PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
BAM! 2:59:18. En ik ben nu nog bezig om mijn lichaamsvocht weer een beetje op peil te krijgen (ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een 67-er op de weegschaal zag, zal rond m'n 15e zijn geweest) Mijn HM split was 1:26:30, mijn op een na snelste tijd ooit op die afstand. Dat ging met 2 vingers in mijn neus. Tweede helft was een iets ander verhaal. Maar dat komt nog.m-vw schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:22:
Voor het geweld van alle rotterdam lopers los barst
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Place your bets:Sport_Life schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:28:
En binnen...! Vanavond kort verslagje.
spoiler:halve marathon split in 1:32, perfect vlak en op schema!
Sorry
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 07-04-2019 18:14 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Dat lekkere tempo ging eigenlijk heel goed. Bij het halve marathon punt zat ik op 1u32. Het ging lekker, maar ik voelde dat 3u niet haalbaar zou zijn. Nieuw doel 3u5.
Van tevoren had ik bedacht om iedere 5km een bekertje water plus een hap van m'n muesli reep te nemen. Ik had namelijk bij de vorige halve marathon een honger klop gekregen. Dat eten ging ook volgens plan. Helaas had ik dit van tevoren niet geoefend, dus na ca 25km begon mijn maag pijn te doen. Ik had zo'n gevoel alsof je na 2 borden pasta nog 400 gram kwark naar binnen werkt. Dat is prima, als je op de bank kunt ploffen. Niet als je met een marathon bezig bent.
Afijn, de tweede helft was een drama met een volle maag. Ik merkte dat mijn lichaam het eten niet kon verteren. Hartslag was prima, maar een snelheid boven de 5:30 volhouden ging niet. Pace van 4:25 was conditioneel mogelijk, maar met pijn helaas niet vol te houen. Moest veel plassen onderweg, dus ben minder gaan drinken.. Met als gevolg dat ik weer te weinig dronk, en het werd steeds warmer.. Van een toeschouwer nog een flesje drinken gehad zelfs!
Uiteindelijk in 3u33 gefinisht. Geen hongerklop, maar teveel gegeten en te weinig gedronken.
Ondanks de ietwat tegenvallende tijd, wel heel blij dat ik 'm heb uitgelopen!
En het mooiste resultaat is dat mijn "oud-lopers knie" het ruim 3,5uur heeft uitgehouden!!
Dus. 3 uur haalbaar? Zeker! In deze hitte en met verkeerd eetpatroon? Nee.
Ben een positief mens, sorry
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2019 20:58 ]
Mijn eigen loop was... wisselend. De eerste helft heb ik heerlijk gelopen. Maar dus ook te snel. Rond de 22km kreeg ik een pijntje en toen daalde mijn tempo. En na 35km was de koek op
En toch tevreden met de prestatie (eerste keer, dus PR) en de ervaring.
Gefeliciteerd met het uitlopen van je eerste marathon! Je bent wel een beetje overmoedig... met een PR van 1:29 op de HM een tijd van onder de 3 uur op de marathon willen lopen!Sport_Life schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:24:
Nou verslagje van mijn eerste marathon. Doel vandaag was stiekem onder de 3u finishen. Met een pr op de halve van 1:29 een behoorlijke uitdaging. Dus ik ging weg met als sub doel een halve marathon split van 1u30 ongeveer, en dan afhankelijk van mijn staat zou ik bekijken of ik de 2e helft aan kan zetten of dat ik voor 3u15 ga.
Dat lekkere tempo ging eigenlijk heel goed. Bij het halve marathon punt zat ik op 1u32. Het ging lekker, maar ik voelde dat 3u niet haalbaar zou zijn. Nieuw doel 3u5.
Van tevoren had ik bedacht om iedere 5km een bekertje water plus een hap van m'n muesli reep te nemen. Ik had namelijk bij de vorige halve marathon een honger klop gekregen. Dat eten ging ook volgens plan. Helaas had ik dit van tevoren niet geoefend, dus na ca 25km begon mijn maag pijn te doen. Ik had zo'n gevoel alsof je na 2 borden pasta nog 400 gram kwark naar binnen werkt. Dat is prima, als je op de bank kunt ploffen. Niet als je met een marathon bezig bent.
Afijn, de tweede helft was een drama met een volle maag. Ik merkte dat mijn lichaam het eten niet kon verteren. Hartslag was prima, maar een snelheid boven de 5:30 volhouden ging niet. Pace van 4:25 was conditioneel mogelijk. Moest veel plassen onderweg, dus ben minder gaan drinken.. Met als gevolg dat ik weer te weinig dronk, en het werd steeds warmer.. Van een toeschouwer nog een flesje drinken gehad zelfs!
Uiteindelijk in 3u33 gefinisht. Geen hongerklop, maar teveel gegeten en te weinig gedronken.
En het mooiste resultaat is dat mijn "oud-lopers knie" het ruim 3,5uur heeft uitgehouden!!
Dus. 3 uur haalbaar? Zeker!
Ben een positief mens, sorry.
Eten onderweg is ook iets wat je moet trainen en uitproberen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Zei ik dit vrijdag nog enigszins gekscherend, vandaag bleek het dus wel mijn Waterloo te zijn geworden.Roadman schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:51:
Jahoor de eerste warme dag van het jaar staat weer op de kaarten voor zondag dus weer tijd voor de NN Marahton Rotterdam.
Na 12 KM ging het al belabberd, toen al gedacht uit te stappen omdat ik kwam om een bepaalde tijd te lopen en het kunstje van de marathon uit lopen al eens eerder gedaan had. Maar toch maar doorgelopen in de vorm van een lange duurloop(?) Uiteindelijk werd het meer een wandel-ren-wandel event.
Rond km 35 begon ik me slecht te voelen. Heel slecht. Kreeg het ijskoud, kippenvel en het viel me op dat ik geen zweet meer produceerde. Wel bij elke drankpost minimaal 2 bekers water gedronken. KM 36 spotte ik de vlag van de daar aanwezige Rode Kruispost en ben ik uitgestapt. Gelijk opgevangen door iemand van het Rode Kruis en op een stoel plaatsgenomen en wat gedronken. Na korte tijd wachten kwam er een busje voorrijden die mij en nog 5 andere uitvallers terug heeft gebracht naar de finish.
Blij dat ik zelf op tijd ben gestopt en niet koste wat het kost die laatste 6 km ben doorgegaan. Denk namelijk dat ze me dan gesterkt hadden kunnen afvoeren.
Dat ik met dit eetpatroon "uitviel" was achteraf sowieso gebeurt, of ik nou 1u30 split of 1u45.PatrickC schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:16:
[...]
Gefeliciteerd met het uitlopen van je eerste marathon! Je bent wel een beetje overmoedig... met een PR van 1:29 op de HM een tijd van onder de 3 uur op de marathon willen lopen!![]()
Eten onderweg is ook iets wat je moet trainen en uitproberen.Heb je met je langste duurloop trainingen onderweg niets gegeten dan? Ik neem aan dat je in je trainingen wel een keertje tegen de 3 uur aan hebt gelopen? Wellicht kun je de volgende keer van die gelletjes proberen? Daar heb ik mijn eerste en enige marathon ook op gelopen. Ik kan namelijk ook geen ‘vast’ voedsel verdragen onder het rennen. En in die gelletjes zit ook meteen wat vocht, maar niet genoeg, dus drinken onderweg is ook nog steeds nodig.
Daar had ik niet op getraind. Bij lange duurlopen at ik vooraf en achteraf, en 25km training in de winter is anders dan 42 km in de volle zon.
Gelletjes is een goed idee!
Wil wel iedereen bedanken voor de support en de tips om niet als een dwaas te starten. Want, hoewel uiteindelijk dus geen 3u/3u15 , ben ik wel zeer tevreden over de eerste helft. Vanaf begin ondanks alle adrenaline netjes ca 4:15 aangehouden, dat heeft eraan bijgedragen dat ik de wedstrijd heb uit kunnen lopen, zij het met een pijnlijke maag.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2019 21:13 ]
Helemaal top
Complimenten voor je uitstappen, echt een moeilijk en wijs besluit.Roadman schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:40:
[...]
Blij dat ik zelf op tijd ben gestopt en niet koste wat het kost die laatste 6 km ben doorgegaan. Denk namelijk dat ze me dan gesterkt hadden kunnen afvoeren.
Is imo een mooier resultaat dan in dergelijke staat uitlopen.
Als team met 2 gelegenheidsmensen, een sprinter uit CN (~11 sec in zijn studie tijd, maar nu naar de wat langere afstanden wil gaan, net papa dus zijn nachtrust varieert ook....) en mijzelf nog niet op niveau, (als dit team er niet geweest was, had ik nog geen echte wedstrijd gelopen.
De wedstrijd zelf, naast de warmte, ik was de 4e loper en had naast de warmte (start om ca 13,05u) ook erg veel lastig dat je dan al in de brede golf zit en dan kom je daar toch relatief hard voorbij zeilen.
Vaak dan wordt er toch bepaald niet handig weg breed gelopen, heb dus een schorre keel van het roepen en dan telkens dat erom heen en tussendoor slingeren en weer aanzetten kostte best veel energie. Normaal heb je dat nooit in Atletiekunie (master) wedstrijden. Dus ik had me al snel erbij neergelegd bij dat het allemaal niet zo snel zou gaan, ik moet de km-tijd nog opzoeken.
De laatste km op de Coolsingel kreeg ik wel vrij baan en de erg ruime 12,5 km (door al dat geslinger was het meer, bijna 12.7 km), heb ik netjes met een 4:30 afgesloten, een bevestiging dat als het ruimer is het ook beter kan gaan (gezien alles was die 4:30 meer waard dan een "normale" 4:30).
De totale eind tijd van het gelegenheidsteam was nog net 3h57..... we waren v/h bedrijf de 3e van de 5 teams.
Volgens my lap was het 12,695 km en ik heb er exact 1 uur en een paarsec over gedaan. die paar seconden vallen in de afrondog weg dus 12,695 km/uur geslingerd...
De km tijd was 4.43.
Gezien dat ik mijn 10 km tijd op 4:40 had ingeschat en alles wat er zo vandaag gebeurd is, geen slechte score in de opbouw. Met een goed geplande 10 km zou 4:30 -35 mogelijk moeten zijn.
Nu eerst maar eens herstellen en een plan van aanpak maken (met de trainer in overleg) hoe ik geleidelijk weer het wedstrijd circuit weer in kan. Maar de echte top, daar zal ik toch wel geduld voor moeten hebben, de jaren tellen immers ook...
Edit: Oja nog vergeten: ben gevallen. Bij het slalommen stapte 1 dame net een halve stap op zijn.... en daar ging ik... Gelukkig weet ik hoe ik mijn val kan breken, maar het kost je toch ca 30 sec plus een ritme onderbreking... Het had wel effect op de tijd, maar ik was er geen 2 minuten sneller door gaan lopen. Het heeft effect op het gevoel, je loopt lekker, het was nog pas na ca 3 km, dus nog zeker goed concentreert en niet moe, en dat moet je ook weer zo snel mogelijk weer oppakken.
[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 07-04-2019 22:48 ]
M'n schoenen liepen heerlijk, het was nog niet te warm en oeps, daar was de eerste kilometer onder de 4:00/km. De goede smoes was echter dat ik keurig op hartslag liep en mooi tussen de 155 en 160 zat. Dat zou ik ook een lange tijd blijven. Na zo'n 5km en een eerste drankpost kwam ik achter een tweetal van CAV Energie uit Barendrecht te zitten. Dat is leuk omdat je langs randje Barendrecht loopt en ze dus veel aanmoedigingen uit het publiek krijgt. Andere aanname was dat zij in elk geval een constant tempo zouden lopen en dat klopte ook aardig. Dat was tussen de 4:05 en 4:10 en liep soepel. Bij drankposten was het zoals gebruikelijk wat aanklooien: even wandelen, 2 bekertjes aa isotoon spul naar binnen en even een sprintje om weer aan te sluiten en na 5 km weer hetzelfde.
Ging best soepel, tot ongeveer 20km. Toen haakte binnen een paar kilometer beide CAV lopers af. Gelukkig had zich eerder nog een derde loper aangesloten en kon ik die volgen. Voor de 25 kilometer kreeg hij echter een fles vanaf de zijkant en het gat wat ontstond na de drankpost kon ik met het vals plat omhoog richting de Brielse laan al niet meer dichtlopen. Het is daar een best brede weg, het aantal lopers wat niet heel groot en er stond een heel licht windje tegen. Vanaf dat moment was de spielerij voorbij en begon het meer werken te worden. De erasmusbrug maakte ook daar een eind aan, ik had het idee dat ik opeens door allerlei mensen voorbij gelopen wordt omhoog. Het viel achter wel mee en de kilometers erna gingen weer in 4:10 en dus nog altijd onder de benodigde 4:17/km. Dat werd echter enigszins verbloemd door het vals plat naar beneden van de mariniersweg.
Vanaf de 30km begon ik echt tijd te verliezen. De straat is daar relatief smal, druk, warm en met veel harde muziek. Ik hou van aanmoedigingen, maar op het moment dat je moet focussen om op tempo te blijven was dat een lastig stuk. Het 'gevreesde' kale stuk rondom de Kralingse plas was vanwege de rust een verademing. Ik kon weer focussen op techniek, er was schaduw en ik kreeg het tempo weer naar 4:17/km.
Vanaf de bocht terug richting centrum liep je de volle zon in en was het echt gebeurd met me. Lopen in de volle zon voor je is lastig en ik denk dat ik last had van het vochtverlies. Ik heb voor m'n gevoel niet heel hard lopen zweten, maar de bekertjes sportdrank (waarvan je altijd een beetje moet afweachten hoeveel er in zit) waren blijkbaar niet voldoende. M'n benen, bovenlijf en ademhaling waren an sich prima, maar ik kreeg het niet meer goed bij elkaar. Focussen op techniek hielp vaak eventjes, maar juist het kunnen focussen begon ook minder te worden. Daar ergens stond @kenneth langs de kant voor een broodnodige aanmoediging, maar ik denk niet dat het er toen nog ergens flitsend uit zag. Ik heb daar ergens ook maar eens m'n verstreken tijd bekeken (heb ik niet standaard aanstaan) en berekend wat ik moest lopen om binnen de 3 uur te blijven. Dat bleek een geruststellende 4:50/km te zijn. Geen idee of ik daarbij ook die extra 195 meter heb meegenomen. Omdat de kilometertijden nog onder de 4:40/km bleven heb ik me niet heel ongerust gemaakt.
Het stuk door de drukke straten en het vals plat omhoog van de Mariniersweg waren het zwaarste en het onvermogen om nog goed te kunnen focussen waren verontrustend. Met nog 2 kilometer te gaan had ik gezien dat ik nog 10 minuten had. 'Bovenaan' op de Blaak kon ik gelukkig nog weer een beetje doortrekken naar 4:30/km. Een echte eindsprint zat er niet in, maar met 2:59:18 heb ik het gelukkig gered.
Herstel na de finish kostte echt wel een tijdje en een hele hoop drinken van alle water en aa spullen en koffie die ze er hadden voordat ik de wandeling over de lijnbaan terug naar de metro kon maken.
Ik hou toch een beetje gemengd gevoel over. Ja, dit was mijn laatste hardloopdoel wat nog openstond (5km binnen 20 minuten, 10 binnen 40, hm binnen 1:30 waren al lang geleden gelukt) en het is me gelukt om dit zonder club, trainingsschema's en met niet meer dan dit Tweakers topic (wat zeker niet niks is) dit voor elkaar te krijgen. Ik ga in de toekomst zeker nog een keer een poging wagen waarbij ik hoop dat ik een sterkere tweede helft kan lopen. Dan moet er nog meer in zitten. Maar nu herstellen en dan de focus op het kortere werk, de zomeravondcups komen er weer aan (sub 37 zou toch moeten kunnen lukken). En nog even nadenken of ik de Trail des Phantomes 70km wil doen, of het toch bij de 50km laat.
edit: wereldrecords verwijderd
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Meld je het nog ff op Studio Sport en teletekst... als dit jouw M-tijd was, dan was het een flink wereld record....Rudedadude schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:48: Een echte eindsprint zat er niet in, maar met 1:59:18 heb ik het gelukkig gered.
Dacht precies hetzelfde, net als die 5km in minder dan 2 minuten...route99 schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:51:
[...]
Meld je het nog ff op Studio Sport en teletekst... als dit jouw M-tijd was, dan was het een flink wereld record....
@Rudedadude : Gefeliciteerd met het resultaat.
Garmin FR245M + HRM-RUN
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
snapte er eerst niks van maar het bleek dat ze over het hoofd gezien hadden dat ik nog een rondje moest...
Aart Stigter "eindigde kort achter me" in 15:12 maar dat klopte wel...zijn eind tijd.
Heb nog een half jaar op de wereld rang lisjt voor die leeftijd heel hoog gestaan... vergeten helaas om een print screen te maken, tja.. het klopte toch niet ....
Na wat gemail werd het het uiteindelijk gelukkig gecorrigeerd.
Voor normale stervelingen vond ik het geen weer voor een PR eigenlijk.Frenz64 schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:05:
Dat er maar ruim genoten wordt (en goed afgezien)! Succes idd
@m-vw Mooi vlak gelopen uiteindelijk, gefeli
Duidelijk een dag voor een pr, wat een tijd, zeg en 'maar' bijna twee minuten van het NL record af
Deze gasten finishen al weer als het net warm begint te worden.
Ik had zelf een halve marathon in roelofarendsveen die starte om 11:00
En alhoewel ik de temperatuur om zich te doen vond, stortte ik alsnog een stuk eerder in dan normaal.
Het is nu al een aantal jaar op de dag van de Rotterdamse Marathon de warmste dag in het tijdbestek van 14dagen
[ Voor 8% gewijzigd door Sinned123 op 07-04-2019 23:16 ]
Gister avond en vanmorgen ook flinke hoofdpijn, duidelijk dus veel te weinig gedronken. Ondanks 3 bekertjes per 5km. Of nou ja, wat er nog in zat.
[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 08:21 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Nee, dan heb je nog flink wat te doen met vocht aanvullen. Hoofdpijn is daar ook een duidelijk teken van.Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:18:
Gisteren 2kg verloren, woog voor 't weekend 67,5 en vanmorgen 65,6. Is dat normaal?
Gister avond en vanmorgen ook flinke hoofdpijn, duidelijk dus veel te weinig gedronken. Ondanks 3 bekertjes per 5km. Of nou ja, wat er nog in zat.
Goh, bij mij komt de spierpijn meestal pas na een dag, maar dit keer is die meteen goed aanwezig. Gisteren heb ik op zero-drop schoenen gelopen, maar ik heb op allerlei plekken pijn, behalve in m'n kuiten. Heuveltrainingen en trails leveren toch wat op.
Dus nu twee dagen lang, achterstevoren de trap af... als dat de opoffering is voor een sub3...Rudedadude schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:36:
[...]
Nee, dan heb je nog flink wat te doen met vocht aanvullen. Hoofdpijn is daar ook een duidelijk teken van.
Goh, bij mij komt de spierpijn meestal pas na een dag, maar dit keer is die meteen goed aanwezig. Gisteren heb ik op zero-drop schoenen gelopen, maar ik heb op allerlei plekken pijn, behalve in m'n kuiten. Heuveltrainingen en trails leveren toch wat op.
Ik heb, net zoals jij, dezelfde doelen gesteld en anderhalf jaar geleden in Amsterdam ook een sub3 gelopen (na die andere doelen makkelijker en jaren daarvoor gehaald te hebben). En ook met eigen schema’s, geen club en verder alleen dit topic
Wil nog wel nog een keer een sub3 lopen. Heb veel ‘fouten’ gemaakt (en dus veel geleerd) en denk dat ik het nu beter zou kunnen (als ik net zoveel train als toen dan...). Maar goed, nu loop ik ‘maar’ 25 km/week, naast 2x zwemmen en 2x fietsen (triatlon-ambities). En met deze ‘matige’ wekelijkse kilometers lukt een 38-nog wat op de 10k. Ben niet ontevreden!
Wel heb ik ruim een jaar last van een opgelopen peesplaatblessure. Had ik al tijdens de trainingen voor deze marathon, maar na 3 jaar 200+ km per maand getraind te hebben, heb ik toch gelopen. En ach... zelfs dat was het waard.
Geniet van je prestatie: You have earned a lifetime of bragging rights
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Alles ging goed. gezien het weer véél gedronken en her en der rust genomen. In het kralingse bos zag ik mensen afgevoerd worden wat echt een reality-check was; rustig aan; uitloper is belangrijker dan tijd.
5;09.
Precies zo ging mijn eerste marathon in 2008, inclusief volstrekt overmoedig en met te weinig basis/training erin vliegen, dus er is nog hoop voor je.Sport_Life schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:24:
Nou verslagje van mijn eerste marathon. Doel vandaag was stiekem onder de 3u finishen. Met een pr op de halve van 1:29 een behoorlijke uitdaging. Dus ik ging weg met als sub doel een halve marathon split van 1u30 ongeveer, en dan afhankelijk van mijn staat zou ik bekijken of ik de 2e helft aan kan zetten of dat ik voor 3u15 ga.
Afijn, de tweede helft was een drama met een volle maag. Ik merkte dat mijn lichaam het eten niet kon verteren. Hartslag was prima, maar een snelheid boven de 5:30 volhouden ging niet. Pace van 4:25 was conditioneel mogelijk, maar met pijn helaas niet vol te houen. Moest veel plassen onderweg, dus ben minder gaan drinken.. Met als gevolg dat ik weer te weinig dronk, en het werd steeds warmer.. Van een toeschouwer nog een flesje drinken gehad zelfs!
Dus. 3 uur haalbaar? Zeker! In deze hitte en met verkeerd eetpatroon? Nee.
Ben een positief mens, sorry.
Maar mueslirepen - hoe kom je erbij?! En dan ook nog niet oefenen.

Gefeliciteerd alle marathonfinishers! Speciaal applaus voor @Rudedadude en @Tazzios voor de strakke tijden (dik) onder de 3uur!

Tazzios schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:00:
I.p.v. bekers water op te drinken en vervolgens weer uit te zweten gooide ik elke drankpost 4 bekers water* over mij heen. Ik liep erbij als of ik net uit de maas kwam maar het werkte wel: 2:50:21
*Niet te verwarren met sportdrank

Wat een toptijd trouwens! Gefeliciteerd (ook aan alle anderen die 'm gelopen hebben)
Dank voor je supportMrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:09:
[...]
Precies zo ging mijn eerste marathon in 2008, inclusief volstrekt overmoedig en met te weinig basis/training erin vliegen, dus er is nog hoop voor je.![]()
Maar mueslirepen - hoe kom je erbij?! En dan ook nog niet oefenen.![]()
Gefeliciteerd alle marathonfinishers! Speciaal applaus voor @Rudedadude en @Tazzios voor de strakke tijden (dik) onder de 3uur!![]()
Niet vergeten om het februarinummer van Runnersworld te kopen in 2020: daar staan jullie dan in de ranglijst.
En overmoedig.. Mwa ik sta nog steeds achter mijn besluit om de eerste helft in ca 1u30 te doen (weliswaar vlak), als ik niet was ingestort vanwege drinken /eten was 3u05-3u15 mogelijk. 3u was nu nog niet haalbaar.
Qua training heb je een punt, ik heb me eigenlijk alleen gefocust op halve marathon trainingen. Echte lange duurlopen heb ik nauwelijks kunnen doen ivm privé omstandigheden (nieuwe woning, 2 kinderen ) . En dus ook niet kunnen oefenen met repen.
Ben nu aan het kijken voor een halve marathon, doel is 1:25!
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 10:35 ]
Dan nog een vraag: ik zoek een nieuw trailvest. Heb nu een basic rugzak met drinkzak van Decathlon met 1.2L inhoud. Mag iets groter, maar zou vooral handig zijn om wat meer opbergruimte voor gelletjes etc te hebben. Wie heeft een aanrader?
Ik mikte op tijd van 4 uur. maar na 30km ging ik helemaal kapot. Kramp en veel pijn in tenen. Het was veel te warm. Uiteindelijk uitgelopen in 4.30 uur. Niet tevreden, maar kan we vrede mee hebben. Rest van het jaar maar wat kortere afstanden trainen en in 2020 weer een marathon. Iemand nog tips voor mooie Marathon?
https://www.strava.com/activities/2271997290
Bij mij was de realiteitszin en respect/ontzag voor de marathon achteraf wel iets groter.Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:20:
[...]
Dank voor je support.
En overmoedig.. Mwa ik sta nog steeds achter mijn besluit om de eerste helft in ca 1u30 te doen (weliswaar vlak), als ik niet was ingestort vanwege drinken /eten was 3u05-3u15 mogelijk. 3u was nu nog niet haalbaar.
Qua training heb je een punt, ik heb me eigenlijk alleen gefocust op halve marathon trainingen. Echte lange duurlopen heb ik nauwelijks kunnen doen ivm privé omstandigheden (nieuwe woning, 2 kinderen ) . En dus ook niet kunnen oefenen met repen.
Ben nu aan het kijken voor een halve marathon, doel is 1:25!
Face it: je hebt 3u33 gelopen, dus dat is waar je momenteel toe in staat bent. Duursport, de marathon bij hardlopen in het bijzonder, is het geheel van factoren (training, rust, talent, voeding, drinken, omgaan met omstandigheden, etc.). En zoals vooraf gezegd: een marathon in 3uur (zelfs 3:15) is heel hoog gegrepen met een HM-PR van 1:29.
Vind het mooi om te zien dat je je niet uit het veld laat slaan, maar wees realistisch(er) en kritisch op jezelf: daar word je sneller beter van!
#ookmaareenmening

Met name even een shoutout voor @Roadman en @acidd91, want uitstappen is moeilijk, en op een andere manier moeilijk dan doorlopen. Vind het heel knap van jullie allebei dat je toch het bewustzijn hebt gehad om jezelf te kunnen evalueren en dan een wijs besluit te nemen.
Jammer dat je die mening hebt.MrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:53:
[...]
Bij mij was de realiteitszin en respect/ontzag voor de marathon achteraf wel iets groter.![]()
Face it: je hebt 3u33 gelopen, dus dat is waar je momenteel toe in staat bent. Duursport, de marathon bij hardlopen in het bijzonder, is het geheel van factoren (training, rust, talent, voeding, drinken, omgaan met omstandigheden, etc.). En zoals vooraf gezegd: een marathon in 3uur (zelfs 3:15) is heel hoog gegrepen met een HM-PR van 1:29.
Vind het mooi om te zien dat je je niet uit het veld laat slaan, maar wees realistisch(er) en kritisch op jezelf: daar word je sneller beter van!
#ookmaareenmening
Begrijp me aub niet verkeerd, ik heb diep respect voor de marathon en iedereen die hem volbrengt, of dat nou in 2u4 of 4u30 is
Maar voor mij persoonlijk is 3u33 geen goede tijd. Daar ben ik heel realistisch in. Als Kipserem in 2u20 binnen was gekomen, was het ook geen goede tijd voor hem persoonlijk. Dat doet niets af aan iedereen die boven de 2u20 eindigt.
Edit : overigens zit er behoorlijk wat trainingsarbeid in de voorbereiding naar de marathon toe
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 12:08 ]
Aangezien het lopen op het TAO schema erg goed gaat, heb ik besloten om voor a.s. zaterdag een park-run op te nemen in het schema. Voor de mensen die niet weten wat dat is, dat is dus een 5000 in het park, in mijn geval in mijn woonplaats Northampton.
Aanleiding daarvoor is de laatste assessment run die ik gedaan heb - 3.2km voor de TAO-gebruikers - waarbij er een gemiddelde uitkwam van 3.45/km.
Nou ben ik voorzichtig, want de 5000 is wel een opblaasafstand en ik heb geen idee hoeveel mensen er zaterdag aan de start staan, dus ik ben van plan om de eerste 2,5 km in 4min/km te lopen. En dan ga ik proberen met een negative split onder de 20 minuten uit te komen.
Even wat meer achtergrond, ik heb de 5000 ooit afgeraffeld in 14.22 - maar dat was 20 jaar gelden. Daarna door veel blessures weinig gedaan en dit wordt na de 7H in 2011 (waarbij ik zowel mijn achillespees aan beide kanten en mijn hamstrings blesseerde en in 1:07:39 over de finish strompelde) de eerste keer dat ik weer in wedstrijdverband hardloop.
De fysio en ik denken dat ik er qua lichaam klaar voor ben, dus we gaan het zien a.s. zaterdag.
Resultaten laatste 3.2km assessment:
Afstand: 3.2km
Time: 12:04
Average HF: 173 BPM
Peak HF (5 sec sample): 182
Peak HF (< 5 sec sample): 197
Average pace: 3.45/km
Max pace: 3.24/km
avg Cadence: 174
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Sterkte & succes, zo langzaam aan begin ik te begrijpen (& te accepteren) dat pijnloos lopen belangrijker is dan welke snelheid lopen ook. Hoop voor je dat het lijf het houdt!Zwerver schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:13:
Zo, nu de marathon van Rotterdam voorbij is, durf ik hier ook weer te posten
Aangezien het lopen op het TAO schema erg goed gaat, heb ik besloten om voor a.s. zaterdag een park-run op te nemen in het schema. Voor de mensen die niet weten wat dat is, dat is dus een 5000 in het park, in mijn geval in mijn woonplaats Northampton.
Aanleiding daarvoor is de laatste assessment run die ik gedaan heb - 3.2km voor de TAO-gebruikers - waarbij er een gemiddelde uitkwam van 3.45/km.
Nou ben ik voorzichtig, want de 5000 is wel een opblaasafstand en ik heb geen idee hoeveel mensen er zaterdag aan de start staan, dus ik ben van plan om de eerste 2,5 km in 4min/km te lopen. En dan ga ik proberen met een negative split onder de 20 minuten uit te komen.
Even wat meer achtergrond, ik heb de 5000 ooit afgeraffeld in 14.22 - maar dat was 20 jaar gelden. Daarna door veel blessures weinig gedaan en dit wordt na de 7H in 2011 (waarbij ik zowel mijn achillespees aan beide kanten en mijn hamstrings blesseerde en in 1:07:39 over de finish strompelde) de eerste keer dat ik weer in wedstrijdverband hardloop.
De fysio en ik denken dat ik er qua lichaam klaar voor ben, dus we gaan het zien a.s. zaterdag.
Resultaten laatste 3.2km assessment:
Afstand: 3.2km
Time: 12:04
Average HF: 173 BPM
Peak HF (5 sec sample): 182
Peak HF (< 5 sec sample): 197
Average pace: 3.45/km
Max pace: 3.24/km
avg Cadence: 174
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Maar zijn er mensen die de marathon gisteren hebben gelopen via sportrust methode? Dat wil ik namelijk gaan proberen. 100 dagen voor de marathon begint de training, dus ik heb nog even. (Loop natuurlijk wel gewoon nog 2x in de week).
Zo, ja, wat zijn je bevindingen? (mag ook in een PM).
[ Voor 6% gewijzigd door Aight! op 08-04-2019 12:20 ]
Ik moet dit alleen nog niet aan mijn vrouw vertellen...

Waar ik donderdag nog niet kon zeggen of het nou echt beter ging ben ik er nu wel duidelijk over: er zit absoluut vooruitgang in! Tijdens en vlak na het lopen heb ik niks gevoeld. Oefeningen gingen lekker, ondanks een weekend vol met graven in de tuin.
Ik mocht zelfs mijn discipline aanwenden om niet nog een lusje (km) verder te lopen, maar ik heb mezelf wel een half rondje om het kantoor extra gegund (dat is misschien 50m).
Na het douchen voel ik nog wel een onzekerheid/stijfheid/dingetje, maar als het hierbij blijft ga ik volgende week een klein stukje verder
En inderdaad @Roadman @acidd91 heel knap dat jullie besloten om uit te stappen en dus voor jezelf kiezen. Vaak is die beslissing moeilijker dan doorkwakkelen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Lees voor de gein je eigen berichten even terug - en bedenk dat dat alle info is die ik heb.Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:10:
[...]
Jammer dat je die mening hebt.
Begrijp me aub niet verkeerd, ik heb diep respect voor de marathon en iedereen die hem volbrengt, of dat nou in 2u4 of 4u30 is. Van beide een topprestatie.
Maar voor mij persoonlijk is 3u33 geen goede tijd. Daar ben ik heel realistisch in. Als Kipserem in 2u20 binnen was gekomen, was het ook geen goede tijd voor hem persoonlijk. Dat doet niets af aan iedereen die boven de 2u20 eindigt.
Edit : overigens zit er behoorlijk wat trainingsarbeid in de voorbereiding naar de marathon toe. Het is niet zo dat ik dacht "even" een 3u15 eruit te persen
Afgelopen dinsdag was je realistisch:
Verder uit je berichten: geen duurloop langer dan 27km, pogingen om (delen van duurlopen) op marathontempo te doen ging niet zo goed, voeding niet getraind, wel gelezen over goede hydratatie maar dit niet toegepast, etc.Sport_Life schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 00:02:
[...]
Tnx. Jij ook succes zondag! Wat is jouw streeftijd?
Ik start in vak 1, dus verwacht niet veel trage lopers voor mij. Dus door rechts te lopen hoop ik het aantal meters te minimaliseren.
Sub 3 is helaas niet realistisch, ik verwacht 3u15 - 3u30. Ik ga van start met 4:20 en hoop dat ik de 2e helft genoeg over heb om 4:10 te rennen. Als er na de 25km geen verval optreed zou 3u mogelijk moeten zijn!
Is allemaal niet erg en ook logisch (wat ik zeg in eigenbelang, want dus zelf ook tegenaan gelopen!) maar wees dan achteraf realistisch en eerlijk: 3uur33 was een te verwachten en best een goede tijd, alles in ogenschouw nemende.
@Sport_Life je hebt echt een prima marathon gelopen

Liever niet in PM ;-)Aight! schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:20:
Mooie verhalen! Ik heb ook zin gekregen in een nieuwe marathon, vorig jaar en jaar ervoor Rotterdam ook gedaan! (dit jaar waarschijnlijk Porto).
Maar zijn er mensen die de marathon gisteren hebben gelopen via sportrust methode? Dat wil ik namelijk gaan proberen. 100 dagen voor de marathon begint de training, dus ik heb nog even. (Loop natuurlijk wel gewoon nog 2x in de week).
Ben ik ook benieuwd naar, heb wel eens een webinar van sportrusten gevolgd maar echt overtuigd was ik niet, Veel als en maaren. Was ook meer omdat ik ook zaalvoetbal tussendoor en afvraag of je een echt scherpe tijd kan lopen met deze methode?
Alles in ogenschouw nemende, heb je gelijk. Voeding had ik moeten trainen, hydratie beter toepassen (al was het wel _erg_ warm), etc - zogenaamde "beginnersfouten". Je hebt gelijk dat een Marathon het hele pakket aan voorbereidingen treft.MrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:49:
[...]
Lees voor de gein je eigen berichten even terug - en bedenk dat dat alle info is die ik heb.
Afgelopen dinsdag was je realistisch:
[...]
Verder uit je berichten: geen duurloop langer dan 27km, pogingen om (delen van duurlopen) op marathontempo te doen ging niet zo goed, voeding niet getraind, wel gelezen over goede hydratatie maar dit niet toegepast, etc.
Is allemaal niet erg en ook logisch (wat ik zeg in eigenbelang, want dus zelf ook tegenaan gelopen!) maar wees dan achteraf realistisch en eerlijk: 3uur33 was een te verwachten en best een goede tijd, alles in ogenschouw nemende.
Echter, wanneer je puur kijkt naar de fysieke gesteldheid, is <3u15 realistisch. Dus bij betere omstandigheden (goed eet/drinkpatroon) was dat een realistische eindtijd geweest. Dus zonder gedwongen wandelen na 25km . Dan had ik vanaf km 21,1 nog 1:45 over voor de tweede helft. Dat is te doen met een PR van 1:29 op de halve, ook als er al een halve op zit. Ik zeg niet dat het makkelijk is, dat is een Marathon uitlopen met een volle maag ook niet
Ik heb geen moeite met de style van @MrAcid hoor!Pathogen schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:02:
@MrAcid helemaal mee eens! Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk aan je directe stijl van commentaar moeten wennen, maar wat je hier zegt klopt gewoon helemaal.
@Sport_Life je hebt echt een prima marathon gelopenGa je prestatie nou niet zitten downplayen omdat je in theorie veel sneller had willen kunnen gaan, je hebt gedaan wat je in de praktijk kon en dat was, naast een goede prestatie, aardig gelijk aan wat je vlak van tevoren had verwacht
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 16:37 ]

Overigens ben ik wel een beetje jaloers op de marathonlopers hoor! Had er erg graag zelf ook gestaan. Helemaal nu ik merk dat er weer verbetering inzit kriebelt het ontzettend om weer eens ergens vol overgave te kunnen lopen. Maar geduld, geduld, geduld!
Ik heb me vooraf op de vlakte gehouden, maar nu @MrAcid de hete kastanjes uit het vuur geraapt heeftSport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:30:
[...]
Alles in ogenschouw nemende, heb je gelijk. Voeding had ik moeten trainen, hydratie beter toepassen (al was het wel _erg_ warm), etc - zogenaamde "beginnersfouten". Je hebt gelijk dat een Marathon het hele pakket aan voorbereidingen treft.
Echter, wanneer je puur kijkt naar de fysieke gesteldheid, is <3u15 realistisch.
Maar he, je eerste marathon op 3:33 biedt perspectief. Ik ben van 3:50 naar 3:24 (met 24 graden onderweg!) naar 3:10 naar 3:03 naar 3:01 naar 2:59 gegaan. En ja, ten tijde van die eerste liep ik net onder de 1:30 op de halve. (nou was die eerste wel de kustmarathon, dus dat zijn 15-20 minuten extra tov een normale).
Ook ik vond je vooraf bepaalde strategie maar erg voorbarig klinken en dacht richting 'zelfoverschatting'. Wat overigens perfect normaal is, zeker als je wat ambitieus ingestel bent en nog geen ervaring hebt gehad. Maar met een PR op de HM 1u29 mag je wat mij betreft nog niets eens richting (sub) 3u denken.Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:30:
[...]
Alles in ogenschouw nemende, heb je gelijk. Voeding had ik moeten trainen, hydratie beter toepassen (al was het wel _erg_ warm), etc - zogenaamde "beginnersfouten". Je hebt gelijk dat een Marathon het hele pakket aan voorbereidingen treft.
Echter, wanneer je puur kijkt naar de fysieke gesteldheid, is <3u15 realistisch. Dus bij betere omstandigheden (goed eet/drinkpatroon) was dat een realistische eindtijd geweest. Dus zonder gedwongen wandelen na 25km . Dan had ik vanaf km 21,1 nog 1:45 over voor de tweede helft. Dat is te doen met een PR van 1:29 op de halve, ook als er al een halve op zit. Ik zeg niet dat het makkelijk is, dat is een Marathon uitlopen met een volle maag ook niet![]()
(of eigenlijk, uberhaupt een Marathon uitlopen).
Ik heb zelf een vrij vergelijkbaar PR op de HM in de 1u31xx, onlangs op training met progressieve tempoloop de 5K sub 20 gelopen & loop volgende week in Parijs mijn tweede marathon. Mijn eerste liep ik vorig jaar in Rotterdam en ik vertrok aan 3u20 tempo, maar kwam uiteindelijk aan in 3u29. Uiteindelijk was ik best tevreden & fier met de geleverde prestatie en gaf dat nu eenmaal het niveau van die dag aan. Ik heb vergeleken met mijn vorige schema de kilometers nog wat opgedreven en nog meer dertigers gedaan (kan goed uitpakken, maar misschien ook juist weer niet). Naar mijn gevoel ben ik sterker dan vorig jaar, maar Ik vertrek opnieuw met 3u20 in mijn hoofd en zie wel of ik verval heb of misschien juist naar het einde toe nog kan versnellen.
Maar met uw ingesteldheid vrees ik dat je tegen nog teleurstellingen zal aanbotsen en zelfs een beetje aan zelfbedrog doet (te beginnen met de lat te hoog te leggen en daaruitvolgend een aparte pacestrategie, gecombineerd met toch wel gebrek aan voorbereiding op (niet-)harloopgebied . Ik vind het dan ook vreemd dat je blijft beweren bij je toegepaste strategie. Ik wil hier zeker geen moraliserend vingertje opsteken, maar je neemt aan wat je wil natuurlijk met oog op de verdere plannen.
Aangezien er nog een geïnteresseerde is, doe ik het maar niet via PM. Laat ik beginnen met mijn eigen marathon is perspectief plaatsen, die was overigens niet gisteren. Tijdens R'dam was het 20 graden, ik liep 'm met 25 graden plus. Nu ik die verhalen hier lees, denk ik dat mijn terugval na 32 km ook behoorlijk met de temperatuur te maken had. M'n hartslag waar ik op getraind had (essentieel onderdeel van de SR methode) ging veel te hoog terwijl het tempo daalde. Nevertheless, ik ben een voorstander van de sport rusten methodiek omdat je daarmee veel minder duurkilometers maakt die je lijf, zoals in mijn geval, kunnen slopen.Aight! schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:20:
Mooie verhalen! Ik heb ook zin gekregen in een nieuwe marathon, vorig jaar en jaar ervoor Rotterdam ook gedaan! (dit jaar waarschijnlijk Porto).
Er zijn genoeg verhalen over succesvolle pogingen met SR, ter vergelijk: het percentage uitvallers lag tijdens een eerdere R'dam marathon significant lager dan het algehele uitvalpercentage. Kan je allerlei statistische wijsheden op loslaten, ik geloof dat het werkt. Gezien mijn lengte en gewicht (1.99 & 90 kg en 51 jaar in 2016) leek het me sowieso verstandig het bij 1 marathon te laten, maar de vele enthousiastelingen hier brengen me aan het twijfelen. Overigens wil ik dan een eigen methode gaan ontwikkelen, waar ik wel veel elementen van SR gaan meenemen, maar langere trainingen op beoogd marathontempo ga toevoegen.
Welke concrete vragen heb je over SR?
In elk geval een goede nachtrust gehad en veel gedronken sinds gisteren middag. Gistermiddag bij thuiskomst en na het douchen nog wel een hele tijd het koud gehad terwijl ik wel gloeide van de warmte. Dit ging uiteindelijk zo door totdat ik slaap viel en vanmorgen wakker werd. Hartslag was vandaag ook ruim +20 slagen hoger dan normaal. Op zich niet vreemd na zo'n optater. Voor de rest alles wel ok. Alleen een brak gevoel en weinig eetlust. Maar drink wel de hele dag door en prop af en toe, wat eiwitrijk voedsel, naar binnen.
Verder wel vrede ermee dat ik moest opgeven. Gelukkig was dit al mijn vierde marathon waarbij ik aan de start stond. Wel mijn eerste DNF ooit. Maar achteraf er erg veel vrede mee dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd. Zeker nadat ik gisteren las dat er een aantal personen gereanimeerd moesten worden en er eentje zelf is overleden...
Ik betrapte me er al een beetje op vanmiddag dat ik aan een revanche zat te denken in het najaar. Dus wie weet... Voorlopig eerst maar eens goed herstellen en mezelf richten op snelheid en het kortere werk.
Ik ben namelijk begin dit jaar (na wel al mijn hele leven gesport te hebben) begonnen met hardlopen. Ik heb vorige week voor het eerst een halve marathon afstand gelopen met trainen in 1:45 en afgelopen weekend heb ik ruim 24 gelopen met een tempo van 5”30 om in maar “uithoudingsvermogen zone” te blijven. Verder loop ik nu 3x per week totaal zo rond de 40km en daarnaast spin, voetbal en fitness (kracht en core) ik nog.
Dus denken jullie dat mijn doel a.d.h.v. het bovenstaande reëel is? Of moet ik al lang blij zijn dat ik hem überhaupt ga uitlopen? (Want dat is sowieso mijn belangrijkste doel)
Ik zeg even nietsTinusvolkel schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:18:
Na al die marathon verhalen ben ik toch wel benieuwd of mijn doel van 3.5 uur voor mijn 1ste marathon in oktober niet ambitieus is.
Ik ben namelijk begin dit jaar (na wel al mijn hele leven gesport te hebben) begonnen met hardlopen. Ik heb vorige week voor het eerst een halve marathon afstand gelopen met trainen in 1:45 en afgelopen weekend heb ik ruim 24 gelopen met een tempo van 5”30 om in maar “uithoudingsvermogen zone” te blijven. Verder loop ik nu 3x per week totaal zo rond de 40km en daarnaast spin, voetbal en fitness (kracht en core) ik nog.
Dus denken jullie dat mijn doel a.d.h.v. het bovenstaande reëel is? Of moet ik al lang blij zijn dat ik hem überhaupt ga uitlopen? (Want dat is sowieso mijn belangrijkste doel)

Bij mij duurde het een jaar trainen tot ik van 1u45 naar 1u29 ging op de hm
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 20:24 ]
Als je zo een marathon rond de 5 uur kunt lopen dan ken ik veel minder belastende methodes:
Je oefen gewoon via stevig wandelen. Als je dat maar regelmatig genoeg doet haal je ook 8 km/ uur als je een flinke arm inzet gebruikt (=voorwaarde). Dan hoef je nog maar iets sneller te worden en je loopt al de M uit in ca 5 uur.
Het voordeel van de snelle wandelmethode is dat het veel minder belastend is dan om dit hardlopend te doen.
De klappen zijn veel minder groot.
Ik heb deze methode na een hernia gebruikt als herstelmethode, geadviseerd door een fysio met visie.
En denk maar niet dat 14 km genoeg is. Juist deze methode was geschikt om net als bij normale M-trainingen dit uit te bouwen naar langere afstanden. Er zijn dagen geweest dat ik zo probleemloos met een pauze 50 km/dag liep en dat een aantal weken achter elkaar elke dag. Ik had toen nog gen meter hardgelopen maar on wel ruim 8 km / uur wandelen zonder dat aparte snelwandelen te gebruiken.
Om sneller te willen dan ca 5 uur zul je wel een vorm van hardlopen moeten gaan doen. Dus op een bepaald moment ben ik geleidelijk aan dat gaan doen. Alles heeft 9 maanden geduurd.
Het is compleet terug naar af maar op deze manier voer je wel heel geleidelijk aan jouw belastbaarheid op en met 14 km lijkt me dat echt te kort.
De wandel methode is vooral zeer geschikt na een blessure (oa hernia....)... .Begin met wat je uitstekend aan kunt, begin eventueel bij 15 minuten en herhaal dat de volgende dag.... weer ok dan mag je 15 minuten erbij doen en het proces begint weer opnieuw. ALTIJD de herhaling uitvoeren!
Hoe lang moet je doorgaan. Tja das persoonlijk. Hoeveel tijd heb je, ik ben in de blessure tijd doorgegaan tot 3x 2,5 uur per dag. Een maal goed belastbaar ga je kijken of je om kunt schakelen naar het hardlopen.
Je bent nu veel beter belastbaar en zal het je veel minder moeite kosten om een normaal M-programma verder uit te bouwen, maar wel bij het begin daarvan beginnen!
Of je blijft bij het wandelen maar dan kom je ook niet makkelijk verder dan die 5 uur op de M.
Haha, achja jouw verhaal (en de discussie eromheen) heeft mij wel aan het denken gezet
Ps ik experimenteer momenteel wel al veel met eten (waaronder gelletjes) en drinken onderweg
[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2019 20:25 ]
Zie mijn edit. Met 1u30-1u35 op de hm moet het mogelijk zijn denk ik. . Dus nog een dikke 10 min van de hm af.Tinusvolkel schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:24:
[...]
Haha, achja jouw verhaal (en de discussie eromheen) heeft mij wel aan het denken gezeten iig mij met beide benen op de grond gezet.
Jouw grootste risico is een blessure, omdat je van andere sporten een redelijke conditie hebt. Als je dat voorkomt en je kunt mentaal doorzetten denk ik dat het zou kunnen lukken.
Laat je vooral niet demotiveren door de andere reacties
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 20:39 ]
Mss doe je wel veel teveel... ?Tinusvolkel schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:18:
Na al die marathon verhalen ben ik toch wel benieuwd of mijn doel van 3.5 uur voor mijn 1ste marathon in oktober niet ambitieus is.
/...................Verder loop ik nu 3x per week totaal zo rond de 40km en daarnaast spin, voetbal en fitness (kracht en core) ik nog......
Kom je zo wel aan je belangrijkste training toe... "DE RUST"...???
Maw maak eens een overzicht en maak keuzes...aan jou welke dat zijn, want alleen intrinsieke keuzes helpen, niet de zgn "aangepraatte" ....
Ik ook, trouwensTinusvolkel schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:24:
[...]
Ps ik experimenteer momenteel wel al veel met eten (waaronder gelletjes) en drinken onderweg![]()
Idd hele goeie...route99 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:28:
[...]
Mss doe je wel veel teveel... ?
Kom je zo wel aan je belangrijkste training toe... "DE RUST"...???
Maw maak eens een overzicht en maak keuzes...aan jou welke dat zijn, want alleen intrinsieke keuzes helpen, niet de zgn "aangepraatte" ....
Echter is het voetbal op het laagste niveau
Op dinsdag en dondermorgen loop ik een afstand van tussen de 8 en de 12.5 op een rustig tempo met collega’s. Mijn hartslag zit dan nog onder de 125 met flinke uitschieters als ik wat sprints tussendoor doe. Na het lopen hebben we een coach op het werk waarmee we een kwartier core oefeningen doen.
Op vrijdagmorgen ga ik weer met dezelfde collega’s eerst een half uurtje krachttraining doen daarna een half uurtje spinnen en dan weer de core oefeningen.
Op zaterdag doe ik alleen de langeafstand trainingen.
En zondag is er dan de voetbalwedstrijd maar afgelopen 2x (dus na de halve marathon en de ruim 24km ) was er geen wedstrijd.
Van blessures heb ik nu gelukkig nog geen last gehad (even afkloppen) maar hier moet ik wel op waken. Verder had ik gistermorgen voor het eerst spierpijn na de 24km.Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:26:
[...]
Zie mijn edit. Met 1u30-1u35 op de hm moet het mogelijk zijn denk ik. . Dus nog een dikke 10 min van de hm af.
Jouw grootste risico is een blessure, omdat je van andere sporten een redelijke conditie hebt. Als je dat voorkomt en je kunt mentaal doorzetten denk ik dat het zou kunnen lukken.
En op mentale kracht heb ik in het verleden ook de Nijmeegse vierdaagse en de Kennedy mars gelopen, dus dat zou goed moeten zitten
HahaLaat je vooral niet demotiveren door de andere reacties(grapje)
[ Voor 27% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-04-2019 20:53 ]
Ben wel benieuwd wat je hm tijd was toen je 3:10 liep?Rudedadude schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:15:
[...]
Ik heb me vooraf op de vlakte gehouden, maar nu @MrAcid de hete kastanjes uit het vuur geraapt heeftde hele grap van de marathon is nu net dat het meer is dan enkel de fysieke gesteldheid en met name het stuk fysiek vermogen. Je gaat door een energiegrens heen en daarna heb je gewoon te maken met heel andere factoren dan je fysieke gesteldheid of vermogen. Was het niet Nageeye die 2 of 1 jaar terug bij Boston nog een keer volledig instortte na 39km? Ik gok dat toen zijn voorbereiding ook best ok is geweest en dat z'n fysieke gesteldheid toen ook best ok was
Maar het kan gewoon gebeuren. Het verbaast mij altijd weer dat ik het laatste stuk niet meer m'n tempo's kan halen en met de ontspannenheid en techniek kan lopen die daarvoor nodig is, terwijl ik het me van tevoren zo ontzettend voorneem en dat tot de 32km ook prima gaat. Meer kilometers, meer kracht en meer marathonspecifiek voorbereiding zullen ws. helpen, maar het lastige blijft dat dat laatste stuk zo lastig nabootsbaar is in trainingen.
Maar he, je eerste marathon op 3:33 biedt perspectief. Ik ben van 3:50 naar 3:24 (met 24 graden onderweg!) naar 3:10 naar 3:03 naar 3:01 naar 2:59 gegaan. En ja, ten tijde van die eerste liep ik net onder de 1:30 op de halve. (nou was die eerste wel de kustmarathon, dus dat zijn 15-20 minuten extra tov een normale).
Tinusvolkel schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:42:
[...]
Hahaachja een beetje gestoord en eigenwijs moet je toch wel zijn om 42km 42,195 voor je plezier gaan te lopen.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 21:01 ]
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Het “succes” van de Sportrusten-methode voor het UITlopen van een marathon zit hem er denk ik vooral in dat mensen (1) niet geblesseerd raken en (2) dat mensen consequent trainen (als in: IETS doen).Frenz64 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:36:
Als er hier iemand 'old skool' is, dan ben jij het wel @route99 . Ik bedoel dat overigens neutraal, met die kanttekening dat ik je er wel op betrap dat als er iemand afwijkt van wat jij de juiste methode acht, je acuut in de digitale pen klimt. Prima, maar heb dan wel inhoudelijke kritiek op de SR methode en kom niet met een wandel verhaal en de marathon in 5 uur 'lopen'. Heb je de tijden gezien die geoefende lopers met de SR methode gelopen hebben? Natuurlijk zijn er mensen voor wie deze methode niet werkte of totaal niet geschikt is. Net zoals sommigen de duurbelasting niet aankunnen van een traditionele aanpak. Loop 'm dan niet kun je zeggen of........ je kunt ook een ander pad bewandelen.
Is je doel een (halve) marathon uitlopen, heb je niet de behoefte om te zien wat je maximaal uit je lijf kunt halen, en wil je met relatief weinig inspanning dit doel behalen: denk eens aan wandelen sportrusten.
@kenneth heeft het hier een keer aardig ontleed - zal wel 4 delen terug zijn inmiddels.
(Tav mijn toon in posts: bedoeld om te prikkelen/spiegel voor te houden, niet om persoonlijk aan te vallen! Behalve als je het ernaar maakt natuurlijk.
De tering, wat een lijdensweg. Mooi dat je het gehaald hebt en ervan hebt kunnen genieten - maar dit is wel heel extreem. Je loopt een halve laatst nog als pacer met doel 2:00 ofzo...?racoon schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:25:
Gister mijn 2e marathon in Rotterdam gelopen, wat was het warm en afzien, maar toch heb ik genoten en in 6:05 gefinished
Die tijd is trouwens buiten de limiet toch? Hoe gingen ze daar mee om?
Geen enkel probleem, staan lopers met nog langzamere tijd in de uitslagenMrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:29:
[...]
De tering, wat een lijdensweg. Mooi dat je het gehaald hebt en ervan hebt kunnen genieten - maar dit is wel heel extreem. Je loopt een halve laatst nog als pacer met doel 2:00 ofzo...?
Die tijd is trouwens buiten de limiet toch? Hoe gingen ze daar mee om?
Wat had je vooraf verwacht? Had je je ingesteld op 6+ uur of is het ergens misgegaan?racoon schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:31:
[...]
Geen enkel probleem, staan lopers met nog langzamere tijd in de uitslagen
Hoopte onder de 5 uur maar de warmte en grote blaar maakte het zwaar en de weinig trainingen werkte ook niet in mijn voordeel, dus op karakter uitgelopenMrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:32:
[...]
Wat had je vooraf verwacht? Had je je ingesteld op 6+ uur of is het ergens misgegaan?
Ik heb geleerd wat in de praktijk werkt op te pakken en dat is naast evidence-based ook nog vaak wetenschappelijk onderbouwd. Vaak komt deze kennis tot stand uit jarenlange samenwerking met top trainers. En met alle respect er komt veel info op het forum die heel veel minder zo onderbouwd is / evidence based is dan wat ik prober in te brengen.Frenz64 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:36:
Als er hier iemand 'old skool' is, dan ben jij het wel @route99 .....
En als ik mijn oude toptrainer op de persoon af vraag wat is jouw strategie"
Ik pak alles waarvan ik denk dat het bij kan dragen; bij de een werkt dit bij de ander dat en dat kan dus evolueren.
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Er is niet een waarheid maar wat ik zo opgepikt heb komt wel uit flinke kennisbronnen.
En zulke zaken mis ik vaak bij zaken als Sportrusten-methode.
Ook bij onze trainingen is het doel niet overlast te raken, maw belastbaarheid is een hoog goed. Niemand kan dat exclusief claimen dat is ook geldig als je werkt of iets anders.... zodra je over een grens gaat en je herstel onvoldoende van wat dan ook, gaat het mis.
Dus imho is het geen goed idee om 14 km als heilig te beschouwen. Helaas zijn sommige mensen nooit belastbaar genoeg om een M te lopen. Als je het dan toch nog zo graag wilt dan vind ik met flinke inzet wandelen zonder die landingsklappen te krijgen nog een van de minst belastende methodes.
Laat de Sportrusten-methode maar eens met meer onderbouwing komen dan ik tot nu toe gelezen heb.
Laat ik nu net een wandel training voorstellen.. midden in de roos dus....Net zoals sommigen de duurbelasting niet aankunnen van een traditionele aanpak. Loop 'm dan niet kun je zeggen of........ je kunt ook een ander pad bewandelen.
je doet dus ca 5 trainingen per week waarbij een aantal echte flinke.... kan een recept voor een disaster zijn, ik ken je onvoldoende om meer uitspraken te doen.
Toen ik 35 minuten op de 10 km deed... deed ik zeker minder qua intensiteit dan jij....
Meer gestructureerd gericht op het lopen dat wel. Maar das een keuze. Over jouw keuze ga ik uiteraard nooit.
Daar is respect voor, maar als jouw vraag over de M ... daar heb je een eerlijk antwoord van mij over gehad.
Maar das toch ook een eigen keuze.Hahaachja een beetje gestoord en eigenwijs moet je toch wel zijn om 42km voor je plezier gaan te lopen.
Maar verwacht van mij geen sociaal wenselijke antwoorden....
Dan moet je je er misschien beter in verdiepen voordat je een oordeel velt.route99 schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:45:
[...]
..... En zulke zaken mis ik vaak bij zaken als Sportrusten-methode.
14 km is niet heilig, het is een bewust gekozen maximumDus imho is het geen goed idee om 14 km als heilig te beschouwen.
en @MrAcid ik geef toe, tikkie selectief gewinkeld, maar hier, snel genoeg voor je? https://www.sportrusten.n...n/niek-hamburg-2017-2u49/
Ik ben geen SR evangelist, er vroeg iemand naar en omdat ik het geprobeerd heb geef ik gewoon antwoord. Als je je verdiept in de methode (iets verder dan twee webagina's lezen) dan is het een methode de behoorlijk afwijkt van het gangbare en dat roept vragen op/lokt discussie uit. Maar voor een best grote groep werkt het gewoon, een marathon lopen door slecht 14k max te trainen (wel 4x per week overigens).
Ik voel me dus ook niet geroepen de methode te verdedigen, ik wil alleen de geijkte (traditionele) tegenwerpingen pareren.
Ik denk dat de meeste mensen het hier wel mee eens zijn. Ik ook, niet gelbesseerd raken en doork unnen blijven trainen is de basis van alles, het vergroot ook je plezier in het lopen en de kans op vooruitgang neemt sterk toe.MrAcid schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:25:
[...]
Het “succes” van de Sportrusten-methode voor het UITlopen van een marathon zit hem er denk ik vooral in dat mensen (1) niet geblesseerd raken en (2) dat mensen consequent trainen (als in: IETS doen).
Alleen dat dit bijna geclaimd wordt door de Sportrusten-methode is niet terecht.
ik pas zelf deze factoren ook toe en probeer door goed te luisteren naar mijn lichaam buiten die gevarenzone te komen. Dus dat kan nooit door de Sportrusten-methode geclaimed worden en dan ook nog zeggen dat max 14 km heilig is. (zet hem maar ff op scherp).
Belastbaarheid is zo persoonlijk en kan nooit door zo een definitie afgedekt/geclaimd worden.
Dus moet je een aantal mensen echt afraden om een M (of 1/2 M) te lopen.
Dus kijk naar de mensen zelf en niet naar de methode. Kijk wat er nodig is en niet wat er moet.
De een is gebaat bij dit en de anders bij de Klas Lok methode en de ander bij Sportrusten-methode en de ander bij nog een andere methode... Maar het epistel van DE methode, vergeet het....
De wandel methode lijkt me uitstekend geschikt voor trage lopers die niet de landing aan kunnen en toch een keer een lange afstand willen doen. Ik was zelf ook versteld welke snelheid ik kon halen nadat bijna al mijn spieren weggesmolten waren na zo lang bedlegerigheid... bij bijna nul beweging...
Anderel opers... andere methode... er echt simpel weg geen uniek methode, noem dat old-skool in aanpak??

Tja whats in a name, ik vind het juist open minded.
En dat is exact wat ik in 24 jaar hardlopen, heel kort bij de top met & olv toptrainers gedaan heb; ik heb me volgezogen met veel ervaring/'kennis die er gedeeld is. Er mag kritiek op zijn, maar ik ervaar het zelf als een feature, ben zeer bevoorrecht om dat met een instap op pas 39 jaren jong, nog zo mee hebben te mogen maken en zoveel kennis op te doen. Het zijn altijd hele fijne & open mensen om mij heen.
Dus zet er een goed verhaal tegenover zou ik zeggen maar er is geen bezwaar om aan dezelfde kant staan, ik leg er geen clam op. Alles hoort open te zijn voor discussies, ook Sportrusten-methode, maar streef er naar om dogmatisch denken weg te laten en bijv Sportrusten-methode als de waarheid te beschouwen, dat zijn de benaderingen waar ik uit voort kom ook niet. Immers: Stillstand is achteruitgang...
Ik las net onderstaande quote van jou :route99 schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:50:
[...]
Daar is respect voor, maar als jouw vraag over de M ... daar heb je een eerlijk antwoord van mij over gehad.
[...]
Bij de een werkt 200km hardlopen per maand, terwijl de ander zich sierlijk gaat vervelen en dus liever hardlopen combineert met een balletje trappen. Ik kan me voorstellen dat als hij stopt met voetbal en zich focust op 200km per maand hardlopen, binnen enkele maanden ook de hardloopschoenen niet meer aan gaan.route99 schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:45:
[...]
En als ik mijn oude toptrainer op de persoon af vraag wat is jouw strategie"
Ik pak alles waarvan ik denk dat het bij kan dragen; bij de een werkt dit bij de ander dat en dat kan dus evolueren.
Dus, hoewel waarschijnlijk niet de meest efficiënte methode, is het wel de beste manier die bij hem past door te blijven voetballen ed om het plezier erin te houden
Ben wel met je eens dat overtraining op de loer ligt, evenals nare blessures. Sommige kruipen er langzaam in, maar kom je lastig vanaf (shin splints)
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2019 22:16 ]
De grap is dat ik zelf nu weer een marathon aan het overwegen ben en daar mijn eigen weg in ga zoeken (met wel elementen van SR erin, maar zeker niet dat schema).
Ht is allemaal zo oppervlakkig geschreven, ik mis echt de diepgang. ik had het allemaal al een keer gelezen.Frenz64 schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:06:
[...]Dan moet je je er misschien beter in verdiepen voordat je een oordeel velt.
De bandbreedte van de afstand is zo persoonlijk, zie mijn eerdere stuk over de persoonlijke benadering van de belastbaarheid.14 km is niet heilig, het is een bewust gekozen maximum
Niek noemt rust als DE sleutel..en @MrAcid ik geef toe, tikkie selectief gewinkeld, maar hier, snel genoeg voor je? https://www.sportrusten.n...n/niek-hamburg-2017-2u49/
Volgens mij is dat bij "klassieke" aanpak ook zo, alleen moet je dat wel doen... .dus als je dat niet doet is dan die methode fout of is de atleet fout.... tja....
Dus als je vervolgens maar 14 km loopt word je inderdaad wrs minder moe..

Maar als deze atleet met de klassiek methode beter "geluisterd" had... zou die dan wellicht nog 10 minuten sneller gelopen hebben? Zulke erg belangrijke referentie onderzoeken ontbreken compleet bij die methode.
Zonder te (ver)oordelen: Is het niet een beetje vreemd om de Sportrusten-methode niet met argumenten te willen verdedigen maar wel geijkte (traditionele) tegenwerpingen pareren.Ik voel me dus ook niet geroepen de methode te verdedigen, ik wil alleen de geijkte (traditionele) tegenwerpingen pareren.
daar zit een behoorlijk contradictie in.
Ik vind deze benadering ook niet prettig, komt als een zeer eenzijdige belichting binnen.
Ik ben juist voor een open minded benadering..... want hier waren we het toch over eens?
Dus waarom deze eenzijdige benaderingskeuze dan. We missen juist dan het versterken van de ene methode met de andere. The best of all worlds zou het moeten zijn, een dogmatisch benadering zit dit dwars en verhindert een goede open communicatie over wat nu echt belangrijk is.Het “succes” van de Sportrusten-methode voor het UITlopen van een marathon zit hem er denk ik vooral in dat mensen (1) niet geblesseerd raken en (2) dat mensen consequent trainen (als in: IETS doen).
In de politiek zie je dat vaak ook; de best zaken worden vaak geofferd agv dogmatisch partij zaken waar men maar niet over de eigne schaduw heen kan stappen. En dat zie je zowel aan de linker kant als de rechter kan in de politiek. Ook daar veel gemiste kansen om het beter te doen.
Het gaat niet om het gelijk, het gaat om de inzichten/de vooruitgang, op een manier zoals ik getracht heb te beschrijven.
Als dat het belangrijkste is waarom dan nog een mening vragen als je toch gaat doen waar je zin in hebt... Mss raak ik daar een pijnlijk kern in de discussie?Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:13:
[...]Dus, hoewel waarschijnlijk niet de meest efficiënte methode, is het wel de beste manier die bij hem past door te blijven voetballen ed om het plezier erin te houden.
Ik denk dat de meesten het er hier mee eens zijn, ik ga dat niet claimen of zo. Alleen hoe ga je er vervolgens mee om. Met de jaren lange input/ervaring heb ik mijn visie tav dit punt net wel erg duidelijk neer gezet. Maar de kern blijft: maak er geen dogma van. Kijk naar de sitiaite wat nodig is.Ben wel met je eens dat overtraining op de loer ligt, evenals nare blessures. Sommige kruipen er langzaam in, maar kom je lastig vanaf (shin splints)
Dat is in de wereld waar ik al die tijd ingezeten heb een groot goed....
Vraag maar eens rond hoe ze het op de USA-uni's doen... mijn impressie samengevat agv contacten van mensen die dit meegemaakt hebben... : voor jouw als atleet 10 anderen dus ze trainen zo hard dat alleen degenen die dat aankunnen overblijven..... Maar je kunt zeer grote vraagtekens erbij zetten of je niet hele grote talenten die een andere aanpak nodig hebben weggegooid hebt.... Tja het is typisch een USA-korte termijn aanpak helaas.....
Dit gaf de aanleiding voor die opmerkingFrenz64 schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:29:
Ik snap niet zo waar je vandaan haalt dat de SR zo dogmatisch is. Ik heb al helemaal niet geclaimd dat het DE methode is en dat idee heb ik bij de voorstanders ook niet. Het is een alternatief voor de traditioneel methode, niks meer en niks minder @route99 . Het zijn voornamelijk de aanhangers van de traditionele aanpak die SR aanvallen.
Ik heb er al op gereageerd, waarom het niet goed bij mij binnen kwam. Lees dat eerst.Ik voel me dus ook niet geroepen de methode te verdedigen, ik wil alleen de geijkte (traditionele) tegenwerpingen pareren.
Die lag toen ergens net onder de 1:27. Die 3:10 was een hele gecontroleerde actie om 4:30 te lopen en te blijven lopen. Dat was denk ik de vlakste marathon die ik gelopen heb, zeker als ik de tegenwind die ik op het laatste stuk had in mijn tijden van toen meetel. Vanaf die marathon wist ik eigenlijk wel dat onder de 3 uur tzt zou moeten gaan lukken, ik heb alleen nooit mijn pijlen zo gericht op het lopen van die ene marathon onder de 3 uur gezet. Rotterdam was nu ook de 5e marathonafstand in de afgelopen 5 maanden (de andere 4 als trail, maar allemaal met een marathon(tussen)tijd van tussen de 3:20 en 3:35 op onverhard terrein).Sport_Life schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:46:
[...]
Ben wel benieuwd wat je hm tijd was toen je 3:10 liep?
[...]
@Tinusvolkel met een goede gebalanseerde voorbereiding kun je gewoon een heel eind komen, maar kern van mijn verhaal is dat in je tijd, anders dan op kortere afstanden, een heel stuk 'omstandigheden van de dag' speling zit. Ik had gisteren van alles tussen pak-em-beet 2:54 en 3:05 kunnen lopen. Dingen als het weer, vorm van de dag en plotseling opkomend fysiek ongemak hebben gewoon best een grote invloed. Ben je een echte topper dan kun je steeds meer van dat soort dingen uitsluiten, maar voor de gemiddelde loper is that the way it is. Dus lekker doorgaan en er voor zorgen dat je van jouw kant de juiste dingen hebt gedaan. Want meer kun je toch niet doen.
En Sportrusten begint ook in dit topic een terugkerend fenomeen te worden

Het wordt laat, maar toch nog een laatste reactie. Er zit helemaal geen contradictie in, die zoek je erin. Bij deze wat duidelijker dan: Met tegenwerpingen pareren bedoel ik de dooddoeners weerspreken als "het is alleen voor recreanten met weinig zin/tijd om te trainen". Dat klopt gewoon niet, vandaar de link naar Nieks verhaal. Vervolgens shop jij daar weer selectief uit door te stellen dat het gaat om rust. Nee, hij heeft de SR methode gevolgd en daarmee 2:49 gelopen. Dat was mijn punt en tegenwerping.route99 schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:45:
Zonder te (ver)oordelen: Is het niet een beetje vreemd om de Sportrusten-methode niet met argumenten te willen verdedigen maar wel geijkte (traditionele) tegenwerpingen pareren.
daar zit een behoorlijk contradictie in.
Ik vind deze benadering ook niet prettig, komt als een zeer eenzijdige belichting binnen.
Ik ben juist voor een open minded benadering..... want hier waren we het toch over eens?
Er zijn zat ondersteunende SR verhalen te vinden voor 4 uur plus lopers, maar daar gaat het niet om, er liepen gisteren ook mensen > 6 uur.
Dat je een dergelijke tegenwerping eenzijdige belichting vind, ja duhh, dat was om te laten zien dat je wel via SR een sub 3 uur kan neerzetten.
V I E N N A - C I T Y - M A R A T H O N - 2 0 1 9 voor wie niet van longreads houdt, scroll maar door
Waarom Wenen?
Drie jaar na R’dam (3:50) vond ik het wel weer eens tijd om een marathon te lopen. De wens was er een met internationale allure te lopen, maar wel een beetje makkelijk instapbaar (geen lotingen, reisarrangementen, etc.). Shortlist was al snel teruggebracht tot Rome, Krakau en Wenen. Die eerste is eind april en daarmee al snel aan de warme kant. Krakau kwam qua data voor een loopgenoot slecht uit dus Wenen stond al snel op 1. Leek ons een leuke stad én een mooi plek om te lopen. En omdat ‘ie tegelijk met Rotterdam valt viel ‘ie ook mooi te combineren met onze AV marathongroep waar voor Rotterdam + Boston + Enschede + Parijs lopers in zitten, allemaal dit en volgend weekend.
Doel en loophistorie
Mijn vorige marathon ging in 3:50 maar dat was met een relatief slechte voorbereiding, én een week na een week griep. Liep goed af maar wist wel dat dat niet de laatste zou zijn en een revenge een keer moest komen. Al was ik ook gewoon tevreden met die tijd want mijn halve stond destijds op 1:37 en het was mijn debut-maraton.
Maar nu dan dus een nieuw doel: Sub 3:30.
Het moest kunnen zo dacht ik, want met een halve op 1:33 leek het toch echt wel een haalbare kaart. Probleem was alleen dat die PR ook alweer even geleden was en ik de eerste helft van 2018 maar relatief weinig heb gelopen. Dat was dus weer even flink werken in het najaar om überhaupt weer fit te worden. Gelukkig hielpen de vele trails mij daarbij en liep ik uiteindelijk tussen aug en dec nog even zo’n 150km aan wedstrijden en trails bij elkaar. Heerlijk om weer terug te komen!
Blessureleed
Minder fijn is dat ik ook deze marathontraining niet optimaal kon starten. Want in 2018 heb ik (mede dankzij die gave trails … ) mijn lies aan gort gelopen. Of mijn bekken. Of mijn heup. Geen idee, fysio komt er ook niet echt uit, maar pijnlijk was het wel. Na élke lange duurloop of zware interval. Maar goed, ondanks stijfheid en pijn viel het er meestal deels uit te rollen/masseren en kon ik in ieder geval elke week mijn trainingen doen (d.w.z.: aan begin van training was de pijn van de vorige genoeg weggezakt om verantwoord te starten). En wekelijks fysio hielp gelukkig ook. Al met al kreeg ik het voor elkaar om de blessure op een soort status-quo-niveau te houden: werd niet beter maar ook niet slechter. Dat met een enorme vergroting van km’s ivm marathonschema. Voor mijzelf kon ik dat rechtpraten als “dus met meer belasting blijft het hetzelfde, dan gaat het eigenlijk toch steeds beter?” .. Of dat nou verantwoord is of tunnelvisie weet ik niet, maar belangrijkste is dat ik ondanks regelmatig pijn enthousiasme hield in het lopen en de training kon blijven doen.
Op naar Wenen.
Donderdag al aangekomen, dus genoeg tijd om relaxed de stad te bekijken zonder mijzelf ‘op’ te slenteren. Vrijdag in alle rust startnummers e.d. opgehaald. Zaterdag relax-dag én een pasta-party in het Rathaus. Fenomenaal, gaafste omgeving ever om een pasta'tje te doen!
Twijfels over het te kiezen race-tempo
Tot het raceweekend heb ik nog getwijfeld over mijn doeltijd. Die stond natuurlijk op < 3:30, maar gezien mijn lies was ik toch wel zenuwachtig. Voor mijzelf heb ik eigenlijk twee scenario’s geschetst die mij realistisch leken:
1: Een rustigere tijd kiezen en vrijwel zeker marathon uitlopen. Dan dacht ik aan een 3:45-3:50, hopelijk nog nét een PR. En vrijwel zeker ‘garantie’ op een topweekend zonder echte teleurstelling. Maar ook zonder écht het idee dat ik het geprobeerd zou hebben.
2: Gewoon keihard voor die sub 3:30 gaan vanaf de start en bij ‘instorten’ uitstappen of wandelen. Kortom: dood of de gladiolen. Alles of niets.
Enige écht belangrijke vond ik overigens dat ik niets zou ‘slopen’ .. Heb teveel plezier in lopen en het sociaal leven eromheen, dus bij optie 2 zou echt teveel last/pijn ook vrijwel zeker betekenen uitstappen en mijn lichaam redden. Geen fijn vooruitzicht natuurlijk, want zou toch een ‘domper’ zijn op een topweekend.
Uiteindelijk de knoop echt doorgehakt: gewoon vol er voor gaan! < 3:30 it’s gotta be!
Wenen, 7 april 9:00 uur - R A C E D A Y
Dan eindelijk waarvoor ik gekomen en (en waarvoor jullie begonnen zijn met lezen
Heerlijk om al in zo’n stad aanwezig te zijn, betekent één klein stukje met de metro en je staat naast het startvak! Voorspellingen waren flink warm weer, dus kledingkeuze was alles op minimaal. Gezien mijn slechte ervaringen met het uit-de-flow raken bij drankposten (inclusief stoppende mensen etc) besloten om dit keer naast mijn gelletjes ook mijn eigen drankvoorraad voor de hele race mee te nemen. 1 liter water in camelbag en 2x 500ml sportdrank in flesjes aan de voorkant in mijn vest. Kortom, tussen alle mensen in het startvak zonder überhaupt iets van drinken of belts voelde ik mij wat overdressed, alsof ik een ultra in de mont blanc ging lopen, maar ik zou daar geen spijt van krijgen!
0-10 km: Rommelige start en toch een kleine marge opbouwen
Dan het startschot. Nou ja, schot, de klassieke muziek die overgaat in een Östereichse aankodiging, en weg wat het elite-veld. En dan ook veld 1 en meteen erna ons veld. Startende in het 3:00-3:30 veld ging ik er vanuit dat ik mij in zou moeten houden, maar zoals altijd stond de helft duidelijk niet op zijn plek dus aan de ‘race flow’ van het vak had ik weinig. Even moeite om mijn fijne pace te vinden en tegen de tijd dat ik die leek te hebben schoot het parcours naar beneden. In de wetenschap dát er ook een behoorlijk heuvel in zit besloot ik de kans te grijpen om (tegen mijn eigen adviezen in, maar ja, heuvels maken alles anders) even wat meer gas te geven een een kleine marge op te bouwen. Dat werkte gelukkig goed, tempo was prima rond de 4:45 schat ik zo. Dat is ruim 10 sec sneller dat doeltempo, dus wel oppassen geblazen dat ik het niet te bond maak, anders gaat het straks ongenadig mis…
10-20 km: Steady as we go
Na een km of 10 voel ik de ‘gebruikelijke’ pijntjes alweer opkomen. Dat maakt het wel iets lastiger: iedereen geeft immers altijd aan de de eerste 20 of zelfs 30 ‘relaxed’ moeten zijn en daarna de strijd pas begint. Als je dan bij 10 al afvraagt hoe dat de komende 32 km verder gaat is het wel wat nerve-wrecking. Gelukkig kan ik mij troosten met het feit dat ik alle intervallen en duurlopen ook ben doorgekomen. Die duurlopen natuurlijk op lager tempo dan nu, maar toch, de km’s zitten in de benen en na 2 weken tapering móet er nu veel kunnen! .. Op naar de volgende 10 dus. Ik ben inmiddels aan mijn 3e en 4e gelletje toe. Heerlijk om steeds in het midden keihard door te kunnen lopen terwijl links en rechts mensen naar water en sportdrank zwalken, half opdrinken en moeite doen weer een plek te bemachtigen zonder elkaars achilles kapot te trappen. Na elke 5km post neem ik mijn gel en spoel ik die weg met water. Tussen de posten door drink ik regelmatig wat sportdrank en zo hou ik mijzelf bezig. Naar de 20km toe komt de veredelde verkeersdrempel (zo’n 40 hoogtemeters verspreid over 4km) in beeld. Ik probeer mijn intensiteit iets te vergroten zodat ik niet teveel snelheid verlies, maar hou mijn hartslag in de gaten. Zolang ‘ie niet veel meer dan een paar slagen omhoog gaat durf ik het aan.
21,1km: Eindelijk (een beetje) rust op het parcours!
Nog niet verteld had ik dat we op deze dag met hele-marathonlopers (<6000) nogal in de minderheid waren. Tegelijk startten namelijk alle 21,5km lopers (12.000+), ook vanuit dezelfde vakken. Dat betekende relatieve drukte op het parcours. Op 21km volgt de splitsing. Voor mij ook een point-of-no-return: tot hier kán ik nog kiezen voor de 1/2 marathon, dat mag als marathonloper, dan wordt je automatisch omgezet naar die uitslagen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus zoals gepland sla ik af. Ineens rust en ruimte. Heerlijk!
28-35km: Wenen’s eigen Kralingse Bos
Elke marathon heeft wel zo’n deel waarvan je weet dat het er alleen maar in zit om ‘de meters te maken’. In R’dam heb je het Kralingse bos, in Berlijn zit ook zoiets, en in Wenen besluiten ze een kleine 10km door een paar hele lange rechte stukken te laten lopen met een paar hair-pins aan het einde. Dat is niet alleen lang en slopend, maar ook rustig qua mensen en mentaal zwaar omdat je de mensen die voor je lopen naast je al langs ziet komen. Sommigen vinden het heerlijk, ik vond het afzien… Maar dat kwam natuurlijk ook omdat hier de echte race eigenlijk begint. Tot 30+ heb ik in mijn trainingen 4x aangetikt, waarvan één keer de 34. Maar met dit tempo (gemiddeld loop ik op dat moment nog altijd onder de 4:48/km) is het toch wel killing. We hebben in onze duurlopen zoveel op zo’n laag tempo gelopen dat ik echt moet oppassen dat ik in de saaie stukken niet ‘inzak’ naar een soort comfort-tempo! Vanaf 31km schiet mijn snelheid ver onder de gewenste 12+km/u en tik ik tijden an van 5:10-5:16. Maar ik heb veel marge, hou ik mijzelf voor. Ik kan wel even iets inzakken… Zolang mijn gemiddelde ónder de 4:57 ligt is die 3:30 safe. Het goede nieuws is dat de lies zich op dat moment nog heel goed houdt. Blessureleed voel ik niet, alleen de normale marathon-belasting in vooral bovenbenen.
Even tussendoor: Relay-lopers: wat een ellende
Sorry voor iedereen die hiervan geniet, want ik gun ieder zijn gave loop. Maar ik vergat nog even te vermelden dat deze marathon ook bizar veel estafettelopers kent. En dat is wel even tricky. Want waar je na de eerste 1/3 van zo’n marathon meestal wel een goede flow om je heen hebt met mensen die allemaal ongeveer hetzelfde lopen is dat nu absoluut niet het geval. Aan de mensen om mij heen heb ik heel weinig, want elke 10km komen er weer verse mensen het parcours op. Die bovendien allemaal andere snelheden lopen. Bij een doeltempo van 12km/u loop je als marathonloper tussen allemaal behoorlijk gevorderde lopers. Maar voor de 10,5km op die snelheid kom je van alles tegen. Erg verwarrend. Maar goed, gewoon negeren en je eigen race lopen is het devies. Maar toch, er liepen dus 3000 relay-teams mee (!) Sorry, moest het even kwijt
35km: gaat het lukken?
35KM Toch weer een soort mijlpaal. Met +/- 4:50 op de “gemiddelde tempo”-teller reken ik dat ik ruim 3 minuten ‘marge’ heb om de laatste 7 km’s mee af te leggen. Ik weet dat als ik nu mijn snelheid, die lager ligt dan doel-pace, vast hou ik het ruim moet halen. Maar gaat dat lukken? Ik besluit maar niet teveel te rekenen en te focussen op het lopen. Net na het 35km bordje de eerste caffeïne-gel. Niet te genieten, valt raar. Maar kan ook komen omdat ik al 6 gels op heb en het spul sowieso mijn neus uitkomt. Het boeit mij niet. Focus weer op het lopen.
37km: Lichte paniek
Dan km 37. Alles gaat prima, benen zijn zwaar maar het voelt niet zorgelijk. Tempo ligt iets te laag maar marge is er nog genoeg. Waarom dan stress? Tsja, Mijn horloge liep qua afstand al een tijdje ‘voor’ op de “werkelijke” km’s (de afstandbordjes). Daar vond ik niet echt iets van, want GPS is ook maar half nauwkeurig en het parcours is bochtig en breed, dus c’est la vie. Maar ineens bedenk ik mij (kennelijk na ruim 3 uur lopen in een toch nog helder moment) dat daarmee mijn “gemiddelde tempo” natuurlijk onbruikbaar is. Want nu ik 400m ‘voor’ loop qua afstand op horloge is mijn gemiddelde natuurlijk ‘sneller’ volgens het horloge dan t.o.v. het werkelijk parcours. Het uitleggen in deze post is al lastig, laat staan het ter plekke uitrekenen wat er mogelijk is haha. Ik besluit dat ik er nu ook niet veel aan kan veranderen anders dan gewoon te kijken wat er nog in zit qua rennen. En dat ik nog iets moet aanzetten. Zoals altijd, Alle gadgets ten spijt, het lopen moet je nog altijd zelf doen
40: Erop of eronder
Ik zit in de verte de grote opgeblazen bogen al staan. De laatste kilometers. in deze fase van de race wéét je dat je het gaat halen. Dat is inmiddels ook geen vraagstuk meer. Maar met welke tijd? Ja, dat is nog wel een een dingetje. Omdat rekenen vanaf de 40 ineens een stuk makkelijker is zet ik mijn horloge op ‘verstreken tijd’ en kijk ik bij 40 hoeveel tijd ik nog heb voor de laatste 2,2 km. Het horloge geeft 3:18:xx aan. Zo’n 11,5 minuut dus voor die laatste meters. 2x 5 minuten en 1 minuut voor de 200m. Dat móet kunnen. Ik besluit er vol voor te gaan en zet nog één keer goed aan. Terwijl ‘het veld’ inzakt op weer een laatste 20-30 meter omhoog zet ik aan en ga ik op mijn tandvlees. Niet ideaal, want 2km is dan nog best een eind, maar vol adrenaline moet het gewoon lukken. Nog even blijft het op dat moment door mijn hoofd spoken: dat ik nog geen één minuut mag verspillen in de komende kilometers. Heel even denk ik terug aan mijn Rotterdam marathon waar de laatste 2 kilometers in 6:30-7:00 min gingen omdat ik helemaal stuk was.. Niet aan denken!
Op naar 42,195: De laatste loodjes
De opgeblazen ‘bogen’ blijven volgen. Terwijl ik mijn horloge in de gaten hou begint een mix van euforie / angst / pijn / emotie / focus zich van mij meester te maken. Ik voel niets meer anders dan een constante flow. Hartslag stijgt nog iets en met een 4:30/km ga ik de laatste 500m in. Eindigend midden in het centrum van Wenen blaas ik over het blauwe tapijt langs de tribunes. ondanks dat ik op mijn horloge zie dat ik nog ruim 1 minuut heb voor de laatste 50-100 meter voelt het nog steeds niet ‘echt’ en kan ik het niet geloven en durf ik niet anders dan door te knallen. Maar dan ga ik toch echt onder die boog door en met 0 3 : 2 9 : 16 netto op de klok heb ik ineens, na drie maanden trainen, afzien, genieten, twijfels, en angst ineens mijn doel gehaald!
N A W O O R D en felicitaties aan alle andere lopers hier!
Diep respect voor iedereen die in R'dam heeft gelopen dit weekend! De voorspellingen voor Wenen waren nagenoeg identiek: het zou 1-2 graden warmer worden maar de race begon hier 1 uur eerder dan in R'dam, met als resultaat dezelfde temperatuur tijdens de race. Maar een hele fijne meevaller was dat het uiteindelijk nét even wat bewolkter bleeft dan voorspeld, én er een fijne bries stond. Dat maakte het allemaal wat dragelijker, ondanks dat de temperatuur ook hier wel opliep, vooral na 12'en (dus na 3 uur racen hier). Veel loopgenootjes van mij liepen R'dam dus nadat ik binnen was kon ik heerlijk op de app (voor zover die nog werkte) hen zien binnenkomen. Overigens veel paralellen dit keer tussen Wenen en Rotterdam: ook hier is het nationaal record verbroken, ook hier was het dus relateif warm, en helaas ook hier is de feestvreugde deels overschaduwd door veel afgevoerde deelnemers en ook 1 overleden loper
Reacties op andere marathonverhalen hier:
@Sport_LifeGefeliciteerd, leuk om je inspanningen te volgen, super marathon-debut (ook al ben je er nog niet blij mee) en als het aan je drive ligt komt er zeker een snellere tijd in de toekomst! PS: lopen op mueslirepen kan volgens mij prima, als je het maar wegkrijgt, en dat vraagt om testen, testen, testen!
@Rudedadude Fantastisch, eindelijk die sub-3. Na jou verhalen hier de afgelopen jaren is het mij echt duidelijk geworden wanneer een 'grens' bereikt lijkt en hoe hard je dan nog moet werken om die laatste minuten eraf te krijgen. Nu weer bij-eten naar de 70+ kg?
@Highland Gefeliciteerd met je debut-marathon! Mooie tijd! Smaakt naar meer?
@Roadman Moedig om uit te stappen. Zeker in het licht van de gewonden en de overleden loper in Rotterdam kan ik mij voorstellen dat jij én je omgeving erg blij zijn dat je zo'n keuze maakt. Ik hoop dat ik zelf ook de tegenwoordigheid van geest heb om in zo'n situatie de enige verantwoorde keuze te maken.
@XWB Gefeliciteerd. 1/4 marathon in R'dam is een perfecte manier om relatief laagdrempelig tóch de fantastische sfeer van het loopweekend daar mee te pakken. En mooie tijd!
@route99 Gefeliciteerd met je team-prestatie! Gaaf om te zien dat je nog altijd de drive hebt om weer te gaan opbouwen naar wedstrijd circuit, ben erg benieuwd!
@Tazzios Wow.. echt.
@Len020 Gefeliciteerd!
@acidd91 Balen van je blessure, maar gezien je reactie lijkt het mij een verstandige keuze. Uitlopen en forceren betekent een tijd waar je ook niet trots op zou zijn vrees ik én een veel langer herstel-tijd. Dan beter uitstappen en eerder nog een keer kunnen proberen. Wat betreft drinkzak: ik heb zelf een Trailvest van Salomon, de 5-liter variant. Is niet goedkoop maar zit perfect en kan achterin een camelbag van 1,5 liter (niet meegeleverd) en voorin 2x 0,5 liter in softflasks (wel meegeleverd). Verder veel ruimte voor van alles en nog wat.
@Gotez Jammer van je run, maar toch gefeliciteerd met (weer?) een uitgelopen 42,195km. Een mooie nieuwe marathon? Nou, Wenen vond ik erg geslaagd! Verder goede verhalen gehoord over Dublin (publiek schijnt daar echt top te zijn!).
@Tinusvolkel Moeilijk te zeggen hoe 'haalbaar' je doel is. Belangrijkste wat ik wil meegeven: zorg dat je vooral veeeeel km's op laag tempo maakt. Als je op 4:58/km wilt racen, maak dan straks je 30k's op bijv 5:45/km of zelfs 6:00/km. Dat zorgt dat je de meters in de benen krijgt én heel blijft.
@racoon Heftig hoor. 6 uur hardlopen is ook een prestatie op zich. Knap dat je dat dus wel nog helemaal uitgezeten hebt. Gefeliciteerd. Ben je nog wel helemaal heel?
Ik heb er wel een paar;
- hartslag training en ademhaling, ik heb daar veel moeite mee. Ik loop gewoon zonder na te denken Het fijnst. Als ik probeer op een lagere hartslag sneller te gaan gaat het mis.
- Toen ik eenmaal de 35 km had voltooid had ik vertrouwen in de marathon dat die laatste km’s ook wel kunnen!
- Tijdens mijn onderzoek bij de sportarts, blijkt het dat ik altijd trainde op verbranding koolhydraten (hoge hartslag) en niet vet verbranding waardoor je bij de 30 km zwaar wordt (2x gehad) dat na de 30 km mijn benen niet meer voorruit te branden waren!
- trainingen, 4x per week trainen is dat te doen? Ik doe ook graag crossfit erbij en zou dat toch wel 1x-2x in week blijven doen
Maar nog belangrijker hoe voelde jij je de 100 dagen dat je er mee bezig was? Tijdens mijn marathon trainingen waren het vooral de lange duurlopen die ik deed, ivm overbelasting.
[/quote]
Beetje stijf en last van een blaar, verder voel ik mij super
Ik was van plan zoiets als onderstaande te gaan type toen ik mij bedacht dat ik dat al een keer had gedaan:
Ik zal eens kijken of ik een keertje een voorbeeld online kan zetten met wat uitleg.Tazzios schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:19:
[...]
Beide schema vind ik persoonlijk (en volgend kwartaal als gediplomeerd trainer) niet goed .
Schema`s met 30-35K worden veel gebruikt voor/door een te brede groep mensen. groep A heeft voor een 30K 3:00:00 nodig en groep B 2:20:00. De gelopen afstand is misschien hetzelfde maar de spierschade en hersteltijd is dat zeker niet. Groep A denkt heel vaak dat pijntjes tijdens de voorbereiding er bij horen en blijven lekker doorlopen.
Sportrusten, wordt gevolgd door mensen die het eerder genoemd schema gevolgd hebben voor een marathon maar dat (terecht) te veel/ te zwaar vonden of pijntjes hadden. Schema is ook gebaseerd op kilometers i.p.v. op tijd waardoor verbetering bij de wat snellere lopers uitblijft gezien die te kort lopen. groter risico op te snel lopen door korte afstand.
Mijn voorkeursschema:
gebaseerd op tijd, zodat de belasting ook bij verschillende niveau`s minder verschilt. (scheelt ook veel werk met schema`s per persoon maken)
2 dagen duurloop, net als bij sportrusten 2 dagen achter elkaar een duurloop om vermoeidheid op te bouwen.
Max 2 uur, de duurlopen zijn primair bedoelt om je energiesysteem te trainen (bloedvaatjes aanmaken) niet om je spierweefsel te beschadigen. indien je de dag er voor 1,5 uur hebt gelopen ga je dat alsnog wel voelen maar hebben je spieren wel weer even rust gehad.
3 is een resultaat van 1 en dat zul je moeten leren. Als je een langzame loper bent is dit moeilijker omdat je snelheidrange kleiner is dan snelle lopers. Soms zul je moeten wandelen om in de juiste zone te blijven na 3 duurloopjes gaat dit meestal wel weer over.Aight! schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 00:05:
[...]
Ik heb er wel een paar;
1. hartslag training en ademhaling, ik heb daar veel moeite mee. Ik loop gewoon zonder na te denken Het fijnst. Als ik probeer op een lagere hartslag sneller te gaan gaat het mis.
2. Toen ik eenmaal de 35 km had voltooid had ik vertrouwen in de marathon dat die laatste km’s ook wel kunnen!
3. Tijdens mijn onderzoek bij de sportarts, blijkt het dat ik altijd trainde op verbranding koolhydraten (hoge hartslag) en niet vet verbranding waardoor je bij de 30 km zwaar wordt (2x gehad) dat na de 30 km mijn benen niet meer voorruit te branden waren!
4. trainingen, 4x per week trainen is dat te doen? Ik doe ook graag crossfit erbij en zou dat toch wel 1x-2x in week blijven doen
Maar nog belangrijker hoe voelde jij je de 100 dagen dat je er mee bezig was? Tijdens mijn marathon trainingen waren het vooral de lange duurlopen die ik deed, ivm overbelasting.
Doe anders de Zoladz test eens die laat goed zien welk hartslag gebied* onderontwikkeld is.
Expres geen 'zone' genoemd
2. Een 35k hebben moeten lopen is bij sportrustschema en bij mijn schema( met max 2 uur lopen) wel een puntje. Sommige lopers moeten voor zichzelf ervaren dat ze 35k kunnen lopen om er echt vertrouwen in te hebben. Marathon is mentaal ook gewoon een uitdaging.
4. Wat wil je? Rust is ook belangrijk. Of het te combineren valt hangt van je gestel af en hoe hard je je inspant, dat kan niemand je vertellen gewoon naar je lichaam luisteren.
[ Voor 0% gewijzigd door Tazzios op 09-04-2019 08:11 . Reden: tekst foutje ]
Voor een ieder natuurlijk gefeliciteerd met de PR, prestatie en/of ervaring. Het lezen van alle verslagen doet bij mij de buik niet een beetje kriebelen... Man o man, ik heb zo ongelooflijk veel zin om zelf weer 42km naar de grafkakkes te gaan (of ik bedoel, 36kmte genieten en 6k te sterven) om vervolgens net zo’n ellenlang verslag vol eeuwige ‘braggingrights’ te schrijven als @Valorian! Prachtverhaal. Ik geniet misschien wel net zoveel als jij zelf
Op naar het volgende avontuur mannen!
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Ik heb onlangs in het kader van 'voor de heb' en ' wie weet gaat mijn vrouw ook ooit langere afstanden lopen dan 7km'acidd91 schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:25:
Dan nog een vraag: ik zoek een nieuw trailvest. Heb nu een basic rugzak met drinkzak van Decathlon met 1.2L inhoud. Mag iets groter, maar zou vooral handig zijn om wat meer opbergruimte voor gelletjes etc te hebben. Wie heeft een aanrader?
https://www.sportsshoes.c...ithout-bottles%29-~-aw18/
Dit is de variant zonder platte flessen meegeleverd. In het rugzak compartiment kun je gewoon een waterzak kwijt (ik heb een losse van 1L gekocht) en je kunt de drinkslang prima onder de stof door doorgeleiden naar voren. Normaal kun je in de onderste zakken aan de voorkant dus ook nog eens 2x 500ml kwijt en daarboven zitten ook nog zakjes voor dingen als gelletjes e.d.
Ik heb hem nog niet live uitgeprobeerd, maar met aantrekken voelde het goed met veel instelopties. En zeker voor de prijs. Ik bestel om de zoveel tijd spullen bij sportsshoes, altijd tot iets boven de 100e om aan de verzendkosten te komen. Maar ze hebben erg veel voordelige keus in alles. Brexit mag van mij nog even duren
@Valorian Leuk verhaal! En nee, ik heb nu net allemaal kleren die passen bij m'n huidige postuur (overhemden in x-slimfit

Mooi verhaal en gefeliciteerd met je PRValorian schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:42:
@Tinusvolkel Moeilijk te zeggen hoe 'haalbaar' je doel is. Belangrijkste wat ik wil meegeven: zorg dat je vooral veeeeel km's op laag tempo maakt. Als je op 4:58/km wilt racen, maak dan straks je 30k's op bijv 5:45/km of zelfs 6:00/km. Dat zorgt dat je de meters in de benen krijgt én heel blijft.
En bedankt voor de tips.
Vanmorgen om half 6 samen met een collega zijn 1ste 12.5km gelopen
Ging weer lekker en tempo zat mooi op de 5"30 dus niet te snel.
Daarna weer even de buikspieren getraind en nu weer lekker rust nemen op kantoor
Gewoon een t-shirt of singlet plus korte broek? Tenzij er veel wind staat.RobinE schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:45:
Mooi om al die marathon ervaringen te lezen en vooral leuk dat ieder het echt op een eigen manier beleefd. Voor mij nog een paar dagen geduld dan ga ik mijn eerste marathon avontuur in Enschede beleven. Over warm weer hoef ik me dan weer geen zorgen te makenmaar met een start temperatuur van 5-6 graden oplopend naar een graad of 10 is het wel weer de vraag wat doe ik aan
In aanvulling op het genuanceerde verhaal van @Tazzios :Aight! schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 00:05:
[...]
Ik heb er wel een paar;
- hartslag training en ademhaling, ik heb daar veel moeite mee. Ik loop gewoon zonder na te denken Het fijnst. Als ik probeer op een lagere hartslag sneller te gaan gaat het mis.
- Toen ik eenmaal de 35 km had voltooid had ik vertrouwen in de marathon dat die laatste km’s ook wel kunnen!
- Tijdens mijn onderzoek bij de sportarts, blijkt het dat ik altijd trainde op verbranding koolhydraten (hoge hartslag) en niet vet verbranding waardoor je bij de 30 km zwaar wordt (2x gehad) dat na de 30 km mijn benen niet meer voorruit te branden waren!
- trainingen, 4x per week trainen is dat te doen? Ik doe ook graag crossfit erbij en zou dat toch wel 1x-2x in week blijven doen
-Als het goed is weet je je marathonhartslag na een keer voluit gaan en terugrekenen. Wat ik deed is simpelweg trial & error. Ik ging een tempo lopen waarbij die hartslag het resultaat was (niet andersom dus). Gedurende de 100 dagen ging mijn tempo gestaag omhoog bij dezelfde hartslag (dat zie je tijdens het lopen). Dat werd ook bevestigd door de laatste keer voluit gaan (< 47 minuten/10k)
- Mijn langste afstand vóór de marathon was 25km, ik vond het dus behoorlijk spannend en twijfelde enorm (wat ik heel gezond vond)
- Opnieuw, de vaststelling van je marathonhartslag was wss te hoog. Dat tempo is best cruciaal omdat de theorie ervan uitgaat dat je dan in de juiste verbranding zit (niet alleen vet trouwens, dat red je niet)
- Ik voelde me voor 90% heel erg goed, de opbouw in het schema is goed te doen. In het begin was ik veel verder dan het schema vroeg (was al een tijdje serieus aan het trainen, hoewel ik qua schema's nogal aan het prutsen was). De rem moest er toen regelmatig op. Maar eigenlijk trad er continue merkbare verbetering op en dat motiveerde goed. Wel bleef de eerder genoemde twijfel, kan dit wel? 4 keer trainen was nieuw voor mij, maar die ene lichte training stelde echt niks voor, dat voelde als herstellen. Of je er andere trainingen bij kan doen? Lastig, ik kan me herinneren dat deze vraag op het forum daar ook veel gesteld werd en daar kwam als advies meestal uit de SR trainingen naar beneden aan te passen. De inspanning is gericht op trainen voor een marathon en niet marathon + nog iets anders. Maar zoals Tazzios zegt: luister naar je lichaam en wees voorzichtig met de belasting. Variatie kan ook positief uitwerken (ik fiets er graag bij)
De ook door @Rudedadude gedragen super trendy hobo-chic KOMO startvak-jas is een aanrader voor het startvak.RobinE schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:45:
Mooi om al die marathon ervaringen te lezen en vooral leuk dat ieder het echt op een eigen manier beleefd. Voor mij nog een paar dagen geduld dan ga ik mijn eerste marathon avontuur in Enschede beleven. Over warm weer hoef ik me dan weer geen zorgen te makenmaar met een start temperatuur van 5-6 graden oplopend naar een graad of 10 is het wel weer de vraag wat doe ik aan
Verder zou ik voor singletje/shorts gaan maar ik ben iemand die t snel warm heeft. Ik doe het ook, met dan dus ook een vuilniszak in t startvak en een oud, warm vest+broek kort na de finish ergens weggelegd. En dan 'verse' warme kleding als je weer een beetje rustig bent en je kan gaan omkleden in de parkeergarage.
Ik loop zondag 'maar' de 5km want had me daar voor ingeschreven ivm zaterdag een achtste triathlon misschien invallen - dat *gelukkig* niet hoeft.).
Als je ze hebt, armwarmers/sleeves die je kan afdoen is hier nog wel interessant met zo'n net-wel-net-niet temperatuurtje - voor mij niet zo nuttig want tegen de tijd dat mijn lichaam bedenkt dat het toch wel frisse wind is ben ik weer gefinished. Decathlon heeft ze voor weinig maar de huidige die ze hebben voor fietsers zakken mij iets te veel af.
Als je wil kunnen we van te voren meeten (weet niet of je regio Enschede bent en dus het van Heek beetje kent), PM maar voor telnr dan spreken we wat af
Wellicht aardig voor iemand met vergelijkbare klachten. Vandaag bij sportarts geweest en de diagnose luidt chronische overbelastingsklachten aanhechting tractus ileotibilialis, met verkorting ervan bdz en secundair achillespees aanhechtingen met hypertonie m m plantaris / popliteus bdzJag schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:20:
Ik zie dat ik niet de enige ben met een blessure. Ben er inmiddels behoorlijk gefrustreerd over.
Vorig jaar zomer op advies van de trainer lange duur gaan lopen, ongeveer 70km per week. Dat ging lang goed maar kreeg toen augustus/september last van mijn bekkenkam. Eerst rechts en meteen erna ook links. Nu inmiddels 7 maanden verder en geen verbetering. Ik kan het met 1 vinger aanwijzen, zijkant bekkenkam. Doet pijn als ik erop druk / lig. En met minimale belasting, ook met wandelen / traplopen / fietsen. En met hardlopen scherpe pijn. Als ik de anatomie erbij pak, zou ik denken de start / peesaanhecting van de tractus ileotibialis danwel de m tensor fascia latae.
In november / december bij de fysio geweest, die dacht een spier (gluteus minimus / medius). Ik braaf de oefeningen gedaan, maar geen verbetering. Heb een paar maanden niet gelopen. Ook weer voorzichtig begonnen met 2x 3km rustig per week. En nu al een maand niet meer.
En nu weet ik het niet meer. Herkent iemand deze blessure? Iemand nog goed advies?
Plan oprek oefeningen tr ileotibialis en manueel therapeut voor mobiliseren SI gewrichten en "detoniseren" kuitspieren. Ik zie de weg omhoog weer
---
Zelf gelukkig weer helemaal van de vage pijntjes van begin dit jaar af. Komende zondag gaan we voor de halve marathon in (thuisstad) Enschede. Doel is om sowieso de 1:30u te breken, maar stiekem hoop ik 1:28u te halen. Strategie wordt in elk geval om op 4'10 te starten en die vlak uit te lopen.
Ik twijfel alleen nog over deze week qua trainen. Ik had bedacht om woensdag nog een korte (7km) loop op de beoogde 4'10 te doen om iets aan het tempo te wennen (meestal loop ik langzamer, of juist sneller). En dan vrijdag nog een kort rondje extreem rustig. Maar na een klusweekendje met stratenmaken, metselen en ander zwaar werk in gekke houdingen heb ik wat stramme pootjes. De twijfel is dan of volledig rust houden niet beter gaat uitpakken.
Regeren is vooruitschuiven

Die daar in t midden vooraan ben ik.
Nee die met rokje en petje, ik ben een damefo0 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:26:
Met lange broek?

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 09-04-2019 15:30 ]
Je wilt scherp aan de start staan. Aan de ene kant voldoende uitgerust, aan de andere kant geen zware benen van langzaam of zelfs niet trainen. Afhankelijk van je normale loopfrequentie kun je de wedstrijdweek daarop instellen. Ik loop meestal iets meer dan de helft van mijn gebruikelijke omvang (exclusief wedstrijddag) en houd het in die week licht maar vlot. Bijvoorbeeld: in plaats van 50km/wk over vier trainingen loop je 25-30km over drie trainingen (wedstrijddag is de vierde). Dat kan zijn: 12km rustig, 10km met stukken op wedstrijdtempo, 5km loslopen met versnellingen.T-MOB schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:24:
Ik twijfel alleen nog over deze week qua trainen. Ik had bedacht om woensdag nog een korte (7km) loop op de beoogde 4'10 te doen om iets aan het tempo te wennen (meestal loop ik langzamer, of juist sneller). En dan vrijdag nog een kort rondje extreem rustig. Maar na een klusweekendje met stratenmaken, metselen en ander zwaar werk in gekke houdingen heb ik wat stramme pootjes. De twijfel is dan of volledig rust houden niet beter gaat uitpakken.
Voor die tweede training zou ik 7k @ hm-tempo veel te zwaar vinden. 5x 1k @ hm-tempo met 2'-3' pauze geeft je hetzelfde goede gevoel zonder al te vermoeid te raken. Met in- en uitlopen is dat 10km.
Dan nog op vrijdag of zaterdag* 20'-30' rustig met wat korte stukken (ik doe zelf meestal 3-5x 200m net iets sneller dan wedstrijdtempo, in jouw geval misschien 3x 200m @ 4'/km?). Als je fit genoeg bent voor een halve in 1h30 ben je ook fit genoeg voor zo'n loslooprondje. Wees dus vooral niet bang dat je zondag niet uitgerust bent.
Met zo'n aanpak sta ik altijd uitgerust maar met voldoende spierspanning aan de start.
* Alleen als je gewend bent om twee dagen achter elkaar te lopen, anders gewoon vrijdag doen.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
3.2 kun je goed kapot op gaan, heb paar keer de dubbele mijl in Hengelo gelopen.. maximaal afsterven, heerlijk!
Zelf pak ik de halve van Enschede a.s. zondag, zojuist nog even een singlet gehaald bij de decathlon.
Gelukkig gaat het niet zo warm worden als afgelopen zondag. Heb er zin in, ga wat behouden van start en hopelijk kom ik onder de 1:40 uit. In Zwolle (juni) wil ik dit jaar de 1:30 gaan breken.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik ga nog steeds vol gas het centrum door maar dan zondag en iets minder hard - want ik loop zelf de 5km, niet de 2 mijl. Deze foto is tijdens een evenement gemaakt dat toen de Marathon (de musical naar de film) en het 50-jarig bestaan van Enschede Marathon vierde - 4,2km door het centrum. Finish op het podium in Wilminktheater, heel gaaf. Maar goed, dus nu opeens banner hahaha.dreameater schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:56:
Dat gaat dus vol gas door het centrum zaterdag @Poekie !
3.2 kun je goed kapot op gaan, heb paar keer de dubbele mijl in Hengelo gelopen.. maximaal afsterven, heerlijk!
Zelf pak ik de halve van Enschede a.s. zondag, zojuist nog even een singlet gehaald bij de decathlon.
Gelukkig gaat het niet zo warm worden als afgelopen zondag. Heb er zin in, ga wat behouden van start en hopelijk kom ik onder de 1:40 uit. In Zwolle (juni) wil ik dit jaar de 1:30 gaan breken.
Volgens mij kan ik iedereen wel aanmoedigen zaterdag omdat ik als enige van ons de 5 doe

Enschede is dit keer inderdaad gezegend met perfect loopweer. Niet die hete bende van vorig jaar.
De dubbele mijl in Hengelo wordt altijd gesponsord door mijn werkgever dus ik ben een van die idioten met zo'n bedrijfsshirtje aan daar

Kom hier ook een verslag tegen van iemand die het heeft over 700m te ver: http://bergloper.blogspot...2/vlinderloop-houten.html (uit 2009, dat wel).
Ik kom wat posts tegen van Tweakers die lijken te bevestigen dat het wel goed zit, maar wil dit graag even checken. Wil zaterdag HM-pr-poging doen en dan is een niet-correct parcours zo zuur.
Wat ik heb gevonden:
- driedees in "Hardlopen (deel 6)" (van @driedees)
- @nogeeninlog heeft 'm 2x gelopen, maar kan geen Strava/GPS track vinden
- Uit 2011 een bericht van @chris die er de 5,2km gelopen had (en exact op 5,2km uitkwam op zijn Garmin)
[ Voor 0% gewijzigd door MrAcid op 09-04-2019 16:45 . Reden: Ok, die ene vent waar ik het verslag van zag was verkeerd gelopen. :+ Paniek om niks denk ik, afstand zal wel goed zijn! ]
https://www.strava.com/activities/2201160195
Nog eentje:
https://www.strava.com/activities/2201393337
allebei ietsje tekort
Betrouwbaarder dan kijken wat er volgens Garmin-metingen van anderen uitkomt, is contact opnemen met de organisatie, om te vragen of het parcours officieel gemeten is. Volgens hardloopkalender.nl gaat het in ieder geval wel om exact 21.1 km bij de Vlinderloop.MrAcid schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:44:
Heeft iemand informatie (of kan die vinden) over de juistheid van de afstand bij de Vlinderloop in Houten (halve marathon, dus 21,1km)? Verschillende rondes maken mij altijd sceptisch. https://loopgroephouten.nl/parcours/
Kom hier ook een verslag tegen van iemand die het heeft over 700m te ver: http://bergloper.blogspot...2/vlinderloop-houten.html (uit 2009, dat wel).
Ik kom wat posts tegen van Tweakers die lijken te bevestigen dat het wel goed zit, maar wil dit graag even checken. Wil zaterdag HM-pr-poging doen en dan is een niet-correct parcours zo zuur.
Wat ik heb gevonden:
- driedees in "Hardlopen (deel 6)" (van @driedees)
- @nogeeninlog heeft 'm 2x gelopen, maar kan geen Strava/GPS track vinden
- Uit 2011 een bericht van @chris die er de 5,2km gelopen had (en exact op 5,2km uitkwam op zijn Garmin)
Aan de website te zien hebben ze in ieder geval (ook) afstandmeten.nl gebruikt voor het parcours.
Leuk verslag en mooie prestatie!Valorian schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:42:
Wow, wat een marathongeweld hier, super om te lezen, veelal herkenbaar en ongeacht of het nu gaat om een PR, een uitval of een net-niet-tijd, in alle gevallen mooie, interessante en/of leerzame verhalen. Reacties erop onderaan deze longread, nu eerst ook mijn marathon-ervaring!
V I E N N A - C I T Y - M A R A T H O N - 2 0 1 9 voor wie niet van longreads houdt, scroll maar door)
Waarom Wenen?
Drie jaar na R’dam (3:50) vond ik het wel weer eens tijd om een marathon te lopen. De wens was er een met internationale allure te lopen, maar wel een beetje makkelijk instapbaar (geen lotingen, reisarrangementen, etc.). Shortlist was al snel teruggebracht tot Rome, Krakau en Wenen. Die eerste is eind april en daarmee al snel aan de warme kant. Krakau kwam qua data voor een loopgenoot slecht uit dus Wenen stond al snel op 1. Leek ons een leuke stad én een mooi plek om te lopen. En omdat ‘ie tegelijk met Rotterdam valt viel ‘ie ook mooi te combineren met onze AV marathongroep waar voor Rotterdam + Boston + Enschede + Parijs lopers in zitten, allemaal dit en volgend weekend.
Doel en loophistorie
Mijn vorige marathon ging in 3:50 maar dat was met een relatief slechte voorbereiding, én een week na een week griep. Liep goed af maar wist wel dat dat niet de laatste zou zijn en een revenge een keer moest komen. Al was ik ook gewoon tevreden met die tijd want mijn halve stond destijds op 1:37 en het was mijn debut-maraton.
Maar nu dan dus een nieuw doel: Sub 3:30.
Het moest kunnen zo dacht ik, want met een halve op 1:33 leek het toch echt wel een haalbare kaart. Probleem was alleen dat die PR ook alweer even geleden was en ik de eerste helft van 2018 maar relatief weinig heb gelopen. Dat was dus weer even flink werken in het najaar om überhaupt weer fit te worden. Gelukkig hielpen de vele trails mij daarbij en liep ik uiteindelijk tussen aug en dec nog even zo’n 150km aan wedstrijden en trails bij elkaar. Heerlijk om weer terug te komen!
Blessureleed
Minder fijn is dat ik ook deze marathontraining niet optimaal kon starten. Want in 2018 heb ik (mede dankzij die gave trails … ) mijn lies aan gort gelopen. Of mijn bekken. Of mijn heup. Geen idee, fysio komt er ook niet echt uit, maar pijnlijk was het wel. Na élke lange duurloop of zware interval. Maar goed, ondanks stijfheid en pijn viel het er meestal deels uit te rollen/masseren en kon ik in ieder geval elke week mijn trainingen doen (d.w.z.: aan begin van training was de pijn van de vorige genoeg weggezakt om verantwoord te starten). En wekelijks fysio hielp gelukkig ook. Al met al kreeg ik het voor elkaar om de blessure op een soort status-quo-niveau te houden: werd niet beter maar ook niet slechter. Dat met een enorme vergroting van km’s ivm marathonschema. Voor mijzelf kon ik dat rechtpraten als “dus met meer belasting blijft het hetzelfde, dan gaat het eigenlijk toch steeds beter?” .. Of dat nou verantwoord is of tunnelvisie weet ik niet, maar belangrijkste is dat ik ondanks regelmatig pijn enthousiasme hield in het lopen en de training kon blijven doen.
Op naar Wenen.
Donderdag al aangekomen, dus genoeg tijd om relaxed de stad te bekijken zonder mijzelf ‘op’ te slenteren. Vrijdag in alle rust startnummers e.d. opgehaald. Zaterdag relax-dag én een pasta-party in het Rathaus. Fenomenaal, gaafste omgeving ever om een pasta'tje te doen!
Twijfels over het te kiezen race-tempo
Tot het raceweekend heb ik nog getwijfeld over mijn doeltijd. Die stond natuurlijk op < 3:30, maar gezien mijn lies was ik toch wel zenuwachtig. Voor mijzelf heb ik eigenlijk twee scenario’s geschetst die mij realistisch leken:
1: Een rustigere tijd kiezen en vrijwel zeker marathon uitlopen. Dan dacht ik aan een 3:45-3:50, hopelijk nog nét een PR. En vrijwel zeker ‘garantie’ op een topweekend zonder echte teleurstelling. Maar ook zonder écht het idee dat ik het geprobeerd zou hebben.
2: Gewoon keihard voor die sub 3:30 gaan vanaf de start en bij ‘instorten’ uitstappen of wandelen. Kortom: dood of de gladiolen. Alles of niets.
Enige écht belangrijke vond ik overigens dat ik niets zou ‘slopen’ .. Heb teveel plezier in lopen en het sociaal leven eromheen, dus bij optie 2 zou echt teveel last/pijn ook vrijwel zeker betekenen uitstappen en mijn lichaam redden. Geen fijn vooruitzicht natuurlijk, want zou toch een ‘domper’ zijn op een topweekend.
Uiteindelijk de knoop echt doorgehakt: gewoon vol er voor gaan! < 3:30 it’s gotta be!
Wenen, 7 april 9:00 uur - R A C E D A Y
Dan eindelijk waarvoor ik gekomen en (en waarvoor jullie begonnen zijn met lezen) : De Marathon van Wenen!
Heerlijk om al in zo’n stad aanwezig te zijn, betekent één klein stukje met de metro en je staat naast het startvak! Voorspellingen waren flink warm weer, dus kledingkeuze was alles op minimaal. Gezien mijn slechte ervaringen met het uit-de-flow raken bij drankposten (inclusief stoppende mensen etc) besloten om dit keer naast mijn gelletjes ook mijn eigen drankvoorraad voor de hele race mee te nemen. 1 liter water in camelbag en 2x 500ml sportdrank in flesjes aan de voorkant in mijn vest. Kortom, tussen alle mensen in het startvak zonder überhaupt iets van drinken of belts voelde ik mij wat overdressed, alsof ik een ultra in de mont blanc ging lopen, maar ik zou daar geen spijt van krijgen!
0-10 km: Rommelige start en toch een kleine marge opbouwen
Dan het startschot. Nou ja, schot, de klassieke muziek die overgaat in een Östereichse aankodiging, en weg wat het elite-veld. En dan ook veld 1 en meteen erna ons veld. Startende in het 3:00-3:30 veld ging ik er vanuit dat ik mij in zou moeten houden, maar zoals altijd stond de helft duidelijk niet op zijn plek dus aan de ‘race flow’ van het vak had ik weinig. Even moeite om mijn fijne pace te vinden en tegen de tijd dat ik die leek te hebben schoot het parcours naar beneden. In de wetenschap dát er ook een behoorlijk heuvel in zit besloot ik de kans te grijpen om (tegen mijn eigen adviezen in, maar ja, heuvels maken alles anders) even wat meer gas te geven een een kleine marge op te bouwen. Dat werkte gelukkig goed, tempo was prima rond de 4:45 schat ik zo. Dat is ruim 10 sec sneller dat doeltempo, dus wel oppassen geblazen dat ik het niet te bond maak, anders gaat het straks ongenadig mis…
10-20 km: Steady as we go
Na een km of 10 voel ik de ‘gebruikelijke’ pijntjes alweer opkomen. Dat maakt het wel iets lastiger: iedereen geeft immers altijd aan de de eerste 20 of zelfs 30 ‘relaxed’ moeten zijn en daarna de strijd pas begint. Als je dan bij 10 al afvraagt hoe dat de komende 32 km verder gaat is het wel wat nerve-wrecking. Gelukkig kan ik mij troosten met het feit dat ik alle intervallen en duurlopen ook ben doorgekomen. Die duurlopen natuurlijk op lager tempo dan nu, maar toch, de km’s zitten in de benen en na 2 weken tapering móet er nu veel kunnen! .. Op naar de volgende 10 dus. Ik ben inmiddels aan mijn 3e en 4e gelletje toe. Heerlijk om steeds in het midden keihard door te kunnen lopen terwijl links en rechts mensen naar water en sportdrank zwalken, half opdrinken en moeite doen weer een plek te bemachtigen zonder elkaars achilles kapot te trappen. Na elke 5km post neem ik mijn gel en spoel ik die weg met water. Tussen de posten door drink ik regelmatig wat sportdrank en zo hou ik mijzelf bezig. Naar de 20km toe komt de veredelde verkeersdrempel (zo’n 40 hoogtemeters verspreid over 4km) in beeld. Ik probeer mijn intensiteit iets te vergroten zodat ik niet teveel snelheid verlies, maar hou mijn hartslag in de gaten. Zolang ‘ie niet veel meer dan een paar slagen omhoog gaat durf ik het aan.
21,1km: Eindelijk (een beetje) rust op het parcours!
Nog niet verteld had ik dat we op deze dag met hele-marathonlopers (<6000) nogal in de minderheid waren. Tegelijk startten namelijk alle 21,5km lopers (12.000+), ook vanuit dezelfde vakken. Dat betekende relatieve drukte op het parcours. Op 21km volgt de splitsing. Voor mij ook een point-of-no-return: tot hier kán ik nog kiezen voor de 1/2 marathon, dat mag als marathonloper, dan wordt je automatisch omgezet naar die uitslagen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus zoals gepland sla ik af. Ineens rust en ruimte. Heerlijk!
28-35km: Wenen’s eigen Kralingse Bos
Elke marathon heeft wel zo’n deel waarvan je weet dat het er alleen maar in zit om ‘de meters te maken’. In R’dam heb je het Kralingse bos, in Berlijn zit ook zoiets, en in Wenen besluiten ze een kleine 10km door een paar hele lange rechte stukken te laten lopen met een paar hair-pins aan het einde. Dat is niet alleen lang en slopend, maar ook rustig qua mensen en mentaal zwaar omdat je de mensen die voor je lopen naast je al langs ziet komen. Sommigen vinden het heerlijk, ik vond het afzien… Maar dat kwam natuurlijk ook omdat hier de echte race eigenlijk begint. Tot 30+ heb ik in mijn trainingen 4x aangetikt, waarvan één keer de 34. Maar met dit tempo (gemiddeld loop ik op dat moment nog altijd onder de 4:48/km) is het toch wel killing. We hebben in onze duurlopen zoveel op zo’n laag tempo gelopen dat ik echt moet oppassen dat ik in de saaie stukken niet ‘inzak’ naar een soort comfort-tempo! Vanaf 31km schiet mijn snelheid ver onder de gewenste 12+km/u en tik ik tijden an van 5:10-5:16. Maar ik heb veel marge, hou ik mijzelf voor. Ik kan wel even iets inzakken… Zolang mijn gemiddelde ónder de 4:57 ligt is die 3:30 safe. Het goede nieuws is dat de lies zich op dat moment nog heel goed houdt. Blessureleed voel ik niet, alleen de normale marathon-belasting in vooral bovenbenen.
Even tussendoor: Relay-lopers: wat een ellende
Sorry voor iedereen die hiervan geniet, want ik gun ieder zijn gave loop. Maar ik vergat nog even te vermelden dat deze marathon ook bizar veel estafettelopers kent. En dat is wel even tricky. Want waar je na de eerste 1/3 van zo’n marathon meestal wel een goede flow om je heen hebt met mensen die allemaal ongeveer hetzelfde lopen is dat nu absoluut niet het geval. Aan de mensen om mij heen heb ik heel weinig, want elke 10km komen er weer verse mensen het parcours op. Die bovendien allemaal andere snelheden lopen. Bij een doeltempo van 12km/u loop je als marathonloper tussen allemaal behoorlijk gevorderde lopers. Maar voor de 10,5km op die snelheid kom je van alles tegen. Erg verwarrend. Maar goed, gewoon negeren en je eigen race lopen is het devies. Maar toch, er liepen dus 3000 relay-teams mee (!) Sorry, moest het even kwijtEn een volgende keer loop ik vast ook een keer een relay en erger ik mij vast aan alle marathonlopers die in de weg lopen terwijl ik een snelle tijd wil neerzetten
![]()
35km: gaat het lukken?
35KM Toch weer een soort mijlpaal. Met +/- 4:50 op de “gemiddelde tempo”-teller reken ik dat ik ruim 3 minuten ‘marge’ heb om de laatste 7 km’s mee af te leggen. Ik weet dat als ik nu mijn snelheid, die lager ligt dan doel-pace, vast hou ik het ruim moet halen. Maar gaat dat lukken? Ik besluit maar niet teveel te rekenen en te focussen op het lopen. Net na het 35km bordje de eerste caffeïne-gel. Niet te genieten, valt raar. Maar kan ook komen omdat ik al 6 gels op heb en het spul sowieso mijn neus uitkomt. Het boeit mij niet. Focus weer op het lopen.
37km: Lichte paniek
Dan km 37. Alles gaat prima, benen zijn zwaar maar het voelt niet zorgelijk. Tempo ligt iets te laag maar marge is er nog genoeg. Waarom dan stress? Tsja, Mijn horloge liep qua afstand al een tijdje ‘voor’ op de “werkelijke” km’s (de afstandbordjes). Daar vond ik niet echt iets van, want GPS is ook maar half nauwkeurig en het parcours is bochtig en breed, dus c’est la vie. Maar ineens bedenk ik mij (kennelijk na ruim 3 uur lopen in een toch nog helder moment) dat daarmee mijn “gemiddelde tempo” natuurlijk onbruikbaar is. Want nu ik 400m ‘voor’ loop qua afstand op horloge is mijn gemiddelde natuurlijk ‘sneller’ volgens het horloge dan t.o.v. het werkelijk parcours. Het uitleggen in deze post is al lastig, laat staan het ter plekke uitrekenen wat er mogelijk is haha. Ik besluit dat ik er nu ook niet veel aan kan veranderen anders dan gewoon te kijken wat er nog in zit qua rennen. En dat ik nog iets moet aanzetten. Zoals altijd, Alle gadgets ten spijt, het lopen moet je nog altijd zelf doen
40: Erop of eronder
Ik zit in de verte de grote opgeblazen bogen al staan. De laatste kilometers. in deze fase van de race wéét je dat je het gaat halen. Dat is inmiddels ook geen vraagstuk meer. Maar met welke tijd? Ja, dat is nog wel een een dingetje. Omdat rekenen vanaf de 40 ineens een stuk makkelijker is zet ik mijn horloge op ‘verstreken tijd’ en kijk ik bij 40 hoeveel tijd ik nog heb voor de laatste 2,2 km. Het horloge geeft 3:18:xx aan. Zo’n 11,5 minuut dus voor die laatste meters. 2x 5 minuten en 1 minuut voor de 200m. Dat móet kunnen. Ik besluit er vol voor te gaan en zet nog één keer goed aan. Terwijl ‘het veld’ inzakt op weer een laatste 20-30 meter omhoog zet ik aan en ga ik op mijn tandvlees. Niet ideaal, want 2km is dan nog best een eind, maar vol adrenaline moet het gewoon lukken. Nog even blijft het op dat moment door mijn hoofd spoken: dat ik nog geen één minuut mag verspillen in de komende kilometers. Heel even denk ik terug aan mijn Rotterdam marathon waar de laatste 2 kilometers in 6:30-7:00 min gingen omdat ik helemaal stuk was.. Niet aan denken!
Op naar 42,195: De laatste loodjes
De opgeblazen ‘bogen’ blijven volgen. Terwijl ik mijn horloge in de gaten hou begint een mix van euforie / angst / pijn / emotie / focus zich van mij meester te maken. Ik voel niets meer anders dan een constante flow. Hartslag stijgt nog iets en met een 4:30/km ga ik de laatste 500m in. Eindigend midden in het centrum van Wenen blaas ik over het blauwe tapijt langs de tribunes. ondanks dat ik op mijn horloge zie dat ik nog ruim 1 minuut heb voor de laatste 50-100 meter voelt het nog steeds niet ‘echt’ en kan ik het niet geloven en durf ik niet anders dan door te knallen. Maar dan ga ik toch echt onder die boog door en met 0 3 : 2 9 : 16 netto op de klok heb ik ineens, na drie maanden trainen, afzien, genieten, twijfels, en angst ineens mijn doel gehaald!
N A W O O R D en felicitaties aan alle andere lopers hier!
Diep respect voor iedereen die in R'dam heeft gelopen dit weekend! De voorspellingen voor Wenen waren nagenoeg identiek: het zou 1-2 graden warmer worden maar de race begon hier 1 uur eerder dan in R'dam, met als resultaat dezelfde temperatuur tijdens de race. Maar een hele fijne meevaller was dat het uiteindelijk nét even wat bewolkter bleeft dan voorspeld, én er een fijne bries stond. Dat maakte het allemaal wat dragelijker, ondanks dat de temperatuur ook hier wel opliep, vooral na 12'en (dus na 3 uur racen hier). Veel loopgenootjes van mij liepen R'dam dus nadat ik binnen was kon ik heerlijk op de app (voor zover die nog werkte) hen zien binnenkomen. Overigens veel paralellen dit keer tussen Wenen en Rotterdam: ook hier is het nationaal record verbroken, ook hier was het dus relateif warm, en helaas ook hier is de feestvreugde deels overschaduwd door veel afgevoerde deelnemers en ook 1 overleden loper..
Reacties op andere marathonverhalen hier:
@Sport_LifeGefeliciteerd, leuk om je inspanningen te volgen, super marathon-debut (ook al ben je er nog niet blij mee) en als het aan je drive ligt komt er zeker een snellere tijd in de toekomst! PS: lopen op mueslirepen kan volgens mij prima, als je het maar wegkrijgt, en dat vraagt om testen, testen, testen!
@Rudedadude Fantastisch, eindelijk die sub-3. Na jou verhalen hier de afgelopen jaren is het mij echt duidelijk geworden wanneer een 'grens' bereikt lijkt en hoe hard je dan nog moet werken om die laatste minuten eraf te krijgen. Nu weer bij-eten naar de 70+ kg?
@Highland Gefeliciteerd met je debut-marathon! Mooie tijd! Smaakt naar meer?
@Roadman Moedig om uit te stappen. Zeker in het licht van de gewonden en de overleden loper in Rotterdam kan ik mij voorstellen dat jij én je omgeving erg blij zijn dat je zo'n keuze maakt. Ik hoop dat ik zelf ook de tegenwoordigheid van geest heb om in zo'n situatie de enige verantwoorde keuze te maken.
@XWB Gefeliciteerd. 1/4 marathon in R'dam is een perfecte manier om relatief laagdrempelig tóch de fantastische sfeer van het loopweekend daar mee te pakken. En mooie tijd!
@route99 Gefeliciteerd met je team-prestatie! Gaaf om te zien dat je nog altijd de drive hebt om weer te gaan opbouwen naar wedstrijd circuit, ben erg benieuwd!
@Tazzios Wow.. echt.Je bent waarschijnlijk de meest bescheiden marathon-poster hier ever met slechts één zinnetje in het topic, maar wel met een tijd waar iedereen u tegen zegt! Respect!
@Len020 Gefeliciteerd!
@acidd91 Balen van je blessure, maar gezien je reactie lijkt het mij een verstandige keuze. Uitlopen en forceren betekent een tijd waar je ook niet trots op zou zijn vrees ik én een veel langer herstel-tijd. Dan beter uitstappen en eerder nog een keer kunnen proberen. Wat betreft drinkzak: ik heb zelf een Trailvest van Salomon, de 5-liter variant. Is niet goedkoop maar zit perfect en kan achterin een camelbag van 1,5 liter (niet meegeleverd) en voorin 2x 0,5 liter in softflasks (wel meegeleverd). Verder veel ruimte voor van alles en nog wat.
@Gotez Jammer van je run, maar toch gefeliciteerd met (weer?) een uitgelopen 42,195km. Een mooie nieuwe marathon? Nou, Wenen vond ik erg geslaagd! Verder goede verhalen gehoord over Dublin (publiek schijnt daar echt top te zijn!).
@racoon Heftig hoor. 6 uur hardlopen is ook een prestatie op zich. Knap dat je dat dus wel nog helemaal uitgezeten hebt. Gefeliciteerd. Ben je nog wel helemaal heel?
Goed te zien dat je alles continue onder controle hebt
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2