Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.448 views

Onderwerpen

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 16:57
zoefies schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:30:
Over trainen op Zoladz-zones (ipv alleen gebruiken als Zoladz-test) kwam ik een hele interessante uitleg tegen: https://www.apud.net/inde...misbruik-van-zoladz-zones

Zo te lezen is het dus helemaal niet nuttig om te kijken hoeveel je in ZZ1 t/m 5 traint (want zie die projectiegrafiek!), maar kun je dus beter kijken of je in D0, D1,D2 en D3 traint (op basis van anaerobe en aerobe drempel).
Wauw! Wat een mooi en helder artikel! Zullen we dan nu met z'n allen afspreken dat we hier niet meer gaan praten over hoe we getraind hebben in Z1 t/m Z5? :)

Ik heb laatst een lactaatdrempel test gedaan met behulp van mijn sporthorloge, en ik gebruik dat nu om mijn hartslagzones te bepalen (i.c.m met Max HR). De lactaatdrempel kwam overigens vrij goed overeen met mijn gevoel dat ik had over waar die ongeveer zou moeten liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ok, mijn (voorlopig :P) laatste opmerkingen over eten dan. @Frenz64 en @kramerty88, ik heb een bakje met voorgesneden komkommer, snacktomaatjes, puntpaprika en wortelen. Bij elkaar al 200 gram. Die eet ik rond 11.00 of 16.00.

Gisteren een training op het schema die ik niet helemaal snapte maar braaf uitvoerde: 14x400m. Nu heb ik al acht maanden geen enkele snelheidstraining gedaan en dan in een keer 14 herhalingen in plaats van 10 :? Normaal mogen ze in 1'15 (maar dat lukte me nooit 10x achter elkaar, hooguit 1'17), nu stond er 1'20. Pauze ook 1'20.

Achteraf zei de trainer dat het zijn eigen variant is op de beroemde Yasso 800s. Daar loop je 10x800m waar de duur "gelijk" is aan beoogde marathontijd. Wil je een marathon in 3h15 lopen, dan loop je de Yassos in 3'15 met een pauze in 3'15.

Met andere woorden: ben ik klaar voor een halve marathon in 1h20? Ik kwam erg moeilijk op gang (eerste twee in 1'21 en 1'23) maar uiteindelijk gingen ze gemiddeld in 1'19.3 met de tweede helft gemiddeld in 1'18.4.

Mooi!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

slow whoop schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:52:
[...]

Wauw! Wat een mooi en helder artikel! Zullen we dan nu met z'n allen afspreken dat we hier niet meer gaan praten over hoe we getraind hebben in Z1 t/m Z5? :)

Ik heb laatst een lactaatdrempel test gedaan met behulp van mijn sporthorloge, en ik gebruik dat nu om mijn hartslagzones te bepalen (i.c.m met Max HR). De lactaatdrempel kwam overigens vrij goed overeen met mijn gevoel dat ik had over waar die ongeveer zou moeten liggen.
Ho wacht! Trainen in hartslagzones is nog steeds hartstikke logisch! Maar Zoladz-niveaus worden ten onrechte gezien als een soort hartslagzone, wat het dus niet is!

Maar waar Zoladz onterecht als trainingszones wordt gepresenteerd, is de Karvonen methode wél bedoeld om trainingszones te onderscheiden:
https://www.looptijden.nl...ing/hartslagzones-bepalen

Ja, hier staat dus, zoals op héél veel plekken, Zoladz er gewoon tussen gepropt. En als hardloper vind je het vast wel lekker dat je van meneer Zoladz blijkbaar wel een tikkie harder mag trainen? Ik weet wel dat ik daardoor zijn zones heb gebruikt als trainingszones :Y

Dus nee, Zoladz is geen basis om je trainingen op in te delen.

Training/hartslagzones bepaal je óf via je max hartslag (HRmax) óf je hartslagbereik/reserve (HRR), wat naast je maximumhartslag ook je rusthartslag meeneemt. De Karvonen methode is een HRR-gebaseerde methode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Pathogen schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:44:
[...]
..
Training/hartslagzones bepaal je óf via je max hartslag (HRmax) óf je hartslagbereik/reserve (HRR), wat naast je maximumhartslag ook je rusthartslag meeneemt. De Karvonen methode is een HRR-gebaseerde methode.
psst, of lactaatdrempel

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 21-02-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Pathogen schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:44:
[...]

Ho wacht! Trainen in hartslagzones is nog steeds hartstikke logisch! Maar Zoladz-niveaus worden ten onrechte gezien als een soort hartslagzone, wat het dus niet is!

Maar waar Zoladz onterecht als trainingszones wordt gepresenteerd, is de Karvonen methode wél bedoeld om trainingszones te onderscheiden:
https://www.looptijden.nl...ing/hartslagzones-bepalen

Ja, hier staat dus, zoals op héél veel plekken, Zoladz er gewoon tussen gepropt. En als hardloper vind je het vast wel lekker dat je van meneer Zoladz blijkbaar wel een tikkie harder mag trainen? Ik weet wel dat ik daardoor zijn zones heb gebruikt als trainingszones :Y

Dus nee, Zoladz is geen basis om je trainingen op in te delen.

Ik zeg ook niet dat het geen zin heeft om met hartslagzones te trainen. Ik refereerde met Z1 t/m Z5 alleen naar het bericht van @zoefies:
zoefies schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:30:
Over trainen op Zoladz-zones (ipv alleen gebruiken als Zoladz-test) kwam ik een hele interessante uitleg tegen: https://www.apud.net/inde...misbruik-van-zoladz-zones

Zo te lezen is het dus helemaal niet nuttig om te kijken hoeveel je in ZZ1 t/m 5 traint (want zie die projectiegrafiek!), maar kun je dus beter kijken of je in D0, D1,D2 en D3 traint (op basis van anaerobe en aerobe drempel).
Ik merk dat in dit topic vaak gesproken wordt over trainingen die in bepaalde hartslagzones gedaan zijn, zonder dat duidelijk is hoe die zones bepaald zijn. Conclusies verbinden aan die trainingen lijkt me daarom nutteloos.

Persoonlijk denk ik dat zones op basis van de lactaatdrempel de beste zijn, omdat die gebaseerd zijn op een fysiologisch omslagpunt in je lichaam. Daarom gebruik ik die. Voor ik mijn lactaatdrempel wist, gebruikte ik ook Karvonen. Die is inderdaad gebaseerd op twee input parameters (rust hartslag en max hartslag) en dat lijkt me nauwkeuriger dan zones die bepaald zijn op een input parameter (max HR).

Edit: In het artikel wordt de lactaatdrempel ook als referentie gebruikt: In het gunstigste geval ligt de lactaatdrempel (anaerobe drempel) voor iedereen in dezelfde zone. Het artikel laat goed zien dat dit met Zoladz-zones mis gaat. Met Karvonen gaat dat waarschijnlijk beter, maar als je de lactaatdrempel zelf gebruikt om je hartslagzones te bepalen, gaat het per definitie goed.

[ Voor 9% gewijzigd door slow whoop op 21-02-2019 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43
Gisteren met de marathongroep 10x1000 gelopen op 4:40-4:45/km (iets boven marathontempo) met 200m rust tussendoor. Was net weer een variant op vorige week: 8x1000 op 4:50-4:55/km (marathontempo) met 400m rust tussendoor. Qua totaal-belasting ongeveer zelfde aantal km's, maar het hogere tempo (en kortere rust) van gisteren was wel een fijnere training. Vorige week de 1000's aftikken op marathontempo met hele rondes rust was ronduit saai. Gelukkig qua intensiteit dan weer zo rustig dat je wel goed kan bijpraten over het leven met je interval-genootjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

kenneth schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:04:
[...]
Achteraf zei de trainer dat het zijn eigen variant is op de beroemde Yasso 800s. Daar loop je 10x800m waar de duur "gelijk" is aan beoogde marathontijd. Wil je een marathon in 3h15 lopen, dan loop je de Yassos in 3'15 met een pauze in 3'15.

Met andere woorden: ben ik klaar voor een halve marathon in 1h20? Ik kwam erg moeilijk op gang (eerste twee in 1'21 en 1'23) maar uiteindelijk gingen ze gemiddeld in 1'19.3 met de tweede helft gemiddeld in 1'18.4.

Mooi!
Best een grappige verwoording van de training. Het klonk als standaard snelheidstraining van 400jes, maar zo verwoord is het best geinig.

Wat ik me afvraag, moeilijk op gang komen... Bereid je je systemen wel voor bij zo'n training? Een 4/5-tal steigerungen van 100m, evt nog iets doortrekken om aeroob alles alvast aan te jagen bijvoorbeeld? Met zo'n voorbereiding start ik vrijwel altijd te hard, ook al houd ik erg in. De benen zijn klaar, hart/longsysteem heeft een impuls gekregen, spieren hebben de snelheidsprikkel al, longblaasjes staan wijd open, etc. Bij jou klinkt het alsof je lichaam de eerste twee gebruikt om nog (iets) op te starten. Dat zou betekenen dat je iets in de warming up (bewust of onbewust) laat liggen.

Anders klinkt het gek dat je de eerste twee moeite hebt als je wel goed alle systemen hebt opgestart en warm bent. Je tijden geven aan dat het tempo blijkbaar geen probleem is ;)

[ Voor 17% gewijzigd door kramerty88 op 21-02-2019 16:25 ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@kramerty88, daar sla je de spijker op zijn kop. Bedacht ik me ook achteraf. Vroeger, toen ik nog regelmatig snelheidstraining deed :p, dacht ik daar altijd aan. Tegenwoordig met al die relatief trage tempoblokken heb ik dat een beetje laten verslonzen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@kenneth hahaha, ergens ken ik dat wel (soms ook wat lui). Volgende keer toch maar ff een sprintje of wat :+ scheelt weer wat ellendig gevoel :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

slow whoop schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:43:
[...]
Ik zeg ook niet dat het geen zin heeft om met hartslagzones te trainen. Ik refereerde met Z1 t/m Z5 alleen naar het bericht van @zoefies:
[...]
Ik merk dat in dit topic vaak gesproken wordt over trainingen die in bepaalde hartslagzones gedaan zijn, zonder dat duidelijk is hoe die zones bepaald zijn. Conclusies verbinden aan die trainingen lijkt me daarom nutteloos.
..
Persoonlijk denk ik dat zones op basis van de lactaatdrempel de beste zijn, omdat die gebaseerd zijn op een fysiologisch omslagpunt in je lichaam................ Het artikel laat goed zien dat dit met Zoladz-zones mis gaat. Met Karvonen gaat dat waarschijnlijk beter, maar als je de lactaat drempel zelf gebruikt om je hartslagzones te bepalen, gaat het per definitie goed.
Deze lactaat benadering lijkt dus beter, maar is het lang niet altijd .

Waarom?

Het sturen op lactaat is iets dat veel prominenter voorkomt bij 400-3000m loper maar zeer moeizaam of zelfs niet lukt bij lopers die juist goed zijn in langere afstanden. Ik zal zsm een voorbeeld laten zien van een lactaat test van mijzelf. Dat is gewoon een recht lijn, langzaam omhoog. Er is geen enkele knik of buigpunt in te vinden en al helemaal geen 2 daarvan...

Hoe kan dat nu?
Bij een algemene lactaat test benadering gaat men juist weer compleet voorbij aan het feit welke spiervezels je hebt en welke lactaat tolerantie daarbij hoort. Over het algemeen hebben de ca 400-3000m loper hebben een type spiervezel dat een hoge lactaat tolerantie heeft, dat loopt tot heel hoog op >>10 mMol/l.
Bij lange afstandsloper is dat totaal anders, die komen bij lange na niet zo hoog.
Pure 100-200m sprinters halen de hoogste lactaat waarden, maar die groep is zo specifiek die laten we even buiten beschouwing (er zijn ook relatief weinig echte sprinters hier).

Dus .. de (aangepaste, 5x2000m ipv die 6 minuten) Zoladz test kan nog steeds heel nuttig zijn, maar je moet wel heel goed nadenken hoe je hem inzet en ipv de knikbepaling bij de AD moet je werken met vermoedelijke drempels.

Deze baseer je op de 10 en 15 km snelheden...
Dat vergt dus veel meer inzicht in fysiologie en trainingstechnologie en kennis van de atleet dan "simpel" een knikje uit een lactaat curve halen uit een prik testje van het bloed van de atleet. Dat kan wel maar dat is dan voor de doelgroep ca 400-3000m loper... en veel minder van nut voor de lange afstandsloper.

Ik heb dus altijd de Zoladz test gebruikt maar dit altijd afgestemd met de vermoedelijke drempels uit de 10/15 km wedstrijden en zo wie zo veel wedstrijden mee laten doen/wegen tav de inschatting hoe je moet gaan training. Wat zijn je sterke en zwakkere punten, die doen er ook toe (bijv om bij vermoeidheid technisch te blijven lopen).

Je ziet... dit soort zaken heeft meer dan een kant, het omvat veel visies en daar moet je je kennis uit putten. Kiezen voor één visie leidt tot tunnelvisie.. de mix van visie op de juiste manier toegepast leidt tot een goed instrument dat de atleet aangereikt kan worden. En dat laatste daar gaat het imho toch om en niet om het gelijk van 1 visie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
@route99 Ik ben met je eens dat als iedereen zou kunnen putten uit meerdere visies, en die op de juiste manier zou kunnen weten te combineren, dat men vast voor zichzelf beter in staat zou zijn om te bepalen waar zijn of haar hartslagzones liggen om optimaal te kunnen trainen. Beter dan met een lactaatdrempel test

In de praktijk denk ik echter dat voor een hoop amateur sporters, zoals die zich hier op dit forum laten zien moeilijk zal zijn. Wel zie ik hier maar al te vaak dat mensen hier juist willen vertellen in welke zones ze getraind hebben, ook om te vergelijken met andere hardlopers (of vragen om advies). Mijns inziens zijn dergelijke vergelijkingen nutteloos als de hartslagzones op verschillende, en vaak onbekende, manieren bepaald worden.

Als ik moet kiezen op mijn Garmin horloge hoe mijn hartslagzones bepaald moeten worden, en ik kan kiezen uit: HRmax, HRR, of lactaatdrempel, dan denk ik dat de lactaatdrempel de beste van die drie is. En ja, er zullen nog betere methodes zijn, maar die heeft niet iedereen voor handen. Daphne Schippers en Eliud Kipchoge zullen ongetwijfeld andere methodes gebruiken.

Door de lactaatdrempel te gebruiken als ijkpunt kun je er voor zorgen dat hartslagzones beter op elkaar afgestemd zijn van persoon tot persoon. Dat kan helpen om een groep mensen een training te laten doen die voor iedereen ongeveer even zwaar is, ongeacht de individuele snelheid en hartslag tijdens die training. Dat is ook de essentie van het artikel. Dat er betere en (waarschijnlijk ook) complexere manieren zijn om je hartslagzones te bepalen staat daar los van.

Overigens zul je zelf ook een punt hebben waarop er meer lactaat in je lichaam wordt aangemaakt dan dat er afgebroken wordt, ongeacht hoe de curve van je lactaatdrempel test er uit ziet. Naar dat punt wordt vaak gerefereerd als je lactaat "drempel".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

route99 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:08:
[...]
.
Pure 100-200m sprinters halen de hoogste lactaat waarden, maar die groep is zo specifiek die laten we even buiten beschouwing (er zijn ook relatief weinig echte sprinters hier).
[...]
Detail, maar 100/200 trekken nagenoeg alles uit het a-lactische systeem (ATP en Creatinefosfaat), niet het anaerobe. De echte verzuringsafstanden zijn de 400-800. Te lang voor de sprint (ATP en CP hebben ongeveer 15s aan vermogen), te kort om veel aan het aerobe systeem te hebben (anaeroob levert meer vermogen dan aeroob).
route99 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:08:
[...]

Het sturen op lactaat is iets dat veel prominenter voorkomt bij 400-3000m loper maar zeer moeizaam of zelfs niet lukt bij lopers die juist goed zijn in langere afstanden. Ik zal zsm een voorbeeld laten zien van een lactaat test van mijzelf. Dat is gewoon een recht lijn, langzaam omhoog. Er is geen enkele knik of buigpunt in te vinden en al helemaal geen 2 daarvan...

Hoe kan dat nu?
Bij een algemene lactaat test benadering gaat men juist weer compleet voorbij aan het feit welke spiervezels je hebt en welke lactaat tolerantie daarbij hoort. Over het algemeen hebben de ca 400-3000m loper hebben een type spiervezel dat een hoge lactaat tolerantie heeft, dat loopt tot heel hoog op >>10 mMol/l.
Bij lange afstandsloper is dat totaal anders, die komen bij lange na niet zo hoog.
Om nog wel inhoudelijk in te haken op je punt. Juist voor lange afstandslopers is het interessant om te weten wat hun lactaatdrempel is. Die wil je namelijk trainen. Een lange afstand (10k/halve) wil je namelijk net onder je drempel lopen. Dus die moet je dan wel weten. Daarnaast wil je je drempel trainen en dat doe je enkel door training net boven en net onder je drempel te lopen (push, pull effect). Voor een MILA atleet of sprinter boeit de drempel juist niet, die trainen er veel meer boven om lactisch te trainen, zowel lactisch vermogen als lactische capaciteit. Dan train je zo hard dat je automatisch er ver boven zit, dus hoef je niet precies te weten waar je drempel ligt.

Wat je zegt over de curves klopt wel, sprinters (vooral de 400) komen veel hoger dan MILA (1500-500) en de LA (5000+), maar ze zijn er wel degelijk. De drempels die gemeten worden zijn de aerobe en anaerobe drempel, beide zijn voor een ieder aanwezig. Dat heeft simpelweg te maken met fysiologie. De eerste drempel is het punt waarbij zuurstoftoevoer niet 100% toereikend is en er dus lactaat aangemaakt wordt, maar nog wel eenvoudig afgebroken kan worden (let wel, dit is nog lang niet je vo2max of iets, dit is je duurtempo. Ook daar maak je al lactaat aan, maar dat wordt dus vrij snel opgeruimd). Deze 'drempel' is geen echte knik, maar een lichte toename van je lactaatspiegel. In sportlabs wordt daar 2,5 mmol als grens gehanteerd.
De tweede drempel is de anaerobe drempel. Dat is het punt waarbij je lichaam niet snel genoeg lactaat op kan ruimen. De verzuring neemt dus snel toe. Die laatste is altijd een knik, ook bij LA lopers. Verzuring neemt immers exponentieel toe. Dit is voor de meeste lopers ongeveer 4 mmol.

Naast een lactaat meting is dit ook goed te meten met een respirator door je VO2/VCO2 te meten. De VT1 en VT2 threshold waar @Pathogen het al over had.

Edit:
slow whoop schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:50:

En ja, er zullen nog betere methodes zijn, maar die heeft niet iedereen voor handen. Daphne Schippers en Eliud Kipchoge zullen ongetwijfeld andere methodes gebruiken.
Sprinters gebruiken alleen tijden een gevoel als feedback. Daphne traint enkel op series waarin ze bepaalde tijden moet lopen en achteraf aangeeft hoe zwaar het was, waarop Bart zijn schema's bijstelt (omhoog, omlaag, gelijk). Even los van de camera's met techniektrainingen.

Eliud idem, zijn coach Patrick Sang (net als overigens Canova) geloven meer in het leren voelen van je lichaam en intensiteit dan de getallen van een schermpje. Slechts bij uitzondering maken ze gebruik van een hartslagmeter.

Kleine (eigenlijk grote) kanttekening hierbij is dat dit full-time atleten zijn die een carrière spenderen aan het aanvoelen van hun lichaam en een coach hebben met een bak ervaring die dat ook nog bijstuurt.

Gevoel bij lopen krijg je enkel door veel ervaring. Eliud vragen om nu 5km in 16 minuten te lopen... Waarschijnlijk zal hij er slechts seconden vanaf zitten. En amateur sporter vragen om zonder horloge op 80% te lopen... Die ervaring hebben wij niet, daarom is het voor ons veel belangrijker om te vertrouwen op de digitale coach die ons bijstuurt (in de meeste gevallen de rem erop zet).

[ Voor 17% gewijzigd door kramerty88 op 22-02-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Weet iemand een manier om mensen je live te laten volgen met een app, waarin je dan ook een GPX route kan inladen zodat ze zien welke route je nog gaat lopen?

Met Strava en Garmin Connect kan ik mijn live locatie delen - en ook mijn GPS track, maar niet de nog af te leggen route.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:56
Toen ik mijn marathon liep heb ik Mapapal gebruikt, werkte prima cross platform, @MrAcid

@de rest, je kan ook gewoon lekker gaan rennen en leren voelen waar je grenzen liggen of welk tempo goed voelt. Een horloge of getalletje kan je ook het (verkeerde) bos in sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@MrAcid Je bedoelt dat zij je 'nog te lopen route' kunnen zien? Ik kan geen app verzinnen die dat kan, maar is het niet gewoon een optie om je gpx met die mensen te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:35:
Weet iemand een manier om mensen je live te laten volgen met een app, waarin je dan ook een GPX route kan inladen zodat ze zien welke route je nog gaat lopen?

Met Strava en Garmin Connect kan ik mijn live locatie delen - en ook mijn GPS track, maar niet de nog af te leggen route.

Dank voor het meedenken!
In welke context?
Ik ken wat jongens die dit als service leveren met een dedicated tracker en online platform. Ideaal voor lange tochten en dergelijke.
Maar wel wat overkill om je locatie tijdens je trainingsrondje te delen met het thuisfront ;)

Een eenvoudige app ben ik niet van bewust dat ie bestaat.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Frenz64 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:45:
Toen ik mijn marathon liep heb ik Mapapal gebruikt, werkte prima cross platform, @MrAcid

@de rest, je kan ook gewoon lekker gaan rennen en leren voelen waar je grenzen liggen of welk tempo goed voelt. Een horloge of getalletje kan je ook het (verkeerde) bos in sturen
Die kan zo te zien niet vooraf een GPX route inladen zodat je volgers weten waar je naartoe gaat?
kramerty88 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:50:
@MrAcid Je bedoelt dat zij je nog te lopen route kunnen zien? Ik kan geen app verzinnen die dat kan, maar is het niet gewoon een optie om je gpx met die mensen te delen?
Precies. Ik wil een app waar ik deze route in zet en dat ze mij vervolgens als een blauw bolletje, liefst met de afgelegde track, kunnen volgen over de route.

GPX apart delen kan, maar dan moeten ze die twee dingen met elkaar combineren. Het gaat hier om een (ok, mijn) vrouw die bidons en gelletjes moet aangeven - dus daar moet je geen risico's mee nemen. :+

@Valorian - jup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik zou ook geen app weten die dat kan. @MrAcid bedoelt neem ik aan het effect wat je hebt bij grote wedstrijden: je ziet de loper(s) op het parcours geplot en dan waar ze zijn en hoe ver ze nog moeten. Zoals bij egmond, marathon ny, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
@MrAcid Volgens mij kan dit met ViewRanger (https://www.viewranger.com/en-us) ik weet alleen niet of dit een betaalde functie is. Je kunt daar in ieder geval GPX tracks in uploaden en starten als je dat wilt. En volgens mij heet het BuddyBeacons of zo om anderen te laten zien waar je bent. Of dit uiteindelijk de geselecteerde GPX track ook laat zien weet ik niet. Wat ik zo snel zag is het met een code beveiligd en kan dus niet zomaar iedereen zien wat jij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

@MrAcid Found one: http://trackleaders.com/trailtracking
Komt van: https://forums.mtbr.com/g...e-race-route-1086055.html waar iemand exact jouw probleem beschrijft, maar dan voor de MTB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Niet goed gelezen, danwel herinnerd. Ik dacht dat ik mijn route toen geladen had, maar dat kon dus niet @MrAcid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Lijkt er wel op inderdaad - máár helaas is dat een commerciële oplossing voor race directors met fysieke devices (voor zover ik kan zien). Niet een consumenten-app voor iOS in elk geval.

Had Bluelane gedownload en Premium trail genomen, maar die laat de route alleen op je eigen device zien - niet op de kaart die je deelt (volgers zien dus de GPX route niet, alleen mijn locatie en GPX track).

@The_Ghost16 volgens mij doet ViewRanger ook niet de route (nog af te leggen), alleen je track (reeds afgelegd).

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 22-02-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
@MrAcid
https://locatoweb.com/en/features ?
Add waypoints - import GPX/KML layer
Inside your account (edit track) you can upload a GPX or KML file that will be pre-loaded on the map.
Is is possible to pre-load the route onto the map?
Yes, you can upload a GPX or KML file that will pre-loaded into the map for the particular track. Inside your account click edit track, then upload your file.
klinkt als wat je zoekt. Heb geen ervaring met deze app, maar voor de 80 cent die ze vragen zou ik het wel eens willen proberen.

[ Voor 37% gewijzigd door TheOmen op 22-02-2019 11:45 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
MrAcid schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Lijkt er wel op inderdaad - máár helaas is dat een commerciële oplossing voor race directors met fysieke devices (voor zover ik kan zien). Niet een consumenten-app voor iOS in elk geval.

Had Bluelane gedownload en Premium trail genomen, maar die laat de route alleen op je eigen device zien - niet op de kaart die je deelt (volgers zien dus de GPX route niet, alleen mijn locatie en GPX track).

@The_Ghost16 volgens mij doet ViewRanger ook niet de route (nog af te leggen), alleen je track (reeds afgelegd).
Ik heb het even getest en hij toont, in ieder geval op de website, niet de ingeladen route. Of het vanuit de app wel werkt dat weet ik niet. Heb nog een proef abonnement tot volgende week dus kan dat eventueel voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
TheOmen schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:23:
@MrAcid
https://locatoweb.com/en/features ?

[...]

[...]

klinkt als wat je zoekt. Heb geen ervaring met deze app, maar voor de 80 cent die ze vragen zou ik het wel eens willen proberen.
Wauw, super crappy app - maar hij lijkt het voorlopig als enige te doen...! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
MrAcid schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Wauw, super crappy app - maar hij lijkt het voorlopig als enige te doen...! _/-\o_
:D

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
Ondertussen heb ik zin gekregen in de hardloop rondjes voor het weekend met het voorspelde mooie weer. Helaas was mijn geplande training van gisteren niet door gegaan door wat pijntjes in mijn kuiten die ik woensdagavond voelde met tennissen. Dus uit voorzorg maar even wat rust genomen.

Zaterdag wil ik het rustig aan doen met een 5 of 7 kilometer. En voor zondag heb ik een duurloop op het programma staan van 18 kilometer als laatste lange duurloop voor de CPC halve marathon.

Merk wel dat het vele sporten wel zijn vruchten afwerpt over mijn algehele conditie. Voel me een stuk fitter en ook sneller op de tennisbaan. Nu alleen nog zorgen dat ik wat meer slaap want dat schiet er momenteel een beetje bij in.

Maar ik kan niet wachten tot het weer langer licht is en nog net ff wat warmer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Wilde eens kijken of ik makkelijk voorbij de 15km kon komen vandaag, beetje tricky rondje want na 7 km nam ik een afslag waar het of omkeren (dat doe ik eigenlijk nooit) of 20 km wordt, met een 3,5 onverhard erin (Bert's Bospad bij Tienhoven). Had nergens last van dus ik ging er maar voor. Eindresultaat: 20 km in 1:55 en een beetje, zonder een centje pijn, avg bpm 134. Heel tevreden over de progressie nog steeds.

Wel een pittig momentje, onderweg was een boer aan het gieren (voor de stadslui: mest aan het uitrijden) met zo'n injectieding. Kolere, ik dacht dat ik erin bleef, ik ging bijna van m'n stokje van die ammoniaklucht. Gelukkig was het maar een smal stukje weiland, verschrikkelijk zeg, adem inhouden en hardlopen is geen ideale combi.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:31:
..., onderweg was een boer aan het gieren (voor de stadslui: mest aan het uitrijden) met zo'n injectieding. [...]
Bij mij was het niet de boer die aan het gieren was :P . Ik heb er redelijk lang geen last van gehad, maar de buik speelde hier weer eens op. Lopen als een Dumoulin _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kramerty88 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:08:
[...]

Bij mij was het niet de boer die aan het gieren was :P . Ik heb er redelijk lang geen last van gehad, maar de buik speelde hier weer eens op. Lopen als een Dumoulin _O-
Pffft, laatst ook weer een keer gehad. 3x helemaal leeggelopen bij random semi-openbare toiletten (manage, hotellobby en klimhal - haha).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
kramerty88 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:08:
Maak je er een obstakelloop van. Gewoon laten lopen en af en toe een slootje pakken voor de spoeling. O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gisteren voor nieuwe schoentjes geweest.. Ging eigenlijk kijken naar de Saucony Guide iso... heb ook nog een paar Mizune en brooks aangehad maar die waren het net niet... Na de loopanalyse toch eens gekeken naar de Omni (kom ook van de Asics Kayano af, flinke ondersteuning dus)

Bleek toch dat ik met de guide net te onstabiel was, en met de Omni eigenlijk een betere afwikkeling had...

Al met al gisteren rondje, 5k, mee gelopen en bleken erg fijn.... is het verstandig de schoenen nog meer in te lopen voordat ik langere afstanden doe of loopt dat wel los (pun intended)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Hangt uiteraard van je voeten af, @ThatsHollywood . Heb je vaker last van nieuwe schoenen? -> meer inlopen. Zitten ze (bij mij) 5k goed, dus geen licht schurend puntje of drukpunt ergens, dan kan ik er los mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:53
Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Maak je er een obstakelloop van. Gewoon laten lopen en af en toe een slootje pakken voor de spoeling. O-)
Vanmorgen had ik ook min of meer een obstakelloop. Het is mooi weer en iedereen laat zijn hond uit. Prima.
Alleen ga dan niet midden op het pad lopen/stilstaan/jehondlatensnuffelen :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50
Roadman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:55:
[...]

Vanmorgen had ik ook min of meer een obstakelloop. Het is mooi weer en iedereen laat zijn hond uit. Prima.
Alleen ga dan niet midden op het pad lopen/stilstaan/jehondlatensnuffelen :(
lastig he die andere mensen in de wereld >:)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Webgnome schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:08:
[...]

lastig he die andere mensen in de wereld >:)
Op zich valt dat wel mee, alleen veel mensen leven een beetje te veel in hun eigen wereldje en houden geen rekening met andere (weggebruikers). Intervallen volgende keer maar ergens anders doen waar dat zombie volk niet komt. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MrAcid schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:04:
[...]

Pffft, laatst ook weer een keer gehad. 3x helemaal leeggelopen bij random semi-openbare toiletten (manage, hotellobby en klimhal - haha).
Jij komt tenminste nog een wc tegen. Ik ben ondertussen geoefend bosschijter. :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zoladz werk is ook gebaseerd op lactaat en zuurstofmetingen. Het is totaal niet ontwikkeld uit "loop maar 6 minuten in Z 1 t/m Z5 " en je bent klaar....... dan doen we hem sterk te kort. Lees zijn artikel zou ik zeggen.
Samenvatting.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF00377708
Ik heb het originele artikel.

Zoladz werk is het begin van een andere aanpak, dus je moet niet bij 1993 stil blijven staan lijkt me.
Er is het nodige daarna aan verbeteringen gepubliceerd en ik vermoed dat Zoladz zelf daar ook blij mee is. Hij heeft wat in gang gezet en anderen zijn er mee verder gegaan, hebben het verbeterd en/of geïntegreerd.

Wij/ik zijn/ben er pas in 2003 mee begonnen en toen al was bekend dat heeft het geen enkele zin om puur alleen naar de Z1 t/m 5 te kijken, zo is het nooit bedoeld geweest.

Wij gebruikten de test alleen maar om een "ijklijn" te maken van de relatie hartslag en snelheid. De 10 en 15 km wedstrijden, vooral de 15 km werden gebruikt om een afschatting te maken van de drempelsnelheid, de snelheid die je een uur kunt volhouden. Zo een definitie werkt in de meeste gevallen uitstekend, alleen aan de echte top wordt regelmatig lactaat gemeten en daar wordt zelfs nog de interpretatie daarvan met de nodige slagen om de arm gedaan....het is allemaal niet zo een dimensionaal.

Weet je de drempel via de 15 km tijd/snelheid dan kun je vervolgens via de inzichten die je aanhangt gaan trainen op de diverse tempos. Je gebruikt dan de HF-uit de ijklijn van de Zoladz test om te weten hoe hard je mag gaan... dat is dus totaal iets anders dan Z1 t/m Z5 gebruiken...
Ik vermoed dat dit laatste stuk lang niet bij iedereen bekend is of geland is.
De Zoladz test is dus maar 1 van de hulpmiddelen, niet meer, niet minder.

Hopelijk geeft deze nuancering een beter beeld hoe je de Zoladz test toch in kunt zetten.

Edit: https://anzdoc.com/de-slaper-de-waker-en-de-dromer.html
Dit stuk geeft aan hoe het ontstaan is, niet bij Zoladz zelf....
Je leest ook over het ontwikkelen van de "onderkant" van de snelheid, lees zelf verder. Dat stuk fysiologie heeft men toen al mee genomen. Dat zat in onze trainingen ook verwerkt. Je ziet dus, slaafs Z1-Z5 volgens doet tekort aan het complete beeld. Als je het via de lactaat methode doet.. zul je zulke principes vast ook gebruiken, het is "'geen eigendom van de Zoladz test"... bij wijze van spreken uiteraard.
De Zoladz-­‐methode

De oorsprong van de Zoladztest ligt ergens in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Trainer Arend Karenbelt (destijds trainer van Gerard Nijboer) deelde de trainingsschema’s in in zones, waarbij een percentage van de maximale hartslag als maatstaf diende. De Poolse fysioloog professor Jerzy Zoladz hoorde op een congres Karenbelt hierover spreken en besloot hierop verder te borduren, maar veranderde de percentages in absolute getallen, met als resultaat dat de test eenvoudiger werd om mee te werken. De grondslag is training van het aerobe uithoudingsvermogen (de inspanning die langer dan 2 minuten duurt), die evenwichtig dient te worden ontwikkeld, dus zowel bij een lage als een hoge belasting. Deze evenwichtige opbouw van het aerobe uithoudingsvermogen is te bereiken door te trainen met vijf verschillende belastingniveau’s op basis van de hartfrequentie, nl. op HFmax -­‐50, HFmax -­‐40, HFmax -­‐30, HFmax -­‐20 en HFmax -­‐10. De maat voor het bepalen van de ‘kwaliteit’ van die evenwichtigeopbouw is de snelheid die je bij elk van die belastingniveau’s haalt gedurende zes minuten. Stel dat het tempo bij HFmax -­‐50 erg laag is, dan is de onderste zone van het aerobe uithoudingsvermogen onderontwikkeld. Het kernidee is, dat een toename van de snelheid bij een lagere hartfrequentie zich vertaalt naar een eveneens hogere snelheid bij een hogere hartfrequentie. Je tilt het gehele niveau als het ware vanaf de onderkant op.De nadruk op het ontwikkelen van de onderkant van het aerobe uithoudingsvermogen heeft een aantal voordelen. Het eerste voordeel is het besef, dat ook het trainen met een lage hartfrequentie zinvol is. Haastige spoed is immers zelden goed. Het tweede voordeel van de Zoladz-­‐zones is puur mentaal van aard. Een groot gedeelte van de trainingen gaat minder inspanning kosten: het hoeft immers niet allemaal hard, je kunt je overgeven aan de hartfrequentie, want die is de maatstaf van de training. Het derde voordeel is dat met name bij het langzamere hardlopen er minder microtrauma (haarscheurtjes in de pezen) optreden, waardoor je minder hersteltijd nodig hebt en de trainingen dus korter op elkaar kunt laten volgen en het fenomeen ‘overbelasting’, dat bij ons, recreatief ingestelde wedstrijdlopers overigens niet vaak voor zal komen, voor kunt zijn.Het is opvallend dat een “lichte training” op LLL-­‐niveau (Z1-­‐2) op veel gebieden toch goede trainingseffecten geeft. Het aantal mitochondriën (energiecentrales in de spiercel) gebruiken de zuurstof die aangevoerd wordt via de longen en de bloedcirculatie om energie aan te boren waardoor de spier zijn werk kan (blijven) doen. Het aantal mitochondriën neemt toe en hun werkbare oppervlakte waardoor er meer energie aangemaakt kan worden, vergroot. Het rendement is optimaal bij het lopen met een lage intensiteit. Lopen onder verzuring brengt (waarschijnlijk) schade toe aan deze mitochondriën. Het aantal (gebruikte) haarvaten neemt toe, waardoor de uitwisseling van stoffen tussen de spiercel en zijn omgeving verder toeneemt. Verder werken herstelmechanismen bij relatief lichte trainingen al optimaal en bereikt het slagvolume van het hart bij een hartfrequentie van ongeveer 120 slagen per minuut al zijn maximum.
Genoemde bronnen: (heb ze nog....)
  • De Zoladz-methode & aanvulling Zoladz-methode, Jan Heusinkveld & Honoré Hoedt, richting Sport Gericht nr. 5 – 2001
  • De 5x6 minutentest van Zoladz, Honoré Hoedt, richting Sport Gericht nr 6 - 2001
Dit is in middels ook al deels verouderd... in 2003 waren we al een stap verder...

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 23-02-2019 18:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:13:
Op zich valt dat wel mee, alleen veel mensen leven een beetje te veel in hun eigen wereldje en houden geen rekening met andere (weggebruikers). Intervallen volgende keer maar ergens anders doen waar dat zombie volk niet komt. >:)
Intervallen op een druk bezocht voetpad getuigt inderdaad ook een klein beetje van een eigen wereld. O-) ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:28:
[...]

Intervallen op een stuk bezocht voetpad getuigt inderdaad ook een klein beetje van een eigen wereld. O-) ;)
Alleen was het niet op een voetpad... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:44:
Alleen was het niet op een voetpad... :/
Wat voor pad dan? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Een fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom loop je daar überhaupt dan? Klinkt dan meer als totale verkeersanarchie. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Gonadan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:48:
[...]

Waarom loop je daar überhaupt dan? Klinkt dan meer als totale verkeersanarchie. :D
Want het is enorm vreemd om op een fietspad hard te lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:50:
Want het is enorm vreemd om op een fietspad hard te lopen :?
Hangt van de situatie af, maar het is niet de plek waar je voetgangers verwacht. Als je dan vertelt over mensen die honden uitlaten en hardlopers op het fietspad dan klinkt dat wel alsof iedereen maar wat doet. :P

Zulke paden heb ik hier ook in de buurt, maar die mijd ik als de pest als het om lekker hardlopen gaat. Je weet gewoon dat als je andere verkeersdeelnemers tegen komt je op de één of andere manier rekening mee elkaar moet houden. Soms wil je dat liever niet dus dan maar rustige paden zoeken. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Helaas - helaas. App update de locatie alleen als hij op de voorgrond staat en met het scherm aan. En dan ook nog alleen het huidige punt, geen historie. Daarmee niet bruikbaar voor mijn doel. :(

O, shit. Hij stond op “While using the app” in de Location Services van iOS. |:( Morgen nog een keer proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door MrAcid op 23-02-2019 19:33 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Patser Ultratrailer van 44 km naar 45,5 km gezet vandaag!
De dodemanstrail. Vier rondjes van ongeveer 11,4 kilometer in het mooie Schin op Geul met ongeveer 240 hoogtemeters per rondje.

Gewedlig genoten, met best frisse omstandigheden om 10 uur vertrokken met vier man (per uur een startpunt voor x aantal rondjes), terwijl het gras nog wit was. Traptreden in het bos (wandelen) stiekeme pittige korte klimmetjes (wandelen) bovenaan over glooiend landschap verder gaan met geweldig uitzicht. Randje bos licht omlaag, flink omlaag (go go go!), aardig omlaag en daarna de dodeman omhoog wandelen (asfalt en steil).

Bovenaan verzorging en daarna doorhobbelen, rechtsaf het bos induiken met direct één meter (in anderhalve meter) omlaag dus vol tempo dalen . Door een diepe geul tussen weilanden in (hoe heet dat eigenlijk) ook met een flinke start omlaag. Nog even onder een omgevallen boom doorbukken en daarna een lang pad, grotendeels gras stijgend. Bovenaan weer een stukje asfalt met uitzicht om daarna de slotafdaling in te gaan (go go go).

Nou, dat was ongeveer één rondje. De eerste liep ik met Mrs Xaverius op rustig tempo. De tweede in het begin samen maar ben ik meer eigen tempo gaan lopen en de afdaling lekker mee te pakken. De derde wilde ik rustig lopen maar met de afdalingen ging het toch iets te hard. En met de vierde ronde ging het "mis". Na een ruime kilometer was ik ineens kortademig en hijgend en had een enorm bol gevoel in mijn maag, alsof er veel te veel in zat. Wandelen dus. Ongeveer 2 kilometer erg rustig aan gedaan en daarna weer proberen rustig tempo te pakken wat goed ging. Onderweg de organisator getroffen en gevraagd of hij bekend is met die buikklacht wamt dis is nieuw voor mij.

Wellicht de jelly beans (kleurstoffen, nooit echt gegeten bij trails) of gewoon lucht door het eten/drinken dacht hij aan. Hij gaf me wat pepermunt mee wat kan helpen. Uiteindelijk mentaal superfit, fysiek gevoel nog steeds goed maar wel met vermoeide benen over de finish gekomen.

Maar wat is de terugrit naar huis dan laaaaaaang.
Strava linkje!

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd nooit gegeten bij trails.. beter om te testen in trainingen?
Het was fris maar beter dan dat het te warm is denk ik..

Tja. Terug naar huis.... Das een eind.... Rolduc ligt daar aardig in de buurt en is vanuit Ernum maar 4 km verder.... (volgens Google maps).. Ben daar een keer heen gegleden ;) op een zondag met een "geel alarm"...
Naar de Abdijcross Kerkrade dus. Was super rustig op de weg.. .werd nog wel mooi 1e in M55... (kon mijn benzine ervan betalen....; )

Op naar de volgende, mooi een thuiswedstrijd voor jou... Succes.

Ik weet nog niet of ik voor de 12 km van R'dam nog een echte wedstrijd doe. Het is dan mijn 1e officiële wedstrijd sinds eind 2016. Aardig hersteld, na de de ca 2800m ruim een week geleden vandaag het Rosa rondje gedaan, exact opgemeten volgens het bordje 5 km in ca 22.32 (moet hem nog effe terugkijken). Begint weer ergens op te lijken....;)
Nu eerst maar weer eens een blokje training en dan zie ik wel of ik zelf eventueel een prikkel organzeer in het bos of dat ik toch een lokaal wegwedstrijdje doe? Ook nog met de trainer(s) maar eens gaan praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mocht iemand zich vervelen deze zondagochtend: ik zoek een paar testers. :+

https://locatoweb.com/map/single/2237166254

Waar ik benieuwd naar ben:
- Is de refresh/update rate een beetje vloeiend?
- Zie je goed onderscheid tussen de reeds gelopen en nog te lopen track?
- Werkt het goed in een mobiele browser (iOS voornamelijk)?

(Start rond 9:00 met lopen en loop door naar NS Bunnik uiteindelijk - route is maar tot NS Zeist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

MrAcid schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:42:

(Start rond 9:00 met lopen en loop door naar NS Bunnik uiteindelijk - route is maar tot NS Zeist)
Ik heb je net verkeerd zien lopen. 🤪
Per negen seconden een refresh. De uitgezette route is blauw en je gelopen route is rood.
Werkt perfect op Chrome op Android.

Locatoweb
route99 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:35:
Idd nooit gegeten bij trails.. beter om te testen in trainingen? Het was fris maar beter dan dat het te warm is denk ik..
Ik eet van alles tijdens lange lopen maar jelly beans zijn nieuw voor mij. Dit was overigens stiekem een training voor de 60 op Ameland volgende week dus prima dat ik dit nu ervaar.
Ik heb geen last van de kou, loop er met mijn Frysk bloed prima bij. Zon en vooral warmte, dat is minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Xaverius op 24-02-2019 09:23 ]

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:42:

- Refresh ergens tussen de 5 & 30 seconden. Niet continu of regelmatig dus soms wat grote sprongen. Weergegeven snelheid dus met korreltje zout nemen.
- onderscheid is prima (rood, blauw) en grote pijl om looprichting aan te duiden.
- werkt prima op Android. Geen ios beschikbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
En lost op 14,1 km, zowel in de browser hier (Chrome) als op Android (ook Chrome) en op de iPhone van vrouwlief, overal gestopt bij 14,1 km @MrAcid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Frenz64 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:30:
En lost op 14,1 km, zowel in de browser hier (Chrome) als op Android (ook Chrome) en op de iPhone van vrouwlief, overal gestopt bij 14,1 km @MrAcid
Ik zie het inderdaad. Niet erg betrouwbaar dus helaas.

Dank voor het testen, ook @Roozzz en @Xaverius!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Vandaag voor het eerst in lange tijd weer een 5k-wedstrijd gelopen, en mijn PR met bijna 2.5 minuut verbeterd, van 25:40 naar 23:20!!!

Heel vet. Wel erg zwaar zo'n race. Ik kijk nu meer uit naar de rustige duurloopjes, zo'n 5k-wedstrijd hoeft niet al te vaak :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Roozzz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Vervelend, dat kan helaas wel wat tijd gaan kosten... Wanneer heb je die test?

Allereerst, de oorzaak is niet dit ene rondje met verkeerde schoenen. Dat is hoogstens de druppel geweest. Runners knee is namelijk een typische overbelastingsblessure, dat lukt je dus niet in een rondje normaal gesproken :P
Om te voorkomen dat je in no-time weer aan de kant staat is het dus goed om even na te denken over de achterliggende oorzaak (en deze weg te nemen). Denk bijvoorbeeld aan:
- Ben je (te) snel gaan opbouwen?
- Heb je een goede looptechniek?
- Zwakke spieren in de keten? (heup, bovenbenen, ...)
- Gebruik je schoenen met veel ondersteuning aan de binnenzijde van de voet?

Daarbij wordt runners knee nog al eens verward met diverse andere blessures rond de knie. Heb je deze diagnose zelf gesteld? Of ben je langs een fysiotherapeut geweest? Deze is in principe de aangewezen persoon voor diagnose en behandeling. Zeker als er een test binnen redelijke termijn gemaakt moet worden zou ik niet zelf gaan hobbyen. Ieder zijn vak...

Typisch kan je rekenen op 3 weken (hard)looprust en daarna weer rustig beginnen met opbouwen van het lopen. Het is mij niet helemaal duidelijk of je er nu alleen last van hebt tijdens het lopen, zo ja dan zou fietsen best een optie kunnen zijn. Heb je er in het algemeen ook al last van, dan zou ik wachten tot de ontsteking weg is voordat je gaat fietsen. Het hebben van pijn tijdens het sporten is een vrij goede indicator of je het wel of niet moet doen :+

Disclaimer: ik ben geen arts, helaas wel door schade en schande wijs geworden.
Excuses voor mijn zeer late reactie. Ik was helemaal vergeten te reageren.

Ik was op het moment dat ik mijn vraag stelde aan het trainen voor de sporttest van de politie. Daar was op dat moment geen datum of iets dergelijks voor, omdat de volledige procedure nog van start moest gaan. Helaas ben ik voor dit jaar afgevallen en mag ik het volgend jaar opnieuw proberen. Ik ben nu dus gewoon maar vast aan het trainen voor volgend jaar.

De runners knee was vastgesteld door mijn huisarts, die had een aantal jaar als sportarts gewerkt. Uiteindelijk is het weggegaan door extra kniesupport, door middel van een brace, en een week volledige rust nemen. Heb toen ook echt amper gelopen. De pijn was overigens aanwezig tijdens het lopen, maar ook in rust.

Bij mij kwam het helaas wel daadwerkelijk door de schoenen en de zolen en vanuit niets ben ik meteen een half uur gaan hardlopen volgens de politieconditie app. Ik had dus sowieso teveel risico genomen toen. Last van mijn knieen heb ik sowieso snel aangezien ik platvoeten heb en de zolen in mijn schoen ondersteunden dit niet voldoende. Inmiddels heb ik goede zolen en merk dat nieuwe klachten hierdoor snel wegtrekken (deze klachten liep ik op zonder deze goede zolen). Morgen ga ik er voor het eerst mee rennen en hoop op een goed resultaat.

In ieder geval alsnog bedankt voor je reactie en nogmaals excuses voor het erg late antwoord. :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
Zondag uurloopje, had bedacht eens te starten met het Keniaans warmlooptempo, hoe voelt dat en hou ik dat tot bijvoorbeeld 5 km vol? Eerste km ging 4:56, proberen tot 5km: 24:53, maar ik voel dat10 km wel eens een brug te ver zal zijn. Gewoon per kilometer kijken hoe het gaat, km 6 en7 gaan in 5:05, ik zit nog op 5:00 gemiddeld, maar bij km 8 (5:11) laat ik het gaan en heb ik genietend van het weer het uur volmaakt. Nog geen 10km onder de 50 minuten, maar met deze progressie komt dat wel goed. Benen nog steeds heel, yaayyy

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Gisteren heb ik voor de tweede keer de Jutbergtrail 30k gelopen. Vorig jaar was niet zo'n succes: door het weghalen van lintjes toen 2x verkeerd gelopen en uiteindelijk buiten het parkoers om met een groep terug naar de finish gelopen. Dit jaar waren de pijlen aan de bomen geplakt en had ik de gpx op mijn horloge, dus verkeerd lopen was er niet bij.

Als trail vind ik het parkoers niet zo bijzonder. Ja, het is in het nationaal park veluwezoom en er is geen meter vlak met best lange stukken dalen en stijgen, maar de paden zijn grotendeels brede bospaden en geen / nauwelijks singletracks (alleen een stukje op het eind, als het parkoers voor de verschillende afstanden weer samenkomt en je in de achterhoede van een kortere afstand terecht komt :| ). Niet speciaal dus, maar door de 450 hoogtemeters wel relatief zwaar (al is het geen Dodemanstrail ; ) )

De deelnemers zijn naar mijn idee ook meer hardloopgeorienteerd, al sprak ik in het startvak nog wel een snelle trailloper die hier ook eens een keer meedeed. Ik was even vergeten dat de start gecombineerd was met de 21km en vanuit de start gingen er een aantal lopers er met een redelijke rotgang vandoor. Ik ging voor mijn doen ook snel van start, ik had me voorgenomen om diep te gaan en te kijken hoe ik er voor sta. Dat ging eigenlijk best rap, een eerste kilometer in 4:10 met 25 positieve hoogtemeters. In de kilometers erna zaten wat zandpaden, gecombineerd met flink stijgen en dalen. Toch kon ik gelijk oplopen met de snelle loper. Na 8km was er de afslag en zag ik opeens dat een aantal andere lopers voor de 21km liepen en dat het op de 30km al een stuk rustiger was. Net voor de 10km drankpost werd ik nog precies bijgehaald door een andere loper, die me al een tijdje op de hielen zat. Hij vertelde me dat er achter ons een behoorlijk gat zat en dat gaf een soort van rust, want ik begon wat verkrampt te lopen in een poging het tempo heel hoog te houden. Hij stopte niet bij de drankpost en ik kwam dus alleen te lope, eigenlijk zoals ik het het liefste heb. Ik hield nog wel een tijd zicht op hem voor me, maar voor de rest liep ik dit keer volledig op ademhalingsritme. Dat is een andere aanpak dan gebruikelijk, maar omdat mijn ademhaling de (belangrijkste) beperkende factor is in mijn snelheid en ik te vaak te lang in een te rustige ademhaling blijf lopen en daardoor of te langzaam loop, of te weinig zuurstof krijg en het daardoor zwaar krijg, besloot ik nu op wat voelde als een 5km hijgtempo te lopen. En eigenlijk is dat best goed bevallen. Zeker ook door heuvelop echt hijgend op te gaan heb ik naar mijn idee het tempo goed hoog kunnen houden.

En heuvelop en heuvelaf ging het, er waren nauwelijks vlakke stukken. Voor m'n gevoel heb ik of rond de 5:00/km omhoog gelopen, of met 3:30/km de heuvels af gedenderd. Na de 20km was macht omhoog wel een beetje weg en zakte ik vaak weg tot 6:00/km, maar alles wat naar beneden liep heb ik behoorlijk goed kunnen doortrekken. Dat is ook wat ik merkte bij het inhalen van lopers van een kortere afstand: heuvelop ging ik geeneens zoveel sneller meer, maar naar beneden was het snelheidsverschil echt groot. Ik hoorde ergens halverwege al dat ik vierde lag en daar kon ik prima vrede mee hebben. Het eten en drinken onderweg bleek nog best een uitdaging, door het tempo en het parkoers waren er nauwelijks geschikte momenten voor te vinden.

Uiteindelijk was ik na 2:14 weer binnen met een gemiddeld tempo van 4:31/km. Erg tevreden met de manier waarop ik heb kunnen lopen en hoe ik op een 30km heb kunnen blijven pushen alsof het een 10km was. Ik ben met name benieuwd hoe zich dat vertaalt op een kortere afstand. De winnaar liep uiteindelijk 2:04, de nummer 2 (die ik gesproken had en deze trail liep als voorbereiding op de Vuurtorentrail 60km) in 2:05 en de nummer 3 in 2:07. Ik weet niet of ik de enige ben die dat doet, maar ik ga achteraf altijd even op Strava checken wat het hardloopniveau is van de personen die voor mij eindigen om te kijken of ik 'op niveau' heb gelopen. Het was dus heel geruststellend om te zien dat de nummer 3 in recent een 10k in 35 minuten liep, van de nummer 2 weet ik dat hij een marathon pr heeft van 2:35 en de nummer 1 liep in Schoorl op de 30km gemiddeld 3:45/km. Ik kan mezelf dus weinig verwijten :P

https://www.strava.com/activities/2169088507

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

TeQview schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:37:
[...] Morgen ga ik er voor het eerst mee rennen en hoop op een goed resultaat
Wat ben je dan van plan om exact te gaan doen behalve dat je gaat rennen?
Hoe ga je de belastbaarheid nu opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
route99 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:26:
[...]
Wat ben je dan van plan om exact te gaan doen behalve dat je gaat rennen?
Hoe ga je de belastbaarheid nu opbouwen?
De belastbaarheid heb ik de afgelopen weken al verbeterd met andere zolen die al betere steun gaven. Die ik nu heb zijn op mijn voeten aangepast en hebben schokdemping. Deze nieuwe zolen had ik vandaag getest tijdens de bodyweight fitness, waarin ik veel spring en dit voelde ik voorheen vaak in mijn knie. Nu nergens last van gehad. Ik doe qua fitness bijvoorbeeld squat jumps, burpees, planken, etc. Fitness doe ik sowieso al sinds november 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik bedoel uiteraard op dit forum het hardlopen...
Iets om rustig mee te starten : 3x 1 minuut met pauze 2 minuten wandelen? En dat is dan de hele 1e trainingen en dat herhalen en heel geleidelijk duurzaam opbouwen?
In een keer een half uur hardlopen.. tis wel imho een groot risico, zo vaak heb je vast nog niet achter elkaar gesprongen... Hoe vaak heb j dat maximaal achter elkaar gedaan? Vertaal dat eens in minuten hardlopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Rudedadude schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:10:
Niet speciaal dus, maar door de 450 hoogtemeters wel relatief zwaar (al is het geen Dodemanstrail ; ) )
...
Dat is ook wat ik merkte bij het inhalen van lopers van een kortere afstand: heuvelop ging ik geeneens zoveel sneller meer, maar naar beneden was het snelheidsverschil echt groot.
Ha! Er was ons 300 D+ per ronde vooraf gezegd dus die 240 viel wat tegen. :+

Ik ben zelf een fan van afdalingen en denk dat daar meer winst op is te halen dan heuvelop. Afdalen is gewoon leuk en dan vooral niet op een simpel pad maar een lekker technische afdaling waar je goed moet kijken waar je je voeten moet neerzetten.

Die concurrent van jou kom ik op Ameland wel tegen dus, bij de start. ;)
Ik ga daar starten in overlevingsmodus omdat 60km toch best ver (een lang) klinkt.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag gaan we het weer proberen. Alle gerochel is nu wel aardig het systeem uit, dus wat dat betreft kan ik gewoon weer gaan lopen :Y

Ik ben de afgelopen week eens flink op mijn houding aan het letten, maar mijn rompspieren gebruik ik echt véél te weinig. Met name het deel tussen onderkant ribben en navel zak ik zo ontzettend snel in, of ik nou zit, sta, loop, op de scooter rijd...
Op zich nog niet zo'n groot probleem, maar ik zak niet gelijkmatig in, heb een neiging naar rechts in elkaar te zakken als een plumpudding :P en dat zie ik dus ook terug als ik wandel. Ik probeerde te voelen of ik iets anders deed in afwikkeling, of bekkenrotatie wanneer ik mijn been naar achter deed, maar het verschil zit hem er juist in dat ik mijn rechterbeen véél verder naar voren gooi.

Allemaal heel nuttige informatie, ben benieuwd of ik dat effectief kan gebruiken met hardlopen, om dat weer blessurevrij te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie advies omtrent voedingspatronen? Zijn er belangrijke voedingsstoffen die jullie extra/minder eten? Gebruiken jullie eventueel voedingssupplementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Dit weekend weer heerlijk 2 keer gelopen volgens planning.

Zaterdagochtend eerst even 9 holes gegolfd. Daarna voetbalwedstrijd gekeken bij de lokale amateur club. Terug daarvan even een rondje van 5 km hard gelopen zonder eigenlijk op mijn horloge te kijken wat betreft tijd en hartslag. Werd een pace van 5:18 met een gemiddelde hartslag van 152: https://www.strava.com/activities/2169846652
Zondag stond er een lange duurloop op de planning. Mijn vriendin moest om 8:00 uur naar haar werk dus besloten om mij af te laten zetten op ongeveer 17km van mijn huis. Dan had ik eens een totaal andere route dan normaal en ook geen mogelijkheid om af te snijden. Alleen als er wat zou gebeuren werd het ff lastig, maar dat ging gelukkig goed. Doel was 18 km lopen maar ik was zo lekker bezig dat ik vond dat ik er wel 20km van kon maken. Laatste 3km waren erg zwaar maar uiteindelijk een goede voorbereiding op mijn aankomende halve marathon. https://www.strava.com/activities/2171109462

Doel voor de halve marathon is nog steeds onder de 1:55:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adipose
route99 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 06:58:
Ik bedoel uiteraard op dit forum het hardlopen...
Iets om rustig mee te starten : 3x 1 minuut met pauze 2 minuten wandelen? En dat is dan de hele 1e trainingen en dat herhalen en heel geleidelijk duurzaam opbouwen?
In een keer een half uur hardlopen.. tis wel imho een groot risico, zo vaak heb je vast nog niet achter elkaar gesprongen... Hoe vaak heb j dat maximaal achter elkaar gedaan? Vertaal dat eens in minuten hardlopen....
Ik heb mezelf de afgelopen maand van niveau 1 naar niveau 4 getraind. Waar niveau 5 het hoogst haalbare is in de politieconditie app. Hierbij heb ik amper tot geen last van mijn knieën gehad, maar wel een mooi resultaat bereikt. Het fitnessen helpt me hier ook vrij goed bij.

Ik heb inderdaad geen half uur gesprongen, maar ik doe ook niet "echt" 30 minuten hardlopen. De app die ik volg wisselt af met hardlopen, sprinten, rust, wandelen, opdrukken, hinken, dribbelen en streksprong en rust (30sec/15sec/10sec). De knie wordt bij alles natuurlijk belast, maar ik heb zoals ik zei hier vrijwel geen last meer van gehad. Als ik wel last heb dan doe ik de kniebrace om en dan kan ik de dag daarna weer prima lopen. Klinkt misschien ongeloofwaardig, maar het helpt echt goed bij mij. Ik ren tegenwoordig ook een groot deel op gras, voor betere demping. Vandaag morgen ga ik met de nieuwe zolen op asfalt rennen om te kijken of de demping voldoende is. Vandaag gaat helaas toch niet, mijn lichaam voelt vermoeid, dan maar morgen.

Overigens, als ik merk dat mijn lichaam het een keer niet trekt dan stop ik ook en ga ik naar huis. Misschien dat ik dan de fiets pak en daarop ga trainen voor mijn conditie. ligt eraan hoe mijn lichaam op dat moment aanvoelt.

Ik ren tegenwoordig 2 ipv 3 keer per week, zodat ik ook voldoende hersteltijd heb. Op de woensdag train ik lekker thuis. Voelt best goed aan moet ik zeggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
The_Ghost16 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:58:

Doel voor de halve marathon is nog steeds onder de 1:55:00
Dat ga je makkelijk halen d:)b
Welke wil je gaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Roadman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Welke wil je gaan lopen?
Over 2 weken loop ik de City Pier City. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar voor. Al weken lang bezig met mezelf mentaal voorbereiden op het feit dat ik niet te snel moet starten. Nu maar hopen dat dat ook gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roadman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Welke wil je gaan lopen?
Ja, @The_Ghost16 dat ga je makkelijk halen! Ik liep afgelopen herfst 1:55-en-een-beetje op een heuvelachtig parcours en loop zeker geen relaxte 5km met 5:18/km. Gisteren mijn wedstrijd 5.1km in 25:33.
Als je de afstand al kan is het zeker te doen om dus 1:55 te lopen. Er zijn vast pacers bij CPC, ga daar in het begin mee, dan start je niet te hard en kan je alleen maar versnellen als het goed blijkt te gaan.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:27
Er zijn inderdaad pacers bij de CPC. Wordt mijn eerste halve marathon, ik ga voor een tijd onder de 2u. Gisteren in aanloop ernaartoe m'n laatste duurloop gedaan, 19.7km in 1:55. Als het over 2 weken net zulk lekker weer is teken ik ervoor!

[ Voor 4% gewijzigd door Tinuz___ op 25-02-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Poekie schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:35:
[...]

Ja, @The_Ghost16 dat ga je makkelijk halen! Ik liep afgelopen herfst 1:55-en-een-beetje op een heuvelachtig parcours en loop zeker geen relaxte 5km met 5:18/km. Gisteren mijn wedstrijd 5.1km in 25:33.
Als je de afstand al kan is het zeker te doen om dus 1:55 te lopen. Er zijn vast pacers bij CPC, ga daar in het begin mee, dan start je niet te hard en kan je alleen maar versnellen als het goed blijkt te gaan.
Dank je :*)
Goede tip van de pacers. Als ik die inderdaad aan houdt in het begin is te snel starten minder voor de hand liggend. Heb er erg veel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pacers zijn geweldig!

Hier weer eens een loopje gemengde gevoelens. Geprobeerd zoveel mogelijk tips mee te nemen om gelijkmatig te lopen, met name niet met 1 been verder vooruit, en om niet af te remmen maar met de grond mee te bewegen al vlak voordat je landt.
Dat beviel wel qua soepelheid, maar er zit nog steeds iets scheef wat ervoor zorgt dat ik na een km of 2 mijn knie ga voelen.

Ik besloot een uitgebreide stretchsessie te houden om te kijken of ik nog iets van die scheefheid eruit kon krijgen, maar dat deed vooral wonderen in het vernaggelen van mijn coordinatie :P

Hoe dan ook, februari is niet kilometerloos :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vragen voor de ultratrailrunners:
1. Wat nemen jullie mee aan spullen tijdens een lange wedstrijd in NL?
2. Eten + drinkplan?
2. Wisselen jullie onderweg van materiaal bijv. schoenen, droog shirt? (Ik heb wat supporters)

Ik kan me voorstellen dat dit afhankelijk is van het evenement, dus in mijn geval is dat de 80km Sallandtrail.

Verzorgingsposten op grofweg elke 12km: op 15, 22, 30, 43, 52, 63, 70 en 74km.
Aanwezig: sportdrank, cola, thee, water, koek, banaan, sinaasappel (why?).

Uitgangspunten

Voedingsplan
Elke 25min een gel - laat ik onderweg een paar keer aanreiken zodat mijn voorraad op peil blijft. Eventueel wat koek en banaan als de smaak me tegen gaat staan.

Drinkplan
Ik mik op 0,5 tot 0,75L per verzorgingspost (geleidelijk te drinken tussen elke post). 2x250ml draag ik bij me en hervul ik in softflasks, en dan drink ik ook ter plekke wat bij een post. Dit kost alleen wel wat tijd - wat is handig hierin?

Spullen
Telefoon ivm tracking, oordopjes (twijfel ik nog over - maar de tijd gaat wel sneller mét muziek),

Kleding/uitrusting
Hoge compressiesokken, korte broek waar gels + softflasks + telefoon in gaan, shirtje, bodywarmer/vestje (indien koud/fris), zonneklep/zweetband, handschoenen (indien koud).

Mis ik nu essentiële zaken? Wellicht nog wat meer variatie qua voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
2. Eten + drinkplan?
2. Wisselen jullie onderweg van materiaal bijv. schoenen, droog shirt? (Ik heb wat supporters)

Ik kan me voorstellen dat dit afhankelijk is van het evenement, dus in mijn geval is dat de 80km Sallandtrail.

Uitgangspunten
Mijn doel is vooral om de goede balans te vinden tussen gewicht (minimaal) en voldoende voeding/vocht. Rugzakken, trailvesten, regenjassen, buffs, stokken, zaklampen, fluitjes, powerbanks en fototoestellen zijn aan mij niet besteed.

Voedingsplan
Elke 25min een gel - laat ik onderweg een paar keer aanreiken zodat mijn voorraad op peil blijft. Eventueel wat koek en banaan als de smaak me tegen gaat staan.

Drinkplan
Ik mik op 0,5 tot 0,75L per verzorgingspost (geleidelijk te drinken tussen elke post). 2x250ml draag ik bij me en hervul ik in softflasks, en dan drink ik ook ter plekke wat bij een post. Dit kost alleen wel wat tijd - wat is handig hierin?

Spullen
Telefoon ivm tracking, oordopjes (twijfel ik nog over - maar de tijd gaat wel sneller mét muziek),

Kleding/uitrusting
Hoge compressiesokken, korte broek waar gels + softflasks + telefoon in gaan, shirtje, bodywarmer/vestje (indien koud/fris), zonneklep/zweetband, handschoenen (indien koud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:30:
2. Eten + drinkplan?
3. Wisselen jullie onderweg van materiaal bijv. schoenen, droog shirt? (Ik heb wat supporters)
1. Weinig. Sterk afhankelijk van het weerbericht, maar typisch is dat in Nederland eigenlijk vooral: water, eten en een windjackje. In slechter/kouder weer kan een extra warm droog laagje erg fijn zijn.

2. Sommige mensen tellen exact uit wat ze ongeveer verbruiken en maximaal kunnen opnemen en weten dat als een metronoom in te nemen; ik ben niet zo'n persoon. Als ik dat probeer hou ik gegarandeerd voedsel over voor de terugreis ;)

Drinken naar dorst. Ik mik wel wel eens op specifieke hoeveelheden met warm weer (2 softflasks leeg voordat ik bij de volgende post ben in 1,5 uur etc). Maar in koude omstandigheden is dit niet iets waar ik me echt druk om kan maken... Vaak een bekertje of 2 cola bij de posten :)
Typisch kan je softflasks snel vullen bij de posten d.m.v. jerrycans. Ik doe dit doorgaans terwijl ik aan het kauwen ben... Maar tijd is doorgaans niet de belangrijkste factor op dit soort afstanden (typisch stopt iedereen incl de top3 wel even voor een hapje/drankje).

Qua eten focus ik me vooral op echter voedsel (80km op gels ga ik dood aan :+ ). Dus ik kauw met regelmaat een reepje of wat nootjes weg. Typisch vul ik dit aan met wat fruit of snoep bij de posten. Variatie is key wat mij betreft. Liever mee verlegen dan om verlegen wat mij betreft.
sinaasappel (why?)
Probeer het eens. Ik ben geen sinaasappel liefhebber, maar dat smaakt mij erg goed na een x uur inspanning in de warmte :Y

3. Nee. Het wisselen van kleding is wat mij betreft vooral relevant als je te kampen krijgt met wisselende weersomstandigheden of temperaturen. Verwacht ik niet direct hier. Ander shirtje kan je wel even een kleine mentale boost geven (voelt als een frisse start), dus daarvoor zou je het wel kunnen doen op 60k ofzo.
Schoenen is persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden het prettig i.v.m. opzettende voeten bij lang lopen, of bij veelvoudige natte voeten door wateroversteken. Ik loop gewoon door :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik heb het plan om zaterdag een 50k trail te gaan lopen als training en zag net een video van de Sallandtrail. Weet een oud-deelnemer toevallig of die route altijd openbaar is? Aan de wedstrijd deelnemen is geen optie want ik loop in het weekend er na de 60km op Ameland en dit wordt mijn (onze) langste training.
MrAcid schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:30:
2. Eten + drinkplan?

Uitgangspunten

Voedingsplan

Drinkplan

Spullen

Kleding/uitrusting

1. Afhankelijk van de omstandigheden. Afgelopen weekend heb ik 5u25m gelopen. De start was bij 4 graden, het warmst 12 graden en in de zon voelde het warmer aan. Ik heb de hele tocht in korte broek (incl tight) en shirtje met korte mouwen (en racevest) gelopen. Soms op de wind iets fris. Maar het is natuurlijk wel persoonlijk, ik denk dat anderen zich comfortabeler voelen met iets meer dan een laagje.

Verder heb ik altijd mijn telefoon bij me (foto's!), water/sportdrank, eten (vaak cliffbar Clif blocks ,gel), warmtedeken en een poncho. Maar dat laatste zit standaard in mijn racevest.

2. Ik kijk naar wat de organisatie aanbiedt en neem dan altijd zelf te veel mee wat ik thuis weer opberg. :+

3. In heet weer zou een droog shirtje lekker kunnen zijn, ik heb zelf nooit iets gewisseld.

Sinaasappelpartjes, heerlijk friszuur in de mond, Shotje vitamine C en het zuur zou eventueel de maag rustig kunnen houden..

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

TeQview schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:58:
[...]
Ik heb mezelf de afgelopen maand van niveau 1 naar niveau 4 getraind. Waar niveau 5 het hoogst haalbare is in de politieconditie app. Hierbij heb ik amper tot geen last van mijn knieën gehad, maar wel een mooi resultaat bereikt. Het fitnessen helpt me hier ook vrij goed bij.
--------Overigens, als ik merk dat mijn lichaam het een keer niet trekt dan stop ik ook en ga ik naar huis. Misschien dat ik dan de fiets pak en daarop ga trainen voor mijn conditie. ligt eraan hoe mijn lichaam op dat moment aanvoelt.
Op zich klinkt het goed, maar ik houd wel een paar slagen om de arm puur omdat ik jou niet ken de app niveaus ook niet. Daarbij wil ik niet het conditie pad van Willem van Hanegem mee op gaan... iets dat niet zo goed viel, voor wie dit soort geschiedenissen kent...

Een erg goed punt scoor je met de rust houden, zouden meer mensen moeten doen.

Op zich klinkt het in 1 maand van niveau 1 naar niveau 4 getraind te hebben wel veel maar je moet echt meer weten om daar iets zinvols over te kunnen zeggen. En hoeveel tijd en hersteltijd kun/mag je er in steken. Ik neem aan dat je onder werktijd train?
Kijk ik liep altijd mijn 3000 km en meer naast een gezien van 5 personen en een full time job,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
Zo, de algehele malaise is dan eindelijk verdwenen en de eerste kilometers sinds bijna 3 weken zijn weer in de benen! Phoe wat heb ik dit gemist. Wel wennen, van de temperaturen rond het vriespunt die we begin Februari hadden naar de ±14 graden die het rond 18u nog was... Heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik ben nog niet verder gegaan dan 60km / trail van 6,5 uur (50km door de Ardennen). Ik heb dat eigenlijk nog altijd gedaan op 'zoet' (gel) en cola/sportdrank onderweg. Ik neem aan dat jij ook obv de triathlon weet of je behoefte krijgt aan hartiger dingen.

Los van wat je al opnoemt heb ik bij koud weer nog zo'n gouden reddingsdeken bij me en altijd een buff om allerhande lichaamssappen aan af te vegen.

Qua drinken neem ik tegenwoordig steeds minder zelf mee (want extra gewicht) en vertrouw ik meer op het drinken onderweg. Dat gaat in maart met gematigde temperaturen nog wel goed. Dus dan heb ik ook iets van 500ml bij me (voorheen 1-2 liter).

Materiaal wisseling nooit gedaan, maar het kan in maart wel prettig zijn, wanneer het 's ochtends nog 4 graden is en overdag vervolgens ruim boven de 10 komt, om een shirt of vest af te geven.

@Xaverius Ik dacht dat de route idd altijd openbaar is, afgezien van stukken natuurgebied die in het broedseizoen gesloten zijn. Daarvoor is een paar weken terug wel de route aangepast.
Daarnaast is een oversteek in het vlakke stuk ergens richting de Lemelerberg mogelijk niet openbaar, maar de kans dat je dat stuk route loopt lijkt me niet groot.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adipose
route99 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:03:
[...]
Op zich klinkt het goed, maar ik houd wel een paar slagen om de arm puur omdat ik jou niet ken de app niveaus ook niet. Daarbij wil ik niet het conditie pad van Willem van Hanegem mee op gaan... iets dat niet zo goed viel, voor wie dit soort geschiedenissen kent...

Een erg goed punt scoor je met de rust houden, zouden meer mensen moeten doen.

Op zich klinkt het in 1 maand van niveau 1 naar niveau 4 getraind te hebben wel veel maar je moet echt meer weten om daar iets zinvols over te kunnen zeggen. En hoeveel tijd en hersteltijd kun/mag je er in steken. Ik neem aan dat je onder werktijd train?
Kijk ik liep altijd mijn 3000 km en meer naast een gezien van 5 personen en een full time job,
Het is ook vrij veel, daar ben ik het mee eens. Ik ben dan bij niveau 1 begonnen. Daarna meteen naar niveau 3 gegaan en die 4/5 keer herhaalt. Afgelopen donderdag was de eerste keer op niveau 4 en dat ging echt heel makkelijk. Had zoveel energie over dat ik nog wel een keer had gekund. Qua rust doe ik vaak 1 dag, maar als het niet dan niet gaat doe ik 2. Zo nodig nog meer.

Ik heb helaas geen werk op het moment, dus genoeg tijd om te trainen. Nou is een beetje conditie wel belangrijk voor de baantjes waar ik interesse in; c.q. politie/boa, dus het is een voordeel bij een groter nadeel. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Succes met het vinden van een baan. Er lijkt wel voldoende vraag te zijn, maar het moet net passen ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
Dankje, gaat vast lukken. Zo niet dan word ik wel professioneel (kniepijn) hardloper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Misschien een vreemde vraag maar is het slecht om de hele dag op je hardloopschoenen te lopen? Dat wil zeggen ze ook te gebruiken als sneakers voor in het weekend of om thuis op rond te lopen? Dat doe ik sinds kort namelijk, primaire reden is dat ik de gemiddelde Nike hardloopschoen mooier vind dan de gemiddelde Nike sneaker, maar ik ervaar tijdens het hardlopen meer pijntjes en vermoeide benen dan voorheen.

Aan de trainingsinspanning kan het haast niet liggen, die heb ik met zo'n 30% verlaagd sinds een week of 3. Het enige dat ik sinds een aantal weken anders doe is continu op mijn hardloopschoenen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Gaargod schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:20:
Zo, de algehele malaise is dan eindelijk verdwenen en de eerste kilometers sinds bijna 3 weken zijn weer in de benen! Phoe wat heb ik dit gemist. Wel wennen, van de temperaturen rond het vriespunt die we begin Februari hadden naar de ±14 graden die het rond 18u nog was... Heerlijk!
Net op tijd voor de laatste Twiske molenloop van dit seizoen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Nou... Vandaag ook maar de stoute schoenen aan getrokken en me maar eens ingeschreven voor het eerste evenement dit jaar.... De 10 kilometer in mijn eigen stad tijdens de Enschede Marathon. Ik zit zo'n beetje halverwege mijn training naar 10 kilometer en heb het idee dat dit wel lekker moet gaan. Duurt nog even, dus ik heb nog tijd. Nu al ontzettend veel zin in! Alleen nog geen idee in wat voor tijd ik ga binnen komen. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Aghanim schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:14:
Misschien een vreemde vraag maar is het slecht om de hele dag op je hardloopschoenen te lopen? Dat wil zeggen ze ook te gebruiken als sneakers voor in het weekend of om thuis op rond te lopen? Dat doe ik sinds kort namelijk, primaire reden is dat ik de gemiddelde Nike hardloopschoen mooier vind dan de gemiddelde Nike sneaker, maar ik ervaar tijdens het hardlopen meer pijntjes en vermoeide benen dan voorheen.

Aan de trainingsinspanning kan het haast niet liggen, die heb ik met zo'n 30% verlaagd sinds een week of 3. Het enige dat ik sinds een aantal weken anders doe is continu op mijn hardloopschoenen lopen.
Lastig om een eenduidig antwoord op te geven vrees ik. In de basis kan ik mij voorstellen dat als je ineens 24/7 (nou ja, 16/7, als je graag ook nog wat slaap meepakt) op schoenen gaat lopen met een hele andere drop/offset1, stack height2 of überhaupt soort zool/demping dan je normale dagelijkse schoenen dat dat wel degelijk invloed kán hebben. Wel is het zo dat door de minimale belasting van normaal lopen het effect veel kleiner zou moeten zijn (even als leek, vanuit onderbuikgevoel) dan bij hardlopen, waardoor ik in eerste instantie niet meteen zou denken dat dat tot aanzienlijke verval in belastbaarheid zou moeten leiden. Maar het blijft natuurlijk gissen, en zal ook te maken hebben met wat je normaal voor schoenen draagt. Als dat altijd al sneakers waren is het verschil met hardloopschoenen niet zo heel groot. Maar voor iemand die altijd op kisten loopt juist weer wel. En het maakt natuurlijk ook een verschil of je toch al 20.000 passen op een dag zet omdat je veel rondloopt voor je werk, of dat je normale wandelingen voornamelijk bestaan uit bed-> bank -> autostoel -> bureastoel en terug ;)

Kortom, hier heb je denk ik dus weinig aan ;) .. Maar als je écht denkt dat dit de oorzaak is dan is een test van een maandje op oude schoenen wellicht een goede optie. Lastig is dat een test nooit zuiver is dus of je daar dan meteen je conclusies uit kan trekken is een tweede, maar als het daarna 'weer beter' gaat en na weer een maandje op hardloopschoenen weer slechter.. tsja.. dan lijkt het toch op iets waar je je conclusies – in jouw geval – uit kan trekken.

Vergeet verder niet dat als je je trainingsintensiteit waarschijnlijk (even een aanname van mijn zijde) hebt teruggebracht omdát je ergens last van kreeg. Dus het kan nog steeds zijn dat je door overbelasting / te zwaar trainen 'iets' gekregen hebt waar je nu ook nog last van hebt, ook al heb je die belasting 30% teruggebracht. Blessures staan er helaas om bekend dat ze soms ineens lijken op te duiken en niet net zo snel weer verdwijnen bij relatieve rustige periodes (kan er zelf helaas over meepraten). Als dat het geval is kan het dus ook prima zijn dat het helemaal niets met je dagelijkse schoenen te maken heeft.

1: het verschil tussen achter en voorzool, dus de 'hoek' waaronder je voet staat
2: de zooldikte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Aghanim schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:14:

Ik loop dagelijks op brooks launch 5.
Dit omdat ik steunzolen heb die gemaakt zijn voor de brooks launch 4 waar ik mee hardloop.
De 5 had ik gekocht als tweede paar.
Ik loop nu al voor de tweede week zonder de steunzolen in de 5.
Zolang dat goed blijft gaan dan gaan deze schoenen weer in de hardloop rotatie en hoop ik dat de pijn in mijn voeten weg blijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier weer een update vanuit het semi-geblesseerde front. De kneuzing lijkt verrassend goed te helen, ben er nog niet, maar de meeste pijn is weg, Vandaag voor het eerst bijna volledig pijnvrij kunnen lopen. Alleen bij hevige inspanning, waardoor je ademhaling zwaarder wordt, dus het borstbeen meer belasting te verduren krijgt, doet het nog redelijk pijn. Voor de rest gaat het eigenlijk prima!

Gezien het feit dat ik nu in de derde week van de kneuzing zit ben ik niet ontevreden. Vo2 blijft al gedurende een aantal trainingen mooi stabiel op 57, trainingen gaan goed en het vertrouwen neemt toe. Over 3 weken hoop ik volledig herstelt te zijn

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Net heerlijk 5,05 km in 25:09 gelopen, nu rust tot zondag en dan 30 km wedstrijd

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier ook maar even inchecken dan. Omdat ik eigenwijs ben en niet wil opgeven ondanks de enkelklachten, nu dus via TrainAsOne begonnen.
Vorige week:

Runs: 2
Distance: 9.0 km
Duration: 00:42
Load: 19.4

En deze week (deels scheduled op zaterdag en zondag):

Runs: 3
Distance: 13.3 km
Duration: 01:03
Load: 19.9

Eerste indruk? Gaat lekker en ook fijn dat ze relatief weinig km's maken op een hoog tempo.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

racoon schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:11:
Net heerlijk 5,05 km in 25:09 gelopen, nu rust tot zondag en dan 30 km wedstrijd
't was inderdaad heerlijk weer: 'savonds nog ruim boven de 10 graden, dus lekker in kort-kort mn eerste 5km van het jaar afgewerkt. Tempo slaat nog nergens op, maar dat mag de pret niet drukken. voorlopig eerst maar eens weer wat kilometers in de benen krijgen.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 16:13
Over 8 weken ga ik mijn eerste officiele 10km lopen. Sinds mijn eerdere post betreffende last van mijn heup wat rustiger aangedaan en inmiddels al een paar keer meer dan 10km gelopen zonder klachten. Tot nu toe telkens 10km in 55 minuten gelopen maar daar zit nog wel wat rek in, en omdat een uitdaging altijd leuk is ga ik proberen over 8 weken de 10km in minder dan 45 minuten te lopen, moet wel haalbaar zijn denk ik. Begin wel steeds meer plezier te krijgen in het hardlopen, dus dat is mooi!

• denyos
  • Laatst online: 18:23
Dat is een flink doel, even een minuut harder lopen per km dan je nu doet. Succes met trainen!

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
en dan hoop ik dat die '27' van Verona op haar/zijn? leeftijd slaat, want ff bijna 20% sneller lopen én dan de heup heel houden én binnen 8 weken. Dan heb je zeker succes met trainen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Ik ben zelf nog iets jonger, @Frenz64. Het is in ieder geval een ambitieus doel, maar het is toch in ieder geval mooi om ergens naar toe te werken. Afgelopen zondag 8km met tempo van 4:50 per km gelopen en dat ging vrij aardig af, dus met nog 8 weken voor de boeg denk ik dat ik die laatste 2km er ook nog wel bij kan lopen op dat tempo. Ben ook niet helemaal ongetraind dus de conditie is er in ieder geval wel.

• denyos
  • Laatst online: 18:23
Ja maar 4:50 per kilometer brengt je niet naar 45 minuten, daarvoor moet je 4:30 gaan lopen ;)
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar wel erg uitdagend. Ter vergelijking: ik heb een PR van 1:43:31 op de halve marathon maar ben nog nooit onder de 45:33 gekomen op de 10km...

Strava

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@Verona27 Dan nog, uitkijken voor overmoedigheid en blessures! 4:50 op 8km is een net tempo, maar je doel is 04:30 op 10km, dat is echt een enorme stap!

• Frenz64
Verona27 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:29:
Ik ben zelf nog iets jonger, @Frenz64. Het is in ieder geval een ambitieus doel, maar het is toch in ieder geval mooi om ergens naar toe te werken. Afgelopen zondag 8km met tempo van 4:50 per km gelopen en dat ging vrij aardig af, dus met nog 8 weken voor de boeg denk ik dat ik die laatste 2km er ook nog wel bij kan lopen op dat tempo. Ben ook niet helemaal ongetraind dus de conditie is er in ieder geval wel.
Nu geef je al iets meer info, maar de combi last van heup, 55 min. over 10 km als laatste loopjes, 8 weken tijd en je onervarenheid met hardlopen die er tussen de regels door staat zijn hét recept voor blessure-ellende (zoals alle posters na mij ook al aangeven).

Het is jouw lijf, maar je moet er nogal een stukje langer mee doen dan ik en ook nog leren waar je grenzen liggen. Op deze manier kom je daar snel genoeg achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
denyos schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:31:
Ja maar 4:50 per kilometer brengt je niet naar 45 minuten, daarvoor moet je 4:30 gaan lopen ;)
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar wel erg uitdagend. Ter vergelijking: ik heb een PR van 1:43:31 op de halve marathon maar ben nog nooit onder de 45:33 gekomen op de 10km...
Haha goed punt, even verkeerd gerekend 8)7. In ieder geval bedankt voor alle meedenkende reacties @mrwolf, @Frenz64 ik let zeker na mijn recente ervaring met mijn heup rustig aan en let er ook op genoeg rust te nemen, zoals al gezegd werd je kunt je lichaam maar 1x verpesten ;) Ik ga de komende weken lekker doortrainen en zie wel hoe dicht ik in de buurt ga komen van die 45 min. In ieder geval onder de 50 minuten moet zeker wel lukken, lijkt me.

• Frenz64
Drop gewoon vaker en laat weten hoe het gaat, hoop kennis hier @Verona27

Want wat is je plan in die 8 weken, gewoon steeds harder gaan lopen, oftewel de WZWWHSS-methode?

• Verona27
Frenz64 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:50:
Drop gewoon vaker en laat weten hoe het gaat, hoop kennis hier @Verona27

Want wat is je plan in die 8 weken, gewoon steeds harder gaan lopen, oftewel de WZWWHSS-methode?
Ik was van plan 2x een wat langere duurloop te doen waarvan 1 in de range 7-8km op een tempo van 5:00-5:10 per km en dan 1 loop van 10km of meer met een tempo van 5:20-5:30 en dan nog 1 loop per week met intervals met een interval tempo van 4:50 of sneller. En dat dan langzaam opbouwen. Tussendoor doe ik nog 2x krachttraining in de sportschool en afhankelijk van het weer nog wielrennen.
Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2