Voor mij stond er vorige week ook een 5K op het programma. Deze werd georganiseerd door de lokale AV (waar ik overigens geen lid van ben). Met 120 deelnemers* op de 5K en 216 op de 10K is "kleinschalig" denk ik een goede omschrijving (*: of finishers; ik haal deze getallen van de uitslagen pagina, waar iedereen een tijd heeft; mogelijk dus nog een paar DNF extra).
Mijn PR was 22:22. Destijds zat er al meer in (want gelopen tijdens een 10K), dus nu zo'n 8 maanden later moet het helemaal sneller kunnen. Het doel was <20:00. Op basis van de trainingen leek dat wel haalbaar.
De wedstrijd was op woensdag avond, 19:30. Normaal ben ik tegen die tijd al klaar met lopen en uitgehongerd, dus ik dacht iets voor 18:00 "laat ik nog even een banaan eten" (fout 1; tellen jullie mee?).
Rond 19:00 vertrok ik van huis - de start was ongeveer 2km vanaf mijn voordeur, dus mooi ingelopen. Startnummer ophalen, WC voorbij lopen want ik was thuis nog geweest (fout 2), nog even van het zonnetje genieten, 19:20 het startvak in. Ik had vantevoren op de pagina met deelnemers gezien dat bij vrijwel iedere naam niet een plaatsnaam maar de naam van een AV staat, dus dacht "ah, jullie doen dit allemaal een stuk gestructureerder dan ik, dus het is niet nodig om mezelf naar voren te wurmen" (fout 3). Als laatste was ik vergeten dat ik rond deze tijd van het jaar, als ik in het bos ga hardlopen, net iets minder makkelijk adem haal als normaal (maar "ik heb geen hooikoorts"

). Ik weet niet of ik dat als "fout" moet zien, maar het is in ieder geval iets waar ik rekening mee had kunnen houden.
Om 19:30 was dan het startschot. De eerste km was het veel inhalen, het tempo was iets te laag, maar ik hoopt dat wel goed te kunnen maken wanneer het wat rustiger werd. De tweede km ging niet veel beter; mijn ademhaling leek niet echt te willen. Ik wist niet precies hoe het parcours liep, dus toen ik iets voorbij het 2km punt deelnemers tegenkwam was ik wat verbaasd. Toen ik halverwege aankwam werd het duidelijk: u-turn. Met een zo groot mogelijke bocht (in de hoop niet te veel snelheid te verliezen) om het pionnetje heen en weer terug. Ongeveer vanaf dit moment besloot die banaan van ruim 1,5 uur daarvoor dat 'ie liever een feestje wilde bouwen in mijn maag dan gewoon rustig blijven waar 'ie was. Een paar honderd meter later kwam het gevoel "had ik toch nog maar even een plasje gepleegd" - tegen de 4km was dit zo erg dat de gedachten "dit wordt toch niets, die boom daar ziet er prima uit" door mijn hoofd schoot, maar goed "4 minuten ophouden moet lukken".
Uiteindelijk kwam ik 20:57 na het startschot weer over de lijn. Een officiële netto tijd is er niet (4 mensen met een stopwatch bij de finish klokte iedereen handmatig), zelf heb ik 20:47 geregistreerd, dus dat pak ik als nieuw PR.
Mijn PR heb ik dus met 1:35 weten te verbeteren, waar ik op zich blij mee ben, maar ik baal wel omdat ik het idee heb dat er een stuk meer in zat.
Het "ik heb geen hooikoorts" standpunt moet ik misschien ook loslaten; donderdag en vrijdag heb ik de hele dag lopen niezen en mijn linker oog traande als een malle. Als ik over een jaar weer meedoe aan deze wedstrijd dus misschien maar preventief een tabletje of zo. Met "ik heb een klein beetje hooikoorts, waar ik alleen maar last van heb als ik rond april probeer mijn 5k PR te verbeteren" kan ik ook wel leven.
Inmiddels staat de volgende 5k race weer op de agenda; ik wil die <20:00.