Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.450 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 20:00
Knap werk @MrAcid en @Rudedadude ; respect voor jullie prestaties!

Zelf zou ik vandaag de CPC halve marathon lopen, maar helaas ging deze niet door in verband met de omstandigheden. Daarom maar na het ontbijt als alternatief een rondje gemaakt. Het ging boven verwachting lekker...

Uiteindelijk 23,12 km afgelegd in 1:45:39..lekker!

https://www.strava.com/activities/2203328906

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Vanochtend wederom een mijlpaal. Nadat ik in December begon met lopen (of überhaupt sporten) liep ik vanochtend 15,8km in 1:45. Rustig maar gestaag.

#trots

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

MrAcid schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:27:
[...]

Gisteren dus mijn traildebuut op de Sallandtrail 80km. Afgelopen maanden veel getraind, met weekenden van 70km en één keer een duurloop van 55km - maar net als voor de meesten bij hun eerste marathon: de échte afstand zou (by far) pas gelopen gaan worden tijdens de wedstrijd.

De tijden van vorige jaren eens bekeken en de winnaar liep eigenlijk altijd nét onder de 5:00/km. Dat leek interessant, want mijn lange duurlopen gaan consequent harder dan dat. Het plan vooraf: niet te hard weg, tempo vinden (4:40/km in mijn hoofd) en kilometers weg blijven tikken.

De eerste 28km ging dit top. Ik liep vanaf het begin op positie 6. Er gingen er 2 écht hard weg, er liep een vrouw op plek 3 en ik zat/bij een groepje van 3/4 mannen. Hartslag lag alleen veel te hoog, maar dat weet ik aan de (aanzienlijke) zenuwen/zin/adrenaline vooraf. Na 28km moesten we 2km over een MTB-pad. Alleen maar op-en-neer. Pittig! Sowieso de hoogteverschillen toch licht onderschat, er moest echt wel flink geklommen worden (850hm totaal).

Na 30km weer langs start/finish. Inmiddels op plek 4, 3e man. Ik had 3 (later 5) supporters mee die gels en bidons aangaven. Elke 5km nam ik een gel en een grote slok sportdrank. Gels heb ik met heel veel tegenzin volgehouden tot km 65 (13stuks), toen kreeg ik ze er echt niet meer in. Drinken tot einde volgehouden maar dat was in totaal slechts 1,5L.

Na de 30km kwamen er andere afstanden bij waardoor het flink drukker werd. Beetje slalommen was vervelend maar ook een mooie afleiding. Vervolgens een beetje in een blur naar 55km, waar ik op 53km de oud-nummer 2 oppikte, die aangaf uit te gaan stappen. Onderweg nog hele stukken door weilanden zonder paden: dikke pollen en waterophopingen, erg intensief want je moest goed kijken waar je je voeten plaatste.

Na de 55km moest er weer flink geklommen worden. Inmiddels had ik de tweede loper, een vrouw, continu in beeld. Zij moest bergop wat temporiseren en veelal wandelen, ik kon nog iets van tempo houden. Naar beneden en op vlakkere stukken liep ze echter steeds weer bij me weg. Wat was zij sterk!

Bij de verzorgingspost op 64km kon ik haar voorbij omdat zij de post in ging (ik ben ze allemaal voorbij gelopen). Inmiddels was het echt tandvleeswerk en dan is 16km nog écht ver. Ik begon mezelf ook een beetje zielig te vinden en dacht aan warme douches en heroïsche verhalen achteraf. Knop weer omgezet en gefocust op het lopen, want ik was er nog lang niet.

Laatste 15km weer wat 50km lopers op het parcours. Fijn als afleiding! Startnummer had ik aan een band en die heb ik daar naar achteren gedraaid zodat mensen die ik inhaalden hem zagen (stond de afstand op): leverde veel aanmoedigingen op (waarvoor dank!). Op 74km nog straal voorbij een bordje gelopen en daardoor een afslag gemist - gelukkig direct nageroepen door andere lopers en ik zat snel weer op het pad.

De snelle vrouw was langzaam echt uit zicht verdwenen - de eerste man heb ik na 15km al nooit meer gezien. Ik wist dus: die 2e plek is voor mij!

[Afbeelding]

Na 6uur30 de finish over (geen idee waarom de klok niet klopt). Supportcrew in de armen gevallen en felicitaties van de organisatie gekregen. Hele gave ervaring en race! Parcours is voor 80% schitterend en het is geweldig georganiseerd.

Volgende keer moet ik iets meer drinken, maar verder denk ik dat mijn debuut vlekkeloos verlopen is. Geen idee nog of er een vervolg komt op zúlke lange afstanden.

Strava: https://strava.app.link/VDVipFNfWU

Oja, wat me (nog) iets trotser maakt:
1e plaats: oud Deens nationaal kampioen marathon (PR 2:18, mijn PR is 2:55). Wel 52 jaar inmiddels (baas!)
2e plaats: recreant uit Utrecht :+
3e plaats, 1e vrouw: NL recordhoudster 100km (7:35 - absurd) en veelvoudig Ironman triathlete.

Tussen goed gezelschap dus!

Na afloop met moeite kleding gewisseld. Naar de auto gestrompeld en mezelf op een stoel laten vallen. Ik kan momenteel amper lopen en heb vannacht met pijnstillers geslapen. Pijnlijkst zijn mijn achillespezen, ik kan mijn tenen amper optillen (achillespees oprekken) en dus niet afwikkelen. Trappen zijn de hel. Gelukkig wonen we op verdieping 1 en 2 (zonder lift)... :+ Straks naar de sauna incl. sportmassage.
Irene is echt te sterk om bij te houden

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:10
Mystikal schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:32:
Vanochtend wederom een mijlpaal. Nadat ik in December begon met lopen (of überhaupt sporten) liep ik vanochtend 15,8km in 1:45. Rustig maar gestaag.

#trots
Goed bezig, hier gisteren ook voor het eerst 15km gelopen, en ben begin dit jaar begonnen met hardlopen (voetbal en spinde wel al regelmatig)

Nu elke week de kilometers langzaam opbouwen voor de marathon van Eindhoven in oktober :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

Mystikal schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:32:

#trots
(y) al vind ik van niks naar 15KM wel een redelijke snelle opbouw. Ik hoop dat je heel blijft :) En dat geldt ook wel voor @Tinusvolkel

-------

Wat betreft de CPC, wat zijn de gemiddelde reacties op (un)socialmedia toch weer tenenkrommend :') Momenteel waait het met windkracht 8 a 9 + flinke windstoten

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 10-03-2019 18:27 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:55
Nou hier lekker aan het sukkelen.
4 weken geleden schoot mijn knieschijf uit de kom tijdens een partijtje stoeien met mijn zoon (oude kwaal) en de knie voelt nog steeds niet goed.
Ik vermoed hoffitis; ontsteking van een vetlichaam dat fungeert als demping tussen boven en onderbeen.

Morgen de fysio maar eens raadplegen. Ik word narrig van niet kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:56

m-vw

Dus?

[knip] Verkeerde topic.

[ Voor 92% gewijzigd door m-vw op 10-03-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jemig wat woei het hard! twee keer letterlijk flink de berm ingeblazen op een open stuk... Heerlijk hoor, gevoel van een goede interval training :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Rotterdam waaide het ook hard. Net even 10 km gelopen om de Kralingse Plas en mijn hemel, pal tegen de wind in met ijskoude regen was het echt geen pretje. Kan me heel goed voorstellen dat ze die CPC hebben afgeblazen, overal lagen (dikke) takken op de weg, die zal je op je kop krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2019 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Hier ook rustig aan het trainen voor mijn eerste 10km eind april. Geen 10km runs meer gedaan sinds mn laatste op 5:02 tempo. Net wel een 5km gelopen op 4:26, was wel pittig (denk ook beetje door de kou) maar voelde goed, dus vanaf nu maar rustig toewerken naar een 10km op 4:40. En wat insane van MrAcid! Zeer veel respect!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
racoon schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Irene is echt te sterk om bij te houden
Dit is dus niet waar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:27
m0ridin schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:22:
[...]
Als je echt een sterke tijd wil zetten zou ik toch kijken of er dan niet een ander wedstrijdje is waar je komende week oid aan mee kan doen. Een 'echte wedstrijd' haalt toch altijd meer uit je dan zelf snel proberen te lopen... hoe klein dat 'echte' wedstrijfdje ook is.
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Punt is dat het voor mij door een nogal intensieve gezinssituatie behoorlijk plannen en regelen is om überhaupt al met een wedstrijd mee te kunnen doen. Plus dat ik er echt naar uit keek om na een degelijke voorbereiding mijn eerste HM te lopen. Heb uiteindelijk een (voor mijn doen) redelijk snelle 10 mijl gelopen, waarmee ik mijn beste tijd die ik een jaar of 10 geleden met de DtD liep ruim heb verbeterd :) Langgerekt rondje uitgekozen met grotendeels zijwind, maar die ging soms toch zo tekeer dat het behoorlijke schommelingen in mijn pace gaf.
Groot persoonlijk winstpunt is dat ik de laatste maanden regelmatig in pittige omstandigheden heb gelopen, waar ik vroegah mijn geplande training dan vaak toch maar een dagje (of 2) op schoof.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kramerty88 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:12:
[...]

De vorm een weekje vasthouden en dan de Stevensloop? http://www.stevensloop.nl
Twee weken en de Halve van Westland is het geworden :) Maar, thanks!

Alternatief gisteren werd een pittige training in de duinen tussen Katwijk en Wassenaar. Veel mensen op de been daar trouwens, ondanks het weer.

Met twee teamgenoten gegaan die ook de CPC zouden lopen. Tempoblokken van 3, 4, 5 en 6 kilometer met een kilometer pauze. Tempo 4'/km, een glooiend terrein en wind vanaf zee maakten dat het flink werken was, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling 8) Uiteindelijk toch nog 26,5km gelopen met daarin een halve marathon in 1h26'53.

Strava

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ook maar eens wat posten hier :)

Vorig jaar in mei begonnen met hardlopen doordat mijn werkgever het balletje had opgegooid om met wat collega's mee te gaan doen met de Singelloop in Enschede. Voor mij een leuk doel om aan te werken, en om te kijken of ik het echt zou leuk vinden. Vroeger wel eens naar de sportschool geweest, maar daar raakte ik toch altijd al snel op uitgekeken, al vond ik de loopband eigenlijk altijd al wel leuk :P
Ik kon mij op de valreep nog inschrijven bij een hardloopclinic voor een stukje loopscholing en de opbouw van de eerste 5km. Dus na het laten aanmeten van een goed paar schoenen met volle moed begonnen. In het begin wat last gehad van mijn knie doordat er wat te weinig rek in zat, maar na wat oefeningen van de fysio (die overigens ook de clinic verzorgde) was dat snel over. Uiteindelijk zonder problemen en met veel plezier de clinic afgemaakt.

De clinic was begin augustus afgelopen en de singelloop was al op 9 september. Aangezien de 5km mij op dat moment redelijk makkelijk af ging heb ik toen besloten om dan toch maar voor de 8km te gaan en eigenlijk ben ik toen elke week ietsjes verder gaan lopen, totdat ik in de laatste week de 8km kon halen.

De singelloop was dus voor mij de eerste keer dat ik aan een dergelijk evenement mee heb gedaan, en zoals zovelen ging ik dus veel te hard van start waardoor ik halverwege heel even een minuutje gestopt ben bij een waterpost. Uiteindelijk heb ik hem kunnen uitlopen in 52 minuten ( plaats 1818 van 2223 :+ ). Wel een lekker gevoel hoor om over die streep te komen :D Het doel dat ik mijzelf gesteld had was het uitlopen met 6:45 als tempo en dat is uiteindelijk 6:33 geworden.

Daarna was het tijd voor het vervolg van de hardloopclinic waarbij er meer tijd zou zijn voor loopscholing en looptechniek. Tijdens de eerste clinic is er ook wel veel aandacht besteed aan looptechniek waaronder het landen op je voorvoet, maar eigenlijk ben ik al die tijd gewoon op mijn hak blijven landen. Ik heb een paar lessen onder begeleiding gevolgd en toen werd het een paar weken erg druk op het werk incl. overwerk en daarna kon ik mij er eigenlijk niet meer toe zetten om naar de lessen te gaan. Tussendoor wel weer een keertje opgepakt en omdat mijn hoofd volzat besloten om direct een lekker lang stuk te gaan hardlopen… met voorvoetslanding…. Lang verhaal kort; lekker naar huis kunnen strompelen met een ontzettende pijn in mijn scheenbenen en voet.

Uiteindelijk is bovenstaande gelukkig wel weer overgegaan met veel rust maar ik heb destijds wel de clinic opgezegd. Al met al was het best demotiverend. Gelukkig begon het halverwege december toch wel weer te kriebelen en ben ik weer langzaam begonnen mét voorvoetslanding. Eigenlijk ook niet echt op een schema maar gewoon een rustige duurloop waarbij ik mij een beetje heb laten leiden door de pijntjes die ik voelde. Vooral last gehad van kramp in mn kuiten maar dat begint inmiddels gelukkig behoorlijk af te zakken. Voor mijn gevoel heeft het toch ook wel een beetje met de koude periode te maken, op warmere dagen loop ik een stuk beter. Ik heb toch wel altijd een warming-up gedaan met rek en strek oefeningen voor het lopen maar dat had tijdens de koudere dagen niet heel veel effect.

Inmiddels ben ik weer zover dat ik 5km met de nieuwe looptechniek goed kan volhouden. Ik zou nu graag wat sneller gaan lopen en met een schema. Ik heb het niet-competitieve schema geprobeerd dat je bij Runkeeper Go krijgt, maar dat ligt mij niet zo. Het zijn allemaal 1: 1 trainingen (1 min hardlopen, 1 min rust of 400m hardlopen, 400m wandelen) waar ik niet echt mijn voldoening uit haal merk ik, ik zou die rust periode graag wat korter houden.

tl;dr
Op internet zijn veel schemas te vinden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand tips waar ik op zou moeten letten? Zijn de schemas van runnersworld bijvoorbeeld goed?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

BastiaanN schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:10:

tl;dr
Op internet zijn veel schemas te vinden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand tips waar ik op zou moeten letten? Zijn de schemas van runnersworld bijvoorbeeld goed?
Disclaimer: ik ben vrij eigenwijs en heb niet altijd zin om een bepaade training te doen (moet wel leuk blijven, geen verplichting), dus voorgeprogrammeerde schema's werken bij mij niet. Ik heb enige kennis vergaard door diverse boeken te lezen, oa Duurloopmisverstand en wat theorie over aeroob, drempel , etc.
Doorgaans loop ik 3 a 4x per week en wissel ik korte- en lange interval (400m-2km) af met korte en lange duurloop (15km-30km) met af en toe bootcamp oefeningen. Nu met de marathon Rotterdam train ik langere intervallen en langere duurlopen. Daarnaast zijn sommige posts in dit topic ook erg leerzaam. In principe heeft iedere training bij mij een specifiek doel: interval OF duurloop OF krachttraining. Geen combinatie.

Je kunt een schema volgen, maar als je niet precies weet wat de achtergrond van de trainingen zijn heeft het imo ook weinig zin.

Nogmaals , ben eigenwijs dus ik zeg niet dat dit de manier is voor iedereen, maar voor mij werkt het ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2019 10:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

kenneth schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:16:
[...]

Twee weken en de Halve van Westland is het geworden :) Maar, thanks!

Alternatief gisteren werd een pittige training in de duinen tussen Katwijk en Wassenaar. Veel mensen op de been daar trouwens, ondanks het weer.

Met twee teamgenoten gegaan die ook de CPC zouden lopen. Tempoblokken van 3, 4, 5 en 6 kilometer met een kilometer pauze. Tempo 4'/km, een glooiend terrein en wind vanaf zee maakten dat het flink werken was, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling 8) Uiteindelijk toch nog 26,5km gelopen met daarin een halve marathon in 1h26'53.

Strava
Eens kijken of ik je nog zie dan! Mijn vrouw gaat voor de 10km iig :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Mooi uitgebreid verslag @MrAcid , wat een absurd tempo! Gefeliciteerd. En @Rudedadude ook met zijn prestatie.

Ik heb zelf dit weekend geskipt met trainen want ik voel me moe. Alleen de gedachte om tijd te vinden en vooral zin was te veel. Zondag heb ik dan wel weer geholpen bij de Warnsborncross. Door de regenachtige omstandigheden waren er niet al te veel hardlopers. Dit terwijl het tijdens de wedstrijd wel redelijk goed droog was.

Zelf heb ik de eerste inschrijvers ontvangen en naar de juiste plekken gewezen. Daarna de jeugdloop fotograferen bij de start en een stukje voor de finish (ik hobbel dan snel met rugzak op, DSLR in de hand en met hoge wandelschoenen om de eerste kinderen nog vast te kunnen leggen, vast geen gezicht. :+ )

Dan op pad voor de volwassenen en ik sta eigenlijk altijd te fotograferen bij de enige stevige klim in het parkoers, 12 meter stijgen in 100 meter. Dat levert natuurlijk wel eens iets commentaar op. 8)

Na de eerste ronde (we hebben drie afstanden, dus maximaal drie ronden) met een uitvaller naar de finish gewandeld, een oud-lid van onze loopgroep. En bij de finish nog wat foto's geschoten totdat iedereen binnen was. Even helpen opruimen en op naar huis waar ik de foto's verwerkt heb en daarna de uitslagen (eigengemaakte tijdmeting zonder mat, het bestaat nog) per afstand online heb gezet. Dit laatste daarna aangezien ik die data altijd pas later via de mail ontvang.

Nu is het aftellen naar zondag, mijn eerste echte ultra. De 60 km op Ameland. Gezien de laatste 2 weken qua vermoeidheid verwacht ik een lastige race. Ook de weersvoorspelling helpt niet mee. Maar het doel is gewoon uitlopen. Dan mag de "patsermodus" ook er af.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

lol, weer eens ingelogd op smashrun, en ik kreeg onderstaande badge: hoe verzinnen ze het :)

Corleone badge
Just when you thought you were out, we pulled you back in.You may have tried to walk the straight and narrow, but sooner or later you knew you were going to get the itch. Now you’re on the run again.

After 30 days without booking a run you’re back at it. We don’t know what you’re running to, or what you’re running from, but the point is that you’re running.

So strap on those kicks and hit the road. You’ve got a reputation to maintain.

ondanks dat ik geen loopdoelen heb, moet ik volgende maand aantreden bij de lokale 4mijls-loop. zou toch wel leuk zijn als ik rond de 6 minuten per km kan lopen. e.e.a afhankelijk van de belastbaarheid en het aantal trainingskm die ik kan maken.
stiekum hoop ik dat mn lijf nog weet waar het vorig jaar toe in staat was, en dat ik rond de 5:30m/km kan lopen. Zo niet, dan niet. dan moeten we volgend jaar maar weer meedoen :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:33:
Nou hier lekker aan het sukkelen.
4 weken geleden schoot mijn knieschijf uit de kom tijdens een partijtje stoeien met mijn zoon (oude kwaal) en de knie voelt nog steeds niet goed.
Ik vermoed hoffitis; ontsteking van een vetlichaam dat fungeert als demping tussen boven en onderbeen.

Morgen de fysio maar eens raadplegen. Ik word narrig van niet kunnen lopen.
diagonose geirriteerde / ontstoken kniepees. Daar zit ik nog wel een paar weken mee. :(
Gelukkig geen meniscus of banden letsel ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

Galois

1811 - 1832

Ik heb lang last gehad van een peesplaatblessure en lijk er nu een beetje van af te komen. Met de fysio zijn we bezig geweest met looptechniek-oefeningen om ook mijn voetspieren en pezen sterker te maken en zo minder blessuregevoelig.

Dat lijkt wel wat te helpen heb ik het gevoel. Nu dacht ik eraan dat touwtjespringen ook een goede oefening moet zijn voor het sterker maken van mijn voetspieren en pezen.

Iemand hier ervaring mee? Of een mening? Wie doet wel eens aan touwtjespringen ter ondersteuning van het hardlopen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hier intussen een dag of 5 bezig met een planking challenge. Op de ellebogen, en ook sideplanks. Ik heb al een iets minder zwabberig gevoel qua core, maar of dat door versterking komt of stijve spieren weet ik niet :P
De "challenge" is 30 dagen, mijn idee is om richting het einde van de maand weer eens een loopje te proberen en zien of het verbetering geeft.

Ohja, en dus nog even een losmaaksessie plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
Nice @Pathogen. Hoeveel / hoe lange setjes doe je dan?
zoefies schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:37:
Hoe wordt hier gedacht over de souplessemethode?

Ik ben het boek nu aan het lezen en het klinkt goed!
Volg deze nog een beetje. Ik kocht het boek eind 2017 en heb toen +/- een half jaar enkel op souplesse getraind, en heb in dat ruim half jaar erg veel vooruitgang geboekt. Todat ik geblesseerd raakte :>
Wat meer met overbelasting / te hard van start op nieuwe schoenen te maken had dan met de methode overigens.

Daarna ben ik wat meer gaan mixen in m'n trainingen en ben me ook meer gaan richten op afstand uitbouwen en dus toch lange (soms constante / soms wissel) duurlopen van 20+km.

Ik heb het gevoel dat ik sinds dat mixen wat minder vooruitgang heb geboekt op het snelheidsvlak dan toen ik puur de souplessemethode volgde, ik loop nu minder intervaltrainingen en denk dat dat een oorzaak is. Hoewel het waarschijnlijk ook te maken heeft met de langzamer stijgende lijn naarmate je 'beter word' natuurlijk - de eerste stappen omhoog gaan hard, daarna word het lastiger om beter te worden.

Note to self - snel weer wat intervaltraining inplannen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

56 plussen! Wist niet eens dat we zoveel actieve lezers hadden hier :P
Enfin, gisteren een duurloop van 24km op het programma. Doel was eigenlijk 10km rustige duurloop en daarna 14km op HM tempo, mooie training om even mijn 3 dubbele negatieve split te oefenen. Tot 9km ging alles voortvarend goed, lekkere temperatuur en de wind tot nu toe in de rug. Bij het opdraaien van de stadsbrug in Venlo begon het me toch een partij te regenen, ijzelen, waaien, stormen, niet tegenin te beuken! Binnen no-time was ik nat tot op de, onderbroek en koud (korte broek misschien toch te ambitieus geweest)?

Vanaf 10km getracht om op te schakelen naar 4.20, maar dit is me maar heel even gelukt, voor de rest werd ik door de wind van links naar rechts gebeukt, ben niet verder gekomen dan 4.30/km, maar dit wel vol weten te houden tot 21.2/km. Bij het indraaien van het dorp was ik nog van plan om de ontbrekende 3km goed te maken, maar het begon zo hard te stortregenen en waaien (in combinatie met heuveltop) dat ik bijna stil stond, toch maar besloten dat het verstandiger was om de training te laten voor wat het was, nu doortrekken zou mogelijk alleen maar negatieve effecten (kunnen) hebben.

Over 3 weken Halve Marathon, de omvang zit erin, hopen dat het weer dan iets beter is :)

Overigens balen dat de CPC is afgelast, maar gezien de windstoten hier in Venlo, kan ik me goed voorstellen hoe het er "daar achter" aan de kust is geweest. Het is zeker geen eenvoudige beslissing geweest voor de organisatie, maar ik heb gisteren met toch wel enige verbazing de reacties op Facebook gelezen. Onvoorstelbaar hoe sommige mensen schelden en tieren op de organisatie.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:34
Pathogen schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:28:
Hier intussen een dag of 5 bezig met een planking challenge. Op de ellebogen, en ook sideplanks. Ik heb al een iets minder zwabberig gevoel qua core, maar of dat door versterking komt of stijve spieren weet ik niet :P
De "challenge" is 30 dagen, mijn idee is om richting het einde van de maand weer eens een loopje te proberen en zien of het verbetering geeft.

Ohja, en dus nog even een losmaaksessie plannen.
Ben je nou al eens naar de fysio geweest?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Galois schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:24:

Dat lijkt wel wat te helpen heb ik het gevoel. Nu dacht ik eraan dat touwtjespringen ook een goede oefening moet zijn voor het sterker maken van mijn voetspieren en pezen.

Iemand hier ervaring mee? Of een mening? Wie doet wel eens aan touwtjespringen ter ondersteuning van het hardlopen?
Ja. Touwtje springen ook een tijd gedaan. Herkt goed omdat je er veel mee traint (balans, kleine en grote spieren, pezen en spieren), maar bouw het echt rustig op omdat springen wel heel belastend is. Dus hooguit 3x5sec als start en dat rustig opbouwen met 5sec per keer. Het lijkt idioot weinig, maar als je begint met een halve minuut springen voel je het wel in je kuiten en dat wil je niet.

Springen is explosief en dus heel blessuregevoelig, maar dus ook heel versterkend. Doe alleen (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) rustig aan _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 11-03-2019 20:16 ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Twee dagen later....kan je al weer lopen? @MrAcid :+ :P

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 11-03-2019 20:18 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
vhal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:17:
Twee dagen later....kan je al weer lopen? @MrAcid :+ :P
Gaat sinds vanmiddag snel beter! Gisteren hele dag sauna, vooral het koelen ná de sauna voelde erg goed (of gewoon verdoofd, haha). Ook een sportmassage gehad - pijnlijk maar denk dat het wel geholpen heeft.

Morgen weer trainen (op de Tacx, dat wel)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kramerty88 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:15:
[...]

Ja. Touwtje springen ook een tijd gedaan. Herkt goed omdat je er veel mee traint (balans, kleine en grote spieren, pezen en spieren), maar bouw het echt rustig op omdat springen wel heel belastend is. Dus hooguit 3x5sec als start en dat rustig opbouwen met 5sec per keer. Het lijkt idioot weinig, maar als je begint met een halve minuut springen voel je het wel in je kuiten en dat wil je niet.

Springen is explosief en dus heel blessuregevoelig, maar dus ook heel versterkend. Doe alleen (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) rustig aan _/-\o_
Dank. Misschien verstandig, met het oog op mn bijna over peesplaatblessure om hier nog even mee te wachten.

Waarom doe je het niet meer? Je klinkt er wel positief over.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Gaargod ik volg een appje, heel simpel 1x per dag je plank doen. Level 1 begint bij 30 seconden, maar ik begon heel stoer bij level 2 op 130 seconden :P Na een paar dagen wordt er 10 seconden bijgeteld.
Dat trek ik nog niet in 1 keer, maar je kunt pauzeren. Op dit moment doe ik 140 seconden in 2 delen.
De sideplanks doe ik wel op level 1 (nu 40s per kant). Dat trek ik echt maar net :Y

@Roadman ik heb meteen tijdens het schrijven van deze reply contact opgenomen! </uitstelgedrag>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Omdat ik morgen een sporttest heb gisteren bedacht dat ik gewoon rustig moest gaan fitnessen ipv mogelijk pijntjes opdoen bij het intervallen.

Schiet het bij het oppakken van mijn drinkbus NA mijn laatste oefening in mijn lies.... 8)7
Gelukkig lijkt het nu mee te vallen, maar ik baalde wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kwakke01 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:22:
l

ondanks dat ik geen loopdoelen heb, moet ik volgende maand aantreden bij de lokale 4mijls-loop. zou toch wel leuk zijn als ik rond de 6 minuten per km kan lopen. e.e.a afhankelijk van de belastbaarheid en het aantal trainingskm die ik kan maken.
stiekum hoop ik dat mn lijf nog weet waar het vorig jaar toe in staat was, en dat ik rond de 5:30m/km kan lopen. Zo niet, dan niet. dan moeten we volgend jaar maar weer meedoen :)
gister zoals altijd na een week niet lopen te snel gestart, waardoor daarna de waas voor mn ogen het overnam van de ratio. geprobeerd na de eerste km te temporiseren en rond de 6:15 te lopen. Toen ik na 3km wind-tegen de hoek om ging lonkte de 5km/30min, dus daar toch op gaan lopen. Beter had ik me gewoon aan mn voorgenomen 6:15/km kunnen houden, want die belastbaarheid past beter bij mn huidige fysieke staat (veel te zwaar, 3/4 jaar niet gelopen, dus opbouwende) maar goed, het bloed kruipt...

uiteindelijk de 5km binnen de 30 minuten afgetikt, en het totale rondje (6,5km) in 6.04 gemiddeld.

Nu spierpijn, dus rustig aan vandaag; veel bewegen, en ervan uitgaan dat ik woensdag gewoon weer kan lopen...

strava: https://www.strava.com/activities/2206874853

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Pathogen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:33:
@Gaargod ik volg een appje, heel simpel 1x per dag je plank doen. Level 1 begint bij 30 seconden, maar ik begon heel stoer bij level 2 op 130 seconden :P Na een paar dagen wordt er 10 seconden bijgeteld.
Dat trek ik nog niet in 1 keer, maar je kunt pauzeren. Op dit moment doe ik 140 seconden in 2 delen.
De sideplanks doe ik wel op level 1 (nu 40s per kant). Dat trek ik echt maar net :Y

@Roadman ik heb meteen tijdens het schrijven van deze reply contact opgenomen! </uitstelgedrag>
Die planking app klinkt leuk! Welke heb jij? Het lijkt me handig als je apart in kunt stellen welk niveau je voor normaal en zijwaarts wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 14:35
Galois schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:24:
Ik heb lang last gehad van een peesplaatblessure en lijk er nu een beetje van af te komen. Met de fysio zijn we bezig geweest met looptechniek-oefeningen om ook mijn voetspieren en pezen sterker te maken en zo minder blessuregevoelig.

Touwtje springen lijkt mij (geen dokter; wel ervaringsdeskundige) geen goed idee. Zelf heb ik ook veelvuldig last gehad van een ontstoken peesplaat. Wat goed helpt zijn de oefeningen op de trap; tenen op de trede en omhoog enomlaag, tevens ooievaar oefening tijdens het tandenpoetsen en massage op een golfbal en voet foamroller.

Tevens is rekken en strekken voor/tijden en ná het lopen belangrijk.

Uiteindelijk kom je er dan wel vanaf is mijn eigen ervaring.(loop nu 30km zonder klachten, maar doe wel structueel massage en oefeningen).
BastiaanN schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:10:
Ook maar eens wat posten hier :)
tl;dr
Zelf heb ik zowel het 10miles, HM en nu M schema van runnersworld gevolgt;

ik vind zelf de 3 weken opbouw en 1 week rust erg prettig werken. Tevens de inteval sessies voor het sneller worden maakt dat ik het een fijn schema vindt.

[ Voor 22% gewijzigd door Len020 op 12-03-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Len020 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:10:
[...]

Touwtje springen lijkt mij (geen dokter; wel ervaringsdeskundige) geen goed idee. Zelf heb ik ook veelvuldig last gehad van een ontstoken peesplaat. Wat goed helpt zijn de oefeningen op de trap; tenen op de trede en omhoog enomlaag, tevens ooievaar oefening tijdens het tandenpoetsen en massage op een golfbal en voet foamroller.

Tevens is rekken en strekken voor/tijden en ná het lopen belangrijk.

Uiteindelijk kom je er dan wel vanaf is mijn eigen ervaring.(loop nu 30km zonder klachten, maar doe wel structueel massage en oefeningen).
Al deze oefeningen doe ik inderdaad ook. Maar ben nu dus ook 'verder' aan het kijken als het straks echt over is, om juist mijn voespieren en -pezen sterker te maken om zo'n blessure in de toekomst te voorkomen.

Voor nu, met een herstellende blessure, lijkt mij touwtjespringen ook nog wat te voorbarig...

Hoe lang heb jij er last van gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Galois schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:22:
[...]

Hoe lang heb jij er last van gehad?
lang, vele maanden; maar ik weet het inmiddels goed onder controle te hebben. Alle regels rondom hardlopen zijn waar; niet meer dan 10% opbouwen per week etc etc.

En je lichaam goed verzorgen is echt een must.. Ik was Vroegâh ook eigenwijs, maar deze 'gouden' regels zijn er niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

zoefies schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:06:
[...]
Die planking app klinkt leuk! Welke heb jij? Het lijkt me handig als je apart in kunt stellen welk niveau je voor normaal en zijwaarts wilt.
https://play.google.com/s...ydreamsoft.plankchallenge

Waarom deze? Omdat mijn vrouw die al een keer had gebruikt :) we doen het nu samen, helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 09:56
Hmm, iemand een goede tip (voor een app) voor core oefeningen? Ik heb een tijdje Fitify gedaan, maar na de trial moest je gaan betalen en dat doen we natuurlijk niet, el cheapo dat we zijn.

Maar ook ik wil weer aan slag met oefeningen. Ik roep de hele tijd dat ik geen blessures heb sofar en dat klopt ook wel qua alles lager dan m'n middel, maar ik heb al een tijdje last van de kapsels/banden van m'n schouder. Eigenlijk denk ik niet dat het van het hardlopen komt, maar overbelasting op m'n werk, tijdje terug nogal structureel (fysiek) met zonnepanelen in de weer geweest en van windsurfen wordt het niet echt beter heb ik gemerkt. Met de arm omhoog doet dus zeer, niet vreselijk, gewoon irritant. Met lopen dus vrijwel geen last, pas als de arm hoger geheven wordt. Vraag me dus alleen wel af of ik hier met oefeningen vanaf kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:48:
Hmm, iemand een goede tip (voor een app) voor core oefeningen? Ik heb een tijdje Fitify gedaan, maar na de trial moest je gaan betalen en dat doen we natuurlijk niet, el cheapo dat we zijn.

Maar ook ik wil weer aan slag met oefeningen. Ik roep de hele tijd dat ik geen blessures heb sofar en dat klopt ook wel qua alles lager dan m'n middel, maar ik heb al een tijdje last van de kapsels/banden van m'n schouder. Eigenlijk denk ik niet dat het van het hardlopen komt, maar overbelasting op m'n werk, tijdje terug nogal structureel (fysiek) met zonnepanelen in de weer geweest en van windsurfen wordt het niet echt beter heb ik gemerkt. Met de arm omhoog doet dus zeer, niet vreselijk, gewoon irritant. Met lopen dus vrijwel geen last, pas als de arm hoger geheven wordt. Vraag me dus alleen wel af of ik hier met oefeningen vanaf kom.
---> Fysio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
@Frenz64

Planking is een goede net zoals sideplanking.
Een leuke afwisseling is om een normale planck te doen op een grote bal.
Dit is meteen goed voor de balans.
Op één been staan met licht aangespannen buikspieren.
Hangen aan de armen en dan knieen omhoog en omlaag.
Borstwaardsom (google maar effe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 16:44

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@Frenz64 Ik herken deze klachten en ik denk dat het inderdaad handig is om voor schouderblessures een expert in te roepen. Schoudergewrichten zijn complex en vaak zijn met name de rotator cuff spieren ( kleine stabiliserende spieren) onderontwikkeld.

Bij mij hielp het masseren met een tennisbal tegen de muur goed om alles weer goed 'los' te krijgen.
Daarnaast doe ik nu veel oefeningen om deze spieren te versterken. Je moet dan voornamelijk denken aan:

- stil hangen aan een rekstok; lichaam geheel gestrekt (uithangen)
- met lichte (2/3/4) kg gewichten arm gestrekt langs je lichaam en tot net onder schouder niveau heffen

En windsurfen lijkt me zonder trapeze geen overbodige luxe om je armen te ontlasten; met name die zware rukken zijn funest.

Succes met je herstel!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Daarvoor zijn de klachten te licht, ik durf het eigenlijk ook geen blessure te noemen @mrwolf

Door dat planking onderwerp kwam ik er ook op, kan ik altijd eens mee beginnen [ook /uitstelgedrag] @tlpeter

Kijk, daar kan ik wat mee @dreameater en wees gerust, het eerste wat ik doe is inhaken en ik ga de laatste tijd lafjes naar Horst, dus waterstarten is er ook niet bij (maar belastend is het wel, merk ik 's avonds na het surfen)

[ Voor 35% gewijzigd door Frenz64 op 12-03-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:48:
Ik heb een tijdje Funxtion gedaan bij de sportschool. De app (funxtion) hiervoor is gratis. Er zit wel een core workout in, maar volgens mij is dat altijd dezelfde. Er staan wel veel losse oefeningen in met uitleg en animatie. Onder de categorie 'bodyweight' vind je er genoeg die je zonder additionele gear kan doen incl. core oefeningen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Frenz64 ik gebruikte de app "Home Workout - No Equipment" van de Leap Fitness Group.
Zitten oefeningen in per spiergroep (abs, rug, schouders, etc). en op verschillende niveaus :)

Veel van de oefeningen die ik hier een paar posts naar boven besprak, komen voort uit deze app.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Ik ga ze vanavond allemaal proberen :+

[ouwelullenopmerking] Vroeger redde ik het met simpele sit-ups en push-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Galois schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:15:
[...]

Dank. Misschien verstandig, met het oog op mn bijna over peesplaatblessure om hier nog even mee te wachten.

Waarom doe je het niet meer? Je klinkt er wel positief over.
Misschien niet onverstandig. Pas mee beginnen als het echt over is.

Reden dat ik ermee gestopt ben was mijn blessure vorig jaar en daarna niet weer mee begonnen (luiheid), maar het is wel weer een goede reminder om toch weer te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor de liefhebber, gratis 60 dagen strava Summit, alleen icm Garmin.
https://support.garmin.com/en-CA/?faq=toHb7cxDzn9VAaKXKUORF7

Als je maandelijks kiest kun je na 2 maanden opzeggen.

Leuk om te proberen en als 't wat is houd ik het.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2019 20:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Sport_Life schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:31:
Voor de liefhebber, gratis 60 dagen strava Summit, alleen icm Garmin.*

*Moet wel je horloge het supporten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Sport_Life schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:31:
Voor de liefhebber, gratis 60 dagen strava Summit, alleen icm Garmin.

Thanks, die gaan we proberen! Spijt dat ik na jaren hardlopen pas een fenix 5S plus heb gehaald (kleine polsjes, dus de kleinste was groot zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hmmm, die Funxtion app had niet echt een goede beoordeling, dus voor "Workouts voor Thuis" gegaan (is blijkbaar vertaald), maar de eerste oefeningen zijn nogal push up georiënteerd. De winst is iig dat ik begonnen ben. Maar ik ga toch even verder zoeken, welk appje is dat planking appje @Pathogen ? Gevoelsmatig denk ik dat ik hier meer baat bij heb, hoe licht bijv. de gespreide pushup ook is, voor mij voelde het als een te zware belasting van het schouderkapsel.

En voordat iedereen me naar de fysio stuurt, het is geen blessure of echte pijn, ik voel m'n schouder, vooral rechts, maar ik kan verder alles. Doel van de oefeningen is versterken van de schouders (en de core in het algemeen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:59:
Hmmm, die Funxtion app had niet echt een goede beoordeling, dus voor "Workouts voor Thuis" gegaan (is blijkbaar vertaald), maar de eerste oefeningen zijn nogal push up georiënteerd. De winst is iig dat ik begonnen ben. Maar ik ga toch even verder zoeken, welk appje is dat planking appje @Pathogen ? Gevoelsmatig denk ik dat ik hier meer baat bij heb, hoe licht bijv. de gespreide pushup ook is, voor mij voelde het als een te zware belasting van het schouderkapsel.

En voordat iedereen me naar de fysio stuurt, het is geen blessure of echte pijn, ik voel m'n schouder, vooral rechts, maar ik kan verder alles. Doel van de oefeningen is versterken van de schouders (en de core in het algemeen).
https://play.google.com/s...ydreamsoft.plankchallenge

:P

Overigens, tip voor de plankerts: doe je zwakste plank niet als laatste. Gister eindelijk zelf toegepast door mijn linker sideplank eerst te doen ipv rechts en dat was echt beter vol te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
Nog een tip, wissel tijden de plank af van ellebogen naar gestrekte armen en dan weer terug naar de ellebogen.
Ook zou je tussendoor nog een pushup kunnen doen.
Hiermee activeer je nog meer spieren.
Mountainclimbers zijn ook wel leuk voor de afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zit nog te twijfelen om de gestrekte plank ook in de mix te gooien ja :) maar ik hou me even bij het credo "iets doen is beter dan niets doen".
Voor mijn situatie zijn die sideplanks waarschijnlijk de meest nuttige oefening :Y mede getuige het feit dat ik die maar krapjes aan voor elkaar krijg :P

Mountain climbers, is dat waarbij je op je rug ligt en afwisselend je knieën naar je toetrekt waarbij je je andere been gestrekt houdt net boven de grond? Die zijn fokking pittig! Maar dat is ook absoluut het juiste gebied om te trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
@Pathogen nee, ook die doe je in de pushup houding.
Wat je ook nog kunt doen is in plankhouding je rechterknie richting linker elleboog en andersom.

Ik denk dat ik een andere carriere ga overwegen :P

Ik schud ze wel uit mijn mouwen zolang ik het zelf niet hoef te doen :P :P :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
Pathogen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:19:
Mountain climbers, is dat waarbij je op je rug ligt en afwisselend je knieën naar je toetrekt waarbij je je andere been gestrekt houdt net boven de grond?
Nee, das de luchtfietser B) leuk al die omschrijvingen haha.
Lekker bezig hoor! d:)b

Ik denk dat ik a.s. Zondag richting de Utrechtse Heuvelrug ga, 'mijn' loopclubje Loopwijzer heeft daar een mooie duurloop dan. Kan ik net na de Formule 1 finish mooi door. Kijk wel eerst het weer nog even aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Ah, komt ineens de Superman boven, ik heb 5 jaar geleden ofzo een zenuwknoop in m'n bilspier gehad, met dry needling door de fysio goed behandeld. Daar moest ik ook oefeningen voor doen, 1 daarvan was de Superman dus: gewoon op handen en knieën en dan linkerarm en rechterbeen strekken en afwisselen (cape niet verplicht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Jeuh, na mijn heroische 16km van afgelopen zondagochtend, vanochtend een PR gelopen op de 5km omdanks de heftige wind.

26:05 Had de tijd niet bijgehouden, anders had ik alles op alles gezet om in de 25min te komen :P.

1_5:15
2_5:17
3_5:27
4_5:09
5_4:51

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:19:
Ik zit nog te twijfelen om de gestrekte plank ook in de mix te gooien ja :) maar ik hou me even bij het credo "iets doen is beter dan niets doen".
Voor mijn situatie zijn die sideplanks waarschijnlijk de meest nuttige oefening :Y mede getuige het feit dat ik die maar krapjes aan voor elkaar krijg :P

Mountain climbers, is dat waarbij je op je rug ligt en afwisselend je knieën naar je toetrekt waarbij je je andere been gestrekt houdt net boven de grond? Die zijn fokking pittig! Maar dat is ook absoluut het juiste gebied om te trainen.
Mountainclimbers (rustig maar kan ook sneller, linkerknie naar rechter arm en andersom)
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/wIcVgG4plg7de/giphy.gif

Als je nog wat zoekt:

Burpees!!1!!!1evenmoreburpees!!!

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/FondAntiqueCuckoo-size_restricted.gif

Ooit een tijd bootcamp gedaan waar ik uiteindelijk gek werd van die oefeningen :P

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 13-03-2019 13:30 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
Buck Furpees :P

[ Voor 255% gewijzigd door tlpeter op 13-03-2019 13:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
En hij gaat maar door hè, die dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Eindeloze energie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Vandaag mijn eerste sporttest gedaan. Was een fietstest, wat denk ik wel een kleine invloed heeft gehad op het resultaat. Ik had namelijk al jaren niet meer gefietst.

Anyway de resultaten:

max hs 181
Omslagpunt 179
VO2max 42.2

Ook duidelijk dat ik te veel train in de hoge zones. Dit wist ik zelf eigenlijk al, maar bevestiging kan geen kwaad.

Moest stoppen bij 320watt vanwege de kramp in mijn bovenbenen. Had echter het gevoel dat ik niet aan mijn max zat. Heb namelijk tijdens trainingen al met een hogere hart slag gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zo'n klein verschil tussen max hs en omslagpunt? Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Galois schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:09:
Zo'n klein verschil tussen max hs en omslagpunt? Klopt dat wel?
Was wel wat er uit de test kwam, maar zoals ik al schreef denk ik dat het fiets aspect een negatieve invloed op mijn max hs heeft. Volgens de fysio zou dit wel verrekend worden in de berekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Ik zou eigenlijk gisteren lopen, maar dat lukte niet en het was ook takkeweer. Vandaag voor het eerst de wilskracht moeten aanspreken om de schoenen aan te trekken, ben een beetje klaar met die kou. Wel een goed gevoel nu dat ik gewoon gegaan ben, gewoon 12k gedaan heb in iets boven een uur. Niet gewoon was de laatste km, die ging voluit en in 4:47, lekker.

Vanaaf lekker planken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Zo, dat viel toch even tegen, die souplesse intervallen weer oppakken.

Doel was 10x 400m tussen 1:37 - 1:43. Ik heb ze echter allemaal op 1 na gelopen tussen 1.30 en 1.36...
Zit toch nog teveel met m'n McMillan interval schema in de benen blijkbaar, want als dat mijn doel was geweest had ik ze allemaal gehaald :>

Wel weer een lekker gevoel, en wat was het fijn weer. Beetje wind, heldere hemel. Good stuff!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32
m-vw schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:03:
Moest stoppen bij 320watt vanwege de kramp in mijn bovenbenen. Had echter het gevoel dat ik niet aan mijn max zat. Heb namelijk tijdens trainingen al met een hogere hart slag gelopen.
Dit ligt er inderdaad aan dat je nu aan het fietsen was. Toen ik fanatiek voor triatlons trainde kon ik met fietsen bij lange na niet de zelfde hoogte qua hartslag halen als met lopen. Een veel genoemde richtlijn is dat er ongeveer 10 slagen verschil zit tussen de max tijdens lopen en fietsen (hierbij geld natuurlijk dezelfde disclaimer als bij de 220-leeftijd discussie, geen mens is hetzelfde maar het geeft iig een globaal gevoel).

Ondertussen ben ik zelf door de trial van TrainAsOne heen en besloten om toch maar een abbo te nemen. Merk dat ik goed vooruit ga en goed gemotiveerd blijf zelfs met het slechte weer van afgelopen 1,5 week (woon in de polder, dus serieus weggewaaid...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

m-vw schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:03:
Vandaag mijn eerste sporttest gedaan. Was een fietstest, wat denk ik wel een kleine invloed heeft gehad op het resultaat. Ik had namelijk al jaren niet meer gefietst.

Anyway de resultaten:

max hs 181
Omslagpunt 179
VO2max 42.2

Ook duidelijk dat ik te veel train in de hoge zones. Dit wist ik zelf eigenlijk al, maar bevestiging kan geen kwaad.

Je fiets HS en loop HS kunnen best veel verschillen als je niet heel goed in fietsen bent, of beter gezegd, fietsen niet je hoofdsport is.
Een hardloper die gaat fietsen zit vaak ~10 slagen onder zijn max met fietsen, een fietser die gaat hardlopen haalt vaak wel dezelfde waarden. Dat heeft er puur mee te maken hoe je lichaam de beschikbare energie kwijt kan. Een hardloper gebruikt zijn bovenlichaam veel, dus de benen zullen eigenlijk nooit 100% van de energie krijgen. Een fietser is daarop getraind.

In mijn geval, beide testjes gedaan schelen mijn max en drempel niet heel veel, maar wel redelijk significant;
Fietsen 171 drempel @384W 188 max @511W
Lopen 174 drempel 194 max (kanttekening dat ik die al 3 jaar niet haal, 189 is de meest recente max)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iehmoow
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Volgens mij heb ik echt een hele lage max HR of kan ik mijn energie simpelweg nog niet zo goed kwijt. Ik heb laatst mijn eerste 5k gelopen in een training en liep toen 29:52 met maxHR 182. Ik moet daar wel de kanttekening bij plaatsen dat ik toen vrij constant gelopen heb en aan het einde ook niet maximaal heb afgesprint.

Mijn zus vroeg me net om 's ochtends samen te trainen op de dag dat mijn Oma haar verjaardag viert, alleen gaat mijn schema nog niet zo ver. Nu ben ik dus gaan nadenken over hoe ik de laatste 5 weken (einde schema tot 10km race in Tilburg) ga in vullen 'schema-wise'. Kan iemand me hier wat tips geven? Mijn schema wat dus 5 weken voor de race eindigt is een basic 10km trainingsschema van de makers van C25k. De afstand zit dus wel snor tegen die tijd, alleen wil ik dan die 5 weken gebruiken (muv de laatste week ivm rust) om mijn snelheid wat uit te breiden. Zijn 2 duurlopen (+- uur) en 1 intervaltraining dan the way to go, of denk ik dan verkeerd?

Edit: Zie net de handtekening van @kramerty88 en die doet stiekem toch wel een beetje pijn. Loopt bijna 10km in de tijd dat ik er 5 loop 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Iehmoow op 14-03-2019 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Iehmoow schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:47:
Mijn schema wat dus 5 weken voor de race eindigt is een basic 10km trainingsschema van de makers van C25k. De afstand zit dus wel snor tegen die tijd, alleen wil ik dan die 5 weken gebruiken (muv de laatste week ivm rust) om mijn snelheid wat uit te breiden. Zijn 2 duurlopen (+- uur) en 1 intervaltraining dan the way to go, of denk ik dan verkeerd?
Intervallen zijn sowieso een goed plan als je jouw snelheid wil verhogen. Daarnaast twee duurlopen dat kan, als je 1 van de 2 niet al te zwaar maakt.

Dus als 1 uur lopen nu het maximum is dan zou ik denk ik 1 x 45~50 minuten gaan lopen en 1 x wat langer. Beide keren loop je dan langzamer dan wat je 10k doel is.
Je zou tijdens die kortere loop dan wel blokken op 10k tempo kunnen lopen.
Iehmoow schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:47:
Edit: Zie net de handtekening van @kramerty88 en die doet stiekem toch wel een beetje pijn. Loopt bijna 10km in de tijd dat ik er 5 loop 8)7
Dat gevoel hebben de meeste hier. ;) Met zo iemand (of één van de "ik liep zondag even 70km" ultralopers) moet je jezelf gewoon niet gaan vergelijken, daar wordt je alleen maar ongelukkig van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
gisteren een extensieve interval gedaan:

Inlopen (10min)
100m > 200m > 300m> 400> met steeds 60sec rust.

uitlopen 10min.

Theoretisch zal dit best effectief zijn, maar gevoelsmatig levert dit weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Len020 ik zou dit op zijn minst drie keer doen -> 3x (100m-runst, 200m-rust, 300m-rust, 400m-rust)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Len020 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:23:
gisteren een extensieve interval gedaan:

Inlopen (10min)
100m > 200m > 300m> 400> met steeds 60sec rust.

uitlopen 10min.

Theoretisch zal dit best effectief zijn, maar gevoelsmatig levert dit weinig op.
bedoel je niet "intensieve" ? of begrijp ik gewoon niet wat je bedoelt?
serieuze vraag

[ Voor 3% gewijzigd door P.O. Box op 14-03-2019 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
tlpeter schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:42:
@Len020 ik zou dit op zijn minst drie keer doen -> 3x (100m-runst, 200m-rust, 300m-rust, 400m-rust)
Dit lijkt me als beginnetje van intervaltrainingen wel te doen (jaja, ik moet ook aan), maar waarom maal drie?

Dat hangt toch af van de mate van getraindheid hoe extensief het is (weer wat geleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Intensief of Extensief is meer een kwestie van hoe hard je loopt dan het aantal repetities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Ik doe zelf regelmatig een piramidetraining die ik ooit ergens gelezen heb:

Tijd Omschrijving
00:00:00 Warming up
00:06:00 Snel
00:07:00 Langzaam
00:08:00 Snel
00:10:00 Langzaam
00:11:00 Snel
00:14:00 Langzaam
00:15:00 Snel
00:19:00 Langzaam
00:21:00 Snel
00:26:00 Langzaam
00:29:00 Snel
00:33:00 Langzaam
00:35:00 Snel
00:38:00 Langzaam
00:39:00 Snel
00:41:00 Langzaam
00:42:00 Snel
00:43:00 Uitlopen
00:48:00 Eind

Is compleet op tijd omdat ik toen ruzie had met de GPS van mijn telefoon en trainingen als 3x1600m steeds verkeerd gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@Iehmoow je kunt misschien eens een wisselduurloop proberen?
In elke kilometer even 100 meter aanzetten naar een tempo sneller, en dan weer terug naar basispace.

Overigens denk ik dat een maand niet heel veel effect op je uiteindelijke snelheid gaat hebben, dus zou ik eerder voorzichtig zijn dan door iets nieuws mogelijk te gaan forceren.
'Gewoon' steady de kilometers aftikken maakt je (vooral in den beginne nog) sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
Gaargod schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:13:
@Iehmoow je kunt misschien eens een wisselduurloop proberen?
In elke kilometer even 100 meter aanzetten naar een tempo sneller, en dan weer terug naar basispace.

Overigens denk ik dat een maand niet heel veel effect op je uiteindelijke snelheid gaat hebben, dus zou ik eerder voorzichtig zijn dan door iets nieuws mogelijk te gaan forceren.
'Gewoon' steady de kilometers aftikken maakt je (vooral in den beginne nog) sneller :)
Ik hou me vast aan het concept dat ik nu alleen mijn afstand uitbreid en niet bewust op snelheid train. Ik merkte alleen toen ik voor het eerst die 5km ging lopen, dat mijn lichaam helemaal niet gewend is om een wat langere tijd op hoger tempo te lopen. Wellicht dat @Jory z'n idee wel aan kan slaan, niet giga hard qua trainen, maar wel wat langere blokjes dan intervallen van een minuut o.i.d.. Iemand hier bezwaren tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Ja, vreselijke principiële bezwaren :+

Maar serieus, sounds like a plan, vooral ook omdat versnellen naar de gewenste 10K pace best zwaar is vanuit duurlooptempo, tenminste, ik vind dat zwaar. Ik heb al moeite met een halfwat dijkje oplopen en dan weer m'n tempo terugvinden. Daar zit ook mijn weerstand tegen interval training: structureel gebrek aan souplesse en diepgewortelde haat tegen versnellingen. Maar het schijnt goed te zijn, dus ja, je mot wat. De enige uitzondering vind ik zoals gisteravond zo'n laatste km, de haven is in zicht, nog ff alles eruit persen, die diepste bronchiën ook gebruiken, sterven en dan het zalige wandelen en bijkomen, werelds. Bij die takke-intervallen moet je dan nog door 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Ach met intervallen kun je een paar keer dood gaan en weer opstaan uit de dood, lekker toch ;-)
Speel ook met het idee om een sporttest te gaan doen. Verzekering vergoed een groot deel (als ik de voorwaarden goed heb gelezen) mits het eem SMC arts etc. is. In Eindhoven wel wat gevonden maar zie alleen fietstesten, iemand ervaring met zulke faciliteiten en of ze ook wel altijd een loopband hebben? Anders bel ik wel een keer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Frenz64 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:14:
Ja, vreselijke principiële bezwaren :+

Maar serieus, sounds like a plan, vooral ook omdat versnellen naar de gewenste 10K pace best zwaar is vanuit duurlooptempo, tenminste, ik vind dat zwaar. Ik heb al moeite met een halfwat dijkje oplopen en dan weer m'n tempo terugvinden. Daar zit ook mijn weerstand tegen interval training: structureel gebrek aan souplesse en diepgewortelde haat tegen versnellingen. Maar het schijnt goed te zijn, dus ja, je mot wat. De enige uitzondering vind ik zoals gisteravond zo'n laatste km, de haven is in zicht, nog ff alles eruit persen, die diepste bronchiën ook gebruiken, sterven en dan het zalige wandelen en bijkomen, werelds. Bij die takke-intervallen moet je dan nog door 8)7
Loop je intervallen dan een stuk langzamer. Je hoeft niet na elke interval dood te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Wat kost zo'n sporttest eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Helemaal waar @Roadman en het is ook niet zo dat ik die intervallen snel wil gaan lopen als een laatste km voluit. Het gaat om dat versnellen, keer op keer. Ik weet ook wel dat dat de essentie van een interval is, maar daarom hoef ik het nog niet leuk te vinden.
Ter vergelijk: ik loop liever een training op wedstrijdtempo, voluit, WZWWHSS za'k maar zeggen, dan dat ik 4,5 keer moet aanzetten naar dat tempo. Call me a zeikerd, is nou eenmaal zou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 23:56
xray79 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:37: In Eindhoven wel wat gevonden maar zie alleen fietstesten, iemand ervaring met zulke faciliteiten en of ze ook wel altijd een loopband hebben? Anders bel ik wel een keer ;-)
Loopband is zeker niet standaard. Vaak wordt een hometrainer gebruikt omdat je bovenlijf dan rustiger blijft. De elektroden voor een hartfilmpje blijven dan beter op hun plek. Maar als je zo'n toko belt weten ze vast wel waar je wel op een band getest kan worden. Ik ben vanuit Enschede naar Winterswijk verwezen, ga daar dit jaar een keer naar toe. Mijn vorige test was op eem fiets, en er zijn geen hartproblemen gezien, dus die elektroden zullen me wat.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

xray79 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:37:
Ach met intervallen kun je een paar keer dood gaan en weer opstaan uit de dood, lekker toch ;-)
Speel ook met het idee om een sporttest te gaan doen. Verzekering vergoed een groot deel (als ik de voorwaarden goed heb gelezen) mits het eem SMC arts etc. is. In Eindhoven wel wat gevonden maar zie alleen fietstesten, iemand ervaring met zulke faciliteiten en of ze ook wel altijd een loopband hebben? Anders bel ik wel een keer ;-)
Op papendal hebben ze een loopband daar heb ik mij laten testen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In Antoniushove Leidschendam heb ik ook op de loopband een maximaaltest gedaan maar daar wilde de arts alleen aan omdat ik meer dan genoeg hardloopervaring had. Normaal moet je eerst op de fiets en mag je een paar maanden later terug voor de loopband. Maar wel twee keer aftikken natuurlijk.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik heb zelf een test gedaan op een loopband met ademgasanalyse (spiro-ergometrie) in Purmerend. Hier zeer tevreden over geweest en werd bijna volledig vergoed door mijn zorgverzekering. Dit test centra heeft ook een locatie in Baarn waar het op de loopband kan.

Moet wel zeggen dat het steeds harder rennen op een loopband wel behoorlijk lastig is als je nooit op zo'n ding loopt. Het voelt erg raar aan en je voelt je niet echt vrij. Zeker ook door alle draden die aan je vast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
zelf recentelijk een test gedaan in Baarn. Hier was een loopband en fiets aanwezig. Als loper vooraf aangeven graag op de loopband te willen. Er werd door de arts ook verteld dat op de loopband iets risicovoller is dan op de band en ik werd dan ook vooraf onderzocht op de looptijd wel medisch verantwoord was.

Test zelf was 210 euro waarvan 200 vergoed door verzekeraar (aanvullend verzekerd).

[ Voor 5% gewijzigd door Len020 op 15-03-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Frenz64 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:23:
[...]

Dit lijkt me als beginnetje van intervaltrainingen wel te doen (jaja, ik moet ook aan), maar waarom maal drie?

Dat hangt toch af van de mate van getraindheid hoe extensief het is (weer wat geleerd)
Maal 3 omdat je dan pas leert om alles het zelfde tempo te lopen.
1 keer is leuk maar liever vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
De volgende hardloopwedstrijd die geen doorgang vindt.

Marathon Tilburg 19 mei (en alle bijbehorende afstanden die dag) wordt afgelast omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Financiële onzekerheid etc. etc.

Iemand een leuke tip voor die periode? Ik wilde graag 10km lopen met mijn schoonbroer en zus die dag, zou mijn eerste race geweest zijn.

Heb nu het volgende lijstje, hoor graag de positieve/negatieve verhalen over deze races:
19 mei:
Marathon van Leiden

25 mei:
Halve van Hoogvliet (Rotterdam)

26 mei:
Vestingsloop Den Bosch
Haagse Beemden Loop (Breda)

Allemaal mogelijkheid tot 10km, prijs overal zo tussen de 10€ en 20€

[ Voor 31% gewijzigd door Iehmoow op 15-03-2019 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:57
Len020 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:33:
zelf recentelijk een test gedaan in Baarn. Hier was een loopband en fiets aanwezig. Als loper vooraf aangeven graag op de loopband te willen. Er werd door de arts ook verteld dat op de loopband iets risicovoller is dan op de band en ik werd dan ook vooraf onderzocht op de looptijd wel medisch verantwoord was.

Test zelf was 210 euro waarvan 200 vergoed door verzekeraar (aanvullend verzekerd).
Een tijdje geleden ook een sporttest uitgevoerd en daarvan ook hier verslag gedaan.
Als aanvulling daarop:
Dit was niet bij een medisch specialist, maar een zaak die zich richt op het begeleiden van (duur)sporters.
Er was geen apparatuur voor een hartfilm, hartslag werd gemeten met een Garmin hartslagband.
Ademgassen werden ook gemeten.
Bij de inspanningstest gingen we niet tot het gaatje, dat zou te gevaarlijk zijn op een loopband zonder dat je in een soort tuigje gehangen wordt. Op zich geen probleem, de omslagpunten/zones konden prima bepaald worden, alleen je max. HR kon niet bereikt worden, maar er werd wel een schatting van gegeven. Verder is het volgens mij ook niet zo'n heel nuttig cijfer, maar misschien dat de toppers hier daar anders over denken.
Omdat het niet sportmedisch was (en ik niet aanvullend verzekerd ben) werd het niet vergoed, maar het was dan ook een bak goedkoper :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
8)7 Bedankt voor de reacties over de sporttest. Zal eens gaan bellen met zo'n aangesloten faciliteit.
Kan ook naar zo'n duursportcentrum gaan maar dat wordt helaas niet vergoed.
Over de risico's die groter zijn op de loopband versus fietstest wat zijn die dan? Op zo'n band lopen is onhandig doe dat nu al een tijd niet meer maar als warming up wel gedaan in de sportschool. Zijn ze bang dat je flauwvalt/struikelt ofzo? En @kenneth wat is genoeg hardloopervaring en hoe bewijs je dat? Heb geen zin om én een fietstest te doen (niet van plan te gaan fietsen ofzo) en later een loopbandtest en dan 2 keer betalen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

xray79 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:44:
Over de risico's die groter zijn op de loopband versus fietstest wat zijn die dan? Op zo'n band lopen is onhandig doe dat nu al een tijd niet meer maar als warming up wel gedaan in de sportschool. Zijn ze bang dat je flauwvalt/struikelt ofzo?
Als je een maximaaltest doet kun je instorten (en zelfs met harnas is dat schijnbaar gevaarlijk). Zittend is dat minder vervelend dan lopend. En hartfilmpje terwijl je heen en weer stuitert is niet te doen. Pas als er enig vertrouwen is in de gezondheid willen sommige centra pas een maximaaltest doen. Ik had ook alleen een ecg in rust. Diagnose: sinusbradycardie, oh nee! :P Hebben bijna alle duursporters "last" van.
En @kenneth wat is genoeg hardloopervaring en hoe bewijs je dat? Heb geen zin om én een fietstest te doen (niet van plan te gaan fietsen ofzo) en later een loopbandtest en dan 2 keer betalen 8)7
Ik gaf aan hoeveel jaren (10) en hoevel kilometer per week (>70/wk) ik liep en dat was blijkbaar genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb voor 9 april een test gepland staan bij ConTest in Amsterdam. Ik kon daar zonder problemen een test op de hardloopband doen, no questions asked. Ik loop 'pas' 2 jaar, en dat ook aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
[trommelt met vingers op tobo] is het al droog?

Ik kan me herinneren dat er bij de info van Sportrusten ook een soort van instructie was waarbij je zelf je omslagpunt kon meten met een interval oefening (oplopend met de laatste voluit). Mocht je niet willen laten doen, maar toch een indicatie willen hebben, dan ik dat ook een optie (los van de betrouwbaarheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Frenz64 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:02:
[trommelt met vingers op tobo] is het al droog?

Ik kan me herinneren dat er bij de info van Sportrusten ook een soort van instructie was waarbij je zelf je omslagpunt kon meten met een interval oefening (oplopend met de laatste voluit). Mocht je niet willen laten doen, maar toch een indicatie willen hebben, dan ik dat ook een optie (los van de betrouwbaarheid).
https://www.sportrusten.n...nauwkeurig-je-omslagpunt/

(Toevallig vanochtend gelezen.)

[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 15-03-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Iehmoow schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:20:
De volgende hardloopwedstrijd die geen doorgang vindt.

Marathon Tilburg 19 mei (en alle bijbehorende afstanden die dag) wordt afgelast omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Financiële onzekerheid etc. etc.

Iemand een leuke tip voor die periode? Ik wilde graag 10km lopen met mijn schoonbroer en zus die dag, zou mijn eerste race geweest zijn.

Heb nu het volgende lijstje, hoor graag de positieve/negatieve verhalen over deze races:

[...]
Leiden is altijd goed georganiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
snelle vraag, kun je door met een schoen met een mindere offset ( 8 ipv 10 te lopen) last krijgen van je hamstrings, of is dit vergezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

ThatsHollywood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:33:
snelle vraag, kun je door met een schoen met een mindere offset ( 8 ipv 10 te lopen) last krijgen van je hamstrings, of is dit vergezocht?
Ja, dat kan. En ja, dat is vergezocht met een daling van 2mm. Zou je van 10 naar 0 gaan, dan is de kans reëel dat je daar last van krijgt als je dat niet met beleid opbouwt. Maar zo beperkt zou ik geen problemen verwachten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik krijg problemen als ik switch tussen 3 en 0 mm (en dan vooral als ik op de 3mm loop) maar tussen veel hak en bijna net zoveel hak zou ik het probleem niet zoeken in het hakhoogteverschil. Andere verschillen tussen de schoenen?

Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2