.. dit lijkt me bij uitstek planmatig te noemen.

We moeten de joggers/niet-ervaren lopers echt apart benoemen, dat doet Bernard ook en ben het compleet ook met hem eens tav de trainingsopbouw combi drinken waar hij schrijft:
Mijn advies aan relatief ongetrainde lopers zou zijn: Loop de eerste twee jaar 5 en 10 km wedstrijden zonder te drinken. Was je als beginnend loper gewend altijd water mee te nemen, ga jezelf dan ontwennen en neem steeds minder water mee en bouw de trainingsduur zonder water steeds meer op.
Hoeveel beginners hebben zoveel geduld en voor een aantal van hen, gaan ze toch al veel sneller dus de martel weg van 5-6 uur in voor een marathon met een verkeerde keuze van het drinkbeleid.
Twee jaar alleen maar 5 en 10 km lopen... tja... daar train ik toch niet voor... dat hoor je vaak.
Komen ze echt compleet ongetraind bij de club en dan willen ze toch wel binnen een half jaar/9 maanden een halve marathon lopen en binnen een jaar later echt al de marathon, niet bepaald de gewenste opbouw zoals Bernard beschrijft. Mijn vorige trainer noemde deze aanpak iets als "shop lopen", er is geen wens/wil/? om te investeren in een geleidelijke aanpak met veel meer kans op succes, minder blessures en veel meer plezier.

Het echte wedstrijd veld is qua grootte niet voor niets zo uitgedund in de loop van de laatste decennia. Dat is een gevolg van oa het shoppen en de clubs hebben ook niet altijd een antwoord hierop, immers het zijn maatschappelijke trends niet alleen in de atletiek sport.

Goed stuk van Bernard!

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 03-05-2019 15:07 . Reden: typos, aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 10:10
route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:45:
@Keppie Wat Bernard schrijf bijt niet met wat ik schrijf:

[...]

Huuh.. dit lijkt me bij uitstek planmatig te noemen.

We moeten de joggers/niet-ervaren lopers echt apart benoemen, dat doet Bernard ook en ben het compleet ook met hem eens tav de trainingsopbouw combi drinken waar hij schrijft:

[...]

Hoeveel beginners hebben zoveel geduld en voor een aantal van hen, gaan ze toch al veel sneller dus de martel weg van 5-6 uur in voor een marathon met een verkeerde keuze van het drinkbeleid.
Twee jaar alleen maar 5 en 10 km lopen... tja... daar train ik toch niet voor... dat hoor je vaak.
Komen ze echt compleet ongetraind bij de club en dan willen ze toch wel binnen een half jaar/9 maanden een halve marathon lopen en binnen een jaar later echt al de marathon, niet bepaald de gewenste opbouw zoals Bernard beschrijft. Mijn vorige trainer noemde deze aanpak iets als "shop lopen", er is geen wens/wil/? om te investeren in een geleidelijke aanpak met veel meer kans op succes, minder blessures en veel meer plezier.

Het echte wedstrijd veld is qua grootte niet voor niets zo uitgedund in de loop van de laatste decennia. Dat is een gevolg van oa het shoppen en de clubs hebben ook niet altijd een antwoord hierop, immers het zijn maatschappelijke trends niet alleen in de atletiek sport.

Goed stuk van Bernard!
Hele mooie onderbouwing, mooi verwoord. Ook je andere berichten gelezen en moet zeggen dat ik wat snel poste onder je tabel. Ben een beetje allergisch voor zulke tabellen, vooral omdat om het overzichtelijk te maken veel info weg gelaten word.. Vooral wanneer er coma of dood in staat. Hoor namelijk vaak dat je veel moet drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Kennis opdoen is niet gratis, daar moet je echt wat voor doen en dat is het probleem bij het "shoppen" dat gaat bepaald niet samen met een langere termijn strategie.

Laten we niet vergeten, er is geen goed of slecht, het is een keuze van de loper (m/v). Tis maar wat je wilt.
De keuze van de persoon zelf moeten we respecteren, dat vind ik zelf ook wel zo prettig, ook al is mijn keuze vaak anders.

Maar accepteer dan ook bij gebrek aan kennis dat er heel veel meer risico's zijn, niet alleen tav het drinkbeleid maar ook tav kans op overbelasting & blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:36:
Schema is voor een aantal onervaren lopers idd niet goed, maar als mijn planning is om in een langere wedstrijd bijv 4x300 ml (als dat al lukt tijdens het lopen), tot me te nemen, hoor ik niet tot de hyper-water groep... en drink ik toch planmatig. Er is blijkbaar ook een dogma tav de intake v/d hoeveelheid water dat men er bij planmatig drinken ervan uit gaat dat het dus wel veel zal zijn...
Het Comrade voorbeeld uit de link heeft dus duidelijk niet geoefend met de geplande intake en had het niet handig uitgevoerd, geef het zelf ook maar een naam dat hier bijhoort als vaststelling van wat waargenomen is.

Laten we dus niet alle planners en ook niet-planners op een hoop gooien, er zijn naast mij heel veel mensen die planmatig werken obv kennis en dat gaat hen ook vast niet overkomen (het "hyper resultaat").
Je hebt het zelf over bij drinken en niet naar dorst. En plaatst daar een érg kort door de bocht plaatje bij. Dan is het niet vreemd dat er mensen vanuit gaan dat je meer gaat drinken. Om dat nu meteen naar absurditeit te trekken (hyper-water-groep), is niet een heel prettige discussiestijl. Fijn dat je nu wat nuance aanbrengt, maar de boodschap in jouw initiële post zet potentieel gewoon mensen (de "onervaren lopers" in jouw woorden) op het verkeerde been. Deel die kennis die je hebt dan ook op een behapbare wijze.

De take home message voor iedereen is domweg: de risico's van te veel drinken zijn vele malen groter dan die van te weinig drinken en dorst is een prima indicator.
Volgens mij zijn we het er prima over eens dat je eerder te veel drinkt dan te weinig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik drink alleen bij wedstrijden met warm weer of 15km+ en dan ga ik bij voorkeur voor de sportdrank en bij training als ik de 1,5-2h aantik - bij andere wedstrijden neem ik gewoon een bekertje water en gooi t over m'n hoofd als er wel posten zijn. Scheelt ook met hoeveel je uiteindelijk verliest ;) koeling is koeling. Wel oppassen dat je niet per ongeluk sportdrank te pakken hebt.
Ik moet er niet aan denken dat ik moet plassen tijdens een wedstrijd (niet zozeer qua tijd maar dat ik dan een dixi moet vinden waar iedere persoon voor me ook al haast had zeg maar ;() - dan kan een uur al lang zijn. Dus ik drink waarschijnlijk volgens de 'gebruikelijke standaard' veel te weinig maar volgens de inzichten van de laatste paar jaar genoeg.
En als je dan veel drinkt, doe dat dan met isotone drank of van die electrolytentabs. Je hebt eerder een tekort aan zouten dan aan vocht vandaar dat te veel water drinken gevaarlijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 03-05-2019 15:49 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Lijkt me een prima strategie en die heb je vast eerst uitgeprobeerd. Ik drink meestal tot 10km afstanden niets, tenzij het extreem weer is. Mijn diëtiste vertelde me ooit daarover: Je hebt zoveel getraind, je moet vertrouwen hebben in je lichaam dat ie dat aan kan die 10 km zonder bij te drinken.
Die sponzen vind ik vaak prachtig! In R'dam bij de business estafette M was het hard nodig op de 12.7 km.

@Roozzz
De nuance zat hier al in.
Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
In de documentaire werd drinken op basis van "dorst" ook al aangegeven.

En heb je je wel eens gerealiseerd om hoeveel water het gaat bij hyper drinkers in een marathon?
https://mens-en-gezondhei...rzaak-en-behandeling.html
Dat kan wel 3,5 tot 7 liter zijn per marathon voor iemand die er 5 uren over doet...?
Oei..... das errug veul....

Dus: Als je dat geoefend hebt... dan had je van te voren toch wel gemerkt dat het ergens niet meer prettig aanvoelt.
En dat oefenen staat overal waar je info kunt vinden op op de marathon web sites, er wordt vaak genoeg op gewezen. Zeker sinds hyper-gevallen een aantal keren voorgekomen zijn, helaas.
Wordt deze info wel gelezen vooraf? Dat zou pas absurd zijn......het niet lezen.....

Leg dus vervolgens de bal svp niet bij mij neer, het delen van info pleit de loper niet vrij om de algemene richtlijnen die zeer royaal gedeeld worden via oa de marathon websites te negeren.
Op het forum is er vooral discussie/uitwisseling van kennis, de absurditeit is jouw recht op beleving, iig niet mijn opzet om het zo neer te zetten en dat is dan weer mijn beleving.

Off-topic: Was deze week helaas compleet gesneuveld door een zware verkoudheid, vandaag voor het eerst weer een beetje mens, de pc had een rustige tijd deze week....
Hoe kom je er aan? Heel vermoedelijk van iemand op het werk gratis gekregen, die was stront ziek en kwam toch terug om een geplande actie ....toch door te zetten.... Was er niet blij mee dat ie super snotterend en hoestend /proestend rond liep... Kost me toch zeker 2-3 weken om weer op het niveau na de M terug te komen. :( Tja, ook hiervoor geldt... 'ti s zoals 't is... helaas...

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 03-05-2019 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Pinguu schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:00:
Gisteren, na 3 maanden sukkelen met vage klachten aan de buitenkant van mijn knie dan toch maar eens de fysiotherapeut een bezoek gebracht. Bij gebrek aan duidelijke symptomen (soms lichte pijn tijdens het lopen voelbaar tot 24u na de training, maar wel een duidelijke verdikking van de pees zichtbaar) heeft ze dan ook niet echt een sluitende diagnose gesteld...
Mezelf maar even quoten. We zijn weer enkele maanden verder en de blessure is niet verbeterd, maar ook niet verslechterd. Het gaat wat op en af en daarnet dan toch maar een andere fysiotherapeut bezocht. Die zette me na wat verkennende vragen en oefeningen op de loopband om mijn looppatroon te filmen. Wat was dat verhelderend! Blijkbaar zakt mijn bekken bij elke stap weg terwijl die in feite stabiel moet blijven. Die instabiliteit geeft dan problemen rond de lies en knie. Krachtoefeningen voor mijn bekken zouden de oplossing moeten zijn. Hopelijk is de juiste diagnose gesteld en kunnen we binnen enkele weken terug volledig pijnvrij lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mss moet je ook ff met @FrankoNL gaan "praten", die heb ik ook geadviseerd verder te zoeken.
Nu hopen dat het echt gaan aanslaan, maar het begint met een helder verhaal...
Succes!Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Dankzij jouw advies aan @FrankoNL toch ook eindelijk tot het besef gekomen dat ik verder moest zoeken naar de echte oorzaak en verder moest kijken dan waar het pijn doet. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag gedaan, waar hebben we een forum voor... ;)

Let wel op : je zult zelf moeten blijven monitoren of het daadwerkelijk gaat helpen. Geef de fysio de ruimte en het vertrouwen, maar ga praten als je twijfels voelt. It takes 2 to Tango..

Ik ben bij diverse fysios geweest na mijn hernia in 2001, een aantal had deeloplossingen die me iig van het grootste probleem af hielpen, maar pas in 2013 kwam boven wat de vervolgproblemen nu echt waren.
Jammer dat het niet eerder was, maar tis niet anders. Ik moest daardoor heel goed mijn grenzen bewaken, meer dan later, alleen was ik inmiddels ca 10 jaar ouder...

Succes verder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
bvsteyn schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:17:
Vanochtend om 5:40 vertrokken vanuit Nijkerk op de Elliptigo met als eindbestemming mijn werklocatie in Utrecht. Uiteindelijk de ruim 40 kilometer afgelegd in 1:48:20. Lekkere manier om de dag te beginnen!
Nu al zin om de terugtocht weer te maken met het ding.. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.strava.com/activities/2337818253
Zoals gisteren aangeven moest ik ook nog terug...die ging zelfs sneller dan de heenweg;

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2r4sdgw.jpg

Staat toch leuk zo'n overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24az78x.jpg

Strava: https://www.strava.com/ac...4537/segments/59070579828

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:04:
Lijkt me een prima strategie en die heb je vast eerst uitgeprobeerd. Ik drink meestal tot 10km afstanden niets, tenzij het extreem weer is. Mijn diëtiste vertelde me ooit daarover: Je hebt zoveel getraind, je moet vertrouwen hebben in je lichaam dat ie dat aan kan die 10 km zonder bij te drinken.
Die sponzen vind ik vaak prachtig! In R'dam bij de business estafette M was het hard nodig op de 12.7 km.

@Roozzz
De nuance zat hier al in.

[...]

In de documentaire werd drinken op basis van "dorst" ook al aangegeven.

En heb je je wel eens gerealiseerd om hoeveel water het gaat bij hyper drinkers in een marathon?
https://mens-en-gezondhei...rzaak-en-behandeling.html
Dat kan wel 3,5 tot 7 liter zijn per marathon voor iemand die er 5 uren over doet...?
Oei..... das errug veul....

Dus: Als je dat geoefend hebt... dan had je van te voren toch wel gemerkt dat het ergens niet meer prettig aanvoelt.
En dat oefenen staat overal waar je info kunt vinden op op de marathon web sites, er wordt vaak genoeg op gewezen. Zeker sinds hyper-gevallen een aantal keren voorgekomen zijn, helaas.
Wordt deze info wel gelezen vooraf? Dat zou pas absurd zijn......het niet lezen.....

Leg dus vervolgens de bal svp niet bij mij neer, het delen van info pleit de loper niet vrij om de algemene richtlijnen die zeer royaal gedeeld worden via oa de marathon websites te negeren.
Op het forum is er vooral discussie/uitwisseling van kennis, de absurditeit is jouw recht op beleving, iig niet mijn opzet om het zo neer te zetten en dat is dan weer mijn beleving.

Off-topic: Was deze week helaas compleet gesneuveld door een zware verkoudheid, vandaag voor het eerst weer een beetje mens, de pc had een rustige tijd deze week....
Hoe kom je er aan? Heel vermoedelijk van iemand op het werk gratis gekregen, die was stront ziek en kwam toch terug om een geplande actie ....toch door te zetten.... Was er niet blij mee dat ie super snotterend en hoestend /proestend rond liep... Kost me toch zeker 2-3 weken om weer op het niveau na de M terug te komen. :( Tja, ook hiervoor geldt... 'ti s zoals 't is... helaas...
Zelfde strategie hier. Bij wedstrijden tot 10km drink ik eigenlijk nooit, tenzij het zware omstandigheden zijn en zelfs dan kan ik overwegen om gewoon door te gaan. De afstand & intensiteit zijn dusdanig kort, daar vertrouw ik mijn lichaam wel op. Daar moet wel bij worden vermeld dat de dagen voor de race genoeg water wordt gedronken. Op kantoor heb ik een waterfles van 700ml. Die gaat 1 tot.2 keer leeg, en dan nog wat ik zo drink. Frisdrank neem ik overigens steeds minder merk ik.

Heb overigens een nieuwe favoriet gevonden, inspiratie komt uit het boek van Scott Jurek. Rijstmelk! Perfecte hersteldrank en ook voorafgaand aan een activiteit. Het drink van zuivel is dan eigenlijk niet verstandig, maar rijstmelk valt daar niet onder. Werkt echt perfect!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Calitomnication schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:42:
[...]

Heb overigens een nieuwe favoriet gevonden, inspiratie komt uit het boek van Scott Jurek. Rijstmelk! Perfecte hersteldrank en ook voorafgaand aan een activiteit. Het drink van zuivel is dan eigenlijk niet verstandig, maar rijstmelk valt daar niet onder. Werkt echt perfect!
Ik zou het dan wel afwisselen met andere hersteldranken ivm het arseengehalte in rijstproducten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:17:
[...]

Ik zou het dan wel afwisselen met andere hersteldranken ivm het arseengehalte in rijstproducten
No worries, het is niet dat ik hier liters per dag van achterover sla of gebruik als vervanger van zuivel. Houdt t bij max. 1 kopje per dag en dan alleen voor of direct na een activiteit.
Maar idd wel een goede tip!

tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

@Calitomnication Tnx voor de tip.
Had Scot's naam niet mee gekregen, heb weinig zicht op de ultra's, maar vrij recent stond er in de VK of NRC een artikel over hoe je als vegan voldoende eiwitten binnen krijgt (zal eens in het archief kijken nog).
Dat was meteen wat me triggerde met jouw opmerking.
Heb zelf RW-mag niet maar vond wel eea:
https://www.runnersworld....oducten-vegan-hardlopers/

En eenzijdig producten eten, dus ook rijst is nooit verstandig (vooral anorganisch As wil je uiteraard niet en zeker niet bepaalde valenties/vormen, maar soms wordt alleen het totaal As weergegeven omdat het met ICP-MS alleen zo gemeten kunnen worden. Opsplitsing van de hoeveelheden in het type As is bewerkelijker,vaak via zgn nat-analytische methoden, en dus veel duurder dan via de ICP-MS methode ).

Ik zou wel eens de fact sheets zien van andere stoffen die niet in ons voedsel thuis horen....

En wat ik minimaal nog een grotere zorgen bron vindt vanuit mijn professionele achtergrond: Kijk hoe de regels zijn en hoe professionals, terecht om hen te beschermen (oa ARBO wetten), met veel zaken om moeten gaan en kijk hoe hetzelfde product (!) door de consument gebruikt mag worden...
En dan eten of drinken we het nog eens niet op... soms drinken we het op... (let goed op!)

Voorbeelden te over:
High Solids verf met weinig oplosmiddel: een professionele mag het binnen niet gebruiken vanwege OPS (Organo Psyco Syndrom) en terecht, frequente blootstelling tasten je oa je hersenen aan en kun je vroeg dement worden. Dit is erkend als een beroepsziekte. Standaard moet nu watergedragen verf gebruikt worden. Die worden echt steeds beter!
Een pro mag een ontheffing aanvragen bijvoorbeeld voor monumenten onderhoud, mits de werkers echt goed beschermd zijn. Dat ging in het hol van de leeuw op het binnenhof ooit nog mis nadat de wet aangenomen was.... de basisboete was destijds ca 4300 euro omdat er een economisch voordeel mee behaald werd .
Maar: een consument mag het altijd gebruiken, ook binnen en onbeperkt. Met of zonder kennis van zaken .... Hoeveel lezen de gebruiksaanwijzing....? Hoeveel ventileren er voldoende en als dat niet lukt dragen beschermingsmiddelen?

Nu voedsel eigenlijk daarvan een drank...
Bier met 5% alcohol mogen we in principe allemaal vanaf 18 j drinken. Staat het zelfde flesje op een lab dan is het een flesje met een doodskop gelabeld want de wet beschouwt vloeistoffen met meer dan 0. 1 % alcohol als carcinogeen. Ook ter bescherming van de gebruiker....
Het zal niet voor niets zijn dat er vrij recent een beweging op gang gekomen is die adviseert om geen drank met alcohol te drinken. Was eerst een glas daarvan de maat nu is dat 0 glazen....
Zelf denk ik dat een verkeerde andere levens stijl veel meer schade doet dan dat enkele gaasje wijn/bier, alle met mate principe.
Zie lijst onder: ethanol ethylalcohol 64-17-5
Dat nr is het registratie nr (CAS nummer)

Benzine tanken
Ik hoor vaak dat een aantal mensen de aromatisch geur zo lekker vinden.... de niets vermoedende consument ademt dan vaak wel benzeen in (ca 5% benzeen zit er in benzine), ook al weten we inmiddels dat er wel schadelijkere stoffen zijn dan benzeen... tja... het is wel kankerverwekkend,

Friet bakken en uiteraard eten
Oude frituuroliën en zeker een te hoge temperatuur bevorderen sterk de vorming van acrylamide tijdens het frituren. Acrylamide is carcinogeen dus zorg dat je alles in orde hebt: schone olie en de temperatuur goed instellen & in de gaten houden. In heel veel huishoudens wordt wellicht vaker friet dan rijst gegeten? ("uncheckt"...)

Hout zagen
Het stof wat bij het zagen van vooral hard hout soorten vrijkomt is kankerverwekkend, dus zorg voor een goede ventilatie en draag beschermend materiaal, op internet zo te vinden, en beter dan de simpel mondkapjes van de bouwmarkten. En vervang ze op tijd.
hardhout = hout van bedektzadigen. Voorbeelden van hardhout: berk, beuk, eik, els, es, esdoorn, esp, haagbeuk, iep, kastanje, kers, linde, notenboom, plataan, populier, walnoot, wilg en van tropisch hardhout: balsa, ebbe, iroko, kauriden, mahonie, mansonia, meranti, palissander, teak.

Eigenlijk is de boodschap: let op wat je binnenkrijgt, eet zeer gevarieerd, mocht er ergens een keer wat teveel van iets schadelijks inzitten dan tikt het amper aan. En let goed op de "luchtjes" om je heen, mijd ze ff als je kunt (achter een zware diesel met fijnstof, klep van de ventilatie in de auto meteen dicht) of ga fietsen... maar niet aan de verkeerde kant van een drukke weg.
Met zo'n maatschappij als in NL zal dit niet altijd makkelijk zijn maar alle beetje helpen. Hoe simpel is het om bij het tanken aan de juist kant vd wind te staan?
De keuzes bij frietbakken..... etc etc.....

Wil je weten of in NL een stof als kankerverwekkend beschouwd wordt , check de SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen en processen, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dit is dus gewoon de wet.

Oja, vergeet niet te genieten van het leven maar let op je leefstijl in brede zins des woord. Want zaken als stress icm andere foute factoren kunnen ook nog wel eens schadelijker zijn dan wat rijst. Wrs is dit niet helemaal het juiste podium, ik verwacht in deze forum sectie toch een ver boven gemiddeld bewust levende sporter....

De tips hier, vind ze vaak inspirerend/informatief.
Het stuk van Bernard over drinken kende ik bijv ook niet. Een goed stuk.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 05-05-2019 15:57 . Reden: typos... de verkoudheid heeft ook het aantal typos sterk vergroot... Oef... :( ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 21:49
Ik heb gisteren ook lekker gelopen, HM in duurlooptempo, was nog fris aan het eind, 2 uur en een beetje. Kon me ook goed inhouden om niet te versnellen.

Wel een beetje dorst, datdanweerwel

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 04-05-2019 18:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Vanochtend eindelijk weer eens een duurloopje van 16km gedaan na die ellendige hamstringblessure van begin dit jaar. Waren met 4 en kon goed meekomen. Lekker gekletst onderweg ook. Benen voelen goed! :)
Afgelopen zondag ook al met een sneller groepje weer mee wezen intervallen en daarna nog met een omweg uitgelopen. Toch weer 12km gemaakt totaal en dat ging ook goed!

Er is licht aan het eind van de tunnel!

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 04-05-2019 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Klinkt 2x goed!
PS : Drinken... denk nu al vast na over oefenen ermee als je van plan bent voor een M of langer te gaan...

[ Voor 82% gewijzigd door route99 op 05-05-2019 00:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Net terug van een heerlijke D: van 18km. En wat denk je, kom binnen, trek de deur achter me dicht en het begint keihard te regenen. Normaal gesproken is dat juist andersom :P. Was wel vrij fris vandaag, koude handjes, maar ergens ook wel weer prettig.

Merk wel dat mijn HR borstband het lastig begint te krijgen, meting gaat alle kanten op, dan zit ie op zone 1.0 even later in 5.1 en daarna weer naar 3.1. Dat terwijl het tempo vrijwel stabiel blijft. Ben nu toch in overweging om de FR235 in te wisselen voor de 245 en 645, dus dan komt er ook een Running Dynamics borstband.

Hmm, wel; apart.. Op Garmin Connect is de activiteit 18.02 & op Strava staat dezelfde als 17.92km... Welke van de 2 heeft nu gelijk en welke correctie(s) voert Strava nog door?

[ Voor 13% gewijzigd door Calitomnication op 05-05-2019 12:08 ]

tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:59:
Net terug van een heerlijke D: van 18km. En wat denk je, kom binnen, trek de deur achter me dicht en het begint keihard te regenen. Normaal gesproken is dat juist andersom :P. Was wel vrij fris vandaag, koude handjes, maar ergens ook wel weer prettig.

Merk wel dat mijn HR borstband het lastig begint te krijgen, meting gaat alle kanten op, dan zit ie op zone 1.0 even later in 5.1 en daarna weer naar 3.1. Dat terwijl het tempo vrijwel stabiel blijft. Ben nu toch in overweging om de FR235 in te wisselen voor de 245 en 645, dus dan komt er ook een Running Dynamics borstband.

Hmm, wel; apart.. Op Garmin Connect is de activiteit 18.02 & op Strava staat dezelfde als 17.92km... Welke van de 2 heeft nu gelijk en welke correctie(s) voert Strava nog door?
Strava 'skipt' in elk geval standaard de plekken waar je stilstond of nagenoeg stil, zodat dit je gemiddelde niet omlaag trekt. Alleen als je het activiteitstype als race invult gebeurt dit niet. Gewoon niet stoppen bij de verkeerslichten dus, dan heb je er geen last van :P

Ik had bedacht om gisteravond er maar een tempoloop van te maken (met in m'n achterhoofd iets van M-tempo). Of het door m'n schoenen kwam (Altra Escalante racers ftw! voor iedereen die van zero drop en brede voorvoet houdt) of door de halve bidon water met maltodextrine (ik had overdag al 30km gefietst en wilde wat snelle energie), maar ik ging als de brandweer. Uiteindelijk 12km gelopen met een gemiddeld tempo van 3:53. Nu zometeen de trailschoenen aan en een rustige duurloop door de bossen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-10 15:37
Beste tweaker,

Ik zit met het volgende, Ik sport vrij fanatiek in de sportschool en dit gaat meer dan prima. Daarnaast ga ik ook nog hardlopen meestal 2/3 keer per week. Helaas merk ik dat ik niet echt "verder" kom. Dit is dan ook zeer demotiverend. Maar ik zal moeten blijven sporten omdat ik In juni ga ik beginnen aan mijn Algemene militaire opleiding. Voor de keuring die ik 4 april heb gedaan moest ik 2200 meter rennen in 12 minuten. Dit is mij gelukt in 11 minuten.

Wat is nu mijn vraag :

Heeft er iemand tips om het vooral langer vol te houden, Het duurlopen lijkt mij vooral beter voor de conditie dan snel korte afstanden rennen en soms is het ook zo dat ik ontzettende steken krijg in mijn zij als ik aan het rennen ben, Heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen is.

Alvast bedankt voor alle feedback.

Groet,

Tim

In the end we only regret the chances we didn't take

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:08

Secsytime

Automagisch

AdmiraalTimbo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:06:
Beste tweaker,

Ik zit met het volgende, Ik sport vrij fanatiek in de sportschool en dit gaat meer dan prima. Daarnaast ga ik ook nog hardlopen meestal 2/3 keer per week. Helaas merk ik dat ik niet echt "verder" kom. Dit is dan ook zeer demotiverend. Maar ik zal moeten blijven sporten omdat ik In juni ga ik beginnen aan mijn Algemene militaire opleiding. Voor de keuring die ik 4 april heb gedaan moest ik 2200 meter rennen in 12 minuten. Dit is mij gelukt in 11 minuten.

Wat is nu mijn vraag :

Heeft er iemand tips om het vooral langer vol te houden, Het duurlopen lijkt mij vooral beter voor de conditie dan snel korte afstanden rennen en soms is het ook zo dat ik ontzettende steken krijg in mijn zij als ik aan het rennen ben, Heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen is.

Groet,

Tim
Het antwoord wat je niet wilt horen, maar wat wel waar is. Train slow to run fast.

Verder heeft zijsteek vaak met de timing van voeding te maken. Het lichaam probeert de bloedreserve uit je milt aan te spreken, welke al in gebruik is voor de vertering van voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
AdmiraalTimbo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:06:
Beste tweaker,

Wat is nu mijn vraag :

Groet,

Tim
Wat voor afstanden en op welke tempo's loop je nu die 2/3x per week? Ik zou aanraden om langere duurlopen te doen op een heel rustig tempo, dit kan in het begin best gek en vooral heel traag voelen maar dat is even wennen. Dit zorgt wel voor conditie-opbouw en dus het beter kunnen volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
En als je steken hebt, zo hard mogelijk drukken op de plek van de steek en gewoon blijven doorademen (en doorlopen natuurlijk). Dat werkt bij mij meestal wel om ze weg te krijgen (tenzij het heel heftig is natuurlijk).

Maar steken hebben tijdens een training is voor mij al een teken dat je te hard gaat (of te kort op de training zwaar gegeten hebt).

En Kipchoge gaat het weer proberen! (marathon onder de twee uur) https://nos.nl/artikel/22...athon-onder-twee-uur.html

[ Voor 18% gewijzigd door Bartske op 06-05-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 20:50
@AdmiraalTimbo, hoe deel je die 2 á 3 keer rennen per week nu in? Hoe lang / ver loop je, doe je dat op één tempo, doe je intervallen? Je lichaam wordt vrij snel 'lui' en dien je dus regelmatig uit te dagen met andersoortige trainingen :)

Toevallig vorige week een toepasselijke blogpost van McMillan Running over zitten lezen;
https://www.mcmillanrunni...ers-make-how-to-fix-them/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
Bedankt voor alle reacties, Ik zal het een en ander inderdaad wat helderder in kaart brengen. Mijn eerste post was nogal karig met de info. Overigens meet ik niks en houd ik niks bij tijdens het rennen dus ik doe het puur op gevoel. Meestal ren ik ongeveer 5 KM en probeer ik dit in 20 minuten te doen het tempo zal dan rond 11 KM per uur zitten, Vaak lukt dit maar niet altijd.
Qua afwisseling doe ik dus niks, Altijd het zelfde riedeltje met rennen.

Ik heb zelf wel wat idee om verbetering door te voeren.

1. Het rennen monitoren met een smartwacht achtig ding.
2. Betere schoenen kopen (die ik nu heb vallen echt uit elkaar van ellende dat ik bijna beter op blote voeten kan rennen)
3. mijzelf proberen in te houden zodat ik het langer volhoud

Hopelijk bevat deze post voldoende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

AdmiraalTimbo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:46:
Bedankt voor alle reacties, Ik zal het een en ander inderdaad wat helderder in kaart brengen. Mijn eerste post was nogal karig met de info. Overigens meet ik niks en houd ik niks bij tijdens het rennen dus ik doe het puur op gevoel. Meestal ren ik ongeveer 5 KM en probeer ik dit in 20 minuten te doen het tempo zal dan rond 11 KM per uur zitten, Vaak lukt dit maar niet altijd.

Ik heb zelf wel wat idee om verbetering door te voeren.

1. Het rennen monitoren met een smartwacht achtig ding.
2. Betere schoenen kopen (die ik nu heb vallen echt uit elkaar van ellende dat ik bijna beter op blote voeten kan rennen)
3. mijzelf proberen in te houden zodat ik het langer volhoud

Hopelijk bevat deze post voldoende info.
Ok, maar wat is nou je doel? Als het simpel gezegd gewoon langere afstanden lopen is.. loop dan gewoon langzamer, waarschijnlijk is je brein (psychologische grens) een grotere barrière dan je lichaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
[...]
Meestal ren ik ongeveer 5 KM en probeer ik dit in 20 minuten te doen het tempo zal dan rond 11 KM per uur zitten, Vaak lukt dit maar niet altijd.
[...]
Does not compute, 5km in 20 minuten is 15km/h, en dat is best hard, er zijn hele volksstammen die dat nooit van hun leven gaan halen. Echt waar, rustiger lopen! Het is prima om (als beginner) een half uur over 5km te doen hoor, meer dan een half uur ook, daar is helemaal niets mis mee. Onafhankelijk van je doel, dan zijn specifiekere tips misschien mogelijk, zou je bij 3x in de week lopen, 2x rustig moeten lopen en 1x in een hoger tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

..
Meestal ren ik ongeveer 5 KM en probeer ik dit in 20 minuten te doen het tempo zal dan rond 11 KM per uur zitten, Vaak lukt dit maar niet altijd.
..
ehm,.. 1 van de 2 klopt niet. :+
Indien de 20 minuten klopt ren je praktisch gezien elke keer in een wedstrijd in de hoop dat je een keertje sneller wordt. Je traint hierbij niets specifieks.

Ga intervallen doen zoals; 6*3 minuten oplopend naar 10*4 minuten om snelheid te trainen en naast langzame duurlopen (een hartslag meter kan hierbij nuttig zijn).

Is een algemene militaire opleiding eigenlijk wel nodig indien je al admiraal bent :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 06-05-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Secsytime schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:23:
[...]
Verder heeft zijsteek vaak met de timing van voeding te maken. Het lichaam probeert de bloedreserve uit je milt aan te spreken, welke al in gebruik is voor de vertering van voedsel.
Wanneer je vooral steken hebt links net onder je borstkas (dus redelijk hoog), zou dit de oorzaak kunnen zijn. Maar veel vaker zijn het buikspieren die gaan steken. Extra reden om je core-stabiliteit te verbeteren...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 09:55

ye-roon

knaak

Gisteren week 9 dag 3 gehaald van "couch to 5k". Totaal inclusief warmup en cooldown(5min each) zat ik volgens m'n Garmin op 5.5km, 5.9km volgens de c25k app. All in All, pretty nice. Ik zit ook op een punt waar ik de eerste driekwart van m'n run aan het nadenken ben over welke game ik ga spelen, serie ik ga zien of wat ik de rest van de dag ga doen. Laatste kwart is veelal nog overleven. Maar het feit dat ik tijd heb om na te denken tijdens de run is al goed teken. Een teken dat ik steeds meer energie heb en dat ik verder kan.

En verder ga ik. Eerst wat meer 5k's lopen om dat beetje in me systeem te krijgen, sneller te worden(ik hoop toch wel dat ik consequent een 5k in 30min of minder kan gaan lopen. Daarna uitbreiden naar 10 en daarna zie ik wel. Voor nu gewoon blij dat ik dit gehaald heb, 25kg minder weeg, bijna geen buik meer heb en eigenlijk weer nieuwe broeken moet kopen want die ik in januari gehaald heb zijn eigenlijk al te groot.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiraalTimbo
Arie- schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Does not compute, 5km in 20 minuten is 15km/h, en dat is best hard, er zijn hele volksstammen die dat nooit van hun leven gaan halen. Echt waar, rustiger lopen! Het is prima om (als beginner) een half uur over 5km te doen hoor, meer dan een half uur ook, daar is helemaal niets mis mee. Onafhankelijk van je doel, dan zijn specifiekere tips misschien mogelijk, zou je bij 3x in de week lopen, 2x rustig moeten lopen en 1x in een hoger tempo.
Ik denk dat ik je tip eens ga proberen (neem natuurlijk de Tips van andere ook over) 2x in de week veel km lopen op een laag tempo en 1 keer in de week lekker doorrennen. Het feit dat hele volksstammen het niet halen ben ik mij niet echt van bewust. Ik trainde gewoon wat nodig was voor mijn keuring. Mijn doel is gewoon langer willen rennen op een redelijk hoog tempo. Ik ben mij ervan bewust dat het meer tijd kost dan ik denk en dat ik het op een andere manier moet gaan benaderen. Dus IPV iedere keer het zelfde riedeltje gewoon een beetje afwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

AdmiraalTimbo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat ik je tip eens ga proberen (neem natuurlijk de Tips van andere ook over) 2x in de week veel km lopen op een laag tempo en 1 keer in de week lekker doorrennen. Het feit dat hele volksstammen het niet halen ben ik mij niet echt van bewust. Ik trainde gewoon wat nodig was voor mijn keuring. Mijn doel is gewoon langer willen rennen op een redelijk hoog tempo. Ik ben mij ervan bewust dat het meer tijd kost dan ik denk en dat ik het op een andere manier moet gaan benaderen. Dus IPV iedere keer het zelfde riedeltje gewoon een beetje afwisselen.
Als je strava hebt kun je via summit trainingsplannen voor jezelf aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

In wat volgens mijn vrouw de drukste week van de afgelopen vijf jaar moet gaan worden heb ik heel eigenwijs en terecht gewoon de tijd genomen om hard te lopen in de pauze. Expres dit keer de oefening overgeslagen die het zwaarst voor de knie was en goh, dat voelt veel beter :Y Heb praktisch probleemloos 4km mogen lopen en daar ben ik héél blij mee!

Nu weer verder met 2 nieuwe collega's inwerken, ter verdubbeling van het team, overleggen met het thuisfront over de bouw van een nieuwe schuur in onze achtertuin (is iemand mee bezig) en voorbereiden op twee dagen cursus van vrouwlief, voorafgegaan door drie stagemomenten deze week.

Zij mag vrijdag vrolijk een uur (plus spits) terugrijden van cursus, even snel wat eten en dan 10km hardlopen waarvan bijna de helft door het zand... Moet er op dit moment zelf even niet aan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Tweede doelstelling die ik in januari formuleerde gerealiseerd, ik ging net na het lopen op de weegschaal staan: 87,6 kg. Voelt echt goed en dat domme Myfitnesspal heeft echt bijgedragen, je realiseert je vooral (ik dan) wat je tussendoor wegsnackt en da's makkelijke winst.

Dat gewicht vertaalt zich direct in snellere tijden (ook de betere conditie uiteraard). Ik deed vanavond weer een uurloop met de bedoeling de 12km barrière te slechten: 12,63 km. De 10km tijd zit op het niveau van de marathonconditie in 2016 (net onder 47 minuten)

Op naar de HM in 1:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 09:33
Sport_Life schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:31:
Voor de liefhebber, gratis 60 dagen strava Summit, alleen icm Garmin.
https://support.garmin.com/en-CA/?faq=toHb7cxDzn9VAaKXKUORF7

Als je maandelijks kiest kun je na 2 maanden opzeggen.

Leuk om te proberen en als 't wat is houd ik het.
Iemand die weet hoe je van deze ellende afkomt? Ik heb de gratis periode geactiveerd, vond het helemaal niks maar kon daarna niet vinden hoe ik de boel weer kon deactiveren, niet via strava, niet via google.
Wegens tijdgebrek (zelf een huis bouwen) ben ik het vergeten en nu is 60 eur afgeschreven omdat het abonnement automatisch doorloopt. Ik kan nog steeds niet vinden waar ik het uberhaupt moet stopzetten om te voorkomen dat Strava me volgend jaar weer geld uit de zak klopt.
Mail naar Strava support gesturd, maar nog geen reactie na enkele dagen

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 06-05-2019 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

stefijn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:54:
[...]

Iemand die weet hoe je van deze ellende afkomt? Ik heb de gratis periode geactiveerd, vond het helemaal niks maar kon daarna niet vinden hoe ik de boel weer kon deactiveren, niet via strava, niet via google.
Wegens tijdgebrek (zelf een huis bouwen) ben ik het vergeten en nu is 60 eur afgeschreven omdat het abonnement automatisch doorloopt. Ik kan nog steeds niet vinden waar ik het uberhaupt moet stopzetten om te voorkomen dat Strava me volgend jaar weer geld uit de zak klopt.
Mail naar Strava support gesturd, maar nog geen reactie na enkele dagen
Je kan hem gewoon stopzetten in je profiel. Bij een Summit abo kan je je abo beëindigen bij 'status van lidmaatschap', er staat dan een knop. Normaliter activeer ik een gratis periode om deze vervolgens direct te beëindigen zodat er niet opeens 60 euro wordt afgeschreven na afloop (been there done that :P ). Je proefabo nog netjes door voor zolang het nog duurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9JqbAD4wg2lB9dQwvS7D5zUL/full.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het eerste dat ik doe als ik een trialperiode activeer is de gebruikte betalingsmethode direct weer verwijderen :Y
Daarna wat @vhal zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Doe hetzelfde als hierboven en soms een week voordat het abbo afloopt, met een reminder in Outlook.
Je moet niet op profiel klikken maar in je foto van je profiel op instellingen en dan dan zie je de screenshot van @vhal Daar op je pakket klikken en alles de-selecteren en nog een keer onderin zeggen Downgraden naar gratis.
Ze maken het denk ik met een reden wat omslachtig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dank voor de reminder, mijn gratis proefperiode loopt volgende week af. Wat ik vreemd vind is dat ik nergens een mail van Strava heb dat een proefabo bevestigd. Normaal gesproken zet ik daar een reminder op, en die miste nu dus. Meteen beëindigd voordat er 60 wordt afgeschreven voor iets wat ik zo goed als niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:27

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Hmm.. Gisteren wilde ik tijdens de voetbaltraining van mijn zoontje een standaard rondje rustig lopen (+/- 10km). Na een kilometer of drie begon er een zeurende steek in alle twee mijn bovenbenen op te komen. Even opgerekt en toen ging het wel weer. Tot een kilometer of 5, toen kwam het weer terug en iets heftiger.. Gelukkig gaat het rondje langs mijn huis, heb de fiets gepakt en toen weer naar de voetbal gereden. Snap er niks van, zou juist topfit moeten zijn. Ik hoop dat het snel wegtrekt, want 19 mei wil ik de Halve lopen in Leiden...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
Goedemiddag mede-Tweakers, ik stuitte "per ongeluk" op dit topic. Ik zal dus maar even kort introduceren. Na een jaar of 10-15 vrijwel niks aan sport te hebben gedaan ben ik sinds half januari (toeval, niet als goed voornemen ;) ) begonnen met hardlopen. Heel voorzichtig begonnen met wat afwisselen tussen wandelen en hardlopen en uiteindelijk kreeg ik van een vriend een Absolute Beginners schema doorgestuurd. Ik loop 's ochtends vroeg (uur of 6 doordeweeks) en ben inmiddels in week 12 van de 13 aanbeland, dus ik hoop volgende week af te sluiten met mijn eerste non-stop 5km :) Daarna ga ik door om me voor te bereiden op de 4 Engelse mijlen in Zwolle en dat lijkt me voorlopig een mooi niveau om een tijdje vast te houden: 1 á 2 keer in de week een half uur tot een uur lopen.

Wel ben ik nog een beetje aan het stoeien met de analyses: ik heb wat verschillende apps geprobeerd en draai momenteel Strava en Sportractive tegelijkertijd op mijn telefoon (smartwatch heeft helaas geen ingebouwde GPS), maar er komen nogal eens wat verschillende waardes uit. Als ik op een onbekende plaats ben gebruik ik daarnaast nog RunGo vanwege de voice guidance op een vooraf bepaalde route en ook die wijkt dan weer iets af ;) Ik kon zo even geen specifiek sport-app-topic vinden, maar wat gebruiken jullie hier? Of "allemaal" een GPS-horloge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-10 12:57
retlaw schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:09:
Hmm.. Gisteren wilde ik tijdens de voetbaltraining van mijn zoontje een standaard rondje rustig lopen (+/- 10km). Na een kilometer of drie begon er een zeurende steek in alle twee mijn bovenbenen op te komen. Even opgerekt en toen ging het wel weer. Tot een kilometer of 5, toen kwam het weer terug en iets heftiger.. Gelukkig gaat het rondje langs mijn huis, heb de fiets gepakt en toen weer naar de voetbal gereden. Snap er niks van, zou juist topfit moeten zijn. Ik hoop dat het snel wegtrekt, want 19 mei wil ik de Halve lopen in Leiden...
Had zoiets ook afgelopen zaterdag ene rare steek in m'n been. Horloge zag ook al dat er iets mis was en raadde 36 uur rust aan. Dat in acht genomen en gisterochtend ging t rennen weer prima.
Dus zou zeggen pak je rust en probeer het nog een keer. Als het aanblijft misschien externe hulp inschakelen

@Stalensnuitje bedoel je het grote sporthologe topic? Het grote Sporthorloge met GPS topic
Zelf gebruik ik een garmin sporthorloge. Mede omdat ik fan ben van stats en wilde graag mijn telefoon thuislaten dus het was ook een eis dat er muziek op kon staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Martiveen op 07-05-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Je horloge had door dat er iets mis was @Martiveen ? Die willikook

@Stalensnuitje hieronder in de rode balk vind je het relevante topic dat je zoekt (en ja, wij gebruiken allemaal zo'n horloge). Goed bezig trouwens, ga vooral door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:23:
...Ik kon zo even geen specifiek sport-app-topic vinden, maar wat gebruiken jullie hier? Of "allemaal" een GPS-horloge?
Ik gebruik endomondo op mijn telefoon, grote voordeel hiervan vind ik dat je je eigen interval trainingen kan maken (ook met de gratis versie) en de voice feedback over tempo en voortgang e.d.
Je kunt ook routes maken en delen, dat heb ik op een (voor mij) onbekende plek wel eens gebruikt (dus een die iemand anders heeft gemaakt lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Frenz64 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:45:
Je horloge had door dat er iets mis was @Martiveen ? Die willikook

@Stalensnuitje hieronder in de rode balk vind je het relevante topic dat je zoekt (en ja, wij gebruiken allemaal zo'n horloge). Goed bezig trouwens, ga vooral door.
Hah snap ik. Voelde t zelf ook wel hoor. Rende hetzelfde tempo maar m'n hartslag lag 10 slagen hoger en voelde m'n rechterbeen iets trekken. Dus dat ik langer moest rusten vond ik niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:23:
... maar wat gebruiken jullie hier? Of "allemaal" een GPS-horloge?
ik gebruikt strava voor het meten, en voor intervaltraining gebruik ik de app "Meter" maar deze is al niet meer in de play store te vinden; de equivalent die er het dichtst bij in de buurt komt is denk ik de app "tabata timer"

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 05:23
Hmmm, heb zondag weer een halve marathon (Utrecht Science park) en hoewel ik normaal eigenlijk standaard 2 gelletjes meeneem zit ik nog eens te kijken of dat nou echt nodig is... Ik vind het drinken/eten van die dingen namelijk altijd wel irritant, dus als ik dat over kan slaan.

Maar natuurlijk lees je weer van alles en nog wat, varierend van 'het is verstandig elke 20 minuten wat te nemen' tot 'tot anderhalf uur kun je prima zonder extras'. (En hetzelfde qua ontbijt, lees ik op de ene plek 'vermijd vezels zoals oa havermout' zie ik bij een andere 'een kom met havermout is een goede tip als ontbijt'. Heerlijk al die tegenstrijdige info ;)

Ik denk dat ik nu eens uberhaupt voor max 1 gelletje ga, voor na 45-50 minuten oid (ik wil er <1:25 over gaan doen), maar hoe doen jullie dat met gelletjes tijdens de halve? En drinken? (Eventuele tijd is dan ook handig natuurlijk, als je 2u bezig bent kan ik me voorstellen dat het wel weer fijn/nodig is wat aan te vullen).

Ontbijt, ach... daar maak ik me niet zo druk om en neem ik niet zo nauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58
m0ridin schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:02:
Hmmm, heb zondag weer een halve marathon (Utrecht Science park) en hoewel ik normaal eigenlijk standaard 2 gelletjes meeneem zit ik nog eens te kijken of dat nou echt nodig is... Ik vind het drinken/eten van die dingen namelijk altijd wel irritant, dus als ik dat over kan slaan.

Maar natuurlijk lees je weer van alles en nog wat, varierend van 'het is verstandig elke 20 minuten wat te nemen' tot 'tot anderhalf uur kun je prima zonder extras'. (En hetzelfde qua ontbijt, lees ik op de ene plek 'vermijd vezels zoals oa havermout' zie ik bij een andere 'een kom met havermout is een goede tip als ontbijt'. Heerlijk al die tegenstrijdige info ;)

Ik denk dat ik nu eens uberhaupt voor max 1 gelletje ga, voor na 45-50 minuten oid (ik wil er <1:25 over gaan doen), maar hoe doen jullie dat met gelletjes tijdens de halve? En drinken? (Eventuele tijd is dan ook handig natuurlijk, als je 2u bezig bent kan ik me voorstellen dat het wel weer fijn/nodig is wat aan te vullen).

Ontbijt: gewoon doen zoals je altijd doet voor een halve marathon of andere race (tenzij die tactiek juist niet werkte natuurlijk), ga je nu iets heel anders doen dan is dat vragen om problemen.

Gel: voor 21km is 1 gel volgens mij ruim voldoende. Die kan je meestal nog wel kwijt in een hardloopbroekje oid. Meer gel betekent ook weer een flipbelt, riem, etc. en is bij zo'n relatief korte afstand / duur dan ook niet optimaal. Gebrek aan gel kan je eventueel nog deels opvangen met sportdrank ipv water bij de posten, of met stukjes fruit (maar weet natuurlijk niet zeker of die er zijn). Geen gel moet ook kunnen mits je genoeg ontbeten hebt.

Qua drank moeten de bekertjes langs de kant ook ruim voldoende zijn, zeker bij deze temperatuur (13 graden, verwachting). Mocht je niet houden van mensenmassa's bij die bekers dan kan je eigen water meenemen, met logischerwijs zijn eigen voor- en nadelen.

Maar gezien je verwachte eindtijd heb je zelf ruime ervaring met het onderdeel 21K dus dat komt hoe dan ook vast goed ;) ..

Mijn loopgenoten die utrecht lopen zijn erg blij: iedereen was bang dat "mei" zou betekenen lopen met 20 graden. Maar het lijkt erop dat het perfecte loopomstandigheden worden. I.t.t. R'dam, waar iedereen begin april zich in het 20-graden zweet liep.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 07-05-2019 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Valorian Tnx!

Ja, ontbijt maak ik me geen zorgen over inderdaad. Ga sowieso niks geks doen, maar als ik ergens ben voor een HM of M dan is er ook altijd zoveel keuze qua ontbijt dat ik iets bewuster kies. Thuis heb ik gewoon mijn standaard zut en dat werkt ook goed genoeg.

Gelletjes, in principe passen er net 2 in mijn broek maar is niet ideaal. 1 is makkelijk te doen, dus dat zal het max worden... misschien zelfs 0. Uiteindelijk is het toch een kwestie van gewoo proberen en waarom niet nu, goed punt van sportdrank ipv water btw!

Qua drinken, meestal sloeg ik het 5km punt over en nam ik op 10, 15 en evt 17 een slokje of 2 (veel meer kwam er toch niet in mijn mond terecht). Gelukkig wordt het idd prima weer lijkt het! Dan kan ik het qua drinken gewoon op die (minimale) manier blijven doen.

En idd, warm weer was wel een risico met de verschuiving naar mei, maar de vorige keer met -10 oid was ook niet ideaal ;)

Ach, uiteindelijk moet je natuurlijk je eigen manier vinden met dit soort dingen... maar ook altijd fijn om met vertrouwen een manier te kiezen op basis van andere ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
m0ridin schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:21:
@Valorian Tnx!

Ja, ontbijt maak ik me geen zorgen over inderdaad. Ga sowieso niks geks doen, maar als ik ergens ben voor een HM of M dan is er ook altijd zoveel keuze qua ontbijt dat ik iets bewuster kies. Thuis heb ik gewoon mijn standaard zut en dat werkt ook goed genoeg.

Gelletjes, in principe passen er net 2 in mijn broek maar is niet ideaal. 1 is makkelijk te doen, dus dat zal het max worden... misschien zelfs 0. Uiteindelijk is het toch een kwestie van gewoo proberen en waarom niet nu, goed punt van sportdrank ipv water btw!

Qua drinken, meestal sloeg ik het 5km punt over en nam ik op 10, 15 en evt 17 een slokje of 2 (veel meer kwam er toch niet in mijn mond terecht). Gelukkig wordt het idd prima weer lijkt het! Dan kan ik het qua drinken gewoon op die (minimale) manier blijven doen.

En idd, warm weer was wel een risico met de verschuiving naar mei, maar de vorige keer met -10 oid was ook niet ideaal ;)

Ach, uiteindelijk moet je natuurlijk je eigen manier vinden met dit soort dingen... maar ook altijd fijn om met vertrouwen een manier te kiezen op basis van andere ervaringen ;)
Haha, vorig jaar was inderdaad de 'arctic edition', ook niet ideaal. Toen stond ik langs de kant en had ik spijt dat ik niet aan het lopen was, want die bleven in ieder geval nog een beetje warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@m0ridin Ben het helemaal met @Valorian eens dat het wijzigen van je strategie misschien niet heel verstandig is, aan de andere kant.. misschien is het bijgeloof en als je de strategie nooit wijzigt kom je er nooit achter :+. Daarnaast, geen idee hoe belangrijk deze wedstrijd voor je is.
Wat betreft mijn strategie voor een HM (loop 'm in 1.30); Ontbijt, doe gewoon zoals je altijd doet. Qua gels, eigenlijk heb je aan 1 gel meer dan voldoende. Sterker nog, er zijn genoeg verhalen waarin ze beweren dat een gel voor een HM eigenlijk overkill is. Zelf pak ik de Gel altijd op het 12km punt, bewust op dat punt en niet tijdsgebonden, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Drinken. Als je voor aanvang van de wedstrijd genoeg drink kun je de eerste drankpost (meestal op de 5) gewoon voorbij zonder iets te nemen, Heb je 't warm, bekertje water, klein slokje en de rest over je hoofd. Vanaf de 10 zou ik idd overgaan op sportdrank ivm zouten. Verder gewoon lekker uitlopen :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:03
Bedankt voor het welkom :)
Martiveen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:43:
[...]

@Stalensnuitje bedoel je het grote sporthologe topic? Het grote Sporthorloge met GPS topic
Zelf gebruik ik een garmin sporthorloge. Mede omdat ik fan ben van stats en wilde graag mijn telefoon thuislaten dus het was ook een eis dat er muziek op kon staan.
Ik bedoelde eigenlijk telefoon-apps. Ik heb nu nog een Garmin Vivomove HR. Gekocht voordat ik ging hardlopen, anders had ik denk ik idd een apparaat met GPS (en Spotify-ondersteuning) gekocht.
kwakke01 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:32:
[...]

ik gebruikt strava voor het meten, en voor intervaltraining gebruik ik de app "Meter" maar deze is al niet meer in de play store te vinden; de equivalent die er het dichtst bij in de buurt komt is denk ik de app "tabata timer"
Tabata-timer gebruik ik nu inderdaad ook voor de timing en zowel Strava als Sportractive informeert onderweg over de voortgang qua afstand en de bijbehorende pace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Calitomnication Tnx, ik zal zeker niet alles gaan omgooien hoor... Het ging me eigenlijk vooral om de gelletjes vraag en de rest kwam daar eigenlijk bij meehobbelen.

Maar ik denk dat ik het gewoon eens zonder ga proberen, wil wel voor een PR gaan maar denk eigenlijk dat dat ook niet realistisch is. Wellicht neem ik wel een gelletje mee maar niet met de intentie om hem te gebruiken, puur als 'just in case'.

Drinken zal ik wel wat doen... Afhankelijk van hoe druk het is vanaf het 5km punt, anders gewoon vanaf het 10km punt.

Streeftijd is onder de 1:22... pr staat op 1:22:51,maar eerlijk gezegd is de voorbereiding en het gevoel niet top (maar ja, wanneer is dat het wel ;) ). Dus dat zou volgens (een groot deel van) de verhalen idd zonder gel moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zijn er hier mensen met marathon ervaring? Ik ben aan het trainen voor een marathon dit jaar, maar merk dat ik hier niet de juiste schoenen voor heb.. Nike Epic React & Nike Pegasus Turbo. Wat is nou een goede lange afstandsschoen? Ivm smalle voeten heb ik een voorkeur voor Nike, maar heb het idee dat ze niet echt lange afstand schoenen hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
@Secsytime Ik ren op Nike Zoom Fly Flyknits. Ik ga daar zondag een 25k mee doen, en ik neem aan dat ik daar ook perfect een marathon mee kan lopen (wil er ook eentje in het najaar gaan lopen). Beste schoen waar ik al mee gelopen heb.

Deze gast lijkt dat ook te denken dat dat moet lukken (en zo zijn er nog wel wat): YouTube: Nike Zoom Fly Flyknit: Real Runner's Review! Best marathon shoe ... ...

Met de Vaporfly 4% zou het ook moeten lukken als ik de toppers zo bekijk (al kan het zijn dat je dan sub 2:15 moet lopen :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50

Ik neem nooit gelletjes, gewoon een banaan uurtje voor het lopen. Ik drink een glas water voor het lopen en alleen als ik dorst heb tijdens het lopen. Op vaste tijden iets drinken is volgens mij onzin en nergens voor nodig.
Ik loop ook de HM ook zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Secsytime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:07:
Zijn er hier mensen met marathon ervaring? Ik ben aan het trainen voor een marathon dit jaar, maar merk dat ik hier niet de juiste schoenen voor heb.. Nike Epic React & Nike Pegasus Turbo. Wat is nou een goede lange afstandsschoen? Ivm smalle voeten heb ik een voorkeur voor Nike, maar heb het idee dat ze niet echt lange afstand schoenen hebben..
Vrijwel alle grote hardloopschoen-fabrikanten maken ook schoenen die geschikt zijn voor marathons. Nike ook. Verder is het allemaal persoonlijk, maar als je er nog íets over zou kunnen zeggen - met een grote slag om de arm - dan is het dat grosso modo mensen korte afstanden vaker op wat lichtere “racing” schoenen lopen en langere afstanden eerder op schoenen met iets meer stevigheid/comfort/demping ( en daardoor vaak iets zwaarder).

Belangrijk is dat je straks je lange duurlopen iig op je schoenen loopt waar je ook marathon mee gaat lopen, dan wen je aan die specifieke belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:46:
[...]

Vrijwel alle grote hardloopschoen-fabrikanten maken ook schoenen die geschikt zijn voor marathons. Nike ook. Verder is het allemaal persoonlijk, maar als je er nog íets over zou kunnen zeggen - met een grote slag om de arm - dan is het dat grosso modo mensen korte afstanden vaker op wat lichtere “racing” schoenen lopen en langere afstanden eerder op schoenen met iets meer stevigheid/comfort/demping ( en daardoor vaak iets zwaarder).

Belangrijk is dat je straks je lange duurlopen iig op je schoenen loopt waar je ook marathon mee gaat lopen, dan wen je aan die specifieke belasting.
Lange duurlopen doe ik al, afgelopen zondag nog 27,7k gedaan. Ik merk dat de epic react en pegasus turbo daar gewoon niet voor zijn gemaakt. De demping is volledig weg na 10-15k.

Ik zal de zoom fly flyknit proberen die @nokie noemde, daarnaast is er ook een paar ultra boost onderweg (voor casual gebruik, maar ga ik ook even testen). Vaporfly ben ik niet de doelgroep voor :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Secsytime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 05:39:
[...]

Lange duurlopen doe ik al, afgelopen zondag nog 27,7k gedaan. Ik merk dat de epic react en pegasus turbo daar gewoon niet voor zijn gemaakt. De demping is volledig weg na 10-15k.

Ik zal de zoom fly flyknit proberen die @nokie noemde, daarnaast is er ook een paar ultra boost onderweg (voor casual gebruik, maar ga ik ook even testen). Vaporfly ben ik niet de doelgroep voor :p.
Nike loper in the house

- Voor lange duur gebruik ik de Zoom Pegasus 35. Pegasus is perfect om lekker lange afstanden op te hobbelen.
- Halve Marathons loop ik op de Zoom Fly (de voorloper van de Zoom Flyknit). De budget variant van de Vaporfly, dus eigenlijk hun marathonschoen.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Ik heb ook wel een smalle voet dus altijd even passen en meten bij nieuwe schoenen omdat de nieuwe modellen nog wel eens willen veranderen. Heb nu de Brooks Ravenna 9 en die lopen voor mij fijn. Had hiervoor Saucony maar heb ook op Asics gelopen.
Loop tot een KM of 15/20 maar denk dat deze schoenen (voor mij) prima in een M training zouden passen. Ik trail ook wel wat, maar daar heb ik andere schoenen voor. Die ook aan vervanging toe zijn....Dure hobby dat lopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik loop en train marathon afstanden op Saucany Ride, met ook smalle voeten.

Voor snelle intervallen en wedstrijden heb ik de Kinvara 9, die is echt top! Superlicht maar toch voldoende demping voor afstanden tot 15km.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:18
Ik loop op Brooks Launch en ik heb ook smalle voeten.
Een te brede schoen loopt voor geen meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:05

Tazzios

..

Schoenen aanraden alleen op basis van afstand lijkt mij niet de juiste manier.
Indien je er >4 uur over gaat doen zou ik toch wat anders aanraden van 3 uur.

- Hoe loop je? Hoe hardloop je? hoe zijn je enkels ?

Persoonlijk: mijn laatste 3 paar wedstrijdschoenen zijn de lichte nike zoom elite 9 maar ik loop alle wegafstanden 15km/u of sneller. Trails en crossen is natuurlijk een iets ander verhaal kwa schoenen (en snelheid :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruurd31
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 20:31
Ik was van plan om mijn marathon ook op de Epic react te lopen en er zijn meer mensen in mijn omgeving die dat doen. Mijn ervaringen tot 30k zijn goed voor mij. Ik was niet van plan om nog nieuwe schoenen te kopen iig. Ik heb zelfs mensen ultra-runs (van circa 70-80k op de epic react) zien doen, deze staat bekend als marathonschoen. Volgens mij heeft een tweaker dat ook gedaan :-) Waar ik dit op de Nike site gelezen heb, kan ik zo even niet terug vinden.

Pegasus Turbo wordt idd niet door Nike aangeraden voor marathon, maar wat niet mogelijk is natuurlijk. Ze moeten ook wat kunnen verkopen bij nike ;-) ; zie: https://www.nike.com/nl/n...F%252Fwww.google.com%252F

Edit:
Tweaker waar ik naar reffereerde die dat liep, moest ff zoeken: https://www.strava.com/activities/2201520136/overview @MrAcid

[ Voor 5% gewijzigd door Ruurd31 op 08-05-2019 11:21 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Nu we het toch over schoenen hebben kan ik hier mooi even op inhaken.

Ik heb nieuwe hardloopschoenen nodig en was hiervoor al bij de lokale Sport 2000 geweest (was voorheen intersport met ruime keus en goede analyse). Helaas is het aanbod wat minder geworden maar dat hoeft niet uit te maken.
Helaas hadden ze mijn huidige schoen (Saucony Ride) niet in mijn maat. De enige schoen die ze hadden in mijn maat (US13) was de Nike Air Zoom Pegasus 35.

Ik heb hier even op gelopen en voelde in eerste instantie prima maar kon het nergens mee vergelijken. Dus niet gekocht en wacht op een telefoontje dat ze de Saucony Ride Iso in mijn maat hebben (was al besteld).

Nu zat ik even te kijken en zag dat de Nike 10mm offset heeft en de Saucony 8mm. Qua gewicht zijn ze redelijk gelijk. Zijn er verder grote verschillen tussen deze schoenen?

Even wat extra achtergrond info:
- Ik loop 3 keer in de week met TrainAsOne. Dus intensiteit en afstand varieert tijdens trainingen.
- Wedstrijd afstanden die ik doe van 5km tot halve marathon
- Laatste wedstrijd: 13,7km in 59:50
- Eerstvolgende wedstrijd 29 mei
- Huidige doelen niet veel behalve PR's verbreken op 5 en 10km (al gedaan tijdens laatste wedstrijd maar dat telt niet vind ik :))
- Gebruik 1 paar schoenen
- Andere sporten: Tennissen en golf (allebei op Nike schoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ruurd31 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Ik was van plan om mijn marathon ook op de Epic react te lopen en er zijn meer mensen in mijn omgeving die dat doen. Mijn ervaringen tot 30k zijn goed voor mij. Ik was niet van plan om nog nieuwe schoenen te kopen iig. Ik heb zelfs mensen ultra-runs (van circa 70-80k op de epic react) zien doen, deze staat bekend als marathonschoen. Volgens mij heeft een tweaker dat ook gedaan :-) Waar ik dit op de Nike site gelezen heb, kan ik zo even niet terug vinden.

Pegasus Turbo wordt idd niet door Nike aangeraden voor marathon, maar wat niet mogelijk is natuurlijk. Ze moeten ook wat kunnen verkopen bij nike ;-) ; zie: https://www.nike.com/nl/n...F%252Fwww.google.com%252F

Edit:
Tweaker waar ik naar reffereerde die dat liep, moest ff zoeken: https://www.strava.com/activities/2201520136/overview @MrAcid
Ik ben denk ik wel relatief 'makkelijk' qua voeten en schoenen (weinig klachten/blessures de laatste jaren). Maar dat de Epic React of Pegasus niet geschikt is voor lange afstanden is wat mij betreft onzin. De demping is niet 'weg' na xx-kilometer, je spieren worden gewoon moe. @Secsytime Daar gaat een andere schoen (de Zoom Fly of Adidas UltraBoost zool) je niet ineens op magische wijze bij helpen.

Ook de VaporFly 4% niet overigens - de belangrijkste feature daarvan is de harde carbon-plaat die erin zit en het gewicht, niet extra demping.

Voor een ultra op de Epic Reacts (zoals ik gedaan heb): kost je wel 3 teennagels. :+ Op lange afstanden (4+uur, 50+km) wil je eigenlijk iets meer ruimte in de voorkant omdat je voeten uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MrAcid schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:36:
[...]

Ik ben denk ik wel relatief 'makkelijk' qua voeten en schoenen (weinig klachten/blessures de laatste jaren). Maar dat de Epic React of Pegasus niet geschikt is voor lange afstanden is wat mij betreft onzin. De demping is niet 'weg' na xx-kilometer, je spieren worden gewoon moe. @Secsytime Daar gaat een andere schoen (de Zoom Fly of Adidas UltraBoost zool) je niet ineens op magische wijze bij helpen.

Ook de VaporFly 4% niet overigens - de belangrijkste feature daarvan is de harde carbon-plaat die erin zit en het gewicht, niet extra demping.

Voor een ultra op de Epic Reacts (zoals ik gedaan heb): kost je wel 3 teennagels. :+ Op lange afstanden (4+uur, 50+km) wil je eigenlijk iets meer ruimte in de voorkant omdat je voeten uitzetten.
Dat ben ik niet met je eens en zie ik ook in veel epic react reviews terug. Dat de demping echt wel als veel minder wordt ervaren boven de 10k.

Verder loop ik al een 4-5 jaren, maar nooit super serieus. Ik heb wel aan wedstrijden mee gedaan als recreant, bijv. 4 mijl in 26 min of een HM in 1:37. Van nature heb ik een goede conditie en atletische bouw.

Nu ik serieus aan het trainen ben voor een marathon loop ik 4-5 keer in de week en altijd boven de 10k met een lange afstand in het weekend. Dit doe ik via het trainingsschema van strava summit.

De reden dat ik naar andere schoenen kijk is omdat ik conditioneel een marathon zou kunnen lopen, alleen is het nu nog te zwaar voor mijn pezen en gewrichten. Aangezien de epic reacts toch aan vervanging toe zijn en ik niet tevreden ben over de demping.. de demping van de pegasus turbo vind ik al veel prettiger, maar ik merk dat dit echt een “race” schoen is en het lekkerst loopt bij een hogere cadans en langere strife.

Voor mijn lange loop ben ik op zoek naar een schoen waarbij ik gewoon lekker tussen de 4:30 en 5:00 minuut de kilometer kan blijven hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Dat ben ik niet met je eens en zie ik ook in veel epic react reviews terug. Dat de demping echt wel als veel minder wordt ervaren boven de 10k.

Verder loop ik al een 4-5 jaren, maar nooit super serieus. Ik heb wel aan wedstrijden mee gedaan als recreant, bijv. 4 mijl in 26 min of een HM in 1:37. Van nature heb ik een goede conditie en atletische bouw.

Nu ik serieus aan het trainen ben voor een marathon loop ik 4-5 keer in de week en altijd boven de 10k met een lange afstand in het weekend. Dit doe ik via het trainingsschema van strava summit.

De reden dat ik naar andere schoenen kijk is omdat ik conditioneel een marathon zou kunnen lopen, alleen is het nu nog te zwaar voor mijn pezen en gewrichten. Aangezien de epic reacts toch aan vervanging toe zijn en ik niet tevreden ben over de demping.. de demping van de pegasus turbo vind ik al veel prettiger, maar ik merk dat dit echt een “race” schoen is en het lekkerst loopt bij een hogere cadans en langere strife.

Voor mijn lange loop ben ik op zoek naar een schoen waarbij ik gewoon lekker tussen de 4:30 en 5:00 minuut de kilometer kan blijven hangen.
Het kan uiteraard zo zijn dat een schoen voor jou niet optimaal is. Wat ik niet volg is dat een schoen op langere afstanden ineens anders zou presenteren. Wat gebeurt er dan volgens jou na 10k met een schoen waardoor de demping 'weg' is? Wordt de zool moe? En die is dan bij je volgende loop weer uitgerust en fris?

Ik heb ook schoenen gehad met veel dunnere zolen (en een stuk lichter, en minder drop), en die lopen tot 5-10km heel lekker, maar daarna niet meer. Waarom? Omdat ik 5km middenvoet/voorvoet kan lopen, maar daarna toch echt terugval op haklanding en dan is zo'n minimalistische schoen heel matig qua demping.

Echter: de Epic React is géén minimale schoen, maar een schoen voor haklanders met veel demping. Daarom mijn verwachting dat een andere schoen niet magisch ineens je (vermoeidheids/dempings)grens op duurlopen gaat oprekken.

En (pas op, mening): als je conditioneel een marathon kunt lopen, maar qua pezen/gewrichten niet - dan moet je zorgen dat je pezen/gewrichten sterker worden, niet andere schoenen gaan kopen. Of gewoon nog geen marathon gaan lopen natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

Halve marathon neem ik 2 gels. Eentje op 8 en eentje op 16/17. Gelletjes zijn ook lekkere richtpunten/afleiding. Zou voor jou ook moeten werken met die streeftijd. :)

Loop 'm zelf ook trouwens, als haas voor een rappe vrouw (doel 1:24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
MrAcid schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:14:
[...]

Halve marathon neem ik 2 gels. Eentje op 8 en eentje op 16/17. Gelletjes zijn ook lekkere richtpunten/afleiding. Zou voor jou ook moeten werken met die streeftijd. :)

Loop 'm zelf ook trouwens, als haas voor een rappe vrouw (doel 1:24).
Voor mij zijn het vooral 'oh ja, moet een gel nemen' afleidingen op een minder goede manier ;)

Maar 2 heb ik tot nu ook steeds gedaan, vooral omdat ik daar ooit een keer mee begonnen ben (had zoiets gelezen) en daarna nooit meer veranderd. Maar wil eigenlijk wel eens testen of het niet gewoon zonder kan, hoe minder ik me bezig hoef te houden met andere dingen dan lopen hoe beter ;)

En leuk! Misschien ga je mij onbewust ook wel hazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:48:
[...]

Voor mij zijn het vooral 'oh ja, moet een gel nemen' afleidingen op een minder goede manier ;)

Maar 2 heb ik tot nu ook steeds gedaan, vooral omdat ik daar ooit een keer mee begonnen ben (had zoiets gelezen) en daarna nooit meer veranderd. Maar wil eigenlijk wel eens testen of het niet gewoon zonder kan, hoe minder ik me bezig hoef te houden met andere dingen dan lopen hoe beter ;)

En leuk! Misschien ga je mij onbewust ook wel hazen ;)
Voor je prestatie is het maar de vraag of het beter is om je met niks anders dan lopen bezig te houden. Afleiding en pain-relief kan zeer welkom zijn! Qua koolhydrathen inname is het de vraag of het echt nodig is op 1:25, maar in je hersens heeft het sowieso effect om ze wél te nemen (of te doen alsof, aka carb-rinsing).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:51:
[...]

Ik loop en train marathon afstanden op Saucany Ride, met ook smalle voeten.

Voor snelle intervallen en wedstrijden heb ik de Kinvara 9, die is echt top! Superlicht maar toch voldoende demping voor afstanden tot 15km.
Ongevraagde tip n.a.v. je schoenkeuze:

De Ride’s vond ik ook altijd fantastisch. Liep daar alles op. Na mijn eerste marathon overgestapt Kinvara’s, en die vond ik nog fijner lopen waardoor ik in praktijk alleen nog maar daar op liep. Maar voor 1/2 marathon vond ik ze net wat miniem, kreeg er geen blessures van maar vond het voor mijn voeten aan het einde van zo’n run toch niet meer zo prettig. Toen ik dit jaar weer marathon ging lopen wilde ik dus weer ‘iets’ stevigere meer gedempte schoenen. Maar het voelde voor mij “onnatuurlijk” om na een paar jaar Kinvara’s (4mm drop) weer vol op de Ride’s (8mm drop) over te gaan. Die Ride’s lijken dan ineens toch meer “trainers” en de Kinvara’s gaan al richting wedstrijdschoenen (maar zijn zeker geen flat racers). Daarom heb ik gekeken welke schoen uit het Saucony 4mm palet dan een beetje tussen Kinvara en Ride in zit en toen kwam ik uit bij de Saucony Freedom Iso 2 serie. Is iets zwaarder en gedempter dan Kinvara maar wel iets lichter en minder offset dan de Ride. En het ISO vetersysteem is echt top (maar die is er sinds kort ook voor de Ride, dus dat staat er even los van).

Voor mij is het nu Kinvara voor kort/snel en Freemdom Iso voor duur/lang. Marathon ging er heerlijk op, totaal geen last gehad van “moeie voeten”.

PS: mocht je iets doen met deze tip wacht dan tot er weer een outlet is, want in de adviesprijs zijn de Freedoms wel erg prijzig!

Als ik ooit eens een A8 in de sale zie in mijn maat vul ik mijn saucony aan met die schoen als testcase voor écht snel en kort (en waarschijnlijk oncomfortabel, maar wel reactief en nog lichter dan kinvara’s).

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 08-05-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MrAcid schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Het kan uiteraard zo zijn dat een schoen voor jou niet optimaal is. Wat ik niet volg is dat een schoen op langere afstanden ineens anders zou presenteren. Wat gebeurt er dan volgens jou na 10k met een schoen waardoor de demping 'weg' is? Wordt de zool moe? En die is dan bij je volgende loop weer uitgerust en fris?

Ik heb ook schoenen gehad met veel dunnere zolen (en een stuk lichter, en minder drop), en die lopen tot 5-10km heel lekker, maar daarna niet meer. Waarom? Omdat ik 5km middenvoet/voorvoet kan lopen, maar daarna toch echt terugval op haklanding en dan is zo'n minimalistische schoen heel matig qua demping.

Echter: de Epic React is géén minimale schoen, maar een schoen voor haklanders met veel demping. Daarom mijn verwachting dat een andere schoen niet magisch ineens je (vermoeidheids/dempings)grens op duurlopen gaat oprekken.

En (pas op, mening): als je conditioneel een marathon kunt lopen, maar qua pezen/gewrichten niet - dan moet je zorgen dat je pezen/gewrichten sterker worden, niet andere schoenen gaan kopen. Of gewoon nog geen marathon gaan lopen natuurlijk. :+
Want een koude band heeft dezelfde eigenschappen als een warme band, bijv. grip???

Dat is namelijk dezelfde logica die jij op een schoen toepast. Als omstandigheden veranderen, kunnen ook de eigenschappen van een schoen veranderen. Dus ja, als je er langer op loopt, kan de schoen zich anders gaan "gedragen".

En het is niet zo dat ik het met schoenen op wil vangen dat mijn pezen en gewrichten nog niet klaar zijn voor een marathon. Maar ik wil wel schoenen die zich zo gedragen dat ze in ieder geval voor een deel ontlast worden in de weg er naartoe ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Secsytime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:52:
[...]
Want een koude band heeft dezelfde eigenschappen als een warme band, bijv. grip???

Dat is namelijk dezelfde logica die jij op een schoen toepast. Als omstandigheden veranderen, kunnen ook de eigenschappen van een schoen veranderen. Dus ja, als je er langer op loopt, kan de schoen zich anders gaan "gedragen".

En het is niet zo dat ik het met schoenen op wil vangen dat mijn pezen en gewrichten nog niet klaar zijn voor een marathon. Maar ik wil wel schoenen die zich zo gedragen dat ze in ieder geval voor een deel ontlast worden in de weg er naartoe ;).
Klinkt niet onlogisch, maar ik ben nog nooit testen tegengekomen waarbij de demping van een schoen werd beoordeeld na een aantal km in de run. En ik lees een heeeele hoop schoenenreviews. Dat valt technisch mogelijk te testen, maar een veel belangrijker deel is het gevoel. Omdat je vermoeid raakt, alles wat beurs wordt en je loophouding vermindert (oa timing van landing en afzet), lijkt het of je schoenen zich ook anders gaan gedragen. Ik ken het gevoel uit mijn eigen marathons. Beste schoen is dan eentje zonder demping, kan ook niks aan veranderen :P
Ik heb in Rotterdam genoeg peg turbo's gezien. En kilo's vaporfly's. En van alles, eigenlijk. En aangezien zo'n zool 85x per minuut je lichaamsgewicht opvangt denk ik niet dat er een heel groot verschil is tussen of dat 40x85 of 180x85 maal gebeurt voor de demping.
Belangrijker is of een schoen na 2 uur nog steeds lekker zit en niet knelt e.d. Ik heb vorige maand de marathon gelopen op zero drop, alle voorgaande keren was op 4-8 mm drop en ik heb geen verschil gemerkt. Demping was vergelijkbaar met waar ik gemiddeld op loop, en dat zou ook mijn advies zijn. Zorg dat je lichaam de impact aankan, zoek dat stukje niet in de schoen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rudedadude schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Klinkt niet onlogisch, maar ik ben nog nooit testen tegengekomen waarbij de demping van een schoen werd beoordeeld na een aantal km in de run. En ik lees een heeeele hoop schoenenreviews. Dat valt technisch mogelijk te testen, maar een veel belangrijker deel is het gevoel. Omdat je vermoeid raakt, alles wat beurs wordt en je loophouding vermindert (oa timing van landing en afzet), lijkt het of je schoenen zich ook anders gaan gedragen. Ik ken het gevoel uit mijn eigen marathons. Beste schoen is dan eentje zonder demping, kan ook niks aan veranderen :P
Ik heb in Rotterdam genoeg peg turbo's gezien. En kilo's vaporfly's. En van alles, eigenlijk. En aangezien zo'n zool 85x per minuut je lichaamsgewicht opvangt denk ik niet dat er een heel groot verschil is tussen of dat 40x85 of 180x85 maal gebeurt voor de demping.
Belangrijker is of een schoen na 2 uur nog steeds lekker zit en niet knelt e.d. Ik heb vorige maand de marathon gelopen op zero drop, alle voorgaande keren was op 4-8 mm drop en ik heb geen verschil gemerkt. Demping was vergelijkbaar met waar ik gemiddeld op loop, en dat zou ook mijn advies zijn. Zorg dat je lichaam de impact aankan, zoek dat stukje niet in de schoen.
Kofuzi en SJD hebben het beide benoemd in hun review. Ik weet niet of het waar is hoor...

Alleen ben ik vanaf het begin af aan al teleurgesteld door de demping van de epic react (misschien ook door de hype), voorheen had ik altijd de Lunargilde en deze bevielen veel beter. Binnenkort maar eens een zoom fly flyknit proberen, kijken of dat beter bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Secsytime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:28:
[...]

Kofuzi en SJD hebben het beide benoemd in hun review. Ik weet niet of het waar is hoor...

Alleen ben ik vanaf het begin af aan al teleurgesteld door de demping van de epic react (misschien ook door de hype), voorheen had ik altijd de Lunargilde en deze bevielen veel beter. Binnenkort maar eens een zoom fly flyknit proberen, kijken of dat beter bevalt.
De Zoom Fly Flyknit en de LunarGlide zijn 2 compleet verschillende schoenen voor 2 compleet verschillende lopers. De LunarGlide is een schoen met extreem veel demping, eigenlijk een beetje om het gebrek aan techniek (nofi) op te vangen/corrigeren. LunarGlide = gemaakt voor een haklander, Zoom Fly is gemaakt voor een voorvoet / middenvoet lander, compleet andere wereld, compleet andere schoen.

Mijn eerste loopschoen was ook een LunarGlide, maar zou er nu niet meer op kunnen lopen. Jij bent op zoek naar een schoen voor de langere duurl zoals eerder aangegeven (weet niet of je het hebt gezien) probeer de Nike Pegasus 35. Mooie duuloopschoen, genoeg demping maar geen luchtkussen

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:37:
[...]

Ongevraagde tip n.a.v. je schoenkeuze:

De Ride’s vond ik ook altijd fantastisch. Liep daar alles op. Na mijn eerste marathon overgestapt Kinvara’s, en die vond ik nog fijner lopen waardoor ik in praktijk alleen nog maar daar op liep. Maar voor 1/2 marathon vond ik ze net wat miniem, kreeg er geen blessures van maar vond het voor mijn voeten aan het einde van zo’n run toch niet meer zo prettig. Toen ik dit jaar weer marathon ging lopen wilde ik dus weer ‘iets’ stevigere meer gedempte schoenen. Maar het voelde voor mij “onnatuurlijk” om na een paar jaar Kinvara’s (4mm drop) weer vol op de Ride’s (8mm drop) over te gaan. Die Ride’s lijken dan ineens toch meer “trainers” en de Kinvara’s gaan al richting wedstrijdschoenen (maar zijn zeker geen flat racers). Daarom heb ik gekeken welke schoen uit het Saucony 4mm palet dan een beetje tussen Kinvara en Ride in zit en toen kwam ik uit bij de Saucony Freedom Iso 2 serie. Is iets zwaarder en gedempter dan Kinvara maar wel iets lichter en minder offset dan de Ride. En het ISO vetersysteem is echt top (maar die is er sinds kort ook voor de Ride, dus dat staat er even los van).

Voor mij is het nu Kinvara voor kort/snel en Freemdom Iso voor duur/lang. Marathon ging er heerlijk op, totaal geen last gehad van “moeie voeten”.

PS: mocht je iets doen met deze tip wacht dan tot er weer een outlet is, want in de adviesprijs zijn de Freedoms wel erg prijzig!

Als ik ooit eens een A8 in de sale zie in mijn maat vul ik mijn saucony aan met die schoen als testcase voor écht snel en kort (en waarschijnlijk oncomfortabel, maar wel reactief en nog lichter dan kinvara’s).
d:)b ik ga de Feedom eens proberen. Ik begreep al niet waar iso voor staat :)

Gisteren ook weer ff op tempo op de kinvara gelopen, echt heerlijke schoen. Nadeel is dat je er continu hard mee wil, tenminste dat heb ik. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2019 08:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ISO = Ingewikkeld Schoen Ophoudsysteem als je het mij vraagt :P

Zonder dollen, de ISO op de Kinvara 8 zat bij mij precies goed, op de Freedom ISO past het ook perfect :Y al ervaar ik geen overduidelijke meerwaarde ten opzichte van gewoon goed geplaatste vetergaten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kramerty88 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:21:

... en mijn grote vriend en beste aankoop ooit (misschien wat prijzig, maar heeft zich dik terugverdiend): https://hyperice.com/hypersphere
What is this magic? Gisteren voor het eerst gebruikt. Ik sukkel al anderhalve maand met rug- en hamstringklachten en hoewel de fysio het wel een stuk verbeterd heeft liep ik gisteren voor het eerst weer goed. De pijn, als die er al was, zat nu echt op een specifieke plek (als ik het me goed herinner precies de plek waar de problemen in juni 2016 begonnen) maar het straalt niet meer uit naar de gluteus en hamstring. Heel ontspannen en soepel kunnen lopen. Achteraf nog een langere sessie (hooguit tien minuten voor kuiten/hamstrings/gluteus, beide benen) en ik kon vanochtend voor het eerst sinds jaren probleemloos de trap af. Normaal heb ik een kwartier nodig voordat alles een beetje los begint te komen.

De foamroller helpt altijd maar een beetje en elke twee weken naar de sportmasseur is een dure grap. Nu heb ik voor de prijs van vijf bezoeken een magische bal die alle problemen oplost. Ik had vanochtend zelfs geen file, kun je nagaan! :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je een weblink naar die "magische bal "?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Staat in de quote :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:18:
Heb je een weblink naar die "magische bal "?
Ik heb hem hier gekocht. Kreeg hem meteen volgende dag binnen. Ze hebben ook een winkel (volgens mij A'dam) waar je hem kan testen als je wilt. Testen thuis en terugsturen mocht ook zeiden ze. Maar ik had hem al eens gezien/geprobeerd op 7Heuvelenloop en was toen enthousiast maar vond het erg veel geld. Uiteindelijk toch gekocht (mede dankzij enthousiasme van enkelen hier, in ieder geval @kramerty88 ) en ben er erg blij mee. Een oplossing 'voor alles' is het voor mij helaas nog niet, maar wel een manier om zelf laagdrempelig veel meer te doen aan mijn problemen. Er zijn overigens ook budgetvarianten te koop, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@kramerty88 Vliegen ging overigens ook probleemloos toen ik de bal meenam naar Wenen. Nog bedankt voor de feedback. Heb hem inderdaad in handbaggage gedaan en hij ging wel beide keren naar het lopende bandje met "even extra bekijken" en ik zag op de scanner dat ze het contrast een beetje heen-en-weer haalden om te zien wat ze nu weer voor zich hadden liggen, maar verder geen problemen ;)

@route99 Als je nog wat meer info wilt lezen kan je ook hier in dit topic (via "Zoek in het Forum" bovenaan) op de term 'hypersphere' , dan vind je de vorige discussie hierover ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 09-05-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:18
kenneth schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:43:
[...]

What is this magic? Gisteren voor het eerst gebruikt. Ik sukkel al anderhalve maand met rug- en hamstringklachten en hoewel de fysio het wel een stuk verbeterd heeft liep ik gisteren voor het eerst weer goed. De pijn, als die er al was, zat nu echt op een specifieke plek (als ik het me goed herinner precies de plek waar de problemen in juni 2016 begonnen) maar het straalt niet meer uit naar de gluteus en hamstring. Heel ontspannen en soepel kunnen lopen. Achteraf nog een langere sessie (hooguit tien minuten voor kuiten/hamstrings/gluteus, beide benen) en ik kon vanochtend voor het eerst sinds jaren probleemloos de trap af. Normaal heb ik een kwartier nodig voordat alles een beetje los begint te komen.

De foamroller helpt altijd maar een beetje en elke twee weken naar de sportmasseur is een dure grap. Nu heb ik voor de prijs van vijf bezoeken een magische bal die alle problemen oplost. Ik had vanochtend zelfs geen file, kun je nagaan! :P
Heb je al eens dry needling geprobeerd?
Ik heb ongeveer een jaar met hamstring problemen gelopen en uiteindelijk alleen nog iritatie op één specifieke plek wat er uit is gekregen met dry needling.
Het was bij mij littekenweefsel wat weggehaald is hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met, of een mening hebben over, het dragen van weight vests bij het hardlopen?

Ik loop zo'n 40-50km per week in m'n vibram fivefingers, en ben afgelopen 2 maanden zo'n 10% afgevallen (huidig bmi = 27.5). Ook op m'n long runs heb ik achteraf 0 last van m'n knieen of iets dergelijks, dus heb het idee dat m'n techniek en houding op zich prima is.

Het idee is komende tijd nog wat meer gewicht kwijtraak. Maar, dat zorgt er dan ook automatisch voor dat m'n spieren minder belast worden. Zou het aan te raden zijn om bijv. de helft van het verlies te compenseren met een weight vest?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:34:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met, of een mening hebben over, het dragen van weight vests bij het hardlopen?

Ik loop zo'n 40-50km per week in m'n vibram fivefingers, en ben afgelopen 2 maanden zo'n 10% afgevallen (huidig bmi = 27.5). Ook op m'n long runs heb ik achteraf 0 last van m'n knieen of iets dergelijks, dus heb het idee dat m'n techniek en houding op zich prima is.

Het idee is komende tijd nog wat meer gewicht kwijtraak. Maar, dat zorgt er dan ook automatisch voor dat m'n spieren minder belast worden. Zou het aan te raden zijn om bijv. de helft van het verlies te compenseren met een weight vest?
Ervaring: nee.
Advies: niet doen. Met een dergelijk gewicht heb je al meer dan genoeg belasting op pezen, gewrichten en spieren. Ga gewoon verder/harder lopen als je meer spierbelasting wilt maar ga niet de klappen verzwaren met extra ballast.

Zelf deze vraag (met een heel ander doel) ook gesteld een paar maanden terug. Kwamen 4/5 reacties op, even doorscrollen vanaf mijn post: MrAcid in "Hardlopen - Deel 8"

Hoe vaak per week, en hoe lang (weken/maanden/jaren), loop je al?

[ Voor 8% gewijzigd door MrAcid op 09-05-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
MrAcid schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:44:
[...]

Ervaring: nee.
Advies: niet doen. Met een dergelijk gewicht heb je al meer dan genoeg belasting op pezen, gewrichten en spieren. Ga gewoon verder/harder lopen als je meer spierbelasting wilt maar ga niet de klappen verzwaren met extra ballast.
Ik noemde specifiek de Vibrams omdat ik het idee heb dat ik mijn gewrichten met mijn voor/middenvoet-techniek heel beperkt belast en het grootste deel van de 'klap' opgevangen wordt door mijn achillespees en kuiten. Daarmee wil ik niet zeggen dat je die niet kan overbelasten, maar wat de grens daarbij is weet ik niet.
MrAcid schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:44:
Hoe vaak per week, en hoe lang (weken/maanden/jaren), loop je al?
Da's een lastige vraag. Laten we zeggen dat ik sinds een anderhalf jaar loop. Daarvoor ook wel, maar wel met enige regelmaat met tussenpozen van een paar maanden. Vanaf maart ben ik 't echt actief gaan oppakken weer met ~3 keer per week hardlopen.

Voor het idee:
- Activities afgelopen jaar:
Activities jun2018-jul2019

- Running distance afgelopen jaar:
Running Distance jun2018-jul2019

Idee is om het op te bouwen naar 70km / week, maar dat mag nog best een paar maanden duren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@Freeaqingme
Je geeft aan 40-50km / week te lopen, maar in het grafiekje zie ik eigenlijk dat je afgelopen jaar nog nooit boven de 20-30km/week gemiddeld bent gekomen, met zo'n 30km/maand alleen de afgelopen maanden. Is het niet een plan om eerst te kijken of je consistent naar die gewenste 40-50 km/maand kunt trainen, zonder gewichten? Als je dat redt kom je op een kleine 200km/maand, dat is echt een behoorlijke belasting – ook zonder gewichten. Just my 2 cents ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 09-05-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Valorian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:12:
@Freeaqingme
Je geeft aan 40-50km / week te lopen, maar in het grafiekje zie ik eigenlijk dat je afgelopen jaar nog nooit boven de 20-30km/week gemiddeld bent gekomen [...]
Goed punt. 2 weken geleden zat ik op de 39km, en ik zat al in m'n hoofd dat ik deze week op de 45km uit ging komen :)
Valorian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:12:
@Freeaqingme
Is het niet een plan om eerst te kijken of je consistent naar die gewenste 40-50 km/maand kunt trainen, zonder gewichten? Als je dat redt kom je op een kleine 200km/maand, dat is echt een behoorlijke belasting – ook zonder gewichten. Just my 2 cents ;)
Ik las laatst een artikel (kan ik nu even niet vinden) van een pro-marathonner die >100mijl per week liep, vond mijn doel van 70km/week tamelijk conservatief 8)

Tuurlijk kan ik eerst focussen op het enkel opbouwen van de afstand voordat ik na ga denken over een weight vest, maar juist omdat ik momenteel wat gewicht verlies, dacht ik dat meteen te kunnen compenseren zodat ik niet eerst wat 'skeleton muscles' verlies vanwege algeheel gewichtsverlies, die ik er dan later weer bij kan gaan trainen.

Overigens geen concreet plan mbt dat weight vest. Was (is?) vooral even ideetje waar ik nog verder in moet duiken en waarbij dit topic een goede eerste stap leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
Freeaqingme schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:30:
...

Ik las laatst een artikel (kan ik nu even niet vinden) van een pro-marathonner die >100mijl per week liep, vond mijn doel van 70km/week tamelijk conservatief 8)

..
Dacht laatst ook die kilometers in een week heb ik wel op orde. Dus dacht laat ik eens 3 100km weken proberen. Ging prima tot de laatste week, dikke verkoudheid en een week bijna niet gelopen.
Dus bouw rustig op. Gaat in het begin misschien goed, maar uiteindelijk gaat je lichaam echt wel aangeven dat het teveel is. En dat moment wil je juist voor zijn ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
Freeaqingme schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:30:
[...]

Goed punt. 2 weken geleden zat ik op de 39km, en ik zat al in m'n hoofd dat ik deze week op de 45km uit ging komen :)

[...]

Tuurlijk kan ik eerst focussen op het enkel opbouwen van de afstand voordat ik na ga denken over een weight vest, maar juist omdat ik momenteel wat gewicht verlies, dacht ik dat meteen te kunnen compenseren zodat ik niet eerst wat 'skeleton muscles' verlies vanwege algeheel gewichtsverlies, die ik er dan later weer bij kan gaan trainen.

Overigens geen concreet plan mbt dat weight vest. Was (is?) vooral even ideetje waar ik nog verder in moet duiken en waarbij dit topic een goede eerste stap leek.
Super leuk dat je zo enthousiast bent en dat je weinig klachten hebt, maar er is een reden dat mensen je proberen af te remmen. Opbouw is namelijk ook wat anders dan consistent de km's per week lopen. Velen zullen het (in het begin) van hun hardloopcarriere meegemaakt hebben. Het gaat lekker, je loopt wat extra en opeens zit je met een blessure.

Tuurlijk moet je het jezelf niet te makklijk maken, maar ik denk dat die 30-40/week wel een mooi punt zou kunnen zijn om even een tijdje te stabiliseren (ook af en toe een rustweek pakken waar je de intensiteit omlaag gooit). Je pezen wennen namelijk niet in 1 week aan een nieuwe belasting, dat soort dingen hebben meer tijd nodig.

Succes!

ohja en je geeft het zelf al aan in je tekst, een pro-marathonner. Iemand die er dus voor betaald krijgt. Totdat jij ook de complete week er aan kan besteden en meedoet voor de prijzen in races zou ik mezelf daar niet mee vergleijken

[ Voor 7% gewijzigd door Bartske op 09-05-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:26:
[...]

Super leuk dat je zo enthousiast bent en dat je weinig klachten hebt, maar er is een reden dat mensen je proberen af te remmen. Opbouw is namelijk ook wat anders dan consistent de km's per week lopen. Velen zullen het (in het begin) van hun hardloopcarriere meegemaakt hebben. Het gaat lekker, je loopt wat extra en opeens zit je met een blessure.

Tuurlijk moet je het jezelf niet te makklijk maken, maar ik denk dat die 30-40/week wel een mooi punt zou kunnen zijn om even een tijdje te stabiliseren (ook af en toe een rustweek pakken waar je de intensiteit omlaag gooit). Je pezen wennen namelijk niet in 1 week aan een nieuwe belasting, dat soort dingen hebben meer tijd nodig.

Succes!

ohja en je geeft het zelf al aan in je tekst, een pro-marathonner. Iemand die er dus voor betaald krijgt. Totdat jij ook de complete week er aan kan besteden en meedoet voor de prijzen in races zou ik mezelf daar niet mee vergleijken
Dit! :) Van een beetje rustiger aan opbouwen wordt je op de lange termijn veel vrolijker. Te langzaam opbouwen hoor je nooit, te hard daarentegen...

Je hoeft gelukkig geen pro te zijn voor dit soort afstanden/totalen; er zijn daadwerkelijk mensen die zo'n volume kunnen draaien naast ene fulltime baan... :X Maar een zeer gedegen trainingsopbouw is inderdaad van groot belang!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Woah, ik heb het gevoel dat ik heel erg mijn enthousiasme moet temperen, maar...

Ik heb EIN-DE-LIJK weer eens 5km kunnen rennen zonder dat ik bezig was met door een pijn heen te lopen! *O*
Aan één stuk ook nog eens. Hè hè, hier zat ik echt al véél te lang zonder.

Bij een km of 2 kreeg ik wel een opkomend vervelend gevoel, maar toen was het alsof er een switch omging en mijn lichaam ineens weer wist hoe het moest. Voeten kwamen heel subtiel ietsje anders neer, de frequentie voelde ineens weer natuurlijk en bovenal, het zeurgevoel ging wég.

Ik heb uiteraard heel goed opgelet wat er dan anders is, hopelijk kan ik mezelf dan volgende keer nog iets sneller weer in "natuurlijk lekker lopen" modus krijgen.

Nu voel ik natuurlijk ineens weer bekende plekken zoals de linkerkuit (tenenklauwen blijft moeilijk af te leren), maar daar kan ik tenminste mee lopen :Y Het voelt iig weer als vanouds en dat stemt me positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:26:
Woah, ik heb het gevoel dat ik heel erg mijn enthousiasme moet temperen, maar...

Ik heb EIN-DE-LIJK weer eens 5km kunnen rennen zonder dat ik bezig was met door een pijn heen te lopen! *O*
Aan één stuk ook nog eens. Hè hè, hier zat ik echt al véél te lang zonder.

Bij een km of 2 kreeg ik wel een opkomend vervelend gevoel, maar toen was het alsof er een switch omging en mijn lichaam ineens weer wist hoe het moest. Voeten kwamen heel subtiel ietsje anders neer, de frequentie voelde ineens weer natuurlijk en bovenal, het zeurgevoel ging wég.

Ik heb uiteraard heel goed opgelet wat er dan anders is, hopelijk kan ik mezelf dan volgende keer nog iets sneller weer in "natuurlijk lekker lopen" modus krijgen.

Nu voel ik natuurlijk ineens weer bekende plekken zoals de linkerkuit (tenenklauwen blijft moeilijk af te leren), maar daar kan ik tenminste mee lopen :Y Het voelt iig weer als vanouds en dat stemt me positief.
Bij deze ben je geschikt verklaard voor de Ekiden. Heeft @Calitomnication toch niet voor niets dat spandoek gemaakt :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Bij deze ben je geschikt verklaard voor de Ekiden. Heeft @Calitomnication toch niet voor niets dat spandoek gemaakt :(:)
:D

nu nog ervoor zorgen dat mijn schoonmoeder geen voetoperatie krijgt vóór 7 juli en dus met de kinderen aan de kant kan staan bij vrouwlief die de Kadeloop doet, óf een vrouwlief die toch niet gaat.
Beiden erg onwaarschijnlijk.
Nee, ik denk dat de logistiek het doorslaggevende probleem gaat zijn.

Kan ook nog met de fietskar/hardloopwagen gaan, maar ik denk niet dat iemand dat leuk gaat vinden op het Ekiden parcours :P Op het jaagpad waar de Kadeloop overheen gaat past dat sowieso niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Rudedadude Nice, mooi spandoek is niet lelijk! Ga proberen iets eerder aanwezig te zijn dit jaar! Als ik mee kan doen heet dat! Hebben we eigenlijk een team?

@Pathogen Je kunt nog altijd met de trein gaan, wat kan er nou mis gaan :D

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Calitomnication schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:07:
[...]

De Zoom Fly Flyknit en de LunarGlide zijn 2 compleet verschillende schoenen voor 2 compleet verschillende lopers. De LunarGlide is een schoen met extreem veel demping, eigenlijk een beetje om het gebrek aan techniek (nofi) op te vangen/corrigeren. LunarGlide = gemaakt voor een haklander, Zoom Fly is gemaakt voor een voorvoet / middenvoet lander, compleet andere wereld, compleet andere schoen.

Mijn eerste loopschoen was ook een LunarGlide, maar zou er nu niet meer op kunnen lopen. Jij bent op zoek naar een schoen voor de langere duurl zoals eerder aangegeven (weet niet of je het hebt gezien) probeer de Nike Pegasus 35. Mooie duuloopschoen, genoeg demping maar geen luchtkussen
Aangezien ik een aanbieding zag voor 59 € heb ik net een paar besteld!
Pagina: 1 ... 45 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2