Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
@m-vw ~06:15.

Nog een oefening die te binnen schoot: staand op 1 been, bovenlichaam recht voorover en andere been recht achter je strekken en zo een soort 'T' vormen als je van de zijkant zou kijken. Ben de naam ff kwijt dus dan is het lastig zoeken naar een voorbeeldlinkje :p
Goed voor stability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Potver, iemand ervaring met rennen na een voedselvergiftiging? Het bakje sushi van vrijdag wat me dit weekend flink hinderde leek/lijkt wel over, maar mijn hele lichaam heeft een soort van algehele malaise...

Gisteren wel een DL gedaan, wel een sanitaire stop nodig en achteraf alsnog wat dwarsliggende dingen, maar dat leek niet heel spannend. Daarna een soort pijnlijke spieren, maar geen spierpijn, meer gewoon pijn. Alles voelt ellendig aan, maar ik voel me wel fit. Redelijk tegenstrijdig allemaal. Het is het best te omschrijven alsof alle spieren (dus nek/schouders/borst/benen/kuiten) ontstoken zijn. Spieren zijn wel gewoon soepel, maar voelen pijnlijk aan, ook in rust.

Hoe lang duurt zoiets? :?

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toevallig een 2-tal weken geleden ook begonnen met het toevoegen van wat krachttraining aan mijn trainingsprogramma. Ik heb het 10-jaar buiten de deur weten te houden, maar werd nu toch getriggered door wat Amerikaanse marketing. Vooral de bullet: "CRAMPS, WHY ME?!" :+

Het gaat om deze: https://www.mcmillanrunning.com/marathon-legs/ ($40 voor een jaar. Veel geld - maar je kunt alle video's + het programma downloaden dus dan is het een eenmalige fee).

In hoofdlijnen komt het neer op het trainen van je kracht/power terwijl je spier is lang is. Daar zitten dan steeds wat stretch, plyometrics en krachtelementen (hoofdzakelijk benen + core).

Als voorbeeld (eerste twee weken) ziet het er zo uit. Dit zijn dus 4 trainingen (2/week):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/w06WJvF/Screenshot-1.png

Een paar opmerkingen die ze meegeven:
- Altijd ná een intensieve training (intervaltraining), als extra belasting;
- Niet twee dagen na elkaar (48uur rust);
- Afbouwen voor een race (het programma heeft zelfs géén krachttraining in raceweek);
- Uitvoeren als een circuitje - dus eerst alles 1x, en daarna de oefeningen waar minimaal 2x bij staat, daarna nog degene waar 3x bij staat.

Mijn ervaringen so far:
- Nu 7 workouts gedaan en ik moet zeggen: ik word sterker! Merk echt al verschil - ook op de racefiets.
- Het duurt zeker méér dan de 10min die ze aangeven. Met die tweede set uit week 2 was ik 25min(!) bezig. De nieuwe set gaat binnen 15min;
- Filmpjes waarin de oefeningen worden uitgelegd/voorgedaan zijn heel duidelijk en handig.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 05-03-2019 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
Gaargod schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:32:
[...]
ook even de survey ingevuld, ik luister geen muziek tijdens het hardlopen. Elk ander moment van mijn dagen wel, dus dat hardlopen is voor mij een heerlijk rustmoment >:)
Toen ik net begon met hardlopen was dat in Utrecht, langs 't Amsterdam-Rijnkanaal. Ik had een mp3-spelertje waarop ik dancemixen afspeelde. Oh, en de ' Run to Cadence' albums die ik erg op 't 'net had opgeduikeld.
Nu ik meer trailrun heb ik m'n speler al lang niet meer mee gehad. Je mist zoveel van de natuur met dopjes in.
En tijdens de gestructureerde trainingen (assessments, intervallen) op asfalt moet ik m'n horloge kunnen horen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kramerty88 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:02:
Potver, iemand ervaring met rennen na een voedselvergiftiging? Het bakje sushi van vrijdag wat me dit weekend flink hinderde leek/lijkt wel over, maar mijn hele lichaam heeft een soort van algehele malaise...

Gisteren wel een DL gedaan, wel een sanitaire stop nodig en achteraf alsnog wat dwarsliggende dingen, maar dat leek niet heel spannend. Daarna een soort pijnlijke spieren, maar geen spierpijn, meer gewoon pijn. Alles voelt ellendig aan, maar ik voel me wel fit. Redelijk tegenstrijdig allemaal. Het is het best te omschrijven alsof alle spieren (dus nek/schouders/borst/benen/kuiten) ontstoken zijn. Spieren zijn wel gewoon soepel, maar voelen pijnlijk aan, ook in rust.

Hm ja, anderhalf jaar terug op (huwelijks)reis gehad - duurde ongeveer 4 dagen voordat ik weer OK was. Veel cola (zero) drinken was destijds mijn belangrijkste medicijn. Vrouw was 10 dagen de pineut (soms paar uur/dag geen last en dan toch weer klachten). Kan even duren dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@kramerty88 geen ervaring (knock on wood), maar zoals @MrAcid zegt zou ik ook denken aan cola. Of 's ochtends op nuchtere maag een glaasje lauwwarm water met citroensap, sowieso een goeie tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

@kramerty88 water, water, water en water tegen het uitdrogen, eventueel een licht soepje of bouillon. Gember schijnt ook wel te helpen en de tip die al gegeven is namelijk cola. Afhankelijk van je fysieke gestel kan het wel een paar dagen duren

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi hoi! Geen bericht is in mijn geval goed bericht! Ik lees alles nog steeds mee en ben van het gros van jullie enorm onder de indruk!

Ik heb me inmiddels dan ook echt ingeschreven voor mijn eerste echte wedstrijd. 10 km wegwedstrijd in Tilburg op 19 mei (zelfde dag als de marathon daar) met mijn zus en schoonbroer (die al wat langer lopen, voor hen zal dit een veredelde training zijn).

Dilemma 1: Nu moet ik vandaag volgens mijn schema voor het eerst 5km op tempo gaan lopen. Volgens Runalyze moet ik 27:19 kunnen lopen, maar toen ik afgelopen week aan het einde van mijn training 3 minuten op 5:30 ging lopen had ik niet het gevoel dat ik dit ooit vol ging houden. Mijn plan is dan ook om 6:00 weg te gaan en vervolgens "wzwwhss".

Dilemma 2: Ik loop nu een aantal weken op mijn nieuwe schoenen, wat wel degelijk een verbetering is. Pijntjes uit kuit/knie zijn allemaal verdwenen. Nu merkte ik na mijn training van zondag dat ik wat last had van mijn binnenste enkelband (of ten minste, het voelt dat het daar vandaan komt). Het voelt alsof het wat van de belasting is, maar moet ik nu wat rustiger aan doen? Of doorlopen om mijn voeten/enkels hier gewoon aan te laten wennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Iehmoow schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:22:
Dilemma 1: Nu moet ik vandaag volgens mijn schema voor het eerst 5km op tempo gaan lopen. Volgens Runalyze moet ik 27:19 kunnen lopen, maar toen ik afgelopen week aan het einde van mijn training 3 minuten op 5:30 ging lopen had ik niet het gevoel dat ik dit ooit vol ging houden. Mijn plan is dan ook om 6:00 weg te gaan en vervolgens "wzwwhss".
Die 27:19 is als je goed getraind bent voor je 5km, en als je een wedstrijd loopt. Wedstrijd doet echt wat méér op een of andere manier. Mentaal omdat je je optrekt aan anderen, publiek, en fysiek omdat je meer adrenaline hebt dan als je een training doet.
Runalyze heeft ook een blokje met training tempo's - easy, marathon, threshold, intervals, repetition (als ie op Daniels staat). Volgens mij (niet helemaal zeker) is een 'op tempo' loop dan op threshold tempo, als je niets aan tempoindicatie hebt in je plan. 5km wedstrijdtempo is nog net een tikkie harder!
Maar ik word vast verbeterd als ik het verkeerd heb :)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
Poekie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Die 27:19 is als je goed getraind bent voor je 5km, en als je een wedstrijd loopt. Wedstrijd doet echt wat méér op een of andere manier. Mentaal omdat je je optrekt aan anderen, publiek, en fysiek omdat je meer adrenaline hebt dan als je een training doet.
Runalyze heeft ook een blokje met training tempo's - easy, marathon, threshold, intervals, repetition (als ie op Daniels staat). Volgens mij (niet helemaal zeker) is een 'op tempo' loop dan op threshold tempo, als je niets aan tempoindicatie hebt in je plan. 5km wedstrijdtempo is nog net een tikkie harder!
Maar ik word vast verbeterd als ik het verkeerd heb :)
Wat een toeval; die is 5:44 - 6:00. Ik begin dus op de ondergrens van die threshold en bepaal van daaruit wat ik ga versnellen/vertragen. Ik denk dat er wel een kern van waarheid in je reactie zit, dus vermoed niet dat er veel mensen je zullen verbeteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Iehmoow schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:33:
[...]

Wat een toeval; die is 5:44 - 6:00. Ik begin dus op de ondergrens van die threshold en bepaal van daaruit wat ik ga versnellen/vertragen. Ik denk dat er wel een kern van waarheid in je reactie zit, dus vermoed niet dat er veel mensen je zullen verbeteren ;)
Haha, kijk dan klopt de inschatting van Runalyze dus wel redelijk met je gesteldheid :)
Gewoon proberen dus! :D En op de ondergrens starten is zeker als dit je eerste tempoloop is geen slecht idee. Je kan altijd versnellen maar het voltooien van die 5km in dat tempo geeft je mentaal ook een boost - te snel starten en het niet vol kunnen houden zorgt dat je een hekel gaat krijgen aan dit soort trainingen terwijl ze belangrijk zijn!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 09:56
En ik voorspel je dat je werkelijke starttempo ruim onder de 6:00 zal zitten @Iehmoow en dat het makkelijker aanvoelt dan je verwacht.....tot de adrenaline uitgewerkt is en de conditie/het karakter het over moet gaan nemen.

Gisteren was ook zo'n dag. Zondag gesurft dus de training een dag verschoven (wel kudo's voor mezelf dat ik 'm niet geskipt heb). Ik dacht, 15 km met een pace van 5:07, dan moet 7 seconden sneller op de 10 geen probleem zijn toch? Een sub 50'er op de 10. Tot 5 km ging het goed 24:40, maar dat was uhhh, wind mee.

Km 6 ging nog in 5:15 en toen ging ik volledig overboord 5:38 en de volgende 5:29. Ik dacht dat ik tegen de wind in kon leunen, wat een ploeteren, zeg. Volgens mij zei ik ergens hier dat ik afzien fijn vond, mag ik dat terugnemen? Afijn, wel mezelf uitgetest en de volgende keer een rustig duurloopje. Ik vrees dat ik toch aan intervallen moet gaan denken wil de snelheid verder omhoog gaan. Maar eerst gewoon nog heelblijven, zolang de VO2 blijft stijgen is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iehmoow
Frenz64 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:26:
En ik voorspel je dat je werkelijke starttempo ruim onder de 6:00 zal zitten @Iehmoow en dat het makkelijker aanvoelt dan je verwacht.....tot de adrenaline uitgewerkt is en de conditie/het karakter het over moet gaan nemen.

Gisteren was ook zo'n dag. Zondag gesurft dus de training een dag verschoven (wel kudo's voor mezelf dat ik 'm niet geskipt heb). Ik dacht, 15 km met een pace van 5:07, dan moet 7 seconden sneller op de 10 geen probleem zijn toch? Een sub 50'er op de 10. Tot 5 km ging het goed 24:40, maar dat was uhhh, wind mee.

Km 6 ging nog in 5:15 en toen ging ik volledig overboord 5:38 en de volgende 5:29. Ik dacht dat ik tegen de wind in kon leunen, wat een ploeteren, zeg. Volgens mij zei ik ergens hier dat ik afzien fijn vond, mag ik dat terugnemen? Afijn, wel mezelf uitgetest en de volgende keer een rustig duurloopje. Ik vrees dat ik toch aan intervallen moet gaan denken wil de snelheid verder omhoog gaan. Maar eerst gewoon nog heelblijven, zolang de VO2 blijft stijgen is het goed.
Oef, bangmakerij? :p

Ik ga mezelf in ieder geval goed dwingen om op die 6:00 weg te gaan. Ik hou net zo goed niet van compleet afsterven, dus dat moet mijn enthousiasme wel wat temperen. Daarnaast is het geen echte race, maar een simpele training om te zien waar ik sta. Ben benieuwd wat eruit gaat komen, maar als ik te langzaam start (achteraf gezien) dan is dat helemaal prima.
Dilemma 2: Ik loop nu een aantal weken op mijn nieuwe schoenen, wat wel degelijk een verbetering is. Pijntjes uit kuit/knie zijn allemaal verdwenen. Nu merkte ik na mijn training van zondag dat ik wat last had van mijn binnenste enkelband (of ten minste, het voelt dat het daar vandaan komt). Het voelt alsof het wat van de belasting is, maar moet ik nu wat rustiger aan doen? Of doorlopen om mijn voeten/enkels hier gewoon aan te laten wennen?
Iemand hier nog tips voor/antwoord op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Neuhh, zeker geen bangmakerij, maar vergelijk het met de start van een roeiwedstrijd, die eerste meters ga je ook vol aan om na x meter in het wedstrijdtempo te komen. Bij hardlopen werkt dat net zo, alleen bereik je dat tempo sneller.

Vwb je enkel, klinkt een beetje als proneren, maar dat lijkt me sterk, dat had er bij het aanmeten van de schoenen wel uit moeten komen (is overigens vreselijk lastig om daar op afstand wat van te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 16:12

aap

Iehmoow schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:30:
Iemand hier nog tips voor/antwoord op? :)
Dit al geprobeerd: https://www.hierhebikpijn.nl/fysiocheck/start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36

m-vw

Dus?

Iehmoow schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Oef, bangmakerij? :p

Ik ga mezelf in ieder geval goed dwingen om op die 6:00 weg te gaan. Ik hou net zo goed niet van compleet afsterven, dus dat moet mijn enthousiasme wel wat temperen. Daarnaast is het geen echte race, maar een simpele training om te zien waar ik sta. Ben benieuwd wat eruit gaat komen, maar als ik te langzaam start (achteraf gezien) dan is dat helemaal prima.

[...]
Dat temperen vind ik zelf heel moeilijk. Ik loop eigenlijk nooit wedstrijden, dus gewenning aan lopen in een groep is er dan ook niet. Het zoeken naar loopruimte zorgt er bij mij altijd voor dat ik TE snel start. Zelfs als ik dan vaak op mijn horloge kijk is het voor mij moeilijk om mijn snelheid aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

kramerty88 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:02:

Mijn vriendin had helaas pas dezelfde ervaring. Kostte 5 dagen voordat ze weer normaal was... Beterschap!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Advies gevraagd: ik heb een relatief lage max HR (188) en ben aan het kijken wat een goede trainingshartslag voor me is. Mijn PR op de halve marathon is 1:39 in oktober, verwacht dat ik nu wat fitter ben. Ik probeer een goede trainingshartslag in lage zone te vinden. Met een max HR van 188 en een LTHR van 171, zegt Garmin dat mijn zone 2 onder de 152 BPM zit, hierin kan ik prima hardlopen ~5:50 min / km. Heeft het zin om ook te trainen in de zone 1 (onder de 137 BPM). Ik vrees dat ik dan echt in de 6:30 min / km terecht kom of zelfs langzamer. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Alexander6501 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:47:
Advies gevraagd: ik heb een relatief lage max HR (188) en ben aan het kijken wat een goede trainingshartslag voor me is. Mijn PR op de halve marathon is 1:39 in oktober, verwacht dat ik nu wat fitter ben. Ik probeer een goede trainingshartslag in lage zone te vinden. Met een max HR van 188 en een LTHR van 171, zegt Garmin dat mijn zone 2 onder de 152 BPM zit, hierin kan ik prima hardlopen ~5:50 min / km. Heeft het zin om ook te trainen in de zone 1 (onder de 137 BPM). Ik vrees dat ik dan echt in de 6:30 min / km terecht kom of zelfs langzamer. Wat is jullie ervaring?
Herkenbaar - ik begon 10 jaar gelden met een max van ongeveer 181 - inmiddels is dat nog 175 ofzo. Je bent een relatief goeie loper met een dergelijke tijd - aangenomen dat je nog niet super veel loopervaring (jaren) hebt. Wat je dan vaak ziet is dat je goed presteert op hogere hartslagen en nog niet zo goed op lage hartslagen.

Een goede hartslag voor een lage zone is een hartslag waarbij je nog makkelijk kunt praten: makkelijk is daarin 3-4 zinnen aan één stuk (daarna paar seconde rustig ademen) zonder buiten adem te raken.

Op basis van de 'cijfertjes' zijn jouw zoladz zones min of meer:
Zone 1: 0 - 145
Zone 2: 146 - 155
Zone 3: 156 - 165
Zone 4: 166 - 175
Zone 5: 176 - max.

Voor duurlopen zou je moeten mikken op Z1-Z2. In het begin betekent dat een tempo dat erg laag ligt. Geleidelijk (maanden/jaren, niet dagen/weken) gaat dat tempo stijgen. Onder de 137BPM lijkt me voor jou niet nodig/wenselijk - dat ligt wat te laag.

Alternatief voor trainen in hartslagzones is het trainen op tempo-ranges. Het voordeel daarvan is dat je wat harder kunt lopen, wat waarschijnlijk ook beter past bij je wedstrijdtempo. Het nadeel is dat je wat indirecter 'de onderkant' van het spectrum aan het trainen bent. Echter: je kunt ook al je loopjes starten met 2-4km rustig (op hartslag) en daarna je duurtempo opzoeken. Ook je herstel tijdens intervallen heel rustig doen (en rusten op tijd, niet op afstand) om je hartslag goed te laten dalen. Uiteindelijk volgt het dalen van je hartslag op lagere tempo's dan vanzelf. Lopen met een lage hartslag moet (imo) ook geen doel an sich zijn - het gaat uiteindelijk om zo hard mogelijk van A naar B, niet met een zo laag mogelijke hartslag. :+

Een goed duurlooptempo voor jou zou zijn: 4:55 - 5:35/km.

Aanrader is om eens in de McMillan calculator te kijken wat er wordt aangeraden qua 'training paces' (daar haal ik deze tempogetallen nu ook vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

@Alexander6501
Onder de 137 lijkt mij niet zo nuttig ongeacht het tempo.
waarom @MrAcid met zoladzones aan komt zetten is mij niet helemaal duidelijk gezien dat geen training zones zijn. En zo laag in zone 1 lijkt mij ook niet gezond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:29:
@Alexander6501
Onder de 137 lijkt mij niet zo nuttig ongeacht het tempo.
waarom @MrAcid met zoladzones aan komt zetten is mij niet helemaal duidelijk gezien dat geen training zones zijn. En zo laag in zone 1 lijkt mij ook niet gezond :+
Technisch gezien heb je gelijk - het zijn test-zones en geen trainingszones. Als trainingsleidraad echter prima bruikbaar voor een Z1-Z5 zonering op basis van je max.

Sowieso bestaan zones natuurlijk helemaal niet - dat is puur een theoretische/wetenschappelijke benadering zodat we kunnen doen of we het snappen. Daarom zijn er het er ook 5: behapbaar, maar wel 'complex' genoeg om het een beetje body te geven ('oh, daar moet wel iemand goed over nagedacht hebben!'). ;)

Maar zoals ik al aangaf: handig als leidraad voor de intensiteit waarop je moet/kunt trainen. Voor 'snelle onervaren' lopers zijn tempozones echter vaak meer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Je kan natuurlijk ook gewoon de zones pakken die zijn Garmin aangeeft (bij mij zijn dat er toevallig ook 5). Ik train op tempo in zone 4 (140-158bpm), duurtraining is 3 (tot 140bpm, mijn max is 175)*. Het is zoals je zegt toch allemaal arbitrair en voor de gemiddelde loper hier niet meer dan een handvat.
Mijn stelling is dat het hart veel beter belastbaar is dan je gestel, je kan bij wijze van spreken een interval training doen die prachtig binnen de waardes blijft en en passant je knieën aan gort lopen.

* blijkt vaak achteraf hè, als ik de data bekijk, onderweg zie ik alleen een notificatie als ik het geel in ga (zone 4) en het bpm-cijfertje kleurt geel, de enkele keer dat ik afsprint kom ik letterlijk in het rood (en in zone 5 tril het horloge ook).

[ Voor 19% gewijzigd door Frenz64 op 05-03-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Enige wat duidelijk is, is dat er veel discussie over zones is :). Denk dat ik probeer het onderste van mijn zones uit te bouwen door de lage effort inzet <150 bpm. Op een gegeven moment moet dan ook de laagste hartslagzones beschikbaar zijn om in hard te lopen! Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iehmoow
Hoi hoi! Geen bericht is in mijn geval goed bericht! Ik lees alles nog steeds mee en ben van het gros van jullie enorm onder de indruk!

Ik heb me inmiddels dan ook echt ingeschreven voor mijn eerste echte wedstrijd. 10 km wegwedstrijd in Tilburg op 19 mei (zelfde dag als de marathon daar) met mijn zus en schoonbroer (die al wat langer lopen, voor hen zal dit een veredelde training zijn).

Uiteindelijk 29:57 over 5,01km. Kwam met mijn 6:00 toch aardig in de buurt dan. Alhoewel ik na 3 minuten alweer het gevoel had dat ik harder had gekund, was het pijpje richting het eind toch aardig leeg. Vooral van km 3,0 tot 3,3 was het even zwaar, maar verder ging het wel aardig.

Geen toptijd, maar ik denk wel een goed uitgangspunt om nu door te trekken naar het schema van 10km. Als ik op 19 mei onder het uur kan lopen ben ik uitermate tevreden.

Over die pijntjes bij mijn enkel. Alles wijst er eigenlijk op dat het gewoon de belasting van het lopen is. Tijdens het lopen merkte ik er niks van en ook nu, naderhand, voelt het niet alsof het erger geworden is. Ik denk wel dat ok ze morgenvroeg, na een nacht rust, zal gaan voelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Na mijn lange duurloop van vorige week zondag heb ik vorige week eigenlijk alleen maar rustige kilometers gemaakt. Op dinsdag 2km om de spieren weer wat soepel te krijgen. Ik zou namelijk op woensdag met mijn dochter gaan hardlopen, maar had geen idee wat ze van plan was qua afstand. Uiteindelijk werd dat een, voor mijn doen, langzame 11km. Even rust gehouden tot zondag en toen nog een keer 7km met mijn dochter gelopen op een rustig tempo, voor haar ondertussen een tempo die ze al heel lang niet gelopen had.

Deze week gaat het dan toch echt gebeuren, mijn eerste halve marathon. Sinds half januari ook 3kg afgevallen en veel spieren er bij gekregen. Gisteren besloten om eens een ontspannen hoog tempo te lopen om te kijken of ik dat rond of iets boven mijn beoogde doeltempo (5:30 min/km) kon doen. Dat resulteerde in een 10km in 50 minuten. Waarbij de eerste kilometer warming up was in 6 minuten en de laatste kilometer was rustig uitlopen in 7 minuten (eerste stuk wandelen). Oftewel de 8 snelle kilometers in 37 minuten. Wat dus vele malen sneller is dan wat de bedoeling was.
Strava

Ik voel me dus super goed voorbereid voor zondag maar moet wel echt gaan uitkijken dat ik niet te snel van start ga. Maandag komt het verslag van hoe het gegaan is :D

[ Voor 2% gewijzigd door The_Ghost16 op 06-03-2019 09:07 . Reden: Strava link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Welke HM ga je lopen @The_Ghost16? Heb je gelijk even gevolgd op Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Gaargod schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:22:
Welke HM ga je lopen @The_Ghost16? Heb je gelijk even gevolgd op Strava
De CPC loop. Prima (y) Heb jou ook gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Shit... laatste tijd bij rust een branderig gevoel in mijn hiel( naja branderig, ik voel mijn hiel). Het doet geen pijn, geen steken en ook smorgens is er weinig aan de hand, maar het is er wel.. lijkt me geen hielspoor maar wat zou het dan kunnen zijn? wellicht een afspraak met de fysio een goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 12-10 16:53
@The_Ghost16 je zult waarschijnlijk wel te snel starten. Niet te druk om maken. Zolang je kilometers 2, 3, etc. maar gewoon op je juiste tempo loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:27
Of hou een pacer _/-\o_ in de gaten, dat is mijn plan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 20:51

lasharor

7 december 2004

Iehmoow schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:42:
[...]

Uiteindelijk 29:57 over 5,01km. Kwam met mijn 6:00 toch aardig in de buurt dan. Alhoewel ik na 3 minuten alweer het gevoel had dat ik harder had gekund, was het pijpje richting het eind toch aardig leeg. Vooral van km 3,0 tot 3,3 was het even zwaar, maar verder ging het wel aardig.

Geen toptijd, maar ik denk wel een goed uitgangspunt om nu door te trekken naar het schema van 10km. Als ik op 19 mei onder het uur kan lopen ben ik uitermate tevreden.

Over die pijntjes bij mijn enkel. Alles wijst er eigenlijk op dat het gewoon de belasting van het lopen is. Tijdens het lopen merkte ik er niks van en ook nu, naderhand, voelt het niet alsof het erger geworden is. Ik denk wel dat ok ze morgenvroeg, na een nacht rust, zal gaan voelen.
Ik ben ook zo begonnen, ik heb eigenlijk die 6 km/h constant aangehouden en per week mijn afstand met 10% verhoogd. Op dit moment loop ik ~2 weken elke week 1x 10km en 1x 5~6km zodat ik over 2 weken mee kan doen aan een loop van 10km welke ik ook onder het uur ga proberen uit te lopen.

Moet wel zeggen dat ik aardig mijn best heb moeten doen. In de fitness school toch aardig aan de slag gegaan op de loopband en in de gewichten ben nu al 4 maanden bezig en merk zowel in gewicht (-14kg; ik was een beetje te zwaar) als in spieropbouw echt aanzienlijke veranderingen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

The_Ghost16 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:06:
Ik voel me dus super goed voorbereid voor zondag maar moet wel echt gaan uitkijken dat ik niet te snel van start ga. Maandag komt het verslag van hoe het gegaan is :D
De weersverwachting is vooralsnog W5-W6 dus dat kan extra bedrieglijk zijn: zelfs als je niet te hard start moeten de eerste 8km (tot rechtsaf Groen van Prinstererlaan op) nog langzamer gaan dan je van plan was. Zodra je de Strandweg opdraait (15km) kun je volle bak, met hulp van de wind.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Roadman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:57:
@The_Ghost16 je zult waarschijnlijk wel te snel starten. Niet te druk om maken. Zolang je kilometers 2, 3, etc. maar gewoon op je juiste tempo loopt.
Ja daar ben ik ook wel bang voor. Maar ik moet van mijn fysio ook uitkijken dat ik niet te langzaam ga lopen. Omdat ik dan weer anders loop dan ik gewend ben en zo. Dus denk dat alles tussen 5:00 en 5:30 wel moet kunnen. Alleen is de vraag hoe lang ik het volhoud.

Daarom wil ik dit dus ook gaan doen:
Tinuz___ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:32:
Of hou een pacer _/-\o_ in de gaten, dat is mijn plan 8)
Maar twijfel hierbij of ik de 1:55:00 of de 1:50:00 wil gaan volgen. Mijn doel is 1:55:00 (of eigenlijk 1:54:59)
kenneth schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:02:
[...]

De weersverwachting is vooralsnog W5-W6 dus dat kan extra bedrieglijk zijn: zelfs als je niet te hard start moeten de eerste 8km (tot rechtsaf Groen van Prinstererlaan op) nog langzamer gaan dan je van plan was. Zodra je de Strandweg opdraait (15km) kun je volle bak, met hulp van de wind.
Het scheelt dat ik al in een tocht gat woon (Den Helder) en lopen met wind voor mij dus normaal is. Het is altijd afwachten hoe de wind precies staat en hoe hij reageert tussen de huizen. Maar ik vermoed inderdaad dat vanaf ergens tussen km 15 en 17 je volle bak wind mee hebt voor de laatste paar kilometers.

[ Voor 29% gewijzigd door The_Ghost16 op 06-03-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
The_Ghost16 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:04:
[...]

Maar twijfel hierbij of ik de 1:55:00 of de 1:50:00 wil gaan volgen. Mijn doel is 1:55:00 (of eigenlijk 1:54:59)

[...]
Het wordt mijn eerste HM, dus ik vind het ook moeilijk om in te schatten waartoe ik in staat ben. Onder de 2 uur moet me zeker lukken, 1:55 of sneller is stiekem mijn streven. Heb in januari een paar duurloopjes met venijnig koude (tegen)wind gelopen terwijl ik me niet helemaal fit voelde. Vaak paden met weinig beschutting. Zondag loop je toch in de stad en in een mensenmassa, dus hoe erg kan die wind zijn? Gewoon een hoge/brede rug zoeken :*)
Mijn tactiek: starten in de buurt van de 1:55 pacer, en na een km of 7 denk ik wel aan te kunnen voelen of er eventueel meer in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Pas daar wel een beetje mee op @Tinuz___ , mijn eerste HM liep ik ook zo, maar tussen km 18 en19 kwam er een man naast me lopen. Ik keek 'm aan, komtie met enorme hamer achter z'n rug vandaan :+

Ik kwam nog wel uit op 1:47 nogwat uiteindelijk (was in 2007/8 in m'n pre data tijdperk), maar de laatste 3 km waren niet goed en ik kan me nog goed herinneren dat ik bijna niet meer in staat was naar huis te rijden, zo kapot was ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Maak een inschatting obv je echte 10 km tijd, als je die hebt uiteraard, of iig dan wat je verwacht (beter in te schatten dan een 1/2 M tijd vermoedelijk...).
Dit is een race calculator er zijn er meer en neem het gemiddelde van hen.....
https://hardloopschema.nl/?p=tools&cat=pacecalculator

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 07-03-2019 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Die tool is handig om te bepalen welk tempo je moet lopen voor een bepaalde tijd, maar niet om te voorstellen wat voor tijd je kunt halen. Voor 10k -> 20k doen ze daar gewoon je tijd maal twee. Dat is simpelweg niet realistisch.

Iets als https://www.chicagoendurancesports.com/racepredict.htm doet een wat slimmere voorstelling die er rekening mee houd dat naar mate de afstand langer wordt, je gemiddelde tempo simpelweg later moet worden omdat je het anders niet volhoud.
Als ik daar mijn 5k PR invoer om mijn 10k tijd te voorspellen dan komt 'ie ook vrij aardig in de buurt van mijn 10k PR (wat natuurlijk geen bewijs is dat die tool klopt, maar deze zit er een stuk dichterbij dan calculators als die van hardloopschema.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Ik voelde mij gister al niet fit en dan met regen toch gaan lopen. Na 3km ga je afvragen hoe je ooit die 5KM gaat redden maar met stug door lopen kom je nog héél ver. Hopelijk gaat het morgen beter want op een goede dag doe ik de 5km fluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Leuk die calculator @Jory.
Gebaseerd op mijn recente 10KM en 10EM tijden zou ik zo'n 6 minuten van mijn HM tijd moeten kunnen lopen, dat is een mooi doel (en voelt haalbaar voor laten we zeggen September die kant op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Gaargod schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:28:
Leuk die calculator @Jory.
Gebaseerd op mijn recente 10KM en 10EM tijden zou ik zo'n 6 minuten van mijn HM tijd moeten kunnen lopen, dat is een mooi doel (en voelt haalbaar voor laten we zeggen September die kant op).
same here; mn snelste 10k (in mn 2e jeugd) staat nu op 51.01; dit zou doorrekenen naar een hm van 1:52:34. tot nog toe is mn snelste HM (van de 5 gelopen halves) 1:58:27

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
De predictor is (nog) positiever dan Garmin. Als ik de voorspelling van mijn horloge op de 10km (40:37) invul dan geeft de calculator van Jory een 20s snellere halve marathon dan Garmin. Maar goed, met 6 minuten boven je PR zal er sowieso wel een nieuw record inzitten.

Mijn voorspelling ziet er vooralsnog goed uit. Ik wil 14 april bij de Enschede Marathon de halve onder 1:30 lopen en volgens Garmin moet dat lukken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Komt idd wel realistisch over @Jory, maar het doet wel een beetje pijn om te zien dat mijn PR op de 10 (43:50) zou moeten leiden tot tijden op de HM die ik echt niet meer ga halen, PR is ook al 7 jaar oud.

Speaking of which, ik denk dat mijn volgende doel wel eens een wedstrijd HM zou kunnen zijn met een sub 1:50 doel ofzo, nog even kijken hoe tempotrainingen zich blijven ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 22:33
@Jory De Riegel formule is idd een bekende optie, deze calculator heeft oa die formule maar geeft nog een paar extra opties om een beter beeld te krijgen:

http://www.corniel.nl/runs/

(Komt van een fok! user voor zover ik weet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36

m-vw

Dus?

De formules van Riegel en Cameron zitten dicht bij elkaar. De formule van Frank Horwill is het meest optimistich.

Mijzelf als voorbeeld nemend. Mijn PB (2017) op de 10mijl is 1:36:22, maar die conditie heb ik nu niet, dus pak ik wat recentere data.

13.2km in 1:24:20 komt dan uit op 1:44:08, 1:44:09 en 1:43:41 voor 10mijl.

Mijn PB zat trouwens, met dank aan de pacers, zelfs nog onder de voorspelling van Horwill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:51:
De predictor is (nog) positiever dan Garmin. Als ik de voorspelling van mijn horloge op de 10km (40:37) invul dan geeft de calculator van Jory een 20s snellere halve marathon dan Garmin. Maar goed, met 6 minuten boven je PR zal er sowieso wel een nieuw record inzitten.

Mijn voorspelling ziet er vooralsnog goed uit. Ik wil 14 april bij de Enschede Marathon de halve onder 1:30 lopen en volgens Garmin moet dat lukken.
Als je PR 40:37 is op de 10km wordt 1:30 op de HM een zware opgave.

Als je Garmin voorspelt dat je een 10k in 40:37 moet kunnen lopen, maar dit is je nog niet gelukt dan denk ik zelfs dat het onmogelijk is.

Over het algemeen is Garmin (veel) te positief op basis van je VO2max - en halen de meeste mensen de voorspelde tijden van hun Garmin bij lange na niet. Ikzelf ook niet overigens.

Maar: proof me wrong! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 14:35
Rotterdammers hier aanwezig ?

over exact 1 maand loop ik m'n 1e marathon in R'dam #demooiste
nu was ik voornemens de trein te nemen, (uit Almere) maar zowel tijd-wise als financial-wise is de auto goedkoper (en sneller dankzij werkzaamheden bij de NS dit weekend). Volgens de site van de marathon is laan op zuid en de Stadionweg niet afgesloten , dit zou betekenen dat ik eenvouding op kop van zuid kan parkeren. Of zijn deze wegen wél gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Len020 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:52:

nu was ik voornemens de trein te nemen, (uit Almere) maar zowel tijd-wise als financial-wise is de auto goedkoper (en sneller dankzij werkzaamheden bij de NS dit weekend). Volgens de site van de marathon is laan op zuid en de Stadionweg niet afgesloten , dit zou betekenen dat ik eenvouding op kop van zuid kan parkeren. Of zijn deze wegen wél gesloten?
Een tip van een niet Rotterdammer.
Parking Hofplein.
Geloof 10 euro parkeren voor de hele dag vrijwel direct aan het Hofplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 20:50

Hou er rekening mee dat je niet de enige bent die aan deze marathon mee doet.. dus misschien is het een auto dan niet de slimste optie..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:36

Tip van een Rotterdammert: P+R in Schiedam, Capelle of Kralingse zoom en dan de metro nemen. Kost het parkeren je maar een euro en brengt de metro je in 15min naar de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 14:35
ik verblijf de dag van te voren al in het mainport hotel, zag dat ik kan parkeren op kop van zuid , en dit kan reserveren.

Vraag me alleen af of de weg ernaartoe wel toegankelijk is; het parcour gaat namelijk over deze weg, maar wordt niet genoemnd bij de wegen die zijn afgesloten op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
MrAcid schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:06:
[...]
Als je PR 40:37 is op de 10km wordt 1:30 op de HM een zware opgave.

Als je Garmin voorspelt dat je een 10k in 40:37 moet kunnen lopen, maar dit is je nog niet gelukt dan denk ik zelfs dat het onmogelijk is.

Over het algemeen is Garmin (veel) te positief op basis van je VO2max - en halen de meeste mensen de voorspelde tijden van hun Garmin bij lange na niet. Ikzelf ook niet overigens.

Maar: proof me wrong! :+
Mijn PR is 40:36, gelopen tijdens een 16.4, dus er zou nog wel wat rek in moeten zitten. De halve heb ik nooit als wedstrijd gelopen maar mijn snelste halve ooit is 1:31:03 uit 2011. Afgelopen oktober heb ik die proberen te breken omdat een 7 jaar oud PR geen porem is op je Garmin-dashboard. Dat is toen op een paar seconden mislukt :( . Met een bult extra trainingskilometers en een wedstrijdsetting denk ik dat sub 1:30 wel te halen is. Het volgende doel is een sub 3:00u marathon, daar verwacht ik een grotere uitdaging aan te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb vorig jaar (en ga dat dit jaar weer doen) geparkeerd bij penr kralingse zoom. Gratis als je daarna verder gaat met het ov en met de metro sta je 15 minuten later op beurs.

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een (overgenomen) startbewijs, dus het moet volgende maand dan maar gaan gebeuren, die marathon onder de 3 uur. Alleen kom ik niet in een c startvak terecht, dus dat wordt weer lekker slalommen ben ik bang. Maar goed, eerst zaterdag de Salland trail 50km. Kijken of ik @MrAcid nog een stukje bij kan houden, voordat hij richting Holterberg mag. En als ik te langzaam loop haalt hij me daarna weer in op de lange weg richting de Lemelerberg :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Len020 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:41:
ik verblijf de dag van te voren al in het mainport hotel, zag dat ik kan parkeren op kop van zuid , en dit kan reserveren.

Vraag me alleen af of de weg ernaartoe wel toegankelijk is; het parcour gaat namelijk over deze weg, maar wordt niet genoemnd bij de wegen die zijn afgesloten op de site.
De dag ervoor is de weg gewoon open.
Het hotel is letter de start (de Eramusbrug) of de Coolsingel moet al klaar zijn maar dat denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Dit is ook een mooie calculator waar je ook nog invloed van andere factoren zoals temperatuur of wind kan zien
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
Voor mij klopt deze best aardig als ik mijn resultaten zie van de afgelopen maanden op de 10, 15 en 25 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tip van een Rotterdammert:

Zet je auto gratis bij de P+R op Station Westpolder (Berkel en Rodenrijs) of Station Pijnacker-Zuid en pak de metro die je binnen 10min voor op de Coolsingel zet. :) Ws. is dit een stuk rustiger dan Kralingse Zoom al zal de metro wel redelijk vol zitten met volk uit DH e.o.

Parkeren voor de deur in Rotterdam tijdens zo’n evenement is een dikke “nope”

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 07-03-2019 21:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand hier ervaring met de trailrugzakken van Decathlon? Ik zit te kijken naar die van 5L: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8488291&c=ZWART
Ik ben gisteren weer van het werk naar huis gelopen, 18km, anderhalf uur lopen, kan nu nog wel zonder wat te drinken, maar als het wat warmer wordt is wat drinken wel lekker.

Ik zou natuurlijk voor een belt kunnen gaan, maar ben ook van plan om hardlopend naar het zwembad te gaan. Dan kan mijn zooi daar lekker in.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
vhal schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:57:
[...]

Tip van een Rotterdammert:

Zet je auto gratis bij de P+R op Station Westpolder (Berkel en Rodenrijs) of Station Pijnacker-Zuid en pak de metro die je binnen 10min voor op de Coolsingel zet. :) Ws. is dit een stuk rustiger dan Kralingse Zoom al zal de metro wel redelijk vol zitten met volk uit DH e.o.

Parkeren voor de deur in Rotterdam tijdens zo’n evenement is een dikke “nope”
Die 2 parkings zijn handig als je uit de richting Den Haag / Amsterdam komt. Vanaf richting Utrecht kun je ook nog de parkeerplaats bij Capelse Brug overwegen (of Kralingse Zoom, maar die is eerder vol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
blitzkrieg schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:29:
Iemand hier ervaring met de trailrugzakken van Decathlon? Ik zit te kijken naar die van 5L: https://www.decathlon.nl/...168331?mc=8488291&c=ZWART
Ik ben gisteren weer van het werk naar huis gelopen, 18km, anderhalf uur lopen, kan nu nog wel zonder wat te drinken, maar als het wat warmer wordt is wat drinken wel lekker.

Ik zou natuurlijk voor een belt kunnen gaan, maar ben ook van plan om hardlopend naar het zwembad te gaan. Dan kan mijn zooi daar lekker in.
Ja, die gebruik ik ook voor lange duurlopen.
Prima ding, zeker voor die prijs. Goed te stellen (ook tijdens het lopen) zodat het niet op je rug stuitert.
Heb hem tot nu toe alleen gebruikt met een waterzak, gelletjes en armsleeves erin. Geen andere/zwaardere spullen.

Edit, maar daar komt wellicht morgen verandering in. Lange duurloop door weer en wind dus misschien gaat er een jasje mee :9

[ Voor 6% gewijzigd door Roadman op 08-03-2019 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:42

Heb m. Mis wel wat instel mogelijkheden dus in sommige gevallen schud hij een klein beetje. maar voor dit geld is het zeker geen verkeerde koop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:24:
[...]

Mijn PR is 40:36, gelopen tijdens een 16.4, dus er zou nog wel wat rek in moeten zitten. De halve heb ik nooit als wedstrijd gelopen maar mijn snelste halve ooit is 1:31:03 uit 2011. Afgelopen oktober heb ik die proberen te breken omdat een 7 jaar oud PR geen porem is op je Garmin-dashboard. Dat is toen op een paar seconden mislukt :( . Met een bult extra trainingskilometers en een wedstrijdsetting denk ik dat sub 1:30 wel te halen is. Het volgende doel is een sub 3:00u marathon, daar verwacht ik een grotere uitdaging aan te hebben ;)
Ok, dat klinkt al meer haalbaar dan! (de HM, de marathon in 3:00 is nog wel een andere categorie qua prestatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Zijn er ook lopers volgende week voor de Nijmeegse Stevensloop?

Ik ga de 5k lopen volgende week zondag :)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:56:
[...]

Ik heb vorig jaar (en ga dat dit jaar weer doen) geparkeerd bij penr kralingse zoom. Gratis als je daarna verder gaat met het ov en met de metro sta je 15 minuten later op beurs.

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een (overgenomen) startbewijs, dus het moet volgende maand dan maar gaan gebeuren, die marathon onder de 3 uur. Alleen kom ik niet in een c startvak terecht, dus dat wordt weer lekker slalommen ben ik bang. Maar goed, eerst zaterdag de Salland trail 50km. Kijken of ik @MrAcid nog een stukje bij kan houden, voordat hij richting Holterberg mag. En als ik te langzaam loop haalt hij me daarna weer in op de lange weg richting de Lemelerberg :P
Volgens mij gaan we elkaar niet zien...? Ik start om 8:00 al en jij pas om 9:00? In jouw eerste 25km moet ik er 5 extra lopen. Die 5km extra doe ik geen uur over, anders wordt het een lange dag. :+

Veel succes alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik hoop voor alle lopers dat het weer een beetje meewerkt :/ Een HM/50/80KM in de zeikregen doe je ook niemand aan :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 16:44

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

T-MOB schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:24:
[...]
Afgelopen oktober heb ik die proberen te breken omdat een 7 jaar oud PR geen porem is op je Garmin-dashboard. Dat is toen op een paar seconden mislukt :( . Met een bult extra trainingskilometers en een wedstrijdsetting denk ik dat sub 1:30 wel te halen is. Het volgende doel is een sub 3:00u marathon, daar verwacht ik een grotere uitdaging aan te hebben ;)
Dit was géén race? Knap werk om je voor een trainingsloop zo op te fokken en op je 'max' te lopen.
Denk dat er dan inderdaad zeker nog wel meer inzit, in wedstrijden / officiele loopjes kun je toch vaak net een tandje bij doen :)

Zelf ben ik ook vol in training voor de halve van Enschede, ben nu m'n basis km's aan het uitbreiden tot 35 km per week. Dan de komende weken wat snelheidstrainingen inbouwen en kijken hoe dit gaat. Ook mijn doel is
< 1:30 .. ik heb wat meer werk te verrichten aangezien ik vorig jaar in Zwolle 1:36 liep

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Roadman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:03:
[...]

Ja, die gebruik ik ook voor lange duurlopen.
Prima ding, zeker voor die prijs. Goed te stellen (ook tijdens het lopen) zodat het niet op je rug stuitert.
Heb hem tot nu toe alleen gebruikt met een waterzak, gelletjes en armsleeves erin. Geen andere/zwaardere spullen.

Edit, maar daar komt wellicht morgen verandering in. Lange duurloop door weer en wind dus misschien gaat er een jasje mee :9
Martiveen schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Heb m. Mis wel wat instel mogelijkheden dus in sommige gevallen schud hij een klein beetje. maar voor dit geld is het zeker geen verkeerde koop!
Bedankt voor de info heren!
Bij de volgende bestelling gaat hij mee.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
dreameater schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:08:
[...]
Dit was géén race? Knap werk om je voor een trainingsloop zo op te fokken en op je 'max' te lopen.
Nope, geen race, gewoon een dinsdagavond :). Wedstrijden zijn nooit echt mijn ding geweest, dan moet je ergens naartoe, en dan ook nog op een bepaalde tijd... Terwijl je ook gewoon de deur uit kan stappen en gaan. Zo af en toe bedenk ik dan om een snelle 5, 10, of halve te lopen in plaats van intervallen. Maar het is een beetje veranderd. Ten eerste omdat het ook wel aardig is om gestructureerd naar een doel te werken. En ten tweede omdat een wedstrijd toch wel wat doet voor de prestatie.
Zelf ben ik ook vol in training voor de halve van Enschede, ben nu m'n basis km's aan het uitbreiden tot 35 km per week. Dan de komende weken wat snelheidstrainingen inbouwen en kijken hoe dit gaat. Ook mijn doel is
< 1:30 .. ik heb wat meer werk te verrichten aangezien ik vorig jaar in Zwolle 1:36 liep
Wie weet komen we elkaar wel tegen :) 1u36 naar 1u30 is trouwens wel een forse stap om te maken, dat scheelt een volle km/h. Maar allicht ben je dit jaar een stuk fitter dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

T-MOB schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:22:
[...]

[...]

Wie weet komen we elkaar wel tegen :) 1u36 naar 1u30 is trouwens wel een forse stap om te maken, dat scheelt een volle km/h. Maar allicht ben je dit jaar een stuk fitter dan vorig jaar.
I know, gaat een behoorlijke uitdaging worden. Al kwam ik vorig jaar terug van een blessure en een maand rondreizen in Indonesie.. Daar houdt ik me maar even aan vast. Tevens was / is Zwolle ook een race waar het vooral bij de start extreem druk is en moeilijk is om direct je eigen tempo te lopen.

Qua snelheidstraining wil ik me binnenkort eens gaan wagen aan yasso's. Iemand hier ervaring mee vanuit marathontraining? Daar loop je een x aantal 800 meters op wedstrijdpace voor de halve wil ik dit met 400tjes gaan doen. Tijdens m'n survivaltraining doe ik dit eigenlijk ongemerkt al door een hindernis te pakken en daarna een ronde te lopen. Bevalt wel goed omdat je goed in de gaten kunt houden op welk punt je HR weer gezakt is.

Jij ook ook succes en wellicht tot ziens in Enschede! Hopelijk is het niet te warm op 14 april, dat is nog wel eens een ding rond die tijd. Ook is het parcours dit jaar andersom, dus je loopt eerst het lange saaie stuk richting glanebrug. 8)7

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

dreameater schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:56:
Qua snelheidstraining wil ik me binnenkort eens gaan wagen aan yasso's. Iemand hier ervaring mee vanuit marathontraining? Daar loop je een x aantal 800 meters op wedstrijdpace voor de halve wil ik dit met 400tjes gaan doen.
Niet met marathontraining maar wel met (voorbereiding voor) de halve. Ipv 10x800m moest ik 14x400m lopen. Doel is 1h20 dus de 400m gingen in 1'20 en pauze was ook 1'20. Ik ga je overmorgen vertellen hoe nauwkeurig de voorspelling was met als slag om de arm dat het bij de test windkracht 3 was en zondag wordt windkracht 6 verwacht :P
Jij ook ook succes en wellicht tot ziens in Enschede! Hopelijk is het niet te warm op 14 april, dat is nog wel eens een ding rond die tijd. Ook is het parcours dit jaar andersom, dus je loopt eerst het lange saaie stuk richting glanebrug. 8)7
Ik loop waarschijnlijk ook de halve van Enschede. Ben niet bekend met het parcours maar zou liever eerst het saaie gedeelte gehad hebben wanneer ik mentaal nog fris ben. In Tilburg (Ten Miles) loop je, net wanneer het loodzwaar begint te worden het enige stukje buiten de stad waar af en toe een musje langsfladdert. Gelukkig heb je kort daarna het stuk waar er drie rijen toeschouwers staan maar toch, dat is echt even zwaar.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@kenneth Tof, ik hoor graag hoe dicht je er in de buurt zit! Succes @ CPC

Ben het met je eens dat je een dergelijk saai stuk liever 'fris' en aan het begin doet. Het stuk in Enschede is letterlijk één straat met een keerpunt.. je kunt daar dus ook goed zien wie je 'op de hielen' zitten, dat wil nog wel eens motiveren. Daarbij staat er de laatste jaren op de terugweg ook een flinke groep vaste supporters die sinaasappels en drinken aanbieden en wat fijne beuk muziek draaien.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:34:
[...]

Volgens mij gaan we elkaar niet zien...? Ik start om 8:00 al en jij pas om 9:00? In jouw eerste 25km moet ik er 5 extra lopen. Die 5km extra doe ik geen uur over, anders wordt het een lange dag. :+

Veel succes alvast!
ohja, helemaal verkeerd gekeken, jij moet pas echt schofterig vroeg opstaan. Nou dan draaien we het om: Je gaat echt niet 30km op mij inlopen met een uur extra, dus dan zie ik je vanzelf binnenkomen bij de finish :) Tenzij het echt zeikweer is, dan ga ik alvast baantjes trekken in het zwembad :P

Succes morgen!

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Iedereen vol in de voorbereiding op wedstrijden, ik zit likkebarend te kijken naar de windvoorspellingen (als windsurfer). Het gaat flink los dit weekend, met name zondag, tot Bft 8 met stoten 10 in Wijk aan Zee.
Succes iedereen (mss valt het allemaal wel mee)

Vandaag weer een snellere 15km gedaan, zo frappant dat de vorm van de dag zo sterk meespeelt. Liep nu met dezelfde hartslag 5:18 i.p.v 5:07 per km. En waar ik vorige week als een uurwerk de km aaneen reeg, nu zwabberde het alle kanten op en kostte het op het eind serieus moeite het tempo vast te houden. Maar goed, het was toch ruim boven de 11 km/h en met deze tijd zou ik vorige week helemaal tevreden zijn geweest. Next stop, volgende week een HM in duurlooptempo (of iets erboven als het lekker gaat en ik heel van het water af kom morgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 11-10 10:44

KnOeFz

no comment...

Ik heb een voorloper hiervan (ook 5l van Decathlon) en die doet het al enkele jaren prima op hete dagen en vakantie loopjes in zuidelijke oorden.. Zak is goed waterdicht en ding zit prima op mijn rug. Ook nog plek over voor een reep, telefoon en wat cash. Drinkzak geeft ook geen smaak af (heb dat wel eens anders meegemaakt met goedkope drinkzakken)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Hoe wordt hier gedacht over de souplessemethode?

Ik ben het boek nu aan het lezen en het klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
zoefies schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:37:

Erg positief. Ik doe niet meer letterlijk trainen hoe het er in staat, maar wel de gedachte er achter. Toen ik klassiek trainde (basis van duurlopen) had ik vaak blessures. Het lopen op het tempo dat wordt gesuggereerd vind ik ook veel prettiger, en aangezien ik voor mijn plezier loop is dat een hele grote pré.

In het begin had ik nog wel mijn twijfel of dat ik zonder de afgelopen maanden ooit langer dan 3km aan een stuk te hebben gelopen toch een 10km wedstrijd zou kunnen lopen, maar dat is geen probleem.
Wel merk ik dat afstanden langere dan een halve marathon echt beter gaan als ik ook duurlopen doe, maar dat die zijn niet nodig om het uit te lopen.

Ik verwacht overigens niet dat het voor iedereen een goed methode is. Als je duurlopen leuk vind en er geen blessures van krijgt (of juist wel van intervallen), kan dat ook perfect zijn. En als je de souplesse methode niet leuk vind: ook niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

zoefies schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:37:

Een fijne en leuke methode, zeker als je veel wedstrijden wil lopen. Jaren gedaan, een aanrader.

Wel weinig wetenschappelijke onderbouwing. En hij kraakt steeds een karikatuur van het 'traditioneel' trainen af en gaat voorbij aan de dagelijkse realiteit, veel (recente) wetenschappelijke inzichten en ervaringen. Hij gebruikt verouderde modellen (bijvoorbeeld het zwart-witte anaeroob vs aeroob). Ook 'traditioneel' trainen ontwikkelt zich en de moderne inzichten die worden gecommuniceerd door mensen als Matt Fitzgerald, Steve Magness, Renato Canova gaan (met succes) een andere kant op dan wat Lok ziet als de toekomst van trainen.

Voorbeeld van zo'n karikatuur:
Ook kan ik mij een atleet herinneren die tweemaal in de week o.a. 200-jes trainde in 26 seconden. Zijn tijd was 4.50 minuut over 1500 meter. Ik adviseerde hem ze in 38 seconden te trainen.
Dat is gewoon idioot :D Ik ben 2" sneller op de 1500m en loop m'n 200'jes hooguit in 33".

Kortom: fijne methode, zeker voor recreanten, maar niet optimaal. Maar het is hobby dus plezier is waarschijnlijk belangrijker dan optimaal trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
canonball schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:04:
[...]

Erg positief. Ik doe niet meer letterlijk trainen hoe het er in staat, maar wel de gedachte er achter. Toen ik klassiek trainde (basis van duurlopen) had ik vaak blessures. Het lopen op het tempo dat wordt gesuggereerd vind ik ook veel prettiger, en aangezien ik voor mijn plezier loop is dat een hele grote pré.

In het begin had ik nog wel mijn twijfel of dat ik zonder de afgelopen maanden ooit langer dan 3km aan een stuk te hebben gelopen toch een 10km wedstrijd zou kunnen lopen, maar dat is geen probleem.
Wel merk ik dat afstanden langere dan een halve marathon echt beter gaan als ik ook duurlopen doe, maar dat die zijn niet nodig om het uit te lopen.

Ik verwacht overigens niet dat het voor iedereen een goed methode is. Als je duurlopen leuk vind en er geen blessures van krijgt (of juist wel van intervallen), kan dat ook perfect zijn. En als je de souplesse methode niet leuk vind: ook niet doen.
Ik weet niet waar het vandaan komt dat je tijdens de souplesse methode geen duurlopen doet? Maar ik zie ze gewoon in het boek beschreven staan als een wisselduurloop bij een schema voor, o.a. 10 km.

Ik denk overigens dat geen enkel trainingsprogramma optimaal is, zolang deze niet op maat is gemaakt (en continue wordt aangepast)

@kenneth Succes morgen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Er zitten wel duurlopen in, maar geen lange duurlopen. Terwijl wel algemeen duidelijk is dat, zelfs voor 5k/10k-lopers, lange duurlopen de belangrijkse aanpassingen (verbeteren slagvolume/capillarisatie/mitochondria/enzymen/glycogeen en aanspreken van on(der)getrainde vezels) mogelijk maken. Lok komt niet verder dan "je gaat ervan sjokken" en dat is dat.
Ter vergelijk: Magness (En Daniels, en Lydiard, en Pfitzinger, en Canova, en ... en ...) raadt zelfs 10km-lopers aan om lange duurlopen tot 2 uur te doen. Een vlotte wisselduurloop van 85' (voor de halve marathon!!!) is het langste wat Lok voorschrijft en dan ook nog te snel om voor een optimale prikkel te zorgen. Dat staat echt haaks op de gangbare trainingsleer. Als Lok dat nog zou onderbouwen, soit. Maar dat doet hij niet. Het is allemaal anekdotes en stropoppen wat de klok slaat.

@Roadman: thanks!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik loop regelmatig nog Lok trainingen en veel van mijn 20k+ duurlopen gaan nog op de Lok methode met elke kilometer 100-200 meter een versnelling.

Vandaag liep ik de Salland Trail 50K. De week ervoor allerlei pijntjes die ik uiteindelijk door flink foamrollen er toch nog uit heb kunnen krijgen. Voor de verandering had ik mijn hartslag weer eens in beeld ipv de gpx track (ik ken het parkoers inmiddels best goed). Daarom het eerste stuk op marathon hartslag proberen te lopen. Dat ging goed en ook errug snel. De eerst 25km door het nationaal park gingen in 1:50. Dat kreeg ik uiteraard terug in de tweede helft. De stukken omhoog werden zwaarder en de gewenste technisch goede looppas werd lastiger om te coördineren. Ik werd bij een drankpost voorbij gelopen en dat was gelukkig precies de prikkel die ik nodig had om me weer wat te herpakken (de 2 cola en 2 sportdrank hielpen vast ook). De marathon ging ongeveer in 3:23, een nieuw trailrecord voor mij en tegen het eind begon het weer wat beter te voelen. Uiteindelijk in 4:04 over finish als vijfde loper. Lekker een paar baantjes gezwommen en op tijd terug om @MrAcid over de finish te zien komen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dNvTaRrdImd9dcFKjxf02gFk/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 10-03-2019 15:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mijn verslag volgt - ik ben fysiek helemaal naar de getver nu. Wel erg tevreden over het resultaat.

Mooi om @Rudedadude aan de finish even te ontmoeten ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Mooie verhalen weer @Rudedadude gefeliciteerd met de 5e plek! En ik ben ook benieuwd naar die van @MrAcid, want of je hebt een onontdekt zwemtalent, of het gat tussen jullie was fors. Aannemend dat je niet alleen ff ging pootje baden in het zwembad :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00
Bericht in de app van de CPC dat de loop vooralsnog doorgaat. Morgenochtend om 7:00 uur meer nieuws en of er een aangepast programma komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

kramerty88 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:28:
Mooie verhalen weer @Rudedadude gefeliciteerd met de 5e plek! En ik ben ook benieuwd naar die van @MrAcid, want of je hebt een onontdekt zwemtalent, of het gat tussen jullie was fors. Aannemend dat je niet alleen ff ging pootje baden in het zwembad :9
25 (of 30?) km extra dicht je niet zo maar in een uurtje. Hoewel jij misschien nog in de buurt komt :+

Ben inderdaad ook benieuwd naar hoe @MrAcid is gevaren bij zijn eerste "echte" ultra... is die 6 uur van @Infinchible geslecht? :P

bvsteyn schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:33:
Bericht in de app van de CPC dat de loop vooralsnog doorgaat. Morgenochtend om 7:00 uur meer nieuws en of er een aangepast programma komt..
Ik leef vast onder een steen, maar waarom zou ie niet doorgaan? Succes in ieder geval!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Roozzz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:36:
[...]

[...]

Ik leef vast onder een steen, maar waarom zou ie niet doorgaan? Succes in ieder geval!
In verband met de harde wind net zoals vandaag. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 18:57

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:36:
[...]

25 (of 30?) km extra dicht je niet zo maar in een uurtje. Hoewel jij misschien nog in de buurt komt :+

Ben inderdaad ook benieuwd naar hoe @MrAcid is gevaren bij zijn eerste "echte" ultra... is die 6 uur van @Infinchible geslecht? :P

[...]

De route was dit jaar 5km langer, dus die 6 uur slechten zou ontzettend knap zijn ;).
Qua tempo scheelt het in ieder geval ontzettend weinig, maar hij mag het mooi zelf gaan vertellen. _/-\o_

Ik heb zelf onderhand al moeite met 5km op dit moment, een half jaar lang eigenlijk helemaal niets gedaan. Dat hakt er toch echt goed in moet ik zeggen. 2 weken geleden weer een beetje wat opgepakt, mooiweerloper :+ . Maar drukte met studie, school en aankomende gezinsuitbreiding spelen me parten. Maar komt vast wel weer eens goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:33:
Hoop dat-ie gewoon doorgaat, ik loop met een team van mijn kantoor de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou, de CPC gaat dus niet door lees ik net...

www.omroepwest.nl/nieuws/amp/3774910/CPC-Loop-afgelast

[ Voor 42% gewijzigd door vhal op 10-03-2019 07:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Nou niet dus... :(
Beste deelnemer,

De NN CPC Loop Den Haag is afgelast! De organisatie acht het niet verantwoord om ruim 41.000 lopers van start te laten gaan onder onstuimige weersomstandigheden (code geel). Er is te veel en te harde wind, de windkracht is oplopend tot 7 met windstoten tot 100 km per uur. In combinatie met het zeer slechte weer en de lage gevoelstemperatuur is er sprake van een onverantwoorde situatie op zowel het Malieveld als het parcours. Na overleg met de Burgemeester en hulpdiensten heeft de organisatie het besluit genomen om het evenement afgelasten.

Uiteraard betreuren wij dit net zozeer als jullie omdat wij ook ontzettend hebben uitgekeken naar deze 45ste editie van de NN CPC Loop Den Haag. Een tegenvaller voor iedereen die zich erop heeft verheugd, maar de veiligheid van de lopers, vrijwilligers, toeschouwers en andere betrokkenen staat bij de NN CPC loop Den Haag, altijd voorop.

Om die reden verzoeken wij u niet naar het Malieveld te komen.

Organisatie NN CPC Loop Den Haag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nou, nog nooit zo in vorm geweest voor een rustige duurloop ... even kijken of ik daar nog zin voor kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op zondag 10 maart 2019 @ 07:16:
Nou, nog nooit zo in vorm geweest voor een rustige duurloop ... even kijken of ik daar nog zin voor kan maken.
Je zou kunnen overwegen om de HM van Oostvoorne te lopen, mocht deze doorgaan. Weliswaar niet "the real thing" maar het zou zonde zijn om al je woeste trainingsarbeid niet beloond te laten worden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Idd..dan zelf maar ff de deur uit zometeen..

Man..wat lijkt me dat een lastige beslissing voor de organisatie. Was tenslotte ook nog eens de 45ste editie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op zondag 10 maart 2019 @ 07:16:
De vorm een weekje vasthouden en dan de Stevensloop? http://www.stevensloop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

bvsteyn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:08:
[...]
Idd..dan zelf maar ff de deur uit zometeen..

Man..wat lijkt me dat een lastige beslissing voor de organisatie. Was tenslotte ook nog eens de 45ste editie..
Ws schuift die editie gewoon door, dat zag je ook bij de Bruggenloop van 2017/2018.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

kramerty88 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:28:
Belangrijkste verschil was de 30km extra van @MrAcid , alhoewel mijn zwemtalenten na een 50km trail niet onderschat mogen worden O-) Alhoewel die weer in het niet vielen bij mijn onder de warme douche staan talent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erg spijtig. Zou ook mij eerste echte event zijn. Dan vanmiddag zelf maar even lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Rudedadude schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:24:
[...]

Belangrijkste verschil was de 30km extra van @MrAcid , alhoewel mijn zwemtalenten na een 50km trail niet onderschat mogen worden O-) Alhoewel die weer in het niet vielen bij mijn onder de warme douche staan talent
Dat kwalificeer ik onder een ‘groot gat’ tussen jullie :P

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:42:
Mijn verslag volgt - ik ben fysiek helemaal naar de getver nu. Wel erg tevreden over het resultaat.

Mooi om @Rudedadude aan de finish even te ontmoeten ook!
Gisteren dus mijn traildebuut op de Sallandtrail 80km. Afgelopen maanden veel getraind, met weekenden van 70km en één keer een duurloop van 55km - maar net als voor de meesten bij hun eerste marathon: de échte afstand zou (by far) pas gelopen gaan worden tijdens de wedstrijd.

De tijden van vorige jaren eens bekeken en de winnaar liep eigenlijk altijd nét onder de 5:00/km. Dat leek interessant, want mijn lange duurlopen gaan consequent harder dan dat. Het plan vooraf: niet te hard weg, tempo vinden (4:40/km in mijn hoofd) en kilometers weg blijven tikken.

De eerste 28km ging dit top. Ik liep vanaf het begin op positie 6. Er gingen er 2 écht hard weg, er liep een vrouw op plek 3 en ik zat/bij een groepje van 3/4 mannen. Hartslag lag alleen veel te hoog, maar dat weet ik aan de (aanzienlijke) zenuwen/zin/adrenaline vooraf. Na 28km moesten we 2km over een MTB-pad. Alleen maar op-en-neer. Pittig! Sowieso de hoogteverschillen toch licht onderschat, er moest echt wel flink geklommen worden (850hm totaal).

Na 30km weer langs start/finish. Inmiddels op plek 4, 3e man. Ik had 3 (later 5) supporters mee die gels en bidons aangaven. Elke 5km nam ik een gel en een grote slok sportdrank. Gels heb ik met heel veel tegenzin volgehouden tot km 65 (13stuks), toen kreeg ik ze er echt niet meer in. Drinken tot einde volgehouden maar dat was in totaal slechts 1,5L.

Na de 30km kwamen er andere afstanden bij waardoor het flink drukker werd. Beetje slalommen was vervelend maar ook een mooie afleiding. Vervolgens een beetje in een blur naar 55km, waar ik op 53km de oud-nummer 2 oppikte, die aangaf uit te gaan stappen. Onderweg nog hele stukken door weilanden zonder paden: dikke pollen en waterophopingen, erg intensief want je moest goed kijken waar je je voeten plaatste.

Na de 55km moest er weer flink geklommen worden. Inmiddels had ik de tweede loper, een vrouw, continu in beeld. Zij moest bergop wat temporiseren en veelal wandelen, ik kon nog iets van tempo houden. Naar beneden en op vlakkere stukken liep ze echter steeds weer bij me weg. Wat was zij sterk!

Bij de verzorgingspost op 64km kon ik haar voorbij omdat zij de post in ging (ik ben ze allemaal voorbij gelopen). Inmiddels was het echt tandvleeswerk en dan is 16km nog écht ver. Ik begon mezelf ook een beetje zielig te vinden en dacht aan warme douches en heroïsche verhalen achteraf. Knop weer omgezet en gefocust op het lopen, want ik was er nog lang niet.

Laatste 15km weer wat 50km lopers op het parcours. Fijn als afleiding! Startnummer had ik aan een band en die heb ik daar naar achteren gedraaid zodat mensen die ik inhaalden hem zagen (stond de afstand op): leverde veel aanmoedigingen op (waarvoor dank!). Op 74km nog straal voorbij een bordje gelopen en daardoor een afslag gemist - gelukkig direct nageroepen door andere lopers en ik zat snel weer op het pad.

De snelle vrouw was langzaam echt uit zicht verdwenen - de eerste man heb ik na 15km al nooit meer gezien. Ik wist dus: die 2e plek is voor mij!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WyWV3hk/ED29-E1-F8-3555-4-FED-B80-E-7-E8-A2-A43-AD3-A.jpg

Na 6uur30 de finish over (geen idee waarom de klok niet klopt). Supportcrew in de armen gevallen en felicitaties van de organisatie gekregen. Hele gave ervaring en race! Parcours is voor 80% schitterend en het is geweldig georganiseerd.

Volgende keer moet ik iets meer drinken, maar verder denk ik dat mijn debuut vlekkeloos verlopen is. Geen idee nog of er een vervolg komt op zúlke lange afstanden.

Strava: https://strava.app.link/VDVipFNfWU

Oja, wat me (nog) iets trotser maakt:
1e plaats: oud Deens nationaal kampioen marathon (PR 2:18, mijn PR is 2:55). Wel 52 jaar inmiddels (baas!)
2e plaats: recreant uit Utrecht :+
3e plaats, 1e vrouw: NL recordhoudster 100km (7:35 - absurd) en veelvoudig Ironman triathlete.

Tussen goed gezelschap dus!

Na afloop met moeite kleding gewisseld. Naar de auto gestrompeld en mezelf op een stoel laten vallen. Ik kan momenteel amper lopen en heb vannacht met pijnstillers geslapen. Pijnlijkst zijn mijn achillespezen, ik kan mijn tenen amper optillen (achillespees oprekken) en dus niet afwikkelen. Trappen zijn de hel. Gelukkig wonen we op verdieping 1 en 2 (zonder lift)... :+ Straks naar de sauna incl. sportmassage.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 10-03-2019 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Sheesh, respect MrAcid! Wat een afstand!

Balen voor de CPC lopers trouwens, maar kan me voorstellen dat de organisatie dit niet verantwoord vindt... Sowieso niet het leukste weekend voor organisaties dit:

https://www.ad.nl/binnenl...rkeerde-kant-op~a9e00b56/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinuz___
Dikke bummer, zou mijn eerste HM worden en heb me nog nooit zo goed voorbereid op een wedstrijd. Zit nu sterk te twijfelen of ik vandaag een individuele snelle HM ga proberen te lopen of binnenkort een andere wedstrijd te prikken. Zal eens even de hardloopkalender raadplegen voor iets hier in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tinuz___ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Dikke bummer, zou mijn eerste HM worden en heb me nog nooit zo goed voorbereid op een wedstrijd. Zit nu sterk te twijfelen of ik vandaag een individuele snelle HM ga proberen te lopen of binnenkort een andere wedstrijd te prikken. Zal eens even de hardloopkalender raadplegen voor iets hier in de buurt...
Als je echt een sterke tijd wil zetten zou ik toch kijken of er dan niet een ander wedstrijdje is waar je komende week oid aan mee kan doen. Een 'echte wedstrijd' haalt toch altijd meer uit je dan zelf snel proberen te lopen... hoe klein dat 'echte' wedstrijfdje ook is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Diepe buiging @MrAcid en ook voor @Rudedadude trouwens.

Als ik eens een enkele keer over het Bert Bospad loop (4 km gras), dank kost het me al moeite m'n tempo vast te houden, laat staan trial op dat tempo en al helemaal niet over die afstanden (al ik weet niet of ik die afstanden überhaupt onder de categorie verantwoord en/of gezond moet plaatsen, eerlijk gezegd)

Bummer voor alle CPC deelnemers, word je helemaal stoked wakker van de adrenaline, eindelijk wedstrijddag, krijg je dat bericht.

Ik ga het brakke lijf (allerlei andere spiergroepen dan hardloopspieren, het waaide idd best hard gisteren) een beetje los proberen te krijgen met een rustig duurloopje.
Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2