Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 11:53
Gisteren heb ik voor het eerst getraind op een echte atletiekbaan. Het weer was goed en de baan liep lekker. Het was heel fijn om niet op te hoeven letten op stoeptegels, boomwortels of ander verkeer. Zo kon ik mij veel beter op mijn techniek concentreren. Ik heb zelfs een snelheid van 20 km gehaald. Ook kreeg ik mijn hartslag hoger, zonder het gevoel te hebben kapot te gaan. Vorig jaar heb ik twee maal een helling opgerend tot ik sterretjes zag en kwam mijn hartslag tot 172, gisteravond werd het 175.

Dus ja, leuk, en zeker voor herhaling vatbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 28-02-2019 19:39 . Reden: het WAS heel fijn ]

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 09:56
Verona27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Ik was van plan 2x een wat langere duurloop te doen waarvan 1 in de range 7-8km op een tempo van 5:00-5:10 per km en dan 1 loop van 10km of meer met een tempo van 5:20-5:30 en dan nog 1 loop per week met intervals met een interval tempo van 4:50 of sneller. En dat dan langzaam opbouwen. Tussendoor doe ik nog 2x krachttraining in de sportschool en afhankelijk van het weer nog wielrennen.
Gek genoeg vind ik dat dan weer aan de conservatieve kant, m.a.w. ik denk niet dat dat gaat leiden tot 4:30 op wedstrijdtempo. Maar ik ben zeker geen expert op interval gebied, heb er zelf namelijk een bloedhekel aan. Maar binnenkort moet ik er ook weer aan als ik mijn eigen doelen wil halen (en van het wielrennen wordt je zeker niet sneller weet ik uit ervaring, voor je duurvermogen is het wel erg goed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Frenz64 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:48:
[...]

Gek genoeg vind ik dat dan weer aan de conservatieve kant, m.a.w. ik denk niet dat dat gaat leiden tot 4:30 op wedstrijdtempo. Maar ik ben zeker geen expert op interval gebied, heb er zelf namelijk een bloedhekel aan. Maar binnenkort moet ik er ook weer aan als ik mijn eigen doelen wil halen (en van het wielrennen wordt je zeker niet sneller weet ik uit ervaring, voor je duurvermogen is het wel erg goed).
Ja daar heb je gelijk in, ik zat zelf gewoon stomgenoeg verkeerd te rekenen met .50 en 0:50 wat natuurlijk niet hetzelfde is. Het tempo dat ik nu voor ogen heb is 4:50, dat is met 8 weken trainen wel haalbaar denk ik. Ik heb net een 10km loop gedaan op 5:02 tempo wat dus net iets meer dan 50 minuten was. Nu dus gewoon doortrainen om zo dicht mogelijk naar de 4:50 te komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb me vandaag door mijn vrouw af laten zetten op het werk en ben hardlopend weer naar huis gegaan vanmiddag.
17,8km met een gemiddeld tempo van 4:55/km. Mijn collega's verklaarden me voor gek, maar ik denk dat ik het wel vaker ga doen. Was lekker, hoewel ik nog wel een beetje zwabberbenen had van de squats van dinsdag.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:53
Ben even benieuwd.
Ik wil aankomende zondag een 10 kilometer lopen op volle snelheid. Alleen twijfel ik over het te volgen strijdplan.

Plan A, wat ik normaal zou doen op een 10 kilometer. Zo gelijkmatig een tempo lopen en indien mogelijk de laatste 2-3 kilometer versnellen.

Maar ik twijfel of Plan B niet voor een beter resultaat zal zorgen, namelijk kilometer 1, 2 en 3 wat sneller (maar nog enigszins behoudend) starten, kilometers 4, 5, 6 en 7 consolideren (iets boven pace van kilometer 1, 2 en 3), kilometers 8 en 9 versnellen en kilometer 10 alles eruit persen wat er nog in zit.

Ik mik op een sub 42.

Iemand een idee?

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Verona27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 18:01:
[...]

Ja daar heb je gelijk in, ik zat zelf gewoon stomgenoeg verkeerd te rekenen met .50 en 0:50 wat natuurlijk niet hetzelfde is. Het tempo dat ik nu voor ogen heb is 4:50, dat is met 8 weken trainen wel haalbaar denk ik. Ik heb net een 10km loop gedaan op 5:02 tempo wat dus net iets meer dan 50 minuten was. Nu dus gewoon doortrainen om zo dicht mogelijk naar de 4:50 te komen.
Goed bezig! Keep the posts coming, ik houd wel van mensen met ambitieuze doelen en de weg er naartoe. Benieuwd hoe het je af zal gaan. De lat leg je inderdaad niet laag, maar des te mooier als je het dan haalt. ;)

Zelf de lat voor de korte termijn op een 30’er gelegd, om exact te zijn 30:50 op de 10k bij de Parelloop in Brunssum. 24 maart is het startschot, dus nog 3 week te gaan. Realistisch? Vooralsnog niet :+ , maar het gaat wel lekker, voorbeeldtraininkje: 8x1200 p200, moest 3.54, werd 3.52 afbouwen naar 3.45 omdat het te makkelijk draaide. De hoop op een toptijd in Brunssum komt dus wel gestaag. :*)

Gaat er verder nog iemand naar Limburg over 3 week?

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 15:49

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Roadman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:54:
Maar ik twijfel of Plan B niet voor een beter resultaat zal zorgen, namelijk kilometer 1, 2 en 3 wat sneller (maar nog enigszins behoudend) starten, kilometers 4, 5, 6 en 7 consolideren (iets boven pace van kilometer 1, 2 en 3), kilometers 8 en 9 versnellen en kilometer 10 alles eruit persen wat er nog in zit.
Ik kies altijd voor plan B, onder het motto 'de eerste klap is een daalder waard'. Vaak ben ik dan bij 6 of 7 km helemaal afgedraaid maar kan ik toch op het eind consolideren en in de laatste km zelfs nog versnellen. Het gaat erom hoe je mentaal bent. Kun je afzien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Roadman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:54:
Ben even benieuwd.
Ik wil aankomende zondag een 10 kilometer lopen op volle snelheid. Alleen twijfel ik over het te volgen strijdplan.

Plan A, wat ik normaal zou doen op een 10 kilometer. Zo gelijkmatig een tempo lopen en indien mogelijk de laatste 2-3 kilometer versnellen.

Ik mik op een sub 42.

Iemand een idee?
Plan C;

De eerste en laatste (misschien laatste 2) mogen sneller. De beste tijden worden gelopen met een relatief harde openingskilometer, vlak midden en hard slot. Hard openen kan omdat je toch een 15-20s sprintvoorraad ATP hebt wat je ‘gratis’ kunt gebruiken om hard weg te starten. Dit wil zeggen, je verzuurt niet en het kost je geen zuurstof. Daarna moet je in principe al consolideren om te voorkomen dat je te vroeg het zuur in gaat. De hele race loop je vlak tot je 8km (dus nog 2 te gaan) ziet en dan zet je licht aan om te testen hoe vol de tank nog is, is hij vol -> gaan, is hij redelijk leeg, wacht dan nog even tot 9 en sprint dan af. De laatste km ben je er in principe al. Die kun je volledig anaeroob lopen, dus de finish haal je wel... in 41:59 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Ook een Plan B type hier @Roadman . Mijn geest vindt A beter, maar het lichaam vertelt na 5 km meestal, oh ik dacht dat dit plan B al was en heeft geen sjoege om te versnellen (bovendien vind ik afzien wel de kick van een wedstrijd).

Jouw Plan C @kramerty88 lijkt akelig veel op WZWWHSS

[ Voor 10% gewijzigd door Frenz64 op 28-02-2019 20:10 ]

• kramerty88

kramerty88

@Frenz64 nee juist niet, althans zo bedoel ik het niet. Het hele middenstuk vlak op doeltempo (ervan uitgaande dat dat wel een reëel tempo is) waarbij je de marge in de eerste en laatste km pakt. Maar juist geen wzwwhss :P

• Roadman
Ragger schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:01:
[...]

Ik kies altijd voor plan B, onder het motto 'de eerste klap is een daalder waard'. Vaak ben ik dan bij 6 of 7 km helemaal afgedraaid maar kan ik toch op het eind consolideren en in de laatste km zelfs nog versnellen. Het gaat erom hoe je mentaal bent. Kun je afzien?
Afzien kan ik wel, maar dat is meer afzien op langere afstanden. Dat wil zeggen, zo lang mogelijk een gelijkmatig tempo lopen.
kramerty88 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Plan C;

De eerste en laatste (misschien laatste 2) mogen sneller. De beste tijden worden gelopen met een relatief harde openingskilometer, vlak midden en hard slot. Hard openen kan omdat je toch een 15-20s sprintvoorraad ATP hebt wat je ‘gratis’ kunt gebruiken om hard weg te starten. Dit wil zeggen, je verzuurt niet en het kost je geen zuurstof. Daarna moet je in principe al consolideren om te voorkomen dat je te vroeg het zuur in gaat. De hele race loop je vlak tot je 8km (dus nog 2 te gaan) ziet en dan zet je licht aan om te testen hoe vol de tank nog is, is hij vol -> gaan, is hij redelijk leeg, wacht dan nog even tot 9 en sprint dan af. De laatste km ben je er in principe al. Die kun je volledig anaeroob lopen, dus de finish haal je wel... in 41:59 ;)
Ik had al gehoopt dat je zou reageren en met een plan C zou komen. :*)
Wat jij eigenlijk voorstelt is kilometer 1 knallen, dan 2 t/m 8 lopen op 4:20 (of iets er onder) en dan bij 8 kijken hoe het is, indien ok versnellen anders wachten tot 9 en alsnog gas op die lollie.
Frenz64 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:09:
Ook een Plan B type hier @Roadman . Mijn geest vindt A beter, maar het lichaam vertelt na 5 km meestal, oh ik dacht dat dit plan B al was en heeft geen sjoege om te versnellen (bovendien vind ik afzien wel de kick van een wedstrijd).

Jouw Plan C @kramerty88 lijkt akelig veel op WZWWHSS
A zal inderdaad beter zijn voor de geest. Maar ik merk bij mijzelf dat ik, als ik echt sneller wil gaan worden, wel af en toe wat meer uit de comfortzone mag treden. En daar wil ik deze 10 kilometer zondag eigenlijk voor gebruiken. Ik denk dat plan C wel relatief het makkelijkst te volgen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Naah, toch meer dan je denkt @kramerty88 , althans hoe ik W...S (pfff, wie heeft die lengte verzonnen O-) ) interpreteer.

Het verschil zit 'm er wat mij betreft alleen in het feit dat je bij jouw methode best wel weet wat dit vlakke tempo moet zijn, m.a.w. een atleteninschatting, met begeleiding enzo. Mijn methode behelst meer amateur-ambitie als het gaat om dat tempo, je denkt/hoopt dat het haalbaar is (en in mijn geval betekent dat meestal de laatste 2 km harken :+ )

• kramerty88

kramerty88

Roadman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Ik had al gehoopt dat je zou reageren en met een plan C zou komen. :*)
Wat jij eigenlijk voorstelt is kilometer 1 knallen, dan 2 t/m 8 lopen op 4:20 (of iets er onder) en dan bij 8 kijken hoe het is, indien ok versnellen anders wachten tot 9 en alsnog gas op die lollie.

[...]

A zal inderdaad beter zijn voor de geest. Maar ik merk bij mijzelf dat ik, als ik echt sneller wil gaan worden, wel af en toe wat meer uit de comfortzone mag treden. En daar wil ik deze 10 kilometer zondag eigenlijk voor gebruiken. Ik denk dat plan C wel relatief het makkelijkst te volgen valt.
Haha, graag gedaan :*) en precies dat inderdaad. Dus een 4.00/4.10 openingskilometer, gevolgd door 7x(4.18-4.20) en dan nog een 4.10 en 4.00 (als dat er nog in zit O-) )

Edit:
@Frenz64 haha, ok, goed punt. Zo verwoord lijkt het wel redelijk op de W...S (betere afkorting idd). Als het tempo iets te ambitieus is wordt vlak lopen snel een gestrand schip naar de finish harken :9

[ Voor 10% gewijzigd door kramerty88 op 28-02-2019 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
kramerty88 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:05:
[...]
Hard openen kan omdat je toch een 15-20s sprintvoorraad ATP hebt wat je ‘gratis’ kunt gebruiken om hard weg te starten. Dit wil zeggen, je verzuurt niet en het kost je geen zuurstof. Daarna moet je in principe al consolideren om te voorkomen dat je te vroeg het zuur in gaat.
Daar moet je ervaring mee hebben om het te kunnen vertrouwen >:).

Vol vertrekken omdat het "gratis" is en dat tempo te lang volhouden is immers het recept om je maximum (piek, niet stabiele) hartslag te halen met half verzuurde benen erbij. En dat is mentaal zo ongeveer het meest beroerde schema dat je kan proberen.

Het werkt als je 5:30-7:00 aan inspanning wilt doen. Het werkt niet wanneer het doel veel verder ligt.
offtopic:
En nu realiseer ik mij dat ik écht die 6-minute-mile poging moet doen

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 28-02-2019 20:40 ]

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar advies voor het combineren van hardlopen (en fietsen) met kracht training. Ik wil vooral voorkomen dat ik overtraind raak en/of geen progressie boek door te weinig herstel. Krachttraining is voor mij het gewone sportschool werk (bovenlichaam + squats en te weinig benen). Hardlopen doe ik volgens de souplesse methode (meer behouden interval dan duurloop). Voeding is prima in orde. Ik eet gezond en neem behoorlijk veel eiwitten (1.5x gewicht).

Momenteel loop ik om de dag hard en ik wil minimaal 2x en liefst 3x per week krachttraining doen. Dat ziet er als volgt uit:
Ma = krachttraining
Di = rust
Wo = hardlopen
Do = krachttraining
Vrij = hardlopen
Zat = krachttraining
Zon = hardlopen/fietsen

Qua spierbelasting maak ik me niet echt zorgen. Krachttraining is vooral bovenlichaam en hardlopen benen. Conditioneel zie ik ook weinig problemen omdat ik steeds minimaal 1 dag rust neem tussen het hardlopen/fietsen en bijvoorbeeld op Stravistix nog niet eens in de buurt kom van 'overload'. Wat ik moeilijk vind in te schatten is of het effect/benodigd herstel van hardlopen wordt geremd als ik de dag erna krachttraining doe en andersom.

Heeft iemand advies?

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@MrAcid Wel voor Android maar ik kwam net op gpsies.com (toen ik een training voor 40k aan het zoeken was) een track optie tegen. Ik weet niet of die werkbaar is voor jou?
https://www.gpsies.com/liveTracking.do?showAll=true

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

nogeeninlog schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:18:
Gisteren heb ik voor het eerst getraind op een echte atletiekbaan. Het weer was goed en de baan liep lekker. Het was heel fijn om niet op te hoeven letten op stoeptegels, boomwortels of ander verkeer. Zo kon ik mij veel beter op mijn techniek concentreren. Ik heb zelfs een snelheid van 20 km gehaald. Ook kreeg ik mijn hartslag hoger, zonder het gevoel te hebben kapot te gaan. Vorig jaar heb ik twee maal een helling opgerend tot ik sterretjes zag en kwam mijn hartslag tot 172, gisteravond werd het 175.

Dus ja, leuk, en zeker voor herhaling vatbaar.
Hoe gaat dat precies, moet je dan lid worden?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
Ik zit nog in dubio of ik meedoe met de 10km Twiskemolenloop Zondag, heb natuurlijk wat achterstand qua kilometers deze maand en de gezondheid is nog niet helemaal 100%. Gisteren even geprobeerd om goalpace van ±4:10 te halen, dat viel toch tegen.
Ik merk wel dat ik me deze week nog elke dag lichamelijk beter / fitter voel dus als dat zo doorzet is er wel hoop :)

@Roadman mocht het zover komen kunnen we samen oplopen, zelfde richttijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Xaverius schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:11:
@MrAcid Wel voor Android maar ik kwam net op gpsies.com (toen ik een training voor 40k aan het zoeken was) een track optie tegen. Ik weet niet of die werkbaar is voor jou?
https://www.gpsies.com/liveTracking.do?showAll=true
Dank - maar heb geen Android. Inmiddels besloten om “gewoon” de Garmin Livetrack te gebruiken. Meest nauwkeurig en stabiel - helaas zonder nog te lopen route maar daar komen mijn supporters wel uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 11:53
Sport_Life schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Bij Phoenix in Utrecht kun je eerst een paar keer meetrainen en daarna beslissen of je lid wordt of niet. Althans, zo was het een paar jaar geleden toen ik lid werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 20:43
Sport_Life schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Bij Hellas in Utrecht kan je gewoon een paar keer meetrainen en kijken of het wat voor je is. Lid worden is verder ook echt spotgoedkoop trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Gaargod schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:18:
Ik zit nog in dubio of ik meedoe met de 10km Twiskemolenloop Zondag, heb natuurlijk wat achterstand qua kilometers deze maand en de gezondheid is nog niet helemaal 100%. Gisteren even geprobeerd om goalpace van ±4:10 te halen, dat viel toch tegen.
Ik merk wel dat ik me deze week nog elke dag lichamelijk beter / fitter voel dus als dat zo doorzet is er wel hoop :)

@Roadman mocht het zover komen kunnen we samen oplopen, zelfde richttijd!
Dat zou wel nice zijn.
ik hoop sowieso dat ik niet, zoals in december daar met de halve, tussen 2 groepen in komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Drunense Duinloop? Ik ben van plan daar mijn eerste halve marathon te gaan lopen. Als ik het parkoers bekijk dan denk ik dat het over (relatief) verharde paden gaat, maar ik ken dat gebied niet echt dus weet het niet zeker.
Ik wil graag voorkomen dat ik de eerste 15K loop met de verwachting dat alles redelijk verhard is, om er vervolgens achter te komen dat er nog een paar kilometer door mul zand geploegd moet worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:55

Prx

Jory schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:15:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Drunense Duinloop? Ik ben van plan daar mijn eerste halve marathon te gaan lopen. Als ik het parkoers bekijk dan denk ik dat het over (relatief) verharde paden gaat, maar ik ken dat gebied niet echt dus weet het niet zeker.
Ik wil graag voorkomen dat ik de eerste 15K loop met de verwachting dat alles redelijk verhard is, om er vervolgens achter te komen dat er nog een paar kilometer door mul zand geploegd moet worden. :+
Als ik het zo zie dan loop je eigenlijk om de echte duinen heen, dus dat zal voornamelijk ruiterpad (zand) zijn met daarnaast verhard het fietspad, afgescheiden door soms een paaltje hier en daar. Dat is in ieder geval wat ik me uit mijn jeugd kan herinneren. :) Desalniettemin zal het me niet verbazen als je hier en daar toch even gedwongen wordt om een heuveltje te nemen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

https://www.drunenseduinenloop.nl/faq

onderaan:
Is het parcours van de halve marathon door de Drunense Duinen verhard?.
Ja, het parcours van de halve marathon gaat over verharde fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:26
Iemand nog zembla gekeken gister? Over heatstrokes tijden hardlopen (en inadequaat handelen door het Rode Kruis).

Best heftig, temeer omdat het allemaal getrainde sporters waren.

uitzending: https://zembla.bnnvara.nl...dood-van-een-hardloopster
korter filmpje over een ander geval: https://zembla.bnnvara.nl...et-door-een-hitteberoerte
Nog een artikel over een overlever, die als ik het zo lees toch voldoende dronk en at tijdens zijn marathon: https://zembla.bnnvara.nl...kte-van-links-naar-rechts

De belangrijkste vraag (hoe voorkom je het) blijft helaas nog een beetje onbeantwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56
Ooh, thnx! Ik was in de FAQ afgehaakt omdat het alleen over administratieve zaken leek te gaan, maar blijkbaar staan er toch ook zaken in die voor het lopen zelf belangrijk zijn.
Prx schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:29:
Desalniettemin zal het me niet verbazen als je hier en daar toch even gedwongen wordt om een heuveltje te nemen. :+
Af en toe een heuveltje is ook niet waar ik bang voor ben.

Ik ga er sowieso van uit dat het geen top tijd wordt. Een (voor mij) snelle HM komt later dit jaar nog een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Stefangrp schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:00:

De belangrijkste vraag (hoe voorkom je het) blijft helaas nog een beetje onbeantwoord..
Die vraag is vrij simpel te beantwoorden hoor, door niet te hardlopen.

Maar relatief gezien vallen er vrij weinig doden tijdens/rondom hardloopevenementen onder de deelnemers. Hardlopen is natuurlijk ook niet helemaal risicoloos.

Dan waren dit dan waarschijnlijk getrainde lopers. Die zijn dan waarschijnlijk nog een stuk eigenwijzer dan niet getrainde lopers. Want die voelen ongemak en denken/vinden dat het erbij hoort en zetten door waarbij een niet getrainde hardloper eerder zal afhaken bij dat gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Iemand nog zembla gekeken gister? Over heatstrokes tijden hardlopen (en inadequaat handelen door het Rode Kruis).

Best heftig, temeer omdat het allemaal getrainde sporters waren.
Ik heb het niet gezien maar wel veel over gelezen naar aanleiding van deze uitzending.

Hetgeen wat voor mij erg onduidelijk blijft is de vraag of de overledene een getraind hardloopster was. Ik zie namelijk terug dat zij aan wedstrijd zwemmen deed en daardoor wel een goed getrainde sporter was. Maar zwemmen is een heel ander soort sport dan hardlopen.

Daarnaast geven ze aan dat het normaal is in bijvoorbeeld Amerika om koelbaden te gebruiken. Maar is daar de kans op oververhitting niet een stuk groter dan hier en daardoor logischer dat ze daar wel zijn. De gemiddelde temperatuur rond de damloop is niet zo heel hoog aangezien het altijd in september is. Dus is de kans hierop dan realistisch ten opzichte van onderkoeling.

Ik snap best dat je als familie een schuldige wilt aanwijzen. Maar het rode kruis bestaat voor het overgrote deel uit vrijwilligers die zo goed mogelijk voorbereid zijn. Dat ze niet voorbereid zijn op iets wat amper voorkomt kun je ze, mijns inziens, niet kwalijk nemen. Mochten er echte (sport)artsen hebben rond gelopen dan zou ik wel iets anders verwachten omdat die de kenmerken wel zouden moeten herkennen.

Helaas kun je oververhitting, onderkoeling, uitputting en wat nog meer nooit helemaal voorkomen. Het is iets wat je vaak zelf niet meer op merkt. Dus ben je afhankelijk van wat andere zien en er aan doen.
Wat in de huidige tijd best mogelijk moet zijn is een videoanalyse maken van de lopers tijdens de loop. Hiermee kun je geautomatiseerd een verandering in lopen waarnemen naarmate de loper verder komt. Hierdoor kun je het bijvoorbeeld sneller opmerken als iemand ineens aan het slingeren is. Maar bij 60k lopers vereist dat wel de nodige rekenkracht en opslagcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
The_Ghost16 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:33:
[...]
Ik snap best dat je als familie een schuldige wilt aanwijzen. Maar het rode kruis bestaat voor het overgrote deel uit vrijwilligers die zo goed mogelijk voorbereid zijn. Dat ze niet voorbereid zijn op iets wat amper voorkomt kun je ze, mijns inziens, niet kwalijk nemen. Mochten er echte (sport)artsen hebben rond gelopen dan zou ik wel iets anders verwachten omdat die de kenmerken wel zouden moeten herkennen.
Mwah ik vind het wel kwalijk dat het Rode Kruis daar mensen neerzet die kennelijk niet voldoende kennis en middelen hebben om goed te kunnen handelen.
Dat kun je de vrijwilliger niet echt verwijten. De professionele organisatie erachter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

Leesvoer voor iedereen eigenlijk die ooit in de hitte sport (herkennen kan je letterlijk jouw of iemand anders leven redden):
https://www.irunfar.com/2...tion-and-heat-stroke.html
Deze hele serie first aid on the run is trouwens het lezen waard. Als maffe ultratrailer bevind ik me misschien iets vaker in dit soort situaties dan de gemiddelde hardloper hier, maar toch zeker nuttig voor een ieder.

Om je beter voor te bereiden op sporten in de hitte kan je hier je hart ophalen (lees voorkomen). Keurig wetenschappelijk onderbouwd: https://www.irunfar.com/2...or-endurance-running.html

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Stefangrp schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:11:
[...]
Mwah ik vind het wel kwalijk dat het Rode Kruis daar mensen neerzet die kennelijk niet voldoende kennis en middelen hebben om goed te kunnen handelen.
Dat kun je de vrijwilliger niet echt verwijten. De professionele organisatie erachter wel.
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Ik heb de docu niet gezien maar ken wel het fenomeen heat stroke. Dat komt zeer zelden voor (in de ernstige mate waar het hier over gaat, dus niet gewoon een beetje oververhit) en het probleem is dat de handelingen die komen kijken bij het signaleren ervan medische handelingen zijn. Die mag je per definitie niet door een vrijwilliger van de orde die bij evenementen staat laten uitvoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld – maar niet alleen – aan een temperatuur-opname via de anus ipv oren of mond.

Kortom, dat kan je alleen ondervangen als je dus mensen die daartoe gekwalificeerd zijn langs de hele 42,195 m lange route zet, want bij een écht geval van heat stroke heb je ongeveer 10 minuten om iemand te koelen, bij voorkeur middels een ijsbad, anders is het gewoon einde verhaal (letterlijk). Een paar 'hoofdposten' en wat scooters is meestal ook geen optie gezien de drukte langs parcours (en de vertraging die dan alsnog ontstaat). Maar goed, je zou inderdaad heel veel goed gekwalificeerd personeel langs de route kunnen zetten, dat is een optie. Maar betekent wel dat je zo ongeveer kunt stoppen met het organseren van marathons in NL want qua kosten kan dat natuurlijk niet uit. Er wordt dus een afweging gemaakt tussen de kans dat iets gebeurt en de capaciteit om met zo'n incident om te gaan. Die kans is in NL nihil (maar aanwezig) en de bijbehorende maatregelen/capaciteit dus ook.

Desalniettemin is het goed dat hier naar gekeken wordt en misschien kán er ook wel meer gedaan worden. En vooral om bewustzijn te geven van het fenomeen, ook al kan een vrijwiliger er misschien niets mee. Maar om nu te zeggen dat het "kwalijk is dat het Rode Kruis daar mensen zonder voldoende kennis en middelen" neerzet lijkt mij wat kort door de bocht ;)

EDIT: Een kleine nuance aan het bovenstaande, deze reactie gaat over het fenomeen 'heat stroke' in zijn algemeenheid en over de (on)mogelijkheden om alles af te vangen met medische zorg bij evenementen in zijn algemeenheid. Niet over het specifieke incident waar de zembla docu over gaat, die heb ik niet gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 01-03-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Volledig mee eens hoor.
Maar dan moet die informatie "het is geen doen om elke 42195 meter een arts met bad neer te zetten maar dat is wel min of meer noodzakelijk om alle risico's uit te sluiten" wel bekend zijn, zódat die risicoafweging gemaakt kan worden :)

Nu dacht iedereen dat het Rode Kruis het allemaal wel voldoende geregeld had lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb de aflevering niet gezien hoor, maar hadden ze dat niet dan?

Ik snap dat we ondertussen in een soort rubbertegel/claimcultuur samenleving terecht komen, maar alle risico is gewoon niet uit te sluiten.
En sommige dingen gebeuren gewoon door domme pech. Maar overal moet vooral een schuldige voor aangewezen worden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Ik ben het eens met @blitzkrieg, het is behoorlijk rubbertegelgedoe. Waarom staat er niet op elk kruispunt een arts klaar? Ik kan wel onderuit gaan op de fiets, of aangereden worden...

Tijdens sportevenementen wordt heel veel aandacht besteed aan veiligheid en zorg, maar niet alles is uit te sluiten en risico’s zijn nooit weg te nemen. Er liggen noodplannen klaar voor zo’n beetje alles, maar dus nét niet alles. Dat zou wel kunnen, maar dan kost het evenement bakken met geld en mag je straks voor €1000,- pp mee doen aan de Damloop. En dat willen we natuurlijk ook niet.

Het komt erop neer, er wordt een afweging gemaakt voor welke risico’s het grootst zijn en even snel googelen leverde mij een tiental nieuwsberichten op in de laatste 10 jaar (zullen er vast meer zijn), op hoeveel tientallen miljoenen lopers tijdens al die evenementen?

Edit:
Inhakend op wat je kunt doen om het te voorkomen? In principe voldoende drinken, maar niet teveel en ook je zouten aanvullen (vanuit de ultrawereld dit advies gekregen). Voor korte evenementen zal zouttekort niet snel ontstaan, maar bij marathon (en zeker bij langer) kan dit ook meespelen. Je lichaam heeft zout nodig om te kunnen zweten. Heb je dat niet en drink je wel kun je ook nog last krijgen van het fenomeen ‘bloating’. Nu wijk ik wel af van het topic oververhitting, maar meer dan drinken kun je er eigenlijk niet tegen doen.

Ja, niet te warm kleden en alle sponsen aanpakken die je ziet ;)

[ Voor 28% gewijzigd door kramerty88 op 01-03-2019 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sterker nog, een marathon lopen móet ook best een beetje risico met zich meebrengen wat mij betreft :Y van origine een legendarisch heldenverhaal, dat behoort niet iedere sterveling maar gewoon te kunnen beginnen zonder vooraf te bedenken of dat wel verstandig is.
En dan zeker de organisatie aan gaan klagen. Amerikaanse nonsens.

Nee, er is openbaar beschikbare informatie over de voorzieningen die er zijn. Of je daarmee in alle gevalen levens redt wordt niet gezegd of beweerd. Het risico is gewoon aan de loper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:27
Volgens mij gaat het niet zozeer om het aantal vrijwillige c.q. (semi-)professionele hulpverleners, daar zijn gewoon richtlijnen voor. Belangrijker is of hun kennis adequaat is. Zoals een BHV instructeur bij ons betoogde: bij een briefing voor een evenement is het zaak de belangrijkste (gezondheids)risico's in kaart te brengen en ook waar je als hulpverlener op moet letten. De aard van het evenement speelt daarbij uiteraard een rol (een hardloopwedstrijd is wat anders dan een muziekfestival) alsmede de (weers)omstandigheden. In september kan het nog behoorlijk warm zijn, dan is het bij een evenement als de Damloop wel handig als je als hulpverlener de verschijnselen van een hitteberoerte herkent en weet hoe je moet handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat zouden ze met een extra briefing af kunnen als het weerbericht ernaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
kramerty88 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:28:

Ja, niet te warm kleden en alle sponsen aanpakken die je ziet ;)
En dan als spongebob rond rennen.... :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
Frenz64 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:27:
[...]
........voorlopig doel is 15km in een tempo van 5:25 te lopen (11 km/h vind ik een fijn tempo).....
Na 1,5 maand geen training gemist te hebben en forse stappen vooruit gemaakt te hebben, vond ik het vandaag tijd om eens te kijken of het gestelde doel al binnen bereik ligt.

Geen echt lekker weer, benen voelden niet echt bijzonder toen ik vanochtend een stukkie fietste, maar hey, we hebben een plan: W...S en dan 5:27 per km gemiddeld

De woorden van @kramerty88 indachtig begon ik voortvarend, maar zonder gevoel wat dat tempo was, oef 5:03 over de eerste km. Iets ingehouden en tot mijn verbazing waren alle km's tot de 5 onder de 5:10. Mooie buffer als ik straks de man met de hamer tegenkom dacht ik nog. Maar km's 6, 7, 8 en 9 gingen echt gemakkelijk door in hetzelfde tempo. Inmiddels zat ik te rekenen (ging nog) en sub 1:20:00 werd haalbaar. Km 10: 5:03! Ik was gewoon plan C aan het lopen. De km's tot 14 gingen relatief goed, tempo bleef constant en ik wist er zelfs nog een Keniaanse inloopkm uit te persen om te eindigen onder de 1 uur 17 min.

Benen voelen nog goed aan, geen pijntjes onderweg, best tevreden, met name over het superconstante tempo dat ik wist te lopen. Eerste 5 in 5:06, tweede 5 in 5:07 en derde 5 weer in 5:07, hier per km:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7864/32306496127_c49f5976b7_n.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hmm, m'n eerste reflex is om de schuld bij de lopers neer te leggen, maar dat is niet helemaal terecht denk ik. Maar feit blijft dat je een aantal dingen zelf in de hand hebt. Wat hierboven al gezegd werd over drinken: zorg dat je zouten binnenkrijgt. De reden dat ik eigenlijk nooit simpelweg water onderweg (altijd sportdrank bij marathons) drink en m'n eigen gel voorzie van zout en bij langere trails ook sportdrank / ors in m'n bidons/waterzak heb. De hoeveelheid die je moet drinken onderweg onderschat je ook snel. Bij de afgelopen Rotterdam Marathon dronk ik 2 bekertjes per 5km en dan nog kom je flink lichter aan aan de finish. Maar hoeveel goed is bij welke temperatuur is iets waar je zelf achter moet komen. Een vriend van me werd afgelopen Rotterdam marathon zwalkend van het parkoers gehaald na 30km en hij had het gehouden bij 1 bekertje water per post.

Tenslotte ben ik een warm (ja) voorstander van singlets en verbaas ik me over hoe weinig mensen die dingen dragen bij wedstrijden boven de 15 graden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

@Rudedadude omdat het gros van de lopers wellicht niet harder loopt dan 10-12 in het uur gemiddeld? Zo’n singlet draag ik eerlijk gezegd ook niet bij 15 graden C.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:43:
[...]

Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Ik heb de docu niet gezien maar ken wel het fenomeen heat stroke. Dat komt zeer zelden voor (in de ernstige mate waar het hier over gaat, dus niet gewoon een beetje oververhit) en het probleem is dat de handelingen die komen kijken bij het signaleren ervan medische handelingen zijn. Die mag je per definitie niet door een vrijwilliger van de orde die bij evenementen staat laten uitvoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld – maar niet alleen – aan een temperatuur-opname via de anus ipv oren of mond.

Kortom, dat kan je alleen ondervangen als je dus mensen die daartoe gekwalificeerd zijn langs de hele 42,195 m lange route zet, want bij een écht geval van heat stroke heb je ongeveer 10 minuten om iemand te koelen, bij voorkeur middels een ijsbad, anders is het gewoon einde verhaal (letterlijk). Een paar 'hoofdposten' en wat scooters is meestal ook geen optie gezien de drukte langs parcours (en de vertraging die dan alsnog ontstaat). Maar goed, je zou inderdaad heel veel goed gekwalificeerd personeel langs de route kunnen zetten, dat is een optie. Maar betekent wel dat je zo ongeveer kunt stoppen met het organseren van marathons in NL want qua kosten kan dat natuurlijk niet uit. Er wordt dus een afweging gemaakt tussen de kans dat iets gebeurt en de capaciteit om met zo'n incident om te gaan. Die kans is in NL nihil (maar aanwezig) en de bijbehorende maatregelen/capaciteit dus ook.

Desalniettemin is het goed dat hier naar gekeken wordt en misschien kán er ook wel meer gedaan worden. En vooral om bewustzijn te geven van het fenomeen, ook al kan een vrijwiliger er misschien niets mee. Maar om nu te zeggen dat het "kwalijk is dat het Rode Kruis daar mensen zonder voldoende kennis en middelen" neerzet lijkt mij wat kort door de bocht ;)

EDIT: Een kleine nuance aan het bovenstaande, deze reactie gaat over het fenomeen 'heat stroke' in zijn algemeenheid en over de (on)mogelijkheden om alles af te vangen met medische zorg bij evenementen in zijn algemeenheid. Niet over het specifieke incident waar de zembla docu over gaat, die heb ik niet gezien.
Net de docu gezien en ben het met jou eens.
Ik begrijp niet zo goed waarom men niet ingaat op voldoende en frequente vochtinname. Die mevrouw van het Radboud heeft juist dat als conclusie getrokken uit haar onderzoek bij de 4 daagse, devies is genoeg (en ook niet teveel) water drinken, dan daalt de lichaamstemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
vhal schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:51:
@Rudedadude omdat het gros van de lopers wellicht niet harder loopt dan 10-12 in het uur gemiddeld? Zo’n singlet draag ik eerlijk gezegd ook niet bij 15 graden C.
Bij een wedstrijd loop ik al met 10 graden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

vhal schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:51:
Temperatuur vanaf is natuurlijk persoonlijk, tempo/snelheid ook (het gaat om het inspanningsniveau), maar als je je de blubber zweet terwijl je nog geen singlet aanhebt dan is er een quick fix :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:29:
[...]

Temperatuur vanaf is natuurlijk persoonlijk, tempo/snelheid ook (het gaat om het inspanningsniveau), maar als je je de blubber zweet terwijl je nog geen singlet aanhebt dan is er een quick fix :)
Dat sowieso al moet ik nog een singlet tegenkomen met een degelijke pasvorm, de meeste zijn net te kort aan de onderkant. Afgelopen zomer heb ik wel twee keer zo’n singlet aangehad tijdens een strandloopje, op zich beviel dat wel maar je hebt wel wat meer in te smeren met zonnebrandcreme :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Soms is het kiezen uit 2 kwaden... maar een hyperthermisch gelopen wedstrijd als gevolg van te warm gekleed zijn lijkt me bij stevige inspanningen ook niet gezond...

Mijn ervaring is dat veel wedstrijdlopers vaak voor een singlet kiezen, even als het al kan, en dat de meer jogger-type dat zelden doet, wat goed KAN zijn als je teveel af zou koelen als gevolg van een andere (=lagere) inspanning.

Dus iedereen moet dit voor zich zelf uitzoeken, maar zich er wel bewust van zijn en daar ontbreekt het nog wel eens aan (teveel kleren aan bij wat warmer weer waarbij men zich echt giga uit de naad zweet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:23:

Dus iedereen moet dit voor zich zelf uitzoeken, maar zich er wel bewust van zijn en daar ontbreekt het nog wel eens aan (teveel kleren aan bij wat warmer weer waarbij men zich echt giga uit de naad zweet).
Vaak ook gebrek aan ervaring: bij grote evenementen vinden mensen het nog “fris” als ze uit de auto stappen en gaan ze daarom helemaal “in het lang” , soms zelfs nog met handschoentjes en muts.

Dan staan ze zich comfortabel in een startvak verbazen opmerkingen te maken over mensen die achaars gekleed staan te bibberen en zich warm houden met wat sprongetjes.

En na 1,5km zie je vervolgens hordes die met onhandig omgeknoopte jasjes lopen, liggen er overal verloren handschoenen die niet goed in zakken blijven zitten, etc. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Valorian schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 11:20:
[...]Dan staan ze zich comfortabel in een startvak verbazen opmerkingen te maken over mensen die achaars gekleed staan te bibberen en zich warm houden met wat sprongetjes......
Je vergeet een categorie: die zich met oude loopkleding oid (oud T-short. jogging broekje, net wat je nog hebt liggen) over de echte loopkleren zich warm houdt in dat vak en zich kort vor de start zich van het bovenlaagje ontdoet...
ik bewaar altijd oud spul, T-shirts e.d. En in 90+ % ligt het er nog als je na afloop even gaat kijken als je het ophalen wilt...
Das super duurzaam en is het nu zo lastig om te verzinnen dat je bij ca 10ºC in je korte broek het wel een fris zou kunnen hebben in dat vak en al lopend wel warm krijgt? Eigenlijk heb ik het automatisch opgepakt, je kijkt naar buiten en op de thermometer en de verwachtingen en je neemt voldoende mee van dat lichte spul om eventueel bij tegenvallend weer nog een beetje te kunnen corrigeren. Vind het bepaald geen rocket science of dat je ervaring moet hebben om dit te weten...
Ik heb nog nooit volle stranden gezien met badgasten die na 15 minuten er achter komen dat het toch te koud was....blijkbaar weten de meeste mensen hier wel op te anticiperen.... en doe je het hier fout... dan lig je echt te blauwbekken... eigenlijk zie ik dat zelden (er is hier een groot recreatie strand om de hoek...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Rudedadude schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:33:
Hmm, m'n eerste reflex is om de schuld bij de lopers neer te leggen, maar dat is niet helemaal terecht denk ik. Maar feit blijft dat je een aantal dingen zelf in de hand hebt. Wat hierboven al gezegd werd over drinken: zorg dat je zouten binnenkrijgt. De reden dat ik eigenlijk nooit simpelweg water onderweg (altijd sportdrank bij marathons) drink en m'n eigen gel voorzie van zout en bij langere trails ook sportdrank / ors in m'n bidons/waterzak heb. De hoeveelheid die je moet drinken onderweg onderschat je ook snel. Bij de afgelopen Rotterdam Marathon dronk ik 2 bekertjes per 5km en dan nog kom je flink lichter aan aan de finish. Maar hoeveel goed is bij welke temperatuur is iets waar je zelf achter moet komen. Een vriend van me werd afgelopen Rotterdam marathon zwalkend van het parkoers gehaald na 30km en hij had het gehouden bij 1 bekertje water per post.

Tenslotte ben ik een warm (ja) voorstander van singlets en verbaas ik me over hoe weinig mensen die dingen dragen bij wedstrijden boven de 15 graden.
Hoe valide je punten over drinken ook zijn, bedenk je wel dat er statistisch gezien meer mensen zijn overleden tijdens wedstrijden door teveel te drinken dan te weinig. Uitdroging is veel minder een probleem dan we denken. Zeker in onze wereld waar je na wedstrijden altijd vrij snel na het lopen alsnog aan vochtaanvulling kan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Sinds november geen enkele training gemist en slechts eentje niet voltooid (doordat ik zelf de training vernachelde door te hard te starten), maar vanavond toch echt een wedstrijd moeten skippen dankzij de vrienden van de Albert Heijn op Schiphol.

Bij terugkomst een bakje prefab sushi gehaald en sinds gisteravond als met een enkelband aan de wc gekluisterd. Zal de details besparen, maar op alles wat je denkt “ja”...

Het lijkt wel mee te vallen qua verhoging/koorts, maar de ingewanden rommelen als een goederentrein op een oud spoor. Nu hopen dat dit rap weg trekt, het komt me niet heel goed uit met het oog op Brunssum :S :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag wat lopen trainen op marathon tempo onder de 3 uur (4"15). Viel me toch vies tegen. De eerste 16km had ik wind tegen, wellicht een van de oorzaken dat ik de laatste lange interval maar geskipped heb.

Over 2 weken een halve marathon die ik aanvankelijk rustig wilde lopen ivm 7 april... maar ik ga de rollen nu omdraaien en de halve marathon op een PR richten (1u25 @ hartslag ~170) en de marathon in 4x 10km 4"15-4"30 en tussendoor wandelen, drinken, eten of zeer rustig tempo. Wat ik over heb stop ik in de laatste km's ;). In het najaar maar weer kijken voor een betere tijd :).

Ik had vanmorgen nog wel een lekker zonnetje meegepakt! Volgens de radar zou het bewolkt zijn, maar eenmaal de wijk uit kwamen de eerste zonnestralen en was ik blij met mijn korte broek _/-\o_
kramerty88 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:59:
Sinds november geen enkele training gemist en slechts eentje niet voltooid (doordat ik zelf de training vernachelde door te hard te starten), maar vanavond toch echt een wedstrijd moeten skippen dankzij de vrienden van de Albert Heijn op Schiphol.

Bij terugkomst een bakje prefab sushi gehaald en sinds gisteravond als met een enkelband aan de wc gekluisterd. Zal de details besparen, maar op alles wat je denkt “ja”...

Het lijkt wel mee te vallen qua verhoging/koorts, maar de ingewanden rommelen als een goederentrein op een oud spoor. Nu hopen dat dit rap weg trekt, het komt me niet heel goed uit met het oog op Brunssum :S :S
Ik dacht afgelopen zomer dat het een goed idee zou zijn om zo'n spinazie shake te proberen voor een 10km wedstrijd. Met spinazie van de biologische supermarkt (kom ik normaal nooit).
De wedstrijd ging aardig, al zakte het tempo in de 2e helft volledig in, wat best raar is voor een 10km. Eenmaal thuis misselijk, moe, en vervolgens een week echt goed ziek geweest. Terwijl ik nooit echt ziek ben ;)
Met mijn vrouw, die wilde die shake ook proberen -O-

[ Voor 83% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Tigertje schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:45:
[...]

Hoe valide je punten over drinken ook zijn, bedenk je wel dat er statistisch gezien meer mensen zijn overleden tijdens wedstrijden door teveel te drinken dan te weinig. Uitdroging is veel minder een probleem dan we denken. Zeker in onze wereld waar je na wedstrijden altijd vrij snel na het lopen alsnog aan vochtaanvulling kan beginnen.
Maar dat is dan dus toch doordat vocht zonder de juiste zouten juist averechts werkt? Of zijn er ook echt situaties waarbij mensen met meer vocht binnenkomen dan dat ze vertrekken (al zie ik soms op 10k's bij gematigde temperaturen mensen met enthousiaste drinkgordels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Uitdroging wordt soms wel overdreven, maar het is zo individueel, dus zorg dat je zelf weet tot welke doelgroep je behoort. En heb je vocht nodig train daar op en zorg dat je weet wat de organisatie je aanbiedt bij de wedstrijd, desnoods mail ze even als het niet bekend is.
Dan zijn mho de meeste scherpe kantjes er echt van af. Tja pech kun je altijd hebben.

Ooit met mijn diëtiste overlegd: zelfs een hard gemaakte 10 km wedstrijd zou je normaliter zonder bijdrinken probleemloos uit moeten lopen volgens haar, alleen mss bij extreem heet weer >30ºC ... Maar voor mij dan weer niet want dan loop ik nooit een 10 km, is dan onverantwoord imho. :+ maar dat mag verder iedereen zelf bepalen.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Hoe valide je punten over drinken ook zijn, bedenk je wel dat er statistisch gezien meer mensen zijn overleden tijdens wedstrijden door teveel te drinken dan te weinig
Heb je hier een bron bij? Even puuur uit interesse, niet omdat ik het niet geloof ofzo ;) heb het namelijk nog nooit eerder gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tigertje
Valorian schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Heb je hier een bron bij? Even puuur uit interesse, niet omdat ik het niet geloof ofzo ;) heb het namelijk nog nooit eerder gelezen.
Zeker: hier het artikel van Deborah Cohen (met dank aan route99, einde pagina 3 en begin pagina 4 staan de uitspraken). In het artikel doet Arthur Siegel de uitspraak over uitdroging.
Hier nog een interview met Deborah Cohen over dat artikel in (in dit interview verwijst ze ook naar een artikel over "overdrinken").

[ Voor 18% gewijzigd door Tigertje op 02-03-2019 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Het complete artikel kun je oa hier vinden.
https://excelsiorgroup.co...h-about-sports-drinks.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Rudedadude schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Maar dat is dan dus toch doordat vocht zonder de juiste zouten juist averechts werkt?
Dat zou je denken inderdaad en misschien is het ook wel zo, alleen hebben ze het nooit goed kunnen aantonen.
Het huidige advies is nu volgens mij: drink als je dorst hebt en dat kan gewoon water zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Tigertje op 02-03-2019 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
kramerty88 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:59:

Scheelt wel gewicht. O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vandaag mijn eerste halve marathon (Twiskemolenloop), dat wordt een pittige gezien het weer; nonstop regen en aardige wind. Verstand op 0 en droge kleren mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
mrwolf schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:40:
Vandaag mijn eerste halve marathon (Twiskemolenloop), dat wordt een pittige gezien het weer; nonstop regen en aardige wind. Verstand op 0 en droge kleren mee dus :)
Succes! Rond km 9/10 zul je behoorlijk wat wind tegen hebben ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
[...]

....... Zeker in onze wereld waar je na wedstrijden altijd vrij snel na het lopen alsnog aan vochtaanvulling kan beginnen.
Volgens mij ligt het epicentrum van de problemen van uitdroging niet echt ná het lopen.

Ik heb alleen tijdens de marathon een serieus eet- (gel) en drinkschema gebruikt (en daar wat op getraind om te zien hoe ik dat zou verdragen). Moest ook wel aangezien het 25 gr plus was. Een halve loop ik fluitend uit zonder drinken, waarbij aangetekend dat ik significant minder zweet dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Iets anders, mijn oudste zoon studeert op de UT en is met een vriend bezig met een project. Ze doen een onderzoek naar hardloper en muziek, waar ze een product (eigenlijk software) voor aan het ontwikkelen zijn. Hij vraagt het equivalent van ca. 300 meter hardlopen van je tijd ;-) :

Ey hardloper! Een vriend van mij is bezig met een project over muziek tijdens het hardlopen. Zou je deze survey willen invullen? Het kost maar 1:36 minuten om in te vullen. Als dit doorstuurt naar twee andere hardlopers zou dat ideaal zijn. Alvast bedankt! https://goo.gl/forms/RY1FPYzkTFXxtbzM2

Voor degenen voor wie muziek & hardlopen belangrijk is, je kan je via mij ook aanmelden als beta tester (duurt nog wel ff), maar hier zou wel de hardcore doelgroep moeten zitten, via PM kan ik ook nog wel wat toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Ehm, ik haak al af bij de eerste vraag. Om mijn geboortedatum (bouwjaar '71) te selecteren zou ik ruim 500x op het pijltje naar links moeten klikken op mijn Android telefoon...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tinuz___ schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:35:
Ehm, ik haak al af bij de eerste vraag. Om mijn geboortedatum (bouwjaar '71) te selecteren zou ik ruim 500x op het pijltje naar links moeten klikken op mijn Android telefoon...
Gewoon op het jaar klikken\duwen en typen maar ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Frenz64 Done, als alumna moet ik de huidge generatie UT'ers natuurlijk steunen :D

@kramerty88 beterschap, en probeer inderdaad het positieve in te zien, het scheelt gewicht zoals @Gonadan zei :P

Wat een verschil dit weekend vs vorige week! Vrijwel geen kip op straat, nat, koud, wind. Mijn nieuwe craftjasje dat ik vorige week in de uitverkoop op de kop tikte wel mooi kunnen testen, en het is goed wind- en waterdicht, maar daardoor wel snel warm. Maar goed, ik heb t ook snel warm en het was natuurlijk ook wel 10 graden.

Ik ben flink aan het minderen met mijn medicatie (in overleg natuurlijk) en ik lijk er lichamelijk op vooruit te gaan. Ik had geen idee dat ik achteruit was gegaan (iig niet merkbaar) maar nu ben ik stiekem wel blij dat het nu opeens zo'n stap vooruit betekent!

En mezelf de nieuwe Forerunner 645M cadeau gedaan (wilde die zonder M, maar via het Sporthorlogetopic kwam ik achter de goede aanbieding van ING en een vriend had meeeeer dan genoeg punten en deed er bijna nooit iets mee), dus die komt ergens deze week binnen. Nieuw speelgoed :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
pjlgt schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:39:
[...]

Gewoon op het jaar klikken\duwen en typen maar ;)
Ach inderdaad, was nog niet helemaal wakker blijkbaar :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Roadman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Succes! Rond km 9/10 zul je behoorlijk wat wind tegen hebben ja. ;)
Nou, niet alleen daar, dit was een bikkeleditie op karakter. Een scherpe tijd kon ik na 7km al vergeten toen de wind recht van voren kwam op het eerste open stuk, dus uitlopen was al een uitdaging geworden. Uiteindelijk gelukt op 02:05, niet een tijd om over naar huis te schrijven. Maar wel karakterkudo's verdiend al zeg ik het zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doen jullie eigenlijk ook structureel aan spier oefeningen? En dan bedoel ik niet de warming up, maar doelgericht een uurtje "bootcamp"?
Ik ben er net weer mee begonnen omdat mijn heup wat pijntjes vertoonde en wil eigenlijk dagelijks oefeningen doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wie herkent dit: na een paar maand slijt er een gat bij de grote teen in de "mesh" van de bovenkant van de verder nog als nieuw uitziende hardloopschoen :(

Dit heb ik met enige regelmaat en lees meer klachten hierover op internet. Reden is o.a. het gebruikte materiaal wat niet zo slijtvast is maar vooral licht en comfortabel. Hoe lossen jullie dit op? Een tape aan de binnenkant? Ik lees her en der dat mensen een stukje leer laten plakken aan de binnenkant.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bor schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:51:
Wie herkent dit: na een paar maand slijt er een gat bij de grote teen in de "mesh" van de bovenkant van de verder nog als nieuw uitziende hardloopschoen :(

Dit heb ik met enige regelmaat en lees meer klachten hierover op internet. Reden is o.a. het gebruikte materiaal wat niet zo slijtvast is maar vooral licht en comfortabel. Hoe lossen jullie dit op? Een tape aan de binnenkant? Ik lees her en der dat mensen een stukje leer laten plakken aan de binnenkant.
Ik had dit met mijn oude schoenen wel maar de laatste vijf jaar eigenlijk niet meer, terwijl mijn teen nog steeds omhoog staat en mijn sokken daar altijd wel goed hard slijten :P. Maar ik had gewoon zoiets van tja, gat zit er, schoen werkt nog, don't care. Je kan inderdaad een stukje leer laten aanbrengen. Sokken gooi ik wel weg, want als ik t gat stop wordt de sok er een stuk blaarvriendelijker op en dat is een ramp.

@mrwolf Niettemin goed gedaan! Er zullen er een hoop zijn die door het weer thuis zijn gebleven en dus geen karakterkudo's verdienen :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Teennagels netjes knippen en vijlen. Alsof je waterpolo'er bent in plaats van hardloper. ;)

Maar dan nog is het niet altijd te voorkomen. Ik heb er bij mijn verschillende Saucony's geen last van, maar ik durf best te stellen dat dat waarschijnlijk niet aan het merk en type ligt, maar aan de stand van de voet en de tenen. Bij de een kromt dat wat meer omhoog dan bij de ander...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Roadman
Vandaag tijdens de Twiskemolenloop het hier besproken Plan C in de praktijk getracht te brengen.
Toen ik vanmorgen in bed lag hoorde ik het al waaien ;( En omdat de Twiskemolenloop praktisch in mijn achtertuin wordt gehouden weet ik dat het daar behoorlijk kan spoken.

Na het inlopen Tweaker Gaargod tegen gekomen. En samen nog een rondje over de, uit gravel-bestaande-dus-een-grote-blubber-zooi-atletiekbaan gelopen naar de start. Waar we overigens maar net op tijd aankwamen want het startschot viel vrijwel direct. :+

De 1 km hard gestart. Die ging dan ook in 3:59 min/km. Daarna getracht het tempo wat te laten zakken van 4:09 de tweede km naar 4:15 de derde en 4:18 de vierde kilometer. Gaargod had ik inmiddels laten gaan, die ging mij net even te snel ;) Kilometer 5 ging ook nog volgens plan, alleen toen moest en gedraaid worden terug in de richting van de start en jawel... wind tegen :(

Kilometers 6 en 7 ging nog redelijk volgens plan. Maar tegen de harde wind in lopen vreet toch energie. Daardoor gingen kilometer 8 en 9 helaas te langzaam (zo'n 10 seconden boven de gewenste avg pace) en was de slotkilometer, waar ik nog wel kon versnellen, niet snel genoeg.

Resultaat: 43:40. Helaas geen sub 42 maar wel een nieuw PR en een ervaring rijker. Een (snelle) 10 kilometer loopt toch echt heel anders dan een halve of een hele marathon. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gaargod
Ja de Twiskemolenloop was qua weer (weer) redelijk dramatisch! Net als vorige keer in December, toen ik de 16 liep. Na een wat late aankomst in het startvak behoorlijk snel gestart met een 4:00 en heb de eerste 5 km mooi vlak en voor op schema gelopen, en een PR van 20:44 op de 5km was daarmee in de pocket. Bij kilometer 6 kwam de wind er volle bak op, maar kon ik nog redelijk tempo vasthouden met een 4:16.
Moest het wel bezuren in kilometers 8, 9 en 10 in resp. 4:24 / 4:33 / 4:23, het vat was toen aardig leeg. Over de streep met een PR van 43:09 dus daarmee wel tevreden! Target van 42 blijft mooi staan voor een volgende keer.

Leuk om nog ff samen opgelopen te hebben met @Roadman, en @mrwolf kudos hoor voor die afstand met deze omstandigheden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wat hierboven ook al wordt gezegd: leertjes laten naaien (plakken raakt los). Gevolg daarvan is wel dat je niet meer met blote voeten in de schoenen kunt, 't garen is nogal stevig. Je doet er niets aan: ik kreeg zelfs gaten in m'n voetbalschoenen bij m'n dikke tenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Sport_Life schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:41:
Doen jullie eigenlijk ook structureel aan spier oefeningen? En dan bedoel ik niet de warming up, maar doelgericht een uurtje "bootcamp"?
Ik ben er net weer mee begonnen omdat mijn heup wat pijntjes vertoonde en wil eigenlijk dagelijks oefeningen doen :).
Ik wil de oefeningen onderaan deze pagina dagelijks gaan doen: https://www.amstelfysio.n...sure/verban-de-lopersknie

Alles ik het goed begrijp, dan helpen sterke bilspieren voor je heup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:00:
Iets anders, mijn oudste zoon studeert op de UT en is met een vriend bezig met een project. Ze doen een onderzoek naar hardloper en muziek, waar ze een product (eigenlijk software) voor aan het ontwikkelen zijn. Hij vraagt het equivalent van ca. 300 meter hardlopen van je tijd ;-) :

Ey hardloper! Een vriend van mij is bezig met een project over muziek tijdens het hardlopen. Zou je deze survey willen invullen? Het kost maar 1:36 minuten om in te vullen. Als dit doorstuurt naar twee andere hardlopers zou dat ideaal zijn. Alvast bedankt! https://goo.gl/forms/RY1FPYzkTFXxtbzM2

Voor degenen voor wie muziek & hardlopen belangrijk is, je kan je via mij ook aanmelden als beta tester (duurt nog wel ff), maar hier zou wel de hardcore doelgroep moeten zitten, via PM kan ik ook nog wel wat toelichten.
Hm, mijn playlist, als ik er eentje zou hebben, staat niet in het lijstje. Ik ben een fervent complete-album-luisteraar. Als ik zelf iets opzet is het bijna nooit iets met enkele nummers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
Ik heb mezelf wel een aardige routine aangeleerd, die ik elke werkdag 's ochtends direct na opstaan uitvoer.
Ik doe dan een combinatie van wat planking, push-ups, lunges, squats, kuitenwippen en dat soort oefeningen. Ben dan ff een kwartiertje bezig, goed begin van de dag!
Soms als ik er zin heb (meestal de dagen dat ik niet hardloop) pak ik 's avonds ook nog zo'n setje mee.

@Frenz64 ook even de survey ingevuld, ik luister geen muziek tijdens het hardlopen. Elk ander moment van mijn dagen wel, dus dat hardlopen is voor mij een heerlijk rustmoment >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Gaargod op 04-03-2019 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik doe iedere week sowieso een uur bootcamp met een groep onder professionele begeleiding. Dat is wel aan te bevelen vind ik. Je doet een oefening al vrij snel technisch niet goed, waardoor het effect minder is of juist averechts (blessures). Dat is ook een mooie stok achter de deur, dat helpt ook.

Daarnaast zou ik van mezelf ook 3x in de week 15-20 minuten oefeningen moeten doen, maar dat sla ik helaas te vaak over. Goede reminder, die discipline moet er nu weer in komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

Galois

1811 - 1832

Herstellende van een langdurige peesplaat blessure, ben ik nu weer aan het opbouwen. Loop al een tijdje bij de fysio en juist omdat er geen 'oorzaak' is voor mijn blessure (alles is geanalyseerd, 3D meting van mijn voeten, loopanalyse, landing, afzet, echo, enz), heeft de fysio maar besloten om rustig op te bouwen, ook er versnellingen in te gaan gooien en kijken naar de reactie.

Dat gaat tot nu toe goed, heb eigenlijk alleen last van mijn peesplaat als ik op 'het plekje' druk. dat is een plekje van 1 cm2 die gevoelig is. Tijdens de normale dagelijkse dingen, heb ik nergens last van.

Maar goed, we zijn dus ook bezig om voor over 6 weken een 10k wedstrijd te gaan lopen. Heb eigenlijk al een jaar geen snelheid meer gedaan (meer dan af en toe een km'tje), dit gaan we rustig opbouwen en dan kijken of ik over 6 weken gewoon weer zonder reactie onder de 40 minuten kan lopen (PR op 37:20).

Gisteren een tempoloop gedaan van 10 km met 4 km op 4:00/km. Dat ging goed, ik hield het goed vol en heb geen reactie (wel heel veel spierpijn, hehehe).

Moet elke training een 10-tal oefeningen doen om mijn looptechniek beter te krijgen en zo de kans op blessures te verkleinen. Waar de fysio verbetering in zag, was in een iets betere knie-inzet. Daar moet ik dus op letten tijdens de trainingen. Gevolg is wel dat mijn verticale oscillatie er groter van wordt...

De 10 oefeningen die ik moet doen zijn:
- achteruit lopen
- zijwaarts galop
- zijwaarts kruisen
- huppelen
- hakken-billen
- knieheffen
- hinkelen recht en zigzag
- steigerung

Dit dus om mijn looptechniek te verbeteren... ben benieuwd (iemand een mening?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
De oefeningen zijn precies degene die ik krijg met survivalrun training.
Het gevaar met alleen maar hardlopen is dat je niet specifiek opdracht krijgt van een trainer.
Bij een AV zal dat al beter zijn (hangt af van het niveau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Gaargod schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:32:
[...]

Ik heb mezelf wel een aardige routine aangeleerd, die ik elke werkdag 's ochtends direct na opstaan uitvoer.
Ik doe dan een combinatie van wat planking, push-ups, lunges, squats, kuitenwippen en dat soort oefeningen. Ben dan ff een kwartiertje bezig, goed begin van de dag!
Soms als ik er zin heb (meestal de dagen dat ik niet hardloop) pak ik 's avonds ook nog zo'n setje mee.
Kolere wat een discipline... _/-\o_

Ik kan me er simpelweg niet toe zetten om dat te doen. Af en toe richting het voorjaar (nu ongeveer) begin ik met een push-up challenge met een paar kameraden voor de zomer, maar zelfs dat... O-)

Edit:
Galois schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:45:

De 10 oefeningen die ik moet doen zijn:
- achteruit lopen
- zijwaarts galop
- zijwaarts kruisen
- huppelen
- hakken-billen
- knieheffen
- hinkelen recht en zigzag
- steigerung

Dit dus om mijn looptechniek te verbeteren... ben benieuwd (iemand een mening?).
Voeg daar nog wat tripplings en A-tjes bij en je hebt mijn standaard loopscholing. Ohja, minus het achteruit lopen (heb daar het nut ook nooit van begrepen :? ).

ik kan misschien niet goed tellen, maar komt niet tot 10 :9

[ Voor 28% gewijzigd door kramerty88 op 04-03-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kramerty88 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Kolere wat een discipline... _/-\o_

Ik kan me er simpelweg niet toe zetten om dat te doen. Af en toe richting het voorjaar (nu ongeveer) begin ik met een push-up challenge met een paar kameraden voor de zomer, maar zelfs dat... O-)
Inderdaad... wat een discipline @Gaargod!

Ik heb een tijdje achter de televisie wat crunches gedaan en wat geplankd. Maximaal 5 minuten per keer, zeker niet langer. Heb ik paar weekjes volgehouden...

Ik ga mij weer voornemen dat weer vaker te doen! Dank! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er nog mensen zijn die de marathon van Rotterdam willen lopen. Door een blessure doe ik helaas niet mee ;( Je kan mijn startnummer voor een zacht prijsje (65,- met kluisje) overnemen.

Zegt het voort, en stuur me een DM.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kramerty88 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Voeg daar nog wat tripplings en A-tjes bij en je hebt mijn standaard loopscholing. Ohja, minus het achteruit lopen (heb daar het nut ook nooit van begrepen :? ).
Van de rest van de oefeningen begrijp je het nut wel? :D

Ik vind het lastig om het directe nut in te zien hoor... afgezien van 'sterkere voeten/enkels'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Galois schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:07:
[...]

Van de rest van de oefeningen begrijp je het nut wel? :D

Ik vind het lastig om het directe nut in te zien hoor... afgezien van 'sterkere voeten/enkels'...
Jep, de rest heeft hele duidelijke effecten. Reactiviteit, kracht en activatie van de loopspieren. In principe is het krachttraining van de spieren die je met lopen nodig hebt en dan in overdreven vorm. Je maakt de loopbeweging overdreven groot, zodat het met lopen normaal aanvoelt.

Voorbeeld: knieheffen, je zult je knie nooit zo ver optrekken tijdens lopen, maar knie-inzet is zeer belangrijk. Ben je gewend je knie hoog op te kunnen trekken, dan is iets lager heel makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
Haha, dank heren!

Het is voortgekomen uit mijn blessuretijd van halverwege vorig jaar, toen heb ik ruim 2 maanden vrijwel niet gelopen, maar heb toen wel "heel veel" oefeningen gedaan. Dat is me goed bevallen en ik heb dat oefenblokje kleiner gemaakt, wat gecustomized qua uit te voeren oefeningen en dat vast weten te houden.

Sowieso is het, wat ik al zei, een heerlijke start van de dag. Je bloed gaat lekker stromen, en je hebt je eerste taak er al weer opzitten. Dus het aanleren is wellicht lastig maar de positieve gevolgen draag je de rest van de dag met je mee!

Tijdens het lopen mag ik ook graag wat knieheffen, kruispasjes, hakken billen, coordinatie oefeningen doen. Overblijfsel van de schaats-hardloop trainingen van 'vroeger' :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Gaargod op 04-03-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, het nut van 'krachttraining' voor je voeten/hardloopspieren is wel duidelijk. Mijn enkels voelen na deze oefeningen ook wel 'vermoeiender' aan. Zeker bij de hinkeloefeningen. Maar dat geldt toch ook bij achteruitlopen? Dan ben je 100% op je voorvoet aan het landen waardoor het afzetten 'krachtiger' wordt?

En in hoeverre verwacht jij als ervaren hardloper @kramerty88 dat door netjes doen van deze oefeningen de blessuregevoeligheid (en dan met name in mijn peesplaat) erdoor zal afnemen?

Het klinkt op zich logisch: als je voeten sterker worden, dan kan de 'klap' van de landing netter opgevangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Gaargod schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:20:
Haha, dank heren!

Het is voortgekomen uit mijn blessuretijd van halverwege vorig jaar, toen heb ik ruim 2 maanden vrijwel niet gelopen, maar heb toen wel "heel veel" oefeningen gedaan. Dat is me goed bevallen en ik heb dat oefenblokje kleiner gemaakt, wat gecustomized qua uit te voeren oefeningen en dat vast weten te houden.

Sowieso is het, wat ik al zei, een heerlijke start van de dag. Je bloed gaat lekker stromen, en je hebt je eerste taak er al weer opzitten. Dus het aanleren is wellicht lastig maar de positieve gevolgen draag je de rest van de dag met je mee!

Tijdens het lopen mag ik ook graag wat knieheffen, kruispasjes, hakken billen, coordinatie oefeningen doen. Overblijfsel van de schaats-hardloop trainingen van 'vroeger' :) .
Zou je misschien je ochtendschema uit willen schrijven voor ons, als inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Laatst online: 22:47
zoefies schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:29:
[...]
Zou je misschien je ochtendschema uit willen schrijven voor ons, als inspiratie?
Ik zou ook zeker wat inspiratie kunnen gebruiken.
En dan.... discipline opbouwen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@Galois De theorie is dat je door de kleine spiergroepen te trainen, wat je met deze oefeningen o.a. doet, voorkomt dat je de hele klap opvangt met een enkele spier. Er zijn behoorlijk wat voorbeelden op te noemen die met onderbeenklachten kampten en daar nu vanaf zijn door o.a. dit soort oefeningen. Jip Vastenburg heeft een paar maand elke dag voetoefeningen gedaan om van haar achillesklachten af te komen.
Zelf heb ik ook voor rugklachten coreactivatieoefeningen moeten doen (bekken kantelen) omdat mijn rugspieren te sterk waren, dus alle kracht overnamen waardoor mijn kleine buikspieren niks deden en dus alle klappen weer op de grote rugspieren kwamen.

Heel hard is het nooit te bewijzen, maar er zijn zeker veel aanwijzingen voor die erop duiden dat door trainen van de kleine spieren de grote ontzien worden. Achillesklachten zijn daar berucht bij, die pees zit aan de grootste kuitspier vast en krijgt veel klappen te verduren (en de achilles zit weer vast aan de peesplaat).

Overigens; voor peesplaatblessures ken ik nog wel de voetoefening 'handdoekje-pakken' met de tenen. Heb je die ook moeten doen?

[ Voor 11% gewijzigd door kramerty88 op 04-03-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Gaargod schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:20:
Haha, dank heren!

Stiekem doet schaatsen veel met het versterken van de enkels, zeker bij lage schoenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
Here we go, deze gooi ik 's ochtends in de mix voor een mooie 10 á 15 minuten workout:

- 1x of 2x 10x push-ups
of
- 1x of 2x 10x wide arm push-ups
of
- 3x ~1m15s planking met 1 minuut tussenpauze
of
- 2x ~1 minuut side plank links met 1 minuut tussenpauze
en
- 2x ~1 minuut side plank rechts met 1 minuut tussenpauze

- 1x 12x kuitenwip staand op 2 voeten
en
- 2x 12x kuitenwip links
en
- 2x 12x kuitenwip rechts
(deze afwisselen, dus setje links setje rechts etc).
of
- 2x of 3x 12x squats
of
- 2x 12x forward lunge (6x links / 6 x rechts per set)
of
- 2x 12x backward lunge (6x links / 6 x rechts per set)

- 1x ~30 seconden child pose om even te rekken - doe ik meestal niet maar soms wel prettig!

Ik heb laatst ook een paar keer de 'reverse plank' geprobeerd maar dat is niet echt mijn oefening, maar die zou je er zo in kunnen gooien natuurlijk.
En zo zijn er nog wel een aantal te bedenken, op handen en knieen en dan linkerbeen / rechteram & rechterbeen / linkerarm om en om strekken, op je rug liggend "luchtfietsen", tijdens het opdrukken je been om en om uitzetten naar rechts / links tijdens het zakken, diamond push-ups, etc. etc.

De meeste van deze oefeningen komen uit zo'n workout app voor je telefoon, zijn er legio van te vinden ter inspiratie.

Succes :)

disclaimer: en niet te hard van stapel lopen natuurlijk als je dit niet gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Gaargod schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:13:

En zo zijn er nog wel een aantal te bedenken, op handen en knieen en dan linkerbeen / rechteram & rechterbeen / linkerarm om en om strekken, op je rug liggend "luchtfietsen"
Deze moet ik nu van de cesar therapeut.
Hierbij de uitdrukkelijke dwang gekregen om mijn bekken te kantelen zodat mijn rug op de grond blijft liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Pathogen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:10:
[...]
Hm, mijn playlist, als ik er eentje zou hebben, staat niet in het lijstje. Ik ben een fervent complete-album-luisteraar. Als ik zelf iets opzet is het bijna nooit iets met enkele nummers.
Hier hetzelfde, maar dat is misschien een generatie verschil met de opsteller van de enquete. Ik heb op mijn horloge alleen maar playlists van complete albums staan of playlists van meerdere complete albums van dezelfde artiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
En zo zijn er nog wel een aantal te bedenken, op handen en knieen en dan linkerbeen / rechteram & rechterbeen / linkerarm om en om strekken, op je rug liggend "luchtfietsen", tijdens het opdrukken je been om en om uitzetten naar rechts / links tijdens het zakken, diamond push-ups, etc. etc.
Er is véél om uit te kiezen. Wat ik zelf in gedachten houdt is dat de eerste van de set oefeningen (bij mij: een lange set push-ups) er eigenlijk vooral is om initiële belasting in de spieren te krijgen. Trainingseffect krijg mentaal :+ je door het goed uitvoeren terwijl je verzuurd bent

Plank pushups + eventueel direct planking er achteraan
Plank + linker-voet/rechter-arm en omgekeerd optillen

Crunches in 'luchtfiets' stijl
Side hip raise met been uitstrekken (dit + been opzij uitsteken)
Standaard hip raise

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36

m-vw

Dus?

Here we go, deze gooi ik 's ochtends in de mix voor een mooie 10 á 15 minuten workout:

- 1x of 2x 10x push-ups
of
of
of
en

en
- 2x 12x kuitenwip links
en
of
- 2x of 3x 12x squats
of
of

- 1x ~30 seconden child pose om even te rekken - doe ik meestal niet maar soms wel prettig!

Ik heb laatst ook een paar keer de 'reverse plank' geprobeerd maar dat is niet echt mijn oefening, maar die zou je er zo in kunnen gooien natuurlijk.

De meeste van deze oefeningen komen uit zo'n workout app voor je telefoon, zijn er legio van te vinden ter inspiratie.

disclaimer: en niet te hard van stapel lopen natuurlijk als je dit niet gewend bent.
Hoelaat sta jij op? Mijn vrouw vermoordt me als ik dit om 04:30u doe. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:50
Ondanks de wind toch een rondje gelopen, was flink afzien de eerste 6km pal tegen de wind in. Uiteindelijk toch me eerste 15km aan 1 stuk gehaald. Geen top snelheid 5.26pkm maar toch een pr. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

m-vw schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:12:
[...]

Hoelaat sta jij op? Mijn vrouw vermoordt me als ik dit om 04:30u doe. :)
Mijn vriendin vermoord me al als ik überhaupt zou willen opstaan op zo'n tijdstip :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

- 1x of 2x 10x push-ups
of
of
of
en

en
- 2x 12x kuitenwip links
en
of
- 2x of 3x 12x squats
of
of

Goed voor de inspiratie :).
Ik heb een tijdje gebootcampd op de zondag ochtend met zo'n clubje :P was erg gezellig maar bovenal na 10 jaar eindelijk geen last meer van mijn lopersknie.
Maar op den duur is het uit mijn schema geslopen..

Pagina: 1 ... 34 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2