Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.467 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 21:49
FreeShooter schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:35:
......Verder heb ik een knie brace aangeschaft in een opwelling. Wat is jullie mening daarover ? Ik heb het idee dat het helpt maar twijfel of het niet nadelig is op langere termijn...
Dat iets te weinig info om een mening te ventileren (die ik ervaringsgewijs alleen over enkelbraces heb, maar dat terzijde). Is het alleen zo'n ding met velcro of elastische banden of zo'n unit met metalen ondersteuningsstukken? En waarom wil je die om, zwakke banden, beschadigde meniscus, vul in reden: .....

Ik heb wel eens hardgelopen meteen enkelbrace, da's echt ruk (een die met basketballen prima zit), dus ik kanme voorstellen dat een kniebrace niet echt fijn is

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:52
Freeaqingme schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:15:
[...]

Out of curiosity, op welke manier heeft hardlopen je sociale leven verrijkt?
Dat is een goede vraag, want voor velen is hardlopen in tegenstelling tot teamsports e.d. wellicht een vrij solitaire bezigheid ;) .. Hierbij mijn antwoord in een notendop:

Zelf heb ik van 2009 t/m 2013 hardgelopen in vlagen, uiteindelijk nooit meer dan 10km en meestal alleen, soms een wedstrijdje met een of enkele anderen. Dat gaf dan ook geen of weinig meerwaarde op sociaalgebied.

Vanaf 2014 wat serieuzer, via een “zaterdagochtend lopen in het park” clubje , beetje amateuristisch maar wel gezellig en begeleiding van coaches die ook gewoon op de Atletiekvereniging coachen. Dus heel laagdrempelig (ook clinics voor mensen die voor het eerst gaan lopen) maar ook een eerste goede kennismaken met intervallen, loopscholing en kracht/core. Daar heb ik wat structuur kunnen geven aan mijn lopen, volume uitgebouwd naar 21k, etc. Ook heb ik daar veel mensen leren kennen die doordeweeks avonds leuk vinden om te lopen, waardoor er al snel wekelijkse clubjes voor een rondje in de omgeving te vinden waren, en ook werd het makkelijker om medestanders te vinden voor wedstrijden. Dat is toch wel erg gezellig, beetje carpoolen of samen de trein in, kopje koffie voor de start en biertje erna. Altijd leuk. Voordeel van zo’n wijk-gebaseerd initiatief is dat de meeste mensen ook van heel dichtbij komen dus dat samen een avondloopje doordeweeks ook heel snel kan.

Vanaf +/- 2017 overgestapt naar de atletiekvereniging. Het lopen in het park was leuk maar als je bij de snelste hoort wordt het toch wat minder leuk. Veel mensen gebruiken zo’n wijk-initiatief als ‘opstart’ en schuiven dan door naar weer zelf lopen of naar een vereniging, merk ik. Omdat de coaches van het park-lopen ook op de AV trainen was daar even meelopen en kennismaken natuurlijk heel makkelijk. Snel lid geworden en sindsdien wekelijks op de baan te vinden met een avondvullende training (inlopen - loopscholing / techniek - interval-kern - uitlopen). Daar heb ik veel mensen leren kennen van mijn leeftijd die het ook leuk vinden om veel wedstrijden en trails te lopen, maar ook daarnaast in de stad een drankje te doen, een avondje te stappen, etc. Dit deel van mijn hardloopcarrière is dan ook het deel wat mijn sociaal leven verrijkt heeft ;) .. Komt bij dat er op zondagochtend bostraining wordt aangeboden, waar ik ook regelmatig aansluit.

Verder ben ik zelf eind dertig en single, en dan merk je dat sommige bestaande relaties verwateren door veranderingen in prioriteiten, verhuizingen, etc. én het niet altijd even makkelijk is om nog nieuwe mensen te leren kennen. Dat gaat via zo’n vereniging dan een stuk prettiger, mijns inziens. Uiteindelijk heb ik in 2018 zo’n 14 wedstrijden (van laagdrempelig 5km om de hoek tot aan 35km trail aan de andere kant van het land) gedaan met atletiekgenootjes, een weekendje waddeneiland gedaan, borreltjes, barbecues, etc. Ook zijn een aantal loopgenoten ook echt veranderd in vrienden die ik veel zie, ook buiten lopen om. En de afgelopen 3 maanden heb ik met een groep van zo’n 25 marathonlopers samen getraind naar een voorjaarsmarathon. Dan loop je met mensen met allemaal verschillende doelen/snelheden, de een gaat voor 3:10 in Boston en de ander voor 4:15 in R’dam, maar met een gezamenlijk plan en makkelijk te combineren trainingen. Ook erg bijzonder, zowel samen veel trainen als iedereen volgen in zijn/haar opbouw, enthousiasme, soms pijn of blessureleed, PR’s of net niet, etc.

Kortom, je zou bijna denken dat hardlopen een teamsport is ;)

NB: En dat allemaal zónder het gevoel te hebben dat er 'verplichtingen' zijn (hetgeen wat mij in het verleden altijd weerhield van echte teamsports, deels waarschijnlijk ook op vooroordelen gebaseerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
bvsteyn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:47:
Afgelopen maandag tijdens het squashen een spiertje verrekt in mijn lies, dus vanochtend maar even met de Elliptigo op pad. Man..wat is dat lekker dat ik dat apparaat heb staan. Top afwisseling met het hardlopen..

Toch weer 25 km gemaakt in een uurtje! 8)

https://www.strava.com/activities/2296025125
Wat een boel Elliptigo-geweld hier de laatste tijd, dat ding wordt nog eens populair! @Rudedadude heb jij dat geïnitieerd met je enthousiasme hier de afgelopen jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:18

m-vw

Dus?

Even onbeschaamd adverteren:

Antwerp 10 Miles 28/04. Start wave 3.
Inclusief tijdgravure voor medaille en heren t-shirt maat L voor €20.

Overschrijven ter plaatse kost ook nog €5.

PM maar als er interesse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:58
Frenz64 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:27:
[...]

Dat iets te weinig info om een mening te ventileren (die ik ervaringsgewijs alleen over enkelbraces heb, maar dat terzijde). Is het alleen zo'n ding met velcro of elastische banden of zo'n unit met metalen ondersteuningsstukken? En waarom wil je die om, zwakke banden, beschadigde meniscus, vul in reden: .....

Ik heb wel eens hardgelopen meteen enkelbrace, da's echt ruk (een die met basketballen prima zit), dus ik kanme voorstellen dat een kniebrace niet echt fijn is
Het gaat om deze brace:
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1494109/k$50b52f898e51c1dc87fbd84e104d2b39/sq/Linker+rechter+kniebrace+voor+heren+dames+Mid+500.webp?f=1000x1000
https://www.decathlon.nl/...115626?mc=8334535&c=ZWART

Ik heb 6 maanden geleden een ongeluk gehad op de fiets (aangereden door een auto) waarbij ik onder andere een fractuur in mijn 'tibia plateau' heb opgelopen. Ik ben grotendeels hersteld inmiddels maar ben bang om een foute beweging te maken in verband met verzwakte spieren. Vandaar de brace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Phoe, daar durf ik me zeker niet aan te wagen @FreeShooter . Voor de fractuur zal het niets doen idd, maar ik neem aan dat je kniebanden ook een tikkie hebben gehad. Is tijdens een van je 45 fysio behandelingen het hardlopen nooit ter sprake gekomen? Dit soort braces ondersteunen zwakke kniebanden, als jouw banden verder hersteld zijn, dan sterk je het snelst aan zonder brace. Je spieren moeten dan harder werken so to speak.

Maar laat duidelijk zijn dat je hier professioneel advies nodig hebt, bij voorkeur van je behandelaars (die je knie het best kennen).

Is zo'n Elliptigo unit niks voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

Rudedadude

Maybe we were born to run

Valorian schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:25:
[...]

Wat een boel Elliptigo-geweld hier de laatste tijd, dat ding wordt nog eens populair! @Rudedadude heb jij dat geïnitieerd met je enthousiasme hier de afgelopen jaren?
Ik ben geeneens een fanatieke Elliptiogo-er. Ik denk dat een Koen Naert en een Susan Krumins daar meer voor doen. Het is wel zo dat elke keer dat ik op m'n Elliptigo sta ik denk: 'goh, waarom doe ik dat niet vaker'. Maar ja, ik wil ook elke week 60km Hardlopen...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54
Rudedadude schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:28:
[...]

Ik ben geeneens een fanatieke Elliptiogo-er. Ik denk dat een Koen Naert en een Susan Krumins daar meer voor doen. Het is wel zo dat elke keer dat ik op m'n Elliptigo sta ik denk: 'goh, waarom doe ik dat niet vaker'. Maar ja, ik wil ook elke week 60km Hardlopen...
Ik zou ook wel 60 km per week willen hardlopen, maar dat ga ik denk ik lichamelijk niet trekken. Daarom heb ik de Elliptigo aangeschaft. Vorig jaar kwam ik tijdens een hardlooprondje twee van die dingen tegen en ben ik gaan googlen. Ook zag ik toen jouw post in 2017 over de aanschaf van de ARC. Een weekend zo'n ding huren heeft toen de basis gelegd en mij doen besluiten om de 8c aan te schaffen. Ben wel benieuwd naar het verschil in beweging met de ARC. Volgens mij is de beweging op de ARC korter dan van de 11r/8c. Weet wel dat ik mezelf aardig kapot kan rijden op het ding.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Frenz64 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:01:
Phoe, daar durf ik me zeker niet aan te wagen @FreeShooter . Voor de fractuur zal het niets doen idd, maar ik neem aan dat je kniebanden ook een tikkie hebben gehad. Is tijdens een van je 45 fysio behandelingen het hardlopen nooit ter sprake gekomen? Dit soort braces ondersteunen zwakke kniebanden, als jouw banden verder hersteld zijn, dan sterk je het snelst aan zonder brace. Je spieren moeten dan harder werken so to speak.

Maar laat duidelijk zijn dat je hier professioneel advies nodig hebt, bij voorkeur van je behandelaars (die je knie het best kennen).

Is zo'n Elliptigo unit niks voor jou?
Ik loop op het moment met de simpelste variant van deze brace (gewoon over de knie aantrekken) omdat ik last van mijn knieschijf heb.
Wanneer ik dit niet doe dan instant last van de knieschijf terwijl ik met prima kilometers kan maken.
En ja ik loop bij de fysio :)

Ik doe op het moment kracht oefeningen maar dat is nog niet ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

bvsteyn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:42:
[...]

Ik zou ook wel 60 km per week willen hardlopen, maar dat ga ik denk ik lichamelijk niet trekken. Daarom heb ik de Elliptigo aangeschaft. Vorig jaar kwam ik tijdens een hardlooprondje twee van die dingen tegen en ben ik gaan googlen. Ook zag ik toen jouw post in 2017 over de aanschaf van de ARC. Een weekend zo'n ding huren heeft toen de basis gelegd en mij doen besluiten om de 8c aan te schaffen. Ben wel benieuwd naar het verschil in beweging met de ARC. Volgens mij is de beweging op de ARC korter dan van de 11r/8c. Weet wel dat ik mezelf aardig kapot kan rijden op het ding.. :+
Ik heb bij de Rotterdam Marathon expo voor het eerst even op een 'normale' Elliptigo gestaan. Levert altijd leuke gesprekken op als je zegt dat je er al eentje hebt. Wel een best andere beweging en dat swiissj-swiisj-swisssj geluid :P Maar he, Barneveld - Nijkerk is niet zo ver, ik moet gewoon een keer mee gaan met zo'n gezamenlijke tocht, dan kunnen we uitruilen.

(best een sociale bezigheid, dat hardlopen :P )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Rudedadude schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:50:
[...]

Ik heb bij de Rotterdam Marathon expo voor het eerst even op een 'normale' Elliptigo gestaan. Levert altijd leuke gesprekken op als je zegt dat je er al eentje hebt. Wel een best andere beweging en dat swiissj-swiisj-swisssj geluid :P Maar he, Barneveld - Nijkerk is niet zo ver, ik moet gewoon een keer mee gaan met zo'n gezamenlijke tocht, dan kunnen we uitruilen.

(best een sociale bezigheid, dat hardlopen :P )
Afstand is niet zo'n punt idd. Lijkt me goed plan.. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Ook een leuk idee: 500 kilometer hardlopen in het paasweekend. :)

Ik werd gisteren door een vriend gewezen op de poging van Wouter Huitzing om dit weekend het hele Pieterpad te gaan rennen:
https://www.ad.nl/gouda/w...ar-een-mijlpaal~a793daf1/

Hij is vanochtend om 5 uur gestart en heeft zo te zien de eerste 50 kilometer al achter de rug:
http://pieterpad.legendstracking.com/

* dreamscape gaat morgenochtend gewoon lekker een uurtje, dat is voor dit weekend wel voldoende :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Frenz64 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:03:
Ben wel benieuwd hoe het met de voortgang van @Iehmoow en @Gonadan is, trouwens. Beetje stil aan de overkant.....
Klopt, ben de laatste tijd een stuk minder actief geweest op GoT. Dan val ik in een topic als deze al snel stil. :P

Lopen doe ik nog wel, al is het niet zo regelmatig als begin dit jaar. Nadeel is ook dat de competitie weer is begonnen dus ben je sowieso elk weekend al een uurtje aan het rennen zonder dat het hardlopen heet. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmiddag eerder vrij van werk om de hechtingen te lozen en daarna lekker intervallen in de warmte en eindelijk weer m'n haar wassen (dat is namelijk NIET te doen met je hand in een plastic zak - maar waarschijnlijk wel meer een vrouwenprobleempje :P). Gelukkig bleef het bij de hechtingen en heb ik er verder niets ernstigs aan overgehouden - alleen flinke blauwe plekken en schaafwonden. Wel flink geschrokken dat ik ook wél op m'n hoofd had kunnen landen, dus een RoadID aangeschaft voor om m'n sporthorloge. Als iemand me dan vindt kunnen ze m'n vriend mooi bellen :P

Hopelijk kan ik genoeg wennen aan de warmte dit weekend en komende tijd om er in Leiden 18 mei geen last van te hebben - ik ben iemand die het veel te snel veel te warm heeft. Gelukkig niet meer aan de medicijnen waar ik extra van ga zweten (dat was helemaal feest) en de start is daar al om 10u niet ergens 's middags.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

dreamscape schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:42:
Ook een leuk idee: 500 kilometer hardlopen in het paasweekend. :)

Ik werd gisteren door een vriend gewezen op de poging van Wouter Huitzing om dit weekend het hele Pieterpad te gaan rennen:
https://www.ad.nl/gouda/w...ar-een-mijlpaal~a793daf1/

Hij is vanochtend om 5 uur gestart en heeft zo te zien de eerste 50 kilometer al achter de rug:
http://pieterpad.legendstracking.com/

* dreamscape gaat morgenochtend gewoon lekker een uurtje, dat is voor dit weekend wel voldoende :)
Leuk, misschien ga ik wel even aan de kant staan om 'm aan te moedigen. Ik woon relatief dichtbij de route.

@Valorian Ik weet niet als dat ook de bedoeling is?

[ Voor 3% gewijzigd door fo0 op 19-04-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
fo0 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:54:
[...]

Leuk, misschien ga ik wel even aan de kant staan om 'm aan te moedigen. Ik woon relatief dichtbij de route.
Misschien kan je zelfs een stukje meelopen. Dat wordt meestal wel gewaardeerd bij dit soort initiatieven. 500km alleen is ook maar saai ;)

@fo0 Weet het niet zeker, maar op Mudsweattrails staat in een berichtje van vorige maand:

Vanaf 19 april is Huitzing via live tracking op de voet te volgen. Wil je hem onderweg supporten of een stuk met hem meelopen dan kan dit uiteraard! De link naar zijn live tracking pagina zal in een later bericht worden gedeeld.

Livetracking link: hier

Vraag is of je hem bijhoudt natuurlijk ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Valorian op 19-04-2019 14:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fo0

fo0

Ik heb nog een kleine 5km mee kunnen lopen, was leuk :)

Garmin: https://connect.garmin.com/modern/activity/3571270400

[ Voor 37% gewijzigd door fo0 op 19-04-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hij is net de Holterberg af, bijna 210 onderweg, hij hoeft er nog maar 300 |:(

Ik heb gisteren ook mooi 10 gedaan en nog veel snellerder ook :+

Maar goed, het is dat ik eerst bijna 100 km moet rijden om een stukje mee te lopen, zou hij dichter langs Utrecht gekomen zijn, had ik het gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Eens kijken wanneer hij hier in de buurt bij de Duivelsberg is. Misschien fiets ik er wel even heen om hem aan te moedigen. Of een ik een stukje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 20:16
Rudedadude schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:02:
Vorig jaar liep ik Tijdens de ZomerAvondCup in Utrecht mijn PR op de 10k met 37:24. Vanavond, met tussen de 2 en 3 kilo minder aan lichaamsgewicht bij me heb ik m'n PR redelijk verpulverd en ben ik op 36:30 netto uitgekomen.
Gefeliciteerd uiteraard, maar ik ben wel hartstikke jaloers. Niet eens vanwege die tijd, die ik zelf nooit zal lopen, maar dat je gewoon fit was.
Ik ben altijd geblesseerd tijdens de Zomeravondcup! :(
eigen schuld natuurlijk, ik weet wel wat ik fout heb gedaan, maar het blijft frustrerend. Als ik kijk naar de uitslag van die Zomeravondcup en zie hoeveel mensen er rond de 40 minuten zitten, dat zou ideaal zijn voor mij. Ik ben 2 kilo afgevallen, wat betekent dat een sub40 haalbaar is. Maar ja.
Afgelopen jaren was het precies zo. Was ik fit in de zomer, maar daar heb je geen reet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
nogeeninlog schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:44:
.........Was ik fit in de zomer, maar daar heb je geen reet aan.
Ik denk dat er heel wat users er heel veel voor over zouden hebben om blessurevrij te zijn in de zomer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zal ook maar eens posten na vooral veel gelezen te hebben. Gistermiddag besloten om vandaag de utrechtse heuvelrug trail te lopen vanuit Rhenen.

Vanochtend de eerste trein richting Rhenen genomen om tegen 8u te kunnen starten om zo de ergste warmte voor te zijn. Rustig gestart, genieten van de rust en alle vogels in het bos. Rond kwintelooijen een klein stop om wat te eten, en een prachtig uitzicht over de oostelijke kant van de heuvelrug in de zon. Pas tegen de Amerongsberg kwam ik de eerste andere mensen tegen in het bos, kennelijk zaten veel mensen nog thuis aan het paasontbijt. Vanaf Doorn begon ik het wel wat zwaarder te krijgen, gisteren wat sprinttraining gedaan en dat voelde ik nog wel in m'n bovenbenen. En helaas ook de fout gemaakt iets teveel te eten, de laatste paar kilometers moest ik daardoor echt even inhouden. Uiteindelijk ongeveer 3 uur onderweg geweest, en zeer tevreden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rudedadude schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:02:
Zo, de elke-kilo-levert-30-seconden-op-op-de-10km-regel heeft zich vanavond weer bewezen. Vorig jaar liep ik Tijdens de ZomerAvondCup in Utrecht mijn PR op de 10k met 37:24. Vanavond, met tussen de 2 en 3 kilo minder aan lichaamsgewicht bij me heb ik m'n PR redelijk verpulverd en ben ik op 36:30 netto uitgekomen. Ademhaling is voor mij de beperkende factor op dit soort 'korte' afstanden en vanavond zat dat goed en kon ik behoorlijk tot de max gaan. De temperatuur was fijn, er waren telkens wat medelopers in de buurt, waarbij we elkaar 'op tempo' hielden. Eindsprint over de baan ging in 2:30/km en het is echt heeeeeel lang geleden dat mijn hartslag tot aan de 180 kwam, maar op de finish wat het zover. Net niet over m'n nek gegaan daarna, maar gelukkig herstel je snel van dit soort inspanningen.

Ik ben misschien nog wel meer tevreden met deze tijd dan met de sub 3 van vorige week. Betekent wel dat ook m'n 5km, 10M en HM weer een stuk strakker moeten / kunnen. Oh well...
Gefeliciteerd en ik ben wel jaloers op je tijd, ook van de marathon trouwens :P ;).

Als jouw theorie klopt zou ik op de 10km ook een mooi pr neer kunnen zetten, in een jaar tijd bijna 7kg kwijtgeraakt (72 -> 65,5).

Helaas sinds een van de eerste trainingen na de marathon een pijntje in m'n kuit die niet weg wil. Ik kan er prima mee hardlopen, maar doe wel voorzichtig qua warmlopen en durf eigenlijk nog geen wedstrijd aan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

nogeeninlog schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:44:
[...]

Gefeliciteerd uiteraard, maar ik ben wel hartstikke jaloers. Niet eens vanwege die tijd, die ik zelf nooit zal lopen, maar dat je gewoon fit was.
Ik ben altijd geblesseerd tijdens de Zomeravondcup! :(
eigen schuld natuurlijk, ik weet wel wat ik fout heb gedaan, maar het blijft frustrerend. Als ik kijk naar de uitslag van die Zomeravondcup en zie hoeveel mensen er rond de 40 minuten zitten, dat zou ideaal zijn voor mij. Ik ben 2 kilo afgevallen, wat betekent dat een sub40 haalbaar is. Maar ja.
Afgelopen jaren was het precies zo. Was ik fit in de zomer, maar daar heb je geen reet aan.
Dat is balen ja. Nu is het zomeravondcup seizoen nog lang en komen er nog 3 wedstrijden, dus hopelijk voor je kan je er nog eentje meepikken. Ik ga bij de volgende misschien eens proberen om mijn 5k tijd te verbeteren, dat staat al veel te lang.

@Sport_Life Eigenlijk al mijn progressie sinds ik ooit een pr van 42:50 liep op de 10K kan ik 'verklaren' met die regel. Langere afstanden niet helemaal, daar speelt trainingsomvang, omstandigheden en ervaring ook een rol. Maar tenzij je je spieren eraf hebt gelijnd gaat dat gewichtsverlies zich echt wel uitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Afgelopen zaterdag weer is een langere afstand gelopen.
Het plan was om mijn hartslag rond de 150 te houden zodat ik in mijn duurloop zone zat.
Echter kwam ik er na een km of 15 achter dat een pr op de halve marathon mogelijk was, dus maar niet meer op mijn hartslag gelet en tegen de wind in mij huidige tempo proberen vast te houden.
Dit lukte, en heb mij tijd een kleine minuut verbeterd naar 1:45:04 :*)

Maar toen was ik even (pakweg een halve minuut) gestopt omdat ik een flesje niet goed uit mijn broek kreeg, en toen ik daarna weer wou aanlopen kwam ik niet op gang en dacht dat ik mijn hele benen kapot liep.
Dus de laatste 3km maar naar huis gewandeld om eventuele schade te voorkomen.

Maar hebben jullie hier nog tips om weer opgang te komen na een korte stop? En kan het kwaad om even door te bijten en toch door te lopen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Frenz64 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:53:
[...]

Ik denk dat er heel wat users er heel veel voor over zouden hebben om blessurevrij te zijn in de zomer.
Ik heb niet gezegd dat ik in ze zomer blessurevrij was. Wat het maar zo'n feest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Wouter Huitzing hoeft nog 'maar' twee marathons _/-\o_

@nogeeninlog Zo stond het wel een beetje geformuleerd, bedoelde het ook niet als terechtwijzing ofzo.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 13:27
Wouter Huitzing heeft het gered, volgens de tracking is hij vanochtend rond half 8 over de finish gekomen.

Zelf had ik gisteren De halve van de Haar op het programma staan. Mijn eerste halve marathon sinds 2016. Ik had 3 maanden geleden als doel gesteld om mijn PR (1:43:31) te verbeteren. De trainingen gingen erg goed en ik heb gelukkig geen blessures opgelopen waardoor ik het gevoel had dat een sub 1:40:00 mogelijk moest zijn. Ik kan alleen slecht tegen warmte dus toen begin vorige week de voorspellingen steeds structureler aangaven dat het richting de 25 graden zou worden wist ik genoeg. De start van de loop was om 13:30 dus ik zou tijdens de warmste periode van de dag moeten lopen. Een PR zou lastig gaan worden.

Bij de start iets voor de pacer van 1:40:00 gaan lopen omdat ik wist dat het parcour na 4km wat smaller zou worden. In 2016 ben ik op dat punt behoorlijk klem komen te zitten waardoor ik toen de pacer waar ik achter liep tijdelijk uit het oog verloor. Dit tempo kon ik voor mijn gevoel goed volhouden al merkte ik bij kilometer 7 wel dat mijn hartslag harder opliep dan zou moeten. Tempo langzaam ietsje afgebouwd, en na 12km werd ik zoals verwacht ingehaald door de 1:40:00 pacer. Op dat punt had ik al heel wat mensen zien uitstappen en zien wandelen, dus besloten om kort te kijken of ik kon aanhaken en anders de pacer te laten gaan en puur mijn hartslag in de gaten blijven houden.
Helaas liep mijn harstlag gelijk op tot boven de 180 (met een max van 195 voor mij te hoog om nog 9km mee door te lopen in de hitte) dus dat werd lopen op eigen tempo. Uiteindelijk lekker doorgelopen tussen 4:50 en 5:00 per kilometer om na een klein eindsprintje in 1:41:57 over de finish te komen. Geen 1:40:00 maar ondanks de warmte wel mooi 1:34 van mijn PR af weten te lopen.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2310013800

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
denyos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:00:
Wouter Huitzing heeft het gered, volgens de tracking is hij vanochtend rond half 8 over de finish gekomen.

Zelf had ik gisteren De halve van de Haar op het programma staan. Mijn eerste halve marathon sinds 2016. Ik had 3 maanden geleden als doel gesteld om mijn PR (1:43:31) te verbeteren. De trainingen gingen erg goed en ik heb gelukkig geen blessures opgelopen waardoor ik het gevoel had dat een sub 1:40:00 mogelijk moest zijn. Ik kan alleen slecht tegen warmte dus toen begin vorige week de voorspellingen steeds structureler aangaven dat het richting de 25 graden zou worden wist ik genoeg. De start van de loop was om 13:30 dus ik zou tijdens de warmste periode van de dag moeten lopen. Een PR zou lastig gaan worden.

Bij de start iets voor de pacer van 1:40:00 gaan lopen omdat ik wist dat het parcour na 4km wat smaller zou worden. In 2016 ben ik op dat punt behoorlijk klem komen te zitten waardoor ik toen de pacer waar ik achter liep tijdelijk uit het oog verloor. Dit tempo kon ik voor mijn gevoel goed volhouden al merkte ik bij kilometer 7 wel dat mijn hartslag harder opliep dan zou moeten. Tempo langzaam ietsje afgebouwd, en na 12km werd ik zoals verwacht ingehaald door de 1:40:00 pacer. Op dat punt had ik al heel wat mensen zien uitstappen en zien wandelen, dus besloten om kort te kijken of ik kon aanhaken en anders de pacer te laten gaan en puur mijn hartslag in de gaten blijven houden.
Helaas liep mijn harstlag gelijk op tot boven de 180 (met een max van 195 voor mij te hoog om nog 9km mee door te lopen in de hitte) dus dat werd lopen op eigen tempo. Uiteindelijk lekker doorgelopen tussen 4:50 en 5:00 per kilometer om na een klein eindsprintje in 1:41:57 over de finish te komen. Geen 1:40:00 maar ondanks de warmte wel mooi 1:34 van mijn PR af weten te lopen.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2310013800
Gefeliciteerd! Knappe prestatie met de hitte. Ik stond langs de kant en zag veel uitvallers. En ook wat ambulance/rode kruis activiteiten bij finish. Volgens mij niets ernstigs gelukkig.

Wat betreft Huitzing: die heeft het gehaald zag ik ook ja! Volgens mij was één van zijn doelen “binnen vier dagen” , dat is met 98,5 uur net niet gelukt. Maar wel alsnog de Fastest Known Time op het pieterpad en zo net binnen de 100 uur blijven lijkt mij ook een mooie symbolische grens. Topprestatie sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Diepe buiging voor Huitzing idd (maar wel lichtelijk over the top btw)

Laatste trainingen gaan soepeltjes, vanavond tempoloop: ik wilde niet onder de 5:30 komen en 15 of meer lopen: 17,3 km bij 5:23/km en vooral makkelijk gelopen.

Weekkilometrage maar eens voorzichtig verhogen, ben nog steeds heel [klopt af op ongeverfd hout]

[edit 1] M'n Hoka Bondi 5's zijn aan vervanging toe, eigenlijk wil ik gewoon weer deze en hoef ik de Bondi 6 niet zonodig. Ze zijn alleen nergens meer te vinden, iemand een goede tip waar ik nog Hoka's kan scoren? Of desnoods waar ik 6'jes in de aanbieding kan vinden?

[edit 2] De Bondi 6 is onderweg (Bergfreunde 115 ipv 140)

[ Voor 33% gewijzigd door Frenz64 op 24-04-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Even een vraagje omtrend training in zeer lage zones. Ik loop sinds een aantal weken weer mee met een groepje vanuit de triatlonvereniging waar ik lid van ben. Nu lopen we in 1,5 uur tijd ongeveer 13km met daarbij wat oefeningen, stukken joggen en een paar zeer korte stukjes op "hogere tempo's".
Nu heb ik gisteravond bijna 80% van deze training in Z1 gelopen en is mijn gemiddelde hartslag van deze training uitgekomen op 133. Dit is meer dan 60 slagen onder mijn maximum.
In hoeverre heeft deze trainingen nu nog daadwerkelijk nut (behalve de gezelligheid) of kan ik deze beter vervangen voor een fartlek loop?

Training van gisteren: https://www.strava.com/activities/2318645221

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15

Roozzz

Plus ultra

denyos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:42:
Even een vraagje omtrend training in zeer lage zones. Ik loop sinds een aantal weken weer mee met een groepje vanuit de triatlonvereniging waar ik lid van ben. Nu lopen we in 1,5 uur tijd ongeveer 13km met daarbij wat oefeningen, stukken joggen en een paar zeer korte stukjes op "hogere tempo's".
Nu heb ik gisteravond bijna 80% van deze training in Z1 gelopen en is mijn gemiddelde hartslag van deze training uitgekomen op 133. Dit is meer dan 60 slagen onder mijn maximum.
In hoeverre heeft deze trainingen nu nog daadwerkelijk nut (behalve de gezelligheid) of kan ik deze beter vervangen voor een fartlek loop?

In mijn optiek is dit exact waar je het merendeel van je tijd wilt besteden qua duurlopen. Prima training dus :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Exact dit! Langzaam duurlopen ftw :)

Hier weer even onregelmatigheid troef, maar gisteren ondanks de aanhoudende donderwolken in het koppie toch even gelopen. Viel me achteraf niet tegen hoe mijn gestel zich hield, zeker met de doorlopende zware tuinklussen hier. Ik heb wel wat gevoeld, met name na mijn setje oefeningen, maar het was ook rap weer weg en niet met de intensiteit als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Helaas hier een kleine runnersknee opgelopen twee weken geleden, terwijl ik morgen de 10km zou lopen. Dat zit er dus helaas niet in. Dankzij oefeningen al wel een stuk beter dan 2 weken terug, maar toch maar geopteerd voor de 5km morgen, ook wel veel zin in! Wordt wel een rustig loopje, geen toptijd. Komende weken maar weer rustig opbouwen met voldoende oefeningen en toch ook maar eens gaan kijken naar andere schoenen binnenkort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19

Tazzios

..

denyos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:42:

Een gemiddelde hartslag tijdens een wisselende training zegt niet zoveel, zeker gezien je tussen door oefeningen en versnellingen hebt gedaan.
Tijdens een intensieve interval training zit ik ook +-60 onder mijn max.

Verder wat de andere al gezegd hebben met hierbij de achtergrond.*
www.ideafit.com/fitness-l...-the-science-of-endurance

linkje ooit is uit dit topic gejat van iemand anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Top. Bedankt allemaal voor de toelichting. Afgelopen twee maanden heb ik via TrainAsOne gelopen en daarbij ging eigenlijk het merendeel in Z2 met 5 minuten Z1 als warming up. Zoveel in Z1 voelde daardoor extreem makkelijk aan. Fijn om te weten dat dit wel veel effect gaat hebben. Dan blijf ik hier lekker mee doorgaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Om betrouwbaardere HR metingen te krijgen heb, met name voor intervaltraining, heb ik nu een Scosche Rhythm + gescoord via MP. Interval 'geprogrammeerd' in het horloge. Niets kon een succesvolle training vanmiddag in de weg staan dus. Begint goed, maar na de 2e 400 meter blijft de het aftellen hangen op 0 meter, terwijl de tijd wel doorloopt. Lekker dan. De training zelf was iig wel lekker, halverwege de 4 minuten dribbelen de meting stopgezet en een gewone meting gestart.

Binnenkort een keer DC Rainmakertje spelen, de armband koppelen aan m'n telefoon en vergelijken met de waarden op het horloge. Wat was ook al weer dat programma waar je gpx files kan vergelijken en de twee HR grafiekjes over elkaar heen kan plotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0

fo0

Vanavond weer intervallen 10 x 400 meter met 2 minuten rust. Tempo rond de 3:50.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Loop je lekker een rondje door de natuur en besluit je ook eens wat kilometers onverhard te doen vanwege de omgeving, kost het natuurlijk iets meer moeite voor hetzelfde tempo dan normaal. Zegt je horloge gelijk dat je een luie tadder bent en je conditie achteruit gaat. -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:15
Eén voordeel, de volgende keer zegt 'ie allicht dat je heel veel verbeterd bent. :D

Zo had ik laatst een rondje waarbij de eerste 10 mins vooral veel klimmen is. Waar Strava die GAP heeft, denk ik niet dat Garmin bij het bepalen van conditie ook iets dergelijks gebruikt :(

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoe nuttig is het nou eigenlijk om je omslagpunt etc professioneel te laten bepalen? Werkt het beter dan lopen op gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hoe bepaald Garmin eigenlijk je conditie? Op basis van je geschatte vo2max?
Hier iig een Apple watch en die zegt niet zoveel :) alleen zie wel dat mijn vo2max mooi omhoog gaat echter wil ik die nog een keer verifiëren met een officiële test. Maar heeft iemand dit al ooit gedaan hier? Zo ja, kwam het een beetje overeen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Ik heb eens een test gedaan, garmin overschat de vo2max zwaar (met in ieder geval 5 punten). heb het idee dat de garmin het iets blijft overdrijven bij me, een loopmaat van me die net zo snel, zo niet harder loopt heeft volgens zijn horloge (ander type, wel garmin) een veel lagere vo2max

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Keiichi schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:36:
Ik heb eens een test gedaan, garmin overschat de vo2max zwaar (met in ieder geval 5 punten). heb het idee dat de garmin het iets blijft overdrijven bij me, een loopmaat van me die net zo snel, zo niet harder loopt heeft volgens zijn horloge (ander type, wel garmin) een veel lagere vo2max
En jullie wegen exact hetzelfde?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Keiichi schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:36:
Voor hetzelfde geld onderschat het horloge van die loopmaat van je zijn vo2max. Daarnaast gaat vo2max natuurlijk over meer dan alleen snelheid.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Tinusvolkel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:15:
Hoe bepaald Garmin eigenlijk je conditie? Op basis van je geschatte vo2max?
Hier iig een Apple watch en die zegt niet zoveel :) alleen zie wel dat mijn vo2max mooi omhoog gaat echter wil ik die nog een keer verifiëren met een officiële test. Maar heeft iemand dit al ooit gedaan hier? Zo ja, kwam het een beetje overeen?
Zoals ik het heb begrepen, kijkt Garmin naar de combinatie van snelheid en hartslag, en wordt die vergeleken met de data van alle anderen op Strava, en hun raceprestaties, om de VO2max te bepalen.

Persoonlijk vind ik de exacte waarde die Garmin geeft niet zo interessant, maar wel, of er een stijgende lijn te zien is of niet.

Wanneer ik heb gerend terwijl ik erg moe ben, gaat de VO2max onterecht omhoog (de combinatie van een lage hartslag maar wel veel snelheid wordt onjuist geinterpreteerd).

Verder vermoed ik dat effecten zoals wind en temperatuur niet worden meegenomen bij het bepalen van de hoogte van de VO2max, terwijl deze de hartslag wel beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 09:33
Garmin meet een aantal dingen die vaak ook nog niet super nauwkeurig zijn (bijvoorbeeld polshartslag en gps kunnen zo 5% afwijken). Daaruit doet Garmin een assumptie en vergelijkt dat met een database om zo tot je vo2max te komen. Het zijn leuke statistieken maar niet meer dan dat. De absolute waarde zou ik sowieso niet naar kijken (of er iig een 5% range omheen denken). Interessant kan inderdaad de trend over tijd zijn, en ik geloof dat als je alle data van 1 maand pakt en daar een vo2 max uit neemt en dan naar de trend gaat kijken dat dat best betrouwbaar kan zijn.

Ik denk overigens dat recente raceprestaties en je algehele gevoel veel betere indicaties van fitheid zijn dan die vo2max van Garmin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Gonadan schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:47:
[...]

En jullie wegen exact hetzelfde?
ehhh, verre van. Bedenk me nu ook beetje als je totale zuurstof opname gelijk is, de vo2 waardes bij een hoger gewicht ook lager zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

zoefies schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:26:
[...]
Zoals ik het heb begrepen, kijkt Garmin naar de combinatie van snelheid en hartslag, en wordt die vergeleken met de data van alle anderen op Strava, en hun raceprestaties, om de VO2max te bepalen.

Persoonlijk vind ik de exacte waarde die Garmin geeft niet zo interessant, maar wel, of er een stijgende lijn te zien is of niet.

Wanneer ik heb gerend terwijl ik erg moe ben, gaat de VO2max onterecht omhoog (de combinatie van een lage hartslag maar wel veel snelheid wordt onjuist geinterpreteerd).

Verder vermoed ik dat effecten zoals wind en temperatuur niet worden meegenomen bij het bepalen van de hoogte van de VO2max, terwijl deze de hartslag wel beinvloeden.
Daar lijkt het inderdaad wel op, ook hoogtemeters worden niet in de berekening van Garmin meegenomen. Wij draaien hier regelmatig een heuveltraining. Heuvels + zelfde tempo = hogere hartslag, dus je Vo2 gaat hoe dan ook naar beneden. Er zijn zelfs lopers in mijn loopgroep die de borstband tijdens een heuveltraining thuislaten omdat dit een negatieve invloed heeft op de Vo2. Persoonlijk denk ik dat dit wel heel erg ver gaat.
Het is zoals ik eerder ook wel eens heb aangegeven (en wat eerder op deze pagina ook al is vermeld) niet zo heel interessant wat de exacte waarde is en of deze 100% correct is. Maar als je hem over een langere periode blijft bijhouden dan zul je er wel een beetje op kunnen vertrouwen. Horloge maakt een meetfout met 5%, maar over de hele gemeten heb je altijd dezelfde meetfout, dus zal er wel een kern van waarheid inzitten. Zo kan ik aan mijn Vo2 aflezen of ik ziek ga worden, 1 a 2 weken van te voren zakt hij dan gigantisch omlaag en daarna hang ik in de prijzen :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:19:
Om betrouwbaardere HR metingen te krijgen heb, met name voor intervaltraining, heb ik nu een Scosche Rhythm + gescoord via MP. Interval 'geprogrammeerd' in het horloge. Niets kon een succesvolle training vanmiddag in de weg staan dus. Begint goed, maar na de 2e 400 meter blijft de het aftellen hangen op 0 meter, terwijl de tijd wel doorloopt. Lekker dan. De training zelf was iig wel lekker, halverwege de 4 minuten dribbelen de meting stopgezet en een gewone meting gestart.

Binnenkort een keer DC Rainmakertje spelen, de armband koppelen aan m'n telefoon en vergelijken met de waarden op het horloge. Wat was ook al weer dat programma waar je gpx files kan vergelijken en de twee HR grafiekjes over elkaar heen kan plotten?
Als je een connectIQhorloge hebt, kun je het datafield auxiliary heart rate ook gebruiken, dan zit het beide in 1 file - wel als connect-IQ waarde (net zoals bijv. garmins eigen running power).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ben ik de enige die echt helemaal niks van Mo Farah begrijpt op het moment? Why the flying F*ck ga je een week voor zo'n belangrijke wedstrijd voor je, lopen shit stirren naar 1 van de werelds grootste hardlopers? En dan denk je dat alle publiciteit geen invloed heeft op je marathon? Over van je voetstuk vallen gesproken....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hmm, da's Garmin only, @Poekie . Ik heb geprobeerd te zoeken (ook in het horloge topic), want er was ooit sprake van een programma waar je gpx files kon inladen en vergelijken. Ik neem aan dat DC R z'n grafiekjes ook uit de gpx-files extraheert.

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 28-04-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ben benieuwd naar jullie ervaring met HIIT bij hardlopen. Voorheen liep ik 4x per week tussen de 10km-15km op basis van standaard hardloopschemas. Momenteel ben ik bezig met Stronglifts (krachttraining) en probeer ik aan te komen in spiermassa. Dat is wat lastig in combinatie met forse duurlopen en het aantal calorieën wat ik daarbij verbrand dus daarom doe ik nu 2x per week HIIT hardlopen en 3x per week dus krachttraining.

Als je internet moet geloven is HIIT natuurlijk fantastisch, maar ik ben benieuwd in hoeverre ik op deze manier toch mijn conditie en duurloop vermogen ga behouden. Ik denk namelijk niet dat met 2 van deze trainingen per week ik nog prima in staat zal zijn om 15 km hard te lopen na verloop van tijd.

Hoe zien mijn 2 HIIT trainingen er uit?
1: 15x 30sec sprint (Z5/90% HRmax) /60 sec wandelen
2: 10x 60sec hoog tempo (Z5 85%-90% HRmax) /60sec wandelen

Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied. Zelf merk ik dat mijn Vo2Max volgens mijn Fenix5 met 2 gedaald is in de afgelopen 6 weken. Als ik kijk naar het Training Effect dan zit dat wel goed, waarbij aërobe rond de 3 uit komt en anaeroob 2.5 per training. Op basis daarvan zou ik dus geen conditieverlies moeten oplopen, maar het zijn natuurlijk maar getallen gebaseerd op een Garmin algoritme.

Als je het omdraait dan is de vraag eigenlijk wat je qua hardlopen zou kunnen bereiken door puur en alleen HIIT te doen en vanaf welk moment een daadwerkelijk serieus hardloop schema toch nodig is om je prestaties te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar dan die je dus überhaupt geen duurloop meer? Dan heb je dus puur 5x5 en HIIT, dan lijkt het mij dat je lichaam toch achteruit gaat wat (duur)hardlopen betreft. Je mist dan die belasting.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Klopt, alleen die 2 trainingen, wat beide zo’n 7km per training is. Vorige week nog wel een trailrun gedaan van 13km omdat ik een weekend weg was en dat ging probleemloos.

Overigens vind ik het voorlopig prima als ik 10km op 1:00 - 1:30 boven mijn PR kan lopen. Ik heb vooral geen zin om over een half jaar compleet opnieuw te moeten beginnen.

[ Voor 33% gewijzigd door Aghanim op 28-04-2019 13:59 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Vandaag stond de Antwerp 10 Miles op het menu. Na enkele testjes op training dacht ik dat 1:20:00 wel haalbaar zou zijn. Het was mijn eerste massa-evenement en toch wel een beetje onder de indruk van de sfeer. Waarschijnlijk ben ik daardoor wat te snel gestart, maar gelukkig werd mijn snelheid wat getemperd door het vele slalommen tussen de tragere lopers. Vanaf de Kennedytunnel kwam er wat meer ruimte en kon ik mijn tempo wat beter vasthouden. Ondertussen was mijn hartslag al flink opgelopen. Eigenlijk lag die op dat moment te hoog, maar besliste om gewoon te zien waar het schip strand. De kilometers tikten snel weg, maar het werd steeds lastiger om mijn tempo vast te houden. Op het 10-kilometerpunt had ik een pace van 4:55/km volgens mijn horloge. Dus zat ik nog mooi op schema terwijl mijn hartslag niet meer verder op liep. Mijn geschatte eindtijd van 1:20:00 zat er dus zeker in! De laatste grote hindernis was de Waaslandtunnel. Bergaf probeerde ik nog wat te recupereren en dan was het voluit naar de aankomst met een eindtijd van 1:17:57. Al bij al tevreden van mijn tijd en vooral: er zit nog progressie in als ik mijn overtollige kilo’s (minstens 6 kg voor een normaal BMI) er af krijg.

Strava: https://www.strava.com/activities/2325829867

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 09:33
Vandaag meegedaan aan de 10km polderloop in Hazerswoude. Door waarschijnlijk het weer (al viel het tijdens de loop behoorlijk mee) en het feit dat het de dag na koningsdag geen enorme grote opkomst, wat ook wel weer fijn is. Lekker 30 seconden voor de start het startvak in :P. Redelijk vooraan gestart en tot mijn verbazing liep er niemand echt van me weg en lag ik al snel op de derde plek. Niet iets wat je met een pace van 4:15/km zou verwachten. Ik liep vanaf het begin in m'n eentje helaas, en dat heb ik de hele loop moeten volhouden. Gelukkig viel de wind mee. Mooi en rustig parcours door de polder en de kilometers tikten aardig weg. Halverwege met tegenwind wat ingezakt maar uiteindelijk in het laatste gedeelte weer teruggekomen en gefinished in een 42:30, wat voor mij een bijna 2 minuten verbetering van m'n PR is! Ook derde geworden in de loop, maar met een niet sterk deelnemersveld niet echt veelzeggend (de nummer 1 liep 41 hoog). Wel grappig om een keer ook voor de 'wedstrijd' mee te kunnen doen al liep ik de hele weg alleen.

https://www.strava.com/activities/2324848165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
Exciting stuff: https://www.letsrun.com/n...majors-before-he-retires/
Als Kipchoge echt alle zes de major marathons zou gaan rennen, hoe tof zou dat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zwerver schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:24:
Ben ik de enige die echt helemaal niks van Mo Farah begrijpt op het moment? Why the flying F*ck ga je een week voor zo'n belangrijke wedstrijd voor je, lopen shit stirren naar 1 van de werelds grootste hardlopers? En dan denk je dat alle publiciteit geen invloed heeft op je marathon? Over van je voetstuk vallen gesproken....
Moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik dit verhaal helemaal heb gemist. Heb wel meegekregen dat ze Kiptum op dopinggebruik hebben betrapt. Iets waarvan je eigenlijk weet dat het zeer waarschijnlijk ook in de atletieksport wordt gebruikt, maar ergens hoop je erop dat het niet zo is.

Weet niet of deze hier al eens voorbij is gekomen, zo niet.. voilà

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zijn beswel coole Nikes die Eliud heeft, Turbo's nog wel (dat die toevoeging nog bestaat, zou minimaal bi-turbo's moeten zijn.

Maar ikke heb m'n nieuwe schoenen binnen, zonder turbo, maar ook een hele mondvol Hoka One One Bondi 6

Morgen de eerste meters maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:40:
[...]

Moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik dit verhaal helemaal heb gemist. Heb wel meegekregen dat ze Kiptum op dopinggebruik hebben betrapt. Iets waarvan je eigenlijk weet dat het zeer waarschijnlijk ook in de atletieksport wordt gebruikt, maar ergens hoop je erop dat het niet zo is.

Weet niet of deze hier al eens voorbij is gekomen, zo niet.. voilà
[YouTube: The Betrayal of Kenya's Athletes | Unreported World]
Ik mis even wat Kiptum met wat ik zei te maken heeft? Mo heeft ruzie gezocht met Haile Gebreselassie, en die is nooit met doping in verband gebracht.

@Frenz64 ik heb ook turbo’s, alleen zonder mijn naam erop :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zwerver schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:25:
[...]

Ik mis even wat Kiptum met wat ik zei te maken heeft? Mo heeft ruzie gezocht met Haile Gebreselassie, en die is nooit met doping in verband gebracht.

@Frenz64 ik heb ook turbo’s, alleen zonder mijn naam erop :)
Het heeft in feite niets met elkaar te maken :). Heb het verhaal van Mo Farrah gemist, maar wist wel van het verhaal van Kiptum. Dat eigenlijk :).
Maar wel apart dat je met Kipchoge ruzie gaat zoeken. Als 1 persoon met beide voetjes op de grond staat is het Kipchoge wel!

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Calitomnication schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:48:
Als 1 persoon met beide voetjes op de grond staat is het Kipchoge wel!
Lijkt me funest voor je grondcontacttijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:48:
[...]

Het heeft in feite niets met elkaar te maken :). Heb het verhaal van Mo Farrah gemist, maar wist wel van het verhaal van Kiptum. Dat eigenlijk :).
Maar wel apart dat je met Kipchoge ruzie gaat zoeken. Als 1 persoon met beide voetjes op de grond staat is het Kipchoge wel!
Je haalt je atleten door elkaar. Hieroh:

https://www.theguardian.c...xt?CMP=Share_iOSApp_Other

https://www.theguardian.c...el?CMP=Share_iOSApp_Other

https://www.theguardian.c...ft?CMP=Share_iOSApp_Other

https://www.theguardian.c...ow?CMP=Share_iOSApp_Other

Disclaimer: ik heb persoonlijk met Haile getraind en ben dus ietsje biased, maar Mo zou er beter aan doen om naar Kipchoge te luisteren. Je focus moet liggen op dat wat belangrijk is. Dus minder Brits en een beetje meer als Afrikaan denken Mo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Verona27
nou dan ook nog een wedstrijdverslag van mijn kant. Afgelopen zaterdag meegedaan aan de 5km Wallenloop in Elburg, wilde aanvankelijk de 10km doen maar vanwege een kleine runnersknee toch maar voor de 5km gegaan. Daar was ik na afloop wel behoorlijk tevreden over. De wedstrijd ging wat mij betreft vrij lekker en uiteindelijk de run gelopen met een 4:32 tempo wat resulteerde in een 22:44. Niet mijn beste tijd maar wel leuk om een keer gedaan te hebben en gelukkig geen last van mn knie gehad.

Waar ik nu een beetje op wil richten is het trainen van mn lagere hartslagzones, ik fiets regelmatig en dan zit ik vrijwel altijd in zone 1 of 2. Maar met hardlopen schiet mn hartslag gelijk in het rood, zo liep ik die 5km met een gemiddelde hartslag van 171, dus ik wil graag wat meer die lage zones trainen. Hebben mensen hier nog tips of adviezen voor? Ik las vooral rustig opbouwen, maar vandaag bv gedaan maar zodra ik begin te rennen schiet mn hartslag gelijk naar 150-160 terwijl ik eigenlijk in de 130-140 wil rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

racoon

mooowwww

Vanavond heerlijk 8 km in 43:49 gelopen op mijn 361 spire 3 super fijne schoen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hier ook zoiets, op m'n nieuwe Bondi 6-jes: ze zijn rap genoeg (en de man die erin zit ook steeds): 39:16 op de 8km (met de eerste 2 km in 5:35 en 5:14 ff de schoenen inlopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:44
Verona27 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:04:
...
Waar ik nu een beetje op wil richten is het trainen van mn lagere hartslagzones, ik fiets regelmatig en dan zit ik vrijwel altijd in zone 1 of 2. Maar met hardlopen schiet mn hartslag gelijk in het rood, zo liep ik die 5km met een gemiddelde hartslag van 171, dus ik wil graag wat meer die lage zones trainen. Hebben mensen hier nog tips of adviezen voor? Ik las vooral rustig opbouwen, maar vandaag bv gedaan maar zodra ik begin te rennen schiet mn hartslag gelijk naar 150-160 terwijl ik eigenlijk in de 130-140 wil rennen.
Ik heb ongeveer hetzelfde. Mijn tijd (22:04) en hartslag (165) op de 5 km zijn redelijk vergelijkbaar met die van jou.

Ik doe af en toe een duurloop waarbij ik mijn hartslag bewust onder de 140 houd, maar dan zakt de snelheid wel dramatisch in, naar ongeveer 6:10 min/km. En het loopt ook niet gemakkelijk. Na afloop altijd wat last van mijn heupen om de een of andere reden.

Ik merk trouwens wel dat rustig starten bij een lange duurloop bij mij helpt: als ik te snel begin schiet mijn hartslag omhoog en blijft daarna ook de hele loop wel 5 slagen per minuut hoger, dan wanneer ik iets rustiger begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Verona27 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:04:
Wat je mijns inziens goed zou kunnen doen is proberen zo langzaam mogelijk te rennen, waarbij je nog wel 'echt' netjes aan het hardlopen bent. Dit zou dan dus net buiten je comfortzone (want die ligt iets hoger) moeten liggen en in het begin zelfs vermoeiender moeten zijn dan die comfortzone. Let daarbij dan nog neit teveel op hartslag maar probeer dat tempo gewoon vast te houden. Dan zal in het begin die hartslag misshcien omhoog schieten maar als je dit vaker doet wordt je er 'beter' in en gaat die hartslag ook omlaag. En als je er echt goed aan gewend bent kan je vervolgens altijd kijken of je nog een stapje langzamer kan lopen om de hartslag nog verder omlaag te krijgen.

PS: De BPM die je noemt zegt niet zoveel zonder maxHR, misschien is 150-160 voor jou wel een prima lage hardloophartslag. Zelf is mijn maxHR bijv 207 en loop ik mijn langzaamste duurlopen net onder de 150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
@dennisfr Zelf zit ik op 22:57 op de 5k. Ik begrijp van internet dat langzame duurlopen echt heel langzaam mogen, rustig 1:30-2:00 min/km langzamer dan bij je 5k-wedstrijd. Pijn aan je heup is overigens niet de bedoeling, dus wellicht kun je eens naar je techniek bij je rustige loop laten kijken.

Qua hartslagverloop, bij mij is de hartslag de eerste 10 min altijd hoog, wat voor snelheid ik ook loop. Naar ik aanneem, omdat het lichaam op moet starten. Na die 10 min komt er wel een verband tussen hartslag en snelheid.

Als 'beginner' is het niet zo belangrijk of je hartslag nu precies in zone 1 zit of niet. Belangrijkste is om ontspannen en soepel te lopen en rustig en makkelijk te kunnen ademen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verona27
Thanks voor de reacties allemaal. Ik heb het gisteren dus even geprobeerd, een run iets meer dan 6km op een tempo van 06:32min/km, dus echt een stuk lager maar zat toen alsnog wel rond de 164bpm. Ik denk dat ik dit gewoon vaker ga doen tot ik misschien een beetje verschil merk, het is in ieder geval al een stuk lager in hartslag dan mijn andere runs.

@Valorian klopt, ik weet dat het niet veel zegt over je maxhr (zat met die wedstrijd 1km op 197bpm), maar ik vind het wel gek omdat ik op de fiets wel goed in die lagere zones kan fietsen. Eigenlijk zou ik dus eens een test moeten doen om de zones te bepalen voor in ieder geval hardlopen, maar daar durf ik tot ik echt van mn blessure af ben nog niet echt aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik loop al een tijdje met TrainAsOne en daarbij is de eerste 5 minuten voor mij eigenlijk altijd Z1 en veel werk in Z2.
Z1 komt bij mij momenteel overeen met een tempo van 6:07 min/km en daar hoort een hartslag bij van tussen de 125 en 135. Ik probeer hem onder de 130 te houden.
Z2 is een tempo van 5:37 min/km en dan heb ik een hartslag tussen de 145 en 155. Ik probeer hem onder de 150 te houden.
Mijn max hartslag was 193 bij mijn laatste sporttest (eind 2017).

Mijn Z2 tempo loopt voor mijn gevoel veel makkelijker dan Z1. Maar heb geen moeite om te blijven hardlopen en mijn hartslag laag te houden. Het tempo wat ik trouwens loop in deze zones is de afgelopen maanden wel met ruim een halve minuut verbeterd. Volgens mij was mijn Z1 tempo in het begin 6:44 min/km of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:43:
Ik loop al een tijdje met TrainAsOne en daarbij is de eerste 5 minuten voor mij eigenlijk altijd Z1 en veel werk in Z2.
Z1 komt bij mij momenteel overeen met een tempo van 6:07 min/km en daar hoort een hartslag bij van tussen de 125 en 135. Ik probeer hem onder de 130 te houden.
Z2 is een tempo van 5:37 min/km en dan heb ik een hartslag tussen de 145 en 155. Ik probeer hem onder de 150 te houden.
Mijn max hartslag was 193 bij mijn laatste sporttest (eind 2017).

Mijn Z2 tempo loopt voor mijn gevoel veel makkelijker dan Z1. Maar heb geen moeite om te blijven hardlopen en mijn hartslag laag te houden. Het tempo wat ik trouwens loop in deze zones is de afgelopen maanden wel met ruim een halve minuut verbeterd. Volgens mij was mijn Z1 tempo in het begin 6:44 min/km of zo.
Pas we op. TAO gebruikt geen zones in de zin waarin jij ze nu definieert. Mijn betekende zones zijn ongeveer dit:
Z1: 120 -> 131
Z2: 132 -> 143
Z3: 144 -> 155
Z4: 156 -> 167
Z5: 168 -> 181
En de TAO runs wijken daar dus vanaf. De v easy warm up valt bijvoorbeeld al in Z2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Zwerver schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Pas we op. TAO gebruikt geen zones in de zin waarin jij ze nu definieert. Mijn betekende zones zijn ongeveer dit:

[...]

En de TAO runs wijken daar dus vanaf. De v easy warm up valt bijvoorbeeld al in Z2...
In de maand dat ik premium lid was van TAO stonden ook de hartslag gebieden bij het tempo ;) Daar heb ik de zones op gebaseerd. Dus die komen niet van mijn sporttest. Misschien was ik daar niet heel duidelijk in. Alhoewel mijn zones wel redelijk overeen komen en ook mijn threshold run uiteindelijk qua tempo redelijk overeen komt met de beoogde hartslag (net onder het omslagpunt).
Ik heb wel mijn rust hartslag, max hartslag en gewicht up-to-date in TAO. Misschien dat het iets uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Meten jullie je HR optisch of met een band? Want dat kan ook wel een zone schelen soms. Verder dacht ik dat je of op HR (zone) óf op tempo moet trainen en niet een mix. Hoe doet TAO dat dan? Want alhoewel ik niet denk dat er bij ons gewone stervelingen zoveel verschil in zal zitten hangt de HR toch wel af van vermoeidheid etc.
Hier zoekende naar een leuk schema om wat te verbeteren en denk dat ik maar eens een Garmin plan ga proberen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31
voor wat betreft de hoofdmoot van je trainingen, de Economy Runs:
When running on flat level terrain, your primary indicator of speed should be the indicated paces. If you find that your heart rate at the specified paces are falling significantly outside the corresponding heart rate bands, please notifiy us. However, when running on hilly terrain, you may find that converting to heart rate may be easier. The more experienced runner may prefer to simply run to subjective effort - if you can 'hit your pace' to within a few seconds per kilometer on the flat, your fall into this category.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

xray79 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:58:
Meten jullie je HR optisch of met een band? Want dat kan ook wel een zone schelen soms. Verder dacht ik dat je of op HR (zone) óf op tempo moet trainen en niet een mix. Hoe doet TAO dat dan? Want alhoewel ik niet denk dat er bij ons gewone stervelingen zoveel verschil in zal zitten hangt de HR toch wel af van vermoeidheid etc.
Hier zoekende naar een leuk schema om wat te verbeteren en denk dat ik maar eens een Garmin plan ga proberen.....
Als ik mijn OHR (FR645) en HRM (HRM-RUN) tegelijk omheb, scheelt het echt niet zoveel, 0-5 bpm ongeveer, zelfs niet bij een interval - OHR ijlt ietsje na maar zelfs dat valt mee - een erder met herstel dan met omhoog gaan. Binnen 30s zijn ze weer nagenoeg gelijk. Voor mij een reden om dus te zeggen van ok, ik geloof die OHR wel als t bandje goed vast zit (dat is wel een probleem - als je bandje niet goed zit is de OHR natuurlijk helemaal de kluts kwijt - maar dat is logisch en een borstband is ook raar als ie niet vochtig genoeg is of bh-band er tusesn komt)
Misschien als je op de rand van een zone zou zitten dat je dus in een verkeerde zone kan komen, maar het doel van een zone is juist niet op de randen te gaan zitten maar in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Poekie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Als ik mijn OHR (FR645) en HRM (HRM-RUN) tegelijk omheb, scheelt het echt niet zoveel, 0-5 bpm ongeveer, zelfs niet bij een interval [...]
Loop je met die intervals tegen je max hr aan? Ik heb het idee dat de OHR tot ~150bpm redelijk nauwkeurig is als ik 'm strak genoeg om heb, maar dat richting mijn max HR (~185 bpm) de OHR het niet meer bij kan houden. Niet echt wetenschappelijk getest. Meestal loop ik met HRM, en dan tik ik soms wel even mijn max-hr aan. Met OHR lukt met dat niet (lijkt uberhaupt niet boven de 175 te komen).

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 01-05-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:36:
[...]

In de maand dat ik premium lid was van TAO stonden ook de hartslag gebieden bij het tempo ;) Daar heb ik de zones op gebaseerd. Dus die komen niet van mijn sporttest. Misschien was ik daar niet heel duidelijk in. Alhoewel mijn zones wel redelijk overeen komen en ook mijn threshold run uiteindelijk qua tempo redelijk overeen komt met de beoogde hartslag (net onder het omslagpunt).
Ik heb wel mijn rust hartslag, max hartslag en gewicht up-to-date in TAO. Misschien dat het iets uit maakt.
Ik heb al die gegevens ook ingevuld en ben nog steeds premium lid. Het lijkt alsof TAO anders rekent dan ‘normale’ zones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Freeaqingme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Loop je met die intervals tegen je max hr aan? Ik heb het idee dat de OHR tot ~150bpm redelijk nauwkeurig is als ik 'm strak genoeg om heb, maar dat richting mijn max HR (~185 bpm) de OHR het niet meer bij kan houden. Niet echt wetenschappelijk getest. Meestal loop ik met HRM, en dan tik ik soms wel even mijn max-hr aan. Met OHR lukt met dat niet (lijkt uberhaupt niet boven de 175 te komen).
Ja en nee - OHR komt bij mij ook makkelijk boven de 175bpm uit bij intervallen waar ik diep ga (of als t warm is hehe). Ik heb dus alleen wel de ideale huid - mooi wit is in dit geval eindelijk eens een pre. Maar max OHR was 179bpm bij de laatste keer, idem borstband. Avg was OHR 155bpm, HRM 153bpm. Bij een lange duurloop max OHR 163bpm HRM 162bpm, avg OHR 148bpm HRM 147bpm. Voor een LDL dus sowieso prima te doen met OHR. Als ik van t weekend tijd heb zal ik wel even grafiekjes maken.
Maar ik loop mijn intervallen niet op mijn max HR - max nooit bepaald maar eindsprintjes bij wedstrijden komen meestal tussen de 195-200bpm uit. Intervallen op max HR lopen lijkt me ongezond - het is niet voor niets een max - 85-95% voor de kortere (30s-1min) ok, maar steeds 100% aantikken lijkt me overdreven en weinig nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 11:05
Ik vraag me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn met het patella femoraal pijnsyndroom, kort gezegd pijn op en rondom de knieschijf.

Ik loop hier nu al ruim een jaar mee, althans als ik de fysio moet geloven. MRI heeft in ieder geval geen echte afwijkingen aan het licht gebracht. Mijn fysio geeft aan dat mijn rechterbeen te zwak is, waardoor allerlei problemen ontstaan. Persoonlijk vind ik fysios een soort moderne medicijnmannen, maar ik ben ondertussen wanhopig.

Ik heb ook tijdens deze periode nog hardgelopen maar het is geen pretje. Ik liep daarvoor marathons, en nu heb ik gewoon 24/7 last van die knie. Het is een zeurend/stijvig gevoel.

Wie is er bekend mee en wat was bij jullie de oplossing?

[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 01-05-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Poekie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Ja en nee - OHR komt bij mij ook makkelijk boven de 175bpm uit bij intervallen waar ik diep ga (of als t warm is hehe). Ik heb dus alleen wel de ideale huid - mooi wit is in dit geval eindelijk eens een pre. Maar max OHR was 179bpm bij de laatste keer, idem borstband. Avg was OHR 155bpm, HRM 153bpm. Bij een lange duurloop max OHR 163bpm HRM 162bpm, avg OHR 148bpm HRM 147bpm. Voor een LDL dus sowieso prima te doen met OHR. Als ik van t weekend tijd heb zal ik wel even grafiekjes maken.
Maar ik loop mijn intervallen niet op mijn max HR - max nooit bepaald maar eindsprintjes bij wedstrijden komen meestal tussen de 195-200bpm uit. Intervallen op max HR lopen lijkt me ongezond - het is niet voor niets een max - 85-95% voor de kortere (30s-1min) ok, maar steeds 100% aantikken lijkt me overdreven en weinig nut hebben.
Loop mijn intervallen ook op 90% ofzo, soms iets hoger maar dat is als ik een heuveltraining doe en dan laat ik de band thuis ivm de Vo2 max meting etc. :X
Maar ik train nu meer op tempo dan op hartslag zeker bij interval bij de LDL wil ik nog wel wat meer op de HR zone letten.

Heb wel eens vergeleken met de I/Q auxillary app en dan zie je vooral bij interval en krachttraining dat de band veel nauwkeuriger is dan de OHR bij mij dan (harige arm en iets geen witte huid ook niet donker hoor, maar niet roomwit ;) Band is (Wahoo Tickr) en OHR F5s+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@FrankoNL Zulke blessures zijn zo persoonlijk en zelf voor ervaringsdeskundigen best lastig om advies te geven.
Ook de experts vinden het lastig en van dit rapport, weliswaar uit 2010 word je niet blij van:
https://www.sportgeneesku...femoraal-pijnsyndroom.pdf

Deze lijst ken je vast al.... maar toch heeft het zin om eens o een rij te krijgen hoe iedereen het aanpakt.

Mijn eigen ervaring met een langdurige blessure is dat je toch een fysio moet proberen te vinden die het hele plaatje over ziet, de knie mag jouw blessure wel zijn maar iets anders kan de oorzaak zijn zoals verkeerde loopstijl, houding, overbelasting.. etc...
Hoe kijkt jouw huidige fysio er tegen aan? Ben je niet tevreden zoek eens uit via/via elke fysio daar wel goed om bekend staat.
Sterkte ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
route99 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:30:
@FrankoNL Zulke blessures zijn zo persoonlijk en zelf voor ervaringsdeskundigen best lastig om advies te geven.
Ook de experts vinden het lastig en van dit rapport, weliswaar uit 2010 word je niet blij van:
https://www.sportgeneesku...femoraal-pijnsyndroom.pdf

Deze lijst ken je vast al.... maar toch heeft het zin om eens o een rij te krijgen hoe iedereen het aanpakt.

Mijn eigen ervaring met een langdurige blessure is dat je toch een fysio moet proberen te vinden die het hele plaatje over ziet, de knie mag jouw blessure wel zijn maar iets anders kan de oorzaak zijn zoals verkeerde loopstijl, houding, overbelasting.. etc...
Hoe kijkt jouw huidige fysio er tegen aan? Ben je niet tevreden zoek eens uit via/via elke fysio daar wel goed om bekend staat.
Sterkte ermee.
Ja het lijkt allemaal vrij hardnekkig te zijn. De orthopeed kan geen medische reden vinden en geeft aan dat mijn rechterbeen te zwak is, en in spiermassa en omvang een stuk zwakker is dan mijn linkerbeen. Dit veroorzaakt blijkbaar problemen. Fysio geeft een soortgelijke verklaring. Het is jammer dat het moeilijk aanwijsbaar is, dat zou een boel schelen. Ook de prognose is onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
@FrankoNL Bij mij hetzelfde. Mijn rechter been is dominanter.
Ik heb zo'n goedkope brace om mijn linkerknie tijdens het lopen op het moment.
Daarmee lijkt het beter te gaan en ondertussen doe ik spierkracht oefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
tlpeter schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:26:
@FrankoNL Bij mij hetzelfde. Mijn rechter been is dominanter.
Ik heb zo'n goedkope brace om mijn linkerknie tijdens het lopen op het moment.
Daarmee lijkt het beter te gaan en ondertussen doe ik spierkracht oefeningen.
Ik loop ondertussen ook bij de sportschool. 3 keer per week de benen trainen, daarnaast wat oefeningen thuis. Laten we hopen dat het resultaat geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tip: je houdt ook meer energie over, bijv voor de extra oefeningen, als je ons niet quote als ons verhaal er net boven staat.... ;) Maakt het lezen zo onoverzichtelijk.
Quote als het echt nodig is alleen selectief.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 02-05-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:36
Zomaar een gedachte/vraag: als je krachttraining doet omdat 1 van je benen zwakker is, train je dat been dan ook meer (qua herhalingen of gewicht)?

Aan de ene kant zou ik dat wel verwachten, aan de andere kant levert het misschien weer meer (of andere) problemen op.

* Jory ziet nooit een sportschool van binnen en heeft geen idee hoe dat soort dingen werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je geen sprinter bent doe je in principe vrijwel alles op basis van herhalingen.
Eigenlijk gaat het vooral ook om om jouw coördinatie weer goed te krijgen. Dat lukt vaak veel beter icm met herhalingen dan door er veel meer kracht aan toe te voegen.

Je komt dan beter toe aan de zgn proprioceptie
In mijn piriformis probleem tijd heb ik een tijdje ballet/dans oefeningen gedaan om die aansturing van de zenuwen zo te bevorderen en daarmee de proprioceptie. En dat kost tijd... zeker als het ook nog zenuw gericht is, maar ook als het niet zo is.

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 02-05-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
FrankoNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:54:
Ik vraag me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn met het patella femoraal pijnsyndroom, kort gezegd pijn op en rondom de knieschijf.
Hier loop ik al meer dan 25 jaar mee rond; dat is dus meer dan de helft van mijn leven. Dat is lang en ik denk niet dat ik er ooit volledig van af zal komen. Wel is het zo dat de last die ik ervan heb varieert.

Het verschil met jou is dat ik er last van heb bij fietsen en vrijwel niet bij het lopen. Daarom heb ik op mijn fietsen een crank met pedaalpendel laten zetten. Daardoor kan ik enigszins normaal fietsen. Als ik last krijg van mijn quadriceps, dan krijg ik ook last van mijn knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
nogeeninlog schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:31:
[...]

Hier loop ik al meer dan 25 jaar mee rond; dat is dus meer dan de helft van mijn leven. Dat is lang en ik denk niet dat ik er ooit volledig van af zal komen. Wel is het zo dat de last die ik ervan heb varieert.

Het verschil met jou is dat ik er last van heb bij fietsen en vrijwel niet bij het lopen. Daarom heb ik op mijn fietsen een crank met pedaalpendel laten zetten. Daardoor kan ik enigszins normaal fietsen. Als ik last krijg van mijn quadriceps, dan krijg ik ook last van mijn knie.
Het is bij mij niet echt een pijn, het is lastig uit te leggen. Het is een zeurig/stijvig gevoel, soms op mijn knie, soms aan de zijkant. Het is er echter wel bijna altijd. Hardlopen of fietsen verergerd het niet, maar het wordt ook niet minder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Na lang wikken, wegen en tegenhouden ben ik na lang zeuren van mijn loopmaten toch overstag gegaan en heb een Strava account aangemaakt. Of aangemaakt... opnieuw geactiveerd blijkt achteraf, volgens Strava was mijn account al in 2015 geactiveerd, maar nooit iets mee gedaan schijnbaar :P.

Anyway.. vanaf heden ook hier social media running :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 20:50
Welkom (terug) op Strava @Calitomnication en je hebt er een volger bij ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvsteyn
Vanochtend om 5:40 vertrokken vanuit Nijkerk op de Elliptigo met als eindbestemming mijn werklocatie in Utrecht. Uiteindelijk de ruim 40 kilometer afgelegd in 1:48:20. Lekkere manier om de dag te beginnen!
Nu al zin om de terugtocht weer te maken met het ding.. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cd7ree.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23uwynp.jpg

https://www.strava.com/activities/2337818253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

bvsteyn schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:17:
Vanochtend om 5:40 vertrokken vanuit Nijkerk op de Elliptigo met als eindbestemming mijn werklocatie in Utrecht. Uiteindelijk de ruim 40 kilometer afgelegd in 1:48:20. Lekkere manier om de dag te beginnen!
Nu al zin om de terugtocht weer te maken met het ding.. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.strava.com/activities/2337818253
Ik heb dat ook een paar keer gedaan, met laptop op mijn rug. De terugweg vond ik toch altijd wat moeizamer. (en dan was het bij mij maar 20km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Rudedadude schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Ik heb dat ook een paar keer gedaan, met laptop op mijn rug. De terugweg vond ik toch altijd wat moeizamer. (en dan was het bij mij maar 20km).
Had wel een rugzakje op de rug met wat proviand en een droog shirt/jasje. Laptop had ik bewust op kantoor gelaten en had gisteren al een tas met schone kleding en douchespullen op kantoor achtergelaten.

Zondag moet ik ook naar kantoor, dus dan neem ik mijn spullen weer met de auto mee naar huis.. ;)

Ben benieuwd hoe moeizaam het gaat vanmiddag dan.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wel aardig gisteren over het drinken van water.
Helaas ging er een slotje op
Als sporter moet we de balans goed in de gaten houden bij intensief sporten, maar je hoeft maar om je heen te kijken en het lijkt of iedereen de hele dag sport... ;)
Wel aardig hoe er tegen al het "normale" water drinken nu gekeken wordt. Noodzaak of niet?
Enjoy.....

https://www.npo3.nl/broodje-gezond/02-05-2019/KN_1706179
Marlijn reist af naar onze zuiderburen om te kijken of het ene water nu gezonder is dan het andere en zoekt ze uit waar die anderhalf-tot-twee-liter-waterregel nu eigenlijk vandaan komt.

We moeten anderhalf tot twee liter water per dag drinken, want dat is gezond. We raken op deze manier afvalstoffen kwijt, we vallen af en als cadeautje krijg je er ook nog een gezonde huid van. Op deze manier lijkt water het meest goedkope medicijn voor een gezond en stralend lijf, maar is dat ook zo? Ersin gooit zijn eigen lichaam in de strijd en laat zijn afvalstoffen testen, Marlijn reist af naar onze zuiderburen om te kijken of het ene water nu gezonder is dan het andere en zoekt uit waar die anderhalf-tot-twee-liter-waterregel nu eigenlijk vandaan komt. Een ding is zeker, na een rondje langs onze experts blijkt water een groot deel van haar onschuld te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15

Roozzz

Plus ultra

Misschien goed om even de bevindingen te posten, dan kunnen we het daar over hebben indien deze relevant zijn binnen het hardlooptopic. Laten we de clickbaits vooral op facebook houden :X

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Ik drink genoeg (thee, koffie, water etc) de hele dag door en als ik sport is wat water ook wel fijn. Maar ik geloof wel dat je lichaam in normale omstandigheden op tijd aangeeft om te drinken door middel van droge keel, dorstgevoel etc.
Als je een inspanning van zeg een uurtje levert is dat al iets anders en bij duursporten 1,5 uur en langer zul je jezelf 'moeten' dwingen om te eten en drinken om je prestatie op acceptabel niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Inderdaad "presteren" speelt hier wel een belangrijke rol. Dus "redelijke mate bij drinken" om op gewicht te blijven helpt, teveel vochtverlies gaat je nekken. Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
Tabellen die je vaker tegen komt spreken wel boekdelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFK4y6z/vocht.jpg
Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2