@
Calitomnication Tnx voor de tip.
Had Scot's naam niet mee gekregen, heb weinig zicht op de ultra's, maar vrij recent stond er in de VK of NRC een artikel over hoe je als vegan voldoende eiwitten binnen krijgt (zal eens in het archief kijken nog).
Dat was meteen wat me triggerde met jouw opmerking.
Heb zelf RW-mag niet maar vond wel eea:
https://www.runnersworld....oducten-vegan-hardlopers/
En eenzijdig producten eten, dus ook rijst is nooit verstandig (vooral anorganisch As wil je uiteraard niet en zeker niet bepaalde valenties/vormen, maar soms wordt alleen het totaal As weergegeven omdat het met ICP-MS alleen zo gemeten kunnen worden. Opsplitsing van de hoeveelheden in het type As is bewerkelijker,vaak via zgn nat-analytische methoden, en dus veel duurder dan via de
ICP-MS methode ).
Ik zou wel eens de fact sheets zien van andere stoffen die niet in ons voedsel thuis horen....
En wat ik minimaal nog een grotere zorgen bron vindt vanuit mijn professionele achtergrond: Kijk hoe de regels zijn en hoe professionals, terecht om hen te beschermen (oa ARBO wetten), met veel zaken om moeten gaan en kijk hoe hetzelfde product (!) door de consument gebruikt mag worden...
En dan eten of drinken we het nog eens niet op... soms drinken we het op... (let goed op!)
Voorbeelden te over:
High Solids verf met weinig oplosmiddel: een professionele mag het binnen niet gebruiken vanwege OPS (Organo Psyco Syndrom) en terecht, frequente blootstelling tasten je oa je hersenen aan en kun je vroeg dement worden. Dit is erkend als een beroepsziekte. Standaard moet nu watergedragen verf gebruikt worden. Die worden echt steeds beter!
Een pro mag een ontheffing aanvragen bijvoorbeeld voor monumenten onderhoud, mits de werkers echt goed beschermd zijn. Dat ging in het hol van de leeuw op het binnenhof ooit nog mis nadat de wet aangenomen was.... de basisboete was destijds ca 4300 euro omdat er een economisch voordeel mee behaald werd .
Maar: een consument mag het
altijd gebruiken, ook binnen en onbeperkt. Met of zonder kennis van zaken .... Hoeveel lezen de gebruiksaanwijzing....? Hoeveel ventileren er voldoende en als dat niet lukt dragen beschermingsmiddelen?
Nu voedsel eigenlijk daarvan een drank...
Bier met 5% alcohol mogen we in principe allemaal vanaf 18 j drinken. Staat het zelfde flesje op een lab dan is het een flesje met een doodskop gelabeld want de wet beschouwt vloeistoffen met meer dan 0. 1 % alcohol als carcinogeen. Ook ter bescherming van de gebruiker....
Het zal niet voor niets zijn dat er vrij recent een beweging op gang gekomen is die adviseert om geen drank met alcohol te drinken. Was eerst een glas daarvan de maat nu is dat 0 glazen....
Zelf denk ik dat een verkeerde andere levens stijl veel meer schade doet dan dat enkele gaasje wijn/bier, alle met mate principe.
Zie lijst onder: ethanol ethylalcohol 64-17-5
Dat nr is het registratie nr (CAS nummer)
Benzine tanken
Ik hoor vaak dat een aantal mensen de aromatisch geur zo lekker vinden.... de niets vermoedende consument ademt dan vaak wel benzeen in (ca 5% benzeen zit er in benzine), ook al weten we inmiddels dat er wel schadelijkere stoffen zijn dan benzeen... tja... het is wel kankerverwekkend,
Friet bakken en uiteraard eten
Oude frituuroliën en zeker een te hoge temperatuur bevorderen sterk de vorming van acrylamide tijdens het frituren. Acrylamide is carcinogeen dus zorg dat je alles in orde hebt: schone olie en de temperatuur goed instellen & in de gaten houden. In heel veel huishoudens wordt wellicht vaker friet dan rijst gegeten? ("uncheckt"...)
Hout zagen
Het stof wat bij het zagen van vooral hard hout soorten vrijkomt is kankerverwekkend, dus zorg voor een goede ventilatie en draag beschermend materiaal, op internet zo te vinden, en beter dan de simpel mondkapjes van de bouwmarkten. En vervang ze op tijd.
hardhout = hout van bedektzadigen. Voorbeelden van hardhout: berk, beuk, eik, els, es, esdoorn, esp, haagbeuk, iep, kastanje, kers, linde, notenboom, plataan, populier, walnoot, wilg en van tropisch hardhout: balsa, ebbe, iroko, kauriden, mahonie, mansonia, meranti, palissander, teak.
Eigenlijk is de boodschap: let op wat je binnenkrijgt, eet zeer gevarieerd, mocht er ergens een keer wat teveel van iets schadelijks inzitten dan tikt het amper aan. En let goed op de "luchtjes" om je heen, mijd ze ff als je kunt (achter een zware diesel met fijnstof, klep van de ventilatie in de auto meteen dicht) of ga fietsen... maar niet aan de verkeerde kant van een drukke weg.
Met zo'n maatschappij als in NL zal dit niet altijd makkelijk zijn maar alle beetje helpen. Hoe simpel is het om bij het tanken aan de juist kant vd wind te staan?
De keuzes bij frietbakken..... etc etc.....
Wil je weten of in NL een stof als kankerverwekkend beschouwd wordt , check de
SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen en processen, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dit is dus gewoon de wet.
Oja, vergeet niet te genieten van het leven maar let op je leefstijl in brede zins des woord. Want zaken als stress icm andere foute factoren kunnen ook nog wel eens schadelijker zijn dan wat rijst. Wrs is dit niet helemaal het juiste podium, ik verwacht in deze forum sectie toch een ver boven gemiddeld bewust levende sporter....
De tips hier, vind ze vaak inspirerend/informatief.
Het stuk van Bernard over drinken kende ik bijv ook niet. Een goed stuk.
[
Voor 2% gewijzigd door
route99 op 05-05-2019 15:57
. Reden: typos... de verkoudheid heeft ook het aantal typos sterk vergroot... Oef... :( ]