Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.465 views

Onderwerpen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
hier dan even een andere kant van het verhaal , niet dat ik zelf gelopen heb maar mijn zoon wel, met een mooie constant tempo. Ik dacht het is wel leuk om het eens van de kant van een ouder te laten horen dus ...hier komt ie

Tsja , aan alles komt een einde , zo ook aan dit avontuur als trotse ouders maar toch nog even een paar kleine dingen die ik graag wil delen.

Zoals zijn tijden die hij heeft gelopen, wat een constante loop eigenlijk en wat was hij snel.

Ons avontuur begon natuurlijk bij Capelsebrug waar de leden van Rutger zijn hardloopvereniging MTK Krimpen aan de ijssel zich zouden verzamelen om naar het stadhuis plein te gaan om om te kleden en te verspreiden over de 1/4 marathon en de hele marathon.

na een volgestampte metro (en het zou niet de enige zijn die dag...) liepen we vanaf beurs naar het stadhuisplein om bij Cornelis de boel te organiseren.
Je kon het je bijna niet voorstellen dat de Coolsingel relatief erg rustig was en je geen kip zag bij de finish... over een paar uur zou dat wel anders zijn.

Nadat iedereen was omgekleed, werden er nog gauw wat pannekoeken, bananen en drank naar binnen geslagen voor dat beetje extra energie tijdens het lopen en was het tijd voor een groepsfoto. Tsja daar maakte ik maar gebruik van om ook mijn camera te gebruiken. De rest van de dag zou het niet meer lukken.

Op naar Leuvehaven en aldaar dropte we Rutger in de vijfde startwave... we waren vergeten een eindtijd in te vullen en dan wordt je automatisch hier geparkeerd. :( . Al gauw liepen we door naar de Zwaan om een mooi plekje te vinden voor het start schot van de 1e wave. Natuurlijk zong Lee Towers het You never walk alone maar eigenlijk kon ie er beter van maken You never run alone.

Het aftellen viel wat tegen dit jaar, nou ja wat.. eigenlijk viel dat tegen.... vorig jaar was er de hartslag en het aftellen en het kanon schot wat voor wat opbouwende spanning zorgde maar nu was er een soort muziekje en opeens een kanon …

We zaten eerste rang en al gauw was zijn groep aan de beurt... we hadden een vooruitziend blik door ons op te splitsen op de brug en al vrij vlot na het startschot liep hij voorbij. Toen zou onze eigen Marathon beginnen.

Op naar slinge want daar was het aardig druk.... via de app konden we zien waar hij liep en hij gooide er aardig de vaart in. Nadat we een plekje hadden veroverd aan de kant pelde we een banaan want hij kwam er aan.... en ja die kon ie gelukkig aan nemen want in de drukte is het ook nog lastig iemand te spotten maar mijn brul deed wonderen...

Op naar maashaven... met een kleine tegenwerking want we stonden in de file om het metro station in te gaan. Na wat geduld en geluk kwamen we in de metro terecht en het spande er om of we het gingen halen...
Op tijd kwamen we aan bij maashaven en ook hier gezellige drukte, naast me stond een klein jochie van 4 a 5 jaar die hard riep "zet hem op zet hem op " en zijn handen uitgestoken voor een boks. Gelukkig viel dit andere renners ook op dus kreeg hij zijn volle aandacht. Al gauw kwam Rutger er aan en een gel in zijn handen geduwd en doorlopen.

volgende halte Oostplein om hem vlak voor hij Crooswijk in zou gaan nog even aan te moedigen.... met 1 metro voor laten gaan dachten we daar op tijd te zijn.... oeps... de lopers liepen aan de andere kant richting het bos maar daar kwamen we niet zo snel. Ik keek op de app waar hij zat.... WTF.. hij is ons al voorbij.... pff toen begon de bewondering nog meer toe te nemen...

Nou ja dan maar terug naar de finish... we liepen terug via de blaak en zagen dat een begeleider van de stichting waar Rutger loopt bijna er was bij de blaak. Tsja dan gaan we die maar aanmoedigen en een banaan geven.

Ook dit lukte en het balen van het missen bij Oostplein werd ruim goed gemaakt.
Door naar de Coolsingel... oeps hier is het wel heel druk en het was ondertussen best warm geworden... maar het geluk was aan onze zijde want we vonden een plekje waardoor ik hem op de film kon zetten.

Na een flinke aanmoediging washet op naar het verzamelpunt waar we elkaar zouden treffen.
Toen we zijn eind tijd zagen sloegen we achterover want hij had zijn tijd van vorig jaar ruim met 44 minuten verbeterd.

te bedenken dat hij vorig jaar ruim 4.57 liep was dit wel even een stevige binnenkomer...

Marathon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
racoon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:00:
Iemand ervaring met een 5d loopanalyse bij tei run Hilversum, ik ga er zaterdag heen om te laten onderzoeken waarom ik steeds blaren loop.
Ik heb wel een idee......(niet flauw bedoeld, maar 6 uur lopen?)

@Gandalf68 de trots als vader spat er vanaf, maar vooral je zoon gefeliciteerd (hoe vond hij het eigenlijk?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gandalf68
Frenz64 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:43:
[...]

@Gandalf68 de trots als vader spat er vanaf, maar vooral je zoon gefeliciteerd (hoe vond hij het eigenlijk?)
hij heeft er erg van genoten (hij is autistisch maar dat merk je op het eerste gezicht niet , dus de structuur en discipline die je nodig hebt doen hem denk ik wel goed ).

hij had de tips goed opgepakt, niet de eerste kraam pakken bij drinken maar de laatste, spons gebruiken en hij had een wit petje op wat hij door de waterbak haalde bij drink / spons posten en dan op zijn hoofd zette. HIj zei je wordt gedragen door het publiek en hij kon het publiek ook nog wel opzwepen als hij in een gat liep.

En dat is natuurlijk het mooie van deze marathon, de halve stad loopt uit om aan te moedigen of je iemand nu kent of niet, de vele muziekpunten onderweg, en natuurlijk de fantastische hoogtepunten zoals het oplopen van de erasmusbrug met de helicopter er boven, etc.

De stad is de derde loper. Dat kan helaas niet altijd gezegd worden van andere lopen begreep ik. Die van 020 schijnt niet echt geweldig te zijn qua beleving en parcours... en ja je wordt als niet loper ook gegrepen door het virus.

Wat ook mooi is is de ontvangst van de laatste lopert, eigenlijk (en daar hoopte ik stiekem op bij het zien van de beelden ) hadden ze de twee kanjers van dit jaar tegelijk de finisch over moeten lopen.

Wat ik wel weet is dat ik diep respect heb voor iedere loper, al doe je er 2 uur over of 6 uur, al doe je het voor jezelf of voor kanker patiënten en ook op zaterdag de zogenaamde kids runs zijn een goed voorbeeld om kinderen te stimuleren hard te gaan lopen.

al die trainingen en duurlopen , afzien in de kou … en hem dan halen daar doe je het als loper voor !

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Frenz64 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:43:
[...]

Vertel?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
zie mijn post hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20
@racoon Loop je ook blaren als je een afstand geheel op 9+ km/u loopt? Ik denk dat @Frenz64 bedoelt dat even ineens 6 uur hardlopen (en wellicht stukken wandelen) op zich al een enorme belasting is voor je voeten, dus dat het niet heel gek is dat je dan blaren krijgt. Je zet op lager tempo (jouw tempo was 7km/u) véél meer stappen dan iemand die er 4 uur over doet. Krijg je ook blaren na bijv 16km in 2 uur, dan heb je misschien niet de meedt geschikte schoenen. Of gewoon pech, sommige mensen krijjgen nagenoeg nooit blaren, anderen bij elk paar nieuwe schoenen.

PS: Ik merk ooknndat veel sportschoenen steeds lichter worden en daarmee de binnenkant ook steeds minimaler uitgevoerd, is die bij jou nog wel helemaal heel of zijn er al gaten bij bijv hiel waar je voet tegen delen komt die daar niet voor bedoeld zijn.

Hoe dan ook, zelf geen antwoord op je vraag over de 5d analyse. Maar dingen analyseren kan nooit kwaad, anders dan dat het geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Webgnome schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:09:
Gaat er iemand van hier nog naar het runcafe morgen in Arnhem? https://www.arnhem.run/agenda/
Normaal wel maar ik heb een Boulder-afspraak staan.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

@MrAcid of je wacht een paar weken en loop je de HM in Leiden samen met @kenneth :P Het parcours is gecertificeerd en het lijkt mij leuker i.p.v. rondjes om de kerk te lopen. Daarnaast zijn de toeschouwers in Leiden al een +1, vorig jaar heb ik daar in de snikhitte een 10KM gelopen en ik vond het één van de leukere loopjes qua ambiance, het was gezellig druk en niet al te massaal zoals een random event in Rotterdam/Amsterdam e.d.

[ Voor 31% gewijzigd door vhal op 10-04-2019 09:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
@Valorian heeft prachtig verwoord wat ik idd suggereerde. Ik heb nooit blaren eigenlijk, maar na mijn marathon waren m'n voeten een bloedbad, inclusief blauwe nagel (en ik deed er 'maar' 4:25 uur over).

Mss ook iets meer vertellen onder welke condities je last krijgt van die blaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:05:
@MrAcid of je wacht een paar weken en loop je de HM in Leiden samen met @kenneth :P Het parcours is gecertificeerd en het lijkt mij leuker i.p.v. rondjes om de kerk te lopen. Daarnaast zijn de toeschouwers in Leiden al een +1, vorig jaar heb ik daar in de snikhitte een 10KM gelopen en ik vond het één van de leukere loopjes qua ambiance, het was gezellig druk en niet al te massaal zoals een random event in Rotterdam/Amsterdam e.d.
Komt een vakantie aan - dus dan lever ik weer wat conditie in terwijl ik me nu super sterk voel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:26:
[...]

@Valorian heeft prachtig verwoord wat ik idd suggereerde. Ik heb nooit blaren eigenlijk, maar na mijn marathon waren m'n voeten een bloedbad, inclusief blauwe nagel (en ik deed er 'maar' 4:25 uur over).

Mss ook iets meer vertellen onder welke condities je last krijgt van die blaren.
Behalve slecht zittende schoenen zijn de enige keren dat ik irritatieplekken heb opgelopen de lange duurlopen geweest (2-2,5u) afgelopen zomer, want:
- langdurig > meer tijd om je voeten op te laten zwellen
- zweet > natte sokken > huid verweekt

Als ik dat x2 had gedaan waren dat vast ook blaren geworden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hoe langer (duur) hoe meer kans op narigheid, door vocht en zwelling inderdaad. Ik sta op het punt om 3 teennagels te verliezen na die 80km van begin maart... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:05:
En ik loop ook de halve in Leiden :D maar wel een heel stuk langzamer haha
Mijn geboortestad O+ Eerste keer de halve daar - tijd niet Leiden maar de Marikenloop gedaan want altijd zelfde weekend.
De halve gaat wel flink door het buitengebied dus ik weet niet hoe het daar zit met toeschouwers, maar de eerste en laatste km's die gedeeld zijn met de 10k is inderdaad wel behoorlijk bevolkt.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:52
MrAcid schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:44:
Heeft iemand informatie (of kan die vinden) over de juistheid van de afstand bij de Vlinderloop in Houten (halve marathon, dus 21,1km)? [...]
Destijds werd je met de hand afgeklokt, wat op zich prima was gezien het vrij lage aantal deelnemers. Na afloop lever je het startnummer en speldjes weer in. Geen idee hoe het nu is overigens. Die HM afstand die jij linkte heb ik wellicht handmatig iets omlaag gebracht naar 21,1km MrAcid. Later een keertje meegedaan met een trainingsrondje - die afstand heb ik zeker weten niet aangepast op Garmin Connect.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

MrAcid schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:44:
Hoe langer (duur) hoe meer kans op narigheid, door vocht en zwelling inderdaad. Ik sta op het punt om 3 teennagels te verliezen na die 80km van begin maart... :X
Naast dat teennagelsknippen 1 dag voor de loop in mijn vaste voorbereidingsroutine zit voor alles vanaf 20km is er een reden dat ik Topo, Altra e.d. draag: geen afgeknelde voeten en tenen. Mijn Altra's Escalante Racers waren afgelopen zondag echt fantastisch, nauwelijks last van m'n voeten achteraf.

In het kader van: overmoedig worden nadat de spierpijn weer begint te zakken: zijn er nog meer mensen die hun oog hebben laten vallen op de Midzomermarathon, 29 juni in Apeldoorn? :*)

Daarnaast is het volgende week dinsdagavond weer ZAClopen in Utrecht (ZomerAvondCup). Vorig jaar m'n PR op de 10 gelopen, kijken of ik er nu weer onder kan komen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:36
Poekie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:54:
[...]

En ik loop ook de halve in Leiden :D maar wel een heel stuk langzamer haha
Mijn geboortestad O+ Eerste keer de halve daar - tijd niet Leiden maar de Marikenloop gedaan want altijd zelfde weekend.
De halve gaat wel flink door het buitengebied dus ik weet niet hoe het daar zit met toeschouwers, maar de eerste en laatste km's die gedeeld zijn met de 10k is inderdaad wel behoorlijk bevolkt.
Hier ook HM leiden dit jaar! Buitengebied wat minder toeschouwers maar in de dorpskernen waar je loopt weer wel en in Leiden zelf is het ontzettend druk met toeschouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:05:
[...]

Naast dat teennagelsknippen 1 dag voor de loop in mijn vaste voorbereidingsroutine zit voor alles vanaf 20km is er een reden dat ik Topo, Altra e.d. draag: geen afgeknelde voeten en tenen. Mijn Altra's Escalante Racers waren afgelopen zondag echt fantastisch, nauwelijks last van m'n voeten achteraf.

In het kader van: overmoedig worden nadat de spierpijn weer begint te zakken: zijn er nog meer mensen die hun oog hebben laten vallen op de Midzomermarathon, 29 juni in Apeldoorn? :*)

Daarnaast is het volgende week dinsdagavond weer ZAClopen in Utrecht (ZomerAvondCup). Vorig jaar m'n PR op de 10 gelopen, kijken of ik er nu weer onder kan komen.
Durf je volgende week alweer voluit op de 10? Of nog even relatief rustig aan en bij zac 2 of 3 knallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Valorian schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:23:
@racoon Loop je ook blaren als je een afstand geheel op 9+ km/u loopt? Ik denk dat @Frenz64 bedoelt dat even ineens 6 uur hardlopen (en wellicht stukken wandelen) op zich al een enorme belasting is voor je voeten, dus dat het niet heel gek is dat je dan blaren krijgt. Je zet op lager tempo (jouw tempo was 7km/u) véél meer stappen dan iemand die er 4 uur over doet. Krijg je ook blaren na bijv 16km in 2 uur, dan heb je misschien niet de meedt geschikte schoenen. Of gewoon pech, sommige mensen krijjgen nagenoeg nooit blaren, anderen bij elk paar nieuwe schoenen.

PS: Ik merk ooknndat veel sportschoenen steeds lichter worden en daarmee de binnenkant ook steeds minimaler uitgevoerd, is die bij jou nog wel helemaal heel of zijn er al gaten bij bijv hiel waar je voet tegen delen komt die daar niet voor bedoeld zijn.

Hoe dan ook, zelf geen antwoord op je vraag over de 5d analyse. Maar dingen analyseren kan nooit kwaad, anders dan dat het geld kost.
Bij 10 km per uur krijg ik ook blaren, afgelopen zondag begon het al binnen de 10 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Valorian schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:37:
[...]

Durf je volgende week alweer voluit op de 10? Of nog even relatief rustig aan en bij zac 2 of 3 knallen?
Durven altijd, want ook aan m'n knie waar ik een tijdje last van had heb ik geen terugslag gehad,of de echte frisheid dan alweer in de benen zit is altijd de vraag. Vorig jaar had ik hetzelfde scenario en ging het best goed, met een pr tot gevolg. Punt is dat het uit moet komen met mijn werk en toevallig is dat as dinsdag zo.

@racoon maar met zo snel blaren moet er toch iets zijn met pasvorm, schuiven in je schoen of sokken wat niet optimaal is? Ik ben er zelf gelukkig niet heel gevoelig voor, maar het lijkt me redelijk irritant.

[ Voor 16% gewijzigd door Rudedadude op 10-04-2019 18:54 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, ingeschreven voor de Damloop (waarom toch elke keer? :+), dat ging dit jaar erg snel!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 20:16
racoon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:00:
Iemand ervaring met een 5d loopanalyse bij tei run Hilversum, ik ga er zaterdag heen om te laten onderzoeken waarom ik steeds blaren loop.
Ja, ik. Vorig jaar heb ik daar een paar Newton Fate II gekocht.
Simpel gezegd loop je er op een speciaal geprepareerde loopband. Voor, achter enzovoorts staan camera's opgesteld die je filmen terwijl je loopt. De programmatuur van het systeem herkent zelfstandig wat je hoofd, armen, benen en voeten zijn. Net zoiets als Hawkeye of doelllijntechnologie. Je hoeft er dus geen speciale kleding voor aan en krijgt geen dingen opgeplakt of zo.

Het systeem heet MotionMetrix. Als je het Internet afzoekt op afbeeldingen van MotionMetrix, dan krijg je genoeg voorbeelden van de statistieken die het oplevert.

[ Voor 59% gewijzigd door nogeeninlog op 10-04-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
MrAcid schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:44:
Heeft iemand informatie (of kan die vinden) over de juistheid van de afstand bij de Vlinderloop in Houten (halve marathon, dus 21,1km)?
• @nogeeninlog heeft 'm 2x gelopen, maar kan geen Strava/GPS track vinden
• Uit 2011 een bericht van @chris die er de 5,2km gelopen had (en exact op 5,2km uitkwam op zijn Garmin)
[/list]
Ik heb ze even voor je opgezocht:

2016 (310xt met footpod):
https://connect.garmin.com/modern/activity/1444305555
2018 (935 GPS):
https://connect.garmin.com/modern/activity/3085908047

Van 2016 herinner ik me nog dat ik na het overschrijden van de eindstreep nog zo'n 50-100 meter heb doorgelopen omdat ik per se 21,1 km gelopen wilde hebben voor mijn eerste HM.
De Vlinderloop bestaat inderdaad uit twee verschillende ronden, maar ze komen zeker 90% met elkaar overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
kenneth schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:07:
Zo, ingeschreven voor de Damloop (waarom toch elke keer? :+), dat ging dit jaar erg snel!
Ik ook net.

[ Voor 10% gewijzigd door Tigertje op 10-04-2019 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
@racoon : misschien heb ik het gemist, maar waar op je voeten krijg je steeds blaren? De locatie kan misschien iets meer zeggen over de oorzaak.

Ik zou op zich spontaan denken aan pasvorm dan wel sokken in combinatie met vocht. Ren jij met één paar schoenen, of varieer jij tussen schoenen (en zijn dat verschillende merken/types/etc?

Vooral geen idee wat die 5d scan kost, maar veel geld zou het toch niet mogen zijn, lijkt me. Ik weet dat je hier in België als je je schoenen bij RS lab koopt, je gewoon naar de winkel kan en dan helpen ze je een oplossing zoeken. Al eens gevraagd in de winkel waar jij je schoenen hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:05:
[...]

Teennagels knippen moet ook onderdeel van mijn routine worden, bij de Venloop vorige week (HM) had ik gewoon een bebloede teen, best wel heftig aangezien het bloed gewoon door t bovenwerk van de schoen naar buiten is gekomen. Reden; teennagel was te lang, die heeft schijnbaar te hard tegen m'n andere teen gedrukt,. Gevolg, bloed. Geen pijn overigens, dus was wel enigszins verbaasd toen ik m'n sokken uittrok en naar de puinhoop keek :P. Had het wel aan mijn schoen kunnen zien, maar dacht dat het sportgel was, aangezien dat onderweg ook niet helemaal soepel verliep :P.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24
kenneth schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:54:
[...]
Voor die tweede training zou ik 7k @ hm-tempo veel te zwaar vinden. 5x 1k @ hm-tempo met 2'-3' pauze geeft je hetzelfde goede gevoel zonder al te vermoeid te raken. Met in- en uitlopen is dat 10km.

Dan nog op vrijdag of zaterdag* 20'-30' rustig met wat korte stukken (ik doe zelf meestal 3-5x 200m net iets sneller dan wedstrijdtempo, in jouw geval misschien 3x 200m @ 4'/km?). Als je fit genoeg bent voor een halve in 1h30 ben je ook fit genoeg voor zo'n loslooprondje. Wees dus vooral niet bang dat je zondag niet uitgerust bent.
Bedankt voor het advies :) Heb vanavond 5x1000/500 gedaan en dat ging ontspannen maar wel wat te snel (4'01 ipv 4'10). Ik ga die workout erin houden, want een stuk minder slopend dan mijn reguliere intervallen (10x800/200 of 10x400/100). Vrijdag of zaterdag nog zo'n kort rondje en dan zien we het zondag wel.

@MrAcid Wellicht wat te ver naar het oosten. Maar het parcours in Enschede is gecertificeerd, daar kun je komende zondag een record vestigen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

nokie schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:48:
@racoon : misschien heb ik het gemist, maar waar op je voeten krijg je steeds blaren? De locatie kan misschien iets meer zeggen over de oorzaak.

Ik zou op zich spontaan denken aan pasvorm dan wel sokken in combinatie met vocht. Ren jij met één paar schoenen, of varieer jij tussen schoenen (en zijn dat verschillende merken/types/etc?

Vooral geen idee wat die 5d scan kost, maar veel geld zou het toch niet mogen zijn, lijkt me. Ik weet dat je hier in België als je je schoenen bij RS lab koopt, je gewoon naar de winkel kan en dan helpen ze je een oplossing zoeken. Al eens gevraagd in de winkel waar jij je schoenen hebt gekocht?
op deze plek Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/duq3aw6q1a.png

Ik loop met 1 paar schoenen en steeds dezelfdecompressie koussen, zo'n scan kost per 30 minuten €25,-

[ Voor 6% gewijzigd door racoon op 11-04-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

racoon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:45:
[...]

op deze plek [Afbeelding]

Ik loop met 1 paar schoenen en steeds dezelfdecompressie koussen, zo'n scan kost per 30 minuten €25,-
Andere sokken geprobeerd? Ik heb ook compressiesokken van Hertzog (lage en hoge), maar vind die veel te strak zitten rondom mijn tenen. Kan me voorstellen dat dat makkelijker schuurt dan een wat losser zittende sok.
Onderschat de noodzaak van goede sokken niet ;).
Schoenen afwisselen lijkt me ook een goed idee.

Heb me inmiddels opgegeven voor de 10 van Noordwijk en de Damloop. Beide lopen waren erg leuk vorig jaar :). (alhoewel de 10 van Noordwijk voelde het alsof het de laatste 10km van de Marathon was, achteraf bleek ik een voedselvergiftiging te hebben - nog de hele week goed ziek geweest).
Halve Marathon Leiden is ook wel leuk en in de buurt, maar die komt wellicht nog te vroeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2019 08:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Sport_Life Ik heb ook de lage herzogs. Zitten bij mij erg strak maar persoonlijk vindnik dat juist prettig. Bij Lossere sokken kunnen en stukjes ‘dubbel’ gaan en daar een drukpunt veroorzaken zo mijn leken-redenatie ;) .. Hoe is bij jou trouwens de pasvorm? Ik heb maat 42 maar de 42-44 zijn veel te groot, dus nu 39-41 .. en dan nog zitten die “beschermrondjes” helemaal niet op mijn enkels maar erboven. Maar misschien heb ik atypische voeten.. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59

Tazzios

..

@racoon Ik ben benieuwd.
Ik loop zelf op die plek geen blaar op maar wel een eelt randje rechts meer dan links.
Kwa techniek dacht ik zelf aan te veel druk op deze plek door:
- voeten te wijd plaatsen i.p.v. recht
- naar binnen zakken.

Wel het een en ander geprobeerd maar nooit echt weg kunnen krijgen. Gezien mijn techniek en tempo maak ik mij er niet meer zo druk over maar indien het beter kan is dat natuurlijk altijd het streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@racoon @Tazzios Ik had eerder ook altijd HEEEEL erg dik eelt op die plek, sinds ik inleg steunzolen heb, is 't eelt daar bijna verdwenen. Ik heb, zeggen zowel de huisarts als orthopeed, redelijk doorgezakte voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Arie- schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:38:
@racoon @Tazzios Ik had eerder ook altijd HEEEEL erg dik eelt op die plek, sinds ik inleg steunzolen heb, is 't eelt daar bijna verdwenen. Ik heb, zeggen zowel de huisarts als orthopeed, redelijk doorgezakte voeten.
Ik loop al met aangepaste zooltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 15:55
@racoon Heb je al eens geprobeerd om bij het strikken je schoen onderaan wat minder strak te trekken? Ik had vroeger ook vaak blaren op die plek. Verschillende soorten sokken geprobeerd en met X-Socks Sky Run had ik er het minste last van, maar het was niet helemaal weg.

Totdat de fysiotherapeut bij onze atletiekvereniging met de tip kwam om de schoenen onderaan iets minder strak te spannen. En toen was het ineens over. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:52
Laten we racoon eerst gewoon even die test doen. ProRun/TriPro staat binnen triatlon nederland enrom goed bekend qua fietsmetingen en de triatleten die ik spreek die de loop analyse gedaan hebben zijn ook zeer positief. Goede kans dat Jeroen (eigenaar TriPro) een hoop inzicht en tips gaat meegeven waarmee de klachten enorm afnemen/worden opgelost.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Wat nou TriPro, dat lossen wij toch gewoon op hier, als een collectieve Jomanda 8)

On a more serious note, het is iig op 1 plek, dus lijkt het me aannemelijk dat er wat aan de wrijving op die plek te doen is (ik kreeg meer het idee dat je spontaan last had gekregen van blaren).

Zijn het standaard inlegzolen of specifiek voor je voeten gemaakte, @racoon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:07:
Ah bedankt voor de reminder. Heb mij ook ingeschreven, voor het eerst sinds 2009. Dat was mijn eerste 10+ wedstrijd (1:30 uur) en daarna nooit meer een 10 mijl gelopen. Dus nu exact een decennium later een mooie gelegenheid om te kijken of er zo’n 20 minuten van de PR af kan ;)

Meestal last minute nog veel gratis startbewijzem in mijn omgeving van geblesseerden, mensen via bedrijven die nummers over hebben, etc. Maar met oog op drukte en echt even willen knallen heb ik toch zelf maar een ticket gekocht, met wedstrijdlicentie dus hopelijk dan in een vak ergens voorin 🎉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gisteren naar gevallen door een boomwortel (op een pad waar ik elke dag fiets en minstens een keer per week loop...) en nu twee blauwe knieën, een schaafwond op m'n rechterpalm en een zwaar gekneusde (maar gelukkig niet gebroken) metacarpaal van m'n pink links, met een mooie snee die twee hechtingen heeft. (gory foto zie strava :P )

Misschien ga ik zondag geen toptijd lopen bij de 5km haha. Mocht wel gewoon hardlopen van de dokter.

[ Voor 9% gewijzigd door Poekie op 11-04-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:31:
@Sport_Life Ik heb ook de lage herzogs. Zitten bij mij erg strak maar persoonlijk vindnik dat juist prettig. Bij Lossere sokken kunnen en stukjes ‘dubbel’ gaan en daar een drukpunt veroorzaken zo mijn leken-redenatie ;) .. Hoe is bij jou trouwens de pasvorm? Ik heb maat 42 maar de 42-44 zijn veel te groot, dus nu 39-41 .. en dan nog zitten die “beschermrondjes” helemaal niet op mijn enkels maar erboven. Maar misschien heb ik atypische voeten.. 😬
Ik draag strakke sokken en schoenen bij relatief korte afstanden (tot 15km wedstrijden), en een maat groter schoenen en dikkere sokken voor langere afstanden. Heb gemerkt dat de demping van een sok ook helpt tegen allerlei blessures. Maar voor snelheid (pace 4:00 of sneller) wil ik alles zo strak mogelijk hebben, zal een erfenis zijn van schaatsen en sportklimmen ;).

Ik heb ook maat 39-41 en die zitten prima, schoenmaat is 41. Beschermrandjes zitten bij mij goed.

Heb nu trouwens een blaar aan de voorkant van mijn teen :(. Tijdens de marathon butste deze blijkbaar continu tegen de voorkant van mn schoen aan. Icm de natte sponsjes bij de waterposten is dat gaan wrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Auw @Poekie. Gewoon auw.

@Sport_Life ik draag het liefst sokken waar ik zo min mogelijk van merk, behalve dan dat ze een tussenlaag zijn voor wrijvingsprobleempjes :Y

[ Voor 70% gewijzigd door Pathogen op 11-04-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
Zijn er hier nog mensen die ook medoen aan de cascade run? Mijn allereerste run ooit, ingeschreven voor de 10 mijl, als voorbereiding voor de halve marathon die een maand later gepland staat.

En weer een maand later hopelijk een trail run van ongeveer 30 km (puur voor de fun zonder me op een tijd te richten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
JMaster schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:29:
Zijn er hier nog mensen die ook medoen aan de cascade run? Mijn allereerste run ooit, ingeschreven voor de 10 mijl, als voorbereiding voor de halve marathon die een maand later gepland staat.

En weer een maand later hopelijk een trail run van ongeveer 30 km (puur voor de fun zonder me op een tijd te richten).
Present! Ik loop dan wel de 5 mijl, maar het is mijn vierde keer uit m'n hoofd.

Mooie wedstrijd om als eerste wedstrijd uit te kiezen. Veel publiek, volledig omheind parcours, veel muziek onderweg. Al zul je met de 10 mijl wel wat minder daarvan meekrijgen omdat je volgens mij een grote lus maakt door het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Frenz64 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:25:
Wat nou TriPro, dat lossen wij toch gewoon op hier, als een collectieve Jomanda 8)

On a more serious note, het is iig op 1 plek, dus lijkt het me aannemelijk dat er wat aan de wrijving op die plek te doen is (ik kreeg meer het idee dat je spontaan last had gekregen van blaren).

Zijn het standaard inlegzolen of specifiek voor je voeten gemaakte, @racoon ?
Specifiek op maat gemaakt, niet speciaal voor mijn schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 09:55

ye-roon

knaak

Ik heb maandag voor het eerst 28min achter elkaar gelopen en dat mag ik van m'n appje nog 2 keer doen en dan is het de "laatste" week 3 keer 30min lopen. Gezien hoe ik uit de eerste 28 minuten kwam is dat stapje naar de 30 wel makkelijk te doen denk ik. Ik zit alleen te kijken hoe verder. In eerste instantie dacht ik me vooral te focussen op sneller worden in die 30min, maar ik wil eigenlijk ook naar de 10k, of misschien wel verder (dam tot dam). De 5k to 10k van zelfde makers(active) doet me eerst 20min en dan weer intervallen, maar waar ik dan voor paar minuten hoger tempo zou lopen en dan weer normaal tempo, dan weer harder etc. met aan het einde van de week een steeds langer stuk lopen tot je in week 8 op 60min zit geloof ik. Punt is dat ik niet echt weet wat dat harder lopen in houd en dus ook niet of het verstandig is om zo'n ritme aan te houden. Weet iemand resources(youtube, apps, website etc) waar ik zou kunnen checken om me hierop voor te bereiden?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
@ye-roon Hier spreekt een onervaren hardloper.

Ik heb ondervonden dat mijn basissnelheid vanzelf omhoog gegaan is naarmate ik mijn hardlooprondes geleidelijk heb verhoogd, en niet de snelheid. Ik kom nu op een punt dat 20 km wel lekker loopt, maar dat ik zou willen dat het wat sneller gaat. Mijns insziens gaat nu juist de uitdaging zijn om regelmatig intervallen te gaan doen en 1 keer per week een lange langzame duurloop.

Volgens mij kan iedereen heel hard lopen, echter is het op die afstanden meer van belang wie die snelheid kan vasthouden.

Maar dat is mijn bescheiden mening, en er zijn hier op het forum veel meer hardlopers die je kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ye-roon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:55:
Ik heb maandag voor het eerst 28min achter elkaar gelopen en dat mag ik van m'n appje nog 2 keer doen en dan is het de "laatste" week 3 keer 30min lopen. Gezien hoe ik uit de eerste 28 minuten kwam is dat stapje naar de 30 wel makkelijk te doen denk ik. Ik zit alleen te kijken hoe verder. In eerste instantie dacht ik me vooral te focussen op sneller worden in die 30min, maar ik wil eigenlijk ook naar de 10k, of misschien wel verder (dam tot dam). De 5k to 10k van zelfde makers(active) doet me eerst 20min en dan weer intervallen, maar waar ik dan voor paar minuten hoger tempo zou lopen en dan weer normaal tempo, dan weer harder etc. met aan het einde van de week een steeds langer stuk lopen tot je in week 8 op 60min zit geloof ik. Punt is dat ik niet echt weet wat dat harder lopen in houd en dus ook niet of het verstandig is om zo'n ritme aan te houden. Weet iemand resources(youtube, apps, website etc) waar ik zou kunnen checken om me hierop voor te bereiden?
Als je bedoelt dat je niet weet wat je tempo zou moeten zijn dan kun je daar eigenlijk 2 kanten mee op. Als je een hartslagmeter hebt dan kun je een schatting maken van je hartslagzones en daar je tempo's op aanpassen. Normaal lopen is dan bijvoorbeeld zone 2/3, hard lopen doe je in zone 4/5.
Heb je geen hartslagmeter, of heb je gewoon een voorkeur voor het lopen van vaste tempo's, dan kun je online wel training pace calculators vinden. Bijvoorbeeld op https://www.mcmillanrunning.com/ kun je trainingstempos bepalen die (volgens McMillan) passen bij je huidige fitheid en doelen. Aardig aan die site vind ik wel dat er bij de tempo's ook een aantal filmpjes gelinkt staam waarin hij wat uitlegt over het hoe en waarom hij ze adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

T-MOB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:49:
[...]

Als je bedoelt dat je niet weet wat je tempo zou moeten zijn dan kun je daar eigenlijk 2 kanten mee op. Als je een hartslagmeter hebt dan kun je een schatting maken van je hartslagzones en daar je tempo's op aanpassen. Normaal lopen is dan bijvoorbeeld zone 2/3, hard lopen doe je in zone 4/5.
Heb je geen hartslagmeter, of heb je gewoon een voorkeur voor het lopen van vaste tempo's, dan kun je online wel training pace calculators vinden. Bijvoorbeeld op https://www.mcmillanrunning.com/ kun je trainingstempos bepalen die (volgens McMillan) passen bij je huidige fitheid en doelen. Aardig aan die site vind ik wel dat er bij de tempo's ook een aantal filmpjes gelinkt staam waarin hij wat uitlegt over het hoe en waarom hij ze adviseert.
Okay top. Ik heb een Garmin Vivoactive, ik weet hoe trefzeker die hartslag meter is, maar even m'n laatste run er bij gepakt en daar zit ik toch wel m'n hele run 28min in zone 5. Van ong 164 tot 182. Dus dat is dan inderdaad wel "hard" lopen.

Ik ga zeker die website ff checken. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
ye-roon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:55:
Als het je smaak is, dan is dit een mooi moment om bij een hardloopgroepje of atletiekclub te gaan. Je kunt daar veel leren over techniek, je kunt intervaltraining doen met ze, en ze kunnen je ook voorzien van een goed schema.

Er is veel geschreven over hardloopschema's, maar tot nu toe springt er voor mij nog geen boek of website uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dus. Waar de blessureplek de afgelopen dagen naast het lopen een "zwakjes" gevoel had (geen pijn, maar duidelijk dat er iets nog niet in orde is) heb ik net gewoon klachtenvrij kunnen lopen. Er was een klein zeurmomentje, maar dat kwam door mijn overijverigheid om iets teveel te proberen met mijn pas.

"Maar Pathogen, ga je nu wéér zitten experimenteren met je techniek?" Ja en nee. Wat ik graag wilde testen is wat iemand hier een tijdje geleden aangaf, namelijk het actief lichtjes naar achter trekken van je voet vlak voor je landing. Wat minder neerplanten en wat meer meebewegen dus.
- Ja, ik merk het verschil en zie het voordeel.
- Nee, ik ga dat absoluut niet elke keer en/of de hele training lang volhouden.
Ik denk momenteel vooral aan het toepassen tijdens intervaltrainingen (wanneer die weer eens op de agenda komen).

Ik begin in ieder geval wel weer het licht aan het einde van de blessuretunnel te zien :Y nu nog een kwestie van mezelf in toom houden qua opbouw. Komende week mag ik iig een klein lusje verder van mezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
@ye-roon Als je gedurende je hele run in zone 4/5 gelopen hebt zou ik aanraden om je afstand uit te bouwen richting 10-15km waarbij je dan trager loopt dan nu. Het lijkt er op dan je nog maar pas begint met hardlopen (ik kan verkeerd zijn), dus gewoon door structureel langer en trager te lopen wordt je automatisch sneller.

Ik loop zelf ook nog maar anderhalf jaar (in een ver verleden wel veel en intensief gesport), maar ik sinds ik 15-20km tijdens mijn lange duurlopen doe is mijn hartslag met 10 hartslagen gedaald en mijn tempo met 30-45 seconden/km gestegen. Vrij spectaculair vind ik en dat gewoon door langere duurlopen (LSD) te doen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
ye-roon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:13:
[...]
l m'n hele run 28min in zone 5. Van ong 164 tot 182. Dus dat is dan inderdaad wel "hard" lopen.
Dan zou ik voorlopig niet aan snelheid werken, als ik jou was. Hoe dan ook zou ik aanraden om eerst je duurvermogen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

Pinguu schreef op donderdag 11 april 2019 @ 17:17:
@ye-roon Als je gedurende je hele run in zone 4/5 gelopen hebt zou ik aanraden om je afstand uit te bouwen richting 10-15km waarbij je dan trager loopt dan nu. Het lijkt er op dan je nog maar pas begint met hardlopen (ik kan verkeerd zijn), dus gewoon door structureel langer en trager te lopen wordt je automatisch sneller.

Ik loop zelf ook nog maar anderhalf jaar (in een ver verleden wel veel en intensief gesport), maar ik sinds ik 15-20km tijdens mijn lange duurlopen doe is mijn hartslag met 10 hartslagen gedaald en mijn tempo met 30-45 seconden/km gestegen. Vrij spectaculair vind ik en dat gewoon door langere duurlopen (LSD) te doen... :)
Ik ben bezig met van de bank naar 5k gaan :) week 8, dag 2 net gedaan en niet eens echt geprobeerd harder te lopen, maar toch 100m meer dan maandag. Best wel beetje gaar nu. Gezien ik morgen toch naar huisarts ga vanwege druk in m'n oor die weg valt, zal ik gelijk is vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Mijn horloge Garmin fr 35 , deze kan alleen maar de actuele hartslag weergeven, Is het niet fijner om met de ronde hartslag te kunnen lopen ?

Daarnaast vroeg ik me af of het niet accurater is om met een borstband te lopen ipv de optische hr van het horloge?

Ik probeer voor mijzelf aan afweging te maken om wellicht over te stappen op een horloge die ronde hartslag kan weergeven want mijn hr piekt vaak kort waardoor ik continu corrigeer om niet te hoog te komen.

Alvast bedankt voor de tips. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:35
Niet te vaak op je horloge kijken helpt ook :)

Volgens een recent artikel van dcrainmaker is optische meting best wel ok tegenwoordig. Probleem zat/zit vooral in de algoritmes die soms teveel afvlakken waardoor het bij intervallen wel eens misgaat. Maar dan nog kan je je afvragen hoe belangrijk dat is.

Een borstband hoeft dus niet. Ronde HR lijkt me persoonlijk ook niet echt interessant, en zou die nauwkeurigheid ook helemaal te niet doen, lijkt me dan.

Ik ren altijd met mijn borstband (als ik hem niet vergeet), maar dat is omwille van mijn data fetisj achteraf (doet ook running dynamics). Tijdens het rennen zie ik eigenlijk geen verschil (heb een FR935).

[ Voor 0% gewijzigd door nokie op 12-04-2019 06:28 . Reden: Autospellingcorrectie gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
NoReseth schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:06:
Mijn horloge Garmin fr 35 , deze kan alleen maar de actuele hartslag weergeven, Is het niet fijner om met de ronde hartslag te kunnen lopen ?

Daarnaast vroeg ik me af of het niet accurater is om met een borstband te lopen ipv de optische hr van het horloge?

Ik probeer voor mijzelf aan afweging te maken om wellicht over te stappen op een horloge die ronde hartslag kan weergeven want mijn hr piekt vaak kort waardoor ik continu corrigeer om niet te hoog te komen.

“Ronde hartslag” is volgens mij geen gebruikelijke feature. Wat je moet doen is zorgen dat je leert om tempo-vast te worden. Als dat je lukt zal je hartslag ook nauwelijks meer pieken en dalen gevem.

Door zoals hier al gezegd wordt iets minder te focussen op horloge en vooral op gevoel te lopen ontwikkel je in eerste instantie vanzelf een tempo wat voir jou comfortabel is. Heb je die steady te pakken dan kan je gaan experimenteren met hogere of lagere tempos. Hartslagmeting kan daarbij nuttige ondersteuning zijn, net zoals gps of een footpod dat is. Verder is een borstband accurater maar zal je daar als leek vooral voordeel van hebben bij relatief korte intervallen.

PS: erg blij met mijn eigen progressie zichtbaar aan hartslag: 3 jaar ouder geworden maar marathonhartslag lag gemiddeld 7 slagen láger, terwijl mijn tempo nu 30 sec/km sneller was 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
NoReseth schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:06:

Ik heb ronde hartslag nog nooit gebruikt. Wat wel handiger is om b.v. de gemiddelde hartslag van de laatste 5-10 seconden te gebruiken. Dat vlakt korte piekjes wat af.

Wat betreft de borstband... als je een nauwkeurige hartslagmeting wilt hebben bij b.v. een intervaltraining, dan zou je het kunnen overwegen, maar persoonlijk vind ik de OHR van de recente horloges meer dan nauwkeurig genoeg.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
nokie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:44:

Volgens een recent artikel van dcrainmaker is optische meting best wel ok tegenwoordig. Probleem zat/zit vooral in de algoritmes die soms teveel afvlakken waardoor het bij intervallen wel eens misgaat. Maar dan nog kan je je afvragen hoe belangrijk dat is.
Volgens mij heb ik gisteravond precies dat artikel gelezen :)
Valorian schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:01:
[...]

“Ronde hartslag” is volgens mij geen gebruikelijke feature. Wat je moet doen is zorgen dat je leert om tempo-vast te worden. Als dat je lukt zal je hartslag ook nauwelijks meer pieken en dalen gevem.

Door zoals hier al gezegd wordt iets minder te focussen op horloge en vooral op gevoel te lopen ontwikkel je in eerste instantie vanzelf een tempo wat voir jou comfortabel is. Heb je die steady te pakken dan kan je gaan experimenteren met hogere of lagere tempos. Hartslagmeting kan daarbij nuttige ondersteuning zijn, net zoals gps of een footpod dat is. Verder is een borstband accurater maar zal je daar als leek vooral voordeel van hebben bij relatief korte intervallen.

PS: erg blij met mijn eigen progressie zichtbaar aan hartslag: 3 jaar ouder geworden maar marathonhartslag lag gemiddeld 7 slagen láger, terwijl mijn tempo nu 30 sec/km sneller was 🎉
Dat is zeker netjes, en geeft wat mij betreft ook de waarde van het verzamelen van alle data. Op die manier kan je alles makkelijk vergelijken.

Ik loop de laatste tijd al wat constanter, maar toch merk ik dat mijn hartslag nog regelmatig pieken geeft. Ik vermoed dat het ook gewoon een kwestie van basis uitbouwen is.
Voor nu hou ik het dan ook maar gewoon bij mijn FR35, zodra ik wat verder ben kan ik altijd nog kijken voor een ander horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hè sjips, daar gaat je argument voor een nieuw horloge ;)

Wat ik wel vreemd vind is dat je pieken ervaart bij het lopen van een redelijk constant tempo, dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Frenz64 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:51:
Hè sjips, daar gaat je argument voor een nieuw horloge ;)

Wat ik wel vreemd vind is dat je pieken ervaart bij het lopen van een redelijk constant tempo, dat hoort niet.
Haha , zo erg is het niet hoor.

Zelf denk ik dat het komt doordat ik nog niet zo lang bezig ben en nog flink moet werken aan de basis.
Al vind ik het wel apart dat ik op de ene dag bij een snelheid van ~ 7:30 een hartslag van ~ 145 heb.
En de andere dag bij de zelfde snelheid een hartslag die een stuk hoger ligt.
Terwijl ik dan wél uitgerust ben, en mijn rust hartslag niet hoger is dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 06:05
Ik heb een beetje hulp nodig. Afgelopen twee jaar heb ik keihard getraind om aan de start te staan van de marathon in Berlijn. Dat is gelukt en met een niet onverdienstelijke tijd de finish over. Echter nu moet ik de draad weer op pakken maar ik merk dat , omdat ik geen groot doel heb, dat erg lastig is. Hoe zorgen jullie ervoor dat het leuk blijft ook zonder een dergelijk doel?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Accepteren dat het niet altijd leuk hoeft te zijn. Zorg dat je voldoening haalt uit de regelmaat en de discipline - dan sta je 3-0 voor op het moment dat er wél weer een doel langskomt wat je motiveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Webgnome wat voor mij persoonlijk vaak goed werkt is gewoon weer nieuwe doelen stellen. Dat hoeft dan niet meteen een internationale marathon of uberhaupt een PR te zijn, maar gewoon lekker veel kleine laagdrempelige wedstrijdjes is ook leuk. Al kan ik mij voorstellen dat het in jouw geval lastiger is omdat je met rolstoel (heet dat zo?) niet overal wordt toegelaten.

Verder is mijn enthousiasme voor hardlopen enorm toegenomen toen ik bij een lokale AV ging lopen. Zorgt ook voor makkelijker medestanders vinden voor al die wedstrijdjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Webgnome schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:54:
Ik heb een beetje hulp nodig. Afgelopen twee jaar heb ik keihard getraind om aan de start te staan van de marathon in Berlijn. Dat is gelukt en met een niet onverdienstelijke tijd de finish over. Echter nu moet ik de draad weer op pakken maar ik merk dat , omdat ik geen groot doel heb, dat erg lastig is. Hoe zorgen jullie ervoor dat het leuk blijft ook zonder een dergelijk doel?
Doel hoger zetten.
Mijn doel is inmiddels wel bekend hier :+ maar 't motiveert mij wel om de komende maanden veel te trainen :). Heb nu al zin in de lange duurlopen die volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Maak van discipline een doel, m.a.w. x keer trainen in de week kan een doel zijn, minimaal x kilometer trainen kan een doel zijn (die twee helpen mij goed, want ik ben niet zo van de wedstrijden).

Daarnaast helpt het mij (bij een wankele motivatie om te gaan) vooraf altijd te visualiseren hoe prettig ik me voel ná een training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Poekie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:08:
Gisteren naar gevallen door een boomwortel (op een pad waar ik elke dag fiets en minstens een keer per week loop...) en nu twee blauwe knieën, een schaafwond op m'n rechterpalm en een zwaar gekneusde (maar gelukkig niet gebroken) metacarpaal van m'n pink links, met een mooie snee die twee hechtingen heeft. (gory foto zie strava :P )

Misschien ga ik zondag geen toptijd lopen bij de 5km haha. Mocht wel gewoon hardlopen van de dokter.
Auw... Beterschap! Waar loop je zondag?

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Omdat ik van veel kanten veel vragen krijg over hoe het gaat en ik daar simpelweg niet een kort antwoord op kan geven, doe ik hier een keer mijn verhaal. Excuus voor de lengte, dat terwijl het eigenlijk al de managementsamenvatting is.

Mijn gehele blessureverleden van het afgelopen anderhalf jaar (heup, lies, bovenbeen, knie, etc.) lijkt terug te leiden naar één gebeurtenis dat waarschijnlijk ook het einde van mijn carrière is geweest/kan gaan worden. Vorig jaar januari ben ik geschept door een auto en daarbij zijn mijn onderste ruggenwervels verdraaid, is mijn bekken scheef komen te staan en zijn waarschijnlijk de banden van mijn schaambeen opgerekt. Als dit laatste het geval is, is dit volgens een bron (ik noem specifiek geen namen in dit verhaal) een carrièrebeëindigende blessure.
Kan ik ermee door sporten? Ja. Kan ik er niveau mee halen wat ik wil en in principe in mij zit? Nee.
Is het nu het einde van mijn carrière? Nog niet, het moet nog bevestigd worden of het inderdaad einde verhaal is. Omdat het pas recent ontdekt is, is er vrij lang mee doorgelopen en opnieuw opgebouwd. Mijn hele bewegingsapparaat is dus ingesteld op een "verkeerde stand". Dit is in januari en afgelopen woensdag weer gecorrigeerd, maar heeft (nog) niet tot het gewenste effect geleid. Een juiste stand zal opnieuw aangeleerd moeten worden. Waar enige hoop uit gehaald wordt, is dat de periode van januari februari geheel pijn- en irritatievrij is geweest. Dus er is een staat waarin er probleemloos gelopen kon worden.
Is dat een staat die permanent kan blijven? Dat hangt af van of de banden nog in een staat zijn dat ze goed functioneren, dus niet opgerekt zijn. Volgens de medici is dit helaas een systeem wat niet of nauwelijks opgevangen kan worden door spieren, omdat deze en simpelweg niet overheen lopen. Dus schade hieraan is einde verhaal voor sport op hoog niveau, maar als dat een staat is waarmee ik op 80% van mijn potentieel kan blijven rennen, dan zal ik 100% geven om alles uit die 80% te halen.
Ga ik hier weer een lang traject in van opbouw en herstel? Als blijkt dat het inderdaad om een einde gaat, dan wordt het ook een einde voor de competitieve sport (voor alle topsport, dus ook voor fietsen). Voor mij jammer, maar helaas. Eerlijk, ik zit er niet heel erg mee, toernooiambities zijn meer dromen dan echt doelen. Het heeft geen grote impact op mijn persoonlijke omstandigheden, maar het is meer de teleurstelling van het weten dat er veel en veel meer in mij zit en het feit dat je niet de kans krijgt dat eruit te halen. Ik ben echter zeker niet uniek in deze. Ik denk dat 80-90% van de sporters hun potentieel niet behalen vanwege blessures.

Voor de korte termijn; zien jullie mij voorlopig nog rondjes rennen op de baan? Ja. Er is op dit moment geen reden om niet door te mogen trainen. De pijn die ik voel is een felle zenuwpijn, maar er is geen schade. Er zijn momenten dat ik het los loop en dus volledig pijnvrij kan lopen. Daarnaast voel ik ook niks op tempo (alsof de spierspanning dan net groot genoeg is om de instabiliteit op te vangen). Het is rustig lopen (duur-, in- en uitlopen) en sprint/sprong wat leidt tot problemen. Daarnaast is het vooralsnog geen bevestigde diagnose, maar enkel een reële kans. In overleg met de medische staf kan ik gewoon doortrainen, hierbij houd ik mijn eigen gevoel als leidraad. Mijn lange termijn gezondheid heeft vele malen grotere prioriteit dan korte termijn fitheid of een eindtijd. Alternatief trainen doe ik enkel voor mijn lol en niet voor fitheid of prestatieniveau.

Gezien de hoeveelheid vraagtekens kunnen er nog lang geen conclusies getrokken worden. Maar een ding is wel zeker. Iets in mijn onderrug/heup/bekken is absoluut niet goed, of dat nog goed komt? Ik hoop het, maar weet het niet zeker.

Berlijn is gelukkig nog ver weg, maar 2.19 nu helemaal... 😉

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jemig Kramer, wat een verhaal. Je staat er gelukkig erg Gronings ;) in maar het is nogal wat als je passie op zo'n manier wordt belemmerd. Hopelijk een goed of goed genoeg einde aan dit verhaal. Gelukkig kun je nog lopen!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
@kramerty88 sterkte met het herstel en hopelijk heb je snel duidelijkheid.

@Verwijderd als je een dag na een training loopt kan je nog vermoeid zijn. Zoals andere users al zeiden is OHR best goed tegenwoordig. Paar pagina's terug is er al wat over geschreven. Ik heb zelf bij krachttraining en intervallen de OHR vergeleken met een HRband (Tickr) en afgelopen week een rustige constante loop met de auxillery app op de 5s plus.Bij constante inspanning is is de OHR best goed bij krachttraining en intervallen of snelle HR wisselingen is de band beter.
Verschil bij mij is dan al snel 10 tot 20 BPM en de OHR is dan ook veel later met registreren.
Heb je je HR max al eens getest? Dan weet je of de zones een beetje kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kramerty88 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:37:
Omdat ik van veel kanten veel vragen krijg over hoe het gaat en ik daar simpelweg niet een kort antwoord op kan geven, doe ik hier een keer mijn verhaal. Excuus voor de lengte, dat terwijl het eigenlijk al de managementsamenvatting is.

Mijn gehele blessureverleden van het afgelopen anderhalf jaar (heup, lies, bovenbeen, knie, etc.) lijkt terug te leiden naar één gebeurtenis dat waarschijnlijk ook het einde van mijn carrière is geweest/kan gaan worden. Vorig jaar januari ben ik geschept door een auto en daarbij zijn mijn onderste ruggenwervels verdraaid, is mijn bekken scheef komen te staan en zijn waarschijnlijk de banden van mijn schaambeen opgerekt. Als dit laatste het geval is, is dit volgens een bron (ik noem specifiek geen namen in dit verhaal) een carrièrebeëindigende blessure.
Kan ik ermee door sporten? Ja. Kan ik er niveau mee halen wat ik wil en in principe in mij zit? Nee.
Is het nu het einde van mijn carrière? Nog niet, het moet nog bevestigd worden of het inderdaad einde verhaal is. Omdat het pas recent ontdekt is, is er vrij lang mee doorgelopen en opnieuw opgebouwd. Mijn hele bewegingsapparaat is dus ingesteld op een "verkeerde stand". Dit is in januari en afgelopen woensdag weer gecorrigeerd, maar heeft (nog) niet tot het gewenste effect geleid. Een juiste stand zal opnieuw aangeleerd moeten worden. Waar enige hoop uit gehaald wordt, is dat de periode van januari februari geheel pijn- en irritatievrij is geweest. Dus er is een staat waarin er probleemloos gelopen kon worden.
Is dat een staat die permanent kan blijven? Dat hangt af van of de banden nog in een staat zijn dat ze goed functioneren, dus niet opgerekt zijn. Volgens de medici is dit helaas een systeem wat niet of nauwelijks opgevangen kan worden door spieren, omdat deze en simpelweg niet overheen lopen. Dus schade hieraan is einde verhaal voor sport op hoog niveau, maar als dat een staat is waarmee ik op 80% van mijn potentieel kan blijven rennen, dan zal ik 100% geven om alles uit die 80% te halen.
Ga ik hier weer een lang traject in van opbouw en herstel? Als blijkt dat het inderdaad om een einde gaat, dan wordt het ook een einde voor de competitieve sport (voor alle topsport, dus ook voor fietsen). Voor mij jammer, maar helaas. Eerlijk, ik zit er niet heel erg mee, toernooiambities zijn meer dromen dan echt doelen. Het heeft geen grote impact op mijn persoonlijke omstandigheden, maar het is meer de teleurstelling van het weten dat er veel en veel meer in mij zit en het feit dat je niet de kans krijgt dat eruit te halen. Ik ben echter zeker niet uniek in deze. Ik denk dat 80-90% van de sporters hun potentieel niet behalen vanwege blessures.

Voor de korte termijn; zien jullie mij voorlopig nog rondjes rennen op de baan? Ja. Er is op dit moment geen reden om niet door te mogen trainen. De pijn die ik voel is een felle zenuwpijn, maar er is geen schade. Er zijn momenten dat ik het los loop en dus volledig pijnvrij kan lopen. Daarnaast voel ik ook niks op tempo (alsof de spierspanning dan net groot genoeg is om de instabiliteit op te vangen). Het is rustig lopen (duur-, in- en uitlopen) en sprint/sprong wat leidt tot problemen. Daarnaast is het vooralsnog geen bevestigde diagnose, maar enkel een reële kans. In overleg met de medische staf kan ik gewoon doortrainen, hierbij houd ik mijn eigen gevoel als leidraad. Mijn lange termijn gezondheid heeft vele malen grotere prioriteit dan korte termijn fitheid of een eindtijd. Alternatief trainen doe ik enkel voor mijn lol en niet voor fitheid of prestatieniveau.

Gezien de hoeveelheid vraagtekens kunnen er nog lang geen conclusies getrokken worden. Maar een ding is wel zeker. Iets in mijn onderrug/heup/bekken is absoluut niet goed, of dat nog goed komt? Ik hoop het, maar weet het niet zeker.

Berlijn is gelukkig nog ver weg, maar 2.19 nu helemaal... 😉
Holy shit zeg - wat kut. Geloof niet dat ik hier, in jouw situatie, zo nuchter onder zou kunnen blijven.

Sterkte!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50

Roozzz

Plus ultra

@kramerty88 Sterkte, dat is serieus kut! Erg nuchter verhaal over een klote situatie met veel onzekerheid...

Ik kan me er helaas wel enigszins mee identificeren. Nadat ik afgelopen mei vanachter ben aangereden terwijl ik in de file stond, is het hier ook tamelijk hopeloos. Inmiddels gaat het de goede kant op met mijn hersenschudding en whiplash, maar met enige regelmaat en structuur sporten is echt nog geen optie. De spieren en zenuwen in mijn nek en schouders liggen nog behoorlijk dwars. Dus veel meer dan af en toe (op de goede dagen) een klein uurtje lopen of fietsen zit er nog niet in. En dan vooral niet te intensief of kort achter elkaar.

Nu heb ik gelukkig nog de situatie dat er nog steeds enige vooruitgang in zit. Maar progressie gaat langzaam en mijn voormalige conditie en capaciteiten zijn ver te zoeken. Of ik ooit weer kan doen wat ik kon (moeiteloos uren actief zijn), vraag ik me regelmatig af. De realiteit is ieder geval dat het nog heel lang gaat duren voordat ik weer pijnvrij aan een wedstrijdje of ultra kan meedoen. Ik hoop op komend jaar... maar iets realistischer vraag ik me af of ik ooit weer 100+'ers in de alpen kan lopen. Of daar zelfs maar aan durf te denken.

Helaas is het wat het is. Hoe kut dat ook is. Enige wat we kunnen doen is het lange termijn doel (gezondheid) in beeld te houden en zo goed mogelijk proberen te revalideren. Sterkte!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@kramerty88 damn, wat een klotesituatie :( Je bent er heel erg nuchter onder, heel knap...

@ElectricHead Enschede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Is er een andere verklaring voor de pijn @kramerty88 , anders dan het oprekken van de banden? Want zo klinkt het eigenlijk alleen of die verklaring nog bevestigd moet worden en dan is het klaar met topsport.

Hoe dan ook geen best scenario, sterkte (en pas op dat die nuchterheid geen verkapt wegdrukken van emotie is, hè)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Sterkte @kramerty88, hoe nuchter ook, iets niet kunnen doen wat je met alle liefde wel wilt (kunnen blijven) doen is gewoon kut.

Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@kramerty88 Ah bah, naar verhaal! Sterkte en heel veel succes. Hoop voor je dat het goed gaat komen. Vind ook dat je nog vrij nuchter bent zeg. :S

@Poekie Ah, hier ook de 5. Had me ingeschreven voor de 10 maar: verkoudheid heeft me ingehaald vorige week. Wie weet zie ik je daar. Ik weet in ieder geval zeker dat ik geen toptijd ga lopen met zoals ik me nu voel

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
xray79 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:58:

@Verwijderd als je een dag na een training loopt kan je nog vermoeid zijn. Zoals andere users al zeiden is OHR best goed tegenwoordig. Paar pagina's terug is er al wat over geschreven. Ik heb zelf bij krachttraining en intervallen de OHR vergeleken met een HRband (Tickr) en afgelopen week een rustige constante loop met de auxillery app op de 5s plus.Bij constante inspanning is is de OHR best goed bij krachttraining en intervallen of snelle HR wisselingen is de band beter.
Verschil bij mij is dan al snel 10 tot 20 BPM en de OHR is dan ook veel later met registreren.
Heb je je HR max al eens getest? Dan weet je of de zones een beetje kloppen.
Is de OHR dan 10 tot 20 BPM lager ?

Ik heb (zoals eerder gemeld in dit topic al eens een officiele test gehad via energylab), mijn max kwam toen op 195.
Echter gaf mijn horloge afgelopen zondag tijdens mijn eerste officiele kwart marathon zelfs de 205 aan :X
Dus als ik nu terugkijk op die sporttest denk ik dat ik toen nog niet eens mijn échte max gehaald heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
kramerty88 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:37:
....

Berlijn is gelukkig nog ver weg, maar 2.19 nu helemaal
Oei, zuur hoor. Hopelijk blijkt het uiteindelijk mee te vallen. Maar zo zie je maar hoeveel impact een dom ongelukje kan hebben.
NoReseth schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:08:
[...]

Ik heb (zoals eerder gemeld in dit topic al eens een officiele test gehad via energylab), mijn max kwam toen op 195.
Echter gaf mijn horloge afgelopen zondag tijdens mijn eerste officiele kwart marathon zelfs de 205 aan :X
Dus als ik nu terugkijk op die sporttest denk ik dat ik toen nog niet eens mijn échte max gehaald heb.
Was die sporttest op een hometrainer? Daar haal ik ook altijd - of nou ja beide tests - 10 tikken lager dan lopend. Verder gaf mijn horloge de laatste keer wel ongeveer hetzelfde aan als de ecg. Voor bij het lopen heb ik er toch een band bij gekocht. Ik heb tegenwoordig een fenix 5s en die is beduidend zwaarder dan de FR235 die ik hiervoor had. Ik heb het idee dat de optiek slagen mist door de armzwaai tenzij ik het bandje heel strak aanhaal. Voordeel van een band is verder dat het snel reageert op wisselingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@kramerty88 Ik hoop dat het uiteindelijk toch niet zo is... Maar ik leef met je mee, want ik ben toentertijd op een soortgelijke manier uit het topsportwereldje gedonderd...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Nee die test was gewoon op de loopband.
Voor nu ga ik gewoon verder door op rustig tempo verder te trainen. De pieken zuilen vast bij een betere basis gaan verdwijnen.
Mocht ik dan toch nog een keer het voordeel zien van een band, dan kan ik die aanrijding nog aanschaffen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zo, ik ben helemaal klaar voor mijn parkrun voor morgen. 5000, waarbij ik een conservatieve uitgangstijd van 20’ ga aanhouden en na 2,5 km wel ga zien hoeveel ik kan versnellen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Voor liefhebbers van zulke schoenen:
Heb hier deze week de uitlopende New Balance 959 voor een hele nette prijs kunnen scoren. Na mijn hernia kreeg ik last van een klapvoet en bleek dat deze wandelschoen in het dagelijks gebruik zo'n soepele maar toch stevige en ook nog nette schone (de kleur = als altijd smaak...). De klapvoet was eigenlijk mede agv deze schoen in combi met veel wandelen verrassend snel over.

Heb nu dus er meteen (weer) 2 besteld, de oorspronkelijk adviesprijs was >€ 130, in 2016 heb ik nog € 110 betaald en nu € 75 /per paar.
Via Google kun je nog andere rest partijtjes vinden (niet mijn maat, maar soms voor € 50/paar).
Ik kan weer ca 3 jaar vooruit.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Vind het een beetje een gevaarlijke claim @route99 dat een schoen een klapvoet mede kan helpen genezen (na een hernia dan). De oorzaak van een klapvoet a.g.v. bij een hernia ligt tussen de wervels L4 en L5. Daar helpen schoenen niet echt aan. Als je pech hebt (zoals ik) hersteld de zenuw niet of nauwelijks en kun je trainen, stimuleren en oefenen wit je wil, als je prikkel van de zenuw gewoon niet aankomt, dan verdwijnt er spierweefsel. Dan kun je bij mij zien door de andere vorm en omvang van de betroffen kuit. Dat is in mijn geval 15 jaar geleden en als ik eerlijk ben is er maar minimale vooruitgang t.o.v. 2004. Gelukkig kan ik nog gewoon hardlopen, maar bijv. surfen is die linkervoet in de voetband krijgen nogal een dingetje en lopen op een ongelijke ondergrond geeft blijvende onzekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Voor de liefhebber: bij zalando lounge is weer saucony outlet.

https://www.zalando-loung...L_PH_campaigns%2FZZLRJ0_B

Www.zalando-lounge.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
@MrAcid Succes nog vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zwerver schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:41:
Zo, ik ben helemaal klaar voor mijn parkrun voor morgen. 5000, waarbij ik een conservatieve uitgangstijd van 20’ ga aanhouden en na 2,5 km wel ga zien hoeveel ik kan versnellen.
Argh. Alsof de duivel ermee speelt. Alles ging goed tot aan 2880m. Toen zei de linker Achilles: auw. Stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Frenz64 Dat was & is mijn "claim" niet.
Mijn hernia was al weg maar de schade aan de zenuw kost tijd, soms wel een jaar eer het hersteld afh v/d mate van schade . Dus zelfs als de hernia zelf weg is, kun je nog een klapvoet hebben agv dit effect, het is immers een echte zenuwschade.
Dat is het verschil tussen jouw opmerking en mijn situatie. En aangezien geen enkele hernia hetzelfde is kan ik niet over jouw situatie schrijven. Het is net als bij het hardlopen: Je zult zelf je eigen situatie in kaart moeten brengen al dan niet met hulp van een ander. Dat is eigenlijk mijn default aanpak bij veel zaken.

Hoe het imho voor mij werkte:
Als je dan een klassiek schoen hebt die stug is en je hebt nog niet daardoor de volledige controle of de afrol, dan helpt het om een soepele maar toch stabiele wandelschoen te hebben. De aansturing van de voet kost simpelweg minder moeite omdat het soepeler gaat, de zenuw kan op dat moment de signaal verwerking nog onvoldoende aan.
Het verschil in aansturing van de probleem voet, na elkaar getest (zelf uitgevonden) was zo groot dat ik de eerste testdagen met mijn hardloopschoenen zo probleemloos kon lopen en met mijn normale schoen dus niet, ik toen meteen op pad gegaan ben naar een alternatief voor de hardloopschoen. Ik vond deze New Balance waarmee exact het zelfde resultaat verkregen werd als met de hardloopschoen, maar daarmee een wat meer permanente oplossing had die prettig (nog steeds) is om te dragen & ook veel waterdichter, want dat was in het begin een groot probleem met de (tijdelijke) hardloopschoen in een erg natte herfst....

Ik heb nooit meer de behoefte gehad om terug te gaan naar een "normale" schoen.

Edit: ik heb 3 weken compleet plat gelegen agv mijn hernia (advies was destijds geen operaties meer als er geen acuut gevaar is, bijv imv ontlasting/blaas problemen oid), alles bevestigd door X-ray foto en MRI.
Daarna zeer pijnlijke eerste weken met stapvoets lopen en heel veel plat nog, het zitten zoveel mogelijk mijden. Daarna ben zeer intensief begeleid en toen het pas kon... ben ik op een power walk revalidatie gezet onder begeleiding van de tops sport fysiotherapeute. Die zag mijn schade in het begin, op krukken binnen komend bij haar, maar keek en vroeg of ik er zin in had, want dat gaat helemaal goed komen.
De eerste momenten had ik het er best nog even moeilijk mee, maar de knop was zo om en ik heb heb op haar vertrouwd. Sommige mensen in mijn omgeving kunnen het nog steeds niet geloven, en vragen nog steeds of het wel goed gaat...
Ik heb er keihard voor moeten werken, heb eea nog wel eens vervloekt vooral toen dat klapvoet herstel toch tijd vergde, maar ik geloofde in haar strategie met haar ervaring als topsport fysio voor de Introdans in het oosten van het land.

Ik mocht dus pas net hardlopen beginnen op voorwaarde dat mijn klapvoet volledig hersteld was. En terecht, daar heb ik me keurig aan gehouden en dat heeft nog een aantal maanden geduurd.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 13-04-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
route99 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 03:23:
.....De klapvoet was eigenlijk mede agv deze schoen in combi met veel wandelen verrassend snel over...
Niet om te muggenziften, maar je dicht zelf toch echt de schoen helende werking toe.

En je hebt zeker gelijk dat elke hernia anders is. Ik ga geen wedstrijdje verpissen doen qua medische geschiedenis, maar als je last hebt van een klapvoet door een hernia, dan is dus de zenuwbaan vanuit L4/L5 bekneld of bekneld geweest. Een zenuw heeft een beperkt herstellend vermogen en dat kan tot 2 jaar duren. Blijkbaar is jou bij de beschadiging minder ernstig geweest en herstelde de (zenuw)aansturing bij de voet. Bij mij dus niet en dan heeft stimuleren (wat ik uiteraard tot op de dag van vandaag blijf proberen) geen effect (laat staan andere schoenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
NoReseth schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:08:
[...]

In het begin wel maar na een intensieve sprint ijlt die na en is de OHR eerder te hoog. Bij een rustige duurloop scheelt het bijna niks bij mij, op het opwarmen na. Dan wisselt de OHR nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
nokie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:44:

Een borstband hoeft dus niet. Ronde HR lijkt me persoonlijk ook niet echt interessant, en zou die nauwkeurigheid ook helemaal te niet doen, lijkt me dan.

Ik ren altijd met mijn borstband (als ik hem niet vergeet), maar dat is omwille van mijn data fetisj achteraf (doet ook running dynamics). Tijdens het rennen zie ik eigenlijk geen verschil (heb een FR935).
Uhm, OHR is idd best wel ok tegenwoordig, maar dan wel via meting aan bovenarm en niet op de pols. De drie geteste devices waren alledrie armbanden. Polsmeting (zoals bij FR35) kent nog steeds problemen, vooral interval blijft een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Frenz64 Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik maak heel duidelijk dat het een vergelijking in belastbaarheid is tussen de oude schoen en een soepele schoen als de hardloopschoen/de nieuwe NB.

Dat er verschil is per situatie heb ik ook heel duidelijk aangegeven, er zijn mogelijk altijd nog andere factoren die ik ook niet weet, dus zoals al gezegd, het weergeven van het bereikte resultaat legt nog geen claim op dat het altijd zo werkt, ik heb niet voor niets het woord "mede" gebruikt en niet het alleen door de schoen komt, dit even om het tekstueel de puntje op de i te zetten.. Het komt hier niet prettig binnen dat dit mij in de mond gelegd wordt en een disclaimer erbij dat het geen muggenziften is.

Hoe het qua zenuwschade en het gevolg zit is op internet vaak goed beschreven overal, bij mij ook in de klasse L4/5. Daar verschillen we niet in mening. Over het vergelijken van de schade kan ik niets zeggen. Een ieder heeft een andere achtergrond hoe je "erin terecht" komt, woorden van de fysio, dat is ook bepalend voor het herstel, de schade zelf spleet uiteraard een grote rol mee, maar het effect van die achtergrond ook, verzekerde me de fysio.
Aangezien e.e.a. voor iedereen verschillend is heb ik daar niets over geschreven, dus geen claims t.a.v. herstel door wat dan ook.
Ik vind het bijzonder vervelend voor jou dat je blijkbaar nog niet veel verder bent, maar daar kan ik, behalve begrip tonen, verder totaal niks mee.
Een paar dingen weet ik zeker, je hebt ook wel wat geluk nodig omdat er mogelijk onbekend factoren zijn, maar ik besef ook het geluk dat ik me omringt zie met top fysio's/top trainers. Ik durf er geen garantie te geven wat er gebeurd zou zijn als ik een super zwaar beroep zou hebben en het niet zou kunnen combineren met fijn sporten en ik ook geen netwerk zou hebben waar die kennis zit.
De meeste andere "normale" fysio's zijn ook vakmensen, maar je komt bij top sport fysio's toch kennis tegen die bij "gewone" fysio's deel minder aanwezig kan zijn.
Soms kan dit het verschil maken, maar wees reëel het is nooit een garantie, ook zij staan soms voor raadsels. Het lichaam is best complex, niet alleen door het lichaam zelf maar ook door de omstandigheden, en wat de eigenaar er mee doet, hoe belastbaar deze is.

Ken jij een receptenboek waar het allemaal instaat hoe het altijd gaat werken? Ik niet....
Veel sterkte ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
route99 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:33:
@Frenz64 Het komt hier niet prettig binnen dat dit mij in de mond gelegd wordt en een disclaimer erbij dat het geen muggenziften is.
Die "muggenziften opmerking" was minder hard neer te zetten wat ik werkelijk vind: je wendt en draait en keert met een semi professionele air, waarbij je keer op keer schermt met je geweldige ervaring, ondersteuning en begeleiding van top fysio's en top trainers. Ik quote je eigen woorden nota bene en nog leg je de bal bij mij. Ik wil alleen maar voorkomen dat er iemand jou verhaal leest en denkt: oh, een paar soepele schoenen helpen misschien.

Feit is dat de neurologische wereld zelf nog voor raadselen geplaatst wordt of en hoe zenuwen kunnen herstellen.

Daarnaast was het geenszins de bedoeling om begrip te vragen, ik zet er alleen een verhaal (ook uit eerste hand dus) naast om het kader te verbreden. Ik heb allang met deze beperking leren omgaan.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Even weer een positieve draai aan geven hier.

Dik vet PR gelopen op de halve marathon vandaag. Ongelofelijk lekker gelopen - echt álles ging goed.

De Vlinderloop in Houten is heel kleinschalig. Ik heb niet geteld maar denk dat er max. 200 (update: 80 stuks in de uitslagen, haha!) mensen aan de start van de 5/10/15/21,1km stonden.

Voordeel: 10min inlopen met 3x 1min wedstrijdtempo, op 50s voor de start vooraan gaan staan en gáán. Nog net voldoende tijd in het “startvak” om van mijn buurman te horen dat hij hetzelfde tempo wilde lopen, maar dan op de 15km.

Als tweede weg - en positie ingenomen op ongeveer 100m achter deze 15km loper. Eerste 8km prima op doeltempo (3:45/km) en het voelde perfect. Daarna begon de 15km loper wat te verslappen, waardoor ik steeds meer inliep. Op 12km er voorbij en vanaf daar solo. Op 18km nog een keer alle registers opengetrokken en er 3kms van 3:30/3:34/3:33 uitgesleurd. Over de finish, 30s bijkomen want ik zat echt compleet op de limiet. Toen op mijn horloge kijken en de tijd navragen bij de officiële meting.

Het stond er echt: 1:16:53 (ik kan het zelf amper geloven)!

Vorige PR (Egmond 2017 geloof ik) was 1:21:02. De Ironman-trainingsarbeid van vorig jaar en het doortrainen sindsdien betalen zich nu keihard uit. Wat een feest! oOo

Strava: https://strava.app.link/9ZkpbvB4QV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gefeliciteerd, mooie prestatie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
MrAcid schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:02:
Even weer een positieve draai aan geven hier.

Dik vet PR gelopen op de halve marathon vandaag. Ongelofelijk lekker gelopen - echt álles ging goed.

De Vlinderloop in Houten is heel kleinschalig. Ik heb niet geteld maar denk dat er max. 200 mensen aan de start van de 5/10/15/21,1km stonden.

Voordeel: 10min inlopen met 3x 1min wedstrijdtempo, op 50s voor de start vooraan gaan staan en gáán. Nog net voldoende tijd in het “startvak” om van mijn buurman te horen dat hij hetzelfde tempo wilde lopen, maar dan op de 15km.

Als tweede weg - en positie ingenomen op ongeveer 100m achter deze 15km loper. Eerste 8km prima op doeltempo (3:45/km) en het voelde perfect. Daarna begon de 15km loper wat te verslappen, waardoor ik steeds meer inliep. Op 12km er voorbij en vanaf daar solo. Op 18km nog een keer alle registers opengetrokken en er 3kms van 3:30/3:34/3:33 uitgesleurd. Over de finish, 30s bijkomen want ik zat echt compleet op de limiet. Toen op mijn horloge kijken en de tijd navragen bij de officiële meting.

Het stond er echt: 1:16:53 (ik kan het zelf amper geloven)!

Vorige PR (Egmond 2017 geloof ik) was 1:21:02. De Ironman-trainingsarbeid van vorig jaar en het doortrainen sindsdien betalen zich nu keihard uit. Wat een feest! oOo

Strava: https://strava.app.link/9ZkpbvB4QV
Prachtige vooruitgang zeg! Wat een snelheid! Heb je nog last gehad van de wind? En nog stoute toekomstdromen gekregen van dit resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
dik 4 minuten van je PR af, poeh! meer dan 5% verbetering, chapeau

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vandaag de 5d analyse gedaan, erg interessant, ook op verschillende schoenen gelopen, de 361° SPIRE 3 liepen het beste, iemand ervaring mee?

Probleem dat ik blaren liep kwam door de hoka’s waarop ik loop het randje tussen de zool en zachte gedeelte rond de voet veroorzaakt dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

Galois

1811 - 1832

Wow, wat een tijd @MrAcid!!! Keurig!

Ik heb al 5 jaar geen halve meer gedaan en heb wel zin om weer een halve te doen en een PR neer te zetten. Mijn huidig PR op de halve is iets van 1:27, maar ik moet sneller kunnen. Rond de 1:21-1:23 moet haalbaar zijn. Ik wilde vlak na mijn sub3 marathon (2017) een halve PR zetten, maar helaas heb ik veel last gehad van mijn voet (peesplaat). Dus is er nooit van gekomen. Moet een keer gepland worden.

Maar momenteel loop ik ook maar 2 of 3 keer in de week (plus 2 keer fietsen en 2 keer zwemmen, vanwege triatlon-ambities) dus cardiovasculair zit het wel goed). Morgen heb ik een 10k wedstrijd en ben benieuwd wat er nog mogelijk is.

Een PR (37 laag) zit er sowieso niet in, maar hopelijk lukt ergens in de 38 nog wel...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
zoefies schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:03:
[...]
Prachtige vooruitgang zeg! Wat een snelheid! Heb je nog last gehad van de wind? En nog stoute toekomstdromen gekregen van dit resultaat?
Denk dat wind me netto eerder geholpen dan tegengewerkt heeft eigenlijk. Meeste schuin erop, en van 6-8 en 16-18km de wind goed mee: dat zijn prettige fases om een duwtje in de rug te hebben!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:36
@MrAcid respect! Ik was vanmiddag al tevreden met 17km in 1:40, maar dat durf ik al haast niet meer te posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
dennisfr schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:13:
@MrAcid respect! Ik was vanmiddag al tevreden met 17km in 1:40, maar dat durf ik al haast niet meer te posten.
Juist wél blijven doen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
IHKV domme vragen bestaan niet ( grijs gebied deze)

Ik loop sinds mijn hamstringblessure met compressie sokken en compressie sleeves voor mijn bovenbeen. Ik merk dat de ondersteuning wel helpt pijnvrij te lopen. Ik wil er dus nog eventjes mee vooruit om weer pijnvrij op te bouwen. Maar kan ik over een maand ofzo gewoon weer in een keer zonder ondersteuning gaan lopen, of moet dit geleidelijk? ik kan me zo maar voorstellen dat spieren zich aanpassen aan deze omstandigheden?

@MrAcid netjes hoor, wat een tempo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Ik deed ze laatst een keer niet aan (compressiesokken) omdat het lekker warm weer was en ik eigenlijk wel dacht dat ik zo langzamerhand wel zonder zou kunnen (ik heb al zeker meer dan een jaar geen problemen met die mini zweepslagjes die ik altijd kreeg). De volgende dag wel keiharde kuiten, dus zo maar mee stoppen is best tricky. Ik doe ze braaf weer aan.
Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2