Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.451 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:55:
Ik krijg problemen als ik switch tussen 3 en 0 mm (en dan vooral als ik op de 3mm loop) maar tussen veel hak en bijna net zoveel hak zou ik het probleem niet zoeken in het hakhoogteverschil. Andere verschillen tussen de schoenen?
Van de Kayano 24 naar de Omni iso.. (offset is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Pffff, kreeg het onzalige idee tijdens het lopen een duurloop HM te doen en vond het ook nog nodig om tussen 10 en 15 km iets te versnellen om binnen de 2 uur te blijven (m'n bij-hobby hoofdrekenen bij vermoeidheid werd ruim gevoed). Uiteindelijk 1:57:57 geklokt bij 21 km en een beetje. Net te weinig bleek achteraf, tijdens het finishen meende ik 21,17 te zien, het horloge zei later 21,08. Dom detail, maar als je de moeite doet die HM te lopen, wil je ook het getalletje zien.

Afijn, de bonus kwam achteraf op de weegschaal: 89,5 yaaayyyy, sub 90! (was warm aangekleed, dus wel heel veel vocht verloren, maar hey, dit is ook een cijfer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Frenz64 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:20:
(m'n bij-hobby hoofdrekenen bij vermoeidheid werd ruim gevoed).
Hahaha! Prachtig! Ik zou het niet mijn hobby noemen, maar verbaas me er elke keer weer over hoe slecht ik kan rekenen als mijn suikers door de benen verbruikt worden en niet beschikbaar zijn voor de hersenen :P

Zo heb ik ooit tijdens de marathon van Rotterdam bij 36km geprobeerd uit te rekenen hoeveel sec/km marge ik had. Mijn doorkomst was 2:11:38, mijn pace band zei 2:12:13...
Bij 38km heb ik het opgegeven te proberen uit te rekenen. Ik kon het verschil niet eens meer uitrekenen, laat staan de uitkomst delen door 6 _O-

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Ja, goed is dat hè, marge berekenen en elke volgende km berekenen hoeveel de marge groter/kleiner geworden is. Vooral de omzetting van x maal y seconden naar hoeveel minuten is dat dan, briljant is dat gevoel, met name als je opnieuw de 'gehele berekening' aangaat en de uitkomst totaal anders is, kan je gelijk doorgaan voor de derde keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kramerty88 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:00:
[...]

Hahaha! Prachtig! Ik zou het niet mijn hobby noemen, maar verbaas me er elke keer weer over hoe slecht ik kan rekenen als mijn suikers door de benen verbruikt worden en niet beschikbaar zijn voor de hersenen :P

Zo heb ik ooit tijdens de marathon van Rotterdam bij 36km geprobeerd uit te rekenen hoeveel sec/km marge ik had. Mijn doorkomst was 2:11:38, mijn pace band zei 2:12:13...
Bij 38km heb ik het opgegeven te proberen uit te rekenen. Ik kon het verschil niet eens meer uitrekenen, laat staan de uitkomst delen door 6 _O-
Ik heb daar op de bank al moeite mee, laat staan als ik aan het lopen ben. Pogingen genoeg gedaan, nooit gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

ThatsHollywood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:00:
[...]

Van de Kayano 24 naar de Omni iso.. (offset is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken)
Beide schoenen kunnen een andere opbouw / hoogte / omvatting van de achterkant hebben rond je achillespees. En als je op een van beide nog iets anders proneert waardoor je bijvoorbeeld iets schever afzet, dan heeft dat veel meer invloed op je achillespezen dan die paar mm drop.

@TheOmen die post heb ik indertijd gemist, maar voor dat bedrag denk ik dat ik me er ook eens aan ga wagen. Kan ik eindelijk eens serieus gaan trainen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 16-03-2019 14:05 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Vandaag 30 km gelopen in 3:49 dit inclusief rustpozen, trappen en roltrappen, gezellig met een grote groep in Rotterdam gelopen, wat zou ik tot aan Rotterdam nog max kwa tijd gaan lopen, er staat voor zondag 240 minuten op het schema, zou ik dat doen of korter?

[ Voor 16% gewijzigd door racoon op 17-03-2019 19:02 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:30

m-vw

Dus?

Begin van het jaar wilde ik een ronde lopen met hs <150, maar omdat dat resulteerde in bijna stilstand werd het doel hs <160. Resultaat was 12.2km 8:45/km gem. hs 155 met aan het eind een snelheid onder 6km/u.

Nav mijn sporttest vandaag weer een poging gedaan. Resultaat: 17.1km 7:59/km gem. hs 145. https://strava.app.link/5Le3aVxx8U :P

Train blijkbaar toch niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:17
racoon schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:46:
Vandaag 30 km gelopen in 3:49 dit inclusief rustpozen, trappen en roltrappen, gezellig met een grote groep in Rotterdam gelopen, wat zou ik tot aan Rotterdam nog max kwa tijd gaan lopen, er staat voor zondag 240 minuten op het schema, zou ik dat doen of korter?
240 minuten? Wow, dat is wel echt een monsterduurloop. Op hoeveel km verwacht je dan te komen? Zoveel mensen, zoveel schema's, dus echt iets nuttigs kan ik er niet over zeggen. Bij 'ons' schema (vanuit atletiekvereniging) hadden we vanochtend 180 min op het schema staan, volgende week 195 min, en dan twee weken tapering.

Vanochtend een kleine 34km gelopen in 3 uur. Eerste 30 km / 2:45 uur met 5:30/km gemiddeld (HR 158) en de laatste 15 min rond de 4:30-4:45 / km (HR 170-175). Die laatste 15 min was wel even pittig, maar is daarom op zichzelf weer een mooie training voor de marathon, waarbij het laatste deel ook erg lastig wordt (ook al versnel je dan natuurlijk niet, over het algemeen).

Met deze week heb ik ook weer eens een weekrecord te pakken: 85km... (1x herstelloop 12km, 1x baantraining + in/uit lopen + loopscholing 23km, 1x wisseltempoloop 16km en 1x duurloop 34km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:56:
[...]

Vanochtend een kleine 34km gelopen in 3 uur. Eerste 30 km / 2:45 uur met 5:30/km gemiddeld (HR 158) en de laatste 15 min rond de 4:30-4:45 / km (HR 170-175). Die laatste 15 min was wel even pittig, maar is daarom op zichzelf weer een mooie training voor de marathon, waarbij het laatste deel ook erg lastig wordt (ook al versnel je dan natuurlijk niet, over het algemeen).
Hmm, aan zoiets zat ik voor volgend weekend ook nog te bedenken: eerst 2 uur rustig lopen en dan een uur op beoogd marathontempo (zal iets van 4:10/km worden denk ik). Alleen kom ik dan op iets van een totaal van 38km uit en dat leek me weer wat enthousiast 2 weken van tevoren. Het zou wel m'n eerste gerichte marathonvoorbereidingstraining zijn. Zelfs die 4:10/km heb ik nog niet gericht proberen te lopen als tempo. Gelukkig heb ik nog even :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:05
Een duurloop van 4 uur (!) 2 weken van te voren?
Lijkt mij persoonlijk onverstandig. Zo kort voor de marathon ga je daar niet meer beter van worden. Zou het flink korter doen, je moet er ook nog van (kunnen) herstellen.

Zelf loop ik komende zondag een halve Marathon tijdens de Lentemarathon in Amstelveen. Daarna ga ik de taper in.

[ Voor 15% gewijzigd door Roadman op 18-03-2019 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Korter. Loop lekker max. 20km/2uur - whichever comes first.

30km in 3:49 - wat wordt dan je marathon streeftijd? Hou je rekening met de tijdslimiet (5:30)...?

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 18-03-2019 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:27:
[...]

Hmm, aan zoiets zat ik voor volgend weekend ook nog te bedenken: eerst 2 uur rustig lopen en dan een uur op beoogd marathontempo (zal iets van 4:10/km worden denk ik). Alleen kom ik dan op iets van een totaal van 38km uit en dat leek me weer wat enthousiast 2 weken van tevoren. Het zou wel m'n eerste gerichte marathonvoorbereidingstraining zijn. Zelfs die 4:10/km heb ik nog niet gericht proberen te lopen als tempo. Gelukkig heb ik nog even :P
Wel echt een goeie training dit, maar nu een beetje laat. 15km easy + 10km marathontempo zou nog wel moeten kunnen voor jou!

Sowieso verstandig om nog wat lange marathontempoblokjes te lopen inderdaad - tempo er een beetje in laten slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

MrAcid schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:06:
[...]

Korter. Loop lekker max. 20km/2uur - whichever comes first.

30km in 3:49 - wat wordt dan je marathon streeftijd? Hou je rekening met de tijdslimiet (5:30)...?
Volgens mij is dat niet zijn looptijd: " 3:49 dit inclusief rustpozen, trappen en roltrappen". Voordat @racoon iets meer licht schijnt op hoe lang de ' rustpozen' waren is niet veel te zeggen over eindtijden.

Qua duur zou ik ook geen 4uurs loop advizeren zo kort op de marathon. Sowieso korter. Maar of je nog een 3uurs of 2uurs aan kan, kan ik ook niet zeggen zonder een iets beter inschatting van de je getraindheid. Als je 100km/week loopt kun je nog makkelijk een 3 uur aan voor je gaat taperen, loop je 50km/week wordt dat ook al heel anders. Dus ik houd me nog even afzijdig qua advies, anders dan geen 4 uur ;)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Racoon is niet echt van de gedetailleerde Posts dus gokken blijft het (gok ik). :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

kramerty88 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:00:
[...]

Rekenen! Ik ben dus niet de enige :P Maar dit is bij mij wel een van de favoriete tijdverdrijven tijdens het lopen hoor. Vooral min/km is zo'n heerlijke unit om mee te rekenen aangezien een minuut niet 100 seconden telt :D

Andere mentale spelletjes die ik gebruik om niet aan het lijden en opgeven te denken:
- liedjes, en dan het liefst liedjes die je praktisch oneindig kunt herhalen. Soms mix ik er 2 of 3 in mijn hoofd, ben je zo weer een tijdje zoet.
- niet vóóruit denken, maar juist denken aan de afgelegde kilometers, of een training die je eerder gedaan hebt. Gewoon even je gedachten weghalen van hoever je nog "moet".
- klassiek: bedenken wat voor ontzettende held je eigenlijk bent dat je dit aan het doen bent. Inschatten hoeveel mensen er nu gewoon thuis op de bank zitten dicht te slibben. (indien van toepassing) wat voor goed voorbeeld je voor je kinderen aan het zijn bent.
- als je er toch middenin blijft hangen: "ik blijf dit vasthouden tot punt X en daarna kijk ik wat er nog kan" (en dan bij punt X doe je hetzelfde voor punt Y etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Grr, afgelopen woensdag voluit intervaltraining gehad en waarschijnlijk iets verrekt (binnenkant knieholte voelt dik). Ik dacht dat het wel meeviel, en gisteren vol enthousiasme een urban trail run gedaan. Samen met een maatje toch een soort van wedstrijd van gemaakt, dus weer volle bak.

En dat voel ik nu dus dubbel en dwars in de knieholte :( Traplopen is moeizaam en been volledig strekken gaat ook niet echt, dus even echt rust nemen komende dagen/week, totdat het over is en ik op 31 maart weer de Zandvoort-run kan doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik loop zondag mijn eerste marathon bij de Lentemarathon in Amstelveen. Heb het parcours dit weekend verkend en heb er echt ontzettend veel zin in. Doeltijd is 3:30, wat zeker pittig gaat worden, maar ben met elke tijd eigenlijk blij, aangezien het mijn eerste is. Het lijkt mooi weer te gaan worden, met wat normalere windsnelheden dan de afgelopen weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:26
Ik vrees dat ik afgelopen Vrijdag mijn achillespezen lichtelijk heb overbelast. Waren zaterdag & zondag nog best gevoelig tijdens normaal wandelen al :( Ook vandaag nog 'last', het is niet echt pijn maar ik voel ze wel, vooral rechts. Heb met de onderbenen aardig wat gefoamrolled zaterdag & zondag, voelde erg veel 'knopen' en het knapte wel wat op gelukkig, maar ik plak nog even een paar dagen rust eraan vast denk ik.

Nog tips hoe hier mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
Een lekker heet bad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:38
Gisteren weer het bos in geweest om wat nieuwe MBT-routes te voet te verkennen. MTB Zuid-Veluwe is druk in de weer om spannende routes aan te leggen rondom Ede.
Ditmaal begonnen aan de koeweg, om zo op het pad langs de N224 te komen.
Op de parkeerplaats zag ik een clubje hardlopers rondom een tafel staan, en even later, onderweg, zag ik een groepje over het fietspad langs de provinciale weg rennen. Was van plan om na afloop even langs te gaan om eens te zien wat er gaande was. Helaas was toen alles al opgeruimd. Gelukkig maar, het hagelde toen :/
Later via Strava Flyby zag ik dat Team Vroem, waar ook enkele tweakers lid van zijn, een 32k trainingsrondje had georganiseerd.
Mijn eigen loop ging redelijk. Beetje verkouden, met keelpijn en een snotneus. Maar goed, dat is te overleven. Helaas gaf na 10km mijn horloge er de brui aan, iets wat ik pas na afloop merkte. Op een of andere manier bleef de tijd doorlopen, maar ben ik geen meter opgeschoten 8)7. Met een beetje prutswerk toch nog een beetje geloofwaardige waarden eruit kunnen toveren, maar helaas 20 minuten verdwenen in het putje....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Gaargod schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:45:
Ik vrees dat ik afgelopen Vrijdag mijn achillespezen lichtelijk heb overbelast. Waren zaterdag & zondag nog best gevoelig tijdens normaal wandelen al :( Ook vandaag nog 'last', het is niet echt pijn maar ik voel ze wel, vooral rechts. Heb met de onderbenen aardig wat gefoamrolled zaterdag & zondag, voelde erg veel 'knopen' en het knapte wel wat op gelukkig, maar ik plak nog even een paar dagen rust eraan vast denk ik.

Nu wat te laat, maar ik heb al wel een s verteld dat ik koud afdouch. Na het hardlopen zet ik als laatste de straal op masseren en 'behandel' ik m'n benen, vooral kuiten en achillespezen. Dat werkt voor mijn gevoel echt super voor het herstel. Kan niet bewijzen dat het primair daar door komt, maar het gebrek aan spierpijn (ook niet van de HM van vrijdag) en het uitblijven van pijnlijke achillespezen (had ik voorheen behoorlijk last van) wijt ik hier toch wel aan. Ja, het is ff wennen, maar ook erg prettig, zeker als je onder de douche vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
TheOmen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:01:
Gisteren weer het bos in geweest om wat nieuwe MBT-routes te voet te verkennen. MTB Zuid-Veluwe is druk in de weer om spannende routes aan te leggen rondom Ede.
Ditmaal begonnen aan de koeweg, om zo op het pad langs de N224 te komen.
Op de parkeerplaats zag ik een clubje hardlopers rondom een tafel staan, en even later, onderweg, zag ik een groepje over het fietspad langs de provinciale weg rennen. Was van plan om na afloop even langs te gaan om eens te zien wat er gaande was. Helaas was toen alles al opgeruimd. Gelukkig maar, het hagelde toen :/
Later via Strava Flyby zag ik dat Team Vroem, waar ook enkele tweakers lid van zijn, een 32k trainingsrondje had georganiseerd.
Mijn eigen loop ging redelijk. Beetje verkouden, met keelpijn en een snotneus. Maar goed, dat is te overleven. Helaas gaf na 10km mijn horloge er de brui aan, iets wat ik pas na afloop merkte. Op een of andere manier bleef de tijd doorlopen, maar ben ik geen meter opgeschoten 8)7. Met een beetje prutswerk toch nog een beetje geloofwaardige waarden eruit kunnen toveren, maar helaas 20 minuten verdwenen in het putje....
Wat vinden MTB-ers ervan dat je op de route loopt...? Probeer ik zelf echt te vermijden als hardloper namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
MrAcid schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:33:
[...]

Wat vinden MTB-ers ervan dat je op de route loopt...? Probeer ik zelf echt te vermijden als hardloper namelijk.
Geen MTB-er gezien gisteren :) . Maar tijdens eerdere avonturen alleen maar positieve ervaringen. 'Lekker om over te trailrunnen he?' hoorde ik vorige keer.
Als je een beetje voor je uit kijkt dan kan je prima anticiperen en even het pad af om de fietsers door te laten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
In het Twiske waar ik loop heb je ook twee MTB-parcours, officieel verboden voor voetgangers. Ik interpreteer dat als 'verboden voor wandelaars en hondenuitlaters die het pad blokkeren'.

Als hardloper houd ik zoveel mogelijk rekening met de MTB-ers en ga waar mogelijk aan de kant als er een aankomt. Tot nu toe nog geen opmerkingen gehad, al moet ik zeggen dat ik die routes alleen nog in de regen heb gelopen en dan gemiddeld 1 MTB-er tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MTB’ers betalen toch ook een soort contributie voor het gebruiken van die paden? Een beetje zoals een vis-pas zeg maar? Dan is het wel netjes dat je hen ten alle tijde de vrije ruimte geeft of de paden mijdt...

Wat hetreft herstel: wat ik zelf merk is dat het mij goed doet na een lange duurloop een beetje bezig te blijven en bij voorkeur zelfs binnen een uurtje ofzo een eindje te gaan fietsen. Daardoor heb ik het idee dat ik het sterke contrast tussen zware belasting en als zoutzak op de bank wat verklein en wordt alles niet meteen zo stijf. N=1 natuurlijk, maar voor mij helpt het...

Koud douchen is denk ik ook goed. Misschien ook voeten in een koud badje leggen (voor achilles)? Bij lies-blessure is dat helaas wat meer gedoe ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:11
Gisteren heb ik voor het eerst meegedaan aan een halve marathon.
Met 1:50:42 ben ik redelijk tevreden; aangezien het dus de eerste HM was en het (net als in heel NL) flink waaide ben ik redelijk rustig begonnen.
Het plan was 5:30/km voor de eerste 16km, daarna versnellen naar ongeveer 5:00/km. Deel 1 van het plan is redelijk gelukt. Redelijk ongemerkt ging ik soms net wat harder; na 10km heb ik gestopt met mezelf al te veel inhouden en ging het tempo richting 5:15. Bij km17 moest de geplande versnelling dan daadwerkelijk komen, door de wind ging dat nog een beetje stroef, maar vanaf km18 alles <5:00/km. De laatste 400m heb ik gelopen op een tempo wat ik normaal alleen tijdens interval trainingen haal. Vervolgens was het direct op de rem, want 5m na de finish stond een hek. :/

Achteraf denk ik dat ik vanaf het begin 5:15 ook vol had kunnen houden (of de eind sprint er dan ook in gezeten had dat weet ik dan weer niet). Maar liever iets langzamer dan mogelijk dan te snel beginnen en moeten afhaken.

Direct na het lopen had ik vrij veel last van de voorkant van mijn schouders, alsof die spieren de armzwaai beweging niet zo fijn vonden. Tijdens het terug naar huis rijden heb ik dus maar zo min mogelijk geschakeld. :+
Ondertussen voelen de schouders weer prima. De benen zijn er wat minder blij mee dat ik 3 trappen omhoog moest om op mijn werkplek te komen (en nog erger: 1 trap omlaag, koffie pakken, 1 trap omhoog, weer werken) maar verder heb ik ook daar geen last van.

Al met al een erg mooie loop. Deze afstand staat me ook wel aan. Eens kijken of er over een tijdje weer een HM in de buurt is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Valorian schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:55:
MTB’ers betalen toch ook een soort contributie voor het gebruiken van die paden? Een beetje zoals een vis-pas zeg maar? Dan is het wel netjes dat je hen ten alle tijde de vrije ruimte geeft of de paden mijdt...
Hier lijkt het erop dat de MTB' ers vrijwillig meewerken aan de aanleg en het onderhoud.
Ik zou, als teken van goodwill, wel eens willen meehelpen. Helaas zitten ze alleen op Facebook, wat ik niet gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Dank @Frenz64 & @Valorian.

Ik had Zaterdag al even met een gel icepack erop gezeten, dat hielp al aardig. Vanavond maar ff voetenbadje.
Koud afdouchen heb ik al lang niet meer gedaan (geen idee waarom eigenlijk), maar weer invoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

TheOmen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:59:
[...]

Hier lijkt het erop dat de MTB' ers vrijwillig meewerken aan de aanleg en het onderhoud.
Ik zou, als teken van goodwill, wel eens willen meehelpen. Helaas zitten ze alleen op Facebook, wat ik niet gebruik..
Sommige routes moet een vignet voor gekocht worden, andere zijn gratis.

Op het mountainbike.nl forum is er een aardige discussie over trouwens.
https://www.mountainbike....art=195&hilit=trailrunner

Mij maakt het als hardloper en mountainbiker eigenlijk niet zoveel uit, als iedereen elkaar maar een beetje ruimte geeft.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
mrwolf schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:48:
In het Twiske waar ik loop heb je ook twee MTB-parcours, officieel verboden voor voetgangers. Ik interpreteer dat als 'verboden voor wandelaars en hondenuitlaters die het pad blokkeren'.
Haha herkenbaar! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Gaargod schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:45:

Sauna pakken en daarna stevig afkoelen in bad meerdere keren herhalen. Ook het blijvend foamrollen van gebied, krachtoefeningen en rekken (in opdruk houding met je voeten richting je handen lopen en dan afwisselend beide voeten liften)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Moeilijke pezen die achillespezen rekken en oefeningen doen helpt vaak wel. Hier gisteren ook een rondje door de bossen en blubber gemaakt met de hond. Loop dan ook vaan liever over de ruiter of MTB paden omdat die wat uitdagender zijn en omdat die een grotere lus maken. Zie me daar ook altijd als gast en ben dan extra alert en stap of in de berm of ga duidelijk stilstaan aan de rand met de hond naast me.
Zelfs nog een stuk over een MTB pad moeten gaan want dat is zo'n verbindingsstuk waar MTB'ers over het wandelpad moeten, daar zijn de MTB'ers altijd voorzichtig. En ondanks dat ik vaak in die bossen loop kwam ik 'ineens' op een stuk van het MTB pad uit, ging ineens een ander pad in dan normaal en kwam wat MTB' ers tegen gewoon aan de kant en groeten dan komt het altijd wel goed. Het is een relatief klein bos (Joe Mann bij Best) dus de paden kruisen elkaar vaak en de meeste mensen daar weten ervan en geven elkaar de ruimte gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40

vhal

ಠ_ಠ

Op het MTB parcours in Bergschenhoek loop ik liever niet, het is vrij onoverzichtelijk en compact qua grootte en sommige fietsers daar zijn niet van het meest vriendelijke soort helaas. Het loopt dus niet bepaald relaxed maar een willekeurige route op de Veluwe lijkt mij een ander verhaal.

De enige "trailpaden" die ik in de buurt heb zijn die in de Groenzoom, ws wel bekend bij @Pathogen

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 18-03-2019 17:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40

vhal

ಠ_ಠ

Dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door vhal op 18-03-2019 17:09 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ohja, de mtb paden discussie is ook alweer even geleden ;) Ik heb nog nooit problemen gehad met het lopen op mtb paden en doe dat regelmatig. Bij mij in de buurt (omgeving Lunteren) zijn overigens wel mtb paden, maar die zijn grotendeels niet mtb exclusief. Ook nog nooit problemen / slechte ervaringen gehad (ook niet in Bergschenhoek). Ik let op, mtb-ers letten op, ik gedraag me als gast op een mtb parkoers en we groeten elkaar vriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Pak hier op de MTB-route in de buurt ook wel eens een stuk mee. Ook wel eens tegen het verkeer in. Gewoon kwestie van opletten. En dat het een MTB-route is betekend nog niet dat het door de rest van de wereld niet meer gebruikt mag worden natuurlijk. Rij zelf ook MTB en kom ook wel eens wandelaars met honden enz tegen, lekker laten gaan. De natuur is van ons allemaal.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren heb ik twee dingen gedaan die ik echt nog nooit eerder heb gedaan. Allereerst, ik ben gestart op een 60km trail (Vuurtorentrail, Ameland). Ten tweede, ik ben voor het eerst ooit uitgestapt. ;( Een "kort" verslag. Ik kwam voor de start toevallig iemand tegen die ik wel eens bij losse trainingen bij Dorethea Bil tegenkwam. Dus na de start zijn we gezellig samen gaan lopen. De eerste kilometers vlogen voorbij!

Het eerste wat misging was dat ik na ongeveer 13-14km mijn linker achillespees voelde. Dit kwam doordat mijn schoen daar tegenaan drukte. Iets wat de laatste keren af en toe voorkomt, apart na al ruim 800km op die schoenen.

Ik merkte dat mijn metgezel ongeveer een grote teenlengte sneller liep dan ik dus na ongeveer 23km gaf ik aan op mijn eigen tempo te gaan lopen, meer ontspannen. Dus prima, we lopen eigenlijk de komende 10 kilometer binnen 100 meter van elkaar omdat ik heuvelaf/duinaf wat meer snelheid oppak.

Het volgende wat mis ging was een bloedneus op bijna 32km. Erg irritant want ik wilde die eerst even stoppen. Op zich ging dat redelijk snel waarna ik op 34km uitkwam, inmiddels vol in de wind, in een soort van drassige weide en superglad. Tijdens het evenwicht houden verzamelde je ook een modder\klei substantie waardoor je voeten een stukje zwaarder werden. Het kwam mij overigens wel goed uit dat ik daar koos om te gaan wandelen want zo vlak na een bloedneus was die rust wel prima.

Vuurtorentrail
Rond de 38 kilometer was het nog een flinke duinpan door, meters omlaag en omhoog. Het was een prachtig gezicht maar op de foto zie je dat eigenlijk niet terug. Ik kwam inmiddels bij de derde verzorgingspost. In de twee kilometer daarvoor begon ik toch mijn achilles te voelen maar ook de knie in dat been werd wat gevoelig, dit in combinatie met vrijwel continue wind tegen en de vermoeidheid die ik begon te voelen was ik blij met die VP. Vooral omdat ze zoute pinda's hadden, daar heb ik wat kleine handjes van genomen, alsook een stuk banaan, ontbijtkoek en een glas cola. Dus vol goede moet de resterende 22 kilometer in!

Als ik eerlijk ben wist ik een kilometer verder al dat het niet ging lukken. Het terrein was telkens een metertje op en af, soms twee meter. Omhoog wandelde ik al een tijdje maar nu ging af ook al wandelend omdat dit beter voelde. En de knie was echt gaan opspelen door steken te geven. Na 47-48km was ik klaar voor de beslissing om echt te gaan stoppen. Het voelde gewoon niet goed meer om die laatste kilometers nog te gaan doen. Ik wist dat ik nog flinke stukken met wind ging krijgen maar ook nog meer stukken op en af.

Dit was wel een emotioneel momentje voor mij. Opgeven staat eigenlijk bij wedstrijden niet in mijn boekje. Ja, bij trainingen heb ik totaal geen moeite om direct te stoppen als ik het niet meer vertrouw. Dit, dit is echt anders. Het deed echt pijn om de telefoon te pakken en me te melden en als ik nu terugdenk aan dat moment doet het nog steeds pijn.

Terwijl ik belde kwamen er twee fietsers van de organisatie achterop rijden en die hebben het verder voor me geregeld. Twee minuten later liep ik met één van hen naar de weg waar ik opgehaald zou worden. Als troost voor mij vertelde die fietser dat hij zelf drie weken geleden op de Legends trail op 130km in de trail had opgeven. Honderddertig kilometer en nog maar net over de helft... Mijn pijn werd er overigens niet minder om, bij de eerste drie sporters die ik tegenkwam (fietser, de man die me naar mijn hotel bracht en later een hardloper die me herkende toen ik naar mijn kamer liep) had ik het nog te zwaar.

Mrs. Xaverius deed ook mee en is wel gefinished. Ik heb haar uiteindelijk nog bij de finish opgewacht. Maar was dat een gek gevoel daar. Iedereen kreeg daar een (mooie) medaille en ik niet. ;(
Vandaag is mijn pees dus nog steeds flink gevoelig en merkte ik mijn knie nog steeds. Ik heb gewoon een goede keuze gemaakt maar man wat ben ik toch wel teleurgesteld dat ik de finish niet gehaald heb. Ik heb verder geen centje spierpijn wat het stiekem erger maakt.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Ik snap dat het frustrerend is, maar een achillespees is wel iets wat serieus stuk kan gaan en een hele valide reden om uit te stappen. Dus je hebt wel de goede keuze gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-10 18:36
Knap van je dat je toch die 48K gelopen hebt, alleen dat is al een prestatie anzich! Ongetwijfeld had je die laatste 12K nog uitgelopen op wilskracht, met alle gevolgen van dien... Op lange termijn heb je de enige en goede keuze gemaakt als je het mij vraagt, hoe pijnlijk, emotioneel en #€&@ het ook is.

Helaas weet ik als geen ander hoe het voelt... Sport kan toch zo mooi zijn! ;-) Neem de tijd voor een goed herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Roadman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:49:
[...]

Een duurloop van 4 uur (!) 2 weken van te voren?
Lijkt mij persoonlijk onverstandig. Zo kort voor de marathon ga je daar niet meer beter van worden. Zou het flink korter doen, je moet er ook nog van (kunnen) herstellen.

Zelf loop ik komende zondag een halve Marathon tijdens de Lentemarathon in Amstelveen. Daarna ga ik de taper in.
Bedankt, ik kort hem in

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Xaverius schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:27:
Gisteren heb ik twee dingen gedaan die ik echt nog nooit eerder heb gedaan. Allereerst, ik ben gestart op een 60km trail (Vuurtorentrail, Ameland).
Zonde! Volgens mij hoort dit er wel redelijk bij in ultra's. Het is simpelweg te lang om door te drukken. Verstandige beslissing als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Xaverius schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:27:
Gisteren heb ik twee dingen gedaan die ik echt nog nooit eerder heb gedaan. Allereerst, ik ben gestart op een 60km trail (Vuurtorentrail, Ameland). Ten tweede, ik ben voor het eerst ooit uitgestapt. ;( Een "kort" verslag. Ik kwam voor de start toevallig iemand tegen die ik wel eens bij losse trainingen bij Dorethea Bil tegenkwam. Dus na de start zijn we gezellig samen gaan lopen. De eerste kilometers vlogen voorbij!

Het eerste wat misging was dat ik na ongeveer 13-14km mijn linker achillespees voelde. Dit kwam doordat mijn schoen daar tegenaan drukte. Iets wat de laatste keren af en toe voorkomt, apart na al ruim 800km op die schoenen.

Ik merkte dat mijn metgezel ongeveer een grote teenlengte sneller liep dan ik dus na ongeveer 23km gaf ik aan op mijn eigen tempo te gaan lopen, meer ontspannen. Dus prima, we lopen eigenlijk de komende 10 kilometer binnen 100 meter van elkaar omdat ik heuvelaf/duinaf wat meer snelheid oppak.

Het volgende wat mis ging was een bloedneus op bijna 32km. Erg irritant want ik wilde die eerst even stoppen. Op zich ging dat redelijk snel waarna ik op 34km uitkwam, inmiddels vol in de wind, in een soort van drassige weide en superglad. Tijdens het evenwicht houden verzamelde je ook een modder\klei substantie waardoor je voeten een stukje zwaarder werden. Het kwam mij overigens wel goed uit dat ik daar koos om te gaan wandelen want zo vlak na een bloedneus was die rust wel prima.

[Afbeelding: Vuurtorentrail]
Rond de 38 kilometer was het nog een flinke duinpan door, meters omlaag en omhoog. Het was een prachtig gezicht maar op de foto zie je dat eigenlijk niet terug. Ik kwam inmiddels bij de derde verzorgingspost. In de twee kilometer daarvoor begon ik toch mijn achilles te voelen maar ook de knie in dat been werd wat gevoelig, dit in combinatie met vrijwel continue wind tegen en de vermoeidheid die ik begon te voelen was ik blij met die VP. Vooral omdat ze zoute pinda's hadden, daar heb ik wat kleine handjes van genomen, alsook een stuk banaan, ontbijtkoek en een glas cola. Dus vol goede moet de resterende 22 kilometer in!

Als ik eerlijk ben wist ik een kilometer verder al dat het niet ging lukken. Het terrein was telkens een metertje op en af, soms twee meter. Omhoog wandelde ik al een tijdje maar nu ging af ook al wandelend omdat dit beter voelde. En de knie was echt gaan opspelen door steken te geven. Na 47-48km was ik klaar voor de beslissing om echt te gaan stoppen. Het voelde gewoon niet goed meer om die laatste kilometers nog te gaan doen. Ik wist dat ik nog flinke stukken met wind ging krijgen maar ook nog meer stukken op en af.

Dit was wel een emotioneel momentje voor mij. Opgeven staat eigenlijk bij wedstrijden niet in mijn boekje. Ja, bij trainingen heb ik totaal geen moeite om direct te stoppen als ik het niet meer vertrouw. Dit, dit is echt anders. Het deed echt pijn om de telefoon te pakken en me te melden en als ik nu terugdenk aan dat moment doet het nog steeds pijn.

Terwijl ik belde kwamen er twee fietsers van de organisatie achterop rijden en die hebben het verder voor me geregeld. Twee minuten later liep ik met één van hen naar de weg waar ik opgehaald zou worden. Als troost voor mij vertelde die fietser dat hij zelf drie weken geleden op de Legends trail op 130km in de trail had opgeven. Honderddertig kilometer en nog maar net over de helft... Mijn pijn werd er overigens niet minder om, bij de eerste drie sporters die ik tegenkwam (fietser, de man die me naar mijn hotel bracht en later een hardloper die me herkende toen ik naar mijn kamer liep) had ik het nog te zwaar.

Mrs. Xaverius deed ook mee en is wel gefinished. Ik heb haar uiteindelijk nog bij de finish opgewacht. Maar was dat een gek gevoel daar. Iedereen kreeg daar een (mooie) medaille en ik niet. ;(
Vandaag is mijn pees dus nog steeds flink gevoelig en merkte ik mijn knie nog steeds. Ik heb gewoon een goede keuze gemaakt maar man wat ben ik toch wel teleurgesteld dat ik de finish niet gehaald heb. Ik heb verder geen centje spierpijn wat het stiekem erger maakt.
Lastige keuze maar ook een die inherent is aan het opereren op de grens van wat je lichaam aan kan. Zoek je die grens nooit op dan zal alles je een stuk makkelijker afgaan maar juist het streven naar nieuwe afstanden, maandvolumes of snellere tijden zorgt ervoor dat je er enthousiast voor blijft houden. Op welk niveau je ook zit. En het levert hoe dan ook een mooi verhaal op. In dit geval een over pijn, opgeven en teleurstelling, maar niet minder indrukwekkend. En volgende keer staat hier weer een verhaal over een finish van een ultra en alle emotie die daarbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Mijn achillesprobleem zal hopelijk verholpen zijn met een nieuw paar trailschoenen. Ik kwam er gisteren achter dat ik al ruim 900km nu heb gelopen op mijn Salomon S-Labs Sense. Binnenkort naar de winkel en deze pees-ervaring delen en zien welk paar het nu gaat worden. Ik zie het vooral als een "slechte schoen" probleem.

De voorbereiding was qua kilometers maken wel aardig. Drie 40+ trainingen op het einde die wel redelijk gingen.

Wat nu humor is is dat mijn vrouw vandaag een gratis tweede ticket verzorgd trailweekend Grand Trail des Ecrins heeft gewonnen! Dus het volgende doel staat nu in juni. En gaan bedenken hoe zwaar we het willen hebben daar. In ieder geval wil ik de hoogtemeters gaan verbeteren (ter info; de teller staat in 2019 op 5.686 meter) en core-oefeningen toch maar gaan uitvoeren.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 09:55

ye-roon

knaak

Ik ben bijna klaar met m'n van de bank naar 5k appje, inmiddels kilootje of 25 lichter. Maar ik ben dus in het process om m'n app te vervangen voor een andere. Vriend van me gebruikt Nike Running Club. Iemand daar ervaringen mee? Ik heb een Garmin vivoactive3 en ik weet dat je kan koppelen, maar gebruikt NRC dan de gps van m'n garmin of m'n telefoon, iemand hier ervaring mee?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:18
* Bartske meldt zich weer

Na 3 maanden reizen weer terug in NL, heb het hardlopen alweer een beetje opgepakt de laatste 2 weken maar ik hoop dat ik weer snel in vorm ben. Wel 5kg lichter dus dat zou al moeten schelen. Heb me ook al ingeschreven voor de Zandvoort Circuit run over 2 weken (de 12km) dus hoop dat ik tegen die tijd weer lekker loop.
ye-roon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:58:
Ik ben bijna klaar met m'n van de bank naar 5k appje, inmiddels kilootje of 25 lichter. Maar ik ben dus in het process om m'n app te vervangen voor een andere. Vriend van me gebruikt Nike Running Club. Iemand daar ervaringen mee? Ik heb een Garmin vivoactive3 en ik weet dat je kan koppelen, maar gebruikt NRC dan de gps van m'n garmin of m'n telefoon, iemand hier ervaring mee?
Als je een Garmin hebt kun je ook eens naar de schema's (daar gaat het je denk ik om?) van Garmin zelf kijken.

Enne, goed bezig!

[ Voor 24% gewijzigd door Bartske op 19-03-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
ye-roon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:58:
Goed bezig zeg! d:)b

De koppeling tussen Nike en Garmin zorgt ervoor dat de activiteiten van je horloge achteraf, na synchronisatie met je telefoon/PC (Garmin Connect), óók naar Nike gaan. Je hoeft dus (1) niet je telefoon bij je te hebben tijdens het lopen en (2) hij gebruikt gewoon je Garmin GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

MrAcid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Goed bezig zeg! d:)b

De koppeling tussen Nike en Garmin zorgt ervoor dat de activiteiten van je horloge achteraf, na synchronisatie met je telefoon/PC (Garmin Connect), óók naar Nike gaan. Je hoeft dus (1) niet je telefoon bij je te hebben tijdens het lopen en (2) hij gebruikt gewoon je Garmin GPS.
Top, all i needed to know, thanks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
pjlgt schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:21:
Pak hier op de MTB-route in de buurt ook wel eens een stuk mee. Ook wel eens tegen het verkeer in. Gewoon kwestie van opletten. En dat het een MTB-route is betekend nog niet dat het door de rest van de wereld niet meer gebruikt mag worden natuurlijk. Rij zelf ook MTB en kom ook wel eens wandelaars met honden enz tegen, lekker laten gaan. De natuur is van ons allemaal.
Mwoah, de 'verkeersstromen' worden natuurlijk niet voor niets gescheiden. Zo heb ik op gewone wandelpaden ook wel eens weg moeten duiken voor MTB'ers die het MTB-pad niet goed genoeg vonden, dan sta ik er wel iets anders in dan bovenstaand. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:10
Ik kwakkel nog steeds naar aanleiding van mijn fietsongeluk 6 maanden geleden waarbij ik een fractuur heb opgelopen in m'n tibia plateau... Na 35 behandelingen bij de fysio en dagelijks oefeningen thuis, kan ik mijn knie nog steeds niet compleet strekken en buigen. Desondanks goedkeuring van dokter, fysio en chirurg om te gaan hardlopen. Afgelopen vrijdag eindelijk 'pijnloos' 4 kilometer gelopen. Zondag nog eens gaan lopen en toen uitgekomen op 5 kilometer. Voelde heerlijk.

Gisteren ben ik naar een nieuwe fysio geweest omdat de andere fysio wat ver is en het me wel een goed idee leek om eens te wisselen voor een sportfysio. Dat blijkt een goed keuze te zijn geweest. Hij zag direct dat mijn quadriceps in m'n linkerbeen nog steeds erg onderwikkeld zijn. Bij nader inzien, komt dit doordat mijn quadriceps bijna niet 'geactiveerd' worden. Dit zorgt er ook direct voor dat mijn knieschijf niet goed 'opgetrokken' wordt en dat verklaart waarom ik mijn been niet volledig kan strekken. Het goede nieuws is dat er eindelijk iemand ziet wat er mis is en hoe we het kunnen oplossen. Het slechte nieuws is dat hij me direct heeft aangeraden niet te(veel) te sporten en zeker niet te hardlopen. Mijn knieschijf schuurt op dit moment teveel over het kraakbeen.

Oefeningen lijken overigens wel snel te werken. Gisteren bij aankomst bij de fysio kon ik mijn quadriceps helemaal niet aanspannen en inmiddels lukt dat al aardig. Het strekken lijkt ook al een stuk beter. Desondanks ben ik inmiddels wel echt op het einde van mijn geduld. Na 50+ afspraken en 6 maanden ben ik er nog steeds niet vanaf.

Mocht er iemand advies en/of oefeningen hebben, alle info is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kwakkelende gezondheid van het gezin, druk op werk en privé, toch wat voor jezelf doen dus te laat naar bed, dus niet helemaal fit. Ergo, compleet uit het ritme. Ik loop nog maar één keer per week en dat vind ik te weinig. Dus weer opbouwen naar het ritme wat zo lekker ging maar het is zo zonde dat je eruit raakt.

Hoe gaan jullie daarmee om? Behalve gewoon niet uit het ritme raken? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

FreeShooter schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:03:
Mocht er iemand advies en/of oefeningen hebben, alle info is welkom.
Warning disclaimer enz: Ik ben geen medicus puur eigen ervaring en hoeft zeker niet te gelden!

Ik ben ooit vanwege pijn in mijn linkerbeen, onder de knie gestopt met lopen; direct afspraak gemaakt met de fysio. Na een week niet gelopen te hebben heeft de fysio het behandeld en dat was te merken. Weer een stukje gelopen en toch bleef ik het voelen dus na 1,5km gestopt, nieuwe afspraak met de fysio.

Fysio zei na behandeling; gewoon doorlopen hij zeurt gewoon wat. En warempel, na 5km geen last meer van en het werdt ook steeds minder. Sindsdien ook nooit meer last van gehad; misschien waren het de schoenen misschien de weg waar ik liep (wat schuin) of misschien het rustig inlopen / warming up ik weet het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:14:
Jeuh, na mijn heroische 16km van afgelopen zondagochtend, vanochtend een PR gelopen op de 5km omdanks de heftige wind.

26:05 Had de tijd niet bijgehouden, anders had ik alles op alles gezet om in de 25min te komen :P.

1_5:15
2_5:17
3_5:27
4_5:09
5_4:51
En als je dan toch bezig bent. Mijn 3e loop <10km of eigenlijk was mijn 3e loop 10km :+ wilde ik voor een tijd gaan van onder de 60 minuten. Missie geslaagd.

Stats:
Afstand: 10km
Tijd: 57:47

Splits waren ook redelijk stabiel zoals ik het ook voor ogen had:
5:44
5:52
5:50
5:55
5:46
5:34
5:38

Trots!

Wel een vreemd gevoel, ik had voor mijzelf eigenlijk 3 doelen (5km/30min - meer dan 15km - 10km/60min).
Even kijken of ik voor mezelf een mooi nieuw doel kan stellen om naartoe te lopen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@Gonadan doelen (blijven) stellen voor jezelf! Dan heb je iets om naar toe te werken.
Als je dat ook nog eens combineert met een tijdspad voor jezelf ("ik wil over 5 maanden een 5km lopen in 20 minuten") dan kun je vervolgens een plan maken.

Dan is de volgende stap dat je je uiteraard nog wel aan dat plan hebt te houden, maar het geeft je iig een kapstok om een bepaald trainingsprogram aan op te hangen en voor jezelf een reden om te denken "oh ja, vanavond nog even dat rondje lopen".

Doelen kun je natuurlijk maken van alles, het hoeven geen giga sprongen te zijn oid!

Wat je zegt klinkt wel herkenbaar , er zijn natuurlijk altijd momenten dat het even niet loopt (yep...) zoals je in gedachten had door wat voor omstandigheden dan ook. Even stapje terug, (re-)focus en weer gaan.

Editje,
Een doel hoeft er natuurlijk ook niet altijd op gericht te zijn om sneller te gaan. Je kunt ook denken in efficienter lopen. Techniek, hartslag, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Gaargod op 19-03-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Mystikal superfijn, die vooruitgang! :Y Let je wel op dat je niet te vaak te hard gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Pathogen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:39:
@Mystikal superfijn, die vooruitgang! :Y Let je wel op dat je niet te vaak te hard gaat?
Dank je!. Zeker, heb na mijn 'heroische' 16km maar 1 keer gelopen die week (5km). Dat hielp ook wel, want ik had al van af december spierpijn in mijn kuiten en schenen. Na een dag of 5 was ik van alle spierpijn af. Was eigenlijk wel lekker. Na die 5km dus gisteren de 10km gedaan. Nu een paar dagen weg voor werk in Engeland, twijfel nog of ik mijn schoenen meeneem of gewoon lekker wacht tot vrijdag om weer een half uurtje te lopen. Ik denk het laatste.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mystikal schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:33:
[...]

En als je dan toch bezig bent. Mijn 3e loop <10km of eigenlijk was mijn 3e loop 10km :+ wilde ik voor een tijd gaan van onder de 60 minuten. Missie geslaagd.

Stats:
Afstand: 10km
Tijd: 57:47

Splits waren ook redelijk stabiel zoals ik het ook voor ogen had:
5:50
5:55
5:46
5:34
5:38

Trots!

Wel een vreemd gevoel, ik had voor mijzelf eigenlijk 3 doelen (5km/30min - meer dan 15km - 10km/60min).
Even kijken of ik voor mezelf een mooi nieuw doel kan stellen om naartoe te lopen.
Goed bezig - nu een keer écht een scherpe tijd neerzetten. ;)

* MrAcid denkt met weemoed terug aan de tijd dat elke training een PR-poging was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Na het helaas niet door gaan van de City Pier City loop mijn doelen gelijk maar weer verschoven. Mijn eerst volgende loop is 14 april in Den Helder (lokaal evenement voor mij). Afstand is 13,7km. Na het trainen voor een halve marathon moet dit een eitje worden. Doel tijd is onder de 1:05:00.

Mijn doel heb ik aangepast binnen TrainAsOne en heb vorige week mijn steeds uitgestelde 3,2km assessment run en 6 minuten assessment run gedaan. Nu mag ik fijn veel intervallen gaan doen op een tempo waarvan ik voorheen alleen maar kon dromen (tussen de 3:48 min/km tot 4:40 min/km).

Gisteren mijn eerste interval training afgewerkt met 4 herhalingen van 3 minuten snel en 3 minuten langzaam. Waarbij snel in 4:12 min/km moest worden. Doordat ik nog geen snelheid gevoel heb op deze snelheden is dit helaas net niet gelukt (2x 4:22 en een keer 4:15 en 4:17) Wel ben ik blij dat ik deze snelheden redelijk goed kon volhouden en kon halen. Ik gebruik hier de Intervals app voor icm mijn Apple Watch. Deze geeft netjes gesproken en haptische feedback waardoor je nergens op hoeft te letten in principe.

Ben benieuwd of ik de beoogde doeltijd ga halen. Maar merk dat het allemaal wel steeds makkelijker gaat. Mijn eerst volgende 10km moet binnen 45 minuten te halen zijn denk ik. En mijn eerste halve marathon laat nog even op zich wachten maar komt er zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gaargod schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:39:
@Gonadan doelen (blijven) stellen voor jezelf! Dan heb je iets om naar toe te werken.
Als je dat ook nog eens combineert met een tijdspad voor jezelf ("ik wil over 5 maanden een 5km lopen in 20 minuten") dan kun je vervolgens een plan maken.

Dan is de volgende stap dat je je uiteraard nog wel aan dat plan hebt te houden, maar het geeft je iig een kapstok om een bepaald trainingsprogram aan op te hangen en voor jezelf een reden om te denken "oh ja, vanavond nog even dat rondje lopen".

Doelen kun je natuurlijk maken van alles, het hoeven geen giga sprongen te zijn oid!

Wat je zegt klinkt wel herkenbaar , er zijn natuurlijk altijd momenten dat het even niet loopt (yep...) zoals je in gedachten had door wat voor omstandigheden dan ook. Even stapje terug, (re-)focus en weer gaan.

Editje,
Een doel hoeft er natuurlijk ook niet altijd op gericht te zijn om sneller te gaan. Je kunt ook denken in efficienter lopen. Techniek, hartslag, etc.
Dat soort doelen heb ik ook wel, alleen hebben die toch een heel andere motivatie dan een wedstrijd waar je voor ingeschreven staat.
Het punt is meer dat als je uit het ritme bent het soms best lastig is om er weer in te komen, want ik merk dat als ik regelmatig loop en fit ben ik vanuit mijzelf zin heb. Da's nu een stuk minder terwijl ik best weet dat als ik eenmaal op gang ben het best lekker is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:15:
Kwakkelende gezondheid van het gezin, druk op werk en privé, toch wat voor jezelf doen dus te laat naar bed, dus niet helemaal fit. Ergo, compleet uit het ritme. Ik loop nog maar één keer per week en dat vind ik te weinig. Dus weer opbouwen naar het ritme wat zo lekker ging maar het is zo zonde dat je eruit raakt.

Niet te hard voor jezelf zijn, danwel jezelf "straf" geven voor het te weinig lopen. Helpt niet, is wss een open deur. Ik heb zondag gesurft ipv gelopen en wilde dat gisteren inhalen door sneller achter elkaar te gaan trainen. Ga ik niet doen, ik heb vanaf half januari geen training gemist. Maar zoiets knaagt bij mij al, omdat ik bang ben dat het het begin is van verslappen.

Nog een open deur: lopen hoort een beloning voor jezelf te zijn en voor niemand anders. Je gezin (en je werk) is gebaat bij een blije (en fittere) Gonadan. Die tijd voor jezelf is dus goed voor iedereen [/preek]

Sowieso al chapeau dat je het hier meldt en @ye-roon goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
@FreeShooter zou even bij deze fysio blijven en kijken wat de oefeningen brengen. Mogen krachtoefeningen wel voor de benen/quadriceps? Wel gek dat dit niet eerder is opgevallen door de artsen en andere fysio....
@Gonadan gewoon weer rustig oppakken dan komt dat ritme vanzelf en het mooie weer komt er weer aan dat maakt het misschien ook makkelijker om te gaan? En ik ken het gevoel maar een loopje/training overslaan is niet het einde van je loopcarrière ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:14:
Niet te hard voor jezelf zijn, danwel jezelf "straf" geven voor het te weinig lopen. Helpt niet, is wss een open deur. Ik heb zondag gesurft ipv gelopen en wilde dat gisteren inhalen door sneller achter elkaar te gaan trainen. Ga ik niet doen, ik heb vanaf half januari geen training gemist. Maar zoiets knaagt bij mij al, omdat ik bang ben dat het het begin is van verslappen.

Nog een open deur: lopen hoort een beloning voor jezelf te zijn en voor niemand anders. Je gezin (en je werk) is gebaat bij een blije (en fittere) Gonadan. Die tijd voor jezelf is dus goed voor iedereen [/preek]
Ja bompa, je hebt gelijk. Het is alleen wel een valkuil van mij dat het dan te lang kan duren en ik best net een stapje harder m'n best zou kunnen doen om weer in het ritme te komen. Maar goed, ik loop tenminste gewoon nog, dat is ook wel eens anders geweest in het verleden. :P
xray79 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:29:
@Gonadan gewoon weer rustig oppakken dan komt dat ritme vanzelf en het mooie weer komt er weer aan dat maakt het misschien ook makkelijker om te gaan? En ik ken het gevoel maar een loopje/training overslaan is niet het einde van je loopcarrière ;-)
True, maar sinds begin februari uit het ritme voelt gewoon te lang.

Het mooiere weer is aan de ene kant lekker, maar slecht weer houdt mij nooit tegen en bij mooi weer lopen er ineens allemaal mensen voor je voeten. Om nog maar niet te beginnen over de zwermen met vliegjes die later in het seizoen komen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:15:

Er 'niet uit raken' doet er niet meer toe, dat is geweest.

Je moet er nu weer inkomen. Ergo: gewoon weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

Over uit je ritme zijn gesproken :P hier nog niet veel ontwikkelingen op loopgebied. Wel nog trouw aan het planken, ik heb één dag gemist omdat de kinderen uit logeren waren en we dus heerlijk de hele avond op de bank hebben gehangen met film. Ook nodig.

Merk wel dat met Level 2 beginnen te hoog gegrepen is. Ik kreeg wat last van mijn onderrug, doe nu lvl 1 van de elbow plank (begint bij 30s, lvl 2 bij 120).

Zit héél voorzichtig te denken om toch een vorm van alternatieve training te gaan doen nu het weer ook opklaart en de zon weer motivatie geeft. Maar wat, en hoe, ik ben er nog niet echt uit en ik wil me nu geen dingen voor gaan nemen die ik niet ga uitvoeren.

Ik hoop er vooral heel erg op dat mijn fysiobezoek komende vrijdag nuttig gaat zijn. Zit nog te twijfelen of ik donderdag een loopje probeer om nog even een goede momentopname te hebben. Als ik dat ga doen, dan moet dat wel gepaard gaan met zeer goede mentale voorbereiding, anders gaat de teleurstelling me mogelijk toch weer zwaar vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
MrAcid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:56:
[...]

Er 'niet uit raken' doet er niet meer toe, dat is geweest.

Je moet er nu weer inkomen. Ergo: gewoon weer gaan.
Precies, en goed focussen op het prettige gevoel, de voldoening naderhand. Die herinnering helpt mij altijd als ik twijfel of weerstand voel om te gaan.

@Pathogen : ben ook begonnen, maar ik heb de reminder maar op 22:00 uur gezet, want het zit nog niet echt in het systeem. Ik doe er nog niks naast, behalve wat rek- en strekoefeningen, want planken is in mijn geval heel toepasselijk, qua zo stijf als een .....

[ Voor 25% gewijzigd door Frenz64 op 19-03-2019 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:22:
Precies, en goed focussen op het prettige gevoel, de voldoening naderhand. Die herinnering helpt mij altijd als ik twijfel of weerstand voel om te gaan.
Exact. Vanavond ga ik lopen maar ik heb nu nul zin. Omdat je weet dat als je toch gaat het achteraf gewoon erg lekker was heb ik stiekem toch een beetje zin, alleen weet m'n hoofd dat nog niet. Of zo. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Speaking of which, ik ga nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:39
@Gonadan toevallig geen mensen in je omgegeving waarmee je kan gaan lopen?
Ik ga 2x in de week smorgens om 6 uur met een paar collega’s hardlopen en ik doe 1x in de week (ook smorgens om 6:00 :s )met hetzelfde groepje spinnen en kracht / core training.
Door samen te sporten ben ik iig al veel meer gemotiveerd. Verder motiveerd Strava mij nog om een langere run te maken in het weekend :)

Ps verder heb ik ook het doel om in oktober de marathon van Eindhoven te lopen, dus dat werkt ook wel mee.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:04:
Over uit je ritme zijn gesproken :P hier nog niet veel ontwikkelingen op loopgebied. Wel nog trouw aan het planken, ik heb één dag gemist omdat de kinderen uit logeren waren en we dus heerlijk de hele avond op de bank hebben gehangen met film. Ook nodig.

Merk wel dat met Level 2 beginnen te hoog gegrepen is. Ik kreeg wat last van mijn onderrug, doe nu lvl 1 van de elbow plank (begint bij 30s, lvl 2 bij 120).
Hou er wel rekening mee dat heel veel planken waarschijnlijk minder effectief is dan een serie met verschillende oefeningen (en uiteindelijk dezelfde doorlooptijd). Op den duur wordt het toch een beetje een truucje. Daarnaast merkte ik zelf dat ik veel kracht/spanning uit benen wist te halen waardoor mijn core - waar ik eigenlijk meer op zou moeten trainen - alsnog maar nauwelijks hoefde te werken. Doe je bijv een plank vanaf knieeen ipv vanuit tenen (met bovenbenen op +- 45 graden) en strek één arm uit, dan voel je ineens die core weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Inderdaad, je core is ook vrij snel sterk genoeg om niet een beperkende factor te zijn.

Sowieso is planken/kracht/whatever slechts goeie AANVULLING op lopen. Maar de beste looptraining is (jawel!): hardlopen.

En met 10min planken per dag, 70min per week, had je dus een keer 30min en een keer 40min kunnen trainen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Helemaal waar @MrAcid en het is ontegenzeglijk het hardlooptopic hier, maar....ik fiets (race en een beetje mtb) ik zwem in de zomer, ik surf wanneer het kan en dat betekent dat ik iets breder kijk dan alleen wat goed is voor m'n hardlopen. Ik heb ook gemerkt dat ik toen ik in training voor de marathon was, ik merkbaar stijver werd van alleen hardlopen. Daarnaast bestrijd ik dat planken/kracht/whatever alleen maar een goede aanvulling zijn. ik denk dat ze de belastbaarheid vergroten en dus blessures voorkomen.

Goed, ontopic: de barrière van 50 minuten op de 10km weer geslecht net, yaaayyy. Ik dacht: eens kijken hoe snel de eerste km op tempo gaat: 4:46. Hopsa, ervoor gaan, iets onder de 24 minuten op de 5 en tot en met km7 onder de 5:00 gelopen. Toen ik nog kon rekenen zo rond de 6 km had ik becijferd dat ik de laatste 3 ongeveer in 5:20 moest lopen om het te halen. Dat was een stevige uitdaging, maar met een piepend en krakend horloge (hartslagwaarschuwingen, negeren) kwam ik uit op 49:49. Zal die bank lekker zitten vanaaf 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Done.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Held

Wanneer ga je weer, cq, mental support of herinnering nodig? #zweeperover >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Frenz64 op 19-03-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MrAcid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:23:
Inderdaad, je core is ook vrij snel sterk genoeg om niet een beperkende factor te zijn.

Sowieso is planken/kracht/whatever slechts goeie AANVULLING op lopen. Maar de beste looptraining is (jawel!): hardlopen.

En met 10min planken per dag, 70min per week, had je dus een keer 30min en een keer 40min kunnen trainen. ;)
Leuke rekensom, maar mijn krachttraining kan ik gewoon op zolder doen wanneer mijn vrouw er niet is, ik kan de kinderen niet alleen laten om een rondje hard te gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:02:
Held

Wanneer ga je weer, cq, mental support of herinnering nodig? #zweeperover >:)
Ik wil 'van het weekend' zeggen maar eigenlijk is donderdag de meest logische volgende mogelijkheid. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Komp goe, weer wordt beter (was vanavond al goed te merken vond ik) nog geen muggen, ideaal om te lopen donderdag

Nog gefeli met je tweakers carriere zie ik trouwens, moeten we nou niet meneer @Gonadan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben hier maar een simpele user hoor. ;)

Donderdag kan ik voor het eten lopen, dat vind ik toch altijd lekker. En vanaf komend weekend weer een uurtje extra licht dus kunnen de avondrondjes weer door het natuurgebied. *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
De kogel is door de kerk: ik heb me ingeschreven voor een 10k wedstrijd/trimloop over 9 weken.

Nu ben ik op zoek naar een geschikte training voor de komende weken met ongeveer 3 trainingen per week.

Tot nu toe loop ik sporadisch hard. Ik fiets wel veel en voetbal. De basis duurconditie is prima.

Afgelopen weken wel wat gelopen, maar niet volgens een bepaalde filosofie of trainingsmethode: ik ren nu gewoon een x-aantal kilometer met een tempo wat ik net vol kan houden (elke loop is een race ;-)). Zo ook al een keer 10k gelopen met een pace van 4:50m/km en 5km in 22:30, dat is dan wel echt met moeite.

Mijn doel is om de 10k in 45 minuten te lopen.

Hoe benut ik deze 9 weken het beste met 3 trainingen in de week? Kent iemand een mooi passend schema?

Tl;dr: ik zoek een trainingsschema voor de 10k in 9 weken, 3 trainingen per week, streeftijd 45 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Leuke rekensom, maar mijn krachttraining kan ik gewoon op zolder doen wanneer mijn vrouw er niet is, ik kan de kinderen niet alleen laten om een rondje hard te gaan lopen.
Kinderen kun je meenemen. Ik snap het punt hoor. ;)

Wat ik, meer algemeen, probeer aan te geven: voor elk excuus om níet te gaan is er een oplossing (wellicht in een andere situatie) om wél te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Gonadan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Exact. Vanavond ga ik lopen maar ik heb nu nul zin. Omdat je weet dat als je toch gaat het achteraf gewoon erg lekker was heb ik stiekem toch een beetje zin, alleen weet m'n hoofd dat nog niet. Of zo. 8)7
Zoek een (beter/ander) doel.
Maak met jezelf een afspraak dat niet gaan gevolgen heeft en die dan ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Gonadan schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:12:
Ben hier maar een simpele user hoor. ;)

Donderdag kan ik voor het eten lopen, dat vind ik toch altijd lekker. En vanaf komend weekend weer een uurtje extra licht dus kunnen de avondrondjes weer door het natuurgebied. *O*
Pas vanaf de 31ste dus nog een weekend later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Hou er wel rekening mee dat heel veel planken waarschijnlijk minder effectief is dan een serie met verschillende oefeningen (en uiteindelijk dezelfde doorlooptijd). Op den duur wordt het toch een beetje een truucje. Daarnaast merkte ik zelf dat ik veel kracht/spanning uit benen wist te halen waardoor mijn core - waar ik eigenlijk meer op zou moeten trainen - alsnog maar nauwelijks hoefde te werken. Doe je bijv een plank vanaf knieeen ipv vanuit tenen (met bovenbenen op +- 45 graden) en strek één arm uit, dan voel je ineens die core weer ;)
Jep, maar dit is vooral een kwestie van "gewoon iets gaan doen" en discipline opbouwen. Het begint er nu een beetje bewust in te komen dat ik aan het eind van de dag denk "oh ja, nog even een plankje doen", dus dat gaat de goede kant op.
Ik doe nu sideplanks, elleboog en gestrekte armen, maar andere varianten zijn ook handig natuurlijk. Komt vast nog wel!
MrAcid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:23:

Kan niet wachten tot ik weer lekker kan lopen! Heb echt ontzettend veel zin om weer verder te gaan met mijn langetermijndoel om fit genoeg te worden voor een marathon <4u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:34:
Daarnaast bestrijd ik dat planken/kracht/whatever alleen maar een goede aanvulling zijn. ik denk dat ze de belastbaarheid vergroten en dus blessures voorkomen.
Klopt, maar als je niet loopt dan loop je niet. Dat blijft dus de basis. :P

Kracht kan helpen, maar ook tegen werken. Het is altijd goed voor je lichaam om iets van krachttraining te doen, maar je gaat er niet automatisch harder van lopen. Daar moet je toch echt voorlopen, vandaar de term aanvulling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MrAcid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:12:
[...]

Kinderen kun je meenemen. Ik snap het punt hoor. ;)
De jongste kan nog niet hard en ver genoeg fietsen. De andere 2 gaan wel eens mee op de fiets.
Maar ik mag ze ook niet uit bed halen om mee te gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hardloopbuggy ftw! Met de oudste best een aantal keer goed gebruik van gemaakt :) Zelfs een run mee gelopen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:38:
[...]

Klopt, maar als je niet loopt dan loop je niet.
Daar is helemaal niks tegenin te brengen.
Kracht kan helpen, maar ook tegen werken. Het is altijd goed voor je lichaam om iets van krachttraining te doen, maar je gaat er niet automatisch harder van lopen. Daar moet je toch echt voorlopen, vandaar de term aanvulling.
Ik gebruikte dezelfde term als @MrAcid , maar om iets specifieker te zijn dan: core oefeningen bedoel ik. Ik heb een tijdje ook vrij fanatiek gefietst om de Marmotte te rijden en merkte heel duidelijk dat al die fietskilometers me merkbaar trager maakten met hardlopen, dus op zich bewijst dat MrAcid's stelling ook.

Maar ik heb het over de gemiddelde loper die 3 keer hardloopt per week (ja, jij dus ook ;) ). Ik beweer dat elke avond 10 minuten oefening op de lange termijn meer oplevert dan die extra training in termen van belastbaarheid en blessurevrij blijven (en ondertussen gisteravond mijn eigen oefeningen vergeten :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 meer dan welke extra training? Ik volg je niet helemaal ben ik bang. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:46:
@Frenz64 meer dan welke extra training? Ik volg je niet helemaal ben ik bang. :P
Meer dan die 4e looptaining

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah zo, maar dat ben ik wel met je eens. Als je dan toch gaat aanvullen dan kan afhankelijk van je verdere bezigheden dergelijke training misschien wel beter zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Nu online

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zie het zo:

- loop je 3x per week en houd je dat maar nét vol qua belasting, spierpijn, stijfheid etc? dan is krachtoefening veruit het betere alternatief tov een 4e training.
- loop je met fluitend gemak en souplesse 3x per week? dan kun je er misschien wel een 4e keer aan vastplakken.
...maar blijf dan gewoon lekker je oefeningen erbij doen! :P ik doe ze sowieso op een moment van de dag waarop ik geen training zou lopen.

Kort door de bocht genomen: hoe beter de ondersteunende spiergroepen getraind worden, hoe meer ze kunnen bijdragen in je loop, óók om je belastbaarheid op te schroeven.

Uiteraard moet je altijd voorzichtig zijn met opvoeren van je trainingsregime, disclaimer etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

Oh wow, thanks voor alle thumbs up en mentions :) Ik ben gewoon gaan sporten en anders gaan eten omdat ik ging sporten, dus niet echt stil gestaan bij het gewichtsverlies, was meer bijzaak voor mij :)

Gister voor het eerst in 2 weken weer gaan lopen (laatste was 9 maart in keiharde tegenwind en die wind en regen hield aan en had gewoon geen motivatie). Verder gegaan waar ik gebleven was, aka 25min non stop, met 5min warmup en 5min cooldown. Na 16min kon ik niet meer, heb 2min gewandeld, toen verder gegaan en op 23min weer minuut gewandeld en toen volgemaakt tot de 25min. Gek genoeg alsnog meer kilometers gemaakt dan de eerste keer dat ik deze training gedaan heb. Ik was waarschijnlijk dus op veel te hoog tempo van start gegaan.

Gisteravond ging ook het licht uit om 22.00 en ook vandaag vraagt me lijf om meer resources, ik denk dat ik gewoon te hard van stapel ben gegaan :)

Wel achter 1 ding gekomen en dat ga ik vanmiddag fixen door langs een winkel te gaan, ik heb een, voor gebrek aan een beter woord, hardloop jas. Die jas is maat XL en gisteren met toch mooi zonnetje en redelijke temperatuur was merkte ik toch wel dat die veel te groot is. Is zien of ze iets moois nieuws hebben in maatje L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
Met zonnetje en redelijke temperatuur heb je toch sowieso geen jas nodig? Een shirt met lange mouwen is (bij mij, that is) al snel voldoende. Ik gebruik mijn hardloopjasje echt alleen als het regent of als het vriest.

Maar goed, dat is waarschijnlijk nogal persoonlijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Nu online
Volgens mij gaat het niet zozeer om een nieuwe jas, als om het feit dat hij een maat kleiner nodig heeft.

Vind het trouwens wel fascinernd @ye-roon , je zegt dat het je niet om gewichtsverlies te doen was, maar 25 kilo lichter moet toch een heel ander leven zijn? Mss wat overdreven, maar bijna 15kg verschil (mijn max vs min) vond ik al een wereld van verschil. Wat was je driver dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ye-roon

ye-roon

knaak

@Frenz64 Ik wilde fit worden. Ik was moe van 2 trappen op lopen. Ik heb neefje en nichtje van 8(bijna 9) en 7 en ik was moe na 5min dollen/voetballen/badmintonnen etc. Ik wist dat ik zou afvallen, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan, maar het was niet de main goal. Want als afvallen de main goal zou zijn, dan zou ik stoppen als ik streef gewicht bereikt zou hebben. Zelfkennis is belangrijk :)

@dreamscape Het gaat me meer om dat m'n jas te groot is, waar ik vooral gister last van had om 2 dingen: 1) ik vang een hoop wind en dat loopt niet fijn en 2) m'n telefoon zit in een jaszak aan de voorkant en die was aant het bouncen op een plek waar je als man niet wil dat iets bounced :p (dus was constant aant corrigeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:39
Aangezien ik mijn afstanden aan het vergroten ben, ben ik aan het kijken naar hoe ik het beste drinken / eten (gelletjes) mee kan nemen tijdens het hardlopen.

Ik ben aan het trainen voor de marathon, dus het gaat om traningsafstanden van pakweg 15 tot 35 km.
Ik ben iig van plan om binnenkort bij de decathlon te gaan kijken wat mij het best bevalt, want twijfel nog tussen een rugzak of een gordel

Maar iemand hier nog tips waar op te letten? en waarom wel of niet voor een gordel/rugzak te kiezen?

Verder wil ik ook gaan experimenteren met gelletjes, maar wat is hier het beste aan te raden?
En is het aan te raden om gewoon water mee te nemen of dit nog aan te maken met poeders?

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-03-2019 11:17 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
dreamscape schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:53:
Met zonnetje en redelijke temperatuur heb je toch sowieso geen jas nodig? Een shirt met lange mouwen is (bij mij, that is) al snel voldoende. Ik gebruik mijn hardloopjasje echt alleen als het regent of als het vriest.

Maar goed, dat is waarschijnlijk nogal persoonlijk.
Het hangt er mijns inziens vooral ook vanaf hoe veel inspanning je levert (en dus hoe warm je je eigen lichaam al houdt dmv die activiteit), niet alleen de omgevingstemperatuur.

Dus als ik een zware intervaltraining doe met korte rustblokken en dus veelal hoog in de hartslag zit dan draag ik bij dit weer geen jasje.

Loop ik een 5 of 10km race dan draag ik zelfs bij een paar graden boven nul geen jasje.

Maar loop ik een duurloop van 25km ver onder mijn marathondoeltempo dan is mijn tempo en hartslag zo laag dat ik relatief veel afkoel. Dan vind ik een jasje beste prettig.

In mijn geval is een hardloopjasje overigens een zeer dun laagje wat bij nood ook nog uit kan en in mijn minimale trailvest past (welke ik bij lange duurlopen draag ivm vervoeren gel + water)

@KevinK92 wat betreft gels en water meenemen: ik ben zelf erg blij met mijn salomon 5l trailvest. Maar die zijn wel erg duur. Decathlon heeft wel goedkopere varianten. Kijk wel naar vesten niet naar echte rugzakken. Die laatste zitten echt een stuk minder prettig. Gordel vind ik zelf niet fij.ln omdat de wst meer schud bij flesjes water, maar dat kan ook per persoon verschillen.

Qua gel: mijn voorkeur gaat uit naar sis go isotone, die zijn wat groter maar hoef je geen water bij te drinken. Maar ook daar: zoveel mensen zoveel smaken. Wat je ook doet: oefen er eerst mee en wacht niet tot marathonsag, want smige mensen kunnen specht tegen sommige gels, en ook qua smaak verschilt het enorm. Verder is advies vaak gewone gels tot 30+ km en dan aan het einde nog een caffeine gel. Maar ook dat: testen testen testen

[ Voor 26% gewijzigd door Valorian op 20-03-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Tinusvolkel schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:14:
Aangezien ik mijn afstanden aan het vergroten ben, ben ik aan het kijken naar hoe ik het beste drinken / eten (gelletjes) mee kan nemen tijdens het hardlopen.

Ik ben aan het trainen voor de marathon, dus het gaat om traningsafstanden van pakweg 15 tot 35 km.
Ik ben iig van plan om binnenkort bij de decathlon te gaan kijken wat mij het best bevalt, want twijfel nog tussen een rugzak of een gordel

Maar iemand hier nog tips waar op te letten? en waarom wel of niet voor een gordel/rugzak te kiezen?

Verder wil ik ook gaan experimenteren met gelletjes, maar wat is hier het beste aan te raden?
Ik heb de gordel die je noemt, prachtding. Let wel op met je flesjes dat je deze goed omspoelt als je er iets anders dan water in hebt en zorg ervoor dat je geen gelletjes laat knappen in je zakje zoals ik deed, dan wordt het lastig :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

En is het aan te raden om gewoon water mee te nemen of dit nog aan te maken met poeders?
Extra overweging is om een broek te kopen waar een 'gordel in zit'. Deze hebben dat: https://www.decathlon.nl/...opbroek/_/N-nup5c3Z1k9hu4

Water is OK, water met electrolyten is beter. Sportdrank (met suikers/koolhydrathen) kan maar hoeft opzich niet als je gels neemt.

Ik zou één of twee 'soft flasks' erbij kopen, waar je water/drinken in mee kunt nemen. Neem max. de 250ml versie en hij past in die broeken die ik hierboven linkte. https://www.decathlon.nl/...-bidon/_/N-1iefwu8Zdkqtyd

Dit is wat ik zelf gebruik, ook laatst op mijn 80km, en dat voldoet perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Gordel neem een flipbelt mocht je gelletjes meenemen tijdens wedstrijden. Drinken is daar wel aanwezig.
Tijdens lange duurlopen een trailvest, die van de decathlon vind ik persoonlijk prima. Waterzak en gelletjes erin en gaan.

Gordels vind ik alleen maar irritant op en neer stuiteren/irritant zitten.

Wat gelletjes betreft, SiS heeft ook gelletjes inclusief elektrolyten. Zijn zonder water in te nemen. Smaak moet je wel tegen kunnen. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Roadman op 20-03-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
tja, dat zal je zelf moeten ervaren. Ik ken mensen die geen gordel willen omdat die niet goed blijft zitten, of the strak zit om comfortabel te zijn. Anderen vinden rugzakken weer te warm.
Ik heb beiden en laat het vooral afhangen van de afstand die ik ga lopen.
Gordel met bidon en telefoon/sleutels
Rugtas met waterzak, telefoon, jasje, energierepen, extra (grote) bidons met water voor als het echt warm is.

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2