Gisteren dus mijn traildebuut op de Sallandtrail 80km. Afgelopen maanden veel getraind, met weekenden van 70km en één keer een duurloop van 55km - maar net als voor de meesten bij hun eerste marathon: de échte afstand zou (by far) pas gelopen gaan worden tijdens de wedstrijd.
De tijden van vorige jaren eens bekeken en de winnaar liep eigenlijk altijd nét onder de 5:00/km. Dat leek interessant, want mijn lange duurlopen gaan consequent harder dan dat. Het plan vooraf: niet te hard weg, tempo vinden (4:40/km in mijn hoofd) en kilometers weg blijven tikken.
De eerste 28km ging dit top. Ik liep vanaf het begin op positie 6. Er gingen er 2 écht hard weg, er liep een vrouw op plek 3 en ik zat/bij een groepje van 3/4 mannen. Hartslag lag alleen veel te hoog, maar dat weet ik aan de (aanzienlijke) zenuwen/zin/adrenaline vooraf. Na 28km moesten we 2km over een MTB-pad. Alleen maar op-en-neer. Pittig! Sowieso de hoogteverschillen toch licht onderschat, er moest echt wel flink geklommen worden (850hm totaal).
Na 30km weer langs start/finish. Inmiddels op plek 4, 3e man. Ik had 3 (later 5) supporters mee die gels en bidons aangaven. Elke 5km nam ik een gel en een grote slok sportdrank. Gels heb ik met heel veel tegenzin volgehouden tot km 65 (13stuks), toen kreeg ik ze er echt niet meer in. Drinken tot einde volgehouden maar dat was in totaal slechts 1,5L.
Na de 30km kwamen er andere afstanden bij waardoor het flink drukker werd. Beetje slalommen was vervelend maar ook een mooie afleiding. Vervolgens een beetje in een blur naar 55km, waar ik op 53km de oud-nummer 2 oppikte, die aangaf uit te gaan stappen. Onderweg nog hele stukken door weilanden zonder paden: dikke pollen en waterophopingen, erg intensief want je moest goed kijken waar je je voeten plaatste.
Na de 55km moest er weer flink geklommen worden. Inmiddels had ik de tweede loper, een vrouw, continu in beeld. Zij moest bergop wat temporiseren en veelal wandelen, ik kon nog iets van tempo houden. Naar beneden en op vlakkere stukken liep ze echter steeds weer bij me weg. Wat was zij sterk!
Bij de verzorgingspost op 64km kon ik haar voorbij omdat zij de post in ging (ik ben ze allemaal voorbij gelopen). Inmiddels was het echt tandvleeswerk en dan is 16km nog écht ver. Ik begon mezelf ook een beetje zielig te vinden en dacht aan warme douches en heroïsche verhalen achteraf. Knop weer omgezet en gefocust op het lopen, want ik was er nog lang niet.
Laatste 15km weer wat 50km lopers op het parcours. Fijn als afleiding! Startnummer had ik aan een band en die heb ik daar naar achteren gedraaid zodat mensen die ik inhaalden hem zagen (stond de afstand op): leverde veel aanmoedigingen op (waarvoor dank!). Op 74km nog straal voorbij een bordje gelopen en daardoor een afslag gemist - gelukkig direct nageroepen door andere lopers en ik zat snel weer op het pad.
De snelle vrouw was langzaam echt uit zicht verdwenen - de eerste man heb ik na 15km al nooit meer gezien. Ik wist dus: die 2e plek is voor mij!
Na 6uur30 de finish over (geen idee waarom de klok niet klopt). Supportcrew in de armen gevallen en felicitaties van de organisatie gekregen. Hele gave ervaring en race! Parcours is voor 80% schitterend en het is geweldig georganiseerd.
Volgende keer moet ik iets meer drinken, maar verder denk ik dat mijn debuut vlekkeloos verlopen is. Geen idee nog of er een vervolg komt op zúlke lange afstanden.
Strava:
https://strava.app.link/VDVipFNfWU
Oja, wat me (nog) iets trotser maakt:
1e plaats: oud Deens nationaal kampioen marathon (PR 2:18, mijn PR is 2:55). Wel 52 jaar inmiddels (baas!)
2e plaats: recreant uit Utrecht

3e plaats, 1e vrouw: NL recordhoudster 100km (7:35 - absurd) en veelvoudig Ironman triathlete.
Tussen goed gezelschap dus!
—
Na afloop met moeite kleding gewisseld. Naar de auto gestrompeld en mezelf op een stoel laten vallen. Ik kan momenteel amper lopen en heb vannacht met pijnstillers geslapen. Pijnlijkst zijn mijn achillespezen, ik kan mijn tenen amper optillen (achillespees oprekken) en dus niet afwikkelen. Trappen zijn de hel. Gelukkig wonen we op verdieping 1 en 2 (zonder lift)...

Straks naar de sauna incl. sportmassage.
[
Voor 3% gewijzigd door
MrAcid op 10-03-2019 10:29
]